Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Natuur & Milieu-meisje wil NL aan elektrische bestelbus helpen; leeft helaas onder steen

Projectleider Postcodeloterij

1 pk

Geen idee wat dit nou weer voor een maffe advertorial is van het ministerie Jetten A++ maar volgens een of andere projectakela duurzaamheid van Natuur & Milieu, ene Nienke Onnen, moeten zzp'ers en mkb'ers maar eventjes gauw gauw gauw een elektrische bestelbus aanschaffen. Want ja, gewoon doen wegens milieu en subsidie. Begrijpelijk hoor, zo'n eendimensionale benadering, als je van maandag tot en met woensdag (donderdag moederdag, vrijdag bomendag) samen met de rest van de Ral 9010 Kleurenwaaier zit te groepsdenken over "het milieu", terwijl Geke (projectleider energie) de thermostaat zojuist heeft teruggedraaid van 17,5 naar 17. Maar daar gaan dus een paar dingen mis.

Neem nou de eerste generatie eVito (2019), dat ding had een bereik van een pak caramelvla: niet meer dan zo'n 100 kilometer volgeladen en met inbouw, 'bedoeld om maximaal 150 kilometer per dag mee te rijden'  - en dan ga je als ondernemer van niks helemaal naar nergens. Het kan gewoon: niet. Bij die paar occasions op Marktplaats staat het bereik er niet eens bij, zo faliekant ruk is het, en je zou als Amsterdammer een klus hebben in Eindhoven. Terwijl projectleider mobiliteit Nienke haar handen stuk applaudisseert voor de ijsberenpopulatie op de Noordpool hang jij twee keer aan de lader voor een rit waar dat ding niet eens voor bedoeld is. De gloednieuwe eVito (2022) heeft wél een bereik van 300km+ maar die kost 60.000 euro en is er natuurlijk nog niet als occasion. Volgens mevrouw de projectleider mobiliteit geen probleem want je krijgt subsidie voor een nieuwe, maar die is maximaal 5.000 euro en zo is het ding nog steeds pleurisduur. In tijden van inflatie + energierekening + boodschappen gooit de schilder, marktkoopman, groenteleverancier, lichtman, loodgieter of timmerman niet eventjes 55.000 euro over de balk voor een nieuwe bestelbus, zeker niet omdat je voor pak 'm beet € 15.000 een uit-ste-ken-de dieselvito hebt.

Nou, dan komt de oplossing hoor: "Wie een eigen bestelbus te duur vindt, kan bovendien kijken naar andere duurzame vervoersoplossingen, zoals een cargobike, een licht elektrisch voertuig of duurzame transportdienst." Jongens, het is echt wel leuk en ook nodig hoor, een debat over het elektrificeren van de Nederlandse bestelbussenvloot, maar zullen we dit soort types gewoon maar niet meer aan het woord laten?

Reaguursels

Inloggen

De omhoog gevallen klassevertegenwoordiger Robje Jetten pleit voor het uitschakelen van de straatverlichting om elektriciteit te besparen.

Ik pleit voor een verbod op elektrische auto's, alsmede op elektrische fietsen.

Peter Emile | 30-09-22 | 21:00

Als je referentiekader de lokale barista en de hondenuitlaatservice is, dan zijn die ideeën helemaal niet zo absurd hoor.

Blauwpetje | 30-09-22 | 19:33

Ik heb van het voorjaar voor mijn werk 2 maanden in een Nissan EV200 gereden. Rijdt fantastisch, geen kwaad woord over, maar rijbereik: dramatisch. Als het accupakket vol is wordt een rijbereik van 260 km aangegeven, met alle stroomverbruikers uit.
Radio aan: 250 km
Licht aan: 230 km
Climate control aan: 200 km
Normaal met het verkeer meerijden: max 180 km en bidden dat je het red tot het laadstation. Blij dat ik nu weer gewoon een auto met benzinemotor rijdt, 650 km op 1 tank van 50 liter.

Eirikur_Petursson | 30-09-22 | 19:27

Bij ons op de zaak worden nu en volgend jaar ruim 25 VW Caddy’s versneld vervangen wegens Bpm in 2024. Nog fijn een rondje Diesel. Volgende ronde zien we wel weer. Restwaarde zijn we niet bang voor. Altijd wel een exportmarkt.

HD50 | 30-09-22 | 18:59

Ik rij zo rond de 2000 km per week moet ik dan ook nog aan het werk tussen het opladen door?

Trofl | 30-09-22 | 18:45

werk regelmatig in Amsterdam en nu al worden er plannen gemaakt om straks deze stad te mijden. We komen straks de ring niet meer binnen.
The Ring. My Precious....
Ja, zoek het maar uit daar

Hai D. | 30-09-22 | 17:24

Met alle pro's en con's op een rijtje moeten we stellen; elektrisch rijden is mobiliteit inleveren (let op, ik bedoel niet rijcomfort of snelheid hè) en daar ben ik nog niet aan toe.
Als ik zo inschat zal een scootmobiel voor mij het eerste elektrische voertuig worden.

D-Fens_1963 | 30-09-22 | 16:51

Enig idee wat paard kost en uitstoot,alleen voor haar plezier.
Deugmuts in dienst van bijna criminele organisatie.
Te dik betaald ook vermoed ik.

De Profundus | 30-09-22 | 16:27

Heeft dat tutje wel eens een grotemensenorganisatie van binnen gezien?

Hommel | 30-09-22 | 16:08

Nienke moet der kop eens uit haar woke kut trekken en de wereld gaan zien zoals die er echt uitziet. En dat is dat het merendeel deze auto's niet kan veroorloven of willen.

appeltjesgroeneweide | 30-09-22 | 14:58

Wereldvreemde mafkezen, nog nooit met hun handen gewerkt, alles op een presenteerblaadje gekregen, een fopstudie gedaan en nu op alles en iedereen commentaar hebben omdat ze denken het beter weten. Ik heb zo'n stiefzus, inclusief trans-kind.
Effectief zijn we straks niet meer 'verslaafd' aan fossiele brandstof maar aan zeldzame grondstoffen, waarvan er zeker niet genoeg zijn om de hele energietransitie tot een succes te maken. youtu.be/6zVTTDesT24
Kwam wel een leuk filmpje tegen van de nieuwe Ford Lightning. Ook al zo'n werkmonster. Leuk om de buren jaloers te maken maar verder vrij nutteloos.
youtu.be/3nS0Fdayj8Y

4HoogAantWater | 30-09-22 | 14:04

..... vrouwenlogica. Maar ze zijn wel lief hoor!

Okami | 30-09-22 | 13:57 | 2

Mijn logica; vrouwen zijn alleen op aarde voor de voortplanting (en derhalve om mannen tegen elkaar te laten vechten).

D-Fens_1963 | 30-09-22 | 16:54

En dan raar vinden dat de afstand tussen burgers en overheid steeds groter wordt.

Keutels | 30-09-22 | 13:49

Maar op stroom rijden is duurder in verbruik dan op benzine

zokanhetookja | 30-09-22 | 13:47

Dat volslagen gebrek aan realiteitszin zie je in alle aspecten van de energietransitie, idealisme zonder visie kost bakken aan belastinggeld.

Jackson | 30-09-22 | 13:35

Het is allemaal heel logisch toch? Een loodgieter die misschien 100 kilometer of meer aflegt in zijn bestelbus, flikkert z'n gereedschapskoffer maar om 04:00 uur in de cargobike en gaat op pad. Is om een uurtje of 21:00 uur thuis, vrouwtje heeft de kachel al gezellig op 16 gezet. Meneertje gaat ff lekker (koud) douchen en dan snel de magnetron opgewarmde hap naar binnen, want morgen om 03:30 uur gaat de wekker weer.

Waakvlam | 30-09-22 | 13:31 | 1

Een magnetron? Foei!
Voorgegaarde maaltijden kun je ook koud eten.

Dandruff | 30-09-22 | 16:07

Je zal met je goede gedrag maar net een elektrische auto hebben aangeschaft of gaan leasen. Je betaalt nu meer aan stroom dan benzine. En als je zo dom bent geweest om als particulier een elektrische auto te kopen, dan ben je nu helemaal de klos.

Loetjepoetje | 30-09-22 | 13:26 | 13

@Smoelensmid | 30-09-22 | 16:15:

Er zijn subsidies voor elektrische auto's, die link heb ik je vorige keer gegeven. Dus als je dat niet aangevraagd hebt dan is dat jouw fout.
Dat doet dan ook niks af aan het feit dat mensen met milieuvriendelijker benzine- en diesel- auto's meebetalen aan vervuilender elektrische auto's.

Verder heeft de meerderheid van de Nederlanders geen plek voor 42 zonnepanelen. Dus die moeten hun snoertje aansluiten op gas- en kolen- centrales. Net als jij wanneer je wat verder van huis gaat.

Wind- en zonne- energie kunnen nooit de huidige energiebehoefte vervangen. Zeker niet met kartelpartijen die streven naar;
- iedereen elektrisch stoken en koken;
- iedereen elektrisch rijden;
- "iedereen in NL" laten groeien naar 30 miljoen;
- etc.

De energietransitie is simpelweg niet haalbaar. Er is geen plek voor de benodigde wind- en zonne- parken, en er zijn geen technici om zelfs maar 10% van alle wilde plannen te realiseren.

En dus zal overstappen op stroom per definitie gelijk staan aan overstappen op gas of kolen. Met bijbehorend rendementsverlies van 40% respectievelijk 60%. En dus een forse stijging van de co2-uitstoot.

Dandruff | 30-09-22 | 19:09

@Smoelensmid | 30-09-22 | 14:41:
Ik woon in een huurhuis. Op drie hoog in zo'n jaren '30-woonkazerne in Berlage's Plan Zuid te 020. Ik zou niet weten waar ik 42 zonnepanelen kwijt zou kunnen; ik gá daar trouwens niet eens over, de woningbouwvereniging gaat daarover.
Ooit deed ik een aanvraag om het zes-pans enkelglas dakraampje op zolder te mogen vervangen door een dubbelglas kantelraam van een vierkante meter. Mocht niet. Want hele complex staat op de monumentenlijst.
Ben benieuwd hoe ze de al jaren geleden geplande 'vejduujjjzaming' van dit complex dan gaan aanpakken; en vooral ook wanneer. Want we krijgen al jáááren elk jaar een dikke brief in de bus (met titels als "sááámen verduurzamen"), ondertekend door de duujjjzaamheidsvrouwtjes die zorgen voor de voojjjlichting, met steeds weer gewijzigde vejduujjjzamings-plannen, waarin overigens nog steeds geen enkele sprake is van zonnepanelen.

Benieuwd hoe stuitend het opportunisme zal zijn als ooit besloten wordt de rode pannendaken vol te plempen met die platen van zwart kunststof, en ze het beschermde monumenten-argument dan ook maar opofferen aan Het Klimaat.

Peter Emile | 30-09-22 | 21:42
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik zie Nienke binnenkort wel naar Brussel verhuizen voor een leuke post bij Frans T. Kan ze zich mooi inzetten voor elektrisch vervoer naar Straatsburg en weer terug naar Brussel.
Over Brussel gesproken, hebben de dames en heren van het EP zich al gebogen over de inflatie correctie van hun vergoedingen ?

Vesta | 30-09-22 | 13:19

Op de website van Natuur & Milieu onder Standpunten (waterstof)
".. groene elektriciteit is vooralsnog schaars, en bij het omzetten van elektriciteit naar waterstof gaat een aanzienlijk deel van de energie verloren,"

80% rendement van electrolyse zou ik niet slecht noemen, dat is ongeveer gelijk aan de laadefficientie van de door hen zo bewonderde electrische auto.

ChatBot | 30-09-22 | 13:16 | 4

Comprimeren van waterstof kost ook een bak energie of wil je met een ballon rondrijden

Nichtsneues | 30-09-22 | 14:18

Waterstof is de oplossing voor energiepieken (van zon en wind) op te vangen. Uiteraard is omzetten van energie naar waterstof een veel betere manier dan energie opslaan in accu's, vooral omdat waterstof prima is op te slaan. Alle zon en windenergie zou moeten worden gebruikt om waterstof te produceren.

4HoogAantWater | 30-09-22 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb mijn studietijd moeten doorkruisen met deze typetjes. Eigenlijk is het meer een norm dan een typetje in bepaalde stadse kringen. Dan heb je een business team project met een half aan technisch talent heeft en de andere met zelfvertrouwen. Die zelfverzekerden gaan dan even weken lang zeggen: "Beter goed gejat dan slecht bedacht." Want elk idee moet ontleent zijn van een viral video, of een groen Europees ideaal. Een bedrijfsmatig process van meerwaarde creeren en daarop winst draaien is niet aan hun besteed. Het moet meteen een Brand zijn met een visie, die via een wonder investeerders zal ontvangen! Een van de nerdjes mag de 'visuals' doen in z'n eigen tijd, en de rest wordt een beetje genegeerd want helemaal de verkeerde vibe. Dan komt de presentatie dag:

'We have good eye-dee, that is to make dee city transporteeshjion more eco frendly. Bekus research showing the piepol wil like the... environment, and have mutch benefit. So we have dee atervisement kempeen, witch wil convins the target audiensch to be moor eco frendly. End buying the elektrik bikes end cars. Auwer budget is ten-fousant. That we make froe dee crowdfunding. Butt the gofernment subsidees can make 't even more. Zo that ish why it is a good eye-dee eswel."

Je zou denken dat na de studietijd die nepperts af zouden vallen en eindelijk serieus moeten zwoegen. Maar dan krijg je een berg Linked-In uitnodigingen van Growth-Development Coach Puk, en Senior Sustainability Specialist Sterre. In een mooi pakje

GeheidEenGeit | 30-09-22 | 13:14 | 4

Window-dresser, het zou een functietitel moeten zijn.

Roos | 30-09-22 | 13:22

En … hoe lag ze er bij???

Leffe Blonde | 30-09-22 | 13:30

Vroeger zouden dit soort bimbo’s in het bedrijfsleven een snowflake’s chance in hell hebben, maar tegenwoordig gaan die corporates mee met deze onzin. Zoals bv de Rabobank

BASinnic | 30-09-22 | 17:56
▼ 1 antwoord verborgen

En ondertussen wordt bij ons in het buitengebied de Post al bezorgd met elektrische auto, de autos van Enexis en Essent zijn elektrisch Amazon en Picnic rijden elektrisch en DHL op bio brandstof.. De bussen in Maastricht elektrisch en een taxi bedrijf doet ook mee.. het gaat best wel snel eigenlijk ;) En dat allemaal in het achtergebleven Limbabwe.. oeps in Nairobi Kenya hebben ze ook al elektrische Taxis. nopearide.com/

Smoelensmid | 30-09-22 | 13:14

Elektrische auto's, zonnepanelen, windmolens een zegen voor het milieu?

Als een Don Quichot blijf ik me er tegen verzetten.
Het delven van de grondstoffen voor accu's, batterijen enz. is gevaarijk en wordt veelal door kinderen gedaan. Er bestaan zogenaamde kankerdorpen waar mensen wonen die hierdoor ziek zijn geworden.

Ik vind het onvoorstelbaar dat hier nog steeds geen aandacht voor is maar de halleluja vlag uitgaat en het zelfs gesubsidieerd wordt om hiervan gebruik te maken.
In Nederland groen deugen, maar daar werken de kinderen van top tot teen besmeurd met modder.

kro-ncrv.nl/kinderen-in-congo-wagen-h...

Roos | 30-09-22 | 13:14 | 10

@Smoelensmid | 30-09-22 | 14:01:

Bij voortstuwing gaat altijd energie verloren, ook elektrisch. Bovendien "lekt" een accu als je hem een tijdje niet gebruikt, vooral bij koud weer. Hou ook rekening met rendementsverlies bij het opladen, én met overmatig opladen omdat niemand zonder stroom op de snelweg wil staan. Te vaak en/of onvolledig opladen is de pest voor je accu's.

Verder wordt elektriciteit voor 90% ook gewoon opgewekt in gas- en kolen- centrales. Wind- en zonne- energie spelen nauwelijks een rol, en dan zouden we ons stroomverbruik moeten verveelvoudigen?
En die gas- en kolen- centrales hebben ook een rendementsverlies van 40% respectievelijk 60%.

Deze energietransitie is de pest voor het milieu.

Dandruff | 30-09-22 | 14:49

@Smoelensmid | 30-09-22 | 14:06: dit wordt toch niet gepromoot door de groene lobby?

Nogmaals, het gaat mij er niet om dat deze delfstoffen niet eerder werden gebruikt en ja, ik heb zelf ook een smartphone.
Het gaat mij erom dat de groene lobby hier zo over kirt.

Roos | 30-09-22 | 15:25
▼ 7 antwoorden verborgen

Mijn bedrijf zit in de financiering van bestelbussen.
Op het moment dat de beloofde CO2 heffing op dieselbussen in gaat, ga ik stoppen met mijn bedrijf.
Ik weiger om op dezelfde bus van het ene op het andere moment 10k meer te financieren.
En de ondernemers kunnen de maandlasten dan wellicht ook niet meer dragen, zodat er meer dubieuze debiteuren bij gaan komen.
Nee dank u. Ik ga wel met vervroegd pensioen.

Nuchternederland | 30-09-22 | 13:10

Waterstof word ook lastig met dat zoetwater tekort dat eraan komt.

Neuth | 30-09-22 | 13:08

Die inflatie valt reuze mee. Wacht, even de berekeningssystematiek aanpassen.

wapster | 30-09-22 | 13:06

Zie ik nu overigens dat er bij Natuur en Milieu 2 maal zoveel vrouwen als mannen werken?
Moet daar niets aan gedaan worden? Wellicht dat daar die rare ideeën door ontstaan.

Johanvb | 30-09-22 | 13:04 | 1

Natuujjj en muljeu zijn sowieso typisch vrouwendingetjes.
Evenals zielige dieren.

Peter Emile | 30-09-22 | 21:53

het is triest om te zien wat lage temperatuur en veganisme in de hersenen doet.

strawdog | 30-09-22 | 13:03

Eigenlijk zijn ambtenaren niet zoveel veranderd. Ze verschaffen zichzelf werk door problemen op te lossen die niet bestaan met oplossingen die niet werken, zodat collega’s straks ook wat te doen hebben. Ontslagen wordt je toch niet, moe wordt je ook al niet, en je salaris is lekker zeker en inflatiebestendig. Ik wil ook.

Zeddegeizot | 30-09-22 | 13:03

En na 2025 gewoon de bpm ook gaan betalen op diesel
bestelwagens, las ik ook. Waanzin.

laurentius | 30-09-22 | 13:02 | 1

Klopt, in het kader van CO2 heffing.
Om de MKBér te dwingen een elektrische bus te nemen, want die is dan opeens niet veel duurder meer.
(maar heeft nog wel de andere nadelen)

Nuchternederland | 30-09-22 | 13:06

Gelukkig zijn er ook mensen die zich wél effectief inzetten voor een beter milieu:

Amersfoort - In het Bergkwartier in Amersfoort zijn afgelopen nacht de banden van verschillende SUV's en 4x4 auto's leeg gelopen. Sympathisanten van milieuactiegroep Tyre Extinguishers zeggen daarvoor verantwoordelijk te zijn. "SUV's en 4x4's zijn een ramp voor onze gezondheid, onze openbare veiligheid en ons klimaat."

Spring Bruissteen | 30-09-22 | 13:01 | 1

Dus....elektrische SUV's en 4x4's zijn dus ook slecht en gevaarlijk.
O nee, die opeens niet.
En als SUV's gevaarlijk zijn, zijn vrachtwagens dat ook.
Dan moeten we daar ook mee stoppen.

AdvocatusDiaboli | 30-09-22 | 13:15

Lekker een stuk of 10 zakken Knauf achterin de elektrische bus, naast het gebruikelijke gereedschap, misschien wel een dubbelasser erachter met een steiger. Ladder op het dak. Kom je misschien net van je eigen terrein af voor de alarmbellen op het dashboard afgaan.

JJMS | 30-09-22 | 13:00 | 1

Allemaal vrolijklinkse mensen op die personeelspagina, je kan aan de namen en hoofden zien dat ze zich niet druk hoeven te maken om hun gasrekening.

Jeggeworist | 30-09-22 | 12:59 | 2

Die hebben allemaal een Toyota Prius om naar kantoor te komen. En thuis nog een Volvo stationcar van hun echtgenoten met goede baan, om hun 3 kinderen naar de sportclub te brengen. Deze mensen hebben vaak ook nog een open haard trouwens.

small_town_dude | 30-09-22 | 13:02

Ik heb de omslag meegemaakt binnen de ministeries van opgeleid zijn voor je vakgebied en er vanuit die kennis een bijdrage aan leveren naar hoogopgeleide wensdenkers die een of andere zweef studie hebben gevolgd en op hun niveau zijn aangenomen in plaats van op hun relevantie kennis.
van (voornamelijk) grijze mannen die de oren van je kop konden wauwelen over hun vakgebied maar wel wisten waar ze het over hadden en gewerkt hadden in het vakgebied waarover ze de controle hadden naar kinderen die net van school afkomen en denken dat, omdat ze vegetariër (op zijn minst) zijn en wel eens gereageerd hebben op een post van Greta Thunberg ze helemaal in the loop zijn.
Het is leuk om het enthousiasme te zien waarmee ze projecten aanvliegen en er is, anders dan met die doodsaaie grijze mannen, ook oog voor ontspanning maar het ontstijgt het niveau van tiener enthousiasme amper en ze hebben vaak geen besef hoe de arbeiderslaag van de bevolking werkt.

Johanvb | 30-09-22 | 12:58

De waanzin van woke en klimaat zeloten!!!

Nico1000 | 30-09-22 | 12:58 | 1

Daar komen ze binnenkort achter als eindelijk duidelijk wordt dat voor die ouderwetse elektr. accuboortechniek helemaal geen grondstoffen zijn op dit aardbolletje. Zag op de Duitse TV een Tesla-ongeluk tegen 3 bomen... honderden A4-batterijtjes(uit "modules") door het bos. Techniek werkt niet voor vervoer/handel.

hagelkruis | 30-09-22 | 13:02

Dus van Nienke moeten ondernemers die zeg in een schone diesel van maximaal tien jaar oud rijden deze afdanken en inruilen voor een elektrisch exemplaar. En wat doen we dan met die perfect functionerende fossiele voertuigen? Naar de stort ofzo? Nienke heeft de kolder in de kop en kan door haar ideologische gebrek niet meer normaal nadenken.

JJMS | 30-09-22 | 12:57 | 1

En dat toucheert minimaal 50 ruggen per jaar. Ga ik ook mallepraat voor verkondigen.

nednied | 30-09-22 | 13:01

Linksmeisjes... leuk voor een avondje stappen, maar verder niet van deze planeet. Next..

Nederlanddraaitdoor | 30-09-22 | 12:53

Allemaal Oxford koppies bij de ral kleuren waaier.

Zitvlak | 30-09-22 | 12:52

Zou deze werkgroep ook het artikel van rutger bregman over bullshit jobs hebben gelezen?

Kartelmaster2000 | 30-09-22 | 12:52

En de kosten voor het opladen ook mee gerekend? Kost die grap aan de laadpaal als er al 1 beschikbaar is. Of thuis boven het plafond tegen de marktprijs opladen. Elke dag verbaas ik me dat het nog dommer kan met die zweefteven.

Lukiluuk | 30-09-22 | 12:51

330+ bereik?

Wat we willen zien is wat het dag-bereik is zonder tussendoorladen met een volle bus in de winter met koplampen aan.
In de stad en regio, want daar wonen mensen waar je wil klussen. Mensen wonen meestal niet aan de snelweg en je kunt niet per definitie bij de klant bijladen.

En dan na drie jaar, als je elke dag met de bus onderweg bent.

Dat is een redelijke eis, want bij diesel kun je er in een minuut weer 500km actieradius bijtanken. Dat lukt bij 100% elektrisch niet.

Wees realistisch, het is nog niet zo ver en ook veel te duur nog.

Een hybride waterstof-elektrisch, dat zou nog een idee zijn, als het te krijgen zou zijn.

AdvocatusDiaboli | 30-09-22 | 12:51

Weet u, ik bang dat de (r)overheid op een gegeven moment de wegenbelasting gelijk trekt met de belasting op fossiel.
Nu is het al zo dat een half electr auto na een aantal jaren van 50 % belasting naar 70 % belasting gaat.
Tevens in de bijtelling ook omhoog gegaan.
Het aantal km wat een stekkerbak rijdt, is gewoon tekort.
Fossiel is nog niet weg te denken naar mijn idee.

Zitvlak | 30-09-22 | 12:48

Beter voor Nienke dat zich alleen maar bezig houdt met de batterijen voor haar Tarzan.

Opajoop | 30-09-22 | 12:47 | 1

Toch wel oplaadbaar he?

Zitvlak | 30-09-22 | 12:49

Als je op de aanhanger een diesel aggregaat zet dan is de actieradius met gemak 1000 km! win-win!

priwax | 30-09-22 | 12:46 | 2

En dan nog is die zuiniger dan een busje op diesel. Word helemaal bizar als je bedenkt dat het produceren van een liter diesel ook 1.5KWH aan elektriciteit kost.

moppersmurf | 30-09-22 | 12:51

@moppersmurf | 30-09-22 | 12:51: En dan is het fabriceren van de pompen en transportmiddelen, het oppompen van de ruwe olie en het transport nog niet eens meegerekend...

Lu_Tze | 30-09-22 | 12:59

Maar toch, die koude start van een vrachtwagen was 40 jaar geleden gewoon geweldig. Nu is het net of je een naaimachine aan zet. En zelfs dat mag straks niet meer. Jammer.

Leptob | 30-09-22 | 12:46

Als Nienke dr kop kaalscheert lijkt het wel een vent. Wat een lelijke hork (takes one to know one).

Kaal-dik-en-lelijk | 30-09-22 | 12:43

Ik heb een nog veel beter idee Nederland overdekken met kippengaas spanning erop en dan net als bij de botsautootjes op de kermis alle voertuigen voorzien van een stroomafnemer
Onbeperkte actieradius en iedereen rijdt elektrisch

van Dam | 30-09-22 | 12:43 | 3

Inderdaad. En electriciteit komt uit het stopcontact en brood en melk uit de supermarkt.

Glasgow Argus | 30-09-22 | 12:45

Dit is een geweldig idee. Je merkt meteen als vakmensen net als Nienke en u zich ermee gaan bemoeien. Thank you for your service!

Drembil | 30-09-22 | 12:52

Nog beter idee: nederland met een Caterpillar bulldozer vlak schuiven en opnieuw beginnen. Wat een volk..

Snapnix | 30-09-22 | 12:52

Het zou mooi zijn wanneer de milieulobby eens eerlijk zou zeggen wat de consequenties zijn van hun wensen.

Het is technisch best mogelijk om in Europa zonder "fossiele" brandstoffen verder te gaan. Je kunt best zonder kunstmest voedsel produceren. De trein is een prima alternatief voor luchtverkeer.

Alleen niet voor 500 miljoen inwoners in Europa.

Wil je de plannen van de groene khmer uitvoeren, dan moeten we in Europa per direct afscheid nemen van een stuk of 300 miljoen mensen. Wereldwijd terug van afgerond 8 miljard mensen naar 3 miljard. Technisch ook mogelijk.

Je komt alleen wel met een moreel-ethisch vraagstuk. Leg dat maar eens voor aan de kiezer.

Glasgow Argus | 30-09-22 | 12:42 | 5

@Glasgow Argus | 30-09-22 | 12:59: Waarom? Alleen maar omdat ik kan rekenen?

moppersmurf | 30-09-22 | 13:29

Heb het vermoeden dat ene puttin daar al plannen voor heeft.

helaas-nederlander01 | 30-09-22 | 14:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een freak show is die club, brrrr....

Montgomery Burns | 30-09-22 | 12:42

Als je een beetje kan redeneren met cijfertjes, had je kunnen verzinnen dat dit nog helemaal niet kan.
Hooguit voor de kleine klusjes om de hoek, max 50km verderop of zo.
Maar dat voldoet lang niet altijd, en kleine bedrijven kunnen er niet meerdere bussen op na houden met overal gereedschap in.
Hooguit een aanhanger achter een hybride stationwagen, maar dat is weer heel lastig met bereikbaarheid op de kluslocatie. En een hybride stationwagen is nog steeds niet 100% elektrisch.

Projectleider mobiliteit Nienke Onnen die niet begrijpt wat de benodigde actieradius is.
Te vrezen is dat dat soort mensen in vage idealistische beelden denken in plaats van cijfers.
En o ja, de ruime meerderheid van de 2e kamer hebben studies gedaan waar enig gevoel voor hoeveelheden en verbanden leggen niet belangrijk is.

Nienke, laat dit gewoon even goed doorrekenen in een realistisch bedrijfsscenario door een paar echte bèta's voordat je met voorstellen komt.
Een oplossing die niet gaat werken is geen oplossing.

AdvocatusDiaboli | 30-09-22 | 12:41

Zelf rijd ik electrisch, maar wat word ik toch moe van deze idealistische meiden. Ga eens écht werken voor je geld, meid! Dan piep je wel anders.

Amsterdamsko | 30-09-22 | 12:40

Allemaal Amish worden. Probleem opgelost, en ook nog eens kekke hoedjes.

Asteroid-B612 | 30-09-22 | 12:40 | 1

Niet alleen Amish. In Afrika zie je nog vaak donkey-carts. Die lopen op water en hooi.

small_town_dude | 30-09-22 | 12:42

Praten dat soort mensen wel eens met een timmerman ofzo? Dat je 'm even vraagt of ie al zijn spullen op een cargo bike krijgt en van Gouda naar Den Bosch kan? Zon gesprekje kost maar 30 seconden, inclusief beleefdheden, en dan heb je je antwoord.

Allemaal | 30-09-22 | 12:40 | 2

Ze praten hooguit met Timmerfrans. Timmermannen zitten uiteraard niet in hun bubbel.

Spring Bruissteen | 30-09-22 | 12:52

In Den Bosch hebben ze ook timmermannen misschien dat daar het grootste probleem wel zit.. Min loodgieter heeft in Maastricht idd een elektrische urban arrow en is daar heel content mee! afschriven in twee jaar dikke subsidie en altijd overal voor de deur parkeren.

Smoelensmid | 30-09-22 | 14:50

Toch fijn als je zo weinig geestelijke bagage hoeft te torsen

Wauter Bos | 30-09-22 | 12:40

Uiteindelijk is elk probleem een logistiek probleem. Wat er in dit geval nog eens bijkomt. De oplossing moet ook economisch schaalbaar zijn

BASinnic | 30-09-22 | 12:37

Het meest stuitende is dat dergelijke deuggleufjes een podium voor hun krankzinnige ideeën krijgen en weldenkende realisten nauwelijks.

Kwakjeszalver | 30-09-22 | 12:36

Laat die tuttebel eens werken aan een oplossing voor al die mooie diesels die een oneindig tweede leven in Afrika krijgen. Dan is het ineens geen probleem meer? Doos

Ram_Ram | 30-09-22 | 12:36 | 3

Ik vind dat altijd heel duurzaam. Mijn zuinige diesels gingen na 5 jaar naar Portugal, en weer 5 jaar later naar Angola of Mozambique om daar vervolgens nog 15 jaar rond te karren. Daarna vakkundig ontmanteld voor onderdelen en waardevolle materialen. Dat zie ik met een Tesla nog niet snel gebeuren.

small_town_dude | 30-09-22 | 12:40

Als putin klaar is met zijn landje pik, dan zitten we allemaal op een paard met wagen, krijgen ze toch gelijk, alleen weten we niet waar naar toe

tvaalst4811 | 30-09-22 | 12:36 | 2

Hopelijk heeft ie op z'n wereldmap ook een cirkeltje om EU gebouw Brussel/Straatsburg staan

Ram_Ram | 30-09-22 | 12:37

@Ram_Ram | 30-09-22 | 12:37: wat coordinaten doorgeven met een vriendelijk verzoek of ze de hypersonische raket willen testen.

Snapnix | 30-09-22 | 12:56

Een D66 consultant in spe

BASinnic | 30-09-22 | 12:36

Wanneer is Groen Links de grootste partij van Nederland geworden ? Dat moment heb ik dan gemist.

namur62 | 30-09-22 | 12:35

Even op die site gekeken. Allemaal campagneleiders en strategen; 0% kennis of vaardigheden. Al helemaal niet op technisch gebied waar ze zo graag dwingende wetgeving aan op willen leggen.

Dandruff | 30-09-22 | 12:34 | 2

My thoughts exactly. Het ironische is dat dit soort lui juist afhankelijk is van van installateurs, timmermannen etc. Zelf kunnen ze niks want allemaal geboren met 2 linkerhanden.

Mugger | 30-09-22 | 13:08

Haha, die naam van die vent van de Raad van Toezicht: Pim Mol. Dan hebben je ouders echt een hekel aan je.

de IJsman | 30-09-22 | 16:05

Ik heb op de 9010 kleurenwaaier-link geklikt en vraag me nu af: Is Nienke dezer dagen ook al een jongensnaam?

Lu_Tze | 30-09-22 | 12:30 | 3

Hoezo? Geslacht is zoooo 2021.

Spring Bruissteen | 30-09-22 | 12:32

Wist dat tot gisteren ook niet van Anne.

Leptob | 30-09-22 | 12:34

En wat dacht je van Geke?
Er zitten wel wat "troebel" in de verf, in het gehele cartel 3 van de 59: 5%, is dat het minimum voorgeschreven? Anders moet de DiversitätsSturmGruppe er even langs..

Sneerpoets | 30-09-22 | 12:36

Heb ooit als één van de eersten LPG moeten rijden van de baas. En dan weet je heel goed dat al die actieradiuscijfers onzin zijn. 300 Kilometer betekent dat je na 200 kilometer al moet gaan zoeken naar een tankstation. Want je moet er tenslotte ook nog voor omrijden.
Met als extra bonus dat je met elektrisch rijden ook nog eens een uur met je duimen zit te draaien tijdens het laden.

2voor12 | 30-09-22 | 12:30 | 2

Je kunt ook je Yoga-matje meenemen.

ikhebgeenflauwidee | 30-09-22 | 12:35

Tijdens het laden heb je gewoon prima tijd voor jezelf, je belt met klanten, werkt de planning bij, keert een moment in jezelf, eet een broodje (spelt met bloemenboter en natuurlijk vegakaas), doet nog wat offertes de deur uit.

FrankVeer | 30-09-22 | 12:38

Op Nienke Onnens Twitter staat: "De volgende generatie kan niet zonder natuur", met daaronder een foto van een baby, waarschijnlijk haar eigen kind.
Punt is: De natuur is veel beter af zonder die volgende generatie, Nienke. Dan hoeven er ook niet honderd miljoen elektrische bestelbussen te worden gebouwd.

Rhenium | 30-09-22 | 12:30

Waarom niet de trekvaart weer in ere herstellen? Kan gewoon met mensen die de boot trekken. Heb je geen stikstof paard voor nodig zoals op de foto. Waarom heeft zij haar kinderen als zij die heeft haar of ouders niet voor de kar ingespannen? Het kan, de wereld redden, als je maar wilt.

forecastle | 30-09-22 | 12:29

Electrisch rijden gaat rendabel worden, daar gaan de onbenulletjes die de regels bedenken wel voor zorgen.
Wettelijk practisch verbieden van diesel op basis van uitstoot, geluid etc.
Brandstof schofterig duur maken (btw en accijns jeej) ten opzichte van electriciteit.
En dan krijgen we de problemen.
Laadvermogen, een electrische bus is zwaarder dan een dieselbus, dus er mag minder mee bij een standaard rijbewijs (3500kg all-in).
En ze komen zoals aangegeven minder ver. Wat jammer dat ze in Arnhem de trolleybussen hebben afgeschaft, dat had nog een optie kunnen zijn.
Nu is het dus wachten op de eerste aannemer die per trein gaat werken.

Dezenaamhier | 30-09-22 | 12:28 | 2

Sinds 2019 ofzo is er een vrijstellingsregeling waarmee je met je B-rijbewijs in een elektrische bestelbus van 4250kg mag besturen. Goed, het is een experiment, aanhanger is niet toegestaan en nog wat meer mitsen en maren, maar het is een begin.

error503 | 30-09-22 | 12:44

Elektrisch rijden is trouwens ook niet duurzaam, want ook die grondstoffen (voor batterijen) gaan er rap aan en worden nooit meer bijgevuld. Ik heb trouwens net een elektrische auto besteld, want we zullen het ermee moeten doen de komende 10, 15 jaar.

John McClane | 30-09-22 | 12:24 | 1

Wie het breed heeft laat het breed hangen. Veel plezier er mee. Echt.

forecastle | 30-09-22 | 12:30

Misschien is een Stint een leuk idee? Wel even oppassen bij spoorwegovergangen...

Sneerpoets | 30-09-22 | 12:22 | 1

PostNl of een andere bezorgdienst gebruikte die dingen al dacht ik.

Leptob | 30-09-22 | 12:35

5000 euro subsidie, en de autoverkoper zegt: dankoewel! KAP nou eens met die oliedomme subsidies. Wil je dat iedereen elektrisch gaat? Verbied dan benzine per datum x, en laat de markt het verder uitzoeken.

John McClane | 30-09-22 | 12:22 | 3

Dat moet dan wel in alle landen Europa gebeuren. Even tanken over de "grens" Zie je het voor je?

forecastle | 30-09-22 | 12:33

Probleem is alleen dat er (net als met de asielcrisis, de woningcrisis en de zorgcrisis) geen capaciteit voor is. Dus zal het binnekort wel doorgedrukt worden.

Marcelinho | 30-09-22 | 12:35

Er mogen vanaf jaar x geen auto's meer verkocht worden die rijden op fossiele brandstoffen. Geeft het de tijd.

Leptob | 30-09-22 | 12:38

Waarom nou weer zo laatdunkend GS? Denk liever mee in de vooruitgang.

Hier een briljant plan al-zeg-ik-het-zelf. Stuur Jetten, Timmermans en Samson maar vast naar huis!
Zit je? Komtie: Wat als we boven zo veel mogelijk wegen bovenleidingen hangen, dan kunnen alle EV’s worden uitgerust met pantograaf én accu. Dan kan iedereen onbeperkt rijden zónder laadpunten, dat gebeurd via de pantograaf en de accu stelt de voertuigen dan in staat om ook op plekken te komen waar geen elektriciteit leidingen zijn.

Onmogelijk hoor ik u denken? I raise you Arnhem! www.thibxl.be/pages/arnhem/trolleybus7...

De stroom voorziening kan dan via meer, meer, meer zonnepanelen en windmolens. Voor natuur en groen moet je wel even voorbij de eindeloze zonne-weiden en windmolens kijken, maar dan zitten we wel gelijk in de groene duurzame utopie...

ratelaar | 30-09-22 | 12:21 | 3

Dat worden lange nachten stilstaan bij geen wind. Denk dekens, warme kruiken, thermosflessen koffie, broodjes. En maar hopen dat de volgende dag de zon erdoor komt, uiteraard.

goedverstaander | 30-09-22 | 12:34

Ja leuk. In Duitsland is er zo'n testtraject voor vrachtwagens. Ik word helemaal gek van al die palen en kabels die eraan hangen die in mijn zicht voorbij komen.

Leptob | 30-09-22 | 12:41

Vooropgesteld: ik zie het belang van vergroening. Dat gezegd hebbende, ben ik niet bereid mijn gedrag zodanig aan te passen dat ik ongemak ga lijden enkel omwille van het klimaat. Dus zijn er voor mensen zoals ik extra prikkels nodig om het gedrag aan te passen. Belastingen en subsidies zijn een effectief middel gebleken om gedrag te sturen en te beïnvloeden. Maar dan moet er wel een volwaardig alternatief zijn. En zolang dat er niet is, moet je opzouten met je wereldvreemde gepreek. Jammer voor de ijsbeertjes. Over het verlies van de mammoet zijn we ook heengekomen.

de IJsman | 30-09-22 | 12:20

Als je het als ondernemer al zou doen en de benodigde oplaadtijd meeneemt in je offerte dan kiezen Nienke en Geke toch voor die goedkopere dieselrijdende concurrent.

Lijkvocht | 30-09-22 | 12:20 | 1

...met een oost-Europees nummerbord, want de boetes voor het binnenrijden van een milieuzone komen toch niet aan.

Lu_Tze | 30-09-22 | 12:38

Een praktijktestje:
"Towing with my Ford Lightning EV Pickup"
YT: /watch?v=3nS0Fdayj8Y

ikhebgeenflauwidee | 30-09-22 | 12:18 | 2

@John McClane | 30-09-22 | 12:21:
Dank!

ikhebgeenflauwidee | 30-09-22 | 12:39

Zo'n Stint zie je trouwens ook maar weinig tegenwoordig, na de doorstart

small_town_dude | 30-09-22 | 12:17 | 1

Hier tegenover een opvang waar ze die dingen gebruiken. Af en toe maken ze een parcours voor om rijvaardigheid op te doen. Als ik zie hoe de dames die dingen besturen.... Ach laat maar.

Leptob | 30-09-22 | 12:55

Eng zulke subsidieclubjes. Gaat een zak met geld naartoe waar je U tegen zegt. Elk jaar weer. Al die deeltijdmeisjes, hoop stress in dagelijkse werkende leven omdat ze denken dat de wereld van ze verwacht dat ze de aarde gaan redden. En natuurlijk de excuus allochtoon in de Raad van Toezicht want deze natuurclub is natuurlijk hartstikke divers.

NoNoVio | 30-09-22 | 12:16

Een 'hybride' zou nog wel zinvol zijn. Die busjes zijn volgepropt met gereedschap en dus zwaar dus er moet wel wat terug te winnen zijn bij het remmen wat je weer kan helpen bij het optrekken.

Maar echte hybride auto's bestaan toch niet? Dus dat je 100% op elektriciteit kan rijden en 100% op diesel.

AdvocatusDiaboli | 30-09-22 | 12:16 | 1

Toyota maakt die dingen maar dat is vooral om verder te komen op een liter benzine. voor meer wil rijden op elektriciteit zijn er plugin hybrides maar voor de meerprijs van de accu kon je ook aardig wat benzine kopen. En met de huidige prijzen per kWh is het afhankelijk van contract niet echt rendabel.

voldemort | 30-09-22 | 16:51

Elektriciteit komt voor 90% uit gas- en kolen- centrales. De 10% "groene" stroom komt voor de helft uit extreem vervuilende biomassacentrales.
Bij de omzetting van fossiel naar stroom gaat ongeveer de helft van de energie verloren.

Elektrisch rijden is *niet* goed voor het milieu.

Dandruff | 30-09-22 | 12:16

Heb zelf een Nissan nv200 1.5 diesel, rijdt 1 op 20. Heb laatst gekeken naar de elektrische variant, max 220 km actieradius. En dat is dan leeg, zonder imperiaal en niet op de snelweg rijden. Laadtijd van de accu is ook iets van 20 uur bij thuisladen. Schiet voorlopig nog niet op dus.

Sinterbikske | 30-09-22 | 12:15 | 3

Uw opblaasbare Dolly hoeft niet op het dak, die kan gewoon op de bijrijdersstoel.

goedverstaander | 30-09-22 | 12:18

Laatst een dag in een elektrische auto gereden. Actieradius van 240 km, maar dan moet je verder overal afblijven. En inderdaad, thuisladen omgerekend 12 km per uur. Maar het rijdt wel fantastisch hoor.

Duwbak_Linda | 30-09-22 | 12:22

Als vrouw, waarvan 90% (?) part-time werkt is dat wel in te plannen toch?
Alleen als het winter is, wel de verwarming uit zetten..

Sneerpoets | 30-09-22 | 12:25

Het wordt tijd voor een subsidie op electrische koeien..
Win/Win boeren blij, 66 blij stikstof blij..

NuchtereHenkie | 30-09-22 | 12:15

Ja, groewappies! Ga nu maar lekker dansen en wuiven van blijdschap, maar wacht maar tot over 18 jaar alle, alle, alle windmolen- en zonnecollectorparken vervangen moeten worden! Het kunststof afval is niet recyclebaar, en kan de natuur ook niet afbreken!! Dus de vraag: wat doe je daarmee?

Jos Tiebent | 30-09-22 | 12:15 | 1

Begraven in Groningen. Het schijnt dat de bodem daar stukken stabieler van wordt.

goedverstaander | 30-09-22 | 12:17

Een van de meest bekritiseerde eigenschappen van een democratie is dit: elke leek mag zonder problemen roepen dat hij de oplossing weet, en als die dat dan met voldoende overtuiging doet geloven andere leken (=het leeuwendeel) het ook. Dit verstoort een effectief debat.
Deze mevrouw staat daarom -zonder dat ze het door heeft- in de weg van een echte oplossing omdat ze zo druk is met zichzelf.

Homer P. Simpson | 30-09-22 | 12:15

Dus milieu idealisme is totaal losgezongen van de werkelijkheid. What's new?

Moest wel ff lachen om de Ral 9010 verwijzing. Waarvoor dank.

Mugger | 30-09-22 | 12:14 | 1

Wel een goede afspiegelinng van Nederland. Wij zijn een land van blanken en een paar niet blanken. Dus duimpje voor natuur en milieu.

RGV42 | 30-09-22 | 12:21

Ik kan er soms echt bij hoe wereldvreemd de mensen zijn die dit bedenken.

error503 | 30-09-22 | 12:13 | 3

Knap, hoe doet u dat?
ik heb meestal enorme moeite met van de werkelijkheid losgezongen dwaallichtjes te volgen.

elfenstein | 30-09-22 | 12:17

Maar oh wee als de aannemer voor het verbouwen van hget klassieke grachtenpand van dit soort types te laat komt of de prijzen verhoogt vanwege kost duur. Dan zijn de rapen gaar.

YoMoms | 30-09-22 | 12:11

Ik ga maar eens een trekschuit kopen of zoiets.
Nu nog een jaagpad zoeken.

Ichneumonidae | 30-09-22 | 12:11 | 2

Tussen Harmelen Woerden heb je nog een mooi en bruikbaar jaagpad, met zelfs nog in Woerden een originele paal om de scherpe bocht te kunnen nemen. Nu nog goedkope arbeidskrachten zoeken voor je trekschuitimperium, maar het schijnt dat er daar voldoende van worden geïmporteerd.

Zeurders | 30-09-22 | 12:19

@Zeurders | 30-09-22 | 12:19: Dank! Dat helpt me bij het vooruitdenken.
Wat ik in Harmelen of Woerden ga doen weet ik nog niet, maar ik verzin wel wat.

Ichneumonidae | 30-09-22 | 12:22

Helemaal geen compleet losgezongen wensdenkend klimaatvolk. Heel realistisch zelfs.
*Met zes meter lange rioolbuizen op trein stappen doet*

goedverstaander | 30-09-22 | 12:10 | 2

Daar kunt u toch die cargobike voor gebruiken?

Spring Bruissteen | 30-09-22 | 12:37

Het wordt pas leuk als je klaar met de riolering bent en vervolgens de trein terug naar huis neemt. Hele lege coupé voor jezelf.

Kwakjeszalver | 30-09-22 | 12:39

Het probleem is niet zozeer dat Nienke en Geke knettergek zijn. Hun gewauwel glijdt als een kwak zaad zo soepel naar binnen bij Jetten. En dan wordt het beleid, want Rutte geeft 66 altijd gelijk. Dus binnenkort aan de pomp stroom en benzine van 5 euro de liter. Daar heb je Nostradamus niet voor nodig.

GregorVanPallandt | 30-09-22 | 12:10

Vervoer moet weer zoals vroeger. Per geleid, aangedreven door slaven.

Arnold Layne | 30-09-22 | 12:09 | 1

Galei bedoel je...... met Gl ers en D66 ers aan de riemen en een snelle drummer om het ritme aan te geven.

miff | 30-09-22 | 12:10

Je moet mensen die nog nooit serieus hebben gewerkt niet aan dit soort plannen laten werken. Geldt ook voor Jetten, Timmerfrans en de hele (GL)Greenpeece kliek.

Dwaalgast | 30-09-22 | 12:09

Het ging mis toen vrouwen niet meer achter het aanrecht hoefden te staan. Nu zijn er zoveel bullshit baantjes verzonnen voor dit soort sujetten die totaal geen enkele toegevoegde waarde voor de maatschappij hebben, maar zichzelf wel compleet belangrijk vinden...

el burro | 30-09-22 | 12:09 | 3

Ik dacht dat dit een verboden gedachte was?! Pas maar op voor de gedachtenpolitie.

Drembil | 30-09-22 | 12:13

De helft van het kabinet bestaat uit vrouwen, als er nog 1 man opstapt.

*Zucht*

Jos Tiebent | 30-09-22 | 12:23

@Jos Tiebent | 30-09-22 | 12:23: ik twijfel nog over Jetten trouwens.

Jos Tiebent | 30-09-22 | 12:26

Typisch maatregelen bedacht door mensen die nooit zelf een bedrijf hebben gehad, niet iedereen heeft het privilege van de oneindige bron van geld genaamd De Belastingbetaler.

Zeurders | 30-09-22 | 12:07 | 1

Dit soort mensen kom je ook wel tegen in het bedrijfsleven. Lege dozen schuivers. Hebben geen idee of het in de praktijk ook werkt maar hebben meestal de deugkneuzen van Hr achter zich staan. Van dat stel ga je niet winnen en zit er niks anders op om maar eens op zoek te gaan naar een ander bedrijf. En dan als bedrijf klagen dat er geen personeel te vinden is.

Bennie Boos | 30-09-22 | 12:16

"cargobike" heb ff gekeken wat het was
het woordje "car" stemde me nog licht hoopvol,
au!

drastic | 30-09-22 | 12:04

Discussie over electrificeren is prima, ieder z'n eigen mening, maar naar mijn mening niet nodig en niet belangrijk.

Probleem is dat de mensen die blijkbaar voldoende tijd hebben om in discussie te gaan, vaak geen oog hebben voor de ander die wél druk is om z'n boterhammen te verdienen.

Zoelense Hobbyboer | 30-09-22 | 12:04 | 2

Probleem is ook dat het een procentueel miniem gedeelte van de bevolking is dat doet alsof het voor de gehele bevolking spreekt, en dan ook nog denkt anderen dwingend hun wil op te kunnen leggen.

miff | 30-09-22 | 12:09

Los van oog hebben voor een ander, het opleidingsniveau (en richting), algemene kennis en begrip van natuurwetten lijkt totaal afwezig. Mooi voorbeeld bij elektrische vrachtwagens: Dan leg je toch zonnepanelen op de oplegger en ga je (bij)laden op het losadres?

error503 | 30-09-22 | 12:35

Sommige mensen zijn naief, sommige zijn wereldvreemd. Deze mensen zijn beide. Ik zal de tapijtlegger hier in de buurt zeggen dat hij met de fiets moet komen.

small_town_dude | 30-09-22 | 12:04

Voor 2021 overheidssubsidie begroot op 600k maar werkelijk 1.2 miljoen. Dus er zit iemand bij de overheid die subsidie te verdubbelen. Kan dat zomaar?

Tiscali-2 | 30-09-22 | 12:04

Je stapt maar gewoon met je verfblikken, kwasten en laddertje in de trein, ja?

knutsel_ | 30-09-22 | 12:02 | 3

En aanhanger met puin aan de trekhaak van de trein.

Sinterbikske | 30-09-22 | 12:04

De oppervlakte van de aarde is 510 miljoen vierkante kilometer.
Ons land is 40 duizend vierkante kilometer.
Dus zelfs minder dan 0,001 procent. Heel Europa is ook maar 2 procent van de totale aardoppervlakte.
Hier maken ze zich ontzettend druk over zaken waar de meerderheid van de wereld geen interesse voor heeft.
Wat wel een probleem is voor de leefbaarheid in een land zijn het aantal inwoners.
Over een paar jaar 4 maal meer dan in Denemarken.
Maar daar moet en mag het niet over gaan.

pejoar | 30-09-22 | 12:02 | 2

Overdrijven is ook een kwalificatie. Pak je rekenmachine eens.

Jos Tiebent | 30-09-22 | 12:20

@Jos Tiebent | 30-09-22 | 12:20: Dat van 4 maal Denemarken klopt helaas echt
wel. En de Denen doen er tenminste iets aan.

namur62 | 30-09-22 | 13:09

Al die milieudrammers hebben stuk voor stuk een vast kantoorbaantje met een vast 4x modaal salaris. Veelal bij een subsidievretersclub of bij de overheid.
Die hebben geen idee en het interesseert ze ook geen hol wat de gemiddelde kleine zelfstandige elke dag moet doen om zijn brood bij elkaar te harken. Zelf krijgen ze elke maand gegarandeerd hun salaris bijgeschreven ongeacht wat ze die maand gedaan hebben.
Daarom zie je ze ook zo gemakkelijk over boeren praten. Die moeten gewoon maar hun veestapel halveren of een paar miljoen investeren om een paar gram stikstof te besparen. Geen probleem toch?
Of vissers die maar minder moeten gaan vissen.
Het verband tussen salaris en geleverde prestatie is bij hun volkomen zoek.

2voor12 | 30-09-22 | 12:01 | 3

De bezem er doorheen.

Tiscali-2 | 30-09-22 | 12:05

Het verband tussen salaris en geleverde prestatie is bij hun volkomen zoek. Dat geldt ook voor alle ambtenaren.

Dwaalgast | 30-09-22 | 12:13

Hehe zie je het al voor je, klussert die zijn gereedschap laat bezorgen via een duurzame bezorgdienst. Gaat niet gebeuren.

SailingDuck | 30-09-22 | 12:01

Bij ons op de zaak hebben we zes bestelbussen die op diesel rijden. Onze monteurs rijden daarmee door heel Nederland. Soms leggen ze op één dag meer dan 400 kilometer af. De busjes zijn meestal volgepropt met zwaar gereedschap en grote, zware machines. Volgens wensdenker Nienke moeten we elektrisch gaan rijden.. *hoofd op rand bureau bonken doet*

Kill_Blinton | 30-09-22 | 12:01 | 1

Kan makkelijk, net zoals de Pony Express dat in het Wilde Westen deed.
Overal in het land wat verzamelplaatsen waar de monteurs een "verse" bus kunnen ruilen om weer verder mee te gaan.

2voor12 | 30-09-22 | 12:26

Kijkend naar het huidige prijspeil van hetgeen ze aan de man (m/v/x) brengen, is ‘groentejuwelier’ een toepasselijke term, de gemiddelde Patek Philippe is inmiddels goedkoper dan een stronk bloemkool.

Lubbberrtt | 30-09-22 | 12:00

Die laatste zin vat het goed samen. Het is ondertussen normaal dat lui zonder relevante kennis hun gewicht in de waagschaal leggen. Nou ja, zie het gehele energiebeleid. Kan geen mens met gezond verstand verzinnen.

Drembil | 30-09-22 | 11:59

Dat wordt onmeunig lachen straks. Overal vrachtwagens en bestelbussen die zonder stroom langs de weg staan. En uren die chauffeurs staan stroom te tanken worden neem ik aan net zoals de tijd die nodig is om diesel te tanken, gewoon betaald.
Wordt een heel gedoe ook om aan de rijtijdenwet te voldoen.

Leptob | 30-09-22 | 11:59

Deze mensen hebben echt geen fuck benul ,wat " normale" mensen tegenkomen in het dagelijks leven.
En toch zijn ze op een of andere manier terechtgekomen op plekken waar ze invloed hebben op het leven van de doorsnee mens
Beetje vergaderen, beetje bedrijven bezoeken, af en toe een pr momentje.
Vrijdag de bonnen declareren,en de " pittige week " zit er weer op .

deathchant | 30-09-22 | 11:59 | 1

exact!

Boeddha18 | 30-09-22 | 13:59

Grachtengordelwensdenken zonder enige impact in de echte wereld

ole guapa | 30-09-22 | 11:58

Conclusie: electrische auto's werken niet. Er is niet genoeg Lithium om de complete westerse wereld een electrische auto te kunnen bouwen. Laadtijden gaan nooit naar iets acceptabels. In de tussentijd leven we in een land waar we waterstof kunnen produceren alsof het niks kost. Maar gelukkig kijken we hier altijd eerst de kat uit de boom, en halen dan onze schouders op.

konjodebonjo | 30-09-22 | 11:57 | 5

@ole guapa | 30-09-22 | 12:00:
Voor de meerprijs van een Tesla kan ik heel wat benzine kopen voor mijn oude benzineauto.

2voor12 | 30-09-22 | 12:05

En vergeet niet hoe "milieuvriendelijk" elektrische auto's zijn voor de landen waar de grondstoffen worden gedolven.

Onlangs was er nog een documentaire op tv. Je gaat schrikken van de kinderarbeid en het hoge aantal mensen met kanker.
Maar hier kan men deugen met een Tesla en zonnepanelen. Het is een schande.

Roos | 30-09-22 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat me raden, Amsterdamse bakfietsmoeder die nog nooit in de echte wereld heeft geleefd?

Gregovic | 30-09-22 | 11:56

Dat is het probleem in een notendop. We hebben op veel te veel plaatsen mensen zitten die totaal niet weten hoe het in de echte maatschappij gaat.

Sokop | 30-09-22 | 11:56 | 7

@Bakkeleures | 30-09-22 | 12:21: naar welk onderzoek verwijst u?
Door het Europees aanbesteden zie je juist dat bijvoorbeeld een aannemer uit Veendam een klus heeft in Amersfoort en dat een bedrijf uit Amersfoort in Schagen mag gaan bouwen.

Roos | 30-09-22 | 13:04

@Bakkeleures: ik lever veel bussen aan ondernemers. Ik ken er geen een die blij wordt van elektrische bussen. De ondernemers die ze wel hebben die willen er vanaf. Het is gewoon nog geen oplossing. 100 km per dag voor een bedrijfsbus is echt helemaal niks. In NL niet, dus laat staan in andere landen waar de afstanden vele malen groter zijn.

Boeddha18 | 30-09-22 | 13:57

@Bakkeleures | 30-09-22 | 12:21: Niet alleen ZZP-ers rijden in busjes servicemonteurs ook, met een bus vol spullen en door het hele land. We krijgen in Amsterdam zat monteurs en lassers uit het oosten en brabant over de vloer.

voldemort | 30-09-22 | 16:45
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl