Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Automobilisten moeten vanaf 2030 betalen voor elke gereden kilometer

En de inwoner van Nederland is weer eens het kind van het rekeningrijden

De boeren zijn het inmiddels spuugzat, maar hoelang pikt het volk dit gezeik eigenlijk nog? Vanaf 2030 moet IEDEREEN gaan dokken per gereden kilometer met de auto - ook de vvd (wordt een 'autopartij' genoemd omdat ze automobilisten altijd zo hard in het gezicht tuffen) is natuurlijk overstag. Dat vertalen we wel even: vanaf 2030 moet iedereen * éxtra * gaan dokken per gereden kilometer met de auto. Ze hebben nog géén idee hoe ze dat gaan testen of toetsen dus doen ze het toch maar en dat wordt natuurlijk een chaos. Plannetje van Mark Harbers, de nikskunnende frommelaar die er wegens sjoemelen uit werd getrapt bij asiel en als een soort crack doodleuk weer in de politieke ader werd geïnjecteerd, dit keer op Infrastructuur. Volgens het rekenvoorbeeld gaan veelrijders (80 km per dag) zo'n 2,5 keer meer betalen dan nu - dat maakt die lui toch geen ene zak uit, want het bedrijf betaalt toch - en dus wordt de gewone man weer eens het hardst in zijn zak getrapt. Want dat geleuter over 'minder betalen', dat gelooft natuurlijk helemaal niemand: via allerlei omwegen en geitenpaadjes parkeert Mark Rutte zijn geldwagen vanzelf weer in de tuin van de gewone man, die iedere dag met een afgetrapte Toyota Corolla naar het baantje tuft om de huur bij elkaar te schrapen, om hem ook een poot uit te kunnen draaien. Nu is luxeproduct autorijden sowieso nauwelijks te betalen in dit schijtland (bpm, brandstofaccijns, enz.) maar het mooiste is nog: "De keuze om de automobilist voor elke gereden kilometer te laten betalen, kan er overigens toe leiden dat er ook moet worden afgerekend voor rijden in het buitenland. Een roadtrip door Europa kan daardoor nog een flinke extra rekening opleveren." U wordt nog genaaid als u op vakantie gaat. En dat wordt dan gemeten met camera's langs de weg of met... kastjes in de auto’s of mobiele telefoons. Hahahaha. Die achterlijke lui in Den Haag zijn écht hopeloos wereldvreemd en totaal knettergek. Straks gaat het volk alleen nog maar de straat op om te demonstreren.

Reaguursels

Inloggen

Als je ziet hoeveel onze fundamentele privacy is aangetast de afgelopen acht jaar heb ik wel een idee hoe ze dat willen gaan controleren. Een chip onder de schedel of zo. Een partij als D66 die bekend staat om hun verachting van de lichamelijke integriteit van hun onderdanen hebben ze sowieso mee.

Sans Comique | 30-06-22 | 20:10

krijg je ook een aanslag als je private lease rijdt?

Stijlloser_from_NL | 30-06-22 | 17:59

Een tijdje geleden flikkerden wij de Spanjaarden na 80 jaar inclusief een twaalfjarige time-out eruit en hielden wij vol Den Koning van Hispanje altijd te hebben geëerd. Interimmanagers van hem voerden diverse belastingen in, de zgn. penningen. Nu begin ik Rutte een beetje te begrijpen. Per slot van rekening is hij geschiedenisleraar. Maar het is wel slechte plagiaat

Een vrije paling | 30-06-22 | 17:47

Een of ander softwarebedrijf heeft een Lorawan toepassing bedacht en beloofd de politici gouden bergen. Ik ben akkoord mits het verkochte product ook aan een top standaard voldoet, geen maximum snelheid ( dat kan want wagenpark is toch nagenoeg elektrisch) en geen files. Zodra die er wel zijn wil ik financieel ruimhartig (ala sywert) gecompenseerd worden.
En anders steken ze hun proefballonetjes maar ergens in.

WaltKowalski | 30-06-22 | 16:54

Dus Gekke Henkie mag zometeen op vakantie naar Zuid-Frankrijk zowel tol in Nederland als in Frankrijk betalen, maar Idiot Henri betaalt niks als hij z'n paddo's in Amsterdam gaat halen.

HGL | 30-06-22 | 16:41
-weggejorist-
Graftak | 30-06-22 | 15:43 | 1

Big Brother is watching you... Straks ook maar niet meer werken, want dan kost het je extra km's naar het werk.

martn | 30-06-22 | 15:24 | 1

Niet werken levert meer op dan werken, vaak.

Graftak | 30-06-22 | 15:44

Lekker je blauw betalen op de tolwegen in Frankrijk en Spanje voor de daar gereden kilometers. En dan nog een keer door de NL overheid voor dezelfde kilometers.
Kan ik de bonnetjes bewaren en het bedrag declareren bij onze Roverheid?

K1100 | 30-06-22 | 14:35 | 2

De Hoge Raad zal daar tzt wel gehakt van maken neem ik aan.

Colin.Fart | 30-06-22 | 14:50

@Colin.Fart | 30-06-22 | 14:50:
Oja, zoals ze dat gedaan hebben met de onrechtmatige administratiekosten bij automatisch verstuurde verkeersboetes....

PisFinger | 30-06-22 | 17:33

Dit zal vast geen populaire mening zijn maar ik plemp hem toch. Ik vind opzich dat er wel iets mag "veranderen" aan de manier van het doorberekenen van de kosten voor het gebruik. Nu hebben we maandelijks een wegenbelasting die kijkt naar je bak en hoe onzuinig of wat ever het allemaal is en dan betaal je een vast bedrag, los van hoeveel km je daadwerkelijk rijdt. Daar valt wat over te zeggen. Dus in dat kader zou je kunnen zeggen het is het meest "eerlijk" als we mensen gaan belasten op basis van de belasting van de wegen en leefomgeving, iets van km-heffing. Maar waar het dus NIET op uit zou mogen draaien is dat het voor IEDEREEN duurder wordt. Men zou dus op voorhand heel goed uit moeten zoeken op basis van enkele jaargegevens wat er gemiddeld door heel het land door iedereen en zijn moeder gereden wordt. Daar zit dan voor die aantal km's een bepaalde vergoeding (accijnzen, wegenbelasting, bpm en wat je al niet kan verzinnen) bij die de totale inkomsten voor de staat bepaald uit die zaken. Met die gegevens zou je dan terug moeten rekenen naar opnieuw accijns aan de pomp (hoeft niet, doen ze nu al) en dus eigenlijk naar een vergoeding per gereden km. De wegenbelasting zou dan dus compleet moeten verdwijnen en als we dan met zijn allen bij wijze van dezelfde km's gereden zouden hebben in 2022 als in 2021 dan moeten de inkomsten voor de staat ook gelijk kunnen zijn.
.
Op die manier wil ik er best aan, want dat betekent voor veel mensen waarschijnlijk een besparing en voor de bedrijven een verzwaring van de lasten. Dat zou dan weer door kunnen leunen in het leasebedrag of desnoods de producten die die bedrijven maken etc. Uiteindelijk zorgen de afnemers wel weer voor die vergoeding (en ja dat zijn heel vaak ook gewoon weer de burgers, I know).
.
Maar we kunnen natuurlijk allemaal al van MIJLEN ver aan zien komen dat dat ooit een een 1e jaar, of misschien 2, prima zo geregeld is en dan zeggen ze na verloop van tijd jaaaaaaaah, maaaaar, en verhogen gewoon de prijs per km zonder dat je daar wat aan kan doen. Goed, voor sommigen zal dat er voor zorgen dat ze minder gaan rijden (misschien wel dan nodig) en dan stoten we met zijn allen minder uit bla bla bla stikstof-geneuzel-verhaal waar sowieso niets van klopt.
.
Hoe bepaal je dan wie wat moet betalen: vrij simpel, praktisch elke auto moet al ieder jaar voor een APK gekeurd worden. Je kan voor het 1e jaar bijv een prognose opgeven van ik verwacht nu ik deze nieuwe auto heb dat we 9.000km er mee gaan rijden, dat is dan 9000 x $bedrag_per_km = $totale_jaarbedrag / 12 maanden = je maandelijkse termijn. Na je APK wordt duidelijk hoeveel km je echt gereden hebt over die periode en vindt er gewoon een naheffing plaats.
.
Dat gezegd ist allemaal leuk en opzich haalbaar, totdat er natuurlijk toeslagen bij komen gaan kijken en weet ik wat ze nog allemaal gaan verzinnen.
.
Het allergrootste bezwaar wat je denk ik kan geven hiertegen is dat het natuurlijk ergens heel debiel is dat dat zo geregeld moet worden. Ergens ben ik wel voor het "delen" van de schade, want dat doen we in de zorg immers ook. Maar als we dit voor de gereden km's ineens gaan personaliseren... Dan gaan er, lijkt mij ook logisch, veel meer markten volgen. Dan zou ik eigenlijk ook pleiten voor een andere aanpak in de zorg. Ik heb zelden wat, dus waarom moet ook ik elke maand kromliggen voor de zorgkosten van een ander dan. Ja, dat noemen ze dan een "sociaal systeem". Maar dat is het nu dan toch ook al gewoon voor het autorijden? Dat IS toch ook een soort van sociaal systeem? Ik begrijp niet zo goed wat er mis mee is.
.
Het klinkt dus meer alsof ze gewoon ergens EXTRA inkomsten vandaan willen toveren en dan pakken we maar weer de werkende mens en dus ook de bedrijven die heel graag zo'n enorm luxe product genaamd "auto" willen hebben.
.
Treurig.

Theo? | 30-06-22 | 14:29 | 6

De meest simpele en eerlijke oplossing is belasting op de brandstof: Wie meer rijdt, tankt meer en betaalt meer belasting. Wie onzuinig rijdt, tankt meer en betaalt meer belasting. Simpel zat. Elke andere oplossing zoals rekening rijden kost een miljarden investering en belast iedere kilometer even zwaar.

EenGoedBegin | 30-06-22 | 15:32

Al die fraudegevoelige regelingen hebben we al: de belasting op een liter brandstof.
Wie veel rijdt verbruikt meer dus betaalt meer.
Wie weinig rijdt.......
Wie veel in de stad rijdt moet vaak afremmen en optrekken... wat meer brandstof kost, dus duurder is.
Wie een zware auto rijdt, verbruikt meer brandstof, dus betaalt meer.|
Wie lomp rijdt..

Maar liever houden ambtenarren hun baantje, dus verzinnen ze telkens nieuwe onzin om hun baan zeker te stellen.

klimgek | 30-06-22 | 15:43

Ehm. Dat is er al. Accijnzen zeg maar. Het vervelende voor de overheid is dat ze elektrische auto's niet op deze wijze kunnen belasten

Ibu | 30-06-22 | 20:02
▼ 3 antwoorden verborgen

In het buitenland gaan betalen voor het belasten van buitenlandse wegen?? En buitenlanders betalen hierrr helemaal niets?? Deze regering moet worden verwijderd.

ofarim | 30-06-22 | 14:15 | 1

Wij moeten natuurlijk ook tol betalen in het buitenland. In sommige landen kent men niet eens wegenbelasting. Verder hebben we bijna de hoogste benzineprijzen, de hoogste boetes, en de hoogste parkeertarieven. Gaat lekker !

Asteroid-B612 | 30-06-22 | 14:31

In de jaren 80 werd er nog gegrapt over de natte droom van elke politicus: het belasten van de lucht die we ademen. Tegenwoordig mag het klimaat niet meer "ontkend" worden en worden onder die noemer álle primaire levensbehoeften éxtra belast: mobiliteit, eten en drinken, wonen, energie en ja, zelfs de lucht die wij ademen wordt op deze factoren doorbelast (stikstof, CO2) en deze "groen-taks" komt bij alles on-top bij alle reeds bestaande belastingen, die bestaan voor het financieren van de sociaal-democratische maatschappij. Verdienmodel dus, op basis van chantage en machts(mis)(ge)bruik, en niks anders. En de luid schreeuwende aktivistische minderheid is niets anders dan een groepje nuttige idioten in dit verhaal. Precies daarom zijn tegenwoordig VVD (schreeuw maar lekker hard, groene vriend.... ik beloof je dat justitie de andere kant op kijkt...) en Groen Links (De aarde sterft en dat is de schuld van de boze witte man) de állerbeste vriendjes. De één mag zich op kosten van de staat goed voelen en de ander verdient zich een breuk met zijn ondernemende vriendjes.

Gladiator Fap | 30-06-22 | 14:09

Ken je het Icesave debacle nog? Provincies hadden daar miljarden aan tegoeden geparkeerd, was allemaal burger geld verkregen door ‘provinciale opcenten’. Nu sommige (groene) voertuigen geen inkomsten meer genereren, regent het bij de Provinciale penningmeesters krokodillen tranen, dus moest de wegenbelasting geconverteerd worden naar houderschapsbelasting, en daarna naar km heffing (optioneel). Tevens kunnen ze dan real-time zien waar je met je bolide uithangt en je rijgedrag promoten of bestraffen. Wie wil dit nu niet?

Unsinkable-Sam | 30-06-22 | 14:08

Geachte heren reaguurders, Heeft U de fapvergunning 3e kwartaal 2022 al voldaan ? voorkom hoge boetes! Vrouwelijke reaguurders en minderheden zijn uiteraard vrijgesteld.
Dit was een bericht van Uw overheid.

streknek | 30-06-22 | 14:06

Huj wat? We betalen toch belasting voor gebruik van voorzieningen (en vervuiling) in NEDERLAND. Gaat de overheid dan nu óók eena al dat buitenlands vrachtwagentuig dat over de Nederlandse snelwegen rijdt belasten zoals België al enkele jaren doet?
Neuh, want dát (doorvoer) is blijkbaar héél goed voor onze economie! (In tegenstelling tot nationale MKB en agri).

Wat is dit land toch verloren zeg.

boerk | 30-06-22 | 13:54

Hopelijk voor die tijd het land uit. Ze zoeken het maar uit met die ongein. Dank linksstemmers voor het verpesten van dit lappie grond.

PockyMaster | 30-06-22 | 13:52 | 1

Dit land uit helpt niet. Je zal hiervoor de EU uit moeten.

Harrie-Couvert | 30-06-22 | 14:09

De autolobby wil dat er een ander tarief geldt bij auto's met veel uitstoot. Natuurlijjk, die sneue loonslaven in hun droevige elektrokarretjes moeten natuurlijk ontzien worden. Petrolhead wordt een dure hobby.

SteilAchterover | 30-06-22 | 13:44 | 1

Niet eens petrolhead: elektrohokken zijn zoveel duurder in aanschaf dan een zoveelste-hands autootje dat je voor vervoer op rare tijden en/of plaatsen wel een auto moet hebben.

klimgek | 30-06-22 | 15:46

Tis ook bizar dat tegenwoordig voor iedere scheet de auto wordt gepakt. Betrapte mezelf daar vroeger ook op.

Krachtkoe | 30-06-22 | 13:44

Als ik geen werk heb heb ik ook geen auto nodig. Zo weer een hoop geld bespaart.
Doei. En flikker op ik ga niet fietsen dat is voor armoedzaaiers.

NLgaatnaardeklote | 30-06-22 | 13:37

Rekeningrijden willen ze al door de strot duwen vanaf begin jaren ‘90. Ook toen was VVD al gaarne bereid eigen principes en achterban te verkwanselen voor het pluche. Met 2030 nemen ze de vlucht naar voren: u heeft 7,5 jaar om aan het ‘idee te wennen en uw gedrag aan te passen’ en het Kabinet van nu weet zeker dat ze in 2030 allemaal burgermeester zijn of bij de EU iets ondemocratisch doen.

_pacman_ | 30-06-22 | 13:33

Rijbewijs 18 dollar, kenteken 140 dollar jaarlijks. Belasting bij aanschaf 15%, benzine wel duur $2.10. De wegen, compleet ruk..

BennietmeerinNL | 30-06-22 | 13:24 | 2

Ik mag hopen dat u die benzine aldaar per gallon afrekent…

_pacman_ | 30-06-22 | 13:29

Nope, per liter1, 2019 denk gemiddeld ongeveer 80 cent, dus best wel een verhoging.. Trudeau helpt ook niet echt mee.

BennietmeerinNL | 30-06-22 | 14:24

Stelletje kaffers, ik
Hoop dat ze vandaag nog in den haag allemaal de pokke krijgen

JDMslut | 30-06-22 | 13:17

Hoe meer u rijdt, hoe meer u betaalt.
Op zich redelijk.
Nu is het wachten op de sjoemelkilometertellers.

bleekkijker | 30-06-22 | 13:13 | 5

Ow ja want we betalen natuurlijk nog geen wegenbelasting EN accijns op brandstof? Dat laatste is in principe ook gewoon rekening rijden..

PSYx | 30-06-22 | 13:46

De accijns op brandstof was al in het leven geroepen om "betalen naar gebruik" te introduceren. Nu wordt sit verdubbeld. Alleen het addertje onder het gras is dat alle EVs geen accijnzen betalen op de (zelf getankte) brandstoffen! HA! Dus daar wordt door deze gore overheid weer een pleistertje geplakt op stinkend halfgebakken beleid waar diesel/benzine gebruikers extra de dupe van zijn want die gaan dubbel accijnzen betalen, met uiteraard btw, en waarschijnlijk ook administratie kosten.

boerk | 30-06-22 | 13:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is allang bedacht. Uw laatste stukje privacy gaat eraan. Iedere nieuwe auto is al 24/7 verbonden met internet. Dus niet alleen kan het aantal kilometers gemakkelijk worden bepaald, zelfs of u zich overal aan de snelheid heeft gehouden. U ontvangt op basis van uw boordcomputertje geheel automatisch een overzicht van al uw snelheidsovertredingen incluis het te betalen boetebedrag. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker.

Harrie-Couvert | 30-06-22 | 12:52 | 2

Waren ze maar zo handig met fouten herstellen en schade vergoeden.

Harry.Langezwaal | 30-06-22 | 13:42

Welke fouten? (aldus de overheid)

Harrie-Couvert | 30-06-22 | 14:10

‘ Leuke camper hebt u daar, meneer ... dat wordt dan 85,80 Euro voor de APK en 4.612 Euro voor uw reis naar Spanje en Griekenland’

bisbisbis | 30-06-22 | 12:50 | 3

Uiteindelijk wordt vliegen weer goedkoper en dus aantrekkelijker gemaakt?

Harrie-Couvert | 30-06-22 | 13:03

Hierdoor Worstenbroodje? Geenstijl wordt beter gelezen toch?

Harrie-Couvert | 30-06-22 | 15:50

Zullen we die onderafdeling van de Jostiband gewoon wegstemmen? Gaan we ontzettend demos doen, wat zullen ze schrikken.

P. Breidel | 30-06-22 | 12:49 | 2

De jostibandleden hebben GEEN verborgen agenda: what you see is what you get.
Geen sympathiek vergelijk,

klimgek | 30-06-22 | 15:48

Doe het nog beter: vanad 2030 gaat u betalen voor alle kilometers die u niet heeft gereden. Dan worden niet alleen de automobilisten aangepakt.

Peter_de_Puk | 30-06-22 | 12:45

Wettelijke kwalificaties voor een overheidsbestuurder, zoals wethouder, minister etc. = 18 jaar en Nederlanderschap. Zo krijg je riant betaalde in-lik bestuurders die nog nooit een bedrijf van binnen gezien hebben. Minister v Defensie eerst een Schoevers secretaresse en nu een historicus (van de UVA de politiek in), [x] Ongeschikt.

P. Breidel | 30-06-22 | 12:44 | 1

Nog erger zijn "afgestudeerden" van een cursus "politicologie".
In deze opleiding (BSc) leer je..... niets!
En dat hoeft ook niet, want de meeste partijen bestaan uit onbenullen, die gladde praatjes met elkaar delen en vooral "netjes" zijn, zodat ze in aanmerking komen voor de functie carousel.

Gesteund door de NPO, waar ze hu afkeur voor de burgers mogen uiten.

Ze hebben de democratie gesloopt (referenda, verkiezingsuitslag genegeerd), sturen de meest stompzinnige ideeën de maatschappij in, maar als de maatschappij iets terug doet is het huilie, huilie.

Hoe bestaat het dat het niveau zo is ontspoord.

Bolhoed | 30-06-22 | 13:04

Ach, en de wegenbelasting zou zeker dan ook nog blijven bestaan?
Het idee van km heffing speelt al sinds ik auto rij en dat gaat al meer dan 30 jaar terug. Toen waren er al plannen om de wegenbelasting af te schaffen en een extra belasting op de brandstof te gooien zodat de uitstoot en asfaltgebruik het meest eerlijkst belast wordt. Dan verzinnen ze later iets met tolpoortjes want ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk en geldverslindend kan?
Dus ja, eerst zien, dan geloven.

Sinclair | 30-06-22 | 12:43 | 2

Niks ‘ wegenbelasting’ : houderschapsbelasting.

bisbisbis | 30-06-22 | 12:47

Elektrische auto's zijn nog merendeels vrijgesteld.
Hoe meer er van die komen hoe minder inkomsten voor de Haagse maffia.
Dus gaan we per km betalen.
Brandstof auto's zullen gegarandeerd een fikse fossiele brandstof toeslag krijgen boven op de hoge accijnzen.

captain-caveman | 30-06-22 | 13:01

Pools, Bulgaars of andere kenteken blijven rijden hoeft je ook niet te betalen

speed48 | 30-06-22 | 12:29 | 1
-weggejorist-
aarsbanaan | 30-06-22 | 13:29

Heeft de regering soms gezegd dat u mocht ademen?

GeheidEenGeit | 30-06-22 | 12:13

Deze regering is KAMPIOEN BURGERPESTEN. Het lijkt er sterk op dat het D´66-verkiezingsprogramma onverkort wordt uitgevoerd. In de peilingen is deze partij gehalveerd. Gaat lekker zo.

Stratum | 30-06-22 | 12:03

ze willen je gewoon tot de laatste cent helemaal uitmelken.. steeds meer en meer mag je gaan afdragen aan de overheid en je krijgt er steeds minder voor terug want al die dure linkse hobbies moeten ook bekostigd worden... Ze willen iedereen afhankelijk maken van de tiet van moedertje staat...
Kom nou eens massaal in opstand als natie want nu proberen ze het beetje bij beetje, sector voor sector, net als kikkers in kokend water... wat er nu met de boeren sector gebeurd is iedereens voorland indien er niks aan gedaan wordt

Captain_Dipshit | 30-06-22 | 12:01 | 4

Misschien zouden we eens moeten denken aan een reset, een grote zo rond 2030?

Dat we dan vanaf dat moment in één keer overstappen op wat anders, dat je bijvoorbeeld via een door de EU verstrekte app zo'n beetje elke zoveel uren een seintje/prikkel krijgt om, tussen de arbeid door, wat te eten bij de lokale gaarkeuken. Na zoveel prikkels mag je dan ook best nog wat gaan rusten in een slaapzaal, tot je volgende prikkel en er een ander taak voor je beschikbaar gekomen is.

Alles wordt dan voor je geregeld, je hebt nergens geen zorgen meer over, je bezit dan niks meer en je zult gelukkig zijn.

Voor de mensen die er niet aan mee kunnen (willen) doen, of er niet aan kunnen wennen is er dan nog het "Voltooid leven traject", ik fantaseer maar wat...

Groetjes,

Klaus.

BadPatNL | 30-06-22 | 12:31

@BadPatNL | 30-06-22 | 12:31: Uw tegel lijkt op een classieker, solyent green geloof ik.
Zal wel fout geschreven zijn.
De leeftijd he.

Zitvlak | 30-06-22 | 12:35
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom eigenlijk? We rijden dan toch quasi allemaal gedwongen elektrisch rond? En hoe kun je Nederlanders juridisch gezien belasting laten betalen over in het buitenland gereden kilometers? Daar betaal je niet zelden al bijvoorbeeld tol.

drs. Levi Samsonov | 30-06-22 | 12:00 | 3

Juist daarom, mislopen belasting op benzine. Zo'n EV moet echt wel betalen straks.

TheFrank | 30-06-22 | 12:03

@TheFrank | 30-06-22 | 12:03: jaaaa, maarrrr je betaalt óók op elektriciteit al verschillende belastingen zoals .. ENERGIE belasting! Heuj, dus die zit daar al eigenlijk in! (waar je ook weer btw over betaald overigens).

boerk | 30-06-22 | 14:04

Zou dit ook voor motorfietsen gaan gelden?

Veepert | 30-06-22 | 11:54 | 2

Kentekenplaat dubbelvouwen en klaar is kees

Dutch_Viscount | 30-06-22 | 12:21

Je vraagt je toch af wat Sophie Hermans uitonderhandeld heeft voor de VVD. Alles wat nu op tafel komt is extreem D66/GL gedachtengoed....... goed gedaan meissie....

Blonde Nel | 30-06-22 | 11:47 | 3

De VVD voert niet met tegenzin een D66 programma uit, ze schrijven met tegenzin een pvv-light verkiezingsprogramma om stemmen binnen te harken.

Middensteun | 30-06-22 | 11:53

Sophietje heeft naar de onderhandelingen de tas van Rutte mogen dragen, misschien heeft ze er nog bij mogen zitten, maar mee gedaan met het onderhandelen? Nee, ik denk het niet, misschien dat ze nog een kopje koffie heeft mogen aangeven aan mw al Kak?

BadPatNL | 30-06-22 | 12:36

Kite flying exercise om onze aandacht af te leiden van de boeren. Trap er niet in. Dit trekt onze economie niet.

Toni Testosteroni XX | 30-06-22 | 11:45

9.000.000 rijden er rond.
Bij grote aantallen krijgen politici een stijfje.
Als je elke automobilist voor 2 euro per dag extra kan naaien heb je zo 8 miljard te pakken.

Uw Verzekeringsadvis | 30-06-22 | 11:27

Je zal maar op t platteland wonen. Eerst je werk weg, moet je een of ander baantje doen en mag je je blauw betalen omdat je niet in de buurt woont. Te bizar voor woorden dit

TheManiac | 30-06-22 | 11:26 | 2

En als je wilt verhuizen naar de randstad, coor je werk, zijn er geen (betaalbare) huizen te vinden! Wat een fijne overheid toch ...

boerk | 30-06-22 | 14:06

Wat zou het toch fijn zijn dat je in dit land elke vier jaar een ECHTE VERTEGENWOORDIGING van het VOLK kon kiezen!!!

Eminent | 30-06-22 | 11:19

Waarom moet je voor in het buitenland gereden kilometers gaan betalen?

Bataafje | 30-06-22 | 11:18 | 2

Zal wel weer een deal zijn met de EUSSR

Guy_Tare | 30-06-22 | 11:26

Om te voorkomen dat mensen hun kilometers goedkoop in het buitenland maken

ReyNemaattori | 30-06-22 | 11:31

Rutte is slecht voor het imago van Saab.

lirft | 30-06-22 | 11:17 | 2

Zo slecht, dat de tent erdoor op de fles is gegaan.

Lubbberrtt | 30-06-22 | 11:22

Dit zal wel iets langer gaan duren. Er is nog niet echt een manier om dit betrouwbaar te realiseren zonder dat het een inbreuk op de privacy wordt.
Niet dat we op die techniek wachten, we wachten op de bureaucratie die de privacy weer wat moet verkleinen om hier ruimte voor te maken.
Toch lekker als je zelf de regels mag maken.

niet-creatief | 30-06-22 | 11:01

Dus weer een actie van het randstad kabinet tegen de periferie. Eerst de burgers de steden uit jagen en dan laten betalen om te komen werken.

Snap_het_ook_niet | 30-06-22 | 10:59 | 1

Dat was jaren 70 al gaande?

Lorejas | 30-06-22 | 11:16
-weggejorist-
uisge baugh | 30-06-22 | 10:59

"Doel is dat het net zoveel geld oplevert als de wegenbelasting nu." Alleen dan met fraudegevoelige en privacy nuekende apperatuur en een miljarden verslindende organisatie. Kan je beter niks doen en de wegenbelasting in stand houden.

funkyd | 30-06-22 | 10:58 | 1

Dat dus.

ChalinaRosa | 30-06-22 | 13:21

Wat ik niet snap: we hébben toch al rekening rijden? Iedereen die meer rijdt, betaalt meer belasting: op benzine zit tig-procent belating. Op elektriciteit zit tig-procent belasting. Diegenen die meer rijden, betalen dus al meer belasting? Dus waarom moet het nu dan anders worden?

LangeT | 30-06-22 | 10:55 | 6

Het voordeel is dat het tarief variabel is. Duurder in spits, goedkoper in de daluren. Bevrijding naar aanbod en afname. In het buitenland heeft het bewezen files terug te dringen zonder extra kosten voor automobilisten of inkomensderving voor overheid.

Red shirt | 30-06-22 | 13:28

@bartjeau | 30-06-22 | 12:53: op electriciteit zit óók een accijns, dat noemen ze energie belasting. + Diverse opslagen met daarover weer btw.

boerk | 30-06-22 | 14:08

@boerk | 30-06-22 | 14:08: dat klopt. Maar voor auto's moet het extra meer gaan kosten natuurlijk

bartjeau | 30-06-22 | 16:52
▼ 3 antwoorden verborgen

@Mosterd | 30-06-22 | 08:55 |Uw laatste zin: "Straks gaat het volk alleen nog maar de straat op om te demonstreren". Zou het daarbij dan echt blijven? Grote veranderingen in het (politieke) landschap gaan meestal gepaard met vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en landverschuivingen. Moeder Aarde pakt dit meestal groot aan. Ik kan even niet op de politiek correcte naam van dit soort veranderingen komen.

Een vrije paling | 30-06-22 | 10:52 | 2

Revolutie?

DrCreep | 30-06-22 | 10:57

En die sukkels die dit toejuichen omdat ze auto's haten gaan straks miepen dat de bezorgkosten van hun boodschappen zo sterk gestegen zijn. Hoe kan dat toch?

Deflatiemonster | 30-06-22 | 10:50

Kijk uit,kom niet in opstand als je iets van Ze moet,of Ze pakken je wat af,want Ze winnen de publieke opinie.

alexanderpechtold | 30-06-22 | 10:49

Ik sta altijd weer perplex hoe het kan dat politici in Nederland altijd maar weer compleet idiote dingen verzinnen, waar in het buitenland never nooit over wordt nagedacht. We zijn toch zo lekker eensgezind in de EU, of geldt dat alleen als er iets bij de Nederlandse Burger te halen is, en niet als er een voordeeltje te geven is?

Sjompie | 30-06-22 | 10:47 | 2

Er zijn veel te veel ministers, stassen en bijbehorende ambtenaren.C’est ça.

swassannuf | 30-06-22 | 10:51

En let maar op, het fietsplaatje komt ook weer terug als men massaal gedwongen de tweewieler gebruikt.

Deflatiemonster | 30-06-22 | 10:46 | 1

Sssst

Uw Verzekeringsadvis | 30-06-22 | 11:28

Standaard haagse reflex: gewoon de burger steeds meer laten betalen en er niets voor terug leveren. Waarom pikt men dit nog?

Deflatiemonster | 30-06-22 | 10:45 | 1

Dat wordt gepikt omdat steeds meer mensen deel uitmaken van het parasiterende deel van NL, de staat.

ChatBot | 30-06-22 | 11:07

"Volgens het rekenvoorbeeld gaan veelrijders (80 km per dag) zo'n 2,5 keer meer betalen dan nu - dat maakt die lui toch geen ene zak uit, want het bedrijf betaalt toch - ". Nou, nou, de kleine ZZP-er voelt dit ook op zijn winstmarge hoor.

Zyprexa20mg | 30-06-22 | 10:44 | 3

Je uurtarief met 1 euro verhogen en klaar is klara

Pecunia | 30-06-22 | 10:49

Als leaserijder betaalde ik in 2014 inmiddels 1000 euro per maand aan eigen bijdrage en bijtelling. Dat was een S Max van Ford. Zodat gezin erin paste. Dat keer 2,5, dan kun je beter de bijstand in.

DanskeRob | 30-06-22 | 11:04

@DanskeRob | 30-06-22 | 11:04: VVD66 gaan stemmen, dan verdien je op zijn minst tussen een 5300 en 7430 netto per maand!

BadPatNL | 30-06-22 | 11:16

Met E call legt men stiekem de fundering van kilometer heffing. In mijn auto worden de routes bijgehouden in een log waar ik niks uit mag verwijderen. Ik heb de auto op privacy mode gezet, maar ik vermoed dat een kleine update afdoende is om dat ongedaan te maken. De auto kan communiceren naar buiten toe ten aller tijden. Ik krijg zelfs berichten over mijn rijgedrag. Zoals een bericht over hard optrekken of rennen, inclusief waar ik dit heb gedaan. Als ik rij begint er een icoon op mijn dashboard te knipperen als ik te hard rij. Zeker in de avond bij 130 kan ik elke keer dat systeem uitzetten. En als toetje op een lege weg een rem actie van de auto zonder aanleiding! We zijn echt van God los met alle troep die EU op de auto wilt verplicht. Ik baal van mijn nieuwe auto uit mei 2022. Als ik dit had geweten dan had ik een auto van voor 2018 gekocht, maar vanzelf ben je aan de beurt. Wanneer stopt het en pakken we controle terug?

GPZ550 | 30-06-22 | 10:44 | 5

Auto inpakken in alufolie, dan vinden ze u niet meer, gegarandeerd!

elfenstein | 30-06-22 | 11:56

Dat is handig, kunnen ze ook gearomatiseerd boetes uitdelen! Flitsen en trajectcontroles zijn verleden tijd!

boerk | 30-06-22 | 14:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Terug naar een Fiat Panda van 1985 en dat kabeltje van de kilometerteller uit versnellingsbak trekken...
Camera's? De nummerplaat haal ik van de sloop [\James Bond modus]
Oh wacht, ik woon niet meer in Nederland...

Sneerpoets | 30-06-22 | 10:42 | 2

Belgie? Of een ander shitholeland?

Pecunia | 30-06-22 | 10:51

@Pecunia | 30-06-22 | 10:51: Alles buiten Nederland is shithole? Ben je al eens over de grens geweest? Het is hier wel een shithole, maar dan wel aan de Mediterranee.

Sneerpoets | 30-06-22 | 20:30

Tijdens corona hebben ze de smaak te pakken gekregen. Gewoon opsluiten die kutburger scheelt een hoop gedoe. Zijn we straks eindelijk met pensioen kunnen we eindelijk nog een paar jaar iets leuks doen en dan kun je je in het buitenland betaalde kilometers afrekenen in Den Haag. Ik haat ze, echte, echte diepe haat.

osolemio | 30-06-22 | 10:39

Prima, ik betaal hier in Spanje, €143 per jaar aan wegenbelasting. En controle via de mobiel? Lol ik heb er twee, en ook verschillende simkaarten.
Ik denk dat als iedereen, echt iedereen zeg een maand niets doet, dus werk opzeggen als in een sabbatical, dan loopt de roverheid zoveel belasting mis, dat ze misschien gaan luisteren.

rifraf | 30-06-22 | 10:37

Niets van dit alles hier.... geen rekeningrijden, geen wegenbelasting, geen bpm jullie worden genaaid daar!

Pierre Lebon | 30-06-22 | 10:35 | 1

wel koud op Groenland zeker?

PaulusdeBosrouter | 30-06-22 | 10:59

Het mooie van een auto is dat je hem ergens tegenaan kan crashen.

knutsel_ | 30-06-22 | 10:34

Er wordt nu gemopperd, maar de volgende verkiezingen stemt de reaguurder weer braaf VVD, Fred geef mij nog maar een goudgele rakker op het VVD festival.

thanseeuwen | 30-06-22 | 10:25 | 8

@Après toi | 30-06-22 | 10:35: Klaver de kleuter vond je goed?
Ik kreeg meer een beetje het gevoel dat het hem niet lukte BBB voorvrouw vd Plas gedemoniseerd te krijgen.

D-Fens_1963 | 30-06-22 | 10:45

De meeste VVD-kiezers zijn would-be mensen die denken dat het hun economisch beter af zal gaan wanneer ze op de VVD stemmen. Daar komt vervolgens natuurlijk geen ruk van terecht en ik heb de overtuiging dat de meeste VVD-stemmers beter af zijn zonder de VVD. Een oud grapje over VVDers: 'schuif de biefstuk maar onder de deur door". Er zullen binnen de VVD vermogenden rondlopen maar die tref je ook bij de PvdA en de SP.

Red shirt | 30-06-22 | 11:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Ach, dit is maar een relatief kleine zet in het schaakspel om de totale macht. De narcisten, psychopaten en machtswellustelingen die zich via de politiek in een positie hebben gemanoeuvreerd waarin ze het voor het zeggen denken te hebben wanen zich nu zo machtig dat ze het klootjesvolk kunnen dicteren wat ze moeten doen. Dit is nu al in volle gang, de boeren worden volgens plan uitgevlakt en van hun identiteit beroofd, want te zelfstandig en moeilijk te controleren. Het stikstofprobleem, ongeacht of dat reëel is of niet, is de kapstok.
En zo sluipt de totalitaire samenleving steeds dichterbij. George Orwell beschreef dat al in 1948, met dien verstande dat zijn boek toen niet werd verboden. Ik ben bang dat het nog voor 2048 met heel wat andere werken waarin de vrijheid van geest op de voorgrond staat ritueel verbrand zullen worden op het altaar van de nieuwe Big Brother.

Here's Freddy | 30-06-22 | 10:21 | 2

Neem The Great Reset.

DulleGriet | 30-06-22 | 11:09

Orwell krijgt nu al triggerwarnings, dus 't is een kwestie van tijd voordat het afgeraden en vervolgens verboden wordt.

ReyNemaattori | 30-06-22 | 11:25

De druk op de verdere ontwikkeling van de vliegende auto wordt steeds groter!

BobDobalina | 30-06-22 | 10:19 | 4

Boven Vught is al een vliegverbod…

Haringkoning | 30-06-22 | 10:32

Nederlanders in vliegende auto's.....
Ik voorspel gouden tijden voor de uitvaartbranche.

elfenstein | 30-06-22 | 10:34

Wel potjandorie! Chriet Titulaer zou zich omdraaien in zijn graf!

Death By Luchtbed | 30-06-22 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Ik rijd al rekening, via de brandstof die ik tank en de motorvoertuigenbelasting. Daar hoeft geen enkel (ICT-) systeem voor opgetuigd te worden.
Dit geschreven hebbende bedenk ik me nu: Ai, dom. Er moet natuurlijk weer een gigantisch bedrag over de balk gesmeten worden, waarbij aan de andere kant van de balk weer allerlei vrindjes dat geld staat op te vangen, zonder dat er een werkend systeem voor geleverd wordt. En al helemaal niet van het vooraf afgesproken bedrag.

Lu_Tze | 30-06-22 | 10:19 | 1

precies, dit!

LangeT | 30-06-22 | 10:57

En iedereen op het platteland, including me, is weer flink de sjaak.
Ik rijd voor mijn werk ongeveer 55km/enkele reis. Ongeveer 45 minuten onderweg.
In deze regio zijn er niet zo heel veel mogelijkheden.

mlmn | 30-06-22 | 10:18 | 5

@Red shirt | 30-06-22 | 10:31: Tijd voor een AZC daar! Kom nou, beetje ongestoord recreëren?

PaulusdeBosrouter | 30-06-22 | 11:00

Verworpene der aarde zo te horen.

uisge baugh | 30-06-22 | 11:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig verneukt Rutte niet alleen Nederland maar ook de VVD.

Teluitjewinst | 30-06-22 | 10:18

Zie hier hoe een van oorsprong democratisch bestuur transformeert in een neo-aristocratische dictatuur. Een vaste kliek politieke partijen - CDA, PvdA, D66 en VVD - verhoogt elk jaar de belastingen verder. Met als gevolg dat deze kliek inmiddels ruim meer dan de helft van het BBP opstrijkt. Daarmee creëeren ze allerlei overheidsbanen en subsidies, de ene nuttiger dan de andere. Tegenwoordiger creëeren deze partijen zelfs allerhande 'problemen' (zie stikstof, EU-regels, open-deuren immigratiebeleid) waarvoor ze steevast oplossingen vinden in de vorm van nog meer overheid al dan niet in combinatie met extra belastingen (zie vliegtaks, energieheffingen, afbouwen hypotheekrenteaftrek, rekeningrijden).

Het gevolg is dat half Nederland, met name in de stedelijke gebieden, links- of rechtsom afhankelijk is van de overheid voor inkomen, uitkering of subsidie.

Een ander gevolg is dat er (invloedrijke) mensen en bedrijven zijn die allerlei douceurtjes krijgen van de overheid. Subsidies voor windmolenparken, 'gelekte' kabinetsplannen voor het wekelijkse primeurtje in de krant, opdrachten voor aannemers om huizen te bouwen voor asielzoekers, opdrachten voor installateurs om warmtepompen, laadpalen en zonnepanelen te plaatsen - en ga zo maar door.

De overheid koopt op die manier, via het steeds grotere deel van het BBP dat ze afromen, afhankelijkheid en daarmee loyaliteit van mensen en bedrijven. De overheid, die intussen voor een groot deel uit mensen bestaat wiens dagelijkse bezigheden en zingeving door de vaste kliek politieke partijen wordt bepaald.

Voor wie zich afvraagt waarom zoveel mensen links stemmen en waarom VVD en D66 zoveel zetels hebben: het zijn 'gekochte' stemmen, betaald van belastinggeld.

Dit alles houdt natuurlijk een keer op. Onzinbanen voor het oplossen van onzinproblemen dragen niet bij aan het BBP. Gesubsidieerde industrie en ongeschoolde asielzoekers evenmin. Dus er valt zodadelijk steeds minder af te romen en uit te delen. En dat gaat tot heel veel teleurstelling, spanningen en boosheid leiden. Vandaar ook dat de vaste kliek nu al bezig is een zondebok aan te wijzen: de 'populisten', de boeren, en verder iedereen die niet in hun gedachtengoed mee wil gaan. Die worden beschuldigd, gecanceld en vervolgd.

Ik zie de komende decennia met enige tegenzin tegemoet.

Professor Superhirn | 30-06-22 | 10:17 | 5

@me163komet | 30-06-22 | 10:26:
Het gaat mis als mensen niet meer betaald (kunnen) worden. Of als vitale infrastructuur het begeeft (langdurige stroomstoring, grootschalige netwerkstoringen waardoor er niet meer kan worden gepind, gemaild of geappt. Als de zekerheid van bestaan op het spel staat dus. En dat zie je nu bij de boeren gebeuren.

En die grote stroomstoringen zijn met het huidige idiote D66-beleid een kwestie van tijd.

Professor Superhirn | 30-06-22 | 10:33

@Professor Superhirn | 30-06-22 | 10:33: Nee, het gaat mis wanneer de nieuwe Nederlander niet krijgt wat hem/haar beloofd is. De opstand komt uit onverwachte hoek. Van de Nederlander valt niets te vrezen.

Sinaslolly | 30-06-22 | 10:53

Dat verschijnsel heet staatskaping. Een selecte groep die zichzelf stelselmatig bevoordeeld met staatsmiddelen.

ChatBot | 30-06-22 | 11:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben toch wel benieuwd of en hoe we dan het kwartje van Kok terugkrijgen. Ik zal m weer eens bellen.

SteilAchterover | 30-06-22 | 10:16 | 4

Dat kwartje heb je paar maanden terug teruggekregen. Je weet wel, die 17ct bij de pomp?

naglfar | 30-06-22 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

De meest effectieve manier van rekening rijden is alle A wegen om te bouwen naar tolwegen.

Ing. eslapen | 30-06-22 | 10:16

Stem ze weg!

ceriel82 | 30-06-22 | 10:15

Trekker kopen

Ram_Ram | 30-06-22 | 10:14

Zit daar niet gewoon het probleem, accijnzen? Die zitten op brandstof, en niet op electriciteit. Dus je naar ratio gereden kilometers, als je electrisch bent gaan rijden, is dan zoek. Dit is dan gewoon een voorzetje om ook de electrische rijders gelijk te laten betalen voor gereden kilometers. Dat is ergens wel eerlijk...

MrGrey | 30-06-22 | 10:12 | 3

Electriciteit is ook voor 45+% belast hoor (na 1 juli iets minder)

LangeT | 30-06-22 | 11:04

Er liggen meerdere onbetaalbare plannen, dus nog even en je wordt bijna ondersteboven gehouden om te kijken of er nog iets in je zakken zit.

Harry.Langezwaal | 30-06-22 | 11:33

Onzalig plan. Maar het zou goed zijn als je de eerste 3 kilometer extra zwaar belast zodat die vetzakken eens de fiets nemen ipv de auto om een pakje sigaretten te halen. En dan vooral in stedelijk gebied. Geldt ook voor scooters en bromfietsen.

Diotima | 30-06-22 | 10:12 | 2

Geinig, ik ben geen vetzak maar ga wel met de auto naar de suup 2 km verderop. Zou dat komen omdat ik twee trays klotsblikken plus knaagsel voor de hele week niet meekrijg op de fiets, of zou het meer te maken hebben met m'n vernielde rug vanwege te lang te hard werken? Ik doe wat mij het beste lijkt en ik kan daarbij heel goed zonder moraalriddertjes die vanuit hun eigen visie mij de maat willen nemen, het lijkt mij teveel op socialisme en daaraan heb ik een broertje dood.

elfenstein | 30-06-22 | 10:32

@Diotima: Dat zou Timmerfrans z’n dood worden.

Lubbberrtt | 30-06-22 | 11:36

Goed, dat is dan weer minimaal 3 zetels er af bij de VVD a.s. zondag bij De Hond.

Zwizalletju | 30-06-22 | 10:11

Spuit gewoon een chip in de mens, log hem/het/haar in op het www met de locatiegeschiedenis standaard op aan en stuur die reis-naheffing. Waarom zo moeilijk? Omarm de technologie.

Gumush | 30-06-22 | 10:07 | 2

Maar die chip hebben de gevaccineerden toch al allemaal volgens FVD?

DanskeRob | 30-06-22 | 10:38

die zit in je debiele telefoon die je altijd bij hebt!

sinecker | 30-06-22 | 10:47

Het is nog ver weg, maar laten we eens het voorbeeld van de boeren volgen en bij deze achterlijke regels waar niemand het mij eens is gewoon gaan demonstreren. Om Ebru Umar te citeren we moeten eens: Opstaan tegen onrechtvaardigheid. Opstaan tegen waanzin. Opstaan tegen dom beleid. Opstaan tegen de mensen die er voor óns zitten, namens óns zitten en door óns betaald worden. Opstaan voor hun rechten. Opstaan voor hun bestaansrecht. Opstaan voor hun beroep. Opstaan tegen willekeur. Opstaan tegen de overheid.

speed48 | 30-06-22 | 10:06 | 3

Heeft u wel eens aan een sta-op-stoel gedacht?

Zenzeo | 30-06-22 | 10:08

Opstaan tegen Ebru Umar.

Après toi | 30-06-22 | 10:10

Aan eerdere reacties te zien zijn Zenzeo en Apres tol het helemaal eens met deze regel en nu proberen ze leuk te zijn. Groen links of D66 stemmers hebben geen humor helaas.

speed48 | 30-06-22 | 10:30

Dus dan wordt ik gedwongen om 1 van die deugscooters te gebruiken die overal lukraak worden neergeflikkerd zodat elke bejaarde en invalide wordt gedwongen om met gevaar voor eigen leven de rijweg op de gaan maar dat maakt toch geen reet uit want daar rijdt niemand want dat is niet meer te betalen en we willen toch minder invaliden en bejaarden want dat kost alleen maar geld en dat geld hebben we nodig omdat we niks bezitten maar vooral wel veel abonnementjes moeten afsluiten om dingen te huren waardoor bedrijven voorspelbare omzetten hebben en particulieren massaal naar de schuldsanering moeten en dat is goed want met schulden wordt je slaafs en houd je als burger tenminste je bek. Ik snap dit wel.

SteilAchterover | 30-06-22 | 10:06 | 1

Nee. En je bent ook niet verplicht om interpunctie te gebruiken. Heb je een fiets?

Diotima | 30-06-22 | 10:13

Wat ik nou raar vind: waarom worden buitenlanders uitgesloten? Er bestaat al bpm, wegenbelasting incl provinciale opcenten, enorme brandstof accijns incl kwartje van Kok - en behalve dat laatste betaalt de toerist niet mee.
Voor mij, als nederbelg met een B-kenteken, helemaal goed. Maar bizar dat de buitenlandse automobilist de dans weer ontspringt terwijl de Hollander de rekening betaalt.

bartjeau | 30-06-22 | 10:05 | 1

En de nederlander met E kenteken idem, voorheen met een tripje naar NL, 150 liter diesel, in de jerry,s.. en tankje aan de grens nog even vol.. Ik wens de prutsers in NL veel succes met het incasseren van de buitenlandse wagens.. misschien een vignet van 500 voor een weekje rijplezier..

broervandenhollander | 30-06-22 | 10:14

Dit speelt als sinds Tineke Netelenbos (PvdA)... ruim 20 jaar geleden..... toen wist men ook nog niet, hoe en of buitenlandse kentekens wel of niet moesten betaling

Karel Kruizenruiker | 30-06-22 | 10:04

Dus wanneer auto's niet meer vervuilen, stappen wij over op het systeem "de vervuiler betaalt". Logisch.

Ja ik weet: bandenslijtage vervuilt. De elektra die je tankt vervuilt. Laat mij even lekker chargeren.

De enige reden om gedrag te willen beinvloeden, als de uitstoot echt 0 is, is vanwege drukte op de weg. Er vanuit gaande dat wegenonderhoud blijft gefinancierd via de wegenbelasting. Dan lijkt mij kilometerheffing weer geen probaat middel. Als taxpoen binnenharken het doel is, doe dat lekker via de IB. Scheelt weer administratie bij de Belastingdienst want nog iets toevoegen daar: what could go wrong?

JohnFrederikstadtdt | 30-06-22 | 10:03 | 2

Het gaat hier volgens mij om 'de gebruiker betaalt'. NL kan, vanwege de beperkte ruimte, ook maar een beperkt aanatal auto's aan.

Zenzeo | 30-06-22 | 10:10

@Zenzeo | 30-06-22 | 10:10:
Maar dan gaat het om verdeling over de dag en niet per se het aantal kms. Dan schiet deze belasting weinig op. Doe dan tol tijdens drukke uren of iers dergelijks waarmee je druk daadwerkelijk kunt verminderen.

JohnFrederikstadtdt | 30-06-22 | 11:58

Mooi toch, nog meer belasting over iets waar we al genoeg belasting over betalen...

accijns over de brandstof*
btw over de brandstof* + accijns
en dan straks ook nog een km heffing

* straks: gewoon over elektriciteit!!

Wil je als overheid gereden kilometers ontmoedigen op NL grondgebied, dan is het het simpelste om dit te doen via de accijns. (Buitenlandse automobilisten / vrachtwagens die in NL tanken compenseren dan -klein?- deels het verlies van de bewoners in grensregio die dan nog meer over de grens zal tanken.)

Hoef je geen kansloos duur IT project op te tuigen dat bovendien energie en grondstoffen vreet + jaarlijks een dikke rekening voor de operatie en onderhoud.

Maarrr ja... dan kan je natuurlijk niet massaal mobilitieitsdata gaan verzamelen over je bevolking... want dat willen ze natuurlijk écht niet gebruiken...

oh no | 30-06-22 | 10:03

Ik zie een miljoenmiljard kostend systeem opdoemen met verschrikkelijke computersystemen. Vervolgens moet iedereen en zn moeder weer toeslagenovm compensatie waardoor het systeem compleet vastloopt. En ondertussen mogen oudere auto's vanwege techniek vast niet eens meer gebruikt worden. Het hele concept van je eigen auto gaat waarschijnlijk toch verdwijnen.

Hadena | 30-06-22 | 10:02

Wel fijn, al die wereldwijde doelen voor 2030. Alles en iedereen wordt, zonder spuug, vanaf 1 januari 2030 nog harder genaaid dan vandaag de dag. Gelukkig hebben we nog 7.5 jaar om genoeg vaseline in te kopen.

frankyw | 30-06-22 | 10:02 | 1

Levert vaseline niet een extra PFAS belasting op voor de natuur? Als dat zo is, dan zal je het waarschijnlijk zonder de vaseline moeten ondergaan.

oh no | 30-06-22 | 11:58

Doe net als Mark, ga met de fiets naar je werk.

thanseeuwen | 30-06-22 | 10:01 | 1

Niet meer... want hij vliegt tegenwoordig naar zijn hobby.
Hier fietsen Mark.... pas je wel op voor rondvliegende tractoren en zeikwagens..., toeslagouders kortom iedereen?

Troyan horse | 30-06-22 | 10:09

Gaaf land hè?

Lompelul | 30-06-22 | 10:00

De meest kansrijke mensen zullen als eerste Nederland verlaten.

Jan de Vries | 30-06-22 | 09:59 | 11

Zit in de planning. Ik vraag me alleen wel af in welk land ze zitten te wachten op vluchtelingen uit Nederland (wel met wat geld achter de hand, dat scheelt misschien).

Sr Semtex | 30-06-22 | 10:39

@Sr Semtex | 30-06-22 | 10:39: Zit al twaalf jaar in Spanje en lees nooit over stikstof, zelfs de betaling autoweg is afgeschaft.

gato | 30-06-22 | 11:27

@DanskeRob | 30-06-22 | 10:05: Hmmm Denemarken. Staat wel op mijn shortlist. Is het daar zoveel beter ? En dan heb ik het niet over autokosten....

ThePozz | 30-06-22 | 11:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Goed nieuws! Er is binnenkort in huis beschikbaar. Ik ben er zo klaar mee, lekker een huis kopen over de grens. Met een Dieselauto. en een houtkachel. Een koelkast vol vlees en bier en dichtbij een vliegveld dat wel functioneert voor twee vliegvakanties per jaar. Doei!

Nathal | 30-06-22 | 09:58

U denkt dat u dan nog een auto bezit? Wat zegt ome Schwab telkens: 'You'll own nothing, you'll have no privacy and you'll be happy.' Als je sociale-krediet-score dat al toelaat dat je een auto mag huren, dan zal je aantal kilometers afgemeten worden met behulp van je verplichte onderhuids aangebrachte RF-chip en zal die afstand direct van je verplichte digitale wallet afgeschreven worden. Maar hé, we doen het voor elkaar en voor de sustainable goals.

ikhebgeenflauwidee | 30-06-22 | 09:58 | 2

op zich dat 'niet zelf bezitten' is helemaal niet verkeerd. Jouw huis he. heb je een hypotheek? Dat huis is dus pas van jou als je afgelost hebt. En dan nog kan dat gewoon onteigend worden. Niet vergeten dat bezit ook zorgen oplevert.
Qua auto's en vele andere dingen, is leasen al gemeengoed geworden. Je neemt een service af en betaalt daarvoor. Ontwikkeling voor wasmachines, printers, TV's, huizen incl inrichting, echt alles kun je tegenwoordig al gewoon leasen ipv kopen. Je bezit dan dus helemaal niets en bent denk ik best gelukkig daarmee.

richardsp1 | 30-06-22 | 10:18

Met een hypotheek op je huis ben je gewoon eigenaar van de woning. Daar teken je netjes voor bij de notaris. Of komt de geldverstrekker bijv. het schilderwerk, de ketel en al het onderhoud inplannen en betalen volgens u?

Verschoor | 30-06-22 | 10:36

Kijk, principieel is het niet onjuist om gebruik ipv bezit te belasten. Om milieu en om onderhoud wegennet. Gebruiker/veroorzaker betaalt dan. Als we dat dan ook nog eerlijk doen op basis van 2 dingen: gewicht (slijtage wegennet) en impact op het milieu, dan doen we het in principe goed lijkt mij.
Het gaat natuurlijk hartstikke interessant worden om te bepalen wat nou die impact op het milieu is. Want we zouden dan echt ALLES moeten meenemen hierin, niet alleen uitstoot. Ik denk dat de elektrische auto hiermee slechter uit de bus komt dan klimaat/milieu drammers doorhebben. Wordt het iig eerlijker.
Enig probleem dat ik nog voorzie, is het doordrammen van elektrisch rijden. Dit is een lobby ding want we weten allemaal al een aantal jaren dat waterstof auto's feitelijk de toekomst zijn. Om meerdere redenen overigens: productie waterstof kan eenvoudig en goedkoop bij kernenergie inzet en gebruik te maken van de zonopwek, vervoer en opslag is makkelijk, aanpassingen auto's is eenvoudiger, productie van auto's en verkrijgen van grondstoffen hiervoor is goedkoper EN minder milieu belastend (cradle to cradle).
Er zijn feitelijk geen redenen ook elektrisch te gaan rijden of af te dwingen vanaf 2025. Stel dat 5 jaar uit met als eis dat we op waterstof gaan, en we hebben een echte oplossing.

richardsp1 | 30-06-22 | 09:58 | 5

@Darwinian | 30-06-22 | 10:07: klopt, vandaar dat er nu dus iets nieuws verzonnen moet worden om gebruik te belasten, ook voor die batterij tupperware auto's.

richardsp1 | 30-06-22 | 10:13

@me163komet | 30-06-22 | 10:03: Nou, dat valt dus wel mee. Als een Tesla omvalt is dat voor de wereld zelf geen probleem, hooguit een zegen. Als we stoppen met zware batterijen en hun auto's produceren, gaat het milieu er op vooruit. Dat is toch de bedoeling? Het omkatten van een benzine naar een waterstof auto is een fractie van de ontwikkeling van elektra bakken (want nee, die zijn nog lang niet uitontwikkeld, incl batterijen). Dus ja, ik denk dat we een stuk goedkoper EN beter uit zijn met waterstof auto's en de autobedrijven ook.

richardsp1 | 30-06-22 | 10:15

@richardsp1 En zo is het!
Waanzin om de huidige ontwikkelingen op het gebied van waterstof hierin niet te betrekken.
Dat is de kortzichtigheid van onze huidige politici, die steeds weer blijk geven de materie niet te beheersen.

Nu al zijn er succesvolle ontwikkelingen, om waterstof op te slaan in eenvoudige chemische verbindingen, waardoor het beschikbaar wordt bv in de vorm van korrels.
Als op dit soort ontwikkelingen volop wordt ingezet dan is het een geweldig alternatief..

Bolhoed | 30-06-22 | 10:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Een uitkering word dan nog aantrekkelijker..... werken loont niet meer

tandje bij | 30-06-22 | 09:57 | 2

Binnenkort heet dat gewoon basis-inkomen. Het zal me niet verbazen dat het kabinet dat volgend jaar al wil gaan invoeren als oplossing voor de hoge crises-kosten.

ikhebgeenflauwidee | 30-06-22 | 10:00

@ikhebgeenflauwidee | 30-06-22 | 10:00:
Basisinkomen is geen goed idee, dan kunnen burgers dat geld besteden aan verkeerde dingen. Late we staatswinkels creëeren waar mensen de juiste spullen kunnen krijgen. Of anders een soort app waarmee mensen van dat basisinkomen alleen bepaalde artikelen kunnen kopen.
/D66 mode off

Helpmedan | 30-06-22 | 10:27

Wie zijn toch al die mensen die op de VVD stemmen? Waren dat niet de vinex, boompje, beestjes van ons land? De VVD is gewoon een kneiterlinkse pro-overheidspartij geworden. Het is de overheid gaan zien als een bedrijf... En dus belust op winstmaximalisatie. Die partij moet weggevaagd. Tot die tijd verandert er geen zak in dit land.

DeterioraSequor | 30-06-22 | 09:56 | 4

Maar wat zijn de alternatieven? Welke partij komt op voor de auto bezitter?

Meneertjehetheertje | 30-06-22 | 09:59

in feite alle 'oude' partijen zijn verworden tot carrière partijen. BBB is niet voor niets immens populair aan het worden.

richardsp1 | 30-06-22 | 10:00

Consultants en inhuur meest als ZZP'er. Voeren klusjes uit voor de overheid. NL kent financieel een grote overheid maar een klein aantal ambtenaren, zeker op de werkvloer. Die stemmen VVD. En het zijn er veel.

Lopendbuffet | 30-06-22 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

Hier wordt al sinds 2009 over gesproken. Het rekeningrijden is nog lang tegengehouden. Het staat gewoon in het regeerakkoord dus geen verrassing behalve dan dat er nu een jaartal (2030) van invoering lijkt te zijn. De techniek is er al. Bij sommige verzekeraars heb je ook een kastje in je auto waarbij de premie afhankelijk is van het aantal gereden km en rijstijl.

Een logisch gevolg van steeds meer elektrische auto's op de weg die nu vrijwel geen accijns betalen en eigenlijk te goedkoop rijden. Rijken die zich nu een elektrische auto kunnen veroorloven, betalen het minst.

Jhkq | 30-06-22 | 09:56 | 6

@DanskeRob | 30-06-22 | 09:58: Je hebt het wel over ruim 25 jaar geleden. Iets zegt me dat de techniek sindsdien een flinke progressie heeft gemaakt.

Après toi | 30-06-22 | 10:12

@Après toi | 30-06-22 | 10:12: de techniek wel. De overheid niet.

DanskeRob | 30-06-22 | 10:19

Dan valt dit probleem wel anders opte lossen toch?
Overigens vind ik dit ook maar een gelegenheidsargument want het ging ook vaak om spitsrijden etc.

Feit is dat er al een geweldig systeem is voor rekeningrijden namelijk brandstofaccijns. Alleen wordt dat gebruikt als melkkoe.

mlmn | 30-06-22 | 10:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Waar komen dan toch telkens die VVD zetels vandaan?

Smoske-Prepare | 30-06-22 | 09:55 | 1

Overheid.

Cunts-en-kitsch | 30-06-22 | 09:56

De transitie wordt een versnelling hoger gezet. Verwacht nu ook versneld afbouwen hypotheekrenteaftrek en eigen huis in box 3 (of wat er dan ook voor in de plaats komt. In combinatie met de forse inflatie en achterblijvende lonen (pact van Wassenaar is echt niet dood) zullen we collectief permanent armer zijn. In het Bruto Nationaal Product zullen we het niet merken, die krikken we op met 1000 immigranten per week.

Wat je er ook van vind (hoe ze het aanpakken), de boeren zijn de enige groep die in opstand komt.

Joris Klam | 30-06-22 | 09:54

In 1999 werkte ik bij Verkeer en Waterstaat. Bij de toenmalige Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Hoog op de agenda destijds, Rekeningrijden. Werd na jaren op de agenda niet uitgevoerd, omdat het opzetten en instand houden van een systeem voor rekeningrijden meer zou kosten dan dat het de staat opbrengt. (Zelfde geldt voor hondenbelasting). Nu wordt het plan alweer uit de kast getrokken voor 2030. Ik zou me er niet druk om maken. IT en overheid wordt nooit wat.
Neemt niet weg dat het plan altijd al gestoord is. Iedere vorm van vervoer kost geld per kilometer, dus je rijdt al lang rekening. Zeker met de Nederlandse prijzen voor brandstof.
Dan nog zo een geweldig plan als alle lease auto's vanaf 2025 alleen nog elektrisch. Dan zit Nederland gewoon in het donker omdat het hele electriciteitsnet dat niet aan kan.

DanskeRob | 30-06-22 | 09:54 | 4

@Joris Klam | 30-06-22 | 10:05: als ik op vakantie door Noorwegen rijd, krijg ik al jaar en dag automatische de rekeningen thuis voor de tolwegen. Dat werkt gewoon op kenteken. Als je in Frankrijk de tolweg pakt, werkt het het snelst met een kastje achter de voorruit. Is inderdaad simpel en bestaande techniek. Maar ja, Nederlandse overheid en IT...
In Nederland heeft de invoering van de ov chip kaart zoveel gekost, dat je heel Nederland minstens 5 jaar gratis met het OV had kunnen laten rijden. Echt waar. Ter vergelijking, op de sneltrein van Oslo vliegveld naar Oslo centrum, een private lijn, check je in met je creditcard. Dan maak je online een account aan en krijg je je facturen en reisoverzicht per mail. (Ook daar kreeg de overheid hun eigen kaart niet aan de praat.)

DanskeRob | 30-06-22 | 10:44

Het zal zo'n vaart niet lopen, maar ondertussen harken externe adviseurs, lobbyisten en specialisten (allen familie van....) miljoenen Euros binnen. Het is gewoon zonde.

Sneerpoets | 30-06-22 | 10:58

@DanskeRob | 30-06-22 | 10:44: ik heb zelf alleen de ervaring met het systeem in Portugal (met een auto op Portugees kenteken). Het OV chip traject is een goudmijn geweest voor alle consultancybureaus. Een publiek-private samenwerking zie ik hier ook nog wel ontstaan. Moet je alleen niet de situatie krijgen, zoals bij die tunnel in Zeeland, dat er woekerwinsten gemaakt kunnen (over de rug van de burger heen) door de private partij. We gaan het zien.

Joris Klam | 30-06-22 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

Prima hoor. Maar niet als extra kosten op de huidige kosten. Gooi dan alles op de schop. Geen wegenbelasting meer, accijnzen er af op benzine en de BPM fors omlaag zodat we ook allemaal voor een redelijk bedrag een schone auto kunnen aanschaffen. maar dan wel iedere kilometer aanslaan op alle auto's. electrisch en brandstof en dan maak je de kosten per k/m voor schone auto's iets lager. Maar ik denk dat dit veel te simpel gedacht is.

deministerpresident | 30-06-22 | 09:54 | 1

gaan ze helaas niet doen: BPM eraf: dan zijn alle jonge occasions en autohandel helemaal de sjaak. Zal dan wel weer een afbouwregeling moeten worden.

LangeT | 30-06-22 | 10:52

Belachelijk! Hup naar het huis van de minister! Snelweg blokkeren!

BobDobalina | 30-06-22 | 09:54

Overal waar rekeningrijden al is ingevoerd blijkt dat het goed is om files tegen te gaan. Echter, voor eigen electoraal gewin, heeft de VVD dit altijd tegengehouden, gesteund door de Telegraafpropaganda. Over staatsmedia gesproken. Het levert bedrijven en burgers veel op zonder dat de staat inkomsten mis loopt. Het is momenteel de slimste oplossing voor het fileprobleem.

Red shirt | 30-06-22 | 09:53 | 12

@ReyNemaattori | 30-06-22 | 10:13: die wel, maar de wegenvelasting niet. Vandaar: rekeningrijden is het meest eerlijke systeem als we tenminste van de wegenbelasting worden verlost.

BobDobalina | 30-06-22 | 10:18

Met de motorfiets sta ik nooit in de file.

Dutch_Viscount | 30-06-22 | 12:28
▼ 9 antwoorden verborgen

Dit was toch te voorspellen? Nu harken ze bakken geld binnen met accijns en BTW op brandstof, maar in 2030 gaat een steeds groter deel elektrisch rijden en die kosten omzeilen, dus moet er een moet verzonnen worden. Verplichte GPS in de auto en aftikken per km. Tegelijk wordt je auto dan automatisch begrensd op de toegestane snelheid. Of ze begrenzen niet, maar sturen automatisch een bekeuring bij overschrijden van de toegestane snelheid, want dan hark je nog meer euro's voor je dure Haagse hobbies binnen.

Qippie | 30-06-22 | 09:52

#Ik ben voor boer Berti.

MorgenEenAnder | 30-06-22 | 09:51

Gelukkig ben ik dan al lang weg. Zoek het lekker uit met je gave land.

Boterhoofd | 30-06-22 | 09:49

Ach autorijden, Rutte heeft weer zo'n grote muil bij de NAVO dat we binnenkort waarschijnlijk gaan beginnen met de infrastructuur preventief te slopen, bruggen opblazen enzo.

uisge baugh | 30-06-22 | 09:49

Voila, weer een schitterend voorbeeld van een onwerkbare oplossing voor een niet bestaand probleem: Het fopprobleem is de fossiele auto, maar een moderne brandstofauto vervuilt niet méér dan een stekkerbak. En toch wordt iedereen de stekkerbak in gedramd.
Dat resulteert in vervolgproblemen: Gebrek aan laadpalen, gebrek aan “groene electriciteit” en verlies aan brandstofaccijns. Voor de eerste twee is er geen eenvoudige, betaalbare oplossing, voor het laatste komt een peperduur systeem van rekeningrijden.
Dit is een ondoordachte clusterfuck van luchtkastelen, wensdenken, en paniekpolitiek.

Zeddegeizot | 30-06-22 | 09:48 | 7

@Kapitein Sjaak Mus | 30-06-22 | 10:04: Je mag vervuilen wel wat strenger aanpakken, heb ik geen enkel probleem mee.

Après toi | 30-06-22 | 10:09

@Après toi | 30-06-22 | 09:51: Omdat Singapore wel een goed werkend ov-systeem heeft. In NL ben je aan de goden overgeleverd als je niet in de buurt van een winstgevende ov-lijn woont. In grote delen van NL is het haast verplicht om een auto te hebben, als je nog boodschappen wil doen.

Lu_Tze | 30-06-22 | 10:13

@Après toi | 30-06-22 | 09:51: De doodstraf is in China een groot succes; kleptocratie in Rusland; zweepslagen in woestijnlanden - gelijk ook allemaal in NL invoeren?

Zeddegeizot | 30-06-22 | 11:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat kleine offer wilt u toch wel brengen voor onze betrouwbare overheid, die keihard werkt in ons aller belang? Het geld gaat naar onze favoriete bestemmingen: Brussel, Hilversum, Ankara en Gaza - en die hebben nu eenmaal steeds meer geld nodig. Daar zetten wij toch met z'n allen onze schouders onder, dat geld gaan we toch blijmoedig opbrengen met z'n allen?

MAD1950 | 30-06-22 | 09:48

Toch een soort uitlokking tot geweld door de overheid. Ik dacht dat dat niet mocht hier in Nederland.

zwenkwieltje | 30-06-22 | 09:47

Niks mis mee. Want wat jullie gemakshalve 'vergeten', is dat het aantal auto's in NL direct gekoppeld kan worden aan de overbevolking, waar jullie je, terecht, zo druk over maken. Wel consequent blijven GS, je kunt niét snoepen van twee walletjes.

Zenzeo | 30-06-22 | 09:46 | 1

De huidige instroom rijdt geen auto, ook nergens voor nodig; die hoeven niet naar hun werk en wonen gesubsidieerd in het centrum van steden.

Sneerpoets | 30-06-22 | 11:05

En wij maar denken dat we in een vrij land leven...

Wattman | 30-06-22 | 09:44 | 5

Dacht u dat nog dan?
*schattig*

elfenstein | 30-06-22 | 09:52

@Wattman | 30-06-22 | 09:50:
Dat komt omdat het een verstikkende deken is. Als de regering niet snel iets structureels doet voor haar burgers dan gaan de geldverdieners de grens over en blijven ze hier zitten met werkschuw.. nou ja, u weet wel wie.

zwenkwieltje | 30-06-22 | 10:17

DE 2 grote denkfouten bij de gemiddelde NeDDRlander zijn:
1. Men denkt in een rechtstaat te leven
2. Men denkt in een democratie te leven.

ad.2 Ook in Rusland , Noord Korea, Belarus etc. mag men stemmen, maarja wat doet men ermee....

Dutch_Viscount | 30-06-22 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Rekeningrijden vergt dus ICT. Als de taak bovendien bij de belastingdienst terechtkomt heb je eigenlijk al the perfect storm.

LucaBrasi | 30-06-22 | 09:44

Het OV wordt verder, met name in de regio, afgebouwd. En tegelijkertijd worden er regels doorgezet die het gebruik van de auto ontmoedigen of voor sommigen zelfs onbereikbaar maken. Je zou toch mogen verwachten dat het OV wordt ingericht op toekomstige behoefte en niet op historische behoefte, waarbij COVID nog eens een extra dip verzorgde.
Vroeger was regeren vooruitzien, blijkbaar nu niet meer.

Ericpo | 30-06-22 | 09:43

En dan komt er een handige handige jongen die een stukje software heeft waarmee je geld terugkrijgt ipv betaalt. Want it en overheid is geen goede combinatie. Maar reken er maar op dat die eu beleid gaat worden. Dus ook in buitenland betalen. Dus wordt het lucratief om iets te vinden waardoor je er onderuit komt. Valse kentekens, software die het 'kastje' in je auto op rekening van de buurman laat rijden. Maar zoals gewoonlijk is de overheid goedgelovig. Misbruik komt niet in ze op. Ondanks de vele voorbeelden. (huurtoeslag, kinder oppas vergoeding you name it)

pete1023 | 30-06-22 | 09:43
-weggejorist-
Boterzacht | 30-06-22 | 09:43

Is inmiddels uitgerekend hoeveel extra inkomsten de overheid inmiddels incasseerde via de hoge brandstofprijzen ?

LucaBrasi | 30-06-22 | 09:42

Ik ben voorstander. Wel zo eerlijk. Weet je wat ook eerlijk is? De totale opbrengst van belastingen op auto's terugbrengen naar het niveau van de kosten. Laten we genereus zijn en ook de kosten van het OV hiermee dekken. Blijft er nog steeds een verlaging van 12 miljard over die de overheid dus elders moet halen. Betekent dat dat "we met z'n allen" nu opeens extra moeten gaan betalen voor die kutautomobilisten? Nee. Het betekent dat de automobilisten jarenlang betaald hebben voor jouw zorg en jouw onderwijs, en dat dat nu over is.

We kunnen de BPM en de wegenbelasting afschaffen, alleen de accijns op brandstof is al ruim voldoende om alle kosten te dekken. Dan zou ik zeggen: voer rekeningrijden in zodat mensen met een stekkerauto ook meebetalen.

Muxje | 30-06-22 | 09:40 | 8

@Après toi | 30-06-22 | 09:52: Wie niet? Maar ik ben vooral een voorstander van eerlijke belastingen, dus naar gebruik. Rekeningrijden dus. De huidige manier van heffen heeft nogal wat ongewenste neveneffecten, zoals een relatieve zware last op mensen met een smalle beurs, en een wagenpark dat zo'n beetje het oudste van de EU is.

Muxje | 30-06-22 | 09:58

@Muxje | 30-06-22 | 09:58: Ik ben ook voorstander van rekeningrijden, wat dat betreft ben ik het wel met je eens. Maar wat moet je met 5 auto's? Je lijkt Christiano Ronaldo wel...

Après toi | 30-06-22 | 10:04

@Après toi | 30-06-22 | 09:52: Jij niet dan?
Als dat geld een beetje decent besteed werd, tot daar aan toe, maar 't is een decadente kliek die geld over de balk smijten...

ReyNemaattori | 30-06-22 | 10:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Die VVD is toch ook wel een partij zonder kloten eigenlijk he. of het nou geen cent meer naar Griekenland is, aanpassing HRA, kilometerheffing, genocide agrarische sector.

VVD zal er niet aan tornen, geen sprake van, zal nooit gebeure ...... oh ja, we doen het toch maar.

dinges_123 | 30-06-22 | 09:39 | 5

@Louter Leuter | 30-06-22 | 09:43: Hier nog nooit VVD pik.

uisge baugh | 30-06-22 | 09:45

Eens, maar niet uniek voor de VVD. Alle partijen voeren beleid obv wat gisteren in de krant stond. Want zetels zijn heilig. Dus we worden geregeerd door een luidruchtige minderheid waar de politiek haar oren naar laat hangen.

Ericpo | 30-06-22 | 09:46

@uisge baugh | 30-06-22 | 09:45:
Voor een rasechte liberaal, was de vvd ook niet dé partij. De vvd is in de eerste plaats conservatief en koningsgezind. De partijbobo's zijn linkser dan de leden, en de partij is linkser dan de vvd stemmer.

Louter Leuter | 30-06-22 | 09:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Benieuwd of mensen dan eindelijk gaan beseffen hoe belangrijk privacy eigenlijk is. Of eigenlijk dan meer was...

Bogoris-le-Grincheux | 30-06-22 | 09:39

Deze kilometerheffing is een alternatief voor de huidige kilometerheffing: brandstofaccijns. Elektrische autos laad je vooral thuis op, en over die stroom worden geen accijnzen geheven. Dit is dus een maatregel om de elektrische autobezitter mee te laten betalen aan het onderhoud van de Nederlandse wegen.

Wel zo netjes voor de benzinerijders als de elektrische autos ook betalen aan het wegennet. Prima maatregel?

bamitoren | 30-06-22 | 09:38 | 4

Over die stroom worden geen accijnzen geheven? Hahaha... kijk nog eens naar je energierekening.

Muxje | 30-06-22 | 09:42

@Muxje | 30-06-22 | 09:42: Dat heet anders en de belasting op een KWh stroom is echt helemaal niks vergeleken met de belasting op een liter brandstof

Jafco | 30-06-22 | 09:45

@Jafco | 30-06-22 | 09:45: Dat heet anders, nou mooi, maar daar krijg ik verder geen warm gevoel bij. Ongeveer 1/3 van de prijs van een kWh is belasting (het was tot voor kort een nog groter deel). Niet zoveel als bij brandstof (ca. 2/3), maar zeker niet "helemaal niks"

Muxje | 30-06-22 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
aliealaaf | 30-06-22 | 09:38 | 3
-weggejorist-
Robert_Dinero | 30-06-22 | 09:36 | 2

Weer een forse inflatoire maatregel, ze maken alles bewust duur. Want denk je dat de loodgieter, montageman, klusjesman, bezorgdiensten dat allemaal niet gaan doorberekenen? Tuurlijk wel. En wie is de klos de gewone man.

Alexander | 30-06-22 | 09:35

'Hopeloos wereldvreemd'? Hoe kinderlijk naief kan je zijn, Mosterd. Dit is BEWUST ontwrichtend.

jansma28542681 | 30-06-22 | 09:35

Hier in de straat is ca. 10% van de auto's met een Oostblokland nummerbord. Betalen zij nu wegenbelasting en hoe denkt de VVD deze auto's te kunnen controleren op het aantal gereden km's en deze te innen? Ik vermoed maar zo, dat dit niet gaat gebeuren. Of te wel, de "Pool en de Bulgaar" ontloopt de Ruttedans mocht het ooit zover komen.

forecastle | 30-06-22 | 09:35

Minder betalen gaat er sowieso in zitten. Schuiven met potjes, hier wat minder, daar wat meer. Links om of rechts om. Onder aan de streep komt er bij de overheid meer binnen. En de burger betaald.

je suis bier | 30-06-22 | 09:35 | 1

Sowieso niet*

je suis bier | 30-06-22 | 09:35

Hahaha, ja wacht even. Betalen per kilometer is natuurlijk pas eerlijk als je kapt met Wegenbelasting. Dit is gewoon hybride naaien.

Balzakius | 30-06-22 | 09:34

Betalen we niet al iedere keer meer en meer per gereden kilometer door de peperdure brandstof?

pdvd | 30-06-22 | 09:34 | 1

Precies, en omdat ze de brandstof langzaam uitfaseren moeten lopen ze veel inkomsten mis. Met deze regel kan ook elektrisch rijden een fijne duit in het zakje brengen.

mr.lee | 30-06-22 | 09:40

Ik zet tegen die tijd een auto op naam van mijn duitse vrouw. Nu rijden we ee duitse Beemer en een Nederlandse Opel. . Maar tegen die tijd?.... De waanzin kan nog veel gekker.

horsteknots | 30-06-22 | 09:33

En in 2035 mag je gaan bewijzen dat je absoluut niet zonder eigen auto kan, of schatje rijk bent, en anders mag je je autotje gewoon inleveren.
Je gaat maar lopen of met het onbetaalbare openbaar vervoer.

zoalsikhetzeg | 30-06-22 | 09:33 | 2

Zoiets ja.

horsteknots | 30-06-22 | 09:47

Onbetaalbaar openbaar vervoer in een onbereikbare regio.

F. Jacobse | 30-06-22 | 10:11

Maar dan ook voor brommers en scooters. Een beetje gps op al die scootertjes en je weet ook direct waar de drugs vandaan komen.

Hadena | 30-06-22 | 09:33 | 1

Die tweetakt verbrandingsmotoren hadden jaaaren geleden al verboden moeten worden, dat scheelt aanzienlijk in fijnstof in binnensteden.

ReyNemaattori | 30-06-22 | 10:24

Mooi.

Wanneer de gewone man/vrouw het niet meer kan veroorloven naar werk te gaan en de elite zelf het huishouden, de tuin moet doen krijgen we autorij-toeslag!!

calamiteiltje | 30-06-22 | 09:33 | 1

Neen, het huishouden en de tuin van de VVD66 elite wordt gedaan door een Oostblokker die met een Oostblokland nummerbord niet te controleren is.

forecastle | 30-06-22 | 09:37
-weggejorist en opgerot-
ratelaar | 30-06-22 | 09:32 | 13
-weggejorist-
ratelaar | 30-06-22 | 09:54
-weggejorist-
Weethetallemaalniet | 30-06-22 | 10:41
-weggejorist-
ratelaar | 30-06-22 | 11:50
▼ 10 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Boterzacht | 30-06-22 | 09:29 | 2

En het vreemd vinden dat er inmiddels ook al hele groepen mensen die eventueel nog wel zouden willen werken voor geld een middelvinger opsteken. Het loont nauwelijks nog. Herstel. Je wordt er alleen maar slechter van. Je wordt als een tube tandpasta tot het laatste restje in dit land uitgeknepen.

DrachiR | 30-06-22 | 09:29

Prima plan, de vervuiler betaalt.

Après toi | 30-06-22 | 09:28 | 1

Hoe dom ben jij eigenlijk? Alsof je nu niet betaalt? BPM, MRB, accijns.... De enigen die niks betalen zijn die elektrische freeriders.

Jafco | 30-06-22 | 09:31

Toch maar een elektrische (motor) scootert kopen dan. Op het werk de stekker erin en bij regen de plu maar uitklappen onderweg.

Lerp | 30-06-22 | 09:26 | 1

allemaal met een moofje naar het werk

Legion2000 | 30-06-22 | 09:39

Niet per sé tegen, aannemende dat de wegenbelasting wordt afgeschaft. Nooit begrepen waarom de VVD, als liberale partij, tegen dit systeem was.

Amsterdamsko | 30-06-22 | 09:26 | 8

Zoek eens op wat de wegenbelasting de staat oplevert en dan weet je dat jouw aanname volstrekt kansloos is.
Net zo kansloos als het liberalisme bij de huidige VVD.

der_feldwebel | 30-06-22 | 10:05

@Après toi | 30-06-22 | 10:06:
40 km naar je werk is geen veelrijden, de definitie is verkeerd. Veelrijders zijn vertegenwoordigers in dikke leasebakken die er per dag een paar honderd kilometer bijzetten. Witte busjes met doorgesnoven onderaannemers erin die alle verkeer voor zich het liefst wegclusterbomben, dát zijn veelrijders. Als u iedereen die naar z'n werk moet en daarvoor een eind moet rijden veelrijders noemt, dan vind ik daar wel wat van, het klinkt als bewust een verkeerd, negatief label opplakken om ze daarna helemaal de moeder te belasten. En soort straf voor iets wat onvermijdelijk is en precies daar moeten we hoognodig even vanaf. Dat gerommel met percentages en definities, dat gaat niet goed bij corona, dat gaat niet goed bij woningnood en dat gaat niet goed bij stikstof, allemaal crisisgedram op basis van te laag ingeschaalde normen. Stel de norm bij en het probleem is weg, stel de norm voor "veelrijders" bij naar minimaal 100 km per dag en ik ben gewoon weer jan lul met de pet die naar z'n werk moet.

elfenstein | 30-06-22 | 10:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Als de boeren zijn bedwongen is de rest een makkie.

happen_maar | 30-06-22 | 09:24 | 1

De rest van de melkkoeien volgt gedwee.

impy | 30-06-22 | 09:26

Als dat gaat gebeuren i.p.v. de wegenbelasting zou dat voor mij zomaar eens voordelig kunnen uitpakken met mijn 5000 km per jaar. Hoop ik.

Leptob | 30-06-22 | 09:23 | 3

De ongeldigheid van uw premisse zit hem in uw afkorting.

Enter Yeti | 30-06-22 | 09:25

Met nauwelijks brandstof kosten pakt het al voordelig uit voor je

Hiesjes | 30-06-22 | 09:26

@Hiesjes | 30-06-22 | 09:26:
Stroom voor de elektrische auto is ook brandstof. Er moeten tenslotte pellets en oerbossen worden opgestookt om daar stroom mee op te wekken.

me163komet | 30-06-22 | 09:34

Ik zei het gisteren al, en ik zeg het weer: De huidige poltiek lost geen problemen op maar creëert ze.

Sqbar | 30-06-22 | 09:23
-weggejorist-
miknic | 30-06-22 | 09:23 | 1

We hebben al decennia zo'n systeem... Brandstof accijns. Onzuinige auto: je betaalt meer. Meer kilometers? Je betaalt meer. Dit komt er echt gewoon bovenop, een andere reden is er niet.

MKBer | 30-06-22 | 09:22 | 1

Probleem met accijns is het prijsverschil met de buurlanden. Maar in principe zijn accijns natuurlijk wel de perfecte methode, al is het de vraag hoe je dat met elektrieke auto’s moet doen.

Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 09:25

Dit loopt nog eens een keer uit de hand. Iedere daag komt dit rariteitenkabinet met nieuwe debiele plannen om Nederland te slopen. Tijd om electoraal af te rekenen met deze kliek en ervoor te zorgen dat ze nooit meer in de buurt van een bestuurlijke functie komen.

Stijlicoon | 30-06-22 | 09:21 | 2

Bee hoor, en laat me je een voorspelling maken van het kabinet na de volgende tweede kamerverkiezingen ; VVD-D66 met GL PVDA of CDA. En je zult zien dat de PVV. BBB en Omtzigt zorgvuldig buitenspel gezet worden.
En dat doen we toch echt zelf.

me163komet | 30-06-22 | 09:38

Hahaha, electoraal afrekenen lukt alleen als bijvoorbeeld de PVV èn BBB meer dan 76 zetels halen, anders wordt alles weer in de mix gegooid en krijgen we weer een hoeren- en snoerenkabinet waarbij alles nog verder naar de kloten wordt geholpen en geen enkel dossier wordt opgelost

pibasso | 30-06-22 | 11:31

Kurwa. Tijd voor een Pools kenteken.

MorgenEenAnder | 30-06-22 | 09:20

Ik denk dat ik toch nog voorlopig mijn oude golf uit 1986 moet gaan houden.

Vacuumbom | 30-06-22 | 09:20

Als tegelijk de BPM, accijns en wegenbelasting wordt afgeschaft, dan is per kilometer betalen een prima oplossing. Belast het gebruik ipv het bezit van een auto.

Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 09:18 | 6

En toen werd u wakker en besefte u zich dat dat natuurlijk helemaal niet kan in Nederland. Het zou zomaar kunnen betekenen dat een daadwerkelijk bewuste rijder die het zuinig aan doet minder gaat betalen dan nu, de horror!

elfenstein | 30-06-22 | 09:21

Mee eens.

VoltaireJohn | 30-06-22 | 09:23

@MorgenEenAnder | 30-06-22 | 09:21: Nee hoor, want ik heb niet de illusie dat het zo zal gaan. Integendeel. Maar het is wel de enige juiste weg.

Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 09:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Tijd voor een permanent Geenstijl Emigratie Topic.

Von Bliksum | 30-06-22 | 09:18

Hoe zit het met elektrisch rijden dan?

Cunts-en-kitsch | 30-06-22 | 09:17 | 4

Ik vermoed dat juist dat de drijfveer is. Want minder accijns hè? Dat moet gecompenseerd worden.

Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 09:20

Als je kijkt naar bandenslijtage ( = fijnstof en/of microplastics ), dan zijn elektrische auto's omwille van hun gewicht vervuilender dan auto's met een verbrandingsmotor.

happen_maar | 30-06-22 | 09:28

@happen_maar | 30-06-22 | 09:28:
Ssssst, ongewenste en op feiten gebaseerde informatie die niet in de linkse plannen past.
Joris, grijp eens in en haal eens weg. ;)

me163komet | 30-06-22 | 09:40
▼ 1 antwoord verborgen

WE zijn echt een gaaf land, wederom gaat de burgers weer coorover buigen om zich keihard te laten nemen om zuideuropa erbij te kunnen houden. We zijn een europa maar ondertussen doen we maar wat. Pas als het ze uitkomt trekt men weer de één Europa kaart.

DeJaVu5225 | 30-06-22 | 09:16

Dat zal de beroeps-demonstranten hard treffen in hun portemonnee.... zij rijden ten slotte van demo naar demo van Noor naar Zuid.... Ik ken een vrouw die regelmatig naar Parijs rijdt om te demonstreren....
Kassa!

Nefret | 30-06-22 | 09:15 | 1

Oh , maar daar komt een uitzondering voor. Demonstraties die in het voordeel van de overheid of pro EU zijn vallen dan onder de ANBI status

me163komet | 30-06-22 | 09:42

en welke totalitaire staat wil nou niet weten wanneer jij je verplaatst en waarheen.
Even naar mijn vriendin rijden word dan wel heel inzichtelijk gemaakt voor mijn vrouw.

Arendsoogje | 30-06-22 | 09:14 | 1

Ah, uw vrouw werkt bij de belastingdienst?
Begrijpelijk dat u er een vriendin bij neemt!

Kapitein Sjaak Mus | 30-06-22 | 09:19

We betalen al voor elke kilometer! 63% van de brandstofprijs is belasting/btw.
De ruwe olie prijs is maar 23% van de totaal prijs, dus zelfs als die zou verdubbelen was benzine maar een paar dubbeltjes duurder. Van de accijns en BTW druk op brandstoffen kan best wat af ondertussen. Maar ja overheden zijn net junkies, ze hebben altijd net wat meer geld nodig.

Hiesjes | 30-06-22 | 09:14 | 2

Juist, wat de regering moet doen is minder uitgeven, dan heb je ook minder centjes nodig.

zhirek | 30-06-22 | 09:22

Elektrische auto's worden steeds populairder, en men klaagt er nu al over dat de belastingopbrengsten in gevaar komen. Niet dat die automobilisten helemaal niets betalen; een fors deel van de prijs van stroom is immers ook belasting.

Muxje | 30-06-22 | 09:30

Wegenbelasting weg en betalen per gereden kilometer. Is geen slecht idee.

Schadenfreude | 30-06-22 | 09:14 | 9

@dinges_123 | 30-06-22 | 09:34:
Ah, kijk, daar is dinges 123, tegenspartelaar, de ontsnappingsartiest, die dreigt met het thuis laten van zijn telefoon om niet getraceerd te kunnen worden en zo denkt aan de grijpgrage vingers van de overheid te ontsnappen. Nou, dat lossen we wel even op tezamen met de banken. Pinpasjes er uit, en je kunt alleen nog betalen met je telefoon. Oh, .... alleen je vrouw neemt haar telefoon mee op vakantie en die rijdt niet.... Eh, nieuwe auto's kun je alleen nog starten als je telefoon binnen het voertuig is, en door van Nederland een grote milieu zone te maken zijn we binnen de kortste keren van oude auto's af.
Denk nou niet dat je die haagse terroristenkliek te slim af bent, want die hebben allemaal van die quinoa kauwende koffie met havermelk typetjes via dure adviesbureaus ingehuurd die precies uitrekenen hoe ze jou zo effectief mogelijk in je portemonnee kunnen pakken en van te voren alle ontsnappingsroutes afsluiten.

me163komet | 30-06-22 | 09:52

@me163komet | 30-06-22 | 09:52: Ik denk inderdaad dat we beter achterover kunnen gaan zitten en afwachten wat voor goeds er de komende jaren allemaal voor ons bedacht en over ons uitgestrooid gaat worden.

dinges_123 | 30-06-22 | 10:23

@me163komet | 30-06-22 | 09:52:
U snapt het onderliggend plan van onze (R)overheid.
P.S. U krijgt postuum de groeten van Alexander Lippisch

Dutch_Viscount | 30-06-22 | 12:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Ha, eindelijk duidelijkheid: ik heb nog tot 2030 om een goed heenkomen te zoeken.

Here's Freddy | 30-06-22 | 09:14 | 2

Ga naar Duitsland, daar is het volgen van je burgers een misdrijf waar geen politieke partij aan durft te tornen. Ze hebben wat ervaring opgebouwd uit een ver verleden.

Hiesjes | 30-06-22 | 09:17

Duitsland is zo gek nog niet.

Cunts-en-kitsch | 30-06-22 | 09:19

Stel je eens voor. Je bent een simpele arbeider uit Barsingerhorn die in ploegendienst bij de Hoogovens (Tata-steel) werkt. Iedere dag 95KM rijden (op de tijdstippen dat je werkt rijd er geen trein. De hoogovenbus doet er enkele reis 1 uur en 40 minuten over).
Je gaat 18 dagen per maand naar je werk. Je rijdt dus 1.700KM/maand om naar je werk te gaan. De overheid zal wel een rekening hebben van ongeveer E0,25/KM. Dan moetje dus 1.700 x E0,25 = E425,-- per maand aan de overheid afragen om alleen maar naar je werk te komen. In veel gevallen is de hypotheek lager. Nu betaalt hij voor zijn auto op LPG E280,-- per drie maanden.
De hardwerkende burger wordt dus lekker een poot uitgedraaid.

Haberdoebas | 30-06-22 | 09:14 | 6

Dat dus, bijna 500 Eypo betalen aan peut, dan nog 650 Eypo betalen aan gas en elektra in de gemiddeld genomen slecht geïsoleerde huurhuizen. Op zowel de brandstof als de energie zit enorm veel accijns. Verder bek houden en betalen zal de burger.

pibasso | 30-06-22 | 09:47

Krijgen we dan ook discriminatie op locatie? Hij woont op 100km, de ander op 50km maar dat mag de werkgever tijdems de sollicitatie niet weten omdat mensen op afstand dan gediscrimineerd worden?

dasechtgeenstijl | 30-06-22 | 09:53

@Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 09:22: Zijn echtgenote werkt in Den Helder.

Haberdoebas | 30-06-22 | 10:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Het lijkt heel fair maar laat het nou met name de armeren zijn die kind van de rekening worden. Als je al gedwongen wordt om buiten de stad te wonen omdat de rest onbetaalbaar is ben je mooi fucked. Ook weer iets extra's om rekening mee te houden als je een nieuwe baan zoekt. Gaan de leveranciers die kosten ook weer doorberekenen? Kunnen we nog meer inflatie tegemoet zien komen.

Snoorderlag | 30-06-22 | 09:14

In Noorwegen, bekend om de tolwegen- en tunnels, gaat alles vanzelf. Een camera scant je nummerbord en je ontvangt de rekening online. Even ter info wat waarschijnlijk het voorstel gaat worden.

Me_Giant | 30-06-22 | 09:13 | 2

Noorwegen kent een heel ander en best wel uniek belastingsysteem. Alles wordt betaald naar gebruik, accijns is torenhoog maar je ontvangt je inkomen bruto. Wel zo eerlijk eigenlijk, zelfs als je daar een verkeersboete krijgt wordt de hoogte bepaald dmv je inkomen, een pauper betaalt 5 tientjes voor 10 km te hard, een rijke stinkerd 50 ruggen, net zo makkelijk. Ik vrees dat ze dus wél de hoogtepuntjes daarvan willen overnemen maar het eerlijkheidsbeginsel even "vergeten" zoals we gewend zijn van Markiemark en zijn 40 rovers.

elfenstein | 30-06-22 | 09:17

Als je ook voor het rijden in het buitenland betalen moet zullen ze wel de kilometerteller uitlezen.

impy | 30-06-22 | 09:24

Dit vraagt om een revolutie.

hang-time | 30-06-22 | 09:12 | 5

@Haberdoebas | 30-06-22 | 09:15:
En het mooie is dat door al die bechamende incidenten daar niemand met talent nog wil gaan werken. Daarmee implodeert de dienst vanzelf.

geheelvergeter | 30-06-22 | 09:39

@Stijlicoon | 30-06-22 | 09:23:
Belastingstaking.
Bij wet verboden want dat is het enige waar men in Den Haag doodsbenauwd voor is.

der_feldwebel | 30-06-22 | 10:00

@der_feldwebel | 30-06-22 | 10:00: het is een van de weinige dingen die de overheid overgenomen heeft van de duitse bezetter in 40/45, eerst belasting inhouden en dan netto uitbetalen om te voorkomen dat de burger eerst z'n eigen geld opmaakt en de overheid kan fluiten naar hun deel.

Dezenaamhier | 30-06-22 | 10:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet zeiken, we stemmen dat soort eikels met zijn allen aan de macht.

me163komet | 30-06-22 | 09:12

Dan start ik naast mn eigen onderneming gewoon nog een Duitse erbij, enkel om de auto’s onder te brengen.

De tyfus met je oplichting VVD!

Denkhetnjet | 30-06-22 | 09:12 | 1

Vergeet het maar, dat soort ' geitenpaadjes' wordt in de wet van te voren zorgvuldig afgesloten. Als de wet in jouw nadeel is, dan is de overheid ineens wel bijzonder secuur.

me163komet | 30-06-22 | 09:15

Is goed, dan maar geen auto meer. En ook geen baan, dan ga ik toch lekker handjeophouden bij het UWV? Ben eigenlijk ook al een tijdje klaar met dat idee dat werken zo goed zou zijn, dat je dan een goede burger bent. Dat klopt gewoon niet meer, je bent een volslagen vollidioot als je jezelf daar nog mee geselt, werken is voor de dommen, voor de volgzame slaven die nog niet doorhebben dat ze overdwars genaaid worden door een zooitje tuigh met een stropdas.

elfenstein | 30-06-22 | 09:11

Oud nieuws, ze moeten wel want als iedereen elektrisch rijdt is er geen brandstofaccijns meer en de staat draait daar ongeveer op. Dus zoeken ze een andere bron. En die is gevonden

Giotto | 30-06-22 | 09:10 | 1

Dan zou de wegenbelasting doorvooor geschrapt moeten worden

Themouse | 30-06-22 | 09:13

Ik probeer mij al heel lang niet druk te maken om zaken waar ik als individu geen enkele invloed op heb. Dankzij Geenstijl faal ik bijna dagelijks hierin.
Dat lijkt mij oprecht een mooi compliment aan ieder hier, op de redactie en de panelen.

pibasso | 30-06-22 | 09:10 | 3

Dat je af en toe al een beetje begint te denken: "ben IK nou achterlijk?"..

NiCeY | 30-06-22 | 09:25

Zeer herkenbaar.

Agent 421 | 30-06-22 | 09:25

Herkenbaar! Elke dag weer..

natteberiberi | 30-06-22 | 09:34

Nederland wil dit. Men heeft de bedenkers en beslissers zelf gekozen.

Lopendbuffet | 30-06-22 | 09:09 | 6

@elfenstein | 30-06-22 | 09:14:
Die partij werd uitgesloten omdat zij discrimineert , en haar voorzitter is veroordeelt wegens groepsbelediging.
Overigens is de man die deze partij uitsloot (Rutte) wel degelijk veroordeeld wegens discriminatie, maar dit terzijde.

me163komet | 30-06-22 | 10:09

@me163komet | 30-06-22 | 10:09:
Die veroordelingen zeggen mij niets. Bovendien is de kreet discriminatie ondertussen leeg, hol en betekenisloos geworden. Stel je het migratieprobleem aan de kaak dan ben je al een witte puntmutsendragende boze witte man en mag je weg, je mening ausradiert en je bestaansrecht ontnomen als een zwarte slaaf op de plantage. Is trouwens ook discriminatie, maar dat terzijde.

elfenstein | 30-06-22 | 10:21

@me163komet | 30-06-22 | 10:09: Ik heb niets met Rutte, maar hij is niet veroordeeld voor discriminatie, lees de uitspraak er maar eens op terug. Heb ook lang gedacht dat hij wel veroordeeld was, maar is niet zo.

Sinterbikske | 30-06-22 | 10:42
▼ 3 antwoorden verborgen

De instroom moet toch ergens van betaald worden.

U-boot | 30-06-22 | 09:09

Wonderlijk dat plannetjes die het eerder niet hebben gehaald wegens te veel weerstand, 10 jaar later gewoon weer opnieuw worden ingebracht. Het lijkt de EU wel.

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 09:09

implementeren is simpel, ze doen dat al een poosje in singapore en ook rond UAE (beide gewoond als expat), vind het prima idee als dan de wegenbelasting eraf gaat., nog simpeler is het natuurlijk in de prijs vd benzine te gooien. Hup naar de 3 eur/L

leofromrotjeknar | 30-06-22 | 09:07 | 1

wegenbelasting zal helaas niet verdwijnen. Komt er gewoon bovenop. En je mag zelf betalen voor de techniek.

geheelvergeter | 30-06-22 | 09:38

Dan pas?

Biersmurf | 30-06-22 | 09:07

Een ruime arbeidsmarkrutte en werken duur maken. Ik zag jaren geleden al aankomen. Die auto heb heb je nodig om op je werk te komen, werk heb je nodig om de auto te betalen. Ik doe niet meer aan mee.

RdeFriesch | 30-06-22 | 09:07

Prima, des te meer ontevreden mensen in dit land des te meer kans op een grondige schoonmaak in Den Haag. Doet ff pijn, maar dan kan er een boel onzin overboord. Asielbeleid, EU, kilometerheffing, stikstof etc etc. Uiteraard kun je geen omelet bakken zonder wat politicivaasjes te laten sneuvelen maar dat noemen we dan collateral damage. Elke revolutie heeft zo zijn prijs tenslotte. Kijk maar naar Frankrijk of Rusland. Zitten wim en maxima al in Canada trouwens?

BoerKoekoek | 30-06-22 | 09:06 | 1

Nederlanders zijn net een zak meel je kan er tegen blijven schoppen maar ze staan nooit op.

Scheermes | 30-06-22 | 09:13

Wordt dan ook de route opgeslagen, mooi man onder staatssurveillance 24/7/365. Doe d,r dan wel een routestappenteller bij trottoirs verslijten euak toppie.

william7055 | 30-06-22 | 09:06 | 1

Gewoon een verplichte buttplug met gps. Alle snelheden boven de 45km per uur rekenen voor kilometervergoeding, boven de 100km per uur automatisch beboeten wanneer het onder de 400 meter boven NAP is, daarboven noemen we het vliegtax.
Er is geen andere oplossing, tenzij we Rutte en medeverantwoordelijken als proefkonijn inzetten.
Het is ook goed opletten wie hier vrijstelling voor krijgt en onder welke voorwaarden.

Dezenaamhier | 30-06-22 | 10:33

Er wordt nog zoveel geld uitgeknepen om die hele EU nog draaiende te houden, alles voor Brussel.

zilverrug | 30-06-22 | 09:05

U moet en zal uw geld inleveren.

VoltaireJohn | 30-06-22 | 09:05 | 1

Als je een behoorlijk voorzieningen niveau van de overheid wenst, dan zal er belasting betaalt moeten worden.

Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 09:19

En als ik nou meer ga drinken en roken?

Producent | 30-06-22 | 09:04

Vanaf welke belastingdruk mag je het communistisch gaan noemen? Volgens mij komen we al aardig in de buurt.

Ikdoemisschienmee | 30-06-22 | 09:04 | 3

21%

MorgenEenAnder | 30-06-22 | 09:07

Per saldo leven we al in een communistisch land. Met accijnzen en btw meegerekend zitten we op een belastingdruk van 70 - 75 %. Van iedere euro die je verdient heeft Rutte dus al 75 cent uitgegeven. Bij iedere beslissing die je neemt of aankoop die je doet moet de overheid er eerst iets van vinden. Of het nou een huis is, een koelkast of een auto. Als je een onwelgevallige mening ventileert kan je zomaar politie aan de deur hebben staan. Oppositiepartijen worden buitengesloten en oppositieleiders voor de rechter gesleept. Waar hebben we dat soort zaken toch eerder gezien?

MarkiesDeBalzaque | 30-06-22 | 09:14

@MarkiesDeBalzaque | 30-06-22 | 09:14:
WOW, dat is een mooie en treffende samenvatting. Alleen ff cartoonisten toevoegen en het binnenhalen van terroristische strijders.

geheelvergeter | 30-06-22 | 09:37

Ook in het buitenland? Hoe zit dat dan op een steile bergweg? Zeg maar dat je wielen wel 1000 meter rollen terwijl je maar 400 meter verder komt?

Leptob | 30-06-22 | 09:04 | 3

Dan betaal je én extra peut (meer vermogen = meer slurpen) én per kilometer... Bingo!

Louter Leuter | 30-06-22 | 09:07

hellingen zijn meer 1000 meter rijden en 950 horizontaal gevorderd

AntiZanicz | 30-06-22 | 09:10

Das wel een heel steile bergweg, daar komen de meeste gewone auto's niet tegenop.

Hiesjes | 30-06-22 | 09:23

De VVD heeft letterlijk alles waar zij voor stond verraden en verdraaid. Het is een partij van kilometerheffing, massa-immigratie en afschaffing hra geworden. Welke idioten blijven hier toch braaf op stemmen?

du Roi Soleil | 30-06-22 | 09:03 | 4

Toen Rutte verkozen werd boven Verdonk, lidmaatschap opgezegd en nooit meer op die partij gestemd. Zouden meer mensen moeten doen...

B O Terletter | 30-06-22 | 09:15

@B O Terletter | 30-06-22 | 09:15:
Verdonk was een ramp. Rutte heeft ons verraden.

Louter Leuter | 30-06-22 | 09:41

Ambtenaren en overheidspersoneel!

AIR-FRANS | 30-06-22 | 09:43
▼ 1 antwoord verborgen

Een vreemd plan. Automobilisten betalen nu al per kilometer. Beter nog, ze betalen zelfs zonder dat zij rijden. Dit is slechts weer een systeem om bepaalde parijmensen werk te geven, burgers te monitoren en te straffen. Elke auto moet dus een kastje krijgen. Daar staan weer mensen achter die die kastjes moeten volgens en bekijken. Het is gewoon werkverschaffing.

Mokum Kosher | 30-06-22 | 09:03 | 1

Precies en meer slurpen is meer accijns voor de roverheid. Helemaal automatisch en zonder extra kosten, op afstand geplaatst uitvoeringsorgaan waar de directie zogenaamde marktconforme salarissen mag aftikken en vriendjes niet werkende IT systemen mogen leveren die uiteindelijk een factor 3 duurder zullen gaan worden.

Louter Leuter | 30-06-22 | 09:30

Ik snap het nog steeds niet met dat rekeningrijden. Ik betaal aan de pomp via de accijns voor elke gereden kilometer. Stermker nog, als mijn auto meer verbruikt betaal ik ook meer per kilometer, en als ik 'sportief' rijd betaal ik óók meer per kilometer. Du, accijns via benzine is volgens mij het meest eerlijke en efficiënte systeem van rekeningrijden ever.
Wat voegt een electronisch systeem van rekeningrijden dan nog toe, anders dan dat men percies weet wanneer ik waar naartoe ga? De vraag stellen is 'm beantwoorden waarschijnlijk. Men geilt op extra controle van de burger. Die is via accijns niet te realiseren.

Schoorsteenveger | 30-06-22 | 09:03 | 12

@Kapitein Sjaak Mus | 30-06-22 | 09:25: al die bronnen staan nu nog los van elkaar en dat moet zo blijven....het zou een nachtmerrie zijn als de overheid hierover controle krijgt!

Als_je_me_nou | 30-06-22 | 09:28

@Kapitein Sjaak Mus | 30-06-22 | 09:16: Zeker, mensen die ik spreek die werken in de installatiebranche geven aan dat dit een onmogelijke opgave is. Zowel menskracht, deskundigheid, materialen, impact op stedelijke omgeving en vooral de kosten. Maar de regering mag wensdenken en de markt moet het maar oplossen is de Rutte doctrine.

Xbitt | 30-06-22 | 09:41
▼ 9 antwoorden verborgen

Gaat deze heffing ook gelden voor landbouwvoertuigen?

impy | 30-06-22 | 09:02 | 1

het is wel beter wanneer iedere rijdende weggebruikers gaat dokken.

AntiZanicz | 30-06-22 | 09:09

Ik geloof het niet. Is gewoon een ballonnetje van die faal Halbers

EnzoIshet3 | 30-06-22 | 09:01

2030… dan zit ik al lang aan de elektrische deelauto en mag de baas dit fijn betalen. Scheelt me een hoop geld want ik gebruik mijn auto privé amper. Het is dat het ding nog rijdt.

Ardbeg | 30-06-22 | 09:01 | 2

Wie betaald jouw baas? Het volk via de rekening die jouw baas presenteert voor zijn producten of diensten.

Hiesjes | 30-06-22 | 09:24

@Hiesjes | 30-06-22 | 09:24: Goed punt! Als baas ben ik dan al lang weg uit NL omdat het schreeuwend duur is om hier zaken te doen!

Dus met alle bedrijven die (kunnen) vertrekken uit NL blijft er bizar weinig over....Boeren weg, Gas weg, Schiphol leeg (R'dam zal volgen), (digitale) bedrijven weg...

Maar gelukkig wel miljoenen nieuwe Nederlanders, een hoop blije woke mensen en hele blije kikkers (en dan bedoel ik niet de d6666igers)

Het is als die SciFi films waar AI mensen uitroeid omdat dat het ultime optimum is (Terminator is een voorbeeld). Zoals het nu gaat hebben we geen AI nodig! De mens lijkt dom genoeg om zichzelf van deze planeet te vagen....beter wel voor de planeet...lullig voor onze kinderen en kleinkinderen!

Als_je_me_nou | 30-06-22 | 11:11

Slecht plan, enkel bedoeld om weer meer belastinginkomsten te genereren. Het zal wel iets van een blackbox worden en mijn eerste gedachte is dan 'hoe kan ik zo'n blackbox manipuleren?'

Zoelense Hobbyboer | 30-06-22 | 09:01

Als er meer mensen zijn die afhankelijk zijn van vadertje Staat is er altijd een meerderheid om de werkende minderheid meer te laten betalen. Nu het nog kan is er maar één oplossing: Minder ambtenaren, minder subsidies voor culture banen, minder uitkeringstrekkers. Werken moet weer gewoon worden! Fijne dag.

Zemko | 30-06-22 | 09:01

VVD, D66, PVDA, GL, zijn partijen tegen het volk. Volgende verkiezingen stemt weer heel Nederland hier op.

Jozes | 30-06-22 | 09:00

Haha die laatste zin. Haha.

sjef-van-iekel | 30-06-22 | 09:00

Directe beperking van vrijheid en wat mij betreft chaos waardig, wat een lulkoekplan weer. Alsof wij niet al zat betalen.

Verder hoop ik dat tweewielers buiten de boot vallen, maar voor hoe lang....

Baksteenbakker | 30-06-22 | 09:00

We betalen al per gereden km.

Reaaalist | 30-06-22 | 08:59 | 1

Ook per ongereden kilometer.

sjef-van-iekel | 30-06-22 | 09:00

Ik neem aan dat de wegenbelasting dan verdwijnt?
*Verder dromen doet*

Ommezwaai | 30-06-22 | 08:59 | 5

@Smoelensmid | 30-06-22 | 09:16: BPM is er gewoon nog, nu vooral als een CO2 gebaseerde belasting. Vele duizenden in de aankoopsom

AntiZanicz | 30-06-22 | 10:04

@Smoelensmid | 30-06-22 | 09:16: u rijdt gratis over de dor anderen betaalde infrastructuur. de fijne medeburger. De electrische voordeeltjes moeten ook subiet afgeschaft worden.

AntiZanicz | 30-06-22 | 10:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan ik niet gewoon mijn hele salaris bij de overheid inleveren en dan zakgeld krijgen? Scheelt weer een hoop administratie, en veel verschil met nu (en straks) is er toch niet.

Nice_Wheels | 30-06-22 | 08:58 | 4

Per 1 januari dit jaar kan ik als ondernemer niet iemand meer voor een klein klusje vergoeden (bijv. buurjongen de auto elke maand laten wassen). Je moet bij de Belastingdienst een formulier invullen zodat zij "het alvast bij de aangifte van de particulier vooraf in kunnen vullen en er geen fouten gemaakt kunnen worden". Cash is king jongens! Ik hoop dat die koning, keizer wordt.

Louter Leuter | 30-06-22 | 09:40

@Louter Leuter | 30-06-22 | 09:40:
Vandaar dat cash over een paar jaar volledig wordt afgeschaft.

me163komet | 30-06-22 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang we niet hoeven te betalen voor het aantal keren dat dit plan steeds weer naar boven borrelt en wederom van af wordt gezien, heb ik er geen problemen mee.

een_mike | 30-06-22 | 08:58 | 1

Dat doe je wel.... belastinggeld.

Jimmy Mc Clure | 30-06-22 | 12:18
-weggejorist-
Boterzacht | 30-06-22 | 08:57 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen