Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland wil niet groen rijden, dus kabinet wil EV-rijders meer onder de ballen kietelen

Meer voordeeltjes voor de stekkerstekers

Ook een groene hybride

Het kabinet Geldsmijterij IV lijkt nog lang niet klaar met het uithollen van de staatskas en gaat wederom de portemonnee trekken voor de elektrische rijder. Want als er onvoldoende financiële voordeeltjes aanzitten, vindt Nederland elektrisch rondtuffen vrij oninteressant en daarmee komt het Klimaatakkoord in gevaar. Logisch, want laadpalen zijn niet te krijgen, lange vakantieritten alleen mogelijk in ellenlange etappes en zelfs te lang aan een stroomstaaf staan levert tegenwoordig een boete op. Als vervolgens de subsidie op de aanschaf van de stekkerbakken en de korting op de motorrijtuigenbelasting binnenkort verdwijnen, wordt het helemaal oninteressant om zo'n batterijbarrel voor de deur te zetten en haalt het kabinet nooit de eigen ambitie om in 2030 alleen nog maar elektrische auto's te verkopen. Sterker nog, als het zo doorgaat is nog niet de helft van de verkoop tegen die tijd elektrisch en gezien het Klimaatakkoord het moderne heilige geschrift is, wil staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu ingrijpen met "nieuwe stimuleringsmaatregelen". Welke maatregelen ze in gedachten heeft, is nog onbekend. De huidige regelingen leverden vooral veel kritiek en relatief weinig bespaarde ton co2 per euro op, dus een verlenging daarvan zou voelen als een onverstandige wanhoopsdaad, al sluiten we dat niet uit bij dit dwalende kabinet dat vooral ambitieuze doelen stelt, maar vergeet reële routes uit te zetten waardoor het telkens strandt in de diepe modder van de zelfgekozen geitenpaadjes. Welke weg Heijnen uiteindelijk besluit te bewandelen, één ding weten we zeker: het wordt ongetwijfeld heel duurzaam

EV's wel uitermate geschikt voor sprints van 1,86 km

Reaguursels

Inloggen

Wel te merken dat er hoop jonge mensen in de comments zitten, die schijnbaar geen e-auto en/of huis met eigen oprit kunnen betalen. Ik rij elektrisch, heb een eigen oprit met laadpaal en 3 daken vol panelen. En wil niet meer anders.

2Benen | 27-06-22 | 22:11 | 1

Yup. Kan nog wel moedeloos worden van die twijfelaars die lulverhalen over waterstof opsteken. Nergens ene kut van weten, maar dat als argument gebruiken om toch nog maar een hybride te kopen. Zo zielig.

CantShakeMe | 27-06-22 | 22:54

En je kan je EV mooi gebruiken als thuisbatterij voor wanneer de saldering wordt afgebouwd. Win win win

Het brein erachter | 27-06-22 | 20:46

2.100 is je voordeel voor het rijden van EV in de lease maximaal.
Maar je EV is duurder dan een benzine auto dus onder aan de streep heb je eigenlijk geen voordeel of lever je luxe in en heb je bovendien een kleine actieradius dus wel vaak 'last' van die laadpaal.

Ze hebben de middenklasse gewoon genaaid door die bijtelling te verhogen net nu er leuke auto's zijn in dat segment.

a4p | 27-06-22 | 20:31

Voor het woon-werk verkeer gebruik ik sinds kort een e-bike. Ik fiets dan electrisch ondersteund ongeveer 20 km per in ongeveer 45 minuten per werkdag. Spaart leuk brandstof uit en een ebike is nog redelijk betaalbaar

Af en toe rijd ik met een Seat Mii naar familie aan de andere kant van het land. Een EV in de vorm van een personenauto is op moment echt nog niet interessant voor mij. Zo'n flinke eenmalige investering haal ik er toch niet zo snel uit.

Yor_Kok | 27-06-22 | 20:06

Over het algemeen staan dese auto's op de oprijlaan van de elite.. het gepeupel heeft het nakijken..

appies | 27-06-22 | 19:58 | 1

Over het algemeen, dat klopt maar de meesten zijn toch gewoon lease autos op de zaak.. Deze elitaire man kocht hem zelf gewoon omdat de running cost over 20 jaar veel goedkoper uitvalt.. als ik alle rekeningen van mijn vorige 20jaar en 500000 km oude auto optelde schrok ik mij lam van de werkelijke kosten.. toen was de beslissing snel genomen. na de aanschaf praktisch geen kosten meer als je hem op je eigen opgewekte stroom rijdt dat sprak mij wel aan als AOW elite..;)

Smoelensmid | 27-06-22 | 20:18

Binnenkort neem ik gewoon een F-150 op stroom. Middelvinger aan alles. Lekker alles meezeulen voor bijna niks. Tegen die tijd is mijn daily luie sedan een klassieker, dus ook lekker goedkoop. Ideaal als je een keer comfortabel op vakantie wilt in Frankrijk. Die ene keer is benzine nog wel te betalen.

Zuigen kreng ! | 27-06-22 | 19:29 | 3

Mooie bak hoor, die F150 Lightning.

hetgeleteken | 27-06-22 | 19:44

Wat heb je aan zo’n patserbak, zowel electrisch als fossiel. Laat ze eens een fatsoenlijke bedrijfsbus maken die meer dan 200 km kan rijden met een acculading inclusief aanhanger en imperiaal met ladder.

Sinterbikske | 27-06-22 | 19:59

@Sinterbikske | 27-06-22 | 19:59: graag nog even een onduidelijkheidje opgehelderd: bedoelt u met "meer dan 200 km" een op de bestuurder na lege bedrijfsbus met lege aanhanger plus geen daklast op de imperiaal? Of welk scenario had u in gedachten? Volle bedrijfsbus, alle zitplaatsen bezet, ca. 1000 kg gereedschap on-board, 50 kg daklast en een aanhanger totaallast van ca. 2,5 ton?

zoute_drop | 27-06-22 | 21:04

Ev in filmpje, 2nd best run ever op fos

rifraf | 27-06-22 | 19:15

Doe mij maar de Quant 48Volt van Nanoflowcell (effe googlen, want ik mag geen url's plaatsen).
Wél electrisch, maar géén batterij. Gewoon twee zoutoplossingen tanken en vervolgens 2000km gaan met die banaan!

Leonux | 27-06-22 | 19:12

Subsidie op die electro-auto’s is niets meer of minder dan subsidie aan welvarende mensen, aan de kiezers van vvd, 66 en gl dus.
De prijs ligt zo hoog dat alleen de hogere middeninkomens en daarboven deze wagens kunnen kopen. Een subsidie is dan niet nodig lijkt mij.

Ik moet toch wel een lening afsluiten als ik zo’n wagen wil, dat is bij een normaal middeninkomen. We weten, dankzij de overheid, dat geld lenen geld kost en dat klopt. De subsidie is beduidend minder dan de rente welke ik over een lening moet betalen.

Nuuk | 27-06-22 | 19:11 | 3

Voor de uitstoot maakt het niet uit wat het salaris is van de bestuurder. Bovendien is er ook een subsidie voor tweedehands-stekkerautos

bamitoren | 27-06-22 | 19:30

@bamitoren | 27-06-22 | 19:30: tweedehands stekkerdozen zijn of heel duur, of ze hebben een dusdanig beperkt bereik dat het voor heel veel mensen niet aantrekkelijk is (zoals eerste generatie Renault Zoë 120-130 km)

Kruijffje | 27-06-22 | 19:58

@bamitoren | 27-06-22 | 19:30:
Dat klopt, maar je moet een auto kopen. Deze auto’s zijn voornamelijk bereikbaar als je een heel redelijk inkomen hebt. Waarom dan subsidie?

Nuuk | 27-06-22 | 20:17

Ik hoor van mijn collega’s ook alleen maar klachten over electrische auto’s, qua bereik en oplaad mogelijkheden is het een ramp. Het is een leuk voertuig voor eco-fundamentalisten met een eigen garagepad. Voor Henk en Ingrid in een flat is het gewoon afzien

JeanDragage | 27-06-22 | 19:04 | 5

@parterretrap | 27-06-22 | 19:53: succes met het verkopen van je diesel-wagen rond 2030. Wellicht levert het nog wat op in de export naar buiten de EU

bamitoren | 27-06-22 | 23:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Lekker man, stimuleringsmaatregelen, zowel elektrisch als de real deal. Eindelijk hoersubsidie of gratis speeltjes?

Sinterbikske | 27-06-22 | 18:53

Jan-de-bagage-afhandelaar-op-Schiphol en Vera-de-verpleegster met hun benzine-Polo-tje en Citroennetje-C1 weer vol in het gezicht getuft ten bate van de EVeelverdienende Groenlinkse-stroomslurpers en de D666-stekkertrekkers.

HeelStijl | 27-06-22 | 18:44 | 2

Mooi geformuleerd, helaas waar

Boerenverstand99 | 27-06-22 | 19:10

Ik heb nog bagage afgehandeld en bij aeroground pallets gebouwd en op de KLM catering gewerkt en ging toen gewoon met de bus of op de brommert naar Schiphol waarom zou je met een eigen auto moeten gaan is mijn vraag.. Jouw geschetste probleem gaat over inkomens verdeling en niet over elektrisch rijden....

Smoelensmid | 27-06-22 | 19:49

Auto's zijn het probleem helemaal niet. Als je de scheepvaart verpicht om op schone diesel te varen en niet op gore teer is het hele probleem van CO2 uit transport zo'n beetje opgelost.

Octavio | 27-06-22 | 18:33 | 4

Je bedoelt dat bijna de hele scheepvaart naar Rotterdam vaart om goedkoop stookolie te bunkeren?
Onze stookolie die voor 10% van het gewicht uit chemisch afval bestaat?
Zoek maar op schepen Vulcanus, Vesta en Matthias II, toen de vogels uit de lucht vielen moest NL iets anders verzinnen voor het 'verwerken' van chemisch afval.
En geboren is het huidige verdienmodel.
Greenpeace heeft zelfs nog gedemonstreerd toen.

Sjeintje | 27-06-22 | 18:46

Het energie verbruik van schepen per ton per kilometer is ongelooflijk laag, een vrachtschip heeft vaak een vermogen van 1pk / ton vracht en vaart met een snelheid van 30km/u . Het rendement van een scheepsdiesel is vaak beter dan 50%, dus blijkbaar weet u niet waar u het over heeft.

JeanDragage | 27-06-22 | 19:01
▼ 1 antwoord verborgen

Zo te zien aan de tegels toch aardig wat reaguurders met ervaring m.b.t. elektrische auto's. Tijdje geleden zat ik in de taxi met de chauffeur te kletsen over elektrische auto's en hun bedrijf. De chauffeur vertelde me dat er een nadeel was aan elektrische auto's, namelijk na een paar jaar moest er een compleet nieuw accu-pak worden ingebouwd a 30.000 euri. Als ik dit verhaal dan hoor, klinkt het me weinig aantrekkelijk, maar ik heb geen auto en al helemaal geen verstand van elektrische. Kan iemand uit leggen hoe dat zit met het vervangen van dat accu-pakket en zijn die kosten werkelijk zo hoog ?

Ruikbaard | 27-06-22 | 18:31 | 5

Goedkoop is het niet maar jou taxichauffeur zat sterk te overdrijven. Gemiddeld kosten nieuwe accupakketten tussen de 10 en 20 mille afhankelijk van automerk en grote. Er zit wel vaak een lange fabrieksgarantie op, bij Tesla bijv. 8 jaar.

Jackson | 27-06-22 | 19:03

Ervaringen met Tesla pakketten zijn dat de eerste 50.000 mijl je rond de 5% capaciteit kwijt bent en de volgende 150.000 mijl weer 5%. Dus na 200.000 mijl -10% capaciteit (opslagvermogen). Meeste mensen laden toch nooit hoger dan 90%, ikzelf voor dagelijks gebruik max 80%. Dat betekent dat je het capaciteitsverlies eigenlijk niet merkt, na 200.000 mijl / 320.000 km. Mijn andere benzine auto is na 200K kilometer ook wel wat vermogen kwijt.

ole guapa | 27-06-22 | 19:17

Mijn EV heeft 8 jaar garantie op de batterij, en als ik de verhalen mag geloven heeft een EV van 8 jaar oud maar weinig verval. Het kan zijn dat een taxi batterijen sneller verslijt, maar een benzinemotor zal na 500.000 km ook wat kuren krijgen

bamitoren | 27-06-22 | 19:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Electrische auto’s zijn qua aanschaf al vaak duurder dan hun broertje of zusje. Het type auto wat ook al als benzine versie niet gekocht wordt door jan modaal. Jan modaal koopt tweedehands of een nieuwe budget auto.
Dus is de subsidie/voordeeltjes voornamelijk voor ver boven modaal verdieners, waarvan de vraag is of die subsidie ze over de streep trok of het uitsparen van dure brandstof.

Voor jan is pas de verre toekomst electrisch. Mits de accu’s straks van een tweedehands het nog doen.

timmey | 27-06-22 | 18:26

Electrische auto's zijn veel zwaarder en hoger dan ice auto's en vormen een groot gevaar voor andere weggebruikers, met name fietsers en ook voetgangers. https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2020/06/19/meer-zwaargewonden-door-elektrische-auto/?gdpr=accept

donkeyman | 27-06-22 | 18:26 | 4

sorry!! mijn i3 BEV van 1245 kg is honderd kilo lichter dan mijn vorige 3 serie touring van 1365 kilos.. ze geven allebeide even veel rij plezier en ik ben niet de enige die dat beleeft.. zelfs een Porsche rijder is het met mij eens. www.youtube.com/watch?v=BKxe9xMuY4E&a...

Smoelensmid | 27-06-22 | 18:51

@Smoelensmid | 27-06-22 | 18:51: die i3 is dan ook 70 cm korter en dus een stuk kleiner. De vergelijking gaat dus niet helemaal op.

Kruijffje | 27-06-22 | 20:02
▼ 1 antwoord verborgen

Voor de subsidie die een gemiddelde tesla-rijder heeft binnengeharkt kan ik 30-jaar autorijden. Maw ik kan voor dat bedrag om de 5 jaar een leuke tweedehands aanschaffen.

B2 | 27-06-22 | 18:19

Mooi. Moet over 2-3 jaar een nieuwe uitzoeken. Kom maar door met die lage bijtelling.

Anaal_Geweten | 27-06-22 | 18:19

Ik heb zo een Tesla (privé gekocht). Ik verwacht dat ze nog een tijd lang de wegenbelasting zullen wegstrepen. Niet eerlijk, wel prettig voor de mensen die wel elektrisch rijden.

ole guapa | 27-06-22 | 18:14 | 6

@Smoelensmid | 27-06-22 | 18:53: ik betwijfel ten zeerste dat die eerste ktvs met subsidie zijn aangeschaft, dus niet precies hetzelfde.

Godwint | 27-06-22 | 19:17

@timmey | 27-06-22 | 18:29: dat besef ik me maar zeer goed. Geloof mij, geen geld is lastig, wel geld is ook lastig. Daarom heb ik begin 2022 gekozen om een elektrische auto aan te schaffen en de hybride Lexus de deur uit te doen.

ole guapa | 27-06-22 | 19:20

@Godwint | 27-06-22 | 19:17: Ik stond er als kind bij en keekernaar, mijn vader kon in die tijd nog reuze kortingen bedingen omdat de verkoper maar al te happig was.. kortingen subsidies alles helpt om de klant over de streep te trekken..;)

Smoelensmid | 27-06-22 | 19:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil de afstand lopen...

Air van Boven Dorens | 27-06-22 | 18:00 | 1

Ik wil helemaal niet terug naar de natuur, mijn tegeltuin met houtskoolbarbecue bevallen prima

JeanDragage | 27-06-22 | 19:06

Voor de zekerheid en de fun koop ik een ouwerwetse 50cc 4tact schakelbrommer. Vette uitlaat, mooi geluid, klein beetje pimpen en lekker genieten. Zo laat ik nog eens mijn auto staan om het klimaat te redden. Win/win!.

squadra | 27-06-22 | 17:53 | 3

*Weemoedig traantje wegpinkt, terugdenkend aan mijn Honda’s cd50 en c50*

amateurrr | 27-06-22 | 18:14

Goed bezig, heb zelf ook nog een leuke Kreidler RMC-S. Alleen raad ik triboron of iets vergelijkbaars aan. Heb je niet de rook en stank.

Baksteenbakker | 27-06-22 | 18:20

Jeetje je zei 4takt dat hoeft niet te kengen

Baksteenbakker | 27-06-22 | 18:22

Een elektrische auto is een ideaal middel om uitlaatgassen en CO2 uitstoot te verplaatsen van het stadscentrum naar locaties waar de energie wordt opgewekt. Op locatie is de auto zero-emission. Totaal zit het plaatje iets anders in elkaar. Beter dan www.ted.com/talks/graham_conway_the_c... kan ik het niet uitleggen.

ParadiseLost | 27-06-22 | 17:53 | 7

Een verbrandingsmotor heeft veel lager rendement dan een grote energiecentrale, er wordt in je auto vooral veel warmte gecreeerd. Dus zelfs al zou je met je EV volledig op grijze stroom rijden, ben je een stuk schoner dan een benzineauto

bamitoren | 27-06-22 | 19:24

@bamitoren | 27-06-22 | 19:24: als je alleen het rijden telt. Je hebt bij elektriciteit veel transmissieverlies. Ook het produceren van de accu’s en het delven van de grondstoffen daarvoor zijn allerminst milieuvriendelijk.

intrigant | 27-06-22 | 20:24

@intrigant | 27-06-22 | 20:24: Ruwe olie wordt in saudi arabie uit de grond gepompt, en op stookolie naar rotterdam verscheept om daar in een uitstotende raffinaderij tot benzine om te worden gezet. die wordt in een dieselvrachtwagen naar een tankstation getuft om via je benzine tank in je motor verbrand te worden, als het even meezit omgezet in pure co2 zonder andere schadelijke stoffen. Elke keer dat je tankt.
Wat dat betreft: er is geen schone optie. Batterijen kan je echter wel hergebruiken, als de grondstoffen eenmal bovengronds zijn kan je het blijven hergebruiken

bamitoren | 27-06-22 | 23:30
▼ 4 antwoorden verborgen

De overheid is alleen bezig met de boel te slopen. Nog meer batterijen ellende.

Zuma | 27-06-22 | 17:49

Voor alle boe-roepers en mensen die jaloers zijn op Teslarijders: het maximum bedrag om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen is een catalogusprijs van 40.000,-. Daar koop je dus net een kale ID3 of gare Kia voor. Bovendien is die pot al lang en breed leeg waardoor de meeste mensen die besluiten een EV te kopen 0,- Euro subsidie krijgen.

_pacman_ | 27-06-22 | 17:43 | 4

@_pacman_ | 27-06-22 | 17:44: Ik vindt ze zoooo GRUWELIJK lelijk, net als de meeste andere EVs.
En altijd een beetje medelijden met de bestuurders en eigenaren.

Torquemada | 27-06-22 | 17:58

@Torquemada | 27-06-22 | 17:58: Heb jij maar medelijden, ik rijd inmiddels alweer sinds nov 2013 zonder wegenbelastingen dure accijnzen en dure reparaties of service beurten in mijn lelijke i3 BEV op de revenuen van mijn eigen gratis zon energie .. Mij hoor je niet klagen en mijn 340Xdrive touring komt behalve voor de wintersport en de Europese Grand Tour amper nog van zijn plaats. Daar kun je beter medelijden mee hebben dat die dure snelle sportbolide het aflegt tegen die kleine agiele dwerg. De hoeveelheid freude am fahren is van die kleine dwerg net zo groot als van die veel geroemde en gelauwerde zescilinder dat zegt mij genoeg het gaat niet om hoe hij er uit ziet maar hoe het rijdt... ;)

Smoelensmid | 27-06-22 | 18:13

@Smoelensmid | 27-06-22 | 18:13: Hier hetzelfde. Ook een Tesla. En een BMW Z4. Gok jij eens welke auto verreweg de meeste kilometers maakt? En dit jaar ook gewoon meegaat op vakantie?

ole guapa | 27-06-22 | 18:15
▼ 1 antwoord verborgen

De kindertjes in de Congoleze kobalt mijnen zijn de slaven van de milieuministers. Hoe en wie de grondstof voor de batterijen. Het hun worst.

meneer der meneren | 27-06-22 | 17:42 | 2

Maar dat is moderne slavernij, daar hoor je geen politicus over. Die komen over een paar jaar hier naartoe en dan willen ze ook genoegdoening voor hun werk en wordt er gezegd dat wij daar schuldig aan zijn want wij hebben allemaal een stekkerauto.

brie-de-penis | 27-06-22 | 18:25

Jammer dat die congolese kinderen al jaren hebben moeten graven dan voor de cobalt houdende super legeringen waar alle scheeps en auto diesel motorblokken van gegoten zijn.. ook vliegtuig turbines bevatten cobalt, eigenlijk graven ze dus behalve voor jou ook voor hun eigen overtochtje op de middelandse zee als ze deze kant op komen later. Cobalt is ook een essentiele component van de katalysatoren voor olie raffinage zonder cobalt geen brandstof voor die benzine moter.... daar hoor je dan meneren weer niet over..

Smoelensmid | 27-06-22 | 19:00

En dan zie je zo'n bedrijf als Detailresult, met 22.000 werknemers, dat nog niet een laadpaal heeft geïnvesteerd op de 100 werknemers.
En ze confronteren je de hele dag met hoe duurzaam ze wel niet bezig zijn.

Torquemada | 27-06-22 | 17:27 | 1

Een kennis van me werkt bij ASML, daar staan de parkeerplekken bij de laadpalen de hele dag vol, met dezelfde auto's. Degenen die als eerste komen hebben geluk, en de rest heeft geluk als ze nog thuis kunnen komen op de acculading die ze van thuis hebben meegenomen. ASML pretendeert ook groen te zijn, maar met de hoeveelheid stroom die er gebruikt wordt kunnen ze zelf een kleine thoriumcentrale aanschaffen.

brie-de-penis | 27-06-22 | 18:28

Jammer dit, net een 2019 KTM 1290 gekocht met 160 pk, als ik hiervan wist had ik wellicht voor 3 x de prijs een electrisch kippenhok gekocht voor woon/werk en fun.

Oh wacht nee toch niet.

Baksteenbakker | 27-06-22 | 17:24

Electrisch rijden is toch helemaal niet schoon? De stroom komt uit een kolen- of gascentrale en de batterij is loodzwaar en al even giftig. Je kunt die ballen dus beter schoppen dan kietelen.

Zeddegeizot | 27-06-22 | 17:20 | 3

stttt !

nietnietniet | 27-06-22 | 17:34

En hoeveel mineralen zijn er gedolven voor een klein 'chippie' in je electromotor? Is dat al eens uitgerekend, hoeveel CO2, enz. enz. kost? Of is het meer van: als het niet in de boekhouding staat bestaat het niet?

nobodiesunmighty | 27-06-22 | 17:35

Het viel mij op. dat Zondags, terwijl het hier op zat locaties een gekkenhuis is, de Handhaving kansenparels EV-laadpalen aan het checken waren, op volle laders..

Torquemada | 27-06-22 | 17:17 | 1

Tsja BOA's en politie willen het zo gemakkelijk mogelijk hebben en de gemeente heel veel inkomsten. Dus dan wordt de prioriteit natuurlijk gelegd bij het zoveel mogelijk in de gaten houden van de brave burgers die die boete toch wel betalen.

Grachus | 27-06-22 | 19:50

Een elektrische auto is wel handig, als je twee auto's hebt, als daar minimaal 1 van de zaak is, als je een eigen oprit en/of garage hebt, als je voldoende zonnepanelen hebt, als je op het werk volledig kunt opladen. Dus zegmaar 5 vinkjes.
En dit zijn meestal toch al de gezinnen die hun rekeningen gemakkelijk kunnen betalen. Subsidie is dus niet echt een 'incentive' voor deze groep vrees ik .

small_town_dude | 27-06-22 | 17:13 | 5

@Grachus | 27-06-22 | 19:51: Gewoon tell show do, dan hoef je geen schouder klopjes te geven... Ze gaan zelfs nog veel verder dan hun ouweheer met vegan en niet vliegen en tweedehands kopen en zo.. bewuste generatie die precies weet wat ze wil .. ik kan kloppen wat ik wil maar ze weten verdomde goed hoe ze willen leven nu ze afgestudeerd zijn. Ik mag en wil me er niet meer tegenaan bemoeien mijn taak zit er na de studies en hun huwelijk op. De enige die nu nog klop krijgt is vrouw smoelensmid op zijn tijd ;)

Smoelensmid | 27-06-22 | 20:00

Check. En omdat ik niet 5 maar 7 vinkjes heb wil ik subsidie

BoerKoekoek | 27-06-22 | 20:21
▼ 2 antwoorden verborgen

"..... en de korting op de motorrijtuigenbelasting binnenkort verdwijnen, wordt het helemaal oninteressant om zo'n batterijbarrel voor de deur te zetten"
---
En hoe zal dat dan gaan in landen met grote economische belangen in de auto-industrie? Zoals bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk?
Oh wacht, in Duitsland zitten de "pacifistische" Grünen in de regering ;-)

WirMachenMusik | 27-06-22 | 17:02 | 1

verdiep je er eens echt in BMW brengt 25 elektrisch modellen op de markt de komende jaren.. en Shell bouwt 400 waterstof tankpunten langs de autobahn in 4 jaar tijd , het gaat razendsnel met de ontwikkelingen.. www.spiegel.de/auto/bmw-setzt-beim-mi...

Smoelensmid | 27-06-22 | 19:07

Uhm, en wanneer wordt de electrische fiets gesubsidieert? Waar is de urgentie, wordt milleubewustzijn nog gewaardeerd, of moet ik ook aan een benzineslurper?

CleaudeSacke | 27-06-22 | 16:59 | 4

@nobodiesunmighty dat kan zeker maar ik prefereer motorfietsen.

Baksteenbakker | 27-06-22 | 18:13

Ik zie kinderen van tien-twaalf tegenwoordig allemaal op een elektrische step rijden. Onze jeugd is echt milieubewust!

Grachus | 27-06-22 | 19:52
▼ 1 antwoord verborgen

> haalt het kabinet nooit de eigen ambitie om in 2030 alleen nog maar elektrische auto's te verkopen.
Dat hangt natuurlijk van het kabinet af dan. Als het kabinet Klaver is dan maakt het niet uit of een EV interessant is; het alternatief wordt gewoon verboden.

koeberg | 27-06-22 | 16:56 | 4

Nee, ik denk dat urgenda weer een zaak tegen de staat gaat voeren. Dus dan maakt het niet uit welk kabinet er zit.

ParadiseLost | 27-06-22 | 17:25

@Klaus Herzog | 27-06-22 | 17:18: En er gaat veel belasting betaald worden want die krengen zijn zwaar

brie-de-penis | 27-06-22 | 18:30

@Klaus Herzog | 27-06-22 | 17:18: wegenbelasting valt in het niet bij wat je uitspaart aan reparaties en onderhoud, rijd nu negen jaar Ev en zie het verschil metmijn traditionele auto altijd maar weer die dure service beurten APKs en onderhoud, de rekening voor mijn i3 die iedere dag gebruikt wordt was precies 100 euro dit jaar apk en remolie verversen.

Smoelensmid | 27-06-22 | 19:09
▼ 1 antwoord verborgen

Vivianne gaat mij onder de ballen kietelen? Nou, kom maar op!

koeberg | 27-06-22 | 16:53 | 1

Nee, Rob Jetten als ik het goed heb.

small_town_dude | 27-06-22 | 17:09

Ik doe geen afstand van het geluid van mijn TTR. Ook al kan ik dat hier alleen maar in de tweede versnelling en met open dak horen.

WirMachenMusik | 27-06-22 | 16:52

Hoe “groener” we rijden of “elektrischer” het is maar hoe je het noemen wilt des te meer fossiele brandstof je zult moeten inzetten. We zien het dagelijks voor onze ogen gebeuren.

Zonder fossiele energie is er eenvoudigweg NIETS. Produceer nu eerst eens “groene” meuk zonder tussenkomst van fossiel en zonder subsidie. Dat betekent dus een molen bouwen, beton, kunstst
of, dynamo’s, vervoer, chips, communicatie, panelen, grondstoffen delven, de hele kolerezooi. En dan dus voldoende om een fabriek te bouwen waarin je rare auto’s kunt bouwen.

Het gaat gewoon niet gebeuren. En dan tussen de bedrijven door ook nog even duurzaam een oorlogje wegtikken. Alle groene bullshit hangt van fossiel aan elkaar.

fokkewoelf | 27-06-22 | 16:51 | 5

@zuurtjeregen | 27-06-22 | 18:06: Ik zeg ook niet dat een EV geen fossiele brandstoffen gebruikt, maar wel minder dan een benzineauto, zeker als je de raffinage van olie naar benzine meerekent.

koeberg | 27-06-22 | 18:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wil wel groen rijden, maar liever niet op accu's.
Wanneer krijgt de fuelcell een kans in Europa?

Gerf | 27-06-22 | 16:51 | 5

Veel te duur, waterstof is niet concurrerend met de prijs van stroom. En thuis opladen is er ook niet bij.

bamitoren | 27-06-22 | 19:33

Waterstof is een goed alternatief bij bulk, het liefst stationair, bij het opslaan van overcapaciteit. Voor de overige gevallen is het ivm energieverlies geen goed alternatief.

Grachus | 27-06-22 | 19:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom een stekker als je je auto gewoon in de zon opladen kan?
"Drive for months without charging
Lightyear 0 charges itself whenever the roof absorbs daylight.
Charging becomes a journey, not a destination."
"Lightyear 0 reinvents the wheel when it comes to energy consumption, range capability and charging.
It’s built like no other electric car, charging on-the-go and gaining up to 70 kilometres of range per day from the sun alone. Our holistic design helps to get the most from every last joule of energy."
lightyear.one

En ja, da's een Nederlands bedrijf.
dutchreview.com/news/lightyear-one-so...

Klimaattransitie prima, maar dan wel gewoon de techniek afwachten.

Abject | 27-06-22 | 16:49 | 4

" Driving range will vary depending on driving habits, location and season. 1,000 km range based on 50 km daily commute in Amsterdam (NL) during summer."

Gelukkig is het altijd zomer in Amsterdam.

Glasgow Argus | 27-06-22 | 16:57

Er staat geen prijs bij de auto en dat meestal een synoniem voor; zwaar gesubsidieerd en financieel alleen interessant en/of haalbaar voor hautain VVD en D66 volk met duurbetaalde overheidsbaantjes.

me163komet | 27-06-22 | 16:59

@Glasgow Argus | 27-06-22 | 16:57: Voor wie hebben ze 'm dan ontworpen? Voor Lelystedelingen die allemaal aan de uitkering zitten?

Alexander des Burgus | 27-06-22 | 18:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, de vrije markt met oplossingen laten komen is zo oud kapitalistisch. Tegenwoordig geloven we meer in dictaten van de overheid. Daarbij kijkt de overheid niet of er draagvlak is, maar duwt het er gewoon doorheen.

helodia | 27-06-22 | 16:49

T gegeven dat elektrisch rijden alleen werkt met subsidie, zegt eigenlijk dat elektrisch rijden niet werkt...

ReyNemaattori | 27-06-22 | 16:48 | 2

En zo is het precies.
Over 10 jaar zijn de stekker auto’s het nieuwe Asbest. Samen met de niet te recyclen zonnepanelen.

Het leven is zwaar | 27-06-22 | 16:51

@Het leven is zwaar | 27-06-22 | 16:51:

Als het dan zover is parkeren we de afgeschreven stekkerauto's in de niet te recyclen wieken van windmolens en begraven ze gezamenlijk. Scheelt weer ruimte onder de grond...

Air van Boven Dorens | 27-06-22 | 18:07

Ik heb al sinds 2017 geen auto meer. Heb een uitstekende deal met een lokale verhuurder. Rij ongeacht merk of type (ook EV) voor 32 euro per dag. Op dit moment heeft ie alle ruim honderd auto's de komende weken verhuurd. 80% van de huurders is eigenaar van een Tesla of een andere dikke EV bak. Vorig jaar allemaal van een kouwe kermis thuisgekomen van een vakantie in Zuid-Europa (Frankrijk, Kroatië, Italië, etc.). Weinig tot geen oplaadmogelijkheden of ellenlange wachttijden. Trammelant met wijf en kinderen. Zijn d'r helemaal klaar mee.

Dubbelepunthoofd | 27-06-22 | 16:45 | 2

Dat gaat dus richting de 1000euro per maand voor een auto. Die lokale verhuurder doet inderdaad uitstekende deals.

Veepert | 27-06-22 | 16:54

En daarom zit ik gewoon weer lekker in NL dit jaar.

RideFreeOrDie | 27-06-22 | 16:59

En alsof er niet al genoeg nieuws is komt de Televaag nog met:
"Ik kijk naar de harde bobbel in zijn broek"

WirMachenMusik | 27-06-22 | 16:44 | 1

Is dit 'Raad de D66'er'?

Grachus | 27-06-22 | 20:01

Oldtimer auto vrienden van mij hebben een aardige verzameling auto's, zo staan er diverse Ferrari's, Porsches, Maserati's, oude Mercedessen, Alfa Romeos, Austin Healey e.d., kortom een uitgebreide kostbare verzameling. Maar ja ze hebben dan ook vrij veel zakgeld. Voor dagelijks gebruik rijden de meesten Tesla vanwege de subisdie. Zo zie je maar zo komt het subsidie geld toch bij de goeden terecht.

Broadsquire | 27-06-22 | 16:41 | 1

Ja bij de goeden, de innovators die de kar trekken voor de aanleg van oplaad infra struktuur ...

Smoelensmid | 27-06-22 | 20:08

wat kost CO2 per eenheid de industrie en wat kost het de Nederlandse Belastingbetaler? Dram66 kan het niet teveel kosten. Het doel is meer elektrische auto's terwijl die elektrische auto's een middel zouden moeten zijn om een doel te bereiken. Dat Dom66 dat niet begrijpt is veelzeggend.

El Rico Grande | 27-06-22 | 16:40 | 1

Het doel is niet zinnig en de middelen verkeerd. Dit is zó '66!
En de vvd zag dat het goed was.

Veepert | 27-06-22 | 16:57

Ik hou niet van autoos die geen motorgeluid maken en naar niets ruiken bij de uitlaat.
Team #LoudPipesSaveLives.

zwenkwieltje | 27-06-22 | 16:37 | 2

Hear hear!

Nuchternederland | 27-06-22 | 17:22

Welke uitlaat?

bamitoren | 27-06-22 | 19:34

Nederland heeft er (nog) geen zin in dus we gaan het ze door de strot duwen?
Hou toch eens op met die dwang.

Jupiler10 | 27-06-22 | 16:37

He gatsie, ik heb net een DV (Diesel Vehicle) gekocht en die gaat minstens 15 jaar mee, hoop ik. Weer een korting door mijn neus geboord.

bergsbeklimmer | 27-06-22 | 16:31 | 1

Maar vooralsnog wel een échte auto onder uw gat.

zwenkwieltje | 27-06-22 | 16:39

Grondwerkzaamheden in de steden moet tegenwoordig ook elektrisch.
Onder de vlag van milieuvriendelijk, stikstofarm CO2 arm, roetarm, enz.
De mobiele kraantjes zijn tegenwoordig elektrisch best wel goed. Zit wel een grote accu in. De wat grotere kranen kunnen nog niet elektrisch.

Nu zie je gebeuren dat er s' middags een vrachtwagen komt om de accu's te wisselen. De accu's worden opgeladen en vervangen door volle.
De lege accu's gaan naar een afgelegen plek op het industrieterrein en worden opgeladen door een rokende joekel van stroom aggregaat.
Deze gebruikt ongeveer de dubbele diesel in vergelijking met de kleine mobiele kraantjes en staat daar de hele dag te ronken. Maar wat zijn we goed bezig.

nuchterbekeken | 27-06-22 | 16:30 | 2

Las laatst wel een leuk verhaal over een elektrische kiepwagen bij een mijn, die gaat altijd vol de heuvel af en leeg weer terug… en ze hebben dat ding sinds de aanschaf nog niet op hoeven te laden. Maar goed, dat zijn de uitzonderingen.

Muxje | 27-06-22 | 16:40

@Muxje | 27-06-22 | 16:40: Is waarschijnlijk door regenerative braking waardoor ie eigenlijk op gravitationele energie loopt..

ReyNemaattori | 27-06-22 | 17:25

Bestaan er al films met spannende achtervolgingsscenes met geluidloze electrische auto's?

Leptob | 27-06-22 | 16:30 | 4

Er is niets spannends aan rijdende scheerapparaten vrees ik.

zwenkwieltje | 27-06-22 | 16:42

Bestaan er überhaupt spannende achtervolgingsscènes?

RideFreeOrDie | 27-06-22 | 16:51

@zwenkwieltje | 27-06-22 | 16:42: rare opmerking, mijn i3 geeft mij dezelfde freude am fahren als mijn twinscroll turbo Xdrive 340 touring een auto met een galauwerde en bekroonde prijswinnende 6 cilinder moter... spanning zat in die agiele snelle BEV de afgelopen 9 jaar.. ;)

Smoelensmid | 27-06-22 | 19:15
▼ 1 antwoord verborgen

Opgeld voor benzine slurpende auto's misschien, te denken aan een 75,00 euro per kwartaal bovenop de wegenbelasting?

Klein geld voor de meute en groot bier voor elektrische rijders van ons land, dat geld gaat vanzelfsprekend door naar die groep. Dan kunnen ze elk kwartaal een toeslag van de Belastingdienst bijschrijven van 200,00 euro vrij om te gebruiken bij het laden of anders een leuke gadget in de onboard Tesla store!

BadPatNL | 27-06-22 | 16:28 | 1

Zit zelf te denken aan het automatisch toedienen van een elektrische schok na het verbruik van een liter benzine.

Duwbak_Linda | 27-06-22 | 16:30

Een aantal zaken: Ten eerste. Ik ken geen Tesla rijder die het voor het klimaat en milieu doet. Ze doen het voor de pecunia. Ten tweede, veel collega's die electrisch rijden willen opeens mijn dieseltje lenen voor de verkansie. Sorry, jij hebt mij ook nooit financieel gemazzeld toen je zo voordelig die Tesla pakte. Het dieseltje blijft lekker bij mij voor de deur staan.

Mokum Kosher | 27-06-22 | 16:27 | 5

Dat. Als het er op aankomt wil niemand zo'n epilady op wielen. Een echte man produceerd uitstoot.

zwenkwieltje | 27-06-22 | 16:45

@Mokum Kosher | 27-06-22 | 16:35: Ja, vragen staat vrij, dat zeggen ze ja... Dit is dan wel zo'n vraag die je uit respect niet stelt, net zoals je tegen een vrouw die maar iets van "zwanger" lijkt niet vraagt hoe lang ze nog moet?

Ik heb trouwens nog wel in een soort van noodgeval mijn auto aangeboden, maar dan wel inclusief mijzelf als chauffeur, werd ook gewaardeerd.

BadPatNL | 27-06-22 | 16:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoeveel windmolens hebben we nodig om alle huidige benzine auto op electriciteit te laten rijden?

In 2020 verbruikten we 3.7 miljard kilogram benzine. Voor corona in 2018 was het 4.24 miljard kilogram benzine. De verdere berekening is met 4 miljard kilogram.

Benzine bevat 12.888,9 Wh per kilogram. Vier miljard kg benzine levert derhalve 5.15x10^13 Wh, wat overeenkomt met 51.5 Terra Watt Hours. Helaas gaat 2/3 van de energie bij de verbranding verloren aan warmte. Voor de verplaatsing is derhalve 51.5 / 3 = 17,16 Terra Watt Hours nodig.

Om 17,16 TWh aan verplaatsing te krijgen is meer electrische energie nodig door het verlies in het electriciteitsnet, de warmte ontwikkeling in de accu's en het verlies in de motoren. Ik heb daar geen goed getal voor Nederland kunnen vinden. Voor America is het verlies in het electriciteitsnet 35%. Niet alle gegenereerde energie kan de auto in, omdat ze niet heel de dag aan het electriciteitsnet hangen. Ook kan het wel eens minder waaien als juist de auto's aan de paal hangen. De verdere berekening houdt geen rekening om alle verliezen op te vangen.

Windplan Groen is een plan voor 90 nieuwe windturbines en is een plan dat circa 500 MW nieuw opgesteld vermogen omvat. Naar verwachting kunnen deze 90 windturbines samen circa 1,9 miljard kWh per jaar opwekken.

1,9 miljard kWh is hetzelfde als 1,9 Terra Watt hour. 17,16/1,9 is 9. Dus zijn negen nieuwe windparken nodig met de omvang zoals die gepland staat voor in de Flevopolder om alle huidige benzine kilometers electrisch te rijden.

In 2018 verbruikten we 6,6 milard kilogram diesel en in 2020 5,8 milard kilogram diesel. Dat zijn niet alleen personen auto's maar ook vrachtauto, autobussen, landbouwvoertuigen, aggregaten en wat meer zijn. Om die energiebehoefte in te lossen met windenergie zijn nog zo'n 14 (=9x1,5) windparken nodig.

Waar zijn de plannen om de stroom op te wekken?

Benzine verbruik: www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkee...
Windplan groen: www.windplangroen.nl/windplan-groen/

Gebakschep | 27-06-22 | 16:27 | 10

@Louter Leuter | 27-06-22 | 16:36:
En dan hebben we het nog niet over een koude, besneeuwde windstille donkere winterdag. Wanneer mensen het warm willen hebben thuis en op het werk, en liever de auto nemen dan de fiets.

Ik voorspel Palestijnse toestanden op het elektriciteitsnet. Geniet nog maar van de vanzelfsprekendheid van stroom uit het stopcontact en warm water in je huis.

En stel alvast een out-of-office bericht in: 'ik heb momenteel geen toegang tot elektriciteit en zal uw bericht pas beantwoorden wanneer het elektriciteitsnet weer online is.'

Professor Superhirn | 27-06-22 | 17:50

@Professor Superhirn | 27-06-22 | 17:50:
Onze oosterburen hebben een leuk woord voor de koude, besneeuwde windstille donkere winterdag: Dunkelflaute.

En de zekerheid van elektriciteit? Wordt weer net zoals in Afrika... Gasflessen, dieselgeneratoren en ijskasten.

Louter Leuter | 27-06-22 | 20:26
▼ 7 antwoorden verborgen

Diegene die een elektrische auto kunnen kopen, hebben geen subsidie nodig. Afgelopen decennia zijn de welgestelde hiermee het meest gesubsidieerd, die hebben nagenoeg voor niks gereden!!!
Als steaks meer mensen elektrisch rijden zal de wegenbelasting gegarandeerd terugkomen, want de verslaving aan belastinggeld he.

Tonyvanwychen | 27-06-22 | 16:26 | 4

Ik las steaks terug in je reaguursel? Dank voor de tip, even de boeren steunen, zin in!

BadPatNL | 27-06-22 | 16:36

Ik heb een EV aangeschaft vanwege het belastingvoordeel. Had het anders niet kunnen (willen) betalen. Precies wat subsidie hoort te doen: burgers stimuleren een keuze te maken die de overheid noodzakelijk acht.

bamitoren | 27-06-22 | 19:36
▼ 1 antwoord verborgen

Ik weet vrij zeker dat men de benzine- en dieselrijders eerder (nog meer) zal willen benadelen dan dat men elektro-rijders gaat kietelen. Net zoals men huizenbezitters wil benadelen (HRA) om het verschil met huurders te verkleinen.

Vunzigheid | 27-06-22 | 16:24 | 1

Net als in Noorwegen daar is de tol vrijgesteld en de veerponten gratis mag je soms op de busbaan en heb je gratis parkeren, gevolg 80% van de nieuwe autos is nu elektrisch www.rte.ie/news/business/2021/1001/12...

Smoelensmid | 27-06-22 | 19:18

Ben nog steeds nieuwsgierig hoe Jan de Beun zijn aanhangwagen met 2.5 ton tegels en klinkers elektrisch moet gaan trekken door de provincie zonder om de haverklap aan een laadpaal te moeten staan.

Brabeaulander | 27-06-22 | 16:24 | 2

Don't worry!

Zo meteen zal de stagflatie, en daarna de depressie, er voor zorgen dat Jan de Beun geen tegels meer hoeft te gaan leggen bij Jan met de Pet.

BadPatNL | 27-06-22 | 16:41

Of die mafklappers die denken dat de commerciële luchtvaart elektrisch danwel op waterstof kan...

Louter Leuter | 27-06-22 | 16:42

Tenzij er een synthetische brandstof komt ...
Dan kan het hele speelveld veranderen.

Porsche en Siemens zijn bezig met het produceren van ethanol, iets dat je gewoon in je tank kan doen. Ze noemen het e-fuel. Het neemt bij productie CO2 op uit de lucht en ze gebruiken elektriciteit, dat in principe overal vandaan kan komen.

Er kunnen her en der kleine en grote ethanol-fabriekjes worden neergezet. Op die manier kun je ook overproductie van wind opslaan. Je hebt dan ook niet perse grote mammoet tankers nodig. En de energie en oliehandel kan wel eens helemaal op z'n kop worden gezet!

arstechnica,com/cars/2021/09/porsches...

Dus ver weg bij het Midden-Oosten en Poetin.

AdvocatusDiaboli | 27-06-22 | 16:23 | 4

Ethanol, daar rijd brasil al jaren op... ze hadden immers immense post-koloniale suikerriet velden wat allemaal de vergister in gaat.

ReyNemaattori | 27-06-22 | 17:37

@Schipperke | 27-06-22 | 17:08: het probleem is dat zoiets een oplossing is terwijl het beleid bijna religie is. Er is een weg ingeslagen en daar gaan ze op door.

Cum infamia | 27-06-22 | 17:48

Veel duurder per km dan elektrisch rijden. Leuke oplossing voor de F1, maar onbetaalbaar voor op de openbare weg

bamitoren | 27-06-22 | 19:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik rij m'n benzie-barrel met 210k op de teller nog maar even door. Eens kijken wat de toekomst brengt.
Heb niet de luxe dat ik zoveel geld heb om me door de overheid te laten subsidiëren voor een auto.

WasHetMaarMakkelijk | 27-06-22 | 16:21 | 2

Verstandig. Nog even en er is wel subsidie, maar geen elektriciteit.

Harry.Langezwaal | 27-06-22 | 16:22

@Harry.Langezwaal | 27-06-22 | 16:22: Kwestie van prioriteiten, als je dan toch geld over hebt kun je ook gewoon een offgrid-PV systeem laten neerzetten...

ReyNemaattori | 27-06-22 | 17:38

Nieuwe stimuleringsmaatregelen, zoals de benzine twee keer zo duur maken? Doe maar een litertje voor EUR 5. Dan wordt het eindelijk weer wat rustiger, en ook beschaafder. Het plebs hoort niet in een auto. Al was het maar om het continue gezeur over hoe duur alles is te voorkomen. Nu we toch bezig zijn, laten we het plebs ook uit de lucht halen. Wat is er mis met de camping in Bakkum?

BobDobalina | 27-06-22 | 16:21 | 3

Heb inderdaad soms het idee dat die hele klimaatbeweging mede wordt aangedreven door een flinke portie antikapitalisme.

Duwbak_Linda | 27-06-22 | 16:27

De ware eco facist spreekt...

therealbraindump | 27-06-22 | 16:30

Dat het onder de rook van IJmuiden (Tata) ligt?

D-Fens_1963 | 27-06-22 | 16:50

Ik denk bij stimulering aan heel wat anders

ariedeknaller | 27-06-22 | 16:19 | 1

Hoe zit het met de subsidieregeling?

zuurtjeregen | 27-06-22 | 18:11

Weinig ervaring met elektrische auto's hier zie ik. Ik heb een Niro, bereik plm. 400km. In Nederland echt nooit een probleem gehad. Je reis plannen hoeft ook niet, het barst van de (snel) laders. En het rijdt heerlijk.

Wel eens dat Zuid Frankrijk eigenlijk niet te doen is, dan moet je wel erg veel geduld hebben gezien de dichtheid daar van laders (hoewel dat wel beter wordt). Maar Duistland, naar het noorden, allemaal goed te doen.

TheBigKirth | 27-06-22 | 16:19 | 8

@TheBigKirth | 27-06-22 | 16:42: Een Kia Niro? Nee daar kun je nog eens mee voor de dag komen....
Jaloerse blikken van het plebs zijn vast dagelijks uw deel.

D-Fens_1963 | 27-06-22 | 17:14

@King75 | 27-06-22 | 16:24: je kan met zo'n phev ook best uit de voeten. Alleen tanken op vakantie. Raar dat de voordelen daarvan afgebouwd worden omdat nu eenmaal niet iedereen 'm gebruikt zoals ie bedoelt is.

geheelvergeter | 27-06-22 | 17:45

@geheelvergeter | 27-06-22 | 17:45:
Een goede vriend heeft een Metsubsidie Foutlander PHEV. Op vakantie is het een zeer dorstige wagen...

Louter Leuter | 27-06-22 | 20:28
▼ 5 antwoorden verborgen

En de grens voor de langere bijtelling gaat ook nog eens omlaag naar 30.000 vanaf 2023. Dan gaat het nog wat harder. En vanaf 2025 komt langzaam de MRB erbij en de BPM. (bron: fleetgo.nl/kb/bijtelling-belasting/bi...).

FrankVeer | 27-06-22 | 16:28

@FrankVeer | 27-06-22 | 16:28: Klopt, maar anderzijds blijft bpm op brandstofauto's toenemen, en heb je ook veel werkgevers die uitgaan van een brandstofcomponent in het leasetarief. Die twee maken dat een EV ook in 2023 nog steeds financieel ietsje aantrekkelijker is. Al kun je beter spreken van duur en iets minder duur.

soggert | 27-06-22 | 16:44

Ik wilde een jaar of twee geleden ook een EV aanschaffen, maar hoopt dat de prijzen nog iets zouden dalen (ik keek met name naar de Duitse markt). Nu is het voor mij niet meer zinvol. Ten eerste stijgen de prijzen door een tekort aan auto's, ten tweede is de bijtelling al bijna op het niveau van de benzineversies en als ik het goed begrijp, gaat vanaf 2025 (?) de MRB ook weer voor EV's gelden, die door hun gewicht extra duur worden (tenzij ze natuurlijk weer een korting verzinnen of de maatregel verlengen). Nog even kijken wat de brandstofprijzen gaan doen, maar anders wordt het maar een plugin, dat werkt voor mij ook prima.

FrankVeer | 27-06-22 | 16:17

ja joh, gooi nog meer subsidie naar de rijken toe.
JA, de rijken. Want dat zijn de enigen die elektrische auto's kunnen kopen.
Achterlijke regering.

nietnietniet | 27-06-22 | 16:16

Mijn volgende auto wordt een hybride. Alle korte stukken wil ik elektrisch doen, maar de lange stukken, 200km+, op fossiel.
90% van mijn ritjes zijn minder dan 50km. Denk dat de paar keer dat ik fossiel rij minder nadelig voor het milieu is dan een batterijpack meeslepen die 300+km elektrisch kan.

Dr.Platypus | 27-06-22 | 16:16 | 3

Dat is ook exact mijn overweging. Ik heb nu al stroom over van de zonnepanelen, dus als straks de saldering wordt teruggeschroefd, wordt het zinvoller om die overtollige stroom in je eigen auto te laden dan terug te leveren.

FrankVeer | 27-06-22 | 16:19

Voor een hybride heb je wel een laadplaats nodig en in de grote Europese steden zoals Londen en Parijs is dat wel een dingetje. De forens in een buitenwijk met een oprit... ja die kan dat overwegen.

Louter Leuter | 27-06-22 | 16:56

@Louter Leuter | 27-06-22 | 16:56: thuis aan het stopcontact.

geheelvergeter | 27-06-22 | 17:47

Mensen die een Tesla kunnen betalen hebben geen subsidie nodig.
Maar dat zijn wel de mensen die veel invloed hebben in D'66 en andere lobbyclubs.
Die kunnen zichzelf mooi een cadeautje geven met de Tesla subsidie.

Osdorpertje | 27-06-22 | 16:15

Waterstof NU!

Kaas de Vies | 27-06-22 | 16:14 | 2

gaat niet werken. te weinig energie per tank / volume, te moeiulukke tanks. Kun je beter inzetten op mierenzuur oid. Al komt ook daar good ol' C bij vrij.

Dr.Utker | 27-06-22 | 16:18

Om gekraakte koolwaterstofketens te hydrogeneren?

D-Fens_1963 | 27-06-22 | 17:08

Succes met uw EV in die Vinexwijk ;-)

Daemonis | 27-06-22 | 16:14

We rijden al drie jaar volledig electrisch woon-werk en ritjes op max 100 km afstand. Opladen via de zonnepanelen, dus inmiddels al graties. Voor de vakantie, trekhaakritten en langere afstanden hebben we de dinosapslurper en voor de zomeravonden de dakloze. Electrisch rijden is fantastisch, maar je moet hem niet als enige auto hebben.

King75 | 27-06-22 | 16:13 | 6

Waarom lees ik nooit reacties met "Ik leef van een minimumloon en al dat moois over elektrisch rijden en zonnepanelen heeft me er toe gezet de kinderen alleen nog droog brood te geven en de hond de deur uit te doen, alleen nog prepaid te bellen en internet en kabel af te sluiten. Ondertussen al 2 zonnepanelen aan kunnen schaffen en als we nog even doorsparen kunnen we over 10 jaar een occasion EV aanschaffen. Is het niet fantastisch?"

nsfl | 27-06-22 | 16:20

Kijk en daar gaat de milieuwinst... in plaats van één auto heb jij er twee.

Louter Leuter | 27-06-22 | 16:57

Waarom denk je dat ik het voor het milieu doe?? Dat intereseert me nou helemaal niks. Het gaat mij om m'n eigen portemonnee. En geen 2, maar 3. En dat is dan weer wél goed voor het milieu, want we kunnen er maar in 2 tegelijk rijden. Daardoor is er altijd 1 milieuvriendelijk.

King75 | 27-06-22 | 17:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Een revolutionair idee: beleid voeren in samenspraak met de mensen die de gevolgen van het beleid moeten dragen en uitvoeren.
Dat het land wordt bestuurd in samenspraak met de mensen die er wonen. Dus als je een probleem onderkent en een briljante oplossing hebt dat je dat dan voorlegt aan anderen en als blijkt dat veel mensen, meer dan de helft, daar geen brood inziet dat dat dan ook geaccepteerd wordt. Ook als jij als indiener, of ambassadeur van het probleem en de oplossing het er grondig mee oneens bent met al die “domme kortzichtigheid”
Het zou zomaar kunnen zijn dat er nogal wat haken en ogen aan je idee zitten, slecht uit te voeren zijn of om andere redenen geen goede idee is. Niemand is perfect toch?

ratelaar | 27-06-22 | 16:12

Super, ik heb de eerste golf van subsidies net gemist maar nu ik 36 zonnepanelen heb en geen energiekosten meer wil ik erg graag een zwaar gesubsidieerde stekkerauto leasen. Kan dat een beetje snel? Mijn huidige ice contract loopt oktober af.

BoerKoekoek | 27-06-22 | 16:12 | 4

@Muxje | 27-06-22 | 16:28: ja dus daar moet wat aan gebeuren. Geen bijtelling meer zou een goed begin zijn. Kom maar door met die subsidie.

BoerKoekoek | 27-06-22 | 16:34

Terugleververgoedingen van 60cnt/kw maken het toch echt aantrekkelijker om de tank van een relatief zuinige auto vol te gooien...

geheelvergeter | 27-06-22 | 17:49

Niet om het een of andere, maar gezien de huidige levertijden voor nieuwe auto's zou ik als ik jou was tussentijds maar even een goedkoop 2e handsje kopen. Of je moet graag fietsen.

Grachus | 27-06-22 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

The toxic cost of going green…
youtu.be/ipOeH7GW0M8
Rij de wereld groen in je Tesla.
Iemand betaalt de prijs.

Ichneumonidae | 27-06-22 | 16:12 | 4

Als ik die Congolezen was dan wist ik het wel.

knutsel_ | 27-06-22 | 16:25

@rjnl | 27-06-22 | 16:17: Klopt, maar niet de hele cyclus meenemen bij E-cars is dan ook wel weer schijnheilig.
Voor de grap eens googelen op Green power Black Death, geschreven door een van de oprichters van Greenpeace.

Ichneumonidae | 27-06-22 | 16:30

@knutsel_ | 27-06-22 | 16:25: Als congolees heb je niks in de pap te brokkelen. Land is straat arm, verscheurd met meerdere stammen / burgeroorlogen en zo corrupt dat Oekraine een rolmodel is.
Ze moeten gewoon leveren anders staat er in no time de chinese of amerikaanse vloot voor de kust en moet er weer vrede en democratie uitgedeeld worden met honderden rounds per second.

ReyNemaattori | 27-06-22 | 18:05
▼ 1 antwoord verborgen

een elektrische auto op vakantie is als diarree. Je weet nooit of je je bestemming op tijd gaat halen

Dr.Utker | 27-06-22 | 16:12 | 4

@BoerKoekoek
En idealisten vliegen elektrisch.

nsfl | 27-06-22 | 16:43
▼ 1 antwoord verborgen

En nu weer 8 uur laden.

Of ze hebben dat elfje van Disney in de kofferbak verstopt.
(Hoewel... Disney heeft het ook gewoon gejat van J. M. Barrie).
Tankerbell.

AdvocatusDiaboli | 27-06-22 | 16:11
-weggejorist-
fokkewoelf | 27-06-22 | 16:11

Als dan na 2030 opeens alle tankstations gesloten zijn o.i.d. dan komen al die buitenlandse autos zonder benzine stil te staan. De ANWB gaat het druk krijgen.

echtpaul | 27-06-22 | 16:11 | 6

Volgens mij mag Rob Jetten in zijn/haar handjes knijpen als in 2030 de kolencentrales eindelijk gesloten zijn, laat staan dat er geen benzineauto's meer rijden. Er is een enorm verschil tussen Haagse luchtfietserij van verveelde ambtenaren zonder technische kennis, en de realiteit - zeker als er een internationale crisis voorbij komt.

Festen | 27-06-22 | 16:29

@Festen | 27-06-22 | 16:29: "laat staan dat er geen benzineauto's meer rijden." dat is nooit het plan geweest voor 2030.

Zwizalletju | 27-06-22 | 16:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe kan dat nou? Lees alleen maar over super positieve vakantiegangers
met hun elektrisch hok. Zelfs de ANWB kwijlt van die rommel.

MorgenEenAnder | 27-06-22 | 16:10

Nog meer voordelen? Vrijwel geen bijtelling, subsidies, geen BPM, geen wegenbelasting, lagere parkeertarieven. Kan het nog meer dan?

Jafco | 27-06-22 | 16:10 | 3

Hopelijk wel. Ik kan al gratis laden maar wat extra subsidie is altijd welkom

BoerKoekoek | 27-06-22 | 16:14

Dus de kosten van onderhoud worden verdeeld over minder autorijders. Bedankt alvast.. zo n electrisch Barrel is mij te duur.

Schipperke | 27-06-22 | 16:15

Hmmm, hoor je nooit meer wat over,

23 januari 2017 – De Nederlandse uitvinder en wetenschapper Gerard Lugtigheid is ervan overtuigd een heel belangrijke uitvinding te hebben gedaan voor het gebruik van waterstof als brandstof: waterstof in poedervorm. Lugtigheid is al jaren bezig met octrooien en de verdere ontwikkeling van ‘H2Fuel’.

* Waterstofpoeder was al bekend; Lugtigheid ontwikkelt een bijzondere techniek
om de energie vrij te laten komen.
* Gebeurt met natrium-boor-verbinding (NaBH4). Lugtigheid noemt het Ultra
Pure Water. Het zuur brengt de reactie op gang en dat levert elektriciteit, de
krachtbron voor de auto.
* Poeder en Ultra Pure Water worden als een modderachtige substantie getankt.
* Kan gewoon via de bestaande tankstations. Geen waterstofstations nodig.
* De prijs voor een kilo H2Fuel zou ongeveer € 1,65 worden; voldoende voor 240 kilometer.

Cornelis12 | 27-06-22 | 16:10 | 7

Een interessante ontwikkeling, hopelijk strandt het idee niet waar zo veel vergelijkbare proeven op vastlopen: het regenereren van de energiedrager. Als dat niet opgelost wordt is het onbruikbaar.

Muxje | 27-06-22 | 16:36

@Ing. eslapen | 27-06-22 | 16:22:
Hm ze willen het gaan regenereren. Dat houdt per definitie in dat je minstens dezelfde hoeveelheid, en door verliezen meer, erin moet stoppen dan wat je "verdient" door het "verbranden". Waar komt die energie dan vandaan? Uit het stopcontact?

Louter Leuter | 27-06-22 | 17:06

@Sjeintje | 27-06-22 | 16:27: Kwestie van je octrooi aan de staat slijten en dan kan de staat dit bij iedereen door de strot drukken.
T lijkt alle voordelen van tanken te hebben en geen van de nadelen van electrisch rijden?

Nu alleen nog een schone bron van waterstof zien te vinden, al kan sat altijd met renewables gemaakt worden...

ReyNemaattori | 27-06-22 | 18:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ik naar de Formule 1 kijk zou ik verwachten dat vrouwen graag in een elektrische mercedes rijden.

Ing. eslapen | 27-06-22 | 16:09

In mijn beleving is een elektrische auto nog steeds vooral een leuk speeltje voor de happy few. Tenzij de prijzen spectaculair dalen en de actieradius ook in de winter minstens 500km is heb ik er niet veel zin in.

matatwork | 27-06-22 | 16:08 | 2

En dat ook nog na 200.000 km.

John McClane | 27-06-22 | 16:10

@John McClane | 27-06-22 | 16:10: 300.000 s.v.p.

zwenkwieltje | 27-06-22 | 16:34

Volkomen ongeschikt om onbezorgd mee op vakantie te gaan of wat verder te reizen ook in Nederland. Nu niet te doen, en over 10 jaar ook niet.'t Is gewoon een wanprodukt, daarom loopt het niet.

Niemand gaat voor zijn lol een EV kopen, veel en veel te duur in aanschaf en bij de huidige elektriciteitsprijzen nog minder aantrekkelijk , en je weet niet hoever je komt. Je mag tot 80% opladen en bij 20 % restant moet je al weer gaan kijken waar je kunt bijladen als je onderweg bent. Ik zie ze in mijn omgeving alleen als 2e auto(otje). En over het winnen van de grondstoffen en de brandgevaarlijkheid zullen we het maar even niet hebben....

Zwizalletju | 27-06-22 | 16:08 | 9

@Point11873281 | 27-06-22 | 16:33:
Laat em, koekoek schept hier, net als smoelensmid, vooral graag op over zijn elektriek.

"Kleine percentjes, rijke ventjes"

WasHetMaarMakkelijk | 27-06-22 | 16:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Het streven naar 100 procent elektrische auto's (nou ja uiteindeijk een 100 procent elektrische samenleving) is één van de grote dwalingen van de hedendaagse politiek. Dat kan alleen maar uiteindelijk gaan leiden tot een groot fiasco.

keestelpro | 27-06-22 | 16:07 | 1

Het streven is al een fiasco. Hoeveel grondstoffen hebben we nodig om alle personenauto's in Nederland met een fossiele brandstof motor te vervangen door een volledig elektrische auto?
Wie stopt deze op dromen gebaseerde milieu krankzinnigheid?

F. Jacobse | 27-06-22 | 16:29

Een sprint van 1 mile.
En daarna is de accu leeg.
Briljant.

Als ze willen dat we electriek gaan rijden, maak dan iets waar Jan met de Pet en de wijkverpleegkundige ook iets aan heeft en kan betalen.

AdvocatusDiaboli | 27-06-22 | 16:07 | 2

Maar die wonen 3 hoog in de binnenstad, hun auto zetten ze altijd 2 straten verderop en hebben geen laadpaal in de buurt. Het werkt alleen als ALLE parkeerplaatsen een stopcontact hebben

small_town_dude | 27-06-22 | 16:11

De wijkverpleegkundige rijdt maximaal 100 km per dag. Dus die kan qua actieradius dus zo elektrisch rijden. Als ze dan ook fulltime gaat werken in plaats van 24 uur per week, kan ze 'm nog betalen ook!

pibasso | 27-06-22 | 16:12

Bij aankoop van een elektrische auto oid werkt u en de staat mee aan het vernietigen van natuur en mensenlevens in China, Afrika en Zuid-Amerika.

Cornelis12 | 27-06-22 | 16:05 | 2

En gratis geld? Ik zeg win-win!!! Doe mij er maar 2 dan.

BoerKoekoek | 27-06-22 | 16:10

Ja met het kopen van consumentenproducten ook. Met het tanken van fossiele brandstoffen steunt u slaverij in het midden oosten en met je soja burger helpt u mee de amazone plat te branden.

So what? Guilttrippen werkt enkel bij beta's en vrouwen.

ReyNemaattori | 27-06-22 | 18:15

En die stroom die nodig is halen ze met emmertjes over de grens?

redthehaghue | 27-06-22 | 16:05 | 6

@miko | 27-06-22 | 16:25: Wel eens een aluminiumfabriek bekeken? Kost nogal wat energie om te produceren. En daar was wat mee.

marcoplarco | 27-06-22 | 16:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Nooit gaat dat elektrisch rijden wat worden. De energie inhoud van een batterij gaat per volume eenheid nooit dat halen van een liter benzine. Opladen duurt ook te lang en dat blijft zo.

vogelpootje | 27-06-22 | 16:04 | 4

De hoop is gevestigd op solid state accu’s.

Lubbberrtt | 27-06-22 | 16:15

Zeg nooit nooit, er kan zo maar een ontwikkeling gedaan worden waarmee batterijen opeens 50% meer energie per volume of gewicht kunnem bevatten...

En dan bereiken batterijen bijna pariteit met fossiel...

ReyNemaattori | 27-06-22 | 18:17
▼ 1 antwoord verborgen

Begin maar vast flink met kietelen, ik weet nog niet wat ik ga rijden straks.

pibasso | 27-06-22 | 16:04 | 1

Ik heb een elektrische auto, hiermee gaan we het klimaat niet redden. Elke keer verbaas ik mij over de energie die door een snellaadstation wordt geproduceerd, voor de energie in mijn auto is heel veel energie nodig van een centrale. Ja, in de folder is de energie duurzaam, maar 's avonds geen zonlicht en geen wind, hoe dan

gelukwastoengewoon | 27-06-22 | 17:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland