Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Utrecht zegt sorry voor slavernij

Heeft uw gemeente al sorry gezegd?

Daar gaan we weer. Na Amsterdam en Rotterdam buigt ook Utrecht de knieën en smeekt het snikkend om vergiffenis voor het slavernijverleden, want we stoppen blijkbaar niet met deze nationale zelfkastijding voordat iedere stad, dorp en buurt apart sorry zegt. Ook gij, net opgerichte Eemsdelta! Niet dat Utrecht is gebouwd door slaven, een doorvoerhaven voor slaven was of het hoofdkantoor van de WIC huisvestte. Nee, uit onderzoek blijkt slechts dat enkele inwoners betrokken waren en de stad daarvan profiteerde. "Verschillende lagen van de Utrechtse bevolking hebben aangezet tot, investeerden in en verdienden geld aan slavernij in Amerika, Afrika en Azië." Nou nou, de hele stad door het stof omdat sommige inwoners lang geleden iets slechts deden en omdat mensen die geld verdienden met verwerpelijke activiteiten dat in Utrecht uitgaven aan vastgoed en belasting. Hallo, zijn jullie nooit in Kanaleneiland en Overvecht geweest? Daar lopen nog steeds ongure types rond die hun twijfelachtig verdiende geld uitgeven in de stad. Hebben we daar al excuses voor gemaakt? En maak dan ook meteen excuses voor de Griekenland-reisjes van Wim-Lex, want die is tenslotte ook in Utrecht geboren. En als we toch bezig zijn, zeg meteen even sorry voor de vorige versie van Hoog Catharijne, de buik van Wesley Sneijder en alles wat Marcel van Dam ooit deed. Die erfschuldpolitiek gaat nog eens heel groot worden.

Reaguursels

Inloggen

Les in “sorry” zeggen ; … niet lachen.. “Ja, mijn voorouders verkochten slaven, maar ze wisten niet dat die als goederen gebruikt zouden worden.
https://twitter.com/_Frummel_/status/1277534665453289478?s=20&t=_6F8wenBdLYVOFC2YK8uDA

DontLookWhenIP | 24-02-22 | 09:12

Wanneer gaan de Akwazi’s sorry zeggen. Die hebben slavernij uitgevonden in Ghana.

DontLookWhenIP | 24-02-22 | 09:08

Koning Noorwegen en Denemarken mogen mij bellen. Sorry zeggen voor wat die Vikingen ons hebben aangedaan.

DontLookWhenIP | 24-02-22 | 09:07

Sorry zeggen voelt goed in sommige kringen. Heel woke.
Wanneer gaat de Spaanse regering sorry zeggen voor haar bezetting en terreur zo'n 400 jaar terug in de Nederlanden? En de protestanten voor de Beeldenstorm? Zullen we het daar eerst eens over hebben?

ljcoster | 24-02-22 | 08:56

Ik zeg maar vast voor alle zekerheid SORRY voor alles. Gewoon uit mezelf.

borderlijntje | 24-02-22 | 00:07

en mogen we nu ff vangen?

borus | 23-02-22 | 21:05

paar jaar terug had je nog regelmatig een slavenmarkt in raqqa, heeft IS al excuses aangeboden?

de broeder | 23-02-22 | 18:55

De vraag is alleen aan wie? Ik wacht nog op de verontschuldigingen van de de Hunnen, de Romeinen, de Kaninefaten en in het bijzonder Napoleon maar iets zegt mij dat die er niet gaan komen.

AlexanderVissers | 23-02-22 | 18:27

Ossendrecht gaat GEEN sorry zeggen. PUNT

andrew1972 | 23-02-22 | 18:20

Doordraafcultuurtje

Den-Pol | 23-02-22 | 17:53

beetje raar allemaal waarom excuus aanbieden als je niks mee te maken heb gehad.

out-of-de-box | 23-02-22 | 17:15

Shell is het land uit, Unilever was al weg, kom dr maar in Wopke : de herstelbetalingen kunnen beginnen. Alleen Jan met de pet en boer Blauwkiel - die nooit 1cent geprofiteerd Hebben- staan klaar om de belastingverhoging nederig knielend te voldoen. Vooral aan de narcostaten in the carribean.
Zal mij benieuwen of onze voormalige kolonie waar ze olie ontdekt hebben het klimaatakkoord blijft ondertekenen. Wordt wel een lastige met zoveel fossiele rijkdom onder de grond.

Worstdag | 23-02-22 | 16:46

Een van mijn verre verre voorouders is door de inquisitie op de brandstapel gekomen, graag excuses van de katholieke kerk en een gepaste vergoeding.

meneer Q | 23-02-22 | 15:33 | 3

Ik houd het wat recenter. De Amerikanen hebben een bom te vroeg losgelaten en mijn opa gedood. Graag excuses en een nog gepastere vergoeding.

Peerkeoud | 23-02-22 | 15:55

he je kan nog verder terug de tijd in met voorouders, het begint niet in 1740 hier in Europa. Voor de romeinse tijd aanbeden we hier al de Germaanse mythologie. Hella meer (maas). Isla monda (ijselmonde). Druides en Bloedoffers. Oog om oog tand om tand. Dat is onze geschiedenis. Maar we fultineren graag aan onze nazaten aan die andere kant van de oceaan. Dat de Ruyter machtige zeeslagen gevochten heeft tegen de barbaren. (algarije, Tunesie Marokko en de machtige sultan die alles overzag. (O)bey.))
Die man met 1 schip, 3 kapers tegen de vlakte geworpen, Elk schip +30 Christenslaven uit NL/BE, Dat is alleen net iets voor het begin van de geschiedenis volgens USa, leuk om zelf te zoeken en lezen over die tijd? (delpher.nl).

pieterS | 23-02-22 | 16:21

Wachten is dat de regering óók excuses maakt en dan kunnen de HERSTELBETALINGEN, want daar wacht dat volk op, beginnen.

meneer Q | 23-02-22 | 15:23

Excuses maken als slachtoffers al lang overleden zijn. Zinloos.

Nostra da Mus | 23-02-22 | 15:18 | 1

Ja maar je voelt je slachtoffer, van de Romeinen, de Franken, Germanen, de bisschop van Münster, Spaanse koningen, de Habsburgers, Napoleon, etc.

Rest In Privacy | 23-02-22 | 16:45

Namens Blittersdorp-Zuid: sorry ook!

McSnor | 23-02-22 | 15:18

pvda pussy

Fi-Bu-Bla | 23-02-22 | 15:16

Nog even een politiek incorrecte nabrander: bij letselschadeclaims speelt ook het begrip voordeelstoerekening. Laten we even bezien hoe de nazaten van de toenmalige slaven erbij hadden gezeten (en waar) als hun voorouders níet als slaaf waren geronseld door hun mede-Afrikanen, en verkocht waren aan Nederlanders om naar Zuid-Amerika te worden weggevoerd.
Ik meen dat het tegenwoordig niet bepaald goed toeven is in die West-Afrikaanse contreien.

Hommel | 23-02-22 | 15:10

Op een paar kooplieden na is er niemand in Nederland rijk geworden van de slavernijhandel. In Nederland zelf werden geen slaven gehouden; vrijwel iemand van ons heeft voorouders die slaven hielden of verhandelden. Of er profijt van had.
Excuses zijn potsierlijk en nergens voor nodig. Ze creëren een vals schuldgevoel.

Daarbij tonen ze het gebrekkige historische besef van zowel de slavernijklagers als de bestuurders die in al hun arrogantie menen excuses aan te kunnen bieden namens de bevolking. Geen enkel gevoel voor context en geen daadwerkelijke kennis van de slavernijhandel (het is een misvatting dat zwarte mensen meer van slavernij zouden weten dan witte mensen) valt er te bespeuren.

Een voorbeeld. De kinderarbeid werd pas in 1902 afgeschaft. Onder erbarmelijke - makkelijk met slavernij te vergelijken - omstandigheden moesten kinderen arbeid verrichten, zonder zelf enige keuze te hebben. Nederland loopt vol met hun nakomelingen. Niemand klaagt. Omdat we dat nergens op vinden slaan.

Hoe had de gemiddelde Nederlander eigenlijk kennis moeten nemen van de slavernij, destijds? Van de TV, de radio, facebook? De Krant? Vrijwel niemand - behalve de elite - las een krant. Dat kwam pas later in de 19e eeuw.
Slaven waren er niet in Nederland.

Tot slot moeten we ons afvragen: wát had de gemiddelde Nederlander, waarvan de nakomelingen zich nu kennelijk schuldig moeten voelen, dán moeten doen? Demonstreren op de dam? Op Groenlinks stemmen? Het algemeen kiesrecht bestond nog niet!

Hommel | 23-02-22 | 15:01 | 2

Dit stukje verplichte kost maken op de basisschool.

Verbandmeester | 23-02-22 | 16:43

toptegel

borus | 23-02-22 | 21:07

Als dank schenken die zielige slaven hun na de slavernij geschonken grond nu aan de nederlandse staat?
Zelf de Surinamers in Suriname zijn de Surinamers uit Nederland spuugzat, met hun gezeik en geclaim:
www.waterkant.net/suriname/2009/09/12...

28 | 23-02-22 | 14:41 | 2

Ik lees dat het gaat om nazaten van slavenhouders, uit Nederland. Ik lees niet dat dat Surinamers uit Nederland zijn. Mis ik iets?

Hommel | 23-02-22 | 15:03

Het om vermoedelijk blanke Nederlanders die land terugeisen in Suriname.

Rest In Privacy | 23-02-22 | 16:49

Ook slaven uit Azië gehaald hé! Daar hoor je nou niemand over! Alsof die het zo leuk hadden onder de Hollanders!

Rest In Privacy | 23-02-22 | 14:36 | 1

Maar daar deed iedereen aan slavenhandel, inclusief de Aziaten zelf. Was normaal in die tijd.

Hommel | 23-02-22 | 15:04

Sorry dat wij zwarte mensen hebben gekocht van zwarte mensenhandelaren.

Jan de Vries | 23-02-22 | 14:29 | 4
-weggejorist-
Peetjuhh | 23-02-22 | 16:37

Dat is linkse onzin.

Rest In Privacy | 23-02-22 | 16:50
▼ 1 antwoord verborgen

Wat zijn de consequenties in doekoe?

thanseeuwen | 23-02-22 | 14:13 | 1

Dat kunnen wij nu nog niet becijferen, want dat is allemaal zwart geld, ziet u.

bisbisbis | 23-02-22 | 16:58

Als grote havenstad heeft Utrecht ook hierin een belangrijke doch erg foute rol gespeeld. Wanneer komen er eens excuses voor leed aangedaan aan de eigen bevolking voor onhaalbare missies of biomassa en milieuplannen?

Willemse | 23-02-22 | 14:09 | 2
-weggejorist-
Peetjuhh | 23-02-22 | 16:39

Of, waar het Utrecht betreft: een ineffectieve milieuzone die de Utrechtse belastingbetaler per jaar zo’n twintig miljoen(!) Euro kost?

bisbisbis | 23-02-22 | 17:01

Hebben de Noren al excuses aangeboden voor hun Vikingen die West Europa hebben ge raped en pllaged?

wwweetikveel | 23-02-22 | 14:05 | 1

En de Italianen voor hun Romeinse Rijk? Ik zucht nog onder de pijn van hun onderdrukking!

Rest In Privacy | 23-02-22 | 14:38

Gaat Rutte nog excuses eisen van Rusland voor MH17? Of?

McCain | 23-02-22 | 14:03 | 1

Nou, ik denk het niet.

Rest In Privacy | 23-02-22 | 14:39

Je zou maar een ambitieuze woke wethouder zijn in de provincie en erachter komen dat jouw gemeente niets heeft om excuses voor te maken. Sta je dan met je goeie gedrag.

drolla | 23-02-22 | 14:00 | 1

Dan moet je hard op zoek naar de nazaten van een ooit miskende transgender of zo.

Hommel | 23-02-22 | 15:05

Ja mensen, dat Woke-gedoe gaat nog heel groot worden.
Daarna stort het als een kaartenhuis in mekaar.

tis_wat | 23-02-22 | 14:00 | 3

Echt waar: in Engeland het volgende woke voorstel. Geen mum and dad of soorgelijks meer zeggen want dat kan stigmatiserend werken voor minderheidsgroepen maar grown-up. Grownup! De schappen van woke zullen NOOIT meer leeg zijn.

Slough | 23-02-22 | 14:44

Als je idioten een vinger geeft nemen ze gelijk je beide handen.

Rest In Privacy | 23-02-22 | 16:52

@Slough | 23-02-22 | 14:44:
-
Terecht. Minderheidsgroepen hebben geen pappa’s en mamma’s, da’s algemeen bekend.

bisbisbis | 23-02-22 | 17:04

Neen, hier staan we als één man achter de heldendaden van de Renkumsche West-Indië Compagnie. Sterker nog, dat de hoge heren daar in Den Haag toen zomaar en zonder overleg de slavernij hebben afgeschaft ligt hier nog steeds niet lekker.

Renkum0317 | 23-02-22 | 13:49

Kan de familie van Balthasar Gerards zich melden. U dient excuses te maken aan de familie van Oranje voor de moord op Willem van Oranje.

McCain | 23-02-22 | 13:41

Zullen we het nu eens een keer hebben over die miljoenen uit Europa weggevoerde slaven.
Naar de Islamitische wereld,en daar afschuwelijk behandeld.

De Profundus | 23-02-22 | 13:38 | 3

Nee, dat is heel iets anders!

Rest In Privacy | 23-02-22 | 14:40

Nee, want de islamitische wereld zeurt ook niet over de vele moslims die door de Christelijke wereld tot slaaf zijn gemaakt. Gewoon een dikke huid creëren.

Cobarde | 23-02-22 | 14:48
-weggejorist-
Peetjuhh | 23-02-22 | 16:41

Ik begrijp echt waarom dit gedaan wordt. Waarom toegeven aan dat minuscule groepje carrière zeikerds? Waarom bukken? Waarom? 95% van de bevolking vindt het totale kolder, dus waarom?

TheBigKirth | 23-02-22 | 13:37

Jongens vergeet niet excuses van Oosterijk voor de Oostenrijkse Nederlanden. Ondenkbaar veel leed en slachtoffers.

McCain | 23-02-22 | 13:34

Och heden, doet het nog steeds zeer? Nou sorry hoor.

Eminent | 23-02-22 | 13:34
-weggejorist-
OfeliaBurnett | 23-02-22 | 13:20 | 3

Slavernij was een zwarte bladzijde in het Boek der Nederlanden, maar het lijkt me dat de tijd die en energie die in dit soort mea culpa's gestoken worden beter gebruikt kunnen worden voor het tegengaan van hedendaagse slavernij.

Utrecht is een grote stad en de kans dat er vrouwen zonder echte betaling en tegen hun wil werken in donkere kamertjes is vrijwel honderd procent.

Het is ook ironisch dat de lieden die de nu door het stof gaan dit doen terwijl ze kleding dragen en electronica gebruiken die door uitgebuite danwel slavenarbeiders gemaakt zijn.

De kans dat ze nog even naar de Olympische Spelen hebben uitgehaald vanwege de slavernij in Chinese gevangenissen is ook te verwaarlozen.

Overigens zullen instituten als Georgetown University vroeg of laat concluderen dat "we allemaal" slavenhouders zijn. De nieuwe definitie van "racist" is volgens Georgetown iedereen die een voordeel genoten heeft van "institutioneel racisme" - inclusief pasgeboren baby's.
Dan is het natuurlijk een kleine stap om te zeggen dat iedereen die vandaag de dag een voordeel geniet van slavernij in het verleden een slavenhouder is.

Anomiemus | 23-02-22 | 13:19 | 5

Wolfsen mag zijn excuses aanbieden voor het in de hand werken van illegale prostitutie nadat hij de bootjes heeft gesloten.

SterF... | 23-02-22 | 13:43

@Anomiemus | 23-02-22 | 13:37: Daar hebben wij repressie politiek en de bedrieglijke Hollywood entertainment voor te danken. Een ander narratief is niet welkom, of moet zelfs verbannen worden.

McCain | 23-02-22 | 13:52

@McCain | 23-02-22 | 13:52: Helaas is dat overal het geval. In de VS mag je het bijvoorbeeld ook niet (meer) hebben over niet-Afrikaanse slaven.

Vanzelfsprekend is ook het historische feit dat Afrikanen (in Afrika) deelnamen aan de slavenhandel tegenwoordig taboe.

Het wordt nog interessanter als je de geschiedenis van Anthony Johnson (een Afrikaan) en John Casor (een Afrikaan) probeert te achterhalen. Het is een lang verhaal, maar uiteindelijk verklaarde Johnson dat Casor zijn "slaaf voor het leven" was.
De progressieve beweging heeft daar (terecht) moeite mee, maar probeert dit zoveel mogelijk te verdoezelen.

Anomiemus | 23-02-22 | 14:48
▼ 2 antwoorden verborgen

— Waar blijven de protestantse excuses aan katholieken eigenlijk?-
Nederlandse katholieken zijn soms nog niet (helemaal) vergeten hoe zij twee eeuwen lang maatschappelijk werden achtergesteld en niet zelden als tweederangsburgers behandeld.

Na 1648 (Tachtigjarige Oorlog) werd in de gehele Republiek der Verenigde Nederlanden de katholieke eredienst verboden. De katholieken moesten hun kerken afstaan en kwamen niet meer in aanmerking voor de meeste ambten. Pas in 1795 kregen de katholieken gelijke rechten.

theo-is-dood | 23-02-22 | 13:17 | 3

Onderdrukking! Rutte moet nu snel excuses maken aan de Paus met een persconferentie.

McCain | 23-02-22 | 13:20

Katholieken moeten niet janken over onderdrukking. Bovendien hadden zij gewoon hun schuilkerken.

SterF... | 23-02-22 | 13:44

Alle goede (overheids) banen in katholieke delen van Nederland gingen naar protestanten en het koninklijk huis was verboden met een katholiek te trouwen.

Slough | 23-02-22 | 15:16

Heeft Utrecht al excuses gemaakt voor 1,000 jaar Middeleeuwen?
- Systematische uitbuiting
- Geloofs onderdrukking
- Dictatoriaal bestuur
- Seksueel geweld
- Kinder arbeid en misbruik
- Permanenten hongersnood.
Kunnen we hier 10 punten van maken? Dat ligt lekker tijdens protest posts op Instagram voor de likes.

De Levensverwachting van 35 jaar was geen toeval maar door repressie. Met een sprankeltje hoop kwam er uiteindelijke de verlichting en daarmee de afschaffing van de wereldwijde slavernij.

McCain | 23-02-22 | 13:06

Schijtziek wordt je van dit flapdrollen land sorry sorry sorry tot aan het belachelijke toe, het is intussen te gek voor worden kijk naar de Oekraïne etc .. maar inderdaad wel van het verleden profiteren uiteindelijk denkik dat we hier binnenkort beter af zijn met een beetje meer dictatuur iedereen vindt wat wil wat en iedereen is hier deskundig.
Hou toch eens op stelletje idioten!
Zo dat moest ik even kwijt,

aardv@rk | 23-02-22 | 13:02

Marcel van Dam heeft nog steeds een openstaande barrekening op onze sociëteit, kunnen we het daar eens over hebben?

Tapu | 23-02-22 | 13:02 | 2

Op 1,000 jaar middeleeuwse wijze kan Marcel die terug betalen met een lijfstraf op het plein. Net zoals zijn voorouders dat generaties is aangedaan.

McCain | 23-02-22 | 13:10

U bedoelt toch niet toevallig burchtheer Marcel van Dam, Exota burchtheer Marcel van Dam. Capo di tutti Capi van salon socialisme?

Slough | 23-02-22 | 15:19

In 1721 zijn 2 van mijn slaven (van mijn voorouders) ontsnapt in Utrecht. Kan ik bij de gemeente de kosten van deze 2 claimen?

BoerKoekoek | 23-02-22 | 13:01

Hoeveel procent van de belastinginkomsten van dit naïeve gleuven-land gaat inmiddels naar de zieligheidsindustrie?

gestoptmetroken | 23-02-22 | 13:00 | 3

Na een officieel excuus ligt de weg open naar herstelbetalingen.
Mw mr dr Liesbeth Zegveld loopt al warm.
Zegveld is een Nederlandse advocaat en hoogleraar. Als juriste is zij gespecialiseerd in mensenrechtenschendingen

theo-is-dood | 23-02-22 | 13:20

Tientallen miljarden verdijwenen per jaar naar het buitenland. En u Euro's zijn Lira. Alleen met bezit van een woning behoud u de koopkracht van een Gulden.

McCain | 23-02-22 | 13:29

Ik vind een bedankje van de negerts wel op zijn plaats, de nazaten van de negerts die de West-Indische compagnie uit Afrika bevrijd hebben, hebben het aanzienlijk beter dan hun verre achterneefjes die zijn achtergebleven, die zitten nu nog met een hongerbuikje en bedekt onder te vliegjes te wachten tot een of andere NGO een handje rijst in hun bedelnap gooit.

Sieg Hein | 23-02-22 | 13:00 | 6

@Sieg Hein | 23-02-22 | 13:12:
Dat hebben ze een eeuw geleden al georganiseerd. Daar hebben we het land LIBERIA aan te danken

theo-is-dood | 23-02-22 | 13:22

@Sieg Hein | 23-02-22 | 13:29: ik persoonlijk sponsor de overtocht van vier drillrappers. Naar uw keuze

theo-is-dood | 23-02-22 | 13:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Er zijn vast slavernij onderzoeksbureaus die hoe dan ook ergens een link met het slavernijverleden (niet het heden) zullen, kunnen en moeten vinden, anders zouden er vast gemeentebesturen die erg teleurgesteld zijn, omdat ze er anders "niet bijhoren"

batvoca2 | 23-02-22 | 12:57 | 1

Er zijn meerdere bureautjes van ‘ zelfstandige’ historici op de markt actief, die tegen een stevig uurtarief gemeentebesturen precies vertellen wat zij graag willen horen. Deze lieden worden ook nogal eens ingeschakeld bij het ontwikkelen van leermethoden en canons.

bisbisbis | 23-02-22 | 17:12

Excuses aanbieden aan iemand die het heeft meegemaakt ,.. Ja, direct en met een dikke bos bloemen en ruime vergoeding.
Maar excuses aanbieden aan de 20-voudige achter- achter- achterkleinkinderen die wel al hun hele leven hebben meegeprofiteerd van de welvaart en nu opeens achter het woord herstelbetaling komen en gratis geld komen opeisen.
Ga je schamen om jezelf geld toe te willen eigenen waar je totaal geen recht op hebt, profiteurs.

tsjajaja | 23-02-22 | 12:55

Sorry, sorry, sorry! Sorry aan jou voor jouw leed en aan jou voor jouw leed en sorry aan iedereen die maar ergens leed heeft geleden. Sorry voor de slavernij, sorry voor de genocide, sorry voor alle dick-pics, sorry voor al het grensoverschrijdende gedrag. Sorry dat je de loterij niet gewonnen hebt. Sorry voor de hoge belastingen. Sorry voor de inflatie. Sorry voor de armoede. Ik kon er persoonlijk niks aan doen, maar ik ben toch sorry!

Kijk mij eens deugen! Daar kunnen ze in Utrecht nog een puntje aan zuigen! Sorry zeggen kost niks en stelt daarom ook niks voor. Het is pure hypocrisie.

Als ze echt sorry zouden zijn, dan zouden ze bijvoorbeeld 1 maal per jaar een optocht door de stad kunnen organiseren, om de slavernij te herdenken. Bij deze optocht zouden de mensen zich dan uitdossen, zoals de trans-Atlantische slaven er in die tijd, in Nederland, bij rondliepen. Om zich beter in te kunnen leven zouden de mensen zich tijdens die optocht dan ook kunnen schminken als een trans-atlantische slaaf. Om de optocht in goede banen te leiden zou er een persoon moeten worden aangesteld met een lange witte baard en een rode muts die gezeten op een wit paard de optocht aanvoert!

EenGoedBegin | 23-02-22 | 12:55 | 1

hahahahaha

Slough | 23-02-22 | 15:22

De voorouders van Sieg hebben erg honger geleden onder het bezet van Leiden door de Spanjaarden. Waar blijft het excuus van Juan Carlos? Waar kan ik mijn smartengeld claimen?

Sieg Hein | 23-02-22 | 12:52

Ik wacht op de excuses voor de Generaliteitslanden.

Jan_Pietersen | 23-02-22 | 12:51 | 1

Dat zou op zijn plaats zijn. De Zuidelijke Nederlanden waren tijdens de Tachtigjarige Oorlog vaak strijdtoneel. En is herhaaldelijk door zowel Staatse als Spaanse troepen geplunderd en in brand gestoken.
Dat heeft in Brabant een eeuw achterstand veroorzaakt. Is pas in de twintigste eeuw ingelopen

theo-is-dood | 23-02-22 | 13:25

Ben benieuwd wanneer Zeeland en dan zeker Middelburg en Goes op de knietjes gaan want die "verdienden" dus veel geld aan die toestanden. Niet echt dus, maar veel van die schepen waren daar geregistreerd. Slavenhandel was voor Nederland niet bijzonder winstgevend qua BNP. Piet Emmer heeft daar een goed boek over geschreven maar die wordt weer uitgekotst door de Gutmenschen want hij vertelde niet wat ze wilden horen.
Effe een stijlloze promotie: www.bol.com/nl/nl/f/geschiedenis-van-...

Basil Fawlty | 23-02-22 | 12:50 | 2

Dat Bol zo'n onderdrukkingsboek in de verkoop heeft.

McCain | 23-02-22 | 13:38

@McCain | 23-02-22 | 13:38:
Lol! Ssst. Voordat je het weet breng je een woke iemand op een lumineus idee, wordt er weer geklaagd bij Bol. com en verdwijnt dat boek van hun lijst.

Basil Fawlty | 23-02-22 | 13:47

Eerlijk gezegd was het ook wel een rotitijd hoor.

Ruimedenker | 23-02-22 | 12:49
-weggejorist-
pastapesto | 23-02-22 | 12:46 | 1

Heeft de europese commissie al sorry gezegd? Heeft de provincie al sorry gezegd? Heeft de wijkraad al sorry gezegd? Heeft het nageslacht van de slavenhouders al sorry gezegd? Heeft het nageslacht van degenen die toekeken en niets zeiden destijds al sorry gezegd?

Thomtidom | 23-02-22 | 12:44

Zijn wij niet allen (belasting)slaven

Southpark | 23-02-22 | 12:41

@ Roos, @ SterF (@JuffrouwOpDeFiets ook?) en alle andere Utrègse reaguurders, gefeliciteerd! Jullie hebben door de plaatselijke junta jullie erfzonde erkent en boete gedaan. Nog vele rituele boetedoeningen zullen volgen vrees ik.

Nuuk | 23-02-22 | 12:41 | 4

@BenDeLier | 23-02-22 | 12:54: zo is het! vanaf onze geboorte zijn wij belast met de erfzonde van daaraf wordt het doorgaans enkel slechter.

Sieg Hein | 23-02-22 | 13:16

Die boetedoening van €1566, viel Zaterdag j.l. al op de mat!

LoesjeP | 23-02-22 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Die (afrikaanse) stammenleiders, die leden van de rivaliserende stam(men) gevangen namen en dan aan de boze blanke man verkochten zodat deze als slaven verkocht konden worden, ipv te moeten blijven strijden tegen die stam... Gaan die ook een keer sorry zeggen? En zo ja, tegen wie?

Boterhoofd | 23-02-22 | 12:36 | 2

Die kennis is er trouwens well gewoon IN Afrika. Niemand stopt dat onder banken of stoelen daar. Er wordt gewoon niet dramatisch en drammerig overgedaan. Wij zeuren toch ook niet tegen elkaar(of de Oranjes) over de repressie van duizend jaar middeleeuwen?

McCain | 23-02-22 | 13:16

@McCain | 23-02-22 | 13:16: Daarom is Sylvana Simons wel gek om haar verdienmodel op te geven en naar het land der voorvaderen / der utopie (Afrika) terug te gaan om haar laatste dagen te slijten, zeuren en verbolgen zijn schuift lekker.

Slough | 23-02-22 | 15:27

Gefeliciteerd Utrecht met de wedergeboorte. Er is ook zoveel ruimte tussen de poolen.

Lukiluuk | 23-02-22 | 12:35

Ik heb geen slavernijverleden, dus geen verontschuldigen schuldig.
Mensen zou zich niet bezig moeten houden met deze onzin.
Gaat bijvoorbeeld Afrika zich ook verontschuldigen dat daar kannibalen hebben huisgehouden ? Of dat verschillende stammen gevangenen verkocht werden ?

Het leven is zwaar | 23-02-22 | 12:34 | 1

Nou Afrika gaat eerst op een cursus hoe geef ik mevrouw von Leyen een hand....

Rest In Privacy | 23-02-22 | 12:41

Famllie van mij heeft in het veen gewerkt, uitgebuit dus ook graag excuses...

appies | 23-02-22 | 12:31 | 1

Ongeveer 92% van de bevolking is uitgebuit.......

Rest In Privacy | 23-02-22 | 12:43

Kunnen al deze mea-culpa figuren niet voor iets actuelere zaken vast hun verontschuldigingen aanbieden, bijv. financieren drugstransporten ofzo?

william7055 | 23-02-22 | 12:28

Als er nou een onderwerp referendabel is…

The-loopy-cowboy | 23-02-22 | 12:23

Door de knieën voor de passief agressieve terreur van de Woke kerk.
Dat is toch regel nr1 buig niet voor terreur?

Okami | 23-02-22 | 12:19

Ben benieuwd waar we over 200 jaar sorry voor gaan zeggen.Te hard rijden op een woonerf in ? Bloemkoolluchtjes uit de hollandse keuken? Belgenmoppen? You name it.....

Spartaan1888 | 23-02-22 | 12:18 | 1

Als ik Nederland een béétje juist inschat: nog steeds die slavernij.

bisbisbis | 23-02-22 | 17:19

Zeer foutlinks Nederlands door de bocht. Wie zijn toch deze idioten die hiermee bezig zijn? Ze zouden uitgekotst moeten worden

appeltjesgroeneweide | 23-02-22 | 12:18

Zolang Maxima zich niet hoeft te verontschuldgen voor haar foute vader, zie ik niet in waarom wij tot in lengte van dagen door het stof moeten voor 'ons' slavernijverleden.

philia | 23-02-22 | 12:17 | 1

En dat hoeft van mij ook niet. Kan zij toch niks aan doen?

Rico Tampeloerus | 23-02-22 | 12:21

Utrecht kan beter excuses aanbieden voor haar Marokkanen HEDEN.

funkyd | 23-02-22 | 12:17

Moah, niet zo negatief. Het is maar hoe je het leest, dat eerste artikel. "Verschillende lagen van de Utrechtse bevolking hebben aangezet tot, investeerden in en verdienden geld aan slavernij in Amerika, Afrika en Azië. Als je dat met een positieve stem leest... het zou ook kunnen dat ze er trots op zijn.

CoffeeDick | 23-02-22 | 12:15 | 1

De echte VOC mentaliteit. Wie is er niet groot mee geworden.

BoerKoekoek | 23-02-22 | 13:04

Gadverdamme. Biedt eerst excuses aan voor slavernijverleden, en zegt dan: "Laat dit een voorbeeld zijn voor het kabinet om op landelijk niveau excuses te maken."
Dus in de eerste zin zegt ze 'hoe slecht Utrecht wel niet was', en in de tweede zin menen dat 'Utrecht nu het grote voorbeeld is'.
Ik heb altijd geleerd dat bij excuses maken iets nederigs en schaamtevols hoort, maar kutje Dijksma begint spontaan op haar eigenbeeld te vingeren.

Het Vragevuur | 23-02-22 | 12:14 | 1

Essentiële observatie. Elke keer als BN-ers, politici en andere aandachtshoeren schande spreken van iets, gaat het enkel om als Gutmensch op het schild gehesen te worden. Een exercitie van ego's, bang om aan de 'verkeerde kant' van de herschreven geschiedenis terecht te komen.

kapoerewiet | 23-02-22 | 12:48

Slavernij was gewoon legaal. Gaan die steden ook excuses aanbieden voor heksenvervolgingen?

Stijlicoon | 23-02-22 | 12:14 | 1

Wel eerst langs de heksenwaag in Oudewater gaan.

Basil Fawlty | 23-02-22 | 12:41

"Die erfschuldpolitiek gaat nog eens heel groot worden."
Goed idee, staat nog een rekeningetje open.
Bonifatius
Romeinen
Proto europees cultuurgoed

hallevvezool | 23-02-22 | 12:13

Hier een hardwerkende hedendaagse slaaf van de Nederlandse belastingplantage, die al die gekkigheid moet betalen.

streknek | 23-02-22 | 12:12

Het wordt toch echt tijd voor referenda zodat bestuurders niet op eigen houtje namens de hele bevolking of namens alle inwoners van een stad dit soort onzin kunnen uitkramen.

Tjoelker | 23-02-22 | 12:08

Ik wil ook excuses van alle scandinavische landen wat betreft de Vikingen mijn voorouders hebben aangedaan en een oprechte excuses moet wel komen met een financiële genoegdoening.

Vacuumbom | 23-02-22 | 12:06 | 1

En tevens geld omdat ik nog steeds een trauma heb van de slaven die de Vikingen ook mee naar huis namen.

Zeurders | 23-02-22 | 12:12


Volgens de nodige religieuze boeken, zoals de bijbel, is slavernij helemaal geen probleem. Er staan zelfs regels in waar je je slaaf mag kopen, hoe je ze mag straffen (mishandelen mag, als ze maar niet dood gaan binnen 2 dagen), hoe je ze kan merken (spijker door oor), hoe je ze voor eeuwig aan je kan binden. En dan hebben ze het alleen over slaven van hun voorkeur, over slaven van ander ras wordt niets gezegd, die zijn veel slechter af. Zowel ‘god’ als ‘jezus’ hebben nooit gezegd ‘gy zult geen ander mens als bezit hebben’. En nee, de typische excuusjes van gelovigen die wel zullen komen gelden niet, want de regels staan er gewoon in (oa exodus 23), slaven werden niet beschouwd als ‘naaste’ of ‘buur’. En het gaat over slaven, niet werken als betaling e.d.

Waarom hoor je de anti-slavernij daar nu nooit over? Heel wat mensen hier in Nederland die de bijbel helemaal geweldig vinden.

BenDeLier | 23-02-22 | 12:03 | 2

Het hebben van slaven was in principe ook helemaal niet verkeerd, genoeg mensen die vrijwillig slaaf werden om bijvoorbeeld Romeins staatsburger te worden. Het industrialiseren van de slavenhandel was 'een beetje twijfelachtig'.

Jacques_SiConto | 23-02-22 | 12:18

@Jacques_SiConto | 23-02-22 | 12:18: Het hebben van slaven is in principe juist altijd verkeerd. Immoreel, zowel toen als nu. Slaven werden niet als ‘mens’ of gelijke gezien. Dat het juist in een ‘heilig boek’ staat van wat mensen beschouwen als ‘juiste normen en waarden’ is op zijn minst vreemd te noemen.

De door jou genoemde ‘vrijwillige’ slaven zijn mensen die hun schulden af betalen. Behielden hun burgerrechten en moesten na verloop van tijd weer vrij gelaten worden. Niet te vergelijken met oa ‘buitgemaakte’ slaven of ontvoerde kinderen. Die hadden het veel zwaarder en kwamen nooit meer vrij.

BenDeLier | 23-02-22 | 12:36

Sorrie. En nu niet meer zeuren!

Lepo | 23-02-22 | 12:03

Aah, in de verte hoor je de volle bakken geld voor schadevergoeding al vrolijk rammelen. Ons belastinggeld uiteraard.

me163komet | 23-02-22 | 12:03

Totale woke waanzin. Mensen die geen dader zijn bieden excuses aan aan mensen die geen slachtoffer zijn. Zo lust ik er nog wel een paar. Waar kan ik mijn herstelbetalingsclaim indienen voor het leed dat mijn voorouders is aangedaan door de Duitser, de Fransen, de Spanjaarden, de Italianen etc.

Jafco | 23-02-22 | 11:59

In Utrecht mogen mensen gratis hun achternaam veranderen als ze die te wijten hebben aan een slavernijverleden. Ik geloof dat de helft van Nederland z'n achternaam te danken heeft aan een verplichte wet van een bezetter. Daar werd tien jaar geleden juist een feestje om gevierd: "Napoleon bedankt" kopte de NOS toen.

kapoerewiet | 23-02-22 | 11:57

Wat heeft sorry zeggen voor zin als we gewoon naar Quatar gaan? Niks geleerd dus, geen lessen getrokken van het verleden naar de toekomst, de uitbuiting gaat gewoon door. Als ik slaaf was zou ik de excuses niet accepteren.

Blauwpetje | 23-02-22 | 11:56 | 2

Sorry... het nieuwe HVKHH (dat zei mijn basisschool leraar altijd, vorige eeuw): holle vaten klinken het hardst.

nobodiesunmighty | 23-02-22 | 11:59

Diezelfde voetballers die niet meer met een oude bromsnor willen praten vanwege een zwart piet grap. En gecancelled moest worden . Hypocriet tot en met.

BenDeLier | 23-02-22 | 12:06

Mijn opa zei altijd "aan sorry heb ik niets, je moet het gewoon nooit meer doen". En daarmee was de kous af.

ikdenkwat | 23-02-22 | 11:53 | 1

Opa was een wijs man.

son_of_hyperion | 23-02-22 | 12:30

Ik stel voor dat de bewoners van Wijk bij Duurstede een claim indienen bij het Koninkrijk Denemarken. Ruim 1100 jaar wachten op compensatie, die uit zichzelf maar niet wil komen, wordt zo langzamerhand te gek.

bisbisbis | 23-02-22 | 11:51 | 2

Ik woon daar en voel mij slachtoffer.

Keutels | 23-02-22 | 11:53

En daarna kan Friesland om compensatie gaan vragen, want WbD was stad van t Friesche Rijk.

vladimirows | 23-02-22 | 11:59

Ja godver, had ik dit 20 jaar geleden geweten, dan was ik er niet gaan wonen. Sorry man, echt sorry.

Gen. Maximus | 23-02-22 | 11:49

Zelf heel blij met de slavernij.
Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die andere mensen vanwege het slavernijverleden willen straffen.

RickTheDick | 23-02-22 | 11:49

Wat een fantastisch idee; schadevergoeding voor leed dat je niet heb meegemaakt betaald door iemand die het niet gedaan heeft.
Ik eis schadevergoeding van de Italianen voor de Romeinse bezetting van ons land (Romani item domum)
En ik eis ook schadevergoeding van de Spanjaarden voor de Spaanse bezetting en de 80 jarige oorlog.
Plus schadevergoeding van de Fransen voor de bezetting door Napoleon.

Osdorpertje | 23-02-22 | 11:48 | 1

100% dit. En zo kan elk volk op de wereld door blijven gaan tot Adam en Eva.

VBO_B_Niveau | 23-02-22 | 11:50
-weggejorist-
vladimirows | 23-02-22 | 11:45 | 1

Ga eens uitzoeken wie de slavenhandelaren waren, en pleur ze met naam en achternaam op het internet. Laat de nazaten van die families maar excuses aanbieden, in plaats van het hele land te verwachten ergens boete voor te doen, want dat slaat echt nergens op. En ook al hebben de nazaten van slavenhandelaren zelf niets te maken gehad met het slavernij verleden van hun voorouders, is er natuurlijk wel geprofiteerd van het financiële nalatenschap, en de erfenis aangenomen. Het zou deze mensen sieren om daar zélf iets op verzinnen als zij zo graag verantwoording af willen leggen voor hun familiegeschiedenis, in plaats van héél Nederland mee te trekken in een misplaatst schuldgevoel, want veruit de meeste Nederlanders zijn zelf óók nazaten van horigen en knechten. Van mij hoeft het sowieso allemaal niet, want in mijn optiek zuigt elk volk historisch gezien gewoon apenballen, maar omdat er blijkbaar nogal wat mensen zijn die deze discussie zo graag publiek willen voeren, dan zou ik zeggen dat je dan de zogenaamde schuld neerlegt waar die zogenaamde schuld thuishoort. Maar ja, deze 'dialoog' (Die echt véél meer op een monoloog lijkt!) hoort natuurlijk allemaal bij de 'weg-met-witte-mannen' en 'weg-met-ons' agenda's, dus natuurlijk gaat het niet om de feiten en dat gaat het al heel erg lang niet. Ik kijk nog even naar Akwasi die verschrikkelijk boos staat te doen op zowat elke blanke man die hij tegenkomt, terwijl het zijn voorouders zijn die daadwerkelijk slavenhandelaren waren. En dat wil mij dan even de les komen lezen over racisme met een beschuldigend vingertje? Denk er nog even goed over na, want als je van mij als blanke man zo graag een vijand wil maken dan zal je op den duur ook wel een vijand krijgen.

VBO_B_Niveau | 23-02-22 | 11:44 | 4

Sippenhaft: de kinderen op laten draaien voor een schuld van de ouders. Een van mijn voorouders in de 16e eeuw was een beroemde knakker, zeevarend, watergeus, de hele cocktail van heldendom en zonde. Mijn voorouders uit de 19e eeuw waren grotendeels boeren. Armoede, ellende. Neem ik schuld op me of staat iemand bij mij in de schuld? Niet te doen.

kapoerewiet | 23-02-22 | 11:51

Ik denk dat we dan vrij vlot bij prins pils uitkomen....

workingantique | 23-02-22 | 11:59

De eerste slavenhandelaar in Amerika hete Anthony Johnson en was zwart. Tja, en nu?

culture_vulture | 23-02-22 | 12:09
▼ 1 antwoord verborgen

Ok,ok dan,sorry dat ik er niet bij was.

Kowalski11 | 23-02-22 | 11:42

Andere landen zeggen sorry voor de miljoenen die hun onderdanen hier weggefraudeerd hebben en de opverlast die zij veroorzaakt hebben.

Ray Skak | 23-02-22 | 11:42

Passagier Rosa Parks moest achterin de bus zitten. Historici Remco en Matthijs moeten achter onderzoeker Nancy op de foto staan. Met hun brave, vergoelijkende glimlach. Wie ik dan helemaal niet begrijp is die Nancy. Dat zij daarmee akkoord gaat. Dan voel je je toch een kleuter die op schoot wordt gehesen?

kapoerewiet | 23-02-22 | 11:42

IK heb vroeger een vriendje een aantal knikkers afhandig gemaakt. Bartje, als je dit leest, Ik wil daarvoor hierbij mijn oprechte welgemeende diepe excuses maken.

pa_niek | 23-02-22 | 11:40 | 1

Dat heeft geen zin dus.
Jouw burgemeester niet dat namens je dorp of stad doen.
Tietjerksteradeel, Veghel, Zierikzee, Odiliapeel… zeggen sorry!
Mijnsheerenland, Bunnik…. Hoorn… excuses!

Braco.me | 23-02-22 | 11:43

Toen haalden we ze ook al op. Zo hard werkten ze toen ook al niet. Toen moest er ook al geld bij. Er is weinig veranderd.

Opblaas_boot | 23-02-22 | 11:37

Maar wel lekker naar het voetbal in door slaven gebouwde stadions gaan kijken. Oh ja, want alleen witte mensen zijn slecht ofzo.

geenspam | 23-02-22 | 11:36

Na het sorry begint het uitventen ............

Volgens mij is die rekening al vereffend d.m.v. bovenmatig aanwezig zijn van de doelgroep in het uitkerings en toeslagen (kuch) circuit.

Ze mogen nu eens proberen zelf hun broek op te houden dan eeuwig de slachtoffer-rol te blijven uitbaten.

Ervaringsdeskundige | 23-02-22 | 11:35

Even laten zien dat men deugt.
Hoe erg en abject slavernij ook was, de nazaten van die slaven hebben nu waarschijnlijk een betere levensstandaard dan zij hadden gehad als zij nog in hun land van oorsprong hadden gewoond. Hiermee valt slavernij niet goed te praten, maar het is onnodig om aan herstelbetalingen o.i.d. te denken.

lekgoot | 23-02-22 | 11:35 | 1

Ja, idd, toen de voormalige slaven terug naar Afrika mochten maakten ze er een zootje van (Liberie). Maar goed, dat hele slavernij is slechts bijzaak hier, onderliggende social justice motief is natuurlijk dat witte mensen intrinsiek slecht zijn en daarom de godganse dag hun privilege moeten checken.

geenspam | 23-02-22 | 11:40

Stap 1: laat een gemeente schuld bekennen voor iets van lang geleden waar ze eigenlijk helemaal niet aansprakelijk voor te houden zijn.
Stap 2: een of andere jankclub wil subsidie.
Stap 3: profit!

Zeurders | 23-02-22 | 11:34

Duitsland snap het, we mogen daar goedkoop tanken.

Veepert | 23-02-22 | 11:33

Herstelbetalingen zijn het uiteindelijke doel hier.

coitus reservatus | 23-02-22 | 11:32

Ook Tilburg wil graag excuses maken voor al dat gezeik.

liggend_streepje | 23-02-22 | 11:32

Vandaar de naam 'Domstad'.

leo de pejo | 23-02-22 | 11:32

Nu Utrecht sorry zegt, staat dat gelijk aan schuld bekennen en zijn alle Utrechters (blank, zwart, geel etc. ) dus eigenlijk nazaten van slavendrijvers die nu ineens tot inkeer komen??? Beetje laat dan (-;

ff serieus nu! | 23-02-22 | 11:31

Ik heb nooit een slaaf gehad,(of nog liever een slavin(netje, dat dan weer wel) ondanks dat een van mijn voorvaderen (Jan Maerlant) schipper op een slavenschip is geweest. Gezien mijn belabberde financiele situatie heb ik er verder ook niets aan over gehouden. Jammer!

Rachiel_de_Muyter | 23-02-22 | 11:31

Ik zou eigenlijk wel eens een berekening willen zien die vergelijkt wat we aan de ene kant verdiend hebben aan de slavenhandel met aan de andere kant de uitgaven op bijvoorbeeld sociale voorzieningen, etc. voor de nazaten ervan. Ik vermoed dat zij dan de excuses moeten maken… Iemand een idee? Dan kunnen we er met ratio een punt achter zetten.

Trashman | 23-02-22 | 11:31

Sorry voor de slavernij, sorry voor alle ellende in de wereld, sorry voor Justin Trudeau, sorry voor de wind, sorry voor mijn over- over- over- grootvader die de aardappels nooit terugbetaald heeft, sorry voor mijn excuse, sorry voor de multiculturele samenleving, sorry voor MarkRutte, sorry voor de Krim en Donbass, sorry voor de jodenvervolging, sorry voor de slecht verlichte fietspaden, sorry voor mijn verontschuldiging en niet op de laatste plaats SORRY voor Sharon Dijksma, Ahmed Aboutaleb en Femke Halsema voor hun excuses voor iets waaraan zij nog deel nog part hebben gehad net als de rest van alle Nederlanders inclusief (zie je ik ben het gewoon) Sylvana Simons, Gloria Wekker en al die andere Nederlanders ook die ‘van kleur’.
Kunnen we nu ff een paar daagjes vooruit tot het volgende ‘onrecht’ aan de kaak wordt gesteld. Dank u.

ratelaar | 23-02-22 | 11:30

Ik ben trots op onze slavernij.

We hebben medemensen gekocht van Akwasis die er blijkbaar niks goeds mee van zins waren. We hebben ze leren lezen en schrijven. Uiteindelijk hebben we ze bevrijd van hun ketenen. Dit alles heeft ons veel geld gekost. Het ging niet allemaal gesmeerd maar niks ging lekker in die tijd naar huidige maatstaven.

Een dankjewel zou op zijn plaats zijn. En het sturen van een faktuur naar de nazaten.

Ze woonden gvd op een continent waar ze mekaar in kookpotten stopten. Zelf gezien in Kuifje. Of denk je dat dit allemaal verzinsels waren?

Mijn voeten kussen. Is wat ze mogen.

Knufter | 23-02-22 | 11:29 | 1

Ik had een iets meer achterlijk gelegen lichaamsdeel in gedachten...

bisbisbis | 23-02-22 | 12:10

Kunnen de afstammelingen waarvoor excuses is gemaakt het volgende doen.
- Niks meer kopen bij Primark (kledingslaven, zie ze daar trouwens met bosjes kopen)
- Geen chocolade meer eten
- Geen mobiele telefoons...

Kan de lijst nog wel langer maken.

purgie | 23-02-22 | 11:29

Allemaal leuk en aardig maar zeg eens, wat schuift dat eigenlijk?

elfenstein | 23-02-22 | 11:27

Marcel van Dam. Dat was toch ook een soort slavenhandelaar? Zei hij ooit niet tegen iemand: "U bent een minderwaardig mens"? En heeft hij daar al excuses voor gemaakt?

Dubbelepunthoofd | 23-02-22 | 11:27

Wanneer gaat bv Zanzibar eigenlijk sorry zeggen? Was ooit een belangrijk knooppunt voor slavenhandel door m.n. Arabieren.

Diederik_Ezel | 23-02-22 | 11:25 | 2

Slavenhandel door Arabieren is een gemene witte islamofobe leugen.
Onze voorouders deden het allemaal, en slavernij bestaat nergens meer.

funda | 23-02-22 | 11:29

Of Barbarije. Of de Ashanti. Of vrijwel ieder mens dat nu op aarde rond loopt en voorouders heeft gehad die slaven hadden.

sioux_ | 23-02-22 | 12:00

Dat gezeik over slavernij, Indië, etc.
Ik heb het vaker gezegd: Als een volk zich generaties lang in slavernij weg laat voeren, is er dan nog wel sprake van dwang of was het een vrije keus?
Slavernij vindt nog steeds plaats maar tegenwoordig omarmen we deze slavendrijvers middels olympische spelen en voetbal. Janken over het verleden maar niets doen aan het heden is zo hypocriet.

Opblaas_boot | 23-02-22 | 11:25 | 1

Korrekt.

Phantomas | 23-02-22 | 11:41

Ik zou het zeer op prijs stellen als met name de gemeente Moddergat haar excuses ook aanbiedt..

superb_de_lux | 23-02-22 | 11:25

Je kunt de slaven van toen heel goed een eer bewijzen door moderne slavernij aan te pakken.

Kindsoldaten in Colombia en Afrika
kinderen als slaaf in steengroeven,
in de tapijtindustrie in India,
pp cacaoplantages in Ivoorkust.
Op Haïti minstens 400 duizend kinderen als slaaf, restaveks genoemd.
kinderen onder dwang in de prostitutie, met name in Zuidoost-Azië.
Militaire dienstplicht in Eritrea
Noord-Koreaanse dwangarbeiders China, Rusland, Qatar en Europa. o.a. Polen geeft elk jaar arbeidsvergunningen, elk jaar 500.
Seksuele slavernij, onder andere bij IS en Boko Haram.
In de Thaise vis-exportsector worden slaven op vissersboten gevangen en verhandeld en tegen hun wil maanden of jaren op zee moeten doorbrengen

50 miljoen slaven wereldwijd.
De top 5 landen India, Pakistan, de Volksrepubliek China, Bangladesh en Oezbekistan

organisaties zijn er al, dus je kunt zo aanhaken:
Anti-Slavery International,
Walk Free Foundation,
Liga voor de Rechten van de Mens.

Linkse hobby? Welnee. Gewoon humanisme en liberalisme van de westerse moderniteit van de afgelopen 300 jaar.

AdvocatusDiaboli | 23-02-22 | 11:24 | 4

@Opblaas_boot | 23-02-22 | 11:28:
En wie zijn wij dat wij onze westerse normen en waarden gaan opdringen aan andere culturen? De arrogantie.

AdvocatusDiaboli | 23-02-22 | 11:37

Of bv. door voetbalkampioenschappen te boycotten.

sioux_ | 23-02-22 | 12:02
▼ 1 antwoord verborgen

Afstammelingen van de horigen en lijfeigenen binnen het feodale stelsel dat door Napoleon afgeschaft is hebben nog altijd enorme psychische klachten en komen om de haverklap in aanraking met justitie. Wij eisen dat koning Willem Alexander excuses maakt voor het feodale stelsel en tevens herstel betalingen, en als het even kan, een huis met een Miele

Overschilder | 23-02-22 | 11:23 | 1

Lijkt me wel dat als je hele geschiedenis en afstamming gewist wordt (zoals bij trans-Atlantische slavenhandel), dat dit nog lange tijd doorwerkt. Maar dat lijkt me dan weer niet de schuld van Jan Modaal en z'n stadsie.

Duwbak_Linda | 23-02-22 | 11:31

Geen idee. Ongeveer 60 tot 70 procent van wat mijn werkgever is bereid te betalen gaat de staatskas in. Dat is behoorlijk treurig gezien wat men daarmee doet.

Wil best mensen helpen maar dat moet dat ook wel kunnen....

Joffri | 23-02-22 | 11:23

Slaverij was laast nog in Syrië en Irak, als je vlug bent kun je ze nog pakk- ach laat ook maar, he? Dan wordt het te echt.

GeheidEenGeit | 23-02-22 | 11:22 | 3

"Slaverij was laast nog in Syrië en Irak"

Die slavendrijvers worden tegenwoordig comfortabel terug gevlogen naar Nederland om 'terecht te staan'. Vorige week was de uitspraak in de rechtszaak tegen ISer Angela B (''mooie Angela''): ze werd veroordeeld tot 4,5 jaar. De hoogste straf tot nu toe opgelegd aan een ISer, stond er in de berichtgeving.

Dr_Johnson | 23-02-22 | 11:31

@Dr_Johnson | 23-02-22 | 11:31:
Kan ze in haar cel verder radicaliseren.
Of puurder en reiner worden, zoals het zelf zal zien.

AdvocatusDiaboli | 23-02-22 | 11:46

@AdvocatusDiaboli | 23-02-22 | 11:46:

Ze is in november 2019 door Turkije op het vliegtuig naar Nederland gezet. Ik ken alle details niet, ook niet van de uitspraak, maar zeg dat ze sinds aankomst in Nederland in voorarrest heeft gezeten - dat is dan ca 2 jaar en 3 maanden - en dat ze de standaard 'korting' wegens goed gedrag krijgt - een derde van de opgelegde straf; in dit geval dus 1,5 jaar - dan hou je nog maar 9 maanden over die ze nu moet 'brommen'.

Ik had eigenlijk verwacht dat de rechter dat restant als 'voorwaardelijke straf' zou opleggen, zodat ze meteen na haar rechtszaak weer losgelaten zou worden in onze samenleving. Dat is immers gebeurd bij al die andere IS ratten die eerder 'terecht stonden'. Maar daar heeft deze rechter kennelijk niet voor gekozen. Vandaar dat je leest: de zwaarste straf tot nu toe opgelegd aan een ISer.

Dr_Johnson | 23-02-22 | 11:56

postmoderne religie heeft nu eenmaal een erfzonde nodig. En een aflaat, om de schuld - al was het maar tijdelijk - af te kopen.

Maar anders dan in de christelijke geloofsbelijdenis, heeft de intersektionele kerk geen verlossing. Je bent schuldig geboren, uit schuldige voorouders, je leeft een leven in zonde, de zonde van het privilege en je sterft schuldig.

Maar het mooie van de erfzonde is dat je er zelf niets aan hebt gedaan, er niets aan kunt doen, maar toch altijd aanspreekbaar bent op die zonde.

Nu ik er zo over nadenk, postmodernisme is inderdaad een juiste betiteling. Het modernisme hebben we achter ons gelaten en we dalen weer af, verduisteren wat ooit verlicht is geweest. op naar Governance 4.0: de nieuwe horigheid.

Glasgow Argus | 23-02-22 | 11:22 | 6

De combinatie van vergeving en de erfzonde blijft een lastige. Vooral als je ver na die erfzonde geboren bent.

AdvocatusDiaboli | 23-02-22 | 11:47

@Glasgow Argus | 23-02-22 | 11:32: Je zou zeggen dat het daarmee een weinig aantrekkelijke religie is voor die groep. Maar het tegendeel blijkt waar, althans in west Europa en de Engelstalige wereld.

Tashtego | 23-02-22 | 11:57

@Tashtego | 23-02-22 | 11:57: Integendeel. Schuldgevoelens zijn heel populair, in bepaalde kringen. Je kunt er altijd een ander op aanspreken en aan de andere kant kan je een Luijendijkje doen, door je voor je schuld te verootmoedigen. En er is geen discussie over mogelijk. Schuld is schuld.

Glasgow Argus | 23-02-22 | 12:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoewel ik er niet woon, wil ik toch graag 'sorry' zeggen voor Utrecht.

Ichneumonidae | 23-02-22 | 11:22

Doorgeslagen bolwerk.
Kan ook niet anders met de woke utrechters.
De goeie daar gelaten.

Zitvlak | 23-02-22 | 11:22 | 2

Als Utrechter zijnde kan ik u mededelen dat de "echte" Utrechter helemaal niet zo links en woke is. Het komt met name door de gigantische influx van wereldvreemde studenten die allemaal popi jopi D66 en Groenlinks stemmen. En ja, met dat soort partijen in de gemeenteraad krijg je dit soort woke uitwassen.

R.F.Pickering | 23-02-22 | 11:32

Vanwege dit soort gezeur moet je Dames ook niet de macht geven in je bedrijf, stichting, gemeente, provincie en of land...

Nodeloos Kwetsend | 23-02-22 | 11:21

zo zie je maar dat die spijtbetuigingen niets meer dan holle frasen zijn.
heeft de ontvanger overigens al dank je wel gezegd ,of iets van ,"joh, dat is bij deze vergeven"?

dorstig! | 23-02-22 | 11:18 | 1

Inderdaad. Ze mogen mij vertellen wie dan precies de ontvangers zijn, of wie zich als zodanig afficheren en waarom.
Als je al "sorry" zegt, dan is dat richting lieden die aantoonbaar slachtoffer zijn van je handelen. Dat kunnen wellicht nog de kinderen of de kleinkinderen van een slachtoffer zijn, maar dan houdt het toch wel een beetje op, zou ik zeggen.
Ik heb niet het idee dat er op dit moment onder de nieuwe generatie Nederlandse Joden lieden te vinden zijn die menen dat de nieuwe generatie Duitsers nog steeds "Verzeihing" moet prevelen voor wat hun overgrootvaders en overgrootmoeders mogelijkerwijs geflikt hebben, om maar eens een voorbeeld te noemen. En dat die gestolen fiets nooit is teruggekomen wil niet zeggen dat je als slachtoffer simpelweg een claim bij het Duitse volk neer kunt leggen omdat je vindt dat de nazaten van die Nazi's er nu nog steeds voordeel aan hebben dat die fiets destijds in Duitsland kon worden ingezet.

Schoorsteenveger | 23-02-22 | 11:29

Is dat Utrecht inclusief Kanaleneiland en Overvecht of exclusief?
Ik zie kansen om daar extra heffingen in te voeren voor diegenen die hun voorouders als slaaf verkochten.

funda | 23-02-22 | 11:17 | 2

He wat is er?

overVecht | 23-02-22 | 11:29

Namen en rugnummers graag van de vermaledijdde Utrechtse slaven handelaren zodat wij hun nazaten tot en met vandaag en morgen daar op kunnen aanspreken, de voordeuren bekladden en de ramen ingooien.

forecastle | 23-02-22 | 11:16 | 2

Hoho, we kunnen ze beter vragen hoe ze het klaar hebben gekregen want het het lijkt me verdorie handig in huis.

Veepert | 23-02-22 | 11:18

Zodra BOOS klaar is met de belastingambtenaren gaan ze achter de nazaten van de slavenhandelaren aan. U kunt nu alvast namen doorgeven.

sinar3 | 23-02-22 | 11:26

okee... en als je dan "sorry" zegt, is het daarmee dan ook gedaan en roeien we allemaal weer verder? Of komen dan de consequenties, privileges en "herstelbetalingen" door mensen die zelf geen dader zijn aan mensen die zelf geen slachtoffer zijn? Ik wed op het laatste. Stop deze onzin.

Gladiator Fap | 23-02-22 | 11:15

Aanstaande vrijdag met Belgische vrienden naar Utrecht voor een weekeindje Grand Hotel Karel V. Afzeggen dan maar?

Ruud Hazes56616330 | 23-02-22 | 11:15

Rond 1600 werden Zeeuwen door Hollandse zeelieden op de slavenmarkt van Antwerpen verkocht. Wanneer gaat de regering daar excuses voor aanbieden en als tegemoetkoming de Westerschelde-tunnel tolvrij maken ?

Archimedes-2 | 23-02-22 | 11:15 | 1

Zodra de zeeuwen de Deltawerken hebben terugbetaald.

sinar3 | 23-02-22 | 11:18

Enneh... tegen wie zeggen we nou sorry dan?

SoepKip | 23-02-22 | 11:15 | 3

Tegen alle 'nazaten' die niet wisten hoe snel ze naar Nederland moesten vertrekken na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975, en nog zo wat lieden uit Afrikaanse landen die zich de afgelopen 20/30 jaar hier als 'asielzoeker' aan ons hebben opgedrongen.

Ze eisen 'excuses' omdat dat juridisch de opmaat vormt - hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar dat lees je voortdurend - om 'herstelbetalingen/smartegeld' te eisen. Ze denken er financieel een slaatje - zeg maar gerust: een salade - uit te slaan.

En uiteindelijk zal dat ook wel gebeuren, want dit land wordt een steeds krankzinniger policor gekkenhuis.

Dr_Johnson | 23-02-22 | 11:24

We? Ik zeg geen sorry, nog niet misschien.

Veepert | 23-02-22 | 11:28

@Dr_Johnson | 23-02-22 | 11:24: Helemaal correct! Het lijkt hip te zijn om alle wokeness uit de VS te importeren terwijl die natuurlijk een hele andere geschiedenis kennen. Daar zijn de kleurlingen tegen hun wil naartoe verscheept, hier zijn ze uit vrije wil gekomen om hun shithole countries te ontsnappen. En nu vinden ze het leuk om onze tradities te slopen en op onze zak te leven. Ik generaliseer natuurlijk maar dat is wel het hedendaagse narratief.

R.F.Pickering | 23-02-22 | 11:47

Ik wacht nog op excuus voor alle terreuraanslagen van de afgelopen 30 jaar.

laurentius | 23-02-22 | 11:13 | 2

Wat dacht je van de Moffen, de Spanjolen en de Fransozen? De Engelsen waren ook tuigh, en veel leed is ons toegebracht door de inheemsen van onze koloniën destijds.

funda | 23-02-22 | 11:25

Ik verwacht herstelbetalingen voor het verkloten van mijn geboortestad. En mijn land.

Veepert | 23-02-22 | 11:30

Iedereen die wat te zeiken heeft over slavernij 150 jaar en langer geleden een enkele naar het midden oosten. Ga daar maar lekker woke doen. En nu opgerot!

Briver | 23-02-22 | 11:12

Zie hier de achterliggende grond voor het massaal binnen laten stromen van allerlei handophoudend volk van over de hele wereld. Het Westen lijd massaal aan het white-guilt syndroom dat we voor altijd slecht zijn en boete moeten blijven doen. We zouden en moeten onszelf voortdurend pijnigen met onze inherente slechtheid en daar de last van blijven dragen. En het valt in het begin niet eens op dat we daar collectief aan lijden tot je ziet dat andere volkeren daar totaal geen last van hebben. Zoals Japan die ook het nodige hebben uitgevreten maar daar nu totaal niet in mee gaat.
Alleen het Westen laat zich nog steeds chanteren.

sinar3 | 23-02-22 | 11:12 | 5

@sinar3 | 23-02-22 | 11:22: Terwijl de slachtoffers zich toch al generaties in Nederlandse weelde wentelen.

funda | 23-02-22 | 11:27

@funda | 23-02-22 | 11:27:
Maar toch voelen die nog dagelijks de pijn en lijden ze er onder.
Die plotseling verdwijnt zodra een leuk bedrag op de rekening is overgemaakt.

sinar3 | 23-02-22 | 11:28

@sinar3 | 23-02-22 | 11:28: Wij zijn eigenlijk de geluksbrengers van deze planeet, dat mag ook weleens gezegd worden. Zelfs generaties na dato.
En onze kindskinderen zoeken het maar uit met de bankiers.

funda | 23-02-22 | 11:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Mijn over- over- overgrootvader had ooit een slavin die Sharon heette. Daar is het slecht mee afgelopen. Waar kan ik betalen en aan wie?

bisbisbis | 23-02-22 | 11:12 | 2

Als je je beter voelt: stort je salaris maar op mijn bankrekening hoor. Ik kende ooit ook iemand die Sharon heet, dus hiermee identificeer ik me als slachtoffer.

Gladiator Fap | 23-02-22 | 11:18

@Gladiator Fap | 23-02-22 | 11:18: Toevallig de zelfde Sharon als die ik ken?

tis_wat | 23-02-22 | 14:02

En maar afvragen waarom populisten groeien.

Duwbak_Linda | 23-02-22 | 11:11

Wij hier in Lelystad gaan ook sorry zeggen. Lelystad bestond toen nog niet en lag op de zeebodem, maar dat maakt niet uit.

porto | 23-02-22 | 11:11 | 2

Dat dus. Het is gewoon een krankzinnige deug-wedstrijd, die helemaal nergens op slaat.

KeesBruin | 23-02-22 | 11:18

Jawel, maar Lelystad herbergt natuurlijk zo’n beetje een kwart van de oorspronkelijke bevolking van Bouterstan. En die hebben hier sinds 1975 natuurlijk ongelooflijk moeten lijden, met alle stabiliteit, veiligheid, gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting en uitkering die ze in Suriname zijn misgelopen. Excuses zijn dus écht wel op z’n plaats. Diepgevoelde, uiteraard. En omdat er nauwelijks stof op de voormalige Zuiderzeebodem te vinden is, rolt de burgemeester zich binnenkort door de zeeklei.

bisbisbis | 23-02-22 | 11:38

Wanneer gaat Stadskanaal excuses aanbieden?

Diederik_Ezel | 23-02-22 | 11:11 | 1

Die houden een slag om de arm, en zijn van plan te volgen wat Emmen doet.

Kaal-dik-en-lelijk | 23-02-22 | 11:13

Mijn voorouders stonden in de veenkolonie te ploeteren, welk loket kan ik me melden voor mijn herstelbetalingen? Of moet ik daar eerst een excuus briefje voor hebben?

amateurrr | 23-02-22 | 11:10 | 1

Wat je ook doet, was het veen eerst van je gezicht, anders word je aangeklaagd wegens blackfacing.

funda | 23-02-22 | 11:35

Nou vooruit..... Sorry! Excuses, en het spijt mij ook. Graag sta ik ook al mijn geld af voor de nazaten, al wacht ik zelf nog op een hoop centen van Duitsland (Hitler), Frankrijk (Napoleon), Engeland ( 17e eeuwse zee oorlogen) en Spanje (80 jarige oorlog). Ik twijfel nog over de Scandinavische landen (vikingen), Italië (Romeinen) en België (Bart Peeters).

O, en ik beloof te stemmen op Bij1.

Verder nog iets?

Kaal-dik-en-lelijk | 23-02-22 | 11:10 | 1

Ik ook. En daarnaast ben ik meerdere keren lastig gevallen door donker gekleurde mannen. Dat was racistisch en heeft mij lang in angst doen leven. Ik eis excuses van de hele gekleurde gemeenschap en daarnaast natuurlijk smartengeld. En vooral van Sylvana, want die is verantwoordelijk.

DankeSchon | 23-02-22 | 11:21

We kunnen als narcostaat beter excuses aanbieden aan de arme boeren in Bolivia en Colombia omdat wij, als doorvoerland, over hun rug kapitalen verdienen. Of aan andere landen die kapitalen aan belasting mislopen omdat NL als belastingparadijs onderdak bieden voor hun belastingontwijkende bedrijven. Of aan de inwoners van Groningen, aan de toeslagenouders, de mensen die het lef hadden om als klokkenluider hun mond open te doen. Dit braafste jongetje van de klas is eerder een klein ettertje, een gniepert. Enig zelfinzicht zal welkom zijn.

Red shirt | 23-02-22 | 11:10

De slavernij is niet afgeschaft.
Het heeft een andere vorm gekregen.

Het "mens-on-erend gedrag" van toen. Dat moeten we met z'n allen niet willen.

Het Licht | 23-02-22 | 11:09

Dit heeft iets Noord-Koreaans. Een enkeling heeft iets geflikt en dan mag iedereen er voor boeten. Of in dit geval excuses voor aanbieden.

Leptob | 23-02-22 | 11:09 | 1

Als het tenminste nog een verre voorvader van mij was had erover gepraat kunnen worden.
Herinneringen ophalen enzo, wie hard werkte en wie altijd lui was.

funda | 23-02-22 | 11:37

overigens: Amersfoort verbiedt open haard bij slecht stookweer. Minstens net zo belangrijk

Auchie | 23-02-22 | 11:09 | 1

Zeker … al dat neerslaande roet uit die schoorstenen bij laaghangende bewolking kan tot akelige misverstanden leiden…

bisbisbis | 23-02-22 | 11:43

Sorry?, we wachten nog steeds op excuses van de industrien en textielbarronen van weleer, dat zij onze voorvaderen als kind lieten werken en daarna terug te keren in het fijne plaggenhutje ! slavernij alom

Poespas | 23-02-22 | 11:09 | 3

En je kreeg uitbetaald in consumptiebonnen die je dan weer kon besteden in de winkel van de fabriekseigenaar.

amateurrr | 23-02-22 | 11:14

Ik zag het op nu punt en el en dacht... ja, wat dacht ik eigenlijk... en klikte het weg.

WasHetMaarMakkelijk | 23-02-22 | 11:09

Ik kreeg toevallig vanochtend mijn WOB aanslag binnen. Ik ben dit jaar voor een bedrag van € 682,35 slaaf van mijn gemeente. Zal ik eens wachten met betalen tot ik excuses krijg ?

CeesCloosd | 23-02-22 | 11:09 | 1

Die anderen moesten ook lang wachten.

Normpje | 23-02-22 | 11:10

Dat zat er dik in. PvdA. De “besten”!

Normpje | 23-02-22 | 11:09

Zo verwacht ik dan binnenkort de welgemeende excuses van de gemeente Winterswijk voor de uitbuiting van mijn voorouders in de vijftiende eeuw.

Glasgow Argus | 23-02-22 | 11:08 | 1

Let wel even op de RAL-codes bij de aanvraagloketten. Misbruik wordt bestraft.

funda | 23-02-22 | 11:39

In iedere stad in Nederland waar van die slavernij-adepten rondlopen, gaat nu grondig gezocht worden naar het slavernij verleden van de stad in kwestie. En maar hopen dat ze iets kunnen vinden, want dan hoor je erbij. Wat een zielige vertoning.

KeesBruin | 23-02-22 | 11:08

Pardon mag ik er even langs

Tobi | 23-02-22 | 11:07
-weggejorist-
Leraar | 23-02-22 | 11:07 | 2

Sorry voor dit nietszeggende reaguursel

Jan van Haerlem | 23-02-22 | 11:06

Ongezouten de tyfus. Er is al genoeg sorry gezegd.* Houd handje op.

Mr_Pikibelly | 23-02-22 | 11:06

Ik heb niets gedaan, dus ook niets om me voor te spijten.

Calastir | 23-02-22 | 11:05

Ik zeg er geen sorry voor. Zonder slavernij zaten de donker gepigmenteerden allemaal nog in shithole-countries, waar honger en een vroege dood je lot was. Nu hebben ze bijna allemaal een dikke reet van de KFC en maar klagen. Terwijl je alle kansen van de wereld hebt er iets van te maken. eigenlijk mag je de slavernij wel dankbaar zijn.

pibasso | 23-02-22 | 11:05 | 1

Volgens mij heeft een politicus dat wat jaren geleden ook gezegd tijdens een discussie met een groep jankers. Werd hem niet in dank afgenomen.

sinar3 | 23-02-22 | 11:07

Laten we excuses maken voor alles wat de neanderthalers is aangedaan. Zullen ze waarderen. En natuurlijk compensatie betalen.....

slowpoke-htb | 23-02-22 | 11:04 | 1

U bent nazaat? Dan is er toch nog iets goeds gebeurd. Sorry.

nobodiesunmighty | 23-02-22 | 19:01

Is die erkenning nog steeds formeel nodig dan?
Is er nog iemand die slavernij een goed idee vindt in Nederland?

Intussen, vandaag de dag, elders in de wereld....

AdvocatusDiaboli | 23-02-22 | 11:04

Dank! Wist ik niet. Ik kende alleen dat gedrocht dat erna is gebouwd.

Basil Fawlty | 23-02-22 | 12:33

Mijn gemeente heeft ter tegemoetkoming onlangs 3 slaven vrijgelaten.

RandyBiel | 23-02-22 | 11:04

Dat kan wel. Hoe zit het met “Sorry” voor de behandeling van de Indische Nederlanders die indertijd gewoon zelf de overtocht, kost en inwoning moesten terugbetalen en verder schandalig zijn behandeld?

Selectief dit…

DankeSchon | 23-02-22 | 11:04

Geen sorry zeggen voor iets waar je als persoon niets mee te maken hebt gehad.

Do-na-zi | 23-02-22 | 11:03

Kan mevrouw ook excuses aanbieden voor al het vele eten dat zij vóór anderen tot zich heeft genomen

dathoujetoch | 23-02-22 | 11:03 | 1

Ja, inderdaad. Daar hadden zeker 10 Biafra-kindjes mee in leven kunnen worden gehouden. Die burgemeester Bruils is toch ook een soortgelijke gotspe.

Phantomas | 23-02-22 | 11:26

Zeker een links bestuur in Utrecht?

polletjepiekhaar | 23-02-22 | 11:02 | 1

Zij kennen blijkbaar als geen ander het klappen van de zweep.

VP732 | 23-02-22 | 11:05

Sorry is het meest nietszeggende woord in de Nederlandse taal en is een stopwoordje van politici die het liefst echte problemen uit de weg gaan.

Zemko | 23-02-22 | 11:02 | 1

Sorry is na de jaren 80 een stopwoord geworden ...

Jimmy Mc Clure | 23-02-22 | 13:50

Wat een oninteressante treurnis. Wanneer komen anderen met hun excuses voor wangedrag, Afrikaanse dictators, de bersiap, etc?

van Oeffelen | 23-02-22 | 11:01 | 2

Of voor de vele fouten van het CdA, de kattelieke kerk en belastingvluchtelingen?

dathoujetoch | 23-02-22 | 11:05

Nou, nou, niet meteen vingerwijzen. Wij zijn hartstikke fout, en dat komt nooit meer goed. Vraag maar aan Akwasi, die slavendrijver kan het weten.

amateurrr | 23-02-22 | 11:16

Ik wacht wel eerst op de excuses van de Ashanti voor hun enorme grote aandeel in de slavernij.

sinar3 | 23-02-22 | 11:01 | 2

Kun je lang wachten

Kukooo1 | 23-02-22 | 13:17

Hebben ze ook weleens voorgesteld. Maar blijft onbeantwoord in het Westen want dan breek je het narratief af.

McCain | 23-02-22 | 14:00

dat is toch heel goed dit? En dan kunnen we het ook afsluiten

Auchie | 23-02-22 | 11:01 | 2

Nee. De excuses zijn alleen maar een opmaat naar het eisen van "herstel"betalingen.

sinar3 | 23-02-22 | 11:02

Dit is al lang afgesloten. Dankzij het vrije westen is de slavernij lang geleden afgeschaft. Die vooringenomen nep-wetenschappers kunnen zich beter richten op slavernij die tegenwoordig nog wel voorkomt.

Badd Pritt | 23-02-22 | 11:10

Sorry dat u al dit afgrijswekkende gezeik aan moet horen en dat, zonder met u te overleggen, ook namens u excuses wordt gemaakt.

amateurrr | 23-02-22 | 11:01

Almere is ook van plan sorry voor de slavernij te zeggen.

Nooit meer KLM | 23-02-22 | 11:00 | 2

Haha, hoewel Almere nog niet eens bestond zou het me niet verbazen. Maar ik zou het meer gepast vinden als Almere zijn excuses aanbied voor Almere.

JWZ_JMK | 23-02-22 | 11:19

Almere lag toen nog onder water (rolt ogen). Maar als ze toch bezig zijn, kunnen ze ook meteen sorry zeggen voor de ijstijd, dat ze de gletsjers niet hebben tegengehouden..

Sneerpoets | 23-02-22 | 11:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland