Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

FD: 'Oekraïne niet bij EU is Schuld van GeenStijl'

Ja die koppen we wel in hoor

We zeggen het eerlijk, Volo: Er is geen plaats voor jullie in de EU

Matthijs Bouman is econoom. Economen zijn sociale wetenschappers. Sociale wetenschappen zijn geen echte wetenschappen. Matthijs Bouman is eigenlijk een soort Leo Lucassen met een calculator, en dezelfde wrokkigheid als Leo Lucassen. Een wrokkigheid van wereldverbeteraars die de wereld willen verbeteren volgens hun eigen wereldbeeld en iedereen en z'n weblog de schuld geven als de wereld onwillig blijkt. Neem nou dat geneuzel over de toetreding van Oekraïne tot de EU. Rutte heeft daar geen zin in en volgens Matthijs Bouman komt dat omdat "een slecht vormgegeven stemprocedure" in 2016 een uitslag gaf die nu nog steeds het Nederlandse EU-beleid bepaalt. Nou, als dat zo zou zijn, dan vervult ons dat met trots want dat heeft het referendum z'n democratische werk goed gedaan. Maar wij willen de wereld niet volgens ons eigen wereldbeeld verbouwen, wij nemen de wereld gewoon zoals ie in werkelijkheid is. En wij denken: er is geen enkele stemprocedure denkbaar, hoe goed of slecht ook vormgegeven, waarin een meerderheid van Nederland vóór EU-toetreding van Oekraïne zou stemmen. Want dat Rusland een klootzakland is, maakt de corrupte, übernationalistische oligarchie Oekraïne nog geen theekransje. Dus bedankt voor de credits, Bouman, maar je bent echt veel te genereus voor GeenPeil. Get over it.

Hier Bouman. Stukje echte wetenschap

Nederland wil Oekraïne niet in de EU

Maar IJsland is van harte welkom!

Bron: een paper over het Oekraïne-referendum van de politicologen van Stuk Rood Vlees

Bouman ignores the science

Bron: nog een stukkie Stuk Rood Vlees.

Zeker ook de schuld van GeenStijl, Boumans?

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Ik denk dat we appels met peren vergelijken. Iedereen grijpt nu terug op zaken die in het verleden speelden. Sinds Zelensky aan de macht is wordt er hard gewerkt aan hervormingen en de bestrijding van corruptie. Oekraïne streeft meer de Europese gedachtengang na dan veel leden van de EU. Waarom denk je dat Poetin ze nu aan het uitroeien is?

liflafje | 31-05-22 | 08:57

Niet zo piepen mannen! Het IS toch ook 1 van de redenen dat Rutte terughoudend is met hulp aan Oekraïne en met het lidmaatschap voor de EU? Dat referendum speelt uiteraard mee, waarvoor Zelensky alsnog zijn dank uitspreekt aan het Nederlandse volk.

Het is natuurlijk ook de vraag, wanneer je EU waardig bent! Als je gezapig zoals IJsland braaf je zaakjes afhandelt maar nooit op de proef werd gesteld, feitelijk een veilig en vrij leven hebt onder de paraplu van de VS, of wanneer je de zaakjes wat minder op orde hebt maar wel laat zien te willen vechten voor vrijheid en democratie.

Dan is hier de uitslag duidelijk: Wij zijn de kruideniertjes van Europa, als er maar geen potverteerders komen! Dat ze willen vechten voor hun en onze vrijheid tegen een maffiastaat met een groot leger is van ondergeschikt belang. Dus jongens, wees er maar trots op. Het referendum heeft laten zien wie wij echt zijn. Om je dood te schamen.

Beste_Landgenoten | 31-05-22 | 08:29 | 1

Nou nou, wat een opgewonden tegeltje. Oekraine is meer Russisch verwant dan Europees. Vergelijkbaar als Turkije. En eindeloos de EU uitbreiden met landen die daar letterlijk en figuurlijk steeds verder vanaf staan, lijkt me nou een heel slecht idee.

volksvaderland | 31-05-22 | 08:52

Het uitbreidingsmodel van de EU is ongeveer het tegenovergestelde van het Romeinse Rijk. RR deed een militaire invasie en plukte dan het land leeg. EU sluit een dealtje met plaatselijke elite en stuurt dan geld om allerlei waardeloze projecten uit te voeren waarbij het nodig geld achter de strijkstok blijft hangen. Daarom moeten er ook steeds meer en nieuwe landen bij om dat mechanisme te blijven voortzetten.

UpdateAvailable | 31-05-22 | 07:41

Joost Kuppeveld die vroeger bij DasKapital zat schrijft ook voor FD. Ook zo'n halfzacht figuur met nietzeggende meninkjes. Nee, het FD is hard achteruit gegaan en wordt ook steeds meer door die woke troep overwoekerd.

UpdateAvailable | 31-05-22 | 07:37

Je ziet hoe het EU-drammen in zijn werk gaat: als land X lid is , moet land Y ook. Ze krijg je er steeds meer foute armoedzaaiers bij. Maar hoe groter de EU, hoe meer status en macht voor politici en ambtenaren. Het enige dat ze in de weg staat zijn hun eigen burgers, door wie ze zogenaamd gekozen zijn, en wier belangen ze eigenlijk horen te vertegenwoordigen.

Tempolier | 31-05-22 | 07:33

LOL Ja Russen maken westerse wapens buit en die verkopen ze. De thuispartij heeft wel andere dingen aan zijn hoofd.

Theodorus.Goldbach | 31-05-22 | 06:05 | 1

En die verkopen ze ook nog eens aan de vijand. Die jihadis in Idlib vechten tegen het regime van Assad waar de Russen nog wel eens voor willen vliegen.

Alexander des Burgus | 31-05-22 | 07:31

Wat ook nog belangrijk is. Hoe meer oost Europese arme landen toetreden, hoe meer eigen praktisch opgeleiden, onderkant van de samenleving in de verdrukking raakt. Lonen blijven laag dan in bv schoonmaak etc. Zelfde is ook in China door goedkope arbeid uit alle kanten van China die naar de Tier 1 steden gaan blijft arbeid heel goedkoop en dus de onderkant komt niet hoger.
Het is ook niet duurzaam want door de lage prijzen wordt elke put elke 2 maanden geschilderd bv.

Beter inzetten op een innovatieve hoge lonen samenleving zoals Zwitserland maar er zijn meer voorbeelden.

Het kan niet samen massale immigratie en innovatie en een hoge lonen samenleving waar het voor iedereen in een land goed toeven is.

Alexander | 31-05-22 | 04:36

FD = BNR was Kees de Kort. Daar zou Bouman eens in de leer moeten gaan.

Alexander | 31-05-22 | 04:28

Heerlijk hier in Thailand en remote werken. Hier nog geen D66 samenleving. Nog gewoon plastic rietjes, geen idiote inflatoire statiegeld op blikjes. Geen genderneutrale wc's en toch heel veel Ladyboys die gewoon de dames wc ingaan of de heren wc.
Ver weg van het gezeik in Europa heerlijk.
Wat zou het fijn zijn als landen eens voor hun eigen inwoners opkomen. Beetje meer als Denemarken, Hongarije, Noorwegen wat strategischer denken.
Heerlijk hier straks met de gasprijzen in Nederland haha .
Bouman kan het wel betalen en die raakt zijn baan niet kwijt maar veel industrie kan niet meer produceren met hoge gasprijzen en midden onderkant samenleving gaat een koude en heel dure winter tegemoet.
Sad but true maar een keuze van politici. Het hoeft niet.

Alexander | 31-05-22 | 04:23

Ah de grootbank laaf Bouman. Verschrikkelijke man. Heeft een non realistisch macro economisch wereldbeeld. Vast een D66-er

Alexander | 31-05-22 | 03:57

De Russen staan net voor de deur. Oma zei het. Ma zei het. Nu is het even anders. Ik vond het best leuk toen met Jan Roos maar nu denkt hij hier anders over. Tsja, ze lijken op ons die Ukrainers..

Deurdonderer | 31-05-22 | 01:02

Ik stem tegen alles wat uit Brussel komt. Lekker handig. Is er trouwens ook iets goeds uit Brussel gekomen ?

HaaiBaai | 31-05-22 | 00:02 | 1

Jazeker, bananen mogen niet te krom zijn en uw stofzuiger mag max 1000 watt verbruiken.

Crankhead | 31-05-22 | 00:42

„ Since gaining independence in 1991, Ukraine has been one of the top 10 arms exporters globally. The weapons have gone mainly to countries in Africa and the Middle East. However, many of these operations were far from legal: taking advantage of chaos and corruption, independent arms barons devastated warehouses filled with Soviet-era equipment, as did security forces and officials ready to violate international embargoes that liquidated the smuggling market.“

Arms smuggling in Ukraine can be divided into three periods: the “wild 90s”, before the start of Russian aggression in 2014, and after. Andriy [name changed at the request of the interviewee], a former employee of the Security Service of Ukraine, says that the trafficking of Soviet weapons became perhaps the most profitable area of illicit commerce in the 1990s. They sold everything: helicopters, planes, tanks, machine guns and ammunition. Smuggling was carried out by both civil servants and criminals.“

zaborona.com/en/the-secret-paths-of-u...

Voor wie het niet gelooft, het Zweeds onderzoeksinstituut SIPRI heeft dezelfde conclusie getrokken

theo-is-dood | 30-05-22 | 23:51

Grappig, dat gefrustreerde en afgunstige toontje van die Bouwman, de druiven schijnen wel erg zuur te zijn. Het lijkt wel een joper.

Argyronauta | 30-05-22 | 23:40

Ben eigenlijk al afgehaakt na de FD zinsnede "waarom het onze oorlog vechtende Oekraïne dan niet?". Onze oorlog? Ik kan me niet herinneren dat wij een oorlog voeren en dat wil ik graag zo houden.

Zoelense Hobbyboer | 30-05-22 | 23:33 | 3

Inderdaad, dat zijn misschien wel de gevaarlijkste opmerkingen die een krant kan maken. Hiervoor zou de krant niet alleen op de vingers getikt moeten worden maar opgedoekt moeten worden. Dit valt onder zgn. Nepnieuws.

Linke Soep | 31-05-22 | 00:12

Het is niet onze oorlog en het is niet eens zijn oorlog want anders zou geen tijd hebben om op zijn uitgezakte reet stierenmest te krabbelen in het FD maar aan het oostfront op een heroïsche aardappel per dag op Ivans te mikken. Maar oorlog is voor dat soort lui als het lidmaatschap van een soort supportersvereniging. Met bijpassende geestelijke incontinentie, waarvan je dan kennelijk in het FD getuigenis gaat optekenen.

Mazzelstof | 31-05-22 | 06:12

De VS vochten in 1944 ook niet onze oorlog in Normandië. Als het aan ZH ligt, hadden we nu Duits of Russisch gesproken. Dat benepene. Waar komt dat vandaan ZH? Kreeg je thuis aan tafel als laatste van de gehaktballen?

Beste_Landgenoten | 31-05-22 | 08:44

Geenpeil heeft bij dat referendum alleen maar zaken uit het voorstel naar de burger gebracht, de burger die dat nooit op eigen houtje zou gaan opzoeken en lezen. Door die actie zijn ook andere partijen bezig geweest zaken uit het hele voorstel om Oekraïne bij de EU te betrekken uit te lichten. Er was geen duidelijk media item in de kranten of op TV die bepaalde zaken naar de burger bracht, alsof het krampachtig stil gehouden moest worden. Maar ja, het resultaat kennen we, het referendum werd afgeschaft en zo kon Rutte lekker op eigen houtje zonder inbreng van de burger zijn agenda afhandelen.
Achteraf maar blij ook dat Oekraïne niet bij de EU is gekomen, anders was nu de EU in oorlog met Rusland.....

Sinclair | 30-05-22 | 23:32

Vreemd, ze gaan bij het FD helemaal niet in op waarom mensen tegen stemden bij dat referendum, laat staan of die redenen redelijk of onredelijk waren volgens het FD,.

Dus de clou mist. Nu weten we nog niets, FD. Schrijf dan niets.

AdvocatusDiaboli | 30-05-22 | 23:15 | 1

O laat maar. Mathijs Bouman.

AdvocatusDiaboli | 30-05-22 | 23:21
-weggejorist-
Met_baard | 30-05-22 | 23:13

Ik heb tegen gestemd. Mede om de millitaire paragraaf en omdat ik ongelijke millieu/dierenwelzijnregels bij vrijhandel niet zo handig vind.
Ook dacht ik dat het oosten van de Oekraine een middenpositie nodig had.
Nu heb ik spijt. Met deze Russen begrijp ik de Oekraïners

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 23:13 | 2

Dat vind ik raar. Exact om dezelfde redenen heb ik tegen gestemd, ook omdat het land zo corrupt is als de pest. Ik verafschuw de slachtoffers en de inval van de Russen maar laten we niet vergeten dat het leger van de Oekrainers al vanaf 2014 aanvallen uitvoeren op het Oosten van dat land, wat voor een groot deel wordt bewoond door Russen. Het is een wespennest en daar had de EU niet in moeten porren, zeker gezien het feit dat grote broer Amerika daar vuige spelletjes speelt.

Milovsky | 30-05-22 | 23:48

Je kan het ook omdraaien, met deze Oekrainers begrijp ik de Russen, het is één pot nat. Probleem bij dit soort oorlogen is dat wij alles naar onze humanistische maatstaven meten. Russen en Oekrainers vechten heel anders als Westerlingen, hetzelfde geldt voor Japanners, Chinezen en, even generaliserend, Mohammedanen. Aan een mensenleven, ook aan het eigen, wordt bij dat soort volkeren veel minder waarde gehecht als bij "ons" en een onderscheid tussen burgers en soldaten wordt daar ook niet gemaakt.

bergsbeklimmer | 31-05-22 | 07:05

Ik vind toch dat we europa een beetje vertrouwen moeten, ook met de toetreding der Oekraïne. Ze weten echt wel wat ze doen en hebben grote successen na te wijzen zoals Griekenland.

jan huppeldepup | 30-05-22 | 23:07

Wat toevallig, Lezeres is binnen en daar komt ook Kees zijn nieuwe vriendin.
youtu.be/c2IP4PEiN-0

BrutusBosch | 30-05-22 | 23:02

Ik heb werkelijk nog nooit 1 column van Mathijs Bouman in het FD gelezen waarin fundamentele vragen worden gesteld t.a.v. het gevoerde economische beleid. Daarbij hebben zijn columns m.i. de diepgang van een roeiboot, misschien is dit wel de reden waarom hij mag aanschuiven bij diverse mediaprogramma's... Mathijs Bouman, de Ivo Niehe onder de economen ;)

therealbraindump | 30-05-22 | 22:34 | 3

Ivo Niehe, o nee, niet Ivo Niehe.
Met die nare vlakke stem en die elke potentieel interessant gesprek weet te ontwijken c.q. te verkloten.
Doen dan maar weer bevrijde geluiden terug.

AdvocatusDiaboli | 30-05-22 | 23:20

Ivo Nihil.

grapjasz | 31-05-22 | 00:07

Zijn anti crypto columns zijn ook altijd heel vermakelijk en worden altijd compleet gedebunkt waar ie dan niet op reageert

Alexander | 31-05-22 | 04:26

Weet Bouman als econoom hoe het met die superkippenschuur staat waar Rabo samen met een andere NL bank 150 miljoen in staken.

General McAuliffe | 30-05-22 | 22:33 | 1

Is het dus toch gewoon allemaal de schuld van de Rabobank.

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 23:14

Ik denk dat de meeste mensen Oekraïne van voor de oorlog zonder twijfelen in zouden indelen bij de corrupte half-dictaturen.

Zeurders | 30-05-22 | 22:26 | 1

Corruptie daar schijnt epidemisch te zijn, nog erger dan Rusland.

drs.Nee | 30-05-22 | 23:02

Ah dat herinner ik me nog, ik wilde hun er ook niet bij hebben.
Maar daarna is de democratie toch afgeschaft.
Dus wat is nu het probleem, ons hoeven ze nooit meer te vragen. Wij waren toch dom?

Arendsoogje | 30-05-22 | 22:24

Ik heb mee gedaan met het referendum omdat we gingen aantonen dat de EU helemaal niet democratisch was. Het verdrag is er ook gewoon gewoon gekomen dus dat is aangetoond.
Overigens kan de EU nu wel blij zijn, want zonder hadden in alle emoties Oekraïne nu meteen lid gemaakt.

laaggeiletterd | 30-05-22 | 22:15

Kattenbakmedium.
Grootcommerz versus de zelfstuurbaarheid van de kudde consumenten.
De magistrale oefening was het tot democratische wasdom komen van een heel pril verzet, een internetachtige constructie calvijnzijdank, snel kortwieken voor het gras wortelt.

Heeft aangetoond dat de poppenkast poppenkast is,
dat poppenkast weinig te doen heeft met het land,
behoudens het in de vernieling helpen.

Sommige wezelwoorden raden hele landen af om er ooit bij te komen of eruit te stappen als het nog zou lukken.

Andersom, de nieuwe ost-krieg, heeft wel de kansen van Rusland versjteerd om er ook gezellig bij te komen. Had graag alle Cyrilliërs in ons team gehad.
Versus het glimlachende gevaar.

Eu, de clown and a grumpy old bear hebben een teringzooi aangericht.
Trojkabunalia, wacht in spanning af.

Finansies en politieks ligt elkaar niet erg, maar hebben één gemene deler:
Demense verliezen.

Ach en wee, hadden de mensen maar een land.

hallevvezool | 30-05-22 | 22:10

Beste Mathijs Bouwman. Je bent econoom en columnist. Dus ik snap dat echt nadenken en daadwerkelijke kennis niet je sterkste punten zijn. Daarom zal ik even wat uitleggen.
Uit jouw column: "Volgens Rutte moet het land eerst nog stappen zetten. Minder corruptie, goed bestuur, dat werk. Maar daar is het kandidaatlidmaatschap toch juist voor bedoeld?"
Nee Mathijs, daar is dat kandidaatlidmaatschap NIET voor bedoeld. Dat is bedoeld om aan te tonen dat je er al aan voldoet. En natuurlijk, de EU heeft daar al de nodige keren de hand mee gelicht. En daarom jammert de EU ook de hele tijd over Polen en Hongarije. Ja maar geen onafhankelijke rechterlijke macht. Ja, maar niet democratisch. Die landen voldeden niet. Mochten eigenlijk geen lid worden. Maar ja, als president van de Europese Commissie (momenteel von der Leyen, om het even over falen te hebben hé) scoor je bij je mede EU-aanbidders deugpunten door de EU zo veel en snel mogelijk uit te breiden. Dus toch maar toelaten, dat komt nog wel goed. Nee, dat doet het dus niet.

Net zoals jouw rijexamen niet bedoeld is om je door de examinator op het bestaan van een rem te laten wijzen, is het kandidaatlidmaatschap niet bedoeld om aan jezelf te werken. Het is bedoeld als examen, bewijzen dat je voldoet. Omdat er achteraf niets meer af te dwingen valt. Zie Polen, zie Hongarije.

TheEgg | 30-05-22 | 22:03 | 2

Het is een beetje zoals op de woke universiteiten: iedereen krijgt sowieso een zesje voor de inspanning (want het is niet niks smorgens je bed uit kimen) en na 4 magere jaren een master; iedereen mag meedoen. Inclusief zijn. Selectie is discriminatie.

Ir_HardGelag | 30-05-22 | 22:47

En dat kandidaatlidmaatschap helpt! Een kandidaatlid wordt meteen een modeldemocratie. Kijk maar naar Turkije.

MAD1950 | 31-05-22 | 00:07

'Het onze oorlog voerende Oekraíne'? Waar heeft zo'n figuur het over?

Lewis | 30-05-22 | 22:03 | 2

Hij heeft denk ik iets te veel crack gerookt vandaag.

peterdh | 30-05-22 | 22:08

Dit! Lees het heel vaak. Vrijwel een mainstream mening zo onderhand. En tegelijkertijd volhouden dat de Russen paranoïde zijn. Knap.

Gen. Maximus | 30-05-22 | 22:22

"Als servie albanie er turkije...", kijk en dat als voorbeelden noemen waarom je wel lid zou mogen worden is dus een blunder van jewelste. Da's een beetje van; "ja de buurman steelt, en de andere buurman licht het UWV op, dus dan mag ik dat ook allemaal doen". De genoemde landen hadden ook *nooit* lid mogen worden. Maar het machtsgeile immer uitbreidende EU zal het aan de reet roesten welke corrupte, economisch desastreuze, mensenrechtenonterende landen ze erbij halen. Hen gaat het om eigen macht. En hoe meer landjes erbij zitten hoe minder de andere landen te vertellen hebben, hoe meer macht er verdunt wordt, ergo hoe meer de EU te vertellen heeft in de EU landen. Dat die landen alleen maar gedl kosten doet natuurlijk niet terzake. De EU heeft als primair (en enige) middel van bekostigen van zaken het uitgeven van geld van landen waar zij verder toch geen reet te maken hebben of voor op zullen komen. Dus het noemen van die drie landen, zou *JUIST* een reden moeten zijn waarom we niet nog een vierde corruptiestaat erbij moeten nemen. We hebben er al teveel.

peterdh | 30-05-22 | 22:03

Haha, die Bouman! Rutte veegde zijn reet af met de referendumuitslag, maar diezelfde uitslag zou nu nog steeds bepalend zijn!

Rhenium | 30-05-22 | 22:01

Ik leef mee met Oekraïne en volg de oorlog die nu in dat land woedt dagelijks. Maar ik stemde met het Oekraïne-referendum tegen. Onder meer vanwege de grote corruptie in dat land. En ik ben sowieso mordicus tegen de EU, die steeds maar groter wil worden en aan haar eigen megalomanie ten onder zal gaan.
Zelensky, die ik als president in oorlogstijd een sterke figuur vind, had recent de euvele moed om te beweren dat Oekraïne "klaar" was om tot de EU toe te treden.
Maak het een beetje, Oekraïne ligt half in puin, is nog steeds corrupt en nog lang niet klaar voor een EU-lidmaatschap.
Oekraïne verdient onze steun, en hulp in diverse vormen. Poetin moet gestopt worden, wat ook ons belang is, maar een EU-lidmaatschap? Dat lijkt me voorlopig volledig buiten de orde.

KeesBruin | 30-05-22 | 22:00 | 1

En als de voorzitter van de Europese Commissie een realist zou zijn, dan had deze Zelensky gezegd om rond 2042 nog eens een aanvraag in te dienen.

Rhenium | 30-05-22 | 22:14
-weggejorist-
panthoseen | 30-05-22 | 21:55 | 1

"De reden ligt ongetwijfeld in dat rampzalige raadgevende referendum van 2016..."
Ik snap het gebruik van het woord 'ongetwijfeld' niet. Want er wordt geen onderbouwing gegeven. Waarom zou Rutte zich anno 2022 nog iets gelegen laten liggen aan een referendum-uitslag die in 2016 reeds volledig werd genegeerd?

Schoorsteenveger | 30-05-22 | 21:55

Dat referendum zit de gevestigde orde nog steeds ongelofelijk hoog! En Bouman kennelijk ook. Daarom kletst hij nu over "een deel van de bevolking" dat tegen stemde. Dat is geen "deel", dat is de meerderheid van de actieve kiezers, dat heet democratie, maar daar heeft Bouman dan even geen boodschap aan.
Alleen als de uitkomst van de stemming naar zijn zin is, is het goed. Zo niet, dan gaan we opnieuw stemmen, totdat het 'ja' wordt. Hebben we met de EU-grondwet ook zien gebeuren.
Enfin, dankzij de democratie-hatende partij bij uitstek, D66, is het referendum intussen om zeep geholpen.

KeesBruin | 30-05-22 | 21:55 | 1

Ik herinner me dat de media opriepen om niet aan het referendum deel te nemen in de hoop dat de het minimale percentage van30% niet gehaald zou worden. Ze hebben daarbij misgegokt en dat steekt hen. Vandaar deze wrok naar Geenstijl.

piervisser | 30-05-22 | 22:40

Mathijs Bouman, misschien wel de slechtste "econoom" van Nederland.

Wattman | 30-05-22 | 21:55

Bouman doet samen met Dijkman een dagelijks hersenspinseltje publiceren in het FD.
Het is over het algemeen geestelijke armoe troef.
Vroeger kon je nog reaguren op het FD, dat hebben ze ook maar snel afgeschaft, kan nu alleen nog via de mail via opinie@fd.nl

Voor de rest wat iemand hierboven al schreef, de vertalingen uit het FT lijken rechtstreeks via google translate te komen, de kwaliteit van die krant holt helaas hard achteruit.

Maya de Blij | 30-05-22 | 21:50

Ach, op een tegeltje op de WC van mijn overgrootouders stond al:
"Al schrijft Mathijs Bouman nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel"

radiatorknopje | 30-05-22 | 21:49

We gaan de ongelijkheid in de wereld steeds meer zelf ervaren. Vrijwel iedereen wil de vrijheid en de westerse welvaart, maar de meeste landen zijn helaas arm en corrupt. Oekraine probeert wanhopig zijn mogelijk enige kans te grijpen deze vrijheid en op termijn welvaart te krijgen door aansluiting bij EU en Navo. Noordafrikanen, arabieren, afrikanen, en andere immigranten zien de kansen om in hun eigen land een fatsoenlijk bestaan op te bouwen met de dag slinken door corruptie, klimaatverandering en overbevolking, en komen naar ons.
Want wij hebben wat iedereen wil; vrijheid en welvaart, en we gaan nu voelen dat de rest van de wereld dit ook wel en het komt halen bij ons.

zeeman73 | 30-05-22 | 21:46

Iets met geen brandend vuurtje binnen halen, toen niet willen veranderen om eventueel kans te maken, hoewel het me dan nog geen goed idee had geleken, en nu nood aan de man is, verbolgen zijn.

Laat onverlet dat die oorlog aldaar nooit had moeten zijn, maar waar twee vechten...

GKJP | 30-05-22 | 21:42

'Economen zijn sociale wetenschappers. Sociale wetenschappen zijn geen echte wetenschappen.'

LOL is zo.

henkiedeboer | 30-05-22 | 21:41

De Tweede Kamer wil toch al starten met het ondersteunen van de wederopbouw van Oekraïne? Geloof dat ik dat nog treuriger vindt. Er wordt nog gevochten. Mensen verliezen hun levens. En de Tweede Kamer vindt zichzelf weer eens belangrijk.

Bataafje | 30-05-22 | 21:40

Die Matthijs lacht de ballen uit z’n broek als hij ziet hoe snel het roze blog op de kast wordt gejaagd.

Komjehiervaker | 30-05-22 | 21:39 | 1

Lulkoek. Matthijs kletst uit zijn nek over dat referendum, en Van Rossem maakt dat hierboven met harde cijfers duidelijk.

KeesBruin | 30-05-22 | 21:47

Ukraina is een bodemloze put - in meerdere opzichten.

bisbisbis | 30-05-22 | 21:38 | 1

Overdreven. Niemand had vooraf gedacht dat ze zo lang tegen Rusland stand zouden houden. Ze hebben echt wel wat gehad aan de steun na 2014

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 23:04

"Het Nederrlandse EU beleid."? Nederland heeft geen EU beleid, de EU heeft beleid en wij tekenen bij het kruisje. Kohl en Mitterand, die hadden een EU beleid, door angst gedreven en hebben ons aan het handje meegenomen in een bureaucratie waar we nooit meer uitkomen en waarvoor China het lichtend voorbeeld lijkt te zijn..

Blauwpetje | 30-05-22 | 21:35

Matthijs Bouman is een blije geit die nog niet eens in de schaduw van Kees de Kort mag staan.

U-boot | 30-05-22 | 21:34 | 1

Altijd bijzonder gevonden, die Kees. Die man weet alles. Kom daar maar eens om. Lol.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:39

De uitslag van een referendum van zes jaar terug waar de premier destijds zijn reet mee afveegde zou de reden zijn dat Rutte nu tegen kandidaatlidmaatschap is? Ik volg Bouman niet helemaal. Maar los daarvan, ik krijg steeds meer het gevoel dat al die columnisten en stukjesschrijvers die nu eisen dat Oekraïne bij de EU komt straks weer staan te huilen als blijkt dat ze in Charkov minder enthousiast zijn over gaybrapaden.

"Het matrozenpetje haalde geen zetel en slijt zijn dagen nu als roddeltante op Youtube."

Dat klopt dan weer wel, hoewel hij niet slecht schijnt te boeren.

Tashtego | 30-05-22 | 21:30

Neem aan Bouwman zijn kids inmiddels heeft aangemeld om te vechten voor ‘onze’ zo geliefde Donbas? Of blijft zijn bijdrage aan ‘onze oorlog’ beperkt tot het schrijven van zurige stukjes, veilig getypt op zijn zolderkamer in een gegoede buurt?

JohnLocke | 30-05-22 | 21:30

> er is geen enkele stemprocedure denkbaar, hoe goed of slecht ook vormgegeven, waarin een meerderheid van Nederland vóór EU-toetreding van Oekraïne zou stemmen.
Klopt. Maar er is ook geen stemprocedure waarin een meerderheid van Nederland tegen EU-toetreding van Oekraïne zou stemmen.
De meeste mensen interesseert het geen zak.

koeberg | 30-05-22 | 21:30

Waarom heten vervelio's toch zo vaak Matthijs..?

grapjasz | 30-05-22 | 21:29

Mijn voorstel is; Oekraïne erin, Nederland eruit.

Brabeaulander | 30-05-22 | 21:29

Gooi een paar landen uit de eu in plaats van er weer een land bij te nemen.

Schadenfreude | 30-05-22 | 21:28

De EU wil vanwege geopolitieke redenen Oekraïne bij de EU hebben. Wat de Nederlandse burger vindt, is oninteressant.

thanseeuwen | 30-05-22 | 21:28 | 3

Dat ja.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:31

Nou, daar heeft de EC natuurlijk wel een punt...of zie jij het geopolitieke belang niet?

Bataafje | 30-05-22 | 21:42

@Bataafje | 30-05-22 | 21:42: Er is alleen maar een geopolitiek belang. Daarom is de houding van de EU ook zo fucking schijnheilig.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:50

"raaskallende Kamerleden met een voorkeur voor complottheorieën"
Hoe refereer je aan Baudet zonder Baudet te noemen..

koeberg | 30-05-22 | 21:28 | 1

Zo dus, want dat is het enige in het artikel waar Bouman gelijk in heeft.

Maya de Blij | 30-05-22 | 21:41

Het feit dat Zelensky van de week tijdens het interview met Tweebeken keihard durfde te beweren dat er helemaal geen corruptie in Oekraïne is al een aardige indicatie dat het land zo corrupt als de pest is.

zwellevertje | 30-05-22 | 21:25 | 2

Die Tweebeken krijgt de vragen ook maar door haar oortje ingefluisterd (dus blijft lievv)... verder best wel tenenkrommend zoals de Nederlander met het vingertje blijft zwaaien en de maat nemen... terwijl die oekrainers letterlijk een strijd van leven op dood voeren... wat nog niet helemaat is doorgedrongen bij sommige geborneerde kaaskoppen... zucht.

grapjasz | 30-05-22 | 21:35

Bijzoneee statement. Ik zou voor geen enkel land mijn hand in t vuur steken. We weten dat het ook in westerse landen af en toe speelt. In arme landen is het schering en inslag

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 23:05

Overigens even over het Financieele Dagblad: wat een baggerkrant is dat geworden in de afgelopen jaren. Vol met zeikwijven met emotionele shit, woke-economen die kek willen doen maar niet kunnen schrijven en vooral heel veel tik- en taalfouten. Aan de inhoudelijke artikelen is vaak geen touw vast te knopen, wellicht geschreven door een stagiair die de materie nog niet echt onder de knie heeft. Van een kwaliteitskrant voor de belegger naar een vod.

Joris Beltsin | 30-05-22 | 21:24 | 7

@Zwizalletju | 30-05-22 | 22:04:
Zelfde hier. We hadden het er dit weekend hier nog over en ook ik heb nog een abonnement, dus help mij er aub aan herinneren dat ik het over 2 maanden opzeg. Waar bij voorbaat dank!

Basil Fawlty | 30-05-22 | 22:19

@Basil Fawlty | 30-05-22 | 22:19: Je kunt dat nu al opzeggen.

Frau Merkel | 30-05-22 | 23:02

Eens Basil ! Wel jammer maar eens

Alexander | 31-05-22 | 04:24
▼ 4 antwoorden verborgen

'Belangrijke redenen om tegen EU lidmaatschap van Oekraïne stemmen'.
Doe er niet zo moelijk over. Mensen hebben er gewoon geen zin aan. Het kost geld, het levert gezeik op, de EU is al kut, nog meer gekut erbij want Oekraïne is ook gewoon kut. Je hoeft niet altijd alles uit te moeten leggen. Ik was eens bij een psycholoog die mij adviseerde ook eens wat vaker op mijn gevoel af te gaan. Daarom heb ik tegen het associatieverdrag gestemd. Vanwege mijn gevoel. Ga ook niet meer proberen om met rationele bullshit mijn gevoel naar de kloten te schieten. Ik heb geleerd te luisteren naar mijn gevoel.

Leptob | 30-05-22 | 21:22 | 3

Misschien heb je daar een goed punt. Misschien is het niet 'ik denk dus ik ben' maar 'ik voel, dus ik ben'. Zo'n slecht idee is het niet - sterker nog, het klinkt vernuftig. Ik neem aan dat je boven de 45 jaar oud bent? *bril terecht schuift, aantekeningboekje erbij pakt, onopvallend de lijst met controle-vragen checkt*

anja | 30-05-22 | 21:28

@Leptob | 30-05-22 | 21:46:

Even OT, maar ik heb een tijdje terug bij een GGZ meneer gezeten. Op aanraden van dokter, waar ik al tijden niet was geweest.

'of ik lief genoeg voor mijzelf was'....

Daar heb ik maar geen GKJP antwoord op gegeven.

Wereld zit in een impasse, die het zelf het uitgelokt. Rusland de mes op het keel zetten lukt niet, want bommetjes. Oekraïne bij de EU, al helemaal niet, die willen uit eigenbelang (geld), en met dat klere inlegvelletje zitten we al aan ze vast, zo ook met die oorlog.

En stel ze maken ze aspirant lid, wat mij niets zou verbazen, worden wij dan automatisch niet betrokken in die oorlog?

Ik ga eten, ik lul weer uit mijn nek. Waarvoor excuses.

GKJP | 30-05-22 | 22:06

Het was al fout om landen als Hongarije en Bulgarije er bij te halen dus dan moet je een land dat qua corruptie nog veel erger is er gewoon uit laten.
Handel a la EEG prima maar meer ook echt niet.

2voor12 | 30-05-22 | 21:21 | 2

Ik dacht dat we blij moesten zijn met een paar tegenstemmers en veto roepers.

uisge baugh | 30-05-22 | 21:25

Het gaat om de goedkope arbeidskrachten, delfstoffen, graan en niet te vergeten 40 miljoen consumenten erbij.

Asteroid-B612 | 30-05-22 | 21:48
-weggejorist-
Nonkel Frituur | 30-05-22 | 21:20

"volgens Matthijs Bouman komt dat omdat "een slecht vormgegeven stemprocedure" in 2016 een uitslag gaf die nu nog steeds het Nederlandse EU-beleid bepaalt.''

Nou, dat betwijfel ik, maar zelfs als dat zo zou zijn, wat dan nog? Is Nederland het enige EU land dat tegen een vreemdsoortige, 'versnelde' toetreding van Oekraïne tot de EU is? Ik dacht dat alleen die Baltische staten, Polen, en wellicht nog een paar voormalige Oostbloklanden vóór zijn. De rest, heel West-Europa, is tegen, en terecht.

Dr_Johnson | 30-05-22 | 21:20 | 2

Bouman doelt op "een slecht vormgegeven stemprocedure" vast op de onwetendheid van politici zoals D66'er Pechtold die wél een oordeel velden over het referendum, maar niet eens de moeite namen om het associatieverdrag van de EU met Oekraïne te lezen.

drs.Nee | 30-05-22 | 22:15

daarbij het feit dan men een raadplegend referendum met zeer lage opkomst wel ging opvolgen. Slechte raad moet naast je neerleggen. Dat hadden ze in Uk ook moeten doen. Hoe dom is Rutte en hoe dom is Cameron geweest.

AntiZanicz | 30-05-22 | 22:23

Alsof Rutte zich ook maar iets zou aantrekken van een Raadgevend! referendum en z’n oren zou laten hangen naar de tegenstemmers.
Verder is Turkije al 40 jaar aspirant-lid en wordt nog altijd aan het lijntje gehouden.
Wat niets te maken heeft met welk referendum dan ook.
Vervolgens stelt Bouman dat de tegenstemmers te dom zijn om in te zien dat het een slecht voorgegeven referendum was, anders hadden ze vast en zeker vóór gestemd.
Conclusie.
Mathijs is geld verloren op Russische of Oekraïense kippen, Mathijs is verliefd op een Tinderhoer uit Kiev, of is gewoon een omhooggevallen koekenbakker die het iets te hoog in z’n bolleke heeft.
Op dit moment Oekraïne bij de EU betekent een faillissement voor de gehele unie.

Ruimedenker | 30-05-22 | 21:19

Pecunia non olet

Tijdens de 80 jarige oorlog werd er ook in wapens gehandeld met Spanje. Dus niks nieuws aan de horizon.

Schemerlamp | 30-05-22 | 21:19

Niveau lagere school. Wat een kneus.

ChalinaRosa | 30-05-22 | 21:19 | 1

Idd, eig is elk woord te veel.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:32

Oeķraine bij de EU gewoon volgend jaar al! Vrij verkeer van mensen. Laat alle Oekrainers hierheen komen. Vooral degenen die iets kunnen. Wij hebben genoeg plek. En het drukt de lonen zo lekker hier of niet gekkie Matthijs? En dan ook 'onze oorlog'. Bedoelt hij de EU oorlog aangewakkerd door Verhofstadt en de eurofiele elite?

Ir_HardGelag | 30-05-22 | 21:18

Waar halen die Syriërs hun geld vandaan om die wapens te kopen?

Hadena | 30-05-22 | 21:16 | 6

Gewoon van Rutte uit een geheim potje? Of verklap ik nu een staatsgeheim?

Spie | 30-05-22 | 21:57

Onder andere van Nederland (dankzij Prutte) ,frankrijk ,GB, etc, etc.

A.I. van Dee | 30-05-22 | 22:01

Misschien moet eerst maar blijken dat het feitelijk klopt.

AntiZanicz | 30-05-22 | 22:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Mark Rutte die geen corrupte landen in de EU wil. Deze econoom schudt zijn hoofd bij al de onderliggende wiskunde. Hij verdedigt nu het Nederlandse belang bij een energieboycot van Rusland. Wat als een ander er met al die goedkope olie en gas vandoor gaat.

De moeder aller wetenschappen: de wijsbegeerte. Ik lust kwantummechanici voor ontbijt.

Hetkanverkeren | 30-05-22 | 21:15

"Als er geen plaats is voor Oekraine in de EU, zeg dat dan eerlijk.". Er is geen plaats voor Oekraine in de EU. Die is wel te verdienen, maar uit emotie dan maar weer een corrupt oostblokland, wat nu ook nog es opgebouwd moet gaan worden toe laten tot een EU met regels en richtlijnen waar ze voorlopig toch niet aan kunnen voldoen is waanzin.

PolarWolf | 30-05-22 | 21:15

Nou, trots op ons dan.

HD50 | 30-05-22 | 21:14

Europol is inmiddels ook wakker geworden en ze 'maken zich zorgen' dat de wapens die wij leveren weleens in de verkeerde handen konden vallen, zoals bijvoorbeeld terroristen, extremisten en criminelen. Kennelijk zijn niet alle Oekraïners schattebouten en vrijheidsvechters.

Wie had dat nu gedacht?

Maar despereert niet, ze gaan zich voorbereiden om verdachte bewegingen te monitoren en dat moet een eitje zijn met een exodus van 6 miljoen Oekraïners and counting. Tegen het einde van de oorlog moet Europol er klaar voor zijn want kennelijk zit het geboefte daar ook op te wachten ofzoiets.

Joris Beltsin | 30-05-22 | 21:14

Compliment ontvangen, Bouman.

Battery!!! | 30-05-22 | 21:13

Blijkbaar hebben de Oekraïners te veel wapens inmiddels.

BrutusBosch | 30-05-22 | 21:13 | 2

Of de Russen willen dat de stroom opdroogt en laten wat syrische knechtjes poseren voor wat leuke socials.

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 23:08

De Oekraïne heeft in de jaren negentig heel Afrika van Sovjet surplus wapens voorzien!
Embargo of geen embargo
Viktor Bout?

en.m.wikipedia.org/wiki/Viktor_Bout

theo-is-dood | 30-05-22 | 23:42

Zolang aan Nederland niet de oorlog is verklaard door welk land dan ook, dan zijn we niet in oorlog.
Maar dat gelul bezigt Kaag en Rutte ook frequent.
Het lijkt wel of ze de Oekraine-oorlog een A-status willen geven.

TonAlias | 30-05-22 | 21:13 | 2

Sorry, maar...

Die A-status hebben ze er al aan gegeven: De komende winter zal je dat al kunnen zien aan de gasprijs wanneer het eerst de 3,00 euro en dan de 4,00 euro een kuub gaat passeren.

BadPatNL | 30-05-22 | 21:30

Aan Oekraïne is de oorlog ook niet verklaard. Even los van of Oekraïne wel of niet in de EU zou mogen, of wel of niet óók onze oorlog uitvecht.

BenZen | 30-05-22 | 22:44

Het is domweg niet onze oorlog. Mss tenzij je denkt dat Oekraïne Europees is.
Dat is het niet, evenmin als Turkije of Vanuatu.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:11 | 7

Je hoeft njet stil toe te kijlen als ze elders bij bossen lopen te slachten. Leren we dan niks van Rwanda?

Shoarmamasutra | 30-05-22 | 23:10

@Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:35: bij het laatste dacht ik het niet..? maar ach, het zou me niks verbazen. Alles kan tegenwoordig, lijkt het soms.

anja | 30-05-22 | 23:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat men toen tegen stemde wil niet zeggen dat men later niet voor zou kunnen stemmen als de situatie in een land anders is. Zo'n referendum is ook maar een momentopname.

Hadena | 30-05-22 | 21:11 | 1

Mooi is dat. Laten we nog 3 keer een referendum houden over toetreden Ukraine tot de EU. Dat werkt toch niet als we alles zo benaderen?

In Ukraine moesten ze de eerste (in tig jaar) democratisch gekozen president wegjagen, ongrondwettelijk wegstemmen en een puppet-president aanstellen die WEL tekende bij het associatie kruisje. Vergeet dat niet.

Die sneue Remainers wilden ook precies zoals u redeneert NOG een referendum over Brexit houden na een intensieve 'end of the world' angstcampagne.

U heeft geen ongelijk hoor.

sjef-van-iekel | 30-05-22 | 21:27

*Geenstijl didn't kill itself*

keistad | 30-05-22 | 21:11 | 2

hoe lang nog denkt u dat het duurt van donaties te leven

AntiZanicz | 30-05-22 | 21:36

@AntiZanicz | 30-05-22 | 21:36: Financiën maak ik me niet zo heel veel zorgen over. Wat ik me meer afvraag, hoelang zijn we nog een echt vrij land? Waar je een ongezouten mening mag geven ook als die tegen de stroming in gaat.

keistad | 30-05-22 | 21:44

Van Rossum, wat kun je dat toch goed verwoorden. hulde.
Geen kroontje , maar weer een bedrag overgemaakt.

PieterPassant | 30-05-22 | 21:11 | 1

Alleen even "want dat heeft het referendum zijn democratische..." weer recht editten en dan is 'ie weer netjes.

NiCeY | 30-05-22 | 21:18

Die hele unie is veel te veel politiek geworden. Maar goed, hunnie wisten het allemaal beter.

Duwbak_Linda | 30-05-22 | 21:09

Wat een ongelooflijk infantiel stuk in het FD. "Onze oorlog vechtende Oekraïne..." Hoezo, welke oorlog? Zitten wij in een oorlog? Niveau Nu punt en el.

Dubbelepunthoofd | 30-05-22 | 21:09 | 8

zou Oekraïne zich niet verdedigen of verliezen dan is dit voor Rusland in aanzet om er nog eens tegenaan te gaan

AntiZanicz | 30-05-22 | 21:35

@ AZ. Klopt. Russen willen ook Japan inlijven.

Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:45

@Ichneumonidae | 30-05-22 | 21:45:Finland, Moldavië, Baltische staten. Polen, Hongarije, Belarus. En wie weet wat de tsaar nog meer op het oog heeft.

AntiZanicz | 30-05-22 | 22:21
▼ 5 antwoorden verborgen

GS maakt meer kapot dan je liefhebt?
* Geniet maar drink met maten *
Proost!

aflaatverkoper | 30-05-22 | 21:08 | 1

Geniet van je wijf, drink met je maten...
Dat was 'm toch ?

Langedweil | 31-05-22 | 04:11

Bouwman stelt dat Oekraïne “onze oorlog” vecht. Ik heb iets gemist begrijp ik? Verder is Oekraïne een door en door corrupt land a la Bulgarije waar het Nederlandse volk, de lagere en middenklasse voorop, nogal een economisch offer voor maakt op dit moment.

JohnLocke | 30-05-22 | 21:07 | 1

Niet onze oorlog, slechts die van de VS. Europa heeft hier geen belang bij.

Frau Merkel | 30-05-22 | 23:03

Boehoe... En houden zo flikker Roemenië Polen en Bulgarije er ook meteen uit..

niv01 | 30-05-22 | 21:04 | 6

@TheEgg | 30-05-22 | 21:49:

Nee, maar dan moet je de huidige generatie, twintigers/dertigers aan het werk krijgen.

Ten eerste, geen mentaliteit/arbeidsethos, ten tweede, geen kennis van zaken.

Kansloos.

GKJP | 30-05-22 | 21:56

We hebben 1,3 miljoen mensen op de bank zitten die wel kúnnen werken maar niet wíllen werken. Daar hebben we geen Noord-Afrikanen voor nodig en ook geen itakken of Grieken.

Bakkeleures | 30-05-22 | 23:25

Fuck oekraine.

Smeggel | 31-05-22 | 07:59
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl