Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BELANGRIJKE KWESTIE: Onze vlag is fout

Sowieso eens, knipplak uit de mail

Beste redactie,

Sportief jullie bericht met de felicitatie aan Amalia ;). Ik reageer even op de bijgeplaatste foto, want die confronteert mij weer eens met een oude esthetische ergernis. Het betreft de proporties van de Nederlandse vlag. Probleem: de lengte oogt te kort ten opzichte van de breedte. Het dundoek lijkt onaf en mist daardoor ‘kracht’.

Wat wil? De officiële maatvoering van de Nederlandse vlag is 3:2. De lengte is dus 1,5 keer de breedte. Dat wijkt af van de min of meer objectieve esthetische standaard die ook in de natuur veel voorkomt, bekend als de sectio aurea oftewel de gulden snede (klik hier). Hierin is de lengte 1,618 maal de breedte. Een dergelijke proportie voelt ook ‘natuurlijk’ aan. 

Mijn vraag: is dit geen mooie missie voor een lichtvoetig patriottisch weblog met gevoel voor stijl om er eens werk van te maken. En met een speels initiatief te bevorderen dat Nederland zichzelf niet langer … wel eh … ‘tekort’ doet.

Uitgaande van een verhouding lengte/breedte in behapbare hele getallen komt een maatvoering van 16:10 het dichtstbij het ideaal. Een wat minder nauwkeurig maar qua verhoudingen simpeler alternatief bestaat al, dat is namelijk de maatvoering van de Duitse vlag. Deze is 5:3. De lengte is dan dus (afgerond) 1,667 maal de breedte en ook dit benadert de gulden snede naar behoren. Zou voor Europäisch angehauchten overigens meteen al legitimering in Europees verband bieden.

In ieder geval succes met jullie weblog.

Vriendelijke groet,

René Peters

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Geertje W | 08-12-21 | 10:21

René Peters? My black ass! Dit is Cor van der Laak!

Godsammekraken | 08-12-21 | 01:16

Goed verhaal. Lekker kort.

Flapoor | 07-12-21 | 21:40

Sowieso klopt onze vlag niet. De huidige vlag is eigenlijk de republikeinse vlag. Omdat we een monarchie zijn zouden we dus eigenlijk de prinsenvlag moeten voeren, oranje blanje bleu! Oh nee PVV en NSB enzo... Laat maar xD

Glentalloch | 07-12-21 | 19:51

Wat een gezeur, ze heeft een prima lengte/breedte verhouding.

W_F | 07-12-21 | 19:32

? Een langere vlaggenstok, zou dat de 'slechte verhouding' al niet oplossen?

Joyce | 07-12-21 | 19:08 | 1

Nee, het gaat erom wat je ermee doet.

Warhead | 07-12-21 | 21:25

De geleerden hebben het helemaal fout.

Het grootste probleem is niet de verhouding, maar de oriëntatie. De verhouding in de natuur kan dan wel 5:3 zijn volgens de wetenschap, maar eigenlijk is het 3:5.

Bewijs: zo maken mensen van nature videobeelden met hun telefoon.

Rechtop.

Negentig graden draaien die vlag!

Anomiemus | 07-12-21 | 19:00

Tis vandaag Claudia de Breij dag.... dat mens is niet van het scherm te zappen....

Nederlanddraaitdoor | 07-12-21 | 18:47

In mijn studiejaren schreef ik altijd boze brieven naar de Afdelingen Klantenservice van Knorr, Unox, Honig unz over het ontbreken van stukjes vlees in hun soepen of maaltijden. Of juist over gevonden paperclips, muizenkeutels of glas in de maaltijd als bewijs. Dan kreeg je netjes een pakket vol blikken voedsel als goedmaker, voor de ontevreden klant.

Piet Karbiet | 07-12-21 | 18:16

Ik ben het eens met de schrijver. De vlag moet iets langwerpiger.

P.s. hij is nog wel beter dan het wc papiertje van België

Schwanzeleber | 07-12-21 | 18:00
-weggejorist-
Soms | 07-12-21 | 17:58 | 3

Plus dat hij natuurlijk racistisch is want het hoort Rood-Zwart-Blauw te zijn.

Patatter | 07-12-21 | 17:52 | 2

Zwarte vlag met een grote omcirkelde A erin?

Jezus_Boeddha | 07-12-21 | 17:59

Blauw staat voor de Politie, dus die kleur moet er ook uit.

Anomiemus | 07-12-21 | 19:03

Verklaring volgens Quest:

En, mocht je je het afvragen: hoewel de afmetingen niet officieel zijn vastgelegd, hebben de meeste vlaggen de verhouding 2:3. De drie banen zijn altijd even hoog.

Volgens de meest gangbare theorie staan de kleuren op onze vlag namelijk symbool voor wat mensen vroeger zagen als de ‘natuurlijke’ opbouw van de bevolking. Het rood zou staan voor het volk, het wit voor de kerk en het blauw voor de adel. Ook in andere (westerse) landen (zoals Frankrijk, Kroatië en de Verenigde Staten) werd deze symboliek mooi gevonden en dus werden daar dezelfde kleuren gebruikt in de vlag.

De bovenste baan is overigens niet altijd rood geweest. Toen Willem I halverwege de zestiende eeuw stadhouder werd, veranderde de bovenste baan in oranje, als verwijzing naar Willems achternaam (Van Oranje dus). Maar in de praktijk werd het oranje al snel weer rood. Rode stof was minder duur en makkelijker te verkrijgen dan oranje. Bovendien werden de oranje banen gekleurd met kleurstoffen uit planten als meekrap, en die vervaagden snel.

Rotterdammert1965 | 07-12-21 | 17:50 | 1

Er is ook een andere verklaring. De oudste vlag, de Staatse vlag, had de kleuren die Luxemburg nu heeft. Het wit en blauw komen van de vlag van Beieren, waar we ooit even uit van hebben gemaakt en het rood is van de Hollandse Leeuw. De vlag is donkerder geworden toen de Fransen ons land overnamen en de vlag van de Baraafse Republiek hierdoor de Franse kleuren kreeg, die we daarna altijd hebben gehouden.

Alexander des Burgus | 07-12-21 | 18:43

doen

evilbird | 07-12-21 | 17:31

Flikker op met je "objectief esthetisch", dat bestaat niet. 3:2 Is gewoon praktisch met vouwen.

dugo | 07-12-21 | 17:08 | 1

Objectief esthetisch bestaat zeker wel. Maar blijf lekker alles kapot relativeren. Jij bent er zeker zo een van "over smaak valt niet te twisten".

DI6 | 08-12-21 | 09:41

Sheldon ?

aliealaaf | 07-12-21 | 16:52 | 1

Hahahaha daar moest ik ook meteen aan denken.

Knarf9999 | 07-12-21 | 19:28

LOL, Ah, ik dacht even dat iemand bezwaar hed gemaakt tegen de witte strook,
die dan maar bruin moet worden, ofzo. ;-)

hotmint | 07-12-21 | 16:42
-weggejorist en opgerot-
kuus | 07-12-21 | 16:35 | 1
-weggejorist-
Schoorsteenveger | 07-12-21 | 16:38

"Een vlag is als een lach"..... zo dat is eruit. Maar ja als woordkunstenaar is dit ook niet zo moeilijk.......

Blonde Nel | 07-12-21 | 16:11 | 2

Ligt er toch een beetje aan over welke vlag je het hebt. Sommige vlaggen zie ik liever niet wapperen.

Schoorsteenveger | 07-12-21 | 16:40

Je hebt van die rode vlaggen met sterren of hakenkruizen.

Jezus_Boeddha | 07-12-21 | 18:02

Ik had vroeger een collega die zich (amateur)-vexilloloog noemde. Maar los daarvan, het dundoek wat nu in de Tweede Kamer hangt, vind ik een aanfluiting van jewelste. Niet alleen vanwege de gemankeerde verhouding maar vooral door de maat van de Hollandse zuinigheid.

Fulminator | 07-12-21 | 16:07 | 2

Ben zelf niet echt van vlaggen, maar ja hij hoort wel in de kamer en wat er nu staat is inderdaad wel tja.. hadden ze er net zo goed een kaasvlagprikkertje kunnen planten

Sp1tz | 07-12-21 | 16:44

Het zijn wel de juiste kleuren, niet die katoenen votten die we als volk uithangen.

Volgens de wet hoort de vlag ‘helder vermiljoen, helder wit en kobaltblauw’ te zijn.

Rotterdammert1965 | 07-12-21 | 17:52

De maat van uw vlag interesseert me niet. De vermeende onzuiverheid van uw bloed baart me ernstiger zorgen.

threewing | 07-12-21 | 16:05

De échte vraag is of onze vlag nou een rood en een blauw vlak op een witte achtergrond is, een rood en een wit vlak op een blauwe achtergrond of (maar ik betwijfel het) een blauw en een wit vlak op een rode achtergrond.

Los daarvan ben ik vanaf pak hem beet mijn 15e al zeer geïnteresseerd in de gulden snede.

sioux_ | 07-12-21 | 15:56 | 3

Misschien is bekend hoe de Fransen dat ooit bedacht hebben, dan is ie voor on 90 graden gedraaid.

Baksteenbakker | 07-12-21 | 16:02

@Greisaart | 07-12-21 | 16:29: u heeft gelijk, 1596 hadden wij oranje al vervangen voor rood. die malle Fransen kwamen in de 18de eeuw pas.

Baksteenbakker | 07-12-21 | 16:53

Weet je wie er ook een gulden snede had?

jan huppeldepup | 07-12-21 | 15:51 | 1

Colijn?

Jezus_Boeddha | 07-12-21 | 18:04

Vroeger, toen wit nog blank was: oranje, blanje, bleu.

Hadena | 07-12-21 | 15:46

Best. En hebben we dit gehad, laten we dan de tuning van openbaar te horen muziek van 440 naar 432 Herz veranderen.
Oh wacht!
ask.audio/articles/music-theory-432-h...

Organische evolutie | 07-12-21 | 15:43

Nationale trots is sowieso fout.

Neuth | 07-12-21 | 15:42

Het origineel is oranje, wit en blauw. Omdat Nederlanders gierig zijn en rood verf wel voor handen was, hebben we een nep vlag.

Kaan78 | 07-12-21 | 15:21 | 1

Prachtig dat je zegt "Nederlanders" en toch "we"
Kaan.

grapo | 07-12-21 | 17:43

Ik mis de 'KOOP DAN!' link.

sjef-van-iekel | 07-12-21 | 15:12 | 3

Wij van de Vlaggencentrale......

De Profundus | 07-12-21 | 15:14

kringloop, mooie linnen driekleur. nieuw in verpakking voor Euro 1.

AntiZanicz | 07-12-21 | 15:17

@De Profundus | 07-12-21 | 15:14:

... sponsoren de Meilandjes van harte.

Schoorsteenveger | 07-12-21 | 15:21

Gewoon de Rode en Blauwe kleur weglaten, en je hebt de perfecte Nederlandse vlag.

Het leven is zwaar | 07-12-21 | 15:09 | 7

Ik vind die zwarte vlag met rare tekens wel leuk. Gelukkig maar want dat wordt de vlag van neerlands toekomst.

jan huppeldepup | 07-12-21 | 15:53

En dan "je maintiendrai" vervangen door "I surrender"......

Blonde Nel | 07-12-21 | 16:08

Een witte vlag betekent dat we ons overgeven. Goed plan dus.

quigg | 07-12-21 | 18:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Verhouding lengte en breedte Nederlandse vlag. Welnu, je bent nooit te oud om te leren, maar waarom stuurt schrijver dit niet naar de - overigens Nederlandse - vlaggenfabriek? Oorsprong en gevolg gemompel van mij.

Jan, Leiden | 07-12-21 | 15:07 | 2

Lol

HijgentHert | 07-12-21 | 15:08

Weet je waarom de Nederlandse vlag horizontaal gestreept is? Dan kan-ie tot aan de mast afslijten zonder te hoeven worden vervangen.

Schoorsteenveger | 07-12-21 | 14:59 | 3

Lol

DulleGriet | 07-12-21 | 15:09

ik moest lachen

sioux_ | 07-12-21 | 15:53

Whehehe!

Jan, Leiden | 07-12-21 | 19:00

"Europäisch angehauchten".
Krijg een beetje een vieze smaak in de mond als ik die twee woorden alleen al probeer uit te spreken. En in de verte, niet eens zo ver weg, zie ik een Europese norm opdoemen, zoiets als bij de stofzuigers, waaraan alle landen dienen te voldoen, een Europese vlaggenmaat, opmaat tot de invoering van een verplichte Europese vlag die verplicht uit moet worden gehangen op verplichte Europese feestdagen, zoals het Suikerfeest.
Het is al erg genoeg dat de EU -dus niet Europa als samenstel van landen, maar de EU als organisatie- zich de 9e symfonie van Beethoven heeft toegeëigend, en dan met name de tekst uit ode 'An die Freude', het deel waarin het koor uit volle borst de woorden van Schiller uitschreeuwt "Alle Menschen werden Brüder...", alsof dat als vanzelf het resultaat zal gaan zijn van dat veelkoppige monster daar in Brussel!
Het gedicht van Schiller spreekt een hoop uit, een wens, en om de donder geen zekerheid, en de extatische maar tegelijkertijd breekbare muziek van Beethoven daagt die woorden ook op die wijze, met het telkens terugvallen van majeur naar mineur, van bombastisch naar klein. Wat zou het mooi zijn als de mensheid zich zou kunnen verenigen, zo zegt het gedicht, laten we de vreugde met elkaar delen, want vreugde brengt verbroedering.
Nou, het Europa van vandaag brengt alles behalve vreugde, en de EU lijkt er alles aan te doen om datgene wat ons nog een beetje vreugde geeft te vernietigen. We zijn onze vreugde en vooral onze onbevangenheid aan het verliezen, en dan halen we ook geen plezier meer uit Beethoven's muziek, dan is die omgekat naar een grimmig volkslied waarbij je stijf in het gelid moet gaan staan, bereid om op commando te gaan marcheren als de superstaat dat van je eist.
Bij Schiller is de Duitse taal nog een mooie taal, geschikt zelfs voor lyriek. Maar het Duits dat in Brussel wordt gesproken is een andere taal, een enge, harde, gebiedende taal. "Wir schaffen das" zou in een versregel van Schiller heel anders hebben geklonken.

Schoorsteenveger | 07-12-21 | 14:58

Nederland laat zich niet in natuurwetten dwingen.

Sqbar | 07-12-21 | 14:55 | 4

Maar daar heeft de natuur dan weer geen boodschap aan.

Schoorsteenveger | 07-12-21 | 15:03

Wij hebben in Nederland toch al jaren maakbare natuur?

dasechtgeenstijl | 07-12-21 | 16:06
▼ 1 antwoord verborgen

Macron heeft dit jaar in zijn eentje de kleur van de Franse vlag veranderd. Zonder overleg. Dat zie ik Rutte of WA nog niet doen.

Colin.Fart | 07-12-21 | 14:53 | 2

Rode achtergrond, witte cirkel, zwart figuur?

entwederoder | 07-12-21 | 15:10

"The Elysée's director of operations, Arnaud Jolens, is at the origin of the initiative. In the "Elysée Confidentiel" book released in mid-September by journalists Eliot Blondet et Paul Larrouturou, he confided that he visited Macron in his office on the eve of France's national Day in July 2020, brandishing two flags with the different shades of blue." Zonder overleg zei je?

De_Rokjesman | 07-12-21 | 18:29


1 op 1,61 is niet hetzelfde als 2 op 3.
Nou moet je voor principes gaan ook en geen water bij de wijn doen, Mister Rainman...

King of the Oneliner | 07-12-21 | 14:49

Ik wilde hier direct iets posten over de gulden snede van Maxima dat die waarschijnlijk ook wel prettig aan zal voelen maar ik laat dat maar even,
het is vandaag tenslotte de verjaardag van haar oudste dochter....

HAL 9000 | 07-12-21 | 14:48 | 1

Op het randje, deze.
Je hebt je zeker moeten bedwingen om niet over het gulden vlies te beginnen?

Schoorsteenveger | 07-12-21 | 15:00

Ik erger me er aan dat de kleuren minder donkerrood en donkerblauw zijn geworden over de jaren. Iets wat Macron ook probeert terug te draaien met de Franse vlag.

Zzzzooooffff | 07-12-21 | 14:48

Inderdaad, volkomen juist!

Eminent | 07-12-21 | 14:47

Mijn ouders hadden vroeger een wollen vlag, daarvan waren de kleuren veel mooier dan van die moderne vlaggen, het blauw was echt diepblauw, niet die goedkope schelle kleurtjes van tegenwoordig. Wat ik me herinner was de verhouding ook beter dan die besneden vlaggen van nu. Vermoedelijk was dat zo'n vlag als hier: www.flickr.com/photos/fransall/567324...

Argyronauta | 07-12-21 | 14:44 | 1

Ik heb zo'n vlag en die schijnt al meer dan honderd jaar in mijn huis te zijn. De afmetingen zijn wel twee bij drie meter en die moet dus ook echt op een grote vlaggenmast want anders ziet het er niet uit.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:50

Tsja. Ik heb me vooral geërgerd aan die wappies die een omgekeerde Nederlandse vlag over half over de grond sleepten. Of bootjes waarop het uiteinde van de vlag in het water hangt. Niet chic.

2:3 is makkelijk te meten voor demense en wat mij betreft mogen mensen zelf beslissen wat voor rechthoekig formaat ze redelijkerwijs kunnen gebruiken zolang ze maar netjes met de vlag omgaan.

Diotima | 07-12-21 | 14:41

Bij mij even verderop woont ook zo'n vlagwappie en die presteert het om aan te bellen om me erop te wijzen dat ik m'n vlag in strijd met het vlaggenprotocol heb hangen.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:41 | 1

Gewoon laten hangen die vlag en pas de vlag strijken op de eerstvolgende vlagprotocol gunstige dag. Daarna de vlag bij hem of haar op de grond in de voortuin monteren met een briefje erbij succes met de ontheiligde vlag. En ik hoop dat je hem volgens het daarvoor geldende protocol vernietigd..

Nodeloos Kwetsend | 07-12-21 | 14:49

Ach laten we de vlag anders wapperen. Nederland is toch een soort provincie van Duitsland met een raar Duits dialect. Kunnen we ook weer gewoon aan het gas blijven inplaats van dat de Don Quishot's van de Groene Kmer ons dwingen tot nog meer electrische molenwieken.

Pieter_Baan | 07-12-21 | 14:40
-weggejorist en opgerot-
redanx | 07-12-21 | 14:37 | 1
-weggejorist-
Diotima | 07-12-21 | 14:42

Eens. Maar dan wel een gratis omruilactie voor ingezetenen met een oude incorrecte vlag (buitenlanders hebben toch geen vlag dus doen we ein-de-lijk onszelf weer eens een keer een plezier i.p.v. een ander)

Robske007 | 07-12-21 | 14:36

Meneer Peters moest eens op een erkende feestdag langs de Amsterdamse grachten lopen. Dan zal hem gewaar worden dat er nogal wat vlaggen voor grachtenhuizen hangen die heel wat langer zijn dan 'drie op twee'.

bisbisbis | 07-12-21 | 14:35


Hij is ook nog vergeten om de lengte van de vlaggenstok mee te nemen.
Want dat is meestal een te dun goedkoop stokje wat te kort is qua verhoudingen.

(That's what she said)

Funfact: ik heb zelf een timmermansoog, en kan precies zien of iets de gulden snede verhoudingen heeft. Het is een gave.

King of the Oneliner | 07-12-21 | 14:32 | 1

precies.... Tuurlijk. 10 cijfers achter de komma ook nog zeker? :-)))

goldsammy | 07-12-21 | 16:36

Boeiend allemaal Het blijft een vlag op een modderschuit.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:31 | 1

Make Modderschuit Great Again. Wie gaat die lijfleus waarmaken?

Graaf_van_Hogendorp | 07-12-21 | 14:37

"... weblog met gevoel voor stijl ..."
Ik geloof dat hij iets niet heeft begrepen.

Aristotalloss | 07-12-21 | 14:31 | 2

Waar is de tijd dat het roze sjokweplok tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend met het ethiek van een pinda werd genoemd?

Graaf_van_Hogendorp | 07-12-21 | 14:33

Gewoon even slijmen om je verhaal er doorheen te krijgen.
Grote kans dat hij bij sales werkt.

tandwiel | 07-12-21 | 14:39

In ieder geval succes met jullie weblog.
`en jij succes met je werkdag????

wakker worden | 07-12-21 | 14:30 | 1

werkdag is niks meer van over na zo'n epistel.

Dr.Utker | 07-12-21 | 15:41

Ik wil een vlag in de vorm van het coronavirus.
Gewoon omdat er erg weinig aandacht is voor deze ziekte.

tandwiel | 07-12-21 | 14:28 | 1

De kleur van de vlag van krona is wit. We geven ons over...

Graaf_van_Hogendorp | 07-12-21 | 14:32

Heb nog wat oude sokken ,ook goed.

rein9576 | 07-12-21 | 14:28

Reken je het ook even terug naar "maatje bomber jack"? Wil niet voor lul lopen met een fout vlaggetje op mijn mouw.

Lorejas | 07-12-21 | 14:28

Ongepast om het op de verjaardag van onze kroonprinses het hier over de gulden snede te gaan hebben.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:27 | 2

*proest alweer*

Diotima | 07-12-21 | 14:43

Dat is een vergulde schede

TriangelJosti | 07-12-21 | 14:48

Ben ik de enige die aan Sheldon Cooper moet denken?

Duwbak_Linda | 07-12-21 | 14:27 | 5

Ah, de super autist, ik had ook al zo'n vermoeden trouwens.

King of the Oneliner | 07-12-21 | 14:44

Fun with Flags!

Dr.Utker | 07-12-21 | 15:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Mee eens en de kleuren Oranje Blanje Bleu weer maken, als de nexit is voltooid. We missen alleen wat watergeuzen om Den Briel in te nemen. Wel dit keer vragen of ze niet weer papen op gaan hangen, we zijn inmiddels beschaafd.

Graaf_van_Hogendorp | 07-12-21 | 14:26 | 2

Liever Paeps dan Turcks ditmaal?

Arnold Layne | 07-12-21 | 14:34

@Arnold Layne | 07-12-21 | 14:34:
Nadat we "Turcks" van dichtbij hebben meegemaakt denk ik dat we het inderdaad even moeten omdraaien.

Graaf_van_Hogendorp | 07-12-21 | 14:36

Sorry hoor, maar ik vind dit toch een beetje spijkers op laag water zoeken.
Het verbaast mij trouwens dat nog nooit iemand op het idee is gekomen dat die vlag van ons gecanceld moet worden omdat ie vroeger ook wel eens op zo'n slavenschip wapperde. Maar goed, dat kan nog komen natuurlijk.

VanBukkem | 07-12-21 | 14:25 | 1

Onze vlag wordt langzaam vervangen door de EUSSR vlag dus komt goed.

Graaf_van_Hogendorp | 07-12-21 | 14:27

Het "voelt alleen maar natuurlijk aan" omdat meneer in z'n fabeltjesfuik een filmpje over de gulden snede is tegengekomen en nu opeens denkt dat alles er mee te maken heeft en als het niet zo is, dat dus maar snel zou moeten gebeuren... Wappies gonna wap blijkt maar weer.

De_Rokjesman | 07-12-21 | 14:24 | 1

Fibonacci retracements in de 24 uurs koersgrafiek is een duidelijk aankoopsignaal voor beurswappies.

Joris Beltsin | 07-12-21 | 14:29

Prachtig voorstel van Rene.
Neem de Duitse vlag als nationale vlag.

JanVergoor | 07-12-21 | 14:24 | 1

Met kruisje of zonder.

rein9576 | 07-12-21 | 14:30

Ik vind die van Nepal wel geinig. Wat meer pythagorasiaans.

SterF... | 07-12-21 | 14:23

Ik zeg: Een commissie benoemen. Deze commissie bestaande uit oud politici zal zich bereids over de kwestie buigen. De commissie zal eind 2024 met een rapport komen waarin de belangrijkste aanbevelingen staan, dit rapport zal worden aangeboden aan de minister van BIZA. Besluitvorming in het parlement en uiteindelijk de senaat mag dan al medio 2027 verwacht worden. Naar verluidt is de invoering dan al in het voorjaar van 2029 opportuun. Mits de commissie positief aan beveelt uiteraard. En de kamer. en de senaat. En zo.

Jan Lange3373 | 07-12-21 | 14:23 | 3

En het kost vooral erg veel belastinggeld en als het eenmaal voorbij is denkt men 'was dit het nou waard', maar gelukkig is er dan weer snel een nieuw idee te verzinnen om weer achteraan te rennen. Misschien kunnen we het Wilhelmus nog verplichten in een aparte stemtoon van 438 Hz of iets soortgelijks onzinnigs maar waar genoeg wappies voor te vinden zijn die daar een lans voor willen breken.

De_Rokjesman | 07-12-21 | 14:26

U vergeet te vermelden dat de commissieleden een riante vergoeding dienen te ontvangen, zonder korting op het wachtgeld.

nick.name | 07-12-21 | 14:27

Laten we geen oud politici benoemen, maar gewoon Mark, Hugo en Kaag op die taak zetten. Dan kunnen we een regering vormen met echt nieuw leiderschap en elan...

ReyNemaattori | 07-12-21 | 14:38

De moeder aller wereld problemen aangekaart.

Zatkniss | 07-12-21 | 14:22

Rene is een nerd, zoals zoveel reaguurders. Hij is ons en wij zijn hem. Het patriotisme deel ik niet zo, maar dat is bijzaak.

3Xniks | 07-12-21 | 14:22 | 1

Ook als nerd kan je nuchter en rationeel blijven, en dan ga je niet een bepaalde ratio van 1.zoveel op een voetstuk plaatsen omdat de nautilusschelpen en Da Vinci z'n pik die verhouding hebben wat dan opeens 'beter' zou moeten zijn.

De_Rokjesman | 07-12-21 | 14:29

De Nederlandse vlag hoort helemaal wit te zijn. We geven ons over aan de islam. Aan de EU. Gewoon aan iedereen.

Leptob | 07-12-21 | 14:21 | 2

Moet-ie dan niet groen zijn? Met zo'n OttoMaantje erin?

ReyNemaattori | 07-12-21 | 14:38

Prachtig voorstel, hier houd ik van!
De natuur in wiskunde gevangen!

Nog een voorbeeld: architect Jan de Jong. Zijn ontwerpen zijn allemaal gebaseerd op het plastische getal (een getallenverhouding die vergelijkbaar is met het gulden getal). Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Jan_de_Jong_(ar...)
Daardoor voelen ruimtes heel natuurlijk aan.

Timide_Aso | 07-12-21 | 14:21 | 1

Architectuur op basis van het plastisch getal is het geesteskind van Hans van der Laan, die de Bossche School in de architectuur startte. In en rond Den Bosch zijn er nog verschillende voorbeelden van te zien.

CeesCloosd | 07-12-21 | 14:27

Had ik René maar in de buurt gehad toen ik tijdens het schoonmaken ervan ons aquarium brak en snel naar de winkel toog voor vervanging. Mijn struikelhul was kansloos, want manlief merkte meteen bij binnenkomst op dat de bak met een factor X was gegroeid. Ik vond dat kreng al zo zwaar om te transporteren

MickeyGouda | 07-12-21 | 14:21 | 2

Een flesje jonge klare.
Visjes erin gedaan
Visjes op sterk water
Kun je langer laten staan.
*Plop*

grapo | 07-12-21 | 14:23

Dag vlag.
Gehesen en begroet.
Hoe Royaal hij wezen moet.
Vaderland getrouwe tot den doed
Gestreken en gevouwen
Het echte Dietsen bloed
Weg !
Dag vlag.

grapo | 07-12-21 | 14:20

Die Peters heeft volkomen gelijk. Vlag ook voor zonsondergang naar binnen halen (strijken) en ook geen driekleur meer aan haringkarretjes hangen (mag in buitenland ook niet, vlaggen aan commerciële objecten hangen).
En de EU-vlag moet in Nederland gewoon verboden worden. Een ongekozen vlag, verzonnen in het buitenland. Trots op onze driekleur moet weer de boventoon voeren voor volk en vaderland.

aamert | 07-12-21 | 14:20 | 4

keltsverhaal, in VS mag van alles niet met de vlag maar met doet wel van alles. ZOals ondergoed en zwemspullen. De EU vlag hoort gewoon naast die van ons te wapperen. Dat doen ze overal. Alleen Wilders, Eermans en Baudet zijn tegen. Een vreemd stel mafketels.

AntiZanicz | 07-12-21 | 15:14

en vergeet niet dat ie voorgoed haram is als ie de grond heeft geraakt.

Dr.Utker | 07-12-21 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

De officiële maatvoering van de EU-vlag is ook 3:2. Dus we sluiten alvast netjes aan. Beetje naar de toekomst kijken.

koeberg | 07-12-21 | 14:18 | 1

Maar de Tweede Kamer heeft dit jaar gestemd tegen het plaatsen van de EUSSR-vlag naast de Nederlandse vlag in de plenaire vergaderzaal. Er is dus nog hoop.

J.P.Drapeau | 07-12-21 | 14:30

Ik ben voor. Zullen we ook gelijk het rood weer oranje maken? Dan klopt alles weer aan onze vlag.

Shellshock | 07-12-21 | 14:17 | 3

Dat was de vlag van de geuzen, toch?

dorstig! | 07-12-21 | 14:23

Ja mooi… Oranje, Blanje, Bleu
Vier wappert de vlag weer van de blanke top der duinen!

number668 | 07-12-21 | 14:23

Wat vindt René er nou van dat veel wappies de Nederlandse vlag omstekop plaatsen.

herstelkous | 07-12-21 | 14:14

Het maakt mij echt helemaal geen reet uit met welke maat vlag Max komend weekend als kersverse wereldkampioen gaat zwaaien.

Kowalski11 | 07-12-21 | 14:14

Lengte zegt niet altijd wat, maar het is wel lekker

Waakvlam | 07-12-21 | 14:14 | 2

En als ie ongewassen is?

Kowalski11 | 07-12-21 | 14:16

Maar als ie over de lengte aan de ene kant rood opgezwollen is en aan de andere kant blauw aangelopen, dan zou ik er toch even mee naar de dokter gaan.

koeberg | 07-12-21 | 14:19

Wellicht is het een idee om aan de kopse kant een regenboograndje eraan vast te stikken tot guldensnedeproporties zijn bereikt. Dit om de diversiteit van onze samenleving weer te geven. Wie maakt een ontwerp?

lekgoot | 07-12-21 | 14:13 | 1

Breng ze daar in Den Haag alsjeblieft niet op ideeën.
Lopen we er de komende tijd helemaal als een lulletje rozenwater bij.
Beetje VOC-mentaliteit, gaarne!

Aristotalloss | 07-12-21 | 14:37

Zeker is onze vlag fout. De originele prinsenvlag was toch oranje inplaats van rood ?

Plaque-doctor | 07-12-21 | 14:13 | 1

Tijdens m'n lunchpauze op BBC World Service geluisterd naar het geweldige verhaal van Guirec Soudée die op z'n 21ste begon aan een zeiltocht van 45.000 zeemijlen. En dan dit.

tectonicos | 07-12-21 | 14:12

Dat zei die pooier ook tegen zijn meisje, jij hebt een gouden sneetje.

kneuterzak | 07-12-21 | 14:11

Lekker belangrijk. Van wappie naar wapperen.

hero_of_heaven | 07-12-21 | 14:11

Een vrouw met een gulden snee zit op een goudmijn.

Glasgow Argus | 07-12-21 | 14:10

Vieze nationalist.

BrutusBosch | 07-12-21 | 14:09

Rene Peters, waarschijnlijk is dit met jouw piemol ook het geval. Kut voor mevrouw Peters in ieder geval.

pibasso | 07-12-21 | 14:09

Maakt echt niet uit hoor; dat ding brandt in alle verhoudingen hetzelfde.

st_joris | 07-12-21 | 14:08 | 2

Voor de zekerheid bij pakistanen navragen, die hebben ruime ervaring met het verbranden met vlaggen van verre buitenlanden.

tandwiel | 07-12-21 | 14:12

Ha, zoals die Brexiteers die de Europese vlag wilden verbranden maar faalden omdat vlaggen volgens de EU van brandwerend materiaal moeten zijn. Kostelijk.

Diotima | 07-12-21 | 14:37

Persoonlijk zou ik het mooi vinden wanneer er een mega hoge vlaggen paal met dito vlag komt, zeg 60 bij 30 meter, op het Malieveld.
En dan deze elke dag hijsen terwijl het Wilhelmus uit luidsprekers komt.
Als je dan Den Haag in of uit rijdt kan je even salueren naar de vlag.
Niets mis mee.

Maya de Blij | 07-12-21 | 14:06 | 5

En..onpersoonlijk , wat vind je er dan van?

Smoelensmid | 07-12-21 | 14:21

Op internationale aankomst punten zou een extra grote vlag wel mogen. Langs de kust bij de havens en waar men wil. De luchthavens en ook bij de binnenkomende snelwegen als A16, A2, A12 enz

AntiZanicz | 07-12-21 | 15:12

burgers salueren niet en militairen zonder hoofddeksel ook niet en met wapen ook niet. Er is een protocol.

AntiZanicz | 07-12-21 | 15:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij de gulden snede is de verhouding van de lengte tot de halve omtrek gelijk aan de verhouding van de breedte tot de lengte. Ofwel:
L : (L+B) = B : L
Ik ben het wel eens met de briefschrijver maar om praktische redenen is de verhouding 1 : 1,5 en als de vlag aan een paal hangt, zonder te wapperen, dan is het toch al geen gezicht.

Bakkeleures | 07-12-21 | 14:06

100% eens. En als we toch bezig zijn, maar rood weer gewoon oranje. Dat een clubje landverraders er ooit mee aan de haal is gegaan boeit me niet zoveel.

JWZ_JMK | 07-12-21 | 14:05 | 1

Dat. Dan is een bepaald voorwerp tot in de eeuwigheid besmet
f*ck de nsb en hun erfenis, wij willen oranje-blanje-bleu aan de stok

Tobi | 07-12-21 | 15:54

De gulden snede, ik zeg ik ben voor...ook in het menselijk gebit zijn de verhoudingen van de ideale tanden onderhevig aan de gulden snede...al het moois komt uit de natuur..;) Ooit werden er i de 60er jaren door anthropologen onderzoekingen gedaan in het amazone gebied bij geisoleerde stammen die kregen 40 fotos te zien van mensen en kozen op hun blote intuitie die eruit die voldeden aan de gulden snede , allemaal fotomodellen dus...

Smoelensmid | 07-12-21 | 14:05

Hij heeft gelijk.

P-unit | 07-12-21 | 14:05

Mag dat nog wel, een Nederlandse vlag? Zooooo niet inclusief! * teiltje zoeken doet*

LoesjeP | 07-12-21 | 14:04

Gewoon zuinigheid. Minder lang is minder stof is minder kosten.

Hadena | 07-12-21 | 14:04 | 4

Dat zie je verkeerd. Hoe breder de vlag is, hoe langer het duurt voordat hij tot op de stok is versleten en je een nieuwe moet ophangen. Waarom denk je dat de Nederlandse vlag horizontale strepen heeft?

Caveman48 | 07-12-21 | 14:19

op een vlag van Euro 4 incl BTW ?

AntiZanicz | 07-12-21 | 15:09
▼ 1 antwoord verborgen

Waar je je maar druk over kan maken. Dan voldoet de afmeting maar niet aan wat de natuur zou willen ofzo. Daar staan wij toch ver boven?

tandwiel | 07-12-21 | 14:03 | 2

Ik vind zo kortgeknipt wel brutaal.
Gulden Snede is wel een beetje gezapig.

Aristotalloss | 07-12-21 | 14:34

Men zou ook in het algemeen wel met een wat grotere vlag mogen vlaggen. Gewoon twee keer zo groot.

AntiZanicz | 07-12-21 | 15:09

Miereneuken over de vlag, man man man

Droppie | 07-12-21 | 14:03

Weet je wie er ook veel belang hechte aan " die fahne "

likmegaties | 07-12-21 | 14:02 | 4

Keizer Salassi?

Piet Karbiet | 07-12-21 | 18:10
▼ 1 antwoord verborgen

StoPPen met die Duitse graaiende familie.

Verderkijkert | 07-12-21 | 14:02 | 3

Weekendje Curaçao, boompje planten. Ze doen ‘het’ (wat?) goed.

Verderkijkert | 07-12-21 | 14:04

@grapo | 07-12-21 | 14:13: Ja is het cabine personeel en de overige passagiers van de KLM vlucht al gecontroleerd ..of hoeft dat nu ineens niet..?

Smoelensmid | 07-12-21 | 14:23

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Batavia Casino. Hét online casino van Nederland
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland