Jan Modaal kan alleen doos onder brug betalen
Jan doet niet meer mee
In de huizenmarktrace naar de top moeten we vandaag weer een afvaller melden. Jan Modaal streed moedig, maar moet toch opgeven. De kans dat een alleenstaande Jan ooit nog een eigen huis kan kopen is minimaal. Met de hogere hypotheekrente en extreme huizenprijzen is momenteel nog maar één procent van het complete aanbod bereikbaar voor alleenstaanden met een modaal inkomen. En die één procent is waarschijnlijk een garagebox in de randstad, een fietsenschuurtje in Zeeland of een hokje in de hardst bevende uithoek van Groningen. Voor Jantje zit er dus niets anders op dan afhaken in deze strijd om de koopwoningen en genoegen nemen met een levenslang huren, onder een brug slapen of het vinden van een rijke partner. Dat wil niet zeggen dat de andere groepen veilig zitten, want zelfs tweeverdieners zien hun mogelijkheden kelderen. "Een stel met een modaal inkomen kwam vorig jaar nog in aanmerking voor 36 procent van het totale woningaanbod; nu is dit 20 procent." Tweeverdieners kunnen zomaar de volgende afvallers worden in deze prijzenmarathon waar langzaam steeds meer mensen buiten de boot vallen totdat uiteindelijk alleen Prins Bernhard overblijft. Fijne wedstrijd!
Reaguursels
Inloggennl.m.wikipedia.org/wiki/Pieter_Bogaer...)
“ Pieter Bogaers was minister van Volkshuisvesting in het kabinet Marijnen van 24 juli 1963 tot 14 april 1965 (KVP, VVD, ARP en CHU), en minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening in het kabinet-Cals van 14 april 1965 tot 22 november 1966 (KVP, PvdA en ARP).
Hij bracht als minister de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening uit, waarin het beleid van gebundelde concentratie (groeikernen) centraal stond.
Bogaers voerde de woningproductie op tot meer dan 100.000 woningen per jaar.
Hij heeft als minister verder besluiten genomen voor de inpoldering van Zuidelijk Flevoland (waarin o.a. Almere is gebouwd), voor de bouw van de Bijlmer in Amsterdam, voor de omvangrijke uitbreiding van Zoetermeer en voor tal van andere groeikernen.”
Conclusie: in 1963-1964-1965 lukte het een minister WEL om meer dan 100.000 woningen per jaar te bouwen. Zestig jaar geleden!
Met de techniek van toen, toen een metselaar de stenen en specie op een houten laddertje naar boven moest dragen.
Super goed nieuws in de T. 27% minder nieuwbouwhuizen in Q2. Verwachtte totale bouw 2022: 52000 woningen. Geplande woningen : 100000. Dus net de helft. Woningtekort 1-1-2022: 300000. Woningtekort 1-1-2023: 350000. O ja, in die 2 kwartalen tot 1-1-2023 komen er nog 50.000 asieleisers binnen die een woning moeten krijgen. Totaal tekort is dus 400.000 woningen.
I hartje Hugo. Mijn vastgoedbezit gaat dit jaar weer met 20% toenemen door het volledige faalbeleid van mijn vriend Hugo. En voor de millenialtjes en GenZ die een wonjng zoeken: you will own nothing and be happy. Woehahaha.
Daarom: bruggen bouwen.
Mijn buurman heet Jan , komt wel dichtbij zo.
Phoe, daar kom ik goed weg. Ik heet geen Jan.
Missie geslaagd, Jantje is stuk.
Ik heb een idee. Laten we een crowdfunding beginnen om het zuidelijke deel van Marokko te kopen 400 km lang en we doen 300 km breed, dat noemen we Marolland. Het is ten hoogte van de Canarische eilanden, lekker klimaatje dus en 400 km strand. Is het wat? Marokko doet er toch niks bijzonders mee.
Niks bijzonders?
“ Les phosphates sont avec la pêche les principales ressources du Sahara Occidental. Selon l’ONG Western Sahara Watch, 2,1 million de tonnes de minerai ont été exportés en 2014 pour une valeur de 230 millions de dollars.”
www.alternatives-economiques.fr/quexp...
@theo-is-dood | 18-08-22 | 19:08: Ik heb het over dat stukje daarboven.
Wat een ontzettende mazzel! Mijn vrouw en ik kregen wel de tweede hypotheek rond op onze kartonnen doos!
Wat zou de overwaarde van mijn kartonnen doos zijn?
@spamzuiger | 18-08-22 | 16:38: vóór of ná de regen?
Hoe dan? Hoe kan een land in één decennia zó naar de knoppen gaan op ieder gebied??? Hoe dan? Wie o wie kan Nederland nog redden? Geef de knoppen maar aan Caroline, logisch denkend mens met het hart op de juiste plaats. Who else? Als het maar niet weer Rutte gaat worden want dan vertrek ik naar België waar je een hele boerderijwoning mét grond voor 500 euro kan huren. (ik weet van een échte Vlaming die achterover sloeg dat wij 800 euro voor éénsgezinswoning betalen (en dat alleen maar omdat we hier lang wonen maar daar huur je in België een villa voor.... gaan wij eruit dan rijst de prijs richting 1500 euro per maand, heb je in België een kasteel voor!)
....1 decennia? Maat de omslag kwam al met kabinet Den Uyl en je kunt argumenteren begon al met de mamoetwet en het gas weggeven aan Italie voor anderhalve pizza.
Caroline??? Dan liever een zakenman als Van Haga
—- Van Haga behaalde zijn gymnasium bèta-diploma aan het Coornhert Lyceum te Haarlem en studeerde van 1985 tot 1991 elektrotechniek aan de Technische Universiteit Delft. Tevens behaalde hij zijn propedeuse rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden.
Na zijn studie ging Van Haga in militaire dienst als dienstplichtige bij het Korps Commandotroepen (KCT) waar hij zijn groene baret behaalde. Hij zwaaide af als tweede luitenant. (Wikipedia)
@theo-is-dood | 18-08-22 | 19:10: prima staatssecretaris onder Caroline 1.
Aan de andere kant is de generatie die 'het nu zo zwaar heeft' ook de generatie die op een of ander modaal flutfestival zich laar rippen door een of andere nepondernemer die minimaal 4 Euro rekent voor een biertje. En de generatie die dat accepteert zonder hard lachend de boel af te breken en dan weg te lopen, is ook een generatie die dit een beetje verdient. Want dit is een slaafse consumptie-vee belevenis-generatie. Slappe hap.
Iphones van 1300 euro. Macbooks van 3000 euro. Latte Machiato's van 6,50. Sterf maar met je huilie huilie over tekort aan huizen.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 16:28: Nee, dat waren mijn ex-collega's uit de ICT die zaten op 2x modaal.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 16:28: Precies: ga sparen en koop een huis tijdens de huizenmarktcrisis rond je 40e. En houd op met janken over van alles. Doe er wat aan.
Voor alles wordt naar Brussel gekeken, want, omdat. Maar niet als het ten voordele is van de autochtone Nederlanders, AOW bijvoorbeeld.
Politieke keuzes. We werken het langst door van EU, maar mogen huren van de echte kapitalisten die slapend rijk worden. Het neoliberale plan van de VVD is bijna compleet, nu ook nog de rest van de tweeverdieners.
We werken het langst door van EU. Nee, niet waar
@Henk1955 | 18-08-22 | 16:05: O? www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art.... Ik heb er 47 jaar opzitten maar als ik door zou moeten tot 67 dan zou ik 52 jaar gewerkt hebben. Gelukkig heb ik kunnen kiezen nu om een parttime baantje te nemen voor de lichaamsbeweging en voor de rest te mantelzorgen. Dus ik werk nu nog maar 8 uur per week.
En in Amsterdam begint het zo straat na straat ook al voor te komen dat er meer abnormale woon situaties zijn dan normale. Alles onderverdeeld, AirBnB, mentaal zwakke buren met pgb en de betreffende fraude, niet ingeschreven huisgenoten die meeliften op sociale huisvesting, leegstand die verhuld wordt want anders investeerders bang, zwarte huur zonder inschrijving (of wat Van Haga z'n specialiteit ook was), studentenhuizen met eindelijk meer balletjes dan ratten, woonboten van scheepswerfresten die leven als kampers maar denken bij de grachtengordel te horen, witwas hoekjes waar de coke en gezochte buitenlanders lekker mogen vertoeven, expats die elke prijsverhoging maar mogen slikken, sociale huur die bezet wordt door mensen die niets geen verbinding hebben met de stad maar niet hun adresje kwijt willen raken, daar omheen een paar jonge stelletjes met een veel te hoge hypotheek. Die ervan uitgaan dat iemand anders na hun hun wel uitkoopt tegen record winst in combinatie met hogere rente en recessie.
Daar tussen gesprokkeld een paar particuliere huurders en kopers. Waarvan het huis tijdens het daglicht amper is bewoont. Want heel de dag werken + kids in de opvang.
Kids???
@Therion | 18-08-22 | 15:05:
Ja, maar tegen de tijd dat die naar school moeten verhuizen ze wel hoor ;)
@jcvjcvjcvjcv | 18-08-22 | 15:07: U bedoelt kinderen, neem ik aan.
@Therion | 18-08-22 | 15:17: Kids - shopping - sale - WTF - shit - fuck & fucking. Ik ging naar Amsterdam shoppen met de kids en SHIT !!! zat tussen de nimbys! De fucking trein was weer eens te laat.
Volgens de linkse deugers moet de verwende Nederlander niet zo zeuren. In Afrika wonen ze in een poephut en moeten ze 10 km lopen voor een waterput. Die zijn pas zielig en de Nederlander is verwend.
Die lopen hier naartoe voor gratis woning en levenslange verzorging.
@edo2018 | 18-08-22 | 14:33: Nee juist die hele arme Afrikanen lopen hier niet naar toe(dat kan helemaal niet dan ga je dood). Het is de rijkere klasse in Afrika die in de steden woont met eigen huis en personeel die hun zoons naar Nederland sturen voor paspoort, zorg en huis.
Zij hebben tenminste een hut.
@Deflatiemonster | 18-08-22 | 15:00: Luxury!
Maar wij hebben Almere.
Monaco aan de Noordzee, zonder een fijn (belasting) klimaat maar met Finnen. Met dank aan de VVD.
U bedoelt Delhi aan de Noordzee. Een paar Ambani's bezitten de hele economie terwijl de rest in slums vertoeft onderdrukt door een overheidsbureaucratie.
In Londen is het al jaren gebruikelijk dat je een appartement moet delen met verschillende mensen. Het is alsof je dan in een hostel woont.
San Fran en New York ook. Maar de oplossing is duidelijk: pods. Iedereen zijn eigen pod, gezamenlijke faciliteiten en je kunt er een hoop kwijt in mensapenflats.
@Graaf_van_Hogendorp | 18-08-22 | 14:02: In de slums van Kolkata schijt de gemeenschap ook samen in dezelfde plastic rivier.
In LA deelde m'n geluidstechnicus met ongeveer 15 Latino's een appartement in het midden van stad. De meesten waren toch de hele dag verdwenen. Kon hun in een hoekje met z'n laptop en een tortilla vanaf thuis werken. De kids tegen een flatscreen met hun neus. Af en toe een blackout met de stroom. Het zij zo.
@Graaf_van_Hogendorp | 18-08-22 | 14:02: of een Matrix uiteraard
Zelfs in de oorlog kon je nog makkelijker een woning vinden.
Breng ze nu niet op ideeën, ze willen al zo graag vechten tegen Poetje. Alleen toen had je grotendeels nog geen atoombommen die grote biem deden en hele landen wegvaagden, nu wel.
Het avondje stappen in de EU was leuk. Maar de zon komt nu echt op en het is tijd om weer aan het werk te gaan. Elk jaar €25 miljard de grens overkieperen en een munt behouden die onze pensioenen en salarissen uitholt is een sluipmoordenaar van de Nederlandse welvaart.
8 tot 9 jaar geleden ging ik op huizenjacht. Huizen van toen rond de 600k gaan er nu uit voor q-1.5 mio
Het probleem zit hem dat wat toen 100k was nu 300k doet zonder dat Nederlandse lonen zijn opgelopen.
Wat er in Amsterdam overgeboden wordt op huizen is precies het hypotheekbedrag wat een alleenstaande kan lenen.
#echt waar #bewezen feit
Dan hoeft ie daar niet te zoeken. Duur wonen is niet voor iedereen weggelegd.
@Red shirt | 18-08-22 | 14:14: we zijn het zowaar eens. Emmen is ook heel mooi !!!
Ik hoorde in de wandelgangen dat Tubbergen heel betaalbaar gaat worden.
Dat komt door de hypotheekrenteaftrek. Decennialang zijn woningeigenaren gesubsidieerd. De kopers met de hoogste inkomens genoten van de hoogste hypotheekrenteaftrek en hadden enorme belastingvoordelen waardoor zij hun woningen grotendeels of helemaal hebben kunnen afbetalen. Hierdoor zijn de grootste vermogens bij de pensionado's met riante pensioenen in afbetaalde huizen gaan zitten.
Wonderlijk genoeg heeft een pensionado met riant pensioen in een (bijna) afbetaald huis veel lagere woonlasten dan een bijstandsmoeder in een sociale huurwoning.
Hypotheekrente-aftrek is in het leven geroepen om eigenwoningbezit te bevorderen. Dat het een ietwat prijsopdrijvend effect had, ach ja... dat was vooral vervelend voor hen die niet werkten en toch een huis wilden kopen.
@Papa Jones | 18-08-22 | 13:32: dat is de propganda ja. In de praktijk zijn hele villa's hiermee afbetaald. De hoogste inkomens hebben hier het meest van geprofiteerd.
Laagste inkomens hebben daar vooral van geprofiteerd. Hoge inkomens konden hogere hoeveelheden aftrekken, maar lagere inkomens hielden hier het meest aan over.
Mensen vergeten tijd heel gemakkelijk dat je met een koophuis altijd aan het betalen en klussen bent. Dat 'voordeel' kunnen veel mensen op meerdere manieren niet opbrengen. Verschil mag er zijn dus. Oh ja, en woningnood door slecht immigratiebeleid.
pensionado's hebben ook nog premie a en premie c opgestreken. een flinke subsidie
@Dr.Utker | 18-08-22 | 14:58: niet alleen pensionado's. Persoonlijk 10 jaar lang premie A gepakt. 4000 per jaar. You will own nothing and be happy millenial.
@Jhkq | 18-08-22 | 13:41:
Wat stelt dat beetje hypotheek rente aftrek nog voor? Ten eerste gaat die aftrek niet meer tegen het hoogste tarief van de Inkomstenbelasting van 49,5%.
Ten tweede betalen de meeste mensen een rente van 0,9-2% voor tien jaar vast. Kortom, de bedragen stellen niks meer voor
Hoe eerder alleen Bernhard nog huizen heeft, hoe beter. Komt het volk hopelijk eindelijk eens van z'n gat en gaat doen wat het moet doen: z'n rechten opeisen! Blijkbaar is het nodig dat we iedereen onder de brug laten eindigen voor we onze burgerplicht weer serieus gaan nemen. Eigen schuld, dikke bult.
Maar de regering koopt nu toch hotels op om de bevolking te helpen zodat alle starters en Jantjes Modaal ook woonruimte kunnen krijgen? Gratis en voor niets? of niet?
Zo gaat het in het spelletje Monopoly nou ook altijd. Het blijft leuk totdat je niet meer kan betalen.
Waar blijft het volksoproer?
Vakbonden? Arbeiders?!
Gele hesjes?
Belangenorganisaties?
Boeren?
Er was een woonproject in Rotterdam vorig jaar maar dat is vakkundig geframed als links (was het ook)
En er kwamen hyperaggressieve antifa meedoen dus het werd knokken met de politie/er was enigszins overdreven politiegeweld volgens de gemeenteraad Rotterdam.
present
De wanhoop moet nog groeien, net als bij de boeren waar je decennia bijna niets van hoorde.
"Even geduld nog svp".
De man op de foto heeft gewoon pech dat hij in het verkeerde land is geboren. Was hij zo gelukkig geweest om geboren te worden in Marokko, Tunesië of in de Libanon, dan hadden er nu groepen mensen in Nederland voor hem klaar gestaan, om hem te huisvesten, kleden en te voeden en hem nog iedere maand geld toegestopt. Vermoedelijk woonde hij tot zijn zestigste nog bij zijn ouders die er nu niet meer zijn.
en te huwen. vergeet dat ook niet. wat je van ver haalt is lekker
@Dr.Utker | 18-08-22 | 15:00: Als het goed gekoeld is wel.
Ik vraag het even voor de vriend. Vindt momenteel al een exodus van goed en veel gevraagde opgeleiden uit Nederland plaats?
Als ik maar even google hoeveel een huis in Duitsland, zeg het maar, Hannover kost. Dan schrik ik me rot. €300.000 voor een woning van 115m2 + 700m2 grond. Als je pas afgestudeerd bent en je woont samen met je partner in een 40m2 huurhuis voor €1600 pm en jullie verdienen te weinig met je flex contractje om een hypotheek hoger dan €300.000 te krijgen. Dan verhuis je toch gewoon naar Duitsland (of andere landen)? Niet jouw probleem dat Nederland steeds meer tekort aan hoogopgeleide personeel begint te krijgen.
Al jaren. Alleen komen er ook veel terug. De redenen daarvoor lopen uiteen.
Vriend van me is net verhuist naar Portugal, familielid is paar jaar terug verhuist naar Duitsland. Allemaal hoogopgeleid en actief in de sectoren waar nu zo'n tekort is. Hoor steeds vaker om me heen discussie over verhuizen naar het buitenland. Je hebt alleen nog wat in Nederland te zoeken als je OF aan de tepel van de verzorgingsstaat kunt hangen, OF als je miljoenen op de bank hebt. Alles daar tussenin wordt steeds verder uitgeknepen om het huidige beleid te financieren.
Niet uit Duitsland Einstein.
2 jaar in het buitenland en je kan 5 jaar van de 30% regeling gebruikmaken, tsjakkaaaaaa
(Werkt trouwens niet helemaal zo maar als ik van de 30% regeling gebruik had gemaakt na mijn promotie denk ik dat ik nu veel meer geld zou hebben gehad.)
@WimCock | 18-08-22 | 13:15: Daarom moet Rutte ook weg. En daarna 1000 mensen per week weer terugsturen naar waar ze vandaan kwamen.
Duitsers sparen eerst en kopen daarna pas een woning. Je moet dus geld meebrengen. Een volledige hypothecaire lening ga je daar niet zo snel krijgen.
Ik zie bij mij op het werk stagiaires die afstuderen ook steeds vaker naar buitenland verkassen.
@Schemerlamp | 18-08-22 | 13:26: Dan ga je eerst huren. Dat is in Dankzij lage huur kun je veel meer sparen. Dus, daarna alsnog een huis kopen.
Met enige regelmaat zie ik de optie om te emigreren naar een land waar het gras groener is. Wij, een gezin met drie kinderen, wonen respectievelijk in Nederland, Frankrijk en Rusland. Komend seizoen gaat mijn oudste zoon, die tot nu toe in Moskou woonde, studeren in Lyon. Zijn vriendin, ook een Moskoviet gaat naar de UvA. Ik kan u zeggen dat het een gedoe is geweest om die twee, met Visa, Rusland uit te krijgen. Maar zelfs onder normale omstandigheden hebben veel te regelen. Het is niet zo dat ik in NL de deur dicht doe en in FR weer een deur open doe. Je leven voortzetten in een ander land is niet zo simpel als het wellicht lijkt.
@Schemerlamp | 18-08-22 | 13:26: En dus zit je in de val als je alles moet weg kieperen naar een dure huurwoning in plaats van die centjes op te potten. Ander werk dat beter verdient? Meestal is de winst minimaal, mede door toegenomen forenzenkosten en tijdsverlies. Werken loont niet in NL.
@Ierse_Setter | 18-08-22 | 13:43: Lage huur? Waar? En als je werkt hebt, hoe dan?
@appeltjesgroeneweide | 18-08-22 | 13:24:
Toevoeging; netto. Mag 2000 ook? Dan zijn we in 2032 ongeveer weer op het niveau van 2007.
Het is niet 1:1 te vergelijken. Wordt de straat opgeknapt in Duitsland, dan moeten de aanwonenden dokken in sommige gevallen. Maar in de grensregio zijn er velen die in Duitsland wonen en in Nederland leven, zeg maar. Werk en hele sociale leven in Nederland en huis in Duitsland.
Er zijn andersom ook een paar Duitsers die in NL werken omdat ze zeggen dat hier de lonen hoger zijn.
In Duitsland zijn ze natuurlijk wel een stukje verder van het pad af qua corona dingen...
Ander nadeel; slechte fietsinfrastructuur. Voordeel; Duitse automobilisten rijden veel beter. Maarja, helaas veel Nederlandse tanktoeristen en die houden zich niet aan de 1,5m afstand bij fietser inhalen.
Teveel regels maken het bouwen van nieuwe woningen te ingewikkeld en te duur.
Het aanbod op de markt groeit langzamer dan de vraag. Gevolg: hoge prijzen.
De overheid is het probleem. Niet de oplossing.
De nieuwe proefballon is om de lonen te verhogen, dat geeft je een paar maanden later weer prijsverhogingen.
Doe de belasting maar eens flink omlaag, werken loont niet in dit land.
"Geen gezeik, iedereen rijk" werkt ook niet. De overheid is deels het probleem maar dat komt met name omdat het bij ons zo geregeld is dat leegstand ook winst is voor de pandjesbazen. Als je de woningnood wil aanpakken kan je daar eens beginnen. Gewoon onteigenen die pandjesbazen.
Helaas niet
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 13:14:
Dus gaan we maar voor "Veel gezeik, iedereen arm".
Huren of kopen maakt daarin weinig uit, als het aanbod in koopwoningen groeit zal de vraag naar huurwoningen krimpen en de prijs daarvan ook.
Uiteindelijk moet een woning als investeringsobject oninteressant worden, onteigenen is ook niet de oplossing.
@niet-creatief | 18-08-22 | 13:35: Je hebt geheel gelijk, met die aanmerking dat als de bevolking sneller binnenstroomt dan het land volgebouwd wordt geen enkel probleem wordt opgelost, integendeel.
Te veel regels inderdaad, te veel bemoeial vanuit de overheid. Als die nu eens 10./ Jaar pas op de plaat doen. Even helemaal niets, komt het vanzelf goed.
Wat ook gek is: ze slopen hele straten met huurwoningen omdat die te oud zijn of niet meer in goede staat.
Er komen dan meestal woningen voor terug die de oorspronkelijk bewoners niet kunnen betalen. Die moeten dan maar ergens anders heen. Naar...eh... ergens anders. Wegwezen.
Als ze die hele straat met huurwoningen zouden verkopen (wat de VVD graag wil) en je jaagt de bewoners eruit door slecht onderhoud e.d. (de gebruikelijke truc) dan worden de woningen opgeknapt en met zoveel mogelijk winst doorverkocht.
Hoe kan dat? Ze waren toch te oud en te slecht?
Elk land kent zijn/haar maffia "beroepsgroepen" in Nederland zijn het vastgoedhandelaren, snelle jongens op de Zuid-As en het volk wat in de agro-industrie werkt.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 13:16: Koop eens een nieuwe kam Theo.
Eentje die wat minder grof vertand is aub.
Dorus geeft een nieuw begrip aan het woord maffia.
@Theodorus.Goldbach | 18-08-22 | 13:16:
Had die FDF knuppel met zijn debiele holocaust vergelijking toch gelijk dat boeren de nieuwe joden zijn omdat ze overal de schuld van krijgen.
Die duurdere woningen worden ook verkocht. En zo brengt dezelfde oppervlakte aan bouwgrond meer op.
Als er voldoende woningen zijn in het bovensegment wordt het vanzelf weer interssant om goedkopere woningen te bouwen want die krijg je wel verkocht.
Dus: minder regeltjes voor nieuwbouw om de groei in de woningmarkt te vergroten.
Ieder verhaal is goed zolang er maar geld mee gegenereerd kan worden.
Wie is er nou echt blij in Nederland? We zijn tevreden en wisselen tussen teleurgesteld of enigszins prettig verrast. Het is een land overvol slecht verdeelde baten en lasten. Met een beetje dom vermaak tussendoor.
Het GDP per capita van Nederland staat 15 jaar doodstil. Dit zijn de keiharde cijfers van de WorldBank, ons inkomen groeit niet en dat is voor het eerst since WW2. Maar kosten om te leven lopen sneller op dan in Caracas. De politiek creëert armoede en bereikt verder geen ene flikker.
@McCain | 18-08-22 | 13:01:
Groeide anders vorig jaar met bijna 5%. Over de laatste 15 jaar is er eigenlijk alleen maar een stijgende lijn behalve de enorme dip in 2020.
Kinderen zijn hier blij, aldus de jaarlijkse ranglijstjes van 'hoe blij zijn kinderen in een bepaalde selectie landen'.
Met dank aan Eurodisney. Monetaire verdeling van lasten over het eurocontinent is de oorzaak.
De praktijk is nu zo dat in een straat de ene bewoner € 300 kwijt is aan zijn hypotheek en de buurman € 1.600 huur betaald voor vrijwel dezelfde woning. Dat is bewuste inkomenspolitiek. De eerste groep staat nu weer massaal op Schiphol en de ander gaat naar het park. De politiek interesseert het al 70 jaar niet.
Ik vind dat wat “modaal” is ook achterblijft. €36.000 is blijkbaar modaal, oftewel €3000 pm inclusief vakantiegeld en eventueel eindejaarsuitkering. Dus netto per maand €2100-2200?
Afhankelijk van hoe het leven is ingericht en locatie is dit echt weinig als je de vaste lasten telt. Dat wat modaal is mag wat mij betreft met 20% stijgen.
Dit is ook iets dat Omtzigt een keer aangaf. De definities over modaal, en minimum levensniveau, kloppen niet met de realiteit.
@AdvocatusDiaboli | 18-08-22 | 13:01: als je vanaf de jaren 70 kijkt dan is een modaal inkomen nu ongeveer 6 keer zo hoog. Een huis is echter al snel zo'n 20 keer zo duur. Daar zit de grote truc: er heeft grote geld-ontwaarding plaatsgevonden t.o.v. assets (huizen, aandelen etc.).
De prijzen voor allerdaadgse producten is echter door globalisering heel erg gedrukt waardoor Jan Modaal en eigenlijk iedereen die van een inkomen leeft het niet zo merkte dat ze er sterk op achteruit gingen. Het CBS kan dan ook trots verkondigen dat je nu luxe producten kan kopen en het dus beter hebt dan ooit, maar vergeet even dat alles wat belangrijk is in het leven juist onbetaalbaar wordt. En je bouwt te weinig welvaart op ook.
Bottom line: er heeft een extreme kapitaaloverdracht plaatsgevonden en mensen beginnen langzaam maar zeker een beetje te voelen wat daarvan de gevolgen zijn, ook al gegrijpen ze vaak niet precies waarom het zo is.
@Mckenna | 18-08-22 | 13:28:
Wat maakte die luxeproducten nu zo bereikbaar? Kapitalisme.
Wat maakte die primaire levensbehoeften zo duur? Overheid.
@AdvocatusDiaboli | 18-08-22 | 13:01: Nog zo'n grap: middenhuur. Tussen de 700 en 1100 euro. Klinkt zo lekker redelijk maar is al aardig pittig omdat er nog zoveel andere kosten bijkomen.
@niet-creatief | 18-08-22 | 13:40: En uiteraard worden luxe producten ook meegerekend in het inflatie mandje. Gemiddelden zijn ook zo lekker te beïnvloeden door uitschieters, ook naar beneden zoals elektronische apparatuur. En heel toevallig telde een koopwoning nooit mee.
Die luxe producten zijn bijzaak. Goedkoop wonen is hoofdzaak, maar bij bevolkingsdruk worden de belangrijkste zaken schaars. Stel je voor. In de jaren ‘60 hadden ze deugdelijk bevolkingsbeleid gedaan waardoor we nu “maar” 12.000.000 mensen zouden hebben. Geen stikstofcrises, genoeg natuur en landbouwgrond, genoeg locale recreatiegebieden die niet overvol zijn. Veengronden die niet lopen te verdampen van methaan omdat het water zo laag moet.
Gasconsumptie geoningen minder hoog, minder schade.
Misschien zou ik in de alternatieve realiteit niet bestaan, maar zo zij het dan. Als ik wel had bestaan, dan was die aanschaf van die gewenste iphone misschien relatief veel van mijn loon geweest, maar was ontroerend goed stukken goedkoper.
Helaas kicken neoliberale transhumanisten op bevolkingsgroei, want meer mensen is meer economie en technologische innovatie. Yadiyadiya
Reken je wel de inflatie even hard mee als alle overheden en bedrijven dat doen?
Je kan toch al 20.jaar geen fatsoenlijk huis.meer kopen met 1x modaal?
Zelfs al kan je een huis kopen, de hypotheekrente is dusdanig hoog dat het alsnog onbetaalbaar is. Als je 5 ton leent, betaal je 2500 euro aan je hypotheek, waarvan 1800 euro rente is. Hypotheekrenteaftrek is dan 6000 euro per jaar, wat in het niets valt bij je maandlasten. Dan nog eens vve, gas en licht, etc., niet tegen op te werken.
Rente was ooit 10%. Heb zelf 20 jaar 8% betaald
@Weethetallemaalniet | 18-08-22 | 13:05: Maar kon maar 1% van de bevolking toen een huis kopen? Er is hier in Nederland iets heel verschrikkelijks fout gegaan.
@McCain | 18-08-22 | 13:08: En wie zegt dat nu maar 1 % van de bevolking een huis kan kopen? U praat peop.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 13:25: Lees even het topic voordat je de topics induikt. Dat zegt de Hypotheker in zijn nieuws bericht.
@Weethetallemaalniet | 18-08-22 | 13:05: Rente omhooggevallen, prijs omlaag. Die economische wet is nu alleen achterhaald. Gemiddeld betaalde men altijd 700eu per maand aan hypotheek, dus 1/4e van nu voor een rijtjeshuis.
Ooit op het idee gekomen dat de huizen dus te duur zijn ? De schaarste is blijkbaar zo groot dat de huidige prijzen gerechtvaardigd zijn, blijft apart die totaal doodzieke woningmarkt.
"Jan Modaal komt nog rond, mits hij de uitgaven mindert"
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.tro...
eat ze bugs and be happy
Dat zou je ook tegen een overheid kunnen zeggen, maar iedereen weet dat dat belachelijk is.
Tja, kabinetsbeleid richt zich alleen op de onderkant van de inkomensschaal. Die krijgen alle toeslagen en vrijstellingen en kortingen, gratis eten en leven als god in frankrijk. Verdien je een paar euri meer dan heb je het nakijken, dan ben je de klos. Ik begrijp wel dat niemand méér wil werken. Met 3 dagen heb je het hoogste netto inkomen. Of in de bijstand natuurlijk.
Dit is een 'job well done'. n de laatste decennia hebben we er in NL alles aan gedaan om de huizen onbetaalbaar te krijgen opdat de aanbodsector er maximaal van profiteert. De heet cynisch 'marktwerking'. En ik bedoel dit cynisch omdat bij een goede marktwerking het aanbod transparant en homogeen is, en dat is bij woningen niet het geval... We hebben 25 jaar lang ons best gedaan om banken, makelaars, aannemers en de generatie 68 maximaal voordeel te geven, en daar plukken we nu de vruchten van. So be it. En de echte oplossingen daar wil niemand aan meewerken, dus geeft men 'immigranten en asielzoekers' maar de schuld, terwijl die niet het probleem zijn. Er staan duizenden woningen leeg die enkel gebruikt worden voor vakantieverhuur. Buy-to-letters mogen vragen wat ze willen. Bedrijven die expats hier heen halen krijgen erg veel belastingvoordelen en de expats zelf ook, du die nemen de plek in van NL'ers. En sowieso die hele internationale studentenkermis... En tenslotte zijn er in NL te veel fopbedrijven die ruimte innemen waar ook mensen kunnen wonen.
U heeft gelijk. Daarboven op liggen er hele provincies leeg. Flevoland als voorbeeld. Nederland heeft meer interesse om het zoveelste meerkoet meertje aan te leggen dan steden te bouwen voor de toekomst(onze eigen kinderen).
Mooi verwoord. En midden in een pandemie en crisis hadden Kaag en Rutte beide nog wel de tijd en geld om in Den Haag een nieuw huis te kopen a € 1,3 miljoen. Zij wel.
@Piet Karbiet | 18-08-22 | 12:48: Was het stadspaleis van Kaag niet meer dan €2 miljoen? Gigantische woning met huispersoneel en al. Kaag geniet van haar hoge stand in de samenleving. Zo voelde dat ook in de tijd in Lebanon werkend voor de UN. De arme Lebanese met een belezende V.N. finger de les te lezen zonder ook maar iets te bereiken.
@Piet Karbiet | 18-08-22 | 12:48: 1,3 miljoen. Hahahah. Paupers.
@McCain | 18-08-22 | 12:46: De gebrekkige woningvoorraad komt neer op een rekenfoutje van het CBS. Men is doodsbenauwd om te veel woningen te bouwen, dus men had begroot dat de huidige voorraad genoeg zou zijn voor een ieder, maar veel meer mensen dan begroot blijven alleen wonen, en er komen veel meer 'kenniswerkers' en EU-mensen hier blijvend wonen dan begroot. Pak daar bij een paar crises en een lager sterftecijfer dan begroot, en de puinhoop is compleet. En met dat hele klimaatgedoe moet je in het westen van het land helmaal niks meer bouwen, want over een aantal jaar is dat of ondergelopen of compleet verzllt. Begin nu alvast met het bijbouwen in het Oosten en Zuiden van het land. Hoger en verder weg van de rivieren. Fuck die markt en doe wat nodig is.
Hoeveel jaar is het al geleden, dat mevrouw D'Ancona als minister stad en land afreisde om allerlei gemeentes de arm op de rug te draaien, en ze te dwingen een AZC toe te staan, en God weet hoeveel 'asielzoekers' op te nemen?
Dit proces is al tientallen jaren gaande, en er komt een moment dat de wal het schip gaat keren.
Het is een Godswonder dat de Nederlandse bevolking dit al zo lang over zich heen laat komen, en zich zo op achterstand laat zetten in vergelijking met nieuwkomers van heinde en verre. Die nog nooit één cent belasting, sociale premies of wat dan ook maar betaald hebben. En gelijk gaan cashen.
Het is een krankzinnig beleid, dat al decennia door de landelijke politiek in stand wordt gehouden. Totaal onverantwoord gedrag van onze 'leiders'.
Gaat goedkomen,La Kaakklem is voorgedragen een tweede periode Amsterdam naar de ratsmodee te helpen.
Wethoudertje GS schijnt daarvoor aan de knoppen te draaien.
Mand.
Ja dat werd mooi verwoord bij VI gister: Groenlinks vindt het goed en de rest van Amsterdam interesseert het geen moer.
Rutte IV - Aftreden, gaarne.
Op naar Rutte V
Hadden we deze maar hier,die is tenminste echt.
"Privébeelden uitgelekt van wild feestende Finse premier Sanna Marin"
www.welingelichtekringen.nl/politiek/...
Zijn er alweer VVDers in de panelen die uitleggen dat het fantastisch gaat in Nederland. Of dat ze niet moeten zeiken want in andere landen gaat het nog veel slechter?
Ik krijg de indruk, dat er niet zoveel VVD'ers in de panelen over zijn. Ze moeten hier teveel tegen de stroom inroeien.
En misschien, heel misschien, zien ze zelf ook wel in, dat de VVD er een giga puinhoop van heeft gemaakt.
De VVD-ers zijn eigenlijk 2 groepen. Je hebt de oude VVD-ers die de koers van Bolkestein en ook wel Wiegel aanhangen en daarmee het oorspronkelijke rechts-liberalisme. De 2e groep zijn de VVD-ers van Rutte/Schultz, een links sociaal/liberale stroming. De VVD is behoorlijk veranderd na de verbouwing van die twee. (Rutte/Schultz) Het valt me mee dat er nooit een flinke scheuring van gekomen is, want sommigen uit de 2 kampen gunnen elkaar het licht in de ogen niet.
@KeesBruin | 18-08-22 | 12:43: Voorheen kwamen we hier nog vaak VVD-ers tegen, die met zelfvertrouwen en een tevreden grijns al het "geklaag" weglachten.
@icicle | 18-08-22 | 13:04: Gekaag?
@Kopieerapparaat | 18-08-22 | 13:03: Links sociaal? Lijkt me juist van niet als je met je beleid alleen de Unilever aandeelhouders blij maakt.
@Deflatiemonster | 18-08-22 | 14:35:
Hoe bedoelt u dat? Over die Unilever m-aandeelhouders?
Ik geloof niet dat u begrijpt hoe dividendbelasting werkt.
Wikipedia: “ Dividendbelasting is veelal, maar niet onder alle omstandigheden, een voorheffing: de vennootschap die het dividend uitkeert, houdt de belasting op de dividendbetaling in en draagt de belasting vervolgens aan de fiscus af. De aldus afgedragen dividendbelasting, mag vervolgens door de aandeelhouder op de door hem over het dividend verschuldigde inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting in mindering gebracht worden.”
"Slechts 1 procent huizenaanbod bereikbaar voor alleenstaande met modaal inkomen" - Lekker gewerkt jongens. Wat hebben we van Nederland een prachtig land gemaakt.
Tsja, dit is nou links beleid. Ik snap ook niet dat daar aanhangers van zijn, maar blijkbaar meer dan genoeg.
@Kopieerapparaat | 18-08-22 | 13:04:
Gewoon blijven roepen dat kapitalisme slecht is en dat de overheid voor je zal zorgen.
NL wordt de nieuwe DDR en mensen vragen er nog om ook.
Slechts voor 0,001% van de aleenstaanden met een modaal inkomen is een Lamborghin Urus berikbaar. Of een jacht van 30 meter. Weinig tropische eilanden ook onder deze groep. Private jets? Idem.
Over de immigranten en huizen :
Toch is het niet zo ingewikkeld.
Wil je 1000 asielzoekers per week erbij hebben, dan heb je 1000 woonruimtes per week erbij nodig.
Doe je dat niet, dan gaat de boel vroeg of laat vastlopen.
Je kunt niet eindeloos inschikken en inschikken en over de schutting gooien is geen oplossing (Albergen).
Dit weten we al best lang.
CBS:
https://longreads,cbs,nl/nederland-in-cijfers-2021/hoe-snel-groeit-de-bevolking-op-een-doorsneedag/
Onder de Immi/emi-granten zitten ook arbeidsmigranten of studenten uit bijvoorbeeld de UK, VS of Duitsland of Japan.
In Nederland, gemiddeld :
2019:
per dag 465 mensen geboren
per dag 416 mensen overleden
737 immigranten
441 emigranten.
Dus een groei van 345 per dag
2020:
per dag 461 mensen geboren
per dag 461 mensen overleden
603 immigranten
418 emigranten.
Een groei van 185 per dag
De cijfers zijn er.
Dit weet je al jaren en jaren. Al heel lang.
Als je weet dat de bevolking groeit, asielzoekers of niet, hoef je het dus niet te laten aankomen op een woningtekort.
Of je zorgt dat de markt het zodanig oppakt dat we er wat aan hebben, of je regelt het zelf. Of beide.
Dus... waarom hebben dan een woningtekort, overheid?
Wat gaat hier mis?
Perverse lobby's? Geen visie? Laat maar waaien (VVD) ?
In gelul kun je niet wonen, in elk geval.
maar zonder woningterkort barst de grootste vastgoedbel uit de geschiedenis. Bovendien was dat tekort opeens echt heel erg toen de rente echt heel laag werd en opkoop programma's overuren draaiden. Dus er moet ook gewoon veel opgekocht zijn. Dat zag je overal: de US, de UK en hier.
@Mckenna | 18-08-22 | 13:15: Pensioenfondsen die te hoog hebben ingekocht?
Exact, hoe simpel kan je het maken.
En om de woningnood onder autochtone Nederlanders nog wat verder op te voeren, hebben Amsterdam en Utrecht besloten, dat ze voorlopig alle sociale huurwoningen bij voorrang aan statushouders gaan weggeven.
Weg met ons, weg met het Nederlandse volk, dat PVV-volk!
Nou,
de stemmers op
VVD, D66, CDA, SP, PvdA, GL, PvdD, CU, FvD, JA21, SGP, Denk, Volt, BBB,Bij1, 50+ OPNL, GO, GH
en zelfs de NCPN (Nieuwe Communistische Partij) als die bestaan in die steden
hebben daar last van.
Niet meteen in de Calimero-stand schieten graag.
Het woord "voorlopig" suggereert dat het een tijdelijke maatregel betreft. Het is alleen geen tijdelijke maatregel, maar een permanente zolang de instroom van asielzoekers niet stopt of tenminste drastisch afneemt, Laat dat laatste nou netgen zijn wat onze onze politici niet willen. Want "hoe meer asielzoekers hoe beter". Ze zeggen het gewoon zelf !
Kaag: 'We moeten beseffen dat we samen stukje armer zullen worden'
Let altijd op, wanneer een politicus of bestuurder begint te lullen over "we". Dan weet je, dat je besodemieterd wordt.
Wij, het volk, vertellen de regering wat te doen. Niet andersom.
Vandaar ook de wrijving momenteel in de samenleving, en de impopulariteit van dit kabinet, welk tot een dieptepunt is gedaald. Neo-liberalisme, werkt ook niet, in feite.
Lekker lullen als jezelf minstens 3 huizen hebt en die huizen van haar kinderen die in Maastricht studeren zullen ook wel door moeder betaalt zijn.
@KeesBruin | 18-08-22 | 12:28: Verstandiger is om dan 'we' te vervangen voor 'je'.
Ze doen zelf niks namelijk niks, behalve bepalen wie gaat betalen, verassend genoeg zijn ze dat nooit zelf.
Een zwaar onderschat probleem is ook dat mensen die wel een huis kunnen kopen het niet doen omdat wat ze kunnen kopen in geen verhouding staat tot hun positie op de maatschappelijke ladder. Stel je bent 35, alleenstaand, schuldenvrij, met een vast contract en een bruto jaarinkomen van € 80.000,-. Een prima uitgangspositie zou je zeggen. Je maximale hypotheek is dan ongeveer € 412.000,-. Daar kun je - als je ook nog wat eigen spaargeld hebt - wel een woning voor kopen, maar een korte rondgang op Funda maakt ook direct duidelijk wat voor huis(je) dat dan zal zijn, in welke buurt dat staat en hoeveel er nog aan moet gebeuren om het bewoonbaar (laat staan duurzaam) te maken. De identiteit en woonwensen van die 35-jarige matchen simpelweg niet met het aanbod.
Bullshit. Voor 450k koop je een prachtig huis.
www.funda.nl/koop/breda/huis-42812237...
Ruim 3500 woningen te koop tussen 400 en 450k
Voor 4 ton kun je een prima huis in een prima wijk kopen, alleen niet in 'de grote stad': www.funda.nl/koop/heel-nederland/3750...
Wellicht moet uw 35-jarige voorbeeld zich realiseren dat zijn ogen groter zijn dan zijn portefeuille. Zijn uitgangspositie is aardig, maar niet voor een huis van vier ton. De tering naar de nering zetten heet zoiets.
Als we die 1000 euro van Rutte hadden gekregen, en als we het in 2012 in bitcoins hadden gestopt dan waren deze huizenprijzen geen enkel probleem.
Haha ja, hadden we allemaal net zo rijk als de inwoners van Qatar geweest
Ik heb gehoord dat Rutte dat voor ons heeft gedaan, maar omdat we nu allemaal zo onaardig tegen hem doen, twijfelt hij een beetje of hij de tegoeden vrij wil gaan geven.
@hotbrasil | 18-08-22 | 12:30: Heeft Qatar ook Euros? Hadden wij de gaskraan opengelaten en de inkomsten belegd zoals Noorwegen en Qatar en niet overgestapt op de Euro dan waren wij inderdaad ook net zo rijk zonder Bitcoins.
Met dank aan -tig kabinetten Rutte, die een waardeloos beleid hebben gevoerd op het gebied van woningbouw en sociale huurwoningen. En daarbovenop nog eens tienduizenden 'migranten' hebben toegelaten, die de druk op de woningnood nog sterk hebben opgevoerd.
Nu doet men weer alsof dit iets is, dat ons 'overkomt', maar het is gewoon het gevolg van een jarenlang gevoerd wanbeleid.
wanbeleid suggereert dat het incompetentie was, dit is allemaal beleid wat al jaren in de planning zat..
@WimCock | 18-08-22 | 12:21: Cru, maar daarom niet minder waar. Het enige waar ik de vinger niet achter krijg, is het waarom van dit beleid. Wie heeft er belang of baat bij om een heel land naar de verdommenis te brengen? Ik zie voor mijn ogen dat het gebeurt, maar waarom?
Wegkijken, weglachen en problemen op laten lopen tot crises. Het cv van Rutte & co.
@Stijlicoon | 18-08-22 | 12:27: Dat is altijd de vraag, als er iets gloeiend mis gaat, of gewoon niet in de haak is: is het kwade opzet, of is het onvermogen.
De keus tussen incompetentie of corruptie.
@KeesBruin | 18-08-22 | 12:30: Als het onvermogen was zou het de ene keer goed uitpakken en de volgende keer slecht. Als jaar na jaar alle beslissingen dezelfde slechte kant op gaan, kun je rustig aannemen dat het kwade opzet is. Helemaal als dit beleid al jaren wordt aangekondigd en niet wordt veranderd wanneer de dramatische gevolgen zichtbaar worden.
@Stijlicoon | 18-08-22 | 12:27: Dit is agenda 2030, maar wat het uiteindelijke doel is van degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn kan ik ook niet zeggen. Normaal is de motivatie meer geld/macht/aanzien, maar aangezien degenen die dit beleid bedenken al tot de absolute top behoren moeten er andere motieven zijn.
@WimCock | 18-08-22 | 12:36: Dat zou je denken, ja. Maar dan blijf je toch zitten met de vraag: waarom in Godsnaam? Ik zie de logica niet.
Vergeet niet, het was Stef Blok van de vvd die actief alle ambassades afliep om onze huurblokken massaal aan buitenlandse investeerder te verpatsen.
En tegelijk de verhuurdersheffing (voor corporaties) om hen het leven zuur te maken
@Kartelmaster2000 | 18-08-22 | 12:29: Maar Adri Duivesteijn jaste het door de eerste kamer omdat hij niet hetzelfde als de PVV wou stemmen.
@Zapata10 | 18-08-22 | 12:34: hele enge mannen... goede reden om NOOIT op Pvda te stemmen
@Kartelmaster2000 | 18-08-22 | 12:29: En de absurde regel tegen ''scheefwonen'' invoerde.
@Kartelmaster2000 | 18-08-22 | 12:39: ...of op VVD
Is dit nou ook een onderdeel van die beruchte 2030 agenda? De overheid laat dit gebeuren en dan gaat de overheid de vaste lasten overnemen van werkend Nederland, zodat je in je huis kan blijven wonen met als voorwaarde dat de overheid gaat bepalen wat je wel en niet mag, hoeveel CO2 je verbruikt enz?
Ja dit is great reset in uitvoering, dat extreemrechtse complot waar iedereen zo om moest lachen.. zo grappig is het niet meer nu mensen de gevolgen ervan ervaren..
Alles op de pof, gehuurd en volkomen afhankelijk. En dat zou dan bevrijdend moeten zijn voor de burgers. Want van bezit raakt men maar gestresst.
@WimCock | 18-08-22 | 12:18: De staatsmedia zal onder geen beding toestaan dat maatschappelijke problemen aan elkaar worden verbonden. Het moeten allemaal aparte eilandjes blijven want anders kan het erop lijken dat het volk eindeloos wordt voorgelogen door een stel lobbyisten/ministers.
@HerzlichWillkommen | 18-08-22 | 12:24: Inderdaad, totaal bizar hoe de politiek aan de ene kant bepaald beleid uitvoeren en tegelijkertijd claimen dat het bestaan en/of de gevolgen van dit beleid een obscure complottheorie is. Dit fenomeen staat ook wel bekend als de "celebration parallax".
Nou CBS en CPB, kom maar weer snel met wat selectief bij elkaar geraapte cijfertjes om te laten zien dat Jan Modaal het beter heeft dan ooit!
Wonen, eten en energie is dan wel volstrekt onbetaalbaar, een gezin starten onmogelijk, maar je kan wel Iphones kopen en goedkoop vliegen. Dat kon allemaal niet in de jaren 70. Niet zeuren dus.
Mckenna
U heeft het over asielzoekers?
Vanaf nu bereken ik mijn inflatie mandje zelf.
Statushouders First !! 030-Gaza huisvesting beleid dat hebben we nodig.
Eigenvolk moet even geduld hebben, die hebben al lang genoeg aan de welvaart-tiet gehangen. Het is nu de beurt aan de Statushouders-parels die deze welvaart-tiet tot een opgedroogd theezakje zullen doen verschrompelen.
Vrijwel al onze bewindslieden hebben een tweede of derde buitenhuis. Er moet maar snel een wet komen om die huizen te onteigenen.
In het buitenland.
Zijn dit nou de voordelen van diversiteit die ons altijd beloofd zijn?
Nee, de echte voordelen komen pas als werkelijk alle 'potjes' leeg zijn.
Dan zul je zien dat het heus allemaal niet met een hooivork en zo'n malle fakkel hoeft.
"Vorig jaar kon deze groep huizenkopers nog 344.000 euro lenen; nu is dit 304.000 euro"
Kijk, zo komt de aap uit de mouw.
In 1990 konden wij maar 250000 gulden lenen......
@Bello de Hond | 18-08-22 | 12:12:
En dat huis zou nou minimaal 300.000 euro kosten
Waarbij de werkelijke waarde van dat bedrag ook nog fors terugliep.
Hup kinderen, handen aan de ploegen, 's lands schulden moeten worden terugbetaald.
De hele wereld heeft recht op een woning in NL behalve onze kinderen.
Zo is het en het woningaanbod is momenteel om te huilen. Om ghetto's te voorkomen worden de woningen in de wat knappere wijken niet geadverteerd maar direct toegewezen. De huizen (hokken van 31 vierkante meter) in slechte buurten worden wel mondjesmaat geadverteerd. Het is al jaren een ramp en het wordt steeds erger. Zowel huren als kopen is geen optie meer inmiddels,
Dat is het beleid van onze regering en de EU in een notedop: weg met het eigen volk.
Er komen er nog veel meer ;
https://www.youtube.com/watch?v=l6tSqGCfoCI&ab_channel=Indicrat
Is waar dat statushouders die een huis krijgen 10.000 euro krijgen voor de inrichting en dat ze geen of weinig energielasten hoeven te betalen?
Ik hoorde dit alhoewel ik het bijna niet kan geloven .
Geen energielasten lijkt mij onwaarschijnlijk.
Wel eenmalige lening. Bedrag hangt af van gezinsgrootte maar komt wel in die buurt
@Tarak | 18-08-22 | 12:14: De facto betalen ze die niet. Ze krijgen een uitkering en als die niet toereikend is, dan kunnen ze een beroep doen op bijzondere bijstand.
Plus een wooncoach die alles naar binnen sjouwt, ophangt en aansluit.
Ze hebben recht op een 'inrichtingskrediet'voor de woning die hun is toegewezen. En dan natuurlijk nog de bijstandsuitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag en het kindgebonden budget. Dan zou financieel genoeg moeten zijn, om ook nog wat te sparen voor je vakantie naar het land dat je ontvlucht bent.
lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR617...
Gevolg is dus ook dat 99% van die mensen (alleenstaand modaal, en nu ook tweeverdienend modaal) dus in hun sociale huurwoning klem blijven zitten, terwijl ze er uitwillen om bijvoorbeeld een gezin te beginnen of te gaan samenwonen.
Dus het gaat niet om scheefhuurders, het gaat om klemzitters.
En dat is nou net wat nu niet nodig hebben.
En trouwens, verdienen ze genoeg om voor hun eigen inleg te kunnen sparen zodat ze kunnen gaan kopen, zijn het opeens scheefhuurders.
Ja, wat wil je nou eigenlijk, overheid?
En we zien dit al decennia aankomen, maar er is niets gedaan. Dat is ook een keuze geweest.
Wil je het in de markt zetten, dat moet een overheid zorgen dat de markt in het liberale belang van Henk en Ingrid werkt. Niet andersom, niet vrijheid beperkend. En nee VVD, dat gaat niet vanzelf, dat moet je regelen. Het gaat namelijk wel vanzelf helemaal mis bij te grote geldstromen want groot geld = controle. Dus je moet ergens iets van vinden. Vinden ze moeilijk bij de VVD.
En wees eens wat sneller met je maatregelen in plaats van het eerst in de soep te laten lopen.
Dus we doen het ... dom.
Tja we hebben zelf jarenlang op deze partijen gestemd... of niet gestemd...
Ik heb een idee: bij de volgende verkiezingen stemmen we massaal bbb en dan zijn alle problemen na 3 jaar opgelost.
Niemand heeft zich onnodig verrijkt en bbb heeft alle beloftes waargemaakt.
En toen schrok ik wakker.
Als je altijd stemt wat je hebt gestemd, krijg je altijd wat je hebt gekregen.
Lees het partijprogramma van BBB eens? Want ik denk dat je jouw eigen dromen en wensen vooral projecteert.
Dat is de denkfout die velen maken: als we pvv / bbb / fvd aan de macht krijgen dan lost het ook niets op. Dat is héél kortzichtig gedacht. Want in het slechtse geval lost het inderdaad niets op, maar schud het wel bv de VVD en andere partijen wakker dat ze weggestemd *kunnen* worden. Want tot nu toe is het gewoon uitsluiten en de burger naaien naar hartelust want ze worden er toch niet op afgerekend.
Dus ook al zouden die partijen het niet beter doen, dan heeft het toch zeker een nut om ze in het zadel te helpen.
@peterdh | 18-08-22 | 12:16: Dus? Ik hoor nog geen enkele reden om op de VVD te blijven stemmen..
Het maakt niet uit wie het stokje overneemt, maar 30-40 jaar liberaal beleid maak je niet in één kabinetsperiode ongedaan... Cynisch genoeg gaat een opvolger daar wel op afgerekend worden...
Het huidige kartel (incl. PvdA en GL) is sowieso een garantie voor ellende, dus wat heb ik te verliezen?
@donkieshot | 18-08-22 | 12:41:
je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel iedereen die de VVD kut vindt maar er toch op stemt omdat ze niet op PVV, FvD, JA21, BBB,whatever willen stemmen "omdat dat toch hetzelfde zal zijn" of "omdat die toch niets oplossen", moeten even verder nadenken en toch maar gewoon op pvv/fvd/bbb/etc moeten stemmen omdat *ook al zouden die even slecht of slechter zijn* het alleen al goed is om de huidige kartelpartijen, zoals de VVD, te doen beseffen dat ze weggestemd kunnen worden. Dat doen ze nu niet. Ze denken (bijna terecht) dat ze het volk keihard kunnen naaien en ermee weg kunnen komen.
We kunnen beter 1 x wat anders proberen, ongeacht of dat werkt of niet (ik denk van wel trouwens) dan helemaal niets veranderen, want ondertussen is het fuck-you-ego van de kartelpartijen naar hun hoofd gestegen.
Jan Modaal kan ook niet meer betalen voor asielzoekers en klimaatreligie.
Jawel hoor: "men moet er gewoon rekening mee houden dat we allemaal een beetje armer worden"
Letterlijk wordt dat zo gezegd door de zittende verkwisters.
@peterdh | 18-08-22 | 12:18: if you can't, beat them join them... dus ga je gedragen als minima... zorg voor een inkomen rond bestaansminimum om toeslagen te pakken.
@martn | 18-08-22 | 12:20: Da's heel leuk maar daar kun je geen 2-onder-1 kapper met tuin en vrij uitzicht over weilanden voor kopen.
Huren is ook geen alternatief. Rotterdam heeft de Lee Towers toren. Was voor groot gedeelte sociale huur onder de 673 euro voor een kamer van 48m2. Gemeente vergat dit vast te leggen dus nu is de huur met extra verplichte servicekosten verhoogd naar 1250 euro.
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2440902-geme...
Zag het laatst, kerel had 35 m² voor 900 Euro.
Om nog maar eens aan te tonen hoe zwakbegaafd de gemiddelde overheidsdienaar (m/v/x) is, als zelfs dat soort essentiële elementen over het hoofd gezien wordt.
@Lubbberrtt | 18-08-22 | 12:14: haha, die hadden het te druk met borrelen
"En dan betaal je voor voorzieningen in het gebouw die je niet eens gebruikt: zoals een pingpongtafel of bioscoop."
Why the fuck wordt dat geregeld door de woningcorporatie?
Rotterdam is duur
Flatje daar kost evenveel als de woning die ik nu heb
Beide sociale huur
Afrikaanse migranten gaan de problemen op de Nederlandse arbeidsmarkt niet oplossen, ben ik bang.
Dus jij gaat je mislukte leven afreageren op een Somalische dame.. Was bij je vrouw gebleven en had daar je leven leuker gemaakt. Goed inkomen en een geweldige baan :))) Je bent gewoon mislukt en je hebt gewoon de verkeerde beslissingen genomen. Nu moet je uithuilen en opnieuw beginnen. Schouders eronder en er tegenaan gaan. Want zelf je schouders eronder zetten is zeker teveel gevraagd..
Parttime gaan werken en je inschrijven voor socialehuur. Als je halve dagen gaat werken, in een sociale huurwoning gaat zitten met alle toeslagen, hou je meer over dan fulltime in de vrijesector.
Geen zorgen, Sophie gaat kijken hoe ze de pijn kan verzachten.
Triest is het. Ik deelde destijds noodgedwongen mijn huurappartement van 48m2 / 1200€ ik had ook sociale huur mogen hebben toen nog, maarja ik stond nog maar 10,5 jaar ingeschreven. Dus 2 jaar ongeveer te kort toen (nu sta ik 15 jaar ingeschreven en het is nog steeds te kort, als ik nog sociaal zou mogen huren). Particulier huren wil ik nu niet eens meer aan denken wat dat nu zou kosten hier.
@Après toi | 18-08-22 | 12:08: Niet? Ze komen met miljoenen. Daar moeten vast wat apothekers bijzitten.
@Bello de Hond | 18-08-22 | 12:08:
Als jij een een scheiding kwalificeert als een mislukt leven is half Nederland in jouw ogen blijkbaar mislukt. En m'n schouders zet ik er m'n hele leven al onder, vandaar die prima baan en inkomen. Ben nu wel heel erg benieuwd naar jouw analyse over die Somalische dame. Is dat een beetje gelukt denk jij?
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 12:18: Jha dat kwalificeer ik als een mislukt leven. Jij zit over alles te klagen en vind het de normaalste gang van zaken dat "de overheid" het wel ff voor je zou regelen. Scheiden kost bakken met geld en dat weet je van tevoren als je gaat trouwen. En nu moet je op de blaren zitten.. En de somalische dame ( die uitgewoond is tijdens de somalische oorlog door een half battilion soldaten) ga jij mee mee vergelijken
@osolomio Klopt, dit is een andere loop hole. Sociale verhuurder vraagt om een IB van een voorgaand jaar. Door een paar jaar in het buitenland te werken en te wonen en daar je inkomstenbelasting te voldoen verschijnt er op je IB aanvraag in NL nihil aan inkomen dus voldoe je aan hun inkomenseis en mag je de sociale huurwoning in NL aanvaarden.
@Bello de Hond | 18-08-22 | 12:23:
Ik verwacht helemaal niets van de overheid, sterker nog, ik wil juist dat die overheid zoveel mogelijk oppleurt uit mijn privedomein. En het feit dat een scheiding bakken met geld kost is geen natuurwet maar een gevolg van allerlei door de overheid bedachte regelgeving. Knap trouwens ook dat je op basis van mijn stukje tekst de geschiedenis van deze vrouw hebt kunnen reconstrueren. Je werkt bij het Coa?
@Bello de Hond | 18-08-22 | 12:23: en daarom ieder jaar terug op vakantie?
@MarkiesDeBalzaque | 18-08-22 | 12:18: Dit is nou echt zo'n compleet idiote kort-door-de-bocht reactie van die hond dat je maar beter gauw
verder leest.
Typisch voor iemand die nog nooit met zíjn rug tegen de muur gestaan heeft.
@Bello de Hond | 18-08-22 | 12:23: Die Somaliers die bij mijn moeder achter wonen in een huis wat tegenwoordig 1200 per maand doet als je er als autochtoon voor mag betalen, en die ieder jaar naar oma in Somalie op vakantie gaan 'want daar is het niet onveilig' (eigen woorden!). Die Somaliers? Allemaal uitzetten naar Mogadishu die gasten.
Been there done that, na scheiding een appartementje huren in de vrije sector.
Huur, servicekosten + g/w/e/i was ongeveer 60% van mijn maand inkomen.... Dat was 3 jaar geleden.
Zou nu tegen de 80% aan zitten(blokverwarming dus je wordt sowieso een poot uitgedraaid) en dan heb je nog niet eens vreten.
Ironisch. De ware Verelendung vindt dus niet plaats onder het harde Kapitalisme maar onder de Eurocratische Sociaaldemocratie.
Dat is geen verrassing, wel een droevige constatering.
Oh ja? Zit er een sociaal-democratische partij in ons kabinet dan?
@Bigi Bana Boy | 18-08-22 | 12:13: Wel in het bestuur van de grote steden. En die hebben veel vrijheid bij het vaststellen van hun eigen woningbeleid. Zie Utrecht met de voorkeursregeling voor statushouders.
De sociaaldemocratie is zo dood als een Dodo, u loopt dus achter.
Wat nog voor sociaaldemocraat wil doorgaan, is jaren terug al veranderd in een neoliberale, paarse brei, die de EU, de banken en de multinationals ruim baan heeft gegeven.
@KeesBruin | 18-08-22 | 12:25: Ze zijn hier in staat nog steeds ‘links’ de schuld van alles te geven, als de laatste linkse partij de kamer verlaten heeft. En anders noem je de overgebleven partijen gewoon links. Wel zou makkelijk. Want dan hoef je het falen van je eigen achterlijke filosofie niet onder ogen te zien. Het komt altijd door een ander.
En in de huursector is het ook onmogelijk om een leuke woning te vinden.
“Asielzoekers” krijgen voorrang en dat “experiment l” zal eerdaags wel verlengd worden, wegens groot succes in Utrecht en Amsterdam,
Want je denkt toch zeker niet dat één hotelletje de oplossing is voor de enorme toestroom van goudzoekers.
Zo zat ik gisteravond wat te mijmeren over m’n kinderen.
Zij zullen heel veel geduld moeten hebben om een huis te huren danwel kopen.
Ik vroeg mij zo af hoe dat is voor Turkse en Marokkaanse gezinnen in bijvoorbeeld Overvecht, waar ik regelmatig kom.
Grote gezinnen in een flat, in Nederland geboren en getogen.
Zij zien hun kansen almaar kleiner worden.
Kopen zit er vaak niet in, want rente vragen/betalen is niet halal, ofschoon daar oplossingen voor zijn.
Huren wordt ook steeds lastiger als de gemeente Utrecht besluit goudzoekers voorrang te geven.
Mo & Fatima, geboren in Overvecht zien hun droomhuisje aan hun neus voorbij gaan aan Ahmad uit Kaboel, die nog niets heeft bijgedragen aan de NL samenleving.
Lijkt mij geen pretje, als het 35*C en je woont met 6/7/8 mensen op een flatje en je kunt geen kant op.
En zo wordt de weerstand groter en het draagvlak kleiner.
De overheid balanceert op het randje.
Rustig kijken hoe lang Nederlanders hun schouders blijven ophalen en VVD blijven stemmen.
Door keuzes te maken in het leven die niet de jouwe zijn. Zij kiezen voor gezin en niet voor 3 maal per jaar op vakantie...
@icicle | 18-08-22 | 12:04: Waarom moeten die stemformulieren eigenlijk na 7 dgn vernietigd worden ???
Wie ?
@Bello de Hond | 18-08-22 | 12:10: haha, zij gaan juist op vakantie!!
@A333aan | 18-08-22 | 12:13: vertel
u zult niets bezitten maar u zal wel gelukkig zijn
De Nederlandse versie is: "U zult niets bezitten en ongelukkig zijn".
Op Funda zijn momenteel 22770 woonhuizen en 8939 appartementen beschikbaar, dus 31709 woningen totaal.
Dus beschikbaar voor modaal alleenstaand (1%) 317 woningen en voor modaal tweeverdieners (20%) 6340.
Dat is bitter weinig.
Ik zie op funda 1229 beschikbare huizen tot 200 k (wel te doen bij 171k hypotheek en wat spaargeld). Tot 350k meer dan 10.000 huizen beschikbaar voor 2-verdieners. Niks te koop? Bullshit. Fake news.
Die hypotheekrente moet omlaag!
Salaris omhoog!
De belasting op arbeid moet omlaag!
Die is de afgelopen tijd byzonder laag geweest. Heeft niet geholpen.
HypotheekrenteAFTREK afschaffen. Moet je eens zien hoe snel de prijzen van koopwoningen gaan dalen.
@Schemerlamp | 18-08-22 | 12:28: En gebaseerd op 1 inkomen zoals vroegah het geval was. Kan er ook nog een ouder op het jong passen.
Ik vind wel dat de statushouders voorrang hebben bij een huurwoning. Zij moeten buiten slapen en dat in een land als Nederland. De rest moet maar even wachten. Je kan niet alles meteen krijgen wanneer je dat wilt.
Precies, keizielug in de regen (oh wacht) en de kou (oh wacht).
Daar hebben de Stones indertijd nog een leuk liedje over gemaakt.
Zoals die Syrische 'vluchteling' van 24 op het journaal zei, ik heb niet dat hele eind door de bossen gelopen om hier afgescheept te worden.
@osolemio | 18-08-22 | 12:01: Ja dat viel me ook op. De gasten sjouwen half Europa door om uitgerekend in Nederland asiel aan te vragen. En dat moeten we allemaal maar prima vinden.
Ook dat staat in dat verdrag waar we volgens onze leiding aan MOETEN voldoen. Ze zijn alleen nogal kieskeurig in welk verdrag (of zelfs punten uit een verdrag) we MOETEN voldoen. Het meest jammere is dat er schijnbaar amper journalisten zijn die dit op tafel durven leggen.
En wat als er binnen 1 jaar 1 miljoen statushouders bijkomen (er lijken geen grenzen gesteld te worden)? Moeten kids van 18 dan maar tot hun 50e wachten voor koop/huur?
Kap is man ..
Waarom telt de woningprijs niet mee in het inflatie-rijtje??
Dan waren de alarmbellen toch al 4 jaar geleden afgegaan, i.c.m. het gratis ECB-geld zal de euro-reset echt pijn gaan doen.
Denk dat ik maar eens ga emigreren naar Syrië en dan hier asiel aanvraag.
En dan eindigen in Tubbergen..
@LD69 | 18-08-22 | 11:57: Misschien krijg je in dat "hotel" wel de bruidssuite...
Weet iemand of het een beetje te harden is in Suriname?
Qua temperatuur en giftige beestjes e.d.?
Kan je beter in Nederland zijn.
@calamiteiltje: Leuk voor een verkansie, aardige mensen. Maar als permanente residentie wel wat warm.
Ben je goed in smokkelen?
@Lubbberrtt | 18-08-22 | 12:02: Het Surinaamse klimaat zuigt alle energie uit je weg. Als kind had ik dat niet inde gaten, maar ik zou er nu niet meer tegen kunnen.
Kijk eens naar het aantal Surinamers wat hier in Nederland zit. De regeling nationalisering tot Nederlander moest jaren 70 worden gestopt anders was het land helemaal leeggelopen.
Ik heb een appartement 100+m2 in het centrum van het land waar ik eigenlijk vanaf wil ........ maar heb het maar gehouden omdat de overheid me helemaal de tyfus belast in box-3 als ik het tegen negatieve of 0% rente op de bank zet.
Nu blijkt recent volgens de rechter dat de overheid fout gehandeld heeft met het belasten van negatief of geen rendement. Maar deze zelfde overheid hoeft dit volgens diezelfde recher niet te corrigeren omdat de termijn om bezwaar aan te tekenen verstreken is. Klein detail: De uitspraak van de rechter kwam pas na deze bezwaartermijn.
Dus nu verhuur ik het maar duur ....... maar heb zelf niets met huisjesmelken en had het veel liever aan iemand verkocht die er zelf was gaan wonen.
Maar als je het verhuurt zit het in box 3 en juist dat gedeelte (o.g.) gaat zeker omhoog. Ik denk zomaar 1.6%. Omdat box 3 op geld op de bank omlaag is en gaat. Dus verkopen en op de bank zetten is minder betalen in box 3
Dussss. Nu U het verhuurt betaalt U meer box 3. U heeft geen vermoeden hoe het zit toch? Maar U heeft wel appartement over?
@Weethetallemaalniet | 18-08-22 | 13:03:
U praat alleen over de ontwikkelingen van de laatste paar maanden terwijl dit al jaren speelt. Het is "not written in stone" wat er met Box-3 gaat gebeuren. Uitiendelijk gaan wel links of rechtsom altijd meer betalen
De overheid belast de afgelopen jaren cash op een manier die vergeleken kan worden met gelegaliseerde diefstal.
Of ik een vermoeden heb hoe het zit laat ik aan u over ;-) In box-3 wordt de WOZ waarde belast <deze is lager dan de actuale waarde bij verkoop.
Mijn punt is dat ik vastgoed vasthoud die ik liever verkocht had aan iemand die er zelf zou gaan wonen. Niet omdat ik vies ben van rendement maar wel van gedoe.
Wat is het verschil tussen een alleenstaande met modaal inkomen en een stel met modaal inkomen?
Ws bedoelt men dan een stel met modale inkomens, dus elk een modaal inkomen.
Bij het stel verzaakt er eentje?
@John McClane | 18-08-22 | 11:54: Oh dat kan ook, twee modale inkomens dus.
@John McClane | 18-08-22 | 11:54:
Snapte ik eigenlijk wel maar met dus 2x modaal heb je volgens mij toch nog wel wat meer mogelijkheden op de huizenmarkt maar ik heb geen idee hoe dat hypotheek technisch in elkaar zit tegenwoordig.
@NLgaatnaardeklote | 18-08-22 | 12:01: Vroeger was het volgens mij wel zo dat de partner maar voor 6 jaar mee mocht lenen. (Of zoiets)
Jan Modaal kan nog altijd een flatje huren in Delfzijl of Appingedam. Niet duur en lekker weg uit de drukke en diverse Randstad. Niks mis mee.
Als ze gas gaan pompen, gaat het flatje tekeer.
Moet je ook niet raar kijken dat Jan Modaal straks niks meer met z'n leven doet, want progressie in je carriere (en loon) is slecht voor toeslagen.
@martn | 18-08-22 | 12:00:
Precies niet functioneren wordt beloond. Ieder die een LOI cursus doet en zich weet te ontwostelen aan de onderkant, houdt door het verlies van toeslagen , sociale huisvesting etcetc ... minder over dan voorheen aan de onderkant.
Nogmaals niets doen wordt beloond ... en bepaalde import groepen hebben die wetenschap volledig in het snotje
<sla de uitkeringstatistieken er maar op na welke minderheden er absolute koplopers zijn binnen de uitkerings / toeslagen industrie.
Dit zorgt voor een verdere uittocht van verzorgend en onderwijzend personeel uit de randstad, die dit niet kunnen betalen. Dus ook al kan je die dure woning betalen, indirect ga je de gevolgen van deze tweedeling in de maatschappij merken.
Soms zeggen ze dan dat de salarissen van die groepen in de steden omhoog moeten. Wel graag laten betalen dan door diegenen die in die betreffende stad wonen.
Onzin. Woningen in Utrecht hebben een gemiddelde m2 prijs van bijna 5000 euro. In de direct omliggende gemeenten ligt deze 20 tot 30% lager. Dan heb ik het over Maarssen, Nieuwegein, De Bilt etc.
Als je in Utrecht werkt ben je met bus of trein binnen 15 minuten op Utrecht CS vanuit deze plaatsen. En betaal je zo maar 25% minder voor dezelfde woning. Geen enkele reden dat iemand die in Utrecht werkt daar perse ook moet wonen. Ook geen zorg- of onderwijs personeel.
Of je krijgt een speciale vergoeding als je een minder betaald beroep in de stad uitoefent. In het VK heb je al zoiets, de London weighting.
Misschien is een uittocht uit NL een betere optie voor velen.
@boerkoekoek Ook die randgemeenten zijn voor die doelgroep onbetaalbaar geworden.
Marktdenken. Zo mooi. Werkt ook zo goed. Geen woning, geen energieaanbieders. Maar het zal wel komen door ‘linkse’ overheidsmaatregelen. Er moet natuurlijk nog meer markt komen. De aanval van Steiner zal de Russen definitief verslaan. Zo klinkt dat mij in de oren.
Eindeloze procedures van milieubewegingen hebben er inderdaad voor gezorgd dat nieuwbouw niet meer te betalen is, want die 8 jaar voorbereiding moet meegenomen worden in de verkooprijs. Dus ja, o.a. links gelul maakt het bouwen van huizen veel lastiger en duurder.
Kijk eens wat voor maatregelen Amsterdamse bestuurders hebben genomen om de woningmarkt te ontregelen.
Gek eigenkijk. Het marktdenken kreeg toch vooral gestalte toen de socialist Wim Cock de scepter zwaaide. Hij dacht namelijk dat concurrentie de prijzen laag zouden houden zodat het volk daarvan kon profiteren.
Het inefficiëntie overheidsbeleid is hier inderdaad debet aan.
Laag rentebeleid vanuit Europa stuwt prijzen.
@TheBigKirth | 18-08-22 | 11:52: Wat u beweert is niet waar. De bouwstagnatie wordt veroorzaakt door de stikstofproblematiek. En die is al decennialang bekend zonder dat de overheid, CDA en VVD, hier iets tegen gedaan heeft.
@wijsvinger | 18-08-22 | 11:55: Wim Kok was een lul die de sociaal-democratie in Nederland definitief de nek omgedraaid heeft.
@Red shirt | 18-08-22 | 11:57: Dan spreekt u zichzelf tegen. Als ze er niets aan hebben gedaan, met andere woorden: het was geen obstakel, dan was er eerder geen bouwstagnatie.
Het probleem op de huizen'markt' is juist het gebrek aan markt. De bevolking groeit explosief (migratie), maar er wordt veel te weinig bijgebouwd, Er zijn nu twee mogelijkheden: OF je gaat als een malle bijbouwen, waardoor het aanbod aan de vraag gaat beantwoorden met dalende prijzen tot gevolg, OF je stopt de bevolkingsgroei, laat de vergrijzing zijn werk doen (in de komende 10 jaar zullen de boomers geleidelijk uitsterven), waardoor de vraag constant blijft, maar het aanbod toeneemt.
Ik vrees dat heel veel mensen niet doorhebben hoe fout het zal gaan als we in het huidige tempo migranten blijven opnemen terwijl we de woningbouw volledig op de rem zetten door wet- en regelgeving, wanbeleid en ongunstige fiscale regels.
@Bigi Bana Boy | 18-08-22 | 12:02: Nou, hij hervormde de verzorgingsstaat. En dat was hoog tijd ook. 1 miljoen Nederlanders in de WAO, allemaal te ziek, zwak en misselijk om te kunnen werken.
@Stijlicoon | 18-08-22 | 12:09: Voorziening zijn top, een goed economisch klimaat, i.c.m. met te weinig aanbod, veel vraag, een rente die historisch laag was. Als je een paar centen had en hiernaast geen zin in een negatieve rente bij de bank dan bleek een extra huis om te verhuren een prima investering in Nederland.
Dit was niet voor blinden, er waren genoeg grote investeerders die applaudiseerde bij het besluit van de ECB om de schulden in de zuidelijke landen kunstmatig betaalbaar te houden met gratis gedrukt geld (structureel onrendabele schulden opkopen). Jammer dat die schuldenberg nu bij de burger terecht komt, uiteraard niet in de landen die het al niet kunnen opbrengen, maar alla, socialisme mag wat kosten. Ja het is politiek falen wat hier achter zit, de ECB is niet meer onafhankelijk, het is nu een politiek instrument.
Sophie, Sophie !! Is dit nu de groep waar je het over had ?
Dit is het resultaat van decennia lange loonmatiging van bedrijven en gestegen kosten.
De CAO lonen zijn minimum afgesproken lonen, een bedrijf mag een werknemer altijd meer salaris uitbetalen.
Werknemers leggen zich te vaak neer bij de CAO loontabellen.
Nee, bepaalde grote cao's hebben een groepsplafond. De max is bij hen de max.
Als je ziet hoe het mensen vergaat in landen in het midden oosten dan kan het hier nog veeeel slechter. Dus maak je borst maar nat.
Met een middeninkomen krijg je een doos met een dakraam.
Huizen zijn voor de rijken.
Zoon 32 jaar , samen met vrouw goed inkomen, geen hypotheek.
Rede, inkomen te laag voor de huidige prijzen van woningen.
Huurwoning, heel ver weg , statushouders gaan voor, dus niet mekkeren dat je geen huis kan huren of kopen.
Vraag maar aan Tante Sidonia hoe het wel moet.
Wat is een goed inkomen dan, in dit geval?
@John McClane | 18-08-22 | 11:49: Boven de 50 k
Zuur
@John McClane | 18-08-22 | 11:53: Vind ik ook.
@Zitvlak | 18-08-22 | 11:50: PP of gezamelijk?
@Zitvlak | 18-08-22 | 11:50: Dat is modaal p.p. Een goed inkomen is iets anders.
@Zitvlak | 18-08-22 | 11:50: met 2 x 50k kun je een hypotheek van 510.000 euro krijgen. Me dunkt dat je daar wel een huis voor gevonden krijgt.
Dat JA21, PVV, BBB, etc. voor één keer aan de macht komen. Het Vluchtelingen-verdrag (1952) opzeggen, Nexit, klimaatregels uit Brussel negeren, enz. Mensen die hier iets te zoeken hebben maar totaal niets uitvoeren, hup, naar hun vaderland. Dan komen er eindelijk wat huizen vrij en kan Jan Modaal weer eens een huis kopen of huren.
Dat zou voor velen een kleine opluchting zijn.
Voor één keer want?
BBB is tegen een Nexit. Dat je het maar weet. Die boeren zijn niet gek. Informeer je beter voor je wat post.
@Bigi Bana Boy | 18-08-22 | 11:50: Beste Bigi, elke partij heeft wel minpuntjes, zo ook BBB.
Jaaa. Die partijen! Uit de Euro/Eu. Grenspalen terug. Dan komen er vanzelf huizen vrij. En dsn hebben wij de gulden terug. Wie kan daar nu tegen zijn? O wacht.
En vooral het klimaatverdrag opzeggen zodat er, niet gehinderd door stikstof, weer gebouwd kan worden.
@Bigi Bana Boy | 18-08-22 | 11:50:
BBB is voor ruimhartig vluchtelingenbeleid. Die dame is CDA in hart en nieren, alleen iets meer voor de boeren tegenwoordig.
@Zitvlak | 18-08-22 | 11:52: De BBB beseft de waarde van de EU voor de agrarische sector en die van het bedrijfsleven in het algemeen. Hun standpunten tov de EU zijn zeer gebalanceerd.
@Jackson | 18-08-22 | 11:56: Migratiestop en nutteloze tweepaspoorthouders eruit. Dan hoef je niet meer te bouwen.
En het erge is ook dat er Jannen Modaal zijn die gespaard hebben voor een huis maar het gat nog steeds te groot zien. Alles wat deze jongeren bij elkaar gewerkt hebben, verdampt door de inflatie. Het is een schande.
Hier is er zo'n één. Alleenwonend, 30 jaar met 10 jaar fulltime werkervaring. Langzaam naar een bruto salaris van 3300 p/m gegroeid, na al die jaren 30k weten te sparen (begin 2022), geen idee hoe maar ik deed het, terwijl ik ook van het leven heb genomen.
Het geluk gehad in maart te kunnen verhuizen van een appartement a 750 euro p/maand naar een gezinswoning (foei hoe durf ik) a 950 p/maand. Kopen zat en zit er uiteraard niet in.
Oké, de verhuizing heeft geld gekost maar geen 10k. Al het geld waar ik knetterhard voor gewerkt heb verdampt, foetsie. En behalve een grotere woning krijg je er minder voor terug.
En mijn Oekraïnse vriendin vind het maar gek dat ook zij moet werken mocht ze ooit bij me intrekken, krijg het haar maar niet aan het verstand in wat voor fantastisch land wij hier leven. Vorige week beiden een berekening gemaakt van inkomsten vs (vaste) uitgaven, die griet heeft in de Ukraine een grotere koopkracht dan ik. Oké, zij Universitair en ik MBO, maar alsnog. "Je kan wel merken dat jullie belastinggeld goed wordt gebruikt" zei ze laatst, doelend op onze goede voorzieningen. Ga hier werken en wonen en je komt er nog wel achter was mijn response.
Had ik in 2016/2017 maar een flatje gekocht van mijn schrammele loontje destijds, dan had ik nog wat aan de overwaarde.
Tja das waar... maar de jongeren alleen hebben dit probleem niet ook de ouderen. Over pak een beet 15 jaar ga ik met pensioen... elk jaar 3% inflatie en daar geen correctie op...
@genoten
@Huppeldepup | 18-08-22 | 12:16: Jep. En omdat je dat 6 jaar geleden niet hebt gedaan loop je nu te klagen en te eisen dat er iets moet worden gedaan door de overheid.
@BoerKoekoek
Uiteindelijk is het de overheid die keuzes maakt. Keuzes die wij allemaal voelen in onze portemonnee. Dus ja, klagen op de overheid, beleid waar je niet achterstaat, is terecht.
@Huppeldepup | 18-08-22 | 12:55: boer praat wel vaker koekoek, .
Gelukkig heeft het kabinet het ambitieuze plan om in 2030 maarliefst 250.000 sociale huurwoningen gebouwd te hebben. 1000 nieuwkomers per week maal 52 en dat maal 8 jaar. Komt vast helemaal goed voor alle (nieuwe) Nederlanders
Dan hebben nederlanders nog steeds geen huis dus.
Wat wél fijn is, is dat asielzoekers het eerste nachtje na aanmelding straks niet meer buiten hoeven te slapen. Want dat stroomt wel lekker door naar een huurwoning straks, vanuit de opvangcentra.
Afhankelijk van hoe het gaat lopen zijn er 2 mogelijkheden:
1. Jan Modaal kan een trendy knus tiny house kopen.
2. Jan Modaal bezit niks, maar is ontzettend gelukkig.
Waarom geen Tiny House dorp voor statushouders bouwen en de normale huurwoningen vrijhouden voor autochtone nederlanders?
Die asielzoekers moeten niet mekkeren nu ze hier "veilig" zijn.
Idd doe de container- en tinyhouses dan voor de statushouders. Scheelt meteen in de onvermijdelijke gezinshereniging en fok erop los mentaliteit
Ja, en die 20 procent zijn precies de meest oude en slechtst geïsoleerde woningen, op gas, met een gasnota van heb ik jou daar. Hypotheekverstrekker vindt het prima blijkbaar. Succes.
Waarom zou iemand die geen drol verdient en alleen is een huis moeten kunnen kopen? Zou zo maar kunnen dat hij/zij/x ook geen BMW of Mercedes kan kopen en noodgedwongen met het OV reist. Of niet duur met het vliegtuig naar de Cariben maar met de bus naar Belgie.
Waarom zou dat moeten? Prima om koopwoningen niet voor iedereen beschikbaar te hebben. Als of in andere landen iemand met een modaal inkomen en alleenstaand een huis kan kopen. Hou toch op.
De overheid hoeft ook geen auto's of vliegreizen voor minderverdienenden te kopen. Voor koopwoningen idem. Gewoon lekker huren als je arm bent.
Simpele ziel! Je moet een huis kopen omdat er geen huurwoningen zijn. Wachtlijst van 15 jaar.
Waar is er ook maar iets te huur dan?
@Papa Jones | 18-08-22 | 11:44: Nou dan heb je mooi 15 jaar de tijd om hard te sparen en meer te gaan verdienen toch?
"Boer" kan eraf, resteert Koekoek! Man, man, Sophie Hermans is er niks bij.
En huur is ook al gauw zo'n 1500 euro, net als een hypotheek voor een klein kuthuisje (die je niet krijgt omdat je niet genoeg verdient). En zit je daar eenmaal aan vast, dan gaat je hele modale inkomen op aan vaste lasten en kan je dus ook niet meer sparen voor een eigen woning en.... vast.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 11:46: Bij pappa en mamma thuis? Nee, dat is een lekkere gezonde situatie.
@Spring Bruissteen | 18-08-22 | 11:47: Ok, zwitsal
@ywitteman | 18-08-22 | 11:44: De wachttijd voor een sociale huurwoning in NL varieert sterk. In Groningen was deze in 2021 4 jaar. In Amstelveen en Diemen 17 jaar. Zoek maar wat in Groningen dus.
Omdat de wachtlijst voor sociale huur in de meeste gemeenten (ook dorpen) al sinds 20 jaar 15 jaar is. En veel mensen particuliere huur net niet kunnen betalen.
Mensen willen graag iets van hun leven maken, is mijn mening. Een huisje huren of kopen is toch wel een levensbehoefte.
@letopuwzaak | 18-08-22 | 11:53: iets van je leven maken begint bij zoveel geld verdienen dat je ambities en je mogelijkheden gelijke tred houden.
Omdat het recht op een dak boven je hoofd en je kinderen in internationale verdragen staat. Het recht op een BMW of Mercedes niet.
@Piet Karbiet | 18-08-22 | 11:59: Maar het recht op een koopwoning niet. En het recht op een koop- of huurhuis in 010, 020, 030 of 070 al helemaal niet. Huis kopen of huren? Genoeg te koop en te huur. Alleen niet in de randstad. Jammer de bammer dan.
Sinds wanneer is iemand die een modaal salaris heeft iemand die geen dril verdient? Als deze groep mensen al geen huis meer kan krijgen? Je moet als alleenstaande met een modaal salaris gewoon een appartement kunnen kopen. Als dat niet kan, zit er een weeffout in je sociale systeem.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 11:56:
Ja, dat klopt. Hard werken en spaarzaam leven zou je al een heel eind moeten kunnen brengen, toch?
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 12:02:
Dit probleem speelt ook in de dorpen. Misschien niet in alle provincies, maar het is echt niet zo dat dit alleen voor steden geldt. Dat het een kwestie is van een paar kilometer verder kijken.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 11:49:
Liever zwitsal dan een bord voor mijn kop.
nl.wikipedia.org/wiki/Agrarian_Justic... Thomas Paine heeft je nog een hoop moois te leren!
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 11:49: wat is dat nu weer voor een opmerking? zwitsal
In het Engliesj onder een brug slapen klinkt al veel beter.
Voor €171.000 kan je ook geen normaal huis meer bouwen incl. bouwgrond.
Blijft over kantoorgebouwen die verbouwd zijn tot appartementen.
En van die verwachte 100.000 nieuw gebouwde woningen ( appartementen voornamelijk) per jaar komt ook niks van terecht.
Een weinig verdienende alleenstaande is prima gered met een appartement in een verbouwd kantoor.
Omgebouwde kantoorgebouwen zijn exclusief voor ex-Ter Apelnaars beschikbaar wollah!
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 11:43: En dan ga je hokken en wil je samen wat anders maar dat is er niet of te duur.
Een zware beperking is dat op de geboortes van nieuwe nederlanders.
@steekmug | 18-08-22 | 11:55: If you can't feed them, don't breed them. Hetzelfde geldt voor huizen. Verder overigens een win-win want het is hier toch al veel te vol.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 12:03: Zeg dat maar tegen vrouwen met een oerdrang naar kinderen.
@steekmug | 18-08-22 | 12:08: je bedoelt part-time werkende vrouwtjes? Ga eerst maar full-time werken en een paar jaar veel geld verdienen en sparen voor je over kinderen gaat nadenken.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 12:03: "can't feed, don't breed" ben ik het mee eens. Maar de huidige situatie is dus dat Jan en Janneke Modaal het niet kunnen betalen, dus geen autochtone aanwas.
Maar ach, Importeren we toch gewoon uit Afrika?
@naglfar | 18-08-22 | 12:39: O nee, hoor, die deur moet helemaal dicht. 0 asieleisers in NL wat mij betreft. Maar dat staat los van de vraag naar koopwoningen.
@BoerKoekoek | 18-08-22 | 12:13:Sparen?, beleggen/investeren zul je bedoelen.
Zelf heb ik het goed met mijn gezin.
Doe de U-bocht constructie. Reis naar het buitenland gooi je paspoort weg en meld je aan als vluchteling. Even op je tanden bijten in Tubbergen maar dan stroom je moeiteloos door naar een knappe woning met een Miele.
Het piramidespel dat ook wel ‘economie’ wordt genoemd. Als je in Davos mag aanschuiven zit je boven in de piramide, anders ben je gewoon een systeembatterij waar centjes uitgeperst worden.
Waar komt het geld van je hypotheek vandaan? Uit de tegoeden van de bank? En wat betekenen die cijfertjes op internet, op je digitale bankrekening eigenlijk? En de briefjes in diverse kleuren waarop euro staat wat betekend dat eigenlijk?
Als dat van de een op de andere dag verdwijnt, stopt de wereld dan ineens met bestaan? Is je huis of je auto dan ineens weg, opgelost in de lucht? Of zijn alleen de spelregels veranderd maar het leven niet?
Ik vind dat jij wel erg diepe vragen stelt, zo midden op een donderdag
Ik ga ff een combi van LSD, Wiet en Paddo's nemen en kom daarna op je vraag terug.
@obseditas | 18-08-22 | 11:51:
Die kun je dus beter niet nemen, omdat verdoofd, vegeterend en consumerend u het meest makkelijk uit te persen bent en dus het meest waardevol voor het systeem.
Je kan maar beter populist zijn tegenwoordig. Kan je van al die complexe zaken gewoon een simpel antwoord verzinnen.
@nutsniet | 18-08-22 | 12:41:
Dan maar de ‘middenpartijen’ die zand in de ogen strooien door simpele zaken complex te noemen. ‘Dat is te ingewikkeld om eenvoudig uit te leggen of te begrijpen voor een eenvoudige gemiddelde Nederlander.’ (Op zijn Ruttiaans)
Of je maakt het zo ingewikkeld dat mensen afhaken en denken: ‘Als ik er niets van merk en het goed heb zal het wel goed gaan.‘ (Zoals banken complexe financiële producten verzonnen en woekerpolissen konden aansmeerden)
Tja.
Ik zie het in Amsterdam. De nieuwe buren zijn expats, jongeren met rijke ouders en jonge statushouders. Op een terras spreekt er nauwelijks nog iemand Nederlands en je struikelt er over de fonkelnieuwe Van Moofs. Die fiets is overigens een moordwapen maar de politiek maakt zich alleen druk om jongeren met scooters. Want met die laatste groep kan men zich totaal niet identificeren. Met statushouders ook niet maar die hebben nu eenmaal een universeel geboorterecht om in de binnenstad te wonen.
Statushouders laten wonen in een dure stad slaat ook nergens op.
En dat soort scooterrijders zijn de oorzaak dat ik volgend jaar op 68 jarige leeftijd een helm moet dragen om een rondje te rijden in ons kleine dorpje in de betuwe.
@Après toi | 18-08-22 | 12:12: waarom niet. Dan beleeft een d66 coach het tenminste ook.
Door 2.279.130 landgenoten werd op de VVD gestemd. Dit is precies het aantal dat nog in staat is om een huis te kopen of al in een koopwoing woont. De rest heeft pech gehad.
Plus één dan want wel huis en nooit VVD hier.
@uisge baugh | 18-08-22 | 11:43: plus 2.
Er zijn 4.5 miljoen koopwoningen.
@RandyBiel | 18-08-22 | 11:48: Dus te weinig VVD-stemmers.
Er zijn toch genoeg lege Miele dozen over, gratis af te halen bij je lokale AZC.
we moeten eens stoppen met dat neokapitalistische groeidenken. Een kartonnen doos onder een brug is prima om in te wonen, als je het netjes houdt. Lekker consuminderen zo.
Zeker als het van dat geplastificeerd karton is en onder de brug betekent vaak dat water (badkamer) dichtbij is.
Misschien zou het ook schelen als je niet de helft van je inkomen kwijt zou zijn aan belastingen. Zomaar een ideetje.
Maar ja, van wie moeten al die handophoudiërs hun gratis geld dán krijgen?
Ja dan is er tenminste meer geld beschikbaar om de woningprijs nog verder op te drijven.
Want het gratis geld van de afgelopen jaren heeft dat nog niet genoeg gedaan.
Volgens mij is het meer dan de helft. OZB, Wegenbelasting, waterschapsbelasting, heffingen voor van alles en nog wat, inkomensbelasting, energiebelasting, enz enz. Kijk eens wat je bruto verdiend en trek dan eens alle belastingen en vaste lasten eraf. Stel dat je 4000 euro bruto per maand hebt? Hoeveel hou je daar dan van over, en daar moet je dan boodschappen van doen en tanken waar ook weer BTW over wordt betaald en accijns. Je kan beter in de bijstand gaan zitten heb je in ieder geval nog tijd, geld krijg je toch niet voor werken,
De gemiddelde koopsom van een nieuwbouwwoning is €420.000.
(dat is bijna 1 miljoen gulden)
Bouwen, bouwen, bouwen en niet kunnen betalen, betalen, betalen.
Doe mij ook maar zo’n huis.
Ik heb in 2018/19 een nieuw huis laten bouwen. (1800m3) aanneemsom toen €1,8 miljoen, spraak laatst de aannemer en nu zou hetzelfde 2,5 miljoen kosten om te bouwen.
4 jaar 10% inflatie is 8 ton...
Koophuis niet meer vanzelfsprekend. Niet zo gek als er zoveel mensen bijkomen en er niet wordt gebouwd. Maar gelukkig gaan ze vanavond koffie drinken dus komt het allemaal goed.
Dit kabinet vereist lak aan de wet.
Wees blij dat je een mooie woondoos hebt ! Asielzoekrs moeten buiten slapen !
Dat is zielug ja. Volgens de dames van Op 1 zijn dat allemaal vrouwen, kinderen en ouderen. Schandalig dat juist deze mensen constant met elkaar op de vuist gaan.
@Ommezwaai | 18-08-22 | 11:36: Als het daadwerkelijk allemaal vrouwen, kinderen en ouderen waren was er al lang onderdak geregeld. Maar ja, iedere keer met hetzelfde gezin op de foto gaat ook opvallen.
Mooi, weer een woord die Sidonia Hermans aan haar vocabulaire kan toevoegen: doos.
Gaaf land!!!! kwetsbaar vaasje!
Naar eer en geweten gelogen en niet betrokken maar wel betrokkenheid.
We gaan het redden met ons krachtige kabinet!
Hup Holland Hup!
En het volk stemde op VVD en D66 en CDA en CU en GL en zag dat het goed was. Het werd avond en het werd morgen en het volk zag dat het goed was.
Jan Modaal moet op zoek naar Petra Modaal. Dan stijgt voor beide kun kans op een koophuis van 1% naar 20%
De tijd komt dichterbij dat Jan Modaal communistisch/socialistisch gaat stemmen. Gezellige boel wordt dat.
Wie op deze coalitie heeft gestemd heeft dat dus al gedaan. Rutte is een saloncommunist.
In ter Apel gratis tentjes
Wat is modaal, 36k ofzo? Dat is toch niet zo veel.
37k
38k dacht ik, en boven de 69,5k ga je in het hoogste tarief, want dan ben je rijk en mag je 49,5% betalen
Kan wel zijn. De vraag is natuurlijk waarom je met een modaal salaris toegang hebt tot maar liefst 1% van het woningenbestand...
Blijft ongeveer 2500 netto van over
En Mohammed Modaal?
Een goede moslim leent niet en betaalt geen rente, want haram.
Die gebruikt z'n BMW of Mercedes als onderpand.
Die hebben al een huis in Turkije of Marokko. En zodra de AOW leeftijd is bereikt en je niet meer in NL hoef te wonen zoals bij uitkeringen, verhuizen ze terug
@Mikedeugniet | 18-08-22 | 11:30:
Kijk eens goed om je heen! Turken en Marokkanen doen het liefst alles cash en waarschijnlijk buiten de belastingdienst.
Het is heel simpel omdat mijn DGA salaris boven de 50% loonschaal zit, is elke zwarte euro ook echt een euro om te besteden.
@BASinnic | 18-08-22 | 11:41:
Ja klopt en veel gaan in het vakantieseizoen met behoud van uitkering werken in de vele resorts.
REAGEER OOK