De esthetische, retorische en inhoudelijke onderklasse op rechts moet verheven worden
Weet u nog, hoe de sociaaldemocratie naar Nederland kwam om te sterven?
Het verheffingsideaal, het willen verheffen van de inheemse arbeidersklasse door scholing maar zeker ook middels esthetische verfijning. Dat verheffingsideaal heeft de PvdA natuurlijk allang ingeruild voor BKB-consultants en de inheemse arbeiders zijn vervangen door etnisch-culturele minderheden.
Maar de esthetische, retorische en inhoudelijke onderklasse op rechts waar dit stuk over gaat, valt niet 1:1 samen met wat nu de inheemse arbeidersklasse is.
Wat is de esthetische, retorische en inhoudelijke onderklasse op rechts?
De esthetische onderklasse op rechts, zoals we de groep voor het gemak vanaf hier noemen, bestaat binnen elk opleidingsniveau. Een iets hogere leeftijd en iets lagere sociaal-economische status correleren wel, maar ook weer niet heel sterk.
Dus, wie bedoelen we? Laat het ons tonen in plaats van vertellen.
De esthetische onderklasse op rechts is iedereen die dr. mr. Raisa Blommestijns tweets sans ironie liket en niet invoelt dat nagenoeg alles wat ze schrijft altijd precies net dissonant is, ze geen complexiteit aan kan en nuance en zachtmoedigheid altijd precies achterwege laat waar dat net wel gepast en nodig is.
De esthetische onderklasse op rechts is de tijdlijn van advocaat mr. Bart Maes. Het zijn mensen die maar niet snappen dat als Yuval Harari een praatje geeft bij het WEF hij waarschuwt voor wat hij al tien jaar in zijn boeken voorspelt, in plaats van dat hij iets propageert. Het zijn mensen die denken dat een 'grap' per definitie grappig is als je het eens bent met de boodschap achter de grap. Mensen die denken dat grapjes over hoeveel genders er zijn nog steeds grappig zijn omdat 2015 nooit verstreken is.
Het zijn Joost Niemöller & Co die dusdanig 'onafhankelijke' denkers zijn dat ze altijd precies het tegenovergestelde denken van wat de meer gangbare opvattingen zijn, terwijl de afhankelijkheid van hun denken hen daarmee ontgaat. Het is @Kees71234 met 26,1K volgers en David Icke als pinned tweet.
Het zijn mensen die zich daadwerkelijk vertegenwoordigd voelen door Ongehoord Nederland! en daar verder geen enkele esthetische, retorische of inhoudelijke wrijving bij voelen. Het is niet zozeer een gebrek aan intelligentie, het is tribale bezetenheid vervlochten met een gebrek aan smaak, verfijning, geletterdheid in online (beeld)taal, zachtmoedigheid en oog voor complexiteit. Het zijn de makkers met de onderstaande tweets en bio's.
Ja, dit is elitair. En nee, dat is niet erg
Natuurlijk is het ten diepste aanmatigend, hautain en elitair om te spreken van een esthetische onderklasse op rechts. Maar die onderklasse is een probleem. En dat probleem moet in en door 'rechtse' kringen zelf gezien en benoemd moet worden.
Dan praten we rond Sinterklaas wel over verheffing!
Ter illustratie - de tweet, de bio
Siets 3 seconden Voice of Reason tot ze uit tribale overweging verwijderde
Trouble in paradise!
Social
Factcheck: waar
Social
Reaguursels
InloggenAl's John Lennon het N-woord mag gebruiken...
youtu.be/BHfh__ljCRY
Op wintersportvakantie spelen we altijd het spel “geen jager, geen neger”.
Degene die als eerste een jager of een neger spot op de piste, krijgt een punt.
Ik blijf het een leuk spel vinden. Ook nu.
De NPO wil van ON af om ideologische overwegingen, uit verhevenheid. Daarom zit er een groep nietsnutten constant te loeren of ze ON in een kwaad daglicht kunnen plaatsen.
Maar het is te hypocriet, boe roepen als een negroïde mens negeren wordt genoemd, maar allemaal lachen als een klein mens 'pauperkabouter' genoemd wordt. Er zit geen neutraliteit bij, alles is redeneren naar de eigen groep.
Ach dat zielige ON. Meester ze pesten me!
Als het kwaakt, zwemt en eieren legt, dan is het waarschijnlijk een eend. Nu zijn er eenden die het voor de rest verpesten: Ze poepen iedere pickinickplek vol, met hun foute vrienden. Het werden er gewoon teveel. “Eend” werd een scheldwoord, ook al waren er ook veel lieve eendjes. Daarom werd het “zwemkip”. Eindelijk raakte de groep het stigma van de “eend” kwijt, een woord dat bijna een scheldwoord werd door de associatie met ordeloze veelpoepers.
De naam veranderde, het gedrag bleef. En dus kreeg ook de zwemkip een wanklank. Het werd “drijfdier” en zelfs “gevederd dier met drijfvermogen”. Tot op een gegeven moment niemand meer echt wist over welk dier men het had: Zwaan, eend, gans? Het werd onmogelijk om beleid te maken dat specifiek gericht was op problemen met de eend. Voor iedere eend die werd aangepakt, moest ook bij wet een zwaan en een gans worden aangepakt, anders was het racisme. Er kwamen arbiters, observators, activisten en vooral veel wollige rapporten. De eendenpoep bleef. We mogen het alleen niet meer hebben over een eendenprobleem.
Met semantisch verstoppertje spelen los je niets op, en maak je alleen maar een voedingsbodem voor het kwaad dat je wil bestrijden.
Hebben we dan een negerprobleem in dit land? Dat lees ik uit je verhaal.
Ik vind het briljant.
Leuk gedaan, het benoemen van wappies zonder het woord wappie te noemen. Want dat woord kan als beledigend worden ervaren door mensen als Raisa.
Hoe zat het ook weer met 'de neger omdat het moet'?
Goedendag
Sinds de oprichting ben ik lid van ON waar ik vervolgens nooit naar kijk of luister.
Kijken of luisteren doe ik al eigenlijk helemaal nooit, ik heb niet eens een tv abbo, niks niet, nergens niet.
Ik ben lid gevworden omdat naar mijn mening er geen ruimte werd gelaten aan enige vorm van een 'kritisch' geluid..'Het weerwoord', op de beleerende toon van de gevestigde orde, die gedwee achter de overheid en al zijn waanzinnige noodsprongen loopt aan te blaten. Immer het beleid verdedigend, uitleggend, goedpratend en vooral, het vermijden van wat wel eens gevoelige onderwerpen zouden kunnen zijn.
Wokaliseren is inmiddels een zwaard van Damocles, boven het hoofd hangend van een ieder die zich buiten de stroming begeeft dient gecanceld te worden, in fout klinkende hokjes geplaatst populist genoemd of zelfs ultra rechts (met de niet uitgepsproken verwijzing naar het fascisme)
Het beste voorbeeld van het afgelopen jaar was wel Kaag die Derksen volmondig afbrande, na het kaarsverhaal, zonder enig benul van de context, zonder zelfs de bewuste anekdote gezien te hebben in de gehele setting van het programma, 'ze had het immers nog nooit gezien'..
De wijze waarop heel zichzelf tot deugend verklaard Nederland over elkaar heenrolt is wederom typerend, alle superlatieven worden weer onder stapels vandaan getrokken om de deugniet om de oren te slaan en het liefst uiteraard uit het landschap te laten verdwijnen.
Het is een isue wat groter is dan het lijkt.
De regeringspartijen houden zich op een zelfde schaal bezig met het uitfilteren van een ieder die buiten de gewenste uitgestippelde lijnen zijn plan trekt en wellicht zelfs een bedreiging vormt om het gewenste beleid te dwarsbomen.
Ook dan komen de inmiddels bekende kreten weer onder de grote stapel superlatieven vandaan om de Nederlander er vanaf te laten zien dat 'DEZE' foute persoon(en) geen steun verdienen, omdat DE Nederlander dan net zo fout is als de persoon die zo overduidelijk fout is.
Zou dit hele verhaal niet héél toevallig extra beladen worden omdat er binnenkort verkiezingen aan zitten te komen ??
De vlag ondersteboven..
Want inderdaad, dit hele land staat volkomen op zijn kop en veel mensen zijn dat onderhand wel zat, er is te weinig over om nog trots op te zijn.
(hoeveel procent van de jeugd was ook al weer depressief danwel zeer ongelukkig met geen vertrouwen in de toekomst) ??
Ik hou van mensen die man en paard benoemen, die kut zeggen als ze kut bedoelen.. de Fortuyn's, Derksen's, de van Gogh's, de Cruyff's, de Dolf Janssens enz
Social media is de gifbeker in de hand van elke toetsenbord ridder
Goed verhaal, lekker kort…
en ik maar denken dat dit gewone woordje uit het latijn "Negro" kwam. Dus Nigeria is nu "Zwartia"? De rivier Niger wordt nu "de zwarte" ?
Het woord lul komt ook van het Latijnse penis.
Voor dit soort flauwekul kan ik niets anders opmerken dan: "Gek ben ik al, ik hoef het niet worden." Volgens Wolviaanse begrippen ruim in de marge omschreven. Mopperde in mijn jonge jaren wel eens tegen de oude heer Wolf: "Het regent nu, ik blijf mooi thuis." Het enige antwoord wat ik kon krijgen, was: "Niet zeuren jong, het meeste valt naast je neer." Daar kon je het mee doen en op stap gaan. Als voor vele knelpunten het wat luchtiger afgehandeld zou worden, is naar mijn bescheiden mening de irritatie minder groot en kan er wat meer van een ander verdragen worden.
In luchtigheid zit geen subsidie.
Het is maar goed dat ik even langskom nu want ik wist oprecht niet dat je het woord neger niet meer mag zeggen. Tenminste dat is wat ik hier nu uit begrijp. Nou ja, het was een woord dat zonder het achtervoegsel zoen veel door mij werd gebezigd, maar toch. Voordat je het weet ben je je onschuld kwijt he? Maar wat is nu het woord voor neger? Zwarte? Is het correct om zwarte en witte mensen te hebben? Overdrijven we daar de mate van pigmentatie van de meest oppervlakkig visuele kenmerken niet een heel klein beetje richting een wel heel erg categorische indeling? Hoe gaat het met de grensgevallen? Mogen mulatten, karboegers, quatronen en octronen nog wel? Vallen die wit of zwart uit? Op basis waarvan? Het wordt er niet makkelijker op zo en is dat handig in een tijd waarin we met zijn allen steeds dommer worden? Vragen.. vragen...
In de VS switchen ze ook nog weleens tussen wat wel of niet kan dus check over een jaar nog eens wat de regels zijn. Fluide, je weet tog
@geheelvergeter | 17-09-22 | 08:28: Oh ja, je hebt gelijk. En je moet ook nog eens niet alleen bijhouden wat de mode vandaag is, maar de mode van morgen, overmorgen en over 500 jaar moet je ook al van tevoren weten, anders ben je met terugwerkende genazificeerd.
Punt is. Ook bij ON weten ze heus dat "neger" tegenwoordig geen fijne benaming meer is, ondanks dat het vroeger mogelijk anders was. Toch bewust gebruiken is natuurlijk het expres beledigen van zwarten. Dat snapt een kind. Dat is dan ook precies wat Spartacus bedoelt, vermoed ik, dat simplisme, alsof je voor het brengen van je boodschap moet verlagen tot het gebruik deze flauwekul. Het kan ook zonder.
en wat te doen met creolen.
Mag het spel zap de neger nog wel?
Hoe gaat dat spel?
Zojuist toch maar lid geworden van Ongehoord Nederland. Hopelijk gebeurt dit massaal. Zou een goed protest zijn richting woke en de NPO. Maar één tientje per jaar.
Goed gekozen naam, kruidenier.
@Beste_Landgenoten | 17-09-22 | 08:18: Zijn kruideniers goed of slecht nu? Mag je nog wel kruidenier zeggen dan?
@Beste_Landgenoten | 17-09-22 | 08:18: Is voor mij even een belangrijk punt omdat ik wel eens gediscrimineerd ben door een kruidenier. Hij wou me geen neusfluitje verkopen omdat ik een autootje bij hem had gejat.
Van die mentaliteit. Dat past heel goed, vermoed ik.
Een kruidenier die autootjes en neusfluiten verkoopt, een dorpswinkeltje neem ik aan!?
@Beste_Landgenoten | 17-09-22 | 08:30: Oeh ja, net als negers, nooit aan gedacht! Zijn dorpswinkels ook slecht? Mag je nog wel in een dorp wonen of ben je dan ook een nazi? Net als ondernemers met een winkel, of nog erger?
Verkopen ze die er ook? Dan denk ik dat het een inheems winkeltje is geweest waar ze ook spiegels en kralen verkopen.
Tijdens de reclame doen we altijd het spelletje negerraden.. wie het fout heeft doet een euro in de pot..
In de restaurants die we bezoeken (Spanje ) doen we hetzelfde spelletje, met dubbel k.. omdat in de zomer,, je hier altijd aan je tafeltje lastig gevallen word door allerlei fopverkopers.. de winnaar hoeft de drank niet te betalen..
Zo maak je er toch altijd iets leuks van..
Ja de reclame is inderdaad bijna een karikatuur aan het worden. Je ziet overal inderdaad de reclame zwarte, als het een vrouw is vaak de lichte chocolade versie met rastahaar. Zat erover na te denken laatst dat het zo lachwekkend is maar eigenlijk is de functie ervan heel effectief. Zo wennen we toch aan het beeld dat een kleur hebben heel gewoon is een dat niemand er meer van opkijkt als een zwarte man machinist wil worden bijvoorbeeld. Net als propaganda werkt, is dit ook effectief als je het maar volhoudt.
Hoe meet je in godesnaam dat er in ‘deze klasse’ een correlatie is tussen iets lagere sociaal-economische klasse en oudere leeftijd? Op basis van een Twitter profieltje? Wat bepaalt überhaupt die ‘sociaal-economische’ klasse?
Dat is heel simpel. De onderklasse zijn mensen waar je op neerkijkt en de bovenklasse zijn mensen waar je afgunstig op bent. De klasse waartoe je zelf behoort is de beste.
Sommige mensen zijn van topklasse dan weer.
Je mag neger zeggen om te zeggen dat je neger niet mag zeggen .
"De esthetische onderklasse op is zijn iedereen die"
"De esthetische onderklasse op rechts is de tijdlijn"
Ooit Nederlands gestudeerd, ik word hier duidelijk te oud voor.
Op ieder nieuws-/opinie-/journalistiek platform heeft men tegenwoordig een Spartacus nodig, iemand van kleur om vrijelijk een mening over ras te kunnen uiten zonder voor racist uitgemaakt te kunnen worden. Duidelijker kan je het niet krijgen; de beschuldiging racist is zo'n beetje de zwaarste die je kan over je heen kan krijgen tegenwoordig en iedereen met wat meer pigment is van deze dreiging vrijgesteld. Om over privileges te spreken... En genieten dat ze doen, van alle bochten waar die bange, brave, 'witte' RACISTEN zich in wringen...
"esthetische, retorische en inhoudelijke onderklasse", wat een nodeloos ingewikkelde term.
Het is gewoon de onderklasse, en die zijn economisch links en cultureel conservatief. Zo is het altijd geweest.
Nee.
Hoest,,,,,
Negeer....
Doe eens normaal gek
Negeren...
En toch ondersteun ik ON, omdat ze de macht irriteert.
Inderdaad. Voor je het weet bestaat een heel publiek omroepbestel uit juichaapjes die aan persvoorlichters van de overheid vragen; "RTL komt met onthullingen over een toeslagenaffaire, klopt dat?"
En laat een NOS zich een week lang met een kluitje in het riet sturen; "nee hoor, RTL zal dat uiteindelijk moeten rectificeren"...
Het meest gênante is dat een of andere NPO-doos daar nog over liep te klagen ook; "ik voel me bedonderd".
Ja meid, wat verwacht je van een persvoorlichter van de overheid. Die dus wordt betaald om de overheid te bejubelen.
De kleuterfase nog niet ontstegen zie ik. Beetje psychotisch bi-polar ex-vriendinnetje die haar medicijnen niet neemt van je. Je zegt eigenlijk gewoon prima al die leugens, verdraaiingen en halve waarheden want dat irriteert mensen die meer succesvol zijn dan ik. Wat vind je daar eigenlijk zelf van?
@theo, als je zo een ongezonde machtsverhouding hebt met je vriendin als de overheid met ons (maw je bent een soort van bloedzuigende pooier) dan lijkt me zo een ex-vriendin inderdaad de beste optie.
Maar de macht irriteren met racisme, xenofobie, complotten en ruim baan geven aan idioten, wat bereik je daarmee? Als ik ga staan pissen tussen de kamerplanten bij mijn schoonmoeder irriteer ik haar ook, maar met een abjecte actie. Wat is de winst?
En het onderwerp waar het eigenlijk allemaal om draaide (namelijk gekleurd op blank racisme en geweld) schuiven we gemakshalve onder het tapijt.
Hoeven we het daar ook niet meer over te hebben.
Ge-luk-kig, zeg.
Duh, anders slaan ze ons in elkaar.
Het schijnt dat geen van de incidenten op de getoonde filmpjes een racistisch motief had. Wel crimineel, maar niet racistisch. Het zal echt wel eens voorkomen maar het te presenteren als "negers die blanken slaan" als motief, klopt alvast niet.
@Beste_Landgenoten | 17-09-22 | 08:37: Lol, Landgenoten, dream on. In de VS bestaat onder jonge negers al jaren het spelletje ''hit a white bitch'' en dan uploaden.
Spelling, Sietske Bergsma, spelling.
Verder geloof ik het allemaal wel met die Twitterbubbels.
Ik heb ongehoord nederland een paar keer gekeken omdat thuiswerken toelaar random kutzooi op de achtergrond te zetten.
Man, man, man wat een kutzooi.
Er is alle reden om niet meer het woord ‘neger’ te gebruiken. Het is een vernederende benaming, die door de blanken destijds aan de zwarte slaven gegeven is. Hoe zou jij het vinden als je steeds kaaskop of boerelul genoemd werd. (En Raisa Blommestijn maar roepen: “Nee hoor, we moeten dat woord juist wel gebruiken...”. Moeten we haar dan maar steeds boerelul noemen?)
Wie zich een beetje op de hoogte stelt ziet dat al sinds 1969 de zwarte bevolking zich Blacks noemt.
Uitvloeisel van de emancipatiebewegingen van destijds. De benaming ‘Neger’ is beledigend, dat kon je weten, dat kun je weten, dat weet je nu. Het heeft niks te maken met de VVM, het is een kwestie van beschaving. Dus het is een bewuste belediging als je het nu nog gebruikt. Wil je werkelijk bewust beledigen? Niet meer doen.
Nee hoor, "neger" was juist de nette manier. Als je een neger wilde denigreren gebruikte je juist de woorden "zwarte" of "nikker" of "zwartjoekel".
Ik maak zelf wel uit welk woord ik gebruik punt uit. ik heb best wel een hoop "mensen van kleur" in mijn kennissenkring en de meesten noem ik gewoon neger. Niet één heeft daar een probleem mee. Ik zit er trouwens ook niet mee als ze mij boerenlul noemen hoor. Ga toch allemaal eens een normaal leven leiden zeg met al dal stomme geouwehoer.
Dit is echt onzin, in 1969 waren er nauwelijks zwarten in Nederland en die in de jaren 70 kwamen uit Suriname en de Antillen en gebruikten echt niet het Engelse "blacks". Bovendien is N*ger nooit als belediging bedoeld en werd ook nooit met die intentie gebruikt, het was een neutraal en beleefd woord tot begin deze eeuw, toen woke met woordspelletjes begon.
Heb je zelf ook door dat je dingen uit de VS nu een op een project op Nederland?
Weet niet of je wel eens van die hedendaagse Nederlandstalige ‘rap’ muziek luistert, maar de termen als ‘kaas’ vliegen je daar om de oren. Ook Surinaamse collega’s 8 jaar geleden hadden geen moeite met die term, blonde vrouwen werden omschreven als ‘mayonaise’. Kijk het programma ‘Opgelicht’ van afgelopen week eens terug, de presentatrice werd door een marrokaanse ‘Nederlander’ uitgemaakt voor frikandellenwijf. Hoi toch op met dat kleinzerige gedoe en doe niet alsof beledigende termen, racisme en platte humor eenrichtingsverkeer is.
@Sapperloot,
Onzin, je bent in de war met een ander woord. Met een i en 2 k's. Het woord "neger" was nooit beledigend en werd ook door mensen-van-kleur gebruikt. Vandaar de "Braboneger".
Het is pas sinds kort dat woorden als "neger", "vrouw", "blank" en "lesbienne" ineens niet meer mogen. Omdat een relatief kleine groep stalinisten gelooft dat links geen enkele inhoudelijke discussie kan winnen en daarom volledig afhankelijk is van drogredenen. In die context zaait links verwarring met voortdurend veranderende Newspeak. Dus gastarbeider wordt immigrant wordt allochtoon wordt Marokkaanse Nederlander wordt bicultureel wordt kansenjongere wordt mens-van-kleur. Door dat eindeloze geneuzel over niks blijven de echte problemen buiten schot.
@IslamPislam | 17-09-22 | 00:59:
Tijden veranderen, je schrijft het zelf 'was de juiste manier'
@Sinterbikske | 17-09-22 | 01:07:
Anekdotes helpen je niet om een argument te maken. Ik zeg niet dat mensen geen scheldwoorden gebruiken. Ik zeg alleen dat ik er op tegen ben om mensen op een al of niet bewuste manier te beledigen.
@Sjakie | 17-09-22 | 01:01:
Uit je tekst blijkt wel dat je je als een boerelul gedraagt. Ik noem je gewon Sjakie.
@Goofy Goofball | 17-09-22 | 01:03:
Ik heb het over 1969 dat is meer dan vijftig jaar geleden. Er wapperen wel meer dingen over de oceaan.
@Sapperloot | 17-09-22 | 01:10:
Je erkent dus dat jouw eerdere claim over slaven een leugen was?
Mooi.
Maar dan zitten we nog wel met de vraag wie bepaalt of we bepaalde woorden moeten vervangen.
En hoe werkt dat? Wordt er dan een datum geprikt; vanaf 1 januari is het woord "vrouw" verboden? Of is het een wedstrijd welke subsidiespons het eerst de meeste woordjes verbiedt en lopen andere talentlozen daar blind achteraan?
Ergens zijn reaguurders van: 'ik ben zo opgegroeid dus ik ga niet veranderen. Al is 99% van de maatschappij richting B, ik blijf richting A.' Bij de vorige topic zei een reaguurder dat hij het woord neger geschrapt heeft uit zijn vocabulaire, maar door de Amerikaanse toestanden ging hij de woorden blank(en) en neger vaker gebruiken. Vreemd oorzaak gevolg, alsof er een excuus was om het woord te gebruiken.
Wees het goede voorbeeld dan. Het is olie bij het vuur doen. Het maak het gewoon erger. Kritiek uiten mag zeker, maar wees dan ook kritisch op je eigen handelen.
Maar dat is de aanduiding "wit" ipv "Blanke" dan ook, de kleur wit refereert aan de kap van de KKK en dat legt een racistische link.
Wie bepaald of ik moj "Blank" of "Wit" wil noemen, is dat de Blanke gemeenschap of die van kleur, tot dus verre zijn die de gene die het willen bepalen, maar wij mogen niet bepalen hoe wij de groep van kleur uit afrika noemen ?!?
Neger komt van het woord negro spaans voor zwart, niets meer en niets minder, het is een aanduiding, maar trek je hem door dan zou omroep "Zwart" ook niet meer mogen.
De enige mensen die hier problemen mee hebben zijn 1: Woke gehandicapten of 2: mensen die voor hun huidskleur een uitzondering positie willen hebben of de subsidie groep.
Het enige wat ze voor elkaar hebben gekregen is dat veel mensen nu juist in hokjes gaan denken.
Ik heb wat kennisen/vrienden uit Benin en je moet die eens horen over Chinese, Somaliërs en Ghanezen en niet zachtjes, en als je een Ashanti uit Ghana bent mag je zelfs voor je leven vrezen (iets met slaven vangers) , als ik die dingen zeg dan zetten ze mij vast, maar hun reactie is het is zo en wat willen ze doen dan, mij beschuldigen van racisme .
Ze zijn ook niet verplicht om diversity trainingen te doen, en ze lachen ons vierkant uit (waar ik ze gelijk in geef).
Zelf zeggen ze dat het gevoel van discriminatie al met de paplepel wordt in gegeven en dat het deuren openen kan.
Ps,
"Blanke" mag je ook niet meer gebruiken, wel opletten wij de woke les, het moet "witte" zijn
Ik hoop in mijn leven ooit nog eens een links-arme, of beter links-vrije samenleving mee te maken. Die zuurpruimen beginnen mij echt de strot uit te hangen...
Verhuis naar Texas?
de enige die mag klagen over racisme is marieke lucas rijneveld, die mocht een gedicht niet vertalen omdat ze blank(sorry, wit) is (notabene op voordracht van een zwarte dichteres) marieke.... doe mij nou een lol en dien een aanklacht in wegens racisme, die aanklacht is dan geheel terecht!!(en licht dit toe bij op 1) en jinek
Leuk gevonden hoor Sietske, maar het is “prizes” met een z.
Ik ben zo klaar met dat eenzijdige discriminatie beeld. Alle mensen discrimineren, maakt echt geen ene reet uit wie of wat je bent. Maar waar ik echt kotsmisselijk van word zijn islamieten die moord en brand schreeuwen omdat ze door het bedrijfsleven worden gediscrimineerd. Deze mensen sluiten niet islamieten bij voorbaat uit. Hun kinderen mogen nooit verliefd worden op een niet islamiet, want wijkt daarmee af van hun eigen ideale beeld. Maar zodra ze zelf op basis van hun afwijking worden buitengesloten trekken ze de discriminatie kaart.
Het gaat niet (alleen) om het woord, het gaat om de context. En de context is een lui en smakeloos kudt-fragment, wat behoorlijk ophitsend van aard is.
Wat Spartacus probeert te zeggen is dat er zeker levensgrote problemen zijn in de samenleving, en dat er zeker een heleboel kritiek te uiten is op hoe daarmee wordt omgegaan en hoe daarover wordt gesproken. En er zijn partijen - waaronder ON en FvD - die dankbaar gebruikmaken van het sentiment van een boze domme menigte om daar hun brood mee te verdienen. Zo noem ik de groep voor het gemak maar. De boosheid van die menigte is vaak begrijpelijk of zelfs terecht, maar dat maakt haar niet minder dom.
FvD en ON en 'boze domme menigte' ? .. Ik ben blij dat er tegengeluiden zijn in deze idiote samenleving die "gek" links probeert te maken. Niet dat de stijl en vorm een schoonheidsprijs verdienen... maar oh man, dat linkse diversiteitsdenken ben ik wel zo ontzettend zat.. al die sneeuwvlokjes
Waar links niet vies van is, hoeft recht ook niet vies van te zijn.
It's only words.
Het echte duiden en beseffen van het eigenlijke universele menselijke zijn, verbonden met het geheel, de cohesie, is niet in woorden uit te drukken, omdat er geen woorden voor zijn, in geen enkele taal. Ergo, kan het niet overgebracht worden, anders dan geforceerd. Het geeft eerder duiding van het aanhangen of geloven in een maakbaarheid van, ja wat? De wereld, het leven?
Kan me vergissen, maar meen toch dat een groot deel van het oorspronkelijke GS-roze-leger de maakbaarheidstheorie niet onderschrijft.
www.youtube.com/watch?v=ODJE_I5kERA
Zelfs dominee Martin Luther King gebruikte het N-woord. Nota bene in een van de meest beroemde toespraken ooit. Die in de stad Washington
Zangeres zonder naam - hij was maar een neger
Alleen 'woke' windt zich over zoiets op. Kom op, laat lekker gaan, ieder zijn/haar/xx mening. Twitter lijkt soms een riool, kom op mensjes, positief.
Hebben we het nou over etnische Nederlanders?
Weten jullie wie esthetisch wel hoge ogen gooide?
Het Zweedse model?
@grietmetgroenefiets | 16-09-22 | 23:44: Dat is eigenlijk best wel een goed antwoord..
Ik kijk nu op teletekst 108, over de kritiek van NPO op ON. Veel blabla over redactionele vrijheid, racisme en discriminerende uitspraken. Maar niet concreet over welk woord, welk zinnetje of welke compilatie we allemaal zouden moeten vallen; en vooral waarom. Een beetje zoals we bij elke cartoonrel 0,0 cartoon te zien krijgen en dus maar moeten raden wat er kwetsend is en waarom.
Dat ene woordje waar sommigen over lijken te vallen is niet racistisch, en maakte de Braboneger beroemd. Sterker nog, in mijn jeugd werd ons geleerd dat "zwarte" of "bruine" racistisch was en "neger" politiek correct. Het kan verkeren, kennelijk.
En misschien is "neger" wel net zo kwetsend voor sommige mensen als "witte mensen" kwetsend is voor de autochtone meerderheid. Prima, ik gebruik dat woord daarom niet meer.
Maar het verbaast me wel dat de ene uitdrukking tot zoveel fophef leidt, terwijl de andere dagelijks door mijn strot geramd wordt. Van mijn eigen belastingcenten.
In het korte ON fragment dat ik gezien heb werd niet opgeroepen tot haat of geweld tegen wie dan ook. Wel was er een compilatie van contextloze fragmentjes, zoals die ook regelmatig op de NPO en cs te zien zijn. Bijvoorbeeld als de NPO campagne voert tegen GS, referenda, oppositiepartijen of boeren. Zeer slechte journalistiek dus inderdaad. Maar NPO-kwaliteit an sich is nog geen racisme.
Bovendien staat ook hier het eenrichtingsverkeer me tegen. Elk incident met een blanke dader en een zwart slachtoffer in de wereld is voorpaginanieuws en wordt direct als racisme geframed. Voor er zelfs maar een onderzoek gestart is. Maar als het andersom is worden dezelfde incidenten gecensureerd en gebagatelliseerd; en worden dader- en slachtoffer- profielen verzwegen.
Terwijl het volstrekt logisch is dat menselijk gedrag bij alle mensen voorkomt. Dat geldt voor lolmaken en liefde maar ook voor rancune en racisme.
De dader van de Rotterdamse metromoorden gaf openlijk toe racistische motieven te hebben voor zijn bloedbad. Toch is die moordpartij nooit veroordeeld (laat staan jaarlijks herdacht) door alle gesubsidieerde "antiracismebewegingen". Sindsdien zijn er reeksen moorden en massamoorden op willekeurige autochtonen geweest; Delftse Koetsiertje, Groningse Pathé moorden, Utrechtse tram, Rik van der Rakt, etc. Het wekelijkse Opsporing Verzocht stemt wat dat betreft ook niet hoopvol.
Is dat een reden alle mensen van kleur te haten? Nee.
Maar mag het alsjeblieft wel benoemd worden?
Net als die jaarlijks herdachte moord op Kerwin Duinmeijer?
Dandruff | 16-09-22 | 23:19 |
Tsja even hierboven.
Het woord neger was vroeger voor een heleboel mensen een koosnaampje net als b.v pinda voor indonesische mensen.
Het woord zwarte werd bijna nooit gebruikt dat was racistisch en nu moet je juist zwart zeggen. Snapt u het nog ?
pegaje | 16-09-22 | 22:36 | reageer |
@pegaje | 16-09-22 | 23:34:
Eind jaren '80 ging ik veel om met Surinamers en Antillianen, die gebruikten dat woord ook. Maakten ook keiharde racistische grappen over elkaar en over Nederlanders.
Dat was voor hun net zoiets als Belgenmoppen. Eigenlijk is daar ook niks mis mee zolang je een grap als grap bedoelt, en er niet serieus in gaat geloven.
@Dandruff | 16-09-22 | 23:5
Precies kerel dat bedoel ik nou,dat woke gedoe is zo zielig.
@Dandruff | 16-09-22 | 23:50: ik zat op een school met vrijwel alleen surinamers. 2 blanken in de klas. Nooit problemen. Maar zwarte zei je niet, neger, daar was niets mis mee. Ik krijg zwarte nog steeds niet uit mijn bek. Ik heb ook gewoon mijn eigen fatsoen. Daarom zeg ik gewoon neger. Ik ga niet lopen schelden omdat de NPO dat zo graag wil.
Typisch onnozele Dandruff reactie. Welk zinnetje precies?! Zeikvent, je bent slim genoeg om te kunnen begrijpen waarom dit te ver gaat. Bedenk het eens helemaal zelf! Als je wil dat ik het ga uitleggen zal ik het doen, maar ergens denk ik dat je het weet maar liever de vermoorde onschuld uithangt en de slachtofferrol speelt. We mogen ook niks meer zeggen..
Ik kan me nog herinneren dat "neger" juist de beleefde aanspreekvorm was en de denigrerende "zwart", "zwarte", "die zwarte" enz.
How times have changed.
Ik zal dit onderwerp maar negeren.
Bijna gelukt.
Ik krijg een beetje het gevoel dat Geenstijl zich niet helemaal raad weet met het fenomeen ON! Onderaan de streep verkondigen ze min of meer dezelfde boodschap maar er zit duidelijk nogal wat ongemak. Ik vind het persoonlijk wel verfrissend dat ON! PVV en FVD politici ongeremd aan het woord laat en zie de omroep vooral als tegenreactie op de decennia lange stroom linksprogressieve propaganda die de main stream media heeft uitgestort over Nederland. Ze proberen het gangbare narratief open te breken en vliegen daarmee wel eens uit de bocht. Ik hoop er op dat er met een omroep als ON! eindelijk eens een echte discussie los komt in de msm (lukt vooralsnog vrij aardig) zodat het 'vergeten' deel van Nederland zichzelf ook weer vertegenwoordigd ziet op TV. Laat voorlopig lekker gaan zou ik zeggen.
Spartacus omschreef het eigenlijk prima. Ja, ze zitten aan dezelfde kant van het spectrum. Maar waar GeenStijl de debielen die altijd op de rechter flank oppoppen als treurige bijvangst ziet, is ON er gericht op aan het vissen.
Moeten 'we' 'ze' toch eerst laten weten wat wij willen, lijkt me.
Ik constateer dat de nieuwe woke apartheid mensen niet tot elkaar heeft gebracht.
Integendeel.
@funda | 16-09-22 | 23:11: Dat is hun doel ook niet, het is pure haat, afgunst en verdeeldheid willen zaaien.
Normale mensen (blank of zwart) noemen elkaar geen n*gger. Ook in de VS wordt dat woord voornamelijk gebruikt door criminelen en rappers die graag tegen criminaliteit aan schurken.
Eigenlijk is het diep triest dat een woord dat voor pure haat staat nog steeds zoveel gebruikt wordt - nota bene door nazaten van de slachtoffers.
Maar ik begrijp die bendes wel. Als ze tegen (vaak minderjarige) jochies zeggen "shoot that fuckin' n*gga" dan klinkt dat overtuigender dan "shoot that poor kid who has a mother, just like you".
@Dandruff | 16-09-22 | 23:30: u weet niet veel over de Amerikaanse cultuur. Het woord nigga wordt gebruikt door een heel groot deel van de zwarte bevolking, en is gewoon een ander woord voor "vriend". Compleet not done dat blanken dat woord daar gebruiken, hoeveel sommigen zoals Eminem daar weer mee weg komen.
@MichelDenHaag | 17-09-22 | 00:21:
Ja, en elke Hagenees zegt om de 14 seconden "kankah". Echt waar.
Of zou er soms toch een verschil zijn tussen normale mensen en popcultuur?
www.youtube.com/watch?v=BoBHukTJ1Qs
Dit was ook ooit Nederland.
Werd al "wit" genoemd lang voordat "blank" in de ban werd gedaan en "neger" nog een neutraal woord en het heeft niets met mijn huidskleur te maken ook nog.
Ik denk dat structureel racisme toch vooral op links zit, waar voortdurend met groepsidentiteiten gegooid wordt op basis van afkomst, huidskleur en geslacht.
Ik noem een diverstiteits-bokaal, -protocollen voor speelfilms en sollicitatieprocedures.
Vreemd dat ook dit weer naar rechts geframed wordt - het totale gutmensch-syndroom.
Dan gaan we voorbij aan de echte discriminatie zoals verplicht uithuwlijken van minderjarige,vrouwen besnijdenis,niet mogen trouwen met een andere kaste enz.
@Coolcalmcollected | 16-09-22 | 22:49: Echte discriminatie heeft een kenmerk van Echtheid, uitgereikt door het Ministerie van Discriminatie?
@funda | 16-09-22 | 22:52: weleens geweest in dat soort landen,daar zijn ze niet zo tolerant.
@funda | 16-09-22 | 22:52: Het is net als op de markt, je kunt er leren zadels kopen en echt leren zadels.
@Coolcalmcollected | 16-09-22 | 22:57: Yup, daar strooien ze ook niet met smartegelden wegens onbewezen erfzonden.
Only in the Netherlands.
Wat raar dat de discussie steeds over hetzelfde gaat. Woke shit gezeik moet ophouden.
Ok, geen neger zeggen... Staat genoteerd. Kunnen we het dan weer over echte problemen hebben?
Lood om oud ijzer | 16-09-22 | 22:36 |
Oke dan gaan we het over echte problemen hebben,hoe denkt U over kerncentrales en kernfusie en juist de nieuwe kerncentrales waar de nieuwe splijtstof heel erg veilig is ?
mvgrt
Het woord neger was vroeger voor een heleboel mensen een koosnaampje net als b.v pinda voor indonesische mensen.
Het woord zwarte werd bijna nooit gebruikt dat was racistisch en nu moet je juist zwart zeggen. Snapt u het nog ?
Woordjes zijn heel belangrijk in het woke universum, omdat de gemene blanke onderdrukker de onschuldigen onderdrukt via taal. En bestaande woordjes uitwissen of een andere lading geven is een revolutionaire daad tegen de onderdrukking. Vandaar dat blank wit moest worden en neger tot scheldwoord werd verklaard.
Ondertussen loopt in de UK ook een rechtzaak over het woordje lesbian. Een club genaamd LGB alliance wil namelijk niet dat Lesbians, Gay en Bi-sexual wordt omgekat en stelt dat lesbians "biological women attracted to other biological women" zijn en dat is tegen het zere been van een ander club "mermaids", die stellen dat ook mensen met een penis lesbians kunnen zijn. Dus als jullie dachten dat Ricky Gervais satire bedreef, hij was gewoon visionair.
Ik hoop dat ik hiermee iedereen weer voldoende heb verheven voor vanavond.
Het woord neger is de Nederlandse verbastering van het woord 'negro' dat zwart betekent in het Spaans en Portugees.
Het maakt dus helemaal niet uit of je neger, black of zwarte gebruikt. Het betekent allemaal hetzelfde.
Wat je in Amerika met negers hebt, heb je in Nederland met Marokkanen. Je mag ze niet benoemen, dus komen ze met termen als lichtgetint en Noord-Afrikaans, terwijl het gewoon een Marokkaan is.
People of color is ook zo'n debiele term. Mensen uit Indonesië zijn ook donkergekleurd, maar ze zijn niet hetzelfde als Afrikanen.
En roze is ook een kleur, dus Babies Of Color.
De naam Niger betekent "zwart" en wordt over het algemeen gegeven aan personen met het mannelijke geslacht.
In de zomer ben ik donkerder dan de meeste Marokkanen. Toch ben ik wit. Lastig hoor.
Boeren, kinderen, negers, vrouwen, koeien, ambtenaren - iedereen weet wat de woorden betekenen, dus we gaan niet voortdurend omwoorden omdat links dat graag wil.
Omwoorden moet alleen als de woke onverdraagzaamheid toeslaat - en van de geachte Finnen nog nooit een bezwaar gehoord.
Spartacus, i couldn't agree more.
youtu.be/19Xzg-SbMhE
Lol, tribale bezetenheid en onesthetisch. Als er iemand tribaal bezeten/onesthetisch is, dan zijn het wel de statistisch oververtegenwoordiërs.
Maar wanneer kunnen we ons in dit land eens eindelijk ontdoen van esthetiek, woordkeuze en toON? Wanneer kunnen we het gewoon eens hebben over de inhoud waar Raisa op doelde, nl. het buitenproportioneel targeten van blanken door criminele migratieachtergrondiërs? De statistieken liegen er gewoon niet om; de kans is ontiegelijk veel kleiner dat een blanke bijv. een Marokkaan berooft/lastigvalt/anderszins molesteert, dan andersom.
Niet alleen in Nederland; eergisteren verwezen jullie zelf nog naar een draadje over Zweden waaruit bleek dat Somaliërs, Afghanen, Algerijnen e.d. ONEINDIG meer seksueel geweld toepassen op inheemse Zweden dan andersom. Ik overdrijf niet; de getallen waren gewoon astronomisch en vaak het product van moedwillige targeting van "Svennahorar" ((blonde) Zweedse hoertjes), en dus een vorm van racisme. Ik vind dit alles nog altijd een stukje erger dan het gebruik van een bepaald woord/esthetiek. In ieder geval zijn dit soort gevallen waar het tribalisme in eerste instantie vanuit gaat, dit is de kern van het probleem. Niet woordkeuze.
Verder wat Tommie zegt: youtu.be/Q1vXZKr2cAQ
Hoe bedoel je "eindelijk"? We hebben het er dagelijks over, het komt via honderd verschillende kanalen en wegen over ons uitgestort. De je-mag-ook-niks-meer-zeggen club doet niet anders meer dan zeggen zeggen zeggen. En zeggen. En benoemen. En vingerwijzen. En aankaarten. Dus hoe bedoel "wanneer kunnen we in dit land ons eindelijk eens ontdoen van woordkeuze en toon"?
Welkom in de wereld waar alle problemen opgelost worden van achter het bureau zonder het probleem daadwerkelijk bij de bron aan te pakken.
En vergeet niet als het niet opgelost is ligt het nooit aan de persoon achter het bureau maar aan de rasjietsiche idioot die het niet gelezen heeft!
@Beste_Landgenoten | 16-09-22 | 22:29: maar als het gezegd wordt, dan klimt de npo in de hoogste boom. Terwijl als de multicul tegen alle logica en realiteit in wordt bejubeld, dan jubelen ze mee. Toch een verschil.
@Ride_On | 16-09-22 | 22:54:
Hangt ervan af hoe. En ook bij de NPO krijgt de anti-immigratie stem voldoende spreektijd. Maar het voegt niets toe om filmpjes te tonen van "negers die blanken slaan" en meteen daarop een FvD'er te laten beweren dat dit niet in "het narratief" past van de heersende macht. Alsof dit dagelijkse praktijk is, uniek voor "negers" en ook op meteen alle negers slaat. Het is inderdaad racisme in tamelijk pure vorm. Weet je echt niet waarom?
@Beste_Landgenoten | 16-09-22 | 23:05: hoezo is dit niet dagelijkse praktijk? Cijfers..?
@Beste_Landgenoten:
Wat ik bedoel? Gewoon wat ik schreef; de statistische oververtegenwoordiging, of, in jouw (PvdA-)termen, het ‘etnisch monopolie’ op overlast van bepaalde groepen jonge mannen. Iets waar jij uiteraard weer TOTAAL niet op ingaat.
Nee, dan weer een Landgenootse stroman als vanouds: ‘Alsof dit dagelijkse praktijk is, uniek voor "negers" en ook op meteen alle negers slaat.’ Lol, je moet uit je hoofd zien te krijgen dat er een soort irrationele angst of iets dergelijks bestaat jegens ALLE zwarte mensen, want alleen dáár zit die gedachte, in jouw hoofd. Echt niemand, ook niet Hitler of wie dan ook, zou zeggen ‘x slaat op ALLE negers’. Hou dus op met dit soort onzin schrijven.
In ons landje zijn er tienduizenden hoogintelligente mensen (die toevallig zwart zijn) die doceren, onderzoeken, bouwen, weet ik veel. Het probleem zit hem in de grote groep geweldadige, (jonge) negers die met ‘muziek’ en wapens geweld verheerlijken, elkaar opjutten, bewust mensen (vaak elkaar, maar ook veel gudu bakra’s) sjenken met niffies, die meer credits geven voor vier jaar gevangenis dan vier jaar beroepsopleiding enz… Gewoon, waar ON het over heeft: De debielen die ervoor zorgen dat de statistieken van interetnisch geweld zo scheef lopen.
Wat stel je concreet voor als oplossing deze scheve statistieken (zie Twitterdraadje over Zweden op GS voor voorbeeld)? Ik zeg: dubbele paspoorten intrekken en enkeltje zandbak/oerwoud. Jij? Laat me raden: Straffen werkt averechts en meer buurtcoaches… En vooral meer Somaliërs importeren, komt vanzelf alles goed.
PS. Is racisme nou een kwestie van vorm of inhoud? Als een halfbeschonken, in zichzelf mompelende zwerver die langs terrasjes strompelt en dan plotseling roept ‘IEDEREEN HIER IS EEN NAZI!’ en dan weer doorstrompelt… Veel verder komt het qua inhoud weer niet.
Toen ik de titel van dit topic en die twiet las dacht ik aanvankelijk dat dit hele topic alleen over die foeilelijke tautologie zou gaan. Zat nog meer in het vat gelukkig.
Dus is het nu vastgesteld dat dit drama om het woord 'neger' ging?
Misschien niet handig om dat woord op nationale tv te zeggen met hedendaagse gevoeligheden bij vele mensen, maar ik spreek dan ook als iemand die opgegroeid is zonder dat dat woord een probleem was. Het is wel frustrerend dat naar 'neger' wordt verwezen als het 'n-woord', terwijl ik toch echt altijd heb gedacht dat dat 'nikker' was.
Ik kan niet echten op de tijd dat iedereen de term 'n-woord' gebruikt en geen flauw idee hebben waar het naar verwijst.
Ik heb een probleem met de duiding wit,ik ben blank en zal altijd blank blijven.
Laat die deugers eerst eens gaan werken in de negorijen dan kunnen ze daar een mening vormen en dan praten we weer verder.
Het is niet alleen het woord neger maar vooral de grove generalisaties die werden gemaakt. Aan het adres van "negers" en dat is dan wel weer racisme.
@Beste_Landgenoten | 16-09-22 | 23:06:
Dan hebben we kennelijk een ander fragment gezien.
Goed stuk. En inderdaad laag niveau van die filmpjes. Is ook helemaal niet nodig, want vergelijkbare filmpjes worden elke week in Opsporing Verzocht wel van context voorzien (en dat is dus nooit zwart racisme, zoals Raisa B insinueert).
gelukkig speelden we dit spelletje al sinds dhr. Finkers het uitvond, al1 problematisch als een medespeler Ger heet
Mag ik meedoen nee Ger dat mag niet.
Vraagje: is er naast de esthetische, retorische en inhoudelijke onderklasse op rechts ook een esthetische, retorische en inhoudelijke bovenklasse op rechts?
Hallo.
Daar spreekt u mee.
De beste reactie van allemaal. Mijn weekend is weer goed gemaakt na een aanvankelijk slecht begin gisteren over deze kwestie.
"It’s amazing how much panic one honest man can spread among a multitude of hypocrites".
Ik ga rappen over mijn kaaskoppenbroers en iedereen die geen kaaskop is waagt het niet om kaaskop te zeggen, hoerkontkaaskop!
Spartacus, sinds je zomergeeafen aflevering weet ik dat elk stuk waar “eathetisch” instaat, van jouw is. Ik lees je stukken graag, maar met dit stukje ben ik het erg oneens. Neger is geen scheldwoord, het komt door de verachtelijke amerikanisering van ons kikkerlandje dat links heeft opgeworpen dat neger hetzelfde is als, ehh, het n woord. Wat gewoon bullshit is imo! Ach, ik blijf gewoon zeggen wat ik zeg, misschien veranderd het ooit, want verkeren kan het. En nu aan de pils
Sorry voor de typefouten, zit op m’n device te typen en dat gaat slecht met m’n worstvingers
Hier in Rotterdam ze we altijd “; negerT met de natte T.
youtube.com/watch?v=QHPUcEtLsx0&f...
De natte T
Daar kan ik als Groninger niets mee
@Duwbak_Linda | 16-09-22 | 21:59:
Pff, ik had vroeger een leraar Engels die uit Groningen kwam, zoals hij bv 'through' uitsprak, ik voel nog steeds de spetters.
@Mr_Natural | 16-09-22 | 22:01: Haha! Laatst rondje golf op Veendam. 'th is me waTh Thammo.
Hay Spartacus, Timon. Uitstekend stuk weer, hoewel je me af en toe kwijt dreigt te raken. Dit had ik al tijdens de Zomergeesten-uitzending. Daarom een vraag, een voorstel zo je wilt. Zou je eens wat verder uit willen wijden over wat jij verstaat onder ‘esthetiek’. Ik weet dat je het dan niet hebt over de gangbare definitie - zeg: uiterlijk - maar een meer mystieke esthetiek. Ik plaats dit nog niet helemaal, hoewel ik het gevoelsmatig wel lijk te benaderen. Ik kijk uit naar je interview met Peterson. Wellicht ook een topic voor jullie samen.
Heeft Omroep Zwart al iets gemaakt van ons belastinggeld eigenlijk?
Allemaal dom amusement met heel veel zwarte mensen in beeld, voor zover ik weet.
@Schoorsteenveger | 16-09-22 | 21:59: nu doe je het kaartspel Zwarte Pieten te weinig eer aan. Het was een mooie Zwarte Pieten competitie die ze uitgezonden hebben.
@Headshrinker | 16-09-22 | 22:04:
Ik probeer een duidelijk verschil te blijven zien tussen zwarte mensen en Zwarte Piet.
Zwart geld
@Schoorsteenveger | 16-09-22 | 22:06: Dat is niet zo moeilijk.
Als er zoveel bedreigingen zijn geweest dan mag ik daaruit opmaken dat de uitzending van ON in de top-10 van de kijkcijfers staat?
Of gaat het toch weer om de deugpunten.
Ach Spart, je hebt gelijk, maar je hebt toch je useful idiots nodig als revolutionair vehikel. Of het nou wokies of wappies zijn (grapje hoor, niet letterlijk bedoeld).
Van de intellectuelen op 'rechts' ben ik ook niet erg onder de indruk. Hun kennis van de postmoderne toestand komt vaak niet verder dan wat Peterson erover zegt en die begrijpt het zelf allemaal ook maar half én is bovendien zelf een postmodern verschijnsel. Hij begrijpt Jung wel uitstekend hoor, daar niet van. Maar daadwerkelijk zelf (via Nietzsche) Deleuze and Guattari leren begrijpen en hoe je via hen uiteindelijk bij Nick Land en dus Bannon en dus Trump uitkomt snappen maar weinig. Om nog maar te zwijgen over hoe 'clown world' het gevolg is van laat-kapitalisme en niet andersom. Dat het daarom goed is om Marx, Hegel, Jameson en natuurlijk alle denkers uit de verlichting er eens bijplakken om met behulp van historicisme en structuralisme deze context echte te begrijpen. Maar, wie kan dat nog, Timon? Iedereen zit vast in z’n tribe en is bezig met elkaar, de elite is de lachende derde.
Ik wil dit graag even schrijven zonder arrogant over te komen, maar ik heb dus nooit begrepen waarom ik bepaalde boeken zou moeten lezen om te begrijpen waar het misgaat. (Ik denk dat iedereen met een beetje levenservaring wel begrijpt waar het misgaat?) Het probleem is alleen dat een bepaald type mens dit nu eenmaal erg goed uitkomt, en dat dit type mens tot aan het einde der tijden anderen zal blijven manipuleren om zijn of haar eigen positie te kunnen handhaven. De keizer staat echt gewoon in zijn blote reet, en de meesten denken onterecht dat het slim is om daar over te blijven zwijgen, en sommigen denken dat het slim is om verhalen op te hangen over het dure brokaat van gebakken lucht dat om hem heen gedrapeerd zou zijn. Ik ben van mening dat wij als mensheid al veel verder hadden kunnen zijn, maar helaas blijven macht, geld, status en seks onze dominante meesters en meesteressen. Ik begrijp heel goed dat wij het afleggen tegen onze natuur, maar dat veel mensen nog niet eens in staat zijn om dit te erkennen stemt mij behoorlijk pessimistisch. Ik bedoel, als je geen tekortkomingen hebt en je altijd en overal perfect bent, hoe de fuck ga je dan ooit iets verbeteren?
@VBO_B_Niveau | 16-09-22 | 22:25:
Hmm, dus zowaar een stukje proza van niveau vloeit daar uit je pen, mijn waarde. Had ik niet achter je gezocht.
@Beste_Landgenoten | 16-09-22 | 22:37: Story of my life, zal ik maar zeggen. (Heb ik grotendeels aan mezelf te danken!)
@VBO_B_Niveau | 16-09-22 | 22:25: In elk geval de hele moderne wereld is gecreëerd door mensen die boeken lezen (en schrijven).
@Mckenna | 16-09-22 | 23:25: Maar stiekem ook wel een beetje door mensen die dingen ontdekt en uitgevonden hebben, toch?
Ik ben wel Kaukasisch maar geen Kaukasiër, verwarrend vind ik dat.
Je bent 'wit', met kleine letter geschreven, dat is genoeg om je weg te zetten.
Waar is 'blank' van afgeleid? Neger/negro > negroïde.
Blank > ...?
@Schoorsteenveger | 16-09-22 | 21:50:
Nou klopt dat in mijn geval exact, dat ik "Wit" ben.
@Adriel | 16-09-22 | 22:06: Blanco?
@Adriel | 16-09-22 | 22:06: blanch (Engels) = bleek
Als jij dit of dat vindt dan behoor jij tot die of die groep, die groep is verwerpelijk en die groep moet monddood gemaakt worden, dat is blijkbaar zo ongeveer het stramien. Ik denk dat het begonnen is in de tijd dat bij kunsttentoonstellingen het belangrijker werd gevonden wie de tentoonstelling had samengesteld dan wie de tentoongestelde kunstwerken had gemaakt.
Hetzelfde geldt nu voor redacties. Jord Kelder had het onlangs in de 1000ste aflevering van De Nieuwe Wereld over de redactie van Op1, dat dat vrij jonge mensen waren en dat het best moeilijk was zo'n uitzending voor elkaar te boksen. Wat hij niet besefte is dat zo'n redactie geen mensen meer bij elkaar brengt, maar geluiden uit allerlei richtingen. Als bepaalde personen opeens andere geluiden laten horen, dan worden ze gecanceld, zo simpel is dat.
BNM
"Het is niet zozeer een gebrek aan intelligentie, het is tribale bezetenheid.."
Het is wel degelijk een gebrek aan intelligentie, of, anders geformuleerd, een kwestie van beperkt inzicht. En wat zou dat moeten zijn, tribale bezetenheid? Wat ik zie is geworteld zijn in de eigen tradities, de eigen taal, de eigen geschiedenis zonder het vermogen om de wortelingen kritisch te beschouwen, zonder afstand te kunnen nemen van de eigenheid, zonder te kunnen relativeren of te nuanceren. Het is een zich vastklampen aan de eigen normen en de eigen waarden, de eigen afkomst, de plek waar de wieg gestaan heeft. kortom aan de eigen identiteit. Dat is geen tribalisme, dat is geen bezetenheid, dat is wat in ander verband sociale cohesie of gemeenschapszin genoemd wordt. En het is pure angst die ontstaat wanneer de vanzelfsprekendheden waarbinnen je opgroeide keer op keer op de proef gesteld worden, uitgedaagd en uiteindelijk vernietigd worden en er een zelfverklaarde elite die teloorgang als normaal en acceptabel kenschetst, oordeelt en veroordeelt en bij voortduring suggereert dat die angst ongegrond is en zelfs ongepast.
Wat ik bij ON! zie is een krampachtig proberen om diepe frustraties vorm te geven, en een groot onvermogen om dat voor elkaar te krijgen. Ik zie domme mensen die elke dag meer gefrustreerd raken omdat ze voor dom uitgemaakt worden en daarmee sterk het gevoel krijgen dat alles wat ze zijn en alles wat ze voelen, hun hele identiteit, er niet toe doet, dat ze verschopt worden. De rancune spat ervan af, maar het is dezelfde rancune als die van de arbeider die destijds door de fabrieksdirecteur arm werd gehouden en door de pastoor dom werd gehouden.
Interessant. Jij ziet onvermogen en domheid waar Spartacus stelt dat deze onderklasse bestaat binnen elk opleidingsniveau.
@Duwbak_Linda | 16-09-22 | 21:50:
Er zijn veel mensen met een hoger opleidingsniveau die uitermate dom zijn, en omgekeerd. Karskens is een domme lul met een redelijk hoog opleidingsniveau. En over Baudet hoeven we het niet eens te hebben. Ik kan overigens niet helemaal duiden wat Spartacus hier met onderklasse bedoelt.
Die rancune was er niet geweest als externe groeperingen niet onophoudelijk aan de poten van hun identiteit zouden zagen. Met maar één doel, macht over de autochtone blanke bevolking. Ik zie de onbeholpen pogingen als een laatste stap voordat er geweld uitbreekt.
In schoolpleintaal: "Het begon toen hij terugsloeg".
@marcoplarco | 16-09-22 | 21:59:
Exact. Die rancune is gevoed, decennia lang. Maar het lullige is dat de rancune van de ene groep heilig verklaard wordt en die van de andere veroordeeld. BLM drijft op rancune, Woke drijft op rancune, het neo-Marxisme drijft op rancune, en die rancunes worden elke dag weer uitgedragen en gestileerd. En degenen die die rancunes uiten mogen nog zo dom zijn als het achtereind van een varken, ze worden gedoogd en zelfs meer dan dat, ze krijgen podium en als ze zich op dat podium misdragen dan worden hun misstappen vergoelijkt.
@Schoorsteenveger | 16-09-22 | 21:56:
Volgens mij raakt deze zin de kern:
"Het is niet zozeer een gebrek aan intelligentie, het is tribale bezetenheid vervlochten met een gebrek aan smaak, verfijning, geletterdheid in online (beeld)taal, zachtmoedigheid en oog voor complexiteit."
Zo ik het lees is iedereen die het zicht op bovenstaande kwijtraakt in dit geval de 'rechtse onderklasse', of identificeert zich daarmee.
De bezetenheid is dat de boosheid en gekrenktheid je het zicht ontneemt op die "smaak, verfijning, geletterdheid in online (beeld)taal, zachtmoedigheid en oog voor complexiteit". Wat rest is woede en strijd.
Althans, zo begrijp ik het. En zo zie ik het, ook al kan ik me hier af en toe ook behoorlijk opwinden.
Begrijp oprecht niet waar de controverse over het woord ‘neger’ vandaan komt. Het klinkt in mijn beleving een stuk respectvoller dan het kille ‘zwarte’. Exact hetzelfde met ‘blanke’ en ‘witte’. Ik blijf de oude terminologieën dus ook gebruiken. Met de beste intenties.
Precies. Het is niet het woord waar het op aan komt, maar de intentie.
Mensen die lijstjes opstellen met woorden waarvan zij vinden dat ik ze wel of niet mag zeggen, die krijgen mijn middelvinger te zien. Ik hoop dat ze ooit volwassen worden en een andere hobby vinden.
Lijkt mij ook. En ik ken wel donkere mensen die echt geen zwarte genoemd willen worden.
Hoe het dan wel moet kan ik dus niet weten en mogen ze me ook niet kwalijk nemen. Het is uit beste intenties inderdaad. Ik gebruik donker en blank. Ik hoor het wel als donker uit de gratie is.
Noem mij maar maf, maar ik noem iedereen gewoon bij zijn of haar naam. (Volledig gestoord, ik ben het!)
Ik vind verheffing meer iets voor botsende continentale platen. Of een continentale plaat met een daaronder duikende oceanische plaat, daar ben ik ruimdenkend in.
What's in a name?
That which we call a rose by any other name would smell as sweet.
Schudspier
Het is allemaal weer kleinzieligheid troef, daar bij extreem-rechts. Neger betekend gewoon zwarte en het is een beetje neerbuigend om iemand met zijn huidskleur aan te spreken, net als 'lange', 'dikke', 'rooie'... Het getuigt van weinig ontwikkeling.
Volledig eens, maar ze doen doorgaans zelf niet anders.
Hé, blanke! (Zie je het al voor je?)
Het gaat denk ik niet om iemand aanspreken, maar om duiden. (Die donkere man, die lange vrouw).
@letopuwzaak | 16-09-22 | 22:05: Niemand hoeft voor mij een huidskleur te duiden, want mijn ogen doen het nog. En in de gevallen waar het niet-visuele informatie betreft, dan heeft 'donkere' mijn voorkeur, want ''iemand met een neger huidskleur'' slaat natuurlijk nergens op. En zwart slaat ook nergens op. Wit ook niet. Niemand is tenslotte echt zwart of echt wit. (Wat moet je ermee?)
@letopuwzaak | 16-09-22 | 22:05: Dat is nog erger. Wij woonde eerder in een ongelooflijke kakwijk en onze destijdse buurvrouw had de rare gewoonte om iedereen met zijn auto aan te duiden. Dus niet 'mijn vriend Gerard' maar 'die man met die Alfa'. Uiterst merkwaardig.
In mijn jeugd was neger het nette woord (van negroïde) en zei je niet 'zwarte'.
Kortom; wij zeiden wat netjes werd geacht.
Tijden veranderen toch? Ik heb er geen moeite mee rekening te houden met de gevoelens van anderen, mits redelijk uiteraard. Ik er meer moeite mee mezelf 'wit' te noemen.
@JJMS | 16-09-22 | 21:49: Waarom zou u zichzelf wit noemen? Ik noem mijzelf blank. Wit doet mij denken aan een pot verf. RAL 9010.
@JJMS | 16-09-22 | 21:49:
Ja, ik bedoel ook dat ik graag wil zeggen wat netjes wordt geacht. Maar ik laat me niet zeggen dat ik racist ben omdat ik dat vroeger zo zei, uit beste bedoelingen.
Wit is bedoeld om blanken te kleineren, ik hoop dat mensen dit niet overnemen.
Inderdaad, ook mijn ervaring, jaren '70. 'Zwarte' kon je beter niet zeggen want niet respectvol. 'Zwartjes' daarentegen mocht wel want dat ging over Biafraanse kindjes met vliegen op hun gezicht en die moesten uit medelijden geholpen worden.
Sinds de laatste ontwikkelingen bij Bij1 moet ik weer eens denken aan een liedje van Neerlands Hoop uit die dagen, dat nog steeds op Youtube staat (wel met een "community-warning"): Tien Kleine Nikkertjes.
www.youtube.com/watch?v=jWE9eL4wTsc
Ik ben opgevoed met 'kleurling', maar dat mag ook niet meer geloof ik.
@LD69 | 16-09-22 | 21:54:
Nee! Nog zo'n lied. Wat vindt Freek hier zelf van?
@Mr_Natural | 16-09-22 | 21:54:-
Melting Potter (MP)?
Ik denk ook weleens 'klootzak' of iets dergelijks. De vraag is: Moet je altijd alles wat je denkt uitspreken? Helpt dat iemand?
@letopuwzaak | 16-09-22 | 22:07:
Geen idee en ik ga 't 'm niet vragen..
"Play stupid games win stupid prices" is wel episch dom, moet ik zeggen.
Dat gezegde is meer voor (bijvoorbeeld) een bankovervaller die in zijn eentje het vuur opent op een heel peloton agenten.
@keestelpro | 16-09-22 | 21:53: ik doelde meer op "prices" vs "prizes"
Ik kan mij een columniste herinneren die "dobberneger" opperde en dat moest maar kunnen. Ik kan mij recent ook nog Theo Hiddema herinneren die "trotse fiere neger" gebruikte in de tweede kamer en dat moest maar kunnen. Maar als iemand van een omroep die je niet zint het woord gebruikt dan zijn we over de grens hoor, opeens hebben wij van "zou jij haar doen" fatsoen.
Hoewel ik me deels kan vinden in het betoog van Spartacus komt het bij mij inderdaad ook wel érg genuanceerd over. Het woord neger had ik al jaren uit mijn vocabulaire geschrapt, maar het irritant dwingende korset dat uit de VS overgewaaide termen als "wit" en "persoon van kleur" oplegt stuit mij dusdanig tegen de borst dat ik uit pure koppigheid termen als blank en neger bezig.
@Spring Bruissteen | 16-09-22 | 21:50: Dat is een goed excuus!
Gewoon meneer de bruin.. Ik ben meneer de wit... Mensen altijd stomverbaasd als ik mijn neger collega groet...
Moriaantje zo zwart als roet staat nog steeds op youtube.
youtu.be/ODJE_I5kERA
Of deze klassieker, zangeres zonder naam.
@deKerrieKip | 16-09-22 | 21:40:
Nee, wat erg! Dit kende ik oprecht niet. Ik schrik ervan, dit kon toen toch ook niet?
Ik geef de voorkeur aan de "esthetische onderklasse op rechts". Die zeggen wat ze menen en menen wat ze zeggen, in plaats van hautaine glazen muiltjes die verkiezen met meel in de mond te spreken of zich in politieke vaagheden te begeven zodat ze vooral niemand kwetsen tot op het punt dat ze veel worden gebruiken om niets te zeggen.
Ik volledige schijt aan hautaine glazen muiltjes.
Die vooral je ding hoor.
Maar er is serieus ernstige shit an de hand, waar serieus zal moeten worden ingegrepen. En dan verkies toch het gezelschap van deze "esthetische onderklasse op rechts", echte mannen, want met die hautaine glazen muiltjes ga je de oorlog niet winnen. We kijken wel toe hoe de glazen muiltjes er weer een puntje aan lullen, zodra de wind draait en hun jasje is meegedraaid.
Het wordt tijd dat links en rechts elkaar gaan knuffelen en elkaar een lekkere negerzoen gaan geven
Dat woord heb ik nooit begrepen. Wat heeft dat met zoenen te maken? Bij ons heten Melo-cakes gewoon negerinnentetten.
Ik hoef niet verheven te worden, en al helemaal niet door mensen die nog steeds in de illusie verkeren dat er een correlatie bestaat tussen intellect en succes, want niet iedereen op deze planeet jaagt materiële zaken na, en niet iedereen op deze planeet heeft behoefte aan contact met mensen die buiten uiterlijk vertoon elke vorm van diepgang ontberen, op zowel emotioneel als intellectueel vlak. Ik vind Braboneger een prima gast, en als mensen elkaar neger willen noemen vind ik dat ook helemaal prima, maar ik denk niet dat blonde dames met een bekakte babbel die buiten hun media-bubbel niet bijster veel levenservaring hebben opgedaan, en over precies nul komma nul feeling met de onderklasse beschikken, zich op die manier zouden moeten uitdrukken op de nationale televisie, laat staan dat zij dat zelfs maar zouden moeten willen. Heb ik het niveau hoog genoeg getild nu? Schei toch uit.
Dus een neger die zwart werkt dat mag niet meer.
@Coolcalmcollected | 16-09-22 | 22:28: Het gaat er in dit geval voor mij persoonlijk niet om of het wel of niet mag. Van mij mag namelijk héél véél. Maar je mag er van mij ook op aangesproken worden. Waarom? Omdat sommige mensen het niet fijn vinden om neger genoemd te worden. En terecht. Ik zou het ook niet cool vinden om de hele tijd blanke genoemd te worden. Dus, maak van je hart geen moordkuil, maar wees ook niet beledigd als iemand kenbaar maakt niet op die manier aangesproken wenst te worden?
@VBO_B_Niveau | 16-09-22 | 22:37: een Australier is dan een..,een Indier wordt dan een…,een Antiliaan wordt dan een…een bosjesman wordt dan een…, wordt wel heel ingewikkeld.
Its a rap race, with a fast pace
Concrete words, abstract words
Crazy words and lying words
Hazy words and dying words
Words of faith, tell me straight
Rare words and swear words
Good words and bad words
What are words worth?
Tom Tom Club - Wordy Rappinghood: www.youtube.com/watch?v=6Vl1m5FYlAo
Very apt...
Als het goed is deugen wij gemiddeld genomen eigenlijk keihard, maar zijn de meesten van ons gewoon te puberaal, te non-conformistisch, te sentimenteel, te romantisch, te betweterig, te opstandig, te eigenwijs en te dwars om ook maar iets te willen doen met die informatie. En dat is maar goed ook, want dát is dus precies wat dit land nodig heeft.
ON kan beter ONS gaan heten: Ongehoord Nederlandse Satire. Dan mag alles. Want wat je zegt is onzin maar stiekem meen je het toch.
Die zender bestaat al.
Doet me beetje aan dit denken.
youtu.be/IT2UH74ksJ4
"het is tribale bezetenheid vervlochten met [eens, eens en eens]"
ON! is net zo'n geïmporteerd complot en haat vehikel als woke. Halp! Ik mag geeneens meer neger zeggen!! Alsof je speklapjes staat te bakken voor de moskee. Menigmaal vraag ik me af: waar hebben wij toch zo'n platte eendimensionale oppositie (in brede zin) aan te danken? We kunnen prima zonder.
Bon. Over tribale bezetenheid gesproken. Twee berichten over ver, ver weg maar toch onze toekomst, gebroederlijk onder elkaar.
Deze:
tpo.nl/2022/09/16/donald-trump-omarmt...
En deze:
tpo.nl/2022/09/16/joe-biden-wil-socia...
Hier ga je toch nooit meer uitkomen met elkaar.
Dat zijn mooie linkjes, geeft de waanzin van nu goed aan
Iemand een biertje? Het is vrijdagavond
Lekker, doe mij er maar zo eentje: www.belgianbeerfactory.com/nl/black-i...
Ja lekker, doe er ook maar een zijwieltje bij. Het is tenslotte maar één keer vrijdag in de week. Skål
Ondergetekende pakt het aan, proost en de volgende is van mij!
Misschien ergens wel goed dat de zgn. onderklasse zijn radicale domheid kan etaleren op de NPO. Gewoon out in the open voor de rest van NL ipv in een stinkend hoekje op het internet.
Ik heb geen flauw idee wat er is voorgevallen maar het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat die trieste figuren van de treurbuis getrokken worden. Dat zullen ze vervolgens als bewijs voor het eigen gelijk zien en zijn we geen centimeter opgeschoten. Ik word er zo verdrietig van.
Tijd voor woke bombing.
Ik heb bovenstaande opheft compleet gemist en dat doet me goed.
Links heeft de wokies en rechts heeft Blommenstijn & co. Zeer vermoeiend allemaal.
Het is van hetzelfde laken een pak. De hele dag in de weer op dat verfoeilijke Twitter.
Daarna zag ik een neger
Met een pikzwarte huid
En omdat ik er zo de pest in had
Schold ik die toen uit!
Van welke omroep zou deze tekst nu zijn...
VPRO?
Zwart.
De vara !!
youtu.be/Mx2SvN1h46I
Het grootste probleem bij dit soort types is overigens wel een tegen zwakzinnigheid neigend intellectueel niveau, gecombineerd met grootheidswaanzin en een theatrale persoonlijkheidsstoornis.
De onderklasse op rechts bestaat uit de salaristrekkers in de private sector en wat ze verbindt is de groeiende afkeer van de geradicaliseerde sociaaldemocratie .
Als ik t woord regen wil gebruiken doe ik dat gewoon. Wat wokeshit people ook over droogte zeggen.
De ophef ging toch niet om het woord neger? Maar om het totaal ontbreken van enig journalistiek besef.
Volgens mij was de ophef meer gericht op de vergaarbak aan prehistorische YouTube fragmentjes om aan te tonen dat zwart racisme bestaat.
Zwart racisme bestaat (bv. de afslachting van blanke boeren in Namibië) maar die gedateerde filmpjes waren inderdaad wel een heel zwak bewijs daarvoor.
Moet het niet zijn 'onderbuikklasse'?
GS heeft vanaf begin stelling genomen tegen dom racisme, dus wellicht heb je eea verkeerd begrepen vroeger. Maar er zijn genoeg clubjes waar je nog grapjes over negers kan maken.
@bobdobalina, hahah dat is een goeie! Je weet dat dit het weblog is wat de term “dobberneger” voor het eerst gemunt is niet?
Onderklasse = Deplorables ?
Wat een land. Doodsbedreigingen, geweldsfantasieen over een woord.
Is wat kort door de bocht, maar toch.
Lui, die 70 jaar lang geen oorlog hebben meegemaakt, zijn nu eenmaal geneigd om wat overspannen te reageren op woorden.
Ik heb het woord vroeger niet gebruikt maar nadat mijn eerste fiets gestolen was en terug gevonden heb in het AZC heb ik er moeilijk mee.
www.youtube.com/watch?v=hLOw_SzkRQ8
www.youtube.com/watch?v=_ng1ovEr46c
Ik mis nu nog steeds wat het probleem met die onderklasse is Spartacus. Dat leg je nu nog niet uit.
Ja, het is misschien niet heel chique zoals mevrouw dat gesprek in ging. Is het ook strafbaar of niet npo waardig? Ik hoop het niet, want dan is het einde zoek.
Een paar filmpjes van internet plukken met een zwarte dader en een blank slachtoffer om een punt te maken over zwart racisme gaat de toets der kritiek niet doorstaan vermoed ik.
@BobDobalina | 16-09-22 | 21:19:
Eens. Maar andersom kan dat dus wel.
Ik betaal al decennialang belasting om me op TV voor "racist" te laten uitmaken. Omdat ik graag fiets, in wiskunde geloof en ook wel eens een wit wijntje en een pizza op een terrasje pak.
Dat blijft raar.
@BobDobalina | 16-09-22 | 21:19: Voor het aantonen van blank racisme is een video voldoende. En dat staat mij tegen iets wat in een geval onzinnig is is het ook in het andere. Net zoals de stelling dat zwart racisme niet bestaat mij tegenstaat.
@bijna_raak | 16-09-22 | 21:28: al zou dat zo zijn is dat uiteraard geen argument om het in het omgekeerde geval maar ok te vinden.
Dat een paar filmpjes van internet plukken niet de beste journalistiek is kan ik mij in vinden. Maar dat is het stelen van een laptop tijdens een interview ook niet en die meneer is ook tot ons bestel toegelaten.
Er zijn nou eenmaal veel domme mensen in de wereld die domme dingen doen. Maar die horen er ook bij en mogen ook hun eigen mening hebben. Ook al vind je dat verwerpelijk.
Ik vind het spreken over een 'klasse' sowieso al verkeerd omdat je dan al vreselijk aan het generaliseren bent; feitelijk heeft Spartacus hier alleen weer een nieuw synoniem voor 'basket of deplorabels' en 'wie zijn toch die mensen' gegeven. Want ga er maar niet van uit dat je iedereen maar zomaar kunt 'verheffen'.
BobDobalina | 16-09-22 | 21:19 | Ik heb die uitzending van ON ook gezien maar was niet zo geschokt omdat volgens mij die video's allemaal uit Zweden kwamen en een rol speelden bij de Zweedse verkiezingen. (Maar ik kan me vergissen.) Dus in dat geval is dat een legitieme 'reportage' mits ze tenminste wel de context erbij hadden gegeven - alleen dat ontbrak in die 'reportage'. Dat onderwerp is hier op GS ook langs gekomen!
En ook de ophef over het woord neger is volgens mij niet helemaal terecht: het is feitelijk gewoon een ander woord voor 'zwart' of 'zwarte' en dat was toen ik jong was juist totaal not done om dàt woord te gebruiken. Dus het is uiteindelijk allemaal relatief: iedereen heeft daar eigen associaties bij. Dus je kunt daar feitelijk niet een absoluut waardeoordeel over geven.
Nee @Spartacus, vertel het maar eens ipv dat je het toont, je maakt jezelf er wel heel erg makkelijk vanaf zo, precies zoals ON die filmpjes zonder context liet zien. Hier trap ik niet in.
Welkom bij Geen Jager, Geen Neger…
PvdA of sociaal democratie heeft er helemaal niet mee van doen.
Overigens is schijnbaar Neger het nieuwe N-woord. Er was behoefte aan want het gewone oude N-woord hoor je in het wild eigenlijk nooit. Merkwaardig hoor je dat alleen bij Negers in onderlinge gesprekken of bij comedians die van hun huidskleur hun vast thema maken in de show.
Overigens is het inderdaad ook vreemd dat wanneer een poc slachtoffer is en de dader blank dat dit breed uitgemeten wordt maar wanneer meer gebruikelijk het slachtoffer blank en de dader poc dat de dader dan Nederlander is of inwoner van een Nederlandse gemeente.
"Tevens ook". Is mevrouw niet gepromoveerd?
Spartacus, wat een prachtig stuk! Sans ironie.
Ik ga dit topic verder negeren denk ik.
Ah. You're part of the problem.
Goed.
Ik wil een nieuw land, deze is stuk.
Hoe gaan we dat regelen?
Het woord "we" doet mij altijd denken aan die manager op mijn werk.
"We" hebben een probleem, maar ik heb nu even geen tijd, dus kan jij er even naar kijken. Kaas, als jij een probleem hebt, dan zal je toch ook zelf een keer iets moeten gaan regelen. In NL gaat echt niemand dat voor jou doen.
@ChatBot | 16-09-22 | 21:10:
Nou dan stop ik met belasting betalen in Nederland.
Oh dat doe ik al bijna volledig. Top!
@Kaas de Vies | 16-09-22 | 21:17:
Zelde hier Kaas.
@ChatBot | 16-09-22 | 21:18: *Zelfde
De politiek in te gaan en niet een Thierry to worden.
Gewoon negeren.
Je was me net voor...
De Brabo Neger en de Neger des Heils zijn het bewijs dat neger altijd een normaal woord is geweest. Het scheldwoord is n*kker. Neger is een mooi woord.
(Het woke-correcte verplichte 'zwarte' is de overtreffende trap van het N woord in Brabant. Dat gaat nooit wennen. Wij zijn geen racisten hier)
Ik walg gewoon van de Amerikanisering van ons land.
Hun politiek, niet de onze.
Ooit was de Braboneger héél normaal.
Glanzend zwart zoals Finkers zei. Wellicht beter dan Tukker.
@Abject | 16-09-22 | 21:06:
Het erge is dat sommige Bij1-ers spreken over 'zwarte gemeenschap'.
Dat is regelrecht overgenomen uit Amerika. Voor zover ik me kan herinneren is er in Nederland maar één gemeenschap en dat zijn wij allemaal: de Nederlandse gemeenschap.
Hier sluit ik me bij. Iemand "zwarte" noemen gaat tegen alles in wat ik vroeger heb geleerd over rassen, rassenscheiding en racisme.
@Abject | 16-09-22 | 21:06:
Ja, totdat zware crimineel Floyd een knietje in zijn nek kreeg en de marxisten van BLM hun kans schoon zagen.
Toen wilde meneer Brunswijk geen Braboneger meer genoemd worden.
@keestelpro
Jammer dat beide niet meer zich actief als zo profileren.
Overigens. Ik heb nog altijd oprecht een grote droom als grunge/metal/punk/singer-songwriter (rustige genre) en dat is een Nederlandstalig ‘volksnummer’ zingen die op TV Oranje komt. Bóvenaan mijn bucketlist al twintig jaar… nu heb ik geen bucketlist maar dan toch. Graag eens contact dus erover als je dat ook tof lijkt. Kom er morgen op terug! Kusje en fijne avond Kees.
De esthetische, retorische en inhoudelijke onderklasse op rechts is de n****r of the world!
REAGEER OOK