Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De prijs van de slavernij-excuses is bekend!

Nou, koopje voor al die rijkdom toch?

vroegen kregen we nog wel eens wat terug

Het is niet dat je dit niet aan zag komen hè: nauwelijks staat onze tot premier gemaakte Mark met uitgestoken hand op de wankele loopplank van de zwarte bladzijdes uit Onze Geschiedenis, klaar om zijn excuses te maken, of de overzijde drukt er een pardoes een kassabonnetje in. Het Landelijk Platform Geef Geld Slavernijverleden heeft gewikt en gewogen op de weegschaal van menselijk leed, de historische context wortel getrokken en de postmoderne erfzonde exponentieel er bij opgeteld en zegt nu: VEERTIGDUIZEND EURO. Per nazaat. Belastingvrij. "Als voorschot ter vereffening van de effecten van de stereotype racistische waandenkbeelden over de Afrikaanse mens die duurzame voorspoedontwikkeling voor eeuwen hebben beheerst en structurele marginalisering in de hand hebben gewerkt." Het enige voorschot dat wij hier nog durven nemen: als je het ook maar wáágt om zelfs maar een schamper geluidje te maken, dan ga je 't schip in. Of mag die uitdrukking ook niet meer, nu we de geschiedenis aan het herschrijven zijn volgens de voorwaarden van de verliezers?

Trouwens. We hadden toch al sorry gezegd?

Reaguursels

Inloggen

Ja verdomme zeg, ik voel me gediscrimineerd. Ik heb geen slavernij-familie, en nu loop ik dus mooi allemaal rechten mis. Ik mag niet gekwetst zijn en ontvang ook geen geld. En omdat ik blank ben doet mijn leven er ook niet meer toe, immers alleen black lives matter.

elco485 | 12-11-22 | 02:06

Als je als vermeend nazaat een herstelbetaling eist voor het leed van je verre voorouders, ben je wel heel diep gezonken.
Het is niet alleen pure minachting naar het land waar ook jij je welvaart aan te danken hebt, maar je verkoopt gewoon je eigen voorouders nog een keer terwijl ze allang overleden zijn en die actie zet je op gelijke voet met de slavenhandelaren van welleer.

tsjajaja | 12-11-22 | 01:47

Denk dat ik wel weet waarom Rutte geen partner heeft; hij praat in z'n slaap, al z'n leugens zouden op straat liggen
Tony Braxton weet er alles van
youtu.be/pnzHIEOgr8Q

Sneerpoets | 12-11-22 | 00:23

Die hebben ze toch al lang gehad via de bijstand?

MeneerGuggenheimer | 11-11-22 | 23:58

Die 40k is is kleur gecodeerd? Maw hoeveel aanwezig slavenbloed is er nodig voor de volle mep?
Akwasi en Airfryer krijgen iig niks want zij stammen af van de Handelaren.
Het wordt een beste puzzel, dat sowieso..

Remus McMillan | 11-11-22 | 23:44 | 1

In de VS werd in de 20ste eeuw het principe van "één druppel" gehanteerd.

Iedereen die aantoonbaar een Afrikaanse voorouder had was derhalve geclassificeerd als "negro".

Soms werd ook gekeken naar de graad - bijvoorbeeld 1/8, 1/16, of 1/32.

Overigens wordt dit principe nog steeds gehanteerd bij het bepalen of iemand een "Native American" is (en derhalve spraak kan maken op een bepaalde belastingstatus of kan profiteren van een casino).

Anomiemus | 12-11-22 | 03:45

In Groningen moesten ze meer doen om minder geld te krijgen voor de aardbevingen.

Jan de Vries | 11-11-22 | 23:26

Tijd om die Romeinen t vuur aan de schenen te gaan leggen voor wat ze onze voorouders hebben aangedaan. En dan is de Spaanse inquisitie aan de beurt! En die Fransen hebben zich ook misdragen toen ze het hier voor t zeggen hadden! En voelen jullie die trillingen ook? Ik denk dat Duitsland al aan t beven is van angst!

WibionFire | 11-11-22 | 23:06 | 1

Ik wil geld van Engeland, voor het per ongeluk bombarderen van mijn familie. Ik heb er zelf niks van meegemaakt, maar dat leed zit natuurlijk nu in je DNA opgesloten. Kom maar door met die centen, wel graag in euro's a.u.b.

elco485 | 12-11-22 | 02:08

Kunnen we mooi verrekenen met die 40k die alle Nederlanders van Duitsland krijgen.

Kwelbeller | 11-11-22 | 23:03

We zijn Sinterklaas niet

president osama | 11-11-22 | 22:35

Het lijkt BLM wel.

Swoop | 11-11-22 | 21:53 | 1

Precies hetzelfde. 1 ding uit en dat is geld

Burgerzaken | 11-11-22 | 23:31

Een cursus fluiten kunnen ze krijgen.

wapster | 11-11-22 | 21:51

Die 40K brengt ze in een lastig parket. Deze lui maken zich namelijk doorgaans ook druk over culturele toe eigening. Dit zou betekenen dat ze er niets mee zouden kunnen kopen aangezien ze sinds de speer nooit iets hebben uitgevonden. Maar dat zal wel te consequent zijn.

bomenduwer | 11-11-22 | 21:50

Janmaar ik heb nooit iemand tot slaaf gemaakt maar moet wel meebetalen!?
Ikke wil ook 40k!! Voel me gestraft en mishandeld en miskend en uitgebuit en uitgewoond... Door Balkenende en Rutte 1 t/m 7 ...! En door D666 ...
Blank en beroofd...

stikstofhelp | 11-11-22 | 21:47 | 1

Eigenlijk zijn wij allemaal slachtoffer.

Xbitt | 11-11-22 | 22:23

Ze gaan dat geld maar halen bij diegenen die hun voorouders verkocht hebben.

Hank Nozemans | 11-11-22 | 21:46

€ 40k belastingvrij te verrekenen met de ontwikkelingshulp die we de afgelopen 50 jaar hebben uitgekeerd. Netto te ontvangen van ieder “slaaf” € 100k belastingvrij.

Southpark | 11-11-22 | 21:39 | 1

Ik zie ook kansen voor de tot belastingbetaler gemaakten.

Harry.Langezwaal | 11-11-22 | 21:45

En dan het woordje belastingvrij. Van elke euro die ik verdien gedurende mijn leven, moet ik belasting betalen tot de kist dicht gaat. Nu komen deze kloteklappers met het woordje belastingvrij.
Mijn grootste angst is dat Rutte en Kaag dit weekeind op zoek naar enkele miljarden om belastingvrij uit te delen.

Southpark | 11-11-22 | 21:36 | 2

Ongetwijfeld hebben ze die al gevonden. Veel plezier met doorwerken tot je gemummificeerd bent

WibionFire | 11-11-22 | 23:08

Niet alleen totdat de kist dichtgaat hoor. Van jouw gespaarde centjes gaat de belasting nog even mooi even wat afsnoepen voor je erfgenaam er wat van terugziet.

elco485 | 12-11-22 | 02:11

Hoe ga je eigenlijk uitzoeken welke voorouders hier vrijwillig naar toe kwamen?

W_F | 11-11-22 | 21:27 | 1

Allemaal. Slaven werden niet naar Nederland gebracht.

TheseDays00 | 11-11-22 | 21:33

Goh precies 40.000, niet 39.999 of 40.001. Of is het tóch stiekem 39.999 en hebben wij nog een dagje katoen plukken tegoed van deze "nazaten"?

Esper25059566 | 11-11-22 | 21:27

Mijn opa heb ik nooit gekend. Hij is met vele anderen tijdens het aanleggen van de flevolandse dijken in de winter gestorven aan een longonsteking. Verdiensten nul. Ze konden zich welgeteld 1 x per maand 1 glaasje jenever veroorloven.

Pure slavernij. Ik stel voor dat de nazaten van de dijkaanleggers een kleine tegemoetkoming dienen te krijgen van € 100.000,-. Als voorlopig voorschot….

Tee Of Cup | 11-11-22 | 21:21 | 2

Niet belastingvrij??????

Wodan-de-knuffelbeer | 11-11-22 | 22:15

En een fles jenever als voorschot, uiteraard.

Xbitt | 11-11-22 | 22:24
-weggejorist-
W_F | 11-11-22 | 21:17

Volgens My Heritage ben ik voor drie procent van Nigeriaanse afkomst. Ik doe mee met die claim

Abu Bachouca | 11-11-22 | 21:10

En wat krijgen wij met voorouders die kanalen met de hand moesten uitgraven en stierven door uitputting. Of in de mijnen moesten doorwerken tot ze er bij neer vielen? Dit is puur racisme weer van de overheid.

van_Zelfsprekend | 11-11-22 | 21:01

Waarom 'denkbeelden' met het voorvoegsel 'waan'? Dat maakt dat het schelden is. Dat betekent dat het niet gaat om genoegdoening maar om wraak. In dit geval wraak met een racistisch karakter.

In de tijd van de koloniale slavernij werden door de Turken (toen Ottomanen genoemd) veel kleurlingen tot slaaf gemaakt en verkocht. De Marokkanen hadden slavenmarkten. Afrikaanse stammen maakten andere stammen tot slaaf en verkochten ze. Ook de Chinezen kochten en verhandelden de slaven.

Toch wordt er geen geld gevraagd aan Chinezen, Afrikanen, Arabieren of Turken. Wel aan de landen waar de niet-getinte minderheid van de wereldbevolking woont: ' het' Westen.

Hetzelfde zie ik ook met de CO2 discussie gebeuren. Het Westen moet betalen. Niet de vervuilende landen zoals China, of India of Pakistan, Afrikaanse landen of landen uit het Midden-Oosten. Terwijl óók zij de planeet vervuilen. Neen. Het Westen. Die moet betalen.

Ik kan nog wel doorgaan met voorbeelden maar de kern is dat herstelgeld eisers u haten. Dáárom moet u betalen.

Tegen de groeperingen die herstelbetalingen eisen zou ik zeggen:
Leg de eis neer bij ALLE volken en landen die slaven verhandelden tijdens de kolianale slavernij! Maak geen onderscheid meer naar huidskleur, achtergrond of afkomst.

P.s.
Knuffels en kusjes voor iedere nazaat die zijn herstelgeld doneert aan organisaties die strijden tegen moderne slavernij.

gaffelbaard | 11-11-22 | 21:01

40 K per neger uitkeren. Prima. Dat geld komt linea recta terug de economie in. Auto’s, hele grote tv’s, veel uiterlijk vertoon dingen etc. En oh ja, telt wel mee voor de vermogenstoets, dus geen bijstand meer. En bonus: schulden worden afgelost dus niet meer in de schuldsanering. Ik zeg: win-win. En overigens, wie/wat bepaaldt de toekenning? En nog meer vragen, maar die komen nog. Wat een circus gaat dit worden. Nu al zin in.

RGV42 | 11-11-22 | 21:00
-weggejorist-
Lorejas | 11-11-22 | 20:58

Veertigduizend; een verdacht rond getal.

Sans Comique | 11-11-22 | 20:55

Deze was ik nog vergeten https://youtu.be/JqHrKI0DnXI

van Dam | 11-11-22 | 20:35
-weggejorist-
van Dam | 11-11-22 | 20:32

Wanneer alle extra doelgroepgelden vanaf de jaren zeventig hun richting in verrekend zouden worden blijft er weinig over van dat bedrag.

En laten we elkaar niet voor de gek houden. Er zijn nog al wat "overzeese gebiedsdeel" Nederlanders hier maar al te graag openlijk voor uitgekomen dat ze geen tel hebben gewerkt vanwege de geschiedenis. De wrok zit er traditioneel diep in bij hen. Ze lachen, ze schimpen en hebben steeds een plannetje klaar. Ze smeden banden met andere allochtone groepen om samen de blanke schertsend witte te noemen. Daar hebben hun kinderen meer last van.

Gelukkig staan zij niet voor iedereen met niet-Europese voorouders. Laat de haatactivist alsjeblieft niet steeds meer het publieke debat domineren. Of geef burgers anders weerbaarheidstraining tegen haatactivistisch droggeredeneer. Het begint steeds meer een "dit verdien jij" sfeer te worden. Herstelbetalingen gaan echter af van nu verdiend belastinggeld van onschuldige burgers. Dat kun je alleen goedpraten met haatactivistisch gebral en dat is precies wat nu gebeurt.

zeurmachine | 11-11-22 | 20:21

Geef ze een vinger en ze willen 40.000 euro. Schaamteloos dat soort mensen.

Wattman | 11-11-22 | 20:13

Deze hele slavernijdiscussie begint iets weg te krijgen van collectieve Aflaat halen de witmens, wacht met belangstelling op reactie hedendaagse Maarten Luther.

william7055 | 11-11-22 | 20:11

Zou wel lachen zijn als de Afrikanen nu gaan claimen dat ze hen vergeten hebben mee te nemen 150 jaar geleden. Zullen we zeggen 20k pp?

Stijlloser_from_NL | 11-11-22 | 20:09
-weggejorist-
WillemWordtWakker | 11-11-22 | 20:07

Ik begin zo ondertussen wat stereotype denkbeelden over de Afrikaanse mens te ontwikkelen. Vooral wat betreft de nazaten die hier wonen.

Der Schnitzeljäger | 11-11-22 | 20:04

Wat geven we de nazaten van de loonslaven in de 19e eeuw, de kindarbeiders, enz enz? Wat een flauwekul om te beweren dat je nu nog nadeel ondervind van een misstand van 150 jaar geleden. Als er trouwens iemand nu nadelige gevolgen ondervindt van de slavernij, zijn de witte mannen dat wel. Die moeten al dat ongefundeerde gezeik aanhoren.

Hommel | 11-11-22 | 20:03 | 1

Precies dat. Horigen, kindarbeid, Barbarijse slavenhandel, achterstelling katholiek Nederland… en moeten Ghanezen en Marokkanen dan ook meebetalen?

drs. Levi Samsonov | 11-11-22 | 21:00

Als die Truus nu nog eiste dat er minstens 40.000 Euro per kop voor de bestrijding van hedendaagse slavernij vrijgemaakt moest worden .... maar onderaan de streep gat het natuurlijk weer om één enkel ding: het uitgestoken handje. Laat dus wat mij betreft die 'bewustwording' ook maar zitten, ik weet al sinds 1975 waarom al die Suri's hier zijn.

bisbisbis | 11-11-22 | 20:01

Ooit eens mijn opa willen laten erkennen als oorlogsslachtoffer. Ik kreeg de misselijkmakende opmerking dat hij misschien wel vrijwillig naar Duitsland was gegaan. Dan moet dat samen met zijn nieuwe vrienden zijn geweest die hij onderweg in de trein leerde kennen. Gelukkig geen kamp, wel voor de Arbeidseinsetz. Lang verhaal kort, als het op betalen aan komt wordt men toch altijd wat terughoudend, dus ik moet het nog zien

Mark van Leeuwen | 11-11-22 | 20:00

Even een bruto-jaarsalaris er netjes netto bij. /2 *3. Per nazaat. = alles met een andere kleur dan wit/roze? Rode waas voor de blauwe ogen. Maar NL was natuurlijk al 'af', dus dit geld is 'over', dus schokken NL'se staat. Kip en gouden eieren etc...

Joyce | 11-11-22 | 20:00

Laat ze dan maar eerst uitzoeken welke rijke families daar vroeger geld aan verdient hebben. (spoiler alert o.a. de oranjes) En laat die de schadevergoeding betalen. EN hoe lossen ze het op met de halfbloedjes krijgen die 20.000 die ze aanzichzelf moeten betalen?

A.I. van Dee | 11-11-22 | 19:59

Akkoord. Onder voorwaarde dat de nazaat van de tot slaaf gemaakte emigreert naar het land waar zijn voorouder vandaan kwam. Dan is dat ook recht gezet.

Gelly P. Sprite | 11-11-22 | 19:57 | 1

Daar zit wat in, die 40k moet besteed worden aan herstel, herstel van woonplaats.

W_F | 11-11-22 | 21:23
-weggejorist-
Kwakjeszalver | 11-11-22 | 19:56

Krijgen de toekomstige nazaten die 40.000 bij hun geboorte? Als een soort startsubsidie? Die hele cultus van excuses maken vind ik onzinnig. Waar wil men de grens trekken? De Franse tijd? De De Spaanse Nederlanden? De Romeinse overheersing? En wat voor schadeloosstelling gaan wij geven aan de nabestaanden van de overleden tot slaaf gemaakte bouwvakkers in Qatar?

Red shirt | 11-11-22 | 19:55

Melaminesubsidie.

bisbisbis | 11-11-22 | 19:55 | 1

Mooi, mag meteen in de de DvD. En sowieso in het GS vocabulaire woordenboek. Misschien wel idee om dat eens uit te gaan geven, een soort Opperlans 2.0 Naast de 'dobberneger', ga s deaud, cudt etc.

Joyce | 11-11-22 | 20:02

Nu snap ik ook waarom ze zwarte Piet de nek hebben omgedraaid.
Ze zijn als de dood voor fraudeurs
:-)

Piet-Kietelaar | 11-11-22 | 19:54 | 2

kreeg gister al een hoop gezeik aan me kop, had advertentie gezet voor Sinterklaas optocht. Pieten gezocht. Negers niet welkom.
Kan maar niet bedenken dat dat racistisch is. Zwarte Pieten mogen toch niet meer?

Stijlloser_from_NL | 11-11-22 | 20:03

Het onderwerp in dit topic, daar moet ik van overgeven, tijdens het lezen van uw commentaar moest ik hard lachen. Geen fijne combinatie overigens.

Kaitseliit | 11-11-22 | 20:05

ow wacht effe teruggezocht, overgrootmoeder was Surinaamse, Is getrouwd met nederlandse man, mijn grootmoeder is ook getrouwd met ned man, mijn vader weer getrouwd met ned vrouw. ik ben nu 1/16 Surinaams, ben zeer blank . Kan ik nu ook die 40 k claimen. Ben tenslotte ook een nazaat.

Stijlloser_from_NL | 11-11-22 | 19:53 | 1

Wellicht krijg je dan maar 1/16e...

ReyNemaattori | 11-11-22 | 21:10
-weggejorist-
EmilioEsteves | 11-11-22 | 19:50 | 1

Dat betekend ook dat de schuld vereffend is en dat er dus nooit meer over geklaagd mag worden. Volgens mij is dat geen oplossing, onder ogen zien en beseffen is beter. En dan vooral de partijen die zich hier mee bezig hielden eens flink in het zonnetje zetten. Geen normale burger die zich hier mee bezig hield. De voorspoed die het NL gebracht heeft wordt evenredig verdeeld over alle Nederlanders inclusief ontwikkelingsgelden. Beter om het geld dan in het laatste te steken dan particulieren. Anders wil ik ook een financiële vergoeding voor mijn opa van Duitsland en de Engelse luchtmacht

Mark van Leeuwen | 11-11-22 | 19:48

Okay. Maar eh, de Afrikaanse stammen die deze slaven heeft verhandeld, wat doen we daarmee? Bv. de helft laten betalen zoals Ashanti? Oh nee, deze leven onder een sociaal minimum, dus dat kan niet. Jammer hoor...

Thoth | 11-11-22 | 19:47

ok, Harold, geboren in Paramaribo en woonachtig in de Bijlmer heeft 4 kinderen, ieder kind heeft ook weer 4 kids, waarvan er van die kids er 7 zwanger zijn. Krijgen ze allen nu 40 k
dat is 17 keer 40k en dan komen die 7 er nog er achteraan.
680 k + 280k . WTF Dat wordt wel effe een mooi Surinaams feestje

Stijlloser_from_NL | 11-11-22 | 19:47 | 2

Nazaten van een slaaf dat lees ik op 2 manieren. Je was een slaaf, slavernij afgeschaft jouw kind is een nazaat van een slaaf. De volgende nazaten zijn geen nazaat van een slaaf aangezien het kind geen slaaf meer was. Of de nazaat van de nazaat van de nazaat krijgt compensatie en je kan dus doorgaan tot in de treurigheid aangezien je dus duizenden jaren vooruit kan gaan. Dus iedere toekomstige Surinamer krijgt ook 40K.

EmilioEsteves | 11-11-22 | 19:54

@EmilioEsteves | 11-11-22 | 19:54: dan komt nu de vraag, alleen Surinamers? Tenslotte hebben we er ook een hoop naar de USA getransporteerd. Dus ik heb begrepen dat ze in New York al iets aan het opzetten zijn om die 40k pp te claimen. Ow en in LA , Washington, Detroit etc......

Stijlloser_from_NL | 11-11-22 | 20:00

Ik ben opgevoed volgens iedereen gelijk. Maar ik word hier zo schijt ziek en racistisch van. Stel voor om te verrekenen met alle al uitgekeerde herstelbetalingen, de zogenaamde ontwikkelings gelden. Ik denk dat we geld terug krijgen.

NUik | 11-11-22 | 19:47 | 1

Ik ben ondertussen al racistisch geworden.

Kwakjeszalver | 11-11-22 | 19:52

Maar hadden al die slaven zoveel tijd om, onderling, te neuken en heel veel nazaten op de wereld te zetten die vervolgens hetzelfde deden ofzo? Het lijkt me namelijk dat je, alles in aanmerking genomen, je als slaaf qua levensverwachting, fysieke arbeid en bijbehorende kindersterfte niet tot de top voortplanters behoort. Laat ik het zo zeggen: ik zou wel iets anders aan mijn hoofd hebben. Of hebben we het grotendeels over profiteurs die omdat ze qua huidskleur op slaven lijken gewoon gratis geld willen zien?

R.F.Pickering | 11-11-22 | 19:46 | 1

Dat laatste.

NUik | 11-11-22 | 19:47

Redfordations

Goudse_Stroopwafel | 11-11-22 | 19:45

Ik klaag niet, ook wij krijgen straks herstelbetalingen vanwege minimaal 14 jaar onder het juk van Rutte moeten leven.

NLgaatnaardeklote | 11-11-22 | 19:44

Ik slaap er niet minder om, het zal wel op 5 december bekend gemaakt worden, over de rug van een kinderfeest.

Maggiderin | 11-11-22 | 19:39

Hoe zouden betreffende nazaten het zonder slavernij verleden stellen?
Hutje in Liberia?

Is dit nog nieuws? | 11-11-22 | 19:39

Dan ook terugbetaling van alle genoten voordelen die voort zijn gekomen uit diezelfde slavernij.

Super Grover | 11-11-22 | 19:38 | 1

En direct terug naar het land van de voorvaderen

Poetin1464 | 11-11-22 | 19:44

Zijn er al excuses gemaakt voor het feodaal stelsel dat in 1802 is afgeschaft. De nazaten van de horigen en lijfeigenen in dit stelsel krijgen ook nu nog op school vaker onvoldoendes dan de nazaten van Nobelprijswinnaars. Een schadevergoeding is ook hier noodzakelijk

Overschilder | 11-11-22 | 19:38 | 1

Nee, want die situatie is nog steeds gaande.

R.F.Pickering | 11-11-22 | 19:47

Hoe komt het toch dat de simpele werkende mens wat racistische neigingen krijgt?

reservebelgië | 11-11-22 | 19:36
-weggejorist-
Djipfries | 11-11-22 | 19:32

Vraag 1. Waarom alweer geld? De "nazaten" hebben hier toch al jarenlang en ruimschoots WW en Bijstand?
Vraag 2. Zullen we eerst een globaal kijken en uitzoeken wie indertijd nog meer aan de slavenhandel meededen, en vervolgens pas gaan bedenken of "nazaten" ook van andere partijen geld zouden kunnen eisen? Zoals van destijds enthousiaste Afrikaanse toeleveranciers van slaven?
Vraag 3. Slavenhandel bestaat anno 2022 nog steeds. Zouden de "nazaten" niet beter eerst hun energie kunnen besteden aan het bestrijden van de nog steeds bestaande en welig tierende slavenhandel elders in de wereld?

ljcoster | 11-11-22 | 19:31

- never mind, HetIsMeWat was 5 minuten eerder met dezelfde tegelstrekking

marcoplarco | 11-11-22 | 19:30

Sorry impliceert schuld.
Pleur maar op met sorry.

Is dit nog nieuws? | 11-11-22 | 19:29

Hoeveel florijnen zijn die 40K Euro waard in die tijd?
Die hangtiet moedertjes in die stammen, die zouden voor dat soort bedragen bewust kinderfabriekje willen zijn.

Piet-Kietelaar | 11-11-22 | 19:28
-weggejorist-
HetIsWatAllemaal | 11-11-22 | 19:25

De deug aflaat van d66/cu/vvd/gr.links/pvda/cda.
Die in april' 23 hopelijk een minderheid in de 1e kamer zijn.

bqbq | 11-11-22 | 19:25

... Doet kelder op dubbel slot...
Nu laat ik ze echt niet meer lopen... echt niet...
kom op man....
Moet ik dan mijn eigen schoenen poetsen ?!!??

MagnificentRon | 11-11-22 | 19:24

Ik voel aan mijn rug dat ik me identificeer als een tot slaaf gemaakte Batavier op een Romeinse galei.

Alquest | 11-11-22 | 19:21

Volgens de Wikipedia van Barryl Biekman nl.wikipedia.org/wiki/Barryl_Biekman heeft zij de volgende publicatie op haar naam staan: 2011 'Reparations' is meer dan geld geven, Parbode, Vol. 6, No. 63. Duidelijk mag zijn dat de veertigduizend euro zeker niet voldoende zal zijn. Bovendien moet er ook worden betaald voor de nazaten uit het jaar 2247. Het beste wat we kunnen doen is een hervorming van het pensioenstelsel invoeren, waarbij de totale omvang van de pensioengelden uitsluitend bestemd zal zijn voor nazaten, tenminste tot het jaar 2500, of langer, voor elke nazaat die zich ook na dat jaar nog altijd ernstig gekwetst en beschadigd voelt door de "witmang".

Rhenium | 11-11-22 | 19:20

Al die kinderen willen gewoon weten wie hun vader is

NaughtiusMaximus | 11-11-22 | 19:18

Kunnen we ze in bitcoins uitbetalen?

Sinterbikske | 11-11-22 | 19:11 | 1

Niet lang meer en dan kun je dat ook over de Euro zeggen.

Ambiorix | 11-11-22 | 19:15

Ik ben blank maar ik identificeer me als neger. Hoeveel kan ik vangen?

R.F.Pickering | 11-11-22 | 19:10 | 1

Dat telt niet. Je zit gewoon in het verkeerde lichaam.
Gewoon lid van d66 worden en een huidtransplantatie aanvragen bij de huidarts.

bqbq | 11-11-22 | 19:28

Vergoeding in Groningen minder dan 10.000 Euro per schadegeval
Schadevergoeding toeslagenouder 30.000 Euro.
Doodrijder van vrouw en hond (Enschede) moet 35.000 Euro schadevergoeding aan de vriend van de vrouw betalen.
Doodrijder van vrouw (A2) moet 42.000 Euro schadevergoeding aan ouders betalen.

Maakt 40.000 Euro toch een logisch bedrag?

Gebakschep | 11-11-22 | 19:09 | 4

Je snapt toch wel dat wat minimaal 150 jaar geleden is gebeurd en je zelf niet hebt meegemaakt veel erger is? Racist! ;)

R.F.Pickering | 11-11-22 | 19:12

@R.F.Pickering | 11-11-22 | 19:12: Hoe kan de man die zelf geen actieve herinneringen aan gisteren heeft geloven dat iemand wel een actieve herinning heeft aan een overlijden van een eeuw of wat geleden?

Gebakschep | 11-11-22 | 19:17

Wees blij dat 't nt gecorrigeerd wordt voor inflatie...

ReyNemaattori | 11-11-22 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

Als dat betekent dat we er daarna nooit meer iets over hoeven te horen, ben ik bereid het te overwegen.

Battery!!! | 11-11-22 | 19:08 | 1

Nee dit is slechts een voorschot.

Zapata10 | 11-11-22 | 19:09

Oewerken hebben de nazaten nooit van gehoord.
Opnieuw graties geld.
De verbazing slaat toe.

Zitvlak | 11-11-22 | 19:07

We wisten allemaal dat dit de endgame was natuurlijk. Ik zou zeggen doen! Uitkeringen, toeslagen etc. worden dan, indien van toepassing, uiteraard geschrapt want je hebt kapitaal. En we zijn voor eens en altijd van dat gemekker af. We kunnen weer zwarte pieten bij Sinterklaas hebben, ze hoeven niet meer talkshows te komen etc.

R.F.Pickering | 11-11-22 | 19:06 | 1

Dit is slechts een voorschot. Het echte bedrag moet nog volgen. Ik schat vijf miljoen per nazaat van de tot slaaf gemaakten.

Zapata10 | 11-11-22 | 19:08

Ik vind 40.000 euro een prima deal. Natuurlijk wel op voorwaarde dat ze dit verschrikkelijk racistische land voorgoed verlaten.

De Maagd Maria | 11-11-22 | 19:06 | 8
-weggejorist-
Nanthabee | 11-11-22 | 20:08

@Nanthabee | 11-11-22 | 19:19: het is inderdaad hot ja, aanschuiven in een rijk westers land en dan je gastheer gaan beschuldigen van culturele toeëigening.

Veepert | 11-11-22 | 20:18
▼ 5 antwoorden verborgen

U vergeet dat we natuurlijk ook iedere burger in Afrika 40.000 Euro klimaatschade moeten betalen. Denk dat onze pensioenpot nu wel erg krap gaat worden.

Zapata10 | 11-11-22 | 19:05 | 1

Waarom denk je dat we weer 3 maanden langer moeten doorwerken? We hebben straks geen pensioen meer nodig, gewoon doorwerken tot je er bij neervalt.

RocketMan | 11-11-22 | 21:25

Ok ok prima 40k per persoon. Maar mogen wij dan wel leuke grapjes maken over negers en zo?

Djipfries | 11-11-22 | 19:05 | 1

Nee. Racist.

Zapata10 | 11-11-22 | 19:06

Naar aanleiding van iets wat ik op Twitter las: Hoe zit het met halfbloedjes? Moeten die de helft van die vergoeding delen met hun door slavenhouders besmette "andere helft"? Dat zou betekenen dat de slavenhoudershelft in feite beloond wordt, dat kan toch nooit de bedoeling zijn, het lijkt me niet meer dan redelijk dat we zulke gevallen gewoon niks geven.

zwellevertje | 11-11-22 | 19:04 | 1

Gemengde gezinnen sowieso niet. Maar dan discrimineer je weer. Oplossing, gewoon niet doen, helemaal niet.

Andersdenkend | 11-11-22 | 19:40

Als je dat artikel leest met een zwaar rollend accent, en je er ook nog af en toe 'weet je wel' tussendoor plakt is het puur cabarèt..

[sarc]
Of lees ik het nou verkeerd om in de zin dat zij ons gaan betalen, want tenslotte zijn zij wel mooi de nazaten die niet meer in overbevolkt/oorlog/ziektes/honger/etnisch Afrika wonen..

Ze moesten dankbaar zijn

[/sarc ]

AldNuut | 11-11-22 | 19:04 | 1

Gezien de niet aflatende stroom achtergebleven nazaten die hen nog steeds nareizen met gevaar voor eigen leven, hebben de nazaten hier helemaal niets te klagen.

Muxje | 11-11-22 | 19:12

Een schandaal!

me163komet | 11-11-22 | 19:04

Ok dus ik krijg ook nog geld van Duitsland dan. Mijn vader was dwangarbeider in ww2.

Dr. Pown3rt | 11-11-22 | 19:02
-weggejorist-
OmGekTeWorden | 11-11-22 | 19:01

Alle mensen die zich aanmelden voor deze vergoeding enkele reis naar "huis", en hun nazaten... Vanuit ons gulle hart zullen we aldaar nog een plaggenhut voor ze bouwen.
Back to my roots - Odyssey
youtu.be/1qW9-s3ITbU

Sneerpoets | 11-11-22 | 19:00

Meer dan 20.000 gaat het dus sowieso niet worden, de vaderlijke lijn krijgen ze nooit in beeld.

Blauwpetje | 11-11-22 | 18:58 | 2

Gvd lol!

Sinterbikske | 11-11-22 | 19:04

Doet me denken aan die mop over een Surinaamse vrouw die al haar kinderen dezelfde voornaam heeft gegeven, hoeft ze maar één keer te roepen als ze moeten eten. Maar ze noemt ze bij hun achternaam als ze iets misdaan hebben.

Sinterbikske | 11-11-22 | 19:07

Hoe bereken je een nazaat?
Als al jouw voorouders van slaven afstammen ben je een volledige nazaat.
Stamt een van je ouder af van slaven en de ander niet dan ben je een halve nazaat.
Als slecht een van je grootouders van slaven afstamt dan ben je een kwart nazaat.
En bij het ontbreken van vader in de stamboom wordt er automatisch "nul" ingevuld.
Dus een achtste generatie alleenstaande moeder is dan 1/256ste nazaat en heeft recht op €156,25, en al haar nazaten op €78,13 (elk)

Osdorpertje | 11-11-22 | 18:58 | 1

Reken er maar op dat de lat daarvoor bijzonder laag ligt. Het is immers maar belastinggeld van de werkende Nederlander. En anders wordt de pensioengetechtigde leeftijd nog een keer met drie masnden verhoogd.

me163komet | 11-11-22 | 19:08

Op zich is die 40k per nazaat redelijk. Daar staat tegenover, dat die nazaten ook wel heel veel gekost hebben en overlast hebben gegeven en nog steeds geven. Ik stel daarom voor daar nu een voorschot van 200k per nazaat voor op te nemen (mag evt verrekenen worden). Dus als ze nu 160k pp overmaken, dan zijn we voorlopig quitte.

Michaela85 | 11-11-22 | 18:58 | 1

Volgens mij moeten we dergelijke schadevergoedingen ook baseren op het oorspronkelijke land van herkomst en het inkomensniveau aldaar. Dus afstammelingen van mensen uit Ghana worden vergoed op basis van het gemiddelde inkomen daar. Voorbeeld Ghana: gemiddeld inkomen ca. 7000 euro/jaar. Dus alles wat de afstammelingen meer verdienen in Nederland dan die 7000 euro moet met de Nederlandse staat worden verrekend.

FrankVeer | 11-11-22 | 19:03

Leuk geprobeerd door dat tuig, echter, veel erger is dat er nog serieus op in gegaan wordt, dit soort moet hooguit gewoon smakelijk uitgelachen worden en dan weer snel vergeten worden. Een mens mag toch dromen, helaas is dit Nederland, bijna nog Woker dan die compleet van de pot gerukte BLM idioten in the USA

zwellevertje | 11-11-22 | 18:57 | 1

Nou kerel, laat me jou wakker schudden, het gaat gebeuren binnen nu en vijf jaar. En die 40.000 p/,p is slechts het begin, daarna komen er nog meer claims uit suriname en de antillen vanwege het feit dat wij die landen "verarmd hebben achtergelaten bij vertrek". En als ze hun zin niet krijgen , dan stappen ze naar de VN om daar hun gelijk te krijgen. Als je jezelf als land opstelt als het debiele pinpasje voor de rest van de wereld, dan zal je dat krijgen ook!

me163komet | 11-11-22 | 19:31

Onze voorouders leefden in diepe armoede als landarbeiders, vissers,
opvarenden, in de legers van de regenten of in een of ander marginaal
bestaan.
Onder allesbepalend gezag van de kerk en de regenten uit die tijd,
zonder toegang tot rechtspraak, nieuws, scholing, zonder stemrecht en
gezondheidszorg of hygiene leefden zij hun ellendig leven.
Hun lot was bij geboorte bepaald.
De rijke kooplui en regenten uit die tijd maakten de dienst uit.
Zij waren het die handelden en verdienden aan slavernij.

Jan Lange3373 | 11-11-22 | 18:56 | 2

Het is nog geen 3% van de bevolking die profijt heeft gehad. Als nabestaande van landarbeiders distantieer ik me van welke terugbetaling dan ook.

Roos | 11-11-22 | 19:01
-weggejorist-
Ambiorix | 11-11-22 | 19:13

Mijn verre voorouders werden door de Romeinen "tot slaaf gemaakt".
Familie werkte lang geleden als lijfeigene in Rusland.
Ik kan mij geen slaven veroorloven.
Waar kan ik casseren?

Frau_Ferkel | 11-11-22 | 18:55 | 3

Incasseren hoop ik ;) Casseren is vernietigen.

BrulSpin | 11-11-22 | 18:57

@BrulSpin | 11-11-22 | 18:57: Inderdaad, dank U. Autocorrect is niet altijd jofel.

Maar casseren doe ik ook graag.

En excuus voor mijn gezuig van afgelopen weekend. Soms draaf ik door.

Frau_Ferkel | 11-11-22 | 19:01

Hebben die mensen zelf niet ook kunnen profiteren van de rijkdom die wij als land hebben vergaard door gebruik te maken van de infrastructuur, zorg, onderwijs, sociale voorzieningen etc. en wordt dat dan verrekend of hoe zit dat?

Capt. Iglo | 11-11-22 | 18:54 | 2

De nakomelingen wel ja. Maar die konden er ook niks aan doen dat hun voorouders als slaaf hier naar toe werden gebracht en vervolgens gedumpt werden aan de andere kant van de oceaan. Maar jezelf verdiepen in de Afrikaanse geschiedenis is zó vermoeiend hè. Het zijn toch maar mensen zonder gevoel en ziel die niet als mens (lees room blank) behandeld moet worden. En nee, ik ben geen Afrikaan. Ik ben een wereldreiziger die geïnteresseerd is in elk ‘soort’ mens. Wat blijkt? We zijn allemaal het zelfde in hart en ziel. We willen allemaal het besten voor ons zelf en de familie. Jammer dat een sommige onder ons zich (nog steeds!!!!) als suprieur beschouwen omdat ze denken dat ze verder geëvolueerd zijn dan zijn mede mens. Juist die gedachte maakt je barbaars. Maar ach, wie ben ik.

Respect naar allen.

Nanthabee | 11-11-22 | 19:11

@Nanthabee | 11-11-22 | 19:11: Als die mensen niet naar de andere kant van de oceaan waren gebracht had een rivaliserende stam in Afrika ze gedood en in de kookpot gegooid....

Is dit nog nieuws? | 11-11-22 | 19:38
-weggejorist-
Belastingadviseur | 11-11-22 | 18:54 | 1

Dus het land waar je bent gaan wonen (die slaven werden niet naar Nederland gebracht, dus er is nog een kleine emigratie na gekomen) woont zit vol met slavendrijvers, behandelt je racistisch, is (voor jou) de reden dat je hier woont in plaats van in een 3e wereldland en nu wil je geld van dat land (in plaats van van de slavenhandelaren, hoi J. Aifryer, en plantagehouders) en sinterklaas weghebben plus feestdagen. Hmm, ik zou in zo'n geval mijn spullen pakken en vertrekken naar een betere plek.

TheseDays00 | 11-11-22 | 18:53 | 2

Dat is een punt wat ik al vaker heb gemaakt. Ze willen zich hier één op één vergelijken met de situatie in Amerika. In Amerika zijn ze echter onder dwang terechtgekomen in een "nieuw" land tegen hun wil. Hier zijn ze vrijwillig naar een roomblank land gekomen en sindsdien moet alles op hen afgestemd worden.

R.F.Pickering | 11-11-22 | 19:01

En dat land heeft je gelijke kansen geboden als aan de autochtone inwoners. Onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting, alles was in gelijke mate toegankelijk. En toch ga je jammerend en klagend voor die € 40.000 in plaats van je kansen te pakken. Ga dan maar weg naar een land waar het beter is dan hier.

Here's Freddy | 11-11-22 | 19:04

Rutte heeft weer niet op zitten letten bij de BLM protesten rond George Floyd. Toen werden in een "autonomous zone" (in Portland dacht ik) tijdens een van de speeches de blanken opgedragen om 10 dollar aan een willekeurige zwarte te geven. Dat was bedoeld als voorproefje op de revolutie en het delen van hun welvaart met de zwarten. Als ze het niet wilden geven, hoorden ze misschien niet thuis in die autonome zone. BLM pleitte toen ook voor gesegregeerde zwarte wijken, met gegarandeerde woonruimte en voedsel. Onderwijs zou de zwarte gemeenschap zelf wel voor zorgen. Rutte dacht waarschijnlijk met excuses en een zak duiten het gezeik af te kunnen kopen, maar hij heeft het juist aangezwengeld.

Blauwpetje | 11-11-22 | 18:52

Is genoeg om terug te keren naar de roots.

Pensionista | 11-11-22 | 18:52

www.geenstijl.nl/5167709/clash-randst...

Denk dt hier het gebied goed afgetekend is vanwaaruit de excuses moeten worden gemaakt tav de slavenhandel. En ook tav de behandeling van Nederland buiten Holland.

merallas | 11-11-22 | 18:50

40.000 Euro is best wel weinig.
Het lijkt me lastig, om daarmee na repatriëring een nieuwe toekomst op te bouwen.

Frau_Ferkel | 11-11-22 | 18:49

Maar ok, die 40000 kan toch nooit beperkt zijn tot de geluksvogels die nu in Nederland leven? Want ik neem aan dat iedereen wat moet krijgen? Grootouders, ouders, kinderen, kleinkinderen? Want als dat de bedoeling is dan moet elk kind dat geboren wordt ook meteen 40000 gestort krijgen toch? En de kinderen daarvan etc etc. Dat wordt zo snel mogelijk zorgen dat je minstens 10 kinderen hebt!!

ZomaarEen | 11-11-22 | 18:49

Paar traytjes Fernandes, paar jointjes, een dure jas en een paar schoenen en ze zijn weer net zo arm als eerst.

TaliSepatu | 11-11-22 | 18:48

Dus als we de honderden miljarden guldens en euro’s ervan aftrekken krijgt elke Nederlander 1 miljoen belasting vrij.
Oké

Jacktheflipper | 11-11-22 | 18:48 | 1

Heeft U die 1000 Euro al, die Rutte lang geleden heeft beloofd?

Frau_Ferkel | 11-11-22 | 18:51

Begrijp er helemaal niks van.. toeslagen, uitkeringen, Mieles, woningen, uitkering slavernij verleden, gratis ontbijt en laptops op school, miljarden naar bedrijfsleven..... ik betaal de laatste 40 jaar alleen maar, nog nooit een cent gezien... doe mij ook eens wat !

johnyl | 11-11-22 | 18:47 | 1

U bent een Nederlandse aboriginal. We hebben afgesproken dat u onze zonden gaat compenseren.

Drembil | 11-11-22 | 23:31

Barryl A. Biekman heeft haar 40.000 euro al meerdere malen gehad gezien haar subsidiebaantjes.

Vula | 11-11-22 | 18:47

Paar honderd miljard aan Afrika, miljarden aan Suriname.
Ik denk dat we quitte staan.
Slavernij was kudt, nooit weer wat mij betreft, maar qua geld heeft NL de schade aardig hersteld.
40 ruggen per nazaat?
Hoe dan?
Aan wie dan?
Om hoeveel nazaten gaat dat dan?
Is elke Suri of Afrikaan een nazaat?
Niet realistisch.
Niet eerlijk.
Stop gewoon met die onzin.
Wil je racisme stopen? Kap dan met dit soort onzin.

Ruimedenker | 11-11-22 | 18:47 | 3

Met deze bullshit werk je rascisme allemaal in de hand

Jacktheflipper | 11-11-22 | 18:49

ok. Ga zelf weg

TheseDays00 | 11-11-22 | 18:52

Wat ben dan ook gewoon een lul van een mens dat je dik 200 honderd jaar na dato nog steeds boos bent op de mensen wie op de dezelfde plek wonen en er niets aan kunnen doen. Beetje hetzelfde dat wij 200 jaar na dato nog steeds boos zijn op alle Duitsers, oftewel dat gaat helemaal nergens over. Martin Luther King had gelijk je moet mensen niet beoordelen op kleur maar op karakter. Mensen wie een ander niet kunnen vergeven over iets waar ze niets aan kunnen doen, hebben geen karakter.

Overtwar | 11-11-22 | 18:46

Xander van der Wulp is compleet ongeschikt om Rutte te ondervragen voor het vrijdagmiddag gesprek met de premier. Tenenkrommend al die lieve, zoete vragen.

Phantomas | 11-11-22 | 18:46

Stel he, stel nu gewoon, dat we die 40k per ondankbare nazaat (hoe kun je eigenlijk aantonen dat je "nazaat" bent als je op 1. Januari geboren bent met een verzonnen naam?) betalen... Gaat het dan voorbij zijn met het gezeur? Gaat het dan genoeg zijn? Is iets dat 400 jaar geleden gebeurd is dan ineens het "verleden"? Wat denk je zelf? In de woorden van Hiddema: het gaat nóóit goed genoeg zijn.

Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:46

Hebben de huidige blanke nederlanders inmiddels geen recht op een ton netto schadevergoeding voor gederfde levensvreugde en het eindeloos geroof van uitkeringen en voorzieningen door derden ?

Nog te zwijgen over de immens incompetente regering en overheid die defacto onze vrijheid welvaart en veiligheid verkwanselt hebben.

2CVOcean | 11-11-22 | 18:44 | 2

Aan Rutte: begin maar met 40k voor de nabestaanden van MH17. Dat zijn namelijk daadwerkelijke slachtoffers. Betaal ik graag mijn deel aan mee.

Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:47

En omdat we geen woning kunnen krijgen en zo goed zijn andere voor ons kinderen te laten, mag ook wel wat tegenover staan. Of voor die vieze meuk die we straks moeten eten omdat er geen boer meer over is omdat die plaats hebben gemaakt voor diezelfde zielige mensen die we voor laten gaan op een woning zodat ze vervolgens hun baan op kunnen zeggen en om een vergoeding kunnen vragen voor hun verleden. Een verleden/geschiedenis wat ze zelf nooit geleefd/meegemaakt hebben. En dan is de cirkel weer rond, weg met ons.

keistad | 11-11-22 | 19:05

Geen enkeltje Afrika? Als het hier zo verschikkelijk is.

Vula | 11-11-22 | 18:43

De persoon die deze exorbitante eis op tafel heeft gelegd weet niet hoe erfenissen werken.
Hoe meer nazaten er zijn des te meer rechthebbende er mee delen en des te minder er per persoon wordt ontvangen.
Maar ik ben de lulligste niet.
Geef iedere nazaat gewoon €40.000,--
Maandelijks, verdeeld over een langere periode, en dan dit bedrag inhouden op de uitkering omdat ze nu neveninkomsten hebben.
#de duivel zit h'm in de details

Osdorpertje | 11-11-22 | 18:42

"Het LPS blijft van oordeel dat een klein gebaar aan de Nazaten van de tot slaaf gemaakten alleszins gerechtvaardigd is. Een belastingvrij gebaar van 40.000 euro per Nazaat als voorschot ter vereffening van de effecten van de stereotype racistische waandenkbeelden over de Afrikaanse mens die duurzame voorspoedontwikkeling voor eeuwen hebben beheerst en structurele marginalisering in de hand hebben gewerkt.''

Hahaha!!! Je gelooft het toch gewoon niet? En die €40.000 is slechts een 'voorschot', hè. Dus ze gaan nog meer eisen. En uiteindelijk krijgen ook. Van de week zei ik hier bij wijze van grap dat je ze allemaal villa's en Porsches moet geven bij wijze van Wiedergutmachung. Maar het gaat nog gebeuren ook.

Dit land is werkelijk knettergek aan het worden.

Dr_Johnson | 11-11-22 | 18:41 | 3

Het is ook hilarisch dat de stereotypering van de Afrikaanse mens die de hand ophoudt weer is bevestigd.

Roos | 11-11-22 | 18:48

Nee. Het IS al knettergek.

Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:48

Word dat geld dan opgehoest door de nazaten van de families die toen hun rijkdom hebben vergaard? Zal wel niet.

Andersdenkend | 11-11-22 | 18:40 | 2

Absoluut. De familie oranje nassau als eerste uiteraard.

BoerKoekoek | 11-11-22 | 18:44

Als voorschot ook. Om zich alvast in te dekken voor ALS gekke Henkie Rutte na pittig onderhandelen uiteindelijk toegeeft. Dat ze dan niet hoeven te stoppen met janken.

Wim_Kut | 11-11-22 | 18:40 | 1

Na pittig onderhandelen wordt na overmaking van 20k per zelfverklaard slachtoffer de besparing van 20k per zelfverklaard slachtoffer als een overwinning gevierd. Op naar Rutte 5.

Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:49
-weggejorist-
Whisky | 11-11-22 | 18:40

Vanaf 1962 (dus al 60 jaar) doneert de overheid "ontwikkelingshulp" aan Afrikaanse landen. Is dat geen genoeg "Sorry" geweest?

Gebakschep | 11-11-22 | 18:39

www.bbc.com/news/science-environment-...

"Scientists have pinpointed the homeland of all humans alive today to a region south of the Zambezi River."

Kom maar op met die 40K! (Als voorschot).

Robert Haynes | 11-11-22 | 18:38

Ach, wij geven iedereen gratis geld. Als deugen de norm is, dan is dit in lijn met de rest. Rutte doet wat hij wil.

pibasso | 11-11-22 | 18:36

Ca. 1,25 miljoen blanke slaven en slavinnen, ontvoerd naar Noord-Afrika (bron: Wiki). Talloze kustdorpen uitgemoord en in brand gestoken, van Frankrijk tot Ijsland.
Dank u wel, Tunesië, Libië en Algerije voor de herstelbetalingen.

Nonkel Frituur | 11-11-22 | 18:35 | 1

Helaas, slavernij kan alleen uitgevoerd worden door blanke gemeenschappen met een zeer diepgeworteld schuldgevoel en zondebesef.

skoftig | 11-11-22 | 18:45

Een soort van monument voor de slaven waar de nazaten naar toe kunnen om te herdenken wat voor een kutleven die slaven hebben gehad om hun nazaten hier een goed leven te geven. Geld uitbetalen aan nazaten zodat zij over de rug van hun voorouders grote breedbeeld tv's en Gucci tasjes kunnen kopen is fouter dan fout.

Leptob | 11-11-22 | 18:34

Maar dan wij ook Suriname terug, eerlijk is eerlijk.

Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:34 | 1

Eerlijk is heerlijk!

Sinterbikske | 11-11-22 | 19:03

Bij deze meld ik me aan, ben vorig jaar in afrika geweest.

pa_niek | 11-11-22 | 18:33

Een standbeeld op het Bijlmerplein lijkt ruim voldoende als excuus.
Mogen alle nazaten naar kijken.
Belastingvrij.

Osdorpertje | 11-11-22 | 18:33 | 2

En rehabilitatie van al onze zeehelden die zonodig in de ban moeten. Zij uit de geschiedenidsboeken, dan ook de nasleep van het slavernijverleden uit de boeken. Een soort van budgetairneutrale oplossing

gemeentereiniging | 11-11-22 | 18:38

@gemeentereiniging | 11-11-22 | 18:38:
Met en klein metalen schildje ter grote van een creditcard waar dan op staat wat ze fout hebben gedaan door de bril van vandaag zodat niet gezegd kan worden dat wij die kant van de geschiedenis onbelicht hebben gelaten

Osdorpertje | 11-11-22 | 19:07

Als nazaat van arme arbeiders die moesten concurreren tegen gratis arbeid en die nooit een cent voordeel hebben gehad van het gedachte leed van de koloniale tijd vind ik dat het wel verrekenend moet worden met de kosten van het te hoge aandeel in uitkeringen en criminaliteit van deze groep in Nederland.

BorisBonkestoter | 11-11-22 | 18:32

"Het LPS blijft van oordeel dat een klein gebaar aan de Nazaten van de tot slaaf gemaakten alleszins gerechtvaardigd is. Een belastingvrij gebaar van 40.000 euro per Nazaat als voorschot ter vereffening van de effecten van de stereotype racistische waandenkbeelden over de Afrikaanse mens die duurzame voorspoedontwikkeling voor eeuwen hebben beheerst en structurele marginalisering in de hand hebben gewerkt."

Prima idee! Klein gebaar ook. Maar daarna ook helemaal klaar met alle slachtoffer-gebonden subsidies, uitkeringen, klaagverhalen, aanspraken op zieligheid en jankerij. Daarna is het over, afbetaald. Nooit meer gezeik, nooit meer gejank. Ik zeg trek de beurs, betaal ze allemaal tot de laatste cent af en dan is het over en uit met het gejammer. Een belastingvrij gebaar, met tekenen bij het kruisje dat je nooit meer een woord besteedt aan je eigen vermeende slavernijverleden.

Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:31 | 10

Oh ja een voorschot. Een douceurtje. De eerste tranche. Maar oke. Dan ook met terugwerkende kracht invordering van alle geneeskundig genoten zorg, want de medicijnman in het dorp had de aangewezen medicus moeten zijn. En zo denk ik toch dat de nazaten hebben kunnen mee genieten van de geneugten die het nazaatschap met zich mee bracht, zoals ook de vliegreis naar Holland, de huisvesting in een stenen huis met toilet en douche, de genoten uitkeringen, de gratis scholing op een koloniale blanke onderwijsinstelling.

Benieuwd of netto onder de streep iets overblijft.

Maar de keuze kan ook anders. Veertig duizend maar dan ook terug naar Suriname (oke we doen het ticket er nog bij) of geen veertig duizend en dan hier kunnen blijven. Kijken wat ze doen, de nazaten.

Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:43

@Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:43: en dat kan zelfs ook, Surinamers die in Nederland wonen krijgen als ze terug naar Suriname vertrekken en hun Nederlands paspoort inleveren een levenslange vergoeding. Mogen ze alleen nooit meer in Nederland komen wonen. Ja, wij zijn de kop van jut..

Sinterbikske | 11-11-22 | 18:54

@Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:43: Ik heb het gevoel dat je op het punt staat om PVV te gaan stemmen. Mocht dat zo zijn, go for it! Het is geen schande.

keistad | 11-11-22 | 19:22
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Wodan-de-knuffelbeer | 11-11-22 | 18:30 | 1

De tijdgeest van nu. Geen reet uitvoeren en je hand ophouden als "slachtoffer". Wat een kutland.

Burgerzaken | 11-11-22 | 18:30 | 1

Wel een goeie naam, Burgerzaken..

Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:32

Die van mij moeten 38 k inleveren en mogen 2 k zelf houden, ik ben Gekke Gerrit niet.

skoftig | 11-11-22 | 18:30

Tikt lekker aan als je Een Huis Vol met 12 kinderen hebt.

Mr_Natural | 11-11-22 | 18:30

Hoe komen ze aan het bedrag van €40.000 vraag ik me dan af. Is dat tot stand gekomen na een ingewikkelde berekening, of heeft het getal 4 een symbolische waarde?

En met excuses erbij... Is het dan afgelopen met het fenomeen Boze blanke man? Is discriminatie daarmee afgekocht?

Geldt het ook voor nazaten van Christelijke slaven ?
Waar kan ik me melden, in welk land moet ik aankloppen?

Roos | 11-11-22 | 18:28 | 2

Gewoon op dezelfde manier zoals ik ook offertes maak: U heeft een dikke Volvo voor de deur staan ( u gaat voor veiligheid) en heeft drie kinderen, Tsjakkkaaa! BMW voor de deur? Kassa! Toyota Prius voor de deur: Sorry, ik denk dat u beter iemand anders kunt bellen.

Sinterbikske | 11-11-22 | 18:39

'Mooi bedrag, maar nèt niet te hoog, misschien trappen die blanken erin', zullen ze gedacht hebben. En natuurlijk is het daarna afgelopen en afgekocht gna gna....

kroel | 11-11-22 | 18:42

Over honderd jaar willen ze weer geld, want hiermee tonen wij racisten aan dat we denken dat ze na al die jaren nog niet hun eigen broek omhoog kunnen houden en aan handje ophouden doen, dat was erg kleinerend en zo 2022.

keistad | 11-11-22 | 18:28

Binnenkort verkiezingen?

Bull-Sunnyboy | 11-11-22 | 18:27

Ik vind het maar karig. Volgens mij kunnen we wel meer missen.

kleybeuker | 11-11-22 | 18:27 | 1

Het hele zooitje uitvreters kunnen we missen, als kiespijn...

Air van Boven Dorens | 11-11-22 | 18:34
-weggejorist-
Bergamo | 11-11-22 | 18:26

Klop maar aan bij degenen die ze tot slaaf gemaakt hebben.

Trekhaas | 11-11-22 | 18:26 | 1

Ze staan dus zwaar in de min. Immigratiekosten zijn tig keer veertigduizend euro p.p.

drs.Nee | 11-11-22 | 18:25

Wat snap jij niet?
Geef klein gebaar

RickTheDick | 11-11-22 | 18:25

26 Jan 2020 — Premier Mark Rutte heeft excuses gemaakt aan overlevenden van de Holocaust
27 Nov 2020 — Premier Rutte bood donderdag weer zijn excuses aan voor de toeslagenaffaire.
12 Jul 2021 — Demissionair premier Mark Rutte heeft maandag excuses aangeboden voor de te snelle versoepelingen van Corona maatregelen
17 Feb 2022 — Premier Mark Rutte maakte 'diepe excuses' aan Indonesiërs voor extreem en stelselmatig geweld van Nederlandse militairen
18 Jun 2022 - Excuses van premier Rutte voor Dutchbat III, 27 jaar na val van Srebrenica
5 Aug 2022 — Premier Rutte heeft aan onder meer boerenorganisaties zijn excuses aangeboden voor de communicatie rond de stikstofkaart
13 Oct 2022 — Premier Mark Rutte biedt zijn excuses aan voor het psychische leed dat Groningers is aangedaan door de gevolgen van de gaswinning.

Sorry hoor, maar als je dat rijtje zo ziet, ben je dan echt blij met excuses voor het slavernij-verleden? Van een opportunist die denkt dat je met een keertje "sorry" zeggen alles goed maakt?

ParadiseLost | 11-11-22 | 18:24 | 1

Vroegah was de uitdrukking: regeren = vooruitzien. Tegenwoordig is het: regeren = excuses aanbieden.

Dr_Johnson | 11-11-22 | 21:03

Knettergek zijn ze geworden. Ik heb nog nooit zo iets belachelijk gehoord. Ik zie bepaalde groeperingen zich nu al rijk tellen als vermeend slachtoffer van wat. Laat ze allemaal de tering krijgen. Als het hier zo slecht was dan ga je niet in een land wonen waar de beul van je over over grootouders onder geleden hebben. Het gaat gewoon om easy money. Zoals zovelen uit deze landen. Money for nothing.

clockandhammergame | 11-11-22 | 18:24

Prima, ben echt voor, gewoon betalen. Maar dan wel linea recta terug naar donker Afrika.

Wodan-de-knuffelbeer | 11-11-22 | 18:23

Ik zag vandaag trouwens een reclamespot van NY-Pizza met een dansende bouwvakker erin. Mijn opa was ook bouwvakker en in Qatar eten ze ook wel eens pizza. 'T komt allemaal wel erg dichtbij zo...

Air van Boven Dorens | 11-11-22 | 18:23

Het zal nooit genoeg zijn. Betalen, deugen, meer betalen, nog niet goed. Net weer een week van 51 uur gemaakt, zullen ze weer blij mee zijn. Is al snel weer drie wasmachines. Als iedereen dat deed hadden ze een stuk minder tijd om te zeiken.

keistad | 11-11-22 | 18:23

Heel zuid nederland kan dan Italie ter verantwoording roepen en herstebetalingen laten betalen ivm de Romeinse overheersing tot 400na Christus.

Even kijken wie erna? Vikingen sowieso, denk dat we als Nederland Noorwegen en Denemarken maar moeten aanklagen en sorry laten zeggen.

Ik heb nog last van de overgedragen last van mijn voorouders die legionaire waren omdat anders de doodstraf volgde.

Harris Pilton | 11-11-22 | 18:23 | 1

Ja, nou je het zegt, ik ook!

Wodan-de-knuffelbeer | 11-11-22 | 18:24
-weggejorist-
Raspatat | 11-11-22 | 18:22

Mag ik dan nu zeggen dat dat afgetikt kan worden door de succesvolle nazaten van de Afro-Nederlanders? Want als hun ellende de schuld is van slavenhandel, dan hun succes ook. Akwasi en sylvana weten we van.

Goudse_Stroopwafel | 11-11-22 | 18:22

Zijn 350.000 surinamers, 150.000 Antillianen in Nederland en 350.000 Antillianen op de Antillen. Totaal 850.000 nazaten. kosten een slordige 34 miljard. plus nog 600.000 surinamers in Suriname. Dus nog eens 24 miljard. Kortom 58 miljard voor deze slachtoffer farce. Het is een hellend vlak waar Rutte Nederland heeft geparkeerd. Afrika en zuidwest Azië komt ook al hun klauw ophouden voor klimaat. Wat een complete waanzin.

Briver | 11-11-22 | 18:22 | 4

Ja hohoho dan ben je er nog niet. Alle halfbloedjes half geld.

Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:33

Ho ho je vergeet de nazaten van de nazaten. En de nazaten daarna. Allemaal geld. Dit stopt nooit meer.

Goed Volk Kijkt Weg | 11-11-22 | 18:43

Die Surinamers in Suriname zijn een allegaartje, Hindoestanen, Chinezen en nog wat hebben niets met slavernij te maken gehad.

Sinterbikske | 11-11-22 | 18:51
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
De Profundus | 11-11-22 | 18:22

"Ze" hebben toch al compensatie gehad in de vorm van 2 compleet ingerichte eilanden en één land?

gemeentereiniging | 11-11-22 | 18:21 | 1

Die nog jaarlijks forse geldsteun krijgen.

Rennieflox | 11-11-22 | 18:24

Ik heb nog wat familie van onder de rivieren en die zijn ooit vast onderdrukt geweest door de Romeinen. Misschien kan Italië ook vast de beurs trekken voor mij.

JoudN | 11-11-22 | 18:21 | 2

Juist. De overdraagbare last val ons allen zwaar. Mijn voorouders hebben nog gevochten in Noord Afrika, Marokko moet maar eens gaan betalen.

Harris Pilton | 11-11-22 | 18:26

@Harris Pilton | 11-11-22 | 18:26: Die laatsten moeten sowieso schuiven voor alle ellende die ze autochtonen hebben aangedaan

Slough | 11-11-22 | 18:37

Geen probleem. Voor de goede orde wel even een en ander verrekenen uiteraard. Luxe overtocht per boot. Cruisetarief 3000 euro. Huur van woonruimte op nieuwe bestemming. 100 euro per maand voor 30 jaar, 36.000 euro. Voeding en kleding voor 30 jaar. Nog een 36.000 euro. Medische verzorging voor 30 jaar. 18.000 euro. Onderwijs voor de nazaten. 18.000 euro.
Vriendelijk verzoek aan elke ontvanger om 71.000 euro plus rente over te maken aan de belastingdienst na verrekening van de 40.000 euro. U mag in termijnen betalen of we verrekenen het met uw uitkering.

BoerKoekoek | 11-11-22 | 18:21

Het bedrag waarvan je wist die ging komen

Krijgtheenenweer | 11-11-22 | 18:20

Pfoei, ik schrok al, maar die 40000,00 per nazaat belastingvrij is alleen een voorschot. En hoe vaak mag er bloed gemixt zijn met een roomblanke voordat je geen neger meer bent?

Wodan-de-knuffelbeer | 11-11-22 | 18:20

40.000 Euro voor iedere nazaat een klein gebaar???

Rennieflox | 11-11-22 | 18:19 | 1

40.000 euro voor de eerst directe erfgenaam lijkt me een beter plan. Over het vervolg van de verdeling hiervan door de nazaten vechten ze elkaar zelf maar de tent uit.

gemeentereiniging | 11-11-22 | 18:26

De foute keuzes die je maakt in het leven worden niet veroorzaakt door het leed wat jouw voorouders is aangedaan. Pijn overleeft geen 5, 6 generaties. Ook niet met een gekleurde doek om je hoofd.

horsteknots | 11-11-22 | 18:19 | 1

Hoe is het trouwens met die interim-directeur van SLM? Hij en zijn gezin, die met gevaar voor eigen leven gevlucht zijn uit Suriname, omdat nepotisme en corruptie ad kaak stelde.

horsteknots | 11-11-22 | 18:22

Om nazaten te herkennen moeten ze weten wie de vader is.

Rattus | 11-11-22 | 18:19

Mogelijk dat ze nog hun gelijk gaan halen ook bij de rechter over de herstelbetalingen. De dader (de nederlandse staat) gaat immers toegeven dat ze fout zijn geweest. Die excuses kunnen nog wel eens een duur grapje worden.

yeps | 11-11-22 | 18:19

Ga eerst maar naar Akwasi. Zijn voorvaders hebben hun buurvolken tot slaaf gemaakt en toen verkocht. Al die blanken hebben alleen maar gebruik gemaakt van de markt die er al was. Heel cru gezegd deden de Arabieren en Ottomanen het beter. Die zorgden er voor dat slaven niet mochten voortplanten. Moet je wel steeds nieuwe kopen, maar die hebben nu geen last

Snap_het_ook_niet | 11-11-22 | 18:19 | 1

Ik wil ook 40K

De_fluitlokker | 11-11-22 | 18:19 | 1

...... Voorschot

Wodan-de-knuffelbeer | 11-11-22 | 18:20

Ik denk dat de fabrikanten van glimmende 20 inch velgen zich in hun handen wrijven.

BobDobalina | 11-11-22 | 18:18

Akwasi zegt ook sorry voor het slanerenijverleden van zijn voorouders...

nl.m.wikipedia.org/wiki/Ashanti_(volk...)

"Voor de Europese kolonisatie was de Ashanti Confederatie een belangrijke staat in West-Afrika, vooral van 1570 tot 1900. De rijkdom van de Ashanti was gebaseerd op de aanzienlijke goudvoorraden in de regio. Het waren vaardige goudsmeden. De Ashanti waren een machtige stam. De hoofdinkomsten kwamen eeuwenlang uit de handel in goud en slaven. De Ashanti waren slavenhouders die de slaven lieten werken in hun goudmijnen. Ook voerden ze een levendige handel, eerst met de slavenhandelaren die uit het noorden van Afrika kwamen. De slaven uit eigen stam en tot slaaf gemaakten van andere stammen werden verkocht aan handelaren van de Hausa-stam en Arabieren, die ze vervoerden naar het noorden van Afrika en naar Klein-Azië. De focus verschoof later toen er contact kwam met slavenhandelaren uit Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland die slaven nodig hadden voor hun plantages in Amerika en het Caribisch gebied. Omdat deze handel er toe leidde dat men veel meer slaven nodig had, leidde dit tot een aantal grote expedities in de omgeving waarbij veel mensen van andere stammen maar ook van de eigen achtergrond tot slaaf werden gemaakt en doorverkocht."

Air van Boven Dorens | 11-11-22 | 18:17

Omdat ik nazaat ben van turfstekers vind ik dat ik recht heb op 60000 euro.
Er is immers al lang aangetoond dat die het slechter hadden dan plantagemedewerkers.
En op ons neergekeken wordt er nog steeds

Humsico | 11-11-22 | 18:17 | 1

Een paar voorouders van mij zijn door de Romeinen vermoord. Na 2000 jaar inflatiecorrectie en rente op rente krijg ik dus 20.000.000. Trek er die 40k maar vanaf, dat is toch maar wisselgeld in verhouding.

Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:19

Ik lees € 40.000,- per 'nazaat' als voorschot....
Ronduit belachelijk, bizar, van de pot gerukt.

Schoorsteenveger | 11-11-22 | 18:16 | 1

Da’s een understatement. Laat ze doodvallen (spreekwoordelijk).

Lubbberrtt | 11-11-22 | 18:42

Ik ben zwart als roet en meen het wel goed. Mag ik nu effe vangen?

Teluitjewinst | 11-11-22 | 18:16

Kinderarbeid is in Nederland pas in1901 afgeschaft,toen kwam pas de leerplichtwet.
Dus over slavernij gesproken,van diepe ellende moesten die kinderen wel werken om het gezin in leven tehouden.
Bittere armoe toen in Nederland en nog koud en vochtig ook.
Wij witte uitgebuitenen stellen de eis van 100.000€ de neus.
Netto.

De Profundus | 11-11-22 | 18:15

Maar euh, Nederland had toch 600 duizend slaven verhandeld? Ik ga niet rekenen.

Leptob | 11-11-22 | 18:15 | 1

Meen ongeveer 400.000 Surinamers in Nederland, x 40.000 is dan iets van 16 miljard. Valt best mee maar ik denk dat ik toch maar eens ga kijken naar een franchise van een KFC.

Sinterbikske | 11-11-22 | 18:21

Beetje karig, voor 40.000 euro koop je tegenwoordig geen negerhut meer.

Mr_Natural | 11-11-22 | 18:15 | 1

De Portugese hut van oom…
De Hongaarse hut van oom…

Sinterbikske | 11-11-22 | 18:18

Wordt het niet eens tijd voor een protestmars door Nederland? Per regio met duizenden tegelijk over de snelwegen, heel Nederland één dag plat, met daarbij de roep om onmiddellijk aftreden van dit kabinet.

MickeyGouda | 11-11-22 | 18:14 | 8

Goed plan, graag zsm. Zeg maar wanneer.

Jansen63 | 11-11-22 | 18:28

Als het doorgaat kom ik persoonlijk naar Gouda gelopen.
Je kunt me herkennen aan een roos als corsage.

Roos | 11-11-22 | 18:41
▼ 5 antwoorden verborgen

De aap is uit de mouw. En als er eenmaal betaald is, vindt men wel weer nieuwe vormen van 'leed' en is dus het einde zoek. Je reinste waanzin.

plamoen | 11-11-22 | 18:14

Zoals Trump zei: ‘I have German in my blood’ heb ik binnenkort ook ineens Afrika in mijn bloed denk ik. 40 k is toch wel een vette kluif, en ik ben net zo min slachtoffer als al die anderen die claimen.

Sinterbikske | 11-11-22 | 18:13

40k..mooi. Bij acceptatie van dat bedrag wel direct opzouten naar gebied van de roots als men niets bijdraagt aan onze samenleving of antecedenten heeft, direct! En de racismekaart trekken moet strafbaar worden.

Nederlanddraaitdoor | 11-11-22 | 18:13

Ze doen net alsof alle blanke Nederlanders in het verleden met een gouden lepel in de mond zijn geboren. Als er geld overgemaakt wordt wil ik ook een vergoeding voor alle uitbuiting van mijn voorouders door bestuurders en ondernemers in het verleden.
Mag ik -ook- effe vangen!?!

Aristotalloss | 11-11-22 | 18:13

Geen verdere bedoelingen, maar nu komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw…

Ommezwaai | 11-11-22 | 18:12

Ho stop ho, mag ik ook even vangen als indo nazaat!? Die ellende is van korter geleden…

Dude heb je eten | 11-11-22 | 18:12 | 1

Er is al aan de regering daar betaald en die zou het verdelen. Is dat niet gebeurd?

AntiZanicz | 11-11-22 | 19:25

Mooi, verkoop eerst die gouden koets maar en de rest van Koning Willy zijn bezittingen. Aangetoond is dat in ieder geval de familie van Amsberg de zakken heeft gevuld met betrekking tot het koloniale verleden. En ook aan de cocaïne handel. Daarmee komen we een heel eind en zijn we meteen van het gezeur af.

Zapata10 | 11-11-22 | 18:11
-weggejorist-
Tony.Rocky.Horror | 11-11-22 | 18:11 | 1

40K is met opzet een bescheiden bedrag; het doel is een levenslange uitkering. In één keer alles opeisen wat ze willen werkt niet, dat krijgen ze er niet door, dit is alleen het startgeld. Rutte zal geen nee zeggen.

RocketMan | 11-11-22 | 18:10 | 1

Als ze van dit bedrag fe kosten aftrekken wat ze ons al gekost hebben dan krijgen we nog geld.

Andre | 11-11-22 | 18:16

Per jaar?

Mr_Natural | 11-11-22 | 18:10

Een belastingvrij gebaar van 40.000 euro per Nazaat als voorschot ter vereffening..... Knetter, Knetter, knettergek. Ik weiger excuses te maken om iets waar ikzelf nog mijn voorouders verantwoordelijk voor waren, nog voordeel van hebben gehad. Afrikanen interesseren mij totaal niet. Weiger dan ook om hier maar een cent aan uit te geven. Ook niet via de belasting.

Briver | 11-11-22 | 18:09 | 2

Ik wil 40.000 Euro van de Fransen. Mijn voorouders zijn eeuwen lang horigen geweest.

Zapata10 | 11-11-22 | 18:13

Het laat zich raden dat het bijna 100.000 bruto moet zijn om op 40.000 netto uit te komen.

AntiZanicz | 11-11-22 | 19:24

Meer dan 6 Crisissen creëren, en dan scoren op geld weggeven.
De NPO hobbelt er gewillig achteraan.
Het zal wel met Shell, en de recente olievondst in Suriname te maken hebben.
Want onze Molukkers zijn al sinds die gruwelijke oorlog in een verdomhoek getrapt, omdat daar niet op te scoren valt door die ''linkse'' humanisten...

Torquemada | 11-11-22 | 18:09

Ze hebben Suriname gehad, mits goed geregeerd had dit een welvarend land kunnen zijn.

Rattus | 11-11-22 | 18:09

Absurd om excuses te maken en knettergek om ook maar 1 cent te geven.
We hebben de halve bevolking van Suriname opgenomen toen ze onafhankelijk werden en vervolgens smeet Den Uyl ook nog eens miljoenen dat land in als zijnde hulp.
En in de Antillen zijn zoveel miljoenen gestopt dat wij eigenlijk geld terug moeten vragen.
En verder is het zo dat Arabieren grote slavenhandelaren dus die groep heeft nergens recht op.
Wat blijft over?
Precies!!!

pejoar | 11-11-22 | 18:09 | 1

Wat er op de Antillen allemaal fout gaat wordt hier moedwillig uit het nieuws gehouden...
Zoals de levendige handel in illegale Gok licenties
Casino's die weigeren belasting te betalen
Ect ect

Torquemada | 11-11-22 | 18:12

Er is heel veel wat de kabinetten Rutte uitvreten wat ergernis geeft, maar dit is echt heel heel erg. Te schofterig voor woorden dat verre, verre nazaten van slaven “herstelbetalingen” krijgen. Lekker voor de Groningers (van elke raciale achtergrond), of de toeslagenouders, dan kan je wel verder gaan met al die blanke Nederlanders die geleden hebberig WW2, of die verre, verre nazaten zijn van kinderarbeiders en volwassen arbeiders die werden uitgebuit.

Dit zal alleen maar tweespalt geven tussen Surinamers en Antillianen enerzijds en de rest van Nederlands.

Idiote logica ook. “Wij” zouden profiteren van opgebouwde rijkdom van vroeger. Op zich al historische onzin, maar ga je er van uit dat mensen er nu van profiteren, dan is dat voor alle burgers zo, dus ook Surinaams, Marokkaans, enzovoorts.

Nuuk | 11-11-22 | 18:09

Betalen of de zweep

RickTheDick | 11-11-22 | 18:08

Grappig! Je verwacht het gewoon niet. Maar nu de hamvraag. Stel je vader is Surinamer, je moeder niet, krijg je dan 20.000? Of nog lastiger, mijn zoon is deels nazaat van een plantagehouder, deels van een slavin. Krijgt hij dan geld of moet hij betalen. Vestzak broekzak?

Beste_Landgenoten | 11-11-22 | 18:07 | 8

Het laat zich raden dat er miljoenen nazaten zullen blijken te zijn. Net als na de onfortuinlijke Bijlmerlanding toen er plots duizenden mensen in het tiental betrokken woningen bleken te wonen.

AntiZanicz | 11-11-22 | 19:22

Maar stel: vader is een loepzuivere, 18-karaats Surinamer - nou ja, ik 'bedoel' natuurlijk: Nederlander met Surinaamse roots - evenals moeder, en ze hebben 3 kinderen. Gaan we dan uit van 5 'nazaten' en 'cashen' die mensen dan €200.000,- ?

Vragen, vragen......

Dr_Johnson | 11-11-22 | 21:08

@Dr_Johnson | 11-11-22 | 21:08: het is maar een idee en eerste inzet. Uiteindelijk krijgt niemand wat en kunnen ze gratis naar het slavernij museum

AntiZanicz | 11-11-22 | 23:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat is met de Spanjaarden en Fransozen die ons voor 200 jaar bezet hebben, mag ik dan ook effe vangen? En de fiets van mijn vader is ook nog steeds weg, al 82 jaar.

jan huppeldepup | 11-11-22 | 18:07

dat dit ooit gemaakt kon worden. Chapelle zou nu dik gecanceld worden.
Dit de Mexicans get paid too?

AntiZanicz | 11-11-22 | 19:18

Halt. Stop. 40k voor slachtoffers, die geen slachtoffer zijn? Betaald door daders die geen dader zijn? Bekijk het maar. Nu komt dus de woke-aap uit de woke-mouw. Stelletje radicaal-linkse bedriegende hufters.

Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:07 | 5

@Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:43: En ze gaan er in mee en socialisme is het doel en de uitkomst vrees ik.

Sinterbikske | 11-11-22 | 18:47
-weggejorist-
OmGekTeWorden | 11-11-22 | 19:03

@Gladiator Fap | 11-11-22 | 18:43: u bent Jan Modaal niet? U heeft geen idee wat modaal is. En toch carrière gemaakt, een beetje. U heeft het idee dat alleen de topinkomens dit gaan betalen als het zover zou komen? Ooit?

AntiZanicz | 11-11-22 | 19:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Die 40k moet dan wel eerst worden opgemaakt voordat de bijstand wordt hervat…

Emmeraar7 | 11-11-22 | 18:06 | 1

Met de hele familie en de garantie dat ze nooit meer terug komen. ja.

jan huppeldepup | 11-11-22 | 18:08

€40k om ze terug te laten gaan naar Afrika? Gelijk doen. Dit is een prima deal voor beide partijen.

Grachus | 11-11-22 | 18:06

Verbaast het u?

Caparzo*Inc | 11-11-22 | 18:05 | 1

Onderhandelingstaktiek; eerst ophef over 40K, daarna gaat de eis langzaam naar beneden en al gauw klinkt 5K dan al heel redelijk.

Ananas Skaiwokker | 11-11-22 | 19:44

Als onze regering meegaat met dit voorstel pak ik mijn spullen en verlaat ik dit zinkende schip.

tjongerschans | 11-11-22 | 18:05

Clownsworld

Reageerdur | 11-11-22 | 18:05
-weggejorist-
Tony.Rocky.Horror | 11-11-22 | 18:04 | 1

Hongarije en Polen worden per dag mooier.

Louter Leuter | 11-11-22 | 18:04

40k als oprot premie? Lijkt me een goede deal, 40k en dan gewoon terug naar het land van je voorouders.

Zoon van Boer | 11-11-22 | 18:03
-weggejorist-
Sinterbikske | 11-11-22 | 18:03

Dikke vette Zelf-Joris. Geld geven aan verzonnen leed. Nondenakendemozeskriebelende oplichtersbende.

horsteknots | 11-11-22 | 18:03 | 2

Oplichting is ook mijn eerste gedachte kronkel.

Okami | 11-11-22 | 18:04

Oplichting en afpersing.

Rennieflox | 11-11-22 | 18:21

Mogen we voor die prijs dan wel weer zwarte Piet terug?

Janlul | 11-11-22 | 18:03

Ik zal de stamboom aanpassen, 40k is toch wel lekker

HansWorst1222 | 11-11-22 | 18:01 | 5

Ik identificeer mij vandaag als, is tegenwoordig al genoeg toch ?

FredReset | 11-11-22 | 18:30
-weggejorist-
OmGekTeWorden | 11-11-22 | 19:02

@FredReset | 11-11-22 | 18:30: En ik wens als 'meznarg' aangeproken te worden. Elke andere adressering is kwetsend, haatzaaiend en microagressie.

Sans Comique | 11-11-22 | 21:01
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland