Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BNR-columnist: "Klimaatcrisis vereist extreme maatregelen, want HITLER en WO2"

"You had my curiosity, but now you have my attention"

Wat is het soms toch een feestje te zien wat de gelovigen zichzelf aan doen. Akte 1: "Het boeiende aan de bestrijding van het coronavirus zijn de extreme maatregelen die we hebben moeten nemen om het virus in bedwang te houden. (...) Nog steeds zijn vele mensen boos over deze maatregelen, maar om lijkenzakken op straat te voorkomen, konden we niet anders." Een bepaald boude stelling, en Ben vond het lekker.

Maar nu komt-ie natuurlijk: diezelfde extreme infrastructuur moet in stand blijven om het klimaat te redden, en iets met HITLER.

"In The Guardian schreef columnist Monbiot over de maatregelen die in de VS zijn genomen om Hitler te verslaan. In 1944 bedroeg de inkomstenbelasting 94 procent. De Amerikaanse overheid gaf de laatste drie jaar van Tweede Wereldoorlog meer geld uit dan de 150 jaar daarvoor. Met duizelingwekkende urgentie werden vliegtuigen, tanks en wapens gemaakt; personenauto’s, ijskasten of stofzuigers moesten even op hun beurt wachten. De maximumsnelheid ging naar 50 km/u om benzine te sparen. Het hele land deed mee, het persoonlijk lijden was onderschikt, het kwaad moest collectief verslagen worden.

Alle klimaatintenties, doelstellingen, gesprekjes zijn allemaal zo slap. Waarom niet een tijdje extreme maatregelen, als experiment, kijken hoe we daarmee omgaan. Iedereen moet vanaf 1 januari 25 procent minder elektriciteit en gas verbruiken. Vlees wordt verboden. We gaan even niet meer op vakantie. Kolencentrales gaan per 1 januari 2022 dicht. Morgen sluiten we Tata steel. En we compenseren het leed met tientallen miljarden steun, zoals we dit met de coronacrisis hebben gedaan. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat je levensverhaal erdoor verrijkt wordt."

Het meest verdrietige van dit alles is natuurlijk dat het een column over een andere column van 9 dagen oud is, maar wij schrijven er een topic over, want natuurlijk nóg sneuer is.

Reaguursels

Inloggen

Gebruik energie, elektrisch per jaar in nederland: 120000000000, ofwel 120 miljard kilowatt.
Gebruik door nederlandse gezinnen in nederland per jaar: 28000000000, ofwel 28 miljard kilowatt.
Dus, de minst gebruikende bevolking van vernederland moet bloeden voor de meest gebruikende industrie, handel enzovoort.Lekker makkelijk alles op een hoop gooien en de meest gebruikenden buiten schot houden.En de meest gebruikenden betalen ook nog een het minst voor een kilowatt, iets van 35 cent per kwh.

Ben5570 | 30-10-21 | 11:05

Tijdens de tweede wereldoorlog was er een duidelijk probleem. Een Duitse overmacht aan superieure tanks en vliegtuigen had half Europa veroverd, en de Duitse socialisten pleegden overal gruwelijke oorlogsmisdaden, op ongekende schaal. De oplossing was dus vrij duidelijk; Duitsland verslaan met een overmacht aan superieure wapens.

Dan nu naar klimaat. Het klimaat verandert al een paar miljard jaar in veel extremere mate dan de vervalste hockeystick-grafiek. Echter, enkele zelfbenoemde goden hebben nu bepaald dat de mens voortaan het klimaat op aarde moet gaan bepalen, met co2-uitstoot als thermostaat. Even los van de grootheidswaan; is er hier wel een duidelijk probleem?
De mens heeft nooit last gehad van veranderende klimaten en bevolkt de hele wereld. Van gortdroge woestijnen en ijle hooggeberten via moeraslanden en oerwouden tot ijskoude poolgebieden en permafrost. Alleen de natuur is NOG veel soepeler en overleeft zelfs op vulkanen en in diepzeeën en grotten waar nooit daglicht (bron van het leven) geweest is.

Zonder duidelijk probleem is er ook geen duidelijke oplossing. Dat blijkt wel uit de klimaathysterie; het binnen 20 of 30 jaar versnipperen en verbranden van alle oerbossen en oerwouden ter wereld wordt gezien als "groen"; een oplossing voor het klimaatprobleem. Maar dat is het natuurlijk niet; de door links bepleitte boomvrije planeet zal een eventuele klimaatcrisis eerder versnellen dan vertragen. Nog los van het feit dat biomassa 100% vervuilender is dan kolen en zelfs 200% vervuilender is dan gas; en bovendien nauwelijks rendement geeft. Zelfs niet als de versnipperde bossen in gasovens worden gedroogd (!!!), en er versnipperde autobanden aan biomassa worden toegevoegd (!!!) voor betere verbranding.

Biomassa is een ecologische ramp, maar heeft het etiket "groen". En dat is eigenlijk de kern van àlle klimaatmaatregelen. Voor overstappen op elektriciteit geldt hetzelfde; wind- en zonne- energie is niet rendabel en onbetrouwbaar. Stroom komt dus voornamelijk uit gas- en kolen- centrales, met een rendement van 60% respectievelijk 40%.
Oftewel, op stroom koken kost 2 keer zoveel gas dan op gas koken!
Daar is niks "groens" aan, net zo min als aan e-cars; de etiketten deugen niet.
En wat is er "groen" aan chronische ondervoeding, oftewel een vleesverbod?
Vegetarisch en vooral veganistisch eten is naast ongezond vooral een luxe, alleen haalbaar dankzij gasgestookte kassen, vrachtwagens, koel- en vries- huizen en kunstmatige vitaminepillen.

De hele klimaathype draait om etiketjes, en die etiketjes zijn aantoonbaar onjuist. Geen één van die maatregelen zal dus het gewenste effect hebben, integendeel. Maar voor die schijnoplossing zou dus even een dictatuur moeten worden ingevoerd?

Ook dat zal het probleem alleen maar verergeren, zie covid. Op dit moment zijn de experts er nog lang niet over uit welke maatregelen succesvol waren en welke niet. Het enige dat we zeker weten is dat landen met relatief lage belastingen en een kleine overheid covid vanaf het begin onder controle hadden (Singapore, Zuid Korea, Taiwan, Hongkong, etc). Landen met hoge beastingen, grote overheden en corrupte baantjesmachines zoals NL maakten er juist een puinhoop van. Daarom bestelde NL eerst maandenlang geen mondkapjes en geen testkits; om ze vervolgens veel te laat, veel te veel en veel te duur in te kopen.
De "klimaatcrisis" is hèt speeltje voor corrupte baantjesmachines. Het is niet voor niets dat kwaadaardige apparatschiks als Frans Timmermans die waanzin aanwakkeren.

Dandruff | 30-10-21 | 09:55 | 2

Aardig kloppend verhaal maar u vergeet 1 ding waarom dt alles is.... it is the economy you stupid :-)!

Het gaat niet om klimaat, het gaat niet om volksgezondheid........ ons economisch stelsel is al zeker sinds de financiele crisis stuk en opgebrand dus moet er iets anders komen en daar heeft het pluche en de klimaatgoeroes elkaar gevonden.... zo creeer je weer een mooi nieuw economisch stelsel.

be_careful | 30-10-21 | 10:07

Geweldige analyse! Ben alleen bang dat alleen een aantal super koude winters en koele zomers tot enig inkeer zullen leiden. Want er worden aan het CO2-fundamentalisme heel veel vele miljarden verdiend. Die business geeft die rotsvaste verdienmodellen niet zomaar uit handen.

DumboJet | 30-10-21 | 11:08

WOII was voorbij toen Hitler zelfmoord pleegde. Die kwam nooit meer terug. Het Klimaat is er al-tijd. En knuppels als Ben zijn er ook. Altijd,

Sans Comique | 30-10-21 | 09:15

Wie is Ben van der Burg?

Boeddha18 | 30-10-21 | 08:29 | 3

Een lange baan schaatser, iemand die succes had, vorige eeuw. Iedereen kan journalist, columnist of verslaggever worden. Dus ook Ben van de Burg. Lange leve het "vrije" woord en "blijf van onze journalisten af". Zo, nu deug ik weer.

nobodiesunmighty | 30-10-21 | 09:11

Schaatser : de grootste sport van Zuid-Holland en Friesland, hij moet er dus wel verstand van hebben.

Zorc | 30-10-21 | 10:13

@nobodiesunmighty | 30-10-21 | 09:11: Ben doet zijn best om eengoede columnist te worden.
Toen hij nog schaatste deed hij zijn best om bij de top te horen. Is ook nooit gelukt.

Here's Freddy | 30-10-21 | 10:47

Ik neem aan dat ze bij BNR nu ook de verwarming gaan uitzetten?

Bl0feld | 30-10-21 | 07:37 | 1

Red de wereld, staak je radiostation.

nobodiesunmighty | 30-10-21 | 09:12

Ben van de Burg die lijkenzakken van de Chinese propaganda zijn goed blijven hangen. Ben it ondernemer en verdient geld met meninkjes schrijven maar ben hoefde zijn bedrijf niet te sluiten.

franck7020 | 30-10-21 | 07:16 | 1

Precies dat.

Happy People | 30-10-21 | 09:06

Als Tata Steel gesloten wordt, kopen de klanten hun staal gewoon ergens anders.
Als veehouderij in Nederland gesloten wordt, kopen we ons vlees ergens anders.
Als we onze olie en gasproductie stilleggen kopen we onze benzine en ons gas uit het buitenland.
Alles wat de klimaatcultisten bereiken met het vernietigen van onze economie is verplaatsing van productie naar het buitenland. En maakt ons afhankelijker van dat buitenland.

DutchLion33 | 30-10-21 | 05:42
-weggejorist-
echtpaul | 30-10-21 | 04:59

Ik ben voor extreme maatregelen. Als alle klimaat activisten en alarmisten nu eens collectief van een hoog gebouw springen, is alle ellende zo weer opgelost. Ondertussen boek ik een vliegvakantie naar een ver tropisch land.

echtpaul | 30-10-21 | 04:55

Goed. Laten we journalisme eens een jaar verbieden. Dan is de klimaatcrisis snel voorbij.
Ook heel verrijkend voor je leven Ben.

Allemaal | 30-10-21 | 01:22

We zijn ook in oorlog. Ofzo. Een crisis dan? Maar welke dan? Er gebeurt helemaal niets. Het is lekker oktober weer en alles is ok.

En precies DAT is het probleem. De acute problemen zijn op. Zodirect gaan mensen dat nog beseffen ook en richten ze hun aandacht op wél relevante zaken als democratie, ongelijkheid en massa immigratie.

van heinde en verre | 29-10-21 | 22:27

Nee Ben,
De inkomstenbelasting bedroeg géén 94 procent! Het toptarief was even 94 procent! Dat de eindredactie zo een blunder niet onderschept heeft of nadien gecorrigeerd… Wat een populistische column van Ben.

Dr. Worstenbroodje | 29-10-21 | 21:51
-weggejorist-
überholprestige | 29-10-21 | 21:30

Als je eens even inzoomed op de ogen van Ben, daar straalt iets fanatieks uit. Maar niet per se in positieve zin. Dit soort lui zijn knettergek, niets is te dol

Ride_On | 29-10-21 | 21:26

Als je er echt van overtuigd bent dat door ons de aarde opwarmt en daardoor de zeespiegel meters stijgt kan je nu al beter de dijken verhogen. Doen we niet want men weet heus wel dat er niks spannendste gaat gebeuren. Bovendien zullen windmolens en zonnepanelen in NL het klimaat niet redden. Alleen China al produceert in 3 uur meer co2 dan wij ooit zullen besparen. We stellen niks voor. Wel belangrijk niet te afhankelijk van olie en gas te zijn dus kernreactoren mensen

metdedag | 29-10-21 | 20:15 | 4

Naam bij de kennis

SinisterNL | 29-10-21 | 21:19

Hallo Edje de weergoden moeten bedaarlijk om je lachen en. denk dat je wat aan het weer kan doen vergeet het

Hoorneslaan | 30-10-21 | 00:51
▼ 1 antwoord verborgen

Vermoeiende plofkop met een mening, die door niemand wordt gedeeld…zeg Jan Roos: nog geen spijt van dat je die eikels indertijd van de ondergang hebt gered ?

jvc | 29-10-21 | 20:13

Ik dacht dat het een grap was. Naïeve ik...

prutsclown | 29-10-21 | 20:11

BNR was ooit een aardig radio station. Inmiddels ook in de klauwen van Soros gevallen. Linkse, pseudo liberale bagger. Met heeeeeeeel veel reclame. Heb hem maar gecanceld. Weg met die zooi!

Captain Ahab | 29-10-21 | 19:47 | 4

Inderdaad, die is verfrissend.

Captain Ahab | 29-10-21 | 20:44

Ik luisterde vroeger ook altijd BNR in de auto. Langzaam aan was de oriëntatie steeds linkser aan het worden. Tegenwoordig is het gewoon D66 radio. Kees de kort is daarentegen wel verfrissend.

zaaddodende pasta | 29-10-21 | 21:16

Door BNR ging ik steeds meer links rijden. Ik heb nu geen radio meer aan tijdens het tijden. Wat een rust.

nobodiesunmighty | 30-10-21 | 09:08
▼ 1 antwoord verborgen

BNR, linkser kunnen we het niet maken.

Mart6037 | 29-10-21 | 19:43

Die goser heeft een groot deel van zijn leven op kunstijs versleten.
Een kunstijsbaan met een oppervlak van 200m2, een gemiddelde grootte voor recreatieve banen, geïnstalleerd op een binnenplek in de winter in Centraal Europa (lage buitentemperatuur) zal het volgende verbruiken: 19.900 liter water, 16.800kw elektriciteit en maandelijkse CO2 uitstoot van 5,52 ton.
Dit komt overeen met het dagelijkse energieverbruik van 610 huishoudens.
Lekker bezig Ben, maar je kan beter gewoon je smoel houden!

squadra | 29-10-21 | 19:40

BNR Nieuwradio, de pisvlek van de Nederlandse radio 'journalistiek' - waar niet één enkel woord n i e t gesubsidieerd is door NGO's en Groene Belangenclubjes. Gelukkig is inmiddels die tenenkrommende Rudolf Hemmen weg.

bisbisbis | 29-10-21 | 19:20

Ach BNR. De 'Business Class' van de radio. Elk onderdeel is gesponsord en wie betaalt bepaalt. Zo simpel is het. Die zender is op geen enkele manier serieus te nemen.

Zakloper | 29-10-21 | 19:18 | 2

Klopt niet helemaal. De politieke richting blijft rechtsachtig, al jaren. En mensen als Syp Winia en Derk Jan Eppink krijgen er regelmatig een podium.

Captain Ahab | 29-10-21 | 19:49

Als je Boekestijn en De Wijk en de europapodcast niet luistert, is het inderdaad prima te doen.

Het brein erachter | 29-10-21 | 20:36

Ben van der Burg.
Zo’n groot waterhoofd en toch zo weinig inhoud. Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen. Ga in een plaggenhut wonen, stook niet en schrijf vooral niet meer voor dode-bomen media. Asjeblieft vooral dat laatste.

Nostra da Mus | 29-10-21 | 18:49

Één van de grootste warhoofden in de westerse beschaving. Hij ziet er ook wel uit als een slecht getekend stripfiguur.

decaliter | 29-10-21 | 18:44

Kijk dat je zelf heel hard geloofd in het verhaal dat ‘we’ het klimaat en de wereld gaan redden als we stoppen met co2, dat is prima. Het is ook prima dat je radicale maatregelen wil nemen. Maar zadel anderen niet op met je wanen.

Gewoon de waterwerken goed onderhouden, verder een beetje de natuur wat meer zijn gang laten gaan - het mag wel wat weelderiger - iets minder consumeren, hoef je ook minder hard te werken is meer dan genoeg.

Enneuh, veel succes met je experiment. Ben Van den Burg, hou vooral ook een vlog bij, deugen terwijl niemand het ziet is tenslotte ook zinloos.

ratelaar | 29-10-21 | 18:41

Goed idee, Ben! Laten we per 1 januari een kwart minder elektriciteit verbruiken. Als we dat ook laten gelden voor onze ziekenhuizen is de coronacrisis ook meteen voorbij!

Rhenium | 29-10-21 | 18:15

Rustig herfstweer vandaag. Is er nog een therapeut beschikbaar?

Harry.Langezwaal | 29-10-21 | 18:07

Ben veel met m'n dikke diesel onderweg om geld te verdienen. Tussen de bedrijven door luister ik naar de autoradio. Soms is dat Ben van den Burg. En omdat ik veel zit, moet ik af en toe afvallen. Je kent dat wel, stukkie rijden, broodje bal. Ben van den Burg is dan weer heel stimulerend. Moet echt kotsen van die vent.

Ulle Ruttelflut | 29-10-21 | 17:51 | 1

Ha ha, goed voor andermans lijn die ome Ben!
Hij zal vooral vinden dat hijzelf niet onder zijn eigen voorstellen hoeft te lijden. Wn se hele wereld over mag blijven vliegen natuurlijk. Voor het kunnen ontdekken en openstaan voor andere culturen.

Nostra da Mus | 29-10-21 | 18:53

Ben van der Burg hebben we nog nooit op enig zinvol commentaar kunnen betrappen. Zelfs niet als schaatser.

DenkenDanDoen | 29-10-21 | 17:46

Vraag aan Ben: Vlieg je zelf wel eens? Want als het antwoord daar "ja" op is, is de rest het gelul van een door en door verrotte aardbei. Met je extreme maatregelen.
En dat geldt voor iedereen die "klimaatcrisis" gilt. Als jij echt denkt dat die crisis zo groot is, dan helpt elk klein beetje, en begin je bij jezelf. De andere optie is dat je een hypocriete lul bent.

TheEgg | 29-10-21 | 17:39

Dat krijg je als je te lang in de BNR(NPO)-bubbel verblijft.

B2 | 29-10-21 | 17:38

Als je echt denkt dat de zeespiegel heel snel heel hard gaat stijgen, dan ben je ongelooflijk asociaal om te willen bouwen in het westen van Nederland, laat staan massa's arme vluchtelingen hier te huisvesten. Vreemd genoeg is de groep die het hardst schreeuwt over de klimaatverandering dezelfde als die ons land verder wil volbouwen en steeds meer mensen wil binnenhalen. Dan geloof je of je eigen klimaatmantra niet of je mist enig logisch denkvermogen ( dat laatste acht ik bij links stemmend Nederland sowieso waarschijnlijk).

Franker | 29-10-21 | 17:27 | 1

Ik discussieer wel eens met linkse lui en het valt me op dat ze niet geïntegreerd kunnen denken.

Joris Beltsin | 29-10-21 | 17:52

k heb nog even gegoogled. Thialf verbruikt ongeveer 5,2 terawattuur daarvan wekken ze zelf 1,3 op. Bij de opwekking van één kWh komt circa
windenergie 11 Gr CO2/kwh
kernenergie 12
zonne-energie 27
gascentrales 490
steenkoolcentrales 820
Vrij.

Dus stel we gaan uit van windenergie, 11 Gr maal 3900000000=42900ton CO2.....

Dat is ongeveer 19000 huishoudens

Gewoon puur voor de lol

bees-t- | 29-10-21 | 17:19 | 1

Het is inderdaad nogal hypocriet van de schaatser.
Overigens stoten de eerste drie bronnen bij de elektriciteitsopwekking geen CO2 uit maar zijn de cijfers volgens mij boekhoudkundige allocaties van de CO2-uitstoot bij productie en sloop. Er is niet echt een relatie met het jaarlijkse energieverbruik.

Joris Beltsin | 29-10-21 | 17:50

En dat allemaal om de opwarming van onze planeet met maar liefst 14 dagen te vertragen......

AlexanderVissers | 29-10-21 | 17:05 | 1

Schön wär's ... nog geen veertien minuten is aanzienlijk realistischer...

bisbisbis | 29-10-21 | 19:23

waarom is die Ben nog niet gejorist, meneer joris?
waarom krijgt meneer ben hier een podium?
als anderen een analogie trekken naar WO2 worden ze gelijk gejorist.

isotope 465 | 29-10-21 | 17:02

Is dit provoceren, of meent hij dit echt? Als het serieus is, dan is het echt een volslagen randdebiel. Maar ja links, ik heb linkse kneusjes nog nooit kunnen betrappen op enige vorm van logisch nadenken.

TrickMeister90 | 29-10-21 | 16:54 | 3

Ben vd Burg is ex-schaatser, je weet wel die wereldwijde sport waar nederland altijd de medailles pakt. Die heeft een zeer bevoorrecht leven geleid en dan is het altijd lekker uitpakken met de linkse propaganda.

4HoogAantWater | 29-10-21 | 17:02

Links heeft altijd een soort binding met Hitler gehad.

Victorianus | 29-10-21 | 17:39

@4HoogAantWater | 29-10-21 | 17:02:
Zal wel compensatie zijn voor zijn bijdrage aan de klimaatverandering door van die, energie slurpende, energie label Z - - - vrieskisten te frequenteren met z’n schaatsen.

ratelaar | 29-10-21 | 18:46

Zo. Er vallen de laatste weken wel wat maskers van gezichten zeg. Wat een ontzettend griezelige, ronduit totalitaire voorstellen worden er in 's lands media gepresenteerd. Het engste vind ik nog dat er geen enkel tegengeluid te horen valt bij de hoeders van de wet en de democratie. Terwijl die wel vooraan staan om Wilders te veroordelen om een minder-Marokkanenuitspraak, of de staat te dwingen meer klimaatmaatregelen uit te voeren.

Maar vanaf vandaag weten we één ding zeker: Ben van der Burg is een eng mannetje met onwelriekende totalitaire denkbeelden.

Professor Superhirn | 29-10-21 | 16:52 | 1

Als je echt niets kunt, kun je altijd nog proberen te schaatsen. Een enkeling lukt dat.

Dwaalgast | 29-10-21 | 18:35

Wat een zwetser, zelf heel de wereld rond gevlogen om te kunnen topsporten, gaat hij ons nu de les lezen over hoe wij met het klimaat om moeten gaan.

VW, alles ist vorbei | 29-10-21 | 16:52

Goh, had hem altijd hoog zitten, nu zit hij in mijn dieptepunt.Subsidie vragen voor ijsstadion en dan dit.

gato | 29-10-21 | 16:47

Wat een domme voorstellen van Ben. Hoe stel je dat voor, 25% minder verbruiken? Elke 3 uur de verwarming 1 uur terugzetten? Aan het begin van de volgende 3 uur verbruik je extra veel om het temperatuurverlies weer in te halen.
We moeten als minilandje ook niet de illusie hebben dat wij in ons eentje de wereld kunnen redden als veel grotere landen als China, India, USA, Brazilie en Rusland niets of te weinig doen.
Als je echt om het klimaat geeft dan sluit je niet die laatste kolencentrales, maar sluit je de 200 biomassa centrales die tot 20% meer CO2 veroorzaken. Dan bouw je naast elke kolencentrale een of meer SMR kerncentrales, modulair en snel/goedkoop te bouwen. Waarom naast een kolencentrale? Je kunt de helft van een kolencentrale hergebruiken voor een kerncentrale en het hoofdstroomnetwerk is al berekend op veel stroom vanuit die lokatie naar de rest van nederland.
En - surprise - stop je de kinderbijslag na het 2e kind. Want wij mensen zijn het probleem. Niet jij en ik persoonlijk, maar ons aantal. Ons energieverbruik, onze huizenbouw, ruimtebeslag. En ik vertel niets nieuws, de club van Rome waarschuwde al voor overbevolking in de jaren 60. Hoeveel kinderen heeft Ben eigenlijk? Ik heb er 1, Jesse Klaver heeft er 3.

KayakFun | 29-10-21 | 16:39 | 1

Als je een paar dagen niet thuis bent, je komt terug , ben je dagen bezig je huis warm te krijgen, De kou zit in de muren, voor dit een beetje warm is, duurt dagen.

gato | 29-10-21 | 16:49

Ben stapt zeker met zijn PP kleding in zijn Tesla om te deugen.

Het Noorden | 29-10-21 | 16:33

Knal dat overschot Co2 dan via het gat in de ozonlaag de ruimte in , wat in de grond zit dekken we af met zure regen .

Castor12 | 29-10-21 | 16:32

Ben was een goede schaatser daarna ging hij in zaken en werd een beetje irritant op tv

thanseeuwen | 29-10-21 | 16:27

En als Ben’s van der Burg “WOII maatregelen” niet helpen, komen er dan gaskamers?

MargauxGrandCru | 29-10-21 | 16:24

Ik vind die Ben maar een zenuwachtig type, vermoeiend om naar te luisteren.

MargauxGrandCru | 29-10-21 | 16:19 | 3

Als schaatser al een engnek en net zo'n ADHD'er als Wennemars.

gestoptmetroken | 29-10-21 | 16:40

Dat schijnt zo te horen bij BNR, die Paul van Liempt en andere presentatoren hebben ook altijd zo'n gejaagd stemmetje.
Behalve dinosauriers Boekestein en De Wijk, die bestuderen hun navel en verklaren daarna de wereld.

KayakFun | 29-10-21 | 16:42

zolang de wereldbevolking elk jaar groeit, dan kan je doen wat je wilt, maar je gaat het niet redden.

cg71 | 29-10-21 | 16:19 | 2

25% minder neuken?

MargauxGrandCru | 29-10-21 | 16:22

De eekhoornverhakselaar massaal in productie nemen ?

Castor12 | 29-10-21 | 16:29

wat een Verhaal..
De halve wereld is finaal naar de klote geholpen door de hebzucht van het Industriële Militaire Complex..

Torquemada | 29-10-21 | 16:03

Hm, Hm, Ok...
Meneer wil extreme maatregelen uit de 2e WW als experiment.
Ik moet hier nog even goed over nadenken.
Was er niet ene meneer Joseph G. die in het Sportpalast ook opriep tot extreme maatregelen?

Roadblock | 29-10-21 | 16:01 | 2

Nee, die zei niks. Die deed het gewoon

marcoplarco | 29-10-21 | 16:05

Ben van der Burg: „Wollt ihr den totalen Klimakrieg?“

redanx | 29-10-21 | 16:35

Het vervelende aan die klimaathalvezolen is dat ze strakjes, over een jaartje of vijftig, nadat ze de godganse wereld aan de bedelstaf hebben gebracht, gaan uitkraaien dat ze de wereld gered hebben. Terwijl iedereen met een gezond verstand weet dat er totaal niks aan de hand is/was en dat al die dure en wanstaltige fopmaatregelen nog geen 100ste van een graad Celsius verschil hebben gemaakt en alleen maar de beurzen hebben gevuld van figuren als Vraat Timmermans en zijn verdekt opgesteld staande broodheren.
Vervelend ook dat dit soort fascistische drekfiguren nu komt bovendrijven en straffeloos hun Stalinistische opinies mag spuien. Onder daverend applaus vanaf de linkerflank uiteraard.

Conan de Rabarber | 29-10-21 | 15:58

Vliegverkeer drastisch beperken, maximaal 100.000 vluchten per jaar op Nederlandse luchthavens. Was in 2019

Arnold Layne | 29-10-21 | 15:50 | 3

Was in 2019 bijna 500.000 moet 650.000 worden

Arnold Layne | 29-10-21 | 15:51

Vliegverkeer beperken lijkt mij niet nodig. Er is nu een vliegtuig dat op waterstof vliegt door waterstof om te zetten in electriciteit.

Sinterbikske | 29-10-21 | 15:53

Al die maatregelen hebben tot resultaat dat de zon feller op de aarde gaat schijnen. Met de gevolgen daarvan houdt deze regenbooghippie zeker geen rekening.

Jos Tiebent | 29-10-21 | 15:44

Te beginnen met platleggen servers van: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Whatsapp - voor een maand. Meneer Van Den Burg wordt gillend gek, is verslaafd aan die handel.

Von Bliksum | 29-10-21 | 15:42 | 1

Ik ben voor! Voeg alleen aan het lijstje ook nog Netflix, HBO, Spotify, etc en dan maken we pas echt een impact.

Wat dat betreft mogen we ook alleen maar hopen dat de wereldwijde politiek inziet dat het gedroomde metaverse van Facebook - oh sorry, Meta - er nooit gaat komen. Stel je eens voor, voor alles en iedereen straks continue uitgebreide video rendering om maar als een poppetje door een virtuele wereld te kunnen bewegen... helemaal nergens voor nodig als je gewoon je boodschappen wilt bestellen, of even een berichtje aan je vrienden stuurt hoe laat je elkaar in de kroeg gaat treffen.

oh no | 29-10-21 | 17:01

Vind huidige klimaatgekte meer gelijkenissen vertonen met de Reformatie, ook toen barste het van bevlogen idioten. In een tijd vlak na de val Constantinopel wat toentertijd het effect had in het Westen vergelijkbaar met 9/11 en de moslims stormenderhand de Balkan veroverde. Om uiteindelijk voor Wenen afgestopt te worden door alles behalve dan deze Reformisten. Deze werden namelijk liever overheerst door de Turk, hetgeen wellicht de huidige merkwaardige kruiperige liefde van vooral Links verklaart voor de Islam.

william7055 | 29-10-21 | 15:41 | 3

HEt leuke is dat het een Pool (Koning Jan III Sobieski) was die met zijn leger de Turken in 1683 bij wenen tegen hield. Zoals de Polen nu tegen Ursulafrans vechten voor hun soevereiniteit. Ik ben geen fan van Polen en Hongaren, maar ze hebben van oudsher wel ballen.

bergsbeklimmer | 29-10-21 | 15:56

Kuch Kuch, er zitten toch wel wat jaartjes tussen de val van Constantinopel (1453), en het beleg van Wenen(1683).
Dus dat stormenderhand valt wel mee.

Roadblock | 29-10-21 | 16:08

@bergsbeklimmer | 29-10-21 | 15:56:
De "Winged Hussars" mooi plaatje.
www.youtube.com/watch?v=CxlRJsQ7p2k
Wat iets minder bekend is, is dat de protestanten eerst Wenen wilden laten barsten want Katholiek en zo.
Als dat gebeurd was, dan hadden we nu allemaal 5 x per dag ons gebedskleedje kunnen pakken.
Maar misschien komt dat alsnog.

Roadblock | 29-10-21 | 16:12

Ik bespaar, wegens mijn portemonnee, al jaren op gas en elektra. Als ik het zou weten zou ik zo nog meer besparen. Voor mensen zoals ik zou het onmogelijk zijn 25 % te besparen, want dat heb ik, en met mij velen, al lang gedaan.

Maar dat zal in de kop van zo´n dekadente Woekie wel niet opkomen, want hij gebruikt dus al minstens zijn hele leven 25% meer als dat nodig is.

bergsbeklimmer | 29-10-21 | 15:40 | 2

Dit. Zelfde geldt voor mij. Ik gebruik al minimaal.

Roos | 29-10-21 | 16:12

Laat ze woningbouwverenigingen en verhuurders maar verplichten huizen tot een minimaal energielabel te upgraden. Woningen met (deels) enkelglas en of geen HR glas worden per direct 20% goedkoper in de huur etc.

bees-t- | 29-10-21 | 16:46

we gaan met z'n allen keihard richting minimaal het RCP 8.5 scenario. Alle onderzoeksresultaten wijzen daarop. Ook blijven de emissies, ondanks reducties in Nederland en de meeste westerse landen, gewoon stijgen.
Dit betekent 5 graden opwarming rond 2100, en daarna gaat het nog sneller door. Zoals het nu gaat is het inderdaad kansloos en heeft de huidige ontwikkelde samenleving nog maximaal 100 jaar te gaan.
Dit nog tegengaan vraagt inderdaad een mondiale wereldoorlog-achtige operatie, waarbij zaken als vrijheid en welvaart opzij gezet zullen moeten worden. Maar dat gaan we niet accepteren met z'n allen.
Kortom: kansloos.

zeeman73 | 29-10-21 | 15:38 | 14

@zeeman73 | 29-10-21 | 16:36: Onzin. Die modellen zijn in geen enkele vorm serieus te nemen. Het is gewoon koffiedik kijken. Als verdienmodel blinkt het echter wel uit.

Kaposi_Sarcoom | 29-10-21 | 16:58

@zeeman73 | 29-10-21 | 16:36: Nee zeeman73 , de aarde koelt nog steeds af, de computer modellen zijn gebaseerd op de atmosfeer. Ik zou zeggen, ga eens op zoek naar wetenschappelijke feiten na het Jura/Krijt tijdperk zo'n 60 miljoen jaar geleden.

Jbgeno | 29-10-21 | 19:35

Voorlopig, wijkt wat men meet heel sterk af van wat men heeft voorspelt en jij als zeeman zou toch moeten weten dat effectief het weer 6 uur vooruit voorspellen al erg moeilijk is. Laat staan het klimaat over een periode van 100 jaar.

JdelaT | 29-10-21 | 21:31
▼ 11 antwoorden verborgen

De klimaatcrisis is dat niet waard. De onzichtbare vijand is niet te verslaan. En deze Ben vergeet een essentieel ding. Zodra mensen 3 dagen niks gegeten hebben dan is er 0,0 focus op de toekomst. Dan heeft men totaal, maar dan ook totaal schijt aan wat er over 100 jaar zou kunnen gebeuren. De luxe van voedseloverschot is hem naar het hoofd gestegen. Wat een idioot. Een of twee dagen honger en het is oorlog. wat ik je brom.

BBRDWR | 29-10-21 | 15:36 | 1

Eet dan ook een beetje fatsoenlijk

RandyBiel | 29-10-21 | 16:12

Angst is een slechte raadgever en mensen met een laag IQ geven meestal niet het sterkste advies. Domme, bange mensen kunnen dus beter hun muil houden.
De temperatuur is een graadje gestegen, de zeespiegel een paar millimetertjes, dus weinig aan de hand IRL. Die hockeystickjes in klimaattabelletjes zijn de afgelopen 20 jaar uitgebleven, dus een crisis bestaat tot nu toe slechts op papier.
Er zijn weersincidenten geweest zoals die er al sinds mensheugnis zijn: Overstromingen, bosbranden, tijdelijke hitte, tijdelijke kou, tijdelijke droogte en tijdelijke nattigheid - geen pijl op te trekken, geen lijn in te ontdekken.
Maar waak voor de mensen die angst misbruiken om vrijheid te beperken. De ene keer dragen ze een bruin, zwart of rood uniform, de andere keer een tuinbroek. Het zijn fascisten. Het wordt pas echt eng als fascisten een brede coalitie van opportunisten hebben opgetuigd om zich samen achter één centraal angsthema sterk te maken - zoals nu rond het klimaat.
Het verhaal is slap, maar de huidige coalitie is sterk, en ook dit oprukkende klimaatfascisme gaat dezelfde kant op als altijd bij fascisme: Tijdelijke onderdrukking van vrijheden, tijdelijke uitzonderlijke belastingen, tijdelijke rem op vrije informatie, tijdelijk extra macht, want anders dood. Timmermans, Kaag en Greta, het Bennen allemaal fascisten.
Als je wil Godwinnen, doe het dan goed.

Zeddegeizot | 29-10-21 | 15:36 | 2

beste, we zitten nu middenin de hockeystick. Alleen vindt dit allemaal plaats over enkele generaties heen, en voelt het alsof er niets aan de hand is.

zeeman73 | 29-10-21 | 15:39

Die hockeystick wil niet zeggen dat het in een paar jaar tijd significant warmer wordt, kijk naar de schaal van die grafiek, die voorspellingen gaan over periodes van tientallen tot honderden jaren.

ReyNemaattori | 29-10-21 | 16:32

Het is een betweterig irritant mannetje. Dat ie eruit ziet als een clown maakt m nog niet grappig.

Forwaards | 29-10-21 | 15:32

Zo tegenstrijdig als het maar kan.
Volgens natuurliefhebbers gaan onze natuurgebieden naar de klote door uitstoot.
Volgens natuurliefhebbers is het zo fijn dat de wolf er is.
Laatst een stukje in Ede Stad waar in een schaapsherder verteld dat als zijn kudde weer aangevallen wordt door wolven dat hij niet anders kan dan stoppen.
Nou gefeliciteerd natuurliefhebbers de hele Ginkelse heide gaat naar de klote met jullie idioterie.
En dan nog met een opgeheven vingertje naar de industrie wijzen.

botbot | 29-10-21 | 15:28 | 2

Heide is dan ook geen natuur, maar cultuur.

RideFreeOrDie | 29-10-21 | 15:31

Heel veel mensen vergeten hoe 'natuur' in Nederland is ontstaan. Alles is eerst gekapt, daarna ontgonnen, om turf te steken, daarna zijn er heidevelden ontstaan en meren. Niks daarvan is natuur.

bees-t- | 29-10-21 | 16:48

“Een kritische blik”
En dan het standaard greta riedeltje oprakelen.
Dit soort kreten zie je ook altijd bij de rebellen van extinction rebellion.
Zo rebels dat timmermans het met je eens is.

Transgender-Airlines | 29-10-21 | 15:24

Op rtlz een interview met een correspondent uit China. Dit land gaat de komende jaren juist meer co2 uitstoten. De reden is dat ze zelf vinden dat ze een " bepaalde ontwikkeling" willen doormaken en dat kost energie. Fossiele grondstoffen zijn essentieel. Einde discussie. Ondertussen komt er in Nederland een verbod op wegwerp bekertjes.

de euro middenweg | 29-10-21 | 15:23 | 2

Wij zijn woke, godverdegodver!

pibasso | 29-10-21 | 15:33

Ja gek he. China wordt een wereldmacht. de wereldmacht. Waarom zouden zij die wlvaart weggeven. Zij hebben die woke-shit niet. Waarom zouden ze die 'weg met ons' religie adopteren? Het vernietigt immers het westen.

BBRDWR | 29-10-21 | 15:34

Ben blij als Ben op de radio is. Weet ik dat het weer vrijdag is.

Magmacarta | 29-10-21 | 15:23

BNR…ooit een brenger van zakennieuws. Nu een D66-Groenlinks steunzender, enkel relevant voor de grachtengordel.

kalkikalki-frakfrak | 29-10-21 | 15:21

Het engste hiervan vind ik dat hij ZEKER weer dat zijn extreme maatregelen ons 'levensverhaal' zullen verrijken. Dit is exact het soort persoon dat je geen belangrijke beslissingen moet laten maken. Een beetje nederigheid zou u sieren, heer vd Burg.

coitus reservatus | 29-10-21 | 15:20 | 2

Mensen die in een utopia geloven, zoals Ben, zullen letterlijk over lijken gaan om dit te bereiken.

Transgender-Airlines | 29-10-21 | 15:26

En laat dat Thialf ook maar instorten, gewoon buiten schaatsen.

gato | 29-10-21 | 17:00

Is dit de nieuwe nummer 2 van Bij1?

Sinterbikske | 29-10-21 | 15:20

Spartacus, zonder jouw bericht had ik deze knettergekke overtik column nooit opgemerkt denk ik. Dus zo sneu is het niet.

sjef-van-iekel | 29-10-21 | 15:18

Gek: eergisteren zat hij nog een verhaal te houden over waarom er een ijshal open gehouden moest worden. Is dat dan duurzaam? Ik vond Ben wel grappig maar dit is gewoon dom en vooral hypocriet.

Hommel | 29-10-21 | 15:17 | 1

Mensen met moeilijke brillen kramen vaak onzin uit.

Dickie1908 | 29-10-21 | 15:21

Sorry Ben, het geld is al bijna op en we moeten nog sparen voor de volgende honderd crises. Wellicht kunnen we de toekomst van 5 generaties verder ook nog vernielen, maar we zullen toch ergens een keer een excuses briefje neer moeten leggen voor het uitgeven van wat we niet hebben.
Daarnaast helpt het ook niet om de economie verder om zeep te helpen, dan rek je dat aantal generaties dat moet inboeten nog verder op en wordt je euro die je vandaag investeert nog minder waard.

IndoorexpaT | 29-10-21 | 15:17 | 5

@GrandMechantLoup | 29-10-21 | 15:19: Als links kernenergie niet al decennia had tegengehouden waren we nu niet zo afhankelijk geweest van die oliestaatjes.

Sinterbikske | 29-10-21 | 15:22

@Sinterbikske | 29-10-21 | 15:22:

Oh, jouw gas en benzine zou dan uit de oliestaatjes komen?

Ik ben voor trouwens hoor, maar een kerncentrale bouwen duurt iets van 10 jaar. Dus heftige investering terwijl we tussentijds harder kunnen werken om niet afhankelijk te zijn van oliestaatjes. Nu al.

GrandMechantLoup | 29-10-21 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

WTS... pek en veren... pb plxxx...

Flow_Snake | 29-10-21 | 15:16

Het is mijn wekelijkse ergernismomentje die Ben van der Burg: de PeterR van BNR. Hoe hij ineens zo'n alleswetend orakel is geworden na een behoorlijk succesvolle schaatscarrière... het is mij een raadsel. Die man weet niks en kan nog minder.

bartjeau | 29-10-21 | 15:15 | 4

Ben is zakelijk gezien niet achterlijk en behoorlijk succesvol Daarnaast is hij nogal hyper. Maar ik moet soms best lachen om zijn brainwaves

pibasso | 29-10-21 | 15:29

Mensen die veel praten denken dat ze ook veel weten, maar dat is absoluut niet waar.

MargauxGrandCru | 29-10-21 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ja tuurlijk joh ons hervormen voor eeb paar jaar (misschien wel 25) naar een oorlogseconomie voor het klimaat.

Baksteenbakker | 29-10-21 | 15:13

Ben is commercieel directeur bij Triple en dat moet hij vooral blijven doen en netjes z’n centjes binnenharken.
Triple doet niet hele indrukwekkende dingen, maar lijkt mij een prima bedrijf.
Verder geniet Ben een beetje naamsbekendheid en krijgt daarom spreektijd bij BNR.
Hij mag zéker een mening hebben, maar moet geen onzin verkopen.
Ben teleurgesteld.

Ruimedenker | 29-10-21 | 15:13 | 2

Meningen zijn net als neuzen iedereen heeft er een,

pejoar | 29-10-21 | 15:14

@pejoar | 29-10-21 | 15:14: Meningen zijn net erecties. Geen probleem om er een te krijgen. Maar het is de kunst om er geen slap gelul van te maken.

bartjeau | 29-10-21 | 15:16

Waar komt die Ben vd Burg nu weer plotseling vandaan?

Opblaas_boot | 29-10-21 | 15:13 | 1

Uit de binnenbocht.

Ruimedenker | 29-10-21 | 15:13

De toprate van 94% tax was over inkomens van (toen) boven de 5 miljoen dollar.
De gewone tax was tussen 20 en 30 %. Dus hou op over die flauwekul. Die schaatser praat aardig mee met de linkse activisten, maar echt verstand heeft ie niet. De IPPC is gewoon een kunstig verdienmodel voor geleerden die zich voor het karretje laten spannen (zie eerder Club van Rome, zure regen, ozon gat en nog een paar van die epische gevaren die nooit gekomen zijn).

nancystjago | 29-10-21 | 15:12

Ik erger me wekelijks aan de columns van Ben van den Burg.
Vraag me echt af wat een intelligente zender als BNR met die dombo moet.

Tapu | 29-10-21 | 15:12

Die B-schaatser is al veel te vaak op de radio.

IkwilJinekwel | 29-10-21 | 15:10

Dhr. A. Hitler word te pas en te onpas gebruikt. Als links het zegt, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Nu hoeven ze van mij de geschiedenis niet te herhalen in een 2.0 variant van Dhr., A Hitler, want men heeft nog niet door dat men al even bezig is geschiedenis te schrijven tot de grootste waanzin die de mensheid heeft meegemaakt. Deze idioterie passeert onze vorige geschiedschrijver met gemak en dat anno 2021.

Mr_Pikibelly | 29-10-21 | 15:09

Al die WO2 vergelijking zijn altijd zo afgezaagd en saai.

van Oeffelen | 29-10-21 | 15:07 | 1

Maar ook het vergelijk…
Alsof het klimaat in één klap gered is, als morgen iedereen 94% van z’n geld inlevert, als dat al waar was.

Ruimedenker | 29-10-21 | 15:15

Zie hier de reden waarom je communisten het best kunt interneren.

JohnLocke | 29-10-21 | 15:04 | 2

Hij verdraait de realiteit enigszins. "In 1944 bedroeg de inkomstenbelasting 94 procent." Maar In 1944, the top rate peaked at 94 percent on taxable income over $200,000 ($2.5 million in today’s dollars3). That’s a high tax rate.

Slimpeter | 29-10-21 | 15:07

Wat een onzin. Jij geeft je geld graag liever aan nare Arabieren en Russen ofzo?

GrandMechantLoup | 29-10-21 | 15:17

Lijkt me ook weleens leuk om, natuurlijk bij wijze van experiment, de grote klimaatschreeuwers eens flink op hun daden af te rekenen, mocht hun beleid nergens toe leiden. Dus als bijvoorbeeld maatregelen worden opgelegd die de burgers veel geld kosten en waarvan diegene die daarvoor verantwoordelijk is wist, of kon weten dat het weggegooid geld was, dat diegene aansprakelijk wordt voor de aangerichte schade. Eens kijken hoe ze er dan tegenaan kijken. Ik ben het strontzat dat dergelijke figuren menen doorlopend andermans geld te mogen uitgeven te behoeve van hun eigen krankzinnige hobby's.

Kopieerapparaat | 29-10-21 | 15:00 | 9

@RandyBiel | 29-10-21 | 15:19: Een dijk maakt de bouwer ervan rijk, de belastingbetaler arm, en als het water niet stijgt is het verder vrij nutteloos.

Zeddegeizot | 29-10-21 | 16:23

Nijpels en Samson.

gato | 29-10-21 | 17:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Intussen in de echte wereld wil het al 20 jaar niet meer opwarmen.
rumble.com/vnsl1d-the-2000-national-c...

Echt kudt als de wereld zich niet aan je modellen wil houden.

marcoplarco | 29-10-21 | 15:00 | 8

@pejoar | 29-10-21 | 15:17:
Als iets 'feiten' of 'waarheid' in de naam heeft zitten, weet je van te voren al dat het een wappie pagina betreft.
Aluhoedjes leren dat nu eenmaal nooit af, zelfde met virus-waarheid en 911 truth etc. Amateurs allemaal.

RandyBiel | 29-10-21 | 15:23

@marcoplarco | 29-10-21 | 15:29:
Nou die verzamelen juist dus wat achtergrond info bij iets dat als feit/waarheid gepresenteerd wordt. Zouden aluhoedjes ook eens moeten doen. Maar dat doen ze niet, anders waren ze immers geen aluhoedje.

RandyBiel | 29-10-21 | 16:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je teveel CO2 uitstoot moet je aan zelfkastijding doen met een brandende bramenstruik.
Maar das symbolisch het mogen best ook andere houtsoorten zijn.

timmey | 29-10-21 | 15:00

klimaatgek.nl/wordpress/wp-content/up...
Die zeespiegel wil maar niet stijgen. Sinds 2005 is die kutzee al een klimaatontkenner en weigert domweg aan de voorspelling van het KNMI te voldoen.

magirus | 29-10-21 | 14:57 | 7

@marcoplarco | 29-10-21 | 15:03:
Euh, die discussie rond zeespiegel stijging gaat niet over relatieve stijging ten opzichte van de bodem lokaal. Verdiep je er anders eens in.

RandyBiel | 29-10-21 | 15:13

@RandyBiel | 29-10-21 | 15:13: Lijkt me anders wel relevant. Als ik op een boot zit dan kan de zeespiegel 10 meter op en neer, mijn voeten blijven relatief droog.
Als mijn land net zo snel stijgt als de zeespiegel dan is er niks aan de hand. Als mijn land zinkt, dan loop ik zelfs gevaar als de zeespiegel stabiel is. Dus reken maar dat relatieve stijging veel belangrijker is dan absolute stijging.

marcoplarco | 29-10-21 | 15:25
▼ 4 antwoorden verborgen

"Alle klimaatintenties, doelstellingen, gesprekjes zijn allemaal zo slap."
Weet je waarom? Omdat klimaatverandering de hoge heren niet direct persoonlijk raakt. Zij gaan er van uit dat zij wel droge voeten houden. Kijk maar goed naar de beelden van overstromingen in Limburg. Het zijn niet bepaald de miljonairs getroffen worden en de dure Audi's die door de straten drijven. Het is de bakker die de modder uit zijn winkel moet vegen en de Fiat Panda van de thuiszorgmedewerker die wegdrijft.
Waarom is er een opruimplicht voor hondenpoep en niet voor katten? Omdat in hondenpoep een bacterie kan zitten, die in het drinkwater terecht kan komen. Drinkwater dat ook door de kraan van de hoge heren stroomt.
Waarom zulke maatregelen tegen corona? Omdat ook de hoge heren in hun gezicht gekucht kunnen worden.
Waarom nauwelijks maatregelen tegen klimaat? Omdat de huizen van de hoge heren hoog en droog staan.

Tosti_Haarlem | 29-10-21 | 14:57 | 1

Wassenaar en en Bloemendaal blijven echt niet droog.

Hollandmix | 29-10-21 | 15:48

BNR is de NOS op steroïden.

Swieberj | 29-10-21 | 14:56

als je iets aan het klimaat wilt doen moet je niet alleen 100 jaar terugkijken, maar nu ook per maatregel 100 jaar lang eens kijken wat het effect is, en alle landen moeten meedoen, niet alleen kleine rijke landen. En we moeten eigenlijk ook 100 jaar alle vulkanen en de mid-oceanische ruggen vragen om te stoppen met uitstoot, dat verstoort alleen maar de meetresultaten.

small_town_dude | 29-10-21 | 14:55 | 1

Die tijd hebben we niet want we gaan allemaal hartstikke dood als we niet snel offeren aan de grote klimaatgod!

Joris Beltsin | 29-10-21 | 14:58

Kijk, dat er iets moet veranderen, dat geloven de meeste mensen wel.
Maar, het moet haalbaar en betaalbaar zijn.
Morgen Tata sluiten is onzin.
Vlees verbieden is onzin.
Dingen hebben tijd nodig, je kunt de wereld niet veranderen in 3 jaar.
En al doet NL nog zo haar best, in de wereld zijn we een speldenknopje.
Echte winst valt er te boeken in China, India, VS.
Maar goed, de 1000 miljard van Frans moet natuurlijk wel verdeeld worden en lobbyisten snoepen mee.
BNR natuurlijk ook.
Zo ook de combinatie Sublime FM/NRC, om de lezer en luisteraar in te masseren.
De reden dat ik geen tv kijk en radiozenders luister zonder reclame of politieke boodschap, geen Social Media.
Dan lullen we over Amerika en Foxnews of CNN, hier is het precies hetzelfde.
Je wordt beïnvloed, althans, dat is wel de bedoeling en het liefst met je eigen belastinggeld.
Ik vond Hilbert toch veel leuker dan Ben.

Ruimedenker | 29-10-21 | 14:53 | 1

Uniekaas, Hilbert je moet nog een rondje.

Watching the Wheels | 29-10-21 | 15:05

Next,

De Joodse Rabbijn Tamarah Benima gister in de jaarlijkse Rede van Fryslân in Leeuwarden: "we moeten echt op onze hoede zijn dat we geen systeem creëren dat uiteindelijk een monster blijkt te zijn”, zei ze. „Ik weet me ook, zeg ik als Jodin, gewaarschuwd door wat er in nazi-Duitsland plaatsvond. De beleidsmakers toen, op ieder niveau, dwars door de samenleving, hadden het beste voor met iedereen. Ook toen ze Joden als ’een gevaar voor de volksgezondheid’ aanmerkten. Ook toen ze een oorlog startten tegen het toenmalige ’virus’. Speel dus niet met vuur door mensen nu in onze samenleving weg te zetten als ’gevaar voor de volksgezondheid’, zoals minister De Jonge met regelmaat doet.”
bron: Leeuwarder Courant

Bibop | 29-10-21 | 14:53 | 1

Het is waar dat de walgelijke nazi propaganda Joden als parasieten en kwaadardige, ziekteverwekkers portretteerde, maar dit is een bespottelijke vergelijking. De nazi ideologie ging uit van ras, en verbond (slechte) eigenschappen aan ras. Wat in feite de essentie van racisme is.
Met het huidige vaccineergedoe gaat het niet om ras. Maar om keuzes. En mensen die foute keuzes maken kunnen wel degelijk een gevaar voor de volksgezondheid opleveren.
Overigens zijn rabbijnen ("rebbes") altijd Joods, voor zover ik weet.

Asteroid-B612 | 29-10-21 | 15:14

Wat liev van BvdB. Alsof de US of A uit liefde the old world te hulp schoot. Nee hoor, dat had echt niets van doen met de eigen economische crisis en de werkgelegenheid die de wapenindustrie bood (zoals in de jaren dertig ook in Duitsland gebeurd was). Ook nu gaan de grote bedrijven aan de haal met klimaat en Corona.

LucaBrasi | 29-10-21 | 14:53

BNR is hét voorbeeld van een te invloedrijke overheid door afhankelijkheid van subsidies.

De Pilsvogel | 29-10-21 | 14:53

Schoenmaker, hou je bij je...... eh ... schaatser hou je bij Tialf.

dathoujetoch | 29-10-21 | 14:51 | 2

Kunstmatig ijs, verbieden.

The_Black_Knight | 29-10-21 | 14:54

Thialf.
Verder eens.

Ruimedenker | 29-10-21 | 14:56

Flinke miskluun van Ben.

Mr_Natural | 29-10-21 | 14:51

Maar snapt Ben dan niet dat het helemaal niet uitmaakt wat wij hier tegen de klimaatverandering doen, in dit kleine landje, en zelf als Europa? Zolang China, India, Rusland, Brazilië, Indonesië enz allemaal lekker doorgaan met stoken en ontbossen - en dat doen ze - maakt het geen reet uit of je hier alles heel duur maakt. Het maakt Europa alleen maar armer, en het verzwakt onze concurrentiepositie ten opzichte van b.v. China alleen maar nog verder.

Hommel | 29-10-21 | 14:51 | 4

Het is het verdienmodel van onze vette Louis de 14e, de zonnekoning, ook wel dikke frans timmermans genoemd en het zal er doorheengedrukt worden, hoe dan ook, en fransje eet nog eens een duur belgisch diner en vliegt weer lekker naar een klimaatconferentie..... moedeloos word je ervan....

knalrode lippenstift | 29-10-21 | 15:11

Het maakt alles uit. Zeker ook voor Nederland is het exporteren van 'klimaatkennis'' big business. Ben eerder benieuwd wat voor data en applicaties Triple levert aan deze klimaat industrie.

roevka | 29-10-21 | 15:35

@roevka | 29-10-21 | 15:35: Nee, da's een misvatting. Half China zit hier al op de TU in Delft. Die gaan er zelf mee aan de haal.

Hommel | 29-10-21 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

De "greatest generation" was ook eveens de laatste generatie waar dat soort collectieve opofferingsgedachten nog wel werkten. Definities als "vaderland", landgenoten, Koninkrijk of natie zouden het tegenwoordig niet meer zo goed doen.

De klassieke verzuiling is verdwenen, maar we hebben er de laatste 20 jaar een enorme fragmentatie voor terug gekregen. En de gunfactor tussen de groepen wordt met de dag kleiner.

Dionea | 29-10-21 | 14:50

En dan te bedenken dat ik ooit nog een telefoonabonnement heb gehad bij Ben. Bah!

Duwbak_Linda | 29-10-21 | 14:50 | 1

Het is je vergeven. Die Ben was blauw.

marcoplarco | 29-10-21 | 15:13

Die gele kleur ken ik, van vroeger. en nee ik verlaag me niet tot BNR.

Arendsoogje | 29-10-21 | 14:49

Weet je wie er uiteindelijk ook ten onder is gegaan door brainfreeze?

Mr_Natural | 29-10-21 | 14:48

Ga zo de hond uitlaten in het bos. Zal ik met mn V8 gaan of met mn V6??? Hmmm, het wordt de V8 vandaag.

DeAapUitDeMouw | 29-10-21 | 14:47 | 3

Ik dacht dat die mountainbikes tegenwoordig minimaal 15 versnellingen hadden..

redthehaghue | 29-10-21 | 14:53

Van Oeff, ben jij het?

opblaasschaap | 29-10-21 | 15:00

Het doet me denken aan het dillema van Lenin en Trosky in de beginjaren van de revolutie: laten weten de huidige generatie lijden zodat de volgende generatie het beter zal hebben. Dit argument kwamen we ook bij het CDA tegen toen het nog een bestuurspartij was. Het wrange is dat politici de neiging hebben dit tegen iedere generatie te zeggen: het is niets anders dan een pot met goud aan het einde van de regenboog.

Red shirt | 29-10-21 | 14:46 | 3

Het is de kern van de Christelijke leer. De beloning komt later.

Schoorsteenveger | 29-10-21 | 14:50

Ik moest opeens aan Frans Timmerschrans denken.

Crusher | 29-10-21 | 15:02

Ik zie dat Joe Biden inmiddels met zijn Boeing 747-200B (equivalent aan een 500 seats) is geland om zich druk te komen maken over het klimaat.

Joris Beltsin | 29-10-21 | 14:45 | 2

LoL

Harrie-Couvert | 29-10-21 | 14:51

let's go Brandon!

small_town_dude | 29-10-21 | 14:57

Het is al langer duidelijk dat de grootste zondaars de ferventste voorstanders zijn om anderen de maat te nemen. En desnoods te dwingen om hun eigen zonden niet te begaan. Wat Ben van Burg niet beseft is dat niet iedereen zo uitbundig leeft of heeft geleefd als hij. Anderen hoeven zijn zonden dus niet te compenseren, laat hem dat lekker zelf doen.

Sqbar | 29-10-21 | 14:45

Doping tast je verstand aan. Geen aandacht aan deze junk geven gaat vanzelf weg.

Roorda van Eyssinga | 29-10-21 | 14:44

Thialf is de Gemaanse god van de donder, dat zegt alles over schaatsers.

Mr_Natural | 29-10-21 | 14:44

Inkomstenbelasting 94 % in de VS ? Maximale snelheid 35 mijl per uur ? Really ? Ik geloof daar geen ZAK van. Dat zou gegarandeerd een burgeroorlog tot gevolg hebben. De Amerikaanse overheid gaf wel "War Bonds" uit als middel om de oorlogsindustrie mede te bekostigen en zette massaal vrouwen aan het werk. De Duitsers, met A.H. himself voorop, die bijna NIETS van Amerika wist, hebben het bijna grenzeloze produktiepotentieel van de VS kompleet onderschat. En zodra de eigen industrie in het Ruhrgebied aan puin was gebombardeerd door de USAF, en olietoevoer uit Rusland opdroogde (Amerika kon gewoon op volle kracht blijven door produceren) was het alleen een kwestie van tijd. De oorlog was voor Duitsland verloren. Al heeft het nog een paar jaar geduurd.

Asteroid-B612 | 29-10-21 | 14:44 | 3

Het klopt ook niet: "During the Second World War, the top individual tax rate rose to 94 percent and remained at 91 percent for nearly two decades—until 1964" (*)

Dat gaat dus om het hoogste tarief voor de rijksten.
(*) www.taxpolicycenter.org/taxvox/what-t...

Sqbar | 29-10-21 | 14:49

De USA heben dankzij hun inspanningen uit de grote economische crisis kunnen geraken. WOII is voor de USA de basis geweest voor de welvaart in de vijftiger jaren.

Red shirt | 29-10-21 | 14:52

@Red shirt | 29-10-21 | 14:52: Nope. De welvaart in de USA is gevolg van meer economische vrijheid, en minder overheidsbemoeienis. Wel zijn het de aan puin gebombeerde verliezers van WO2 (Japan en Duitsland) die in zekere zin hebben geprofiteerd van de wederopbouw (alles nieuw). Wirtschaftswunder etc,

Asteroid-B612 | 29-10-21 | 15:04

wat een hysterie weer van die klimaatwappies. We gaan heus niet dood van een ander klimaat.

yeps | 29-10-21 | 14:44

Die lui kunnen echt niet verder denken dan een klein stukje.
Al denken ze van wel, 2050 moet het al neutraal zijn enzo.
Goed, ze doen hun best maar, maar met windmolens en zonnepanelen kom je er echt niet.
Dan is zo'n IT-ondernemer ineens de hele winter werkloos, maar dat realiseert hij zich dus duidelijk niet.
De zonnepanelen die ik hier heb liggen doen in de winter nog geen 10% van wat ze in de zomer doen, al komt dat ook door een grote hoeveelheid bomen die nogal ongunstig staan. Dus die zijn alleen goed voor mijn energierekening zolang dat duurt. De zonnepanelen bedoel ik, de bomen gaan t.z.t. wel in de houtkachel als dat nodig is.
Maar ik heb niet het stomme idee dat ik nu zonder gas/kolen/kernenergie centrale kan. Die wappies dus wel.

helaas-nederlander01 | 29-10-21 | 14:43

Heeft hij een klap van een schaats gekregen?

Earl_of_Doncaster | 29-10-21 | 14:43

De stotterende schaatser begeeft zich weer op het gladde ijs. Wat een rentree!

LJBrinkhorst | 29-10-21 | 14:43 | 2

De stotterende schaatser, is dat niet iemand anders?

Schoorsteenveger | 29-10-21 | 14:45

Er is 1,5 jaar lang amper vliegverkeer geweest. Leek me aardig extreem. Hoe heeft dat geholpen?

wijnvlek | 29-10-21 | 14:42

En wederom wordt de oorzaak niet besproken. Teveel mensen op de aarde. willen allemaal hetzelfde: consumeren. Kinderen krijgen, ruimte en onafhankelijkheid. Resulteert in bedrijven die alleen maar willen groeien. landen die economische groei willen hebben. etc. kunnen we niet gewoon een 1 kind politiek, wereldwijd volgen, voor de komende 30 jaar?

Briver | 29-10-21 | 14:41 | 5

Grappig weetje: als iedereen 1 vierkante meter tot zijn beschikking krijgt, past de hele wereldbevolking in Brabant en Zeeland...

momusopus | 29-10-21 | 15:05

@DeAapUitDeMouw | 29-10-21 | 15:14: nee, uiteraard niet. Maar ik vind het toch een verrassend feitje... plaats is er dus gewoon zat op deze planeet.

momusopus | 29-10-21 | 16:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kan me de Elfstedentocht van 1944 nog herinneren, toen had je Elfstedenhakenkruisjes.

Mr_Natural | 29-10-21 | 14:41 | 1

Schijnt dat bepaalde onderduikers toen wel eens een stempelpost oversloegen, zoals Piet Kleine later ook deed en dan kreeg je hem niet.

Watching the Wheels | 29-10-21 | 14:56

Vindt zo'n man nou zelf ook niet dat hij een wat te grote broek aantrekt? Doodmoe wordt je toch van die eeuwige WO2 vergelijkingen. Je merkt aan alles dat hij een kleine erectie krijgt van al die strenge maatregelen.

Bij D66 kraaien ze ook van plezier als ze weer eens plannen hebben om een fabriek of energiecentrale te sluiten. Dat lost slechts deels wat op en heeft nogal wat schadelijke neveneffecten. Ook die idiote verboden op vlees. Alsof leven op in elkaar gezette soja-meuk zo'n feest is.

StiekemeBunzing | 29-10-21 | 14:41

Allemaal bewonderenswaardige leiders. Net als Arnold Schwarzenegger die de wereld overtuigde om zoveel mogelijk hummers aan te schaffen maar nu moeiteloos overschakelt naar evangelist van het groene geloof.

Joris Beltsin | 29-10-21 | 14:41

Dit bevroren stel hersenen kan alleen maar linksom rondjes maken.

JorisV | 29-10-21 | 14:39

Heeft die lulhannes het over 'n globaal offer, of alleen het offer van Nederland.
In beide gevallen heeft een poging om water te laten branden meer effect.

gemeentereiniging | 29-10-21 | 14:38

Het is een dagelijks gevecht om de meeste klimaataandacht, meer niet.

Joris Beltsin | 29-10-21 | 14:37

Hallo, Koekkoek, Er zijn nu al extreme maatregelen en niemand vind er wat aan!

ikworstelengadouchen | 29-10-21 | 14:36

Aha, ik begin het nu wellicht te begrijpen: Bij ieder ander onderwerp mag de Tweede Wereldoorlog erbij gehaald worden, behalve bij onderwerpen wat maar een beetje in de buurt komt van WW2 zelf?!

PieterC | 29-10-21 | 14:36

Ben van der Burg zat deze week bij OP1 nog te bedelen voor jaarlijks 1,2 miljoen euro (en later 4 miljoen, want zo duidelijk was hij uiteindelijk niet) x 10 jaar = 12 miljoen euro subsidie te bedelen voor Thialff, omdat het anders niet gezond zou kunnen blijven op basis van de inkomsten.
op1npo.nl/2021/10/26/gianni-romme-dou...
Hoeveel CO2 zou het besparen als ze de koelkast van die schaatshal uit zouden zetten?

Watching the Wheels | 29-10-21 | 14:35 | 3

- te bedelen

Die subsidie hebben ze nodig, omdat 'de energiekosten uit de klauwen lopen' en nog legt Ben het verband niet. Toen ik er naar keek, dacht ik direct al "kunnen ze die vloer niet van een moderne kunstof maken?".
Je moet tegenwoordig toch een soort ijs na kunnen maken van plastic of zoiets. Het ging om 20 miljoen per jaar. 1,4 miljoen, maar ze hebben 3,4 miljoen nodig. Geen touw aan vast te knopen.

Watching the Wheels | 29-10-21 | 14:44

Zelf herstellend nanomateriaal of zoiets. Dan zou het echt kunstijs zijn. Pleur je meteen die Zambonis eruit, want dweilen hoeft niet meer.

Watching the Wheels | 29-10-21 | 14:50

Thialf schijnt met 1 f te zijn. "De naam Thialf is afgeleid van Thialfi, de snelvoetige knecht van Thor, de Germaanse god van de donder."

Watching the Wheels | 29-10-21 | 15:04

Van der Burg doet wel zijn uiterste best om " erbij " te horen en om te deugen. Ben benieuwd of meneer privé ook zo begaan is met het klimaat.

Stratum | 29-10-21 | 14:35 | 1

Gezien zijn pleidooi voor Thialf snapt hij er zelf geen zak van.

PolderTaliban | 29-10-21 | 14:36

Sluit alle schaatsbanen.
Schaatsen doe je buiten en uitsluitend op natuurijs.

Ruimedenker | 29-10-21 | 14:33 | 2

Hear, hear!

PolderTaliban | 29-10-21 | 14:44

Alleen de binnenbanen dus.

Mr_Natural | 29-10-21 | 14:49

"Ik kan je in ieder geval verzekeren dat je levensverhaal erdoor verrijkt wordt."
Het zegt vooral iets over hoe Ben in het leven staat. Stond iedereen maar zo in het leven, denkt Ben. Dan zou de wereld een heel stuk beter uitzien.

Duwbak_Linda | 29-10-21 | 14:33

Maar het is toch ook gewoon zo. Desperate times call for desperate measures.

Neem Operation Landlease. Nou hadden we dat niet gedaan dan hadden we nu of Duits of Russisch gesproken maar eigenlijk bijna zeker wel Duits.

Daarnaast, zelfs vind je het allemaal maar onzin dat geneuzel over klimaat. Het is goed voor business.

Is misschien moeilijk te begrijpen als niet snapt dat geld investeren geld verdienen is.

Maar geloof de experts maar, het gaat een boel geld en werkgelegenheid opleveren die 'green deal'. En als extraatje redden we misschien de planeet ook nog.

De enigen die ZWAAR tegen zijn, zijn lobbyisten van kool, olie enzovoort bedrijven die er nu op teren. En vrij 'conservatieve' mensen die met de wetenschap hun reet afvegen omdat ze denken dat ze heel slim zijn en het allemaal beter weten of gewoon nuttige idioten zijn voor de olieindustrie.

GrandMechantLoup | 29-10-21 | 14:32 | 6

Het gaat een boel geld opleveren voor een paar mensen met goede connecties. De rest gaat ervoor betalen en de aarde wordt er geen greintje beter van, dat kan ik u beloven.

Trekhaas | 29-10-21 | 14:46

U heeft ook een brainfreeze. Hoe kan het nou goed zijn voor de business van allemaal als we gigantisch veel moeten investeren en en dito extra mensen aan de energiesector moeten alloceren om aan het einde exact dezelfde hoeveelheid energie te hebben die er nu ook al is? U snapt niet het verschil tussen echte welvaart en de cijfertjes hierover

Joris Beltsin | 29-10-21 | 14:54

@Muxje | 29-10-21 | 14:37:

Het geld is er. De wil is er gewoon niet. Maar feitelijk levert groene energie (tussen aanhalingstekens) nu al meer op dan het weggeven aan Rusland of de Arabieren. Qua werkgelegenheid enzovoort.

GrandMechantLoup | 29-10-21 | 15:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Die vent heeft zo'n goor eng verkropt vegan-hoofd.
Daar moet wel iets radicaals uitkomen.
Maar als hij en zn klimaatschreeuwende vriendjes nou eerst eens een pilot doen. Kijken of het zoden aan de dijk zet

de_beer_van_de_meer | 29-10-21 | 14:32

Weet je wel hoeveel Chinezen er niet mee willen doen? En die wonen allemaal in Urk.

Deflatiemonster | 29-10-21 | 14:32

Dus hieruit moeten we dan opmaken dat dit de laatste podcast is van deze man en dat vanaf vanmiddag alle stekkers uit de studio’s van BNR worden getrokken, want ja er zijn extreme maatregelen nodig.

Fele | 29-10-21 | 14:31

Ach kijk, van de Burg die ook voor de 'klimaatcrisis' is gevallen. Treurig hoor. De subsidie van de EU begint z'n uitwerking te krijgen.

Thoth | 29-10-21 | 14:31

Het hele klimaatvraagstuk hangt op een enkele vraag: hoe komen we straks aan 100% uitstootvrije stroom? Zon en wind zijn slechts het halve antwoord, er is nog geen enkel haalbaar plan of zelfs maar een werkbare methode voor energie-opslag op de schaal die wij nodig hebben, en wie zegt dat we het uit andere landen kunnen importeren, is af. Lees het stukje op TPO over kernenergie liever eens. Kernenergie is relatief duur, maar het is op dit moment de enige manier waarop wij in de toekomst in een uitstootvrije en betrouwbare energielevering kunnen voorzien. Lossen we dat probleem op, dan is de rest klein bier, en hoeven we ook geen socialistische klimaatstaat op te tuigen.

Trouwens, "Je levensverhaal wordt erdoor verrijkt". Vast wel. Weet je wie het levensverhaal van miljoenen mensen ook verrijkte? Het antwoord is natuurlijk: Stalin.

Muxje | 29-10-21 | 14:30 | 5

"... het halve antwoord..."? Optimist!

Lohengrin | 29-10-21 | 14:50

@ThePozz | 29-10-21 | 14:39: Wel nee. Als we flink kerncentrales gaan bijbouwen dan kunnen we misschien nog 50 jaar voort... maar dat komt doordat we nu eigenlijk enorm inefficient gebruik maken van de brandstof. Wat we nodig hebben zijn snelle kweekreactoren; er zijn moderne varianten die door (surprise, surprise) Rusland en China ontwikkeld zijn, die kunnen "gewoon" energie opwekken maar zo nodig ook kernafval opwerken. Dat doen ze nu niet omdat het economisch nog niet interessant is, maar als de voorraden brandstof opraken is het we interessant. En met opwerken kunnen we de gehele aarde pak hem beet een miljard jaar van stroom voorzien, Met als bonus dat het eindafval veel minder lang radioactief blijft.

Muxje | 29-10-21 | 15:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus Thialf moet dicht van hem?

impy | 29-10-21 | 14:30

Zullen we anders eens beginnen met de grenzen van europa dicht te gooien en heel afrika een schep te geven? Een schep ja. Dat verhaal van justdigit snijdt wel hout namelijk. Dan heb je over 20-30 jaar een groen Afrika. Hebben ze een verdienmodel, blijven ze daar en kunnen ze ook eens aan het werk. Beter voor het milieu en kunnen ze tegelijkertijd de rest van de hulp opzeggen.
Ben alleen bang dat dat een verhaal wordt als met ze een kip geven. Je geeft ze in Afrika een kip om eieren te laten leggen zodat ze meer kippen kunnen krijgen en meer eieren en weer meer kippen.... alleen vreten ze meestal de eerste kip op.....

Behangdelul | 29-10-21 | 14:30 | 2

eens, dichtgooien die grenzen

Briver | 29-10-21 | 14:43

Van der Burg: "badmuts".

jansma28542681 | 29-10-21 | 14:28

En wij reageren er dan weer op en staan zodoende helemaal onderaan de voedselketen van het opinie landschap.

Plaktong | 29-10-21 | 14:28

Dubbele standaarden. Goed dat het maar een idee is van 1 individu, tenzij...

VoltaireJohn | 29-10-21 | 14:27

Wellicht even een winter honger lijden, dat helpt ook vast.

Kaas de Vies | 29-10-21 | 14:27 | 1

Hoeveel CO2 zou het kosten om al die kunstijsbanen bevroren te houden?

gemeentereiniging | 29-10-21 | 14:34

Goed idee. Met 50 rijd ik net in z'n 3. Wat tot een hoog verbruik leidt. En dat is goed voor het milieu. Want met al die ellende op de weg gaat niemand meer autorijden of zelfs maar werken.

En die 94% belasting betalen we allang als je alle waterheffingen, loonbelasting, sociale lasten, huurwaarde forfait, verontreinigingsheffing, gemeentebelasting, kwartje van kok, bandstofbelasting, erfbelasting, btw, bpm meetelt.

Patatter | 29-10-21 | 14:27 | 2

Je kan ook in zijn vier 50 rijden.

Kaas de Vies | 29-10-21 | 14:28

@Kaas de Vies | 29-10-21 | 14:28: meeste benzinewagens zijn op 85-90 kmh het efficiëntst. Elektrisch ligt dat rond 60-70 kmh omdat deze veel minder drijflijn verliezen hebben en aerodynamica dus eerder de dominante verliesfactor wordt.

Incitatus | 29-10-21 | 15:19

Er moeten gewoon veul minder babies geboren worden
al het andere is geruis in de marge

Tobi | 29-10-21 | 14:26 | 2

En in plaats daarvan 1200 mensen per week importeren, dat helpt ook.

Patatter | 29-10-21 | 14:28

Ik heb het over de gehele wereldbevolking, niet enkel over ons kikkerlandje

Tobi | 29-10-21 | 14:40

Wat ik altijd zo fijn vind is dat deze brainfarts en voorstellen altijd komen van mensen die alle schaapjes op het droge hebben en allemaal lekker nimby-talk kunnen houden. Schijtziek wordt je er van. Net van die verstokte rokers die 30 jaar gerookt hebben en dan 2 weken gestopt zijn en je gaan vertellen dat je moet stoppen met roken? (uhm ik rook niet eens: MAAR TOCH MOET JE STOPPEN!)

Behangdelul | 29-10-21 | 14:26

Ii hoorde het in de auto. Stond met mijn oren te klapperen. Wat een lulhannes.

RGV42 | 29-10-21 | 14:25 | 1

Sta jij in de auto? Wesley?

Super Vaagstra | 29-10-21 | 14:35

Wat kon hij goed schaatsen he?

ikdenkwat | 29-10-21 | 14:25 | 2

Ook dat niet eens echt, maar vooruit.

Behangdelul | 29-10-21 | 14:31

Hij was toch van dat zwabberbeen?

Super Vaagstra | 29-10-21 | 14:37

Extreme maatregel 1:
Grenzen dicht.

Kaas de Vies | 29-10-21 | 14:25

Hitler gebruikte wel veel gas.

kapotte_stofzuiger | 29-10-21 | 14:25 | 3

Dat zou nog wel een mooie slapstick film zijn. Hitler woedend rondlopend in zo’n concentratiekamp waar een paar ijverige energietransitieflapdrollen het gas afkoppelen en zonnepanelen installeren.

de Voorzittert | 29-10-21 | 14:28

@de Voorzittert | 29-10-21 | 14:28:
*Netflix belt*

kapotte_stofzuiger | 29-10-21 | 14:33

@de Voorzittert | 29-10-21 | 14:28: haha... lol

DeAapUitDeMouw | 29-10-21 | 14:44

Probleem met die klimaathysterie is dat het nooit goed is. Nooit. Echte klimaatgekkies willen altijd meer. Net zoals Kickout ZwartePiet nooit zal stoppen. En daardoor is er geen serieuze discussie over klimaat meer mogelijk.

En om in de middelmatige media die dit land kent nog enige aandacht te kunnen krijgen moet je een zo’n extreem mogelijk standpunt innemen. Het is een oeverloos gebed waar de Timmerfrans ons leidt. Waar we dat in godsnaam aan verdiend hebben is een groot raadsel.

En dan krijgen we schaatsers die in een column mee gaan blèren op een dossier dat ze enkel kennen uit wat clickbait in de DPG Media. Tenenkrommend.

de Voorzittert | 29-10-21 | 14:24 | 4

KOZP is een verdienmodel. Als je niks meer te rellen hebt heb je geen inkomen, dus blijf je zoeken, vinden en deugen.

Behangdelul | 29-10-21 | 14:27

Klimaatgekkies willen ook geen echte oplossingen (bv. kerncentrales), maar willen dat u zich zondig voelt, want u verwarmt uw koopwoning, u voedt uw kinderen met gezonde groentes uit kassen, u rijdt met een auto naar uw werk.

kapotte_stofzuiger | 29-10-21 | 14:27

Middelmatig is een compliment naar de gemiddelde media.

hisxxx | 29-10-21 | 23:45
▼ 1 antwoord verborgen

ik heb ook een boude stelling:

Ben van der Burg is niet goed bij zn hoofd.

Borrom | 29-10-21 | 14:24 | 1

Toen deze clown het podium kreeg op radio 1 ben ik gestopt met luisteren naar deze zender.
Een stupide ratelende malloot die houd van aandacht. Vooral heul veul aandacht.
Laat hij schaatsen gaan slijpen.

Mispel | 29-10-21 | 14:35

IT-ondernemer en oud-topschaatser. En daar moeten we dan naar luisteren?

sinar2 | 29-10-21 | 14:23 | 2

Je spelt tobschaatser verkeerd. Zelfs in die periode kon het niet boeien wat hij over schaatsen te vertellen had. Waarom we iets met deze simpele ziel moeten over dit onderwerp is me een raadsel.

gemeentereiniging | 29-10-21 | 14:31

@gemeentereiniging | 29-10-21 | 14:31:
Dat van topschaatser komt uit het artikel. Had zelf nog nooit van hem gehoord en was blijkbaar toen al niet interessant.

sinar2 | 29-10-21 | 14:32

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com