Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Officieel: Niemand kan nog personeel krijgen

Dus u wacht op alles

Geen weglopers graag

Gefeliciteerd Nederland, de personeelstekortbingo is compleet. Alle vakjes zijn gevuld, alle sectoren veroverd. In het eerste kwartaal waren reisbegeleiders, schilders & metaalspuiters, hulpkrachten bouw en chauffeurs nog ruimschoots te krijgen, maar inmiddels is ook daar de krapte ingetreden en daarmee ondervinden alle sectoren op de arbeidsmarkt nu een personeelstekort. En flink ook. "De krapte op de arbeidsmarkt in het tweede kwartaal van 2022 twee keer zo groot als een jaar eerder." Volgens het UWV staat de Spanningsindicator al op 5.4 en we hebben geen idee wat dat betekent, maar het klinkt heel erg. Het maakt niet uit wat u gedaan wilt krijgen, er is nu gegarandeerd geen personeel meer voor te vinden. Dat leidt tot eeuwenlange rijen op Schiphol, geschrapte strafzaken, uitgebrande oldtimers, een verwaarlozing van god en uitgevallen treinen, maar het heeft ook zo zijn voordelen. Een oplossing is nog niet in zicht, dus dring gerust eens aan op die loonsverhoging bij de chef, want u bent voorlopig nagenoeg onvervangbaar. 

Reaguursels

Inloggen

Halveer de publieke sector. Mogen deze echt gaan werken. Probleem opgelost en bespaart veel overheidsuitgaven waardoor de belastingen omlaag kunnen

Baer van Molm | 22-09-22 | 19:38 | 2

Ik neem het zelden op voor de publieke sector maar ik zou zeggen laten we het maar niet proberen. Grote kans dat je juist op dat moment in een situatie komt dat je deze mensen (hoe nutteloos ze ook lijken) hard nodig hebt.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 19:43

Precies, maar dan niet alleen aantal fte's halveren maar ook het toeslagen- en subsidiecircus. De armoedeval.loopt ondertussen op tot aan het modale inkomen.

Sr Semtex | 22-09-22 | 21:44

Hoorde enige maanden geleden op de radio een hotemetoot beweren dat van alle mensen in enige vorm van uitkering er slechts 5% daadwerkelijk op korte termijn inzetbaar is op de arbeidsmarkt. De rest is ziek, zwak, misselijk of gewoon niet helemaal goed bij zijn/haar/hunnies en/of hullies hoofd.

Aleon | 22-09-22 | 19:33

Lonen omhoog en geen goedkope arbeidskrachten hierheen halen voor de minder populaire baantjes. Zulke baantjes moeten ook goed betaald worden. Zo voorkom je ook dat er hele colonnes in de uitkeringen blijven hangen omdat er teweinig verschil is tussen uitkering en betaald werk.

vlotterik | 22-09-22 | 17:53 | 3

Alleen lonen omhoog is niet voldoende (imho beter lasten omlaag ipv lonen omhoog), maar dat terzijde). Mijn werkgever betaald erg goed, ruim meer dan gebruikelijk in de branche (of soortgelijk werk). Ook voor ongeschoold werk (bv een vlotte orderpicker zit op of tegen modaal). Geschikt personeel is gewoon moeilijk te vinden. We hebben inmiddels de lat zo laag gelegd dat kwaliteit en veiligheid (taalbarrière en veiligheidscultuur van voornamelijk Polen en Roemenen) eronder begint te lijden.

error503 | 22-09-22 | 18:35

@error503 | 22-09-22 | 18:35: Lasten omlaag ben ik het mee eens, maar ik denk ook dat de uitkeringen omlaag moeten en er meer druk op het aannemen van werk moet komen, ik citeer: "De werkloosheid is in juli 2022 verder opgelopen tot 353.000, dat is 3,6 procent van de beroepsbevolking. De afgelopen drie maanden steeg het aantal werklozen met 12.000 per maand". Dus er zijn mensen voor.

vlotterik | 22-09-22 | 19:02

@vlotterik | 22-09-22 | 19:02: Ik ben het met u eens dat het te vaak te weinig loont om te gaan werken. Heb meerdere collega's die maar drie of vier dagen werken omdat ze anders toeslagen verliezen. En bovendien niet de productiviteit laten zien die ze normaal gesproken op hun sloffen kunnen halen, want die bonus die daar bij hoort levert ze aan het eind van de streep niets op.
Lagere uitkeringen, hogere lonen, lagere lasten, ik weet niet waar het ideaal ligt, feit is dat wanneer lonen te hoog worden het ook interessant is om je productie naar bv Polen, Hongarije, Roemenië te verhuizen of zelfs te besluiten enkel maar in te gaan kopen in China. Dat is nu misschien niet zo'n probleem, omdat je toch niet makkelijk aan mensen kan komen, later is het wellicht wel weer een probleem wanneer de werkloosheid weer stijgt. Nog los van de inkomsten voor de Nederlandse staat.

error503 | 22-09-22 | 22:03

Als we het probleem nu eens omdraaien. We hebben teveel werk voor te weinig mensen.
In plaats van mensen importeren kunnen we ook het laagstbetaalde werk exporteren.

Dus bollenpellen, varkens slachten - laat dat lekker in Bulgarije of Polen doen. Dan hoeven die Oostblokkers ook niet naar Nederland te komen. Deze mensen verdienen dankzij ons ruimhartige Toeslagenstelsel zo weinig dat de belastingbetaler er geld op TOE legt

theo-is-dood | 22-09-22 | 17:28

Wrom zetten ze het leger niet in op Schiphol...?

F. von Zeikhoven | 22-09-22 | 17:21 | 2

Waarom wel? Het leger heeft niet als taak de zuipvakantie naar de zon te faciliteren.

jcvjcvjcvjcv | 22-09-22 | 18:50

Omdat defensie ook personeelstekort heeft

KlaagGraag | 22-09-22 | 19:11

Eerste gedachte: geen personeel? Er lopen er toch iedere week 1300 over de grens? Dat is precies toch de doelstelling van een "diverse arbeidsmarkt"?
Tweede gedachte: in economisch slechte tijden heb je als werkgever helemaal niet de mogelijkheid om een vacature uit te schrijven. Economische krimp betekent: meer mensen op straat. Het is dus een neerwaardse spiraal. Daarom heet het ook "crisis".

Gladiator Fap | 22-09-22 | 16:55 | 14

@theodurus goldbach. Aha, daar hebben we je weer, scheldend en fulminerend zodra jouw visie ter discussie wordt geteld. Dat is een zwakte hoor, ga gewoon in op wat er gesteld wordt en verleg de discussie niet naar een ander onderwerp en stel dat niet 1 op 1 gelujk aan het oorspronkelijke onderwerp. Je bent te lui en te beperkt om e.e.a. uit te zoeken wanneer en omdat het je idee onkracht.
Wat betreft immigratie zijn er duidelijke cijfers voorhanden, wees een volwassen vent en gedraag je er naar.

Aleon | 22-09-22 | 21:37

@Abject | 22-09-22 | 20:30:

Dat is dan jouw schuld en jouw probleem. De meeste Nederlanders varen prima. Stukken beter dan bij de buren. We staan in het rijtje met Luxemburg, Ierland en Zwitserland.

Theodorus.Goldbach | 23-09-22 | 00:00

@Aleon | 22-09-22 | 21:37:

Dus jij staat ferm achter het standpunt dat elke nieuwe statushouder inclusief nareizigers per persoon ons meer dan 1 miljoen per jaar kosten.

Want de kosten voor uitkeringstrekkers en daklozenopvang zijn nu niet een grote deuk in ons nationaal budget. Wat is wat asielzoekers en statushouders die kunnen werken zijn. Er is wel een andere groep die miljarden en miljarden kost en miljoenen huizen bezet houden maar daar wil niemand het over hebben.

Theodorus.Goldbach | 23-09-22 | 00:06
▼ 11 antwoorden verborgen

Waar zijn al die vacatures dan?

happen_maar | 22-09-22 | 16:31 | 2

Indeed.nl

theo-is-dood | 22-09-22 | 17:29

Bel eens een uitzendbureau. Zou de baas van mij af willen heb ik nieuw werk voordat ik thuis ben.

error503 | 22-09-22 | 18:16

Al die bullshit jobs moeten ergens van betaald worden. Daarom is alles bovenmatig duur en zijn er personeelstekorten. Schrappen, die procesbegeleiders.
Halveer de administratieve last van een 40 uur per week werkende medisch specialist (zijn er eigenlijk specialisten die maar 40 uur per week werken?) en je hebt er opeens een hele dag per week een medisch specialist bij. Verzekeraars en overheid blijven echter maar meer ballast toevoegen. Wordt het daar dan beter van ? Nee.

Nichtsneues | 22-09-22 | 16:29 | 1

Zie het enorme succes van Buurtzorg in de thuiszorg. Indertijd opgezet door een verpleegkundige die de bureaucratie en idiote administratie zat was. Ze werken met minimale administratie en bullshit bureaucratie en dat is een groot succes geworden. Patiënten, werknemers en verwijzende huisartsen allemaal blij. Het kan dus wel, maar het zotte is dat dit soort initiatieven waarbij er geen dwingende contracten afgesloten worden met zorgverzekeraars zo veel mogelijk wordt aangevallen door politiek en zorgverzekeraar. Ze krijgen minder betaald dan zorgaanbieders die wel contracten sluiten, er wordt druk uitgeoefend minder te doen. Zie ook het beleid (!!) van dit kabinet dat er geen zorgpersoneel bij mag komen. Rutte’s regimes hebben al tienduizenden verpleegkundigen en verzorgenden de laan uitgestuurd.

Nuuk | 22-09-22 | 16:41

Het probleem zit in het vinden van GESCHIKT personeel.

Ik werk bij een heel groot bedrijf en hier staan ze ook te springen om mensen. Een tijdje terug hadden ze een hele groep mensen aangenomen voor werkzaamheden die echt niet zo complex zijn.

Binnen een paar maanden hebben ze 90% weer moeten wegsturen, omdat ze het werk gewoon niet snappen. En dan heb je ook nog een gedeelte dat gewoon geen flikker uitvoert en daarom wordt weggestuurd.

Het overgrote deel van de werklozen in Nederland is eigenlijk niet geschikt voor onze arbeidsmarkt. Ze kunnen misschien simpel productiewerk doen, maar dan zal je zien dat ze niet voor een minimumloon willen werken.

Stickstone | 22-09-22 | 16:28 | 1

Wat voor stom werk is dat dan?

theo-is-dood | 22-09-22 | 18:15

Met een inkomen van max 32.000 krijg je geen toeslagen.
Netto krijg je 27.500.

Verdien je 25.000 krijg je 282 huurtoeslag en 81 zorgtoeslag.
Netto 23.500 over.
Toeslagen bij 25.000 = 2400 huurtoeslag + 972 = 3372 euro.
Dus is je inkomen 23.500 + 3372 = 26.880.

Dus of 36 uur werken en 32.000 verdienen of lekker 30 uur en dat kost je 750 euro per jaar.
Dus; minder werken loont, meer werken kost je geld.

Jan Lange3373 | 22-09-22 | 16:11 | 2

12*81 is 972 ja
Maar 12*282 is toch echt geen 2400 maar 3384
23.500+972+3384=27.856
Geen idee of ke bedragen verder kloppen, maar er is inderdaad een tijd (geweest?) waarbij in sommige situaties van 30k naar 33k netto negatief was.

jcvjcvjcvjcv | 22-09-22 | 18:56

@jcvjcvjcvjcv | 22-09-22 | 18:56: ik kan het bevestigen. Dit jaar zowel mijn vrouw als ik er goed op vooruit gegaan qua salaris. Onder aan de streep met houden we minder over. Netto loon wel hoger maar dingen als kinderopvang worden meteen duurder dus uiteindelijk niks mee opgeschoten. Advies: mits je niet heel snel miljonair kan worden, gewoon rustig aan doen op je werk. Die potentiële 500€ meer per maand verdampt toch.

ansjovis | 22-09-22 | 23:32

Er zit nog heel veel " arbeidsreserve " in de Wajong. Veel jongelui 20-45 jaar mankeren werkelijk niets en zijn direct inzetbaar.

Stratum | 22-09-22 | 15:30

Ik lees niet anders dan de ongelofelijke krapte, etc.
Enig idee hoe vaak gekwalificeerde 50/55+kandidaten niet eens bericht ontvangen op sollicitaties?

NotWoke | 22-09-22 | 15:08 | 1

Er is dus helemaal geen krapte. Als er krapte zou zijn, zouden de lonen omhoog gaan.

jcvjcvjcvjcv | 22-09-22 | 18:57

in mijn gemeente in friesland zijn de vacatures op 1 hand te tellen. De halve gemeente zit in de WAO, WIA, WAjong. Hier moet je nog invechten op de arbeidsmarkt.

RdeFriesch | 22-09-22 | 14:59

Maar waar zijn dan al die ex-asielzoekers??

Acidstain | 22-09-22 | 14:57 | 1

Die zitten in hun nieuwe thuis, warm op de bank, achter de PlayStation.

Zoelense Hobbyboer | 22-09-22 | 15:06

Meer betalen. Voorbeeld Horeca (want wat zit men daar zo zonder personeel) Een hippe espressobar die >4 € voor een koffie vraagt maar <4 aan een student(e) betaalt heeft geen recht van spreken als het gaat om personeelstekort. Betaal meer. En als dat niet lukt heb je een probleem in je bedrijfsvoering.

remmersmaaak | 22-09-22 | 14:56 | 2

Er zijn genoeg werklozen, er is dus geen personeelstekort maar een betalingstekort. Voor een ton per jaar wil ik best wat baggage sjouwen op Schiphol hoor, ook als ik daarvoor achterlijke reistijden moet maken(wel tegen decent km vergoeding)

Kun je idd stellen dat kleine bedrijven 't hoofd niet boven water kunnen houden met zulke hoge lonen, wat 't zelfde is als erkennen dat die bedrijven geen bestaansrecht meer hebben.

ReyNemaattori | 22-09-22 | 15:55

@ReyNemaattori | 22-09-22 | 15:55:

— wat 't zelfde is als erkennen dat die bedrijven geen bestaansrecht meer hebben.—/

Exact. Als je geen bollenpellers, fruitplukkers of aspergestekers kunt krijgen, dan kun je beter je bedrijf verhuizen naar Bulgarije

„ In bepaalde delen van Bulgarije zijn de prijzen van agrarische grond in 2020 met circa 10% gestegen."In sommige van de duurdere regio's is grond verkocht voor 1.800 lev per decare", zegt Stayko Staykov. Dat is omgerekend circa €9.200 per hectare.“

In Nederland kost landbouwgrond €80.000,- of meer per hectare

www.boerenbusiness.nl/grond/artikel/1...

theo-is-dood | 22-09-22 | 17:34

En als je dan naar de begroting kijkt, meer dan de helft (ruim 200 miljard!) gaat naar zorg en sociale voorzieningen, dan zie je toch wel een beetje hoe het komt.
Ongelooflijk dat het overal over gaat behalve over deze debiele verdeling van het overheidsgeld. Er is iets erg mis in een samenleving als meer dan de helft van het budget naar zorg en sociale voorzieningen moet gaan.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 14:50 | 1

Heb je al die asielzoekers zien roken in het nieuws? Logisch dat de zorgkosten omhoog gaan

petrucci | 22-09-22 | 16:22

Toch zijn er mensen die beweren dat discriminatie op de arbeidsmarkt een probleem is. Alsof werkgevers denken ‘liever een lege plek dan iemand met een kleurtje of zo. Laat die omzet maar zitten’.

Hommel | 22-09-22 | 14:42 | 1

Misschien hebben die werkgevers wel iets van een ezel stoot zich geen tweede keer aan een steen.

Toedels | 22-09-22 | 16:36

Er heersen hier twee theorieën. 1. Meer asiel immigratie voor banen en aow / pensioen behoud 2. Minder asiel immigratie want dat brengt alleen maar meer druk op de zorg, uwv instanties, politie bestrijding criminaliteit, wat dacht u van het onderwijs? etc.
Wie heeft er nu gelijk? Of misschien allebei wel. Kan er nou in de politiek eens een technisch debat plaatsvinden zonder dat politieke gewin de hele tijd? De opdracht van Tiscali aan de tweede kamer.

Tiscali-2 | 22-09-22 | 14:32 | 13

@Dandruff | 22-09-22 | 18:11:

Zieltje. Asielzoekers kosten niet meer dan daklozen. Dat is peanuts. Amper een fractie mag blijven + nareizigers en zelfs al die allemaal nooit werk vinden kost het nog steeds peanuts. Je blaft tegen de verkeerde boom. Nu nog wachten tot het kwartje valt.

Ik ben overigens voor opvang in de regio. Maar jij schept een totaal achterlijke verkeerde voorstelling van zaken. Schaam je met je leugens.

Als we 2 miljoen allochtonen/Nederlanders met een migratieachtergrond een uitkering betalen komen we pas op 30 miljard per jaar.

Dus ik zou maar wat minder stellig zijn in mijn betogen als ik jou was.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 19:40
▼ 10 antwoorden verborgen

En toch gaan de lonen niet omhoog. Want:

Gezond kapitalisme : eerlijke concurrentie op kwaliteit van producten en diensten. Boeren, automonteurs, docenten, verpleegkundigen.

Ongezond kapitalisme : concurrentie op basis van macht en controle. Geld dat anderen maken, wordt geregeld, gefixeerd, toegeëigend. Deze passeren concurrentie op kwaliteit van een product.

Daarom werken we steeds meer, maar worden er niet beter van.
Geen nieuwe huizen erbij bouwen, maar doorverkopen.
Teveel aandeelhouders, compleet uit de bocht vliegende hedgefonds die honderden miljoenen afromen die iemand anders wel moet maken.
Beetje met bezit en geld schuiven, andermans werk opkopen, situatie veranderen, doorverkopen.

En dit wordt steeds erger, want het Ongezond kapitalisme wordt steeds machtiger. De vrije markt wordt steeds minder vrij. Die wordt bezit.

En het eindstation van deze ongezonde kapitalistische glijbaan is gek genoeg Noord-Korea. Een bevolking die niets meer heeft en een kleine groep genadelozen die alle macht en geld weet te regelen.
Als we niet oppassen.

AdvocatusDiaboli | 22-09-22 | 14:11 | 3

We hebben aan ons gasbeleid kunnen zien dat zodra de overheid zich ermee bemoeid wat er dan gebeurd.

sjef-van-iekel | 22-09-22 | 14:14

@sjef-van-iekel | 22-09-22 | 14:14:
Ander verhaal.
Het gaat niet over markt versus overheid.
Kapitalisme is ok, mits goed toegepast.

En lees je even in over Gazprom en Taqa.
De NL overheid dacht juist dat de markt nooit problemen kan veroorzaken.

In 2006 is er een deal tussen Taqa en Gazprom. Leveringszekerheid zal verbeteren, zegt Maria van der Hoeven (CDA, EcoZa) in de camera met het Kremlin als achtergrond.

Bij EcoZa wilden ze snel verder met de liberale gasmarkt, zodat vragen : werkt die markt wel, worden Taqa en Gazprom politiek aangestuurd, moet Nederland een gasreserve hebben zoals bij olie, er niet zijn.
EcoZa heeft GAzprom geholpen met belastingvoordelen.

In 2021 vulde zijn GazProm niet zijn 42% in Bergermeer en ook anderen lieten de opslag leeg.
Overheidsbedrijf EBN, één van de eigenaren, sloeg geen alarm.
Analisten verklaarden dit door irrationele markt en prijsopdrijving door Rusland.
MinEcoZa negeerde het.

In september 2021 vroegen kamerleden of er niet snel een strategische voorraad gas aangelegd moest worden.
Stef Blok (EcoZa, VVD) wilde „terughoudend” zijn. „Een goed functionerende gasmarkt is een belangrijke waarborg voor de leveringszekerheid.”

In april 2022 werd Rusland met zijn gasbedrijven geroyeerd door International Gas Union.
Eind mei draait Gazprom de kraan dicht omdat Nederland niet in roebels wil betalen.

Nu moet er heel veel geld bij.
Taqa mocht 400 miljoen subsidie gebruiken om klanten hun deel van de opslag vol te laten lopen.

AdvocatusDiaboli | 22-09-22 | 14:34

Werken loont niet meer. Komt oa. door de toeslagen. Steeds meer mensen vinden het wel best zo allemaal. En als je werkt, wordt je uitgekleed door de staat.

ChatBot | 22-09-22 | 14:56

Waar zijn al die mensen gebleven?

Schoorsteenveger | 22-09-22 | 14:07 | 4

Deeltijd werd ooit gestimuleerd, inmiddels schijnt het een vloek te zijn.

LD69 | 22-09-22 | 14:39

@LD69 | 22-09-22 | 14:39: ooit werd ook vervroegd met pensioen gaan gestimuleerd. Hebben we ook nog steeds last van.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 14:45

@sjef-van-iekel | 22-09-22 | 14:23:
Mensen kiezen de verkeerde banen. Er zijn geen tekorten op de arbeidsmarkt, er is een zeer scheve verdeling van tekort en beschikbaar in sectoren. Bekend was tekort aan verpleegkundigen, artsen, docenten, beveiligers, facilitaire dienst Schiphol (en misschien meer plekken). IT en technische beroepen hebben ook al tekorten. De bouw was al bekend.

Control-managers, diversiteit-coaches, zorgmanagers, voorlichters, proces-managers of coaches…….er zijn er zat. Het is goed betaald en vraagt weinig verantwoordelijkheid.

De Nederlander is helemaal niet minder gaan werken en de focus op deeltijd is niet juist. Mensen werken, maar moeten ook hun huishouden doen, kinderen groot brengen, mantelzorg geven, en ja ook ontspanning is echt van belang voor gezondheid van mensen (ook in hun rol als werknemer of ondernemer).

Voorheen was het gezin verdeeld in één kostwinner, vrijwel altijd de man, en de huisvrouw die voor de kinderen, mantelzorg en huishouden zorg droeg. Ga je dat bekijken in licht van arbeidsmarkt dan had je dus een man die meestal 100% werk had en de vrouw 0%. Dat is dus “officieel” werk en dus niet mijn mening over het harde werk van huisvrouwen toen en nu. Samen 100% delen door 2 is gemiddeld 50% arbeidsparticipatie.

Nu is het normaal dat beide werken, maar is deeltijd ook normaler geworden. Beide 100% zet druk op al die andere belangrijke taken die volwassen mensen geacht worden te doen. Hoe de arbeidsparticipatie van een gezin nu exact is weet ik niet, maar het is zeker ver over die 100%, als je man en vrouw op gaat tellen. Het zal denk ik iets van 150% zijn, beide echtelieden opgeteld.

Nuuk | 22-09-22 | 16:35
▼ 1 antwoord verborgen

Tekort? We zijn gewoon met teveel.

Pretba | 22-09-22 | 14:06

"Dus dring gerust eens aan op die loonsverhoging bij de chef, want u bent voorlopig nagenoeg onvervangbaar."

Exact, zodat U er straks ook als eerste weer uitvliegt als de krapte afneemt, want dan gaan de duurste het eerst.

miff | 22-09-22 | 14:06 | 1

Dit dus. Bovendien: wat heb je aan een loonsverhoging van een paar procent als je over een paar jaar 40 euro voor een hamburger kunt aftikken

Gladiator Fap | 22-09-22 | 17:11

En doe eens wat aan het niveau van de opleidingen.Het niveau wordt steeds maar naar beneden afgesteld over 5 jaar krijg je je HBO diploma als je de lagere school verlaat.
Iedereen vraagt HBO als je wilt werken omdat het niets meer voorstelt.
Het gebrek aan vaste contracten motiveert ook helemaal niet .Kun je nog zo je best doen je staat zo weer op straat .
Er moet heel veel op de schop in het huidige systeem maar in Den Haag zijn de bedjes zo fijn dat niemand zijn bek durft open te doen.

ruuf | 22-09-22 | 14:04 | 2

ruuf schrijft: over 5 jaar krijg je je HBO diploma als je de lagere school verlaat.
Geld dat met terugwerkende kracht? Dan heb ik toch nog een diploma. ....... yeaah....... Daar heb ik dan meer dan 55 jaar over gedaan.

jitro | 22-09-22 | 14:16

Waar haal je deze wijsheid vandaan betreffende HBO opleidingen. Niveau is juist sterk gestegen als je het vergelijkt met 10 jaar geleden. Er zullen vast wel wat pret studies zijn , maar bij de nuttige opleidingen is het niveau van de lesstof echt niet naar beneden gegaan.

ansjovis | 22-09-22 | 23:35

Lekker allemaal naar de Uni, maximaal in de schulden en dan vluchten naar het buitenland. Dat is echt goed voor NL #kenniseconomie...

Johan1235 | 22-09-22 | 14:02 | 2
-weggejorist-
As-je-me-nou | 22-09-22 | 14:04

Kan me goed voorstellen dat je na je universiteit naar het buitenland gaat, als je tenminste iets gestudeerd hebt waar daar behoefte aan is.
Alternatief is vaak dat je tot je 35e bij je ouders moet blijven wonen.
NL heeft daar verder niks aan, maar goed, NL als land/staat heeft ook op veel dossiers totaal gefaald of dramt maar door, waardoor simpele dingen gewoon onbetaalbaar zijn geworden.

Kortom, ik begrijp die afgestudeerden wel.

Ichneumonidae | 22-09-22 | 14:08

De link achter 'voordelen' is tamelijk briljant.

Blok aan je been | 22-09-22 | 14:00 | 2

In horeca werken lijkt me ook bijzonder vervelend. Laat mensen maar zelf hun drinken halen ergens bij een tap of een bar. Zelfde met voer, geen bediening maar McDonalds-achtige service.

HerzlichWillkommen | 22-09-22 | 14:02

"Tot slot meldt de in Dubai woonachtige zanger dat hij persoonlijk aanwezig zal zijn om afscheid te nemen."

Lekker leven in mooi land...

KlaagGraag | 22-09-22 | 19:26

Kunt u in het NL en ENG tot 10 tellen, kent u meer dan 10 woorden met 4 lettergrepen en kunt u die foutloos spellen?

Welkom. Arbeidsvoorwaarden zeer behoorlijk.

_pacman_ | 22-09-22 | 13:58

Ruim 470 duizend mensen met een bijstandsuitkering.
Tel daar nog maar een hele hoop bij op die een andere uitkering hebben.
Uitkering hier betekend, lekker vrijblijvend zonder enige drang of plicht geld krijgen.
Doe daar eens wat aan.

pejoar | 22-09-22 | 13:56 | 5

Sorry dat je niet begrijpt dat er nog steeds geen verplichtingen zijn en dat alles met fluwelen handschoentjes wordt aan gepakt.
Ik ken er genoeg die Wajong of bijstand hebben en nog steeds niks doen dan een beetje in wiet handelen.
En die 275 duizend met een kleurtje die in de bijstand zitten worden echt niet onder druk gezet.

pejoar | 22-09-22 | 14:08

@As-je-me-nou | 22-09-22 | 14:01:
Participatiewet
Dat werd voor mij zo uitgelegd, dat ik moest participeren in de Bijstandsuitkering van mijn ex-vrouw.. Die niet wil werken..

Motorkater | 22-09-22 | 14:17

@Motorkater | 22-09-22 | 14:17:
Voor zover ik op de hoogte ben heeft u, in elk geval als er kinderen zijn, een onderhoudsplicht.

theo-is-dood | 22-09-22 | 18:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit wordt als motivatie gebruikt om de immigratie tot ongekendere hoogten op te voeren, maar in werkelijkheid leidt vooral de asielimmigratie alleen maar tot meer arbeidsdruk.
Deze mensen produceren meestal weinig tot niets, terwijl ze wel bovenmatig beslag leggen op zorg, veiligheid, ambtenaren et cetera. Dus maken ze het probleem enkel groter.

du Roi Soleil | 22-09-22 | 13:52

Hmm, dus er zijn te weinig lifestylecoaches? Te weinig organisatie-adviseurs? Te weinig filosofen? Te weinig cultureel antropologen? Verrassend.

welatenheterbijzitte | 22-09-22 | 13:51

Niemand wil een kudtbaantje waar ie hard moet werken en dan ook nog eens niet of nauwelijks van kan rondkomen.

roevka | 22-09-22 | 13:50 | 1

Of waarvoor ze een stukje moeten fietsen.

wijsvinger | 22-09-22 | 14:11

Paar jaar geleden was ik een specialist in werk wat bijna niemand anders deed, maar in bijna al de bedenkbare industrie noodzakelijk. Mijn salaris was ook niet echt slecht maar ik ben eruit gewerkt door een manager die 0 ervaring had in deze branch. Waarom in de techniek gaan als je nieuwe baas alleen geselecteerd is op kleur of heb je een kut?

Bennie Boos | 22-09-22 | 13:50 | 3

Voor jezelf beginnen en hen het dubbele laten betalen. Win win.

grownoodlyappendages | 22-09-22 | 13:57

@grownoodlyappendages | 22-09-22 | 13:57: Voor mijzelf begonnen en groeide elk jaar met 100% per jaar. Maak er geen geheim van als je in Azie begint en je groeit te hard, mensen/politiek beginnen je tegen te werken. Soms lijkt het ideaal om te starten in het buitenland maar zelfs voor Bennie na 17 jaar in Azie zijn advies: doe het maar niet.

Bennie Boos | 22-09-22 | 14:17

@Bennie Boos | 22-09-22 | 14:17: welke onnozelaar vertrekt er nou naar Azië of all places en is daarna verrast dat het toch niet zo ideaal is..

ansjovis | 22-09-22 | 23:38

Uitkeringen 10% omhoog, huurtoeslagen omhoog, andere toeslagen omhoog.

Tegelijkertijd wordt energie tot bepaald niveau vergoed om zuinigheid te stimuleren. Misschien een baan zoeken maar is stimuleren. Zielige gevallen oke maar als je met je bakkes besluit ik doe vanaf mn 25ste tm pensioenleeftijd lekker niks heb ik weinig medelijden dat je het financieel niet red.

Baksteenbakker | 22-09-22 | 13:50

Personeel is zwaar overschat.
Doe gewoon zélf je werk.

* hofmeester nieuw glas rum brengen laat *

Kapitein Sjaak Mus | 22-09-22 | 13:49 | 2

Een Jägermeister, m'neer?

Kouwe Kees | 22-09-22 | 13:57

Als u voor anker gaat moet u eerst een puts water over de ankers gooien, anders zinken ze niet.

Therion | 22-09-22 | 14:24

Dagelijks moet ik werken van 10.30u-14.00u als ik daar de pauzes vanaf trek is het 2u en 15 min effectief.
Maar dit is eigenlijk om verveling tegen te gaan :-)

Openstijl | 22-09-22 | 13:47

Tot slot: een vraagje aan onze christelijke minister voor Armoedebestrijding die flink heeft onderhandeld met de armste burgers, herstel de energiebedrijven: op basis van welke inkooptarieven mag Essent zo meteen de jaarafrekening opstellen na hun verhoging met 50% van het voorschot? Als chronisch zieke bedrijfseconoom heb ik dat memo net even gemist.

Dat scheelt namelijk nogal wat miljarden als Essent bijvoorbeeld dom heeft ingekocht of mag gaan middelen. Of uberhaupt termijnprijzen mag aanhouden, want het voorzichtigheidsprincipe. Mijn handen jeuken, maar het is stomweg onverstandig.

Hetkanverkeren | 22-09-22 | 13:43

Kijk eens rond op de vacaturebanken, er staat plenty werk op. Probleem is het salaris in het lagere segment. Ik zag geregeld lonen van 11 of 12 euro per uur voorbij komen. Het tekort aan arbeidskrachten zorgt er in ieder geval niet voor dat de lonen omhoog gaan. Met 11 euro per uur kun je je rekeningen toch niet betalen?

goedverstaander | 22-09-22 | 13:43 | 2

Er zijn gewoon te veel bedrijfjes. En teveel onzin werk.

roevka | 22-09-22 | 13:53

Probleem is dat bedrijven tegen diezelfde hoge rekeningen aanlopen. Alleen de overheid kan de vicieuze cirkel doorbreken door flink in alle belastingen te snijden.

Dandruff | 22-09-22 | 13:57

Zat mensen, we hebben teveel criminelen en mensen die niet gaan werken omdat het voor die mensen niet loont om te werken. Oftewel wederom is politiek de schuldige.

keistad | 22-09-22 | 13:43

Links moet een field day hebben: gas duur dus groen, werknemerstekorten dus lonen omhoog.
Idealiter.
In feite wordt de Westelijke Wereld overwoekerd door de kanker van nieuw rechts: alles rechts van de VVD.

cugel | 22-09-22 | 13:43 | 19

@cugel | 22-09-22 | 16:24:

Hoe kan een politieke kaste die al decennialang alle oppositie uitscheldt, belastert en aanklaagt "de boel bij elkaar houden"?
En verder is elke crisis die NL nu treft decennia geleden al ingezet, dus lang voor deze invasie door Poetin. Trump had het overigens niet zozeer over Amerikaans gas, als wel over afhankelijkheid van Rusland. Duitsland wilde ook veel te ondoordacht van kern- en (bruin-) kool- centrales af. Simpelweg spreiden van de energiebronnen had al een wereld van verschil gemaakt.

Wat de beroepsleugenaars van NRC betreft. Hadden ze ook nog iets over de Nederlandse steun aan isis cs, dir Toyota's? Onze bondgenoot Turkije die samen met onze nieuwe gasleverancier Azerbeidzjan nu alweer Armenië binnenviel?

Dandruff | 22-09-22 | 18:53

@Dandruff | 22-09-22 | 18:53: Je hebt gelijk: rechts heeft het heel zwaar met al dat schelden, aanklagen en belasteren door links.
En NRC staat er inderdaad om bekend dat het beroepsleugenaars zijn, Zodra ze iets schrijven over die Toyota's zal ik eraan proberen te denken dat ik je op de hoogte breng.
Overigens heb ik ook meer sympathie voor Armenië dan voor Turkijë of Azerbeidzjan. Komt waarschijnlijk omdat ik islam de stomste religie op deze aarde vind. Net zoals de vrouwen in Iran.

cugel | 22-09-22 | 19:12
▼ 16 antwoorden verborgen

Ik moest wel een beetje lachen om die Gordon. Hij had al moeite om 10% meer dan het minimumloon te betalen. Wat denkt ie wel. Wanneer het aanbod schaars is en de vraag groot dan stijgen de prijzen. Daar moet zo'n VVDer toch ooit eens van gehoord hebben? Ik stel voor dat die Gordon voortaan ook voor het minimumloon gaat zingen, of werkt dat bij hem maar een kant op?

Red shirt | 22-09-22 | 13:42 | 1
-weggejorist-
As-je-me-nou | 22-09-22 | 13:54
-weggejorist-
As-je-me-nou | 22-09-22 | 13:38

Het verschil uitkering plus gratis opties en salaris is er bijna niet. en soms zelfs onder de streep als je werkt.
Dan zou je toch gekke Henkie zijn als je gaat werken?
Wat niet zegt dat de uitkering met deze prijzen te hoog zijn .
De oplossing is simpel salarissen moeten stevig stijgen en veel minder belast worden door rupsje nooit genoeg.De lasten zijn hier veel en veel te hoog.
Dan komt die motivatie vanzelf.

ruuf | 22-09-22 | 13:37 | 2

Wanneer u denkt dat uw netto-inkomen het enige is wat werken biedt dan bent u inderdaad Gekke Henkie.

Red shirt | 22-09-22 | 13:46

@ruuf Gekke Henkie, aangenaam. Ik ga met plezier naar mijn werk en zo zijn er gelukkig nog meer in Nederland.

Keinap-teiP | 22-09-22 | 19:00

Er is geen personeelstekort.
Er zijn hier teveel mensen die op hun wenken bediend willen worden.
Nog altijd lopen er teveel mensen niets te doen.
Zo ken ik een paar bijstandsmoeders, die gaan écht niet werken.
“Als ik ga werken pakken ze al m’n toeslagen af, dan word ik gestraft”….. huh?
Met huurtoeslag, zorgtoeslag, alimentatie, kinderbijslag en de uitkering heeft een bijstandsmoeder een beter besteedbaar inkomen dan menig werkende.
350000 werklozen in NL.
350000!!
Het personeelstekort kan morgen opgelost zijn, als NL eens stopt met het subsidiëren van werkweigeraars.
Stoppen met beroeps werkloze handophouders te spekken.
350000 steuntrekkers en we hebben personeelstekort?
Een teringmentaliteit, dát is waar we last van hebben in dit land.
350000… da’s 3,5% vd beroepsbevolking.
Chronisch zieken en mensen die écht niet kunnen werken zitten niet in dit getal.
En weet je wat de oplossing is volgens de VVD66?
We halen nog veel meer analfabeten en handophouders het land in.
En ook zij willen op hun wenken bediend worden.
De zorg gaat er als eerste aan.
Onbetaalbaar en onbeheersbaar.
De nieuwkomers vragen onevenredig veel van de zorg.

Ruimedenker | 22-09-22 | 13:34 | 2

Precies er werken steeds minder mensen voor een steeds grotere groep niet-werkende.Neerwaardse spiraal.

ruuf | 22-09-22 | 13:41

Eensch...

Nog sterker... werkenden die kunnen (en slim zijn) gaan het land verlaten want bijna 75-80% van je geld direct en indirect naar de staat zien gaan is wat veel. Zeker als daarvoor alerlei plannetjes worden bedacht om niet werkend stemvee te winnen en nog meer van jou geld af te kunnen pakken, dat je daardoor niet eens meer een fatsoenlijk huis kun betalen

... dus het aantal werkenden zal alleen maar afnemen.

Dag Nederland!

Als_je_me_nou | 22-09-22 | 14:44

Daling van :31% Doe die premie eens verlagen.

Piet Karbiet | 22-09-22 | 13:34

Gisternamiddag op Schiphol aangekomen met de trein, moest aansluiten in de lange wachtrij buiten overdekt, ongeveer 200 meter lang en dan binnen nog als wachtrijen bij attractieparken, maar verdomd, vanaf uitstappen van de trein heeft het net meer dan 1 uur geduurd toen ik al in de tax free zone bij de gates was.
Chapeau!,mede door het in goede banen leiden/spreiden van reizigers door het Schiphol personeel.

steekmug | 22-09-22 | 13:34 | 2

Kunnen ze bij de efteling nog wat van leren dan, blijkbaar.

Boterhoofd | 22-09-22 | 13:45

Ik ben in de metro en las net dat er personeelstekort is. Verbaast me niks.

Adriel | 22-09-22 | 13:33

Conclusie kartel: “meer immigratie”.

Ride_On | 22-09-22 | 13:32 | 2

Ja. Iets wat de Nexit, grenzen dicht roepende droeftoeters nog niet doorhebben. Nederland heeft nogal wat gekwalificeerde immigranten nodig. Denk dat er te weinig asielzoekers komen met te weinig kwaliteit waarbij het te lang duurt voordat ze überhaupt aan de slag gaan dat we wel mensen vanuit de EEA moeten halen. Ik meen dat er nu (of zeer binnenkort) al iets van 4 werkende nodig zijn voor elk AOWtje o.i.d.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 13:37

Dit wordt als motivatie gebruikt om de immigratie tot ongekendere hoogten op te voeren, maar in werkelijkheid leidt vooral de asielimmigratie alleen maar tot meer arbeidsdruk.
Deze mensen produceren meestal weinig tot niets, terwijl ze wel bovenmatig beslag leggen op zorg, veiligheid, ambtenaren et cetera. Dus maken ze het probleem enkel groter.

du Roi Soleil | 22-09-22 | 13:54

Dus ze bouwen de ene blokkendoos na de andere in weilanden ver buiten de steden en dorpen en nu zijn er geen werknemers en als ze er zijn is er geen openbaar vervoer en/of woon/werkverkeer mogelijk, want een auto of zelfs benzinegeld voor een scooter is onbetaalbaar. Strategie, beleid, uitvoering,... je gaat bijna denken dat het een vak is.

Nathal | 22-09-22 | 13:32

Mijn zoon wil 32 en liefst 40 uur gaan werken. Maar dat is bij de werkgevers niet interessant.

TonAlias | 22-09-22 | 13:31

Hoe kan dit? Waar zijn al deze mensen gebleven? Hoe ging dat in 2019?

Kartelmaster2000 | 22-09-22 | 13:31 | 5

@letopuwzaak | 22-09-22 | 13:38:
Nou ik denk dat veel mensen geen full time werk meer doen maar precies genoeg verdienen om geen pinautomaat van de overheid te zijn.

keestelpro | 22-09-22 | 14:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Kaag zit erbij als een toiletjuffrouw in een disco uit de jaren tachtig, Sorry, ik kan er niet meer van maken....

Spartaan1888 | 22-09-22 | 13:31 | 1

Die deden nog wat door af en toe een fles bleek en een borstel te hanteren. Bovendien maakte die ook mooie truien en/of sokken.

Kaal-dik-en-lelijk | 22-09-22 | 13:49

Mijn zoon wil wel gaan beveiligen op Schiphol.

Werkgever neemt hem niet aan, want geen rijbewijs.

Doeiii !!

Papa Jones | 22-09-22 | 13:29 | 1

Snap ik wel ja, rijbewijs hebben is toch wel handig bij Schiphol, die trein rijd vaker niet dan wel.

tiku99 | 22-09-22 | 13:34

Misschien een leuke baan voor Johan Derksen die lamzak.

Tiscali-2 | 22-09-22 | 13:28 | 1

Want een gast is dat! Wij liepen gisteren unaniem de kamer uit toen hij op TV aan het raaskallen was.

keestelpro | 22-09-22 | 13:33

Misschien zitten er nog wat oorlogsmisdadigers in de asielwachtrij die aan de slag kunnen als beveiligers op schiphol.

Zuma | 22-09-22 | 13:28

Genoeg mensen die kunnen werken. Maar:
- Een groot groep geïmporteerden mag niet werken
- Werkgevers stellen achterlijke eisen
- Werkgevers sluiten standaard veel groepen buiten
- Werkgevers betalen te weinig
- Belastingregels zorgen ervoor dat werken niet loont
- Enzovoorts

Goofy Goofball | 22-09-22 | 13:25 | 7

Waarom zou een werkgever die personeel nodig heeft;
- achterlijke eisen stellen?
- bepaalde groepen uitsluiten?

En de lonen in NL zijn best hoog maar worden volledig teniet gedaan door te hoge woonlasten (overheidsbeleid) en te hoge belastingen (overheidsbeleid). Van die te hoge belastingen wordt oa een toeslagencircus betaald dat naast peperduur en fraudegevoelig, ook nog eens luiheid beloont en werken bestraft. En ook dat is beleid; die "armoedeval" bestaat al zeker 30 jaar.

De overheid is het probleem, niet de werkgevers.

Dandruff | 22-09-22 | 14:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Wordt nog leuk als er nog een coronagolfje overheen komt en iedereen met symptomen weer thuis moet blijven.

R.F.Pickering | 22-09-22 | 13:24

HR. Human Remains. Wordt dus tijd dat ze er een paar opgraven.

Louter Leuter | 22-09-22 | 13:22

Ik heb geen chef. Wat nu?

Louter Leuter | 22-09-22 | 13:20 | 2

Ik werp mij dan wel op. Heb dan natuurlijk wel een adviseur en HRM afdeling nodig om je aan te sturen.

Kaal-dik-en-lelijk | 22-09-22 | 13:36

40 sollicitanten op 1 advertentie hebben wij gemiddeld. Hoezo geen personeel te vinden? Eis is minimaal MBO.

Mans5 | 22-09-22 | 13:19 | 4

Ben je boven de vijftig dan maak je geen schijn van kans. Nergens

theo-is-dood | 22-09-22 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

Met AOW, ze krijgen mij niet weer terug.

evertdolhuis | 22-09-22 | 13:18
-weggejorist-
As-je-me-nou | 22-09-22 | 13:18 | 1

Op zich wel vreemd, we importeren 1000 arbeidsmigranten per week, allemaal jonge mannen in de kracht van hun leven.. en nog is dat niet genoeg. De oplossing lijkt me voor de hand liggend. We moeten de instroom verdubbelen tot 2000 of misschien wel 3000 miganten per week, zodat we de economie weer vlot kunnen trekken.

johnyl | 22-09-22 | 13:15 | 6

@Der Schnitzeljäger | 22-09-22 | 13:25:
Zeker nooit in de buurt van een woonhuis met allemaal polen geweest? Moet je eens doen en dan aan de buren vragen wat die er van vinden dat er de hele nacht dronken over straat geschreeuwd word.

2voor12 | 22-09-22 | 13:55

@2voor12 | 22-09-22 | 13:55:

Jonge Poolse arbeiders gedragen zich vaak inderdaad net zoals jonge Nederlandse studenten. Die overlast mag best benoemd en aangepakt worden maar valt in het niet bij de structurele diefstallen, (seksuele) intimidatie en vecht- en steek- partijen die bij een AZC horen.

Dandruff | 22-09-22 | 14:11

@2voor12 | 22-09-22 | 13:55:
Nee nog nooit inderdaad. Twee huizen verderop woont hier wel een stel russen, eerder moeder, nu dochter met haar vriend. Luidruchtige bende, dus kan me er wat bij voorstellen.

Der Schnitzeljäger | 22-09-22 | 15:18
▼ 3 antwoorden verborgen

En dan te bedenken dat ze in de Franse achterbuurten met zijn honderdduizenden tegelijk staan te trappelen om in Nederland de handen uit de mouwen te steken. Waar is de EU als je haar nodig hebt met dat zogenaamde vrije verkeer van goederen en diensten?

Maar even serieus: een tekort aan bedrijfskundigen, juristen vrijetijdsologen en meer van die hoogopgeleide deskundigen. Hoe dan?

Hetkanverkeren | 22-09-22 | 13:14 | 6

@Pekketrikker | 22-09-22 | 13:22:
Dat is lang geledeen want al in de jaren zeventig werd het moeilijker om met een salaris een fatsoenlijk huis te kopen met de rentes van toen. En het is daarna niet beter geworden. Maar ook toen waren thuisblijvende vrouwen luie varkens want zoveel was er niet in het huishouden te doen.

miko | 22-09-22 | 13:29

@miko | 22-09-22 | 13:20: Ha! Ik las vanmiddag dat de Britse tegenhanger van Sigrid Kaag, een meneer met een onalledaagse Britse naam die niet onder de zonnebank hoeft voor een mooi kleurtje, de oplossing heeft: je gaat als parttimer maar meer werken anders korten wij jou op je toeslagen. A cunning plan.

Het echte glazen plafond zit aan de onderkant van de samenleving. Je kunt naar al die protserigheid kijken, maar er niet aan komen. Ik ben te oud gelukkig, maar je zult maar een gezinnetje hebben gesticht en dan geheel buiten je eigen cirkel van invloed voor een huishoudelijk onmogelijke opgave komen te staan.

Ik red me wel, al heb ik geen nagel om aan mijn kont te krabben. Maar die gezinnen met jonge kinderen, AOW'ers en weet ik wie allemaal. En ondertussen maar armoede blijven importeren.

Niet helemaal een PS: de overheid schermt nogal met de zogenaamde calculerende burger. Het is andersom: met een toekomstperspectief als het huidige, waarom zou je je als werknemer, kleine zelfstandige of MKB'er nog uitsloven? Geen huis, geen dit, geen dat. De intrinsieke motivatie van een goedwillende Nederlandse staatsburger. We zijn niet allemaal politici.

Ik begrijp er werkelijk waar helemaal niets meer van.

Hetkanverkeren | 22-09-22 | 13:31

@Hetkanverkeren | 22-09-22 | 13:31:
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, zoals in de jaren tachtig het 'no future' gevoel er was, hele volksstammen amper gemotiveerd een zelfversterkend effect. nu gaan jonge mensen niet keihard aan de slag want een huis te ver weg. ze mogen/kunnen wel 1400 euro huur aftikken maar kunnen geen hypotheek krijgen van 1100 euro want dan zijn de 'woonlasten' te hoog. Na ja,..

miko | 22-09-22 | 13:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Exact. De grote blinde vlek. De gigantische olifant in de kamer: werken in Nederland loont niet, omdat de rechterkant de werkende mens niet vertrouwt met z'n eigen geld, en de linkerkant vindt dat er altijd meer naar de niet-werkende mens toe moet.

konjodebonjo | 22-09-22 | 14:06

Misschien eens flink snoeien in alle overbodige managementslagen, communicatiekanalen, adviescommissies, niet-bindende rechtscolleges en andere subsidiesectoren in de vele baantjesmachines van de (semi-) overheid?

Dandruff | 22-09-22 | 13:12 | 5

Vergeet de HRM (Human Resource Manager) niet, vaak een tut-hola met nul komma nul werkervaring. Verschrikkelijke sta-in-de-weg. Ooit meegemaakt dat ik op hun verzoek solliciteerde bij een bedrijf waar ik tot volle tevredenheid al 10 jaar lang klussen deed als ZZP-er. Maar dat wist madam niet. Heb haar ook niet wijzer gemaakt.

Der Schnitzeljäger | 22-09-22 | 13:18

Ja maar wat kunnen die verder dan?

knutsel_ | 22-09-22 | 13:44

@Der Schnitzeljäger | 22-09-22 | 13:18:
Goede HR manager zijn complete loners.

miko | 22-09-22 | 13:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft u op sollicitatie ook weleens keihard gelogen wanneer er gevist werd naar uw huidige salaris en arbeidsvoorwaarden?

Leptob | 22-09-22 | 13:11 | 7

Is de nieuwe baan identiek aan de oude? Zo ja, waarom solliciteer je dan?
Zo nee, waarom is het salaris van een andere baan relevant voor de nieuwe?
Als men erop staat om loonstrookjes te bekijken, dan stap ik op.

marcoplarco | 22-09-22 | 13:54

@miko | 22-09-22 | 13:36: niet, doet ook niemand denk ik, maar als jij beweert 150K te verdienen bij een gerenommeerde organisatie (om daarmee je marktwaarde te bewijzen) dan vind ik het niet gek dat een werkgever dat even wil checken. Loonstrookje zou voldoende moeten zijn, bankafschrift vragen zou voor mij einde gesprek betekenen.

JWZ_JMK | 22-09-22 | 13:56

@marcoplarco | 22-09-22 | 13:54: idem, ik wil weten wat zij willen betalen voor de functie, daar hebben ze mijn loonstrook niet voor nodig

VolleBak | 22-09-22 | 14:00
▼ 4 antwoorden verborgen

de oplossing is in aantocht en heet recessie

Thies | 22-09-22 | 13:11 | 2

Het wordt veel gezegd ja, maar ik moet het eerst nog eens zien. Het begrip "economische groei" lijkt anno 2022 zo langzaamaan ook "to big to fail" geworden, net zoals de banken. Er kunnen nog massa's truuks uit de hoge hoed getoverd worden om de, deels kunstmatige, groei aan te blijven zwengelen.
Geen enkele politicus wil slecht nieuws, dus dan maken we met zijn allen goed nieuws.

WasHetMaarMakkelijk | 22-09-22 | 13:19

@WasHetMaarMakkelijk | 22-09-22 | 13:19: als er 12% inflatie is betekent dat dat goederen en diensten 12% duurder zijn. Als dan het totaal van alle goederen en diensten 5% stijgt dan kan je als overheid en econoom wel spreken van economische groei maar in reële termen mis je gewoon 7%: een recessie dus.

FW Ta-183 Huckebein | 22-09-22 | 14:58

Bij mijn werk hebben we ook personeel tekort.

Adriel | 22-09-22 | 13:11

Goed om te horen dat we de werkeloosheid is opgelost! Dat scheelt nogal een grote post op de rijksbegroting. En natuurlijk ook fijn dat al die migranten die binnenwandelen meteen aan de slag zijn, bijdragen aan de samenleving en belasting betalen.

Wat een fijn nieuws! Mijn dag is weer helemaal goed.

Chuck the plant | 22-09-22 | 13:09

Opeens weet je het.
Er komen wekelijks 1300 Brandweermannen, hulpkrachten bouw, metaalspuiters en chauffeurs binnen. Opgelost!
Oh nee, die werken na 5 jaar voor 75% nog steeds niet.

Nuchternederland | 22-09-22 | 13:07 | 4

@Sjeintje | 22-09-22 | 13:12:
100% Want anders hadden ze wel asiel aangevraagd in het eerste veilige land waar ze aankwamen. Ze reizen dus allemaal door tot in Nederland voor de betere voorzieningen en daarmee zijn het gelukszoekers.

2voor12 | 22-09-22 | 13:50

Joh. Het is zo simpel. Dan moet je er dus 5200 binnenhalen!

marcoplarco | 22-09-22 | 13:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel voor dat we nieuwe mensen het land binnenhalen om de tekorten aan te vullen.

Boterhoofd | 22-09-22 | 13:06 | 4

@theo-is-dood | 22-09-22 | 13:34:

Beetje achterhaalde kretologie.
Die "bazen" betalen best hoge lonen in NL. Het probleem is echter dat die lonen heel laag lijken door de veel te hoge woonkosten (= overheidsbeleid) en veel te hoge belastingen (= overheidsbeleid) in NL.
Aangezien "bazen" ook tegen al die hoge kosten oplopen kunnen ze de lonen alleen verhogen door de prijs van hun producten te verhogen.
Maar dat willen we ook niet.

Het probleem van de te dure overheid moet dus bij de bron worden aangepakt. En dat is die veel te grote overheid met veel teveel en vooral veel te dure baantjesmachines vol talentloze incapabelen.

Dandruff | 22-09-22 | 14:41

@Dandruff | 22-09-22 | 14:41:
Ik ben het volledig met u eens aangaande te hoge inkomstenbelasting.
Waar ik echter ook op aanstuur is een discussie over het soort werk dat eigenlijk in lagelonenlanden thuis hoort.
Distributiecentra, kippenslachterijen, dat soort werk moet gewoon naar Oost-Europa. We hebben de laatste twintig jaar zeker 200.000 Polen, Roemenen en Bulgaren voor laagbetaalde arbeid geïmporteerd. De bv Nederland legt daar geld op toe.

theo-is-dood | 22-09-22 | 16:52

@Dandruff vergeet de externe adviesbureaus en dergelijke niet!

Keinap-teiP | 22-09-22 | 18:45
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl