We hebben nog maar voor vier (4) weken gas
U MOET kiezen. Kiev of Uw Eigen Kachel?
Volksraadpleging! U mag het zeggen. Wat hebt u liever? A: Guy Verhofstadt en Frans Timmermans met EU-vlaggetjes in polonaise op een plein in de hoofdstad van Oekraïne? B: OF uw centrale verwarming die het gewoon doet tot half mei 2022? Nou? NOU? NOU? Jammer, het is antwoord A, want het was een volksraadpleging, en dan telt uw mening niet want inlegvelletje. (GeenPeil remembers.) Het getreiter, het gezuig en het geëtter van de EU aan de Oost-Europese grenzen heeft direct gevolg voor de temperatuur in uw woonkamer deze winter. Hoe meer F35's Ollongren naar Het Oostblok stuurt, hoe kouder het wordt bij u thuis. Du moment dat er iemand in "nooitmeeroorlog" Brussel op De Knop Drukt hebben we in Nederland nog maar voor 4 weken gas, en dan moet februari nog beginnen. Met dank aan waardeloze raamambtenaren die hun thuiswerkbipsen met gesubsidieerd pleepapier zaten schoon te vegen, terwijl ze de gasopslagen van Nederland hadden moeten vullen. En verzuimden, want er stond iets nieuws op Netflix en/of er moest een ergonomische bureaustoel met zoom-functie besteld worden. Please be wrong, experimentele CFS runprog.
Social
Oeps. Nog maar 30%
Social
Reaguursels
InloggenKiev of Uw Eigen Kachel? Kiev! Lekker goed voor mijn gas rekening, dan maar een jas aan bij de teevee.
Als alle NL-ers die op dit kabinet hebben gestemd de komende tijd hun gaskraan dichtdraaien en niet de verwarming aanzetten (zij stemden tenslotte voor deze klimaatdrammers) dan heeft de rest van NL nog zeker 2 weken extra gas!!!
Misschien wil de buurvrouw wel wat warmte genereren in geval van nood...
De rest van Europa moet solidair zijn, anders geen bloemen voor Valentijnsdag en geen tomaten en paprika meer. De kassen moeten wel worden opgestookt.
Wat een onzin. We hebben nog gigantische voorraden in de (Groningse) gasvelden.
Ik was vorige week bij een krantenbezorger te gast die thuis de overgebleven kranten opfikte in de haard voor een warm huis. Arme donder verdient al het minimum van het minimum, dus kon er onmogelijk beginnen over het milieu.
Maakte me wel nieuwsgierig naar wat de arme kant van Nederland allemaal in hun haard flikkert (afgezien van de vraag of dit erger is dan wat de industrie verstookt).
Bol punt com of andere winkel petroleumkachel zoeken en een accu?
Weet u eel wat petroleum kost? En waar men dit nog kan kopen?
@Dutch_Viscount | 22-01-22 | 23:35: België
@Arendsoogje | 22-01-22 | 23:54:
Ja, klopt, sommige huizen stoken daar nog op petroleum.
@Dutch_Viscount | 22-01-22 | 23:35:
Dat is wel een lastige. En dan nog: is die lucht bij aansteken wel veilig?
Voor de Amerikaanse LNG-sector is dit een geschenk uit de hemel, de EU als afzetmarkt, met hun dure LNG, had men voorheen nimmer durven dromen.
Twee F35 straaljagers inzetten in een conflict met Rusland waar je niks mee van doen hebt terwijl je gasvoorraad bijna op is. Dan heb je een blok beton voor je kop of een heilig geloof in de opwarming der aarde gepredikt door Hiemstra.
Dat is onze hele fucking luchtmacht he... alles wat we zo'n beetje hebben.
Het is een wet van Meden en Perzen door de geschiedenis heen dat je vaak een oorlog begint als je intern onder druk staat om de aandacht af te leiden. Poetin is kennelijk op dat punt aangekomen. Geen gas is ook geen geld, en dat gaat hem slecht bevallen. Ik durf die bluf van hem wel aan. Dan maar mijn jas aan binnen. Tot de dag van vandaag wordt Chamberlain nog uitgelachen dat hij Hitler zover heeft laten gaan (onder het mom van etnische Duitsers beschermen), dit begint er aardig op te lijken.
Alles voor de Oekraine natuurlijk, altijd al een van ons geweest. Schrijf jij je kinderen in om mee te vechten, of zijn het alleen maar woorden?
Open Northstream2 nu maar, of fungeert Europa liever als oorlogsproeftuin voor de Amerikanen. Kiezen of delen.
Rond Oekraïne vinden wat bizarre acties plaats. Naar verluidt gaan VS en Duitsland hun ambassades evacueren. Maar tegelijk heeft hoogste, Duitse marinebaas gezegd dat Duitsland/EU Rusland nodig heeft in strijd tegen China en daarom Rusland niet in de weg zal staan.
Hallucinante ontwikkelingen.
@Bataafje | 22-01-22 | 19:55: oke, de tekst waar ik dat las is veranderd. Nu staat er enkel nog dat een na hoogste marinebaas niet denkt dat Putin de Oekraïne binnen wil vallen, maar dat hij enkel op erkenning uit is. Iig is Duitse minister van defensie erg boos op de (vice) admiraal.
@Bataafje | 22-01-22 | 20:26: Ik denk dat deze marinebaas meer inzicht heeft dan de politieke dwazen.
@Bataafje | 22-01-22 | 20:26: Las het net, opvallende uitspraken van zo'n hoge pief. Maakt duidelijk dat Europa echt niet beter wordt van het huidige spel dat gaande is. Zeker nu Merkel weg is is het zaak dat Europa niet de Russen tegen zich in het harnas jaagt. O.a inderdaad vanwege China.
@de_wappieburger_ | 22-01-22 | 21:08: hij heeft inmiddels ontslag genomen. Schonbach heet 'ie.
Ja, dat Merkel weg is, merk je nu echt goed. Zij had regelmatig èn goed contact met Putin. Haar opvolger is niet zo behendig en een Baerbock al helemaal niet.
Het lijkt erop dat we bestuurd worden door mensen zonder inzicht en sensitiviteit die nodig is.
Haha wordt nog lachen met de twee vliegtuigen die defensie als drukmiddel inzetten, weliswaar niet in de Oekraïne maar ik zou niet graag piloot zijn in deze kisten als Rusland s 400 inzet tegen deze zogenaamde hypermoderne vliegtuigen.
Ze zijn wel stealth hé. Zelfs piloten kunnen soms hun toestel niet in de hangar vinden.
De bedoeling van de F35 is dat ie buiten het bereik van de S400 opereert en van grote afstand de S400 radar aanvalt. Niet dat Nederland van die langeafstandswapens voor de F35 heeft..
Nederland gebruikt alleen industrieel gas uit Rusland. Uw centrale verwarming zal dus niet aangetast worden door de gaskraan dicht te draaien. Verder zijn. Bedrijven en wereldleiders al een poos op zoek naar alternatieven voor gas import. Ergens zou de gaskraan uit Rusland best positief voor Nederland zijn omdat we een nogal enorme gasoverlplaats hebben die we amper gebruiken. Via die plek kunnen we in theorie heel Europa voorzien van gas zolang de tankers maar af en aan blijven varen. Of we daar genoeg van hebben weet ik niet. Hoe dan ook moeten we toch van het Russische gas af. Alleen vinden de Duitsers dat niet leuk.
En Groningen dan? Als het voor ons eigen hachie is ..
En weer bezegelen een paar machtswellustelingen het lot van miljoenen Europeanen.
Nou ja, een paar, Poetin. That's it. Hij moest gewoon met zijn tengels van zijn buurlanden afblijven. Simpel zou je denken.
@Theodorus.Goldbach | 22-01-22 | 17:56: maar wat heeft hij dan gedaan? Vziw zitten Russische soldaten in Rusland en is diplomatie aan zet.
Dus de leveringsverplichting aan oa Duitsland weegt zwaarder dan de veiligheid van de eigen bevolking.
Weinig met veiligheid van doen. Nederland zou reserves in een potje moeten hebben zitten om adequaat reparaties uit te voeren.
Wat is het in Rusland dat het zo zinvol maakt dit soort gekke dingen te doen.
Is een beetje handelen niet gewoon veel lucratiever?
Zeker. En daar was Rusland ook goed mee bezig. Nordstream 2 is klaar om te produceren. Win-win. Maar Duitsland en de EU liggen plotseling dwars.
@ChalinaRosa | 22-01-22 | 17:19:
Natuurlijk draai het maar om. Het is Poetin die met zijn troepen in Oekraïne, Georgië en Moldavië zit en de Baltische staten bedreigd. Niet andersom.
@Theodorus.Goldbach | 22-01-22 | 17:58: Voorlopig zitten de Russische troepen nog steeds in Rusland en niet in Ukraine. En voorlopig bewapenen de Navo landen het niet-lid Ukraine.
@ChalinaRosa | 22-01-22 | 19:25: Russische troepen zitten al sinds 2014 in Oekraïne. Jij rare Russische troll.
Het is simpel: we kunnen alleen maar kiezen voor Kiev, dat is de enige manier om Putin te laten stoppen met die onzinnige spelletjes van hem
Na 1991 verenigden de voormalige Sovet-landen zich in het GOS, de Gemeenschap van Onafhankelijke Staten.Stel nu eens dat het een aantrekkelijke optie was om daar lid van te blijven, dan waren al die landen uiteraard lid gebleven. Een alliantie met Rusland, veilig onder Poetins atoomparaplu en wie doet je wat?
Toch zijn al die landen afgescheiden, een voor een. Omdat, toen ze eenmaal verkiezingen organiseerden, alk van die volkeren geen enkele trek hadden in een voortzetting onder de heerschappij van Rusland. Geen enkel land. We weten het vervolg: Eerst zijn ze een tijdje onafhankelijk geweest, maar een voor een zijn ze hun ogen op Europa gaan richten, omdat daar meer van te verwachten was. Meer vrijheid, meer handel, meer welvaart en meer veiligheid en daarom werden ze ook allemaal NAVO-lid. Vrijwillig, op verzoek van die landen (en hun volken) zelf.
Dat was kut voor de Russen, die binnen de landsgrenzen terecht kwamen van opeens vreemde staten. Opeens vreemdeling in hun eigen land. Altijd heeft Rusland gemeend dit te moeten rechtzetten, door ofwel hele landen in te pikken ofwel de boel te verkloten bij de buren. De lijst van gekoeioneerde ex-Sovjetlanden is lang. Poetin pikt het simpelweg niet, dat de Sovjet-Unie uiteen is gevallen en dat die landen allemaal kozen voor Europa en de NAVO. Het is ook niet zo dat Poetin die landen iets vraagt, of ze dat graag willen, hij dwingt ze, met sancties, met wurgcontracten en als dat niet lukt, met zijn militaire macht.
En nu wil hiuj Oekraine hebben, want o wee, straks wil dat land ook nog NAVO lid worden. Vanuit Oekraine bekeken zou ik zeggen: Logisch! Als je zo'n klootzak naast je hebt, die je land wil kapotmaken denk je niet: Ja, laten we vriendjes met hem worden. Dan denk je: Lazer op met je kutland.
Poetin is het verkrachtende jaloerse ex-vriendje. Maar dit schijnen maar heel weinig mensen hier te begrijpen.
Precies, zo is maar net. Laat die Poetin zijn eigen land maar verbeteren i.p.v geld te besteden aan raketjes en andere rommel. De meer intelligente Rus heeft toch niets met die kneus.
spot on .. dit is 't in een notendop ..
Ik denk dat je de dingen een beetje door elkaar haalt. GOS waren alle voormalige USSR deelstaten MINUS de Baltische Staten (bezet gebied, in feite, na WW2).
Er is geen enkele voormalige lidstaat van de USSR lid geworden van de NAVO, hoewel Georgie dat graag wil. Je bent, denk ik, in de wat met de voormalige Warschaupact staten, Polen, Tsjecho Slowakije, Roemenie, Hongarije, Bulgarije.
Inzetten op windmolens en zonnepanelen en het stoppen van kolengestookte centrales laat de gaskraan brullen.
We hebben niet vooraf kerncentrales gebouwd en onze infrastructuur, huizen, gedrag en fossiele behoefte aangepast.
Wel mega subsidies voor de Tesla, maar simpele maatregelen voor jan met de per zijn te complex, te duur en te ingewikkeld.
Ik heb genoeg brandhout tm mei en een generator dus red mij wel maar we have seen nothing yet, met dank aan EU en Timmerfrans.
Gooi de mijnen in Limburg maar weer open!
Geef Putin gewoon Oekraine... beter voor bijna iedereen en wij zijn van dat domme verdrag af... (en we houden 2 F-35's over voor de demo bij F1 zandvoort )
Wat kiest nederland? De chamberlain of de churchill weg? Nederlanders kennende vermoed weer voor de chamberlain, ons laten chanteren en dan lekker bij het kacheltje.
We hebben de middelen en de macht niet meer voor de Churchill weg.
@me163komet | 22-01-22 | 16:43:
Och jawel hoor. Opgeteld qua Europese NAVO landen alleen al, staan we toch nog behoorlijk sterk.
youtu.be/BT7j6xU-Fjo
De egocentrische, verwende, volgevreten burgers van de EU (en dan voornamelijk het westelijke deel daarvan) hebben geen zin in oorlog. Teveel gedoe en voor je het weet ligt Facebook of Netflix eruit of kun je niet meer op vakantie. The horror.
Wat moet Nederland daar? Oekraïne is NAVO lid noch EU lid. Wat heeft Nederland daar te zoeken?
Als we Poetin nou eens vragen of hij lid wil worden van de EU, en van de NAVO dan zijn we van alle problemen verlost.
Ja, goed plan!
Dat is al eens gedaan, en hij wilde lid worden, maar uiteindelijk heeft hij het niet gedaan. Hij had meer belang bij een kunstmatige vijand.
(Serieus!).
www.theguardian.com/world/2021/nov/04...
Ik weet zeker dat dit onbekend is bij vrijwel elke reaguurder.
@Beste_Landgenoten | 22-01-22 | 16:12: Jammer.
Laffe honden allemaal, die meer zorgen hebben over hun warme huisje, dan over een aanstaande oorlog in Europa, tegen een vrij en soeverein land. Het stikt hier van de collaborateurs en ik zie ze nu al een wit voetje halen bij Poetin. Er komen tribunalen!
Wat is dat toch met die tribunalen
Zou u er een volledige oorlog tussen Europa en Rusland, met raketten over en weer, er voor over hebben?
@Miyagi | 22-01-22 | 16:17:
Nou dan wordt het wel erg warm opeens. En daarna een tijd heel koud. Een kernoorlog helpt wel tegen de opwarming van de aarde.
@Opblaas_boot | 22-01-22 | 16:10:
Staat op de bingokaart.
Welk vrij en soeverein land bedoeld u? En vrij van welke invloed dan precies?
TribunAli?
Eerder zou ik het met u eens zijn. Maar de simpele vraag (lastig antwoord) is echt wel het waarom. Waarom zou de VS een oorlog beginnen met Rusland over de Oekraine (geen Navo lid), waarom zou europa en NL zich in deze oorlog laten praten? Deze oorlog zal geen winnaars hebben muv een klein select gezelschap. De vraag is dus, wie is dat gezelschap (follow the money!). Mijn 2 cents… het gaat gewoon ordinair om olie en gas. De VS wil niet dat EU op grote schaal russisch gas gaat importeren. Biden zit zwaar onder de plak bij de de al oude machtige olie en gas families…
Serieus, niemand is geïnteresseerd in de ukraine sinds Stjevchenko is gestopt met voetballen. Het gaat niet om de ukraine. Het gaat om macht en geld…
NL moet ruggengraat tonen en vooral niet betrokken worden. Maar ja.. Rutte en ruggengraat beginnen allebei wel met een R, maar daar houdt het wel op.
Bepaalde huidige en vorige ministers en MPs (ieder in Den Haag die zich met energie heeft bemoeid) en alle relevante beleidsmakers moeten dan ook worden aamgeklaagd wegens het verkwantselen van strategische gas voorraden… toch maar een tribunaal??
@Als_je_me_nou | 22-01-22 | 18:29:
Oh op die manier denk ik niet dat we zelf betrokken raken. Poetin wil Oekraïne niet bij de NAVO desnoods door het in te nemen. Meer het punt is daarna staat iedereen op scherp, krijgen we weer een koude oorlog met alle feestelijkheden die daarbij horen.
Maar..... we hadden toch windmolens???
ja maar we hebben die nodig voor de datacenters.
Voor lelijke vakantievideo's en foto's van dronken pubers en kinderen en lelijke baby's.
Nog niet genoeg
@AdvocatusDiaboli | 22-01-22 | 17:09: En kattenfilmpjes niet te vergeten!
Als we nou die gaskraan opendraaien op een manier die enigsinds zorgt voor voorspelbaarheid in aardbevingen en we daarna alle ambtenaren, subsidieclubjes en 'experts' die zich 'inzetten' om Groningers te compenseren direct laten stoppen met alles.
Dan kunnen we alle huizenbezitters in het kerngebied van de aardbevingen zoals aangemerkt door de overheid de WOZ waarde van hun woning netto geven, plus een voucher voor sloop van hun huis als ze willen. Ze kunnen dan kiezen om er van weg te lopen, het te houden/verstevigen of iets compleet nieuws neer te zetten zonder jarenlang met de overheid te hoeven vechten tot aan de rechtszaal aan toe.
Alle huizenbezitters in de postcodes eromheen geef je een percentage gebaseerd op wat realistisch is en de rest van NL heeft goedkoop gas. Daarnaast verkoop je een partij gas aan het buitenland en maak je als land gewoon ouderwets veel winst.
Overheid is dan een van haar vele hoofdpijn dossiers kwijt, de meeste Groningers zullen er denk ik behoorlijk blij mee zijn (wij wel, net als de Groningers om mij heen) en we zijn eindelijk af van dat rattennest dat zich IMG en NCG mag noemen.
Dit kan de hele situatie oplossen, nog voor het einde van dit jaar.
Ondertussen is de benzine en diesel weer stervensduur, want ook al gelieerd aan de oorlogsdreiging en alvast aan sancties tegen Rusland.
Waar is die prijs onderhand nog niet aan gelieerd?
Aan mijn oude fiets.
"Waar is die prijs onderhand nog niet aan gelieerd?"
Aan de gemiddelde Nederlandse koopkracht natuurlijk.
@Lorejas | 22-01-22 | 15:31: Dat wordt dan anders hoog tijd!
Aan hunnie de grote Mercedes
Degene die hoopt op solidariteit van andere landen als het gas hier op is zou toch eens de fabel van de krekel en de mier moeten (her)lezen: "dans nu maar, dan krijg je 't warm!"
Hier in NL wordt ons niet het eerlijke verhaal verteld over de Oekraïne. Bijv. dat het land tweetalig is net zoals België. In de Oekraïne spreekt het oosterse deel van de bevolking Russisch en het westelijke deel Oekraïens en op de Krim spreekt men Russisch! Na de coup gepleegd door de USA en de EU heeft de nieuwe regering bepaald dat er alleen nog Oekraïens gesproken mocht worden waarna het geweld is losgebarsten feitelijk een burgeroorlog. Doordat er een pro westerse regering aan de macht geholpen was door de USA en EU en Rusland feitelijk zijn marine haven zou gaan verliezen op de Krim heeft Putin meteen de Krim (met Russische bevolking) bezet en deze gaat hij nooit meer teruggeven want dan is hij zijn marine haven kwijt. Dus dat kunnen we beter als een voldongen feit accepteren.
Dat de regering die nu aan de macht het conflict verergerd door lid van de NATO te willen worden, door niet in gesprek met Putin te willen gaan om een vreedzame oplossing te vinden en de Donbas regio die door geen enkel land als een soeverein land erkent is alleen maar met geweld terug wil veroveren i.p.v onderhandelingen wordt ons niet verteld.
Dat de EU waarvan heel veel landen afhankelijk zijn van Russisch gas niet zelf zonder de USA het gesprek aangaan met Putin is voor mij onbegrijpelijk. De USA heeft zich niet te bemoeien met Europese aangelegenheden.
Het zwartmaken van Rusland omdat Rusland geen democratie is en Putin een dictator is moet ook maar eens ophouden. In sommige landen zijn nu eenmaal dictators aan de macht en dat moet de lokale bevolking zelf oplossen. Putin is misschien een dictator maar wel een slimme dictator en een groot strateeg.
Putin is echt niet zo stom om de Oekraïne binnen te vallen zoals hier in het Westen steeds maar beweerd wordt. Als de bevolking in de Donbas dreigt uitgemoord te worden dan zal hij deze mensen zeker beschermen want het zijn feitelijk Russen maar hij zal verder niet oprukken. De USA is zo stom om dat te doen, landen bezetten, Vietnam, Irak, Syrië, Afghanistan en het zijn allemaal mislukkingen geworden!
In opdracht van de USA heeft de EU Libië vernietigd en de bevolking in Libië is het slachtoffer en de EU kan alle vluchtelingen opvangen, tel uit je winst!
Wat de NATO, USA en EU willen bereiken met de omsingeling van Rusland met de NATO, militairen en raketten is mij niet duidelijk. Willen ze in Rusland de democratie gaan brengen zoals in Irak? Ook de 2e oorlog in Irak is onder een false vlag gestart. Denken ze dat als ze Rusland binnen vallen en de Russen in het nauw drijven dat de Russen dan hun atoomwapens af zullen staan of dat ze zullen gebruiken? Ik denk het laatste. Een oorlog met Rusland wordt uiteindelijk nucleair en dan zijn we allemaal de pineut.
Daarbij wil ik het volgende nog op merken de USA accepteert geen enkele militairen installaties van een potentieel vijandig land bijv. China of Rusland in het gebied dat zij tot hun invloedssfeer rekenen maar Rusland moet accepteren dat de NATO Rusland omsingeld heeft met raketten die uitgerust kunnen worden met nucleaire koppen. Natuurlijk niet. Rusland is nu een sterkere macht dan 10, 20 jaar geleden en is nu in staat om hier tegen op te kunnen treden en dat is precies wat Putin doet. De NATO zal moeten inbinden want anders komt er geen gas meer naar Europa om te beginnen (wordt aan China verkocht) en Rusland zal met China een blok gaan vormen tegen de EU en de USA. En mocht dat niet helpen dan zal er misschien een gerichte aanval komen tegen deze installaties om deze uit te schakelen waarschijnlijk pas als de USA zijn handen vol heeft met China bijv. in de Zuid Chinese zee of over Taiwan. Komt de USA Europa dan te hulp? Mogelijk niet.
Dank! U beschrijft het precies zoals het is.
Direct overgenomen van RT? Hebben wij Rusland omsingeld met vrije democratische staten? Waar mensen hun eigen keuzes mogen maken, inclusief wie hun vriendjes zijn?
Voor je deze lulkoek doorslikt, bedenk dan eerst heel even waarom al die landen, die door Rusland bezet en of ingepikt zijn sinds 1945 allemaal niets met met de Russen te maken willen hebben. Zou dat komen omdat ze zijn gedwongen door die gemene NAVO, die niets meer omvat dan een serie afspraken op papier van vrije landen, of omdat ze daar allemaal verschrikkelijk de teringschurft hebben gekregen aan Russen? Omdat die Russen niets, maar dan ook niets positiefs hebben gebracht in die 70 jaren dat ze daar de baas waren.
Bedenk eerst dat eens, voordat je deze agitprop van je, serieus neemt.
En ja, Poetin is echt zo dom dat hij Oekraïne gaat binnen vallen.
@Beste_Landgenoten | 22-01-22 |
Je haalt twee dingen door elkaar.
Communisten en huidig regime
@enra | 22-01-22 | 16:02:
Daar denken al die landen dan blijkbaar net zo over als ik!
Dat is ook wat ik zie. De USA met aan het hoofd een volslagen idioot moeten toch iets om de aandacht af te leiden van hun eigen ellende. En Europa zou er goed aan doen zich er verre van te houden.
putin is misschien een dictator maar wel een slimme dictator (.) ..
De Nederlandse overheid, de duurste overheid ter wereld, een miljoen ambtenaren, en dan nog zo nalatig zijn dat je niet genoeg gas in reserve hebt. Nota bene als gasproducent zelf (Groningen). Ik denk niet dat de overheid ooit zo hard gefaald heeft als nu.
Dit is toch de schuld van Biden? Waar is de MSM?
www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2....
Tis toch onvoorstelbaar wat journalisten schrijven en wat mensen geloven. We zitten zelf gvd op de grootste gasbel van west europa maar tis de schuld van rusland als er tekort is
De regering verwachtte geen problemen m.b.t. de gasaanvoer, zodat er geen maatregelen zijn genomen m.b.t. het verzekeren van voldoende voorraad voor de winter.
Om de aandacht af te leiden wordt er naar de Russen gewezen, en die liggen al een tijdje in een deuk.
Jij bent duidelijk geen Groninger..
@Acidstain | 22-01-22 | 14:48:
NL heeft decennialang gas ge-exporteerd voor een prikje, heeft zelfs nu nog verplichtingen naar Duitsland, heeft sinds kort de kraan dichtgedraaid onder publieke druk, maar tis de schuld van Rusland?
VS wilde per se hun LNG gas aan ons verkopen per schip aan te voeren.Wij zeiden nee,Europa koos voor Russisch gas via pijplijn.
Nu steekt VS om Europa alsnog aan VS te binden via omweg alsnog spaak in he wiel.
Onderschat de economische belangen niet die hier meespelen.
Poetin begon weliswaar met de poppenkast.Maar voor de VS is het winwin om dit conflict langdurig op de spits te drijven.
CFS - Chronic Fatigue Syndrome.
Maar dat zal weerman Michael met z'n "experimentele CFS run prog" vast niet bedoelen. Wat dan wel? Joost mag het weten.
Tja je moet er wat voor over hebben he, om die 2 JSF's heen te sturen. Kunnen wij lekker braafste jongetje van de klas zijn, minister van buitenlandse zaken en 2 JSF's sturen naar een land dat niet in de EU zit, waar de bevolking via refendum heeft gezegd: "rot op", en waar Rutte, de aartsleugenaar, met zijn inlegvelletje had gezworen dat wij geen militaire steun zouden verlenen. Dat was de belofte van dat pleepapierinlegvelletje. En nu? Toch militaire steun voor een land dat gewoon bij Rusland hoort, waarvan wij alleen maar last hebben, met als gevolg dat Rusland zegt: "Nou dan slingeren jullie toch gewoon je gasveld in Groningen weer aan, van ons krijg je niks meer". Maarja he. Dat kunnnen we niet. Naja dat kunnen we wel, als de getroffen Groningers gewoon een miljoen per huishouden krijgen dan kan die hele fucking gaskraan daar gewoon volop open, maarja he: dat doen we niet. We gaan mierenneuken om ieder scheurtje en laten tussenpersonen, taxateurs, adviseurs en andere linkmiechels er met het geld van doorgaan. Deze hele situatie is te ziek voor woorden. Van alle kanten.
"Toch militaire steun voor een land dat gewoon bij Rusland hoort"
Stel, de Russen zouden zeggen: "Nederland, dat toch gewoon bij Duitsland hoort." Want, wij zijn geen echt land, we spreken al bijna Duits en we delen een gemeenschappelijke geschiedenis. En ooit was Duitsland hier al eens de baas, en we weten dat het een vrolijke tijd was, behalve voor sommige dwarsliggers dan.
@Beste_Landgenoten | 22-01-22 | 15:59: sommige Nederlanders kregen pas een hekel aan de Duitsers toen ze vertrokken.
Fuck Groningen! Pompen met die hap.
Als ze daar jaren geleden ruimhartig de inwoners voor de narigheid gecompenseerd hadden, dan hadden we in rustig tempo gewoon gas kunnen blijven winnen. De gierigheid en achteloosheid van de Nam en de overheid hebben de verzetsgeest daar uit de fles gekregen.
@bqbq | 22-01-22 | 14:24: Exact. De zoveelste grove beleidsfaal.
Er is ook gaswinning in Friesland, Drenthe en Overijssel. In alle gevallen zijn de vergunning afgegeven door ambtenaren in de randstad.
@bqbq | 22-01-22 | 14:24: het aardgas uit Groningen werd vanaf '70 voor een prikkie verkocht aan het buitenland met langlopende contracten. Groningers hebben er zo weinig voordeel van gehad, alle poen ging naar de randstad.
Juist! Er zit nog meer dan genoeg gas in Groningen, zoveel dat als ze dat er uithalen, er meer dan genoeg geld overblijft om alle huizen aardbevingbestendig te maken, plus wij warm en Nam winst. Win-win ...
Nou, Fuck Groningen was nou ook weer niet nodig. Een groot gedeelte van de Groningers vind ook dat we moeten pompen als de compensatie voor de gevolgen maar goed geregeld zijn en we niet met een homp klai het riet ingestuurd worden. Bovendien, in Groningen zijn we al fucked, dus dat Fuck Groningen van jou is volstrekt overbodig en misplaatst. Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de materie, alvorens een lege stelling te plempen. Doe kwalster.
@Opblaas_boot | 22-01-22 | 14:47:
Groningen mag dan misschien wel fucked zijn, maar het blijft voor mij de beste en mooiste stad van Nederland om in te wonen! Ik ben naast het Groninger Museum geboren, heb op meerdere plaatsen in de wereld gewoond, maar ben blij dat ik nu weer hier in Groningen woon.
@Acidstain | 22-01-22 | 14:46:
Groningen zou gewoon autonoom moeten worden, dan zou het, het Dubai van Europa zijn.
@Patrick-Haemers | 22-01-22 | 15:09: Groningen is idd de mooiste stad van Nederland. Maarre....... naast het museum? Ubbo Emmeus Singel? Mooie buurt
@Patrick-Haemers | 22-01-22 | 15:13: Klopt. Groningen voor het gas en Drenthe voor de olie. Twee provincies samenvoegen en afsplitsen van Nederland. Mazzel.
Wij zouden de gasrotonde van de EU worden, aldus politici een paar jaar geleden.
Het VK maakt het beetje gas uit de Noordzee lekker zelf op, en de rest zou dan uit Rusland en Iran via Oekraïne Belarus en Turkije en de Nederlandse "rotonde" naar de afnemers in Duitsland en Oost-Europa moeten. Dus voor een product dat duur/lastig is te transporteren een enorme omweg maken via Nederland.
Gewoon eigen kachel, vanmorgen weer 3 m3 droog hout binnen gekregen dus we kunnen weer een hele tijd vooruit.
Kom maar door met die winter.
Kost dat nah? Per kubieke dinges. Bereduur toch?
Biomassaverbrandingdwarmte!
Twee beloften die hier weer royaal door het putje gaan:
De EU: "Het bestaan van de EU heeft ervoor gezorgd dat er geen oorlog meer kwam en komt."
De EU: "Wij zullen die Putin eens even een poepie laten ruiken.. wie denkt ie wel dat ie is.. zo maar onze Oekraine bedreigen?"
NL: "Aardgas is van ons allemaal. We hebben genoeg om eeuwen te stoken!"
NL: "Het is wel lucratief om aardgas aan Italie, Duitsland en eigenlijk iedereen die erom vraagt te verkopen... laten we daar eens een paar wurgcontracten mee afsluiten!" en "oh ja, de 'aandeelhouder' in het gas (Shell) gaat er met miljarden belastingvrij vandoor.. hmm... part of the deal.." en "Damn... de grond begint te schudden! ehh... gewoon doorlopen mensen!".
www.bol.com/be/nl/p/qlima-petroleumka...
Ik heb er een in de garage. Wordt tropisch warm in 20 min. Wel ventileren.
Hier ook. Heb hem al jaren niet meer aangedaan. Laatst toch maar even gecontroleerd, geen centje pijn. Wel een extra jerrycan pietereulie gekocht.
'Waardeloze raamambtenaren' - het adjectief lijkt ietwat overbodig. Het lijkt goddomme wel een COVID-epidemie - WAT moet er gebeuren om enig gevoel van urgentie op te wekken binnen onze (semi-) overheden en quango's?
Alleen bij vermeende stikstof problemen en andere door linkse miljeuactivisten aangezwengelde toestanden heeft men in Den Haag tijd voor snelle actie.
Hier hebben we ook een benedenbuurvrouw die de ketel flink aan het opsteken is. Volgens mij is ze alvast aan het oefenen voor het crematorium.
Tsja, leuk als die mensen die hier heel grappig beginnen over een houtkachel, maar ga er maar van uit dat het stoken van -en later het bezit van- een hout- of olie gestookte kachel of allesbrander over een paar jaar gewoon "zum strengste verboten" is. In verband me het milieu, weet U wel.
'in bezit hebben, gebruiken, verhandelen of transporteren' - vuurwapens, vuurwerk, vuurkachels - straks wordt in dit land de brandweer nog eens overbodig (- behalve voor spontaan ontbrandende Tesla's...)
@bisbisbis | 22-01-22 | 14:08: Taakjes van de brandweer zijn mensen uit autowrakken zagen, pompen bij overstromingen, reddingswerk bij ingestorte woningen.
Alles volgens plan. Weekje kou en iedereen kan niet anders dan VOOR warmtepompen, VOOR Oekraine in de EU en VOOR oorlog met Rusland kiezen.
30-40% van de elektriciteit in NL wordt opgewekt met gas, dus zonder dat gas is er no way in hell dat aan de bestaande energievraag kan worden voldaan. Laat staan de hogere als iedereen een herriepomp aan de gevel heeft hangen...
Mooi man, stadsverwarming via waterzuivering hiero. Blij dat ik van het gas af ben. Houtkachel is al weer klaar voor de start vanavond. Investeer in een goede houtkachel en lach om dit soort berichten.
Warmtepomp met 200 meter diepte bron doet het ook heel goed zonder gas. Elektriciteit kan ik ook zelf opwekken heb een dieselaggregaat met een voorraad diesel voor 2 maanden.
Ja fijn hoor zo'n houtkachel, behalve als je Jan Modaal heet en gescheiden bent of alleenstaand, dan kan je s'avonds bij thuiskomst eerst nog met kauwe klaue houtjes houwe....
Jackson, kloven is fijn en moeite moeten doen voor warmte is erg bevredigend. Zelf je handen uit de mouwen steken is wel de basis. Zonder moeite geen resultaat.
Succes met uw stadsverwarming. Met uw ultra-betrouwbare lokale overheden als monopolistische leverancier.
M, slim een aggregaat!
@bisbisbis | 22-01-22 | 14:10: Die de warmteprijs doodleuk mee laten stijgen met de gasprijs.
@MargauxGrandCru | 22-01-22 | 13:52: Met het actuele energiebeleid heeft over 10 jaar half Nederland een dieselaggregaat nodig om de winter warm door te komen.
Putin zegt dat we wat hem betreft met inleg vel en al allemaal aan het gas kunnen , is dat nu positief of ........
Heisa. We hebben zelf gasvelden. Laat ze die eens aanboren voor ons eigen land en niet die van anderen. Verdragen in tijden van nood zijn prima te breken lijkt mij.
Ben je mal, alles gaat volgens plan.
Nordstream II vinden Amerikanen niet leuk, dus Duitsland heeft pech, maar de gelukkig is Amerikaans gas onderweg.
Pfffieuw! Net op tijd.
Als we Amerika toch niet hadden…..
Of optie 2, de toezegging dat Kiev geen NAVO-klant mag worden, in ruil voor een warme kont.
Dit dus.
Niks schaarste of tekorten, alleen maar op papier.
Kijk eens op de landkaart, als de Oekraine lid zou worden van de NAVO dan ligt het NAVO grondgebied recht onder (of ten zuiden) -nee, zelfs voorbij - Moskou, wat dan kwetsbaar is voor een tangbeweging. Kun je jezelf voorstellen dat Rusland dat vanuit tactisch oogpunt totaal onaanvaardbaar vindt? Ik wel. Dat zouden wij hier in west europa als wij in dezelfde positie zaten ook onaanvaardbaar vinden.
De laatste keer dat zij Europa vertrouwden kostte het ruim twintig miljoen dode Russen en een compleet verwoest land voordat de bezetter er uit was gewerkt.
Logisch dat Poetin niet de ezel wil zijn die zich twee maal aan dezelfde steen stoot.
Rutte en Hoekstra reizen af... alsof ons Ieniemienie landje niet genoeg interne shit heeft. Nee, men zal zich met het conflict bemoeien en evt ook wapens leveren. Kleinduimpje doet ook graag mee op het wereldtoneel. Succes draaineus en wiebelkont.
Mensen gaan tegenwoordig niet meer ergens heen, maar ‘reizen af’.
Wat is dat toch voor debiel taalgebruik?
Mark en Wopke, wat willen ze bewerkstelligen buiten belofte, blijf daar toch weg klojoos,dat brengt niks.
@RGV42 | 22-01-22 | 13:31:
Taalgebruik voor de Elite.
U mag niet meer afreizen want vliegtax, co2 en ander geneuzel
@RGV42 | 22-01-22 | 13:31:
Een soort van afgaan.
Niks geleerd van Afghanistan. Aan dat debacle heeft Rutte kennelijk al geen herinnering meer. Je zal maar gesneuvelde NL militairen in je familie hebben. Voor niets gestorven! Maar Peppi en Kokkie gaan naar de Oekraïne want zij zullen het wel even regelen.
@Jee-Dee | 22-01-22 | 13:36: een standbeeld voor van Balen oprichten.
Misschien kan Verhofstadt mee om de plek aan te wijzen.
Wel een goed argument om meer te investeren in duurzame energie. Meer wind/zon en biogas betekent minder gas.
Je houdt er alleen maar nauwelijks afbreekbaar afval van over terwijl we het geld 'lenen' van de generaties die met die kolerezooi moet leven.
@Dooiemus | 22-01-22 | 13:57:
En een land dat onherkenbaar verminkt is.
@JJMS | 22-01-22 | 14:01: Juist!
Hoe meer duurzame energie hoe meer gas je nodig hebt om de variatie op te vangen of kernenergie maar daar gaat Urgenda of Milieudefensie voor liggen en die hebben het voor het zeggen.
Als Oekraïne (Kiev regime) echt heel serieus bij het Atlantische Westen wil horen mag het zich wel een keer aantrekkelijker presenteren. Maar de indruk blijft van een basket case kleptocracy met een wonderlijke, cynische en toch hoopvolle bevolking die het vaak ook niet meer weet. Hmmm, misschien passen ze dan juist wel bij de EU. Maar even realistisch, op het grote schaakbord zal het op Salomo aankomen uiteindelijk. En dat kan best netjes.
Ze hebben er echter wel veel mooie vrouwen, ik was er is voor mijn werk en keek mijn ogen uit.
@jan huppeldepup | 22-01-22 | 13:48: Ja en ze zijn allemaal 18 en roepen: Dies ies mai furst scien"
Als ik me niet vergis was een voorspelling enkele weken geleden, dat we nu min 30 hadden en er al 10 Elfstedentochten gereden waren. Dus ik ben enigszins sceptisch over dit soort langetermijn voorspellingen. Laat ze eerst het weer voor morgen maar goed voorspellen.
KIEV! Want Frans Timmermans en de anderen met hetzelfde politieke geloof maakt het toch niet uit. Want die hebben kachels waarin ze oerbos opstoken. En wij mogen in de kou zitten.
Dus Kiev of anders weer opnieuw Groningen-gas. Maar verkoop dat dan NIET aan het buitenland zoals nu! Gewoon daar de kraan dicht. Laten zij het maar uit Rusland halen.
Je ziet hier heel wat VVD wanbeleid bij elkaar komen.
1. Het dichtdraaien van de gaskraan zonder eerst na te denken over hoe Nederland straks in zijn energiebehoefte gaat voorzien, mochten dingen misgaan.
2. Miljarden voor verduurzaming die we uit hadden kúnnen geven aan betere isolatie en zonnestroom, maar die de VVD liever besteedde aan gratis autorijden voor de eigen achterban.
3. Duurzame energie die wèl wordt gerealiseerd, maar meteen wordt verkwanseld aan multinationals tegen spotprijsjes. Zó goedkoop kreeg Facebook het nergens. Of dacht u dat ze verliefd waren geworden op de Flevopolder?
4. Twee vliegtuigjes die Nederland beschikbaar heeft om de Russen te stoppen. Dat is dus onze volledige luchtmacht.
5. Voorraden zijn nagenoeg leeg, maar EZ krijgt het niet voor elkaar in te grijpen in niet-essentiële sectoren. De snijbloemen staan er ook vandaag heerlijk warmpjes bij in Monster.
6. Het afgewezen associatieverdrag dat Rutte alsnog gewoon tekende, want democratie doen ze maar in China.
De VVD heeft tegenwoordig de leus "samen sterker verder". Zeg eens eerlijk: heeft u het idee dat we sterk staan?
VVD is verder opgeschoven naar links om electorale redenen, daar zit het potentieel om de machtspositie te behouden. De flanken, meestal voorzien van voldoende imploderend vermogen, worden voor lief genomen. Daarmee heeft de VVD, om maar eens een term uit andere tijden te gebruiken, haar ideologische veren allang voor de PVDA dat deed afgeschud. Het is een pot nat omdat men allemaal voor de stem van Piet Paprikachips en Bea Bloemetjesjurk gaat.
"samen sterker verder" is ook niet voor u gedacht maar voor de vvd'er. Dus proberen nog meer burgemeesters, beleidsmakers en soepsidie trekkers bij de vvd binnen halen, de rest kan stikken.
Spelsteen crematorium neergezet 15 m3 hout.
Ook nieuwe hr ketel want gas gaat groen worden en de noord gaat gewoon open.
Waarom vallen we Rusland niet binnen. 3x is scheepsrecht. Laten ons nieuwe land simpelweg ons 4e rijk noemen.
Omdat Rusland Nederland binnen 20 seconden kan verpulveren.
Dat is door meerdere landen in het verleden gedaan..... liep niet goed af voor die landen.
@Sir_Cumalot | 22-01-22 | 14:14: We kunnen het een keertje via het oosten proberen..
@Sir_Cumalot | 22-01-22 | 14:14: We kunnen het een keertje via het oosten proberen..
We hebben geen ruimte voor de krijgsgevangenen.
Zijn er dan nog steeds woningen die op het gas aangesloten zitten en daar helemaal van afhankelijk zijn? Luisteren die mensen dan niet naar den Haag en Brussel?
Wie zijn billetjes verbrand moet op de blaren zitten. Eigen schuld dikke bult. Ga van het gas af, net als in die fijne wijken waar men verplicht wordt dure stadsverwarming af te nemen, Op gewekt in Groen Links houtsnipper centrales. Heel erg duur verplicht de natuur verneuken. Ja, goed idee.
Die houtsnipper centrales draaien grotendeels op gas omdat er niet genoeg houtsnippers zijn.
Dus succes met je stadsverwarming.
Gewoon niet tegen de Groningers zegge dat we iets meer gas voor eigen gebruik oppompen...
Jaaa die Russen hebben me in de afgelopen twintig jaar toch militair uitgebreid in de wereld zeg. Zelfs een hele tegenstander omsingelt met legerbases... Oh nee wacht.. Dat was die ander. Laatste weken wordt er wel erg veel "áls Rusland dit of dat gaat doen DANNN."
OK boomer
N.b.: goed veel stoken in het voren, dan blijft de warmte misschien nog een tijdje hangen.
Groningen is weer het bokje.
Ik heb nog steeds een oliekachel met 3 Kw. Het ruikt een beetje maar ik vind het wel gezellig. Dus als nood aan man komt staat hij de woonkamer. Af en toe even luchten maar dan toch een warm huis. Nadeel is dat als we er niet zijn mot hij uit.
Wat lopen ze toch te wanken op Rusland? Het is toch geen 1950 meer?!
In dat geval over 11 jaar een waterstofbom?
Stukje houdt geen rekening met LNG tankers uit Amerika..?
De grootste producent is eigenlijk Kartar die vorigjaar zelfs op zijn gas is blijven zitten. Het hoeft dus niet veel duurder te zijn als je gunstig kan inkopen.
Heeft ons gasnet niks aan. Moet je een tank hebben.
@enra | 22-01-22 | 13:15: LNG is gewoon aardgas pannenkoek. Jij bedoelt LPG / propaan / butaan.
op dit moment hebben we doorpakkers en leiders nodig, geen beleidsmakers. Een Halbe bijvoorbeeld die met zijn informele directe lijnen met Putin alle diplomatieke plooien rechtstrijkt op een datsja in een hete sauna met koude wodka. Anderd moet Nederland aan het LNG van USA en dat gaat niet goedkoop worden
In Nederland heerst de managers ziekte JIT.
Just in time.
Dat kan je oplopen als je met Zeeuws meisje in contact bent geweest.
Geen cent teveel hoor!
Dat zie je in de zorg maar ook met het gas.
Gewoon gokken op een zachte winter en weinig voorraad aanhouden. Zo lekker goedkoop.
Tot dat het mis gaat. Dan krijg je JIT complicaties. NTLEVD geheten. Net te laat en veel duurder.
Overigens moet de gaskraan in Groningen weer open omdat we nog aan Duitsland moeten leveren. Duitsers zijn namelijk verzot op gas. (flauw Zapata)
Toch was het verstandig geweest om vorig voorjaar de gasreserves helemaal nokje vol te stouwen met goedkoop gas. En dan nu duur verkopen. Zeeuws meisje.
@Peerkeoud | 22-01-22 | 13:12: De ambtenaar die dat moest regelen had Corona.
We vallen gewoon Rusland binnen en draaien zelf die gaskraan wel open.
pang-pang
Even de handtekeningen zetten voor Nordstream-2
en klaar is Kees...
Dat mag niet van die geweldige Biden.
Had al lang moeten gebeuren.
Jawel. Graag.
Fijn toch, zo'n samenloop van dingen?
Eerst jarenlang gas tegen weggeefprijzen verkopen aan Italië om te voorkomen dat die bij de russen gaan shoppen, daarna onze gaskraan dichtdraaien omdat groningen verzakt, maar wel blijven leveren aan Italië en later ook aan Duitsland omdat die tekorten hebben.
En waar moeten wij het gas dan vandaan halen? Juist, bij de... russen... oh nee, toch niet, die gaslijn wordt geblokkeerd door een geopolitiek stuntstuk om ons mee te krijgen ergens anders, maar als alternatief wordt er heel duur LNG geleverd vanuit de VS.
Welke gladiool zou dit toch verzonnen krijgen?
Oplettende kenners van het OT hebben het bedacht[*]. Naïeve en zwakke volgers van het NT voeren het uit.
[*] zie m.n. Genesis 47: 20-25: maak gebruik van schaarste om alles op te kopen tegen afbraakprijzen en maak van burgers lijfeigenen
Rutte c.s.
Hoezo voor vier weken gas? Wat is dit voor een onzin? We hebben nog gas voor minstens veertig jaar en dat geeft ons voldoende tijd om een nuttige overstap te maken naar een andere energiebron.
Wanneer ramt er nu eens een bewindspersoon met zijn vuist op tafel en regelt het gewoon?
Ons gas is voor Nederland en alle ongemakken worden gecompenseerd, zo moeilijk is dat niet.
Ik snap best dat men het in het noorden beu is dat de grond trilt, maar daar kun je prima bouwtechnische oplossingen voor gebruiken.
Kraan open, geld in eigen land houden en mensen compensatie geven.
Eensch, met het geld dat je bespaard/verdiend kun je gemakkelijk de grunningers te vrind houden
klinkt als een plan
Wanneer ramt er nu eens een bewindspersoon op tafel? Dat gebeurt dus al generaties lang. Wil niet zeggen dat ze voor het algemeen belang bezig zijn.
Ik als Groningen ben helemaal voor, alleen vlot het niet echt met die bouwtechnische oplossingen. Althans de uitvoerbaarheid ervan.
@Sir_Cumalot | 22-01-22 | 14:17: Omdat de verantwoordelijke personen die inmiddels lauwe aardappel voor zich uit blijven schuiven.
Ik stem ervoor om om dat onverstandige associatieverdrag met Oekraine mentaal en fysiek te verscheuren. Laat die corrupte bende hun boontjes zelf maar doppen.
.
En later we wel wezen; Als Rusland het omgekeerde zou doen, een militair bondgenootschap uitbreiden richting het westen, dan zouden wij dat he-le-maal niet fijn vinden en er militair een halt toe roepen, met hulp van de VS.
Gekuujig hebben we dan het inlegvelletje nog…
Rusland is een dictatuur, die ander landen de wil oplegt met zijn "uitbreidingen". De NAVO daarentegen is een associatie-verdrag (jaja) waar je uitsluitend vrijwillig lid van kunt worden. Vrijwillig. Zonder dwang. Als het volk, de regering, dat wil. De NAVO en Rusland zijn dus niet gelijkwaardig als organisatie. Rusland betekent dwang en agressie (dat is altijd al zo geweest) en de NAVO is een vrijwillige club landen. Alleen ter bescherming tegen een aaanval van buiten.
@Beste_Landgenoten | 22-01-22 | 16:06: Mooi verhaal voor in een sprookjesboek. Slaap zacht BL.
@Beste_Landgenoten | 22-01-22 | 16:06: Dat klopt,
maar het verandert niet dat Oekraine feitelijk een shithole is,
dat in de landen corruptie index tussen Zambia en Sierra Leone staat.
Tja.. dat krijg je ervan als je de eigen gaskraan dichtdraait. Prima hoor, maar dan moeten we met de consequenties (marktprijzen, afhankelijkheid) leren leven.
De EU en de NAVO moeten eens stoppen met die expansiedrift ! wat moeten wij met die voormalige pact landen .. kost alleen maar euros ze storten ons in een oorlog wat niemand wil ... hoog tijd dat we vertekken uit de EU net als de britten die zullen het eerst wat moeikijk hebben maar over een paar jaar hebben ze alles op de ralls en ze behouden hun eigen cultuur ,,,wij in de EU niet .. andere landen leggen hun cultuur aan ons op wat beslist wordt in brussel .ook de navo moet pas op de plaats maken en ons niet in een crisis storten ... nexit asap ..
"De NAVO" bestaat niet. Het is een papiertje, zonder beslisbevoegdheid over andere landen. Alleen als je de boel economisch, qua regering en qua leger op orde hebt mag je misschien lid worden, als de andere landen ermee instemmen. Je hebt kennelijk geen idee hoe dat gaat, maar laat je vooral meeslepen in de beeldvorming van die arme Poetin, die "omsingeld" wordt door de NAVO. Heel erg inderdaad, allemaal vrije democratische landen, en daar is hij bang voor. Die vrijheid, niet voor de wapens.
@Beste_Landgenoten | 22-01-22 | 16:09: EU democratisch ? Laat me niet lachen.
De Atlantici hebben om geopolitieke redenen de NordStream2 gaspijpleiding nog niet geopend en nu is er een tekort aan gas.
Diezelfde Atlantici proberen nu alternatieve, veel duurdere leveranciers te zoeken om geopolitieke redenen.
Het is kudt om geopolitiek schaakmat te staan.
Ik verwacht niet dat de gasprijzen ooit weer op het niveau komen dat we gewend waren. We betalen nu de hoofdprijs. Dat betekent dat de overheid ook geen heffingen meer in rekening hoeft te brengen. Zo gaan de mensen vanzelf wel van het gas af.
Net een nieuw huis gekocht, zonder centrale verwarming. Door dit soort berichten ben ik geneigd er geen cv-ketel in te hangen maar de alternatieve warmtepomp-constructies zijn evengoed kut en duurder in aanschaf. Iemand tips?
Net zoals vroegah! In 3 delig voor de openhaard bio stoken in de rookkamer
@dog1995 | 22-01-22 | 12:58:
Een rendementskachel van Scandinavische makelij is inderdaad al onderdeel van de oplossing.
Laat een leemkachel inbouwen, bijvoorbeeld zo iets: devrijlemerij.nl/
Houtkachel
Een hybride ketel is een prima oplossing hoor. Gedurende het jaar gebruik je vooral elektriciteit en als er even wat meer vermogen nodig is pakt ie er gewoon gas bij. Kun je zelfs nog overwegen om een zonneboiler aan te sluiten, want dan heb je acht maanden per jaar sowieso geen gasverbruik meer.
@Verbandmeester | 22-01-22 | 13:02:
Zonneboiler komt er inderdaad! Klinkt niet gek zo.
Sowieso voor een warmtepomp gaan. Goed isoleren, vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen. Dat verdien je terug binnen 10-20 jaar, en sneller als de energieprijzen zo hoog blijven. Waarom zou je betalen voor warmte uit rusland als je het ook thuis kunt opwekken.
@bamitoren | 22-01-22 | 13:11: Jammer dat die installaties met pijn en moeite 15 jaar levensduur halen.
Zonneboiler, zonnepanelen met accu's en een houtkachel, heb je altijd lauwwarm water, altijd stroom en kun je warm stoken met hout.
pellet-cvketel of -kachel met cv-aansluiting. 2000 liter buffervat in de schuur en een hygienevat er naast voor warmwater.
Er iets is misgegaan met de aanvoer op de gasrotonde van ex-minister van der Hoeven. Dan wordt het helaas de kou, met het stroomnetwerk is ook iets misgegaan. Wat gaan we van de zomer doen? Oeverloos praten hoe we dat kunnen oplossen.
De USA doet een poging Nederlands probleem op te lossen
www.telegraaf.nl/financieel/204191712...
Als Qatar meewerkt dan gaan wij daar voetballen en hebben we geen kritiek op de mensenrechten.
Onder de streep is het de totaal gestoorde democratie-exportdrang van Brussel en de US. Kort na WO2 gestart en het rot maar door.
Hee, Griningen! Zak maar een paar meter! Aardbevings of geen aarbevings, die gaskraan moet open!
Doe luitjes uit Groningen boeit het zelf ook niet. Die stemmen massaal VVD en D66. Dus hup hup open die gaskraan.
je bent nooit in GRONINGEN geweest zeker anders praat je wel anders.
I stem voor Poetin omleggen.
Foei , dit is geen joris.
Biden misschien een beter idee?
@schijtzat | 22-01-22 | 12:55: Van Biden komt de wereld democratisch wel af.
@Neuth | 22-01-22 | 13:40: Doe maar rutte dan. Daar komen we blijkbaar niet vanaf.
Boeien, we hebben openhaard, voor nog twee jaar hout en splitairco die ook kan verwarmen. Douchen doe ik sowieso al nooit en eten laten we wel bezorgen.
Right
En verder gaat Putin echt niet Oekraïne binnenvallen. Dat zou een fullscale war zijn. Destabiliseren zekers, een proxy oorlog ook nog maar binnenvallen nee.
Putin zal binnenkort het luchtruim sluiten boven Siberië wat zal resulteren in het faillissement van Air France- KLM, Lufthansa en British Airways.
We zijn grotendeels afhankelijk van China en Rusland.
Rusland is nog veel afhankelijker van de gasexport dan wij van de gasimport. Uiteindelijk komt er wel een oplossing zonder dit soort maatregelen
@bamitoren | 22-01-22 | 13:14:
Slechts 15 % van Russische gasexport gaat naar Europa. Rusland zal de langste adem hebben.
Snel, een lockdown, dat is vast de oplossing...
Breng Jetten en Kaag niet op ideeën… QR code erbij. Energie en klimaat paspoort. Standaard overal scannen.
Neem jij die vogels in De Bilt nog serieus? m.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Turkije zit al zonder gas door "technische storing" (geen doekoe) youtu.be/FaqgEyeVN7Y
Het is Turkey toch..??
Turkiye
@shimanski | 22-01-22 | 12:47: Türküy
Turkije kan de rekening niet meer betalen lijkt me dichter bij de waarheeid komen.
@jan huppeldepup | 22-01-22 | 13:57: Binnenkort blijkt vermoedelijk dat Erdo zelf in een soort kalkoenenfase is beland.
Krijgen we dan dagelijks een mibo topic om ons warm te houden?
Wordt jij warm door foto's?
Met A. heeft de EU deze escalatie uitgelokt, wie zijn toch die mensen die op dat soort figuren stemmen?
Op Timmermans en Verhofstadt kon je dan ook niet stemmen.
Het gekke is dat heel veel mensen niet stemmen op die jokers van de EU, nauwelijks 50% (gemiddelde van de hele EU) heeft de vorige keer zijn stem uitgebracht.
Is het ver lopen..??
@neonreclame | 22-01-22 | 12:45: Ja best wel. Uurtje denk ik.
Mensen, ik weet het nou zo onderhand wel... Je stookt hout. Fijn voor je. Next.
Welke politicus heeft de gasvoorraad in de portefeuille dan? Wie is hiervoor verantwoordelijk en moet hier op aangesproken worden?
Halbe.
Het feit dat je dat niet eens weet, zegt alles over je interesse in het onderwerp. Er is nota bene een aparte staatssecretaris voor aangesteld.
@de IJsman | 22-01-22 | 12:44: Dat is robojomme
@Zitvlak | 22-01-22 | 12:50:
Hans Vijlbrief.
@de IJsman | 22-01-22 | 12:44: Die staatssecretaris van 'gas' (heet officieel Mijnbouw) is er pas sinds dit kabinet en dat is Vijlbrief, die D66-hond van de toeslagenaffaire. Dus die aanstelling is zinloos omdat het gas vorig al ingekocht had moeten zijn.
@FrankVeer | 22-01-22 | 12:58:
Is slecht ondernemerschap nu ook al de schuld van de overheid?
@de IJsman | 22-01-22 | 13:47: Ja.
Van Baalen.
Eigen kachel eerst!
Dit soort paniekberichten zal mij een worst zijn. Hier in huize loser blijft het gewoon 22 graden. Internationaal politiek kan mij gestolen worden.
Das prima hoor. Ieder z'n ding.
De gas lock down van Poetin.Waarom doet hij geen lock down test van 8 weken om de D66 pluche zitters met hun geweldige tig miljarden klimaat plannen eens van de werkelijkheid te laten genieten?
Nl moet sowieso van het gas zegt het kabinet.Het zou een leuk beginnetje zijn dankzij onze Russische vrienden.
De peperdure luchtballon spat zo wel lekker snel uiteen.
Het zou even vervelend zijn maar inderdaad een goede wake-up call: we moeten naar energie-onafhankelijkheid toewerken of in elk geval zorgen voor meerdere aanvoerlijnen. Kerncentrales en langetermijncontracten met normale landen dus. Dat gedoe met die gasleidingen speelt trouwens ook al meerdere jaren, het mag echt geen verrassing zijn dat er opeens geen gas meer uit komt.
@Muxje | 22-01-22 | 12:41: Voor de verantwoordelijke politici komt het uiteraard wel als een verrassing. Oppompen dat Groningse gas en de Groningers compenseren, in plaats van Poetin betalen voor gas wat we zelf hebben (en verplicht moeten leveren aan Duitsland)
Doe de verwarming maar aan. Mocht er oorlog komen tussen Oekraïne en Rusland (ik denk, en hoop, dat de kans er op klein is) dan is dat tussen die landen. Wij hebben daar niets te zoeken. Heel naar voor de Oekraïners, maar waarom moeten wij wel solidair zijn met dit met afstand meest corrupte land van Europa en niet met bv Congo, Somalië, Afghanistan?
We kunnen niet de politieman van de hele wereld zijn.
Kans is klein... Blaffende honden e.d....
@neonreclame | 22-01-22 | 12:40:
Deze beet een paar jaar geleden ook al.
Rutte IV...
Gas plas en alles blijft zoals het was.
Geen gas dus en het blijft zeker niet zoals het was.
Is deze voorspelling ook voortgekomen uit de modellen van Jacco Wallinga?
Gewoon even de gaskraan in Groningen een paar maanden extra openen. Geweldige strategische voorraad beschikbaar. Heel slim gedaan.
Opbrengst aan de mensen in Groningen geven.
Adriaan
De rest van Nederland is inderdaad altijd goed geweest in uitvreten. Van hongerwinter tot gasreserves. Het Noorden betaald wel en krijgt niets terug.
@Tater salad | 22-01-22 | 12:38:
Nonsens. Groningen krijgt miljarden van Den Haag.
Exact. Open die kraan. En die jankers in Groningen met hun vinger bij een scheurtje een pot stuc geven.
Tuurlijk tatar salad. En alle opbrengsten van Schiphol alleen voor Amsterdam, en van de Rotterdamse haven alleen voor Rotterdam.
Laten we de problemen in Groningen pas serieus gaan nemen als er daar mensen overlijden door instortende gebouwen. Tot die tijd is deze provincie onze strategische gasopslag c.q. wingewest.
@Festen | 22-01-22 | 12:47:
Dat horen we al jaren, maar het betreft allemaal stokoude, achterstallig onderhouden gebouwen en vooralsnog heeft geen enkel gebouw het begeven. Me dunkt dat het met het gevaar alleszins meevalt.
Ja Ijsman het noorde. Krijgt miljarden e. De rest VA. Nederland tientallen miljarden.
Hou nou toch op. Het noorden " krijgt" niets. Ontwikkelingslanden "krijgen".
De randstad houdt zijn opbrengsten van Schiphol en Rotterdam allemaal zelf in de zak.
J
@strawdog | 22-01-22 | 12:53: Die kickbokslessen voor kansenparels komen inderdaad niet uit de lucht vallen!
Iedereen naar Groningen verhuizen...
Maandag weer naar m'n favoriete stad: Kyiv. Wahooo en zin in!
Zou je niet even de ontwikkelingen afwachten? Repatrieeren doen we niet he?
Jezus. Wat heb je aan bodemschatten als je er niets mee doet. Vol inzetten op verduurzaming van de energielevering en tegelijkertijd Groningen leegpompen hoeft elkaar volgens mij niet te bijten - maar ik laat me graag corrigeren.
Juist ze doen net of Groningen in een groot gat verdwijnt.
@tegenalles | 22-01-22 | 12:43:
Ik ben helemaal klaar met dat gemekker. Alsof Groningen het stuk grond is waar het af en toe een beetje schudt. In iedere grote stad waar zwaar vervoer langs dendert, trekken de scheuren in de muren en vindt verzakking plaats. En alle bewoners en ondernemers die zich daarvoor melden bij de Gemeente worden keihard uitgelachen aan het loket.
Mee eens IJsman. Zoals het nu gegaan is wel schandalig, de boel leegtrekken en die lui aan hun lot overlaten. Heb helaas niet zoveel vertrouwen in het lerend vermogen van onze overheid.
@JJMS | 22-01-22 | 12:55: Dat is beeldvorming en feitelijk zeer onjuist. Die Groningers weten de slachtofferkaart zeer goed te spelen, dat moet gezegd.
Ik moet bij Groningers altijd denken aan een slechte horrorfilm waar de familie gewoon in het vervloekte huis blijft wonen nadat de eerste familieleden zijn afgeslacht. De oplossing is zo simpel: pak je verlies en ga daar weg als je je zo onveilig voelt.
Ik zeg: zsm vliegveld Maastricht Aachen Airport opdoeken en op die vrijgekomen grond een kerncentrale bouwen.
Positief bijeffect: werkgelegenheid voor jaaaren.
In Zuid Limburg hebben ze alleen een overschot aan hoveniers en fruitboom snoeiers , geen kerncentrale operators...
Ben je met kernenergie ook niet uiteindelijk afhankelijk van shithole-countries?
@Smoelensmid | 22-01-22 | 12:39: die moeten we maar uit Frankrijk importeren. Maastricht is al behoorlijk Bourgondisch en dicht bij Frankrijk dus dat moet goed te doen zijn.
Allemaal een gratis Wim Hof cursusje
Onzin.
Bij ons in Groningen is gas genoeg. Geld om huizen te versterken of uit te lopen en.... Pompen Tammo.
Ik ga dan gewoon elke dag knoflook wegwerken met een pot sambal. Van die gassen kan ik dan weer stoken.
Wat ik wil is een regering die er eigen burgers niet besteelt en bedriegt.
Die niet de hele wereld belangrijker vindt dan haar eigen belastingbetalers.
Maar dat is een illusie.
Zo lang hier niet in de grondwet staat dat iedere regering als eerste de taak heeft te zorgen voor het welzijn, de veiligheid en de welvaart van haar onderdanen, zo lang blijft het hopen op iets beters.
Eerlijk gezegd kunnen die corrupte oligarchen en hun nazi verheerlijkend voetvolk ongezien de typhus krijgen.
It giet oan?
Wat hebben de Friezen er nou weer mee te maken?
Slochteren vol open gooien
Groningen naar -10m NAP
Slogan wijzigen: "Er gaat niets onder Groningen"
Schade later op EU verhalen.
Gewoon alle supertankers met LNG opkopen bij Uncle Sam die zijn over 4 weken allang hier. Maar dan moeten de verantwoordelijke ministers en ambtenaren wel hun werk doen. Jammer dus dat wordt in de kou zitten.
Die tankers worden op zee geblokkeerd door Rusland.
Waarom dat gedram vd Navo? Ik vraag me altijd af wat die expansiedrang is. Oekraine is m.i. allang geen Europa meer. Dat destijds Polen tot de eu kwam, dat kon ik nog wel begrijpen, echter verder oost is het echt geen 'north-atlantic' meer. En nu draait het er op uit dat we warmte gaan inleveren vanwege de demente ideeen van Amerikanen.
Mee eens. Fuck Ukraine.
NATO expandeert niet. Landen vragen of ze lid mogen worden. En ze vragen doorgaans om lid te worden omdat ze een buurman hebben die niet vertrouwen.
@konjodebonjo | 22-01-22 | 13:27: En als die landen geen lid willen worden komt verhofstad met z'n vuistjes zwaaien en zodoende proberen de zittende regering af te zetten.
@A.I. van Dee | 22-01-22 | 16:29: Dat was de EU, niet NATO.
Ik haat koud douchen dus nee dank u
Ik kook op gas. Dat wordt dan voorlopig carnevorisch barbecuen. Niet verkeerd.
Denkt U dan wel een beetje aan uw CO2 uitstoot? Want dat U wilt koken is natuurlijk leuk, maar het milieu staat natuurlijk wel op de eerste plaats.
Klinkt goed. Bijna een reden om het jammer te vinden dat er nog zoveel gas is.
Scheelt dan wel met de eindafrekening.
Nou nee, maak je geen illusies. Als men maar de helft van het gas kan leveren verdubbelt de prijs, als men slechts een kwart aan gas kan leveren verviervoudigd de prijs; je denkt toch niet dat een gasleverancier gaat interen op de van tevoren berekende winst?
Hetzelfde verschijnsel deed zich voor met stroom; we moesten minder gaan gebruiken vanwege het milieu, die verminderde afname leidde tot een verhoging van de stroomprijs omdat men nog steeds dezelfde overheadkosten heeft en nog steeds winst wil maken. Minder gebruiken is dus meer betalen per eenheid om aan de zelfde opbrengst voor de leverancier te voldoen.
Dat wordt dan schapenwollen truien aan en binnen wolkjes blazen.
Ik gebruik geen gas.
Jawel hoor. Al dan niet indirect.
Gelukkig hebben we hier heel daadkrachtige politici die zich bezighouden met belangrijke zaken zoals diversiteit en stikstof. Je moet er toch niet aan denken dat men zich bezig gaat houden met futiliteiten als nutsvoorzieningen en dergelijke.
Ja maar ... ja maar.... ja maar ... U heeft jaren gehad om een warmtepomp te instaleren en zonnepanelen op Uw dak te leggen. Het is dus echt uw eigen fout als Uw huis straks onverwarmd blijft vanwege een conflict met Rusland.
*zet afschuif overheidsmodus uit*
@me163komet | 22-01-22 | 12:34: Een warmtepomp heeft elektriciteit nodig, dat is er niet want de gasgestookte centrales doen niks.
Ook een zonnepaneel in februari is amper genoeg om de spaarlamp te laten branden. Dus jammer.
En, wat belangrijker is, die hebben laten zien dat ze een crisis goed kunnen managen! /s
Waarom zou Rusland dat doen?
Geld teveel?
Of is het weer het zoveelste paniekerige alarm-nieuwsbericht?
Ik zou als west europa voorla niet teveel populair doen, want de Chinezen azen ook al op het Russische gas. Voor je het weet kopen zij alles op en kunnen we hier over op houtstook.
@me163komet | 22-01-22 | 12:37: Ja maar de chinezen willen alles goedkoop en betalen niet zoveel als wij.
Eigen kachel natuurlijk. Houtkachel welteverstaan.
Met CV aansluiting?
@Zoelense Hobbyboer | 22-01-22 | 12:33: Ach in tijden van nood is dat als hobbyboer zo gefixed toch ? hier drie steigerpijpen et een ventilatortje op de bodem van de openhaard, je schrikt wat daar aan warmte uitkomt, net als de cansolair vbakken met 240 matzwarte bierblikken aan mijn gevel er gaat 30 watt energie in voor de ventilator en er komt 3000 watt equivalent warmte je kamer inblazen pure hete lucht zelfs bij laagstaande zon..
@Smoelensmid | 22-01-22 | 12:44: Goed systeem!
@Smoelensmid | 22-01-22 | 12:44: Hoe kom je zo vlug aan 240 lege bierblikken?
Uhm bedoelen ze niet 'tenzij' andere landen hun gas reservces met ons delen ?
Exact! Zelfs pritt ontgaat dit?
Ja of anders is het minder dus
Het getoonde aanvalsplan ademt niet heel veel creativiteit uit.
Er is altijd wel ergens een knutselmeteoroloog te vinden met een voorspelling voor intredende perioden van kou. Het uitkomen van zo'n voorspelling berust natuurlijk vooral op toeval.
Van gasreus, naar gaskneus.
Goed geregeld politici!
Nou, dam stook ik het gasfornuis vanavond nog maar eens extra op.
Fok het...!!
Ik kocht laatst een elektrische deken voor een ander...
Drie keer raden...
Slaapkamerbrandje?
Gecrememeerd?
@Papa Jones | 22-01-22 | 12:28:
Timer... Zal wel mee vallen.. I dinges en telefoon in de slaapkamer.. Ik slaap er niet slechter van..
Bleek er een gasafsluiting op de slaapkamer te zijn, waardoor de afvoer stokte, de temperatuur opliep, desalniettemin de vonken ervanaf vlogen en je opeens een branddeken nodig had?
Zoiets?
Ze maakte het uit?
Ik geef de maatschappij warmte door ruimsschoots mijn gesigneerde dickpics naar iedereen te appen.
Ik heb nog een ruime voorraad.
Geen dank!
#metoo #warm #injebroekje
Ik sprak iemand die een dickpic van u mocht ontvangen en zij had de indruk dat het behoorlijk koud was.
@goedverstaander | 22-01-22 | 12:29:
LOL
Heb al eens zitten denken om van die infrarood dingen in de kamer te hangen. Is dat een optie? Maar ik vind ze eng. Denk dan in een magnetron te zitten.
Bind 4 5g telefoon om je hoofd en bel ze voor extra breinwarmte.
@Kaas de Vies | 22-01-22 | 12:26: Ja met die oude ANT toestellen lukte dat nog wel ,analoog met een enorm vermogen , brain frying devices werden ze wel genoemd, ik wijt er mijn hoofd hals kanker aan was een van de eersten toen die Siemens marathon op de markt kwam in de 80er jaren..
Infrarood heeft een hogere frequentie dan een magnetron. Als de zon schijnt komt er ook een hoop infrarood vanaf we voelen dit als warmte.
Werkt prima als je hem monteert naast de plek waar je zit hoeft het niet eens zo een zware te zijn die van mij is 200 watt gekocht online bij verwarmingshandel
Ik moet nog flink snoeien in de tuin. Kan huplakee de openhaard in. Win-win.
Oh wacht, win-win-win. Want dan ben ik ook nog eens klimaatneutraal bezig.
Ditto, al heb ik geen haard. Maar zit wel serieus te denken over een vaste gemetselde bbq in de tuin. Altijd voor een plan B zorgen namelijk, wees nooit afhankelijk van 1 overheid en 1 leverancier, ben je aan de ratten overgeleverd.
@Graaisnaaiert | 22-01-22 | 12:26: Die BBQ kan ook naar binnen, de pijp verbind je dan gewoon met je bovenraampje..
@miknic | 22-01-22 | 12:32:
Reden dat ik het buiten wil is nostalgie. We hadden vroeger vrienden in Zwitserland en die hadden bbuiten een overkapte aanbouw met daarin een vaste bbq-grill van zwerfkeien gemetseld. Was echt schitterend, heb me altijd voorgenomen dat ik dat ook wilde. Nu woon ik in een buitenwijk en is dat an sich niet echt sociaal met het oog op de buren maar als ons inderdaad energieschaarste wordt opgelegd vanwege klimaat/milieu/noem maar op gaat hij er wel komen. Ben gekke Henkie niet.
Aso! Alleen natte biomassa uit oerbossen en per dieselschip hierheen gebracht is klimaatneutraal!
@Graaisnaaiert | 22-01-22 | 12:37: buiten bij de overdekte eethoek een wanders houtkachel naast de eettafel op 1 meter hoogte gehangen met drie zijden glas ,is ook in voor en najaar lang buiten eten aangenaam en heel sfeervol ook.. lange kachelpijp door het dak trekt als een tierelier.
@Smoelensmid | 22-01-22 | 12:53:
Dat klinkt als een heel goed plan.
Daarom, rantsoeneren. Kom maar door met dat bonnenboekje. Ik stook amper, ik eis mijn dagelijkse eerlijke en veilige kuubje gas.
Ali zou rappuh”Wat zou ik doen als ik woonde in Bagdad?
Zou ik smeken bij de gene die de macht had?” Misschien helpt dit mbt gasvoorraad.
Daar hebben/hadden ze wel mosterdgas. Misschien dat je daar met wat kleine aanpassingen ook je kippetje op kan braden.
@Graaisnaaiert | 22-01-22 | 12:25: Kruiden waarschijnlijk niet nodig. Zou de kip dan echt naar mosterd smaken?
@Harry_Witkamp | 22-01-22 | 12:48:
Je zou het bijna een keer proberen, maar ja. Wat als...
Strategische voorraad in groningen. Dat we die niet gebruiken is vooral van politieke aard (en zolangbwr gratis geld kunnen lenen op de wereldmarkt) verstandig.
Eh, die leveren we toch aan Duitsland momenteel?
@me163komet | 22-01-22 | 12:44: Slochteren zit nog zeker voor een jaar of 15-20 gas om huizen te verwarmen. Uiteraard is er schade door gaswinning, maar die is een fractie van de opbrengsten. Ofwel kan prima worden gewonnen, maar dan wel half Groningen aardbeving bestendig maken, prima business case. De politieke lijn uit den Haag is echter de gaswinning stil te leggen en de veroorzaakte schade af te doen met een jodenfooi (excuse le mot).
@me163komet | 22-01-22 | 12:44:
Niet alles, mag ik hopen
maar voor de Teutoonen halen we ineens wél (extra) gas naar boven
Rutte/Clusterfuck IV verkiest al het buitenland boven het eigen want zelfhaat
@Tobi | 22-01-22 | 12:52: overheid moet de spelregels maken, een van de spelregels moet zijn: aan het begin van het stookseizoen op 1 okt, moet de gasreserve voor minimaal 85% gevuld zijn. We hebben een winter van niets, tot nog toe een hellmanngetal van 6.6 in de Bilt. Statistisch gezien gaan we ondanks de klimaatverandering gewoon nog een paar winters krijgen met een koudegetal tussen 100-150, nu moeten we ons al druk maken over een weekje winter in februari, dat beloofd wat als het een langere periode echt koud is. En dat het kan bewijst april-mei 2021, 9 weken lang temperaturen onder normaal. Als die periode 15 dec-15 feb is zijn de rapen gaar.
@Incitatus | 22-01-22 | 13:01:
Inderdaad, de Overheid had dit moeten doen maar heeft dit nagelaten/uitgesteld
grove nalatigheid op z'n minst
En dat allemaal vanwege de lawaaierige 'zie ons eens milieubewust zijn' sluiting van de Groningse gasvelden
Eens kijken wat de Homo Roboticus (Jetten) hierop te zeggen heeft.
@Tobi | 22-01-22 | 13:05: sluiting gasveld is een keuze. Die keuze houdt in dat er een backup moet zijn die is er niet. Dus Groningen is niet echt dicht, want als het koud wordt trekken ze die putten weer open het alternatief is namelijk dat de rest van Nederland het binnenhof bezet, wanneer ze in de kou zitten
REAGEER OOK