Koopkracht vorig jaar: armste 30% nog armer
Gaaf land, waanzinnig beleid
Helder grafiekje van het CBS bij het bericht Koopkracht in 2021 al onder druk door stijgende prijzen. Vorig jaar is de doorsnee koopkracht van de 30% Nederlanders met de laagste inkomens gedaald, terwijl van de rest van de inkomensgroepen de koopkracht juist groter werd. (Even tussendoor: op zich is het niet zo onlogisch dat de koopkracht van lagere inkomensgroepen minder hard groeit dan die van hogere groepen, omdat mensen van wie de koopkracht daalt sneller in een lagere groep terecht zullen komen. Maar dit is wel erg scheef.) Dat is geen energiearmoede, benzinearmoede, boodschappenarmoede of huurstijgingsarmoede, dat is gewoon keiharde ARMOEDE. Dat je arm bent. Te weinig geld hebt. En de overheid niets doet. De mensen die deze winter last krijgen van de kou en/of honger hadden vorig jaar ook al niks te makken. De koopkrachtreparaties van dit kabinet en de Instagramplaatjes van D66 zijn te laat.
Reaguursels
InloggenMaar Telegraaf, NOS, RTL, al die zooi waaraan gelekt wordt, die kunnen toch de lekkers aanwijzen. Die begaan een ambtsmisdrijf geloof ik. Of niet, ik heb geen idee. Maar blijkbaar is het wel zeer onwenselijk! Toon eens ballen, klokkenluider in spe bij een van deze msm bedrijven!
Zou het staatsbrood weer terug komen?
De Franse & Duitse bondskanselier prijsplafonds gaan niet helpen, dat gaat het olie en gas naar een ander en krijg je gewoon niet geleverd. Zelfs Elon Musk legt uit dat de olie en gaskraan open moet. www.instagram.com/reel/Ch2ca53jf6J/?i...
Natuurlijk moet dat. Een andere oplossing is er niet.
Lijkt me vrij logisch. we hebben in de afgelopen 100(?) jaar een economie opgebouwd die volledig op olie en gas draait. Dat ga je met de beste wil niet binnen no-time zonder problemen omzetten naar 'iets duurzaams'.
Als zoethoudertje zingt de MSM dat energie onder de 200 euro is gedaald. Het was 6% duurder vorige week.
En de positieve noot die ze zingen is dat het deze winter weleens normale prijzen zouden kunnen worden. Hoe dat precies kan lees ik niet maar is afhankelijk van de EU ofzo.
Zal wel kat uit eigen zak worden.
Vergeet de leercrisis niet, veroorzaakt door 'Scholen betalen prijs voor Gazprom-ban Jetten'
Onderwijscrisis is misschien beter.
www.bnr.nl/nieuws/financieel/10487914...
Scholen zijn soms wel twaalf keer meer kwijt aan hun energierekening, doordat minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) hen dwong om contracten met het Russische Gazprom op te zeggen. Doordat ze nieuwe energiecontracten moesten afsluiten, zijn nu vele malen duurder uit, zo meldt het FD.
12 keer zoveel !
@Wattman | 13-09-22 | 14:49:
Wij staan er als land weer lekker gekleurd op.
@Wattman | 13-09-22 | 14:49: D66 had al niets op met goed onderwijs. Missie geslaagd dus.
D66 wil graag een nieuw subsidiecircus optuigen rond een verplichte ouderlijke energiebijdrage voor hun kroost. Arme gezinnen krijgern dan een beetje toeslag en als ze die ten onrechte - lees, 1 euro teveel - hebben gekregen moeten ze dan 200% terugbetalen + boete, want dat maakte ze lekker afhankelijk.
Kudtpartijtje, dat X66.
@Graaisnaaiert | 13-09-22 | 16:34: Alles wat van die partij komt is totaal kudt.
Nou geeft koopkracht natuurlijk ook een vertekend beeld. Of kan het zeker geven.
Koopkracht is je netto loon. Als A en B beide 1000 euro vaste lasten hebben. A verdient 1500 netto en B verdient 1700 netto.
Da's 13,3% die persoon B meer verdient dan A.
Maar qua euro's die ze daadwerkelijk hebben om uit te geven scheelt het 40%.
Wat begrijp je niet aan de koopkracht daalt?
Wat is er loos met Schouten haar ogen,ze lijken soms te ontploffen.
@Coolcalmcollected | 13-09-22 | 16:24: samen met rode vlekken in de hals is dat wel geil ;)
@Zapata10 | 13-09-22 | 15:03:
Waar heb je het over. Ik heb het over het algemeen. Koopkracht is je complete netto loon. Maar vaste lasten zijn in een inkomensgroeg navenant gelijk. Koopkracht geeft dan een vertekend beeld omdat de €100 meer of minder procentueel gezien een veel groter deel is van je (netto loon - vaste lasten) dan van je netto loon.
De koopkracht cijfers praten over de laatste. Een stijging of daling van 10 %, kan dan voor iemand die 200€ meer verdient feitelijk 40% meer of minder kunnen uitgeven na je vaste lasten.
Van de rest is de koopkracht groter geworden??
Blijkbaar zo'n 1%, de inflatie is pas flink toegenomen in 2022, 2021 officieel 2.7% inflatie.
Dat was 2021 he
De 'laagstbetaalden' is een misleidende term. Niet degenen met een minimuminkomen of een sociale uitkering hebben de minste inkomsten, nee het zijn de mensen die net boven die grens zitten en die net geen toeslagen of subsidies of andere gemeentelijke hulpuitkeringen ontvangen voor laptops, theaterkaartjes enz. Die zijn de slachtoffers van de gigantische marginale druk die hen treft. Nu zullen weer die minimuminkomens weer geld krijgen om hun gasrekening te kunnen betalen terwijl er niet gelet wordt op hun andere uitgavenpatroon. En weer betalen die marginale drukgroepen het gelag want die kunnen fluiten naar die compensatie. Wie werkt is een oen. En wie een piepklein aanvullend pensioen bovenop zijn AOW krijgt is zwaar de lul.
Klopt, en dat is duidelijk te zien in dit voorbeeld, geneer je niet het verder te verspreiden. Met dank aan @Roos.
mobile.twitter.com/WensyHVV/status/15...
Nu een kritische oppositie tegenover de minister van armoedebeleid. Wat was dat akkefietje in het begin met Baudet en Baga tegen Vera Bergkamp ?
Armste 30% nog armer.
Dus dat wordt LINKS stemmen!!
(want dit is niet de schuld van links, woke, immigratie of al die andere lulkoek van nieuwrechts)
De cijfers kloppen niet helemaal cugel.
Lees ook eens andere tegels hierover . Zelf heb ik ook een voorbeeld ingebracht.
@Roos | 13-09-22 | 14:00: Ik heb je andere tegels nu even gelezen. (Zou trouwens grappig zijn als Dandruff een vrouw is, maar je hebt gelijk: het zal wel zijn achternaam zijn).
Dus behalve tendentieus was GS ook weer eens ongefundeerd? Toch zou ik nog steeds centrum of centrum links stemmen.
Als een nieuw rechtse site je zo bedondert.
Ook omdat centrum rechts al 12 jaar aan de macht is. Dus zit de verantwoordelijkheid voor de rotzooi waar GS de hele tijd op hamert toch aan de rechterzijde.
@Roos | 13-09-22 | 14:00:
Er zijn altijd voorbeelden te vinden die buiten de puntenwolk vallen, bij die werkende dame gaat er €22000,- af voor kinderopvang, nogal een fors bedrag..
@cugel | 13-09-22 | 14:18:
Het doel van een taal is communicatie tussen mensen, en dus ook eenduidige definities. Als ik bijvoorbeeld bij Ikea een eettafel en 6 stoelen bestel, wil ik geen klimrek en 6 bergtapirs ontvangen. Want daar heb ik niks aan; heb ik geen plaats voor; etc.
Dus weer even de definities van economisch links en rechts;
- links = grotere overheid, hogere belastingen, meer regelgeving.
- rechts = kleinere overheid, lagere belastingen, minder regelgeving.
Conclusie; de VVD is economisch links.
Ik stem PVV, niet te links, niet te rechts, maar wel rechts op migratie.
@Sinterbikske | 13-09-22 | 14:52: opkomen voor arbeider/middenklasse = tegen (arbeids)migratie. Links is dus eigenlijk vaak rechts.
@Wattman | 13-09-22 | 14:25:
Nogal veel, maar niet onmogelijk. Aan de andere kant verdient de vrouw in het voorbeeld 46.000 euro per jaar, terwijl er ook zat werknemers zijn die maar 36.000 per jaar verdienen en in datzelfde schuitje zitten. Dus ook met een veel lager inkomen krijgen zij geen of weinig toeslagen en subsidies. In mijn omgeving heb ik ook wel gezien dat mensen niet eens weten waar ze recht op hebben; of bang zijn om (net als de ouders in de toeslagenaffaire) aan het eind van het jaar ineens keihard beboet te worden.
Die Wendy geeft zelf al aan dat ze slechts een enkel voorbeeld geeft en dat er 1001 andere mogelijkheden zijn. De kern van haar betoog is echter duidelijk; door die toeslagen hebben mensen met een bijstandsuitkering netto meer te besteden dan hun werkende buren. En dat is best een probleem, dat is op lange termijn naast onrechtvaardig ook gewoon funest voor de samenleving.
@Dandruff | 13-09-22 | 14:59:
Laat je niet te veel misleiden door die paar uitgekookte voorbeelden, er is wel degelijk een vrij grote groep armen in Nederland.
@Wattman | 13-09-22 | 15:06:
Kloppen de gegeven voorbeelden ja of nee?
Klopt het dat er zoveel inkomensafhankelijke subsidies zijn ja of nee?
Wie laat zich dan misleiden?
Alweer 30 jaar geleden las ik voor het eerst over de "armoedeval"; iemand met een uitkering die ging werken ging daar vaak financieel op achteruit. Sindsdien kwam dat bericht om de paar jaar weer voorbij. Ook de websites Das Kapital en FTM hebben er over geschreven, en voorbeelden gegeven die nooit zijn weerlegd. Pieter Omtzigt heeft hier ook al van alles over gezegd en geschreven.
Natuurlijk bestaat (relatieve) armoede in NL, maar die zie je dus juist bij de werkende onderklasse en lage middenklasse. Veel minder bij de uitkeringsgerechtigden, al zullen er daar ongetwijfeld ook een paar uit de boot vallen.
Maar de constatering dat werken bestraft wordt staat kaarsrecht overeind.
@Dandruff | 13-09-22 | 15:22:
Ja er zullen best voorbeelden te vinden zijn maar als je €22.000 betaalt voor kinderopvang dan ben je niet echt creatief lijkt me. Maar we weten niet precies hoe die persoonlijke situaties eruit zien dus kunnen we ook niet oordelen.
En natuurlijk moet het minimumloon omhoog naar €15,- zodat je met 40 uur werken hier in dit land je hoofd boven water kunt houden.
@Dandruff | 13-09-22 | 14:50: Wel, vraag de VVD'ers eens of ze rechts of links zijn. Als jij de centrum partijen al veel te links vindt, laat staan wat andere mensen links vinden, zoals de PvdA en partijen nog links daarvan, als jij, en met jou de meeste mensen hier op GS, wat traditioneel als rechts geldt: de VVD, links vindt, zijn jullie dan niet extreem rechts? Oké, dat willen jullie niet horen, dus noem ik het meestal nieuw rechts. De nieuwe partijen rechts van de VVD.
En het is waar: overal in Europa winnen dat soort partijen snel terrein: als ze al niet de meerderheid hebben en een dictatuur vestigen, zoals in Hongarije, dan staan ze op het punt dat te doen: zoals in Italië of Zweden.
Orban is eigenlijk wel een soort moderne Hitler. Allicht dat traditionele centrum mensen dat met verontrusting zien gebeuren.
@Wattman | 13-09-22 | 15:32:
Nee, het probleem van te hoge belastingen en teveel toeslagen los je niet op met een hoger minimumloon. Want dat hogere minimumloon wordt volledig teniet gedaan door hogere winkelprijzen omdat de ondernemers die kosten doorberekenen.
Dus probleem bij de bron aanpakken;
- belastingen omlaag voor meer koopkracht;
- het fraudegevoelige en peperdure geld-rondpomp-toeslagencircus afschaffen.
@Sinterbikske | 13-09-22 | 14:52: Verstandige keuze. Alleen vind ik Wilders vaak wat te grof en onbeleefd, daarom kan ik het niet meer.
@Deflatiemonster | 13-09-22 | 14:57:
Economisch links, cultureel rechts.
Ik vind het alleen vaak jammer dat handige demagogen als Steve Bannon, in opdracht van zijn rijke opdrachtgevers: miljardairs in de VS, de arme blanken opzetten tegen "de buitenlanders" ipv dat ze een iets eerlijker verdeling van de koek vragen. Niet dat de rijken hun rijkdom vaak niet vergaard hebben met hard werken, maar de verschillen in rijkdom worden tegenwoordig ridicuul groot.
Luister naar
Wattman | 13-09-22 | 15:06
Hij heeft gelijk!
@cugel | 13-09-22 | 15:43:
Reageer eens inhoudelijk op die definities. Kloppen die of niet?
En aan welke definitie voldoet het beleid van de VVD?
Precies; economisch links.
En wat maakt Orban een moderne Hitler?
Hongarije is geen dictatuur maar een democratisch land. Met verkiezingen en zonder politieke moorden of schijnprocessen tegen de oppositie zoals in NL. En anders dan in Amsterdam kunnen joden en homo's in Hongarije veilig over straat lopen. Hoewel centrumlinks het bestaan van democratie en joden inderdaad afwijst zie ik niet in waarom "centrum mensen" zich druk zouden moeten maken over teveel vrijheden in andere landen.
@Dandruff | 13-09-22 | 15:47: Ja, jij bent echt een spreekbuis voor de rijken: belastingen omlaag: dat is precies wat de rijken willen.
Toeslagen afschaffen: laat de armen het zelf maar uitzoeken: het is hun eigen schuld: hadden ze maar geen kinderen moeten nemen! Schandalig! En dan nog verwachten dat de grote bedrijven je kinderbijslag betalen! De brutaliteit! Netjes met de pet in de hand buigen als het rijtuig met de rijke meneer langskomt die wel, met lobbyisten, de regering kan bewerken om alles zo te regelen als voor hem gunstig is.
vm.tiktok.com/ZMNoqpJ6F/
@Dandruff | 13-09-22 | 16:01:
Orban heeft vakkundig de hele oppositie uitgeschakeld: hij heerst als alleenheerser, scheldend op Soros, die hij zijn land heeft uitgejaagd, want jood.
Ik ben het met je eens dat joden ook niet veilig zijn bij moslims, dus bijna overal in Europa. Dus daarom moet Israël.
@cugel | 13-09-22 | 16:03:
Bladiebladiebla. Je weerlegt echter geen letter van de genoemde feiten;
- dat we in NL bijna de hoogste belastingen ter wereld hebben;
- dat die te hoge belastingen de huidige inflatie mede veroorzaken;
- dat hogere lonen = hogere winkelprijzen = nog meer inflatie;
- dat het toeslagencircus oneerlijk is naar werkende mensen;
- dat dit circus werken ontmoedigt, en werkloosheid stimuleert;
- dat dit circus door ambtenarij en fraudes veel meer kost dan het de zogenaamde "armsten" oplevert;
- etc.
Het tragische is dat je door al je stopoppen niet eens meer ziet hoe de wereld om je heen er uitziet. Dit land gaat failliet en jij vindt dat een goede zaak "want eerlijkheid en logica zijn spreekbuizen voor de rijken". Maar hoe denk je dat de armen er voor komen te staan als NL straks echt failliet is?
Op dat moment zijn echt niet alleen de mensen die decennialang keihard gewerkt hebben alles kwijt. Ook de door links altijd beschermde en gesubsidieerde fraudeurs en criminelen zullen dan de broekriem flink aan moeten halen.
@cugel | 13-09-22 | 16:03:
Hoe heeft Orban de oppositie dan precies uitgeschakeld?
Heeft hij moordenaar Volkert ingehuurd; of Opstelten een schijnproces laten leiden; of gewoon de verkiezingen gewonnen? Dat laatste mag toch, in een democratie?
En er is geen enkele jood uit Hongarije verjaagd.
Er zijn wel wat extremistische clubjes van Soros vrijwillig uit Hongarije vertrokken, omdat ze door de Hongaarse autoriteiten onderzocht werden. Daar kunnen we van alles van vinden, maar het is *geen* antisemitisme. En zelfs al zou Hongarije bijna net zo antisemitisch zijn als de linkse partijen in NL, dan nog snap ik niet dat je je liever druk maakt om Hongarije dan om Nederland.
Kijk naar de controleerbare feiten.
Niet naar meningen van linksextremisten.
Dat links historisch gezien altijd ongelijk heeft gehad is namelijk geen bewijs dat links ooit in de verre toekomst een keer gelijk zou kunnen krijgen.
@Dandruff | 13-09-22 | 16:21: En daar gaan we weer: ellenlange discussies tussen jou en mij. Heb je nooit gedacht dat de sluiting van het nachtcafé overdag wel eens daardoor veroorzaakt kon zijn? GS moet geld verdienen. Aanlokkelijk zijn voor een divers publiek. Ons eeuwige gekibbel is dat niet.
Cease and desist! Stop ermee!
Oké, één ding: er is een gierende inflatie. Werken moet lonen, anders gaan mensen wat anders doen. Dus enige mate van loonsverhoging is onvermijdelijk.
@cugel | 13-09-22 | 16:47:
Prima te lezen dat eeuwige gekibbel ;)
@cugel | 13-09-22 | 16:47:
Dat gekibbel zou niet nodig zijn als je gewoon serieus in zou gaan op de gegeven definities, feiten, vragen, etc.
Waarom is die inflatie nu zo hoog? Door de belasting.
Dus moeten de lonen omhoog gaan? Dan stijgt de inflatie nog meer.
Alleen belastingverlaging kan het probleem van te hoge belastingen oplossen. Een lekke autoband repareer je ook niet door de andere drie banden leeg te laten lopen. Je moet het probleem aanpakken.
@Wattman | 13-09-22 | 17:02: Wel, dank je! Maar je weet niet half hoeveel ik al niet afgediscussieerd heb met Dandruff.
@Dandruff | 13-09-22 | 17:06:
Ik ging serieus op al je argumenten in, maar heb je de uitdrukking: "let's agree to disagree" wel eens gehoord?
Denk je echt dat wij het ooit eens zullen worden?
Dat is toch niet realistisch?
Ik wil best wel weer één ding aankaarten:
Waarom is de inflatie zo hoog?
Antwoord is niet: de belasting maar de gasprijs.
Wij willen om politieke redenen geen gas meer van Poetin.
Oké, ik weet dat nieuw rechts Poetin helemaal ziet zitten: Trump, Baudet, Orban: ze zien hier allemaal de voorbeeld dictator.
Maar wij konden alles goedkoop doen door goedkoop gas. Nu we dat niet meer hebben is alles duur. Dus moet de regering, zoals zelfs Liz Truss doet, bijspringen om de arme mensen wat te geven dat niet alle arme oudjes van de kou sterven deze winter.
De werkenden moeten wat meer loon hebben, zodat ze niet al te ver achterop raken bij de inflatie. Als niemand meer wat kan kopen zakt de economie in.
En omdat je op de ondergrens zit is er altijd financiële stress. Hoeveel uren je ook werkt. Het gaat niet meer.
De koopkracht verandering staat uitgedrukt in % ten opzichte van vorig jaar.
Dus niet de absolute koopkracht.
Want dan wordt het helemaal gênant.
Hou je meer euro's over, heb je meer koopkracht.
Een loonsverhoging van 5% aan de top is in euro's misschien wel 50% onderin, waar de mensen tientjes aan het schrapen zijn om rond te komen.
Een koopkrachtstijging van 1% aan de top is misschien wel +10% onderin.
Gênant, vooral omdat minimumloners vaak fysiek zwaar werk doen en het moeten hebben van veel uren draaien.
De zwetende stinkende arbeider kan niet meer douchen straks als hij vanuit het trage OV thuiskomt na een lange werkdag zonder verwarming.
De glimlachende babbelende mantelpakjes en de stropdassen stappen nog steeds in hun comfortabele leasebak naar hun nog steeds zorgeloze leventje thuis en stappen nog steeds in bad en steken nog steeds de open haard aan. Wat hebben we hard gewerkt. Even een wijntje op bank met de vakantiegids voor we uit eten gaan.
De aanwezigheid van rijkdom is iets anders dan de afwezigheid van armoede.
En hoe arm mag je worden, zelfs met een baan, wat vinden we in Nederland acceptabel.
Dit is zo waar! Ik heb niet echt last van al dit gedoe maar, leef mee met hen die dat serieus wel hebben.
Voor een ieder die de gasrekening niet meer kan betalen ga van de winter naar Jumbo, Albert Heijn of één van die andere supermarkten en warm je daar op de hele dag, zij zitten er warmpjes bij
En ze hebben vaak ook een zithoek met gratis koffie.
En neem een goed boek mee. Heb ook tijdens de hittegolf mensen in de supermarkt zien lezen, voor de airco.
@aflaatverkoper | 13-09-22 | 13:40: Die wordt vrij vlot 'wegbezuinigd' als alle daklozen daar zich komen warmen(niet dat t warm is in supermarkten)
Voor aflaten daarentegen blijkt men (=iedereen) altijd wel een potje te hebben.
Waarom stoppen we eigenlijk niet gewoon met werken als werken toch niets oplevert?
@roevka,
80% van de belasting opbrengsten in dit land worden door 20% werkenden opgebracht.
Het is niet zo moeilijk om te zien dat het iets genuanceerder ligt. De koopkracht van de allerarmsten daalt waarschijnlijk minder dan hieruit blijkt of stijgt misschien wel.
Het zijn namelijk de mensen die naar Nederland komen die het verkrijgen van een status linea directa in deze lijstjes de onderkant vullen.
We importeren armoede. De laagste inkomensgroepen worden namelijk gevuld door de nieuwkomers. Meer nieuwkomers is minder koopkracht lagere inkomensgroepen.
De mensen die in 2020 al in Nederland woonden, kunnen dan wel degelijk iets in koopkracht gestegen zijn in 2021. Zeker met toeslagen, gemeentelijke regelingen en dergelijke.
Goede nuance, dank.
met 100.000 per jaar (of veel meer) in de laagste trede erbij, wordt het plaatje kunstmatig ook in stand gehouden.
Niet alle migratie komt aan de onderkant terecht, denk aan iedereen die ASML haalt. Maar wel het overgrote deel vult de onderkant.
Ondertussen loopt de schatkist van dit aso-kabinet over.
Dat graaien Sigrid en Rob er gretig weer uit.
Uiteindelijk wordt het allemaal zoals in de VS. De verzorgingsstaat bestaat straks bijna niet meer en bent u niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid of werkloosheid? Jammer voor je. Dit zullen vakbonden weer neerleggen bij de werkgever waardoor de prijzen nog verder omhoog zullen gaan en de armen nog armer worden. Lang leve het kapitalisme!
We zijn inmiddels hard op weg om de uitwassen van het kapitalisme en de uitwassen van het socialisme te combineren. Bedrijven en overheden graaien diep in uw portemonnee. Corporatisme heet dat. En dat is heel wat anders dan kapitalisme.
Een sociale welvaartsstaat en ongeremde immigratie van derdewereldlanders gaat nu eenmaal niet samen
Zat er wel aan te komen, op het moment dat de gasvoorraden in Groningen opraken (of niet meer omhoog gepompt mogen worden), kunnen alle sociale hobby's niet meer betaald worden. Saudi-Arabië aan de Noordzee is niet meer, we zakken langzaam terug naar onze 'werkelijke' rijkdom.
@Festen | 13-09-22 | 13:29: en onze werkelijke rijkdom is? Diversiteit of zo?
@Allemaal | 13-09-22 | 13:09:
Mooie. Kende ik nog niet
@theo-is-dood: dat kan niet vaak genoeg herhaald worden! En 1 van de 2 zal een einde moeten komen. Velen realiseren zich niet dat we met al die medemenselijkheid en solidariteit onze eigen verzorgingsstaat om zeep helpen. Die mensen klagen dan weer dat het basispakket van de zorg weer krimpt, dat er te weinig geld is op allerlei gebied. Dat is het deel dat naar statushouders is gegaan.
De geesten worden in de MSM alweer klaargestoomd voor een nieuwe heffing
"Nederlanders gebruiken thuis 128,1 liter drinkwater per persoon per dag. Daarvan drinken we maar 2 procent op. Veruit het meeste spoelt na douchen, wassen en toiletbezoek weg in het riool"
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.tro...
Ik lees een verkapt pleidooi voor de heroprichting van de Communistische Partij.
Wie zal eigenlijk het eerst ongepast massaal geweld toepassen? De overheid of de burgers. Ik ben er nog niet uit.
@Allemaal | 13-09-22 | 13:10:
De burgers, zij hebben namelijk niet de middelen om de beeldvorming van hun acties te beïnvloeden.
Valt wel mee.
Wil je meer of minder daklozen, meer of minder bejaarden zonder verwarming, meer of minder criminaliteit omdat ze anders niet meer rond kunnen komen.
Voedselbanken zijn echt niet normaal, dat we die hebben.
@AdvocatusDiaboli | 13-09-22 | 13:53:
Voedselbanken scheppen hun eigen vraag. En die is oneindig omdat de spullen daar gratis zijn.
Daarmee wil ik absoluut niet ontkennen dat er mensen zijn die financieel krap zitten. Maar je kunt daarvoor niet het aantal voedselbanken als maatstaf nemen
@theo-is-dood | 13-09-22 | 14:34:
Eens. Alweer een jaar of 10 geleden las ik over de komst van een voedselbank ergens, en dat dat tot *parkeerproblemen* leidde. Tja.
Het is net als gratis ontbijt voor de kindertjes in de klas vanwege één (onbevestigd) incident op één school. Als dat gratis ontbijt eenmaal geregeld is zal een bepaald soort ouders hun kinderen geen ontbijt meer meegeven; "straks, als je op school bent".
Die vraag wordt inderdaad gecreërd.
En het aanbod zal een peperdure organisatie vergen.
Het kabinet zei om technische redenen dit jaar niets te kunnen betekenen voor de armen .
Paar boze bobo's bij Nieuwsuur later kon het opeens wel.
Werd ook bij Nieuwsuur gezegd dat met zich binnen het kabinet niet al teveel haastte bij het zoeken naar een oplossing.
Bij elke oplossing zou de belastingdienst zeggen "dat ze het niet kon uitvoeren".
Dat was dan blijkbaar het excuus om niets te doen voor kabinet.
Dan zou je toch verwachten dat men het dan zo inricht dat de belastingdienst het wel kan uitvoeren.
Maar ja ,minister heet Kaag.
Rusland verliest. Dan komt er een wisseling van de macht daar. Komen de goeien aan de macht en mogen we weer russisch gas kopen. Dan gaat nord-stream weer open, en dalen de prijzen weer. Ondertussen hebben we ene loongolf in NL, en de hogere salarissen maken al het verloren geld weer goed.
We gaan goed aan de slag met de stikstofplannen. Boeren die voor miljoenen worden uitgekocht blijken toch daar best blij mee te zijn, want ze zijn miljonair en hebben geen zorgen meer de rest van hun leven. Stiekem zijn ze ook blij dat ze niet mer de hele tijd tussen dieren leven die na een kort miserabel leven eindigen als kiloknaller.
Met de vrijgekomen stukstofruimte gaan we huizen bouwen. dat lukt heel goed. De prijzen van de huizen gaan weer dalen, en ze worden weer betaalbaar.
Ondertussen hebben we schiphol wat kleiner gemaakt, en is er geen geluidsoverlast meer, en geen rijen meer, want men heeft daar besloten het personeel fatsoenlijk te betalen, nadat de reizigers steeds meer via andere luchthavens gingen reizen.
Omdat we wat strenger zijn geworden met immigratie en inburgering komen er minder immigranten binnen en passen de mensen zich beter aan. Alleen nog de echte vluchtelingen komen binnen, en die worden met open armen ontvangen. Gelukszoekers beginnen te snappen dat er voor hen in NL niet veel te halen valt, en blijven weg.
Wauw, waar moet ik tekenen!
En niemand gaat meer dood
Afkomstik uit hoofdstuk "Regeren en visie" VVD partijprogramma 2024
"Goeien" aan de macht? De alternatieven voor Putin zijn veel radicaler dan Putin.
Mooi sprookje.
Ja, laten we Nederland nog verder veranderen in een betonnen blok.
Poetin is het hoofd van een roedel, die elkaar helpen zolang het uitkomt, of naar het leven staan.
Als Poetin valt, ruiken anderen macht.
Iemand die een einde wil maken aan de corruptie (50% bbp), wordt weggewerkt.
Het volk krijgt op deze manier nooit de regering daar die ze zouden willen.
Misschien als er iemand tussen zit die ook echt van zijn land, van Rusland houdt.
Die "arme" mensen hebben helemaal geen tijd om te gaan werken joh: www.amsterdam.nl/stadspas/acties-groe...
Ik begin je frustratie beter te begrijpen.
Zelfs met ons gecombineerde inkomen minus de vaste lasten, kunnen wij deze dingen niet nee.
Ik heb me opgegeven voor de cursus:
“ Groene stip: leer (beter) fietsen in 6 dagen
RAY-action Sport en Bewegen organiseert fietslessen in het Noorderpark (Amsterdam-Noord). In 6 dagdelen leer je (beter) fietsen. We doen balansoefeningen, leren verkeersregels en fietstechnieken, zoals richting aangeven, en natuurlijk gaan we veel oefenen. Voor een fiets wordt gezorgd.“
Volslagen mataglap! Het geld klotst tegen de plinten omhoog. Moeten we daar belasting voor betalen?
@theo-is-dood | 13-09-22 | 13:19: ik geef me ook op, of worden de reiskosten Limburg-Amsterdam niet vergoed?
De luchtkastelen van D66 zijn knetterduur. Kost een hoop, heb je ook niks. Ik vind het persoonlijk geen probleem om komende winter te moeten kiezen tussen een warme hap of een warme douche - als Kaag maar blij is. En als ik moet kiezen tussen Bas Paternotte of honderden boerengezinnen dan hebben de boeren pech.
Waarom?
Omdat het klimaat volgens D66 een kwestie van “doen of doodgaan” is, en de natuur staat volgens de grachtengordelpartij op omvallen. Nu dacht ik zelf dat de natuur allang was omgehakt en platgewalst om plaats te maken voor windmolens en zonnevelden en dat de laatste boom allang door de biomassa was gedraaid. Maar wat blijkt, die rotboeren houden de laatste natuur bezet, terwijl ook daar windmolens en veiligelandiërs zouden kunnen komen.
Kortom, wees solidair! Met de politieke loopbaan van Kaag, van Paternotte, en van Klaver. En bedenk dat Siemens ook monden moet voeden met windparken. En dat er ergens een Chinees nog een keer kan opscheppen dankzij onze zonneweides.
Wat maakt het uit, om de dag een lauwe douche, en om de dag een veganistische warme hap?
Wat -in ''s hemelsnaam - heeft Bas Paternotte hiermee te maken? Educate yourself idiot.
@Lochos | 13-09-22 | 13:01: Dank voor je warme opbouwende kritiek, die ik ter harte nam. Bas = Jan.
@Zeddegeizot | 13-09-22 | 13:07: I'm here to serve, zal ik maar zeggen.
Ik zou toch voorstellen om D66 eruit te werken.
Op naar de nul zetels.
En dan zijn die koopkrachtplaatjes vaak ook nog veel te rooskleurig. Een probleem met de data is dat je over het algemeen veel meer kan kopen van wat je niet echt nodig hebt en veel minder van wat essentieel is. Dat wordt allemaal op één hoop gegooid.
Met andere woorden, omdat goedkope productie (uit China) zorgt voor deflatie heb je niet door dat er al 40 jaar inflatie is op essentiële zaken zoals wonen, zorg en onderwijs. Die inflatie maakt het grootkapitaal steeds rijker, die in ruil daarvoor een klein beetje geld naar beneden laten 'sijpelen' om de verzorgingsstaat in stand te houden. Dit werkt tot nu toe allemaal net, maar het is niet moeilijk om te zien hoe fragiel dat systeem is en dat er een dag komt waarop het vastloopt.
Yep. Want de erg dure objecten zoals elektrische auto’s worden ook meegerekend. En als die fors in prijs dalen is het dus goed voor de koopkracht. Daarom geven ze geen cijfers van alleen eerste levensbehoeften. Want dat komt slecht over volgens de media strategen van D’66 zoals Sjoerdsma
Zolang ze de huur overmaken is er geen probleem toch? Of dat nou met schuld of met overheidsgeld moet. Heb van het vastgoedbeheer nog geen noodsignalen gehoord. En mooi zo, hij lost het maar op als er nieuwe huurders in moeten. Beetje doen als of er armoede is. Ik heb het pas erg. Moet in vijftig panden misschien dubbelglas gaan zetten. Wat een gezeik. Ik heb gewoon de huur verhoogt zodat ik op hun kosten een advocaat erop kan zetten en hij rekt het lekker uit.
Hierbij een filosofische gedachte, aan de hand van een boek uit 1979:
“ De markt van welzijn en geluk (1979) is een boek van de Nederlandse filosoof Hans Achterhuis over de welzijnssector.
Het boek heeft veel invloed gehad op het Nederlandse debat over welzijn en zorg dat gevoerd werd ten tijde van de publicatie van het boek. Het boek betoogde dat de welzijnssector haar doelgroepen van zich afhankelijk maakte. De sector reageerde niet alleen op vraag met haar eigen aanbod, maar schiep door haar aanbod afhankelijkheid en daarmee juist meer vraag. Het boek kwam uit in een tijd dat er veel discussie was over de effectiviteit van de welzijnssector in Nederland en heeft binnen die context de toekomstige richting van het welzijnswerk beïnvloed.”
Mijn punt is, moet de overheid verantwoordelijk dragen om achter elke voordeur welzijn, geld & geluk te brengen?
Nee, niet.
Volgens de Grondwet wel, voor een deel in ieder geval wat sociale zekerheid betreft .
De overheid moet faciliterend zijn, de burger moet er zelf invulling aan (kunnen) geven. Aan het eerste ontbreekt het zo hier en daar. Waardoor dat laatste dan lastig(er) wordt.
Nee, zeker niet. De overheid moet zich echter ook niet tot in het oneindige bemoeien met mensen achter elke voordeur. Er moeten, als er al maatregelen genomen worden, meer generieke maatregelen genomen worden.
Nee, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen geld en geluk. Ik ken niemand die meer is gaan werken door de hoge inflatie, maar hoor iedereen roepen dat de overheid de hoge prijzen moet compenseren. Een land van lamlendigen zijn wij geworden. Ik doe hier niet aan mee!
Ja, want dat kenmerkt een beetje beschaving, maar tegelijkertijd moet de overheid mensen meer op hun eigen verantwoordelijkheid en voor hun gezinsleden het aanspreken, zodat de overheid alleen geluk, welzijn en geld achter de voordeur brengt van hen die het echt niet zelf kunnen.
Waar Vadertje Drees ooit voor stond wel.
Dus de échte behoeftigen die (tijdelijk of gedeeltelijk) niet kunnen werken.
Maar degenen die lui zijn, die de bijstand als een basisvoorziening zien en zwart bijbeunen , die niet.
De overheid slaat tegenwoordig door zoals vluchtelingen voor laten gaan bij behuizing en dat bijstandsgerechtigden netto meer overhouden dan andere minima.
Tot zover uw vraag over geld.
Voor welzijn en geluk ben je zelf verantwoordelijk.
Wel is het fijn als de overheid hiertoe bepaalde voorzieningen mogelijk maakt.
Maar ik heb begrepen dat de laatste tijd de vrijwilligers voor het helpen van vluchtelingen niet aan te slepen zijn, terwijl je die om met bejaarden en gehandicapten een rondje in het park te wandelen met een lichtje moet zoeken.
Nou, gooi er maar weer wat regelingen, toeslagen subsidies en wetten tegenaan. Dat helpt altijd. Vooral niet de overheid kleiner maken en de belastingen verlagen voor iedereen. Niet doen hoor, dat zou gewoon te logisch zijn. MEER regelingen, MEER overheid, MEER ambtenaren. Kom op!
U wordt op uw wenken bediend. De zogenaamde “energietoeslag” krijgt een permanente status. Let maar op, geen enkel lid van de Tweede Kamer durft over twee jaar die toeslag weer af te schaffen. Want dat kost stemmen
“Schuld van de “Rijken”…”
Ook een vorm van populisme.
Mijn vraag is dan steevast; “wanneer ben je rijk?”
Wanneer hoor je bij de rijken van de wereld?
Is dat vanaf 100 miljoen?
Want vergeleken met de armsten, ben ik stinkend rijk, maar bij lange na geen 100 mio, ook geen 10, zelfs niet 1 mio.
En toch zijn er altijd mensen die zeggen: geld zag jij, Ruime..
Klopt. We kunnen aardig rondkomen.
Kortom, niets zeggende vergelijkingen.
30% van niet veel is nog altijd niet veel minder.
Doen mensen met een relatief laag inkomen wel de extra mile?
Of is armoede een geaccepteerde status waar men de overheid de vader van problemen maakt?
Velen, ik ken ze helaas, vinden het wel prima zo. Waarom zou ik ga werken? Alles wordt geregeld, kortingen hier, kortingen daar. Vergis je niet wat je bijvoorbeeld met de Amsterdamse stadspas allemaal kan doen. Dat is feitelijk ook gewoon inkomen. Leuke reisjes voor een paar euro, inclusief eten en drinken, leuke bijeenkomsten, sporten, noem maar op. Allemaal zaken waar normale mensen honderen euro's per maand voor kwijt zijn.
In tijden van inflatie voelt iedereen de pijn, ook met 3 of 4x modaal. Het doet dan alleen iets minder pijn.
Toch is er een verschil tussen zwemmen of verzuipen.
@Veepert | 13-09-22 | 13:52: gelukkig zwem ik nog
@pibasso | 13-09-22 | 14:07: houden zo. Hopelijk wordt het ooit weer varen.
Jammer voor die 30% armsten dat er geen politieke partij is die om hen geeft. Het belangrijkste voor Links is dat je de juiste mening hebt en kosmopolitisch succesvol bent, dus deze mensen hebben pech.
En de SP dan?
@theo-is-dood | 13-09-22 | 12:53:
Dat is waar. Het stomme is dat ze zichzelf de Socialistische Partij noemen ipv Sociale Partij, en daar zit een wereld van verschil tussen. Alhoewel, het Castro-achtige doorgeven van de macht aan familie is dan weer wel typisch socialistisch. Maar inderdaad, ik snap niet waarom de SP niet groter is.
Gelukkig is men bij D66 altijd bezig met de echte vragen.
twitter.com/CarolineVerduin/status/15...
Oplossing is heel simpel. Nu betalen de ongelukkigen met nieuwe aansluiting voor iedereen de hoofdprijs in gas. Beter is dit landelijk te herfinancieren. Exorbitante prijzen voor gas wordt gesubsideert en verrekend waarbij iedereen een normale gasprijs betaald. Als we ondernemers, banken etc wel kunnen helpen, kunnen we ook wel een keer gezamelijk de 400.000 autochtone armoezaaiers helpen in dit land.
Financieel kan je dit doorschuiven naar laterrrr. Ik vind dat wel een goed plan. Dat we mensen toch een boterham hebben kunnen geven gedurende de oorlog met Rusland
Enig idee hoeveel meer allochtone armoedzaaiers er zijn, die moeten ook geholpen worden. Zijn er trouwens al mensen meer gaan werken om de tering naar de nering te zetten?
Ik ken ze niet.
@pibasso | 13-09-22 | 12:48: ongeveer 15.000 marokkanen en 15k Turken
Naar later doorschuiven? Dus een hogere staatsschuld die onze kinderen mogen aflossen?
@pibasso | 13-09-22 | 12:48:
Ze zijn er wel degelijk. Ik heb een paar collega's in de postbezorging die een paar uur tot een volle dag per week extra zijn gaan werken.
CBS is het Ministerie van Waarheid. Altijd op het juiste moment even wat propaganda pushen
En ik maar denken dat we er allemaal beter op zouden worden met Kaag als minister-president
Moet je nagaan als Thierry president zou zijn..
Voor zover ik het CBS artikel begrijp gaat het naast bijstandsgerechtigden voornamelijk om gepensioneerden en arbeidsongeschikten. Maar blijf die VVD praatjes herhalen mensen.
En wie zitten er massaal in de bijstand?
@Après toi | 13-09-22 | 12:47: Neem nog een bitterbal.
" Voor personen met een pensioenuitkering ligt het aanboren van extra inkomstenbronnen minder voor de hand. In 2021 gingen zij er in doorsnee ruim 1 procent in koopkracht op achteruit."
"Voor een kwart van de pensioenontvangers steeg de koopkracht nog, maar voor drie kwart ging de koopkracht omlaag. Voor ruim de helft van de pensioenontvangers daalde de koopkracht met maximaal 4 procent."
Enfin, zelf maar op linkje klikken en verder lezon.
Overigens ging koopkracht van 61,3% van werknemers erop vooruit in 2021. Maar ik ben een azijnzeiker dus kunt ook stellen dat 38,7% erop achteruit ging. Bij zelfstandig ondernemers ligt dat nog wat hoger.
opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
@Après toi | 13-09-22 | 12:47: Ik weet dat Soma's er graag gebruik van maken.
Waarom is beleid altijd een mosterd na de maaltijd? Het is toch raar dat je telkens het patroon ziet dat hulp net iets te laat komt en het kwaad dan al is geschied: afkoppelen van gas/stroom of nog erger: adresverlies en aankloppen bij noodopvang of leger des heils en soortgelijke opvangen. Het is intriest en getuigt toch van te weinig emphatie,, een raar soort gelatenheid of het niet boeit. Welke minister of staatssecretaris is hier met diens ministerie verantwoordelijk? Je zou hen eens alles ineens moeten afnemen en op straat moeten keilen.
En in de Kalverstraat blijven de rijksten tasjes kopen van € 3.000,00 omdat ze van gekkigheid niet weten waar ze het geld moeten laten.
Ben niet voor een communistisch systeem, maar het neo-liberale beleid is wel erg doorgeslagen.
Zeg het maar, minister van sociale zaken, minister van armoe, minister van financiën , minister van energie ? Allemaal en niemand, zo is het opgetuigd.
Een kabinet maakt budgetafspraken voor een periode van in principe vier jaar. Maar de wereld kan in een paar maanden flink veranderen. En die veranderingen kunnen inderdaad voor de burger financiële consequenties hebben.
Het punt is dat het schip van Staat moeilijk in luttele weken is bij te sturen.
Is niet liberaal. Is staatsgestuurd.
Ik moest even spieken wat neo-liberalisme ook al weer is, behalve een stoplap van links.
"Neoliberalisme ('nieuw liberalisme') is een stroming binnen het liberalisme, waarin de overheid de rol heeft van schepper en handhaver van markten en concurrentie, met de nadruk op het maximaliseren van individuele vrijheid"
Daar gaat het al fout. De overheid is tegenwoordig alom aanwezig. Individuele vrijheden zijn een schim uit het verleden.
We leven in een socialistische machinebureaucratie. En omdat dat model niet werkt in de praktijk zie je dat er extreme winsten vallen bij hen die het systeem het beste bespelen. Dat zijn de "rijksten", de influencers, de trogvreters, de parasieten.
@Glasgow Argus | 13-09-22 | 12:47: Klopt, Neoliberalisme is in Nederland nauwelijks aanwezig.
@Glasgow Argus | 13-09-22 | 12:47:
Ja, dat is ook wel een ding, overheid is waarschijnlijk al te machtig geworden en heeft mogelijk al een te grote vinger in de economische pap.
@Wattman | 13-09-22 | 12:42:
Hmmm, tja, maar toch 1 ministerie in het bijzonder? Of toch misschien niet?
@theo-is-dood | 13-09-22 | 12:44:
Bij de Covid ging het ondersteunen snel. Alleen weet niemand waar die miljarden van VWS zijn gebleven onder Hugo destijds.
@Jan, Leiden | 13-09-22 | 12:52:
Er werd laatst door zo'n politiek verslaggever gezegd dat ze maar niet tot een oplossing kwamen voor de koopkrachtreparatie omdat de verantwoordelijkheid juist zo verdeeld was over die verschillende ministeries. Niemand voelt zich verantwoordelijk..
@Wattman | 13-09-22 | 12:59:
Wanneer niemand zich nog verantwoordelijk zou voelen op die ministeries hebben we een enorm probleem.
Hoeveel % van de NL'ers werkt ook al weer parttime? Ideetje: ga dan voltijd werken, dan verbetert je koopkracht en je hebt minder tijd om geld uit te geven en je hoeft je huis niet de hele tijd warm te houden.. En het is nog goed voor de economie ook. Opwaartse spiraal dus.
Ja, goed advies.
Dan vervalt je recht op toeslagen en er is een goede kans dat je er financieel in de eerste jaren niet op vooruit gaat
Je kan ook meer geld uit de geldmaat pinnen. Dan heb je ook meer op zak.
Arbeid loont helaas niet meer.
Dat!!.
www.welingelichtekringen.nl/economie/...
@zuurtjeregen | 13-09-22 | 12:57: Ja ik weet het. Vooral eenverdieners hebben daar last van. Maar je gaat er misschien niet hard op vooruit, maar je gaat tenminste wel vooruit.
Daarnaast vergeten mensen dat je ook nog extra pensioen opbouwt als je meer gaat werken. Als je vervolgens met pensioen gaat, moet je ook niet zeuren dat je een laag pensioen hebt.
@guldenmiddenweg | 13-09-22 | 13:25: Wat doet inflatie met pensioenen? Hoe komt dat men een nieuwe pensioenwet wil? Waarom zitten Frankrijk en Italië zo te azen op onze pensioenpotten?
@Deflatiemonster | 13-09-22 | 14:27:
Men wil een nieuwe pensioenwet omdat de huidige pensionado’s vinden dat ze te weinig krijgen.
Nu krijgen we straks een pensioen dat rechtstreeks afhangt van de beurskoersen dat jaar. En die koersen gaan ook wel eens twintig of dertig procent onderuit. Dan moet er gekort worden volgens de systematiek. En dat gaat natuurlijk nooit gebeuren....
Kun je nagaan. En dan moet de Kaag-Jettense HongerWinter nog beginnen! #KJHW!
Bottom line van verreweg de meeste tegels: De overheid moet alles oplossen maar mag zich nergens mee bemoeien."" Beetje de houding van kleuters, ten opzichte van hun ouders.
De overheid wordt heel dik betaald om dit land te runnen. Is niet dat we het goedkoopste land ter wereld zijn, eufemisme.
Nou dan mogen die kleuters wel weggehaald worden bij die asociale ouders.
In mijn ogen leggen ze de klemtoon vaak op een plek die meer etter veroorzaakt.
Geen probleem met een overheid, wel een probleem dat deze overheid na bewezen keer op keer te falen, er nog zit.
Heel de coalitie zoals die nu is, hoef ik niet meer terug te zien.
Graag een coalitie van de kleinere partijen die daadwerkelijk voor ons burgers opkomt en niet voor alle anderen in de wereld.
De houding dat de overheid zich nergens mee mag bemoeien, maar wél moet bijspringen als er problemen met de centen zijn, is typisch voor rechtse figuren. Voor bankiers en dergelijke, niet voor mensen aan de onderkant van de samenleving.
Gister had de Telegraaf een samenvatting van een rechtszaak over Toeslagen. Iemand met Surinaamse roots had de boel voor tonnen opgelicht, door familieleden-die vaak in Suriname woonden en soms ook helemaal geen kinderen hadden- te helpen met het aanvragen van toeslagen, waar ze geen -of slechts gedeeltelijk- recht op hadden. Wat mij opviel was dat de belastingdienst nauwelijks had gecontroleerd.
@KeesBruin | 13-09-22 | 12:41: Ik ken genoeg 'arme mensen' die zwart bijklussen en hun sociale huurwoning onderverhuren. Vaak stemmen ze dan SP of PVV.
Mag ze wel, maar probleemoplossingsgerichter. Nu zijn het een stel flanerende korpsballen die lopen te pochen met hun succes om bij de 10 (of 20) te horen. Laat ze verdomme maar eens doen waar ze voor aangesteld zijn.
@Après toi | 13-09-22 | 12:44:
Precies zo'n bovenbuurman had ik in Amsterdam. UItkering maar wel een kapperszaak waarin hij zwart werkte, dikke BMW voor de deur omdat hij bij zijn vriendin woonde en zijn sociale huurwoning aan Polen verhuurde. Ondertussen maar kankeren op "die buitenlanders" en uiteraard PVV stemmen. Inrichting thuis mooi in de zwarte lak en de roze pluche. Op zondag de hele dag in zijn witte onderbroek en de hoogblonde vrouw in de badjas. Krijg je ze stereotieper dan dat?
@Beste_Landgenoten; dat is inderdaad de teneur. Ook op een weblog als GS. Alwaar massaal op de overheid wordt gescholden. Maar diezelfde reaguurders de meest idiote overheidssubsidies verdedigen.
@Beste_Landgenoten | 13-09-22 | 12:59: Juist ja, kom met een stereotypisch voorbeeld aanzetten, en hupla, zie je wel? Al die zogenaamde 'arme mensen' zijn alleen maar profiteurs en zwartwerkers. Ik heb het zelf gezien.
Met zo'n ontboezeming krijg je direct bijval van anderen, die ook allemaal hebben waargenomen, dat er eigenlijk geen arme mensen bestaan, alleen maar profiteurs en zwartwerkers, die SP en PVV stemmen, om te kunnen blijven profiteren.
Kom op zeg, je kunt toch wel beter dan dat soort borrelpraat verkopen?
Natuurlijk zijn er profiteurs van dat type, en ieder geval is er één teveel, maar er zijn heel wat mensen, die het écht niet breed hebben.
En terug naar de basis van dit bericht: de laagste inkomensgroepen zijn achteruit gegaan in koopkracht, de rest is licht vooruitgegaan in 2021. Is dat goed, is dat verdedigbaar? Volgens mij niet.
@KeesBruin | 13-09-22 | 13:12: Niet iedereen die arm is, is een profiteur. Maar ze zitten er wel tussen. Te veel, als je het mij vraagt.
Het is altijd zo irritant om deugmensen te horen roepen: "Nederland is een rijk land", of "wij zijn rijk", altijd in verbinding met discussies over de asielzoekerij, of het klimaat, waarin wij voorop zouden moeten lopen, omdat 'we' zo rijk zijn.
Ben trouwens benieuwd hoe diezelfde grafiek er volgend jaar uit zal zien.
Nou ja, Nederland is ook echt een rijk land! Op alle fraaie lijstjes staan we in de top 10 van de wereld, zo niet de top 20.
@Beste_Landgenoten | 13-09-22 | 12:36: In mijn straat gaat de gemiddelde prijs van de huizen ook door het dak. Er is alleen de afgelopen maanden maar eentje verkocht. Die lijstjes zijn niet zo fraai.
@Beste_Landgenoten | 13-09-22 | 12:36: inderdaad een rijk land, met een arme bevolking. Een rijk land met zo'n beetje de hoogste belastingen ter wereld
@Beste_Landgenoten | 13-09-22 | 12:36: "Nederland" kan wel een rijk land zijn, maar dat impliceert niet dat iedere Nederlander ook rijk is. Wat mij stoort aan die deugmensen is, dat ze volledig van zichzelf uitgaan.
Net zoals die lul van een Rob Jetten, aangesproken op zijn talloze buitenlandse vliegreizen, antwoordde dat hij best een vliegtax wilde betalen. Hij wel, met zijn traktement.
Jeetje, nu kunnen veel van die arme Nederlanders hun sigaretten niet meer betalen. En het hondevoer. De overheid moet die mensen meteen compenseren, vind ik.
Sigaretten en hondenvoer goedkoop maken is ook een oplossing..... toch?
Ja, stel je voor, arme mensen die roken of een hond hebben! Dat kunnen we natuurlijk niet door de vingers zien.
Laat die armoedzaaiers eerst maar eens de broekriem wat aantrekken, nietwaar?
@ChalinaRosa | 13-09-22 | 12:33:
Gratis verstrekken.
Voor veel arme Nederlanders is de hond een instrument van de duivel.
Mijn hond rookt niet.
@ChalinaRosa | 13-09-22 | 12:33: Moet je wel weer veel nieuwe longartsen gaan opleiden.
@RickTheDick | 13-09-22 | 12:35: Kelb gatar!!
Elitair stuk gespuis. Sowieso is het bizar dat in een rijk land als Nederland voor veel inkomens zo'n 80% op gaat aan belastingen en vaste kosten en dat je van de resterende 20% maar moet zien te leven. En bij de onderkant is het nog gekker, daar gaat 110% op aan belastingen en vaste lasten en moeten ze rondkomen van toeslagen.
@Allemaal | 13-09-22 | 12:37: 80 procent lijkt me aan de hoge kant. Of tel je telefoonkosten ook mee?
@Wattman | 13-09-22 | 12:35: Nou nee, we moeten wel ontmoedigen.
Maar die exorbitante prijzen is wel teveel van het goede.
@Après toi | 13-09-22 | 12:45:
Je zou eens wat meer moeten om gaan met mensen die 10x minder verdienen als jezelf. Doe ik ook, wordt je wijzer van.
@KeesBruin | 13-09-22 | 12:35:
Beste Kees, je kunt de vraag ook omdraaien. Omdat elke stuiver die de overheid uitgeeft eerst uit de zak van de nettobetaler is geklopt.
Moet die nettobetaler opdraaien voor de zware shag, het kratje pils en de pitbulls van de netto-ontvanger?
Lijkt me een legitieme vraag
@theo-is-dood | 13-09-22 | 13:05: Inderdaad, een legitieme vraag. Maar eerst even een legitieme constatering: een nettobetaler draait PER DEFINITIE op voor een netto-ontvanger. Daarop is het hele sociale zekerheidsstelsel, en iedere verzekering gebaseerd.
Dan uw vraag over de pitbull en de zware shag. U impliceert een beetje, dat de nettobetaler moet kunnen bepalen waaraan de netto-ontvanger zijn geld zou mogen spenderen.
Dat vind ik toch wel wat ver gaan. Maar ik geef toe: het is niet altijd eenvoudig, en er zijn altijd wel voorbeelden te vinden van uitkeringstrekkers die er een dubieus of dwaas bestedingspatroon op na houden.
Maar om nou gelijk te stellen, dat iemand aan de onderkant niet mag roken, en geen hondje mag hebben? Gaat mij te ver.
@KeesBruin | 13-09-22 | 13:22: Wie betaalt, bepaalt, is een bekende uitdrukking. En ik heb geen zin om mee te betalen aan andermans slechte gewoontes.
“Het moet eerlijker”
Wie gebruikte deze prachtige slogan allemaal?
30 procent van weinig is ook weinig.
Intussen gaat Rutte naar zelfstandig Suriname. Het land dat inmiddels een slaaf is van China. En gaat Piet Rutte nog wat geld strooien naar Surinaamse kindertjes. Maar dit is louter mist. Rutte is er om stikstof te verkopen. Zoals het een burocratische pennenlikker betaamt wordt een administratief probleem administratief opgelost. Het mag wat kosten. Laat voor die armoedigen de armoe de pest maar krijgen.
Handige actie toch.
Gaat hij de Gouden Koets terugbrengen?
Hij verkoopt slechts leugens, anders niet!
@Après toi | 13-09-22 | 12:32: Carbon Credits, een geweldig idee.
Wie betaalt mag vervuilen. Handig?
De geruchten gaan dat er een fonds komt ter grootte van 200 miljoen euro. Ter beschikking gesteld door de Nederlandse overheid ten behoeve van de Surinaamse nazaten van Afrikaanse slaven.
@squadra | 13-09-22 | 12:48: De vervuiler betaalt, prima plan.
Dat wordt proletarisch winkelen, bij de Jumbo of zo.
Als je de rijken wilt afschuimen, zou ik Appie adviseren.
@Jos Tiebent | 13-09-22 | 12:41:
Dan wel een 100% AH filiaal en geen franchisenemer.
Linkse hobby's zijn heel duur.
Asiel en klimaat kosten de burger wel 100 miljard maar dat is niet relevant voor deze kliek.
Maar er komt een moment dat de rekening komt en dat de burger niet meer apathisch alles betaald.
De enige vraag die nog resteert, is wat eerder op is: Het geld, of het geduld van de mensen om arm gemaakt te worden.
No taxation without representation, maar hoe?
Iedere week importeer je 1000-1500 arme mensen die letterlijk niks hebben. Vervolgens moeten die door de middenstand onderhouden worden, met andere woorden, nivelleren! De armen blijven arm, het midden wordt armer.
En de allerrijksten blijven de allerrijksten?
Er zitten prima fietskoeriers tussen, heb ik gemerkt.
@ikhebgeenflauwidee | 13-09-22 | 12:30: Sinds wanneer heeft het huidig beleid negatieve invloed op de allerrijksten?
@Après toi | 13-09-22 | 12:32: ... die vaak zelf voor hun materiaal zorgen.
@Deflatiemonster | 13-09-22 | 12:37: Sinds wanneer zou het huidige beleid negatieve invloed op de allerrijksten moeten hebben?
@langelat | 13-09-22 | 13:05: Waarom worden besluiten genomen door (of met) diegenen die er het minst last van hebben? Het is niet een geval van moeten maar wat al decennialang te zien is dat beleid wel erg gunstig gesteld is richting deze kleine groep. En werken ze daadwerkelijk harder? Leveren ze meerwaarde voor een land?
@Deflatiemonster | 13-09-22 | 14:32: "Waarom worden besluiten genomen door (of met) diegenen die er het minst last van hebben?" U kunt vinden van de democratie wat u wilt, maar zo komen besluiten tot stand. Ik ben er het vaak ook niet mee eens.
"Het is niet een geval van moeten maar wat al decennialang te zien is dat beleid wel erg gunstig gesteld is richting deze kleine groep." Hoe bedoelt u? Belasting betalen over inkomen wat je niet hebt gekregen (spaartax over negatieve rente + inflatie)?
"En werken ze daadwerkelijk harder?" Aha, de overheid moet zich volgens u een moreel oordeel aanmeten over hoe het inkomen verdiend is. Wie denkt de overheid wel niet dat ze is? Ze moeten een land laten functioneren, that's it. En daarvoor mogen ze belastingen innen. Maar ze doen niet wat ze moeten: defensie, rechtspraak, scholing, zorg, infra-structuur (Schiphol, stroomnet) en ze doen wel, waar ze niet voor zijn opgericht: asielzoekers accomoderen, ontwikkelingshulp, inkomensoverdracht, de EU tevreden stellen.
"Leveren ze meerwaarde voor een land?" Met dat criterium zijn alle bankhangers per vandaag brodeloos; ik ben voor. De meerwaarde voor wat je bijdraagt aan de maatschappij, wordt gemeten in Euro's. Helaas niet in netto-Euro's.
Maar dus allemaal de schuld van het kabinet? Kan het kabinet ook iets doen aan de regen die deze week is voorspeld?
Ja!
en.wikipedia.org/wiki/Cloud_seeding
Interessante discussie of de overheid gezien kan worden als de oorzaak van inflatie maar wat ze in ieder geval wel verweten kan worden is hun fixatie om inflatie van rond de 2% acceptabel te maken en ook nog eens hierover jarenlang data weg te laten.
@Deflatiemonster | 13-09-22 | 12:28: 2 procent is optimale inflatie.
Zo is het, Bob, neem het maar weer op voor het kabinet.
Nou Bob, in Zwitserland hebben ze anders nauwelijks inflatie. Ze kijken daar wat verder vooruit dan de volgende persconferentie waar je inhoudsloos iedereen met een kluitje in het riet stuurt ter meerdere eer en glorie van jezelf. Die hebben een systeem opgezet wat dit soort dingen beteugelt. Maar onze politici gaven het liever uit aan dure hobbies.
@Après toi | 13-09-22 | 12:33: Maar voor wie?
@Allemaal | 13-09-22 | 12:42: Waar haalt Zwitserland de energie vandaan? Enig idee?
@Allemaal | 13-09-22 | 12:42: Ben je wel eens in Zwitserland geweest? Ga er eens boodschappen doen en ontdek dat dat prijspeil veel hoger ligt dan hier. In combinatie met de stijging van de koers van de Frank (veel wordt geimporteerd) denk ik dat de problemen waar wij mee te maken hebben weinig vat hebben op Zwitserland. Dit is niet de verdienste van de huidige regering van Zwitserland overigens en ook niet iets wat ons kabinet even voor elkaar kan boksen.
Leg mij nog eens uit waarom elke tegenslag door de overheid met gratis geld moet worden opgelost? Zo kweken we een volkje dat niet om kan gaan met tegenslagen en weet "oh als ik mijn leven verkloot, dan regelt de overheid het allemaal wel weer voor me". Dan maar ff een winter wennen aan een thermostaat op 15 en je krat pils lopend halen in plaats van je VW golf uit 1998.
Dat punt zijn we allang voorbij met dat hele toeslagengedoe. De overheid ligt wakker van het feit dat ze niet *al* je geld beheren.
Of te wel gewenst gedrag bestraffen.
Je best doen op school een baan zoeken en verantwoordelijkheid nemen is fout.
Je moet niet leren , niet werken, asociaal leven en je wordt beloond.
Uiteraard zijn er uitzonderingen maar het is niet zo erg als links beweert.
De overheid is net als Joris Goedzak. De mensen gaan achteroverleunen in deze verzorgingingsstaat, klagen dat alle ellende door de overheid wordt veroorzaakt en die moet hun problemen maar oplossen. En als het niet snel gebeurt maar klagen, klagen, zeuren, rechtszaken aanspannen, complottheorien aanhangen etc.
Goede reactie, helemaal mee eens.
De overheid neemt zoveel, dat er voor velen slechts een marginaal deel van je inkomen overblijft om echt van te leven. En dus ook om de eigen problemen mee ter hand te nemen. Met 100 euro in de week laat je niet echt een chalet voor oma bouwen in de tuin. Dus dan kijk je naar de overheid die 1000 euro in de maand opeist, want die moet dat wel kunnen betalen.
Wat Apres Toi zegt: helemaal mee eens. Pak je eigen verantwoordelijkheid op.
Grappig. Als ik begon dat het inflatiemandje wel erg raar in elkaar zat, waren er altijd genoeg mensen die de berekeningen van het CBS gingen verdedigen.
Geen paniek, we zitten nog op schema volgens mijn WEF-tasje.
Nou, alles maar verder nivelleren dan? Leve het communisme!
GS heeft de laatste jaren een redelijke ruk naar 'links' gemaakt. Ik moet het nog allemaal verwerken.
@BobDobalina | 13-09-22 | 12:20: PVV standpunten. Hard op migratie- ben ik het gedeeltelijk mee eens- maar ook voorstander van heel veel gratis geld. En dat laatste is natuurlijk erg onverstandig.
Sorry, BL, maar wat hebben het communisme, of nivelleren nou in vredesnaam te maken, met de feitelijke constatering, dat de minstvermogenden er vorig jaar in koopkracht op achteruit gegaan zijn?
Enfin, je kreeg al bijval van Bob en Apres toi, die vinden kennelijk ook, dat die paupers hun eigen broek gewoon wat beter moeten ophouden, en niet moeten zeuren over koopkrachtverlies.
@KeesBruin | 13-09-22 | 12:40: of het ligt iets genuanceerder: Bob ziet het probleem wel maar denkt niet dat je dat kan oplossen door iedereen meer geld te geven. Integendeel, dat maakt het mogelijk alleen erger. Eerder bepleitte ik al dat de overheid gedeltelijk moet bijspringen bij de energierekening van de onderlaag, maar het liefst door deze direct te voldoen en niet door het geld eerst in de handen van de allerarmsten te leggen.
U kunt de JUMBO baas van Eerd om advies vragen als u uw koopkracht wil vergroten, bij hem is de koopkracht namelijk afgelopen jaar met 20% gestegen. U doet kennelijk iets niet goed, als u in koopkracht bent achteruit gegaan. Het zou kunnen dat het uw eigen schuld is omdat u niet witwast, wel uw BTW afdraagt, u heeft geen dubbele boekhouding etc...
" Stop being poor" zag ik hier laatst. Waarom doet niemand dat dan ?
Maar het is juist erg leuk dat ze de grote verrassingscadeaux nog even geheim te houden tot prinsjesdag. Het is dan net of het Sinterklaasavond is. Wat gaat die goedheiligman en diens medewerkers ons geven?! Is het iets dat op onze verlanglijstjes stond? Krijgen we wel iets?! Of zijn we stout geweest?! Krijgen we de roe?! Worden we in de zak gestopt?! Die spanning, ik houd het niet meer uit! Ik kan er bijna niet van slapen! Nog maar 7 nachtjes slapen!
Ik hoorde bij Nieuwsuur geloof ik, dat de 1300 euro die voor volgend jaar gepland was voor minima, dit jaar nog wordt uitgekeerd.
De koopkracht is niet gedaald, stelletje populisten - we delen onze koopkracht nu veel eerlijker met andere mensen, en het aantal gelukkigen groeit explosief.
Welkom, welkom in onze nieuwe rijkdom, we geven ons geld nu bewuster uit.
En gelukkig maar, anders zetten Erdogan c.s. alle sluizen open; de EU heeft immers geen grenzen want dat had geen prioriteit wegens inclusiviteit en medemenselijkheid.
Het is onthutsend hoe de 'verrechtsing' in de EU oprukt, echt schokkend. Onbegrijpelijk.
Helemaal juist, de nivellering werkt nu andersom.. de armen verdelen het geld onder de armen en de rijken onder de rijken
We hebben onze kleinkinderen later héél wat uit te leggen.
We?
Die stuur ik rechtstreeks door naar de personen die dit mogelijk hebben gemaakt.
Opa, wat at u dan tijdens de hongerwinter van '22 en waarom bent u niet gevlucht?
We worden allemaal marginaal gehouden want de overheid vertrouwt ons voor geen cent met ons eigen geld. Vandaar knetter van een inkomstenbelasting en een volslagen ondoorgrondelijk (en naar gebleken is, onuitvoerbaar) toeslagen-circus.
En omdat we allemaal marginaal gehouden worden, hebben we nul buffer voor bijzondere omstandigheden. En dus hoeft er maar *dit* te gebeuren en je ligt er naast.
De uitgangspunten van het CBS kloppen niet, ook omdat er geen rekening wordt gehouden met alle extra's.
Zo wordt een mythe van zielige bijstandsmoeder in stand gehouden.
In de herhaling daarom de berekening van financieel expert Wendy over het verschil in wat een alleenstaande ouder die modaal verdient overhoudt en wat een alleenstaande ouder in de bijstand overhoudt:
mobile.twitter.com/WensyHVV/status/15...
ook ik ga in de herhaling: EUR 12.000 per jaar extra alleen omdat ze drie kinderen heeft. Waarom moet ik betalen voor de kinderen van een vrouw die niet wil werken en het kennelijk een goed idee vindt om er drie uit te poepen met een vader die kennelijk ook geen middelen van bestaan heeft en haar ook nog eens verlaat.
@BobDobalina | 13-09-22 | 12:21: Ze kan er toch ook niks aan doen, once you go black, you're a single mom.
@4HoogAantWater | 13-09-22 | 12:25: LOL.
@4HoogAantWater | 13-09-22 | 12:25: je kunt ook niet snel meer terug denk ik... iets met een frikandel in de gang
@BobDobalina | 13-09-22 | 12:21:
Beetje rare vergelijking van mij maar...
Kosten koper kan je ook niet meer mee financieren, zou het een idee zijn dat je pas aan kinderen mag beginnen als er op een rekening een X bedrag staat wat dan ook alleen gebruikt kan worden voor het kind?
Op die manier zou je een groot gedeelte toeslagen op kunnen heffen en ervoor kunnen zorgen dat mensen inzien dat er verantwoordelijkheid gewenst is bij het beginnen aan kinderen.
Puntje is wel, hoe voorkom je vroegtijdig zwanger worden.
O en dit geld voor alle mensen met een NL paspoort.
@4HoogAantWater | 13-09-22 | 12:25:
Lol, dat is waarheid als een koe (in de meeste gevallen)
@BobDobalina | 13-09-22 | 12:21: in herhaling weer eens. Afschaffen die toeslagen en kinderbijslag
Roos, heb je ook die 31 reacties van enen Eminem gelezen?
@Tiscali-2 | 13-09-22 | 12:37: ik ben aan het scrollen maar nog niet tegengekomen...
Is dat Emine M.?
@Tiscali-2 | 13-09-22 | 12:37: Emine Ugur, ik zie het. Verrassend dat ze dit verhaal downplayt met veel emo argumenten
@Roos | 13-09-22 | 12:58:
Klikken op de collectie van Emine Ugur, geplaatst door Sien Otten.
Die Emine weerlegt overigens niks, ze hamert vooral op allerlei vage aannames. Terwijl juist die Wendy benadrukt dat er natuurlijk 1001 verschillen zijn per inkomen, thuissituatie, zelfs per stad, etc. Maar al die mogelijke verschillen nemen de kern van Wendys betoog niet weg.
-edit- weer te laat...
@BobDobalina | 13-09-22 | 12:21:
Een vader? Waarschijnlijk drie, en nog onvindbaar ook.
@Dandruff | 13-09-22 | 13:24: ha Dandruff! Evengoed bedankt voor je inzet. Op LinkedIn lees ik ook allerhande reacties en wordt Emine geprezen.
Ik weet dat veel familieleden van Emines in de gemeenteruif bivakkeren. Rug kapoet, suikerziekte... Voor veel doelgroepers reden om niet te willen werken terwijl in hun land van herkomst je wel moet om niet van honger om te komen.
Fijn ook dat Emine roept dat een werkende promotie kan maken. Zal dit in de thuiszorg ook gaan? ;-)
@theo-is-dood | 13-09-22 | 13:29: er zijn dames die 3x zwanger weten te worden van dezelfde man. Maar op papier wonen ze apart. Zij krijgt alles erop en eraan voor een alleenstaande ouder en hij ontvangt op zijn adres ook een uitkering. In werkelijkheid wonen ze samen en verhuren ze zijn huis onder.
Reken maar uit hoeveel die mensen vangen. En aangezien huisbezoeken steeds lastiger zijn uit te voeren (met "dank" aan de gemeente Amsterdam en de AVG) zullen ze niet snel tegen de lamp lopen.
@BobDobalina | 13-09-22 | 12:21: "van een vrouw die niet wil werken" Uhm, heb je naar dat staatje gekeken, of niet?
Lijkt me vrij logisch dat ze dan niet wil werken.
Daarbij ook in de herhaling: Als het goed is leveren die kinderen de staat straks een veelvoud per jaar op, over een langer periode. Daar mag best wat geld tegenover staan voor de opvoeding.
@Roos | 13-09-22 | 13:31:
Hoi naamgenoot!
Inderdaad een hele mooie van Emine, de mogelijke *kans* op promotie in een inkomensberekening mee willen nemen...
Dat ze in haar bubbel serieus genomen wordt zegt veel over haar volgers.
@naglfar | 13-09-22 | 13:43: een derde en vierde generatie bijstandsgerechtigden, dat levert het vooral op
@naglfar | 13-09-22 | 13:43:
Kinderen van langdurig werkloze ouders blijken relatief vaak zelf ook in de langdurige arbeidsreserve te belanden.
De opbrengsten "straks" zullen dus ook vast tegenvallen.
Een maatschappij die luiheid beloont en werken bestraft is gedoemd te mislukken. Nog los van het onrecht dat je als werkende moeder wel moet bezuinigen, en de eeuwig werkloze buuv niet.
@Dandruff | 13-09-22 | 13:46: hihi echt? :-)
Ik beken dat ik dacht dat je een man was... Absoluut wel een van mijn favoriete tegelaars;-)
Edit: of het is je achternaam:-D
Naast dat je dus als alleenstaande moeder in de bijstand meer overhoudt dan wanneer je 46k per jaar verdient is ook de optelsom wanneer je de kinderen even wegdenkt wel frappant.
Ik hoop dat dan de bedragen niet 1:1 overgenomen kunnen worden, maar als ik de bedragen zo overneem kom ik voor de 2022 situatie op bijna 12k besteedbaar voor de bijstandsmevrouw, en 15,5k voor de werkende. (Dat is dus exclusief 600 meedoenregeling, vergoeding basis en voortgezet onderwijs, kgb, kot en kb)
Tel daar voor volgend jaar nog even €3780 Koopkrachtmaatregelen bij op bij de bijstand, dan worden de bedragen resp. 15.655 en 15.477.
Met werken hou je per jaar €200 euro minder over. MITS de cijfertjes overeenkomen natuurlijk.
@Roos | 13-09-22 | 13:51: maar ook @Dandruff en waarschijnlijk ook @Bob met diezelfde gedachte: Dáár hebben jullie helaas helemaal gelijk in.
Maar als je ook opgevoed wordt met de informatie dat het ook helemaal niet LOONT om te gaan werken...
Neemt overigens ook allemaal niet weg dat ook ik vindt dat dat hele circus van toeslagen etc op de schop zou moeten.
@Roos | 13-09-22 | 13:54: Dandruff = roos in't engels ;)
@naglfar | 13-09-22 | 14:09: ach, stom van me... Eerder heb ik dat al eens bedacht, maar die gedachte was ik dus weer vergeten...
*Hand tegen het voorhoofd slaat*
Is het nou verdomme zó veuls te moeilijk om in die grafiek i.p.v. 1e, 2e, 3e enz. inkomensgroep gewoon bedragen neer te zetten? Kan ik zeker zelf weer gaan opzoeken welke bedragen erbij horen. Wat een kutpersoneel bij het CBS.
Eensch, dat lijstje zegt op deze manier niet zo heel veel.
Graag "netto per maand" erbij.
@pollens | 13-09-22 | 12:29: dan moet je toeslagen ook meerekenen, en ik denk dat het er dan iets anders uit gaat zien...
Armoede in het buitenland, dat is pas errug...
Er moeten meer Nederlanders op TV met vliegen op hun gezicht, dan pas komt er aandacht voor de armoede in Nederland.
Dat is inderdaad de teneur waarmee kinderen nu al vroeg worden geïndoctrineerd via o.a. het Jeugdjournaal en op school.
Zodat zij héél goed doordrongen zijn van het feit dat zij in NL in een gaaf land wonen en dat zij het zo verschrikkelijk getroffen hebben...
Ruim 400.000 mensen in de bijstand, bijna 150.000 in de WW en dat in een land waar momenteel iedere branche zit te springen om personeel.
Ja om flexcontractjes uit te delen, na 2x verlengen pleuren ze je er weer uit... En dan weer klagen om personeelstekort.
@redthehaghue | 13-09-22 | 12:11: Willen die CEO's dan teveel verdienen? Is het inkomensongelijkheid, of zijn de grondstoffen, diensten gewoon te duur en willen consumenten dat niet betalen? Dat is de ham-vraag
Schiphol bleek dus een toeslag te betalen aan haar personeel deze zomer. Op het journaal werd het verhaal verteld dat deze toeslag na de zomer weer werd ingetrokken en er veel mensen daarom opstapten. Verdient Schiphol meer geld als er vluchten worden gecancelled en mensen uren in de rij moeten staan? Ik begrijp niets van deze bedrijfseconomische beslissingen, maar het leidt er wel toe dat de onderkant er dus kennelijk niet snel op vooruit gaat. Zelfs niet, of misschien wel juist niet, als er een PvdA-er aan het roer staat.
@redthehaghue | 13-09-22 | 12:11: Flexcontractjes? Ja, na und? "Dan liever bijstand" wil je zeggen?
Helaas Ook geen personeel beschikbaar om de klaplopers te controleren of aan te pakken.
@langelat | 13-09-22 | 12:27:
Bagage Medewerker
Schiphol-Rijk • WerkCentrale Nederland
Solliciteer nu Solliciteer als één van de eersten
Opslaan
Opslaan
Delen
Vacaturedetails
€ 12,17 p/u
@langelat | 13-09-22 | 12:27:
Jazeker, ik heb 36 jaar gewerkt waarvan bijna 12 jaar eigen bedrijven en de laatste 3 jaar flexcontractjes, de rompslomp die je over je heen krijgt is niet normaal. Nu zit ik dus voor 100 Euro minder thuis, niet mijn aard maar ik zou wel gek wezen om 's morgens om half 5 uit de veren te gaan...
@kovariant | 13-09-22 | 12:23:
Ze willen niemand meer in vaste dienst, geleerd van de pandemie enzeau...
@theo-is-dood | 13-09-22 | 13:32:
Schandalig loontje, gelukkig zijn nu de werknemers de baas (zie NS) zo lang het nog duurt en zullen ze omhoog moeten met hun fooien.
@redthehaghue | 13-09-22 | 13:42: "de rompslomp die je over je heen krijgt" + "Nu zit ik dus voor 100 Euro minder thuis".
Aardige samenvatting wat er mis is met Nederland.
Vraagje: behoort u desalniettemin tot het legioen "steun-miepers"? Want dat recht ontneem ik u bij deze.
@theo-is-dood | 13-09-22 | 13:32: Tuurlijk joh. Iedere werkende in Nederland zit voor 12,17 euro per uur op Schiphol.
@Psycho Daddy | 13-09-22 | 14:27: Dat kan ik beter formuleren: "iedere niet werkende in Nederland zit niet voor 12,17 op Schiphol".
@langelat | 13-09-22 | 14:20:
U gaat de 36 jaar werken voorbij en zit nu pas 3 maanden thuis, nog nooit, ik herhaal NOG NOOIT mijn hand opgehouden. En wat doet u zoal, behalve hele dagen reaguuren?
@redthehaghue | 13-09-22 | 14:57: "NOG NOOIT mijn hand opgehouden." Respect. En houden zo.
Ik zit niet alle dagen te reaguren en bovendien heb ik ook 40 jaar aan de pot bijgedragen (en doe dat nog steeds) en nu inderaad wat meer tijd om mijn mening te geven over onderwerpen die mij aan het hart gaan.
Oliver Twist is een roman, geen handleiding.
Gaaf landje, ga Prinsjesdag met een vlaggetje en Oranje hoedje Alex en Max toejuichen,monarch van een bananenrepubliek
Ik zie je wel langs de route! De Chiquita vlaggetjes liggen al klaar.
@4HoogAantWater | 13-09-22 | 12:27: dit jaar geen eieren of waxinelichtjes, maar bananen.
Voorlopige cijfers = wij willen de mening van de gemiddelde burger hierover eerst peilen
En hoe zit het met de pensioenen? Sinds 2008 niet geïndexeerd, AOW maar weinig gestegen. De grafiek geeft hier een vertekend beeld.
Mijn pensioen is dit jaar met +8% geïndexeerd. Werden tot dan tegen gehouden door de absurde regelgeving van de overheid.
Kun je hier zien: opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8378... (even alle kenmerken aanklikken)
65+, 75+ en 85+ mediane koopkrachtontwikkeling MIN 1 en MIN 1,1
tot 25 jaar is PLUS 9,8 in 2021,
voor 25-35 jaar is PLUS 2,5, etc.
Eénpersoonshuishouden MIN 0,6,
voor een Paar-met-kinderen PLUS 2,4
Uitkering bijstand MIN 0,4,
voor inkomen-als-werknemer PLUS 2,1,
uitkering pensioen MIN 1,1
Ok, maar het klimaat is helemaal happy
Doodgaan van de honger in de een koud huis maar wel schone lucht. Wie wil dat nou niet?
@goedverstaander | 13-09-22 | 12:09: Bij nader inzien (!) wil ook het groene deel van de bevolking dat niet.
Het zal niet lang meer duren of Putin - of zijn veel radicalere opvolger - stopt ook de export van olie en kolen naar het westen.
Dan schiet de olieprijs naar $200 per vat en knalt de eurusd naar 0,60. De effecten op de koopkracht zijn dan helemaal niet meer te overzien.
Het begon met de energietransitie (ondoordacht) en daar bovenop de sanctie politiek (ondoordacht). En niemand in de EU en/of Nederland komt op het idee om hier een halt aan te roepen.
@ChalinaRosa | 13-09-22 | 12:25: Niemand heeft eraan gedacht om het een halt toe te roepen. Want dat wel eens invloed kunnen hebben op hun inkomsten.
? zit daar niet al een boycot op vanuit EuropA?
@4HoogAantWater | 13-09-22 | 12:28: Het is óf oerstom óf bewust beleid. Toch zal de wal het schip keren op een gegeven moment als de economie gaat instorten bijv.
Dat krijg je als de pvda bezig is met Afghanen zonnepanelen en windmolens.
Iedereen en alles niveleren door toeslagen / steun etcetc ................
Uiteindelijk hoeft niemand meer in beweging te komen ...... want je krijgt bijna hetzelfde als iemand die de hele dag naar Tellsel zit te staren
Precies. Er is al veel te veel geniveleerd. Ik hoor zelden iemand bij een praattafel of straatinterview zeggen: "ik kom niet meer rond, daarom heb ik een (extra) baan genomen".
Kranten worden niet meer bezorgd, maar opmerkingen als "ik heb alleen bijstand, dus ben ik arm" worden klakkeloos geaccepteerd als reden voor meer steun.
@langelat | 13-09-22 | 12:24: 'kranten worden niet meer bezorgd'. De 18 mensen in een wijk kijken wel op internet, en de rest heeft het abonnement als bezuiniging opgezegd. Voor 18 cent bezorgloon per dag zou ik mijn fietsband ook niet oppompen.
@Jos Tiebent | 13-09-22 | 12:33: Dan ook niet klagen dat je niet rond kunt komen.
Waar het om gaat, is dat de "kwetsbare mensen" de handen niet uit de mouwen willen steken. Ik heb de hele zomer mijn voortuin niet meer verzorgd. Het ziet er niet uit, overal onkruid. Weet je hoeveel mensen bij mij aangebeld hebben om dat voor een zacht prijsje te onderhouden? Nul.
@langelat | 13-09-22 | 12:48: Punt is wel een beetje dat het minimumloon voldoende moet zijn om van rond te kunnen komen. En dat het niet allemaal van die microbaantjes zonder enige bestaanszekerheid moeten zijn.
@quazi | 13-09-22 | 12:50: Waarom zou dat moeten?
Als het met een minimumloon niet mogelijk is, neem je nog een halve baan erbij, dan heb je anderhalf keer het minimumloon. Bestaanszekerheid moet je zelf verdienen.
@langelat | 13-09-22 | 12:55:
60 uur werken om je hoofd boven water te houden ?
Gewoon een minimumloon waar je van kunt leven, we zijn de USA niet hier.
@Wattman | 13-09-22 | 13:44: Uh, ja. Dat doen zoveel ZZP-ers.
Maar toegegeven, gratis steun (gefinancierd door o.a. diezelfde ZZP-ers) is inderdaad een stuk comfortabeler dan een paar uurtjes extra werken.
Je had natuurlijk beter kunnen opletten op school, maar daarvoor is het nu te laat. Had je maar naar je moeder geluisterd.
@langelat | 13-09-22 | 14:15:
Gelukkig hou jij het land in je eentje draaiende, en nu dokken voor de armen Scrooge.
@Wattman | 13-09-22 | 14:54: Niet in mijn eentje, nog velen met mij, maar het worden er relatief wel steeds weiniger.
Waarom ben ik een Scrooge als ik prioriteit geef aan mezelf en mijn gezin ipv "de kwetsbaren"?
En waarom zou ik moeten dokken voor de "armen"?
Wat draagt de Tellsel-starende, Schultenbrau-drinkende tokkie of alleenstaande moeder (4 kinderen van 3 vaders) of statushouder-met-taalachterstand aan dit land bij?
@langelat | 13-09-22 | 15:14:
En waarom zou ik moeten dokken voor de "armen"?
Voor behoud van sociale cohesie in de maatschappij bijvoorbeeld ?
@Wattman | 13-09-22 | 15:25: Mooie kreet "sociale cohesie", maar als er één instantie is die dat kapot maakt, is het de overheid wel.
Woningbouwvereniging: vroeger een idealistisch cooperatie, nu een onderneming met Maserati-bestuurders, waar de overheid de boel (verkeerd) regelt.
Kruiswerk: ooit was je lid van een vereniging, kwam de wijkverpleegster langs: nu: kapot-bezuinigd, bureacratie.
Ziekenfonds: ooit opgezet vanuit bedrijfstakken en dergelijke. Zuinig, onbureaucratisch, sober maar degelijk. Nu: uitstekend geregeld (als je de reclame-spotjes gelooft tenminste).
Onderwijs: ooit geregeld vanuit de zuil, degelijk onderwijs, gerespecteerde onderwijzers. Nu: hoef ik toch niet te schilderen, hè.
Sportverenigingen: Ooit ontmoetingsplaats voor alle standen en gezinden, nu: oppassen dat je als grensrechter niet doodgeschopt wordt, want mensen weigeren op hun afkomst mag niet meer.
De kroeg: zelfde verhaal.
@langelat | 13-09-22 | 15:48:
*knikt instemmend*
Tellen de toeslagen ook mee?
Yup.
@funda | 13-09-22 | 12:08: nee. Niet alles wordt meegenomen. Zie ook mijn tegel met een berekening van een financieel expert .
REAGEER OOK