Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Waterschappen zetten zich schrap voor opnieuw MILJOENENSCHADE door OLIEBOLVETTERREUR

Nee oliebol, dat vet moet niet door het riool

Het zijn barre tijden voor mensen die rond de Jaarwisseling ouderwets willen zeiken op alles. Het vuurwerk is al verboden, Sven Kramer rijdt magistraal, de AD Oliebollentest, die doorgestoken kaart is, bestaat niet meer en het darten wordt (al is het voor de laatste keer) gewoon uitgezonden door de geweldenaars die op RTL 7 aan Roland Scholten vragen of hij een verrassende wedstrijd verwacht. Maar gelukkig hebben de waterschappen iets gevonden om u over op te winden: oliebollenvet. Natuurlijk. Al die gierige types die de komende dagen de hardwerkende ondernemers van de olliebollenkramen des Vaderlands, die het in deze tijden al niet makkelijk hebben, de loef proberen af te steken met hun zelfgemaakte hompen vet, dumpen dan ook nog eens HUN FRITUURVET IN HET RIOOL. Dat is dus niet de bedoeling en het kost de waterschappen miljoenen aan oliebollenschade. Vet duur.  Maar goed, die miljoenen hadden ze ook kunnen gebruiken om dijken te bouwen zodat we niet meer bang hoeven te zijn voor de stijgende zeespiegel. Denkt u daar maar aan als u op 2 januari die kleffe appelbeignet van uw oom tegen heug en meug naar binnen schuift. Zalig uiteinde makkers. 

De enige oliebol die wij erkennen

Reaguursels

Inloggen

Vroeger kon je je diesel er nog op laten rijden maar nu blijft men er mee zitten omdat diesels ook nergens meer welkom zijn. Dat krijg je ervan.

Deflatiemonster | 27-12-21 | 19:43 | 2

Mijn diesel uit 2002 doet het er goed op. Ook op de afgewerkte olie uit beide klassieke motoren. Een mini afvalverwerking. Daar betaal ik graag mijn fijnstof toeslag voor.

slowpoke-htb | 27-12-21 | 19:53

@slowpoke-htb | 27-12-21 | 19:53: Heerlijk rustig gevoel die fijnstof toeslag voor een wetenschappelijk bewezen carcinogene brandstof, nadat ik zelf drie keer ernstige kanker heb overwonnen zou ik toeslag of niet, dat mijn ergst vijand nog niet aan kunnen doen.. Exhaust fumes from diesel engines do cause cancer, a panel of experts working for the World Health Organization says.

Smoelensmid | 27-12-21 | 22:04

Oliebollen, het nieuwe roken..... kan ook weer een betuttelterreurdramclubje tegenaangeplakt worden. Heeft de NPO al haar eerste stigmatiserende heropvoedingsdocu over oliebolbakaso's getoond aan demense???

Nederlanddraaitdoor | 27-12-21 | 17:00

Laat de waterschappen eerst maar eens kijken naar de duizenden liters olijfolie die de zandbak immigranten in de wc pleuren, maar nee hoor u met uw jaarlijkse oliebol krijgt de schuld, bij u is nl. makkelijker geld te halen.

kapt.Jerkoff | 27-12-21 | 16:54 | 2

Olijfolie stolt niet bij kamertemperatuur. Dat maakt het probleem toch wel een beetje kleiner.

Ivoren Toren | 27-12-21 | 17:43

@Ivoren Toren | 27-12-21 | 17:43: Gelukkig is er in het riool kamertemperatuur!!

kapt.Jerkoff | 27-12-21 | 19:13

Weet iemand waarom ik altijd na circa 8 tegels ineens niks meer kan plaatsen? F#cking irritant als je net lekker in een conversatie zit en ineens niet meer kan terugreageren. Ligt het aan het onlangs ontvangen zwitsalletje of is dat de restrictie als je geen donateur bent?

WibionFire | 27-12-21 | 16:52 | 3

Acht keer? Dan heb je nog geluk.

J.Cash | 27-12-21 | 17:30

U vindt het leuk en of nuttig om wat bij te dragen in de meningsvorming en ter vermaak van velen. Een bescheiden geldelijke bijdrage ter ondersteuning van dit belangrijke medium is daarom ook in uw eigenbelang.

Dr. Worstenbroodje | 27-12-21 | 18:00

Kijk als dat de oplossing zou zijn, zou t me niet uitmaken, goedkoper en makkelijker dan een psycholoog om de opkroppende frustraties en vooral verbazing te uiten. Maar als het na donatie nog altijd hetzelfde is, zou dat jammer zijn.

WibionFire | 27-12-21 | 19:09

Waarom niet de simpele oplossing:
Thuisbakken van oliebollen verbieden!
Of bij de bron aanpakken, verkoop van frituurvet verbieden!

Er zijn vast genoeg verklikkers in NL om dit te kunnen handhaven.

BekiekUtMoar | 27-12-21 | 16:46 | 1

Pfff het zou helemaal in het dat-mag-niet rijtje van mevrouw Kaag passen.

WibionFire | 27-12-21 | 16:49

Hop... even reclame maken voor alweer een nieuwe prijsstijging... Eerst voor te weinig water .... dan teveel .... nu hebben ze een nieuwe stok gevonden om ons te beroven...
Want hun nieuwjaarsborrel moet doorgaan....

Troyan horse | 27-12-21 | 16:35

Afval kost hier meer dan een euro per 2 kilo. Natuurlijk gooit iedereen dat frituurvet door het toilet, net als al het andere wat er doorheen past.

De overheid: steeds betuttelender en dommer...

Anoniemtje | 27-12-21 | 16:07

Ik drink het op. Geïnspireerd door de Film; 'Feed' (2005).

In-To-Graphics | 27-12-21 | 15:50 | 1

Of “A cure for wellness”

J.Cash | 27-12-21 | 17:32

Waarom weggooien, net als de oude motorolie met geforceerde luchttoevoer verbranden in de kachel om de werkplaats lekker warm te stoken.

Team_Infidel | 27-12-21 | 15:03

Terug in de fles; kan zo worden afgegeven bij de supermarkt.

Schriever | 27-12-21 | 14:49 | 1

Niet dus, bij heel veel supermarkten is dit niet in te leveren. Enige punt waar je het in mijn woonplaats kan inleveren is bij gemeentewerken.

Dan maar bij restafval...

Harvey2Face | 27-12-21 | 15:44

Het vet gaat, wanneer ik zin heb, in een fles, en de frituur de kliko in.
Ga alleen frituur kopen wat een ander al gebakken heeft, net zo makkelijk.

gato | 27-12-21 | 14:41

Afgooipunt is hier 25 km verder op, stem voor markwerking. De jeugd met een bolderkar achter de fiets deur tot deur en 1,83 c per liter inleveren op kosten van de waterschappen. Moet aan de streep toch schelen voor het waterschap. Iedereen blij!

Shadow112 | 27-12-21 | 14:39

Zelf oliebollen bakken? Kom op, hier om de hoek zijn ze bij bosjes te koop. Heel gemakkelijk ook. Die stank in huis blijft wekenlang hangen als je zelf gaat bakken. Wie doet dat nog?

ofarim | 27-12-21 | 14:36 | 1

Ik. In de garage, dus geen geuroverlast in huis, heerlijk warme bollen van superieure kwaliteit met voldoende krenten en dat tegen heel dragelijke kosten. De garage is door geopende raam de volgende dag prima te betreden en een week later ruik je er echt helemaal niks meer van.

Spie | 27-12-21 | 15:23

Gewoon wat vochtige doekjes er achteraan om de riolering schoon te houden. Toch?

Zack Hooi | 27-12-21 | 14:34

Okay, frituurvet zal ik niet meer doen.
Maar motorolie dan?

Stoned Hengst | 27-12-21 | 14:33 | 3

Heeft u niet ergens een geschikte greppel in de buurt?

bisbisbis | 27-12-21 | 14:48

Batterijen moet je wèl zes keer doortrekken.

bitterpete | 27-12-21 | 15:29

Dit wordt ongetwijfeld verboden, in 2023, als er fervente frituurkoningen tegenstribbelen misschien 2024. Als de fitguru's de schouders eronder zetten wellicht toch 2023. Asha zal er 2024 van maken. Ik hou het toch op totaalverbod op zelf frituren in 2024.

BBRDWR | 27-12-21 | 14:32

Zelf oliebollen bakken terwijl die je die handel voor een paar euro bij de oliebollenboer kunt halen.
Hoe verveeld kun je zijn als je zelf die troep gaat bakken?

Ichneumonidae | 27-12-21 | 14:28 | 5

@BBRDWR | 27-12-21 | 14:30: En dan op de schaatsen, snert/erwtensoep erbij, dan bijna koningsdag en koekhappen, nostalgisch....

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:33

@Ichneumonidae | 27-12-21 | 14:32: Maar je moet het ook in de garage bakken, niet in je keuken! Hetzelde geldt voor friet, kroketten en dergelijke en ook niet vaker dan eens per maand (al is dat meer om gewichtstoename te vermijden).

Spie | 27-12-21 | 15:27

Ik droog heel veel zelf gekweekte pepers. Die oliebollen komen daar nooit bovenuit.

bitterpete | 27-12-21 | 15:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Sporen volgen en frituurvet aangetroffen in de huisaansluiting dan (…).
Vul zelf maar verder in ambtenaren.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 14:26

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

Het frauduleuze luchtje rond biodiesel uit afgedankt frituurvet blijkt nog altijd niet opgetrokken. Twee grote inzamelaars, die bij horecagelegenheden het oude vet opkopen, bleken onrechtmatig samen te werken. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) legde hen boetes op van in totaal bijna 4 miljoen euro.
5 oktober 2021, 12:29

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:26 | 1

Mmh, serieus geld voor afval.
Ik ga denk ik zelf maar eens inzamelen.
Heb alleen geen auto die op diesel rijdt.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 14:28

Sinds wanneer is "riool" hetzelfde als milieu? Is dit nu een rioolcrisis?

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:21 | 1

Ja of een strontafvoercrisis, het is maar net in welke crisis Rutte IV genoeg reden ziet om iedereen weer extra geld uit de zak te gaan kloppen. Het zal wel gaan neerkomen op een torenhoge shittaks wegens de Vetcrisis van 2022.

Dutchbeaurouge | 27-12-21 | 15:05

Doe maar een lockdown wegens frituurvetoverbelasting.
Door de extra werkdruk kan waterschappen de dijken niet onderhouden, wil jij verantwoordelijk zijn als opa en oma verdrinken? Dacht het ook.

hetmoetdanmaar | 27-12-21 | 14:20 | 1

Laten we beginnen met zwemles. En een 3 daagse cursus traplopen voor bejaarden.

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:21

Behalve oliebollenellende denkt nu ook Boskalis na over vertrek uit Nederland.
www.telegraaf.nl/financieel/141655215...

Maar goed, eerst maar eens die oliebollen opeten.

theo-is-dood | 27-12-21 | 14:19 | 5

@VanBukkem | 27-12-21 | 14:23:
“ DEN HAAG (ANP) - Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis zou ervoor kunnen kiezen om uit Nederland te vertrekken. Topman Peter Berdowski van Boskalis zegt in een interview met De Telegraaf dat het bedrijf gedwongen wordt daarover na te denken als in Nederland qua internationaal zakendoen steeds meer wordt afgeweken van de Europese of internationale ontwikkeling.

In het interview werd hem onder andere gevraagd naar het vijandige politieke klimaat richting het fossiele bedrijfsleven. Berdowski zegt verantwoordelijk te zijn voor de continuïteit van de onderneming. Het schermen met een vertrek is volgens hem geen dreigement. "Maar het staat bij ons op de agenda, net als bij andere ondernemingen", aldus de topman.”

theo-is-dood | 27-12-21 | 14:29

@theo-is-dood | 27-12-21 | 14:29:
— Volgens de topman is het sentiment in de richting van fossiel veranderd. Dat komt volgens hem deels omdat een bloeiend bedrijfsleven als vanzelfsprekend wordt ervaren. "Maar ook door een gebrek aan kennis in de Tweede Kamer", aldus Berdowski. "Het zat er al aan te komen dat steenkool eruit ging, en we waren in een dialoog om op te schuiven richting duurzaam. Ik vind het zelf opmerkelijk dat gas, dat nu onderwerp is van een groot geopolitiek spel, nu op één hoop met kolen wordt geveegd."

Hij wijst er ook op dat er eerst geld moet worden verdiend alvorens in vergroening kan worden geïnvesteerd. "Onze investeerders snappen dat we tot 2050 in een jarenlange transitie zitten." Het bedrijf haalt nu circa een vijfde van zijn omzet uit dienstverlening aan de olie- en gasindustrie.—

theo-is-dood | 27-12-21 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang een zichzelf tendentieus ongefundeerd & nodeloos kwetsend noemend medium zich moraliserend kan en mag uitspreken over de eindbestemming van het vet waarin oliebollen worden gebakken is er nog hoop voor de mensheid.

isitsoornot | 27-12-21 | 14:18

Maarre, aangezien overal zwerfafval ligt en men ook bijvoorbeeld medicijnen door de plee spoelt, bedrijven chemische zooi in het (oppervlakte) water mogen lozen en drinkwater voor datacentra gebruikt wordt, sporen van drugsgebruik in het riool alsmede corona.... Moeten we ons druk maken over een paar individuen die frituurvet door het riool spoelen.
Recyclen helpt ook voor een groot deel niet omdat een groot aantal mensen het gewoon vertikt.
Succes met je campagne. Zelfde geleuter als met de vaccinaties.

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:15 | 2

Vet in het riool zou wel eens kostenbesparend kunnen zijn voor det waterzuiveraars. Veel medicijnen en andere drugs hechten zich uitstekend (zelfs alleen maar) aan vet.
Vet drijft op water. De dope residu daarin. Afscheppen dat vet en verkopen aan Organon die er vast met een of ander chemisch proces weer bruikbare medicijnen van kan maken. Creatief denken. Denk ik dan.

grapo | 27-12-21 | 14:29

@grapo | 27-12-21 | 14:29: Vet drijft niet op water als het zich heeft vastgezet op de rioolbuis... maar verder een uitstekend plan natuurlijk.

Zeurders | 27-12-21 | 18:23

De achterliggende oorzaak is luiheid.

Wijze uit het Oosten | 27-12-21 | 14:15 | 4

Mensheid

SterF... | 27-12-21 | 14:19

@Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:16: Asocialen. Lijkt het maar zo of worden het er meer?

theo-is-dood | 27-12-21 | 14:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dixie huren met de buurt, en daar je vet in flikkeren.

Jos Tiebent | 27-12-21 | 14:15 | 2

Rotie vetkliko in de voortuin, levert nog geld op ook

TDB | 27-12-21 | 14:29

Inzameling kun je inderdaad prima met de buurt organiseren, centjes in de pot voor de jaarlijkse BBQ. Is in ieder geval een soort van recycling dat nog ergens op slaat in tegensteling tot bomen verbranden.

Zeurders | 27-12-21 | 18:24

Thuis bak-verbod in 3, 2, 1...

Do-na-zi | 27-12-21 | 14:14 | 1

Dat zal de oplossing wel weer worden.
Lekker cashen weer voor de overheid.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 14:20

De HBO marketing kutjes van de waterschappen hebben ook hun minute of Climate fame door heel hip een bierviltjes onderzoekje te doen naar ''klimaatverrjjjanderrjjing en ecological footprrjiint''. Is die bullshit baan toch weer even levensvatbaar.

De Pilsvogel | 27-12-21 | 14:13 | 1

En daarna lekkejjj van je milieucentjes op vakantie naar een ver mogelijk oord.

Zeurders | 27-12-21 | 18:25

Gewoon in je dieselauto opstoken, wel tank voor drie kwart vol eerst.

Der Schnitzeljäger | 27-12-21 | 14:11

Je kan het ook rechtstreeks in de kliko donderen (niet als het nog heel heet is)...
Scheelt gehannes met het in een fles gieten.

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:11

BMI over de dertig is een enkeltje long-stay op de IC.

Wordt tijd om vet, zout en aangezoet eten als luxeproduct in de 21% BTW te gooien.

Feynman | 27-12-21 | 14:09 | 12

@Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:27: Met een BMI van 17 ben ik gelukkig geen IC klant.

Ing. eslapen | 27-12-21 | 14:28

En wat zou dat helpen denk je? ..... Spoiler..... Helemaal niets!

De jeugd in het voortgezet onderwijs wordt onder een constant bombardement aan reclames en tegenwoordig ook apps, games en challenges naar de Mc Donalds, Burger King, KFC, New York pizza of domino's gelokt om zich vol te stouwen met de meest ranzige troep. Reclame voor smaakjes zuivel, baby voeding waar meer suikers en zouten in zitten dan daadwerkelijke vitaminen. Schappen vol met bij gebrek aan kloppende smaaksensatie, met zout en suikers aangelengde pakjes, zakjes, prefab zooi en ander gemaksvoedsel.

Nederland is een land van functioneel eten, dat zie je wel aan onze eet cultuur of eerder het gebrek daar aan. Het moet snel op tafel, niet moeilijk zijn en het mag vooral geen smaak hebben. We koken/bakken alles kapot om het vervolgens door een mix van kwalitatief waardeloze specerijen, een roedel E nummers, emulgatoren, suikers en zouten te roeren om er smaak aan te geven en dan noemen we dat "Knor wereld gerechten, chicken tonight of boemboe"

Voedsel educatie, laten we daar eens mee beginnen. (de gemiddelde 6 jarige kan een cherrytomaat nog niet onderscheiden van een aardbei en begint te schreeuwen als er iets groens op zijn of haar bord ligt) Begin vroeg en leer kinderen wat gezond voedsel is en waar het vandaan komt en hoe je het op een goede manier met verse kruiden en specerijen bereidt. Daar win je op termijn veel meer mee dan belastingen invoeren in de hoop gedrag te beinvloeden.

normanius | 27-12-21 | 15:19

Overgewichtbelasting, dik worden weer een privilege voor de elite.

Zeurders | 27-12-21 | 18:26
▼ 9 antwoorden verborgen

Bij elke supermarkt die ik ken staat kan je je oude frituurvet/olie inleveren. Dat wordt vervolgens verwerkt tot o.a. bio-brandstof voor vliegtuigen. Het door de plee spoelen is onnodig.

ZOMG | 27-12-21 | 14:07 | 6

@El_Capitan | 27-12-21 | 14:24: Daarom zei ik ook "elke supermarkt die ik ken". Ik ga er naar niet zo heel erg veel maar daar kan het wel.

ZOMG | 27-12-21 | 14:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn er nog steeds geen elektrischebollen?

Mr_Natural | 27-12-21 | 14:05 | 3

Ze zijn geloof ik bezig met waterstofbollen.
Of bommen, dat weet ik niet meer.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 14:15

Er schijnen bolbliksems te bestaan, hoe ze smaken weet ik niet.

IosefTarasov | 27-12-21 | 14:16

Airgefryde bollen.

grapo | 27-12-21 | 14:18

Er zijn weinig dingen die ik echt smerig vind, maar oliebollen... bleeergh.

UnderTheDevil | 27-12-21 | 14:05 | 3

Probeer dan eens blauwe schimmelkaas.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 14:24

@Nostra da Mus | 27-12-21 | 14:24: Lekker! Glaasje port er naast.

H. Caulfield | 27-12-21 | 14:30

Sommigen bakken er niks van, maar met goed deeg en redelijk verse olie is het goed te doen.

Zeurders | 27-12-21 | 18:30

Shit. Een linkje naar Nupuntnl.
*Telefoon door wc spoelen doet* Oliebol!

grapo | 27-12-21 | 14:03

Dit is nog niets vergeleken met de 800 miljoen euro die de zorgbonus extra gaat kosten, hoogstwaarschijnlijk vanwege fraudeurs die onterecht zorgbonussen claimen.

Old_Spice | 27-12-21 | 14:03 | 3

Die betalen de waterschappen toch niet. Zal hun een zorg wezen

grapo | 27-12-21 | 14:07

@grapo | 27-12-21 | 14:07: Wat heb je aan een waterschap? Ik vraag dit voor overstroomd Limburg...

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:19

@Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:19: Lol. Jet schap met water bij de lidl is altijd leeg.

grapo | 27-12-21 | 16:06

Op zich ben ik best een lompe zak met van alles en nog wat. Maar ik ga geen rare troep in de plee of gootsteen dumpen. In mijn beleving zijn het ook geen mannen die dat doen. Mijn ex gooide een keer een wattenstaafje in de WC en trok door. Ik zag dat. En dat heeft ze geweten. Waarschijnlijk dus vrouwen die verantwoordelijk zijn voor die miljoenen aan schade.

Leptob | 27-12-21 | 14:03 | 5

@Zenzeo | 27-12-21 | 14:09: Tata steel. Die doen wel andere dingen met het milieu dan frituurvet in het riool.

Is dit nog nieuws? | 27-12-21 | 14:20

@grapo | 27-12-21 | 14:08: Ik heb een paar stokbroodjes gegeten met dat spul erop. Maar het stond mij totaal tegen. Misschien zat het probleem wel grotendeels tussen mijn oren. Zou kunnen. Dus heb het meeste in de vuilnisbak gedonderd. Wat ik zat te eten klopte niet met wat mijn gedachten verwachtten. Zoiets.

Leptob | 27-12-21 | 14:20

@Leptob | 27-12-21 | 14:20: Geheel en al begrijpelijk. Ik vind het nog stoer dat je iig wat heprobeert hebt. Ik zou het echt heel boos wegpleuren. Waaat! Geen vlees? Pfoei jumbo.

grapo | 27-12-21 | 16:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar kunnen ze dan van dat vet niet de dijken ophogen? Win - win!

Blote Bertus 2000 | 27-12-21 | 14:03

Teruggieten in de fles en bij de kabinetsmaatregelen een slokje nemen....

Ing. eslapen | 27-12-21 | 14:03

Heb er nooit zo veel aan gevonden, zo'n deegbal. #teamappelbeignet

SterF... | 27-12-21 | 14:02

Tip, haal de oliebollen een paar dagen eerder en gooi ze in de vriezer. Op de dag zelf gooien de meeste oliebollenbakkers teveel bollen per keer in het vet of ze verwisselen het vet niet op tijd.
Dan smaken de met zorg gebakken bollen uit de vriezer toch altijd beter.

BrulSpin | 27-12-21 | 13:57 | 2

Tip,bsk gewoon je eigen olibollen op oudjaarsdag. Kwaliteit kent geen tijd

TDB | 27-12-21 | 14:32

@TDB | 27-12-21 | 14:32: Afhankelijk van je skills op dat gebied, uitbesteden aan professionals is soms best slim.

Zeurders | 27-12-21 | 18:31

Ik vind Rutte meer een droog stuk zuurdesembrood. Niet te hachelen/dior te slikken/te verteren.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 13:54

Kan gewoon eenvoudig recycled worden door een paar BOA's.
youtu.be/zrv78nG9R04

Reebensteeltje | 27-12-21 | 13:53

Heeft Rutte zo’n last van roos?
Kupke d’r af dan, werkt gegarandeerd.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 13:53

Ik filtreer het altijd en daarna gooi ik het in mijn Mercedes 190D. Dat rijdt lekker zuinig!

zaaddodende pasta | 27-12-21 | 13:53

Vroeger, toen je oliebollen nog in de Ossenwit bakte had je een probleem.
Dat werd hard als het afkoelde.
Kreeg je bijna niet uit de pan als je het niet op tijd door het toilet spoelde.
Als je het in de klikko gooide dan vond je het in de zomer nog op de bodem.

Osdorpertje | 27-12-21 | 13:52 | 3

Wij maakten er van die vetboldingesen van voor de vogels.

grapo | 27-12-21 | 13:56

@grapo | 27-12-21 | 13:56:
ja, in een plastic bekertje vol zaad met een touwtje om het op te hangen.

Osdorpertje | 27-12-21 | 14:08

Inderdaad, tegenwoordig bakken we ze in (liquide) oliën. Meestal zonnebloemolie of -de goedkoopste olie op dat moment- slaolie. De naam olie zegt het al, blijft over het algemeen vloeibaar, in tegenstelling tot vet.

Ommezwaai | 27-12-21 | 14:11

Hier in Vlaanderen bakten ze de bollen in smout (reuzel) en oliebollen heten dan ook smoutebollen.

small_town_dude | 27-12-21 | 13:50 | 2

Ik heb een fant achterin de tuin. Die is gek op olie.

goedverstaander | 27-12-21 | 13:59

Reuzel. Dat smeerden we vroeger in ons haar toen er nog geen gel was.

VanBukkem | 27-12-21 | 14:20

Ronaldo; "[..] wanneer u die kleffe appelbeignet van uw oom tegen heug en meug [..]
.
Ja. Maar wat als kleffe appelbeignet niet van oom, maar van je aangetrouwde warmbloedige tánte komt?

chicago river | 27-12-21 | 13:50 | 1

Appelbeignet van een hete tante kun je eventueel eerst volblaffen - van oom ook natuurlijk als dat je ding is.

Zeurders | 27-12-21 | 18:32

Hartige bollen zijn prima te knagen.

_pacman_ | 27-12-21 | 13:45

Die professionele oliebollenbakkers gooien helegaar geen olie in het riool. Gebruikte olie is geld waard.

goedverstaander | 27-12-21 | 13:45 | 4

Ik bak de oliebollen altijd in de afgewerkte 15W40. Niet te vreten, maar dat geeft niet want ik eet geen oliebollen.

Bull-Sunnyboy | 27-12-21 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Ik haal mijn bollen gewoon bij de Lidl.....

Opblaas_boot | 27-12-21 | 13:44

Ik wacht wel op het recept van Wilderst.

BrutusBosch | 27-12-21 | 13:43 | 1

Inderdaad een van de betere rea-mensen.

hagelkruis | 27-12-21 | 13:45

Biodiesel gewoon een beetje bij de gewone diesel mengen en het scheelt weer een paar centen aan de pomp.

Reebensteeltje | 27-12-21 | 13:43

Het zijn vooral weer die Marokkanen die hun oliebollenvet door de gootsteen spoelen.

McSnor | 27-12-21 | 13:43 | 1

Niet oliebollenvet, maar wel andere meuk die ze bakken in olie.

Old_Spice | 27-12-21 | 14:06

Wat veul ergerder is, is die waggelende oliebolvetterreur uit Brussel die de hele dag klimaat-onzin loopt uit te kramen.

vliegende knorrepot | 27-12-21 | 13:43 | 3

Denk dat die een groter rioolprobleem veroorzaken dan die paar liter oliebollenvet.

Opblaas_boot | 27-12-21 | 13:46

Die gaat het riool genaamd Europa compleet naar de haaien helpen. Is inderdaad nog een tandje erger.

Nostra da Mus | 27-12-21 | 14:09

@Opblaas_boot | 27-12-21 | 13:46:

Bron: European Commission
Met het Europees Herstelfonds - door de Europese Commissie 'NextGenerationEU' genoemd - wil de Europese Unie de economische klap van de uitbraak van het COVID-19-virus opvangen. Het Herstelfonds heeft een omvang van 750 miljard euro, bestaande uit 390 miljard aan subsidies en 360 miljard aan leningen.

theo-is-dood | 27-12-21 | 14:24

Oliebollenvet is helemaal geen probleem.
Dat spoel je gewoon door de WC.
Voor zover het niet door de oliebollen is opgenomen en je het gewoon opeet.
Anyway, het grootste probleem met oliebollenvet is dat als je binnen bakt je hele keuken (inclusief het plafond) vettig wordt, Dus bak je buiten, in de tuin of op het balkon.

Osdorpertje | 27-12-21 | 13:42 | 6

@Osdorpertje | 27-12-21 | 13:54:
Nou ken ik een loodgieter die er heel anders over denkt. Het is dat hij er goed aan verdient maar in het andere geval kan u wel door de rioolpijp heen trekken. Om die te reinigen natuurlijk, niet om u iets duidelijk te maken.

IosefTarasov | 27-12-21 | 14:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Kunnen die dingen niet gewoon in de airfryer gebakken worden?

van stampij | 27-12-21 | 13:41 | 3

Goed punt

LJBrinkhorst | 27-12-21 | 13:50

Lekker beslagje maken met krenten, rozijnen en stukjes appel.
Holtes van muffinvorm invetten, flinke eetlepel beslag in elke holte, ca. 25 min. in de oven van 200° C bakken, poedersuiker erover, klaar.
Zo kan je ook hartige bollen maken trouwens.
Centjes voor dit advies graag storten op rekening van GS.

LoesjeP | 27-12-21 | 14:03

Airfryer is leuk, maar ik ga weer een echte vetbak aanschaffen. Niks is beter dan friet uit het vet. Datzelfde geldt voor kroketten, bitterballen, frikandellen, en alle andere frituursnacks. Vraag maar aan Nonkel Frituur.

Old_Spice | 27-12-21 | 14:08

En wéér wordt heel Nederland aangesproken waar in werkelijkheid voor 90% de krachtige flat/wijk-afvoeren dicht slibben.

hagelkruis | 27-12-21 | 13:39 | 3

Precies, foei met ons!

pibasso | 27-12-21 | 14:21

Precies, voornamelijk een Vogelaar-dingetje idd.

IosefTarasov | 27-12-21 | 14:23

Gewoon teruggieten in de fles en in de container gooien. Kloar.

Opblaas_boot | 27-12-21 | 13:39 | 1

Wel eerst kloaren dan.

Zeurders | 27-12-21 | 18:33

Appelflap met krenten, vreselijk smaakten die. De Oliebol was wel lekker maar na 2 bollen ontplofte men eigenlijk al en toen lagen er nog 12 op de schaal.

van Oeffelen | 27-12-21 | 13:39 | 2

Oliebollen met krenten en poedersuiker zijn mijn favoriet.....

Opblaas_boot | 27-12-21 | 13:43

Die twaalf hebt u uit pure naastenliefde en medemenselijkeheid (ja, twee moeilijke woordjes, goed lezen) ook maar verorberd? Die oprispingen daarna blijven maar komen he?

dathoujetoch | 27-12-21 | 14:43

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen