Feynman en/of Feiten – Het dilemma
De hamvraag of onze dalende besmettingscijfers een stilte voor de storm zijn, kunnen we niet rustig afwachten. Het is al code zwart
Net op het moment dat de ziekenhuizen vol liggen, mag het OMT & Kabinet een inschatting doen over het verloop van omikron. Nederland zat 6 december al op 24% omikron (figuur4). Een totaal gebrek aan reservecapaciteit blokkeert zorgvuldige besluitvorming. Het OMT kon alleen adviseren tot een totale lockdown om de boel “gecontroleerd” te laten uitbranden. Pure armoede dankzij eerder falen.
Onze politici moeten een keertje stoppen met om de hete aardappel heen te draaien. Er is een ontzettend simpel duivels dilemma: Nemen we afscheid van geestelijke gezondheid, onze kenniseconomie en ons sociale leven, of nemen we afscheid van fysieke gezondheid, een vrij grote groep ouderen, kwetsbaren en mensen met overgewicht? Een juiste keuze bestaat niet meer.
We blijven nu al twee jaar hangen in een soort vagevuur van angst. Politici hebben geleerd bij een moreel dilemma net zo lang intern te navelstaren totdat externe medici of ingenieurs een oplossing souffleren, en daarmee hun probleem vanzelf verdwijnt. Ik maak geen geintje, het trolleyprobleem is de hoeksteen van academische ethiek. Helaas gaat een makkelijke oplossing niet komen.
De hamvraag of onze dalende besmettingscijfers een stilte voor de storm zijn, kunnen we niet rustig afwachten. Het is al code zwart. IC-gebruik is in Zuid-Afrika met 36% gestegen in een week. Nu ben ik voorstander van een miljard per jaar uitgeven aan de verdubbeling van IC-capaciteit, maar zoiets kost jaren, geen weken. Bovendien kost opleiden capaciteit die er simpelweg allang niet meer is.
Update: 22:00 uur geweest. Verzamelen in Cafeetje
Situatie vorig jaar 18 december. Toen hadden wij DEZE ACTIE voor Onze Ondernemers. Kaartje 2021 bij Innouveau
Eerste resultaten van Imperial College London wijzen op vergelijkbaar ziektebeeld, beperkte bescherming oudere vaccinatie of genezing, boosteren geeft betere resultaten. Kinderen blijken verhoudingsgewijs de meeste corona te hebben, vaccinatie geeft halvering, 80+ ligt bijna niet op de IC en oude antistoffen werken slecht tegen omikron vanwege andere stekels (slide 7, 8, 12 & 28).
Maurice de Hond mistte het feit dat besmettingscijfers voorlopen op alle andere. Hij berekent wel alvast een IFR door het aantal slachtoffers in Zuid-Afrika te delen door het aantal besmettingen. Zieken hebben daar nog niet eens de tijd gehad om aan corona te overlijden. De gegevens in de noemer lopen dan weken voor op de teller, dus valt de breuk nog veel te laag uit.
Kritiek planbare zorg is nog steeds bijna volledig afgeschaald. We blijven reguliere en inhaalzorg steeds verder uitstellen. De groep die vanwege de coronacrisis korter leeft of sterft, zonder corona te hebben, groeit. De groei van indirecte sterfgevallen vervolgens gebruiken om directe sterfgevallen te bagatelliseren, lijkt me niet bijdragen aan een oplossing.
Het kabinet wil de bevolking zo snel en zo vaak mogelijk vaccineren, nam die beslissing laat en deed de uitvoering nog later. Het kabinet investeert niet in eigen productie van vaccins of instandhouding van vaccinatie-infrastructuur. Supply-chain-management, strategische voorraden en eigen productie ontbreken. Evenals het besef dat vaccinatie een cruciaal hulpmiddel is, geen wondermiddel.
Gemeten in euro's “groeit” de economie, mede door 90 miljard coronasteun. Onze koopkracht daalt. Rutte 4 gebruikt inflatie als sluipmoordenaar om te bezuinigen op zorg, onderwijs en ambtenaren. Bij gebrek aan volwaardige inflatiecorrecties leveren deze verplegers en docenten een half maand salaris per jaar in. 75 miljard gaat een bazooka in, waarvan 52 op de pof.
Moeilijke oplossingen voor woningbouw, infrastructuur of energietransitie mogen miljarden kosten, maar het technisch personeel is er niet. Human resource management en talentontwikkeling is zo ongericht geweest, dat we permanent te weinig medici, technici en docenten zullen houden. Dit is niet alleen een coronacrisis, zie hier de rekening van decennia opleiden voor een uitkering.
De loonkloof tussen primair en secundair onderwijs wordt gedicht. Wat ik uiteraard de leerkrachten van het basisonderwijs gun. Dit geeft aardig wat docenten die met een aanvullende bevoegdheid lesgeven in de onderbouw van het voortgezet onderwijs een reden om terug te keren naar hun oude baan in het basisonderwijs, het kost hun immers niets. Het voortgezet onderwijs zal leeglopen.
De echte loonkloof, die tussen het onderwijs en de rest van de arbeidsmarkt doen we niets mee. Erger nog, die loonkloof wordt dankzij inflatie enkele procenten groter per jaar. Dat zijn weken salaris die verdampen. Lonen zijn dankzij een CAO landelijk gelijk, kosten zoals wonen of vervoer zijn dat niet. Die leegloop zal zich concentreren in de grote steden. De markt is meedogenloos.
Hetzelfde effect zagen we ook al na het vorige kanonschot van Rutte & Slob. Het Nationaal Programma Onderwijs gaf normale scholen miljarden om zwakke scholen leeg te kopen. Als het totaal aantal docenten gelijk blijft, dan geeft extra budget alleen een verschuiving van problemen. Het dringt maar niet door dat je fiatgeld kunt verzinnen, maar personeel moet verleiden en opleiden.
Een pandemie was niet alleen voorspeld, het was gezien de bevolkingsgroei en reislust een gegeven. Bedrijven kijken naar kwartaalcijfers, politici naar de volgende verkiezingen, de visie op de lange termijn is zeer zwak, zeker qua studiekeuzes. Rutte 3 en Rutte 4 lenen bizarre bedragen om eerdere fouten met behulp van nieuwe technisch of medisch opgeleide gastarbeiders te herstellen.
Geld lenen is een gebrek aan echte keuzes. De coalitie kiest zelfs datacenters voor hersenloze sociale media boven akkerbouw, energiezuinigheid en woningen. Twee maanden terug gaf KPMG al aan dat sturen op maximaal gebruik van IC-capaciteit averechts werkt. (PDF). Juni 2021 waarschuwde KMPG voor het stuwmeer aan uitgestelde ziekenhuiszorg. Gezondheid is geen basisrecht, maar een luxe.
De kabinetten Rutte struikelen over de ene na de andere oude keuze.
Reaguursels
InloggenZeker is het code zwart huisartsen krijgen extra instructie hoe mensen met ernstige corona zolang mogelijk thuis te verzorgen.
Inclusief zuurstof en medicatie die ze in het ziekenhuis krijgen.
Thuis houden en als het echt niet meer gaat pas insturen.
"Kerken mogen hun eigen regels bepalen"
www.welingelichtekringen.nl/geen-cate...
Waarom????
Waarom? Vrijheid van godsdienst. Dat beginsel overstijgt alle andere belangen, inbegrepen het recht op een gezond leven.
Jammer hoor. Overduidelijk is dat CFR in Zuid Afrika daalt. Als een baksteen. Ik vind bovenstaand artikel geenstijl onwaardig. Waarom? De diepgang ontbreekt op de belangrijkste punten. De aangehaalde beargumentatie dat er te weinig tijd verstreken is slaat kant nog wal. Tenzij het ziektebeeld drastisch is verandert. Dat is iets wat we gaan zien komende 10 dagen. Maar dat ondersteund het pleidooi allerminst.
En toch gloort er ook licht aan het einde van de tunnel. Er komen steeds meer pillen op de markt die het virus in een vroeg stadium afremmen zodat je er niet meer door in het ziekenhuis hoeft te belanden.
Als het schip in de fik staat gebruik je de reddingsboten, maar ook zwemvesten en al het andere waarmee iemand zich kan redden. Je zet ALLE middelen in. Als het op is, is het op. En je noodsignaal deed hulptroepen jouw kant opkomen. Solidariteit, dat is in de huidige aanpak niet te ontdekken, wel de opgetuigde splijtzwam die ook de variant na Omicron niet zal voorkomen.
Die pillen komen voorlopig echt nog niet. Daar kan je geen QR code aanhangen.
Ja maar, die pillen zijn een experimentele test ze hebben in die tijd nooit kunnen onderzoeken wat het lange termijn effect is.
Dus nee.
Toch alleen die van Pfizer? De rest zal sowieso geblokkeerd worden. En van die Pfizer club wil ik echt niks meer hebben.
@Snap_het_ook_niet | 18-12-21 | 22:36:
Die pillen zijn er al, en mogen in noodgevallen ook ingezet worden. Maar echt gebruiken om de coronapandemie onder controle te krijgen kan natuurlijk pas nadat het verdienmodel maximaal is uitgeknepen.
De huidige onmacht lijkt dus een gevolg van jarenlang slopen en bezuinigen. Voor nu zijn we de klos, maar deze politieke onbenullen zouden dan tenminste *nu* een tienjarenplan moeten verzinnen om de situatie op lange termijn weer onder controle te brengen. In plaats daarvan proberen ze met pappen en nathouden hun politieke loopbaan veilig te stellen. Hun grootste angst is om in beweging te moeten komen. Van Rutte IV hoeven we niets te verwachten, van Rutte V en VI ook niet. Denk eens verder vooruit dan vier jaar. Misschien zien ze het licht dan.
**De huidige onmacht lijkt dus een gevolg van jarenlang slopen en bezuinigen**
Vraagje, voor hoeveel is er dan bezuinigd?
Het bezuinigen valt misschien nog wel mee. Probleem is dat Rutte al het geld voor de zorg uitgeeft aan nutteloze (micro) managers in ziekenhuizen en bij zorgverzekeraars. beleid adviseurs, bij ministeries, consultants etc. Die om hun “nuttigheid” te bewijzen allemaal nieuwe regeltjes en systemen verzinnen. Daar komen dus ook allemaal parasieten op af die tijdens luxe conferenties in Las Vegas al die systemen verkopen. Dit leid er toe dat een verpleegkundige de helft van hun tijd bezig is met administratie om het bovengenoemde D’66 electoraat te plezieren.
Het is gezellig druk bij het darten in Engeland. Daar wel. Hier doen we aan intensieve menshouderij. Allemaal ophokken, vervolgens drie spuitjes geven (of nog meer) en dan denken dat je iets goed doet voor de volksgezondheid. Resultaat: een nog zwakkere populatie voor het volgende virus(je)
Twinturbo is de übermensch waar we op gewacht hebben.
Opleiden kost jaren… ja en? De crisis duurt nu ook al jaren, in die tijd had er best een crisisziekenhuis opgezet kunnen worden.
Er zijn duizenden weggesanneerde mensen uit de zorg. Er zijn duizenden weggegaan vanwege overwerk, weinig loon, onregelmatig werk etc. Allemaal binnen 1 week op te lossen. In slotervaart staat een failliet ziekenhuis leeg. Na de café brand in volendam is daar in een half jaar een ziekenhuis uit de grond gestampt. Onwil of onkunde of beide is het nu. Niet onmogelijkheid.
Precies. En dan opzetten onder. De medische dienst van defensie die goed zijn in crisis zorg. Zolang je al die micro managers van de zorgverzekeraars die allemaal belangrijk willen zijn en ambtenaren van het ministerie weglaat kan het snel gaan. Ik gok dat er dan ook veel verpleegkundigen daar graag zouden willen werken. Zorg eerst administratie later
Heerlijk die lockdown. Dat zal die sukkels leren die zo nodig de hele dag altijd op elkaar moeten kruipen.
We zijn eindelijk een keertje de eerste met strenge maatregelen!
Hoezee!
Waar ze misschien zich meer zorgen over maken is een mutatie van omicron die wel gevaarlijk is.
Dan heb je een snelle verspreiding van een ziekte die veel ziekenhuisbezetting geeft,
Dan kun je je kankeroperatie of hartoperatie helemaal vergeten.
maar als je zo ziek bent dat je naar het ziekenhuis moet, dan begeef je jezelf niet in het "openbare" leven. Dan kan je besmettelijker zijn maar als er niemand om je heen is om te besmetten dan is een niet ziekmakend virus effectiever.
@pieterS | 18-12-21 | 22:11:
Helaas zijn er nog steeds mensen waaronder politici die zeggen dat het maar een griepje is.
Ondanks de zware overbezetting in ziekenhuizen en verpleegkundigen die het niet meer trekken.
En doden die vallen door uitgestelde zorg.
Dus die gaan vrolijk door met feestvieren en samen klagen over rutte.
@pieterS | 18-12-21 | 22:11: Een virus is geen denkend wezen. Het is eigenlijk niet eens iets wat leeft. Het neemt ook geen beslissing van kijk op deze manier kan ik beter overleven. Dus dodelijker of minder dodelijk is alleen maar toeval. De pest bacterie die een derde van de Europese bevolking heeft uitgeroeid zo rond 1340 heeft echt niet eerst een vergadering gehouden over de dodelijkheid. De Spaanse griep heeft er ook niet eerst een seminar over gehouden.
De oplossing is uiterst simpel.
Ben je ernstig ziek van Corona, maar heb je geen QR code. Jammer dan, maar dan kom je op de wachtlijst te staan totdat er plek voor je is in het ziekenhuis. Probleem opgelost!
Hear hear.
Dan kunnen ze die codes maar beter erg schaars maken. Want anders helpt het niks.
hint hint, oversterfte gezien? Mensen komen niet in het ziekenhuis maar sterven thuis. met of zonder die QR. petrus staat bij de roltrap. (Up or down)... thats the question.
@pieterS | 18-12-21 | 22:13:
We moeten nu toch in lockdown omdat ze bang zijn dat de ziekhuizen het niet aankunnen. Dus als je dan begint de ongevaccineerden op een wachtlijst te zetten totdat er wel plek voor ze is dan is dat probleem toch opgelost. Dat heeft verder toch niets met oversterfte te maken?
Yup, rest open.
Door technische beroepen sinds de jaren 50 onder te waarderen financieel én beroepsmatig gingen jongeren massaal niet/technische scholingen doen met als resultaat coaches, psychologen, kantoor beroepen en een hele rits beroepen waarvan je alleen A4tjes op een bureau hoeft te verschuiven. Dus geen loodgieters, timmerlieden, stratenmakers, betonvlechters, schoonmakers, enz.enz. meer.
Ontzettend kortzichtig inderdaad.
Dat!.
Complete beroepen vragen om een goede samenwerking tussen hoofd, hart en handen. En handen, die zijn misschien nog wel het meest belangrijk, want die staan voor 'doen'.
"Nederland gaat op slot", aldus persco OpperPipo mark. Volgende week echter lezen we weer dat de omvolking onverminderd is doorgegaan met duizendzoveel, kosten iets van 600.000 per hoofd. Het schlemiele hoofd der sNeerlands regentikoze blaatkliek laat de mensen in dit land ongegeneerd leegroven, in plaats van het werkelijk op slot te doen.
Geen disclaimer 'Geldt niet voor leden Konk.huis'
Prikken heeft geen zin hebben we al gedaan , nu geen booster. Die ook weer niet werkt. Stop deze waanzin.
Ik (wij) hebben weinig keuze. We zijn dor hout. Boven de 60 en zij zwaar gehandicapt. Ik verrot immuun systeem. Wat moeten we doen? Niet nemen? Kan ik die verantwoordelijkheid voor haar dragen? Wat als ik wegval? Die booster doet dan ook weer geen kwaad dus waarom niet in ons geval. Zelfs een normale griep kan voor ons al fataal zijn. Dus ik blijf prikken omdat ik een verantwoordelijkheid heb voor haar.
Ik begrijp werkelijk niet waar u het vandaan haalt dat vaccineren niet helpt.
Dat klinkt allemaal heel zwart wit en een beetje emotioneel; Prikken had veel zin, heeft nog steeds zin, en een booster met de huidige vaccins geeft je weer een flinke dot antilichamen. En dat allemaal gratis en met lage risico's. En de vaccins zijn nog niet eens aangepast, iets wat een sterk punt is van de mrna techniek.
Niet prikken, ok jouw keuze. Onzin verkopen = deel van het probleem.
@Zapata10 | 18-12-21 | 22:09: Beste Zapata, doe wat het beste is in dit geval voor jou/jullie. Stop met tweestrijd, stop met getwijfel. Ga die prik halen al helpt het maar voor 50%. Schaden kan het jullie niet en alle beetjes bescherming zijn meegenomen,....toch? Doen man en sterkte met je leven.
@Zapata10 | 18-12-21 | 22:09:
Troost u met de gedachte dat een besmetting ook voor mij fataal kan zijn.
De effecten van de eerste wereldwijde lockdowns gaan we volgend jaar pas echt voelen. Hyperinflatie ligt op de loer terwijl de financiële instituties bij hoog en laag blijven beweren dat de prijsstijgingen slechts van voorbijgaande aard zijn. De transportwereld schudt op haar grondvesten, de prijzen zijn daar tot 20x over de kop gegaan en dat blijft aanhouden tot in het komend jaar. Een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs wacht ons binnen de EU als in februari nieuwe wetgeving van start gaat. De krankzinnige prijzen die momenteel betaald worden voor electronische componenten en grondstofprijzen die over de kop gaan zullen niet meer opgevangen kunnen worden in de marges van ondernemingen en onvermijdelijk doorberekend gaan worden in consumentenprijzen. Tekorten en lange vertragingen binnen supply chains zorgen voor nog hogere vraag (bedrijven willen voorraden aanleggen) wat weer zorgt voor nog meer vertraging. Een vervelende feedback loop. Stilte voor de storm wat betreft corona valt straks in het niets bij de huidige stilte voor de perfect storm in de wereldeconomie. Ik snap wel waarom Rutte zich niet wil wagen aan een voorspelling voor 2022, het wordt een lelijk jaar.
Hoop niet dat je gelijk krijgt, maar er zijn teveel neveneffecten van alle maatregelen. Tijdens de pandemie ook 30% meer drugsdoden bijvoorbeeld in de US omdat mensen naar zwaardere middelen grijpen. Er zijn veel ondernemers in NL die dit jaar niets verdiend hebben, amper quite draaien en nu worden de weken waarin nog wat goed gemaakt kan worden ook stilgelegd. Ja, er zullen wel weer regelingen komen, maar dat hollen en stilstaan is als file rijden op de snelweg, je holt achter de feiten aan.
Triest, maar hoogstwaarschijnlijk waar.
Is de olifant in de kamer al benoemd?
Van Dissel is meerdere keren benoemd.
Je bedoelt Bruls?
@Cunts-en-kitsch | 18-12-21 | 21:57: Bruls was inderdaad in Nieuwsuur
De stijging die Maurice aangeeft mbt IC in Zuid Afrika, suggereert een andere uitkomst als in dit stuk wordt bedoeld.
Deze lockdown is politiek:
Dit is zodat het oude kabinet nog even een onpopulaire maatregel kan nemen, en straks het nieuwe kabinet een goed nieuws show kan gaan spelen.
Dit is zodat er straks geen weerstand is tegen 2G, want dat is dan 'de enige weg uit deze lockdown'.
Doel is dat mensen straks smeken om 2G. Dat is het enige doel.
1G. De optie "genezen" gaan ze ook schrappen. Let maar op, gebeurt nu al in Wales.
@C1O2 | 18-12-21 | 21:59: Dat is geen 1G, maar vaccinatieplicht. Die dus niet helpt
Inderdaad, Ff een paar interviews spinnen op straat en dan weten we weer wat Nederland wil.
Ja ik denk ook dat er hier een reden voor is . Heel triest dat je zo met bevolking omgaat. Het gaat hun ook niet om bevolking maar controle over de bevolking stop met deze mensen. Drama voor sport en gezondheid. Mensen onthouden van sport is tribunaal waardig. Waar zijn de sportbonden aanklacht indienen tegen het onderhouden van de lichamelijke gezondheid.
@antfukker | 18-12-21 | 22:00: Dat iets niet helpt is natuurlijk geen reden om iets niet te doen. Mondkapjes helpen ook niet.
@antfukker | 18-12-21 | 22:00: Vaccinatieplicht. Ja, de EU fabuleert er ook al over.
En er was wel geld voor een schilderij...
Investeringen van het koninkrijk.
Ik voel me nu toch wel als Hans Teeuwen. Ik had leuke plannen, ik verheugde mij erop. Streep erdoor. Het is gewoon niet leuk meer.
Maar je hebt ons nog, de guurders.
Met je lul in de lockdown... La la la la laa
@Duwbak_Linda | 18-12-21 | 21:49: Maak het nou nog niet erger!!!1!!1!
Maak je eigen cocktail party, wel allemaal zelf opdrinken.
@Sitting_targets | 18-12-21 | 21:50: Groepsknuffel!!
@Duwbak_Linda | 18-12-21 | 21:51: Nou, dank je. Ik wens elke reaguurder ook een beetje plezier toe in deze tijd.
@Sitting_targets | 18-12-21 | 21:56:
Deze virtuele plek is best belangrijk voor me. Ik vermoed dat ik hierin niet alleen ben.
@Duwbak_Linda | 18-12-21 | 22:02: Waar zit 'm dat in? Ik kan je humor wel waarderen trouwens. Zo heb je hier trouwens nog wel een paar mensen.
@Sitting_targets | 18-12-21 | 22:09: Het is een vrijplaats.
@Duwbak_Linda | 18-12-21 | 22:12: Ja, dat is het. Beetje jammer dat dat niet voor de gehele maatschapij geldt. Als ik denk aan de woke sessies van het bedrijf waar ik werk. Je kunt er niet zeggen wat je echt denkt. Ik vraag me wel eens af of we zonder GS al volledig in een Mao-dictatuur zouden leven onderhand.
@Sitting_targets | 18-12-21 | 22:17: Het is waardevol.
"Nemen we afscheid van geestelijke gezondheid, onze kenniseconomie en ons sociale leven, of nemen we afscheid van fysieke gezondheid, een vrij grote groep ouderen, kwetsbaren en mensen met overgewicht? Een juiste keuze bestaat niet meer.'
En, wat zou jij kiezen Feyman?
Hellup, 36% klinkt enorm. Absoluut vind ik 't dan wel weer meevallen, van 308 naar 420 en dat is het totale aantal patiënten op de IC, staat nergens dat dat door of met of zonder corona is.
Ook getapt dat je de disclaimer er even hebt afgeknipt: "veel kleiner dan de factor 2 tot 2,5 wekelijkse stijgingen van het aantal patiënten in een regulier ziekenhuisbed".
Tip,.. men kan op de RIVM site vinden hoeveel er wel en niet gevaccineerd zijn.
Altijd ingezet op technische beroepen, vooruitzien kun je leren
Mijn vader heeft mijn broer en mijzelf ook vanaf jongs af aan richting de techniek geduwd, daar ben ik hem nog altijd dankbaar voor.
Overlijden hoort er gewoon bij he... Gebeurt ons allemaal. Ik hoop alleen voor iedereen die er aan toe is dat het geen lijdensweg wordt met steeds minder lucht in de longen.... Stikken in je eigen longvocht is geen feestje...
Ok bedankt voor de informatie
. Was origineel reactie op andere post
Ken inmiddels een aantal die behoorlijk ziek zijn geweest (waarvan 1 long covid). Het is inderdaad geen feestje. Alsof Dementors alle leven uit je zuigen. Wees gewoon voorzichtig.
-relativering: een golfclub bestaat voornamelijk uit senioren. Maar toch. Let's be careful out there.
Merk je niets van. Zuurstof daalt en je glijdt vanzelf weg in een delirium en daarna een coma. De periode daarvoor als je nog kan vechten is veel erger. Want je weet dat je het gevecht verliest.
De best onderbouwde theorie lijkt overigens te zijn dat omnicron is ontstaan in een muis. De vraag is dan of dat wellicht een laboratorium muis is geweest? t.co/5T8SJA4Sr9
Omega zal dan wel van olifanten komen.
Chinese studie. Sorry ik pas. Laat ze eerst maar eens open worden over het origineel
@Snap_het_ook_niet | 18-12-21 | 21:36: Vandaar dat ik ook zeg laboratorium muis. Want het lijkt op basis van wat mijn favoriete online specialisten zeggen een bizarre variant die eigenlijk niet te verklaren is (zijn meest nabije verwant is al dik een jaar uitgestorven).
@Snap_het_ook_niet | 18-12-21 | 21:36: waar komt de griep vandaan?
@C1O2 | 18-12-21 | 21:44: Bret en Heather toevallig?
@nikolaos | 18-12-21 | 21:52: Nee nee, zelfs mensen met maskertjes in hun profielfoto. Die lijken me toch boven elke vorm van kritiek verheven.
mobile.twitter.com/VBruttel/status/14...
Het pingpongt (raar werkwoord) wat heen en weer, maar deze Feynman geef ik vijf reedten.
Oud gezegde: “The flew is the old mens friend”. Maar twee jaar incontinentieluier en of tafeltje tikken kan natuurlijk ook. Niet leuk, maar zo zijn we geprogrammeerd.
Flew? Wasda?
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:33: Flu... = influenza (griep dus)
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:33: sorry: Flu
Ik ga straks effe naar Nieuwsuur kijken. Ben benieuwd wat ze er daar van zeggen. Ik gok dat de strekking van het verhaal is dat we geen andere keus hadden.
Dat zei je net ook al.
Met je linker- en rechteroog?
@HebjeHemweer | 18-12-21 | 21:28: 21:23 met het linkeroog. Dat werkte niet dus vanaf 21:24 verder met het rechteroog.
"Het kabinet doet eindelijk wat het al lang had moeten doen."
Tadaaa.
Ik ga straks effe naar Nieuwsuur kijken. Ben benieuwd wat ze zeggen. Ik gok dat de strekking van het verhaal is dat we geen andere keus hadden.
We bouwen en onderhouden dijken voor waterstanden die eens in de paar honderd jaar voorkomen. Waarom is onze medische infrastructuur dan niet voorbereid op pandemieën die statistisch gezien vaker voorkomen?
Wacht maar tot er weer een keer een dijk doorbreekt dan blijkt Rijkswaterstaat net zo incompetent als het rivm
Omdat u en ik daar niet voor willen betalen.
Volgens een intellectueel (hoewel niet afgestudeerd en knorrig en geen echte uni), is het antwoord: marktwerking. Dat is christendom in de praktijk, naastenliefde is lastig en kost geld.
Het OMT is, net als veel andere zaken, iets waarop Rutte alles kan afschuiven mocht stront de ventilator raken. "Ja we volgde alleen maar hun advies op"
Ps mijn shop blijft gewoon open.. Wel mondkapje graag..
Bordeel?
@jaja | 18-12-21 | 21:22:
Shoppa.
Dat was wel effe spannend ja. Maar goed, de sportscholen gaan dus dicht, maar de koffieshops blijven open. Ik kan hier eigenlijk alleen nog maar om lachen.
Corona is een chinees wapen tegen de rest van de wereld. We worden verslagen door onze eigen westerse idealen; persoonlijke vrijheid, vvmu, democratische besluitvoering. Daarom reageren we halfslachtig en krijgen we het virus niet onder controle. Ondertussen vernietigen we onze economie die na ruim 10 jaar geld bijdrukken, overmatigi immigratie van kanslozen en toemende politieke polarisatie al langdurig aan de hartlongmachine lag. Nog een jaar zo door en de patient is dood.
Maar het is geen chinees wapen gelukkig.
Meer tegen hun eigen vergrijzende bevolking maar het pakte verkeerd uit en daarna logen ze keihard tov de wereld om niet in de malaise alleen te hoeven delen. De globalisten en multi miljardairs keken vervolgens verlekkerd toe hoe ze de westerse wereld meer Chy-na konden krijgen. Met groot succes.
Daar zit geen woord Chinees tussen
Ik begrijp deze gedachtegang.
Blabla
Vervang in je betoog China met Saudi Arabië en corona met islam. Wat een generiek geleuter zeg.
Het afscheid nemen van onze kenniseconomie zie ik niet zo. Ja, enige vertraging zal zeker plaatsvinden maar afscheid?
Met dank aan iedereen die de afgelopen jaren op (extreem) rechts heeft gestemd. Dankzij hun kortzichtige, louter econimisch gestuurde beginselen, is ons zorgsysteem tot op het bot uitgekleed en kunnen we geen enkele vorm van crisis (meer) aan. Dat herstellen kost jaren. Aan opleidingen, creeeren van capaciteit, het daadwerkelijk oprechts belonen van onze zorghelden (m/v), en het intomen van onze medisch specialisten die het liefst allerlei - goed betaalde - onzinbehandelingen uitvoeren. Een grote schande voor een welvarend land.
VVD/CDA/D66/CU is niet rechts. Definieer rechts. Rechts van chairman Mao?
@Graaf_van_Hogendorp | 18-12-21 | 21:15: geen van deze 4 is links in ieder geval.
@zeeman73 | 18-12-21 | 21:19:
Dat klopt ook ja.
Wartaal. En we hebben nu het meest linkse kabinet in de pijplijn sinds Den Uyl. Wynia : www.wyniasweek.nl/?gclid=Cj0KCQiAqvaN...
@Zwizalletju | 18-12-21 | 21:24:
Zou ze ook niet links noemen. Globalistisch, corporatistisch en kleptocratisch. Niet links of rechts maar recht naar totalitaire collectivistische dictatuur.
Loofer79 | 18-12-21
Als er één aan de uitkleding van (o.a. !!) de zorg meegewerkt heeft is het de PvdA wel. Zie ook nu weer stemmen voor data centre Zeewolde.
@Zwizalletju | 18-12-21 | 21:24: Gaat niet over vandaag maar over wat er de afgelopen decennia is verwoest.. Korte termijn denken/reageren in deze is zo niet zinnig....
Kletskoek! Onze medici zijn top maar het zorgsysteem is een bureaucratisch waterhoofd. Dit is een crisis, de zorg moet weer leren … improviseren?
VVD/CDA/D66/CU zijn gewoon links, andermans geld uitgeven zijn ze top in, Nederland is gewoon een socialistische staat met verschillende smaakjes waar je dan voor de vorm op mag stemmen. Maakt allemaal niet veel uitwaar je op stemt, PvdA sloeg het geld stuk aan de prachtwijken van Ella Vogelaar of de zwarte gaten van Lodewijk Asscher, Groen Links gaf het uit aan oorlog voeren in Afghanistan en nog meer zwarte gaten. Uiteindelijk zorgen ze allemaal goed voor hun partij vriendjes. Het aardgasgeld is weg, een flinke staatsschuld en een Euro die door het putje gaat qua koopkracht. Het geld van de kinderen die nog geboren moeten worden is ook al uitgegeven.
Dit gaat over Rutte ; die was wel wat rechts en is nu wat extreem ,maar niet rechts meer. Verder is er geen enkele(extreem) rechtse partij die hier de laatste 10 jaar wat in de pap te brokkelen heeft gehad.
Extreem rechts? Laat me niet lachen, u bent zo iemand die graag roeptoetert dat "de andere" de schuldige zijn.
Op extreem rechts konden we niet stemmen of heb ik iets gemist?
"aan iedereen die de afgelopen jaren op (extreem) rechts heeft gestemd."
Dan denk ik toch echt alleen aan PVV, FvD, en JA21.
Van PVV kun je vinden wat je wilt, maar in de persoon van Fleur Agema heeft die zich altijd sterk gemaakt voor de zorg. FvD heeft nooit aan de knoppen gezeten, en JA21 is er slechts sinds afgelopen maart bij.
VVD, ja, die valt wel het eea te verwijten.
Omricon schijnt ook andere verschijnselen te geven (minder/geen koorts, minder/geen hoesten, smaak verdwijnt niet). Dat lijkt toch meer op een ouderwetse verkoudheid. Het zou eens een blessing in disguise kunnen zijn.
Volgens mij zit dat omicronvirus vooral tussen de oren van de virologen.
@VanBukkem | 18-12-21 | 21:15:
De dreiging van deze nieuwe variant zit tussen de oren van politici, bestuurders, MSM en daarmee het volk.
Het gewone verkoudheidsvirus heeft niet de sleutel tot de menselijke cellen die dit virus wel heeft.
Louter Leuter | 18-12-21
Elke nieuwe variant is kassa.
Het zijn vee-artsen, behandelen ons als zodanig.
Koorts is volgens mij NOOIT 1 vd belangrijkste symptomen geweest, al blijven die klapmongolen daar over zeuren, vh begin af aan. Onbegrijpelijk. Ik heb zelf ook heel zwaar corona gehad, maar nog geen half graadje verhoging in al die tijd ("long covid").
@Rennieflox | 18-12-21 | 21:26: Oink? 1 vd betere opmerkingen in deze 2 jaar.
@Rennieflox | 18-12-21 | 21:26:
Meer dan 50% van de verkoudheden worden door (menselijke) rhinovirussen (HRVs) en coronavirussen (HCoVs) veroorzaakt. Daarnaast zijn er ook adenovirussen and enterovirussen. Allen duiken de cel en celkern in. Een virus is afhankelijk van de celkern.
Ik was nooit zo kritisch tov het regeringsbeleid, maar het voelt na 2 jaar toch niet goed. Het korte termijnbeleid zonder enige visie kont krampachtig over. Bovendien redeneert het OMT alleen maar vanuit hun kerntaak: het bewaken van de volksgezondheid. Het kabinet verschuilt zich achter het OMT advies, maar de problematiek is diverser, sociaal, cultureel en economisch. Deze zijn al 2 jaar ondergeschikt aan de volksgezondheid en de vraag na 2 jaar is of di niet een keer anders kan.
Ik zeg het eerlijk...
Juist..!!
Bewaken van de volksgezondheid? Enig idee hoeveel uitgestelde zorg er is en wat de negatieve consequenties daarvan zijn?
@neonreclame | 18-12-21 | 21:28: Fietste vanmiddag door een straat waar iemand 'er klopt iets niet' achter het raam had. Leuk.
Heeft Kees van der Staay z'n boosterprik al gehad?
Hoe oud is die?
Leuke tekstopmaak, elke 5e regel een witregel. Maar het blijft staccato met weinig verband, geen begin en geen einde. Stijlniveau van een schoolkrant.
En inhoudelijk?
@Ad_Hoc | 18-12-21 | 21:53: ook niks.
Las op BBC dat omicron slechts 30% minder kans geeft op ziekenhuis. Met de keihard stijgende cijfers kan je op je vingertjes natellen dat dit desondanks gaat leiden tot een gigantische zorgpiek, terwijl de ziekenhuizen reeds bijna vol zijn.
Deze lockdown is dus noodzaak. Tenzij je uiteindelijk toch van de groepsimmuniteit aanpak bent. Dat gaat dan dus doden kosten en in dat geval dient enig doorzettingsvermogen te worden getoond, als na de eerste RTL reportage uit de triage-kelders van de ziekenhuizen wordt getoond hoe de afgewezen naar adem happende zieken met een helaas het kan niet meer de deur worden gewezen. Dan ook niet piepen maar even doorbijten. Dat is dan ons aller schuld en verantwoordelijkheid, zo wilden wij het dan. En dan ook niet vingerwijzen en schadeclaims indienen. Dit was dan afgesproken. Drie, vier maanden volhouden tot het dorre hout is overleden. Inclusief die nog veel te jonge collega met dat leuke gezin. Helaas, Collateral damage.
Daarna kunnen de kroegen weer open, een het eerste massale concert in de HMH wordt opgedragen aan zijn die hun leven gaven voor onze welvaart, onze kroegen en onze feesten. Proost en dan nu het volkslied!
Realistisch scenario. Maar wordt het niet want die honderden, wellicht duizenden doden per dag hoort niet in ons sociale contract tussen generaties. Hoop ik.
Prima tegel.
Er is een andere mogelijkheid. Sanatoria, ook wel sterfhuizen voor covid besmette gevallen. Je weet wel, de groepen die de IC's overbevolken.
En voordat iemand de opmerking maakt het zouden jouw ouders of opa&oma zijn: de mijne (ouders van 80 en 83) hebben er bewust voor gekozen om geen ziekenhuisbehandeling te willen voor corona.
Net zo als ik zelf die keuze zou maken. Death is every men privilage.
Ik doe in ieder geval niet meer mee deze lockdown. Dat is mijn realisme.
Dat zeiden we vorig jaar ook al.
@fiscalist | 18-12-21 | 21:10: Totdat u er achter komt dat stikken door zuurstofgebrek een wel erg naar vertrek van de aardkloot is. Wedden dagbundel dan smeekt om hulp?
Is wel zo, totdat je zelf in die kelder van het ziekenhuis staat, met je piepende adem. En je van de traige-arts hoort dat er geen plek voor je is. Even doorbijten, Beste!
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:17: dagbundel? Bedoelde: “dat je”
Daarna jaarlijks een covid-gedenkdag waarin we de tienduizenden covid doden herdenken. Vervolgens kunnen de overlevenden verder, zoals dat in het verleden ook ging met pandemieën.
Er komen steeds meer pillen op de markt die het virus in een vroeg stadium afremmen zodat je er niet meer door in het ziekenhuis hoeft te belanden. Als het schip in de fik staat gebruik je de reddingsboten, maar ook zwemvesten en al het andere waarmee iemand zich kan redden. Je zet alle middelen in. Als het op is, is het op. En je noodsignaal deed hulptroepen jouw kant opkomen. Solidariteit, dat is in de huidige aanpak niet te ontdekken, met de opgetuigde splijtzwam.
Morfine
Goede analyse!
Onze politiek kiest er blijkbaar bewust voor om keer op keer weg te kijken, en vooral geen harde keuzes te willen maken en daardoor de gemakkelijkste weg te kiezen.
Het is inderdaad een dilemma om te moeten kiezen tussen nu direct onze oudere en obesitas medemens te laten opnemen in de ziekenhuizen, en daarbij de andere hulpbehoevende medemens de ziekenhuis deur te wijzen, of botweg het virus zijn gang te laten gaan en de sterfgevallen op de koop toe te nemen maar de “andere zieken” wel de gevraagde hulp te geven.
Wat echter nog veel interessanter is, is het feit dat het lijkt alsof er vanaf 2019 niks anders meer bestaat in de wereld dan covid, het klimaat, vernietiging van onze natuur, emigratie en overgang naar enkel digitaal geld.
Op dit moment wordt iedereen via de media overspoeld met alle vormen van de hierboven genoemde zaken waarbij covid wel de boventoon voert.
Het extreem benadrukken van al deze zaken in de media heeft iets vreemds en onwerkelijks, in het verleden zijn hier ook voorbeelden van te vinden maar niet in deze omvangrijke mate.
De keuze om dit zo extreem onder het voetlicht te brengen is er een van onze politiek en de media samen, maar het is ook iets waar buiten de politiek en de media niemand iets aan kan veranderen.
De toekomst zal ons leren waar dit allemaal toe zal leiden, maar de door de politiek gekozen richting zal waarschijnlijk nog veel onbedoelde gevolgen hebben voor velen van ons.
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:17: of pilletje.
Na 7 slechte jaren komen er 7 goede. Echter we zitten slechts op -2, dus dat gaat nog ff duren.
Triage kelders? Wel erg dramatisch.
Niet dramatisch, maar de realiteit straks, als die keuze gemaakt wordt. Dan gaan mensen dood, ze zullen zich melden bij de ziekenhuizen maar er zal geen plaats zijn. Dat zal dan het gevolg zijn. De prijs voor onze economie, ondernemers en onze vrijheid. Het is een keuze die pas pijnlijk wordt als je zelf aan de beurt bent.
Die 30% is trouwens gebaseerd op wat de Zuid-Afrikanen hebben geobserveerd mocht dit relevant zijn, omdat ik het idee heb dat Zuid-Afrika het probleem loopt te downplayen om die economisch lucratieve vliegverbinding met Schiphol open te houden.
@Schrodingerskut | 18-12-21 | 22:08:
Schijnt Engels onderzoek te zijn. Dus op basis van Engelse patiënten. Maar later zijn die berichten weer een beetje naar boven bijgesteld. Hoe dan ook, het is helaas zoals het nu lijkt, toch geen onschuldig griepje geworden.
Er moeten meer maagden in de vulkaan geofferd worden om de corona goden gerust te stellen!
Kinderen.
Precies ! Laten we gelijk doorpakken : Ook alle Joden, homo's, zigeuners ! en natuurlijk alle ongevaccineerden !
Hier ! neem mijn ex-schoonmoeder ook mee... dat is er ook één !..... denk ik....
Doe die kuthond van mijn buuf er ook maar bij.
Nee wacht, het allerheiligste: transgenders
Nee, bidden.
@Is dit nog nieuws? | 18-12-21 | 21:43: ok, doen we dat
aan je naam te zien ontspring jij de dans zeker weer?
Wauw, ik lees iets over geestelijke gezondheid. Daar op je Peppie en Kokkie nooit over.
Hoe denk je dat die gesteld is bij "daar heb ik geen actieve herinnering aan"?
Ik denk dat Peppie beter in vrouwen versieren was dan Kokkie.
Maar ik was er niet bij.
Patienten praten niet over zichzelf en plein public...
@jaja | 18-12-21 | 21:06: Misschien was cockie niet zo van de vrouwen.
Waarom kan Rutte en met hem Hugeau de Faler niet toegeven dat het aantal ic bedden is gehalveerd onder de Rutte kabinetten, dat er drie, vier, vijf ziekenhuizen zijn gesloten, dat de zorgwerkers er amper iets bijkregen. En dan nu miepen dat je niet snel kunt opschalen? Nee, dat afschalen gebeurde wel snel. Ongeschikt deze twee kereltjes, ongeschikt om een land en een zorgstelsel te beheren. Ze zijn onverantwoordelijk te werk gegaan. En ga nog een keer als laatste in Europa boosteren. Bedankt voor niets, voor vrijheidsberoving, voor een verknalde kerstperiode. Sywert (van het CdA) heeft hopelijk wel zijn geld binnen, want dat kon wel razendsnel.
Denk je echt dat ze toegeven dat hun beleid van de afgelopen twee jaar mesjogge was?
@* Il Principe * | 18-12-21 | 21:02: Misschien onder het motto Nieuw Leiderschap? Eerlijkheid? Openheid? Vertrouwen? Nee, het antwoord is deze coalitie die wegliep uit de Tweede Kamer, opgestookt door de leiding van Vvd, cda en d666. Geen regeringsaccoord, maar een vals accoord.
Bent u bereid om nog tientallen procenten meer zorgpremie te gaan betalen? Dat wordt dan wel de vraag. Het verleden leert ons dat NL dat collectief niet wil. Het is niet zo dat Den Haag het aantal ziekenhuis bedden bepaalt, dat doet de zorgverzekeraar op basis van dat wat u en ik bereid zijn aan premie te betalen.
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:11: bureaucratie, managers, overdaad aan formulieren, vergaderingetjes, herinrichting niet essentiele ruimtes. En het kabinet heeft de zorg volledig aan de markt overgelaten, en aan de verzekeraars want daar komen de ministers en kamerleden als beloning terecht.
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:11: Ik wil best meer premie betalen maar niet voor de hele wereld.
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:11: En de mogelijkheid om elders te bezuinigen ziet u voor het gemak maar over het hoofd. Wat dacht u van minder afdracht aan de EU of giften aan het buitenland ,of vindt u de afdracht en giften belangrijker dan de zorg in Nederland.
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:11: onzin. Zorgverzekeraars beleggen premiegelden, zorginstanties maken winst. Met de nu ingelegde premiegelden kan de zorg uitstekend draaien inclusief meer IC bedden. Maar ja, moet de financiering wel anders georganiseerd worden.
Overigens, alle ambtenaren hebben salarisverhoging gekregen. Wie denk je dat die salarissen betalen? Dat gebeurt toch ook?
Echt, dat verhaal over die hoge premie en niet uitbreiden IC capaciteit bis Bull shit.
@FordPrefect | 18-12-21 | 21:11: U doet alsof dat de enige keuze is. Dat zorgverzekeraars het aanbod bepalen is geen natuurwet. Dat is een politieke keuze. Marktwerking in de zorg is ons niet toevallig overkomen. Dat is een politieke keuze. Als Den Haag wil, kan Den Haag wel degelijk het aantal ziekenhuisbedden bepalen. Misschien kunnen ze wat minder doneren aan Brussel. Misschien kunnen ze wat minder enthousiast de rode loper uitleggen voor kansloze migranten. Dan hoeft die zorgpremie helemaal niet omhoog. Keuzes keuzes.
Deze lock down is er alleen maar gekomen omdat we niet op tijd (= veel te laat) met boosteren zijn begonnen. Het zijn en blijven faalhazen en dat gaat niet veranderen. Het wordt tijd voor een ander team dat ons gaat leiden.... geen politici maar echte crisis managers met een bewezen track record o.l.v. een generaal. Geef ze card blanche en laat ze ons uit deze chaos leiden. Veel slechter kan het in ieder geval niet gaan......
Die mensen bestaan in NL niet (meer). De generaties na Rutte en de Jonge zijn een nog grotere partij incompetente sukkels.
Persconferentie gemist. Kregen we nog een standje van Rutte of Hugo?
We are fucked.....
Het kwam allemaal door Wilders, geloof ik.
Standje voorovergebogen en de bilpartijen gespreid. Rutte en schoentjes kwamen er zonder spuug en met een aanloop aan.
Soort van, van Hugo, die liep te jammeren dat we nog geen 2G hadden. Er was nog een prachtige reactie op de vraag richting Rut&Jo, bij de vraag of ze niet gewoon te laat met boosters begonnen waren. Daar werd uitwijkend op gereageerd dat in landen die al wel eerder begonnen waren, nu ook zwaardere maatregelen op tafel kwamen. Prachtig antwoord was dat eigenlijk, want daarmee zeggen ze zoveel als dat het toch niet werkt die hele campagne.
@HebjeHemweer | 18-12-21 | 21:16: in Denemarken verzwaren houd in dat de kroegen wat eerder dicht gaan en mondkapjes weer geadviseerd worden. Dat zij die leugenaar er uiteraard niet bij,
Dank u voor het op de hoogte brengen.
Je kunt 'm altijd terugkijken op de FB-pagina van de Rijksoverheid.
IC capaciteit in ZA kan zonder problemen verviervoudigd worden.
Hoezo één medic voor één patiënt? Je hebt allerlei electronic watchdogs, hoezo moet er één persoon naast elke patiënt zitten?
Gespecialiseerde zorg. (voor de ic) maar niet voor een covid afdeling. vindt ik ook vreemd. die horen naast elkaar te bestaan en niet elkaars "grondstoffen'" op te eten.
Arbo? Beleid?
De heer Feynman is er een voorstander van om een miljard per jaar uit te geven aan de verdubbeling van IC-capaciteit. Tja. Als we een fractie van het geld wat we nu aan coronasteun hebben uitgegeven hadden uitgegeven aan de IC zorg, dan hadden we nu niet zo'n probleem gehad. Zo simpel is het. Maar goed, dat gaan we natuurlijk niet toegeven. Liever geven we de schuld aan het ""killervirus""(Mark Ruttes woorden) en de niet-gevaccineerden.
Four more years.
We hebben nu 40 miljard over de balk gesmeten voor NOW en andere subsidies voor bedrijven.
En er gaat ook 40 miljard naar Italiaanse hogesnelheidstreinen. Dat had ook aardig wat kunnen schelen. Verder zijn er wel mensen, maar verzekeraars houden het tegen. Want iedereen moet allerlei onzinnige cursussen doen en programma’s aanleren om te mogen werken. Als ze mensen met bewezen kennis, maar niet met excell kunnen omgaan gewoon hadden kunnen werken dan hadden ze oudgedienden terug kunnen halen. De bureaucrazy van verzekeraars en ministerie die naar allerlei lobyisten en zzp’ers luisteren zorgt ervoor dat mensen wegvluchten en niet terug kunnen komen. Visie had ook geweest een cor9na ziekenhuis opzetten voor alleen die patiënten onder een minder bureaucratisch regime. Laten we zeggen een defensie kolonel van hun medische dienst. Maar dan zou blijken dat hoe goed zorg kan werken zonder tienduizenden managers bij ziekenhuizen, verzekeraars en bij ministeries. En laten die managers juist nu D’66 VVD electoraat zijn.
@* Il Principe * | 18-12-21 | 20:57: dat zijn toch leningen?
Ze worden voor een deel niet terugbetaald denk ik. Dat is een ander verhaal.
@sjef-van-iekel | 18-12-21 | 21:05:
Nee, het zijn geen leningen.
En daarmee is de smeulende inflatie verder aangeblazen. Resultaat is dat uw vermogen steeds minder waard wordt. Voor diegene die in de schulden zitten, kunnen dit mogelijk straks lachend wegstrepen. De vraag is alleen wat uw huis dan nog waard is.
Premieverhoging. Gaat daar weer over geklaagd worden.
@van Oeffelen | 18-12-21 | 21:20: misschien iets doen met verstandig beheer van premiegelden. Maar ontslaat u rustig weer honderden mensen, uw hobby. Wat meldde u een vorige keer? 'Meer lockdowns, ja.' Is die 5,1 miljard van partijgenootje Hugeau al terecht?
Wat zei Einstein ook alweer over mensen die steeds hetzelfde blijven doen en hopen op een ander resultaat? Als de situatie nu erger is dan ooit, is het vaccin dus niet de oplossing.
Ik ben het eens met de twee keuzes van Feynman maar denk dat er een variant mogelijk is op keuze twee. Namelijk experimenteren met behandelingen in een vroeg stadium. Er zijn talloze middelen die misschien werken maar waar de data nog onvoldoende voor is. Laten we die gaan inzetten, het liefst een beetje gedocumenteerd zodat we kunnen uitvinden wat werkt en wat niet.
Ah, Rutte had een tv momentje. Verschijnt dit nog op DVD?
Echt, lezen is een vak Feynman, 36% toename door patiënten met corona niet door corona. We kunnen concluderen dat het roven en moorden in SA weer vrolijk door gaat.
Feynman snapt het niet. Bloomberg heeft het over "South Africa Hospitalization Rate Plunges in Omicron Wave" m.a.w. van 19% vorige week naar 1.7% deze week.
@Harrie Nak | 18-12-21 | 20:57: Iets recenter is dit artikel: www.nytimes.com/2021/12/17/world/sout...
Interessant is de volgende tekst: "“The mildness of the disease may not necessarily mean that the virus itself is less virulent, but it’s probably also due to significant vaccine coverage,” Dr. Joe Phaahla, the minister of health, said during a televised briefing on Friday. "
@Pardoes | 18-12-21 | 21:07: Bloomberg artikel is ook van gisteren. Staat bovenaan de homepage.
Uit de genoemde studie:
Precies, heb de studie net gelezen. Ze hebben zelf geen data die suggereert dat het erger of minder erg is. Maar als we kijken naar alle data uit SA kun je wel concluderen dat het DAAR omgerekend ongeveer 10x minder dodelijk is. Of dat zometeen bij ons ook het geval is moet nog blijken.
@Harrie Nak | 18-12-21 | 21:14: U hebt gelijk. Ik heb waarschijnlijk een soortgelijk artikel elders een paar dagen eerder gezien.
Wat bureaucratische incompetente shitshow is ‘onze’ Corona aanpak. De énige troef die we hebben, boosters/vaccineren komt zo tergend langzaam op gang dat ik me plaatsvervangend begin te schamen. Wat een blamage voor dit zogenaamd georganiseerde high tech land. Oh en fuk al die vaccin-weigeraars. Geen zin in? Prima, ga maar ergens liggen doodgaan. Maar niet op een IC uiteraard.
Eng mannetje ben jij...
Hoop is de ergste aller kwaden...
Zolang we toestaan dat middelmanagers als Rutte en De Jong nog steeds de scepter zwaaien over deze "crisis" dan is de crisis nog steeds niet diep genoeg en hebben we het vooral over luxe problemen.
Ja dàt. Manmanman
80+ ligt bijna niet op de IC, omdat die in een verpleeghuis hun laatste adem, onder zware verdoving van morfine, uitblazen. Worden ook vaak niet meer getest, dus tellen niet mee.
TL;DR -> de wereld is overbevolkt, pakken wat je pakken kan.
Rutte IV: Willen we meer of minder geld naar de zorg?
VVD66CDACU: In koor "Minder!, Minder!, Minder..."
Rutte IV zet de rem op ongebreidelde stijging zorgkosten. Een van de weinige punten waar ik het dan wel mee eens ben uit het regeerakkoord.
En meer, VEEL meer naar economische migranten...... want die kraan is nog lang niet dicht.
En, vergeet niet, het is al te laat. Na-ijlend effect noemen ze dat.
De uiteindelijke schuldigen blijven toch de mensen die deze partijen in het zadel houden! Schijnbaar vinden ze het gestuntel en de incompetentie van Rutte en de rest van dit zooitje, plezant!?
Ik houd de VVD- en CDA-stemmers medeverantwoordelijk voor de shit waar we nu in zitten. Voor zo ver we in de shit zitten. Want volgens mij valt het allemaal wel mee met dat coronavirus.
@VanBukkem | 18-12-21 | 20:58:
Vergeet D66 niet.
Hoeveel bedrijven zijn al failliet door corona, en hoeveel gaan er nog failliet?
Je bent zeker werknemer, gepensioneerde, of bankhanger dat jij dat niet ziet?
Voor degene die zich afvragen waarom een booster met het oude vaccin toch werkt: Ongeveer 30% van de daardoor geproduceerde antistoffen hebben no aangrijppunten op het Omicron stekeleiwit. Door een booster zal het niveau van die 30% omhoog schieten en dus de absolute hoeveelheden neutraliserende antistoffen weer op fors niveau brengen, OOK al is dat maar 30% van de aanwezige Abs.
Onthoud dit mensen... Dit is het antwoord al vragen omtrent boosters in de toekomst.
Zo is het. En dit mechanisme geeft het lichaam dan respijt om nieuwe antistoffen te maken die wel goed passen op de Spike.
Iedereen is toch gevaccineerd?
Waar maken wij ons druk over?
Over volle ziekenhuizen. Waardoor andere operaties (zoals kankerbestrijding) niet meer doorgaat.
@koeberg | 18-12-21 | 20:49: Uitstel van operaties is van alle tijden. Ga nu niet zeuren dat dit alleen maar is vanwege ongevaccineerden of iets anders.
@koeberg | 18-12-21 | 20:49: Corona is ook erger dan kanker als je de media moet geloven...
'De markt is meedogenloos'. Wat is dat voor ultra linkse prietpraat?
Als iemand dat gepropageerd heeft laatste tijd.... Oefke.
De vrije markt heeft geen moraal, ideologie, of mededogen. Dat is geen ultra linkse prietpraat. Zie ook Adam Smith.
@Louter Leuter | 18-12-21 | 20:59: dat heet 'efficient'.
@van Oeffelen | 18-12-21 | 21:21: triest. Is uw rollator aan het roesten?
De natuur probeert de menselijke plaag te bestrijden. Alles open, ieder voor zich en God voor ons allen. De babyboomers zijn de meest welvarende generatie aller tijden geweest. Helaas zijn zij nu aan de beurt. Of moeten de rest van de samenleving nu nogmaals de rekening van de meest verwende generatie wéér oppakken? Als je het overleefd dan kun je door zo niet dan niet, jammer dan…het leven is niet eerlijk.
Idd dat.
Oh het leven is niet eerlijk dus dan kun je best nog een keer die rekening oppakken; met je god voor ons allen.
@Lorejas | 18-12-21 | 20:45 | In de natuur overleefd zwak ook niet. Laat de natuur hier ook haar werk doen, snowflake!
En dan de ziekenhuizen geen Coronapatienten meer laten opnemen zodat ze andere zorg kunnen leveren?
Want de natuur is zelfbewust?
Ah, snowflake? Geen schaap?
@PIS-Alchimis | 18-12-21 | 20:50: In de natuur overleef ik ook niet, want ik kan mijn prooi niet zien. Een euvel dat een opticien simpel kan verhelpen. Ben ik toch wel blij mee.
Als je te zwak bent om op eigen kracht te leven dan ben je dus niet levensvatbaar, soit!
Ok. Onthouden we voor als je een keer ernstig ziek opgenomen moet worden.
@ Lorejas | 18-12-21 | 20:59 | Als ik uitzichtloos niet meer zonder hulp in leven kan blijven mag je mij laten gaan. Wat is daar vreemd aan? Wat maakt jou zo speciaal dat je voor de mensheid in leven gehouden zou moeten worden, gek??
Je geeft er steeds net een iets andere draai aan pik. En gek? Doei, einde discussie.
In de natuur is een winkel niet essentieel, maar ga je zelf op jacht!
Heeft u geen ouders meer, of bent u zo jong dat uw ouders geen boomers zijn? Het zou mij verdriet doen de beste mensen naar 't graf te moeten brengen door mensen zoals u. En we zullen het onthouden voor als u oud bent.
@ Lorejas | 18-12-21 | 21:07 |Beledigd?? Haahaha Messiascomplex?
Ja, net op een huilen gezet.
@PIS-Alchimis | 18-12-21 | 20:57: Vrijwel ieder mens op de meeste plekken op Aarde zijn afhankelijk van de arbeid van anderen.
Nou dat klinkt allemaal niet erg positief.
Ik trek nog maar een fles rood open.
Hier whisky.
Ik haal ze al lang bij de aldi, een Merlot pays d'oc, zwart etiket met goud. Een echte aanrader in deze tijden.. 3.99 per fles!
@van Oeffelen | 18-12-21 | 20:42: zal wel chocolademelk zijn, of anijs.
@kermitsklant | 18-12-21 | 20:47: Lidl Zweigeld ook goed te doen voor je 4.99.
Blauer Zweigelt smaakt me de laatste tijd ook goed. Ben niet de enige zie ik.
@dathoujetoch | 18-12-21 | 20:51: met een rietje van mama.
Gewoon aan het bier vanavond. Bij mijn oude kroegbaas. Thuis.
Fijne man, mensen blijven VVD en D66 stemmen. DAT is het grote probleem. En achteraf weer gaan zeuren en jammeren, net als bij mij op mijn werk. Uiterst vermoeiend.
En zelf? Als ik vragen mag?
@Lorejas | 18-12-21 | 20:43: is dat niet verboden. Stemgedrag vragen?
Welnee, vragen staat vrij.
Ben je gevaccineerd Rachid?
100000 woningen per jaar kunnen bouwen en geen extra IC bedden optuigen is een lachertje.. maak teams met hogeropgeleide Ic leidinggevend personeel en besteed het draaien sjouwen schoonmaken en andere kutklussen uit aan flexwerkers. waar er nu 4 op een afdeling liggen kunnen er ook 20 op een rij leg het hele slotervaart ziekenhuis vol met die melaatsen , die apparaten automatiseren en op afstand uitlezen, ESA Estec vliegt verdomme naar Mars en wij kunnen geen ziekenhuis op afstand runnen?
Die 100k woningen gaat ze ook niet lukken...
100000 woningen?
In welke parallelle realiteit leeft u?
@J-van-de-Bontekoe | 18-12-21 | 21:12: regeerakkoord
Er werd mijns inziens wel heel erg gehamerd op boosteren, boosteren en nog eens boosteren. Daarmee spreek je dus dat deel van de Bevolking aan dat al gevaccineerd is. Er wordt veel te zacht om gesprongen met die 11( lees: ca. 2 miljoen) "slimme" Nederlanders die niet gevaccineerd zijn. Misschien dat daar een paar twijfelaars tussen zitten maar echt niet veel. De meeste willen het om uiteenlopende redenen niet. Zij zijn niet schuldig aan het ontstaan van dit virus maar zijn wel degenlijk verantwoordelijk voor de bijdrage aan de hoge besmettingsgraad en ook dus dat we nu allemaal weer in lockdown moeten. Hoog tijd voor een ieder om iedereen die hij/zij kent die niet gevaccineerd is om die daar op aan te spreken.
U is een mooie..
Hoe kan u dat in vredesnaam bij o.a mij neer leggen..!!
Ik word er niet aangesproken zoals u wilt, maar straks waarschijnlijk wel verplicht...!! Daar heb ik net even geen zin in.. Begrijpt u dat ook..??
Ja die ongeprikten. Echt.
@neonreclame | 18-12-21 | 20:44: niet verplichten heeft geen zin, maar wel consequenties aan verbinden.
Complete nonsense. U vergeet voor het gemak de minimaal 3 miljoen mensen die al corona op natuurlijke wijze hebben doorlopen en naar alle waarschijnlijkheid een superieure immuniteit hebben.
"Wie het coronavirus al eens onder de leden heeft gehad, loopt een hele kleine kans om nóg eens besmet te raken. Maar als dat dan toch gebeurt, is de kans op een ernstig ziekteverloop nihil"
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Er is geen enkele reden om deze groep te boosteren of uberhaupt te vaccineren.
@Incitatus | 18-12-21 | 20:58:
Waarom..!!
Heb ik niet hetzelfde recht om te leven en bepalen wat ikzelf goed vind..??
Momenteel wordt je bijna als aso weggezet.. Maar ik kan u garanderen dat ik net zo hard mijn best doe, en net zo vriendelijk, en net zo behulpzaam ben als u..
Blijf van lijf..!! Zo simpel zie ik het...
@sir Ockels | 18-12-21 | 21:02: ik ken er persoonlijk meerdere die het opgelopen hebben en geen prik hebben gehaald. Maar ik ken ook mensen die het opgelopen hebben. 2 prikken hebben gehad en heel graag een booster willen. Allemaal 35 tot 45 jaar oud.
Hoe dan, Een virus wat tegen een vaccinatie in kan gaan heeft zich al in een gastheer verspreid met die vaccinatie. Het feit dat een virus zich moet "aanpassen" om zich te overleven en daarna dominant wordt is juist een teken dat we niet iedereen hadden moeten vaccineren maar alleen de mensen die kwetsbaar zijn.
"maar zijn wel degenlijk verantwoordelijk voor de bijdrage aan de hoge besmettingsgraad en ook dus dat we nu allemaal weer in lockdown moeten."
Maar dat is een 'inconvenient truth', onderhand het grootste taboe, en door dat toch uit te spreken zul je hier - en trouwens in de hele samenleving - 'gecanceld' worden.
Al die antivaxxers 'vertrouwen' op hun immuunsysteem, beweren dat het voor 'gezonde' mensen slechts een griepje is, en eisen net zo behandeld te worden als de ca 85% die zich wel heeft laten vaccineren.
Tot ze op de IC terechtkomen. Dan claimen ze die plek voor ca 3 weken - of (veel) langer - en zorgen ervoor dat de reguliere zorg voortdurend wordt uitgesteld en opgeschoven. Dáár zit het grote probleem en daar moet eindelijk eens iets aan gedaan worden.
@neonreclame | 18-12-21 | 21:05: voor sommigen kunnen de meest elementaire rechten van de mens blijkbaar zo de vuilnisbak in als het hun uitkomt.
Dat u het weet.
@Dr_Johnson | 18-12-21 | 21:09:
Dat is natuurlijk de allergrootste bullshit die je maar kan vertellen...!!
Er moet dus een gradatie zijn onder wie wel, en wie zich niet aan de regels houdt..?? Come on..!!
IC is later misschien mijn domein.. Wen daar maar aan....
“Hoog tijd voor een ieder om iedereen die hij/zij kent die niet gevaccineerd is om die daar op aan te spreken.”
Sterker nog, ik zou ze aangeven!
Oh nee.
Dat duurt nog even.
@sir Ockels | 18-12-21 | 21:02: Eigenlijk is het beter naar het echte onderzoek te verwijzen: www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc21...
Dan blijkt het onderzoek nog te gaan over de alfa en beta variant. Over de veel pathogener deltavariant zegt het niets, laat staan over de komende omegavariant.
Ik zou niet durven stellen op basis van dit onderzoek dat een natuurlijk doorgemaakte infectie een superieure immuniteit geeft voor de situatie van nu.
Joehoe! Heb je het over mij? Of over kinderen onder de 12 jaar? Tuurlijk alles prikken.
Wat een geweldige oplossing. Zelf bedacht?
@Pardoes | 18-12-21 | 21:22: Uw glas is halfleeg. Een stellige garantie is er inderdaad niet maar een hoop onderzoeken en inmiddels diverse mutaties verder wijzen wel allemaal in dezelfde richting. Zelfs ons eigen RIVM stelt het:
www.rivm.nl/pienter-corona-onderzoek/...
"Uit het PIENTER Corona onderzoek blijkt dat bij 90% van de mensen bij wie antistoffen tegen SARS-CoV-2 in het bloed zijn gevonden, bijna een jaar later nog steeds antistoffen in het bloed aanwezig zijn. Het gaat hierbij om het type antistof IgGImmunoglobulin G. Dit is uiteindelijk het belangrijkste type antistof, want deze zorgt voor bescherming op de lange termijn. Ook blijkt dat de antistoffen over de tijd sterker zijn geworden. Ze binden zich beter aan het virus en daarom zijn minder antistoffen nodig om hetzelfde werk te doen."
academic.oup.com/cid/article/73/12/21...
@neonreclame | 18-12-21 | 21:15:
Je klinkt wat angstig, neon. Maar die kant gaat het toch onvermijdelijk op, dat zie je al in landen als Oostenrijk en Griekenland, en aan de uitspraken van de nieuwe kanselier in Duitsland, Olaf Scholz, en de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula vd Leyen, die zich uitspraken voor een vaccinatieplicht. Ook Hugo heeft dacht ik de deur wat dat betreft al op een klein kiertje gezet.
Wen daar maar aan...
@Dr_Johnson | 18-12-21 | 21:43:
Angstig wel, ja.. Waarom niet...
Ik begrijp gerust wel dat niet alles mijn kant op gaat en er hier en daar wat ingeleverd moet worden...
Over deze kwestie, mijn eerste echte crisis, (iedereen behoort een goede crisis te hebben is mijn idee ), weet ik echt nog niet hoe ik me daar naar ga gedragen...
@sir Ockels | 18-12-21 | 21:39: Die Pienteronderzoeken ken ik, Het is duidelijk dat een doorgemaakte infectie een immuniteit veroorzaakt. Dat is eigenlijk al bekend en zo normaal dat ik daar verder niet op in ging. En natuurlijk kijk je naar IgG omdat IgM dan al is uitgewerkt.
Waar het mij om ging is dat de huidige antistoffen tegen oudere varianten zijn gemaakt en dat de kans heel groot is dat ze niet zo goed werken tegen de omikronvariant.
Ik begrijp je opmerking over het glas niet helemaal maar voor de zekerheid schenk ik hem nu tot aan de rand vol.
@neonreclame | 18-12-21 | 21:53:
Nou, sterkte dan maar, en een goed en gezond 2022 toegewenst (dat wens ik trouwens iedereen hier toe). Maar echt, zo'n prikkie is niet het einde van de wereld, en ze helpen, echt waar.
@Dr_Johnson | 18-12-21 | 22:03:
Gaat het niet om Dr... Ik ben echt niet de allerslimste, maar wel slim genoeg, snap je..??
Maak er iets moois van in 2022...
Lekker alles op slot. Eindelijk een juiste beslissing
Het probleem is juist dat de lockdown onze enige optie is gegeven de situatie. Daar gaan de heren achter het katheder nogal makkelijk aan voorbij. Dat maakt de mensen boos en letargisch. Het is tijd om kleur te bekennen, dat is het al sinds mei-juni dit jaar, sinds we weten dat de delta variant niet gevaccineerd kan worden. De heren waren toen vooral bezig met positie elders en elkaar voor rotte vis uit te maken in de formatie. Dus gaan we weer rellen vandaag, ik zet in op eindhoven en den Haag.
Tja Freyman, als Den Haag besloten had 2 jaar geleden te investeren in opleidingen had je nu geen achterstand 2 jaar in opleidingen. Maar ja: goed leiderschap betekent vooruit kijken. En dat is wat nu ontbreekt in Den Haag.
Precies dit. Je hoort vaak "JA de IC opschalen doe je niet zo maar even!|, en dat klopt, maar in 2 jaar moet er iets te regelen zijn.. toch.
@AlphaDeltaOmicron | 18-12-21 | 20:49: je trekt niet zomaar een blik open zeggen ze. Ze doen net alsof er geen 18 maanden voorbij zijn gegaan.
Ze hebben nieteens aanstalten gemaakt om ook maar iets in die richting te doen van meer IC.
@sjef-van-iekel | 18-12-21 | 20:57: maar gelukkig ziet de toekomst van de zorg er in het nieuwe regeringsakkoord een stuk beter uit!
Ahum…..
Ofwel het zijn f…… lutsers die ons “besturen”.
loser | 18-12-21 | 20:37
Als ze eens beginnen alle zorgmedewerkers terug te halen die ze de tent uitgejaagd hebben. Die hoef je niet op te leiden.
Ja, Hugo kijkt altijd vooruit. Naar het lijntje op z'n tafel.
REAGEER OOK