Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pfizer: 2+1 normaal vaccin helpt tegen omicron, maar apart omicron-vaccin wordt 3 shots

Helder!

Met de oud CEO van Reuters (in 2020 met 'pensioen') en de vorige chef van de FDA in het 12-koppige bestuur zou je iets betere communicatie verwachten. Maar toch heerste er gister wat verwarring in de apotheek. In een persbericht liet Pfizer gister weten dat volgens eigen onderzoek drie shots van het huidige vaccin ook tegen omicron beschermt. "Preliminary laboratory studies demonstrate that three doses of the Pfizer-BioNTech COVID-19 Vaccine neutralize the Omicron variant (B.1.1.529 lineage) while two doses show significantly reduced neutralization titers. Data indicate that a third dose of BNT162b2 increases the neutralizing antibody titers by 25-fold compared to two doses against the Omicron variant." Ook meldde het persbericht dat Pfizer rond maart 2022 verwacht een apart omicron-vaccin te lanceren, zonder de werking verder toe te lichten.

Maar tijdens de bovenstaande persco op dezelfde dag zei BioNTEch-oprichter Uğur Şahin dat het aparte omicron-vaccin een "three dose vaccin" wordt. Wat suggereert dat je na drie shots pas 'volledig' gevaccineerd bent met het omicron-vaccin, nog los van eventuele boosters die mogelijk nadien nodig blijken. Onderstaand krijgt Şahin de vraag of mensen beter nu een booster shot tegen omicron kunnen nemen, of beter op het nieuwe vaccin kunnen wachten. Hij antwoordt vooral dat het omicron-vaccin ook in maart nog niet "widely available" zal zijn.

Maar hoe zit het verder nou eigenlijk met omicron? Het lijkt erop dat het ongeveer 2,5 keer zo snel als Delta verspreidt en de verwachting is dat het in landen waar het opduikt binnen 1 maand de dominante variant wordt. De WHO meldde op 4 december dat er na besmettingen in 38 landen nog altijd 0 officiële omicron-doden geteld zijn (maar van lang niet iedere coronadode is bekend of die omicron had of niet).

Er is dus nog erg weinig over de nieuwe variant bekend, maar het lijkt erop dat de besmettelijkheid hoger, en ziekte-ernst lager is. Op het eerste gezicht lijkt dat onderaan de streep gunstig voor het dodental, maar zoals het rekensommetje na de breek aantoont, kan dat dus ook vies tegen gaan vallen. 

Kortom, als omicron inderdaad dominant wordt en Pfizer over 6 maanden hun omicron-vaccin wereldwijd beschikbaar heeft, """mag""" iedereen die nu al volledig gevaccineerd of zelfs geboosterd is, dan ook weer drie nieuwe omicron-vaccins en daar weer de eventuele boosters van?

Uitleg ernst van 'hoger besmettelijk, minder gevaarlijk' fallacy

Rod Stewart over de kwestie

Reaguursels

Inloggen

En na 6 dosis word je automatisch ere-lid van de Lhbgti+ club en krijg je een deugspeltje op geprikt.

echtpaul | 10-12-21 | 10:25

Waarschijnlijk gewoon elk jaar een prik voor diegenen onder ons die erg ziek worden van corona, als ze hem nog kunnen mixen met de normale griepspuit zou het toppie zijn.

djiezuskrijst2 | 10-12-21 | 05:04

Geef mij die booster maar, in mijn schoenzool.

Divergente_Integraal | 09-12-21 | 21:15

Typisch gevalletje 'shot in het duister'.

Wobbelplatte | 09-12-21 | 20:49

Ik zit nog heerlijk op nul prikken! En leef nog steeds!!

SinisterNL | 09-12-21 | 20:21 | 3

Ik ook. Geen coronavaccins, still alive.

Manus Olie | 09-12-21 | 21:50

En hoeveel mensen heb je intussen besmet?

heppykemper | 09-12-21 | 22:17

@heppykemper: Ik gok minder dan de gemiddelde gevaccineerde. On gevaccineerd moet je immers testen voor toegang en weet je of je besmet bent. Ook merk je sneller dat je besmet bent, je wordt immers zieker dan een gevaccineerde. En ziek blijf je thuis. Al snotteren gevaccineerde veelal vrolijk door, want die hebben hun prik en zaligmakend QR natuurlijk...

KingForADay | 09-12-21 | 22:34

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend …

JeanDragage | 09-12-21 | 20:13

Je bent goed genaaid als je alles maar als zoete koek slikt en die spuiten hebt laten zetten want daarmee zal je tot het einde van dagen moeten blijven deugen.

Als je dan uiteindelijk bij de 15de prik besluit om ermee te stoppen, vervalt alsnog jouw - o zo verdiende - QR code en belandt je uiteindelijk toch nog in het wappie kamp.

Uiteindelijk wordt elk weldenkend mens een wappie. Tis een kwestie van tijd.

TonyMontana010 | 09-12-21 | 19:45 | 1

koekoek

heppykemper | 09-12-21 | 22:18

Nos: Oostenrijk wil vaxplicht vanaf 14 jaar. Er ist wieder da.

etwaboy | 09-12-21 | 18:30

En net als je die zesde prik hebt laten zetten... tadaaaa... de ypsilon-variant.

Root_Of_All_Evil | 09-12-21 | 17:53 | 1

Tja je mag ook 6 keer ziek worden

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 21:35

Tis toch wat he dat prikken.
Als sportschool bezoeker verbaas ik me ook nog altijd over die gasten die staan te bleren dat vaccins gevaarlijk zijn...maar met het grootste gemak hun broek laten zakken voor een spuit Testosteron in hun kont te laten zetten waarvan ze niet eens weten wat het is....kom op met die booster en zeik niet zo

Den-Pol | 09-12-21 | 17:46 | 3

Want iedereen die geen booster laat zetten laat zich wel met testosteron inspuiten?

lekgoot | 09-12-21 | 18:06

Wat een onzinnig argument. Ben benieuwd of je na de 30e booster over 2 jaar nog steeds zo deugd.

JDMslut | 09-12-21 | 18:41

Wat een onzin dit.
Alsof er alleen toegang is tot de sportschool met een testosteronprik.

Nee he? Dat is het niet?

Maar dat geld wel voor een coronavaccinatie!!

hallofreen | 09-12-21 | 19:47

Zullen we eerst eens afwachten wat Omicron werkelijk doet in plaats van wat meningen bij elkaar te graaien en daar overheen kotsen? Puur biochemisch is de kans groot dat de huidige vaccins nog redelijk werken tegen Omicron. Een het spike eiwit moet zich hechten aan de cel en grote veranderingen in de ruimtelijke structuur zullen er niet kunnen zijn omdat het om een sleutel/slot reactie gaat. Een compleet andere sleutel zal niet meer passen. Ook is de kans redelijk dat Omicron minder virulent is maar hoeveel is pas duidelijk als het virus hier gaat circuleren. Dus roepen dat we volgend jaar massaal 3 prikken moeten halen is heel voorbarig en waarschijnlijk onjuist.

dartfrogger | 09-12-21 | 17:26 | 3

Met een vaccin van afgelopen zomer zou je deze winter door moeten kunnen komen. Omicron lijkt een verkoudje, hooguit besmettelijker, dus als er niks geks om de hoek komt kan je wel even vooruit. Ik zou me nu weer drukker om de griep maken maar gelukkig helpt een mondkapje en 1,5 meter daar heel goed tegen.

Stonecity | 09-12-21 | 17:48

En wat dan nog, aan een derde prik is nog niemand dood gegaan.
Als men in het ziekenhuis terecht komt krijg je wel meer spuitjes op een dag en pleuren ze van alles in je infuus, maar daar hoor je niemand over.

botbot | 09-12-21 | 17:58

Dit is weer zo een frikandel-speciaal/autogordel vergelijking. Het verschil met een verdoving in het ziekenhuis of een tetanus prik is echt iets anders dan een ongetest / te kort getest vaccin..

superb_de_lux | 09-12-21 | 19:26

Ik weet nu al hoeveel dosis de nieuwe Aziatische variant gaat nodig hebben: 4. Oh en de Russische variant die daarna komt? Gewoon 6, want het geld klotst nog niet hard genoeg tegen de plinten daar.

nooitgrappig | 09-12-21 | 17:05

Marino kan wel rekenen maar dat wil niet zeggen dat zijn uitkomsten de werkelijkheid beschrijven. Zijn betoog begint met t omineuze woordje STEL: en vervolgens kiest hij de waarden van zijn variabelen zodanig dat de uitkomsten onderbouwen wat hij wil betogen. De werkelijke waarden van de meeste variabelen zijn helemaal (nog) niet bekend. Met dezelfde berekeningen en andere waarden kun je ook laten zien dat hogere besmettelijkheid in combinatie met lagere lethaliteit uiteindelijk minder doden oplevert. Dat past dan binnen de redenering dat corona uiteindelijk een soort griep wordt. En misschien is dat ook wel zo.

Mark Smeeks | 09-12-21 | 16:34 | 3

“ Marino kan wel rekenen maar dat wil niet zeggen dat zijn uitkomsten de werkelijkheid beschrijven. ”

U heeft het stuk duidelijk niet eens helemaal gelezen anders had u het woordje voorbeeld niet gemist.

Goedvoorze | 09-12-21 | 17:06

@Goedvoorze | 09-12-21 | 17:06: Wel heur, ik zeg toch duidelijk dat hij zijn betoog begint met STEL, wat betekent Stel Dat. Ofwel een voorbeeld. Misschien is u dat ontgaan. Neen, tis evident dat dat u is ontgaan.

Mark Smeeks | 09-12-21 | 17:25

@Mark Smeeks | 09-12-21 | 17:25: Om eerlijk te zijn was ik na de eerste zin al klaar met uw baksel dus dat klopt inderdaad.

Goedvoorze | 10-12-21 | 08:34

Ik ben een deuger en wil blijven deugen, dus kom maar op met die prikken, anders val ik van mijn moral highground.

Teluitjewinst | 09-12-21 | 16:28 | 1

Me too

Den-Pol | 09-12-21 | 17:42

Voorspelling: over twee maanden heeft Omicron Delta verdrongen. En daarmee de pandemie beeindigd. Dit omdat het er op lijkt dat Omicron wel een sterke verspreider is, maar nauwelijks ziekmakend zal zijn. Dan gaat de hele COVID-pandemie uit als een nachtkaars, ergens rond eind februari 2022. Danzkij Omicron.

profX | 09-12-21 | 16:04 | 4

Evolutionair gezien is dit inderdaad meestal wat er gebeurt. Een zeer besmettelijke ziekteverwekker kán dat alleen maar zijn bij een lage mortaliteit. Doden kunnen immers de ziektekiem niet verspreiden. Vergelijk met ebola, zó snel dodelijk dat verspreiding geremd wordt. En dat is dan zelfs een ziekte waarbij de doden het ook kunnen verspreiden via lichaamsvloeistoffen. Corona is een rhinovirus dat via adem en niezen en hoesten verspreid wordt. En doden doen dat niet.

Mark Smeeks | 09-12-21 | 16:40

@Mark Smeeks | 09-12-21 | 16:40: niet perse. Tuberculose is en heel besmettelijk en heel dodelijk. Zonder antibiotica dan. De pest had geen enkele moeite om 2/3 van Europa te doden en nog enkele eeuwen endemisch aanwezig te blijven.
Maar het is vooralsnog aannemelijk dat Covid beide ziektes niet gaat nadoen.

Vandeanderekant | 09-12-21 | 17:00

U heeft gelijk. Omnicron werkt als een vaccin voor de deltavariant.

adhd-je | 10-12-21 | 05:48
▼ 1 antwoord verborgen

Gisteren weer eens een corona zelftest gedaan omdat de plek dat vereiste en ja hoor Positief. Ik weer naar huis en direct bij de GGD nogmaals een test gedaan. Resultaat; negatief. Ik ben chronisch verkouden al sinds jaar en dag en de verkoudheid blijkt elke keer bij zelftest een positief op te leveren. Om dan elke keer naar de GGD te rennen voor een second opinion is mij toch iets te veel gevraagd. Dan maar niet meer daar naar binnen willen, cq moeten wanneer dat een zelftest vereist. Wat een gezeur is het toch. En nu moeten wachten op de Boosterprik die maar niet los komt. Ligt denk ik onder de onderste steen van Rutte.

forecastle | 09-12-21 | 15:51

Door chantage moest ik me laten prikken. Er komt geen prik meer in nu. Dan maar drie dagen verkouden.

Zbrodj | 09-12-21 | 15:43 | 2

“Door chantage moest ik me laten prikken.”

Als ongevaccineerde moest ik even lachen.

Goedvoorze | 09-12-21 | 17:08

Als t daarmee gemaakt was geef mij die verkoudheid ook maar, maar vadertje staat wil dat jij dat prikje om een heel andere reden erin ramt, want anders kun je straks lekker komende jaren thuisblijven en verkouden zijn, dus die keus heb je niet met dit pokkebeleid

JDMslut | 09-12-21 | 18:40
-weggejorist-
van heinde en verre | 09-12-21 | 15:28

Tief op met je prikjes.

Fandangonl | 09-12-21 | 15:20


Ja, het lijkt een beetje op dat verhaal over het aanbieden van dat eerste shotje heroïne aan jongeren door een dealer.
Oh wat lekker, oh, wat heerlijk, dit is de oplossing voor al mijn problemen.
Binnen no time zijn ze verslaafd eraan en kunnen ze niet meer zonder.
En dan begint het grote cashen voor de dealers.

De vaccinaties waren een noodoplossing, niet eindoplossing van het probleem, deels ook in paniek omarmt.
Maar als ik dit nu lees, moet men dit toch allemaal eens goed heroverwegen, en niet gelijk bij het kruisje tekenen.

Jawel, ik was eerst een jabbie, en geen wappie, maar nu wordt ik langzamerhand een flappie, en verander van mening. Ook de berichten dat in feite de vaccinaties je immuunsysteem in het algemeen niet meer goed laten reageren op nieuwe varianten etc.

Dus het enige wat erop zit: ouderen nog meer in isolatie laten leven, voor hun eigen bestwil, want ouderen zijn simpelweg het meest kwetsbaar voor dit virus, wat geen nieuws is, want al jarenlang (40) bestaat er de griepprik, die voornamelijk aan ouderen gegeven werd en wordt.

King of the Oneliner | 09-12-21 | 15:17 | 4

King of the Snappies! Niks mis met je eigen gezonde verstand gebruiken.

BrulSpin | 09-12-21 | 15:36

Ik denk dat er niks mis is met het iets stricter handhaven van dat, wat ieder zinnig mens vroeger sowieso al deed "ben je ziek, dan zeg je het bezoek aan opa en oma af". En van iets meer hygiene is nog nooit iemand slechter geworden. Anders dan dat moeten we eindelijk weer eens normaal gaan doen en ophouden met angst en verdeeldheid schuren. Politieke opportunisten moeten teruggefloten worden en instituten als RIVM moeten dat gaan doen, waarvoor ze zeggen ze staan: wetenschap bedrijven, in plaats van als politiek alibi te fungeren. Dan komt het vast wel goed. Maar u weet, ik weet en Rutte en co weten dat dit niet binnen de huidige doelstellingen past. QR is niet het middel, QR is het doel.

Gladiator Fap | 09-12-21 | 15:48

Bravo.

ademende aarde | 09-12-21 | 18:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik las laatst dat het RIVM de Omicron variant ook in oude tests gevonden had. Vraag me nu dus af.. bewaren ze al die tests? En mag dat wel?

BrulSpin | 09-12-21 | 15:16

Los van de vraag hoe effectief vaccineren nu wel of niet is: Natúúrlijk is de Omicron-vaccinatie-variant drie shots. Op het moment dat je tegen een "nog meer besmettelijke, gevaarlijke COVID variant" met mínder dan drie shots volledig "beschermd" bent, gaat iedereen het óf nut van Boosters óf de kwaliteit van de originele vaccinaties in twijfel stellen. En dat is niet makkelijk te verantwoorden als je overal 2G + Vaccinatieplicht wil invoeren. Wat een stierestront zeg.

Gladiator Fap | 09-12-21 | 15:06 | 2

Helemaal eens,graag commentaar van vaxwappies.

dennistegelwerken | 09-12-21 | 17:05

@dennistegelwerken | 09-12-21 | 17:05: zal weinig nut hebben om dit uit te tekenen aan mensen die sowieso al het nut van een vaccinatie niet in zien. Dus ja, kijk maar ff wat je doet.

Korrel_zout | 09-12-21 | 18:19

Uiteraard adviseert Pfizer om vooral meer Pfizer te gebruiken. Zoals WC-Eend ook WC-Eend blijft aanbevelen. Dit was volgens mij meer een marketingpraatje dan iets anders.

Wel knap dat ze zoveel verwarring weten te scheppen door eerst te stellen dat een derde shot Pfizer flink helpt tegen omikron, om daarna doodleuk met nieuws over een speciaal omikron-vaccin te komen, waarvan drie prikken nodig zijn. Dat lijkt me vooral voor 'de rest van de wereld' die nog ongevaccineerd is. Uiteraard gaat men er in het Westen meteen van uit dat iedereen in de situatie zit van een geboosterde Nederlander, want waarom zou je verder kijken dan je neus lang is.
Worden het drie shots met een update van het Comirnaty-vaccin of een echt nieuw vaccin? Hoe zit het met een boosterprik met het nieuwe vaccin terwijl je al twee oude shots hebt gehad? Of zelfs met een combinatie van vaccins van verschillende fabrikanten? Uiteraard zegt Pfizer niks over dat laatste in het eigen marketingpraatje.

Ook wat vragen bij de nieuwe data. Let op, tot nu toe zijn alle gepubliceerde data uit een laboratoriumstudie en dus slechts een indicatie van hoe het zou kunnen zijn in het echte leven.

Ik snap niet waarom de media de focus steeds slechts op 'dodelijkheid' houden. Covid is juist zo vernietigend omdat een heel groot aantal mensen er langdurig of zelfs levenslang klachten van houdt. Fijn dat er tot nu toe 0 omikron-doden zijn, maar hoe zit dat met het ziekteverloop? Hoeveel mensen houden (ernstige) klachten?

Jessinator | 09-12-21 | 15:05

Zijn er al transvaccuelen gesignaleerd?

topdrob | 09-12-21 | 15:05

Waarom heeft niemand covid in Afrika? Als het allemaal zo rampzalig is dan werkt groepsimmuniteit uitstekend daaro.

McCain | 09-12-21 | 15:05 | 6

Levensverwachting, de gemiddelde Afrikaan haalt de leeftijd niet van de mensen die in de Westerse wereld voornamelijk de zorg belasten.

INTP | 09-12-21 | 16:53

Ze krijgen het net zo goed, maar de bevolking is veel jonger in de meeste landen. Dus minder ernstig zieken. Ik denk ook dat het testen in veel Afrikaanse landen net iets minder gesmeerd loopt dan in de westerse wereld. Dus dat men het gewoon niet weet. Dus uiteindelijk inderdaad ongemerkt groepsimmuniteit.

Vandeanderekant | 09-12-21 | 17:07

@Vandeanderekant | 09-12-21 | 17:07: ik denk dat ze in veel Afrikaanse landen wel wat anders aan hun hoofd hebben dan het niet echt dodelijke coronavirus. Tal van andere ziektes gaan daar rond. Geen corona obsessie. Dat is meer iets voor de rijkere landen.

Bataafje | 09-12-21 | 19:56
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
kaplaarzenverkoper | 09-12-21 | 14:59 | 1


Ik ben er uit: laat de natuur haar werk maar doen.

In de natuur zie je ook niet zebra's met een rollator of een elektrische scooter, en dat gaat ook al jaren goed.

King of the Oneliner | 09-12-21 | 14:58

Toen ik ter sprake bracht dat het weleens zo kon zijn dat er iedere 3 maanden een prik noodzakelijk zou worden werd ik voor van alles en nog wat uitgemaakt. Nu durf ik te stellen, na de opmerkingen van de in het artikel genoemde deskundige dat het er op lijkt dat het een maandelijks terugkeren verschijnsel (prikje) wordt.

wakker worden | 09-12-21 | 14:55 | 1

En ik denk dat u versteld zult staan over het aantal mensen die dat zullen doen. Want hey, je QR-code moet wel op groen blijven staan.

Plaque-doctor | 09-12-21 | 15:24

Los van de belangen van big pharma (innig verstrengeld met media en waakhond) toont dit verhaal precies aan waarom vaccineren een bodemloze put is. En in plaats van hoofdonderwerp van publieke discussie en heilige graal van beleid zou het passender zijn dit middel als een noodoplossing te beschouwen. Volgend jaar komt er namelijk weer een andere variant en het jaar daarop weer. En ieder jaar wordt de groep kwetsbaren weer vers aangevuld dus dat wordt een eindeloze exercitie. Bij Pfizer en consorten zullen ze daar minder moeite mee hebben, maar beleidsmakers zouden een andere weg moeten ambiëren. Voorlopig hoppen we van variant naar variant en de discussie over het structurele plaatje vindt op angstvallig stille fluistertoon plaats. Er is genoeg gezegd over capaciteit maar ook IC bedden zijn in essentie slechts een lapmiddel. Toch is een 5-10 jaren plan om de opgedane schade van de afgelopen 10 bezuinigde jaren weer ongedaan te maken geen overbodige luxe om pieken op te vangen. Maar wil je werkelijk een respiratoir virus 'verslaan' zonder continu terug te vallen op noodoplossingen dan zullen twee fundamentele zaken aangepakt moeten worden: algemene gezondheid (leefstijl) en luchtkwaliteit. Beloon goed gedrag m.b.t. bewegen en voeding. En investeer in luchtreiniging in openbare ruimtes en voor thuis, stimuleer onderzoek en ontwikkeling van die technologie. Zo maak je mens en omgeving gezonder en is je beleid minder afhankelijk van welke variant dan ook.

Thuinman | 09-12-21 | 14:53

Wat vaak vergeten wordt te vermelden, want positief mag je niet meer denken, alsmede niet winstgegevend meer, is dat IFR en algehele ziektesymptomen van omicron veel milder blijkt en "als de griep" wordt, je hoogstwaarschijnlijk ook een oplossing hebt voor vaccinatie: de besmetting met omicron zal dan je immuunsysteem net zo goed of beter kunnen helpen als een vaccinatie. Dus de maatschappij beschermen ertegen is dan juist niet een goed idee! Maar dan moet je wel een idee hebben van het prijskaartje. Net als bij een griepgolf zullen er slachtoffers zijn. Aan de andere kant, de huidige vaccinatie en opgebouwde weerstand van de "alreeds besmetten" vormen een flinke buffer. Dus zouden we misschien snel terug kunnen naar het coronashot naast de griepprik als dringend advies aan de groepen die er kwetsbaar voor lijken.

GeenAccount | 09-12-21 | 14:52

Ik hoop dat het enten dan over is. Iedere variant is besmettelijker maar ook minder gevaarlijk. Het virus lijkt zich zo zelf uit te roeien.

Ray Skak | 09-12-21 | 14:44

HAHAHAHAHA, Wij wappies krijgen steeds meer gelijk. Blijf maar lekker achter Hugo aan lopen.

Buiswater | 09-12-21 | 14:43 | 4

Dat is hoe het werkt in het wappiedom. Psychologie. Dat heet "bevestingsvooroordeel" of bekender in het Engels: confirmation bias. Zo heb je ook complete volksstammen die al zo'n 20 jaar menen dat ieder moment nu het grote nieuws uitkomt dat al die tijd George Bush achter 911 zat. Of dat eindelijk nu uit zal komen dat de Amerikaanse overheid al sinds Roswell buitenaardse wezens verstopt houdt, want waar anders komen computers vandaan? Of dat eindelijk bewezen zal worden dat de maanlandingen genept zijn en opgenomen zijn in een studio. Of dat eindelijk een foto zal worden genomen van Nessie of de Verschrikkelijke Sneeuwman die iedereen eindelijk zal overtuigen of de Grote IJsmuur rond de Aarde die korte metten zal maken met de grote leugen van de elite dat de Aarde rond is. Al die mensen menen inderdaad daadwerkelijk op het punt te staan eindelijk gelijk te krijgen. Omdat ze die notie zelf ook weer steeds bevestigd krijgen.

Mazzelstof | 09-12-21 | 16:08

@Mazzelstof | 09-12-21 | 16:08: De "tegen" bewijzen stapelen zich op wat betreft Covid-19. Je bovenstaande onderwerpen hebben niets met "DE covid WAPPIES" te maken. Juist jouw geloof in covid-19 valt onder deze reeks van belachelijke voorbeelden. Niet normaal maken wat niet normaal is.

Buiswater | 09-12-21 | 16:39

@Mazzelstof | 09-12-21 | 16:08: Je draait hiermee de bewijslast om. Heel simpel: 12 maanden geleden was je een wappie als je bang was dat dit tot algehele vaccinatie plicht leidt. Tegenwoordig ben je een wappie als je er tegen bent, want het wordt gewoon ingevoerd. Dat is geen confirmation bias. Het probleem is niet dat er geen idioten zijn, want die zijn er. Genoeg zelfs. Het probleem is dat het tegenwoordig bon ton is om bij iedere onwelgevallige mening de eigenaar van die mening als wappie weg te zetten, zodat niet meer inhoudelijk gediscussieerd moet worden. Dat is geen confirmation bias, dat is gewoon identiteitsdenken. Niet de boodschap telt, maar de persoon. Niet de inhoud, maar het gevoel. Lekker woke toch? Zo lust ik er nog wel één.

Gladiator Fap | 09-12-21 | 17:55
▼ 1 antwoord verborgen

Drie traps strategie. Ka$$a .....

Der Schnitzeljäger | 09-12-21 | 14:42

Er komt een nieuwe stroming van prikprotestanten. De belofte van 2 prikken wordt niet waargemaakt.

stipjes | 09-12-21 | 14:42 | 2

De bevindelijk-gevaccineerden?

Joris Beltsin | 09-12-21 | 14:44

De Hugo noten gaan vervolgd worden.... vluchten kan niet meer uit deze religie oorlog.

nobodiesunmighty | 09-12-21 | 15:32

Op dit tempo sta je in 2025 elke paar weken in de rij voor een boosterprik tegen oudere varianten of voor nieuwe prikken voor nieuwe varianten. Dit lijkt allemaal nog onder de illusie dat we het virus uit kunnen roeien te gebeuren. Te hoog gegrepen, zeker met tweede en derde wereldlanden. Als dat de voorwaarde is om niet als 'tweederangsburger' te moeten leven als iemand die amper risico loopt, dan hoeft het van mij niet.

Werk dan toe naar een effectieve behandeling, die de behandelingsduur in het ziekenhuis aanzienlijk kan verkorten of zelfs voorkomen met een kuurtje thuis.

Boerhoektvrouw | 09-12-21 | 14:33 | 3

Het virus uitroeien kom ik als argument niet meer tegen in de vaccinatie/boostercampagne, het gaat om het beperken van de ernstige gevallen. Het is dus een keihard stromanargument dat ik, niet geheel toevallig, weer veel zie bij de antivaxxers de laatste tijd.

BobDobalina | 09-12-21 | 14:41

@BobDobalina | 09-12-21 | 14:41: Ik ben gevaccineerd, dus antivaxxer zal hopelijk meevallen. Mag dan hopen dat kritische geluiden nog steeds mogen. Voorkomen van ernstige gevallen is natuurlijk een ideaal scenario, maar dat verandert nu in een wapenwedloop van naalden vs mutaties. Dan liever een effectievere behandeling ipv vaccineren dat altijd te laat is.

Boerhoektvrouw | 09-12-21 | 15:19

Ze doen het niet voor een prikkie. Pfizer haalt miljarden op. Oh wacht wel voor een prikkie of tien. Fijn he al die boosters. Daar komen we nooit meer vanaf.

pete1023 | 09-12-21 | 14:32

Pfitzer wil graag nog even cashen voordat het virus muteert in een niet dodelijke griepvariant.

Eppo | 09-12-21 | 14:21 | 1

Ja je moet er snel bij zijn want anders zijn straks de virussen en de mutaties helemaal op.

Mazzelstof | 09-12-21 | 14:23

Dit heeft een hoog “Wij van wc eend adviseren wc eend “.
O en nog beter we adviseren om er het beste maar meteen 3 te nemen en daarnaast een booster.

Vlasbaard | 09-12-21 | 14:12 | 1

Je kunt natuurlijk ook naar de alternatieven van de concurrentie kijken. Bijvoorbeeld naar homeopathische vaccinaties. Die verdienen er niet aan. Die doen het allemaal uit menslievendheid. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon zelf onderzoeken en wat chloordioxide in je mik proppen. Een Oostenrijkse waarheidszoeker heeft daar al doorslaand succes mee geboekt: geen corona meer.

Mazzelstof | 09-12-21 | 14:22

Mijn beste investering 15 mrt 2020, pakket aandelen Pfizer gekocht toen $ 27,71 nu $ 51,40 en daar zit nog steeds potentie in.
Ben er blij mee, hoppa nog iedereen 3 prikken erbij.
nl.investing.com/equities/pfizer

2_amazing | 09-12-21 | 14:09 | 7

@2_amazing | 09-12-21 | 14:17:
Toen de olieprijs negatief stond was Shell ook best wel 99% kans op succes. Een klapper van >30x voor Moderna had geen 99% kans met de kennis van toen, denk ik zo .

Joris Beltsin | 09-12-21 | 14:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Denk dat Dr.Oetker het voor het zeggen heeft bij Pfizer.

VanGeffen | 09-12-21 | 14:06 | 1

Die kwam ik laatst tegen bij de huisarts met een hersenpudding...

Tiscali-2 | 09-12-21 | 14:44

Maar waarom is de neussprayvaccinatie er nog niet? Omdat het niet genoeg oplevert? Het is al wel ontwikkeld.

Hadena | 09-12-21 | 13:58 | 2

Het ontwikkelen is niet de kunst, het goedgekeurd krijgen en de effectiviteit aantonen betekend een lang en duur testtraject (wat wappies vervolgens toch niet geloven)

leukhe1 | 09-12-21 | 14:09

@leukhe1 | 09-12-21 | 14:09: Je hoeft geen wappie te zijn om te weten dat de wereld niet zwart-wit is. Het in vraag stellen van de effectiviteit is derhalve volkomen legitiem.

Gladiator Fap | 09-12-21 | 16:04

Ik blijf hopen op een onderzoeker die in het geheim aan een dodelijker versie van het virus werkt, dat 5 miljard mensen plaats maken en wel een antivirus voor de presidenten onder ons, en hun personeel.

28 | 09-12-21 | 13:57 | 6

Wees gerust. Er zijn verscheidene virussen, bekende en onbekende in de natuur die de machinaties, fantasieën, kennis en kunde van zelfs de meest diabolische meesterbreinen verre overstijgen.

Mazzelstof | 09-12-21 | 14:27

@leukhe1 | 09-12-21 | 14:11: Thanos was wrong. Als hij vroeger in de Marvel-school opgepast had, zou hij weten dat de grootte van de bevolking het product is van levensverwachting en kindsterfte, waarbij welvaart en hygiene de correlatie vormen. Zolang het maximum niet de verkrijgbare bestaansmiddelen overstijgt, hoeft ie niet in zijn vingers te knippen. De maximale omvang van de mensheid op aarde bedraagt om die redenen ongeveer 11 miljard. Het is dus eindig. De vraag is alleen of de aarde genoeg middelen kan leveren om dit aantal in stand te houden. Linkse deugnieten (pun intended) stellen graag dat dit niet het geval is, zodat ze aan de door hun voorgestelde alternatieven veel geld kunnen verdienen en op het moment dat de conclusie is dat ze gewoon ideologisch misbruik maken hun medemensen, liggen de schuldigen allang onder de zoden. En zolang links aan de macht is, zal er nooit een onafhankelijk onderzoek komen.

Gladiator Fap | 09-12-21 | 16:11

club van 10 miljoen (ben lid) is nu www.overpopulationawareness.org/nl/
Griezelige vooruitzichten (vooral als je links bent) dus zijn snel in het rechtse populisten vakje gezet.
Maar ik zou het graag meemaken, dus niet over 1000 jaar maar gewoon nu en dan snel affakkelen die overpopulation, niks koelbox; het is winter dus gebruik dat buikvet en waarom maakt Elon geen mini crematorium stroom converter?

28 | 09-12-21 | 16:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Joh, ik ben speldenkussen.

VanBukkem | 09-12-21 | 13:56

Hahahahaha hebben ze alle gevaccineerden mooi bij de neus genomen, straks weer 3 prikjes, en dan vast voor variant ongmol ook weer 3

ikworstelengadouchen | 09-12-21 | 13:55 | 1

Het zijn toch de ongeboosterden die zorgen voor de overbelasting van de zorg.

lekgoot | 09-12-21 | 14:41

Ik neem Pfizer het niet kwalijk dat ze hun waar willen slijten. Dat willen we allemaal. Alleen hoop ik wel dat de overheid daar wat neutraler naar kijkt.
IJdele hoop ben ik bang.

Linkse Zakkenvuller | 09-12-21 | 13:55

Hoeveel reclame figuranten hebben die grootverdieners nu al rondlopen? T is maar goed dat ze niet allemaal betaald worden, anders hielden ze geen stuiver meer over, zucht.

ademende aarde | 09-12-21 | 13:55

Toch geen drie extra, hij had het niet zo bedoeld (of dit script was nog niet publiek beschikbaar):
UPDATE -
@welt asked @BioNTech_Group for clarification. BioNTech's press office: What the CEO meant was "a total of 3 doses, i.e. the basic immunization plus a booster". No further details on the need for the potential #Omicron-specific vaccine doses.
https://twitter com/disclosetv/status/1468668785653596160

SailingDuck | 09-12-21 | 13:54

Degenen die dachten voor een prikkie op vakantie te kunnen gaan komen nu bedrogen uit.

Teluitjewinst | 09-12-21 | 13:49

Professor Koopmans heeft haar zoveelste American Songbook uitgebracht:
youtu.be/95vwF9s_50Y
Voor bij de open haard van SBS6 op een schapenvachtje van de Action, met de verwarming op 30 graden, een zak pepernoten en een fles glühwein, van de Aldi, winterplezier en ouwerwetse gezelligheid. Oh ja, en slagroomspuit voor... ja, maakt eigenlijk niet uit, gewoon: voor vanalles.

nobodiesunmighty | 09-12-21 | 13:47

Gôh, je verwacht toch eigenlijk niet dat het virus dat doet, wat we al sinds jaar tienden weten.
Bij iedere mutatie naar een nieuwe variant stijgt de besmettelijkheid en daalt de letaliteit. (Zie Edgar Hope-Simpson over dit thema)

Het verhoogt daarmee zijn eigen kans van overleven. Logisch als je het vanuit Darwin's leer bekijkt.

Maarja, we gaan weer eens allemaal DEAUD -> PRIKKÛÛÛÛH

Onkel Bratwurstbude | 09-12-21 | 13:47 | 11

@Joris Beltsin | 09-12-21 | 14:49:

Ach fuck it.... ben in een gulle bui.

Snapper aan staan? Gaan we, hè....

Hoe groot, denk je zelf, is de kans dat een aerogeen (=via de [in- en uitgeademde] lucht) virus zich via een dode (=niet meer ademen) verspreidt?

Hoe gunstig is het dan voor (het voortbestaan van) dat virus dat zijn gastheer/vrouw komt te overlijden door het virus veroorzaakte ziekte?

[ ] Gunstig
[ ] Ongunstig

Onkel Bratwurstbude | 09-12-21 | 14:56

@Onkel Bratwurstbude | 09-12-21 | 14:56: Ja, een dode niet. Maar eentje die flink invalide is gemaakt en veel zorg nodig heeft kan nog steeds goed verspreiden en als de incubatietijd lekker lang is kan ie nog een flink eind komen ook.
In ieder geval vertoont Influenza helemaal niet zo'n mooie progressie van toenemende besmettelijkheid en afnemende ziekmakendheid. Je zou dan verwachten dat griep, dat toch al enige tijd circuleert binnen onze soort, inmiddels nauwelijks nog symptomatisch zou zijn. (Om nog maar te zwijgen van steeds nieuwe zoonotische influx waarbij veel mensen in the know wat zweetdruppeltjes verliezen over H5N1. En ook binnen een en dezelfde pandemie van een subtype niet. In de Spaanse griep pandemie kun je drie golven zien waarvan de tweede en derde de eerste verre overstegen in dodelijkheid en ziekmakendheid. De tweede golf was het meest dodelijke. Daar horen waarschijnlijk ook verschillende mutanten bij: www.biorxiv.org/content/10.1101/2021....
Ook bij Corona was de Delta variant dodelijker en vooral ziekmakender dan de eerdere Alfa variant die weer ziekmakender en 50-60% besmettelijker was dan de oorspronkelijke Wuhan variant. Over de Omicron variant nu moet veel van het plaatje nog worden ingekleurd, maar het lijkt vooralsnog in vergelijking met allerlei evengoed mogelijke scenario's gunstig te zijn. En het zou aardig zijn als Omicron het eindstation is, maar waarop dat gebaseerd kan worden lijkt zich wat te beperken tot het terrein van wensdenken.

Mazzelstof | 09-12-21 | 15:39

@Onkel Bratwurstbude | 09-12-21 | 14:56:
Dit is te simpel en die had ik hierboven ook al genoemd en expliciet als verklaring voor een negatieve correlatie uitgesloten omdat die alleen voor extreme gevallen geldt. Er is nog een heel spectrum van graduele verschillen in virulentie en besmettelijkheid waarvoor geen enkele eenduidige relatie bestaat. Maar toch mijn oprechte dank, u heeft me gesteund in mijn luiheid en weer het lezen van een artikel bespaard.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 16:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Drie zieke op het werk, allemaal dubbel gevaccineerd. Snap er niks meer van.

keistad | 09-12-21 | 13:46 | 9
-weggejorist-
keistad | 09-12-21 | 14:02

@keistad | 09-12-21 | 14:02:
Nee, ik maak mij oprecht zorgen over u.
U geeft aan dat u uw eigen verzinsels niet snapt.

botbot | 09-12-21 | 14:08

@botbot | 09-12-21 | 14:08: Is geen verzinsel, verder hoef je je geen zorgen te maken. En ik begrijp het inderdaad niet, we kunnen niet allemaal een halfgod zijn Botbot. Al krijg ik niet echt een antwoord van je, slechts zwartmakerij.

keistad | 09-12-21 | 14:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Een lagere ziekmakendheid in combinatie met hogere besmettelijkheid mag dan tot problemen leiden, maar het zal de bereidheid om nog de regels te volgen niet bepaald bevorderen. Maar van die spuitjes weten we inmiddels dat als je mensen hun bioscoopje en reisje naar de sneeuw/zon/weg van de schoonmoeder afneemt ze niet weten hoe hard ze met opgestroopte mouwen naar de GGD moeten rennen, dus dat komt helemaal goed.

Magna Carta | 09-12-21 | 13:44 | 2

Bioscoop, reisje maken en cafe's/restaurants is dan ook de invulling die mensen hier geven aan 'leven'. Die zijn de anderhalf jaar met de neus hard op de feiten gedrukt dat het leven best leeg is zonder die toevoeging. En dan kan ik me voorstellen dat je alles over hebt om te prikken om dat 'leven' weer terug te krijgen. Liever gelukkig 'leven' dan principieel weigeren vanwege van een prik die bijna iedereen níet nodig heeft, behalve risicogroepen. Niet mijn idee van 'leven', maar ik zoek de invulling van mijn leven dan ook totaal niet in wat er nu niet meer kan, maar altijd wat er wel kan zonder afhankelijk te zijn van wat er mag en kan in de wereld om me heen.

Wybe Wabes Abbema | 09-12-21 | 13:59

@Wybe Wabes Abbema | 09-12-21 | 13:59:
Spijker op de kop.

fiscalist | 09-12-21 | 14:22

Ik ben nog steeds vaccinvrij, maar inmiddels wel immuun voor pharmalobbies, staatspropaganda, groepsdruk en covid-19.
Gewoon doorleven dan maar.

pollens | 09-12-21 | 13:41

De CEO van Pfizer rekent zich reeds rijk met een vierde prik vanwege Omicron www.washingtonpost.com/health/2021/11... Vreemd hoe het commerciële Bonanza oogmerk van dit bedrijf onopgemerkt blijft bij de Hugo's en OMT's over de hele wereld.

Eeuwig..Op..Vakantie | 09-12-21 | 13:37 | 5

Pfizer pakt 35 miljard winst in '21, aandelen hebben een groei van 1700% en ze hebben geen aansprakelijkheid.
Prikken allemaal, wij van wc eend zeggen dat t goed voor je is, dus doe het nou gewoon.

4HoogAantWater | 09-12-21 | 14:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Marino's sommetje gaat alleen over de zorgbelasting gedurende de opbouw van de besmettingen. Uiteindelijk zal iedereen besmet worden, en op de lange termijn zal de Omicron variant dan voor minder doden zorgen. 0.25% doden op 17 miljoen besmettingen blijven altijd minder dan 0.50% op 17 miljoen besmettingen...

Rooie Kater | 09-12-21 | 13:37 | 1

Dit dus. Én als je de exponentiële groei weet om te buigen naar meer lineaire toename (omdat er een pakket van maatregelen is) dan klopt zijn conclusie niet eens voor het tijdelijke effect.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 13:40

Over de groepsimmuniteit hoor je niet veel meer. Is die het land uitgezet?

Simon_GS | 09-12-21 | 13:27 | 5

Die zou zomaar samen met de griep op lange ski vakantie kunnen zijn.

Het leven is zwaar | 09-12-21 | 13:38

We worden groepsimmuun voor al het coronagezever. Het werkt dus.

nobodiesunmighty | 09-12-21 | 13:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Vraagje: De R waarde kan dagelijks - wekelijks - maandelijks etc. worden vastgesteld op basis van waargenomen verspreiding. Maar hoe stel je een R vast van een virus ongeacht de context van tijdsinterval, maatregelen, vaccinatie, toegenomen immuniteit etc.?

Thuinman | 09-12-21 | 13:24 | 5

De 'pure' R-waarde is een conceptueel begrip en kun je niet isoleren van de praktijkomstandigheden.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 13:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Komt er ook nog een Cum variant?

Mr_Natural | 09-12-21 | 13:23 | 3

Jij hebt de spuit liever in je gezicht dan in je arm?

entwederoder | 09-12-21 | 13:27

Daar heeft Pfizer al iets voor: Viagra. Bij toeval ontdekt trouwens.

Spring Bruissteen | 09-12-21 | 13:31

Wanneer en hoe laat wordt dat Biontech gekocht door Mosanta? Dan voel ik me een stuk veiliger. Of stop al die vaccins gewoon in het leidingwater.

Piet Karbiet | 09-12-21 | 13:22 | 4

U bedoelt Monsanto?

van Oeffelen | 09-12-21 | 13:26

@van Oeffelen | 09-12-21 | 13:26: Die overigens op 7 juni 2018 is gekocht door Bayer, waardoor Monsanto effectief niet meer bestaat.

HankHill | 09-12-21 | 13:34

@van Oeffelen | 09-12-21 | 13:26: Yep, die. Geen zin om te googlen. En inderdaad als merknaam verdwenen na te veel stront in de media over hun criminele en onmenselijke werkwijze in de 3e wereld.

Piet Karbiet | 09-12-21 | 13:36
▼ 1 antwoord verborgen

Elke keer als een virus een cel binnendringt muteert het, simpelweg omdat elk lichaam uniek is. ( DNA) Nu we zo’n 2 jaar verder zijn met corona zullen er waarschijnlijk al aardig wat mutaties “volwassen” zijn.
Over 10 jaar moet je dus bijna aan een infuus om alle varianten te coveren.
Helemaal omdat gevaccineerde lichamen anders reageren op een mutant, en ook gewoon kunnen verspreiden.
Gebed zonder einde dus.

Het leven is zwaar | 09-12-21 | 13:22 | 11

Dit is niet correct. Een virus muteert niet als het een cel binnendringt maar pas later, in de replicatiefase als er in die cel miljoenen kopieën worden gemaakt. In deze grote hoeveelheid replicaties is er altijd wel eentje die niet een exacte kopie is en dus per definitie een mutatie is. Heeft verder niets met DNA te maken (Tenzij het een DNA-virus is maar dat is Corona niet.)
Hier zit dus het grote voordeel van vaccineren in omdat daarmee een virus wordt geneutraliseerd voordat het die cel kan binnendringen en voordat in die cel het replicatieproces met mogelijke mutaties kan worden gestart.

Pardoes | 09-12-21 | 14:09
▼ 8 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen hoe ze nu al weten dat ze
er weer drie nodig gaan hebben?

J.Cash | 09-12-21 | 13:20 | 5

@Joris Beltsin | 09-12-21 | 13:22:
Dat is te simpel.

J.Cash | 09-12-21 | 13:25

@Wayfaring stranger | 09-12-21 | 13:33: ja, maar J.Cash heeft ten dele gelijk: het is te simpel. Het moet zijn "Jaarlijkse productiecapaciteit gedeeld door het westerse deel van het noordelijk halfrond". In Afrika en Zuid-Amerika is niks te halen namelijk...

Gladiator Fap | 09-12-21 | 17:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh jee... weer een prikkie, het zal de antivaccers inmiddels wel dun door de broek lopen, die vonden één prikkie al doodeng.

zwellevertje | 09-12-21 | 13:19

Geen prik geen plek (op de IC). Hoe moeilijk kan het zijn om degelijk overheidsbeleid te implementeren. Heb je geen QR meer nodig en alle principiële wappies kunnen doen, eigenlijk laten in dit geval, wat ze willen.

_pacman_ | 09-12-21 | 13:19 | 6

@Onkel Bratwurstbude | 09-12-21 | 14:29: Bijvoorbeeld kankerpatienten moeten maar even wachten met een operatie of chemo, noem dat maar niet-essentiele zorg. Bovendien gaat de 50-50 vergelijking mank, zelf als dat waar zou zijn. 50% vertegenwoordiging uit een populatie van 2 miljoen niet-gevaccineerden betekent een zware oververtegenwoording tov de overige 50% uit een populatie van 12 miljoen gevaccineerden. U praat derhalve nonsens.

_pacman_ | 09-12-21 | 14:34

@_pacman_ | 09-12-21 | 14:34:

Als het niet essentieel/levensbedreigend is, dan wordt zorg MOGELIJK uitgesteld. (niet eens per definitie dus)

Tevens kunt u niet lezen, nergens heb ik het over (on)gevaccineerden.
Enkel dat de verhouding op de IC tussen Covid-19 zorg en reguliere zorg bijna 50:50 is.
Die cijfers kunt u bij het LCPS zelf opvissen, mocht u cognitief daartoe in staat zijn, wat ik zeer betwijfel.

Veel succes ermee!

Onkel Bratwurstbude | 09-12-21 | 14:40

Ooit van de eed van Hippocratus gehoord? Die heeft al veel mensen het leven gered. En terecht.

Gladiator Fap | 09-12-21 | 17:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Moderna, Novavax, Pfizer, Roche. Van Oef heeft ze allemaal hier op tijd beargumenteerd. Vooral in maart-april waren er tweewekelijks calls met de jongens van Goldman, regelmatig met de CEO van Moderna erbij. Toen is van Oef ingestapt bij USD 35 en korte tijd later nog bij USD 42. Novavax bij USD 16. Dit zijn bedrijven van de toekomst, een enorme pipeline en vraag. Alleen de distributiekant is de beperkende factor. Zodra de fabrieken oa in India zijn opgeschaald over een paar maanden gaan alle remmen nog een keer los. De vraag is alleen welk gedeelte daarvan al is ingeprijsd want 6x over de kop in 18 maanden is natuurlijk wel fors.

van Oeffelen | 09-12-21 | 13:16 | 6

@van Oeffelen | 09-12-21 | 13:24: In Qatar?

entwederoder | 09-12-21 | 13:29

@van Oeffelen | 09-12-21 | 13:24:
Zo, weer een dakkapel erbij?

Joris Beltsin | 09-12-21 | 13:35

@Joris Beltsin | 09-12-21 | 13:35: Volgens mij, een Alpenhütte met barretje.

Jee-Dee | 09-12-21 | 13:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben ook wel eens prematuur... als Mevrouw Schwanzeleber eigenlijk een shot had verwacht.

Schwanzeleber | 09-12-21 | 13:14 | 1

geen shot had verwacht?

Beste_Landgenoten | 09-12-21 | 13:21

Marino van Zelst focust op maar 1 kengetal: aantal doden. Maar het aantal doden zegt niet zoveel. Als we met 10.000 doden in 1 winter vanwege een lage IFR de hele bevolking hebben gehad en dus ook de hele bevolking immuniteit heeft opgebouwd, is het gewoon hetzelfde resultaat als een stevige seizoensgriep. Als we daarentegen met een hogeren IFR maar een lagere R-waarde maar 9000 doden hebben in een winter, maar dat nog een paar jaar gaan herhalen omdat maar een fractie van de bevolking immuun is, dan is het aantal doden wel lager, maar de variant toch een stuk heftiger omdat daarbij het uiteindelijke aantal doden toch op een veelvoud uitkomt. De rekensom van Van Zelst is daarmee vrij nutteloos.

Tisnietanders | 09-12-21 | 13:14

Als je er niet dood aan gaat hoef je je er ook niet tegen in te enten. Mooi. Toedels!

janjoker | 09-12-21 | 13:12 | 4

Ja maar long covid

SailingDuck | 09-12-21 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
SailingDuck | 09-12-21 | 13:12

Doodgaan door corona wordt wel ingewikkeld met al die rekensommen, mag ik ook nog gewoon doodgaan of anders door de klimaatverandering.

magirus | 09-12-21 | 13:11 | 1

Doodgaan aan klimaat = 1 - P(dood aan Omikron)
Dus dat is weer winst

Beste_Landgenoten | 09-12-21 | 13:17

Rekensommetjes zijn modellen. En we weten wat modellen allemaal tweeën kunnen brengen. Vraag eventueel maar eens aan Omtzigt.

gnidegna | 09-12-21 | 13:10 | 3

*teweeg

gnidegna | 09-12-21 | 13:17

En een model maken dat van toepassing is op 18 miljoen inwoners van een land met contacten naar het buitenland over langere tijd met gedrag dat eventueel nog kan veranderen, en dat allemaal op basis van 2 parameters is ook wat, ja... enthousiast is misschien het juiste woord.

Dezenaamhier | 09-12-21 | 13:21

Omtzigt is niet lelijk, maar een model zou ik hem niet diect willen noemen.

funda | 09-12-21 | 13:41

En nog altijd neemt men mijn afwachtende en ietwat kritische houding kwalijk t.o.v. vaccineren… en néé ik ben niet tegen… ik vertrouw vanaf dag 1 de hele manier niet hoe het door de strot wordt geduwd.

overVecht | 09-12-21 | 13:09 | 9

@JayJay | 09-12-21 | 13:32:

Owja. Wat is daar mis mee als ik daar zin in heb? Ik heb nergens gezegd dat ik NIET kansloos ben. Wat zeg ik. Ik heb kansloosheid zo goed als uitgevonden maar daarom krijg ik brokjes kots in mijn mond als andere kanslozen verheven gaan doen. Accepteer gewoon dat je niks bent en/of je mening er gewoonweg niet toe doet.

overVecht | 09-12-21 | 13:36

@overVecht | 09-12-21 | 13:36: Doe niet zo opgefokt jonguh :-) Let it be.
Maar je voorgevoel herken ik ja. Als al zo snel geroepen wordt dat vaccinatie de enige weg uit is dan vind ik dat al op zijn minst discutabel. En het grappige is dat zo'n beetje alles wat daarna uit die mond van Hugo gekomen is poep is gebleken want alle beloftes heeft hij zo ongeveer gebroken. Eerst wel dan niet. Eerst niet dan wel. Etc etc. Dus nee, ik geloof ik gladjakker allang niet meer.

Theo? | 09-12-21 | 15:31

@Theo? | 09-12-21 | 15:31: Eerst werkten mondkapjes niet. Toen was groepsimmuniteit de enige uitweg. Toen waren lockdowns -hoe erg ook- de enige uitweg. Toen 3G. Toen QR- Toen 2G en binnenkort is dus "vaccinatieplicht" de enige uitweg. Allemaal onder het mom van "met de kennis van nu". Maar wat gebeurt er eigenlijk met de "kennis van toen", vraag je je dan af? Er bestaat zoiets als "verantwoording" en "kwalifikatie". Op het moment dat een octopus in een aquarium (wk voetbal) dezelfde voorspellende Fähigkeiten bezit, waarom dan nog luisteren naar een clown (zie schoenen) in een apenpak aan de lijn van een lachende pinokkio? Iets met 10 keer is scheepsrecht? 11 keer? hoe vaak moet de salami nu nog verder afgesneden worden, vooraleer we ons beseffen dat bij elke salamischijf minstens één wappie gelijk krijgt?

Gladiator Fap | 09-12-21 | 17:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is de schuld van alle dikke mensen.

Naall | 09-12-21 | 13:09 | 2

Ja, Sinterklaas en de Kerstman, echte verspreiders.

Jee-Dee | 09-12-21 | 13:37

Nee joh... oude mensen met hun verzwakte immuunsystemen.

fiscalist | 09-12-21 | 13:56

Ook zo leuk met de boosterprik: als je in augustus op vakantie wilt naar het buitenland, en je krijgt nu al je boosterprik, mag je straks toch de grens niet meer over.
Die omikronvariant zal met zijn besmettelijkheid ongetwijfeld de regels niet soepeler gaan maken, eerder nog strenger.
Mij zou het niet verbazen als boosters straks verplicht na 6 maanden moeten, en dan mag je dus twee keer boosteren. En zit je al op 4 of 5.
Dat is toch iets meer dan die ene injectie die ons voorgehouden is in november 2020.

Nuchternederland | 09-12-21 | 13:08 | 1

Ze willen toch vanuit EU voor alle landen de geldigheid op 9 maanden hebben dacht ik? Of is dat nu eenmalig deze keer en vanaf dan 6 maanden? Dacht gewoon uberhaupt 9 maanden.

Theo? | 09-12-21 | 15:34
-weggejorist en opgerot-
peterabuter | 09-12-21 | 13:07 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarom word die door China betaalde kippendokter er toch alsmaar bijgehaald als deskundige.

herstelkous | 09-12-21 | 13:06 | 1

Omdat jij bij alle sollicitaties door de mand viel met je nul aan kennis.

Naall | 09-12-21 | 13:10

Oh!! De NPO zegt de Wuhan-variant. Dat is diksriminactie. Ze moeten het de Trump-variant noemen.

Piet Karbiet | 09-12-21 | 13:06

Blij dat ik tegels (incl. naar vriend Joris) allemaal bewaard heb laatste 1.5 jaar... voelde iets aan mijn water en het wordt met de dag buitengewoon helder.

hagelkruis | 09-12-21 | 13:04 | 2

Oh leuk zeg. Ik heb die van jou ook bewaard. Lees ik vaak nog even terug.

Lorejas | 09-12-21 | 13:10

Bundelen, derde testament.

Naall | 09-12-21 | 13:12

En toen de eerste vaccinaties op de markt kwamen dacht ik, dit is te snel, het gaat niet werken. Onzin natuurlijk. Want ik ben geen wetenschapper. Het blijft gewoon dweilen met de kraan open. Ik sta nog steeds achter wat Rutte aan het allereerste begin van corona zei 'we laten het gewoon rondgaan'. Er komt een moment dat alle mensen die Rutte om die uitspraak hebben vervloekt, terug zullen komen op hun woorden. Dit virus is er om de menselijke populatie pijn te laten lijden. En hoe meer we ons verzetten, hoe langer dit proces zal duren.

Leptob | 09-12-21 | 13:03 | 10

@bullent | 09-12-21 | 13:24: Nou daar zeg je me wat. Er worden uitspraken gedaan in de zin van dat het virus reageert op akties van de mens. Kan een virus wel denken dan?

Leptob | 09-12-21 | 13:29

Nee maar moeder natuur kan ook niet denken

Beste_Landgenoten | 09-12-21 | 13:34

@Leptob | 09-12-21 | 13:29: Nee, een virus denkt niet zelf, maar er zijn sowieso geen soorten met genoeg hersencapaciteit om de toekomst te voorspellen... zelfs wij met onze modellen zitten er vaker naast dan dat we het goed gokken.

Evolutie werkt doormiddel van overproductie en ruiming: Je maakt gewoon een miljoen varianten van je nageslacht en als daar een handvol van overleven, doen die ieder weer hetzelfde. Dit geldt niet alleen voor virii, maar voor alle levensvormen, zij het dat ze niet allen evenveel nageslacht produceren, wel is de overeenkomst dat er veel variaties tov de ouder(s) in het nageslacht zitten.

De toekomst is inherent onvoorspelbaar en dit is de natuurlijke manier van aanpassen op een veranderlijke toekomst die al miljarden jaren meegaat en werkt.

ReyNemaattori | 09-12-21 | 14:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Mèh, corona ik maak me er niet zo druk meer om. Delta, Omcicron, 1 of 10.000.000 vaccins.
Welkom in de nieuwe realiteit, en door met leven. Net zolang tot mijn tijd op is of ik een misrekening maak.
Dat angstige gedoe, je zou haast vergeten dat er veel meer is, zowel ellende als plezier. Je kan ook gewoon mét corona leven.
We zien het wel.

ratelaar | 09-12-21 | 13:03 | 5

Ja dat!

gnidegna | 09-12-21 | 13:15

Ik kan het niet meer eens met je zijn dan dat laat het maar komen met 65 ben ik toch al afgeschreven

Toedels | 09-12-21 | 14:09

@Toedels | 09-12-21 | 14:09:
Onzin, je bent niet afgeschreven,je hebt toch twee armen, twee benen en een stel hersens. Hooguit sta je statistisch gezien iets dichter bij de dood dan ik, dat is geen reden voor afschrijving. Met een beetje geluk komt er en een dag dat ik in jouw schoenen sta, ik moet die leeftijd nog maar zien te halen, want zo is het ook, hè... Wie weet welke ellende er dan speelt. Niet zo simpen, gewoon leven, zoveel is er niet aan de hand buiten de waan om.

ratelaar | 09-12-21 | 14:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Vaccineren wordt de nieuwe drugsverslaving. Gezien de veelbelovende berichten van de Omikron-variant is deze veel besmettelijker en zijn de klachten hetzelfde als een milde verkoudheid, dat zou dan de natuurlijke manier van immuniteit opbouwen kunnen worden, zonder dat hier veel mensen aan gaan overlijden. Nóg meer de hele bevolking prikken is dan onnodig lijkt mij.

Ik ben vooral benieuwd wat de beslissing gaat worden qua verder prikken als we hier in Nederlande de 3e ronde hebben gehad. Ik zie het nut er niet van in om in 2022 nog weer een paar rondes te gaan prikken, terwijl we dan de Omikron-variant bijna allemaal al hebben gehad en een natuurlijke weerstand hebben opgebouwd die net zo goed beschermt als een prik.

Verplichting van de prik is daarnaast sowieso al een onzalig idee en al helemaal van weinig toegevoegde waarde voor de meerderheid van de bevolking die de komende weken/maanden besmet raken met de Omikron-variant.

Dus leuk voor Pfizer, maar staan hier echt merendeel gezonde mensen voor in de rij om te nemen in 2022?

Wybe Wabes Abbema | 09-12-21 | 13:02 | 5

@funda | 09-12-21 | 13:18: 2G uitgesteld lees ik in de kranten, niet uitgesloten. Van uitstel komt afstel maar op dit moment is de overheid van plan 2G in Nederland in te voeren. Niet of, maar wanneer.

zegmaarwij | 09-12-21 | 13:23

@funda | 09-12-21 | 13:44: Nee, wij zijn het niet met elkaar eens.

Feit is gewoon dat het op dit moment de bedoeling is om in Nederland een 2G samenleving te introduceren. Feit is ook dat zodra je een van de prikken niet neemt, je status veranderd naar ongevaccineerd (of blijft, als je nog niet gevaccineerd bent).

Dus op basis van het bericht van Pfizer kun je de conclusie trekken dat je het aankomende jaar 4 prikken mag laten zetten of je staat buitenspel. Dit komt overigens precies overeen met elke 3 maanden een boosterprik die onlangs in het Britse parlement werd genoemd.

Verder is het een feit dat er geen einddatum of voorwaarden voor het beëindigen van een QR samenleving zijn gesteld. De enige manier op dit moment om daar vanaf te komen is als iedereen weigert dit systeem nog langer te gebruiken.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe je niet kunt zien dat dit feitelijk is wat ons te wachten staat. Hoe zie jij dit dan?

zegmaarwij | 09-12-21 | 15:59
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
SavingPrivateHenk | 09-12-21 | 13:01

Dus een derde shot geeft 25x zoveel antistoffen, dat is voor mij het enige echt relevante in het verhaal (dat zegt natuurlijk nog niet hoeveel effect 25x zoveel antistoffen op het verkrijgen of doorgeven of ernstig ziek worden van Corona geeft).

Geeft me vooral reden om blij te zijn dat Hugo zo hard heeft gewerkt om die booster shots voor iedereen beschikbaar te maken (toch Hugo?).

TheOtherWhiteMeat | 09-12-21 | 13:00 | 2

En hoe lang het duurt voordat je weer de volgende booster nodig hebt dan wel verplicht moet accepteren.

lekgoot | 09-12-21 | 14:01

25 x 0=...

VolleBak | 09-12-21 | 14:23

In dit hele gebeuren wil ik zeker géén BigPharma-verdienmodel-complot zien, maar ze maken het wel verdomd moeilijk om dat niet te doen.

entwederoder | 09-12-21 | 13:00 | 2

Ze zijn gewoon altijd bezig met geld verdienen, dus waarom nu dan niet?

funda | 09-12-21 | 13:19

Gaap, 1 door de maatregelen tegengehouden etentje geeft al meer omzet dan een vaccin.

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 21:52

Geef mij maar dat Valnevavaccin, ik heb geen vertrouwen meer in Pfizer.

Pieter Breydel | 09-12-21 | 13:00 | 3

Ik snap je idee. Maar die is natuurlijk ook op basis van een variant en de vraag is of dat uiteindelijk dan ook "goed genoeg" is. Ik denk dat het in ieder geval kan helpen voor mensen die al niet al te best in hun gezondheid zitten. Ik als enigzins jong persoon, richting de 40, met opzich prima conditie (buikvet kan iets minder maar swa), zou denk ik toch het liefst gewoon besmet raken denk ik. En aangezien ik nog altijd niet Delta heb gekopt, en Omicron straks de dienst uitmaakt, doe ba die ma dan een keertje.

Theo? | 09-12-21 | 16:38

Volgens mij werkt dit bij griep anders aardig, hoewel die vaccins een cocktail van varianten. Bovendien verwacht ik dat een dergelijk traditioneel vaccin op vergel

Pieter Breydel | 09-12-21 | 17:04

Vervolg: vergelijkbare wijze zal worden samengesteld, voordat het op de markt komt.

Pieter Breydel | 09-12-21 | 17:06

High-level corruption, niet veel meer.

Nomen | 09-12-21 | 12:57

Ah, dus die over een jaar uitgesmeerde griep werkt niet meer om nog meer prikken te verkopen, en dus moet iedereen ineens drie prikken.
Allemaal heel logisch.

HerDietrich | 09-12-21 | 12:56

Nou ik ben dolenthousiast. De farmaceuten bepalen nu rechtstreeks ons gezondheidsbeleid. Ik kan niet wachten op de persco van Shell dat je bij hun nieuwe benzine nooit meer een verkeersongeluk kunt krijgen. Who needs the ANWB, VVN, de Veiligheidregio's en de Wegenwacht?

Piet Karbiet | 09-12-21 | 12:55

Zag pas dat verschillende landen hun AstraZenica vaccins in Afrikaanse landen aan het dumpen zijn. Misschien dat het helpt tegen dat Afrikaanse Omnicronvirus. Kan geen toeval zijn.

Rest In Privacy | 09-12-21 | 12:52 | 1

Dumpen? In de kliko is goedkoper.
Zo raar is het niet: Astra Zenica hoeft niet bij -50 zoals Pfizer maar kan in gewone vrieskisten. Dat is in Afrika nogal een voordeel.

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 21:55

Deze keer met nieuwe formule, werkt nog beter dan de vorige.
Wasmiddel. Werkt ook zo. Was iedere keer toch niet helemaal tof, maar nu, nu is het echt toppie.

Succes ermee.

IndoorexpaT | 09-12-21 | 12:52 | 4

Met TAED systeem!

Joris Beltsin | 09-12-21 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

LOL!!1! De man met hondermiljoenmiljard aan belangen in net zoveel industrieen noemt een datum. Juist hij! Maar goed.. als 2022 het wordt. Ben ik blij dat er licht is.
Wat ik namelijk veel minder LOl vindt is dat de hele situatie mij behoorlijk aangrijpt. Ik heb er soms slapeloze nachten van hun de wereld met de hele situatie om gaat; en dan met name de regeringen. Dat de burgers vol uit hun vel springen (Rotterdam, Oostenrijk, etc) is daar een gevolg van. Ik voel mij niet veilig meer.

Libertarianism | 09-12-21 | 13:25

@Libertarianism | 09-12-21 | 13:25: Om eerlijk te zijn is dat al heel lang zo, 't is alleen dat de illusie van democratie, gerechtigheid, veiligheid en gelijkheid nu versneld verbroken wordt en dat geeft veel mensen een gevoel van machteloosheid en wanhoop.

Wie oplette is al jaren bezig om tenminste zijn eigen hachje te redden, want van de staat, 'de maatschappij' of het bedrijfsleven hoef je het niet te verwachten, ondanks dat je er wel flink voor betaald.

ReyNemaattori | 09-12-21 | 14:25

Rt? Poetins verdeeldheidszaaikanaaltje?

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 21:56
▼ 1 antwoord verborgen

Dudielijk dus dat Phizer voor de centen gaat en hun lobbyisten al weer druk bezig zijn om dat te pushen. Het schoolmeestertje op clownschoenen zal daar wel naar luisteren, want de phizer figuren, zullen de kpmg consultants wel wat toe stoppen om Hugo'tje om te lullen. Hugo'the kan namelijk alllen maar naar zijn kpmg vriendjes luisteren ( zie die WOB)

Snap_het_ook_niet | 09-12-21 | 12:52

Wanneer staan er nou een paar ondernemers op die ventileren, UV-C filteren en ioniseren de wereld verplicht in lobbyen? Gat in de markt en het enige wat echt zinnig is.

Denkhetnjet | 09-12-21 | 12:52 | 2

Ik ken een fabrikant dat deze UV +ozon ionisatie luchtbehandelaars maakt. Is vorig jaar als een gek begonnen met een voorraad van deze apparaten te maken, raakt het aan de straatstenen niet kwijt. Men vond het blijkbaar kwakzalverij, want het is geen advies van het OMT ed.

N3uk33nd | 09-12-21 | 12:59

Rod Stewart, hahahaha blijft briljant!

pibasso | 09-12-21 | 12:50 | 2

Echt gayniaal! Die corona shizzle, het zal wel. Dit soort kleine kopregels/opmerkingen houd het luchtig en nog enigzins amusant.

JoopSlim | 09-12-21 | 13:09

Inderdaad… wat een pareltje weer, dank Spartacus!

ruud76 | 09-12-21 | 18:00

Dat eigen onderzoek van Pfizer staat in de normale wereld toch ook wel bekend als 'verkoopbrochure'? Hoeveel waarde moet je eraan hechten?

Zoelense Hobbyboer | 09-12-21 | 12:49 | 3

Ik zou er maar geen waarde aan hechten en Facebook naslaan op de echte feiten.

Beste_Landgenoten | 09-12-21 | 12:51

@Beste_Landgenoten: Dat is lastig, want diezelfde Pfizer zit op Facebook en ik heb juist geleerd géén informatie van Facebook te halen.

Zoelense Hobbyboer | 09-12-21 | 13:12

Ik zit eigenlijk te wachten op een goede, met nadruk goede, serologische thuistest. Ik ben wel nieuwsgierig of ik ooit al eens besmet ben geweest. Medunkt, na bijna 2 jaar..

photto | 09-12-21 | 12:49 | 2

Dan weet je het wel.

Naall | 09-12-21 | 13:08

Ik heb wel eens voor weinig zo n testje besteld maar die zie ik nergens meer..
Wel kan je ol diverse plekken testen bestellen die je naar een lab stuurt, dat is duurder, 5 tientjes overal
coronalab.eu/serologische-test/

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 22:08

Zou mij niks verbazen als die vaccins voor 75% uit zout bestaan.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:48

Het moet voor Hugeau een enorme boost zijn dat er weer een biotech grootmacht, zijn verhaal doet.
Alle afspraken die in het verleden gemaakt zijn worden met dit verhaal, te niet gedaan.
We zouden na 2 prikken weerstand hebben.
De varianten, met als laatste omicron, geven geen hoop aan de gemeenschap.
De prikken dus ook niet.

Zitvlak | 09-12-21 | 12:48

Covid is een feest...

Air van Boven Dorens | 09-12-21 | 12:48 | 2

Bij phizer is het elke dag feest, de virologen in de praatprogramma's nemen nog een glaasje extra.

likdoorn | 09-12-21 | 12:50

Waarom was er voor de Delta geen nieuw vaccin? Voor de Omikron variant hebben we het na 2 weken al over een nieuw vaccin? Dit zaakje stinkt.

lamlul007 | 09-12-21 | 12:47

aaAAAHhh... rekensommetjes... cijfertjes.... hoofdpijn......de maan.....daar is het nog rustig...ik wil weg. Weheheeeg.

CoffeeDick | 09-12-21 | 12:47 | 4

Weledele, de maan is hol en druk bevolkt met aliens die ons al een tijdje gade slaan. Saturnus wellicht? Ohnee, al bezet door andere satanisten.

koningboco | 09-12-21 | 13:15

je hebt het toch niet na lopen rekenen .. he... neem anders even een aspirientje.

johnyl | 09-12-21 | 13:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ze moeten die prikjes verslavend maken, beetje heroïne er doorheen of zo, en na 3 prikken de prijs vertienvoudigen.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:45 | 5

Johnsen & Johnsen heeft daar wel ervaring mee met hun op heroine gebaseerde pijnstillers die niet verslavend waren maar achteraf wel. Bedoelde Hugeau dat niet met dansen met Jansen?

bullent | 09-12-21 | 12:51

Briljant.

Jee-Dee | 09-12-21 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus de zwakkere ouderen gaan nog sneller dood?

bullent | 09-12-21 | 12:45

Leuk van Marino, echter, op de langere termijn levert omicron minder doden op. Zijn winst zit alleen in kleinere verspreiding van delta in bv 1 maand tijd. Op de lange termijn wordt iedereen wel besmet of is gevaccineerd. Dan telt alleen nog de IFR.
Omicron geeft dus meer piekbelasting qua doden maar mss niet eens met zorg. In Z-Afrika herkende je nl. de covidafdelingen aan het gesis van de zuurstoftoediening. Dat zou nu bijna weg zijn. Zegt een voorzitter van een artsenclub daar.

Nichtsneues | 09-12-21 | 12:43 | 4

Edoch, nu wel veel meer jonge patiënten op die afdelingen. Het goede nieuws, vooral ook heel veel patiënten zonder klachten die toevallig positief testten op Omikron. Echter, nog niet duidelijk is wat het doet met de oudere patiënten. Als daar de ellende ongewijzigd is, krijgen we alsnog een heel steile piek op de IC s.

Beste_Landgenoten | 09-12-21 | 12:50

Exact. De fallacy die je wel vaker hoort verkondigen. Zolang er andere maatregelen zijn om de exponentiële groei te temperen is dit eigenlijk een non-argument en zou het goed nieuws zijn.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

Veel ophef voor een versie waar nog niemand aan is overleden of 8s opgenomen in de IC.

Super Grover | 09-12-21 | 12:43

Lijkt mij a shot in the dark.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:42

Dat word dus een prikabonnement van big pharma, je moet er maar zin in hebben elke x maanden een cocktailtje.

Rest In Privacy | 09-12-21 | 12:41 | 8

Precies.
Dat was te voorzien.
Anders zou je QR voor altijd geldig zijn.

Bolder | 09-12-21 | 12:47

In plaats van maandelijks inktpatronen sturen ze je prik patronen.

Wattman | 09-12-21 | 12:48

Farma stond nooit bekend als bedrijfstak die het beste voor de mensheid op plaats 1 zette. Nu zou dat m.i. wel zo zijn vlgs de Hugoïden. Studies gefinancierd door farma leveren betere resultaten op van medicatie dan als iemand het betaalt. Dat is niet nieuw, studies weglaten zonder positief effect helpt ook ihkv medicatiepromotie. Publicatie-bias heet dat.

Nichtsneues | 09-12-21 | 12:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Marion Koopmans is Rod Steward’s daytime job, nooit geweten…

Wijze uit het Oosten | 09-12-21 | 12:41

Wij van WC-eend adviseren om meer WC-eend te kopen.

High speed duck | 09-12-21 | 12:40

Ge-ni-aal ;)
Succes alvast prikkerts!

Trucidator86 | 09-12-21 | 12:39 | 2

Ze gaan voortaan met opgestroopte mouwen door het leven ;-)

Bolder | 09-12-21 | 12:48

Kaaaaaaching!

am0rz | 09-12-21 | 12:39

Wij van WC eend, VERPLICHTEN WC eend.

ecobubble | 09-12-21 | 12:39 | 2

Wij van WC Eend hebben onderzocht dat u doodgaat als u geen WC Eend gebruikt.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:41

U hebt ons overtuigd. Uw spuit met WC-eend ligt klaar voor morgenmiddag. Kusje, Hugo.

funda | 09-12-21 | 13:23
-weggejorist-
Dezenaamhier | 09-12-21 | 12:38

Al ze het nou eens wat makkelijker maakten voor zichzelf en gewoon zeggen; iedereen gaat iedere maand voortaan VERPLICHT een shot halen tegen -whatever de variant van de dag is- helpen doet het alleen om de IC's wat leger dan stampvol te houden en dat is het dan wel. Maak U vooral geen illusies dat dit is bedoeld voor 'de volksgezondheid' (LOL) het gaat voor, na en bóven alles om het niet laten overlopen van de uitgeholde IC capaciteit. Als U nou even meewerkt en Uw maandelijks prikje gaat halen dan staan wij niet voor lul.

Hartelijk dank. Uw regering.

Dutchbeaurouge | 09-12-21 | 12:38 | 5

@Bolder | 09-12-21 | 12:54: De invoering van de verplichte vaccinatie die Duitsland wil maar wij niet.

johnyl | 09-12-21 | 13:24

@johnyl | 09-12-21 | 13:24: Wie heeft de afgelopen 10 jaar het aantal IC bedden gehalveerd ?

Koning BongoBongo | 09-12-21 | 13:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Geef mij maar de deltavariant.

dhrat | 09-12-21 | 12:37 | 1

Zou moeten kunnen, wat heb je aan varianten als je niet kunt kiezen?

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:39

Als Rod Stewart het nog overleeft, lukt het ons ook wel.

funda | 09-12-21 | 12:37

"Pfizer-oprichter Uğur Şahin"? Bedoelen jullie misschien BioNTech-medeoprichter? Of is meneer Şahin 172+ jaar oud en heeft hij ergens in de afgelopen jaren zijn naam gewijzigd?

jip81 | 09-12-21 | 12:37 | 3

Hij is 172+ jaar oud. Kwestie van steeds boosterprikken nemen.

2voor12 | 09-12-21 | 12:44

@2voor12 | 09-12-21 | 12:44: hij is zelf nog niet eens geprikt, zo vertelde hij onlangs in een interview.

Systematic Chaos | 09-12-21 | 12:47

@Systematic Chaos | 09-12-21 | 12:47: Onzin. Hij is na goedkeuring gevaccineerd. Hij mocht vanwege allemaal belangenverstrengelingen niet voor de normale procedure gevaccineerd worden met zijn eigen supply.
Wat hem siert.

Linkse Zakkenvuller | 09-12-21 | 14:02

Het begint steeds meer op een slechte film te lijken.
Of nog meer een serie eigenlijk. Plot na plot en het wordt steeds minder realistisch.
Het volgende is een variant waarbij je gaat schuimbekken?

Zack Hooi | 09-12-21 | 12:37 | 3

Het lijkt een beetje op Twin Peaks, daar begreep ik ook niks van.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:38

@Mr_Natural | 09-12-21 | 12:38: Biontech blijk Skynet te zijn. We gaan nu terug in de tijd om te voorkomen dat de vleermuis in de soep beland.

Zack Hooi | 09-12-21 | 13:02

Kijk maar naar de Britse Channel4 serie Utopia. Dan snap je het.

Krultang | 09-12-21 | 15:41

www.bbc.com/news/health-59580290
Lees een huiver.
Vaccins van Pfizer dus 20-40 x reductie in effectiviteit.
Verdubbelingstijd Omikron = 3 dagen.
Die besmettelijkheid, tot 3.5x die van delta is de cruciale gamechanger
Booster zou helpen, in theorie slechts, voorlopig
De grote vraag: Hoe ziek word je van Omikron?
Als
1 Gelijk aan delta: doomsday code zwart binnen een maand
2. Minder gevaarlijk: langer uitstel tot code zwart
3. Je gaat er niet meer dood aan: Grote zucht van verlichting

Beste_Landgenoten | 09-12-21 | 12:36 | 4

Kort samengevat: we weten nog steeds niet alles en kunnen niet in de toekomst kijken. Onder die "we" vallen ook de volksstammen die ons al bijna twee jaar lang met grote stelligheid vertellen hoe alles in elkaar zit.

J.P.Drapeau | 09-12-21 | 12:54

Ik ga voor optie 4: grieperig

Bolder | 09-12-21 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand nog wat aan te merken op de rekensom van Marino van Zelst (zie artikel) ? Nee... dat dacht ik al.

johnyl | 09-12-21 | 12:36 | 9
-weggejorist en opgerot-
Bolder | 09-12-21 | 13:05

Ja: In het geval dat de hele bevolking het zou krijgen, zijn er met omikron een stuk minder doden te betreuren. En je kan je ondertussen afvragen hoe realistisch het is om dat op de lange termijn te voorkomen.

Leyrann | 09-12-21 | 13:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Ben volledig gevaccineerd maar ondertussen banger voor boosters dan voor virussen

jeweettochniet | 09-12-21 | 12:36 | 4
-weggejorist-
bowlfabriek | 09-12-21 | 12:50

Geen zorgen, Na 12 boosters ga je het vanzelf normaal vinden.

High speed duck | 09-12-21 | 13:37
-weggejorist en opgerot-
Kroondop | 09-12-21 | 14:24
▼ 1 antwoord verborgen

Na twee Pfizer kreeg ik nu Moderna. Was gisteren doodziek.

gato | 09-12-21 | 12:36 | 1

Bij ons op kantoor hebben we inmiddels veel meer ziekteverzuim gehad door vaccinaties dan door corona zelf. Wanneer iemand corona had was het grootste deel ook beetje snotterig maar werkte lekker vanuit huis door. Na de vaccins waren de meeste minimaal 1 dag maar enkele ook een hele week ziek...

High speed duck | 09-12-21 | 13:38

Marion gaat mooi op in haar interieur, grijs en grauw.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:35
-weggejorist-
Masturwasbeert | 09-12-21 | 12:34 | 3

Ah of vreet wat minder frikandellen schijnt ook te werken

jeweettochniet | 09-12-21 | 12:34

Rod Stewart made my day! Briljant weer. Hahaha :)

Krultang | 09-12-21 | 12:33

Mooi is het toch weer gelukt om die vervelende variant omicron er onder te krijgen.. volgend jaar 3 prikkies halen en weer klaar !

johnyl | 09-12-21 | 12:33

Yeah, we mogen weer een prik halen. Wat een fantastische tijd toch!

Merkwaardeloos | 09-12-21 | 12:32

Just give it a shot.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:31 | 2

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl