Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BREEK HET PENSIOENKARTEL (2). Stempt allen LVOP van lijsttrekker Guido 'feauteauf*ck' Camps

Kijk. Dit zijn mails waar we wat mee kunnen

Hoi Redactie,

Geenstijl en ik hebben een mooie historie, aangezien ik als jongen jongen nog wel eens een feauteauf*ckje won. 

De verkiezingen voor het verantwoordingsorgaan komen eraan, en jonge jongens worden groot en zijn nu soms lijsttrekker van partijen. In mijn geval lijsttrekker van de enige partij die niet verknocht is aan een vakbond, zich daardoor meer richt op de eerlijkheid voor 30ers en 40ers, en bijvoorbeeld zelf heeft ingezet (tevergeefs) op het inkrimpen van het verantwoordingsorgaan. 

Zouden jullie vanwege jullie bereik hier wellicht een berichtje aan wijden? Ik wil graag mijn photoshop uit de mottenballen halen en een mooi feauteaufuckje maken.

Groet,

Guido

Nou zeker kunnen wij dat! Wij van de GeenStijl zijn al fan van de LvOP sinds onze grote vriend Arend Jan Boekestijn er lijstduwer was. Het pensioenkartel moet namelijk KAPOT en dat kan alleen maar door op de LvOP te stemmen. Enfin, zoals wij toen al zeiden snappen we er eigenlijk geen biet van, dus laten we het Guido het zelf maar uitleggen. Nou ja. Dat van die ouderen die Rupsje Nooitgenoeg (plaatje boven) zijn en de pensioenen van de jongeren opvreten, dat snappen we wel. En daar gaat het vogeltje LvOP dus iets aan doen (plaatje onder). Ambtenaren/onderwijzers kunnen HIERRRR stemmen. DAARRR leest u meer over de LvOP. Breek dat kartel! Stem LvOP!

Stemmen!

Ambtenaar? Onderwijzer? Andere functie die pensioen opbouwt in de pot van het ABP (500 miljard), dan mag u nu stemmen voor het verantwoordingsorgaan. Het verantwoordingsorgaan van een pensioen, dat klinkt alsof het zo saai is dat alleen een vakbond daar tijd voor heeft. Dat is dan ook zo, op een enkele partij na is alleen vakbonden die vooral opkomen voor de belangen van hun oudere achterban. 

Generatie Nooitgenoeg wil graag indexatie, vroegpensioen, niet korten en meer geld, en dan moet dat dus betaald worden door jongere generaties. De Lijst voor Onafhankelijk Pensioentoezicht (LvOP) bestaat uit jonge mensen, heeft ook nog eens experts op het gebied van pensioenen in de lijst staan en heeft niets met vakbonden te maken. Bindend stemadvies: LvOP met als lijsttrekker Guido Camps!

Ook vorige keer heeft GeenStijl LvOp gesteund, wat hebben we met die steun gedaan:

- Uitspraken van de commissie van beroep worden gepubliceerd!
- VPL (vroegpensioen/VUT): eindelijk los zichtbaar in de premie & nota wat je daar aan betaalt!
- Onverenigbaarheid Pensioenkamer en verantwoordingsorgaan: in verkiezingsreglement staat nu dat je geen VO- lid mag worden als je al lid van Pensioenkamer bent (daarmee is de macht van de vakbond verder ingeperkt want die zaten ook in de Pensioenkamer)

Gestreden maar verloren (dus meer steun nodig!)
- Geen kiesrecht voor slapers
- Verbeteren financiele opzet en eerlijke/evenwichtige communicatie daarover
- Onderzoek naar risicobereidheid van de deelnemer
- Aandacht voor het rente(afdekkings)beleid
- Verkleinen bestuur & VO

HUP LvOP!

Reaguursels

Inloggen

Zoek op Morningstar een wereldwijd gespreid beleggingsfonds. Koop elke maand voor een vast bedrag. En je lacht qua rendement op lange termijn het ABP uit: www.morningstar.nl/nl/

theo-is-dood | 08-04-22 | 20:00

“ Wie vermoedt dat ABP een reusachtige organisatie is met honderden medewerkers, vergist zich. ABP heeft slechts 43 medewerkers in vaste dienst waarvoor twee directeuren zijn aangetrokken. In het gebruikelijke bedrijfsleven kan één directeur met gemak 100 medewerkers aansturen, maar bij ABP lukt dat kennelijk niet. De beide directeuren staan jaarlijks voor € 514.000 op de loonlijst, ieder verdient iets meer dan € 250.000 om dagelijks leiding te geven aan 43 medewerkers.”
abppensioen.nl/de-graaicultuur-van-pe...

theo-is-dood | 08-04-22 | 19:57

Het maakt allemaal niet meer uit.
Door de inflatie die we nu in Nederland meemaken omdat

Nico1000 | 08-04-22 | 16:32 | 1

De geld machines van de ecb blijven doordraaien om de zuidelijke landen te bevredigen liggen wij hier straks op apengapen

Nico1000 | 08-04-22 | 16:34

Voor de oude dag werkt jan en alleman zich graag naar de klote.

Neuth | 08-04-22 | 15:02

‘Generatie nooitgenoeg’? Dat zijn jullie ouders en grootouders! En die maken straks hun vermogen op en dan blijft er niks over om van te erven voor generatie ‘geenidee’.

korsakoff | 08-04-22 | 12:54

Ook zo een giller is : ZZP-ers bouwen geen pensioen op.
Wel dat noemen we AOW.
Dus wat willen ze doen nog een AOW naast de AOW opbouwen, slimpies.

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-22 | 12:45 | 1

AOW is een volksverzekering om u een bestaansminimum te garanderen. Pensioen is een individueel uitgesteld loon. Beide worden overigens ernstig ondermijnd en naar verwachting grotendeels ontmanteld waardoor de derde pilaar, eigen vermogen, noodzakelijk zal blijken voor een redelijke oudedag.

_pacman_ | 08-04-22 | 13:16

Ben kalendarisch een echte boomer. In 1946, in de grote naoorlogse geboortegolf geboren. 6 Jaar lagere school (door gezinsverwikkelingen 5 verschillende lagere scholen waarvan 1 jaar in Duitsland) met steeds ruim meer dan veertig jongens in de klas). Met veertien naar de OVS (Ondergrondse VakSchool) en twee jaar ondergronds gewerkt (800 Meter, pijler Finefrau, Wiilem-Sophia te Spekholzerheide - nu Kerkrade-West). 21 Maanden dienstplicht bij de Marine met 108 gulden per maand zakgeld plus een of twee keer per maand vrij vervoertje van Hollandsche Rading, Den Helder, Vlissingen naar Kerkrade.
De eigenaar van een klein reclamebureautje was op mijn 22ste mijn geluksengel omdat die niet vroeg naar diploma's maar mijn talent testte door me in 'n weekend thuis met twee "briefings" campagne-ideeën te laten bedenken en uitwerken. s'Maandags in een uurtje tijd meteen aangenomen met proeftijd van 3 maanden. Had toen al met behulp van uit Amerikaans-Engels vertaalde Prismaboekjes mijn wis- en natuurkundekennis naar HBS-niveau opgewerkt. Evenzo mijn Frans en Engels (lezen) met tijdschriften in die talen en woordenboeken plus nog noten- en harmonieleer. Leren, leren, leren, was toen alles wat ik wilde.
Omdat ik nooit een echte middelbare school van binnen had gezien, op mijn vijfentwintigste, via een colloquium doctum (zonder HBS of Gym werd je formeel pas vanaf je dertigste tot een uni toegelaten, althans toch, recht om tentamens af te leggen) studeren In Nijmegen. In 4 jaar naast een volledige baan doctoraal massacommunicatie met cum laude. Wel het echte studentenleven zowat totaal gemist. (Later als docent een beetje ingehaald.)
Als de AOW onbetaalbaar wordt zal dat niet aan mij liggen want ik heb van mijn zestiende tot mijn achtenzestigste gewerkt maar krijg (en terecht) geen volledige AOW omdat ik 6 jaar in het buitenland heb gewerkt en gewoond.
Geen probleem, want ik heb de laatste 20 jaar van mijn loopbaan in het hoger onderwijs gewerkt, dus ABP-pensioen (inclusief de 21 maanden dienstplicht). Plus flinke appel voor de dorst omdat ik nooit een consumptieslaaf ben geweest.
Ik weet trouwens zeker dat ik lang niet de enige van mijn generatie ben met een dergelijke levensloop.

WirMachenMusik | 08-04-22 | 12:37 | 2

Goed gedaan pik... eh boomer!

gestoptmetroken | 08-04-22 | 12:56

Petje af!

Nico1000 | 08-04-22 | 16:29

Eerder dacht ik even, daar heb je ze weer de werkenden van GeenStijl. Ik ben de VUT misgelopen en heb achter het net gevist om met 65 met pensioen te gaan.
Ik erger me groen en geel aan de politici in het ABP en ook dat het nieuwe pensioenakkoord er vooral is voor de werkgevers. Iedereen met gezond verstand weet dat het kabinet er vooral is voor de bedrijven. Maar ook velen van GeenStijl stemden op Mark Rutte.
Op 21 april om half negen verzamelen zich mensen bij het gerechtshof in Den Haag, omdat er in hoger beroep de zaak van KBO-Brabant en Stichting Pensioenbehoud jegens de staat die start om half tien. De pensioenuitkering is in het nieuwe stelsel bijzaak.
Ik moet iedereen die nu opbouwt vooral adviseren om de sinds enkele jaren in zwang zijnde indexfondsen te stappen, of later, wanneer de huizen goedkoper zijn investeren in vastgoed.
Ik heb gelukkig mijn hypotheek afgelost. En nu heeft het kabinet het idee om mijn huis te belasten. Voor mijn oudere tussenwoning moet ik volgens de VEH een fors bedrag reserveren voor onderhoud.
Kortom, als je iets van bezit hebt opgebouwd in dit land, ben je de klos.

Moestuinier | 08-04-22 | 12:30

Dat niet indexeren van pensioenen wordt nog eens groot. Dat gebeurt al 12 jaar en zorgt voor een koopkracht vermindering van 20 tot 25 procent voor deze pensionado's die van hun uitgesteld loon wilden genieten. Als ze nu niet indexeren, dan de komende 25 jaar ook maar niet.

Jan de Vries | 08-04-22 | 12:24 | 5

@_pacman_ | 08-04-22 | 12:30: Dit wordt heel vaak vergeten. Het is ook een schande dat de werkenden een slechter pensioen krijgen. Er onvoldoende wordt geïndexeerd. Ook de polarisatie tussen de leeftijdsgroepen deugt niet.

Moestuinier | 08-04-22 | 12:37

Je hoort de oudste pensioenadviseur nog steeds klagen over de greep uit de ambtenarenpensioenpot door de overheid toen het ABP werd geprivatiseerde. Deze groep is dubbel genaaid. De toekomstige pensionado's worden dat ook, tenzij je een keer daar tegen op staat.

Jan de Vries | 08-04-22 | 12:49

Deze groep kon nog volop gebruik maken van VUT of FPU. Op 58/59 jaar stoppen en vanaf half april naar het vakantiehuisje in Frankrijk. Nog steeds wordt er als je bij de overheid werkt voor de VUTters elke maand premie van je salaris afgehouden.

theo-is-dood | 08-04-22 | 19:25
▼ 2 antwoorden verborgen

In de nieuwe voorziene opzet zijn 40 - 55 jarigen zwaar de lul. Eerst hebben ze de riante regelingen van de boomers betaalt, ten koste van eigen aanspraken en premies. In de nieuwe opzet wordt dat nog verder uitgehold om zgn solidair te zijn met de generatie 25 - 40. Die realiseren zich echter niet dat ook zij bunker hard genaaid worden met deze opzet waarbij aanspraken lager en vooral onzekerder worden, enkel om de wanprestaties van ABP te blijven faciliteren.

_pacman_ | 08-04-22 | 12:19 | 2

Met wat aanpassingen kan dit stelsel blijven bestaan.
VNO-NCW waren er niet voor niets bij om de nieuwe pensioenwet te geven de tweede kamer.
FNV hoopten op een tegemoetkoming in een eerder pensioen voor zware beroepen en steunden dat wangedrocht. Een dag later vervloog hun hoop.

Moestuinier | 08-04-22 | 12:39

“ Maar de hoofdlijn van het regeerakoord is dat er "persoonlijke pensioenvermogens" komen bij de opbouw, in plaats van collectief gedeelde potten waarbij schokken tussen generaties worden gedeeld.

De consequentie hiervan is ook dat het risico van beursschommelingen sterker bij groepen van dezelfde generatie komt te leggen. Dat kan gunstig uitpakken als je bij een generatie zit die ten tijde van de pensionering een goede beleggingsperiode achter de rug heeft. Maar het omgekeerde kan ook: een generatie die net pech heeft met de beursontwikkeling, loopt het risico op lagere pensioenuitkeringen.”

Lagere pensioenen? Dat gaat in Nederland natuurlijk nooit gebeuren. Dat is politiek onverkoopbaar. Dus zullen tussentijds de regels worden aangepast om het mogelijk te maken toch méér pensioen uit te betalen terwijl er verlies is geleden op de beleggingsportefeuille

theo-is-dood | 08-04-22 | 20:16

In het allereerste begin betaalde de jongere generatie voor de oudere, omdat er nog niets was ingelegd. In principe is dat altijd zo gebleven: de jongere betaalt voor de oudere en iedereen komt aan de beurt. Maar nu beginnen de jongeren te mekkeren omdat ze alleen voor zichzelf willen betalen. Dat zou niet erg zijn, omdat de pensioenfondsen steenrijk zijn en gemakkelijk de AOW voor een generatie kunnen betalen. Maar dat tast natuurlijk het verdienmodel aan (winst op beleggingen). De overheid kan dat oplossen door de pensioenfondsen te dwingen om één complete generatie uit het gespaarde kapitaal te betalen. In plaats daarvan worden de generaties tegen elkaar uitgespeeld en GeenStijl doet daar vrolijk aan mee. Eén generatie ouderen zou dan moeten verhongeren en alles zou weer mooi zijn. Dat proces is al in gang gezet door het loskoppelen van de AOW en het minimumloon. Zo zie ik het. Al dat getoeter eromheen is angst voor winstverlies. Ik begrijp niet waar die valsheid tegen de ouderen voor nodig is. Het geld klotst tegen de plinten. Kan dit probleempje nu echt niet fatsoenlijk opgelost worden?

Nivelleermarionet | 08-04-22 | 12:13 | 1

Wat betreft dat van die pot leegmaken voor de huidige generatie ouderen zal nooit mogen van Brussel want die willen zelf die pot leegroven voor pensioenen in de knoflooklanden.
EU-pensioenen betaald met het harde werken en sparen door de vorige generaties nederlandse ouderen.

2voor12 | 08-04-22 | 12:25

Joh de VUT heb ik ook gemist dus niet zeuren als je voor mij straks een beetje meer moet betalen

enfant_terrible | 08-04-22 | 12:10

Ongeletterde Boer weer eens de kop opgestoken?

Rene Freauger | 08-04-22 | 12:00

Pensioen, de grootste leugen. Ik bouw een prima pensioen op, en telkens als ik inlog, staat er weer minder nabestaandenpensioen op en dat komt dan door één of andere nieuwe rekenmethode.
Voor het grootste deel regel ik het zelf wel, met beleggingen.
Ik vertrouw ze voor geen meter, temeer er iedere keer nieuwe aanwas nodig is voor het verantwoordingsorgaan. En ieder lid op leeftijd predikt alleen voor eigen parochie. Zelf een appeltje voor de dorst opbouwen lijkt mij prima.
Ongezien de tyfus voor deze geldvernietigers

pibasso | 08-04-22 | 11:58 | 3

Potverdorie das toch gauw 1k paar maand

enfant_terrible | 08-04-22 | 12:12

Nabestaanden pensioen afdekken met een ORV tot 85 jr. kost een drol.

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-22 | 12:48

Uw nabestaanden hebben toch zeker voor hun eigen pensioen gezorgd?

theo-is-dood | 08-04-22 | 19:28

Vakbonden hebben vroegpensioen, bestuursfuncties ( zitten overal in ) vergoedingen lopen leuk op 8 uur per week is een jaarsalaris

Pensionista | 08-04-22 | 11:51

Ik lees duurzaam, milieubewust, niet in wapenproducenten.
Blijkbaar is rendement niet belangrijk maar deugen wel bij LvOP.
Daar heb je na je pensioen heel veel aan als je op droog brood moet knagen.

2voor12 | 08-04-22 | 11:43 | 3

Precies, mijn pensioenfonds mag rustig beleggen in wapens. Kappen met die woke shit, het gaat om rendement.
En dat ieder land nu wapens naar Oekraïne stuurt is wel prima, maar aandelen van deze bedrijven zijn de horror voor alle pensioenfondsen. Bizar

pibasso | 08-04-22 | 12:01

Jaarlijks 7 procent beleggingswinst. In 12 jaar is het vermogen drie keer verdubbeld.
De DNB heeft samen met Mark Rutte de rente zo gesteld, dat er niet geïndexeerd kan worden.
Nu de beleggingswinst verminderd en de rente stijgt, is er voldoende geld in kas om te indexeren. Maar dat gaat vast niet gebeuren. Het kabinet haat de burgers.

Moestuinier | 08-04-22 | 12:44

Verdeel en heers:
De zetelverdeling voor het verantwoordingsorgaan als volgt:
19 leden namens werknemers (of: deelnemers)
13 leden namens pensioengerechtigden
16 leden namens werkgevers

CoffeePatch | 08-04-22 | 11:41

Wist je dat je tegen je pensioenopbouw gewetensbezwaren kan claimen?

Doe ik al sinds mijn 18de.

Kaas de Vies | 08-04-22 | 11:39 | 2

Sinds wanneer heeft u een geweten ?

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-22 | 12:49

@Uw Verzekeringsadvis | 08-04-22 | 12:49: Sinds verwekking.

Ik mag niet zelf bepalen wat ik met mijn geld doe?

Kaas de Vies | 08-04-22 | 13:16

Gestemd. Op de minst duurzame, want het gaat over mijn geld en niet over de hobby's van Rosenmuller een andere pseudo idealistische uitvreters!

Captain Ahab | 08-04-22 | 11:39 | 1

@ Captain, hoe herken je de minst duurzame in die lijst? Ik kom er niet uit, hulp zeer welkom.

Dwaalgast | 08-04-22 | 12:36

Ben ooit nog lid geweest van Alternatief voor Vakbond, die zouden opkomen voor de jongeren. Die Mei Li Vos is nu senator voor de PvdA. Haar club ingekapseld door de FNV. Niks gepresteerd. Ja, neuken in de Tweede Kamer. Tieten.

Piet Karbiet | 08-04-22 | 11:38 | 1

Die tieten kan ik wel waarderen.

Phantomas | 08-04-22 | 12:05

Maak gewoon alles over naar Brussel.
Hoeven we er nooit meer over na te denken.

Kaas de Vies | 08-04-22 | 11:33

Ik heb geen pensioen en zoek tegen die tijd wel een weduwe met een pensioen.

laurentius | 08-04-22 | 11:32

Mijn advies voor jongeren:
1) Als je een eigen huis hebt, begin zsm met aflossen. Al is het maar een klein bedrag jaarlijks.
2) Open zsm een eigen pensioen rekening of saaie indexfonds en ga daar ook regelmatig op storten
3) Beschouw het collectieve pensioen en de AOW als een leuk extraatje waar je ev zonder kan

BASinnic | 08-04-22 | 11:32 | 7

@Roos | 08-04-22 | 11:51: alles nalaten aan Geenstijl als u geen kinderen heeft. Die vertrouw ik nog het meest

pibasso | 08-04-22 | 12:02

@Roos | 08-04-22 | 11:51: Linksom of rechtsom zullen anderen cashen na je dood ;)

De reden voor aflossen is dat je maandelijkse vaste lasten na je pensioen dalen tot energie, voedsel, en de nodige belastingen. Als je je huis energieneutraal maakt in de tussentijd, alleen nog maar voedsel en belastingen. Dat is hoogstens een paar honderd in de maand... zelfs de slechtste AOW/pensioen regelingen kunnen dat nog wel opbrengen.

ReyNemaattori | 08-04-22 | 12:03

@Rey Exact

BASinnic | 08-04-22 | 12:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben van de generatie van voor de nooitgenoegers en na de "jongeren".
Ben van eindloonpensioen naar middelloonpensioen gegaan.
Mijn pensioenfonds is twee keer "gefuseerd" (koste mij 16% en 18% van mijn pensioen).
Vorige maand kreeg ik een overzicht (na 35 jaar betalen) over wat mijn pensioen gaat worden.
Kan je niet eens meer een tank benzine voor kopen.
Had ik al gezegd dat ik daar 35 jaar voor betaald heb?
Maar ik vind het prima, met een paar jaar wordt de AOW onbetaalbaar en zal het ontvangen pensioen hiermee verrekend worden en ontvangt iedereen even veel/weinig.
Gelukkig kan je tegen die tijd waarschijnlijk een pilletje krijgen als je armoede niet meer aankan.

De_dorpsgek | 08-04-22 | 11:31 | 10

@goedverstaander | 08-04-22 | 11:38:
Het enige dat ik verwacht is dat de overheid de AOW gaat omvormen naar een spaar, ipv omslagregeling, zo gauw de smalste, en dus goedkoopste generatie aan de beurt is om te pensioneren. Dan is het relatief makkelijk te betalen. Dat zou betekenen dat iedereen die vanaf 2035 ofzo 18 wordt lagere sociale premies gaat betalen, maar in plaats daarvan over het volledige salaris een premie aan het pensioenfonds.

Qippie | 08-04-22 | 11:44

Overheden doen wel vaker rare dingen. Hoe denkt U dat de aow in de toekomst gefinancierd zal worden? Met alle klimaatgekte, vluchtelingenproblematiek, EU-leger, EU belastingen, enz zal er weinig overblijven. We kunnen wel denken dat we in een 1000-jarige welvaart leven maar de werkelijkheid is misschien anders.

De_dorpsgek | 08-04-22 | 11:44

@Qippie | 08-04-22 | 11:44: U weet ook waar die pakweg 1400 miljard (correct me if I'm wrong) aan pensioenfondsgelden naartoe is gesluisd? Ik snap niet waar u dit vertrouwen in de overheid vandaan haalt.

goedverstaander | 08-04-22 | 11:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Pensioen moet je voor jezelf regelen.

Basta!

Jongeren moeten niet zeiken maar werken.

GKJP | 08-04-22 | 11:29 | 11

en sparen, niet op de pof in de kroeg hangen en naar de wintersport en dan jammeren over een " studieschuld"

vranac | 08-04-22 | 14:13

Dat willen die jongeren ook! Ze willen alleen niet dat hun betaalde premies worden gebruikt om de pensioenen voor de huidige pensionado’s-die er al jaren warmpjes bij zitten- worden verhoogd

theo-is-dood | 08-04-22 | 19:46
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik blijf gewoon tot m'n dood plaatjes draaien, probleem opgelost. Pensioen is ondertussen verworden tot een enorm slechte investering waarvan je geen idee hebt wat het rendement gaat zijn en waarvan je wel vrij zeker weet dat tegen de tijd dat je het nodig hebt die pot leeggevroten is door allerhande grabbelaars.

elfenstein | 08-04-22 | 11:27 | 2

Klopt. En daarom snap ik dat gejammer van de jongste generaties niet zo goed, want de generatie X is net zo goed facked: decennia lang gewerkt en betaald en als het moment van cashen dan bijna daar is een lege pot. De jongere generaties hebben zelf nog niets of nauwelijks iets ingelegd maar gillen wel het hardst. Ik vind dat bijzonder.

2tribes | 08-04-22 | 17:01

@2tribes | 08-04-22 | 17:01: Ze willen niet dat de pensioenpot wordt leeg gestolen door pensionado’s die veel te weinig premie voor hun pensioen hebben betaald

theo-is-dood | 08-04-22 | 19:48

Gezien mijn levensstijl verwacht ik nooit pensioen te ontvangen. U mag het verdelen. Geen dank.

Leptob | 08-04-22 | 11:26 | 2

Ook u heeft rechten.

Zitvlak | 08-04-22 | 11:28

Als ik het goed begrijp zit er weer eens niets tussen Generatie Nooitgenoeg en 30ers en 40ers. Net als vroeger, toen we op de achterbank met een zak patat een X kregen toebedeeld van de geweldigste generatie ooit.

Overigens ben ik als het op pensioen aankomt ongegeneerd een hele Dikke Ik (alles voor Bassie).

Duwbak_Linda | 08-04-22 | 11:25 | 1

De 40'ers zijn Gen X, de 30'ers Millennial.. er zit ook niks tussen de boomers en de X'ers?

ReyNemaattori | 08-04-22 | 15:16

Gestempd

Heresy | 08-04-22 | 11:25

Hoe zien jullie investeringen in wapenindustrie en fossiele brandstof? Vind je dat jullie mandaat zich beperkt tot een deugdelijk beheer dan het fonds, inclusief een goed rendement? Of zien jullie jezelf als moreel kompas voor de deelnemers?

Muxje | 08-04-22 | 11:24 | 1

Ik zie mijzelf niet als moreel kompas voor anderen. Ik vaar zelf op mijn eigen morele kompas (en die is beter dan mijn gemiddelde reacties alhier uit de onderbuik).

pibasso | 08-04-22 | 12:05

Toch jammer dat het over oud-jong, vakbond-geen vakbond, arm-rijk etc gaat. Het gaat natuurlijk om gewone mensen-groot kapitaal.

zakkewasser | 08-04-22 | 11:24

Niet zeuren Guido, je moet blij zijn dat straks heel Zuid-Europa uit die nederlandse pensioenruif mee gaat eten. Ze zijn je daar echt heel dankbaar voor hoor. Echt.

2voor12 | 08-04-22 | 11:23

Een pensioen is niet opgebracht door jongeren, maar juist door ouderen.
Die hebben dan uiteindelijk 40 jaar mogen betalen.
Wat hebben jongeren tot op heden betaald? 5 jaar? 10 jaar?
En dan al een grote bek.
Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf geen pensioenrechten en mag nog wel 20 jaar werken.
Ik heb alleen een hekel aan de verwrongen beeldvorming dat de jongeren hier gepakt worden.

Nuchternederland | 08-04-22 | 11:23 | 14

@Zitvlak | 08-04-22 | 11:34: dat klinkt als de generatie voor de babyboomers. De babyboomers zelf hadden er nog wel eens een handje van om tot hun 35e te studeren. Als ik kijk naar mensen van die generatie in mijn omgeving, dan hebben die vrijwel allemaal een goudgerande pensioenregeling voor weinig gekregen. Echt niet te vergelijken wat er in het vat zit voor de generaties daarna, ook niet voor hen die al van jongs af aan werken.

Dat geldt niet voor allemaal, tuurlijk… iets dat bij die generatie wel in orde is vergeleken met de generaties daarna, is het arbeidsethos. Daar kan Gen Z nog wel wat van leren.

Muxje | 08-04-22 | 12:09

Uitstekend verwoord.

Lenco | 08-04-22 | 13:09
▼ 11 antwoorden verborgen

Indexatie van pensioen is niet iets waar alleen de ouderen van profiteren maar alle deelnemers in een pensioenfonds. Het zorgt ervoor dat je opgebouwde pensioen (deels) waardevast/welvaartsvast blijft. Dus het is niet zo slim hier als jongere tegen te stemmen.

Spring Bruissteen | 08-04-22 | 11:22 | 5

@Bierum | 08-04-22 | 11:26:
Als je niet doorhebt dat het bevriezen van de indexering nu vooral de jongeren straks een flink lager pensioen gaat opleveren dan houd het op.

2voor12 | 08-04-22 | 11:29

@2voor12 | 08-04-22 | 11:29:
Dat klopt helaas niet. Je spaart pensioen tot aan je pensioendatum, en je gemiddelde loon over de tijd bepaalt hoeveel pensioen je opbouwt. Indexeren gebeurt pas met lopende pensioenen na je pensioendatum, omdat dan je gemiddelde loon over je loopbaan feitelijk vaststaat en niet meer meebeweegt met inflatie.

Stel dat er nu 30 jaar niet geindexeerd wordt, en daarna weer wel dan zijn alle jongeren die nu nog 30 jaar te gaan hebben totaal NIET genaaid. Maar ze vergissen zich wel als ze denken dat zij NU zouden moeten betalen voor het indexeren van de lopende pensioenen.

Mensen snappen pensioen gewoon niet. Maarja, actuariële opleiding kost 3 jaar en vooral veel geld.

Qippie | 08-04-22 | 11:40

@Qippie | 08-04-22 | 11:40:
Als er 30 jaar niet geindexeerd word dan moet je er niet op rekenen dat er wel geindexeerd word als jij aan de beurt bent.
De indexatie stopzetten is een precedent om dit te pas en te onpas te doen. Ondertussen stroomt de pot vol en zal Brussel steeds verlekkerder er naar kijken en gaan proberen af te romen "omdat er toch wel genoeg in de pot overblijft".

2voor12 | 08-04-22 | 11:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Pensioen, het is voor mij een bron van inkomsten.
Ik heb er lang aan betaald.
Er zijn import figuren die ook hun hand ophouden uit de pot maar er weinig in gestopt hebben.
De hoge heren die gaan er met het meeste vandoor.
Elke vrijdag een feauteaufuck, wie is er niet groot mee geworden.
Graag in zijn oude glorie terugbrengen, s.v.p.

Zitvlak | 08-04-22 | 11:22 | 2

@ Zitvlak, Er zijn import figuren die ook hun hand ophouden uit de pot maar er weinig in gestopt hebbenEr zijn import figuren die ook hun hand ophouden uit de pot maar er weinig in gestopt hebben.
Het verschil tussen pensioen en AOW is u blijkbaar nog steeds niet duidelijk.

Dwaalgast | 08-04-22 | 13:22

Dat pensioengelul is één van de redenen waarom ik ben gaan zzp-en, lang geleden.

John McClane | 08-04-22 | 11:22 | 1

Ik (50+) kom nieuw op NL arbeidsmarkt. Heb je een linkje voor mij? Repatrierend expat.

keetla | 08-04-22 | 13:08

Stemmen maakt niet meer uit... Met het zogenaamd onhoudbare NLse pensioenstelsel (was niet zo) hebben ze er doorgedrukt dat we nu allemaal in een "beschikbare premie" regeling komen in het nieuwe pensioenstelsel. Weet je wie er altijd al een beschikbare premie regeling kregen? Mensen die voor laag loon het kutste werk deden, waarom is dat? Omdat je dan al het beleggingsrisico bij de deelnemer legt, zonder dat die daar echt controle op heeft.

Maar nu worden we om Brusselse belangen in een |"nieuw en toekomstbestendig" (dikke lul! niks van waar) pensioenstelsel gepropt. Je spaart, pensioenfonds beheert, en als je met pensioen gaat, gaan we eens kijken wat je potje geld waard is en hoeveel pensioen je vervolgens gaat krijgen. Heb je mazzel is het heel veel waard, maar wel maximaal 70% pensioengevend middelloon salaris, meer mag belastingtechnisch niet. Maar als je pech hebt en de beurs is net ingestort, dan mag je het met de helft doen, want dat is je pensioenpotje dan net waard. En dat bepaalt dus hoeveel pensioen je de rest van je leven gaat krijgen, ook al veert de beurs een jaar later weer op en heeft het pensioenfonds alle verlies in twee jaar weer dubbel goedgemaakt.

Qippie | 08-04-22 | 11:20 | 1

Volgens mij snap jij het aardig, ik zie het net zo, Wat ik ook 'zie' is dat er geen donder aan te doen is en dat je als jongere nu zelf voorzieningen moet gaan treffen voor later. Zelf sparen, zo mogelijk buiten het zichtveld van de schatkist.

vanDeudekom | 08-04-22 | 11:46

snap er geen kut van

Paty | 08-04-22 | 11:19

Iemand die werkt zit toch helemaal niet bij het ABP?

Ichneumonidae | 08-04-22 | 11:14 | 1

Sinds kort werk ik bij een bedrijf in de financiele wereld met ABP als pensioenfonds. Vroeg nog of ik niet mee hoefde te doen maar helaas is de pensioenopbouw bij dit fonds verplicht. Vakbonden zitten vuistdiep in dit bedrijf; bedrijf betaalt ook elk jaar een bedrag voor elke medewerker aan de vakbonden! Vakbonden als keuze prima, maar verplichte financiering en verplicht meedoen met het pensioenfonds: bah Ome Willem!

DePsych | 08-04-22 | 11:19

Als ik er aan denk ga ik op je stemmen Guido.

De rest van de mensen op de lijst ken ik namelijk niet.

Keutels | 08-04-22 | 11:14

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen