Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Amerikaanse inlichtingen: 'Russische invasie van Oekraïne kan elk moment beginnen'

Het kan, maar het ook niet

Social

Volgens Amerika is Rusland bezig een Reichstag-brandje te ontsteken in Oekraïne, zodat het een legitieme reden heeft Oekraïne binnen te vallen. Rusland weerspreekt dit uiteraard en het hele theater valt zoals onderstaand samen te vatten: de VS zijn in staat te liegen over deze zaak en Rusland is in staat een false flag te lanceren. Time will tell. Ongezien wel lol om hoe Rusland het conflict altijd framet als een strijd tegen neo-nazisme en hoe Guy natuurlijk vooraan staat om aan de hand van deze Amerikaanse inlichtingen de NOODZAAK van een Europees leger te benadrukken.

TLDR;

Social

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Reichstag brand is niet de juiste parallel. Het is het opblazen aan de Duits-Poolse grens van het radiostation Gleiwitz dat de Duitse aanval op Polen op 1 sept 1939 moest rechtvaardigen. Het heette operatie Himmler.

Rest In Privacy | 16-01-22 | 12:35

als ze maar voldoende afstand bewaren met die covid enzo

fabeltjesland | 16-01-22 | 10:54

Zodra we iets met de Oekraïne hebben, ga ik me druk maken. Voor nu mag Poetin het hebben.

Zoelense Hobbyboer | 16-01-22 | 09:00 | 2

Weet je hoeveel lekkere importbruidjes daar zitten? Beter dan die dames met permanente hoofddeksels die nu geimporteerd worden. Ik weet niet hoor…

RemmesB | 16-01-22 | 10:42

Waarom hierover berichten? Het interesseert onze regering, het Europese westen en onze bevolking toch geen en zak. Als de Russen besluiten Oekraïne binnen te vallen, who cares?? Als de Russen verder doorstoten... who cares?? We kunnen er toch nix meer aan doen want enige verdediging heen we verkwanselt aan klimaat, vluchtelingen, cultuur, ontwikkelingssamenwerking, onderwijs en weet

Nederlanddraaitdoor | 16-01-22 | 06:52 | 2

Ik wat nog meer. Het zal iedereen een bal jeuken. Prima toch. Weet ik wat mij als militair te doen staat als het zometeen toch oorlog is, ook hier..... precies, dan zal mij het ook allemaal een bal jeuken....

Nederlanddraaitdoor | 16-01-22 | 06:55

Mijn familie en kinderen wonen in Nederland.
Ze weten amper wat er speelt en de interesse is er ook niet vanwege covid.
Het lijkt ver van mijn bed voor velen maar de Iskander raketten staan in Kalliningrad er zijn zo wat kernkoppen op gezet.
Nederland is Colijn al lang vergeten.

polderaar | 16-01-22 | 08:57

De sympathie voor Poetin van sommigen hier in de panelen begrijp ik echt niet.

Poetin verdedigt louter Russische belangen vanuit een sterk nationalistisch (revanchistisch) standpunt, en geeft echt geen ene bal om onze belangen. Poetin wil zoveel mogelijk het gebied van de vroegere Sovjet-Unie en haar toenmalige invloedssfeer ‘terug’ krijgen. En daarenboven pogen van Rusland een grootmacht op wereldniveau te maken. Obama’s uitspraak in 2014, waarmee hij Rusland als een “regionale supermacht” omschreef, heeft die arme Poetin diep in z’n ziel gekrenkt.

Om zijn gedrag richting de NAVO te ‘verduidelijken’ komt hij met allerlei beschuldigingen (drogredenen) op de proppen waarmee hij de NAVO als een soort agressor poogt neer te zetten: de NAVO ‘omsingelt’ Rusland. De NAVO zou toezeggingen hebben gedaan niet uit te breiden naar het oosten. De NAVO heeft raketten in de regio vlakbij de Russische grenzen staan. Et cetera.

Heeft de NAVO ooit de intentie getoond Rusland aan te vallen? Nee.

Rusland daarentegen heeft zich juist wel zeer agressief jegens zijn buurlanden opgesteld. Zoals bij Oekraïne en Georgië. En door landen te destabiliseren, zoals bij Moldavië en de Baltische Staten.

In het geval van Oekraïne beroept Poetin zich in het geval van de Krim erop dat dit gebied in 1954 aan Oekraïne is geschonken door Chroesjtsjov, toen Oekraïne nog een deelrepubliek van de de Sovjet-Unie was. ‘Dus’ Poetin claimde dit gebied in 2014 terug als Russisch. Waarmee hij het Budapest Memorandum on Security Assurances uit 1994 opzei schoof. Want dit gebied is nu eenmaal eeuwenlang Russisch geweest, dus je eigen bindende afspraken negeren is dan in Poetins visie geoorloofd.

Misschien dat Poetin dan dezelfde manier van beredeneren ten uitvoer kan brengen door Kaliningrad en de Koerilen aan Duitsland respectievelijk Japan terug te geven? Japan heeft de annexatie van de Koerilen trouwens nooit geaccepteerd.

Dat voormalige Warschaupact-landen in Centraal- en Oost-Europa lid van de NAVO zijn geworden is hun goed recht. Rusland kan zich daar op geen enkele manier moreel (en juridisch) tegen uitspreken: de Sovjet-Unie BEZETTE deze landen bijna een halve eeuw lang, en onderdrukte de bevolking en sloeg opstanden hardhandig neer (Hongaarse Opstand in 1956, Praagse Lente 1968).

En tenslotte werd in 1991 onder leiding van Jeltsin besloten de Sovjet-Unie op te doeken, waarbij iedere toenmalig Sovjet-republiek zijn EIGEN weg zou gaan.

Poetin heeft dus maar gewoon te accepteren dat de nieuwe republieken uit de voormalige Sovjet-Unie volledig soeverein zijn, en dat zij ZELF moeten kunnen bepalen met wie zij een alliantie aan gaan.

Jammer dus voor Poetin en zijn megalomane ‘groot-Russische rijk’, maar de bevolking in die landen denkt daar blijkbaar toch echt heel anders over.

Misschien dat Poetin zich dus maar beter bezig kan houden met het welvarender maken van de verpauperde Russische bevolking. En zich niet met huid en haar aan China te verkopen: China heeft geen bevriende naties, alleen vazalstaten.

En dat mensen eens ophouden met dat gedweep met Poetin. Nederlandse belangen worden zeer zeker NIET gediend door die man naar de pijpen te dansen.

Kompromat | 15-01-22 | 23:01 | 6

Nou ja precies dit, had het niet beter kunnen opschrijven. Al dat rare begrip voor Poetins tere ziel. Had dan vrienden gemaakt in al die bezette landen na WO2. Maar nee, niet gelukt, dus nu hebben al die inwoners daar een spuughekel aan alles wat Russisch is. Raar he?

Nee gewoon een keiharde lijn trekken, niets toegeven. Bij actie nu eens wel een echte reactie want niets helpt beter tegen dit soort gasten dan ze te stoppen. Anders is het over een paar jaar wéér raak.

Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:19

Zo Stan, weer terug voor de nodige bagger over de VS. Die gaat zit zo diep dat je echt niks zinnigs met kunt schrijven zonder te vervallen in jaren zestig rancune tegen "uncle Sam". Man wat een belegen geleuter. Echt. Je bent blijven hangen met je plaat.

Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:22

Zo wil het westen dat U het ziet.
Zitten toch veel onbenoemde zaken waarvan U geen notitie maakt.
Het Communisme was hier niet echt favoriet maar sinds 1918 hier wel geducht. Was in de CCCP destijds ook.
Ga vanuit dat beeld eens je inleven.

Rest In Privacy | 16-01-22 | 10:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Eerst: 80 getuigenverklaringen over sluipschutters onlangs door de Oekraïense rechtbank als bewijsmateriaal toegelaten voor het proces van de massamoord in Maidan, waarbij door de VS gestuurde sluipschutters actief waren.
www.youtube.com/watch?v=rg04d3czj08
Die moordpropaganda van de Verenigde Staten is nu eenmaal mijlenver sterker geavanceerd dan dat van zijn opponenten. Veel uitgevers alsmede reporters zitten al decennia lang in de binnenzak van Uncle Sam. De westerse mainstream media worden volop ingezet om Rusland of China als vijand voor te stellen. Dat lukt hun vrij goed. Sommige artikels in de Amerikaanse pers komen recht uit de pen van de inlichtingendiensten. Een spel met spelregels en als dat laatste wegvalt is er maar één zekerheid, wij zullen het speelveld zijn.

faraday | 15-01-22 | 22:59 | 1

Door de VS gestuurde schutters. Een al heel lang gedebunked verhaal. Ondertussen heeft echt de hele wereld kunnen zien hoe zwaar bewapende ordetroepen massaal het vuur openden op demonstranten. Maar zo niet faraday, hij gelooft liever in zijn complotjes. Dus we weten op wie we even extra moeten letten straks, mochten de Russen toch een move maken. En dan weer uncle Sam erbij halen. Het is eigenlijk te hilarisch voor woorden. Is dit pure ironie of een test voor een schoolopdracht, hoe je trollen tot in het absurde kunt doorvoeren? Je krijgt tien punten hoor.

Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:38

Laat Oekraïne zelf maar de kastanjes uit het vuur halen, tot op het bot corrupt. We hebben meer aan een goede verstandhouding met de Russen, goed voor de tuinders, kaas en tulpenboeren én een stabiele gasprijs, maar nee we moeten weer achter opa Biden aanlopen met z'n oorlogsretoriek.

HaegscheLandloper | 15-01-22 | 22:49 | 6

@Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:54: Denk niet dat dit veel uithaalt bij 'm. We hebben overduidelijk te maken met of een 'useful idiot' die teveel RT (Russian Troll..) nieuws heeft gelezen - En voor het gemak de invasie van de USSR op Afghanistan, de ramp in Chernobyl, etc. vergeet. Of, het veel belangrijkere feit dat de USSR werd gesticht ten koste van miljoenen Russische levens onder Lenin en Stalin. Ongekend bloedvergietend, dit waren de revolutie, de latere hongersnood en ook WO2 in werkelijkheid - Of, "désinformation", een Russische uitvinding waarvan het woord alleen al bewust als Frans werd afgedaan om de origine van deze term bewust buiten Rusland te leggen (Ontkennen van gebeurtenissen vindt tot op de dag van vandaag nog altijd plaats). Dit betreft pogingen vanuit de Russen met als doel andere landen te destabiliseren en verzwakken, waarvan een actuele beïnvloeding reacties op sociale media betreft. Laat Geenstijl, stom toevallig, hiertoe behoren. Misschien laten de Russen de paranoïa in hun cultuur ooit nog eens los, en doen ze uiteindelijk zoals de EU doet - Vreedzaam opereren, welvaart biedend.

Nederlandop1 | 16-01-22 | 09:19
-weggejorist en opgerot-
faraday | 16-01-22 | 09:27
-weggejorist-
faraday | 16-01-22 | 09:35
▼ 3 antwoorden verborgen

De NATO heeft na de val van de muur zijn lange vingers in de voormalige Oostbloklanden gestoken. USA heeft daarbovenop nog eens een raketschild opgesteld. NATO houd oefeningen in de Zwarte Zee bij de Krim. Gewoon de Russische Beer porren en jennen omdat het kan en USA het blijkbaar wil. Dan ook niet janken als er klappen gaan vallen. Je zou ook kunnen overwegen om Amerikanen incluis wapentuig uit je land te sodemieteren en goede betrekkingen met Rusland aan te gaan. En bijvoorbeeld gas voor een schappelijk prijsje in te slaan.

Eppo | 15-01-22 | 21:47 | 4

... Oefeningen die kwamen, NADAT de Donbas werd ingenomen, toen de NATO destijds de andere kant op keek.

Drop de paranoïa. En verder, als je Rusland zo ontzettend geweldig vindt - Verhuis er naar toe. Dan merk je vanzelf dat kritiek op de Russische overheid, niet is toegestaan.

Nederlandop1 | 15-01-22 | 22:00

@Martin007 | 15-01-22 | 22:00: Bekend verhaal: in essentie waren er eens massavernietigingswapens in Irak en we maalden niet om een paar honderd duizend doden meer of minder.

faraday | 15-01-22 | 22:14

@Nederlandop1 | 15-01-22 | 22:00:
Het is niet alleen Rusland maar ook China waarmee wij als Europeanen te oppervlakkig omgaan of dat we beoordelen vanuit een misplaatste superioriteit. Ons wereldbeeld is beperkt tot een m² treurbuis en het kritisch begrip tot de lengte van onze neus. Ten gevolge van dit maatschappelijk onverstand zijn er vele honderdduizenden doden en miljoenen vluchtelingen door walgelijke praktijken van westerse interventies in stabiele dictaturen, niet andersom.
Bemoeien we ons gewoon met onze eigen zaken, werk genoeg me dunkt en dat Guantánamo wijsvingertje van mensenrechten, wat zijn we toch een zootje hypocrieten.

faraday | 15-01-22 | 23:35
▼ 1 antwoord verborgen

De oorlog van desinformatie is al lang bezig. U mag vooral niet de waarheid weten en/of zelf nadenken.

Phantomas | 15-01-22 | 21:29

Rusland spendeert relatief veel centjes aan zijn leger, relatief gezien zelfs meer dan de VS. Zo'n groot leger heb je niet alleen omdat het leuk staat in de vitrine. Rusland spendeert meer dan je zou verwachten van een land dat zijn leger puur defensief inzet. Ook zal Poetin zijn leger willen gebruiken, anders kan hij niet aan zijn bevolking uitleggen waarom hier zoveel geld aan wordt gespendeerd.

Characteristic Share of GDP
Russia 4.3%
United States 3.7%

zeertegendradig | 15-01-22 | 19:52 | 3

Is iemand al bij het Kremlin geweest om te vertellen dat Nederland 3 miljard meer gaat uitgeven aan defensie?

McCain | 15-01-22 | 21:01

GDP van Rusland is grofweg 1.5x dat van Nederland(en dalende, van 2200 miljard in 2012 naar 1500 miljard in 2020, heel slecht teken), dus die 4.3% zegt geen reedt. Dat van de VS is factor 14 hoger, dus in absolute aantallen zowel qua manschappen als materiaal als uitgegeven dollars maken ze geen kans.... enige waar ze op kunnen steunen is een shitload aan oude soviet-era tanks die weliswaar ondermaats zijn naar moderne maatstaven, maar omdat 't er zo godsgruwelijk veel zijn in een moeilijk groot gebied, wordt een invasie wel kostbaar.

Komt ook nog bij dat de VS al zo'n 60 jaar zo'n beetje continu oorlog voert in allerlei verschillende vormen: tegen guerilla's, tegen burgerterroristen, tegen natiestaten, tegen piraten, blokkades tegen allerhande regimes. Weliswaar met wisselend succes, maar altijd destabiliserend voor de regio en daarmee ook Rusland zelf. Rusland heeft eigenlijk al decennia geen echte oorlog meer gevoerd, enkel wat dreigen en wat annexaties.

Enige wat Putin kan hopen om te 'winnen', is een deal met China en hun allies maken waarin een Chino-Russisch blok probeert 'de wereld over te nemen', maar ook China heeft nogal wat interne issues de laatste tijd, huizenmarkt die instort, natuurrampen en daarmee tekorten en belangrijker nog: energieproblemen, zeker nu Indonesië moeilijk doet over steenkool leveringen.

Zelfs al wordt het een 3e wereldoorlog, hij zal sowieso uitgevochten worden in Europa, in Azië, mogelijk zelfs Afrika en Oceanië, maar NIET in de Amerika's.
Daarmee staat de VS al 1-0 voor nog voordat er begonnen wordt.

ReyNemaattori | 15-01-22 | 23:06
-weggejorist-
Dr.Mabuse | 15-01-22 | 19:50

Een referendum misschien ... iemand?

Fi-Bu-Bla | 15-01-22 | 19:35

Nou, dat wordt even wachten met de implantaten in de ukraine.. lig je onder een buk met je mooie nieuwe tandjes.. de beste merken voor minder dan een derde van de prijs.. Turkey dan maar ? of gaat de rus tot istanboel ?

broervandenhollander | 15-01-22 | 19:23

Wel raar dat zowel Rusland als USA alles weer op scherp zetten, jammer ook. Laat die Ukraïne lekker onafhankelijk blijven van beide kanten?

Wat zitten die Russen nu te forceren door in de buurt van notabene Zweden te hangen? Wel heel vreemd?

Jan, Leiden | 15-01-22 | 19:17 | 2

Als je Gotland hebt kan je vrijwel ongestoord de Baltische Staten binnenvallen

FW Ta-183 Huckebein | 15-01-22 | 20:44

@FW Ta-183 Huckebein | 15-01-22 | 20:44:
Hmmmm, die Baltische staten, zou Powtin die terug willen hebben? Kan...

Jan, Leiden | 15-01-22 | 22:00

NAVO/EU ging na het uiteenvallen van Rusland zich bliksemsnel uitbreiden naar het Oosten tot aan Estland Letland en Litouwen. Geen wonder dat de Russen daar pissig over zijn.

meneer Q | 15-01-22 | 19:08 | 4

@zuilim | 15-01-22 | 19:45: Zo'n gekke post is het niet hoor van meneer Q. Zo wordt dat in Rusland natuurlijk wel gezien.

guldenmiddenweg | 15-01-22 | 20:51

@zuilim | 15-01-22 | 19:45:
Ach fuck het kroontje. Je kunt het ook uitzetten.
Maar ik snap wel dat Moskou een beetje geïntimideerd is door de te snelle uitbreiding vanaf het ijzeren gordijn.

Cadaver | 16-01-22 | 10:21
▼ 1 antwoord verborgen

Interessant om de bijdragen van alle reagurende rob de wijkjes te lezen. Veel specialisten hier die met veel overtuiging voorspellen wat er gaat gebeuren. Nu corona misschien bijna voorbij is het fijn weer een onderwerp te hebben dat voor een beetje verdeeldheid zorgt. Ik ga me even inlezen en daarna keihard partij kiezen.

BobDobalina | 15-01-22 | 19:08 | 2

Don’t forget to bring your toetsenbord keiharde Bob!

D-Fens_1963 | 15-01-22 | 19:56

Pas maar op dat je zelf geen "Rob de Wijkje" wordt, Bob, nadat je je ingelezen hebt. Ik wacht je nieuw verworven inzichten met spanning af.

KeesBruin | 15-01-22 | 21:04

Ik denk dat een equivalent deel van de Russische bevolking zijn zoontjes (?) net zo makkelijk op militair trainingskamp stuurt/laat gaan als dat we hier in het verdorven “Westen” onze kindertjes naar Cherso laten gaan.
En hoezo het zoveelste Afghanistan…., we spreken anderzijds toch ook niet van het zoveelste Vietnam?

D-Fens_1963 | 15-01-22 | 20:04
-weggejorist-
MarkBoos | 15-01-22 | 18:40 | 2
-weggejorist-
MarkBoos | 15-01-22 | 18:37 | 3

Veel propaganda van beide zijden. Misschien zegt de CIA dat er saboteurs zijn die een oorlog uitlokken, omdat ze denken dat het Oekraiense leger of 1 van de neo-Nazi milities die ze gedogen iets doms gaan doen.
Overigens hebben de Russen een punt als ze zeggen dat Oekraiene weigert het Minsk-akkoord uit te voeren. Daarin staat expliciet dat het land het wat de Donbass betreft gaat zoeken vergaande autonomie van Donbass en mogelijk alle regio's (federalisering).
Ik vrees ook dat niet veel mensen in de Donbass (net als in de Krim) liever bij Kiev dan Moskou horen. De coupregering heeft destijds gedreigd het Russisch dat 30-35% van de bevolking thuis spreekt als officiele taal af te schaffen, de autonomie van de (Russisch-sprekende) Krim in te trekken en de grondwet aan te passen zodat Oekraiene niet langer beloofd militair neutraal te blijven tussen NAVO en Rusland.
En toen men rebelleerde - met Russische steun - hebben de Oekraieners op waanzinnige schaal gebombardeerd. Zelfs enkele NL correspondenten vonden de bombardementen (pre-MH17 trouwens) wel een tikkeltje ver gaan. Hele woonblokken zijn weggevaagd.

drs. Levi Samsonov | 15-01-22 | 18:36 | 1

Wie schendt nou bijna dagelijks de Minsk akkoorden dan? Oekraïne? Die hebben daar helemaal geen enkele baat bij.

Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:41

Al 77 jaar geen oorlog meer in Europa en de generaals beginnen zich te vervelen.... al dat mooie glimmende oorlogstuig en ze kunnen er niet mee spelen.

meneer Q | 15-01-22 | 18:36

Ja hoor, de Russen gaan mogelijk zelfs EU land Zweden aanvallen, aldus Bild vom Morgen. Heeft Femke al toestemming gegeven voor weer zo'n grote "wij zijn bang voor de raketten" demonstratie op het Museumplein? Straks komt mogelijk ook nog Kim Jong-un met een trein het land binnenvallen om wat van zijn hypersonische raketten af te vuren. Waar maken Timmerfrans en minister Robby zich eigenlijk nog druk over? Het is weer zover, de superboemopwarming lijkt aanstaande. www.youtube.com/watch?v=64w8_LT-2Wo

Vuurspuger | 15-01-22 | 18:25 | 9

@Vuurspuger | 15-01-22 | 19:12: boeiend en bekend ja. De autocratie is aan het vrezen. Ook intern. De Russische jeugd heeft geen zin in een oorlog met Ukraine. Integendeel. De ouderen die de Sovietunie hebben meegemaakt zijn vervlakt angstig en proberen te overleven middels angstig knoterend Putin te steunen. Het broeit daar hard, maar wordt ook hard onderdrukt. Een langdurige oorlog gaat vele Zwarte Tulpen laten vliegen met zinken doodskisten. Massaal verdriet, gemaakt door oude narcistische autocratische mannetjes, niet voor hun land, maar voor "de elite", de oude kaste van roofridders.

nobodiesunmighty | 15-01-22 | 19:32

Als Putin Gotland heeft kan ie ongestoord de Baltische Staten binnenvallen, heeft te maken met luchtdekking voor z'n grondtroepen.

FW Ta-183 Huckebein | 15-01-22 | 20:46

Als hij dat flikt sluit Zweden zich aan bij de NAVO en Finland ook.

Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Leuk allemaal. Of de VS of Rusland nou gelijk heeft, wij zitten met het gezeik.

elco485 | 15-01-22 | 18:17

Heel vies. Was Timmerfrans daar ook niet destijds?

ChalinaRosa | 15-01-22 | 18:29

Ondertussen over een aantal nucleaire installaties in zweden "drones" gezien.. check /r/ufos op reddit

Devox85 | 15-01-22 | 18:06

Leidt mogelijk tot een forse klimaatopwarming. Met al die kernbommen al gauw tot een graad of vijfduizend gemiddeld.

Ridde Rogter | 15-01-22 | 18:06
-weggejorist-
aardv@rk | 15-01-22 | 18:04 | 1

Onvermijdelijk, maar ik hoop dat ze het nog even kunnen rekken tot de koudste maanden voorbij zijn. Het maakt wel weer duidelijk dat de grootse problemen van fossiele brandstoffen niet het milieu maar politiek en economisch van aard zijn.

W_F | 15-01-22 | 17:52

'Europees leger' kan net zo goed staan voor een EU met verregaande macht

Vogelman | 15-01-22 | 17:41 | 2

Laten ze Josep Borell maar sturen. Dat zal ze leren.

Graaf_Slis | 15-01-22 | 17:47

Wat mij betreft pakken de Russen Oekraïne terug. Dat land hoort bij het Russisch erfgoed en niet als een kudtland zelfstandig door te gaan om de EU nog eens extra te belasten c.q. vooruit te helpen in het streven naar een grote Europese wereldmacht. Het is geopolitiek van de EU en de USA onder valse voorwendeselen.

aflaatverkoper | 15-01-22 | 17:39 | 9

@StiekemeBunzing | 15-01-22 | 18:23:
Leg ze de vraag voor of ze Rusland wel of niet willen annexeren. Als bakermat van het Groot-Rusland zullen ze daar best wel voor in zijn. De EU en de USA zijn slechts tijdelijke ongemakken in een geopolitieke dwaling.

aflaatverkoper | 15-01-22 | 18:31

Nee niet Rusland, dat gaat veel te ver. Maar West-Oekraiene wordt al decennia door Oost-Oekraieners schertsens "Polen" genoemd. De Donbass en de Krim bij Rusland en de grenzen kloppen weer wat beter met de volken die er wonen. Het project Oekraiene is mislukt.

drs. Levi Samsonov | 15-01-22 | 18:39

Dat denken de Oekraïense burgers niet. Die vinden zichzelf één land. Dus wie ben jij om Oekraïne mislukt te noemen? Dat bepalen ze helemaal zelf een Rusland heeft daar als allerlaatste pas iets over te bepalen. Als wij België een mislukt experiment noemen, mogen wij het dan ook bezetten?

Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:50
▼ 6 antwoorden verborgen

Als, dan rijden ze eerst het al ingepalmde stukje Donbass in met de tanks. Als het water dan niet heel hoog aan de kook raakt bij de NAVO pakken ze denk ik door naar de Krim. En wie weet alles ten oosten van de Dnjepr. Maar eerst moet het nog een paar nachtjes stevig vriezen en als ik het weerbericht bekijk daar, is het donderdag of vrijdag zover dat de grond hard genoeg is voor de tanks.

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 17:36 | 4

@mreasyaloha | 15-01-22 | 17:49: Amerika heeft al bepaald dat Nordstream-2 dicht blijft, dus de EU is op zoek naar een excuus om hem dicht te houden, niet op zoek naar een oplossing om hem open te gooien.

W_F | 15-01-22 | 17:54

@mreasyaloha | 15-01-22 | 17:49: Dat komt dan goed uit.
Da blijven er tenminste nog wat huizen in Groningen overeind.
Nu moeten we zonodig de grond leegtrekken in Groningen om de duitsers de mogelijkheid te geven Nordstream 2 nog weer wat uit te stellen.

Kritiek caster | 15-01-22 | 18:05

@Kritiek caster | 15-01-22 | 18:05: Ja prachtig, en de Ukraine kan het vervolgens uitzoeken. Geen macht over russische pijpleidingen meer en geen EU of Nato limaadschap. De EU en USA hebben dit met opportunistisch zwalkend beleid zover laten komen en hun hand ver overspeeld. Ben blij dat ik niet in Ukrainsche schoenen sta

mreasyaloha | 15-01-22 | 19:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kijk later de film wel.

Graaf_Slis | 15-01-22 | 17:35 | 3

Life of Ryan?

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 17:37

Shaving Ryan's privates?

Beste_Landgenoten | 16-01-22 | 00:55

Straks willen ze Alaska ook terug, nou dan heb je de Matroesjka's pas aan het dansen.

Mr_Natural | 15-01-22 | 17:32 | 2

Welke van de?

Basil Fawlty | 15-01-22 | 17:42

Ook daar was al enige tijd een troepenopbouw aan de gang.

nobodiesunmighty | 15-01-22 | 21:22

Oekraïne was vroeger de graanschuur van Europa, nu is het een graaischuur.

Mr_Natural | 15-01-22 | 17:29 | 8

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:19: Ben ik met je eens hoor. Mijn meeste spaarcentjes/aandelen zijn ook in dollars, omdat ik simpelweg erop vertrouw dat de VS de dollar met hand en tand zullen blijven verdedigen.

guldenmiddenweg | 15-01-22 | 18:37

@guldenmiddenweg | 15-01-22 | 18:37:
Inderdaad en de Dollar is op dit moment behoorlijk sterk en de Amerikanen zullen, zoals jij al zegt, hun munt met hand en tand verdedigen want het is een anglo-saksische economie gevoed door Patriotisme, maakt niet uit of de Democraten of Republikeinen aan de macht zijn want het is altijd "America first" en die zijn zeer flexibel, maar wel keihard aangaande economische stress situaties itt tot het Rijnlands model dat men in Noord West Europa hanteert en dat is stroperig, bureaucratisch en niet flexibel zeker niet in stress situaties.
Zal je vertellen, Ik heb de afgelopen week weer eens een jaarlijkse clean-up gedaan van mijn portefeuille en alles eruitgeflikkerd wat niet werkte. Maw alles tot 10% verlies eruit. En toen het stof was gedaald bleek dat ik nog maar een grote open positie in Euro's heb en dat is ASML De rest (iets van 50 posities) allemaal in Dollar genoteerde bedrijven (wel de euro dollar afgedekt natuurlijk). Mooie is ook, omdat ik naar Zwitserland ben verkast kan ik weer in Amerikaanse ETF's handelen. Kon ik ook in Nederland maar alleen de ETF's die een Nederlandse prospectus hadden want de AFM olv dan deze sunshine: www.infinance.nl/wp-content/uploads/2... vond het noodzakelijk dat die bedrijven een specifieke Nederlandse prospectus moeten maken want stel je eens voor dat Nederlanders geen Engels kunnen lezen en geen eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Debilisering en Jip en Janneke in optima forma. Bijvoorbeeld, zo'n beetje ieder college op de universiteiten is thans in (steenkolen) Engels maar een Engelse prospectus is een probleem. Zucht.

Basil Fawlty | 15-01-22 | 19:22

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:19:
Correctie, ik bedoelde: "Loathe it or love it." Duh.

Basil Fawlty | 15-01-22 | 19:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Misschien moet Putin zich eens gaan richten op zijn eigen derde wereld vierkante kilometers ipv de oude Sovjet km2

James St John Smythe | 15-01-22 | 17:27 | 3

Inderdaad ja, Rusland grenst tot vlak voor de kust van Japan, notabene. Grenst aan Noord-Korea.

Maar, nee hoor: "Boehoehoe, we zijn slechte verliezers! En nu loopt Ukraïne ook al over naar het Westen! Boehoehoe"

Nederlandop1 | 15-01-22 | 17:49

@Nederlandop1 | 15-01-22 | 17:49: Veel Russen zullen je erop wijzen dat de Nazi's via Oekraiene (en met actieve steun van de "Polen" die in West-Oekraiene wonen) Rusland binnen trokken. Het is voor hen een enorme "zachte onderbuik", die bovendien keurig in de grondwet had staan dat het geen militaire alliantie zou aangaan met het Westen of Rusland. Neutraliteit. Waarom daaraan morrelen?
Ook: hoe erg is de VS tot op de dag van vandaag niet overstuur van het feit dat een vijandige mogendheid op het minuscule Cuba huist?

drs. Levi Samsonov | 15-01-22 | 18:42

@drs. Levi Samsonov | 15-01-22 | 18:42: Alles, onzin. Het is niet 1939. Men kan over de EU zeggen wat men wil natuurlijk, echter dankzij de EEC / EU zijn fabrieken die werden ingezet voor de productie van wapens, allang omgeschakeld in fabrieken die worden gebruikt voor vreedzame doeleinden. Dit heeft ons hier in het Westen van Europa, economische voorspoed gebracht. Deze vreedzame doelen blijven ook in de toekomst aanwezig.

De VS hebben Cuba nooit bij de VS ingelijfd, maar zo gelaten. De Varkensbaai was er, maar die stap is tegelijkertijd nooit herhaald.

De Russische paranoïa dient losgelaten te worden. Rijke(re) Russen intussen komen nog altijd, maar wat graag hier naar West-Europa. Wat NATO intussen in ieder geval niet langer doet, is nog eens wegkijken.

Nederlandop1 | 15-01-22 | 19:31
-weggejorist-
Basil Fawlty | 15-01-22 | 17:25

De EU moet misschien kappen met de Ukraine (en al die andere malle aspirant-lidstaatjes) te willen inpalmen en te verwesteren. Om vervolgens toe te laten in de Nato. Poetin gaat dat niet accepteren aan zijn grens. De andere bal in dit geopolitieke spel, en de directe aanleiding tot deze agressieve houding, is de Nordstream 2 pijpleiding. De opening daarvan tegenhouden is een doorn in het oog. Stop met de Russen treiteren want we gaan ze nog hard nodig hebben tegen de Chinezen.

mreasyaloha | 15-01-22 | 17:23 | 8

@guldenmiddenweg | 15-01-22 | 17:57:
Een ding weten we wel. Als het de Oekrainers niet aanstaat dan staan ze weer op de barricaden. Ghe, wat dat betreft hebben ze, hoe je het wendt of keert, meer pit dan menig Nederlander. ;-)

Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:09

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:09: haha goed punt en zeker vergeleken met de gemiddelde zolderkamerreaguurder

guldenmiddenweg | 15-01-22 | 18:50

@guldenmiddenweg | 15-01-22 | 18:50:
Exact! Engelsen hebben daar ook een mooie uitdrukking voor aangaande dit mogelijke militaire conflict: "Armchair general." Haha!

Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:57
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Peerkeoud | 15-01-22 | 17:20 | 1

Heb godverdomme net indonesisch gehaald, waag het niet om godverdomme nu binnen te vallen.

Moet nog naar zweden toe eind augustus, fucking hell.

toerbaas | 15-01-22 | 17:14 | 1

Selamat makan!

Wayan | 15-01-22 | 17:32
-weggejorist-
pane | 15-01-22 | 17:11 | 3
-weggejorist-
Paaldanseres | 15-01-22 | 17:08

Wat een gezeik.
De russen gaan niks doen....

jaja | 15-01-22 | 17:07 | 7

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 17:09: Zie ook Biden

swuinm71 | 15-01-22 | 17:25

@swuinm71 | 15-01-22 | 17:24:
De VS moet zich daar ook niet in mengen. Totaal zinloos, maar dat is nog een uitloper van een achterhaalde analoge jaren '50 doctrine.

Basil Fawlty | 15-01-22 | 17:31

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 17:31: eens Basil, dat wil ook maar niet weggaan, is zo'n soort Portugees Oorlogsschip met een heeeeeeeeeele lange tentakel die maar door bíjft lopen.

Joyce | 15-01-22 | 18:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Alles beter dan dat COVID gedram. Als ze het maar wel daar houden en niet hier.

superb_de_lux | 15-01-22 | 17:06

"Rule of thumb" in de krijgsgeschiedenis. Wil je een aanvallende oorlog winnen dan moet je 3 op 1 hebben (Clausewitz vom Kriege boek. Zeer leesbaar en nog steeds van belang in de Europese gebieden) en dat heeft Rusland niet aan de grens met Oekraine. Daarnaast, je wint een langdurige conventionele oorlog alleen als je een gigantisch industrieel complex achter je hebt zoals de VS in wo2 om materiele verliezen te compenseren, dat heeft Rusland niet. Zoals Duitse generaals in 1944 in Normandie al zeiden. Wij schoten 4 tanks weg tov 1 van ons maar ze bleven komen, zelfde aan het oostfront toen (gigantisch Sovjet industrieel complex). Maw industrie. Daarnaast is het Russische leger vooral afhankelijk van dienstplichtigen en ook daar heb je de digitale snowflake generatie en de meerderheid, denk ik, wil niet vechten voor een idiote verovering en die hebben echt geen zin om voor een handvol inflatie roebels te sterven. En als laatste, Oekraine heeft 44 miljoen inwoners die hun land verdedigen en de digitale snowflakes daar willen best wel hun soevereiniteit verdedigen want men is Stalin, Rusland (of Sovjet Unie zo u wilt) daar niet vergeten.
Ben benieuwd hoe het daar zal aflopen want die kale frustdwerg wil niks liever dan het Sovjet rijk weer doen herleven (zoals het was toen hij KGB officier was) en is in principe vele malen belangrijker dan de omicron hysterie griep. Helaas heeft de Nederlandse MSM dat nog niet door, zoals gewoonlijk.

Basil Fawlty | 15-01-22 | 16:58 | 7

@Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 17:40:
Nou, dat kan in dit geval best wel eens tegenvallen voor de Russen want dit is geen verdediging van moedertje Rusland maar expansie en dan krijg je ook nog eens de ruzie welk land ouder is. Oekraine of Rusland? En dan heb ik het niet over de 1991 afscheiding maar eeuwen, eeuwen en eeuwen daarvoor. Dat wordt nog (en is al) "gezellig." Ik kijk ernaar en zie het wel gebeuren zolang ze mij maar niet lastigvallen met dat nationalistisch en patriotistisch gekloot. Egoistisch hè? Maar zo is het leven.

Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:00

@polderaar | 15-01-22 | 17:31: Er zijn altijd nog EU Battle Groups beschikbaar. Weliswaar zijn die bedoeld voor de Baltische Staten, maar ik vermoed dat die ook ingezet kunnen worden in Oekraïne als de Russen het te bont gaan maken. Want waarom zullen ze stoppen bij Oekraïne? Waarom kunnen ze niet gelijk ook Moldavië weer innemen? Weliswaar ook een land van niks, maar wel soeverein. En Wit-Rusland kunnen ze ook direct innemen als die Loekashenko eens een keer het loodje legt.

Schrodingerskut | 15-01-22 | 18:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Kinderachtige man, die Poetin. Als Rusland een paar kernraketten op Cuba zou plaatsen, zouden wij daar toch ook niet moeilijk over doen?

Mr_Natural | 15-01-22 | 16:53 | 4

@Mr_Natural
Ghehehe!
Moest trouwens gisteren ook lachen over je skippyballen opmerking. "Daar heb je skippy!"

Basil Fawlty | 15-01-22 | 17:21

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 17:21:
Dank je, maar hij was ondergewaardeerd. Te jong pubiek denk ik.

Mr_Natural | 15-01-22 | 17:30

@Mr_Natural | 15-01-22 | 17:30:
Inderdaad, was ook mijn eerste gedachte aangaande ondergewaardeerheid en toen, mijn god ik word oud. Lol!

Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:04
▼ 1 antwoord verborgen

Poetin gaat nooit een oorlog beginnen.
Hij is namelijk slim.

jaja | 15-01-22 | 16:49 | 3

jaja

Groene_pixel_man | 15-01-22 | 17:12

Nu begin ik mij pas echt zorgen te maken.

W_F | 15-01-22 | 17:59

zeker, hij valt binnen en zegt:" dat ben ik niet", "dat zijn buitenlandse agenten" . Zoals al eerder gemeld: Putin is de baas.

nobodiesunmighty | 15-01-22 | 18:59

Iemand onlangs nog eens gekeken naar de hoeveelheid aardgas die de EU jaarlijks van Rusland koopt en hoeveel miljarden Euro’s we daarvoor betalen?

De Russen zijn afhankelijk van onze Euro’s en wij zijn afhankelijk van hun aardgas, dus waarom zou iemand überhaupt aan een oorlog willen beginnen!

Tollebol | 15-01-22 | 16:47 | 2

na de flinke prijsverhogingen betaald de EU ongeveer "€90 per megawatt hour" voor gas. Dat komt overeen met 88 cent/m3, inderdaad best veel voor groothandel maar dat is alleen voor de aanvullingen op lang-lopende contracten die nog een veel lagere prijs hadden. www.ft.com/content/6f09cfb7-ea4a-4640...

W_F | 15-01-22 | 18:04

@W_F | 15-01-22 | 18:04: Wij betalen de T90's van Putin. Mooi he?! Ik ben trots op die mooie tanks: ik heb ze betaald! tijd dat ik ze eens in het echt mag zien.

nobodiesunmighty | 15-01-22 | 21:25

Ja hoor, als we een Europees leger hadden, zou Poetin het wel uit zijn hoofd laten om Oekraïne binnen te vallen. Dan zou Poetin in zijn Kremlin zitten te rillen voor het operettelegertje van Verfopstadt.

MAD1950 | 15-01-22 | 16:46

We moeten het deze keer helemaal zelf doen, geloof niet dat de Amerikanen en Canadezen nog jonge levens gaan opofferen om voor onze vrijheid te vechten. Een vrijheid die we helemaal al niet meer hebben. Gelukkig hebben we een ijzervreter als minister van Defensie in tegenstelling tot het mietje in Rusland, dus het komt allemaal goed.
www.hln.be/buitenland/russische-minis...
media.gettyimages.com/photos/outgoing...

jan huppeldepup | 15-01-22 | 16:36 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Rotterdammert1965 | 15-01-22 | 16:29 | 2

Het probleem is m.i. dat Poetin Oekraine ( en andere ex-Sovjetstaten ) geen zelfbeschikkingsrecht gunt. Dus als een Oekraine besluit zich meer op het westen te richten omdat daar mee voor ze te halen is klimt hij in de hoogste boom.
Ook al hadden die malle Van Baalen en Verhofstad niet als hysterici lopen gillen op Maidan, dan nog had dit wapengekletter van dat alfamannetje gewoon plaatsgevonden. Kennelijk is een autonome bufferstaat tussen Rusland en de EU niet mogelijk in zijn optiek. En ja, als het dan toch zo ver moet komen ben ik van mening dat "wij" ook maar moeten gaan lopen etteren in Belarus en op de Kaukasus.
Maar het gaat heel snel nu. De Landgenoot had het over het bevriezen van de grond om een invasie-by-proxy mogelijk te maken. Zou heel goed kunnen, dan duurt het nog een kleine week voordat het feest is. Aan de andere kant, een Gleiwitzje 2.0 is natuurlijk zo gebeurd en Rusland heeft best nog wel wat special forces die "Donjetsk" kunnen "helpen" de bruggen zeker te stellen en landingsvelden voor helicopters en vliegvelden te "beveiligen".
Poetin, als hij wat wil, heeft haast en weinig tijd. Ook geopolitiek gezien, het machtsvacuum binnen de westerse wereld is "nu". Over een maand of wat is dat over, als de cruciale verkiezingen zijn geweest en de grootste crises weer onder controle.

Graaisnaaiert | 15-01-22 | 16:28 | 4

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 18:47:
Dat ben ik met u eens, die Anjerrevolutie had ook wel plaatsgevonden en was ook net zo verlopen zonder Van Baalen en Verhofstad.
Ik zie deze EU als een noodzakelijk kwaad, een EU die veel beter kan en moet. Geen bestuursmoloch maar een overkoepelend samenwerkingsverband waar het kan en individuele vrijheden per land waar het moet. Nou ja, dit wordt toch de eeuw van verschuiving van de wereldmachten en het omvallen van bestaande structuren en naties dus ja. We gaan het zien en meemaken. Poetin als eerste, China daarna en natuurlijk zien klootzakken als Iran, IS, Erdolf en wellicht zelfs Dikke Kim hun kansen om wat kilometertjes bij hun land te voegen en wat koppen van andersgelovigen/-denkenden te snellen.

Graaisnaaiert | 15-01-22 | 19:19

@Graaisnaaiert | 15-01-22 | 19:19:
JE, Graaisnaaiert, JE. Lol!
Anyways, De EEG werkte en alles daarna was overbodig inclusief de Euro. Want de Euro is een politiek gedrocht en blijft bestaan zolang er politieke steun is. De banken verdienden voor de Euro goudgeld aan de forex en werkelijk niemand, behalve wat halfgare narcistische politici die op zoek waren naar eeuwige roem wilden die munt. Vooral Kohl en Mitterand dus. Een rondneukende kleine kale Franse salonsocialist (what's new) en een dikke Duitse kanselier die van gevulde hertenreet hield. En bedankt hè!

Basil Fawlty | 15-01-22 | 19:45

@Basil Fawlty | 15-01-22 | 19:45:
Je hebt gelijk, silly me, wij zijn op de je-toer, al jaren trouwens.

Graaisnaaiert | 15-01-22 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Overigens, dit hele gebeuren stinkt als een bunzing naar revanchisme van Russische zijde, ook al was de uitbreiding van de NAVO en de EU in oostwaartse richting nog zo fout.
Maar Poetin is 'gekwetst' door de ineenstorting van de Sovjet-Unie, en Rusland ís inderdaad geschoffeerd door het Westen, na de val van de Sovjet-Unie. Daarmee kweek je revanchisme.
Idem met China, dat nog lang niet vergeten is, dat het meer dan een eeuw door het Westen en Japan is vernederd. En China is volledig op de imperialistische toer gegaan, met gezeik over Taiwan en de Zuid-Chinese Zee. China wil de wereld ook dolgraag haar spierballen laten zien.
China is sowieso een veel groter gevaar voor de wereldvrede dan Rusland, zeker op de wat langere termijn. Economisch gezien is Rusland maar een kleintje, vergeleken met China.
Kortom, ik vrees dat we de langste vredesperiode in onze geschiedenis wel eens rap kwijt zouden kunnen raken.

KeesBruin | 15-01-22 | 16:26 | 5

hehe, eindelijk een levensdoel: overleven, in plaats van Gewaltdisniet te worden. Tijd voor pijn en verdriet, hatsekidee, carnaval komt vroeg dit jaar!

nobodiesunmighty | 15-01-22 | 19:04

@kapotte_stafzuiger | 15-01-22 | 18:31: juist, de hele wereld krijgt het druk. De oorlogsverbonden zijn gesmeed. Het kan beginnen, conform voorspelling.

nobodiesunmighty | 15-01-22 | 19:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.
De wens is de vader van de gedachte.
Na Irak heb ik toch zo mijn twijfels bij de beschuldigingen van de USA.

Rest In Privacy | 15-01-22 | 16:25

De historie vertelt ons dat de Russen meer te vrezen hebben van West-Europa & de VS dan andersom. Ze zijn gedwongen af en toe 'all-in' spelen, omdat ze elke keer met de rug tegen de muur worden gezet. Ik kan genieten van het geopolitiek geschaak van de Russen. Mijn voorspelling: ook hier komen ze weer beter uit.
Met de kennis van nu, ben je nog steeds voor/tegen het associatieverdrag met Oekraïne?

guldenmiddenweg | 15-01-22 | 16:21 | 8

@KeesBruin | 15-01-22 | 18:27: het gaat ze geloof ik zelfs alleen maar om de Donbas. Het zuid limburg van de Oekraine..

kapotte_stafzuiger | 15-01-22 | 18:34

Ik wil Rusland bij de NATO.

nobodiesunmighty | 15-01-22 | 19:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Misschien is de EU nog boos over hoe Rusland onze IS-strijders heeft verslagen in Syrië.

nsfl | 15-01-22 | 16:20 | 1

Ja, in Syrië heeft Rusland wel veel goed werk verricht, dat moet ik zeggen!

KeesBruin | 15-01-22 | 21:11

Er gaat niks gebeuren , paniek om niks.

jaja | 15-01-22 | 16:17 | 1

Laten we het hopen. Zou niet zo goed zijn voor onze aandelen.

swuinm71 | 15-01-22 | 17:28

In de VS is er momenteel een machtsvacuum. Je hebt de facties Obama en Clinton. Biden is de oude witte man van de Obama factie en Harris de gekleurde vrouw van de Clinton factie. De Obama factie bestaat uit meer realisten mbt buitenlandse politiek, de Clinton factie bestaat uit neolibs en neocons die het militair-industrieel complex een warm hart toedragen. Welke partij het nu voor het zeggen heeft is op dit moment niet echt heel duidelijk.
Overigens zijn Biden en Harris uitermate zwakke personen. Biden is gewoon te oud om een fatsoenlijke president te zijn en Harris zit er gewoon voor de diversiteitsfactor. Beide zijn er neergezet omdat men dacht dat men deze mensen makkelijk kan aan te kunnen sturen. Het probleem naar nu blijkt is dat je in de VS echt een sterke en politiek capabele president nodig hebt. Want uiteindelijk moet hij beslissingen nemen, mensen onder hem kunnen dat niet. Daarbij blijkt Harris als opvolger gewoon te eigenwijs, dus nauwelijks aan te sturen. China en Rusland ruiken bloed.

straatsurfer | 15-01-22 | 16:14 | 2

Dat land heeft een nieuwe gezamenlijke vijand nodig. Oh wacht..

Duwbak_Linda | 15-01-22 | 16:18

Vergeet vooral Chuckie Schumer and die opgeblazen opperheks Pelosie niet.

Paaldanseres | 15-01-22 | 17:15

Poetin wil waarschijnlijk de Sudetenrussen "bevrijden" (Donbas). Verder lijkt het me blufpoker. Rusland kan een langdurig conflict helemaal niet dragen, laat staan een groot conflict. Zie interventie in Syrië (en die was gering).

Duwbak_Linda | 15-01-22 | 16:14
-weggejorist-
B.Spiritus | 15-01-22 | 16:13 | 1

Putin mag een vuile hond zijn, maar het is wel een berekende vuile hond. Dat is mogelijk het enige goede nieuws. Hij speelt het spel hoog en weet denk ik hoe dit te spelen. Dat is van de EU niet te zeggen.

Al eerder een discussie vandaag over de rol van navo en eu. De navo heeft gewoon niet handig strategisch op de lange termijn gewerkt en Rusland steeds meer bedreigd en dan krijg je dit. Wil je werkelijk iets afdwingen tov Rusland onder een dictator als Putin dan zul je lef moeten hebben en ik vrees dat Putin daar meer van heeft.

En ja BL, de Russen voelen zich bedreigd door oud USSR en Warschaupact landen die in de navo gaan. Een Warschaupact dat tot stand kwam omdat het toenmalige vrije westen op de conferentie van Jalta oost Europa aan de Sovjets uitleverde.

Trump begreep dit wel en speelde het hoog tov Noord Korea, Turkije en China. Zou hij nu met Rusland ook doen. Trump begrijpt de wereld buiten softcore Brussel. Stevige taal en actie wordt begrepen door types als Putin, Erdogan en Xi. Dit jezelf een mogelijke oorlog inrommelen is niet verstandig en kan tot een ramp leiden. Zeker met ook dreiging van China tov Taiwan.
De eu heeft een operetteleger en wie is bereid voor Oekraïne te vechten?

Ik gun iedereen zelfbeschikking hoor, maar Oekraïne zelfstandig of bezet door Rusland is echt een ver van mijn bedshow. We kunnen ons beter bezig houden met een democratie die we zeker nog hebben maar in rap tempo wordt afgebroken door dictatoriaal Brussel.

Nuuk | 15-01-22 | 16:11

Het is toch altijd weer verbazend om te zien hoe een groot land, zeg de VS, Rusland, China, kan gaan zitten zeiken en emmeren over een ander, veel kleiner land, waar ze om 'strategische redenen' een claim op menen te kunnen laten gelden.
Kijk eens op de kaart, hoe groot Rusland is, in verhouding tot Oekraïne (of Georgië), hoe groot China is, in verhouding tot bijv. Taiwan, of de VS in verhouding tot Panama, om maar wat te noemen.
Het probleem met grote landen is, dat ze zichzelf en hun invloedssfeer NOOIT groot genoeg vinden.
Dezelfde megalomanie zie je ook al bij de EU, die zichzelf het liefst van Groenland tot Syrië zou willen uitstrekken. Gelukkig heeft de EU geen leger, en alleen maar praatjes.

KeesBruin | 15-01-22 | 16:10 | 1

Dat leger vormen als 1 groot EU leger zijn ze ver mee. Zal niet lang meer duren voor uw kinderen in naam van 1 of andere niet gekozen EU president ze naar het front stuurt.

Rotterdammert1965 | 15-01-22 | 16:32

Oekraïne heeft de vrije keuze om bij de NAVO te willen.
Maar de NAVO moet niet verbaasd zijn dat Rusland dat als een bedreiging ziet en tegenmaatregelen neemt.
Dat betekent niet meteen een invasie maar wel troepen e.d. aan de grens.
Rusland zou anders een strategische blunder begaan.

pjotr nicknaamtov | 15-01-22 | 16:09 | 1

Oekraïne moet helemaal niet bij de NAVO, of de EU. De NAVO en de EU hadden zich na de ineenstorting van de Sovjet-Unie helemaal niet naar het oosten moeten uitbreiden. Dat zou véél verstandiger zijn geweest. Dan had dat voormalige Oostblok een beetje een eigen koers kunnen varen.
Enfin, allemaal achteraf gepraat. Men duldt geen 'machtsvacuüm, dus wil dat meteen opvullen. Zodat Rusland, begrijpelijkerwijs, van die ontwikkelingen baalt.
Overigens, ik wil Rusland, en China of de VS, verder niet goedpraten. Tot op zekere hoogte is het allemaal één macho-pot nat.

KeesBruin | 15-01-22 | 16:14

Op andere nieuws kanalen geen woord nog.

pacmann | 15-01-22 | 16:06

Als ze die atoomraketten maar niet bij daglicht doel laten treffen, anders missen we nog mooie lichteffecten.

HogeNood | 15-01-22 | 16:06 | 1

Of je nu overdag of nachts naar die flitsen en lichteffecten kijkt, je bent dan sowieso na 2 seconden blind.

jan huppeldepup | 15-01-22 | 16:43

Ik stel voor dat we snel wegollongrennen!

ontstijlling | 15-01-22 | 16:05

Kan Karin Ollongren direct aan de bak. Even bellen met Helsinki of we alsjeblieft onze tanks terug mogen, die haar illustere voorgangster Janine Hennis, verkocht heeft voor een oud-ijzer prijs.

Cookieman | 15-01-22 | 16:03 | 1

Kan ze meteen even vragen of een majoor nu hoger of lager is dan een sergeant.

MAD1950 | 15-01-22 | 16:23

Kijk eens verder dan de oorlogstaal van beide heren.
Het land is rijk aan grondstoffen (vruchtbare gronden, steenkool en erts mijnbouw (mangaan, titanium, ijzer). Het Oekraïense BNP is bij huidige prijzen bijna 131 miljard USD. Oekraïense werknemers zijn goedkoop, gedisciplineerd en goed opgeleid Zie hier het grote ecomische belang om het de oekraine aan jou zijde te hebben.
Zoals bijna elke oorlog gaat het om grondstoffen en zoals het spreekwoord luid;
Money makes the world go round

Rest In Privacy | 15-01-22 | 16:03 | 1

Eigenlijk een soort van Catan voor mensen eme een te groot ego.

Rotterdammert1965 | 15-01-22 | 16:35

De gemiddelde Europeaan vraagt zich enkel af of de inflatie hierdoor nog meer toe gaat nemen en of zijn bitcoin nu de Russische bearmarket in daalt.

swuinm71 | 15-01-22 | 15:59

Dat wordt moeilijk nu, je mag nog maar met twee man in een tank zitten en het munitie depot is wegens corona alleen woensdag middag van 14:00 tot 17:15 geopend. In dringende omstandigheden kan opgebeld worden waarna het twee dagen later kan worden opgehaald. Ik ga maar vast Russisch leren. Sluipschutters dienen een groen mondkapje te dragen.

jan huppeldepup | 15-01-22 | 15:58

Ze gaan Ukraine niet aanvallen omdat ze zijn bevoorraad met wapens uit Turkije. De Russen hebben er nog geen antwoord op. Als ze geen herhaling van zetten willen voor Azerbaycan, Syrië, Libië etc kijken ze wel uit. Maar EU is echt een papieren tijger. Meer dan foei roepen en dreigen met economische sancties lukt ze niet.

Kaan78 | 15-01-22 | 15:57 | 3

Ik geloof niet dat de dronen uit de Turkij en probleem zijn voor Russische gevechtvliegtuigen.

jan huppeldepup | 15-01-22 | 15:59

Syrië hebben ze toch wel gewonnen…

Cable | 15-01-22 | 16:02

Wat zijn ze goed he, die Turken. Blij dat er zoveel binnen de EU wonen inmiddels. Denk je eens in, nog maar een paar eeuwen geleden moesten we ze voor de poorten van Wenen wegmeppen en nu beschermen ze ons tegen de Rus. Toppertjes, dat zijn jullie. Echt. Godenvolk. Dank en hulde!

Graaisnaaiert | 15-01-22 | 16:32

Van mondkapjes en vaccins naar gasmaskers en jodiumpillen, what a time to be alive!

deugallergie | 15-01-22 | 15:53 | 3

en van PCR test naar geigerteller.

Gebakschep | 15-01-22 | 16:01

@Gebakschep | 15-01-22 | 16:01:

Weet je niet. Misschien is de volgende oorlog wel biologisch. Bewaar je mondkapjes nog maar een tijdje.

eerlijke joop | 15-01-22 | 16:11

Van coronapas naar pendosismeter.

Schemerlamp | 15-01-22 | 16:19

Anyways..
The beacons of Minas Tirith. The beacons are lit, Oekraïne calls for aid!

Kouwe Kees | 15-01-22 | 15:52 | 1

And sleepy joe will answer!

SterF... | 15-01-22 | 15:58

Ik vind dat het Nederlandse leger moet ingrijpen en tussen de Russen en Oekrainers moet gaan staan. Moet lukken toch?

Risingson | 15-01-22 | 15:51 | 5

Het leger kan niet. Hij zit in quarantaine.

Nuuk | 15-01-22 | 15:57

Ja dat was in Libanon en Srebrenica ook een groot succes.

Schemerlamp | 15-01-22 | 16:06

Ik geloof niet dat de Russen van die drie VW bussen en een Helicopter die het nog doen, onder de indruk komen.

jan huppeldepup | 15-01-22 | 16:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft mevrouw Ollongkreng in haar instructieboekje dat ze nog niet had gelezen als opgezocht wat Pang!Pang! betekent? Zonder Babi ervoor dus?

dathoujetoch | 15-01-22 | 15:49

Nu is het wel zo dat in een conflict altijd de waarheid als eerste sneuvelt. Dus we moeten afgaan op ons gevoel wat er echt achter de schermen speelt. Gezien de rente niet meer opgetrokken kan worden of verder onder nul kan zakken is wr als laatste redmiddel een snelstijgende inflatie, maar dat zal snel ophouden anders hebben hongerrevolutie.
Wat ik wil zeggen is dat het financiele systeem volledig op instorten staat en dus is er een major afleiding nodig dit te verhullen. Dit dus.

Verbaas U niet als blijkt dat de pensioenpotten leeg zijn geroofd en ook gebasseerd zijn op schulden.

Marques | 15-01-22 | 15:45

Voor de gewone man betekent dit dat de Chicken Mc Nuggets uit de mega legbatterijen aldaar, niet meer leverbaar zijn.. misschien dat ze dan geopolitiek beginnen te doorgronden.

Smoelensmid | 15-01-22 | 15:45

Hup Rusland. Boe Oekraïne. Gewoon weer herstellen wat eens was.

Willibald von Klúúúk | 15-01-22 | 15:44 | 4

Als de Oekraïne bezet wordt waar kopen we dan goedkoop onze kip?

jan huppeldepup | 15-01-22 | 16:48
▼ 1 antwoord verborgen

1 2-een hakken dat land. Natuurlijke grens is er al: de Dnjepr

CarelJan7937 | 15-01-22 | 15:44

Mooi, genoeg chips in huis

pibasso | 15-01-22 | 15:42
-weggejorist-
aardv@rk | 15-01-22 | 15:41

De familie Biden heeft nog goede connecties daar in de Oekraïne. Hij kan wel een succesje gebruiken na een rampzalig verlopen eerste jaar. De slechtste cijfers ooit in een eerste jaar. Alleen maar problemen. Denk dat een conflict als redding totaal het tegenovergestelde effect gaat hebben. Na de vernederende terugtrekking uit Afghanistan. Nee alleen keiharde sancties financiële en zakelijke gaan helpen Putin terug zijn hok in te krijgen.

P-unit | 15-01-22 | 15:41 | 5

@aardv@rk | 15-01-22 | 15:42: mogelijk zijn er nog dealtjes te behalen voor Hunter deze crisis! 10% to the big guy. Brandon was nu eenmaal de speciale gezand van usa de laatste crisis. De geur van nepotisme en corruptie.

P-unit | 15-01-22 | 16:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Even een leuk muziekje om het gezellig te houden:
Emerson Lake and Palmer: The Great Gates of Kiev
youtu.be/bsPkNUmixMs

Arnold Layne | 15-01-22 | 15:40 | 4

Nee, dan liever dit: https://www.youtube.com/watch?v=zeebQeglKgI

dathoujetoch | 15-01-22 | 15:46

Ach ja, we horen al zo weinig muziek in het dagelijksleven, behalve dan af en toe de obligate orgeldraaier voor de deur.

HogeNood | 15-01-22 | 16:18

Laat de invasie van deze zingende dames maar beginnen. youtu.be/skbBs00H3AY

Schemerlamp | 15-01-22 | 16:22
▼ 1 antwoord verborgen

De US$ staat nog steeds zwak , tijd voor actie

likmegaties | 15-01-22 | 15:39

Nou ja, hopelijk met meer succes dan in Afghanistan.

Mazzelstof | 15-01-22 | 15:48

@Plaktong | 15-01-22 | 15:45: Niemand vecht goed als je geen kogels hebt of loon hebt om zelf er iets van te kopen. Het hele veiligheidsapparaat van Afghanistan draaide op de belastingcenten van de NAVO-lidstaten (dus ook die van ons) ipv op Afghaanse belastingbetalers. Oekraïne betaalt naar mijn weten hun soldaten uit eigen zak, dus verwacht ik dat zij wat beter kunnen vechten dan de Afghanen.

Alexander des Burgus | 15-01-22 | 15:58

@Alexander des Burgus | 15-01-22 | 15:58: Hmm.. waarom was er toch niemand in die 20 jaar die tot dat inzicht kwam en dat het nu opeens zo volstrekt vanzelfsprekend lijkt?

Mazzelstof | 15-01-22 | 16:06
▼ 1 antwoord verborgen

Een oorlogje voor de verandering is wel goed. Dat Corona-gelul begint mij de keel uit te hangen.

gestoptmetroken | 15-01-22 | 15:37 | 2

Duidelijk nog nooit een 'oorlogje' meegemaakt!

KeesBruin | 15-01-22 | 16:15

@KeesBruin | 15-01-22 | 16:15:
Dat niet, maar ik heb in 1973/1974 als dienstplichtig soldaat der 1ste klasse wel geholpen onze democratie te beschermen. Uit verveling snakten wij soms naar wat wapengekletter.

gestoptmetroken | 15-01-22 | 16:58

Of stel de US heeft zelf een groepje huurlingen geregeld die een Russische invasie uitlokken.

Na Colin Powell met zijn powerpoint bij de VN vertrouw ik de US voor geen meter.

Schemerlamp | 15-01-22 | 15:35

Kan er nu niet even gewacht worden totdat Corona over is, het kabinet lekker in zijn vel zit en diversiteit rond is in alle lagen? Zo'n oorlog levert weer een groot CO2 probleem op. Straks kun je nog maar 80 op de snelweg

Mark van Leeuwen | 15-01-22 | 15:33 | 1

80?

Optimist.

Wijze uit het Oosten | 15-01-22 | 15:49
-weggejorist-
Blonde Nel | 15-01-22 | 15:28 | 3
-weggejorist-
grapo | 15-01-22 | 15:26

Sinds de invasie van Irak in 2003 geloof ik de us regering in het geheel niet meer.

du Roi Soleil | 15-01-22 | 15:26 | 2

Je weet dat die regering inmiddels al een paar keer gewisseld is?

SterF... | 15-01-22 | 15:29
-weggejorist-
Dr.Mabuse | 15-01-22 | 15:22 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Handel drijven zou voor iedereen het beste zijn.

zxcv | 15-01-22 | 15:22 | 2

Juist… en dat zou zeker op nummer één moeten staan!

aardv@rk | 15-01-22 | 15:45

Kunnen we als Nederland niet gewoon stiekem een goede deal met Poetin maken? Dan slaat hij ons 'pang pang' landje wellicht over.....

swuinm71 | 15-01-22 | 15:50

Oorlogje spelen slaat een gat in de knip, beide zijn platzak, veel plezier ermee

BL!ZZ | 15-01-22 | 15:21 | 4

Oorlog is juist voor Amerika nu de oplossing om de enorme staatsschuld en inflatie in één keer teniet te doen. BAM reset en we beginnen opnieuw, uiteraard wel met de rijksten der aarde weer iets rijker.

swuinm71 | 15-01-22 | 15:51

@swuinm71 | 15-01-22 | 15:51:
Voor Amerika wishfull thinking... gaat niet lukken, hebben al een aantal waterloo'tjes achter de rug... Russen idem dito... de rijken worden wel rijker en dat is niet altijd zo geweest, soms verloren ze hun hoofd

BL!ZZ | 15-01-22 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

Ze Russianzzz... Joe Biden haalt een oude truc uit de doos.

En het halve leger van EU landen is vrouw en dus zwanger zodra de pleuris uitbreekt in Oekraine zodat ze niet uitgezonden hoeven te worden.

En stel nou. Ze komen hier. Die Russianz. Gaat u vechten voor Nederland? Zeg het eens?

sjef-van-iekel | 15-01-22 | 15:21 | 11

Ik open een wodka winkel

Schipperke | 15-01-22 | 16:03

@opblaasschaap | 15-01-22 | 15:25: En het is maar goed ook dat Vadertje Staat geen ene fuck om je geeft, want dan ben je geen gevaar voor hen en kun je vrij leven. Een Staat moet wel luisteren naar de burgers om op te komen voor bepaalde rechten die we nog hebben zoals een vrij, internationaal internet, bewegingsvrijheid, een politie die z'n werk doet zonder een rode envelop erbij, zorg die tenminste een bepaalde vorm van toegankelijk is en het gewoon kunnen spreken van de eigen taal. Rutte IV is kut, maar als wij een Russische republiek worden, dan wordt het allemaal nog veel kutter. Zo krijgen we bijvoorbeeld Baudet als president, terwijl de meerderheid (144 van de 150 zetels in de Tweede Kamer maurice.nl/peilingen/2021/12/stemming... ) daar helemaal niet op zit te wachten.

Alexander des Burgus | 15-01-22 | 16:16

Kijk eerst wie er aan de winnende hand is.

meneer Q | 15-01-22 | 19:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Lets Go Brandon!.

_washier | 15-01-22 | 15:20

Wat gaat minister Ollongkeng met haar dubbele nationaliteit doen als Nederland den oorlog verklaart aan het goddeloze Rusland en niet-Navoland Zweden (mevrouw haar tweede nationaliteit) neutraal blijft? Aan wie belooft ze dan trouw?

dathoujetoch | 15-01-22 | 15:18 | 3

Heb je er slapeloze nachten van jochie?

RandyBiel | 15-01-22 | 15:39

@Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:13
Die eerste alinea uit de pen van een aanhanger van de totaal ondemocratische EU. Hilarisch gewoon.

2voor12 | 15-01-22 | 15:16 | 6

@Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:47: Een dictatuur is toch iets waar ongekozen personen de macht hebben? Vertel wanner ik een kiesbiljet had kunnen zien voor "Brussel". Dat is er niet en dus is "Brussel" een dictatuur!

infidel103 | 15-01-22 | 16:00

@bl
Rusland is erger, daarom is de eu goed. Dat is wel heel scherp beargumenteerd bl.

HoniSoit | 15-01-22 | 16:14

@HoniSoit | 15-01-22 | 16:14: Yep, dat is het niveau dat L_S hanteert. Ik kan mij nog een interview met Dries van Agt ergens in 1970 + in de HP herinneren tijdens het zoveelste oproer, protest dat "als het je hier (Nederland) niet bevalt, dan ga je hier toch weg". Het zal toch niet dat L_S...

forecastle | 16-01-22 | 10:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Als tegenstander van de Amerikaanse akties om hun wild-west liberale kapitalistische ideologie aan de wereld op te dringen, of men wil of niet,
ben ik blij dat Rusland en China nu politiek, economisch en militair zo krachtig zijn dat deze landen de pogingen van Amerika en zijn EU vazallen tot wereldhegemonie kunnen weerstaan.

Goedzo | 15-01-22 | 15:15 | 5

Vrolijk worden van een zeer tijdelijke fase... zet je de tijd stil op het moment dat de machtsverhouding definitief is gekanteld?
Het flauwe is, ik snap je zelfs een beetje. Geen persoonlijk fan van Amerikaanse regeringen op het wereldtoneel, de bijkomende oorlogsindustrie.
Het uit laten draaien op powerplay middels oorlog is echt geen wenselijke uitkomst, in welke hoek je je ook denkt te bevinden. Als je je in kringen bevindt om daarvan mee te profiteren, is de kans zeer gering dat je hier een GeenStijl accountje hebt. Denk er over na, is je leedvermaak de zooi waard die het met zich mee brengt?

Kouwe Kees | 15-01-22 | 15:36

Ah, oud-Hollands anti-Amerikanisme. Het zit er goed ingebakken hier.
@Beste_Landgenoten : lijkt het jou een goed idee om Oekraiense boeren dik te gaan subsidieren met EU belastinggeld ? Want dat gaat namelijk gebeuren bij de toetreding tot de EU (moge de Almachtige het verhoeden). Afgezien nog van de krankzinnige corruptie in dat land : Dan kunnen de Russische graanboeren natuurlijk wel inpakken. Het verstandigste lijkt me om ons NIET met dit (deels ethnische) conflict te bemoeien. En Verhofstadt, met zijn gore rotte bek, stond daar zeven jaar geleden al te schreeuwen : "You represent European values ! You represent democracy ! You represent Europe !". Bullshit. Oekraine viel altijd al, in alle opzichten, onder de Russische hemisphere Wij moeten ons er niet mee bemoeien. Dan maar geen "democratie" in dat land. Maar ja, globalisme he ? Die goedkope arbeidskrachten en resources wil de EU graag hebben.

Asteroid-B612 | 15-01-22 | 15:44

Nee laat Rusland het maar inpikken, dat zal ze leren, die gifkippenfokkers

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor de duidelijkheid: het is Poetin die al jaren een proxy-oorlog uitvecht in het oosten van Oekraïne en eerder de Krim al heeft ingenomen. Laten we niet denken dat het 'wel meevalt met hem'. Poetin is de agressor. Niet de NAVO en niet de EU. Slim was het niet wat Verhofstad en van Baalen op dat plein deden, maar uiteindelijk moet Oekraine kunnen kiezen wat ze willen.

Oekraïne zit helemaal niet te wachten om onder 'de invloedssfeer van Rusland' te vallen. Rusland heeft amper 2x het BNP van Nederland terwijl het tig keer groter is. Daar heeft Oekraïne geen bal mee te winnen.

StiekemeBunzing | 15-01-22 | 15:14 | 10

Die door van Baken en Verhofstadt zo aangemoedigde opstand was juist tegen de democratisch verkozen president.

bijna_raak | 15-01-22 | 15:40

Ja hoor, die was echt democratisch verkozen. En hij bleef ook een toonbeeld van goed gedrag.

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Wetende dat PVV'ers altijd een zwak hebben voor Poetin omdat ie ook een autocraat is, net als het baasje hun favoriete eenleden-partij Geertje W, en dat hun visie vetroebeld wordt door traantjes van ontroering als de Grote Vladimir weer eens als een sfinx zijn ademloze toehoorders toespreekt, toch een "my take" op dit verhaal. Even zonder goed / fout, maar puur diplomatiek en of militair gezien.

NAVO is inderaad flink uitgebreid naar Oost na 1991. Politiek gezien destijds helemaal oke, deze landen wensten immers op uitdrukkelijk eigen verzoek en bepaald niet wegens drammen of drukken van de NAVO uit, een garantie tegen mogelijke fratsen van Poetin, die nooit een geheim heeft gemaakt van de "grootste catastrofe", de teloorgang van de Sovjet-Unie. Met enige reserve en aarzeling is hen na jaren wachttijd en aanpassingen het lidmaatschap van de NAVO toegekend.

Militair gezien niet slim, want het is ook in NAVO's belang een bufferzone te hebben en dan ook nog: Het verdedigen van de Estland is qua ligging naast Rusland en ver van de kern van NAVO-gebied total onmogelijk. Het heeft de NAVO eerder enorm verzwakt dan versterkt.

Echter sinds 1991 is er heel wat veranderd. Oost-Europese staten zijn democratisch geworden, hielden echte verkiezingen en verkozen in meerderheid pro-Europese regeringen. Oekarine ruilde zijn kernmacht in bij Rusland voor garanties over grenzen (Boedapest Memorandum). Papieren zijn over en weer getekend en daarna sliep de NAVO min of meer in. Zware bezuinigingen op defensie van West-Europa, nauwelijks werd de 1% gehaald waar 2% was afgesproken. Al onze tanks gingen weg, we hadden er 1000, en onze krijgsmacht kromp in tot een minimaal beroepsleger.

Niemand hield rekening met ruzie met Rusland, dat zich echter intussen wel steeds zwaarder bewapende, haar krijgsmacht uitbreidde, en er volgden invasies in allerlei ex-Sovjetlanden, met als laatste de inname van de Krim in 2014. Toen pas, schrok de NAVO uit een winterslaap en werd in allerijl een kleine NAVO-macht in de Baltische Staten neergezet. Sindsdien heeft er nooit ook maar 1 NAVO land militair gedreigd richting Rusland. Nooit.

Enter Oekriane, Maidan en Donbass, MH17, en nu al 8 jaar oorlog daar. Wat je er ook van vindt, het land is een soevereine natie met een eigen democratie en inmiddels overtuigd anti-Russische bevolking, op Donbass na. Volgens iedereen behalve China is de Krim illegaal bezet en was de oorlog in Donbass onverklaard en door Rusland aangezet.

En nu dus een set onmogelijk eisen aan de NAVO: Terug naar de lijnen van 1997, of anders. Poetin weet dat we dit niet gaan accepteren. Hij voert een felle propaganda-campagne op TV met allerlei verzinsels over NAVO tanks die opstomen. Er waren harde woorden vanuit het Kremlin. Gezichtsverlies is nu onmogelijk geworden, na alle hype zonder resultaat aankomen bij de Russische burger is politieke zelfmoord voor Poetin.

Straks gaat het vriezen in Oekraine, over een week kunnen de tanks over harde grond rijden. Siberische eenheden worden zelfs in paraatheid gebracht voor transport, inclusief logitieke en medische eenheden. Er was een cyberaanval, die laat zien dat diplomatie niet de gekozen weg is, anders zou je zoiets niet doen.

Wat de VS ook zegt, ook zonder intel over false-flag is dit allang een zeer gevaarlijke situatie. Over twee weken weten we of het allemaal maar loze bluf was, of toch niet. Ik gok erop dat het deze keer geen bluf is en dat daarna sancties geen donder meer uitmaken. Daarna gaat Poetin kijken hoe stevig de NAVO eensgezind blijft. We gaan het zien.

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:13 | 13

Geen slechte analyse. Alleen je begin alinea geeft aan vanuit welke vooroordelen, denkwijze je de feiten interpreteert. "Wij zijn goed en zij zijn slecht". De Russen interpreteren de Anti-Rusland fobie in Amerika/EU toch als bedreigend. De Amerikanen hebben eerder al laten zien dat zij tot agressie tegen landen instaat zijn...

Goedzo | 15-01-22 | 15:56

@Ir. Wilhelmus | 15-01-22 | 15:50: Oorlogstaal van de VS en de EU? Waar heb je het in godsnaam over? Staat het westen klaar om de voormalige sovjetstaten gewapenderhand in te lijven? Zijn er plannen om Rusland zelf aan te vallen als we eenmaal de aangrenzende landen aan onze zijde hebben? Kom nou toch.

Muxje | 15-01-22 | 16:00

NAVO/EU ging na het uiteenvallen van Rusland zich bliksemsnel uitbreiden naar het Oosten tot aan Estland Letland en Litouwen. Geen wonder dat de Russen daar pissig over zijn.

meneer Q | 15-01-22 | 19:07
▼ 10 antwoorden verborgen

Ben geen goede schaker, heb al mijn stukken op de Baltics gezet.
Dan is Putin toch veel beter, eerst een proxy oorlog bij de Poolse grens beginnen met vluchtelingen.
Nu opbouw van troepen die na bezetting van de donbas direct door kunnen naar Belarus en door de suwalki corridor de Baltische staten afsnijden meesterlijk !
EU kijkt toe en kan aan dit spel niet meedoen, wanneer hebben we dat eerder gezien ?

polderaar | 15-01-22 | 15:11 | 5

Meneer Poetin mag dan een meester zijn in het geopolitieke schaakspel, maar wij hebben mevrouw Ollongren.

VanBukkem | 15-01-22 | 15:32

@VanBukkem | 15-01-22 | 15:32: Putin is goed in het bespelen van binnenlandse opinie en in het voeren van internationale propaganda. Dat is ook zijn vakgebied. Voor het geopolitieke schaakspel heeft hij adviseurs.

Muxje | 15-01-22 | 16:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Amerikaanse inlichtingen geleid door Dr. Fauci zeker?

Barbatruuk! | 15-01-22 | 15:11 | 1

Toen de russen raketten op Cuba wilden neerzetten stonden de amerikanen en europeanen te gillen want het was allemaal zo dichtbij.
Nu diezelfde amerikanen en europeanen NAVO legerbases willen bouwen in de buitenwijken van Moskou moet dat opeens allemaal gewoon kunnen.

2voor12 | 15-01-22 | 15:11 | 4

Welke legerbases?

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:16

Precies, welke legerbases? Afstand Cuba - US is echt wel wat anders dan Roemenië - Rusland. Bizar hoeveel trollen er ingezet worden.

Veteranus | 15-01-22 | 15:34

@Veteranus | 15-01-22 | 15:34: Legerbases in Estland en Letland. Overigens, een beetje raket gaat wel tegenwoordig wat harder en sneller dan zestig jaar geleden. Hoezo troll?

dathoujetoch | 15-01-22 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Het komt nu wel heel dichtbij he ?

Grobbebol | 15-01-22 | 15:10

Europa (NAVO) en Amerika zouden beter een keer pas op de plaats kunnen maken met hun expansie in het Oosten. Kan me voorstellen dat Rusland aan hun Westgrens de NAVO wel erg dichtbij ziet komen. En wij hebben ook nooit gevraagd om toetreding van al een aantal van die Oost-Europese landen. Dus wat meer terughoudendheid zou ons sieren.

johnyl | 15-01-22 | 15:06 | 4

Expansie van de NAVO betekent niets meer dan een lidmaatschap voor de betrokken staten. Expansie van Rusland betekent inlijving. Iets dat Polen en de Baltische staten zich nog levendig kunnen herinneren. Ik kan me voorstellen dat die landen zich graag aansluiten bij een club die voor ze opkomt als het weer misgaat.

Muxje | 15-01-22 | 15:30
▼ 1 antwoord verborgen

De tribunalen komen eraan, elk moment!

Adriel | 15-01-22 | 15:04 | 1

Eerst in Nederland voor alle kabinetten Rutte en diens tobambtenaren. Doe Balkenende, Kok, Lubbers en van Agt ook maar meteen.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 15:07

Ok, tweede tv aan. 1 voor de ontwikkelingen rond Ali B, 1 voor het voetbal straks.

John McClane | 15-01-22 | 15:04 | 1

Ik wou dat ik hier hier even vlug zo een kleine smily onder kon plaatsen. Dit ondanks dat ik geen voetbalfan ben.

Peter-Rissing | 15-01-22 | 15:21

Pfff, vermoeiend hoor dat Cyrillisch door de translater halen iedere keer.

D-Fens_1963 | 15-01-22 | 15:04

Misschien heeft president Poetin gezien hoe de energieprijzen omhoogvliegen als hij met een vlaggetje zwaait. Deze media orchestratie is opgezet om het totale falen van president Biden's binnenlandse politiek te verhullen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 15-01-22 | 15:04 | 1

Zijn buitenlandse politiek is nog dramatischer. Alleen dat interesseert de gemiddelde Amerikaan geen hol. Daarom is deze hetze zo onverstandig. De gemiddelde Amerikaan heeft geen zin in proxy forever war. Helaas hun beteren dus wel...

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 15:06

Net als de massavernietigingswapens in Irak.

Santtulainen | 15-01-22 | 15:04 | 1

Touchee!

roberto9715 | 15-01-22 | 15:17

Ome joe moet zijn oorlogsindustrie weer aan het werk hebben. Lekker uitvechten op buitenlandse bodem. Zaakje kapot. Wij weer aan de " marshallhulp". Opgeblazen kapitaalmarkt en beurs weer gered. Beetje rem op de over bevolking. Iedere jankerd weer zijn hok in. Generaaltjes weer blij. Wie betaalt het gelag: Jan met de pet. De arbeiders mogen het weer uitvechten en de witte boorden profiteren.

strawdog | 15-01-22 | 15:01 | 1

Zo is het, de gewone bevolking is het slachtoffer.

IkwilJinekwel | 15-01-22 | 15:05

O nee, en Nederland heeft nog wel tegen de stem van de democratische meerderheid een associatieverdrag met dat geweldige land gesloten. Hoe moet dat nu met de aanvoer van Oekraïense plofkippen naar de EU? Help, daar gaat mijn goedkope combinatie van eiwitten en groeihormonen ten behoeve van mijn sportdieet!

Rhenium | 15-01-22 | 15:01

Alleen de USA heeft belang bij een conflict Oekraine-Rusland: kunnen dan heel veel gas verkopen aan EU, kunnen weer heel veel wapens verkopen aan de EU, leidt enorm aandacht af van falende USA-preisdent. Kortom het draait weer allemaal om energie. De CIA zijn al bezig met voorbereidingen met Fals-Flag operatie.

Point11873281 | 15-01-22 | 15:00 | 1

Dacht het niet. Niemand heeft er baat bij, het is zo'n clusterfuck van politici die zich omringen met jaknikkers en op gegeven moment echt menen dat het tijd is om buurland Oekraine een lesje te leren. Gelovend in hun eigen propaganda.

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:18

Nou nou, eerst Marco en Ali een stelletje viespeuken en nu oorlog aan de rand van een #1 oostblok shithole!! Januari begint heftig te worden! Gelukkig zijn de winkels weer open, heb grote behoefte nutteloze meuk te kopen om al die opwinding een beetje te compenseren.

De_Middelvinger | 15-01-22 | 15:00

Oke spoiler alert!
Amerika, valt altijd landen binnen als er wat te halen valt.

rifraf | 15-01-22 | 15:00 | 4

Afghanistan ook niet

johnyl | 15-01-22 | 15:04
▼ 1 antwoord verborgen

De mensen die tegen toetreding Oekraine stemden zagen het goed. Linksom of rechtsom zou er ellende van komen op termijn. En dat blijkt.

Andersdenkend | 15-01-22 | 14:59 | 2

Waar is Guy-tje, daar van Baalen er niet meer is?

TonAlias | 15-01-22 | 15:05

Dienstplicht is stilletjes in ere hersteld en de eerste oproepen voor dienstplicht zijn inmiddels al verzonden. Iedereen tussen 17 jaar en 50 jaar kan worden opgeroepen. En weet wel dat per 1 Januari 2020 vrouwen ook dienstplichtig zijn. geintje en onzin natuurlijk, maar het zou zomaar waarheid kunnen worden als de boel klapt.

Hangtietsmurfin | 15-01-22 | 14:59 | 7

Dienstplicht is nooit afgeschaft, wel de opkomstplicht.

P. Breidel | 15-01-22 | 15:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Crimea river.

Asteroid-B612 | 15-01-22 | 14:58 | 2

I see what you did there.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 14:59

Spitsvondig

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 15:19

Dat Nord Stream 2 nog niet in gebruik is, komt doordat Europese en Duitse toezichthouders nog toestemming moeten geven.

Daardoor komen wij met een tekort aan aardgas te zitten; dus niet de schuld van Rusland maar vooral van Duitsland.

Swieberj | 15-01-22 | 14:58 | 2

Dat getreiter van Duitsland en de EU met Nordstream 2 zet de verhoudingen met Rusland op scherp.

ChalinaRosa | 15-01-22 | 15:08

Waar zijn van Baalen en Verhofstadt als je ze nodig hebt?

D-Fens_1963 | 15-01-22 | 14:58 | 2

Van Baalen is overleden. Verhofstadt zit in een Moldavisch bordeel.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 14:59

Van Baalen is gestopt met opruien.

BrutusBosch | 15-01-22 | 15:07

Ik heb nog een plunjebaal op zolder, maar ik heb geen mobiliteitsbestemming.

BrutusBosch | 15-01-22 | 14:57 | 2

Als je je qr-code maar wel hebt.

IkwilJinekwel | 15-01-22 | 15:26

Pas je die handel nog dan?

peet12 | 15-01-22 | 15:56

*Aait de houtkachel nog eens extra*

photto | 15-01-22 | 14:57

zal niet lang meer duren voordat Rusland Oekraïne invalt,denk dat ze zich snel overgeven.

Spychopaat | 15-01-22 | 14:57

We hebben hier een modelleur bij het RIVM, die kan het best wel goed voorspellen allemaal.

Toede_Le_Dokie | 15-01-22 | 14:56

Zouden de Democraten hun "informatie" weer van Christopher Steele hebben?

J.P.Drapeau | 15-01-22 | 14:56 | 1

En een mailserver van Hillary Clinton.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 14:58

Waar is de EU in dit alles? Putin is niet echt in overleg met EU. NAVO, USA. Maar EU met zijn niet bestaande leger is blijkbaar niet echt een serieuze partij.

Hadena | 15-01-22 | 14:56 | 2

Ja vind der Leyden en Fransje die maken indruk.

bijna_raak | 15-01-22 | 15:12

You are either at the table, or you are on it.

quantumcollider | 15-01-22 | 20:47

Ik zal jullie voorspellen wat er uiteindelijk gaat gebeuren: helemaal niets!

ChristianV | 15-01-22 | 14:55 | 3

Net als in de Krim en Georgië?

Naïeveling.
Het u in s geen Westen. Dit zijn liegen die altijd klaarziend voor oorlog.
Putin belooft het al decennia.

Braco.me | 15-01-22 | 14:56

Panta rhei. Dat snapten de oude Grieken al.

DenBeert | 15-01-22 | 15:23

We kunnen wel negatief zijn over de VS, maar mocht Rusland Oekraïne binnen vallen, dan zullen we dat gas van de VS echt nodig hebben.
De EU landen zullen ivg wel moeten reageren, het is immers hun achtertuin. Militair zullen of kunnen we dat niet, dus komen er minimaal EU sancties. Een daarvan is het stoppen met afnemen van Russisch gas.
Niks doen is geen optie, want dan wordt het volgende landen de Baltische Staten of een eiland van de Zweden.

Tonyvanwychen | 15-01-22 | 14:55 | 1

Waarom zou Poetin ons van het gas afsluiten? Formeel gaat het tussen proxies. Kan nog steeds verkopen aan mofrika en zijn game of thrones spelen in Oekraine.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 14:57

Trouwens waarom hebben ze geen lapje op ,niet bang dat ze dood gaan.kuch

rein9576 | 15-01-22 | 14:54

Wag the dog. Verder natuurlijk louter toeval na de pak slagen die Sleepy Joe van de week te verwerken kreeg dat dit naar buiten komt.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 14:54

Wie zou de langste hebben? Poetin, Biden of Ali B?

c.onjo | 15-01-22 | 14:54 | 2

Chairman Xi. De langste adem dan.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 14:55

Putin wil gewoon terug naar de dagen van het Warschaupact. Met de Oekraïne in de rol van Polen. Bufferland met groot pro Russisch leger.

Acidstain | 15-01-22 | 14:54 | 2

DDR was het bufferland.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-22 | 14:55

wat ik me af vraag stel dat China en Noord-korea , Rusland gaan ondersteunen , omdat ze EU en VS moe zijn en dan?

out-of-de-box | 15-01-22 | 14:52 | 4

Mocht Rusland Oekraine binnenvallen, valt China Taiwan en Hong Kong binnen.

Santtulainen | 15-01-22 | 15:07
▼ 1 antwoord verborgen

Just get it over with..

PolarWolf | 15-01-22 | 14:52

Medio 2024 verlopen de gastransport contracten met Oekraïne.
De pijpleidingen zijn door slecht onderhoud daarna ook niet meer bruikbaar.
Europa mag de rekening gaan betalen, de Russen verkopen hun gas net zo lief aan China.
Dankjewel, YouNaaitMeSteeds!

pjotr nicknaamtov | 15-01-22 | 14:51 | 1

China lacht zich kapot. Dan melden ze meteen dat ze van kolen overstappen naar Russisch gas dat ook aan de EU geleverd had kunnen worden.

Astroturfer | 15-01-22 | 17:37

Meneer Poetin gaat echt niet die hele Oekraïne annexeren. Hooguit alleen die twee oost-kantons, waar die rebellen nu actief zijn. Nou ja, soit, daar wonen toch bijna alleen maar Russen. Bovendien, die zogenaamde rebellen zijn stiekem toch al allemaal Russische militairen. Meneer Poetin maakt het alleen maar officieel zo.
Nee, de Oekraïne is niet iets waar wij onze vingers aan moeten branden.
En ja, ik ben een Poetin-fanboy. Ik denk dat meneer Poetin het minst slechte is wat Rusland op dit moment kan overkomen.

VanBukkem | 15-01-22 | 14:50 | 6

Precies. Check de verhelderende analyse van Prof. Mearsheimer, die dit allemaal al zeven jaar geleden zag aankomen. ---> watch?v=JrMiSQAGOS4

Asteroid-B612 | 15-01-22 | 15:02

@StiekemeBunzing | 15-01-22 | 14:59:
De tactiek is, of beter gezegd, het doel is om alle gebieden waar een etnisch Russische meerderheid woont onder Moskous bestuur te brengen. Een soort Heim ins Reich-politiek zegmaar, maar dan Russisch.

VanBukkem | 15-01-22 | 15:08

Hij ziet heel Oekraine als een afvallige provincie. Het uiteindelijke doel is het terugbrengen van deze provincie in Rusland. Stap voor stap.

zxcv | 15-01-22 | 16:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben net terug uit Kyiv. Fantastische stad. Erg triest om te zien dat het de Oekraïners zo moeilijk wordt gemaakt om een beter leven te krijgen.

roevka | 15-01-22 | 14:50 | 2

Kiev is inderdaad een mooie, leuke stad. Ik heb het prima naar mijn zin gehad daar. Eigenlijk in de hele Oekraïne (okee, de westelijke helft) waar ik geweest ben was helemaal prima. En daar zitten ze echt niet op de Russen te wachten.

SterF... | 15-01-22 | 15:07

Misschien moeten ze eens een democratische, niet zo heel erg corrupte, regering krijgen. Dat zou een stuk helpen.

dathoujetoch | 15-01-22 | 16:05

De in het Westen zeer gerespecteerde Gorbatsjov heeft ooit gezegd dat hij zich belazerd voelde door het Westen omdat de Navo na het uiteenvallen van de Sovjet Unie toch heeft uitgebreid richting Rusland hoewel er was afgesproken dat ze dat niet zouden doen.
Afijn, wij hebben in een referendum aangegeven dat we Oekraïne niet bij de EU willen hebben. Misschien dat Putin daarom iets aardiger voor ons kan zijn.

Barend Braakbal | 15-01-22 | 14:50 | 2

Bij een Russische invasie plak ik het inlegvel op de voordeur!

Acidstain | 15-01-22 | 14:55

De NAVO betwist die uitspraak, maar ik denk dat Gorbatsjov de waarheid spreekt. De Sovjet Unie is echter vanzelf in elkaar gedonderd, dus je kan je afvragen wat zo'n afspraak waard is. Rusland heeft niet een of ander 'recht' op Oekraine o.i.d. Niet om het in te nemen (of delen daarvan) en ook niet om te eisen bij welke club ze zich wel of niet bij aansluiten.

StiekemeBunzing | 15-01-22 | 15:06

Je kunt het ook van de positieve kant bekijken.
Als alles platgebombardeerd is zijn we wel van het merendeel van al het kleinzerig geklaag en gezeik in de marge af.

captain-caveman | 15-01-22 | 14:49 | 2

Ik heb een lijst met coördinaten doorgegeven aan de Russen.

Astroturfer | 15-01-22 | 17:33

Europees leger zag ik enkel bij oma ,opa knuppel wetstrijd.

rein9576 | 15-01-22 | 14:49

En dan op de NU: 'De Amerikaanse regering heeft vrijdag met verschillende internationale energiebedrijven overleg gevoerd over de levering van extra gas aan Europa als het tot een oorlog tussen Rusland en Oekraïne komt, melden ingewijden aan persbureau Reuters. De Verenigde Staten zijn bang dat de gastoevoer van Rusland naar Europa in gevaar komt door een eventuele oorlog.'
Waar bemoeit de Amerikaanse regering zich nou weer mee? We kunnen onze eigen problemen wel oplossen hoor! Stop met dat gebemoei Biden!
Ohja, de winter is tot nu toe gemiddeld 1,3 graden zachter dan normaal. Dus ik voorzie ook geen problemen v.w.b. gas. Amerika, hou op ons hier een beetje te bemoederen.

Leptob | 15-01-22 | 14:49 | 1

Tja Biden, die smeed het ijzer graag heet, alleen is zijn oven niet meer op temperatuur te krijgen...

Sjeintje | 15-01-22 | 14:59

Weten jullie nog dat de USA en een paar bondgenoten totaal losgeslagen Irak binnenvielen ivm WMD's?
Totale crap en in feite een oorlogsmisdaad.
En nu janken over Putin? Schei toch uit. Ga lekker uit eten met de goedbedoelende Frans T. of zo, manmanman.

Ichneumonidae | 15-01-22 | 14:48 | 3

Ja klopt. Dat was zo fout als wat. Maar staat eigenlijk een beetje los hiervan. Of mag Rusland nu ook een land naar keuze veroveren, onder vertellen van dezelfde smooesjes?

Beste_Landgenoten | 15-01-22 | 14:52

Mag ik beide kut vinden? Zowel de Irak oorlog als de plannen van Poetin voor een of ander wereldrijk?

StiekemeBunzing | 15-01-22 | 16:50

Politici vernietigen de wereld. Maar laat ze, want het zijn experts.

RickTheDick | 15-01-22 | 14:48 | 1

Vergeet niet hun handlangers de ambtenaren die van elke oplossing 2 grotere problemen kunnen maken

captain-caveman | 15-01-22 | 14:52

Poetin doet een Cuba crisis zoals de VS het deed. Eerst enorm lopen dreigen en daarna gaan de raketjes weg bij de Russische grens in ruil voor wat anders. Alleen hoop ik dat niemand deze keer op de knop drukt zoals de Russische onderzeeër dat ook niet deed in de Cuba crisis toen het contact verloren was. Vasili Aleksandrovitsj Archipov heeft toen de wereld gered op dat moment.

Verder zie ik dit niet tot een daadwerkelijk conflict leiden. Niemand heeft op dit moment daar baat bij. Poetin is daar slim genoeg voor en kent de geschiedenis boeken.

bullent | 15-01-22 | 14:47 | 2

Het is al een conflict... De Russen hebben de Krim teruggepikt en ze lopen te stoken in Donetsk and Luhansk en deze oorlog kent zeker al zo'n 15.000 doden.

roevka | 15-01-22 | 15:00

@roevka | 15-01-22 | 15:00: Wel een gehoord van de invasie van Bay of Pigs? Het is op dit moment een proxy-oorlog zoals we ze kennen in de koude oorlog.

bullent | 15-01-22 | 15:04

Als Poetin toch bezig gaat ook even wat agenten bij Guy langs sturen.

likdoorn | 15-01-22 | 14:44

Een oorlog is meestal een oplossing voor een financieel probleem.

TonAlias | 15-01-22 | 14:43 | 1

Eerder een populariteitsprobleem
de bevolking daar schijnt niet zo gediend van Vadim's vaccinatiestrategie
Met een oorlog tegen een buitenlandse agressor gooi je in Rusland doorgaans hoge ogen
financieel kan een oorlog op een ramp uitlopen; oorlog = geen gas naar & via Oekraine naar een afzetmarkt = geen inkomen
Maar sancties kunnen betekenen dat Rusland's olie/gas aan andere gebieden getroffen gaat worden = erg slecht voor de staatsfinancien

Tobi | 15-01-22 | 15:52

Ik begrijp nooit zo goed hoe het zit met die pro Poetin-reaguurders. Maar goed, antivaxxers en FvDstemmers begrijp ik ook niet. En mensen die konden lachen om de lama’s.

BobDobalina | 15-01-22 | 14:43 | 4

Jij bent klein van begrip,dat kan.

Jee-Dee | 15-01-22 | 15:09

Anderen snappen echter prima hoe het zit met lui die mensen framen als 'pro-poetin' (en die gelijk even de lijn met FvD en antivax doortrekken en suggereren); deugvolk dat graag belerend wil zijn naar landgenoten die ze verachten en van de daken willen schreeuwen dat zij wel deugen.
A propos, jij meldt je aan voor landsverdediging tegen de hordes van Poetin wanneer?

quantumcollider | 15-01-22 | 15:19

Ik heb wel vaker de indruk dat u het allemaal niet zo goed begrijpt.

SirCharlesPoploch | 15-01-22 | 18:44
▼ 1 antwoord verborgen

Gasprijs omhoog...

monkey_boy | 15-01-22 | 14:42 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Laat de Russen hun gang gaan en kom vanavond naar Groningen.
Fakkels en trekkers mee.

ZZP-er | 15-01-22 | 14:42 | 1

Weet je, je kunt wel een beetje met je fakkeltje in Groningen gaan staan protesteren tegen Mark Rutte maar das vrij zinloos. We hebben gas nodig voor ons zelf en voor buitenland leveringen. Gas genoeg in de Noordzee voor de komende 30 jaar maar dat mag dan weer niet van de milieu en klimaat maffia.

Dus als u wil dat de gaskraan in Groningen dicht gaat, ga dan protesteren tegen de subsidieclubs welke elk mogelijk middel aangrijpen om het aanboren van nieuwe gasvelden (om zo bijvoorbeeld Groningen te ontzien) stelselmatig te torpederen.

normanius | 15-01-22 | 14:48
-weggejorist-
Morgenstern064 | 15-01-22 | 14:42 | 2

Onder Trump was de wereld veel rustiger: zowel met China, Rusland en NK.

Ook werkte Trump hard aan vrede in het Midden Oosten; wat gelukt is met de historische Abraham Akkoorden.

Nu onder Biden is er veel spanning in de wereld; met name met Rusland.

Swieberj | 15-01-22 | 14:41 | 5

NK rustiger onder Trump? Dan heb je ook niet helemaal op zitten letten.

RandyBiel | 15-01-22 | 15:07

Ja natuurlijk. Slappe leiders vragen als het ware om agressie. Opportunisme heet zoiets.

DenBeert | 15-01-22 | 15:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Pieton pikt Oekraine in en de Navo zal precies niks doen. Beetje blaten, maandje boycot, klaar. En dat weet Poetin.

TheBigKirth | 15-01-22 | 14:41 | 3

Die proeft zoete wraak om de instorting van zijn sovietunie te revangeren.
Net als de sovietunie destijds zelf kan het westen ook zijn (vrije val) verval niet stoppen.

captain-caveman | 15-01-22 | 14:59

@TheBigKirth
Alle tot nu toe aan Rusland opgelegde sancties zijn nog van kracht
en daar komen nog een zooi extra bij in geval van een Russische invasie van Oekraine

Tobi | 15-01-22 | 15:37

Ik neem aan dat minister van defensie Ollongkreng al in de ondergrondse bunker is, met uiteraard het hele koninklijke gezin, of zijn ze allemaal al naar Londen uitgeweken, zoals gebruikelijk?

dathoujetoch | 15-01-22 | 14:39 | 8

@de IJsman | 15-01-22 | 15:01: Heerlijk gelachen, dank u wel!

J-van-de-Bontekoe | 15-01-22 | 15:08

Tja, ongelovelijk dat, dat mens minister van defensie is. Hopelijk dondert dit kabinet snel uit/in elkaar.

bqbq | 15-01-22 | 15:19

Maxima en die BMI uitgedaagde naar Canada

bijna_raak | 15-01-22 | 15:20
▼ 5 antwoorden verborgen

Heeft Poetin een oorlog nodig om zich in eigen land te handhaven? t Zou zo maar kunnen. Zo goed zijn we niet op de hoogte in Nederland.

Schadenfreude | 15-01-22 | 14:39 | 3

Putin is niet uit op oorlog. De Navo en de EU/VS zijn de stokers.

ChalinaRosa | 15-01-22 | 15:18
-weggejorist-
Linkse Zakkenvuller | 15-01-22 | 17:48

Als EU en NAVO nu eens onderkennen dat hun oostwaardse beweging te ver is gegaan, wordt Rusland iedere legitimiteit van een vermeende/eventuele aanval ontnomen. Vanuit Rusland bezien, is het Westen de expantionistische agressor - en daarin hebben de Russen geen ongelijk.

Nee dus! | 15-01-22 | 14:39 | 11

@konjodebonjo | 15-01-22 | 15:35: Slechts een klein gedeelte van de bevolking, en pas nadat de EU ze in ruil daarvoor allerlei financiële beloftes heeft gedaan.
Verder is de bestuurscultuur daar zo door en door verrot, dat het vooral de elite is die elkaar het hok probeert uit te vechten. En iedere groep kiest daarvoor zijn eigen bondgenoot.

TheEgg | 15-01-22 | 16:05

@konjodebonjo | 15-01-22 | 15:35: NATO kan expliciet duidelijk maken dat het niet in het belang is van wereldwijde stabiliteit dat voormalige Warschaupactlanden bij NATO zouden komen. Gewoon niet doen.

Nee dus! | 15-01-22 | 16:55

@BobDobalina | 15-01-22 | 14:45: Van Baalen en die schuimbekkende Belg. Dat zijn de agressors. NATO kan gewoon duidelijk maken, ook/vooral aan de EU, dat uitbreiding ongewenst is.

Nee dus! | 15-01-22 | 16:58
▼ 8 antwoorden verborgen

Heeft Poetin teveel binnenlandse problemen?

El Rico Grande | 15-01-22 | 14:39

Als de kroegen dan maar weer open zijn !

klaas24 | 15-01-22 | 14:37 | 2

Wodka erbij?

SterF... | 15-01-22 | 15:13

Graag! <3 Wodka. Wel Pools

Nazdrowie | 15-01-22 | 21:03

Als die Poetin zo veel last heeft van die raketjes, dan haal je ze toch gewoon weg?

mrfreeze | 15-01-22 | 14:37 | 1

Hoi Gijp!

Graaisnaaiert | 15-01-22 | 16:16

Gezellige vrienden heeft Thierry

Ardbeg | 15-01-22 | 14:37 | 8

@RandyBiel | 15-01-22 | 15:10: Referendum over de EU grondwet, 61,5% tegen,1 juli 2005, werd een nieuw kaftje omheen gegooid en is nu het verdrag van Lissabon.

bijna_raak | 15-01-22 | 15:25

Onder het klussen deze helemaal geluisterd www.youtube.com/watch?v=nJIzabrB9uI&a... zo verhelderend.

Biden heeft zo een puinzooi gemaakt dat de behoefte aan een oorlog bij de democraten groot is. Ze moeten alleen heel erg uitkijken dat het niet té overduidelijk is dat ze er naar op zoek zijn en vinden.

Smeggel | 15-01-22 | 15:26
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Man-Bijt-Hond | 15-01-22 | 14:36 | 3

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl