Je mag wel alles zeggen, MAAR...
Theo van Gogh was niet bereikbaar voor commentaar.
Je mag wel alles zeggen, maar het hoeft niet. Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je zomaar mag roepen wat je wilt. Bij kwetsen ligt de grens. Met vrijheid komt ook verantwoordelijkheid. Woorden zijn soms erger dan kogels. Niet alles moet altijd maar gezegd kunnen worden. Zeggen wat je wilt mag, maar... Je kunt niet over alles zomaar grappen maken. De vrijheid van meningsuiting is niet oneindig. Vrijheid is niet hetzelfde als kwetsen om het kwetsen. Van blauwe plekken kun je genezen, woorden blijven voor altijd bij je. Vrijheid is een groot goed, maar bij mensen kwetsen ga je de grens over. Bij kwetsen en beledigen moeten we de grens trekken. Grappen maken over heilige beelden of iemands gezondheid heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken. Grappen maken en humor moeten wel een doel hebben. Dit is de plank misslaan. Dit is ongepast. Dit kan echt niet. Dit moeten we niet willen met z'n allen. Hier ga je de grens over. Dit is mensen moedwillig tot in het diepst van hun ziel kwetsen. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar als je telkens mensen kwetst vraag je ook om een reactie. Geweld is nooit goed te praten, maar... Wie kaatst kan de bal verwachten. Koekje van eigen deeg. Beledigen heeft niets met humor te maken. Het gaat er om hoe iemand het opvat, niet om hoe je een grap bedoelt. Mensen beledigen vanwege hun godsdienst zou verboden moeten worden. Satire heeft zeker een functie, maar... Grappen maken en lachen is leuk, maar je moet ook een keer weten te stoppen. De vrijheid van meningsuiting ligt bij respect. Geweld gebruiken kan niet, maar mensen beledigen kan natuurlijk ook niet. Vrijheid is een groot goed, zolang het geen persoonlijke grenzen over gaat. Ja, er is vrijheid van meningsuiting, maar grappen maken over iemands gezondheid doe je gewoon niet. Geen respect hebben voor iemand is nog erger dan geweld gebruiken. Als je mag kwetsen met woorden is er als vanzelf een recht om te kwetsen met wapens. Kwetsen met woorden is erger, verwoestender.
Reaguursels
InloggenJa ok sorry maar negors hebben nu eenmaal een kleinere.
De eerste fout die mensen maken, is vrijheid van meningsuiting er aan de haren bij sleuren. Die hele vrijheid heeft er niets mee te maken. Gewoon nul. Niets, nikkes nakkes Nada, jongen.
De tweede fout is dat men denkt dat vrijheid van meningsuiting ongelimiteerd is, dat is het niet. En dat is altijd al zo geweest. De grondwet is er vrij helder in.
En dat is de derde fout, men kent onze eigen grondwet niet eens. Als de politiek zich daar eens druk om ging maken, in plaats van een les of Jantje niet stiekem een meisje en ander slap woke geouwehoer.
Want kwetsen mág! Beledigen niet. Je kan een opmerking heel kwetsend vinden, ja pech leer er maar mee leven. Is het beledigend, dan kan een rechter er uitspraak over doen.
En als laatste; Nee, 'ik vind' als begin van je zin gebruiken gaat je echt niet vrijpleiten. Gewoon niet, dus niet aankomen met die onzin.
Als je t gezegde pakt “everything before but is a lie” Dan zie je wat een raar artikel je hebt geschreven Brussen.
Je mag mensen kwetsen met woorden, dat is humor.
En helemaal met het huidige alles en iedereen die zo snel gekwetst is. Dan zou een Belgen mop al kunnen ontaarden in een oorlog tussen NL - BE.
Geweld is geen oplossing
Weten we zeker dat Will Akwasi niet is?
Heeft Ricky Gervais al gereaguurd?
Dus de Oscars zijn ook al niet leuk meer? Wat is er de laatste tijd eigenlijk nog wél leuk bij alles wat mensen betreft?
Als ik vroeger thuis mijn beklag deed omdat iemand 'schele' had geroepen oid kreeg ik te horen dat ik niet zo kinderachtig moest jengelen. Schelden doet geen pijn, woorden zijn geen klappen. Dat heb ik mijn kinderen ook geleerd, slaan is nooit een goede reactie, slaan is (zei mijn moeder) voor domme zwakke mensen die niet beter weten.
Één woord voor deze affaire: negeren. U mag zelf weten waar u de klemtoon legt.
Zou de Linda hier een heel nummer aan gaan wijden?
Tis allemaal heel eenvoudig te verklaren: chris rock is een kop kleiner en 20 iq punten meer dan will smith. Zo werkt vrijheid van meningsuiting.
Het zal wel mijn inner wappie zijn maar het lijkt me een vooropgezette actie. Een grap. Die wat anders uitpakten en ze nu maar bij uitkomst blijven. Er werd niet gelachen en de woke nemen het serieus iedereen leeft er in mee. Geen weg meer terug als in, sorry, een grap, ha ha. De hele actie, hoe hij het podium opkwam en Rock die ging klaar staan en vervolgens een nep klap kreeg zoals Smith uitdeelde aan Carlton of Jazzy in the fresh prince. Daarna dat totaal overdreven acteren en het verder geen commentaar geven van Rock. Nep. Veel aandacht nu, dat wel. Overal op de voorpagina.
Ik geeft Will groot gelijk. Als iemand in een dergelijke situatie een ongepaste opmerking zou maken over persoonlijk leed van mijn vrouw, krijgt hij van mij ook een dreun.
En waarom dan precies?
Wat kost dat op?
De ziekte?
Het leed?
Is er dan plots meer respect oid?
@Braco.me | 28-03-22 | 22:19: niet iedereen heeft er behoefte aan om door anderen aan hun ziekte herinnerd te worden... maar dat lijkt niet meer begrepen te worden.
There can be a 100 people in the room, 99 won't slap you but one Will..
Wanneer vanwege een ziekte er kaalheid is bij Will's vrouw kan een grap erover hem te persoonlijk raken, maar woorden zijn dan wel verstandiger dan een vuist. Begrijp ook niet waarom je als komiek hierover een grap maakt.
Ik heb bij haar geen kaal koppie gezien.
Ik heb dat koppie van betrokkene nog eens goed bekeken, maar ik zag geen kale plekken. Alleen maar stiekeltjes.
Bij alopecia areata valt je haar uit en krijg je echte kale plekken. Die heeft zij niet, dus welke aandoening heeft zij nu eigenlijk?
Geen idee. Vraag een second opinion aan dr. Yahoo.
@Antigoog | 28-03-22 | 21:50: Hoeft niet, het is alleen geen alopecia.
@Kwakjeszalver | 28-03-22 | 21:51: Geen idee. Ben geen arts. Het zal wel.
Wat ik begreep is dat ze bij het beginnen van de haaruitval haar hoofd heeft kaalgeschoren, zal dus vast nog wel wat groeien totdat het verder uitvalt.
Wat hebben Claudia en d'r soort eigenlijk met wildemannen en ongeleide projectielen die nu zelfs live televisie met een miljoenenpubliek onveilig maken?
Wat vinden Gordon, Johan Derksen, Humberto, André Hazes, Ali B, Marco Borsato, Chantal Jansen, Jantje Smit en Frans Bauer hier nu van?
Wat vindt Hans Knoop hier nu van?
Ja ja. Shownieuws time.
Jasje Vaes, de verloofde van rapper Lil Kleine, op Instagram over de klap “Was de grap provocerend genoeg om boos te worden? Natuurlijk. Maar maakt dat het gerechtvaardigd dat Smith de kerel slaat? Nooit.”
Is dit nu wat men noemt een "corrigerende tik" ?
"Het is heel simpel. Je maakt een grap ten koste van een heilig figuur, op een podium waarnaar de hele wereld kijkt. Dan loop je het risico dat dat verkeerd landt. Grappen ten koste van heilige figureb maken is sowieso -1, want diegene kan zich niet verdedigen laat staan reageren. Nou dan krijg je een klap op je muil, deal with it."
Een pets is geen handgranaat, zoals je beneden ergens schrijft.
Oprekken en zwaar overdrijven…..
Waar heb ik dat eerder gezien?
Ik vond 1 keer wel voldoende, deze onzin. Quote for asnusgeur?
Het is heel simpel. Je maakt een grap ten koste van iemand, die ziek is, op een podium waarnaar de hele wereld kijkt. Dan loop je het risico dat dat verkeerd landt. Grappen ten koste van iemand maken is sowieso -1, zeker als diegene zich niet kan verdedigen / kan reageren. Nou dan krijg je een klap op je muil, deal with it.
Klappen geven duidt op een gebrek aan zelfbeheersing.
Nee. Grappen zouden niet verkeerd moeten landen omdat al die mensen volwassen en opgevoed en geciviliseerd genoeg horen te zijn om hun handjes thuis te houden als ze iets horen wat ze niet bevalt. En aangezien jij noch het publiek aldaar bepalen wat wel of geen -1 valt er niets anders te doen dan accepteren wat mensen zeggen of de zaal netjes te verlaten.
Je moet je nick veranderen in saaie hypocriete gooise trut. Nooit gelachen om een grapje ten koste van een ander. Laat me niet lachen.
In sommige culturen vinden ze een stripverhaal ook niet grappig als dat ten koste van een bepaalde profeet gaat.
Geweld is dan toegestaan begrijp ik?
Weet je wie pas beroepsmatig beledigend is ? das Youp van 't Hek. Spaart werkelijk niemand. Geen bevolkings of geloofs groepering ontkomt aan zijn bikkelharde grappen. Nee die Youp en de rest van de deugclub zit er niet mee. Is ook voor niemand bang.
Nou, Youp wist zijn slachtoffers anders goed te kiezen hoor. Hij wist exact wie hij wel en wie hij niet kon beledigen om stempel van goedkeuring te krijgen van de Linkse Kerk.
@Sans Comique | 28-03-22 | 21:19: Behalve toen Youp zelf beledigd werd; iets met affaires en andere vrouwen. Youp had een open huwelijk, zijn vrouw niet.
Je beledigd voelen is een keuze.
Nee, het is een beroep. Je kunt er zelfs subsidie voor krijgen.
@Patatter | 28-03-22 | 20:27: Het is voor sommigen een roeping.
Vanaf nu hoek ik iedereen op zijn muil die commentaar op me heeft. Het mag van tante Claudia, dus dan deugt het.
30% van onze bevolking deed dat sowieso per definitie al.
@jaja | 28-03-22 | 19:26: Harry, voor een vrouw is een mooie bos haar net zo belangrijk als voor jou je piemeltje.
Aldus Normpje.
Mijn haar valt ook uit en ik baal daarvan.
Maar bij sommige mannen gebeurt dat en zo werkt de natuur.
Bij vrouwen is het echt dramatisch kan ik me indenken.
Dat beheerst dan je leven.
Dus de reactie van die Will snap ik aan de ene kant wel wat.
Vond dit de eerste keer keer dat Will leuk deed..
Will moest eerst smakelijk lachen, en hard ook. Alleen zijn vrouw vond het niet zo leuk. Toen was het opeens 'to protect my family'. Daar scoor je altijd mee in dat land van Farizeërs.
Ik ben al zo vaak beledigd in m'n leven, als ik daar elke keer zo op had gereageerd als Will, had ik nu in de cel naast Taghi gezeten.
Will Smith, als Webster vond ik hem nog wel leuk.
Lieve mede-reaguurders, help me want ik kom hier niet uit. Ik ben voor vvmu, onbeperkt, kwetsen mag, iemands profeet beledigen mag enz enz enz maar als iemand je vrouw beledigd heb je de plicht haar goede naam te verdedigen. Dat kan dus niet beiden toch?
Vvmu en je plicht je als heer te gedragen conflicteren hier dus m.i.
Zo moeilijk is het niet.
Een man met humor verslaat een man die er op los slaat.
Kan ze dat zelf niet?
Waarom zou jij een paar woorden jou zo op laten naaien dat je geweld nodig vindt?
Strikt genomen gaat de vvmu boven de vuistslag die je uitdeelt aan degene die je vrouw beledigt. Terugschelden is natuurlijk toegestaan. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Je taak als man is dat je vrouw zich geborgen, veilig en op haar gemak voelt. Op deze manier er op los meppen brengt haar eerder in verlegenheid dunkt mij.
Als iemand degene beledigd waar je toevallig mee bent getrouwd, heeft diegene beledigd waarmee je toevallig bent getrouwd. “Je vrouw” is geen bezit ofzo…ze maakt geen deel uit van jouw ego. Eigen haar dan ook niet als zodanig toe. Als iemand vind dat je een lelijke auto of fiets hebt, voel jij je toch ook niet beledigd hoop ik? Nou dan.
Als je vrouw alles in het werk heeft gesteld om in de spot lights te komen en daar ook is geëindigd gelden er toch iets andere regels dan wanneer je vrouw weerloos is. Die Truus die meedrijft op de carrière van haar man is niet weerloos.
@Tashtego | 28-03-22 | 20:13: Dank U
@Dampende_aardappel | 28-03-22 | 20:38: U heeft zeker een punt
@Hiram | 28-03-22 | 20:49: U houd ook geen deuren open voor dames neem ik aan. Want anders behandel je ze als het zwakke geslacht, zoiets?
Nog een onderwerp hierover.
In het andere heb ik Ricky Gervais al genoemd... Subtiele reactie van hem als sneer richting Will Smith. Ricky -yeah.. racist- Gervais is +100...
Of zoals ergens ook al te lezen was, een andere man mag wel het bed met Jade Smith delen maar niets over heur haar zeggen...
En Claudia de Breij moet zich in een hoek gaan schamen. Een beetje vrouw duldt geen holbewonergedrag
Ricky Gervais moest ik ook aan denken, zat Will Smith niet in het publiek de afgelopen jaren? Ricky ging er ook wel lekker in en dat is toch ook de setting, een roast met als onderwerp die avond de acteurs die zichzelf meestal veel te belangrijk vinden? In dat kader mag je toch wel wat verder gaan dan in het normale sociale verkeer. Of is dat ook al taboe?
Allemaal fake, luister naar zijn schreeuw: www.youtube.com/watch?v=cdbYsoEasio
Precies, was een mooi toneelstukje van die drie.
Mag ik hier eigenlijk schelden met KANKER? Nee, voor zover ik weet niet. En gelukkig ook niet. Waarom eigenlijk niet?
Dat heeft met de verpaupering van taal te maken, niets met de vrijheid van meningsuiting.
Nog los van het feit dat schelden wat anders is dan geweld is er niemand die je tegenhoudt dat te doen. Mits je de scheldwoorden in kwestie niet in kapitalen typt.
@blikjegrolsch | 28-03-22 | 20:36: Ik zal even voorzichtig zijn nu... Als ik in een willekeurig topic reaguur op jouw reaguursel met k*n**r ***o dan wordt mijn nick gegarandeerd bijgezet in het rek van de voor altijd gesneuvelden.
Nederlanders schelden van oudsher met ziektes. Sommige ziektes komen niet zo vaak meer voor, misschien is het dan minder kwetsend. Pestpokkepleuristering
Het fascisme van De Breij en d'r woke-cronies is niet van de lucht. Geen kans wordt onbenut gelaten om het gebruik van geweld tegen mensen met een onwelgevallige mening recht te lullen.
'Waarom laat je je haar niet groeien? Ruimte genoeg.', had ik een leukere grap gevonden.
Op een drukke weg groeit ook geen gras, vond ik altijd een aardige repliek. Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb, ik geloof uit een strip ofzo.
@Tashtego | 28-03-22 | 19:59:
De ziekte van Hedel, meer haar op je zak dan op je schedel.
Ik gebruik 7 Kruiden shampoo, 1 kruid voor elke haar.
Will Smith is gewoon gefrustreerd dat hij geen Denzel Washington is, ik snap dat wel.
Will is een cuck. RIP Fresh Prince.
"Je mag alles zeggen zolang je de consequenties ook gewoon aanvaardt." QED
Ze hebben je huis verkocht!
"Als kind kon je kiezen. Ik besloot, om grappig te worden". Aldus deze meneer, die niet tegen grappen kan.
“one man’s vulgarity is another’s lyric.”
Vrijheid van meningsuiting is of absoluut of niet bestaand. Moslims en orthodoxe christenen zijn voor een verbod op blasfemie, omdat dat pijnlijk kwetsend zou zijn voor gelovigen. Balkenende ging na de moord op van Gogh ook die kant op, implicerend dat het van Gogh zijn eigen schuld was dat ie werd vermoord. Nou kan ik me niks beledigender voorstellen voor een god, dan te zeggen dat ie niet bestaat, dus een verbod op atheïsme is dan het volgende. Geef het recht op kwetsende woorden op en we zijn zo terug in de middeleeuwen.
Stel je voor dat ik voor elke slechte grap die ik maak een klap in m'n gezicht zou krijgen, dan had ik er nu al twee te pakken.
Colona die Italiaanse scheids had dat ook. Floot wel goed ondanks zijn kale harses.
Collina. Pierluigi voor intimi.
Exit Will Smith. Gecanceled door pacifisten wegens macro agression. Zelfs African Americans kunnen gecanceled worden als ze een andere zwarte slaan. Ik vond overigens "I robot" wel te pruimen. Fresh Prince of Bel-Air en zo een beetje alle andere films waren niet te doen.
Ik zal Poetin voortaan ook geen tuinkabouter meer noemen, voor hetzelfde geld gaat hij mij nuken.
Is er een e-tje weggevallen uit je plempsel?
Ik vind het wel gewaagd van onze Claudia. Als deze 'verfrissende' reactie op grappen die beledigend zijn opschuift naar slechte humor dan kan ze beter thuis bij dinnetje op de bank blijven zitten.
Will Smith kwam op voor zijn vrouw. Waarschijnlijk heeft hij eerder een akkefietje gehad met Chris Rock waardoor hij heel goed wist hoe de zgn. grap was bedoeld. Ik vind het stoer dat hij meteen lik op stuk gaf en dat het hem niet boeide wat de zaal en de rest van de wereld daarvan dacht. Wat een baas! Grappen over alopecia zijn echt niet leuk. Zeker niet voor een vrouw. Voor degenen die er een zaak van huidskleur van maken: dit is gewoon een meningsverschil tussen twee mannen, dat uit de hand liep en heeft met kleur niks te maken.
Gaan slaan vanwege een foute grap of een belediging is altijd een zwaktebod. Altijd.
Juist! Ram iedereen in elkaar die grappen maken die jij niet leuk vindt.
@Muxje | 28-03-22 | 19:44: Nee, niet altijd.
Ja, want woorden doen zeer en mogen altijd met fysiek geweld worden beantwoord. O wacht, dat is de hele basis van iedere islam terrorist prutser
@funda | 28-03-22 | 19:47:
Als je bewust publiek iemand probeert te kwetsen vind ik niet ok.
Maar je moet het wel in de context bekijken.
@funda | 28-03-22 | 19:47: welles
@jaja | 28-03-22 | 19:53: is hooguit slechte humor
@richardsp1 | 28-03-22 | 19:54:
Juist.
Dan mis je even het gevoel wat wel of niet gepast is op dat moment.
Ik vond het geeneens een foute grap. Als vrouw vergeleken worden met een badassbitch vrouwelijke commando. Ik kan wel ergere vergelijkingen bedenken...
@jaja | 28-03-22 | 19:53: Zoals ongeveer iedere komiek in iedere show ooit?
@funda | 28-03-22 | 19:57:
Er zijn altijd nuances.
Bent U ook fan Lil Kleine? Die laat ook iemand in elkaar slaan omdat mogelijk zijn vrouwtje beledigd wordt.
@jaja | 28-03-22 | 19:58: Daarom juist is een mep geven niet altijd een zwaktebod.
@nietonredelijkeman | 28-03-22 | 20:00: Nee. Dat is een doorgesnoven kabouter die de klappen door zijn vrienden uit laat delen. Die lilliputter gaat zelf geen klappen uitdelen want hij weet dat hij dan het onderspit delft.
Ik ben al benieuwd naar The Golden Gloves. ... ehhh... Globes.
The Golden Wokes.
Vrouwen die kaal zijn, kan je beter geen grapjes over maken.
Kende iemand die met zijn twintigste al bijna helemaal kaal was, dat was echt geen pretje voor hem, de man leed daar verschrikkelijk onder.
Voor vrouwen zal dat nog wel erger zijn.
Beter kun je helemaal geen grapjes maken. Zo makkelijk kan het zijn. Of door de staat goedgekeurde grapjes. Ja dat zou fijn zijn.
En over dikke of domme vrouwen al helemaal niet.
Ook niet over Belgen!
@Stijlloze bezoeker | 28-03-22 | 19:58: En Limburgers...
Finnen
Will Smith en zijn vrouw hebben een open huwelijk, dus blijkbaar vindt ie het minder erg als je zijn vrouw aanduwt, dan dat je grappen maakt om der kapsel...
Ach, zolang ze niet met vissen in elkaars gezicht slaan valt het allemaal wel mee.
Hoezo? Mijn vis stinkt niet!
@Duwbak_Linda | 28-03-22 | 19:40:
www.youtube.com/watch?v=T8XeDvKqI4E
@Mr_Natural | 28-03-22 | 19:43: Lol. Ik dacht aan Asterix en Obelix.
@Duwbak_Linda | 28-03-22 | 19:45:
Oh ja, die is ook mooi.
@Duwbak_Linda | 28-03-22 | 19:45: Kostunrix en Hoefnix.
Ricky Gervais was 2 jaar geleden bij de Golden Globes ook knetterhard.
Was geen enkel probleem.
Dat waren voornamelijk blanken, Misschien maakt dat het verschil?
@funda | 28-03-22 | 19:39: Will heeft een hekel aan negers .
@alexanderpechtold | 28-03-22 | 19:41: Een cryptoracist ! *noteert scrabblewoord*
I Love Ricky Gervais
Ik heb eens bijna slaande ruzie met iemand gekregen omdat ik een grapje over kale mannen maakte.
Grappig is dat ik ook kaal ben.
Als ik mijn schaamhaar scheer plak ik altijd het plukje op mijn kale plekje...
Ik wacht op de reactie van Dave Chapelle.
Wat verwacht je nou anders als je Chris Rock uitnodigt? Had dan Claudia de Breij uitgenodigd.
Een klap in het gezicht moet kunnen, mensen neersteken is wat anders.
Echt grappig is de verwijzing naar G.I. Jane niet, en origineel al helemaal niet.
Kutfilm, G.I. jane
Misschien een idee voor de Oscars van volgend jaar, dat neersteken?
@skoftig | 28-03-22 | 19:47: Drive-by-shootings op de rode loper, en daar dan weer een gevoelige docu over... *rinkelt kassa*
Weet je wat pas een klap in het gezicht is? Dat Will Smith als beste acteur verkozen werd...
Dat zegt eigenlijk meer over de anderen. Will is best leuk soms.
@funda | 28-03-22 | 19:40: Dat "best leuk soms" genoeg is om te winnen zegt misschien inderdaad wel een hoop over de staat van de filmindustrie vandaag de dag.
@Muxje | 28-03-22 | 19:45: Inderdaad.
Mijn moeder is een tijdje kaal geweest doordat ze chemotherapie kreeg. Ik begrijp Will wel.
Had je moeder 863 foto's van d'r kale hoofd op Instagram geslingerd?
Kreeg Will ook chemo?
@SoepKip | 28-03-22 | 19:41: Nee, ze deed haar uiterste best om het te verbergen.
Dus omdat je moeder kaal werd begrijp jij het dat mensen geweld gebruiken omdat ze niet tegen de grappen van een ingehuurde komiek kunnen wiens werk het is om kwetsende grappen te maken? Raar. Bedoel je niet gewoon te zeggen dat je gewoon geil wordt van geweld en het je latente fascistische inborst zo lekker bevredigt? Waarom moet je daar dan de kanker van je vrouw bijhalen?
Dit soort geintjes creeert alleen maar verdeeldheid.
Jammer er is spijt aan beide kanten, zal ook niet meer gebeuren denk ik.
Wat mij betreft zand erover en even goede vrienden.
In één woord, staged.
Lachen om verdriet is geniaal. Leedvermaak heet dat.
Als je daar niet tegen kan, ga je maar lekker in een hoekje zitten huilen.
Ik lach je wel uit, daar heb je het dan ook zelf naar gemaakt.
In de showbizzrubrieken en babbelshows hebben ze weer een nieuw fris onderwerpje te pakken. Iedereen zet zijn beste woke=beentje voor.
Want dat gedoe in Oekraïne gaat ook maar vervelen en zo.
Morgen is er weer een gesprekje van de dag.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat Chris Rock een van de 167 mannen is die haar buitenechtelijk genomen hebben, en precies weet waar ze kaal is en waar niet. Nou, #TeamWill dan maar.
Michael Jackson voelde zich in 2005 beledigd door sneue teksten van Eminem. Toen heeft MJ gewoon alle rechten van Eminems muziek gekocht. Ultieme wraak. Kostte wel $370 miljoen.
Een koopje!
Prima zo’n pets op het poffertje. Een door de wol geverfde methode om iemand te corrigeren. En het werkte wederom. Iedereen die verontwaardigd is heeft een slecht geweten en is bang voor een mep: ze hebben petsvrees. Aan hen de tip: kom in het reine met je vijanden:
Ik ben benieuwd waar Chris deze mepper nu bij gaat rekenen, black people of n..
www.youtube.com/watch?v=zRwK_XVfm0I
Hier moet je een mening over hebben?
Meh.
Wat heeft kleur hier nou mee te maken man?
Pffff zucht..
Joggers at it on Miami Beach. Stad probeert er wat aan te doen maar dat is dus rassies. nitter.net/MrAndyNgo/status/150820668...
Hij demonstreerde de zwarte burgeroorlog die sinds 1960 al meer doden heeft veroorzaakt in de VS dan al hun oorlogsdoden sinds 1960. Ja incl Vietnam. Maar wit tegen zwart is veul erger.
@Ruimedenker | 28-03-22 | 19:31: kleur en identity politics heeft alles te maken met de oscars. Daarnaast was dit een mooi voorbeeld van/knipoog naar black to black violence.
Grappen over dodelijke ziektes? Meh. Grappen over een aandoening waar je kaal van wordt? Zonder meer geoorloofd.
Geen gevoel voor tumor dus.
Effe gegoogled en ze is net iets knapper dan Sugar Lee Hooper.
Misschien heeft die nu wel haar.
De eeuwige dubbele moraal. Stel, Jeroen Pauw maakt bij een politiek debat een nogal kwetsende grap tegen Keesje van der Staaij over God. Kees staat op en geeft hem een knal. Resultaat: Kees wordt gecanceld en christenen zijn gewelddadig. Zo kan ik nog wel 20 voorbeelden bedenken. Maar nu draait de spin anders want acteur, want people of kleur, want foei foei foei. Want zielig zielig zielig.
In de Woke-piramide komen christenen net boven Nazi's, dus dat is allemaal toegestaan.
Als je die speech van m hebt gehoord na het winnen van dat beeldje kort na dit incident .. Kees vd S. is er niets bij qua God dit en dat
@jeweettochniet | 28-03-22 | 19:31: sorry, ik sla wel eens zo’n speech over. Engnekken zijn het.
Youp plaatste in de NRC onderstaande column: Klaar met Kees.
De reactie van Van der Staaij? Hij gaf geen krimp.
Kees is een baas!
youp.nl/columns/klaar-met-kees
Een tijdje geleden stelde iemand van uit Islamitische hoek voor bij Op1 dat Christenen wettelijke beschermd moesten worden tegen belediging van hun geloof.
Je zou dan niets meer mogen zeggen dat kwetsend zou zijn voor Christenen. Het zou strafbaar worden.
Je voelt de bui al hangen, dat zou dan ook gaan gelden voor andere geloven.
Dat wil dus zeggen dat alles wat je over een geloof mag zeggen eerst door het subjectieve kwets-filter heen moet van gelovigen.
Nogal eenzijdig ook.
Als je atheïst vindt dat een geloof kwetsende dingen zegt over bijvoorbeeld homo's, dan was dat blijkbaar geen probleem.
De horror.
Terug naar pre-verlichtingstijden.
Deze meneer begrijpt dus duidelijk niet waarom we die vrijheid hebben.
Het staat simpelweg waarheidsvinding in de weg. Je sluit bepaalde onderzoekswegen af.
Je kunt een geloof niet meer ter discussie stellen.
En dat terwijl geloven strikt genomen helemaal nergens op gebaseerd zijn.
Daar ging de gespreksleider op dat moment ook helemaal niet op in.
Gelukkig vonden de Christenen aan tafel het niet nodig. Het geloof kon wel een stootje hebben.
Wel wakker blijven mensen. Er wordt gerommeld aan uw vrijheid van denken.
We zij het zo gewend, dat denken dat het vanzelfsprekend is.
Overigens is vrijheid van meningsuiting iets anders dan zinloos getreiter.
Eigenlijk verkwansel je dan de vrijheid van meningsuiting.
Gekwetst zijn is ook maar een gevoel. Je kunt niet met alle gevoelens rekening houden als je ze zelf niet voelt.
Ik snap niet dat ze er eerst een sensitivity readers hadden ingeschakeld. Volgend jaar beter.
Wat een ophef, het was verkeerd wat Will Smith deed, maar wel te begrijpen
Was het? Echt?
@funda | 28-03-22 | 19:25: Ja.
Iemand op z'n bek slaan om een foute grap waar je enorm boos van werd. Nee, ik begrijp dat niet.
@Ivoren Toren | 28-03-22 | 19:32: Wat is het nou, verkeerd of te begrijpen?
@Muxje | 28-03-22 | 19:36: Een kletsje met de vlakke hand = op zijn bek slaan?
De aanstelleritis regeert.
Wist Chris Rock dat de vrouw van Will Smith ziek is?
Hier mogen we niets van vinden, anders is het cultural approprirotirooeotoroeeoejeeorkoeoekroetion.
En wij zijn woke, elke ochtend weer!
Will Smith zat net lekker het optreden van Chris Rock te kijken toen zijn vrouw moeilijk begon te doen.
"Will, he's taking the piss out of me" "Do something about it"
En na afloop gingen ze samen een pilsje drinken.
"Doet je gezicht nog zeer?" "Mijn hand doet ook nog zeer"
Er is toch niks mis mee als je iemand een bitchslap geeft als hij over de ziekte van je vrouw grappen maakt voor een miljoenenpubliek? Zal Chris Rock ook vast zo zien, maar dat hoor je niet door al dat gejank van al die sneeuwvlokjes.
Ze heeft wat last van uitvallend haar.
Als ze terminaal zou zijn zou ik het nog kunnen begrijpen dat je kwaad wordt als daar een grap over gemaakt wordt.
Wie is er hier nou het sneeuwklokje? Will sowieso. Met z'n ik ga naar een show waar een komiek de aanwezige mensen gaat roasten .. laat ik op de voorste rij gaan zitten samen met m'n bekende vrouw en dan niets kunnen hebben
@jaja | 28-03-22 | 19:26: Harry, voor een vrouw is een mooie bos haar net zo belangrijk als voor jou je piemeltje.
@Normpje | 28-03-22 | 19:37:
Jouw mensenkennis is van een buitenaards niveau.
Maar je hebt wel gelijk.
Heeft Jussie Smollett al gereageerd? Fake drama is fake.
De beste reactie die Smith had kunnen geven was gewoon niet lachen. Gewoon ijzeren smoel houden en een koude blik geven. De Poetin-blik, laat ik het zo noemen. Hij kon natuurlijk niet opstaan en weglopen in die omgeving.
De ene vorm van humor is de andere gewoon niet. Daar blijf ik echt bij. Maar als het niet jouw humor is kun je er óf van wegblijven en als het niet anders kan (zoals in deze situatie) kun je wel degelijk zonder woorden er blijk van geven dat je not amused bent. Zelfbeheersing is uiteindelijk ook een deugd.
Speciaal voor de frisse prins van mooie lucht:
www.youtube.com/watch?v=hBjirDbInmQ
Weet je wat erg is! Grappen maken over mensen die meer problemen hebben dan in alle luxe kaal te worden.
We raken er blijkbaar niet over uitgepraat. Kwam laatst nog een Volendammer tegen. Ik keihard lachen. Ik zei 'heb je de 100 meter borstcrawl in een frituurpan gezwommen ofzo? Ze zij lachend 'nee, was ooit in het Hemeltje, maar je mag zeggen wat je wilt. Lachen toch?'
Wat heb je toch tegen vrouwen?
Dan nog maar eens deze:
I was offended - Steve Hughes
www.youtube.com/watch?v=ceS_jkKjIgo
*bij BEWUST kwetsen ligt ie, de grens.
Jij kan vrij spuien wat je wilt, maar zelfs áls je daarin zorgvuldig bent zijn er hordes mensen die er bewust voor kiezen om gekwetst te zijn.
Daar doe je op zo 'n moment weinig tegen behalve irrationeel onrealistisch gejenk aan moeten horen.
De vrijheid van meningsuiting is belangrijk omdat geloven of radicale idealisten of Poetin's binnen no-time je kunnen hersenspoelen. Voor je het weet leef je in een parallel universum.
Het is deel van de westerse moderniteit, wetenschap komt er uit voort.
Als je die vrijheid gebruikt alleen om het kwetsen verkwansel je dat.
Eigenlijk beledig je je eigen cultuur.
@AdvocatusDiaboli | 28-03-22 | 19:36: "omdat geloven of radicale idealisten of Poetin's binnen no-time je kunnen hersenspoelen"
Spreek gerust voor jezelf hier, dit is kolderiek.
Snap niet waarom Rock niet gewoon keihard terugsloeg.
Omdat hij niet de rock is.
Hij heeft zijn gage harder nodig dan Will, die is al binnen.
Kan iemand de grap vertalen, ik versta er geen zak van?
iets met GI Jane... Demmi Moore is daar kaal geschoren want een soldaatje... mevrouw Smith is ook kaal geschoren vermoed ik, maar dan ergens anders wellicht.
Wat een slappe tekst zeg. Bah!
Het is ook niet zo dat hij zijn tanden eruit slaat...
Zou ze ook een kale mossel hebben of groeit het daar extra hard wegens geen hoofdhaar.
Zij heeft dezelfde ziekte als die Italiaanse scheidsrechter uit de jaren 90, kom hoe heet hij ook alweer. Eindresultaat kan zijn alles kaal, nog geen wimpers meer. Hem hielp het bij zijn vak, door de bijkomende uitstraling. Zij is multi-multi-miljonair. Dus, vervelend, niet levensbedreigend, niet mauwen..
@WasHetMaarMakkelijk | 28-03-22 | 19:29: Benito Mussolini?
@WasHetMaarMakkelijk | 28-03-22 | 19:29:
Colina.
@WasHetMaarMakkelijk | 28-03-22 | 19:29:
Collina! Maat van mij zag hem een paar jaar geleden nog in Viareggio, laat in de avond, met aan iedere arm een niet lelijke jonge dame. Lol!
wat een slappe hap stukje van GS zeg...
Beledigen is hier zo’n beetje de norm dus ik hoop dat het satire is.
Dit stuk lijkt wel geschreven door Claudia de Breij!
ho ho ho, je gaat nu wel over een grens heen
Een goede komiek schuurt af en toe.
Zet je aan tot nadenken.
Die gast had gewoon heel nadrukkelijk moeten opstaan.. en de bijeenkomst moeten verlaten. Echt heel jammer en verkeerd voorbeeld om maar te gaan meppen. Als iedereen die zich gekwetst voelt, gaat meppen, is het einde zoek. Cancellen die gast.
cancellen? wat een zwakte bod zeg... typish salonsocialisme...
Kwetsen met woorden mag, is zelfs gewenst. Daarna een beuk geven mag ook, is zelfs gewenst. Daarna, over tot de orde van de dag.
Precies. Beuk het licht uit zijn ogen... en daarna over tot de orde van de dag. No one fucks my wife bute me.
@Spoorhaas | 28-03-22 | 19:19:
Tja.... ook dat is bij Will een beetje mis gegaan.
@TeeJee | 28-03-22 | 19:22:
Hahahaha
Ah, ik begrijp nu pas dat het om haar hoofd ging. Ik dacht dat ze een kale shoarmaslagerij had. Ik snapte al niet dat die Smith boos was in plaats van trots.
vermoeiend altijd die deugende BN'ers die bepalen waar de grenzen liggen van vrijheid van meningsuiting. De enige die dat bepaald is de rechter.
Maar zelf mogen ze alles. Dit was ook eens een leuke, die blijkbaar uit Ranking the Stars werd geknipt.
www.rtlboulevard.nl/entertainment/art...
Ik wel, en kwam daar vroeger als klein jongetje om 4 uur 'snachts mijn bed voor uit, voor de televisie.
Oh, ben je geen racist? Nou ik dacht van wel. in elk geval wel een lul
@Jan Marijnissen | 28-03-22 | 19:17:
Ik hou ook van jou...
@Jan Marijnissen | 28-03-22 | 19:17: omdattie gelijk heeft? hahaha
Stiekem vond ik dit wel een sexy actie van Smith. Noem mij ouderwets, maar ik heb niks tegen mannen die het opnemen voor hun vrouw. Okay, het kan het subtieler.
Ik vind het vaak ultiem tokkiegedrag. Wat zei je over mijn vrouw? Gewoon weer een excuus om lekker te meppen. Vrouwen zijn niet heilig of zo. Als ik ze wil beledigen doe ik dat.
Subtiel is net zoiets als die “rubberen tegels”, waar we hier zo de pest aan hebben.
Een pets is iets anders dan iemand in elkaar beuken.
@Ruimedenker | 28-03-22 | 19:17: nou als ik zo’n pets zou krijgen zou ik er een paar rake klappen op teruggeven. Gewoon met je fikken van anderen afblijven.
Niet echt feministisch. Als ze boos was had ze zelf moeten slaan. Beetje rolbevestigend wel, in de traditionele african american rolverdeling. Overigens zijn die mannen normaal nooit bij hun vrouw of kinderen te vinden maar Will is een bounty, dat blijkt maar weer.
@BoerKoekoek | 28-03-22 | 19:22:
Ik ben dan ook geen feministe, ik ben gewoon een vrouw. Dit met de kanttekening dat ikzelf van nature met meer agressie behept ben dan mijn immer rustige en rationele wederhelft. Als er moet worden opgetreden, dan doe ik dit dus doorgaans zelf.
@MickeyGouda | 28-03-22 | 19:28:
"Als er moet worden opgetreden, dan doe ik dit dus doorgaans zelf."
Zo is dat.
Volgend jaar The Sequel waarbij volgens Hollywood-normen de effecten steviger aangezet moeten worden.
Ik verwacht dus minstens een drive-by shooting maar hoe ze dan die auto het podium op willen krijgen ben ik nog niet over uit.
Ik stel voor dat ze volgend jaar elke poging tot humor gewoon maar schrappen.
@Duwbak_Linda | 28-03-22 | 19:14: Dat zou het wel eens kunnen worden ja, dat ze gewoon geen komieken meer inhuren voor de presentatie.
@Duwbak_Linda | 28-03-22 | 19:14:
Maar waar moeten ze dan ophef over maken?
al die hiphop autos staan op hun uitgebouwde vering 3 meter hoog te jumpen, dus dat zal vast wel lukken.
@TheOtherWhiteMeat | 28-03-22 | 19:18:
Gewoon een ingetogen viering van de inclusie.
Jezus Bert wat een slap gezeik van je.
Ha, u heeft het over de onvriendelijke bewoordingen van een staatshoofd over Nederland. Wat Will betreft, wat een nepklap was dat.
Wat een geouwehoer joh.
Als iemand begint te raaskallen en jou daarmee als Collateral kwetst. Kan , mag, maar is niet fijn. Dus of je probeert de onwelgevallige mening te weerleggen met argumenten, of je gaat in een hoekje gekwetst zitten zijn met je huildeken .
Maar het langs de meetlat leggen van woorden, vind ik toch echt knabbelen aan de vrijheid van meningsuiting.
Het is ook niet als of iemand geneest als niemand iets over iemands gezondheid zegt.
Ik begrijp dus werkelijk niet dat mensen vinden dat die grap niet door beugel kan!? Ze wordt kaal maar ze gaat niet dood hoor.
En ze loopt er zelf altijd en overal mee te koop. Het is niet dat er nu een enorm geheim werd onthuld.
Het is ook weinig feministisch, grappen over kalende mannen worden toch ook regelmatig gemaakt?
Ik ben het met Claudia eens, zijn vrouw had hem er eentje moeten verkopen. Met de naaldhak in zijn kruis.
Het is over de lijn. Punt. Lachen om verdriet is fout. Altijd.
Psies.
Mevrouw zit psychisch in de knoop en zit in een zaal met mensen die zitten te lachen om een grap over haar(haar).
Te veel op de man van Chris Rock.
Het is immers niet the Roast, daar kiezen mensen ervoor om elkaar te roasten.
Stel je niet zo aan.
Slaan omdat je het met woorden niet af kan.
Niks anders dan een zwaktebod.
Altijd.
Dus je mag nooit meer een grap over iemands kaalheid maken. Uncle phill zou dat wel kunnen waarderen denk ik. Of mag het wel als het niet door een ziekte komt maar door de genen? Of mag het alleen bij mannen, wat weer discriminatie oplevert. Oftewel, grow a pair.
Nooit meer Ethiopië grapjes, Titanic grapjes, Joden grapjes, homo grapjes. Nooit meer, da’s zielig!
@BobDobalina | 28-03-22 | 19:14: alleen bij witte mannen, daar is alle humro gepast. bij gekleurde korte l;ontjes is dat helaas niet het geval en daar dienen we rekening mee te houden.
Het kan ook een manier zijn om er mee om te gaan.
@Miyagi | 28-03-22 | 19:16:
Want een grap over een groep is wat anders dan op de man/vrouw spelen.
Wie kaatst kan de bal….
De vlakke hand is als het gooien vd schoen.
Een corrigerend tikje moet kunnen.
Harde grappen maken mag, maar wees niet verbaasd als degene in de zaal het opneemt voor z’n vrouw, die zich op dat moment niet durft te verdedigen.
Dus als jouw moeder of kind iets tegen iemand zegt wat die andere niet leuk vind, dan zou jij er niks van zeggen als die persoon een soortgelijke klap aan jou familielid uitdelen? Nou ja, je zou er wel iets van zeggen, je zou tegen je kind/ moeder zeggen kom dit moet kunnen.
@TheOtherWhiteMeat | 28-03-22 | 19:15:
Ligt aan de situatie, maar wat ik zeg:
Actie, reactie.
Of zoals mensen wel eens zeggen..,
“Je komt een keer de verkeerde tegen”.
@Ruimedenker | 28-03-22 | 19:18: ja, die trekt dan een pistool en schiet je door je kop na zo'n bitchslap.
@TheOtherWhiteMeat | 28-03-22 | 19:15: inderdaad, wat vindt moeder Rock er van?
@Ruimedenker | 28-03-22 | 19:18: Goede uitdrukking. Je komt een keer de verkeerde tegen.
Vreemd, je zou toch denken dat als je een bal kaatst je dezelfde bal weer terugkrijgt en niet een handgranaat.
Je mag wel alles zeggen, maar zorg ervoor dat je de fatsoensnormen niet overtreedt.
Fatsoen moet je doen.
En als je het wel doet?
Dan is het hammertime?
Of wacht, dit is WIll Smith, dan is het summertime?
My rights don't end where your feelings begin.
Het was een leuk feestje, die Oscars. Maar toen moesten er perse POC's worden uitgenodigd. En dan krijg je drugs en vechtpartijen. Volgende keer maar weer een wat strenger deurbeleid.
Een draai om je oren is geen geweld, het is iemand in een fractie voor publiek terug op zijn plaats zetten. Geen vuistslag, niet blijven slaan. Ik vond het een gepaste actie. De grap kon echt niet, ben al blij dat het brothers onder elkaar waren, stel je voor dat een witte komiek zo iets zei of een witte acteur zo optrad.
Wat was er zo erg aan de grap? Vergeleken worden met Demi Moore terwijl iedereen elkaar tegenwoordig vergelijkt met Hitler? Schei toch uit.
Lekker meppen omdat je het met woorden niet af kan.
Zwaktebod.
@Mr_Natural | 28-03-22 | 19:08: Demi Moore scheerde zichzelf kaal voor de filmrol.
Mevrouw Smith lijdt aan een rotziekte waardoor ze kaal wordt. Dan is het niet zo gepast om daar grapjes over te maken.
Ik zou hem ook een corrigerende beuk verkocht hebben. Ik sta volledig achter de actie van Will Smith. Het is niet zo dat hij hem het ziekenhuis in gebeukt heeft. Gewoon een corrigerende pats om iets duidelijk te maken.
mr smith lachte altijd hard wanneer anderen gekwetst werden met woorden.
@Haberdoebas | 28-03-22 | 19:26: een rotziekte? Alopecia maakt je volgens mij alleen kaal en verder niets. Als je dat zo rot vindt dat je daar geen grappen over mag maken neem ik aan dat je ook nooit een grap over de kaalheid van je vrienden hebt gemaakt. En dat laatste geloof ik dan weer niet.
@BobDobalina | 28-03-22 | 19:32: Niet om een of ander. Maar kaalheid bij een vrouw is voor de meeste vrouwen toch wel een ding. Wordt toch vooral geassocieerd met niet gezond zijn (chemokuren e.d.)
@Joyce | 28-03-22 | 19:36: Ik heb nooit zo'n probleem met kale vrouwen. Dikke vrouwen daarentegen...
Bij Charlie Hebdo werkten 12 redacteuren die destijds aan den lijven ondervonden wat een 'gepaste actie' is en welke grap 'echt niet kan'. Goed dat jij inziet waarom wanneer geweld is gerechtvaardigd.
In Ali sloeg hij harder.
Zou hij hem ook echt geraakt hebben?
Leek wel cursus nepslaan in film.
@Datzullenwenogweleen | 28-03-22 | 19:09: Inderdaad.
@Datzullenwenogweleen | 28-03-22 | 19:09:
Was theater.
@keestelpro | 28-03-22 | 19:20:
200%
Claudia de Breij die de kant van Will Smith kiest. Zou dat ook ironie zijn?
@Ruimedenker | 28-03-22 | 19:08: Kom op, u moet wat ruimer denken.
@BrutusBosch | 28-03-22 | 19:19:
Het is geen ironie.
Da’s alles wat ik zeg.
Dit keer is het dus zoals Will Smith wilde dus met allemaal 'afro-americans'. Ik denk om het stereotype beeld bij te poetsen van de gewelddadige zwarte man. Will Smith heeft zijn punt gemaakt.
Will Smith’s vrouw is kaal.
Van onderen? Ze schijnt in het rond te neuken dus wellicht was jij een van de ongelukkigen?
Hoe durf je grappen te maken over de vrouw van Will Smith!1!
Smith is tweede keus. Z'n vrouw neuqte met een ander omdat Smith haar niet kon geven wat ze wilde. Hij schoot tekort. Dat deed pijn en nu probeert hij met zo'n toneelstukje zijn vrouw terug voor zich te winnen.
Dat mensen serieus denken dat dit spontaan was...
Ja, ze is kaal. En koos er bewust voor om pruikloos naar de uitreiking te gaan. Ze had zelfs een sieraad op haar kale schedel om dit te benadrukken. Dus ze kwam er openlijk voor uit. Dan mag je verwachten dat er ook wel eens een (niet heel leuke) grap over gemaakt wordt. Dan moet je als sterke vrouw er tegen kunnen. Toch zal dit in de komende dagen worden gespeeld alsof ze tot het diepst in haar ziel gekwetst is en Will wordt opeen schild gezet omdat hij zijn zielige vrouw te hulp schoot. Dat hij voor geweld koos zal vergeven en vergeten worden. Dit is een volgende stap in de neerwaartse spiraal, ben je gekwetst, dan mag je nu slaan. Dit gaat fout aflopen.
Komieken horen soms te beledigen. Will is af.
Eensch, en ik denk dat Bert het ook zo bedoelt.
En dit wat nog maar een heeel dun grapje. Meer mag ook.
Excuses van de Fresh Prince zijn op zijn plaats.
@hotmint | 28-03-22 | 19:08:
... en het is gebeurd, nederige excuses gemaakt.
www.bbc.com/news/entertainment-arts-6...
Zand er over, Will, foutje bedankt.
Nu Claudia nog...
REAGEER OOK