Ook niet meer te betalen: de Voedselbank
Schoktober is coming
U dacht dat met de puissante koopkrachtreparaties (nu al 16 miljard) van Rutte IV de problemen van de onder- en middenburgerij opgelost waren. Maar niets is minder waar. Door de inflatie en de koopkrachtdaling neemt het aantal Nederlanders dat afhankelijk is van de voedselbanken toe [NU.NL]. Noteer maar alvast in Het Bewaarboek. Op dit moment - peildatum 1 september 2022 - maken wekelijks 100.000 mensen (!) gebruik van de Voedselbank. (Honderdduizend. Dat is, zeg maar, heel Deventer.) En die honderdduizend krijgen te maken met steeds minder aanbod in de voedselbank, omdat supermarkten steeds beter worden in "dingen niet meer weggooien wegens over de code danwel in het kratje voor de voedselbank deponeren". Meer meer klandizie + minder minder aanbod = GROTE PROBLEMEN. Potjandorie! Gaat de overheid weer banken redden omdat ze niet kunnen zwemmen? Tot slot nog een fijne weerspreuk op deze zonoverhoten herfstdag: Blinkt oktober in zonnegoud, de winter volgt dan snel en koud. PS: de supermarkt-analist van ING heet ook Dirk. Toeval?
Social
Reaguursels
InloggenDan krijgen we dus een systeem van voedselbonnen, waarschijnlijk digitaal om mensen aan de onderkant volledig afhankelijk te maken van de overheid.
Waarschuwen voor klimaatverandering is 'klimaathysterie', maar waarschuwen voor een koude winter en voedseltekorten moeten we dan ineens wél serieus nemen, GS...?
ja, want dat is iets waar we iets aan kunnen doen.
Ik werk nu 2 maanden als vrijwilliger bij de Voedselbank en ik schrik hoeveel eten dat over datum maar nog prima te eten is wordt weggegooid (moet van de VWA), hoe ontzettend veel brood dat we ophalen bij de supermarkten er naar de veeboeren gaat. Gisteren gesproken met een tuinder waar we groente ophalen. Groente moet er goed uitzien, anders willen de supermarkten het niet hebben en verkopen. Dus glimmende paprika's zonder deukjes, rechte komkommers, rechte wortels, etc. Ziet het er anders uit, dan òf veevoer, òf vernietigd. Voorbeeld: er stond een pallet met kratten vol trostomaten, zo'n 2 meter hoog. Probleem met de tomaten was dat deze te makkelijk en te snel van het stokje vallen, dus niet geschikt voor de verkoop. Dus èchte voedselschaarste? Volgens mij niet.
Echt beschamend. Ik pak zelf ook de paprika zonder oneffenheden, maar ik denk dat als je in de supermarkt een afdeling maakt voor 'lelijke groenten' die iets goedkoper zijn, dat veel mensen daar voorkeur aan geven.
@letopuwzaak | 01-09-22 | 21:41: ik ben zo iemand die juist die met oneffenheden koopt. Anders vind ik het zielig dat ze overblijven;-)
@Roos | 01-09-22 | 21:50: Of zou juist die oneffenheid je om het even moeten zijn, eff dan wel oneff? Fijne avond verder allemaal, ik ga worstelen met het beantwoorden van die vraag. Hoop er later op terug te kunnen komen!
@Roos | 01-09-22 | 21:50:
Schattig! Dat heb ik met mijn roze sokken met nopjes, die waren duur en zitten erg lekker. Soms zie ik dan de sokken zonder nopjes, die ook niet lekker zitten, en dan denk ik ach, jullie mogen ook wel een keer.
Dus samentegenvoedselverspilling punt nl is eigenlijk een te groot succes?
ik geloof dat ik maar eens ga stoppen met fietsen, 2,5 jaar geleden mee gestart, maar ik denk dat ik het spek dat ik nu nog heb later goed van pas gaat komen.....
Mijn tip. Je koopt een bosje bosui in de supermarkt en eet die lekker op. Maar het stompje met de wortels eraan steek je terug in de grond en geef je elke avond een beetje water uit de gieter. Ziedaar, de bosui groeit opnieuw en na circa twee maanden kan je weer bosui oogsten!
2 Maanden teren op een bosje bosui? Kun je beter zoden van de dijk opvreten.
Haha, de creativiteit kent geen grenzen.
Wat een verspilling. Laat ze 4 maanden staan en je hebt prei!
Binnenkort weer met z’n allen aan de bloembollen.
Heeft u nog een bloembol recept liggen?
Leuk voor de narcis(ten)
@spamzuiger | 01-09-22 | 21:11: zal het straks even aan mijn Oma vragen...
Dit prachtige land van VVD en D66 stemmers. Dat ze op een dag rekenschap moeten afleggen.
Het wordt een hete herfst en daarna een barre winter.
De winter des doods maar dan echt?
Het wordt een koude winter en het gas raakt op. Wat dan?
@thanseeuwen | 01-09-22 | 21:18:
Om warm te blijven/te worden een goede workout doen?
Thanseeuwen. Het gas is niet op, nog in geen 100 jaar als we het voor de eigen bevolking gebruiken.
@Aleon | 01-09-22 | 21:23: Rusland heeft ook genoeg gas.
Als Frans Timmermans teruggaat naar 7 maaltijden per dag, dan heeft heel Noord-Holland genoeg te eten.
Frans T is 1 van de veroorzakers van deze crisis met zijn groen dictaat.Vergeet dat niet
Als dit voedselbanken in Griekenland zouden zijn trok minister de Jage uhhh #kutkaag (Google) direct de portemonnee.
Ik heb laatst 3 wortels geleend bij de voedselbank, 1 tomaat rente! Belachelijk.
Das nu echt rood staan.
Dan zit je flink in de puree.
Wel goed voor je ogen. En altijd het probleem bij de wortel aanpakken!
Ik zie toch wel een positieve kant aan dit verhaal. Met de verwarming laag en minder eten zou je zeggen dat een hoop obese mensen er na de komende winter een stuk beter aan toe zijn.
Nee want dan kopen ze nog goedkoper en ongezonder voedsel waardoor ze nog obeser worden.
Wie had u in gedachten. die bolle burgemeester, Hubert Bruls? Die zal geen gram afvallen, die zit er warmpjes bij.
@Zapata10 | 01-09-22 | 20:36: Voor weinig geld heb je een grote pan groentesoep. Een van de goedkoopste maaltijden die je kunt bedenken.
