Hebben we genoeg gas voor de winter?
Handig BewaarTopic voor Eind November
Grafiek van de Dag! De gasprijzen zijn weer eens torenhoog de wokpan uit aan het rijzen. U denkt wellicht ja boeien volgende week lekker weer, raampie open, festivalletje, zwembadje in de tuin, koude pils bij de barbecue (crap, zo'n gasfles vullen was ooit 14 euro), korte broek, overal dames in bikini, WIE DOET ME WAT en laat Rob de Wijk maar lekker paniek zaaien? Maar winter is coming, en gelukkig hebben ze bij de NOS iemand gevonden die ons helemaal gerust kan stellen. We hebben zat gas voor de winter!
Maar een fysiek tekort aan gas is in Nederland uiteindelijk veel minder waarschijnlijk, zegt GTS-directeur Hoevers. "De meeste landen in het westen van Europa hebben lng-terminals, gasopslagen, of eigen winning", zegt hij. "Wij hebben zelfs alle drie."
Fijne verkansie!
Social
Reaguursels
InloggenIs het mogelijk om achteraf een Europese parlementaire enquête te houden. Om te kijken wat er gebeurd zou zijn als we Nordstream 2 hadden goed gekeurd? Was Rusland dan Oekraïne binnengevallen? Hadden Amerikaanse sancties ons meer pijn gedaan dan de komende energiecrisis? Vragen waarop waarschijnlijk geen antwoorden zullen komen vanuit de EU bestuurders.
Mijn jaarnota van het gas afgerond op hele euri (geluk, want ik heb een nog lopend contract.)
Gastarief: €199,—
Energiebelasting €423,—
Opslag duurzame energie €102,-
Netbeheerkosten €181,-
Vaste leveringskosten €65,-
Dus van de totale gasrekening van €975,- is slechts €199,- voor het gas.
Is het raar dat ik dit raar vindt?
Hoewel Rob Jetten bezorgelijk kijkt, krijgt hij best wel een strak plassertje van die gas problematiek.
Het probleem is gelijk de oplossing voor voor z'n vergroenings agenda: Van het gas af.
En u gaat die gedwongen transitie ook nog eens zelf betalen door het gas tekort die leiden tot extreme m3 tarieven.
En wie heeft die tekorten met geknutsel in de hand: Robje Jetten.
Zo rolt men in dit land.
Je kunt ook toegeven dat de sancties op olie en gas in emotionele toestand genomen zijn.
Stop ermee en zet in op vredesonderhandelingen.
Of ga door en sloop de economie van Europa waarna Rusland en China ons op kan rapen.
Het probleem van huis verwarming en van het gas af wordt vanzelf opgelost door de europese bank!
De euro is dalijk door hun bijdrukken geen donder meer waard, kun je dan mooi brikketten mee maken voor in de allesbrander.
Dat methaan is bij boeren een enorm probleem maar uit een gaspijp schaars.
De grote tanks hebben ze al. Wie gaat t opzetten, maakt de boeren schatrijk, de oudjes warm en verlost ons van het stikstofgedoe?
Al moet er geld bij, er ligt toch 25 miljard voor stikstofreductie klaar
Het moge duidelijk zijn dat Uniper aan het infuus ligt, niet meer aan het infuus van de Russische gasvelden maar aan het infuus van de Europese geldfabriek wat alleen maar 1tjes en 0 nullen maakt ipv omzet van CH4 in werkelijke bruikbare energie
Elektrische radiator it is
Elektrische kookplaat
@huh!? | 09-07-22 | 15:19:
Elektrische boiler
Geen gas meer nodig hier
@huh!? | 09-07-22 | 15:19: U bent zich er ook van bewust dat ruim de helft van onze elektriciteit wordt opgewekt met aardgas?
Energie experts spreken al over rantsoenering van gas voor huishoudens.
Ik heb een allesbrander aangeschaft die echt alles brandt. Hoe meer zielen, hoe warmer ik het heb...
Brandt hij ook gipsplaten, gravel en oude batterijen? Ik vraag t voor een vriend.
Heb 4 kuub hout en off-grid stroom als back-up, ik zie 't wel hoe 't loopt.
Als we op deze overheid moeten vertrouwen kunnen we net zo goed alvast gaan liggen in 't graf.
Over off-grid stroom gesproken. Kan je zonne-energie opslaan in auto-accu's. Ongeveer 1kWh per accu van 80Ah ?
@Wattman | 09-07-22 | 12:56: wat kosten die accu's?
Mijn meeste zorgen gaan altijd uit naar anderen. Ik red me (ook) wel, maar hoe gaan anderen zich gedragen als het water begint te stijgen en in welke mate wordt dat het gevaar
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 13:22:
185 euro, en Duracell..
www.accudeal.nl/zoekresultaten/?ids=1...
@Wattman | 09-07-22 | 12:56:
Waarom geen industrieaccu's?,
news.yuasa.co.uk/wp-content/uploads/20...
@steekmug | 09-07-22 | 13:43:
Ja relatief nog veel goedkoper en meer capaciteit. Goede tip beste.
Mag ik hopen op een echte horrorwinter? Zo'n echte winter uit het verleden?
Of is dat weer niet sociaal naar de medemens die nu al problemen heeft met de energierekening?
Uniper is al genationaliseerd omdat hij op omvallen stond Rob de Wijk. Althans meen dat op RTL-Z gehoord te hebben van Jacob Schoenmaker.
Nutsbedrijven hadden nooit geprivatiseerd of verzelfstandigd moeten worden in de eerste plaats. Primaire behoeftes ( zoals energie ) moet je niet aan de markt overlaten, daar moet ook geen verdienmodel in zitten en die moet je ook niet de mogelijkheid bieden om je door te laten chanteren. Het is namelijk een kwestie van nationale veiligheid en in het leger laat je dat ook niet aan huurlingen over.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 12:53:
Eens maar Nederland heeft het nog bonter gemaakt en gasopslag die in Nederland ligt aan Abu Dabi verkocht. Zij verhuren een deel aan Gazprom en die vult de opslag Niet.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 12:53:
Met een betrouwbare overheid geef ik je deels gelijk.
In NL ligt dat anders. Het zijn politici geweest die besloten Italië decennialang vrijwel gratis gas te leveren. Geen commercieel bedrijf zou dat ooit serieus overwogen hebben. Het zijn ook politici die bepaald hebben dat NL voor energie, voedsel en arbeid afhankelijk van het buitenland moet worden.
Om mij heen kijkend zie ik vooral de overheid op elk denkbaar punt falen; immigratie, woningbouw, zorg, veiligheid, nivellering, co2, stikstof, etc. Elk dossier dat binnen een straal van 22 km bij de overheid komt verandert automatisch in stinkende stront.
Heel veel mensen (duuzenden of tienduuzenden) hebben deze winter en anders met de jaarrekening wel een fysiek tekort aan geld meneer Hoevers. Met je 'geen fysiek tekort aan gas'.
Die kent meneer Hoevers niet dus dat zal meneer Hoevers aan zijn bolle blanke 7-vinkenreedt roesten.
( See what I did there? If you can't beat 'em, use 'em )
Pas als de nood het hoogst is is de redding nabij.
Ongekend dat de haagse en europese kaasstolp geen kennis heeft van de door u aangegeven problematiek.
Het is een schande dat er zowel landelijk als europees, niet wordt ingegrepen.
Het begin van het eind van de EU?
Lees het interview met Kaag in het AD vandaag, en huiver. Ze is doof voor de protesten, gaat stug door met het regeer- en klimaatakkoord, en denkt werkelijk dat er een 'zwijgend midden' is dat vierkant achter haar staat.
@Papa Jones | 09-07-22 | 12:30: gezien de verkiezingsuitslagen steeds weer heeft ze gewoon gelijk. Ik heb me erbij neergelegd. Voordeel is dat mijn woning steeds meer waard wordt en dan verkoop ik die wel. Vervolgens ga ik dan in een goedkoop (EU) land wonen. Dit omdenken geeft mij wel rust.
De witman gaat straks vechten voor l’europe,gelukkig wordt onze plaats ingenomen door het omvolkings project,de gebeds torens zullen victoire schallen en de weinig over geblevene zullen nog eens aan ons denken.
Klinkt wellicht vergezocht maar het zou zo maar kunnen.Weinig tegen te doen.
Na ons de zondvloed.
@Papa Jones | 09-07-22 | 12:30:
Kaag is als onkruid. Hoe meer puin in de tuin, des te beter zij gedijt. Dus wat wij in onze tuin proberen te voorkomen rolt zij uit over het hele land.
( disclaimer: met puin bedoel ik niet de mensen, ook niet de nieuwkomers en/of de allochtonen, ik bedoel met puin de afbraak van de samenleving die met Paars 1 is ingezet. En Kaag schakelt nog even een paar tandjes bij, want de implosie kan haar niet snel genoeg gebeuren, lijkt het wel ).
Je moet niet “aan je water voelen” zeggen: dat wordt meteen als “onderbuik” weggezet en dat is het niet. De dingen die je noemt zijn goede observaties die overigens door best veel mensen gedaan worden. Ook in de politiek maar daar worden ze bij bespreken in het parlement, of in de media, op agressieve toon weggezet als populist, en liefst wil men je het zwijgen opleggen.
@Papa Jones | 09-07-22 | 12:30: van der Burg zei laatst ook dat er nog altijd een meerderheid voor het asielbeleid is. Peilingen zo ver als je ze kunt vertrouwen zeggen wat anders. Een referendum zou zijn uitspraken waarschijnlijk weerleggen maar........
@Peter,
Zo waar dit.
Al lang voor deze oorlog snapte elk weldenkend mens dat je als land nooit afhankelijk moet zijn van het buitenland voor voedsel of energie. Alleen onze elite snapte dat kennelijk niet. Maar zelfs nu blijkt dat Poetins oorlog wereldwijd tot voedsel- en energie- tekorten leidt wordt die desastreuze afhankelijkheidspolitiek doorgezet.
We worden geleid door een kaste van overbodige communicatiedeskundigen, managers, consultants en diversiteitsdildo's zonder enig maatschappelijk besef. Linkse reli-wappies die denken dat veel blabla doen voldoende is om een land te leiden.
Maar veel blabla doen wordt schromelijk overschat.
Ondertussen zijn er schreeuwende personeelstekorten in alle *noodzakelijke* beroepsgroepen; techniek, transport, OV, zorg, politie, onderwijs, productie, etc. En de komende 20 jaar gaan nog honderdduizenden nuttige werknemers met pensioen. Die zullen door Oostblokkers vervangen moeten worden omdat Nederlandse kinderen liever voor blabla-baantjes studeren. Daar gaat immers het meeste geld in om.
Dus zelfs voor arbeid, voor het draaiend houden van dit land zijn we straks afhankelijk van het buitenland. Waar we al die Oostblokkers moeten huisvesten weet niemand. En ondertussen moeten we ook nog wekelijks 1000 toekomstige uitkeringstrekkers uit Afrika en het Midden Oosten een huis geven. Maar nieuwe huizen bouwen mag niet, tenzij dat ten koste gaat van onze landbouw.
De wildgroei aan overbodige en zelfs saboterende overheidsinstellingen bezegelt onze ondergang. Een land kan niet onbeperkt uitkeringstrekkers binnenlaten als het aantal belastingbetalers afneemt. Zelfs zonder het onbeperkt importeren van gewetenloze (oorlogs-) misdadigers en vijandige religies kan dat beleid alleen maar fout gaan. En als de bom barst blijven de nuttige Oostblokkers hier echt niet hangen. Dan zitten we zonder arbeid, zonder voedsel en zonder energie in een overbevolkt land. Met tegen die tijd miljoenen moslims die sharia willen. En een x-percentage van hen zal grof geweld tegen soft targets gebruiken om die doelstelling te halen.
We moeten wakker worden. We spelen onbezorgd als kleine kinderen op een schoolplein terwijl een tiental spreeshooters voor onze neus de wapens gevechtsklaar maakt en strategische posities inneemt.
Binnenkort ook in Nederland?
www.faz.net/aktuell/politik/inland/la...
Binnenkort ook in Nederland ?
nos.nl/artikel/2435957-betogers-besto...
@SilkySteve | 09-07-22 | 12:37:
Nu denken we nog dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar de gemoederen kunnen snel omslaan.
Ja, de oorlog hé? Zo fijn dat die er is, kan je je altijd achter verschuilen. Net zo, als wie moet het anders doen? Mensen zien het pas als ze het zien. D66 stijgt alweer in de peilingen en heeft alvast weer een reclame campagne opgezet. In AD vandaag 2 volle pagina’s waarin Kaag kritiekloos haar beleid mag toelichten.
De verkoop van houtkachels was in Drente met 40% toegenomen. Er worden overal zonnepanelen gelegd. Die vervoeren ze op joekels van pallets. Zit veel hout aan. Kan elke week gratis aanhanger vol halen bij zonnepanelenboer. Heb nu al genoeg gratis hout voor een heel jaar stoken. Mooi schoon hout. Die gasprijs gaat aan mij voorbij. De buurman stookt ook. Als iemand klaagt wijs ik naar de buurman en hij naar mij. Kijk hier mijn fotokes
api.flickr.com/photos/70756908@N04/al...
Niet stiekem geïmpregneerd? Anders zit je mogelijk in zware metalendampen
@Shoarmamasutra | 09-07-22 | 16:55:
Halve zool, ze zijn voor eenmalig gebruik. Ga je toch geen duurzaamheidskosten voor maken?
Mooie erfenis van Merkel: niet in defensie geïnvesteerd en volledig afhankelijk van Russisch gas door kerncentrales te sluiten. Strategisch inzicht van een pinda.
Zo komt wir schaffen das in heel ander betekenis te staan
Alles uitbesteden aan andere landen zodat ze zelf niet de verantwoordelijkheid hoeven te dragen
Biomassa kap elders
Stroomopwekking elders
Producties elders
Voedsel voorzieningen elders
Zodat de milieu belasting hier op papier laag blijft
Althans, co2 en stikstof. De PFAS en andere zooi rijzen alsnog de pan uit en wordt NIETS maar dan ook NIETS aan gedaan
Frou Merkel is collegae geweest van Poetin in de DDR,ze waren goede vrienden,vandaar de verregaande samenwerking.
Nergens noemen ze Trump dat hij die Nordstream ter sorake bracht en de vorige bondskanselier Schaefer daar de chief van was. Helemaal de nek in de strop van Putin gestoken en nou opeens alles terugdraaien. Het volk mag lijden.
En toch is het geld op, hoe dan?
@Coolcalmcollected | 09-07-22 | 12:46: Frau Merkel heeft een enorme fuck op gemaakt met de energiewende. Wat dat goedkope Russisch gas betreft, het moet gezegd, Rusland heeft zich altijd netjes aan de afspraken gehouden. Altijd. Als Nordstream 2 in bedrijf wordt genomen verwacht ik geen problemen deze en komende winters.
Dit is voor Rob Jetten het uitgelezen moment op de energietransitie er door te drukken.
"Sorry mensen, er is een tekort aan Russisch gas en nu moeten jullie wel allemaal een warmtepomp nemen"
Und sofort!!!
Kan die zeggen, maar dat kan helemaal niet (qua kosten, personeel, producten, logistiek, etc.). Misschien over 10 jaar. Met pelletkachels gaat het sneller. Maar kernenergie (via SMR's) is de beste oplossing.
Waar komt in de winter de stroom voor de warmtepomp vandaan?
En dan is er weer een wereldwijd tekort in de electronische onderdelen voor warmtepompen, duh...
Alleen leveren warmtepompen nauwelijks warmte op. Bovendien werken ze op stroom en in combinatie met elektrisch (extra) verwarmen en elektrisch koken zullen de gas- en kolen- centrales dus flink door moeten stoken.
Erg jammer omdat zelfs een moderne gascentrale een rendement heeft van 60%. Oftewel het kost meer gas om een ei op elektriciteit te koken dan datzelfde ei op gas te komen. Bij kolencentrales is het rendement nog maar 40%; en bij biomassa zelfs maar 20%. Dat is 80% verlies! Dus 80% van de oerbossen zijn voor niks versnipperd, in gasovens gedroogd en daarna verbrand.
Nou ja, voor niks; "voor het klimaat" natuurlijk.
En ondertussen moeten we ook nog allemaal aan de elektrische auto. De Poolse kolen- en bruinkool- centrales gaan daar goed aan verdienen, "voor het klimaat".
@HD50 | 09-07-22 | 12:00: Dat is een probleem voor later.
Op papier moet het lukken.
De praktijk zien we dan wel weer
@Bierum | 09-07-22 | 12:02: u bent uitvoren om op deze aarde te vervuilen volgens jette,dus moet er maar voor bloeden ook.
750 kWh stroom kost het mij om het huis te verwarmen. Gas is iets van vroeger.
Woon je in de bezemkast?
@Papa Jones | 09-07-22 | 11:53: Harry Pottet
@Papa Jones | 09-07-22 | 11:53: ikmoeslache
En wat about LNG dan
Je gezicht wassen met stukjes ijs in de wintermaanden maakt je hard. En is ook goed tegen jeugdpuistjes maar dat is bijvangst
Arie ben je daar?
@Phantomas | 09-07-22 | 12:02: Niet bij mij thuis iig, ik ben daar niet zo van
Een kop maken die ronkt: 'Hebben we genoeg gas voor de winter?', en dan daaronder een grafiek zetten die de *prijs* van gas weergeeft. Klasse, man.
Als je nou alles had gelezen had je dat misschien deze opmerking bespaard.
we schijnen de grootste commerciële gasopslag van n.w. Europa te hebben. Helaas wordt die niet helemaal gevuld ...
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/530...
En is dat voldoende voor heel Europa? Anders krijg je dadelijk nog toestanden als de aardappel oproer uit WO I
Alleen de opslag van Stogit in Italië is al groter. Spanje komt ons ook al voorbij.
Je kan alles van Poetin vinden, maar hij is wel iemand met een enorm groen duurzaam hart, hij zet de vergroening / verduurzaming wel in een stroomversnelling. Hij dwingt Europa om te verduurzamen. Wanneer krijgt Poetin daar een prijs voor? ondergewaardeerde kerel
@Mark van Leeuwen | 09-07-22 | 11:15:
Ach ja, binnen je Moskouse en Leningradse bubbel is het prima te doen. Hongersterfte en recrutering voor de oorlog gebeurt toch voornamelijk in de periferie en anders is er altijd nog Siberie.
Het is net zoals die Brexitfans, figuren die lopen te juichen dat Bojo en Poetin "niet naar de pijpen van de EU dansen" maar ze vergeten gemakshalve dat de assets daar tegen afbraakprijzen aan investeerders en schurkenstaten wordt afgedaan. Het onderhandelt namelijk niet heel erg prettig als je op je rug met je pootjes omhoog ligt ( tenzij je een kat bent ).
@Mark van Leeuwen | 09-07-22 | 11:15:
"Hoogmoed is meestal de val vooruit"
Ja dat klopt. Poetin kan eigenlijk geen wapens, munitie meer bouwen. Er zijn veel Russen die woest de staatspropaganda bekijken maar er zijn weinig Russen te vinden die contractsoldaat willen worden. Dat heeft veel te maken dat ze niet echt het gevoel hebben dat ze voor "iets" vechten maar meer de gehaktmolen worden in gestuurd voor een habbekrats. Daar zitten zelfs de Gopniks niet op te wachten. En die hebben al een uitzichtloos bestaan.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 11:37: Een leeuw, maar da's een detail. Maar je betoog doet niets af aan de zelfvoorzienigheid waar ik het over had, zij redden zich wel
@Mark van Leeuwen | 09-07-22 | 11:47:
"zij redden zich wel"
Ze kunnen hun nieuwste van het nieuwste bouwen (wat al brak was) omdat ze de benodigde spulletjes niet kunnen importeren. Ja. Wodka stoken gaat wel lukken.
Mark in essentie heb je gelijk.
Mooi! Kunnen we nu dan eindelijk de bevolking laten krimpen? Op deze manier kan moeder natuur een selectie maken en krijgt de maatschappij een tweede kans na covid. Alhoewel covid natuurlijk ook geen zoden aan de dijk zet.
Zoals in The Incredible Shrinking Man?
De bevolking in Nederland krimpt al, alleen door immigratie blijft het bevolkingsaantal groeien.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
06 oktober 2021 17:22
"Het demissionair kabinet heeft net besloten om de belasting op gas te verhogen, terwijl de belasting op elektriciteit verlaagd is. Ik verwacht eerder een eenmalige tegemoetkoming voor consumenten."
Het Astra Zenicagas blijkt vertraagd en vooral naar Engeland uitgeleverd te worden. We wachten nu op het Pfizergas.
Door het suïcidaal en waardeloos energie- en militair beleid van Merkel mogen we straks blij zijn als Poetin het op Oost-Oekraïne houdt. We gaan dan het vredesverdrag met een glimlach tekenen bij een koude winter. Die domme domme idioten die denken dat je even de industrie kunt stilleggen deze winter om gas te besparen zonder desastreuze gevolgen voor de economie die gaan niet alleen van een koude kermis thuis komen.
Nee dan de VS waar Trump energie-onafhankelijkheid hoog op de agenda had staan en daar beleid op heeft afgesteld. We kopen hun LNG nu massaal in tegen de hoofdprijs. Pariteit van de euro/dollar komt volgende week al. Onze EU-economie is fucked en wordt nu alleen met massaal geprint geld uit Frankfurt in leven gehouden waardoor de euro alleen maar verder en verder gaat wegzakken. Toch jammer voor het Nederlands spaargeld en pensioengeld. Door blijvende torenhoge inflatie (want we kunnen rente niet omhoog doen in tegenstelling tot de VS) worden die potjes elk jaar in koopkracht een stuk minder waard.
En oh ja. We hebben potverdikkieme niet eens iets van een leger in de EU. Ook daar compleet afhankelijk van de VS en de UK. Landen die we het liefst elke dag belachelijk maken want ach wat zijn ze simpel. Dat NIMBY/geen vuile handen maken-beleid van de EU gaat in minder dan 15 jaar een groot deel van onze welvaart vernietigen. En we mogen blij zijn als het daar bij blijft.
Stuur een brief naar Groningers. Zeg mea culpa en dat we in een oorlog zitten en draai die verdomde gaskraan open. Elke dag die we wachten is een verspilde dag. Ga kerncentrales bouwen. Stuur brieven over mest, stikstof, CO2 ongeopend terug naar die malloten in Brussel. Sluit de grenzen voor asielzoekers. Stop met apathisch navelstaren. En Rutte: stap verdomme eens op.
Zo dat is eruit. Een goedemorgen verder.
Goedemorgen. 't Is elf uur. Neem er ook één.
Het is altijd fijn wakker worden met een flesje wijn. Zo blijkt maar weer.
We gaan steeds een stap achteruit op alle vlakken. We mogen van de overheden nooit Stop zeggen. Niet tegen hen, niet tegen degenen die hun gang van hen mogen gaan in de EU. Onze welvaart is al weg. 1578435 Soorten chips en koekjes in de supermarkt is geen welvaart als al het andere problematisch werd gemaakt of weggevaagd is.
Plausible stukje.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 11:04: Ga naar Joop.
Maar we hebben wel goede CE gecertificeerde stofzuigers en zo, dat dan weer wel
Hear hear!
John Locke
Om in te lijsten!!!
John Locke for president!
Bravo!
Het pensioen geld wat in 1 dag overgeheveld is naar brussel verdampt waar we bijstaan.
Fantastisch.
Doen!
Ja, als er straks geen stroom meer uit het stopcontact komt doet de bitcoin het natuurlijk nog gewoon.
Ja DOEN! Ik zie je wel verschijnen in het dorpscentrum als je jouw dagelijkse wandeling doet vanuit de daklozenopvang.
Het wordt tijd om gas te geven.
Putin heeft de boel hooguit een zetje gegeven. Die idiote energietransitie vloog toch al regelrecht op een ramp af. En we zijn er nog lang niet.
Ik ben overgestapt op banapple gas.
Tijdje gebruikt, af laten koppelen toen Cat zich Youssouf ging noemen.
@Kapitein Sjaak Mus | 09-07-22 | 10:47 Ja het is een wilde wereld.
Smerige k*t regering, miljoenen Afrikanen hier heen halen om ze vervolgens in de winter in de kou te laten zitten. Als Rutte/Kaag niet opletten vluchten ze straks weer allemaal naar huis.
Was dat maar waar. COA krijgt natuurlijk prio om die tenten warm te stoken, want zielug
Misschien een halfjaarlijkse luchtbrug? Winterreces in Afrika.
Ben de laatste tijd veel historische films en series aan het kijken. 17e en 18e eeuws dagelijks leven. Hoe je zonder gas en elektriciteit toch een fatsoenlijke hap op tafel kunt zetten. Nu alleen nog oefenen hoe je een konijn vilt en kookt in een pot boven een houtvuurtje.
Waar haal je die konijnen vandaan?
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:49: Kinderboerderij schijnt overschot te hebben
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:49: De kinderboerderij.
Ik dacht dat op een kinderboerderij kinderen verbouwd werden...
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:54: Nee joh, op de kinderboerderij is het één groot drugsfeest: m.youtube.com/watch?v=4rsS42d0P7I
7f9c k7
Is zo.
De kat zit in de gordijnen.
Ik herhaal, de kat zit inde gordijnen.
@Kapitein Sjaak Mus | 09-07-22 | 10:48:
De muis ook!!!
Schaak en mat.
Fijne Kerst, als dit uitkomt : images.meteociel.fr/im/13/22537/cfs_9...
Noppenschoenen bestellen gaat.
Volgens mij heb ik op tijd mijn boiler laten installeren, en een inductieplaat gekocht :-0. Zouden die binnenkort veel duurder worden?
Propaan €0,92 per liter.
Mijn gasfornuis is antipaan.
Wat nu?
@Kapitein Sjaak Mus | 09-07-22 | 10:46:
Stookolie.
@GKJP | 09-07-22 | 10:49:
www.aljazeera.com/wp-content/uploads/...
Heerlijk.
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:56:
jetten doet het ook....
Stoken op propaan is 2 x zo duur als stoken op aardgas.
@Kukooo1 | 09-07-22 | 12:02:
Dat is niet helemaal waar, rendement propaan t.o.v. aardgas is 80%, gecombineerd met een hybride ketel die het gasverbruik halveert, zit ik één, goedkoper, twee, betaal ik minder aan de 'overheid', en drie, ben ik relatief onafhankelijk.
@GKJP | 09-07-22 | 12:09: de enige reden om op propaan te stoken, is dat er geen aardgasaansluiting op het adres is. Aansluiten op het gasnet is in dat geval zo extreem duur, dat een propaantank op het erf de enige betaalbare oplossing is.
@Kukooo1 | 09-07-22 | 12:15:
Dat is inderdaad de gangbare en logische reden, maar ik ben niet bepaald 'conventioneel' en heb nog al last van een eigen kop.
@GKJP | 09-07-22 | 12:42: Heb net de meest foute merknaam voor propaangas gevonden, wie bedenkt zoiets? www.dewitschijndel.nl/jewagas-vulling...
@Sinterbikske | 09-07-22 | 13:47: Dat is Brabants voor: Ja, wat.
Groningen buiten beschouwing gelaten, is de vraag niet of we voor deze winter genoeg gas hebben. De vraag is of er genoeg gas is voor de winters (meervoud ja) er na.
En dan ook de vraag, is er voldoende energie én capaciteit om een warmtepomp (is geen eng ding, is gewoon een airco) van voldoende prik te voorzien. Ons kabinet kennende, zal dat probleem past opgelost worden ver nadat het zich heeft aangediend.
Het probleem zal door dit kabinet worden opgelost door te doen wat ze altijd doen, de belastingen verhogen.
Zal vast weer 'geld naartoe moeten'. De standaard oplossing. En dan is het probleem weer weg of anders meer geld. Iets structureels op poten zetten kun je niet verwachten iid
Met hoofdletters nog wel...
Ik lees al verontrustende berichten over klimaatakkoordvluchtelingen die aan de Spaanse Costa's of in Thailand gaan overwinteren.
skoftig | 09-07-22 | 10:24 |
De CV 4 maanden op winterstand is goed voor het "Jettenklimaat."
I
U heeft zelf gekozen voor een appartement met stadsverwarming. Want dat was goedkoper dan zelf stoken. En nu huilen?
U betaalt niet mee aan gas maar aan de astronomische winsten die warmtenet boeren maken omdat de prijs van stadswarmte gekoppeld is aan de gasprijs.
Ik moet als vermogende ondernemer ook een bak belasting betalen voor al die uitvreters.
Praktisch opgeleid. Bij deze.
multiflame.nl/mobiele-gaskachels/
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:37:
Nee, ik kocht in een volledig overhypte woningmarkt een appartement omdat het nog net kon zonder persoonlijk compleet failliet te gaan. Daar zit stadsverwarming in. En hoewel de stadverwarming in de centrale 0,00000m3 gas gebruikt, moet ik toch de gasprijs betalen. De rest van mijn appartement is volledig gasloos. Maar ik *MOET* betalen voor gas terwijl ik 0,00000m3 gas gebruik. Dat is niet huilen.
Wat zou jij zeggen als jij ineens 1000,- per jaar moet neertellen voor hondenbelasting terwijl je geen hond, of uberhaupt geen huisdieren hebt. Om even een vergelijking te maken. Ga jij dan ook zitten huilen?
@MargauxGrandCru | 09-07-22 | 10:40:
Ja, moet jij ook hondenbelasting betalen, als je geen hond hebt? Moet je ook onroerend goed belasting op je huis betalen als je een huis huurt? Betaal jij ook wegenbealsting als je alleen een fiets hebt? Betaal jij ieder jaar erfbelasting als je geen erfenis hebt gehad? Waarom zou ik dan in vredesnaam voor gas moeten betalen als mijn verwarmingsinstallatie via de stadverwarming loopt die geen gas gebruikt?
@peterdh | 09-07-22 | 10:44: Eh ja. Ik betaal ook voor "vluchtelingen".
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:50:
Precies, en ben jij van mening dat we meer "vluchtelingen" naar Nederland moeten halen, of moeten we de "vluchtelingen"-kraan dichtdraaien volgens jou? Edit: "eh ja"? Ja betaal jij voor hondenbelasting zonder hond? Wegenbelasting zonder auto? En zit je niet te huilen dat we moeten stoppen met het opnemen van vluchtelingen?
@peterdh | 09-07-22 | 10:53: Wonen in een woning met stadswarmte is een keuze.
Vluchtelingen hierheen halen niet.
Waar denk je waar die warmte van stadsverwarming vandaan komt, sjonge jonge te dom om te poepen.
Wat een stom gelul. De bedrijven waar je je stadsverwarming van krijgt, die verbruiken wel degelijk gas. Daarom is het gekoppeld. Hoe denk je dat die warmte wordt opgewekt? Daar verbranding van stadsafval. Daar is gas voor nodig. Dat gejank van mensen met stadsverwarming over de prijs poeh poeh.
Dan ga je toch barbequeën met houtskool op het balkon,alles kan maar tegenwoordig...
Iedereen die voor de sancties zijn/waren afsluiten van het gas, scheelt ook weer een slok op de borrel.
Goed plan. Laat de deugers maar eens voelen waar hun waanideeën toe leiden.
Actie reactie omdraaien, knap van jou zeg, not.
@Ashtrey | 09-07-22 | 10:47:
Ehh wij stoppen met het kopen van gas toch? Dat is "ons" besluit.
Ja, en vergeet niet de subsidie om kolencentrales stil te leggen, en om ze om te bouwen voor het opstoken van bossen. Briljante energiepolitiek.
Is de pek nog wel te betalen? Daar wil ik wel wat van inslaan voor de winter, en ook wat veren.
Ik had het hierboven over de tondeuse, maar daar zal dan wel geen stroom meer voor zijn.
Zelfjoris
De reaguursels zijn weer van een hoog Freek de Jonge niveau met hier een daar een Toon Hermans, een Youp van ‘t Hek of een Rob Jetten. De winter wordt genieten mensen.
'Te leven is een gunst, te weten hoe voldoende gasvoorraad te hebben een kunst.'
- Toon
Ik heb enkele keren gereaguurd. Als U mij bedoelt, dan ik ik U vertellen dat ik nog nooit zo beledigd ben.
En nu Brussel die kernenergie + gas 'groen' verklaren. Niets daarvan! kernenergie + gas zijn niet groen. Groen staat voor de terreur die ons door lobbyisten en ideologen door de strot is geduwd, door te verklaren dat zon + wind in onze energiebehoefte gaat voorzien. De hele nucleaire kennis infrastructuur in Nederland is de laatste 30 jaar ontmanteld, en dan nu zeker zoete broodjes bakken met nucleair. Ik wil dat die gifbeker helemaal leeg gaat, en dat mocht het onverhoopt tot een energiecrisis met rampzalige gevolgen komen, dat we weten dat dat komt door onhaalbare beloften van de pure groene energie. Ik hoop wel dat er dan nog wat elektriciteit is voor de tondeuse, voor op het dorpsplein.
De hele nucleaire kennis infrastructuur in Nederland is de laatste 30 jaar ontmanteld, en dan nu zeker zoete broodjes bakken met nucleair. I
Zo werkt dat.
Jaar of 30 iets promoten, dan ontmantelen, dan opnieuw opbouwen.
Goed voor de economie.
Dinsdag wordt de Contura geinstalleerd met 4 pallets (niet alleen voor mezelf) Pinikay in aantocht. De Pinikay wordt besteld in DE en is 250e per pallet goedkoper dan in NL. Gas voor koken en douchen. Helaas zijn er geen panelen mogelijk want teveel bomen voor de deur en te lage opbrengst. Kon nog wel eens druk worden in huis aankomende winter.
Tijd om houtkachels te verbieden.
Ik zie in Nederland een prijs van 707 euro ( Bol) voor een pallet van 960 kg en in Duitsland een prijs van 969 euro ( Idealo) voor een pallet van 960 kg. Vraag me af waar in Duitsland jij dan bestelt waar het goedkoper is.
Bij ons wordt een pelletscv geïnstalleerd over een paar weken. Voor het warme bruikwater komt er een warmtepompboiler, dus die gaskraan kan uit. De vlag ligt al klaar.
@Sinterbikske | 09-07-22 | 10:50: Heitzbrikett, 329e pp, in NL 569e pp. Levering laat ik bij een maatje doen in DE.
@Uncle Melon | 09-07-22 | 12:10: dank!
www.geenstijl.nl/5146685/het-antwoord...
1e commentaar:
Laten we dus maar wat liever tegen de Russen doen in plaats van massaal aan de warmtepomp gaan.
keestelpro | 12-03-19 | 12:03
Gelukkig subsidiëren we nog steeds elektrische auto's die het met de actuele energiemix niet veel beter doen dan ICE's, draaien ook de nieuwe warmtepompen op elektriciteit, en hebben we vooral gascentrales om naast warmtepompen en elektrische auto's een eventuele dunkelflaute op te vangen, .. oh wacht
6 maanden overwinteren in een warm land?
Iemand een idee?
Somalië schijnt best warm te zijn.
Ik won, met 2 minuten. OK. ik had 4 maanden in gedachten.
Zit je dan in je appartementje op de maladieven terwijl de maandlasten in NL gewoon doorlopen... Als je dan toch weg wil kun je beter permanent gaan.
Spanje, alles elektrisch en open haarden.
Brazilië. Goed koop. Auto’s rijden net als de baas op alcohol (1 euro de liter) maar als je dat niet lust, drinkt de auto in tegenstelling tot mij, ook op benzine (1.4 euro per liter)
Gewoon een winterslaap houden, net zoals verstandige dieren dat doen. En je bolletje pas weer buiten de deur steken als de eerste krokusjes bloeien.
Je doet het natuurlijk liever niet, maar dan ben ik bang dat deze jongen van November-Februari naar Thailand gaat.
Me love you long time
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:27:
Dat kost dan het equivalent van in NL 1 uur bij de warme CV zitten
Ook slim. De hoge prijs ontwijken en dan lekker naar Azie van de besparing.
@Uncle Melon | 09-07-22 | 10:31: In een vliegtuig. Hahaha. Briljant!
You know, makmak problem. My mother he sick and buffalo not eat and hou(se) no good and no have gasoline for motocy.
Even kijken, 1m3 kost vandaag bij Vattenfall 2.15 euro en 2 m3 3.62 euro.
Als er straks gestookt moet worden, wat verreweg het meeste kost, kan dat qua dagprijs flink oplopen. Dan moeten mensen wel rekening houden met 300 of 400 euro aan energiekosten.
Per maand.
@horsteknots | 09-07-22 | 10:26:
Ja, per maand.
Dan moet ik toch maar eens stoppen met roken, betaal me blauw.
Rob de Wijk, vind het zelf een Putinversteher en geslachtsorgaan met vingerkootjes heeft wel gelijk.
twitter.com/Alberto_Rizzi_/status/154...
Op 1 of andere manier valt het vies tegen met onze strategische reserves. Portugal, Polen, het VK snappen het wel. Wij zitten echter niet eens op 50% van de gasreserves die we nodig hebben. Is het duur? Ja. Maar we moeten of we dat nu leuk vinden of niet richting de 100% strategische reserves gaan en heel rap ook. Dus ik weet niet wat de verantwoordelijken van plan zijn maar het lijk me wel zaak dat de LNG bootjes flink meer op en neer gaan varen of anders Slochteren weer helemaal open gooien want het risico dat we onze oosterburen moeten gaan helpen, ja dat moeten we, is nogal groot en zeker als we niet eens onze eigen reserves op orde hebben.
Mooie typering van aartslafaard De Wijk. En ja, waarom openen we die heerlijke mooie gasbel in Slochteren niet voluit, terwijl we de huizen van de mensen in het directe bevingsgebied snel verstevigen en ze nog een flinke bevingsbonus geven.
Onze strategische voorraad zit toch gewoon in de grond?
Gewoon pompen als we nodig hebben, klaar.
Zonder gas hadden ze in Groningen überhaupt nog in plaggenhutten geleefd. Door het gas zijn ze nog wat van toegevoegde waarde geworden voor de rest van Nederland. Hetzelfde als Limburg ooit en dat kost nu ook alleen maar geld.
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 10:24: Nou ja, Goldbach schrijft het al, dat gas in Slochteren gaat dus doodleuk heel Europa door straks. Zien we zelf amper wat van terug.
@Papa Jones | 09-07-22 | 10:32: jawel, daar zien we heel geld van terug. Maar dat moeten we dan niet in de stikstof'crisis' (zucht) stoppen maar in bestaanszekerheid, energie-onafhankelijkheid en defensie.
@Papa Jones | 09-07-22 | 10:32:
Nou ja, denk wel dat we de mensen daar moeten uitkopen. Maar ook hier vlak voor mijn huis ligt een fiks gasveld. Denk dat we dat toch echt voor nu moeten gaan uitbaten. Tegelijkertijd moeten we zoveel mogelijk af van het gas en zeker ook de olie.
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 10:34: Nee, daar zien we dus *niet* 'heel veel geld van terug'. Onze contracten met de buren zijn namelijk tegen hele zachte vriendenprijsjes. En in tegenstelling tot jouw contract met je energieboer, worden *die* niet opengebroken...
Zelfs als we alle LNG bootjes ter wereld tegelijk zouden inzetten om exclusief, europa te voorzien, dan zitten we nog niet op 50% van wat er normaal door nordstream-1 word aangeleverd.
@burnitdown | 09-07-22 | 11:19:
Ja, daar moeten we maar iets aan doen. Het is niet anders. Ik vond het mijn hele leven al nogal DOM om afhankelijk te zijn van andere landen. Nu hebben we het over olie en gas maar wist je dat wij chipsmakers bouwen en voor heel veel geld verkopen aan o.a. Taiwan maar zelf amper chips maken? Kijk dat vind ik niet handig.
Mensen zoals jij zouden daad bij woord moeten voegen en gewoon vertrekken. Als je echt zo door Russische agitprop bent gehersenspoeld dan denk ik dat je daar maar moet gaan wonen. In werkelijkheid wilde "wij" Rusland als beste vriend. We wilde Rusland als partner in de EU en zelfs bij de NAVO. Poetin wilde niets van dat maar het oude Russische keizerrijk terug. Dat zijn de feiten. Veel succes in Moskou.
Ongelofelijk laffe twisted minds zoals de uwe die het zicht op realiteit en moraliteit helemaal kwijt zijn. Opzouten naar de loopgraven van de Russen.
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 10:27: Ui.
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:29: Ei.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 10:23: Putin wil niet het Russische tsarenrijk terug, maar heeft gezegd dat het uiteenvallen van de USSR "de grootste catastrofe van de 20e eeuw" was. Dat is nogal een heftige en boude uitspraak gezien het turbulente historische verleden van zijn land, en dan met name tijdens WO2.
Broadsquire heeft echter wel degelijk een punt. Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie wilden al die Russen dezelfde welvaart die wij in het Westen hebben. Daar hadden we goede zaken mee kunnen doen maar dat vijandsbeeld werd maar in stand gehouden. Door het Westen, dus. Dat Putin een dildo 1e klas is weet ik ook wel, ja. Als we jouw standaard antwoord "waarom ga je niet daar wonen" zou toepassen op moslims is de wereld te klein, en begin je weer te gillen over "extreem rechtse xenofobie, racisme" enz.
Gelukkig is men voortvarend met de bouw van kerncentrales begonnen om waterstof te maken en onbeperkt stroom te leveren, oh wacht.....
Ja die plannen liggen daar wel, de urgentie is ver te zoeken. Erg schandalig dom. Ik roep persoonlijk al meer dan 15 jaar dat we helemaal geheel energie onafhankelijk moeten zijn. Wind, zon, kernenergie of anders. Maakt niet uit maar we moeten het zelf hier produceren en eventueel exporteren. Levert meer op dan vleeskalveren waar wij met de stront blijven zitten.
Hoe zit het eigenlijk met den Duitschen kerncentrales momenteel? Zijn ze die nog steeds aan het sluiten of zijn ze niet zo achterlijk en zetten ze ze op vol vermogen?
@BekiekUtMoar | 09-07-22 | 10:33: kan niet, geen mensen geen uranium.
@gato | 09-07-22 | 10:39:
Die mensen zouden er toch gewoon moeten zijn. Ook bij afbouwen zijn veel mensen nodig en de uranium-markt is nog gewoon open (zie Frankrijk)
@BekiekUtMoar | 09-07-22 | 11:32: Zeiden ze gisteren op tv.
@gato | 09-07-22 | 12:28:
TV, een soort Facebook waar anderen voor je scrollen.
En het is waar want stond op FB
Deze energiecrisis gaat voor hele grote kloven zorgen tussen rijk en arm. Gezinnen die zonnepanelen en warmtepomp hebben vs de ongeisoleerde sociale huurwoning, maar ook binnen europa: landen met geld, voorraad en infrastructuur vs oost-europese landen met een zwakke economie (putin richt zijn propaganda niet voor niets op de balkan). Maar ook de wereldwijde LNG-markt gaat problemen krijgen. Als we in Europa tegen hoge prijzen LNG gaan wegkapen zijn armere landen de pineut. Uiteindelijk koopt elke overheid, bedrijf of burger ter wereld gas van dezelfde markt.
Er ontstaat woede tegen het westen in afrika, zuid amerika en een deel van azie. Dit is de belangrijkste kaart die Putin in handen heeft en hij gaat het volledig uitspelen.
Rusland zou die arme landen onder zijn invloedssfeer kunnen krijgen door hen goedkoop gas aan te bieden.
@lekgoot | 09-07-22 | 10:19:
Rusland is die landen aan het uithongeren in de hoop dat "wij" de vluchtelingenstroom weer eens gaan opvangen. De NAVO moet een vloot naar de Zwarte Zee sturen en alle Oekraïense graanleveringen beschermen, de Russische kapen en overnemen en elk Russische marinebootje de keuze geven oprotten of zinken.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 10:28: Ah een beetje invasie spelen. Leuk.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 10:28: precies dat.
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:29:
De Turken hebben al een Russische boot gekaapt met gestolen graan. Dat moet standaard zijn. We moeten die mijnen opruimen bij Odesa en elke Russische (onder)zeeboot een koekje van eigen deeg geven. Ja. Dat moet.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 10:43: Graan? Das jammer voor Afrika.
En vervolgens duikt er op Dumpert weer een filmpje op van een man op een heftruck die rondrijdt in een grote hal en het giert van het lachen. Deze keer niet vanwege de grote voorraden toiletrollen (corona periode) maar de grote hoeveelheid opgeslagen gas..
We gaan het zien.
Gas sla je buiten op. Nooit in een hal.
We moesten toch van het Russische gas af?
Nou, wat zeurt men dan?
Toch wel aardig van Poetin dat hij enerzijds ons dwingt een meer weerbaar energiesysteem te maken en tevens de groenen met de neus op de feiten/kolen drukt.
Ieder nadeel hep ze voordeel, zei De Grote Filosoof.
En hoe komt Rob de Zijk erbij dat dit Poetins economische oorlogvoering is?
Europa heeft zichzelf in de voet geschoten met hun grote bek.
Putin tarten heeft verkeerd uitgepakt.
Wapens, expansiedrift, denigrerende taal richting de Russen.
Putin was en is een grote lul, alleen hij is schuldig aan deze oorlog, maar gedreven door de hitserij vanuit Brussel en Washington.
Terwijl de bommen en granaten om je oren vliegen gaat de EU doodleuk uitbreiden met alle Russische buren en krijgt de NAVO er ook een paar leden bij.
Ik vind dat olie op het vuur en dat gaat ten kosten van heel veel Oekraïense mensenlevens en zelfs Russische jochies.
Van hitserij is helemaal sprake, van expansie ook niet. Wij hebben überhaupt amper militaire middelen om de Russen te bedreigen, en wat we wel hebben is permanent in onderhoud. Nieuwe NAVO en EU leden komen vrijwillig tot die conclusie en doorgaans als reactie op dreigementen van de Ruski's, net zoals Poetin Finland en Zweden in de armen van de NAVO heeft gedwongen.
Maar wat wel klopt is dat we (vooral de Duitsers) zelf schuldig zijn aan de energieafhankelijkheid die we hebben gecreëerd. Dat was kortzichtig en gebaseerd op een naïef wereldbeeld.
@HerzlichWillkommen | 09-07-22 | 10:17:
Sluit je ogen niet voor de realiteit.
Ik ben 100% Nederlander, Europeaan, Westers, maar sluit m’n ogen niet voor de realiteit.
Europa/USA/NAVO/EU hebben wel degelijk de Russen uit hun tent gelokt, gekleineerd, uitgelachen.
Ze hebben de psychopaat Putin volledig onderschat en z’n reacties verkeerd ingeschat.
Wellicht was ie al langer van plan Oost Oekraïne af te maken, evenals de Krim, maar EU/USA gaven hem uiteindelijk óók een stok om de hond mee te slaan.
Maar wat nu?
Nog meer bommen?
Nog meer gezinsuitbreiding?
Nou dan gaat Putin vast wel buigen…kuch.
@Ruimedenker | 09-07-22 | 10:23: lok ze maar lekker uit de tent, tent platslaan en weg ermee.
De EU en de NAVO hebben helemal geen expansiedrift, het zijn de landen in het oosten die zelf verzoeken doen om toetreding omdat ze bang zijn voor de Russische beer die in hun nek hijgt.
@Ruimedenker | 09-07-22 | 10:23:
Mwa. Oekraïne heeft nogal wat moderne MRLS en SPA en andere zooi gekregen waarmee ze diep achter de linies het Russische leger kunnen decimeren. Rusland is nu al de opslagplaatsen aan het leegtrekken met troep uit de jaren 60. Dat is natuurlijk heel kut voor de mensen in Oekraïne maar het belooft weinig goeds voor Rusland. Poetin heeft nu al twee wetten getekend die fabrieken en hun werknemers eigenlijk dwingen om als de sodemieter wapens te bouwen. No joke. Het gaat niet best met Poetin zijn droom. Wat mij verbaast is dat we nog steed niet een half miljoen troepen in het oosten hebben staan. Klaar om de Russen de genadeklap te geven.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 10:34: Dat laatste ja. Zeg dan gelijk maar doei tegen Berlijn, Parijs, Londen, Brussel, Amsterdam etc.
Die kant moeten we echt op, not.
@bamitoren | 09-07-22 | 10:32: precies, en zoveel wappies en al
appeasers die dit maar niet willen zien. Poetin en zijn orcs lachen hun ballen uit hun broek. Tijd om ze te castreren.
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 10:39: Ik heb ergens gelezen dat Rusland de grootste atoommacht op aarde is.
En zo'n land wil jij castreren? Het omgekeerde gebeurt juist.
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 10:39:
Wie noem je hier wappies en appeasers?
En wie gaat de Russen castreren?
Jij?
@Ichneumonidae | 09-07-22 | 10:38:
Ach mijn geliefde sluipwesp. De Russen hebben net zoveel in een nucleaire holocaust als jij dat hebt. Die "boomer" angst dat de Russen ons wel eventjes gaat vernietigen is onzin. Simpelweg omdat Rusland zelf zegt dat alleen als het "moederland" wordt aangevallen ze gaan overwegen om kernwapens in te zetten. Nu kan je stellen dat ze vinden dat Oekraïne ook het moederland is. Maar dan nog hebben ze te maken met M.A.D. want de Fransen alleen al hebben op dit moment onderzeebootjes ronddobberen die alleen al, gewoon zonder de Britten of Amerikanen, Moskou, Sint Petersburg, Kazan etc. in as kunnen leggen. En niemand weet waar ze dobberen.
@Ichneumonidae | 09-07-22 | 10:44:
Het gave van atoommacht zijn is dat het feitelijk niete uitmaakt of je er nou een paar hebt of een paar honderd. Drukt de ene op de knop, dan drukt die andere ook op de knop en is sowieso, hoe dan ook, de plek waar jij op die knop drukte foetsie. Je had 'm ook op jezelf kunnen gooien, maakt niks uit. Poetin kan dreigen tot ie zwart ziet, ook hij is bekend met het MAD principe en wil vast niet dat Moskau een grote ondergrondse parkeergarage wordt.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 10:48: De Russen hebben geen onderzeeërs, denk je?
Als de Russen ten onder zouden gaan (wat ik niet denk) zetten ze heus wel atoomwapens in - wat doet iemand die niets te verliezen heeft?
En dat half miljoen aan troepen, waar je het eerder over had in dit draadje, gaat er helemaal nooit komen.
Welk land denk je dat z'n eigen mensen wil opofferen voor Oekraïne? Lijkt mij retorische vraag.
Rob de Wijk heeft heel lang gepredikt om gematigd op te treden tegen Poetin want bang voor escalatie en "we moeten Poetin ook wat gunnen".
Door zijn type mensen zijn er al teveel windows of opportunity gepasseerd om poetin 3 tot 6 maanden terug te meppen in de tijd, tijdswinst die en Oekraine en ons prima uit was gekomen om ons voor te bereiden op het ergste.
Maar ja, die lafheid he. Steun je de Oeki's, dan ga je full force. Of je steunt ze niet en probeert er met de onbetrouwbare Poetin een deal uit te slepen. Maar dat doe je dan op 24/2 en niet nu nog.
Incapabele laffe visieloze twijfelaars ook die er bij ons aan de knoppen zitten. En ja, ik weet, nukes. Die heeft hij, die hebben wij ook en dat weet hij ook. En hij weet ook dat we die niet als eerste zullen gebruiken. Conventioneel blazen we hem van de kaart als we dat willen. Maar ja, wederom die laffe twijfelaars. En daarom zitten we nu in deze situatie.
@Theodorus.Goldbach | 09-07-22 | 10:34:
Daar zijn we veel te bang voor, Theo. Plus ik denk dat Rutte c.s. nog steeds hoopt / denkt dat als de oorlog voorbij is we gewoon weer lekker op de oude voet met Rusland kunnen handelen alsof er niets gebeurd is. Centjes boven principes en visie is alleen belangrijk als er "tele" voor staat.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 10:58: Ga jij naar het front in Oekraïne? Denk zomaar van niet.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 10:58: en wat schieten we daar dan me op ?
Stoere taal en leuke (?) principes maar instabiliteit en veel doden, vaders van kinderen enzo, en geen vooruitgang.
Het mag wat kosten kennelijk.
En hoeveel last hebben India en China ?
En Rusland?
@Ichneumonidae en @ Nichtsneues | 09-07-22 | 11:07:
Wat is dat nou voor opmerking. Als je Oekraine steun belooft moet je dat ook volledig doen en daar hebben we een leger voor. Ik zit niet in het leger. Wil je ze niet ondersteunen, ook prima, politieke keuze maar dan is dus het enige wat je stuurt een delegatie naar Moskou om te proberen tot afspraken met Poetin te komen. Dat is alles wat ik zeg, lijkt me niks verkeerd aan.
Jazeker, je hebt helemaal gelijk.
No worries! Welk gas probleem???? Loop in de avond eens langs terrassen, staan vol gasbranders lekker de boel te verwarmen. Ook als er niemand zit.
Ja maar dat komt uit een fles.
Dat is meestal butaan of propaan, daar zijn je gasfornuis en cv-ketel niet op afgesteld die op laag calorisch methaan draaien.
@Sinterbikske | 09-07-22 | 10:16: Dank! Informatieve ochtend zo!
@J.Cash | 09-07-22 | 10:13: Weet je wat ook uit een fles komt?....
Heb je recent de menukaart bekenen van die terrassen? De duurdere verwarming betaal je gewoon. Net als het gas dat gebruikt wordt in het brouwproces van je bier.
@bamitoren | 09-07-22 | 10:34: Corona toeslag...
Cui bono?
Rutin?
Putte?
Kwi chache?
Vliek?
Prrrrt?
Krrrrk?
Het word een interessante winter. Boze boeren, boze Groningers (die gaskraan gaat gewoon open), boze failliete burgers, boze industrie. Eens kijken of men daar bovenop nog opnieuw een medische apartheidstoestand durft aan te brengen.
Verspil nooit een goede crisis.
De gifbeker is nog lang niet leeg!
Het domme volk in 2022: "Ja, maar dán moet de overheid inderdaad de Wadden maar opofferen, hoor. Het is oooorloggg. Dat doet Rutte niet om te pesten. D'r is geen keus."
Als de rest van de Nederlandse kust volgeplempt mag worden met lelijke vogel ver-hakselende en visgrond vernietigende klimaatminaretten dan zie ik ook geen probleem met een boorplatform of 2 in de wadden zee.
@normanius | 09-07-22 | 10:20: Juist, gewoon alles naar de klote. Niemand meer blij.
@normanius | 09-07-22 | 10:20: Ik ook niet. Ik denk dat 2 boorplatformen minder schade aanrichten.
Nee, we hebben niet genoeg gas. De gasvoorraden zijn onvoldoende gevuld, Jetten vult om hem moverende redenen de opslag niet die Gazprom onbenut laat. We kunnen wel vaststellen dat Nederland onder drie kabinetten Rutte met succes naar de kloten is geholpen en dat het vierde daar de laatste hand aan legt. Intussen zal vriendjes worden met Rusland de gasprijs niet doen dalen en zal het halfje wit er evenmin goedkoper op worden als we de sancties opheffen en Oekraïne af laten slachten, die illusie kunnen de aanhangers van de zogenaamde real politiek beter laten varen. Rusland is er op uit om Europa sociaal en economisch te ontwrichten, dat hebben ze al tientallen jaren voorbereid en dat doen ze succesvol. Europa is er jarenlang van uit gegaan dat Rusland heus wel lievvv is, dat is Rusland niet. Psycho Poetin heeft gezegd dat Rusland nog maar net begonnen is, en we doen er goed aan om Poetin in dit geval maar te geloven. Als Rusland klaar is gaan ze door met de Baltische staten en daarna gaan ze net zolang verder tot er bijvoorbeeld geen plaats meer is voor een site als GeenStijl wegens onwelgevallige meningen.
De VS, Rusland, China, de Arabwereld hebben aan de EU de perfecte partner. Glijerige inhalige nerveuze onderdanige kruipers zijn het in de EU. Internationaal groot doen d.m.v. ongeremd bovengenoemde regimes op onze Europese grond hun gang laten gaan. Het is de EU die slechts het woord nee kent als het om de burger of de natuur gaat.
Europa heeft Rusland helemaal niet nodig om sociaal en economisch ontwricht te raken, dat regelt de EU prima zelf.
De EU heeft met dat geflirt met Oekraïne ook behoorlijk wat boter op het hoofd hoor.
Wat je verder zegt lijkt uit een glazen bol te komen. Waar koop je die? Bolcom?
BenZen | 09-07-22 | 10:08 |
"Als Rusland klaar is gaan ze door met de Baltische staten en daarna gaan ze net zolang verder tot er bijvoorbeeld geen plaats meer is voor een site als GeenStijl wegens onwelgevallige meningen."
De angst zit er goed in. Grapjas.
Ook in het censureren van onwelgevallige meningen is de EU inmiddels goed op weg.
@Ichneumonidae | 09-07-22 | 10:14:
ih1.redbubble.net/image.1896223997.54...
@Is dit nog nieuws? | 09-07-22 | 10:24: Kijk, dat noem ik nou constructief meedenken, haha.
Heb een vast contract tot 1 maart 2023 bij Budget Energie. Ze berekenen vanaf 1 juli nu 9% BTW i.p.v 21%. Als ik mijn contract bekijk zijn de tarieven echter hetzelfde als vóór 1 juli. Steken zij die 12% btw-verlaging nu zelf in hun zak? Iemand…
Ja
Als je het grafiekje hierboven bekijkt zie je dat de inkoopprijs stijgt. Dus met die btw verlaging zal een prijsstijging gedempt worden denk ik, een verlaging van het tarief zit er niet in.
@Sinterbikske | 09-07-22 | 10:10:
Hij heeft een vast contract.
Misschien kijk jij naar de bruto tarieven?
Je zou toch echt minder btw moeten betalen.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bela....
@Kaas de Vies | 09-07-22 | 10:15: Oh ja..
Maar wat Papa J zegt idd. Tarieven blijven hetzelfde, btw op belasting gaat omlaag.
Wie heeft wie nou bij de ballen?
Maar laten we vooral onze trots houden, Oekraïne vol douwen met wapens, zodat zij zich, tot de laatste man, dood kunnen vechten.
Laten we vooral gas laten brengen met schepen, dat schiet lekker op.
Goed voor klimaat ook.
Laat Jetten de Duitsers maar vragen hun kerncentrales open te houden, zodat we ze zelf niet hoeven te bouwen, de hypocriet.
Zo blijven we afhankelijk vh buitenland.
En wie zijn lachende derde?
Amerika.
Niet dat hen dat misgun, maar het geeft de onkunde van Europa wederom aan
Amerika verdient dik aan “ons” conflict, met wapens en energie en er sneuvelt niet één van hun soldaten.
Mss een idee als de Europese Commissie met Poetin overleg gaat voeren op het Maidanplein.
@Ichneumonidae | 09-07-22 | 10:09:
Al meer dan 8 jaar geleden een voedingsbodem voor het huidige conflict.
@Ruimedenker | 09-07-22 | 10:12: En wij maar stoken.
Ach ja, nos en nrc. Bevooroordeelde, gekleurde spreekbuizen van de overheid met als voornaamste doel de angst er in te blijven houden. En zoals zo vaak, de boel omdraaien. ‘De economische oorlog van rusland’ dafuq, volgens mij was het het gedrocht van een EU dat wilde stoppen met olie en gas uit de ussr. Maar goed, geen zorgen, we hebben een ‘fantastische’ regering…
Hoezo "Poetins economische oorlogsvoering"? Wij zijn toch met die sancties tegen Rusland begonnen, niet hij...?
Psst... dat moet u vergeten!
Pas op wat u hier schrijft. Of bent u soms een "Putinversteher" die "desinfo" verspreidt?
Rats, kuch en bonen?
In Nederland komt vast energietoeslag, wel alleen voor de uitkeringstrekkers natuurlijk.
De werkenden hebben het niet nodig.
@Mr_Natural | 09-07-22 | 10:00:
Und ersatz Kaffee!
@Basil Fawlty | 09-07-22 | 10:30:
Sinds de 19e eeuw wordt van de gemalen en gebrande wortels van cichorei een cafeïnevrije drank gemaakt waarvan de ietwat bittere smaak lijkt op die van koffie. In de Franse tijd, rond 1800, was deze cichoreikoffie of peekoffie in Nederland populair geworden.[1] Cichorei werd veel in de Friese Wouden geteeld en gedroogd, vooral in de gemeente Dantumadeel.[2] In oorlogs- en crisisjaren, vooral 1940-1945, werd deze surrogaatkoffie bij gebrek aan echte koffie op grote schaal gedronken, waarbij echter de opwekkende werking van de cafeïne ontbrak. Ook werd vaak een beetje 'peekoffie' aan echte koffie toegevoegd als smaakversterker.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Koffiecichore...
Zo... die is wel heel mooi omgedraaid hoor.. "Poetins economische oorlogsvoering"
Volgens mij was het de EU die stond te roepen dat we geen olie en gas uit Rusland meer wilde hebben??
Ja, drukfoutje denk ik.
Zijn niet zijn woorden maar die van het NRC.. is alvast aan het voorsorteren..
youtu.be/ci1bJBlch_Q
Hij zat wel te dreigen met het stoppen van leveranties he. Los daarvan wil je in oorlog niet van je vijand afhankelijk zijn. We hebben als EU duidelijk voor Oekraine gekozen, dan moet je daar ook aan vasthouden, hoe pijnlijk het ook eventjes gaat zijn. Nu de zaak afblazen is nog veel schadelijker.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 10:51:
En de kans dat de zaak afgeblazen gaat worden is groot. De drie snelle dagen gaan 3 lange jaren worden. De Russen zullen doorgaan (niet winnen), de Oekraïeners kunnen niet winnen. En en un momento dado zullen de Europeanen er genoeg van hebben.
@Louter Leuter | 09-07-22 | 11:00:
En dan hebben we qua saldo helemaal niks bereikt. Dat zou het allerergste zijn. Pijn lijden voor jan lul.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 10:51: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald....
@Kukooo1 | 09-07-22 | 11:20:
Daar is het al veel te laat voor, dan is de schade nog veel groter. Niet in de laatste plaats ons aanzien, onze autoriteit, geloofwaardigheid en reputatie in de rest van de wereld.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 11:52:
Boeien het aanzien, autoriteit, geloofwaardigheid en reputatie van de EU. Ze worden toch al niet ernst genomen door de VS, China, Rusland en India.
Het gaat guur worden. We komen in een diepe recessie terecht, belastingen gaan door het dak, energie niet meer te betalen. voedselvoorziening en voedselprijzen door het dak. asielcrisis, oorlog. Met een compleet incompetente regering.
The Great Reset?
Maar het 'zwijgende midden' staat vierkant achter Kaag en het desastreuse kabinetsbeleid.
Aldus Kaag, lees ik net in het AD.
De euro is al ingestort t.o.v. de dollar, de ECB heeft liquiditeitsproblemen (leuk voor de noordelijke landen) en nog steeds speelt Den Haag Sinterklaas.
Dit soort tegels lees ik al twintig jaar op GS. Ooit heeft er eentje gelijk natuurlijk.
@SterF... | 09-07-22 | 10:09: Inderdaad. Beetje niveau 'We gaan allemaal keideaudt'.
Nou ja, dat klopt wel.
@Papa Jones | 09-07-22 | 10:00:
Wat? Nee! Het zwijgende midden staat achter Kaas de Vries toch?
@Kouwe Kees | 09-07-22 | 10:44: Precies. Dat is een publiek geheim. Kaag weet het dus nog niet.
Gisteren viierden onze politici nog groot feest in Den Haag, dus het valt denk ik wel mee.
De overheid heeft KLM en andere bedrijven tijdens de coronacrisis verboden om te ondernemen. Daarbij werden de kosten slechts deels/marginaal gecompenseerd.
Deze toekomstige gascrisis is weer een nieuwe kans voor politicie om het land of de wereld te kunnen redden vanaf het pluche in Den Haag. Die rekening kan bij de werknemer, het bedrijfsleven of de belastingbetaler worden neergelegd. Wie draaien ze deze keer de nek om?
Spoiler; De rekening wordt ALTIJD bij de belastingbetaler neergelegd
Dat is al jaren zo, de vraag die ik stel is wie ze deze keer de nek gaan omdraaien voor eigen belang of onvermogen.
Weet u nog, vroeger, blazen door een closetrol?
Gaatje erin jointje erin steken. Handpalm op uiteinde en klappen maar. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Klaboemen was dat geloof ik
Wat is het verschil tussen een tekort aan gas en een ""fysiek"" tekort aan gas?
Voorraad vs Levering?
Een fysiek tekort is wanneer je cv ermee stopt.
De directe beschikbaarheid voor eindgebruik.
fysiek tekort aan gas is dat je niet meer kunt schijten
Grootste probleem is dat wij ook Rutte hebben, die ons gas aan Duitsland geeft en daarna pas kijkt of we zelf genoeg overhouden.
Dat gaat gebeuren
.
.
@gato | 09-07-22 | 09:51: ja om Duitsland overeind te houden
Nee we hebben niet genoeg gas, maar wel Jetten, dus wat kan er mis gaan ..
Die zal ook wel goed branden denk ik.
Tja dat was natuurlijk niet te voorzien. Maar geen nood we kunnen LNG kopen, ongeveer 40x zo duur als Gronings gas. En nee dat gaan we niet als nog oppompen, kijk als NxWiebus dat eenmaal bedacht heeft dan kunnen we niet terug. En nee ook niet als de Groningers zeggen dat dat best kan als je de zaken eens netjes oplost ipv aan consultants te verbrassen. En wat weet van Haga er nu van met z'n stikstofinjecties, meent zeker dat hij in Delft gestudeerd heeft of bij Shell gewerkt, haha. Ho beide dus...
Nederland kan gartis geld lenen op de wereldmarkt en we hebben een lage staatsschuld en een gigantisch pensioenfonds. Dan moet je zoveel mogelijk gratis geld lenen om harde assets (in dit geval LNG) in te kopen en je eigen strategische voorraad op de veiligste plek laten liggen die je kunt vinden: onder de grond.
@PolarWolf | 09-07-22 | 09:55:
U weet wie hier minister van energie is he? Rob "my little pony" Jetten. Daar gaat dus echt niks zinnigs uitkomen. Alsof je de Juffrouw Mier van de Fabletjeskrant commandant van de Grebbelinie zou maken per de eerste mei 1940. Nog nooit zo'n onbekwaam kabinet gezien als de huidige kliek. Lijkt wel alsof ze erop geselecteerd zijn, dat wij als Nederlandse bevolking een smeekbede naar Brussel sturen, om ons rechtstreeks onder hun gezag te stellen, alles om maar van dat zooitje incapabelen uit Den Haag verlost te zijn.
Als de NOS het zegt, ga er dan maar vanuit, dat het tegenovergestelde waar is.
Dit geschenk wordt u, namens de feestcommissie, aangeboden door de EU. Ruzie gaan maken met een land waarvan je zo afhankelijk bent qua energie - erg strak plan.
Alles word door de EU opgelegd die gaan binnenkort misschien wel bepalen hoeveel vloeistof U per dag maximaal mag innemen.
Je weet gewoon nu al dat er weinig maatregelen worden genomen en we deze winter een probleem gaan hebben. Dit kabinet kan het werkelijk geen zak verrotten al zouden de armen dood vriezen. Je zou het nu kunnen regelen, maar het interesseert ze niet. Ze gaan liever het deugdzame gevecht aan over brandnetels en biodiversiteit.
"weinig maatregelen"? Als je naar de aanhangers aan deze kant van Nederland kijk, dan is iedereen nu al druk met kachelhout aan het slepen, en meer dan normale voorraden aan het opstapelen. In een monumentaal pand met authentieke details (=enkel glas) in Amsterdam kan je maar beter een elektrisch dekentje aanschaffen.
Je vergeet dat er ook genoeg asielzoekers binnen moeten komen en dat er genoeg verwarmde ruimtes moeten zijn om ze te huisvesten.
Onlangs voor 5 jaar vastgezet tegen 1.05m3 & 0,20kwh. Komende 5 jaar met mijn verbruik slechts 100e p/m kwijt. Zal mijn tijd wel duren. En na die 5 jaar moet toch iedereen verplicht aan de warmtepomp dus dan mag de overheid mooi de knip trekken.
Fijn voor je.
Het vastzetten geeft geen enkele garantie. Zoals je ook al eerder gezien hebt kunnen energiemaatschappijen omvallen en zit je alsnog met de gebakken peren.
Zelfs de grote maatschappijen zijn hier niet van gevrijwaard.
Als het uit de hand loopt vallen zelfs die om dus reken jezelf nog maar niet rijk.
En vaste contracten kunnen en worden gewoon opengebroken als het moment daar is.
@Papa Jones | 09-07-22 | 09:44:
Zeker, maar het wordt nog beter. Wel inflatiecorrectie over salaris gekregen van 8%. 1 gigabit internet een jaar lang voor 35e p/m. Lekker besparen en investeren in een laagstaande aandelenmarkt. Helemaal fantastisch.
@Hangtietsmurfin | 09-07-22 | 09:47:
True, maar dat risico loop je ongeacht of je in deze tijden tegen 1,05 of 2 euro de kuub betaald. Vast of variabel. Dan liever tegen deze tarieven ;)
Lees even in je "vaste" contract wat er staat over onvoorziene marktomstandigheden, en eenzijdig aanpassen van de voorwaarden.
*Ping*
He, nieuwe mail.
U contract wordt gewijzigd. Bet u het niet eens mag u gratis opzeggen.
@W_F | 09-07-22 | 09:53:
Ja dat mag dus niet, contract gaat boven leveringsvoorwaarden. Kwestie van bezwaar maken en dreigen met een gang naar rechtsbijstand / geschillencommissie energie. Hebben geen poot om op te staan.
En met dat verschijnen gisteren van zo’n onderzoeksrapport over scheve verhouding van de rijkdom in NL en eventuele maatregelen om die 10% rijken keihard aan te pakken. Dat was iets vroeger dan gehoopt om ons al voor te bereiden op de aanpak van de recessie. Je weet dat zo’n onderzoek begint met de conclusie en dat daar naar toe de feiten moeten worden gezocht in opdracht van de regering. Onderzoeken in NL zijn een soort economische weersvoorspellingen van zware buien die eraan zitten te komen en vrij betrouwbaar zijn.
Die 10% zit in de voorste gondel van de WEF-caroussel.
@goedverstaander | 09-07-22 | 09:41:
Een rapport en de toepassing daarvan zijn twee verschillende dingen. Die voorste 10% blijft buiten schot en het wordt gehaald bij de 30% daar onder.
@Allemaal | 09-07-22 | 09:47: Reken daar maar op..
Rob van Wijk zegt dat Rusland onbetrouwbaar is qua levering gas, maar de keuze om nordstream 2 niet in gebruik te nemen ligt toch echt bij de EU onder druk van de VS. Putin voelt hier weinig van, wij des te meer.
Denk dat Duitsland de knoop gewoon doorhakt, die kunnen gewoon niet zonder Russisch gas. Gaan niet hun hele economie slopen omwille van Oekraïne.
Reden van afknijpen gasleveringen is volgens de Russen dat de machines die gas de leidingen in pompen onderhouden moeten worden en nieuwe onderdelen nodig hebben. Onderhoud en onderdelen komt allemaal uit het westen en die mogen niet leveren vanwege onze eigen sancties. Noem het leep of noem het kinderachtig. Vond het in zekere zin wel grappig.
@Duwbak_Linda | 09-07-22 | 09:51: Even grappig als oliedom ja.
Zei ik 'olie'? Bedoel natuurlijk gas.
Dat is bij nordstream 1 het geval inderdaad, de compressoren komen uit Canada en vanwege sancties worden die niet of later geleverd. www.hln.be/economie/kremlin-zegt-meer...
@Ichneumonidae | 09-07-22 | 09:49:
Duitsland onder Scholz is inderdaad een onbetrouwbare partner in deze crisis gebleken. Helaas. Veel retoriek, weinig ballen. Maar ja, een socialist he, dan kun je dat verwachten.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 10:43: In dit geval vind ik dat hij gelijk heeft. Je eigen land naar de kloten helpen omdat je zo nodig wilt deugen.
Hij heeft nauwelijks keus en dan houdt het al snel op.
@Ichneumonidae | 09-07-22 | 10:50:
Maar dan had hij ook niet meteen zo'n grote broek aan moeten trekken. Het een zeggen, het andere doen, daar stel je iedereen mee teleur. Zeg dan gewoon dat je niets gaat doen en hoopt op een diplomatieke oplossing. Hou de Oeki's, de EU-burgers en de diverse klimaat- en energiebewegingen geen worst voor om hem dan weer half terug te trekken.
'Daarnaast zijn er geen directe vluchten van Wuhan naar Nederland.'
Er zijn opvallend veel mensen aan het hoesten momenteel ja. In de zomer.
@Nederlandop1 | 09-07-22 | 09:39:
Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn.
@Duwbak_Linda | 09-07-22 | 09:42: Ik houd mijn hoofd, cool. Maar, het valt wel op. Pre-corona, was dit niet het geval. Toen, toen konden we nog vrolijk reaguren, zonder spontaan onder gehoest te worden.
@Nederlandop1 | 09-07-22 | 09:54:
Ging me meer om de (on)betrouwbaarheid van wat onze overheid communiceert. Heb twee prachtige voorbeelden gegeven.
V.w.b. covid: Zelf net covid gehad en nog steeds heel snel moe. Corona is niet weg, hoe hard we het ook 'slechts een griepje' noemen. Dat gaat straks bovenop de energiecrisis komen. Wee ons.
@Duwbak_Linda | 09-07-22 | 09:59: Damn. Oprecht, beterschap toegewenst, hierin. Zelf (Voor zover ik weet) niet eerder besmet geraakt, echter er zijn momenteel ook weer anderen, die het wel weer hebben opgelopen. En dat gebeurde, gedurende de afgelopen maand.
@Nederlandop1 | 09-07-22 | 11:13:
Dank. Gaat wel weer beter hoor, maar nasleep duurt gewoon langer dan bij griep. Dat hoor ik vaker.
Er ligt toch een hele grote gasopslag onder Groningen? Kunnen we jaren mee vooruit.
Precies dat, ongelofelijk dat men daar geen beleid op maakt. En ondertussen wel 20 miljard naar de stikstof'crisis'...
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 09:45: Rutte en zijn kabinetten hebben een hoop klerezooi gemaakt op allerlei gebieden maar rond gas heeft ie echt wanbeleid gevoerd. Stoppen met iets waar zo’n beetje iedere Nederlander gebruik van maakt en zo’n beetje afhankelijk is terwijl je helemaal geen alternatief hebt van hetzelfde niveau is echt krankzinnig. En je alleen maar vanwege de beeldvorming afhankelijk maken van een dictator. Had die mensen gewoon adequaat en tijdig gecompenseerd en er was niks aan de hand geweest. Dan kunnen ze het milieu aspect erbij halen maar nu moeten overal de kolencentrales weer aan omdat er dus geen alternatief is. Dit is echt de slechte beleidskeuze van deze eeuw. Dat krijg je zonder visie.
@Capt. Iglo | 09-07-22 | 09:56:
Allemaal onder druk van die linkse rotlobby.
Paar aandeeltjes Shell en de evt stijgende energierekening wordt direct gecompenseerd. Problem solved.
Gaat over de opslag. Wel of niet gevuld. Niet jouw portemonnee.
Een paar? Eventueel stijgende energierekening? Ahum.
Kun je koken op aandelen?
@Sinterbikske | 09-07-22 | 09:42: alleen als je ze in gas hebt.
@Sinterbikske | 09-07-22 | 09:42:
Ja hoor. Je laat ze in natura afleveren en daarna opstoken in de open haard.
We kunnen als NL onmogelijk voldoende gas inslaan. Met die kut EU zijn we verplicht binnen die markt te leveren uit onze opslagen indien elders meer vraag is.
Geldt dit ook voor stikstof?
Maar niet uit de EU, hoor! We krijgen er zooooooveel voor terug!
@Kaas de Vies | 09-07-22 | 09:33: Nee niet voor stikstof, dat daalt neer bij landsgrenzen, mits onder de 900m.
Ja inderdaad, kunnen we niet "eisen" dat men dezelfde hoeveelheid stikstof moeten compenseren..
@2Little2Late | 09-07-22 | 09:40: ja idd. Asieleisers en een gratis oorlog
De burger gaat de straat nog niet op om te demonstreren tegen de hoge rekeningen. Dus kunnen ze weer een stapje verder met het aandraaien van de duimschroeven.
En de boeren de bekende 'Zwarte Piet' toeschuiven, dat houd de aandacht zo lekker af.
He maar we klagen wel op Twitter.
@miknic | 09-07-22 | 09:41: Dat zijn fake accounts.
Heb een klein electrisch kaggoltje in de schuur staan die zet ik wel in de woonkamer. Vlees kan op de barbecue. Gewoon improviseren mensen. Niet zo moeilijk doen.
Ik heb er bandjes aan gemaakt. Rugzakkacheltje nu. Kan ik met verlengsnoer overal door mijn huis sjokken. Patent is pending.
Maar ja dat gaat moeilijk worden 3 hoog achter in Den Haag bevoorbeeld..
Vlees? Terrorist.
@Bello de Hond | 09-07-22 | 09:44: Pleur wat kooltjes in een ijzeren bak onder de afzuigert. Roostertje erop. Zo moeilijk?
En anders kan je altijd nog bloembollen gaan eten.
U denkt dat er dan stroom is? Muha!
Elektrisch dekentje, ondanks de stroomkosten veel efficienter dan je hele huis verwarmen.
@w_f: koordje er om en als warmte cape gebruiken. Patent pending!
Improviseren id
Maar dat kost hoop geld en kan niet iedereen toch?
De prijzen van de ouderwetse stoof op de Faceboeken en de Marktplaatsen gaan alweer door het dak. Nu nog even youtuben hoe dat ook alweer werkt en of je er ook briketten in kan gooien of dat het echt kooltjes moeten zijn.
#Winter is coming.
@Graaisnaaiert | 09-07-22 | 10:37: Jij bent ook wel weer de koning van de stemmingmakerij he, graaier?
Voor 5€ a 10€ kan je er zo 50 ophalen door heel nederland.
Geen van de regenten zag aankomen dat het Kremlin al die tijd eigenlijk wachtte, totdat het leger aldaar voldoende was aangesterkt om opnieuw agressief te raken. Nee, leve de globalisatie, leve de winst, en leve het leven bij de dag.
Geen zorgen, we hebben tenslotte het inlegvelletje van Rutte dus alles is geregeld!
@Blonde Nel | 09-07-22 | 09:40: Nondeju - De wereld is gered !! Nu nog even, "Hahaha, gaaf!" er bij roepen, de oppositie de schuld geven, en ons jaar kan niet meer stuk !!
Gezien de "ach zover gaat het toch niet komen" - mentaliteit van het slechtste kabinet ooit krijgen we straks dus gewoon een gastekort. Je weet nu al dat we straks in de winter hele boze Groningers krijgen.
Ja maar alleen in het uiterste geval! Net als asielopvang alleen in het uiterste geval dwang. Stikstof onteigening alleen in het uiterste geval. Tel uit je winst
Beter zou men de opslag in Bergen gewoon vorderen dan wel onteigenen. De relatie is toch al bedorven dus wat is het probleem. Begin ook gewoon met wanbetalen van Rusland.
@AntiZanicz | 09-07-22 | 10:11:
Wij zijn een land van kooplieden en niet van principes. Als sinds het ontstaan van de Republiek, dat is zowel onze kracht als onze zwakte.
Dus de toekomstige handel met Rusland gaan wij echt niet op het spel zetten voor een tijdelijk principe of noodzaak. Helaas.
Energietekorten of torenhoge prijzen voor gas - de sancties raken ons vooralsnog veel meer dan de Russen. Onze economische oorlogsverklaring brengt ons dus niet dichter bij het politieke doel, namelijk het voorkomen dat de Donbass zich afscheidt van Oekraine. Het terugdraaien van de sancties zou rationeel zijn, maar goed, prestige...
www.faz.net/aktuell/politik/ausland/s...
Nooit iets begrepen van die 'economische oorlogsverklaring' als je van meet af aan weet hoe afhankelijk Europa is van Russische fossiele brandstoffen.
Jezelf in je voet schieten... ben je lekker bezig ja.
Zou mij niet verbazen dat we voor de winter van 2023/2024 weer gebruik gaan maken van Russisch gas. Prestige is heel "stoer" totdat er sociale onrust ontstaat. Zou het boerenprotest een voorbode zijn?
@prins_flip_da_luxe | 09-07-22 | 09:42: ruggengraat van pap. Een volksaard om je kapot voor te schamen, land van kille koopmannetjes die de leider krijgen die ze verdienen. Rutte ja. Bah.
Ah, daar is de Russische propagandist weer
@Nederlandop1 | 09-07-22 | 09:55: Blind de ongekozenen van de EU volgen dat is wijs.
@likdoorn | 09-07-22 | 10:06: koning, commisarissen zijn hier ook niet gekozen. Burgermeesters, wethouders, allemaal benoemd. Wat is het probleem. De uitvoerende macht hoor vrij van last te zijn en dus niet gekozen.
@likdoorn | 09-07-22 | 10:06: wij hebben zelf voor de EU gekozen en er zijn Europese verkiezingen, waar heb je het over.
De deugdzaamheid regeert, en niet het realisme.
Je kon het van verre aan zien komen, ik hebben voorspeld en was een Poetin-versteher. We worden met de oogkleppen van de deugd de ene na de andere crisis ingestort.
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 09:47: Oftewel ruggengraat van gekookte spaghetti. Maar eens zien hoelang Rutte het nog volhoudt. T.h.t. datum long overdue.
@SpinozaKoerbagh | 09-07-22 | 10:10: heb altijd tegen EU gestemd
Helaas meesten vonden het handig
Zelfs toen al 9ns geld naar Griekenland,Italie ,Spanje,Polen etc etc ging
@Nederlandop1 | 09-07-22 | 09:55: Lees die link eens. Donbass… waar ‘vechten’ we met sancties eigenlijk voor…
Barbecue op gas?
Skottelbraai.
Ik heb hier, en op een andere site al voorspeld dat op een windstille donkere dag in januari, het licht weleens kan uitgaan. Ik zit in Zuid Afrika, daar hebben we elke dag 3 kragonderbrekings van twee uur. Je word er niet vrolijk van. Gas naar huishoudelijke aansluitingen onderbreken geeft veels te veel explosiegevaar, door de elektriciteit te onderbreken stopt gasverbruik ook aanzienlijk.
Ik ga wel op kolen barbecue-en vanavond. Fuck de stikstof.
CO2 bedoel je
Met een kolen barbecue moet je wel heel erg je best doen om stikstof ergens mee te laten reageren.
@W_F | 09-07-22 | 10:02:
Bij verbranding, dus ook kolen, zijn bij de hogere temperaturen er ook deelreacties, zoals van N2 en O2 (de facto lucht) naar 2 NO (en anderen oftewel NOx).
We zullen vast genoeg hebben, maar er is vast ergens een of ander dom contract afgesloten waardoor we verplicht zijn om met onze voorraden Duitsland, Belgie en Siberie te verwarmen tegen nihil tarief.
Italië krijgt goedkoop gas van Nederland.
De gascontracten zijn paar jaar geleden uitgelekt en zijn inderdaad brak. Zo is er leveringsverplichting tot de bron op is. Zeer nederlands dus halfwassen qua belang voor eigen bevolking. Itt wat men aanneemt gaat de exportkraan niet dicht. Ook zeer typisch is dat blijkbaar geen kip kennis hiervan neemt terwijl we het gas voor eigen gebruik zouden kunnen gebruiken “ivm gewijzigde belangen”.
@Drembil | 09-07-22 | 09:43: Het algemeen belang is niet het Nederlands belang.
Klinkt cryptisch. Nou ja het is ondertussen gebruikelijk dat de smalste schouders de meeste shit te verduren krijgen en er blijkbaar content mee zijn
hoezo dom, er is wederzijdse uitwisseling. U doet net alsof Nederland alleen maar exporteert en nooit importeert.
De gasimport is noodzakelijk door de overmatige export.
Dit dus en Italie mag goedkoop kopen toch?
Exact dat was 2 guldencent per kuub en nu 14 eurocent per kuub meen ik. De laatste die de kontrakten verlengde met 20 jaar was Balkenende geloof ik
@Therrie | 09-07-22 | 10:23:
Dat was kluns Luns...
De grootste dommigheid is dat we gaan stoppen in Groningen. Op het hoogtepunt van de prijs wordt de kip met de gouden eieren geslacht.
Koop die paar dorpen uit en pomp die bodem leeg nu het nog kan.
REAGEER OOK