Maar de mensen kopen liever kant en klaar of een zak friet voor in de airfryerT. Dat vult voor geen meter maar dat eten ze gewoon liever. Diezelfde mensen eten ook wit brood. Vult ook niet.
@Zapata10 | 01-09-22 | 20:36:
Weet dat niet... Toen ik van twintig euro per week moest rondkomen viel ik echt wel af. Dat was een broccoli met wat rijst zonder kruiden. En als ik er slecht eten van had gekocht was ik er denk ik ook niet van aangekomen omdat het gewoonweg te weinig was. Echt arme mensen zijn toch vaak niet heel dik.
Edit; dit was nog in de florijnen tijd bedenk ik me. Het punt is wellicht duidelijk.
@Roos | 01-09-22 | 20:41:
Mensen maken inderdaad vaak verkeerde keuzes. Nou vraag ik me wel af of groentesoep echt vult.
En het is patat.
@Spring Bruissteen | 01-09-22 | 20:45: klopt het is patat. Dit was een valkuil;-).
Een paar aardappels in de soep doen wonderen en je kunt er brood (volkoren!) bij eten, geroosterd . Dat vult prima.
@letopuwzaak | 01-09-22 | 20:45:
Gezond voedsel is veel duurder dan ongezond voedsel. De pizza's en flessen cola kosten bijna niets in de aanbieding, een klein bakje bramen van 125 gram is al duurder den een pizza.
@Roos | 01-09-22 | 20:47:
Zo is het maar net.
@Roos | 01-09-22 | 20:41: Soep is maagvulling, geen maaltijd.
@Wattman | 01-09-22 | 20:50:
Fruit is duur, dat klopt. Een appel 50 cent, als je vier gezinsleden hebt die elke dag een appel eten. Oke, dat is waar.
Qua avondeten is het een ander verhaal. Je koopt een pak rijst en daar kun je diepvriesgroenten bij maken. Is toch een maaltijd. Een fles cola kost 1 euro nogwat, een pak rijst ook. Wie arm is drinkt water of limonade. Nouja, ik omdat ik limonade lekker vind:-)
Ongezond eten is echt een keuze. Echter, niet genóeg gezonde producten kunnen kopen - zoals elke dag fruit- dat erken ik.
Wie arm is kan weinig fruit betalen.
@letopuwzaak | 01-09-22 | 20:45: Dan mis je eiwitten, proteïnen, en andere bouwstoffen. Ja als je helemaal stopt met eten is het nog goedkoper.
@letopuwzaak | 01-09-22 | 20:54: Je mist een heleboel bouwstoffen dan. Wat jij mensen wil voorzetten kregen ze in de gulag.
@letopuwzaak | 01-09-22 | 20:54:
Diepvriesgroenten zijn inderdaad een goedkoop alternatief voor vers en vaak bijna net zo vers.
Hopelijk blijft dat zo want ook het invriezen van die groenten kost dure energie.
@Zapata10 | 01-09-22 | 20:57:
Nee, ik wil dat niet voorzetten. Ik reageerde op dat mensen nog obeser worden.
Ik weet hoe duur voedsel is, ik denk alleen dat echt arme mensen niet dik zijn. Die eten alsnog veel te weinig.
En als je arm bent mis je uiteraard veel voedingsstoffen, het is heel erg.
Ik zeg alleen dat je wel een keuze hebt tussen een diepvriespizza a 3.29 of een pak rijst en een brocolli. (Genoeg is het niet en lekker is het ook absoluut niet).
40 procent van de Nederlanders veel te dik, dus die kunnen best wel wat minder schransen en vreten en zuipen. Je hoeft echt niet iedere dag naar de voedselbank. En van brandnetels kun je heerlijke soep maken. En van rozebottels jam. En straks weer gratis bramen plukken in het bos. Kortom, wees een beetje creatief en zeur niet meteen.
Nou, bramen uit het bos, dat lijkt me de oplossing voor de voedselbanken......
Ik zie dat jij iets gelijks hebt getegeld. Helemaal eens dat het onzin is dat alleen ongezond eten goedkoop is.
En als je toch brandnetels plukt, denk bijvoorbeeld ook aan vogelmuur.
ah, een expert,
niemand komt dagelijks bij de voedselbank,
en voor de meesten is het ook nog eens een vernederend iets,
wees blij met uw gezond etende vega-kutvriendjes en toon eens wat compassie met mensen die, om wat voor reden ook, het minder hebben dan u,
@KeesBruin | 01-09-22 | 20:35: denk jij dat je hier in nederland ongelimiteerd bramen mag plukken. NEE dat mag niet.
Hebben ze bij de voedselbank ook houtskool? Waar is dat spul gebleven, godver?
Blegh, wat erger ik mij aan die VVD'ers (niet zelden met een gespreid bedje) die hier in de comments wel even 'eigen verantwoording' lopen te verkondigen. Allereerst, voor de vedselbank kom je niet zomaar in aanmerking: je moet (aantoonbaar) beneden het bestaansminimum dreigen te geraken, en controle op documenten hieromtrent is zeer streng. Ten tweede: het is geen 'zielige mensen organisatie' met een directeur die tonnen verdiend. Het is lokaal initiatief, mogelijk gemaakt door Nederlanders die WEL wat om een ander geven. Niemand krijgt betaald, de bussen worden gesponsord door de lokale garage, de levensmiddelen door lokale ondernemers en supermarkten. De vrijwilligers doen het erbij naast hun baan, of zijn met pensioen. Met de kerst zijn er inzamelingsactie s in de supermarkten.
U ergert maar een eind weg. Diezelfde VVD-ers zijn degenen die uw sociale heilstaat financieren.
@_pacman_ | 01-09-22 | 20:35: Is dat zo? Heb nog nooit VVD gestemd maar ben altijd netto betaler geweest aan de staat der Nederlanden.
@_pacman_ | 01-09-22 | 20:35: Och God, natuurlijk, de sociale heilstaat is gesticht en wordt in stand gehouden door VVD'ers. Laat me a.u.b. niet lachen.
Hohoho. Er zijn ook vrijwilligers die dat werk met behoud van uitkering doen. En in sommige gemeenten wordt de huisvesting van het distributiepunt door de gemeente gesubsidieerd
@_pacman_ | 01-09-22 | 20:35: Ik ben zelf ondernemer, en ik neem daarnaast mijn verantwoording tegenover mijn minder fortuinlijke landgenoten. Zo ben ik opgevoed. Het demasque van jou en je -inhalige- Ton Elias clan, is gelukkig in volle gang.
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:39: Het is me toch wat!
@KeesBruin | 01-09-22 | 20:38: Nee, de sociale heilstaat is volledig ontspoord onder toeziend oog van het kabinet Den Uyl en werd destijds volledig betaald met het verkwanselen van de Groningse gasbel. De kabinetten daarna zijn nauwelijks in staat geweest de kosten te beteugelen als gevolg van struisvogelbeleid omtrent de rampzalige gevolgen van dit beleid. Feit is simpelweg dat de huidige uitgaven voor sociale zaken niet langer met gratis geld uit Groningen wordt betaald maar met IB-inkomensten en de overige schier eindeloze rij aan overige belastingen die voor 80% worden opgebracht door mensen die u kwalificeert als VVD-ers. Niet mijn mijn woorden.
Inderdaad, ouwe VVD'ers die weten te melden, dat het in veel gevallen 'eigen schuld, dikke bult' is, als je bij de voedselbank loopt.
En het hebben over "mensen met geld/vermogen, die extreem hard geraakt worden door de inflatie". Godsamme, zó is het, de mensen met geld, die worden "extreem hard geraakt", die paupers zonder geld, die maakt het allemaal niks uit.
@_pacman_ | 01-09-22 | 20:52: Hoho, wie kwalificeert hier de VVD'ers als "degenen die uw sociale heilstaat financieren"? U, in uw reactie van 20:35 hierboven, dus leg mij geen woorden in de mond.
En de riedel dat ALLES wat er mis is gegaan en nog mis gaat in Nederland de schuld van Den Uyl is, is absurd. Er zijn God weet hoeveel kabinetten na Den Uyl geweest, allemaal met CDA en VVD er in zo ongeveer. Die hebben allemaal hun steentje bijgedragen aan het ontstaan van allerlei problemen waar we nu mee zitten.
@KeesBruin | 01-09-22 | 20:53: Cijfers liegen niet, emoties wel. Vooral als het valse emoties gebaseerd op onjuiste assumpties zijn. En nee, geen VVD voor mij en ben nog niet zo oud.
Altijd weer het fabeltje dat het onder Den Uyl misliep. Er werd meer uitgegeven in het kabinet Van Agt. En Den Uyl had ook met een economische crisis te maken. Wat zullen latere generaties zeggen van de uitgaven die we nu maken?
@pacman. Dat je nog niet zo oud bent is duidelijk, je hebt nog veel te leren.
@Aleon | 01-09-22 | 21:28: Je mag 'u' tegen me zeggen.
100.000 mensen naar de voedselbank. Dat zijn niet de 100.000+ mensen die Nederland elk jaar opnieuw binnenkomen.
Nu punt en el is een fantastische website.
Als ik honger krijg bonk ik hier in mijn achtertuin een hert ondersteboven. Drie euro voor een .308.
Dure patroon, ik koop ze voor €0,59.
U schiet RWS of Norma? Want Geco of S&B zijn een stuk voordeliger
Nou zit ik niet in de politiek en heb geen glazen bolleke, ja voor m’n bier, maar dit hele gezeik heb ik afgelopen Januari al voorspeld.
De mensen gaan in problemen komen…
Dezelfde signalen hadden ze in Den Haag ook kunnen opvangen, maar ze hebben geen voeling met de samenleving.
Na Corona trok de economie aan als een dolle, boodschapjes werden duurder, de brandstof ook.
De lonen stegen niet.
Toen kwam er een oorlog en icm met de ambitieuze klimaatplannen was het plaatje compleet.
De regering heeft al die maanden zitten slapen.
Migratie was en is prioriteit #1.
Met een paar simpele koopkrachtreparaties hadden ze kunnen ingrijpen, maar deden dat niet.
De overheid heeft namelijk bakken geld nodig om eerdere missers te betalen.
Denk aan toeslagenaffaire, studentenaffaire, Coronakosten, spaartaxcompensatie etc.
Ze dachten eerst de mensen uit te knijpen en enorme btw en accijnzen binnen te harken.
Dat is gelukt!
Ondertussen is het leven voor de helft vd bevolking haast onbetaalbaar geworden.
En nog zegt de regering niets te kunnen doen.
Ergens volgend jaar..
De minister van Centen, mevrouw Kaag, heb ik al in geen maanden gehoord noch gezien.
Althans niet over de portefeuille waarvoor zij verantwoordelijk is.
Migratie en boeren pesten is de speerpunt van dit kabinet.
Een regelrechte wanprestatie.
En op Prinsjesdag presenteren zij de beste cijfers ooit.
Goh!…
We hebben een minister voor Armoedebestrijding: een heuse geëmancipeerde Gristenwijfie. Met de term gristenhond heb ik geen moeite, maar in dit geval laat ik vooralsnog de aanduiding van een bitch in het Nederlands nog maar even achterwege.
De Gristenkudtenunie gaat nu vooral eventjes heel erg nat op het asieldossier, Met dank aan Gert-Jan.
Ik woon sinds kort in een plaggenhut in Drenthe.
Helaas moet ik ook van deze voorziening gebruik maken. Als alleenstaande krijg ik dezelfde hoeveelheid als b.v. een gezin.
Dat klopt niet. Ik geef dan ook veel weg aan mijn buren die het ook goed kunnen gebruiken. Zelf mogen ze niet naar de VB omdat het inkomen net te hoog is. Wel een leuk bijkomend iets is dat ik artikelen krijg die ik normaal nooit koop. Vanavond biefstuk met brood, morgen een of andere vis die ik ga bakken.
De vegan troep vind ik smakeloos en gaat ook naar de buren.
Je bent echt een hero om dat hier te plaatsen.
Over het algemeen zal je hier geen compassie vinden. Wel hele stoere reaguursels van zolderkamer miljonairs die allemaal heel rich geworden zijn door slim te zijn en 90 uur per week te werken.
@Zapata10 | 01-09-22 | 20:29: Klopt, het liefst stampen we mensen die tegenslag hebben en al op de grond liggen nog verder de grond in. Zo zijn we.
@Duwbak_Linda | 01-09-22 | 20:32: Uitzonderingen daargelaten.
Succes joh.
@Zapata10 | 01-09-22 | 20:29:
Dank je wel . Ik heb er geen moeite mee om er voor uit te komen. Vroeger was ik ooit ook een soort van
" rijke" jongen.
En die 90 uur werken , ik maakte regelmatig 16 uren op een dag. Maar ergens is er iets fout gegaan in mijn toen zo mooie wereldje. Het zij zo.
Uw buren stemmen GroenLinks zo te lezen ?
Vis en biefstuk van de voedselbank? Een kennis van mij is ook VB ‘klant’ en die krijgt voornamelijk groente aangeboden. Vis, vlees of eieren zitten er nooit bij.
Vanaf vandaag zit ik in mijn nieuwe energiecontract. Het wordt 3,5 keer zo duur. We hebben de thermostaat op 15C gezet en daar gaat hij niet vanaf totdat de prijzen normaliseren.
Dat worden 2 truien aan komende herfst, winter en lente. Voor de komende jaren tot 2030. Dan mogen we geen verwarming meer waarschijnlijk.
Too Good To Go app. Aanrader. Het is een beetje een loterij wat betreft wat je krijgt, maar vaak voor 5 euro twee avonden te eten voor z'n drietjes.
In gemixte wijken in USA staan koelkasten op straat waar mensen uit de wijk vers voedsel inzetten wat ze over hebben of überhaupt kunnen missen. De echte arme sloeber kan er dan weer wat uitpakken.
Net even app bekeken. Best een goed initiatief. Zag bv Marqt hier vlakbij op Haarlemmerdijk er tussen en wat bakkers.
Ook eens geïnstalleerd, zelfs 1 supermarkt in dit kleine dorpje doet mee. Altijd een keer het proberen waard...
Tot aan de uiterste houdbaarheid datum proberen te cashen i.p.v. schenken aan de voedselbanken, wat een krenten.
@spamzuiger | 01-09-22 | 21:25:
Diegenen die er gebruik van maken zullen ook geen miljonair zijn vermoedelijk.
Er komt koopkrachtreparatie terwijl de BTW op verse groente nog steeds niet omlaag zou kunnen. Mogelijk wel in de herhaling: de import van hele Franse achterbuurten om de problemen op de arbeidsmarkt op te lossen: www.youtube.com/watch?v=ii5Aoqy7ggA
BTW op voedsel is 9%. Gelooft u echt dat de mensen meer bloemkool en bleekselderij gaan eten als die groente 7-8 of 9 cent goedkoper wordt? Als de OB naar 0% zou gaan?
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:20: Nee dat geloof ik niet levensstijl is hardnekkig ingesleten gewoontes en familietradities dat verander je niet met een procentje.. www.marketing91.com/vals-values-attit... Ooit in de jaren 80 onderzoek gedaan in mijn praktjjk naar levensstijlen en tandheelkundige keuzes het was voor mij een eyeopener .
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:20: Het is u niet bekend dat juist ongezond voedsel goedkoper is? www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/523... wat dan weer als gevolg heeft dat mensen eerder aanspraak gaan maken op gezondheidszorg. Wat dan weer tot gevolg heeft dat u vindt dat die losers eens wat gezonder moeten gaan eten.
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:20: Nee, dat geloof ik niet. Mensen zijn tegenwoordig in grote getale compleet doodgegooid met informatie die haaks staat op goed koken. Het wordt, in de msm voorop, gebracht als een exotische bezigheid. Als een soort buiten de echtelijke sponde neuken zeg maar.
Groente, een even kostelijke als simpele geneugte daar niet van: google even op de The Greenery en wat er mis is met die bedrijfskolom. Het waarom laat zich simpel invullen. Ook ik zie ik mijn hamstervoorraad ergens rond de jaarwisseling met mijn buren delen.
Zonder bijbedoelingen. Maar wel met een agenda.
@Smoelensmid | 01-09-22 | 20:31: Was dat onderzoek voor of na de sluiting van de Spinazie-academies? Volgens mij kunnen veel mensen niet meer koken en is smaak verpest door suiker en vet.
@Zapata10 | 01-09-22 | 20:33:
Daar gaan we weer. De minima zijn zielig want ze kunnen niet nadenken. En hebben op school niet geleerd over de Schijf van Vijf?
Dus als je leeft op frikandelbroodjes, Red Bull en baklava is dat weer de schuld van de media, van Albert Heijn, van de VVD of wie dan ook.
Maar nooit nooit worden die obese verklompen met hun eigen keuzes geconfronteerd.
Hier mis ik ook wel een actie van deug BN-ers.
Er wordt steeds naar de overheid gekeken, terwijl bij een gemiddelde vulkaanuitbarsting of aardbeving de initiatieven op tv over elkaar heen buitelen.
Alle BN-ers van Claudia de Breij en Ruben Nicolai tot Carolien Intens willen meedoen op de buis met een t-shirt met grote letters Geef!
Maar dit is voor Nederlanders, dus handjes blijven op de knip. En de miljonairs zouden zich eens bundelen en iets starten voor arme Nederlanders.
Die 1% geeft ruimhartig aan het Concertgebouworkest en aan museum Boijmans Van Beuningen
Eerst de gewone banken, dan de voedselbank. Whats next? De spermabank?
In plaats van het gratis weg te geven kan een supermarkt er ook een 35% sticker op plakken.
Dat gebeurt al, ze mogen geen producten verkopen waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Uitkering? Er is toch een personeelstekort?
Ik schaam me om het toe te geven, maar ik heb vandaag een slof zware shag gehaald bij de VB.
Normaal rook ik Lucky Strike, maar dat wordt me gewoon té gortig.
Niks om je voor te schamen. Zware shag gaat je wel opbreken na een tijdje; smaakt goed maar het is niet zo licht als die LS cigaretjes. Beetje combineren zou ik zeggen.
Niks mis mee, daar krijg je ook kanker van.
Huh? Bij de voedselbank? Grapjas.
@ChalinaRosa | 01-09-22 | 20:29:
Bij de tabakbank natuurlijk, slimpie.
@Mr_Natural | 01-09-22 | 20:42: Waar staat VB dan voor? (ik weet het niet)
Gisteren bleek dat een hoop reaguurders het heel normaal vinden dat een jonge vrouw met een normale baan haar energie rekening niet meer kon betalen, ze moest haar autootje en hond maar opruimen en weer bij pappie en mammie gaan wonen. Ik neem aan dat die voedsel banken dan helemaal wel "eigen schuld" zullen zijn en gewoon opgedoekt kunnen worden, volgens dit soort wereldvreemde holbewoners althans.
Dat ligt wel wat genuanceerder. Helaas is het vaak wel dat demense die hun rekeningen straks niet kunnen betalen toch op te grote leven. Te dure leaseauto, te hoge hypotheek, hond, roken, 20 abonnementen, duur mobieltje, verre vakantie, enz, enz.
Makkelijk lullen vanaf de zijlijn. Het feit dat er voedselbanken zijn gekomen, dat ze het drukker en drukker krijgen en dat ze nu alarm slaan vanuit de praktijk, dat geeft aan dat het soort geleuter zoals u hierboven schetst een soort van wegkijken is.
@amateurrr | 01-09-22 | 20:11: We zijn simpelweg vergeten wat echte armoede is. Laat onverlet dat er wel degelijk echte armoede bestaat in NL. Het zou pas echt sociaal zijn als we die veel kleinere doelgroep nog veel meer zouden helpen in plaats van net genoeg te geven om niet dood te gaan, en die veel grotere groep verwende 'armen' de pleuris laten krijgen.
@Osiris | 01-09-22 | 20:13: Eh... lees m'n reaguursel nog eens rust door en probeer het dan nog eens.
@zwellevertje
Excuses, mijn reactie was juist op wat u aan “een hoop reaguurders” toeschreef, niet naar u. Ben het namelijk geheel met u eens.
Nu gaan alle ontwikkelingslanden ook hulp sturen naar de arme hongerige witte kindjes in Nederland.
Ze gaan zand sturen, om onze dijken op te hogen.
Blanke
Ontwikkelingslanden sturen alleen hun zonen van militaire dienstleeftijd naar verNederland.
De Shockdoctrine gelezen, alles viel daar al op z'n plek. Mij verbaast niks meer.
Een paar dagen terug stond er op de Joop nog een link naar een VARA-radioprogramma, waarin een paar dames n.a.v. de asielzoekerscrisis beweerden: "Nederland is een groot en megarijk land".
Misschien moeten ze bovenstaand item bij de VARA maar eens gaan lezen.
Italie is een praktisch failliet land waarin particulieren gemiddeld veel vermogen hebben. Nederland is een betrekkelijk rijk land waarin particulieren gemiddeld weinig vermogen hebben, maar wat in ieder staatje wordt verhuld doordat ze pensioenaanspraken meenemen.
Zouden ze nou in verschillende buitenlanden een benefietavond op de tv organiseren? Iets met artiesten en een gulle inzameling?
"Help Holland To Keep Warm"
"Feed the Dutchies"
“Pass the Dutchies just your left-off shite”
De voedselbank behoort tot de Nederlandse folklore.
Welke ouders laten hun kind nou zonder brood naar school gaan , dat snap ik echt niet. Wat voor ouders zijn dat ?
Waarom geven die niet gewoon cake mee.
Ouders die weten dat hun kinderen dat toch alleen gebruiken om aan de eendjes te voeren.
Jaren 80 op school gaf ik al de helft van mijn lunch weg.. Bizar eigenlijk
Of ouders die geen tijd hebben om te koken. Desnoods gooi je in 10 minuten een maaltijd op tafel waar in ieder geval alle componenten in zitten. De voorbereidingen kun je gewoon de avond ervoor al doen.
@MickeyGouda | 01-09-22 | 20:11: componenten, eet e dan ook van zo een ziekenfonds bord met vakjes ;) Mijn streeftijd is altijd 4min maar ik speel vals met een hogedruk stoommachine... en een vrouw die geen koolhydraten wil, dat scheelt ook een hoop kooktijd en energie..
@Smoelensmid | 01-09-22 | 20:43: toets van de J is pleitte na een aktie als flycatcher maar dat had je vast al door...;)
Nog geen 1% van Nederland loopt bij een voedselbank. Ongeveer de helft van deze mensen zit in de schuldbemiddeling. Beetje perspectief houden.
En daar zijn de voedselbanken op ingericht, maar dat percentage gaat dus oplopen vanwege alle stijgende kosten. Als je het topic had gelezen zie je dus wat dan het perspectief is, niet genoeg op alle hulpbehoevenden te bedienen. Of bedoel je dat niet?
Begrijpend lezen is een dingetje bij sommigen...
En hoeveel % van de Nederlanders ziet loterijen nog als noodzakelijke uitgaven? Die deelnemers zijn niet de Nederlanders die hun pensioen als lang bij elkaar hebben.
@BobD
U heeft een punt, dank. Maar dan blijft die andere ongeveer de helft van die mensen over. Die toch wel goedbedoelend en -acterend in de zware problemen zitten over. Dat is naar mijn mening toch een tendens van het laatste decennium zo niet minder. Dan is er toch iets gaande dat niet helemaal in orde is?
@amateurrr | 01-09-22 | 20:09: alsof de voedselbank een onmisbare voorziening is.
@BobDobalina | 01-09-22 | 20:35:
Voor een deel van de bevolking wel, en dat deel zal gaan groeien.
Ja, dagelijks eten en drinken lijkt me vrij noodzakelijk, u niet?
Koopkracht reparaties ammehoela. Er wordt grofweg 1000 euro de neus uitgedeeld terwijl de uitgaven met een veelvoud daarvan zijn gestegen in het gemiddelde huishouden.
Onze energienota is zo'n beetje het hoogste van de wereld en de staat heeft extra inkomsten door de hoge energiekosten maar ze schepen het klootjesvolk af met 1000 euro......
Tegen die tijd is het nog 500 euro waard.
Ga gewoon naast de uitkering een paar uurtjes zwart betaald schoonmaakwerk doen. Heb je ook fatsoenlijk eten.
Als je daarmee betrapt wordt heb je een nog veel groter probleem. Dan wordt je gekort op je uitkering en moet je het hele gefraudeerde bedrag, niet eenmaal, maar tweemaal terug betalen want er komt 100 % boete bovenop. En de hoogte van dat bedrag wordt bepaald door de uitkerende instantie. Dat is gewoon een schatting. Ze kunnen ieder willekeurig bedrag aanvoeren. Dan treedt de omgekeerde bewijslast in werking, en probeer dan maar eens aan te tonen dat je dat bedrag niet verdiend hebt. Dat lukt je dus niet.
De AOW-ers ook?
@Asteroid-B612 | 01-09-22 | 20:11:
Klopt helemaal. Krijg je ook nog de belastingdienst op je dak vanwege geschat extra inkomen. Tot de poorten van de hel….
Het zou ons Koningshuis sieren er persoonlijk voor te zorgen dat de voedselbanken ten alle tijden voldoende eten kunnen geven aan hen die het nodig hebben.
Het kroondomein gaat binnenkort weer sluiten voor publiek, wellicht dat Willie wat geschoten wild in de vorm van hertenrugfilet kan distribueren over de voedselbanken. Dan niet zeuren dat u geen wild lust.
@amateurrr | 01-09-22 | 20:00:
In de Amsterdamse Waterleidingduinen lopen 3000 damherten. Als de gemeente Amsterdam ballen had dan nodigden ze één weekend lang honderd jagers uit.
Dan eten alle Amsterdamse minima de hele maand december hertenbiefstuk.
Bestaat in de USA: HUNTERS FOR THE HUNGRY
Feeding Those In Need Since 1991 – Over 29.6 Million Servings Provided
www.h4hungry.org/
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:29: Die Damherten hadden allang afgeschoten moeten zijn. Ze verpesten het duingebied, vreten alles kaal, weg insecten, weg vogels, weg bijzondere planten.
Maar ja, het is bezit van de Gemeente Amsterdam, dus dan weet je het wel, sentimentaliteit is troef.
@KeesBruin | 01-09-22 | 20:43:
Allemaal de schuld van stikstof, die lieve hertjes kunnen er uiteraard niet mee van doen hebben.
Echte problemen ontstaan pas in september 2025, als de preppers door hun voorraad heen zijn.
Moet ik dan nu flink gaan inslaan?
@Dr. Blechtrummel | 01-09-22 | 19:59: Vooral gas aanstekers en kolen voor op de BBQ. Straks niet meer aan te komen.
Ik ken nog een Dirk:
www.youtube.com/watch?v=ACPN0WZkbJQ
Tikkie terug, Jaap!
Een regering van een land zo rijk als Nederland moet zich de ogen uit de kop schamen dat we een voedselbank moeten inzetten om aanzienlijke delen van het volk te eten te kunnen geven. En zo lang de kern van de huidige ellende, zijnde de alles verwoestende inflatie, niet wordt aangepakt blijft het dweilen met de kraan wijd open. We rukken op richting 14% en de ECB stond erbij en keek er naar.
Ik ben er hier al een paar keer op afgeschoten maar voedselbanken zijn vooral een gevolg van clientelisme: voedselbanken en bepaalde politieke partijen hebben baat bij een zo groot mogelijk doelgroep van 'zielige & arme mensen die geholpen moeten worden'.
Ja, er bestaat armoede en dat is treurig. Maar het uitventen van die armoede door voedselbanken en politieke partijen is net zo treurig.
De allesoverheersende angst van de ECB: wegens renteverhogingen kan Italië niet meer aan de financiële verplichtingen voldoen. De kans wordt steeds groter dat de Eurozone daarna uit elkaar valt. The horror, the horror!
Premier Mark Rutte maakt bezwaar tegen het gebruik van de term 'armoede' in Nederland.
Dat zei Rutte vandaag in een debat met Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van de SP over de sociale staat van Nederland. Karabulut wil dat het kabinet wat doet aan wachtlijsten bij voedselbanken en tegen honger in ons land.
In het jaar 2011 sprak Rutte deze wijze woorden.
De eerste voedselbank ontstond in Rotterdam. Het was voor Unilever een goedkope manier om van verkeerd verpakte of gestickerde voedingsmiddelen af te komen. In plaats van stortingsrechten betalen werd alles bij de fabriek door een busje afgehaald. En je kon er als bedrijf je sociale gezicht mee laten zien.
@_pacman_ | 01-09-22 | 19:56:
Draai je boel niet een beetje om?
Voedselbanken zijn niet opgericht voor een businessmodel.
Hoezo 'baat bij'
@_pacman_ | 01-09-22 | 19:56: Voedselbanken bestaan bij de gratie van particulier initiatief, vrijwilligers, enkele kerkelijke organisaties en vrijgevige ondernemers. Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt.
@AdvocatusDiaboli | 01-09-22 | 20:02: Het is geen eenrichtingsverkeer probeer ik te zeggen. Voedselbanken zijn nuttig voor echte armoede. Ze hebben echter ook een perverse prikkel om hun eigen bestaanrecht (wat niet economisch-commercieel belang hoeft te zijn) te rechtvaardigen. Zonder doelgroep immers geen voedselbank. Daarom is iedereen die slecht met geld om kan gaan tegenwoordig een potentiele klant voor gratis voer, kleding, huisdierenspullen enz enz.
Armoede is in veel gevallen een keuze, merk ik in veel praktijkgevallen binnen de schuldhulpverlening. Veel mensen die op een domme manier veel geld hebben uitgegeven. Een klein percentage kan er weinig aan doen. Tenminste dat is mijn ervaring als werkgever
Een tijdje geleden had een jumbo wajongere medewerker de afval containers van supermarkt, die normaal op een afgesloten terrein staan aan de weg gezet. Wat ik toen allemaal in aantrof, je kan er een hele voedselbank van voorzien. Dat doen alle supermarkten. Rollen biscuits, gevulde koeken, worsten, trossen bananen, bloemkolen, broden. Dus niet in paniek raken...
Ssstt dadelijk komt de overheid met een nieuwe wet.
Containers mogen niet meer aan de straatkant zodat mensen in armoede geen eten meer kunnen pakken die een dag over de datum is.
Want dan is de supermarkt strafbaar.
„ Groen Gas Gelderland produceert biogas uit biomassa. Per jaar ontvangen we zo’n 72.000 ton aan biomassa
Onze biomassa bestaat ook uit bijproducten uit de agrarische, voer- en voedselindustrie. Dit zijn bijvoorbeeld graanresten, amandelschillen, afgekeurde supermarkt producten of afgekeurd honden- en kattenvoer. Hiermee kunnen de fabrieken en supermarkten niets meer doen. In de biogasinstallatie zetten we dit duurzaam om in biogas.”
Alle producten uit de supermarkt worden met verpakking en al fijngehakseld en vervolgens vergist.
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:10: Nou ik heb toen ook flink biogas geproduceerd toen van al die bloemkool. Pakjes honig groente saus lag er ook in, dus lekker met een papje.
De eerste ratten, zoals Daan de Neef, verlaten al het zinkende VVD-schip. Gasten die zich plots gaan opstellen aan de kant van 'het volk' en proberen hun rol in deze ellende te herschrijven. In het land VVD'ers die zich zorgen maken en die nu op een of andere manier een beeld moeten schetsen dat ze hier niet aan bijgedragen hebben.
Nieuwe Toeslag dan maar? De Euroshopperbijslag. De Hamstertoeslag. Schietlintsubsidie. Brinta, Broccoli & Brood regeling.
Goed gevonden! En hoe nijpend is inmiddels de situatie bij de Dierenvoedselbank; socialekaartdenhaag.nl/ak-organisatio...
Misschien kunnen de PartijvoorDeDieren, poezenknuffelaar Wilders en BBB-Caroline een initiatiefwetsvoorstel indienen? Voor een nieuwe dierenvoedingstoeslag?
@theo-is-dood | 01-09-22 | 19:54:
Tja weet je, vind het allemaal prima dat mens en dier geholpen worden. Waar ik angstig van word is dat de overheid voor steeds meer mensen onmisbaar wordt. Dat kan uiteindelijk niet goed blijven gaan.
@Duwbak_Linda | 01-09-22 | 20:23:
Jawel hoor. We drukken wat geld bij en schuiven de staatsschuld door naar onze kinderen.
Geen enkele klant bij de Voedselbank die daar wakker van ligt. Of überhaupt weet wat staatsschuld betekent
Jaren geleden theo, zou ik het met je eens zijn geweest, inmiddels is het zo dat ook mensen die braaf allebei werken en geen grote financiële risico's namen veroordeeld zijn tot de voedselbank.
Duwbak heeft helaas een punt, sinds de jaren 60 heeft de overheid weinig anders gedaan dan steeds meer mensen afhankelijk van ze te maken.
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:32: Ook als overheidje oneindig zou kunnen bijdrukken, dan nog blijft 1984 geen handleiding naar geluk.
@the_w | 01-09-22 | 20:37: Volgens mij is theo het eens.
Waar ik bang voor ben is dat we verstrikt raken in enkele neerwaartse spiralen. En ja, het is makkelijker om problemen te voorspellen dan een systeem bedenken dat wel goed werkt.
Maar toch. Socialisme werkt niet. Een te machtige overheid ontspoort vroeg of laat, zelfs met de beste bedoelingen.
Welnee, in januari gaan de uitkeringen ongeveer €100 omhoog zodat er een hoop mensen net niet meer in aanmerking komen voor de voedselbank. Probleem opgelost.
€100 is net niet genoeg om de inflatie te dekken.
Komt er ook een gasbank?
Zot.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe eind moet komen aan deze crisis. Of Rusland de oorlog wint of verliest, Poetin heeft ons volledig in de tang.
Onderhandelen. Nordstream 2 open.
Of we het nu leuk vinden of niet wij kunnen voorlopig niet zonder Russisch gas. Er is ook niet genoeg LNG om Europa te voorzien.
Wel grappig dat men dat zegt. Ik ontken de problemen niet maar om nu te zeggen dat we ‘compleet in de tang’ van Putin zitten is wel wat overdreven. Vorige generaties hebben wel voor hetere vuren gestaan. En vergeet niet de welvaartsdaling in Rusland zelf is heel wat groter dan in Nederland en ze hadden het nu niet bepaald goed. Vooralsnog hebben wij Rusland meer in de tang dan andersom. De sancties hebben een verwoestend lange termijn effect.
De crisis is geld weggooien in een bodemloze put van zonnepanelen en windmolens. Die gaan bij lange na niet de hoeveelheid en betrouwbaarheid aan energie leveren welke we aan olie en gas en steenkool wel hebben. Atoomenergie en aanverwanten is verboten verklaard, zeer helaas want daar heb je betrouwbare energie qua bron en goedkoop.
@BobDobalina | 01-09-22 | 19:51: Nou dat valt dan erg tegen: www.youtube.com/watch?v=UUGAmBGbg1U
@BobDobalina | 01-09-22 | 19:51: Why sanctions against Russia don't work :
time.com/6150607/why-sanctions-on-rus...
www.msn.com/en-us/news/world/sanction...
globalsecurityreview.com/why-russian-...
thehill.com/opinion/international/347...
carnegiemoscow.org/2015/03/28/why-san...
Niet Poetin heeft ons in de ta g maar die onbekwame kutclowns van de EU storten ons moedwillig in de (energie)armoede.
@BobDobalina | 01-09-22 | 19:51:
Uw mening, gebaseerd op?
Wensdenken en linkse staatmedia
Het gaat nu snel. Wie gaat ons uit al die crisissen trekken? Ik zie geen geschikte kandidaten.
We moeten eerst puinruimen. Er is wel een brede oppositie maar die zijn te veel met de kleine onderlinge verschillen bezig, terwijl het blok/kartel van vvd, 66, cda, cu, gl, pvda de macht aan elkaar toespelen.
SP, JA21, BBB, Haga, PVV, Omtzigt, zelfs DENK zouden moeten kijken wat elkaar bindt en dat vooral op hoofdlijnen. RutteKaag en hun kliek moet echt eerst weg en dan kan je een andere weg inslaan. De oppositie moet even niet mauwerig doen over de verschillen.
@Nuuk | 01-09-22 | 19:51:
Klinkt zinnig, Nuuk. Het grote plaatje, daar moet men zich nu op focussen. Er gaat teveel aandacht naar randproblemen.
Niemand. Het is over, we hebben geen Twamp.
@Nuuk | 01-09-22 | 19:51: Klinkt goed.
Wat een gaaf land hebben wij toch.
Heel benieuwd hoe lang het nog duurt voordat de grote massa gaat optrekken richting binnenhof voor bijltjesdag.
Als het aan mij ligt vanavond nog. Zullen we de trein nemen? Oh wacht...
Hahaha. U bedoelt die 4,6 miljoen inwoners van ons land die maandelijks een zorgtoeslag ontvangen? Of de honderdduizenden die de energietoeslag van €1.300,- ontvangen?
Nee hoor. U ziet dat nu juist het tegenovergestelde gebeurt. De Nederlander wordt voor een groeiend deel van zijn inkomen afhankelijk van die overheid.
Exact Theo-is-dood: “you will own nothing…”
@theo-is-dood | 01-09-22 | 20:14: En eenmaal afhankelijk van de overheid, geeft dat de overheid vrij spel.
Na de voedselbank komt nu een energie bank .....
Wat ging het toch goed onder president Trump.
Behalve de woke media dan, maar die waren al een tijdje dunne stront.
“Don’t underestimate Joe’s ability to fuck things up.”. Waarvan akte.
eh...Poetin is Oekraïne binnengevallen.
Niet Sleepy Joe.
@AdvocatusDiaboli | 01-09-22 | 19:59:
Tijdens Trump hield Oekraine zich koest. Niet opgevallen?
@pjotr nicknaamtov | 01-09-22 | 20:13:
Inderdaad, Oekraïne viel Rusland pas binnen na Trump.
Of zoiets, begrijp ik dus.
@J-van-de-Bontekoe | 01-09-22 | 20:24:
Meteen nadat Joe aantrad begonnen ze de Donbass te bestoken.
Dat heet uitlokken.
En de apps waarmee je tegen 50% reductie tht-spullen op de afloopdatum kan afhalen bij de super, zijn erg succesvol. Al zeggen ze de VB niet in de weg te zitten.
Hoe heet zo’n app? (Ik vraag het voor een vriend.)
Togoodtogo. bijv.
@Dr. Worstenbroodje | 01-09-22 | 19:46:
Hier www.foodello.nl/ geen app nodig.
@Al SchietjemeLevend | 01-09-22 | 19:54:
Goede tip.
Honderdduizend mensen, zijn dat vijfentwintig gezinnen of wat? Want dat maakt het probleem ineens een stuk kleiner. Ter grootte van een beetje dorp.
ja joh, op 18 mln inwoners is dat 0.7 ofzeau? Uit het blote hoofdje. Doemdenkerij ende onrustzaaierij.
Wel 25 heel grote gezinnen dan.
Ik ben een jaar of 8 geleden zelf werkzaam geweest voor de Voedselbank als vrijwilliger. Het is echt schrijnend wat je aantreft als je die kratjes naar de verdeelpunt en gaat brengen. Maar ook grote dankbaarheid, van hen die dit is overkomen. Het fenomeen 'voedselbank' is overigens tegelijkertijd opgekomen met ""het fenomeen"" Mark Rutte.
Goede observatie over de opkomst van de fenomenen. En we zijn nog lang niet van de gevolgen af...
Ja want vroeger was er geen armoede. Ik denk dat er eerder een parallel is met de mogelijkheden voor kopen op afbetaling en mobiele telefonie contracten.
@BobDobalina | 01-09-22 | 19:57:
Ja, want voor Rutte 1 kon je niet op afbetaling kopen.
Ahum……
En nu graag een onderbouwd oprispel.
Het gaat hard en die 100.000; dat zijn de contacten die bij de voedselbank lopen. Daar zit echter vaak nog een partner aan vast, en minderen.
Een soort gezinshereniging maar dan voor de bedeling der armen.
Wat vind die CU mevrouw daar nou van?
@sgaapje | 01-09-22 | 19:40:
Dat is een hele goede vraag. Gisteren hadden we het in een tegel al over Schouten. In principe een hele capabele vrouw die nu echter op een zijspoor is gezet van armoede-minister. Onbegrijpelijk dat de CU zich zo laat piepelen door 3 partijen die de extra zetels nodig hadden, en dan nog wel een 66 dat openlijk een schijthekel heeft aan de CU.
Maar goed, nu moet ze maar met iets komen en die Rutte en Kaag voor het blok zetten. Ze bedachten een ministerie van armoede dus nu ook maar beleid financieren, of schuift Kaag het geld liever naar Pallies en Brussel?
Hopelijk is deze regering voor de kerst gevallen.
Misschien een benefietavond bij OP1?
Blijft wonderlijk, de algemeen geaccepteerde aanname dat alleen onder- en middenklasse ondersteunt hoeft te worden in deze inflatie-misere. Ook, of misschien wel juist, mensen met geld / vermogen worden extreem hard geraakt door de inflatie en worden als dank extra hard genaaid door nergens voor gecompenseerd te worden maar juist nog meer moeten betalen.
De irrelevante dooddoener "ze kunnen hun skivakantie best missen" of woorden van gelijke strekking kunt u achterwege laten.
Elke crisis wordt misbruikt door allerlei politici om hun impopulaire stokpaardjes door te drukken, zo ook deze. En meestal is dat socialisme en nivellering.
@Muxje | 01-09-22 | 19:39: 'nivelleren is een feest'. Ik hoor het die trui nog zeggen.
Pacman, wij houden de restaurants draaiend, de hotels, het toerisme, de theaters, de bioscopen, de kapsalons, de docenten die muziekles geven, de pianostemmers.
Dat stort straks allemaal in dankzij het kabinet dat denkt dat we wel even 600 euro per maand extra voor energie en 200 euro extra voor boodschappen kunnen ophoesten.
Alleen het feit dat er zoiets is als een voedselbank geeft aan dat er ergens iets is mis (gegaan).
Diezelfde organisatie, die met de laarzen in de modder in de frontlinie staat, trekt nu aan de bel. Dat is in mijn ogen een tweede, zwaardere indicatie dat er iets mis is.
Wat u hierboven schetst, dus dat er op méér lagen van de bevolking dan alleen de minst verdienende, mensen/ gezinnen zijn die het niet meer rond krijgen zou best eens zo kunnen zijn.
Als je iedereen in gelijke mate gaat compenseren jaag je alleen de inflatie verder omhoog. Oftewel kost een hoop en helpt niks.
@BobDobalina | 01-09-22 | 19:58: Zie mijn redenatie
Ja die worden ook geraakt.
Maar die hebben geld in vastgoed zitten bijvoorbeeld.
En die worden niet afgesloten van de elektra.
@BobDobalina | 01-09-22 | 19:58:
Loon-prijsspiraal
cumulus.co/economie/begrip/loon-prijs...).
@AdvocatusDiaboli | 01-09-22 | 20:07: Geld in vastgoed? Mijn eigen huis bedoel je? Dat geld, daar kan ik niks mee.
@Basil Fawlty | 01-09-22 | 20:09: Het kabinet zou zich achter de oren moeten krabben waarom prijzen in NL relatief zo exploderen t.o.v. andere EU-landen.
@Papa Jones | 01-09-22 | 20:10: Dat is nog zo'n vooroordeel. Alsof iedereen die nu wederom buiten de compensatieboot valt, want geoormerkt als zgn rijke, meerdere huizen heeft of 5x per jaar op vakantie gaan. Ook dat zijn voor het overgrote deel hele normale mensen die het toevallig ietsje beter hebben dan de middenmoot en daar ten onrechte een bijzonder zware prijs voor betalen.
@_pacman_ | 01-09-22 | 20:18:
Als je twintig jaar lang spaart opdat je kinderen zonder studieschuld kunnen studeren wordt je daarvoor gestraft.
Want de compensatieregelingen voor de energieminima worden mede betaald door een verhoging van de inkomstenbelasting in Box3
@Papa Jones | 01-09-22 | 19:53:
Ja, de middengroep die in principe kon rondkomen en nog wat leuke dingen doen (geld uitgeven voor horeca en theater) zullen steeds minder overhouden.
Die zullen inderdaad minder snel uit eten gaan.
Ja. Een hele koude winter.... Spannend!
Hopelijk beweegt dit de notoire niet-stemmers in maart wel richting het stembureau.
REAGEER OOK