Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Je mag niet eens meer: autorijden met 2 bier

Mag echt niks meer

Eerst mochten we al niet meer roken in ONZE ziekenhuizen. En nu mogen we niet eens meer met een kleine kwade neut, bescheiden beneveld, achter het stuur van 1000 kilo plaatstaal en verbrandingsmotor kruipen. Tenminste, als het aan het Euro"""parlement""" ligt, dat wil dat u al een boete krijgt bij een promillage dat hoger ligt dan helemaal niks (0,0). Nu ligt die grens in veel EU-landen nog op 0,5.

"Deze week eisten Europarlementariërs in Straatsburg dat EU-landen meer inspanningen leveren op het gebied van verkeersveiligheid. De limiet van 0,0 promille voor alcohol in het verkeer is bedoeld om ‘Vision Zero’ waar te helpen maken, aldus de parlementariërs in een resolutie. Vision Zero is een multinationaal verkeersveiligheidsproject dat tot doel heeft een snelwegsysteem te realiseren zonder doden of zwaargewonden in het wegverkeer: een reductie tot (bijna) nul."

De European Green Deal; CO2-neutraal in 2050. Vision Zero; 0 verkeersdoden in 2050. Nou, wij zouden hierbij willen introduceren: Vision Viro-loog;  0 mensen met griep in 2050. Lange versie van het bovenstaande debat van de eeuw trouwens na de breek.

Voor de liefhebbers: de langere versie van het debat van de eeuw

Reaguursels

Inloggen

Er zullen ook ambtenaren worden aangenomen die voor uw auto uitlopen met een rode vlag in de hand. Graag stapvoets volgen. Op naar 0 doden.

priks | 11-10-21 | 14:34

Gewoon nulGewoon nul doden door alle ziektes en aandoeningen. Een verwachte levensjaar van 130+, beastongyverviervoudigen om dat allemaal te betalen. Zo veel mogelijk economische gelukzoekers binnen halen. Alle uitbreiding voor huizen stopzetten geregeld door klimaat akkoorden waar wij geen invloed op hebben maar als beste jongetje van de klas al ons - krediet aan uitgeven.... Gaat he-le-maal goed komen. We hebben immers rutte 4

peterdh | 11-10-21 | 13:55

Visie (op) Nul: dat moét iets van promillagekoning Frans zijn

HeelStijl | 11-10-21 | 11:42

In Nederland zegt de (linkse) politiek: "straffen helpt niet"
De burgemeester van Amsterdam zal dan ook niet handhaven.
Dus... waar maken we ons druk om....

Nefret | 11-10-21 | 09:52

Het is dus bewezen dat mensen die geen alcohol hebben genuttigd procentueel vaker betrokken zijn bij een ongeval als mensen die wel alcohol gebruikt hebben.

Het leven is zwaar | 11-10-21 | 09:51 | 1

Ja die statistiek ken ik ook, daarom voor het rijden een paar neuten want dan heb ik statistisch gezien minder kans op een ongeluk.

jan huppeldepup | 11-10-21 | 13:44

0.0 alcohol klinkt geweldig, maar komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Mannen laten dan na 1 glas bier al hun vrouw rijden.
Met alle gevolgen van dien.

Victorianus | 11-10-21 | 09:37

Stop ook met chocolade rumbonen!!!

Habe das Gewust | 11-10-21 | 09:27

Wat zou je zeggen van het handhaven van alle verkeersregels? Begin daar maar eens mee. En wie gaat het alcohol percentage van elke levende automobilist op de weg controleren? En hoe zit het met die gasten met petjes die stijf van de drugs de weg opgaan? En hoe zit het met de man of vrouw die na een klinkende ruzie met echtgenoot de deur uitstormt, in de auto stapt en met 80 door de bebouwde kom scheurt waar maar 30 gereden mag worden? Het zou verboden moeten worden die ruzie, dat petje.

forecastle | 11-10-21 | 08:21

Joe wiel drink notzieng and joe wiel bie heppie...

Mark zit te Dutten | 11-10-21 | 01:20

0.0 klinkt geweldig maar is zelfs theoretisch onhaalbaar. Eet een banaan voor je gaat rijden en je lichaam zal tijdens de verwerking ervan in je lichaam tijdens de diverse chemische processen vanzelf wat alcohol in de vergelijking voorkomen. De bak in vanwege een banaan, zeg maar.

In de meeste Scandinavische landen is 0.0 al de norm. De straffen zijn dan ook waanzinnig. Noorwegen heeft bijvoorbeeld als straf of een paar weken cel (zonder vervroegde vrijlating wegens goed gedrag), of een bruto maandsalaris, plus een heleboel punten van je puntenrijbewijs. En een strafblad, uiteraard. Uiteraard is de verkoop van alcohol er al aan banden gelegd: in Finland, Zweden en Noorwegen kun je alles dat sterker is dan een vrij laag percentage (3,5 in Zweden, 4.7 in Noorwegen en 5.5% in Finland) alleen bij de staatswinkel kopen. Die heeft uiteraard zeer beperkte openingstijden en in Noorwegen en Finland zijn de prijzen ook excessief: de belasting op alcohol is enorm. Dus strenge straffen en een ontmoedigingsbeleid.

Werkt zo straffen dan ook? helaas, er worden nog heel regelmatig mensen met alcohol op achter het stuur betrapt. Bij behoorlijk wat ongelukken blijken ook alcohol in het spel te hebben. Zelfs het aandeel bekende scandinaviers, die lui die een voorbeeldfunctie hebben want kop op tv of goed in sporten, is aanzienlijk.

0.5 is vrij hoog, dus een reductie zou ik snappen, maar 0.0... Soms denk ik dat de EU uit alle lidstaten de ergste maatregelen pakt en die Europees doorvoert.

Jessinator | 11-10-21 | 00:30 | 3

Die flinke accijnzen zorgen alleen maar voor thuis brouwerijen/stokerijen.

Cadaver | 11-10-21 | 08:46

Ten eerste, in alle genoemde landen wordt naar buurlanden gegaan om goedkopere alcohol te kopen. In Finland zijn bijvoorbeeld een aantal veerbootlijnen die meerdere keren per dag naar Talinn (Estland) gaan. Deze veerboten zitten vol met alcoholkopers. Hele auto's worden volgeladen als ze voet zetten in Estland. Verder is in de meeste scandinavische landen alcoholisme doodsoorzaak nummer 1. Een erg streng beleid en straffen wil dus niet altijd leiden tot een ontmoediging. Verder spelen de donkere, koude en lange winters natuurlijk ook mee in de greep naar alcohol.

Ruige(r) | 11-10-21 | 10:37

Vergeet je er wel bij te zeggen dat meestal in dat soort landen de mensen wel een apparaat hebben staan die straf spul staan te bakken. Met "ze verkopen bijna geen alcohol" wil niet zeggen dat ze het niet hebben. En anders komt er wel een mooi circuit op gang die zorgt dat je krijgt wat je wilt. Met een wet schep je ook "duisternis". En dat is vaak geld waard. Bovendien is het niet zo met een regel dat het niet meer gedaan wordt. Ik vind het gesprek/onderzoek waarom het gebeurd veel interessanter.

Libertarianism | 11-10-21 | 13:11

Bij ongeveer 15% van de dodelijke ongelukken was alcohol in het spel... dat betekent dat bij 85% nuchtere mensen de oorzaak zijn... misschien moeten we daar wat aan doen.

Carden | 10-10-21 | 23:12 | 1

Die 15% veroorzakers Werken dan ook extra hard in onze glastuinbouw en bollenvelden. Of ze komen hier chauffeursdiensten verrichten.
En dat allemaal omdat wij zelf niet genoeg werklozen kunnen opleiden.

strawdog | 10-10-21 | 23:31
-weggejorist-
EenGoedBegin | 10-10-21 | 22:53 | 1

0.0 is onzin, je kan prima met een biertje rijden. Maar 0.5 is eigenlijk best wel hoog. De twee biertjesregel vergeet de afbraak van alcohol. Ieder uur ben je ook weer een glas kwijt. Als ik om 15 uur op t terras zit, twee bier achter elkaar ad, dan ieder uur een nieuwe eb dan om 24 uur ga rijden met in totaal 9 bier op dan mag dat. Maar ik weet zeker dat dat niet goed gaat komen. 0.25 ofzo zou een verstandiger norm zijn.
Kan je ook gewoon 2 uur op visite en 2 bier drinken

Shoarmamasutra | 10-10-21 | 21:50

Weet je wat ook helot ?
minder slechtzienden in de auto, jeweetwel, nachtblind, geen diepte zien, +9 of -6;
Medicijnsnoepers uit de auto. Vooral van de versuffende soort.
ieder jaar herkeuring van 70 plus. Concentratietest.
iedere 5 jaar theoretisch examen verkeersregels voor iedereen
2 strikes you're out. Auto en rijbewijs kwijt. Notoire alcomobilisten direct de bak in. Geen aflaat.
Zuipende polen en oekraieners bij eerste keer al bak in en daarna voorgoed grens over.
Last but not least: handhaven van bestaande regeltjes rond alcohol.

nul procent lost echt geen kont op.

Dr.Utker | 10-10-21 | 21:28 | 2

Mensen die door rood rijden, lopen of fietsen: Direct auto, fiets of schoenen kwijt. Notoire roodnegeerders: Direct de bak in, geen aflaat. Handhaven bestaande regels.

kortebroek | 11-10-21 | 09:57

Dan wordt het wel erg rustig op de weg. Hoe gaan we dat mobiliteitsprobleem oplossen? Als de helft van het land z'n rijbewijs in moet leveren gaat het openbaar vervoer dat niet trekken.

FrikandelSpeciaal | 11-10-21 | 11:43

Onuitvoerbaar. Als je een paar glazen appelsap of een stuk fruit dat een beetje is gaan gisten op eet, dan zit je zo op 0,2 of 0,3 promillage. Dus 0,0 is waanzin!

overdrijfnietzo | 10-10-21 | 21:27 | 1

Appelsap is max 0.5 % geloof ik. Dan moet je er wel 10 nemen voor 1 biertje en dan zit je met 10 zo rond de 0.2 alleen als je ze in vrij weinig tijd opdrinkt want je daalt ook een glas bier per uur. Valt wel mee.
Dessalniettemin, 0.0 kan en moet echr niet. Maar 0.3 is werkbaar

Shoarmamasutra | 10-10-21 | 21:53

Ik ben groot voorstander van verkeersdoden, we zitten hier met veel te veel mensen op een hoopje dus iedere vorm van min of meer willekeurige uitdunning is mooi meegenomen.

Urbanus_2.0 | 10-10-21 | 21:19 | 4

Geef mij maar de originele Urbanus.
En die ook niet.
Manmanman, wat infantiel.

chicago river | 10-10-21 | 22:43
▼ 1 antwoord verborgen

In mijn jeugdjaren om de 2 jaar leeftijdsgenoten moeten begraven om drankgebruik in het verkeer. Prima regel.

Naall | 10-10-21 | 21:15 | 2

En die hadden ook allemaal twee biertjes op? Of significant meer?

Korporaal Banaal | 10-10-21 | 21:47

Woonde jullie op de parkeerplaats van het lokale stamcafé? Nu zonder gein, heftig man.

Snaajoe | 10-10-21 | 21:50

Logisch die 0,0%, de Europarlementariërs hebben toch allemaal een chauffeur.

Portemonnee van de A | 10-10-21 | 21:09 | 1

Spijker op de kop. Knetterlam in de auto zitten is voorbehouden aan Jean Claude Drunker.

FrikandelSpeciaal | 11-10-21 | 11:45

Het argument "er sterven meer mensen in het verkeer dan aan corona" moet blijkbaar van tafel.

Veepert | 10-10-21 | 21:08

Alles lief en aardig maar als ik geen rumboon meer mag eten voor het rijden gaan begin ik toch een hekel aan de EU te krijgen.

botbot | 10-10-21 | 20:50 | 1

Nu pas?

ikvindhelemaalmooi | 10-10-21 | 21:05

Tja, een potje bier maakt je slapper in het verkeer. Er is gewoon wat voor te zeggen. Maar of de Duitsers er mee akkoord gaan?

Omebert | 10-10-21 | 20:33 | 1

En de Frambozen zullen daar ook niet om kunnen lachen.

Snaajoe | 10-10-21 | 21:51

Die tachograaf plus GPS-tracker in elke personenauto ga ik ook nog wel meemaken. De Brusselse regelzucht (en geldzucht) is grenzeloos.

Ivoren Toren | 10-10-21 | 20:14 | 1

op mijn werk willen ze die in iedere leaseauto duwen. En er zijn al diverse bedrijven die dat doen. Wat mij betreft einde lease.

Dr.Utker | 10-10-21 | 21:31

LOL @ Libertarians.

O mijn God wat een heerlijke wappies.

omanders | 10-10-21 | 20:01 | 4

@Grijskijkert | 10-10-21 | 20:16: Libertarisme klinkt op papier heel leuk, maar is inderdaad volledig onuitvoerbaar zolang niet iedereen diezelfde mindset en verantwoordelijkheid heeft.

ReyNemaattori | 10-10-21 | 20:44

@Sneerpoets | 10-10-21 | 21:18: dat zouden ze niet, maar ze zouden van de vliegmaatschappij (als klant) eisen dat dit het geval is. Niet vanuit een overheid. Daar gaat het om.

FrikandelSpeciaal | 11-10-21 | 11:47
▼ 1 antwoord verborgen

Onzin natuurlijk, als die 0.5 promille laag genoeg is om er geen negatief effect van te hebben, dan is het prima. 0,0 is dan deugen zonder de feiten en logica aan je zijde te hebben staan.

Maar wat maakt het eigenlijk uit wat ze in Brussel willen. We hebben nu prachtige jurisprudentie uit Polen die zegt dat landen hun eigen wetten kunnen maken, en dat dan voor de EU-wetgeving gaan.

DerUnterMensch | 10-10-21 | 19:55 | 3

Dat hangt er volgens mij nog wel van af wat er precies in je grondwet staat.

Ivoren Toren | 10-10-21 | 20:16

Het gaat niet om die 0.5 tov 0.0, maar om het überhaupt niet drinken als je gaat rijden. Met die 0,5 hou je het acceptabel dat je wel wat drinkt en dat leidt er toe dat hele volksstammen na hun vrijdagmiddagborrel met vijf bier in hun mik de auto in stappen.

Je staat toch wat knulliger met een biertje in de hand als je weet dat je niets mag hebben.

Cynisme | 10-10-21 | 20:30

Ik ga er van uit dat Polen nu keuring uit de EU gewerkt gaat worden. Fuck around and find out, zogezegd. De uitspattingen van de PIS-partij zullen niet als jurisprudentie worden gezien door de rest van Europa.

Jessinator | 11-10-21 | 00:37

Nou, dan drink je toch niet als je met de auto wilt. Dat is toch echt niet zo moeilijk. Tegenwoordig heb je ook hele drinkbare 0,0 varianten. Het is geen 1965 meer hè

Somsbestgenuanceerd | 10-10-21 | 19:48 | 3

Ik drink ook nooit alcohol tijdens het rijden.

ZZP-er | 10-10-21 | 19:50

Pfft. Mij iets te ongenuanceerd.
Zin 1: Klopt.
Zin 2: Klopt niet.
Zin 3: Klopt deels.
Zin 4: Klopt.

chicago river | 10-10-21 | 22:50

@chicago river | 10-10-21 | 22:50: Als je het moeilijk hebt om geen alcohol te drinken voor je achter het stuur kruipt dan zou je ook ergens anders hulp kunnen vragen. Geen idee hoe het in Nederland heet maar hier kun je je opgeven voor een gesprek om eens rustig over alcoholgebruik te praten en eventueel hulp te krijgen als je echt heel afhankelijk bent. Succes!

Jessinator | 11-10-21 | 00:41

Prima, maar met 1 kleine toevoeging: Indien er sprake is van een EU-parlementariër dan geldt het gemiddelde alcohol-percentage van alle inzittenden.

Dat moet dan ook exact 0,00 zijn - anders meteen ontslag zonder wachtgeld, subsidies en andere aanvullende bedragen.

Joker1977 | 10-10-21 | 19:48 | 1

Ja, die dikke mileiu bedrieger heeft ook wel een chauffeur.
Kan zuipen wat hij wil.

ZZP-er | 10-10-21 | 19:51

Welke softe linke partij zit hier weer achter.en wat is er met dat klote reclame hier

wittekat | 10-10-21 | 19:47

Vision Zero .. zijn dat diezelde mafklappers die willen dat ik met een helm op en een knal geel hesje naar de super moet? Over mijn lijk.

dugo | 10-10-21 | 19:41 | 1

Ik heb niet het idee dat Europa nu heel erg fan is van gele hesjes.

Jessinator | 11-10-21 | 00:42

Heeeeelemaal mee eens!
Maar dan alleen de rechterbaan tot 0.5 promille, want op de linkerbaan gebeuren de meeste ongelukken is mij vertelt.

Prul66 | 10-10-21 | 19:40

Als je met 2 bier in je mik niet kunt rijden dan heb je het nooit gekund. Dan is 0.0 ook al teveel.

Wat een dom gelul. Alsof dit de verkeersdoden gaat reduceren. Geloof er niks van.

Als je dat serieus wil aanpakken dan moet je doorpakken en geheel automatisch gaan rijden.

van heinde en verre | 10-10-21 | 19:26 | 1

Een keer raden hoe ze 0 doden willen realiseren?

ikvindhelemaalmooi | 10-10-21 | 21:10

Als hier het Europees parlement overgaat waar is ons parlement dan nog voor nodig?
Ik schrap alvast de kersenbonbons.
En uit eten word ook lastig stel er zit ongemerkt alcohol in of iets heeft gegist.
I eet wel thuis en ga dan weg. Hmm ik blijf wel thuis weet nu niet meer waarheen.

Arendsoogje | 10-10-21 | 19:23 | 1

Daarom moet straks ook verplicht testers in je auto. Dan werkt die smoes niet meer.

dugo | 10-10-21 | 19:42

Geen van die doelstellingen wordt gehaald.

fabeltjesland | 10-10-21 | 19:04

Helemaal voor, zolang er nog bugs in Musks autopilot zitten.

Zyprexa20mg | 10-10-21 | 18:56

0.0 is wat mij betreft prima. Korte ademtest, gezopen? hoppa.. rijverbod.

horsteknots | 10-10-21 | 18:52

Een deel van de automobilisten is met ook met nul bier niet in staat fatsoenlijk een auto te besturen, dus prima!

Zoiets | 10-10-21 | 18:50 | 1

Helemaal gelijk....wel eens in belgie gereden?....das pas gevaarlijk....rijles gekregen van opa....niks van verzonnen hoor...is echt zo

Den-Pol | 10-10-21 | 18:59

Makkelijk lullen voor gasten die in een (door ons betaalde) auto met chauffeur rondrijden. Trouwens, hoe lang duurt voor het alcoholpercentage van de chauffeur oploopt als hij met zo'n bezopen europarlemetatier rondtoert?

De_dorpsgek | 10-10-21 | 18:47

Subsidiariteit!

Zeddegeizot | 10-10-21 | 18:47

Al omlaag scrollende, zag ik het plaatje van de video en er zaten wat letters over het hoofd heen van die meneer Darryl Perry. Ik was er nog niet helemaal bij en dacht: Hans Teeuwen, maar nee toch niet.

Nuuk | 10-10-21 | 18:45 | 1

Ja, Teeuwen, dacht hetzelfde.
Of beter, dacht: personage Tedje (Ted)

chicago river | 10-10-21 | 18:50

De zoveelste EU maatregel om Polen te straffen voor het uit de pas lopen.

geenspam | 10-10-21 | 18:39 | 1

Ik ga Polen steeds beter begrijpen.

Simpele Drenth | 10-10-21 | 18:52

Het probleem met europarlementariërs is dat ze zo ongeveer nul invloed hebben op het beleid. Om zich toch te laten gelden komen ze dan met al dat geklier in de marge.

Blauwpetje | 10-10-21 | 18:33

Hallo, we hebben het over een totaal van ruim 600 verkeersdoden per jaar, waarvan iets van 12% alcohol gerelateerd. Zeg maar 75 pechvogels. Dat is toch niet iets om wakker van te liggen voor de rubberen tegels haters hier? Shit happens. Leven is risico nemen.

Octavio | 10-10-21 | 18:32 | 5

Gegeven de corona hysterie kijk ik nergens van op...

ReyNemaattori | 10-10-21 | 20:07

Die 75 pechvogels interesseren mij geen ene reedt. Met een slok op jezelf om een boom gekruld ? "Oh dear, how sad, never mind". Het verhaal is/wordt compleet anders al er omstanders door zo'n kloothommel (m/v/?) aan strondt (of met blijvend letsel) worden gereden. En de dader er met een fopstrafje vanaf komt. Dus noppes aan promillage ? Helemaal geen gek idee (ook al komt het vanuit de EU)....

Grijskijkert | 10-10-21 | 20:24

Het aantal alcaholdoden wordt enorm onderschat. Politie of ambulances gaan echt niet bij iedere " macht over het stuur verloren op een flauwe bocht zaterdagnacht 2:15" laten blazen. Dood of gebroken nek enzo dan gaan ze niet zitten beleren, die mensen hebben het zelf al kunnen merken hoe handig t was

Shoarmamasutra | 10-10-21 | 21:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Eerst maar eens een boete en een horeca ontzegging voor te dik zijn

zuurtjeregen | 10-10-21 | 18:29

Bellen,appen,tv kijken in de auto geeft meer ongelukken/doden als alcohol.Zou zeggen laat je GSM thuis en drink een biertje achter het stuur want veel veiliger.

tegenalles | 10-10-21 | 18:27 | 1

mensen gaan ook dood door kanker... dus waarom een medicijn tegen diabetes? .. wat een kul argument

horsteknots | 10-10-21 | 18:56

En appende mutsen tussen 20 en 35 jaar verooorzaken nooit een ongeluk? Rijd 100 k/u 5 meter achter je en kijkt nooit, nooit door de voorruit.

Dwaalgast | 10-10-21 | 18:24 | 1

Hoe weet je dat? Want dan kijk je zelf ook nooit, nooit door de voorruit.

Allemaal | 10-10-21 | 18:41

Tsja , zelf hebben ze allemaal een chauffeur dus merken ze t zelf niet echt

HaveXS | 10-10-21 | 18:19

Europarlementariërs staan zelf bekend om hun drankgebruik - ha Frans! - maar gelukkig kunnen zij gebruik maken van gratis limousines met chauffeur.

wapster | 10-10-21 | 18:18

Totalitaire EU dictatuur incoming... 3-2-1...

ecobubble | 10-10-21 | 18:18

Onzinnige maatregel zo lang de meeste doden in het verkeer qua alcohol worden gemaakt door mensen met veel meer dan die 0.5 promille op. Ik kan zo een paar mensen aanwijzen die met een neutje op veel veiliger zouden rijden dan zonder, maar dat is weer een ander verhaal.

Er is ooit een aardig onderzoek gedaan naar de prestaties op de weg en alcohol. Er bleek dat tot twee drankjes de prestaties verbeteren. Die conclusie is echter niet in de aanbevelingen terecht gekomen maar het is wel een feit. Meer dan die twee drankjes en dan gaat het vrij hard naar beneden maar het is dus zo dat één of twee drankjes het rijden totaal niet negatief blijken te beïnvloeden.

Beste_Landgenoten | 10-10-21 | 18:07 | 4

Nooit gedacht dat ik een tegel van jou ooit een pluim zou geven. Toevoeging: We hebben gvd geen EU nodig om ons voor te schrijven hoe we met een binnenlandse aangelegenheid moeten omgaan.

Zeddegeizot | 10-10-21 | 18:56

Helemaal mee eens.
0.5 promille is een goede grens.

Nuchternederland | 10-10-21 | 19:11

Klopt. Alles is een afweging tussen het risico en de ellende. Nul risico bestaat nu eenmaal niet. Dan moet je autoverkeer geheel verbieden. Je ontneemt heel veel mensen het plezier van één of twee drankjes en inderdaad, daar zal ik de zoveel tijd iemand aan doodgaan.

Ander voorbeeld. Ik heb geregeld zo'n bejaarde slak voor me. Zoals sommige oudjes rijden, zo rijdt de gemiddelde dertigjarige met en krat bier in zijn lijf. Die oudjes mogen zomaar de weg op. Ook maar verbieden?

Beste_Landgenoten | 10-10-21 | 20:08
▼ 1 antwoord verborgen

Brussel bepaald onderhand alles, zullen we onze regering maar afschaffen?

Spychopaat | 10-10-21 | 18:04 | 1

Dit gaat er in frankrijk niet doorkomen, daar moet je minimaal 3 wijntjes gehad hebben voordat je aan het verkeer mag deelnemen. Daar testen ze ook of je genoeg gedronken hebt. En inderdaad, na 3 wijntjes snap je het franse verkeer ook stukken beter en maakt het allemaal niet zoveel uit.

brie-de-penis | 10-10-21 | 18:22

Met meer dan 0.5% promille alcohol in je bloed achter het stuur van wat dan ook aangetroffen.
Rijbewijs jaar kwijt. Boete van de 3de categorie en een strafblad.
Dat zal ze leren de schobbejakken.

Gokmaar | 10-10-21 | 18:01

Islam vind alcohol niet leuk en Islam is fantastisch! Vandaar deze maatregel.

Leviticus_ | 10-10-21 | 17:54

Dikke Frans en z'n kliek hebben allemaal een chauffeur , zo is het wel makkelijk .

likmegaties | 10-10-21 | 17:53

Doe eerst maar eens gewoon handhaven. Dus 0 % van de 0,5 promile of hoger op de weg

Mark van Leeuwen | 10-10-21 | 17:50

Leuk dat ze altijd met verkeersdoden smijten wanneer het om rijden met een slok op gaat, maar hoeveel van die doden zijn dan veroorzaakt door iemand met tussen de 0,0 en 0,5 promille? Dus hoeveel extra verkeersdoden denkt men concreet te gaan redden hiermee? Of is het toch stiekem zo dat eigenlijk vrijwel niemand een ander doodrijdt met <= 0,5 promille?

plaatjesdraaiert | 10-10-21 | 17:49 | 3

Weinig tot geen. Waarbij je nog moet aantekenen dat als iemand met 0.5 promille in z'n mik een dodelijk ongeluk veroorzaakt, dat nog niet wil zeggen dat dat ook door doe drank komt (oftewel: als hij niets op had zou hij het ongelijk ook veroorzaakt hebben). Het verschilt per persoon maar 0.5 promille is een redelijk veilige grens, daar zijn de onderzoekers het wel over eens. Tenminste degene die niet "een boodschap" tegen alcohol of autorijden willen afgeven.

Maar goed, het excuus zal wel zijn dat het makkelijker handhaven is. Of dat het makkelijker is om helemaal niets te drinken op een feestje, dan om 2 bier te drinken en dan te stoppen. Maar uiteindelijk gaat het gewoon om automobilisten pesten. Geen alcohol, "slimme" snelheidsbegrenzers, overal in de bebouwde kom 30km/u, enzovoorts. Totdat we allemaal weer stapvoets moeten rijden met een man met rode vlag voor de auto. Is wel goed voor de werkgelegenheid.

Muxje | 10-10-21 | 17:57

Zou het niet zo zijn dat het hoogst aantal verkeersdoden wordt veroorzaakt door iemand die níet gedronken heeft?
*Cijfers zoeken doet*

Of, zoals Herman Finkers zei: "de meeste ongelukken gebeuren wanneer ik gedronken heb; Dan rijdt mijn vrouw"

naglfar | 10-10-21 | 18:02

@Muxje | 10-10-21 | 17:57: Vroeger had je een programma op TV, de slechtste chauffeur van nederland. Dat zegt alles. Die mensen hebben ooit een rijbewijs gekregen en kunnen nog steeds niet rijden, en zullen het nooit leren, en dat is terwijl ze nuchter waren!!!!

brie-de-penis | 10-10-21 | 18:24

Per definitie is ieder die met drank op rijdt, potentieel killer.
Ik ben niet roomser als de paus, dus ik spreek uit ervaring, don’t drink and drive(tegelijkertijd)

Maggiderin | 10-10-21 | 17:47 | 6

Maar hoe zit het dan met 3 biertjes op en dan op de fiets? Ga je ook nat als de blaastest zegt dat het te veel is.
Er komt nog een dag dat je ook als voetganger niet meer mag deelnemen aan het verkeer, zodat er private opritten naar de kroeg moeten worden aangelegd voor de taxi's, die enkel en alleen door mensen met een private oprit kunnen pakken om niet op de openbare weg te komen. De Covid maatregelen hebben de kroegen (nog) niet kunnen sluiten voor de burgers in appartementen en rijtjeshuizen. Dan gaat dit er wel voor zorgen.

Dat je met een aantal slokken op niet meer achter het stuur van een auto kruipt, daar sta ik wel achter, maar op de fiets of zelfs met de benenwagen loop je denk ik weinig risico om iemand dodelijk te raken.

Peerkeoud | 10-10-21 | 18:13

@Peerkeoud | 10-10-21 | 18:13: Somige mensen worden toch wel heel agressief als ze een paar drankjes op hebben, en dan iemand doodslaan of schoppen, maar dan werkt drank als een verzachtende omstandigheid

brie-de-penis | 10-10-21 | 18:27

@Peerkeoud | 10-10-21 | 18:13: Ja mag ook niet dronken deelnemen aan hey verkeer, maakt niet uit of je loopt of fietst. Meestal zal je biet beboet worden, omdat lopen en fietsen vooral lijp is voor jezelf en een gemotoriseerd voertuig ook voor whatever je om ver rijdt...

ReyNemaattori | 10-10-21 | 20:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Een laag promillage wil niet zeggen dat je bewust alcohol gedronken hebt voordat je je auto instapt; er zit ook alcohol in mondspoeling. Daarom is er waarschijnlijk een marge ingebouwd bij de blaastesten, niet omdat dat ene biertje dan "dus" nog wel kan. Drinken en rijden is geen goede combinatie. Doe het gewoon niet. Maar ik ben tegen dit zoveelste bezopen (jaja, vat je 'm?) idee uit Brussel. Dit is weer die betutteling onder het mom van 'dit hebben we nu eenmaal zo afgesproken met elkaar' . We spreken helemaal niks af met elkaar, het wordt ons allemaal opgedrongen door de tirannen uit Brussel. Ik heb deze week het verhaal gelezen van de vrouw waarvan de man meerdere keren door een asociale pakketbezorger was overreden omdat hij het had gewaagd een opmerking te maken over diens rijstijl. Dit had niets te maken met bezopen achter het stuur zitten maar met agressie. De advocaat probeert hem overigens in hoger beroep zijn terechte straf te verminderen met de dooddoener dat hij nog wel erg jong was en geestelijk niet volwaardig - die klootzak zit anders wel achter het stuur van een auto! Overigens wordt er nergens zoveel gezopen als in de betere restaurants in de nabije omgeving van het Europarlement en dat begint 's middags al.

Toos Bevergeil | 10-10-21 | 17:31 | 1

Ja, bekend. Heb daar wel eens mogen eten.

ZZP-er | 10-10-21 | 19:53

Libertariers.
Libertarisme. Prima startpunt - onuitvoerbaar.
Tenzij je 2nd Amendment achtige zaken wilt invoeren - onuitvoerbaar.
Chaos zal heersen, de hersenlozen en gewetenlozen grijpen hun kansen.

En dat zeg ik als wannabe-anarchistische liberaal.
Soortement van.
Meer ontopic zeg ik: wil je nu rijden, blijf dan met je poten helemaal af van ook maar een slok of een bodempje.
En dát zeg ik, met vouwfietsstuur in de hand, als promillage grootmeter / -Grootmeester.
17.27 dus de 1, 2 en 7 draaien gezamenlijk door de klok.
/*KLOK1!*

chicago river | 10-10-21 | 17:28 | 2

Vind het altijd grappig dat men denkt aan totale chaos free for all frenzy als men spreekt over libertarisme. Getuigd van de kennis.

nutsniet | 10-10-21 | 17:45

Dat zal heus niet voor iedereen gelden.
Prins Bernhard reed altijd volgas en zonder te kijken de paleis poort uit en reed daar af en toe iemand bij dood en dat werd ook altijd door de vingers gezien. Daar werd niet eens zijn alcohol gemeten.

Osdorpertje | 10-10-21 | 17:20 | 2

Bron?

meneer der meneren | 10-10-21 | 17:51

@meneer der meneren | 10-10-21 | 17:51: er is zelfs jurisprudentie over. Voorrang mag je niet nemen die moet je krijgen. Dus als je hem aanreed was je toch ook schuldig

Shoarmamasutra | 10-10-21 | 22:00

Leuk voor al die politici, die mogen en kunnen en doen drinken tijdens de lunch en diners en dan rijdt hun chauffeur voor en dan lekker naar huis … he timmerfransje (200 kg) en alle frambozen, Spanjolen, Polen en duitschers in het parlement …
Weer wetgeving dat hun niet raakt.

Analia von Solmsch | 10-10-21 | 17:11 | 4

Ik kan niet wachten tot er een chauffeur in Brussel uit de school klapt en zijn memoires uit brengt over wat er allemaal op zijn achterbankje gebeurt is, hoeveel nutteloze ritjes met alleen een aktetas ze gemaakt hebben, alle smerigheid wil ik lezen.

JJMS | 10-10-21 | 17:15

@JJMS | 10-10-21 | 17:15: Lees "Poubelle" van Pieter Waterdrinker. Aanrader, serieus.

Dutchbeaurouge | 10-10-21 | 17:19
▼ 1 antwoord verborgen

Waar gaat dat filmpje van Larry Elder.over? Heeft niets met auto rijden te maken?

SinisterNL | 10-10-21 | 17:07

Gewoon voorzichtig rijden als je wat op hebt. Handje op de vangrail en groot licht aan.

SterF... | 10-10-21 | 17:06 | 2

En een hand voor een oog.

JJMS | 10-10-21 | 17:23

Die vond ik leuk!

Batshit | 10-10-21 | 19:15

Afgelopen vrijdag wezen sporten. Kreeg een biertje aangeboden maar afgewezen omdat ik met de auto was. Gewoon niet rijden in combinatie met alcohol.
Ben een liefhebber van goede whiskies, dus geen hater. Gewoon een keuze voor het gezonde verstand om gewoon de nulgrens aan te houden.

Dr.Platypus | 10-10-21 | 17:02 | 3

U kunt in Brussel uw medaille op gaan halen.

goedverstaander | 10-10-21 | 17:04

Nooit gehoord van meetfouten? Ik geloof niet dat de nauwkeurigheid van een blaastest onbegrensd is. En alcohol is een goedje dat gewoon in de vrije natuur voor komt.
Ja, ik drink ook niet voor ik ga rijden, maar ik denk dat je niet gestraft moet worden voor moeilijk aantoonbare grenzen, met nog moeilijker zichtbaar effecten.

frank87 | 10-10-21 | 17:12

Ik weiger om onder de indruk te zijn.

Dutchbeaurouge | 10-10-21 | 17:13

Mijn auto rijdt zonder chauffeur.Ik drink en wip op de achterbank en ben op tijd op mijn werk.
Degenen met deze voorstellen hebben trouwens allemaal een privé chauffeur.

tegenalles | 10-10-21 | 16:58 | 1

Aha daarom in de file bij een rotonde , daar staat uw auto stil want de automatische piloot
Stopt daar en u bent druk. Dank daar voor.

Banenenrepubliek | 10-10-21 | 17:19

Knap staaltje drogredeneren wordt hier aan de dag gelegd door een aantal reaguurders om toch dat ene pilsje te kunnen drinken als ze nog moeten rijden. Hoe moeilijk is het, geen druppel als je nog moet sturen. De een vindt dat ie pas na drie pils niet meer mag rijden, de ander vier etc. Geen onderhandeling mogelijk. Zuipen en rijden = rijbewijs inleveren, basta.

JJMS | 10-10-21 | 16:57 | 12

Eens, maar je gaat echt niet minder zoiets krijgen door de norm omlaag te doen. Daarvoor is de pakkans veel belangrijker.

frank87 | 10-10-21 | 17:17

Laat mij gewoon twee pilsjes drinken op een avond uiteten. Binnen de o,5 en rustig terugrijden na afloop waarna je gezellig met je girl t bed induikt.
U de sm kelder zo t horen.

Flow82 | 10-10-21 | 17:56
▼ 9 antwoorden verborgen

Alleskunner, die Teeuwen.

skoftig | 10-10-21 | 16:56

Oprotten met die EU

LoewiekedeVos | 10-10-21 | 16:54

Auto’s zijn alleen bestemd voor de elite, vindt de EU-elite. Daarom dure brandstof en alcoholvrij

Leffe Blonde | 10-10-21 | 16:54

Die Darryl Perry herken ik inderdaad uit de Lombroso-catalogus.

Zenzeo | 10-10-21 | 16:53

Europese Unie: Zero Vision.

JJMS | 10-10-21 | 16:53 | 3

Hahaha.
Ja hallo, oh gaat lekker zo, excuus.

chicago river | 10-10-21 | 16:58

Die visie hebben ze wel en dat is totale controle over de bevolking. En dat doe je onder andere door marges op nul te zetten. Net zoals de marge nul is bij snelheidsovertredingen, mensen gaan uit angst maar 90 rijden waar 100 mag. Want 101 km/uur en het is raak.
En kom niet met die 5km/uur aftrek want dat is gewoon de meetonnauwkeurigheid van de apparatuur.

2voor12 | 10-10-21 | 17:01

@2voor12 | 10-10-21 | 17:01: Ik zet de cruise control idd 5 km/h onder de aangegeven waarde bij traject controles... uiteraard wep gewoon links blijven plakken...

ReyNemaattori | 10-10-21 | 20:14

Er staat een fout in het artikel. Vision zero moet zero vision zijn!

zaaddodende pasta | 10-10-21 | 16:53 | 1

Oh gaat lekker hier, excuus.

JJMS | 10-10-21 | 16:54

Het Europarlement en "Vision zero"... LOL, het is eerder "Zero Vision", stelletje clowns!

Nederlanddraaitdoor | 10-10-21 | 16:52 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Lijkt me helemaal prima en lekker duidelijk. Als je nog gaat rijden, gewoon niet drinken! Wat is het probleem? Nu altijd dat gezien van één of twee moet nog kunnen, nee gewoon niks!

Eminent | 10-10-21 | 16:51 | 2

Gezien is gezeik

Eminent | 10-10-21 | 16:51

Wij rijden liever iemand dood ( meestal niet zichzelf ),omdat ''wij'' zo tegen al die regeltjes zijn. Randdebielen , ook hier helaas.

deja_view | 10-10-21 | 17:03

Nu is mij de Speltheorie te hoog gegrepen, maar dat hele differentiëren: het zal altijd raken, maar is het net niet. En hoe de wiskunde 0 liever niet als een perfecte ellips afbeeldt: www.youtube.com/watch?v=NNiTxUEnmKI De clou, de clou!

Hetkanverkeren | 10-10-21 | 16:50

Neem een fiets als voorbeeld.

Eerst kwamen er reflecterende trappers, een reflector achterop, reflecterende banden, dat was allemaal goed. Anno nu zie ik bejaarde mensen fietsen op elektrisch aangedreven contrapties die met 25 km/u over de weg suizen gecombineerd met het reactie vermogen van een schildpad. Het hele ding hangt vol met lichten, reflectoren en achteruitkijkspiegels ter grootte van soepborden, uiteraard dragen ze helmen, reflecterende vesten en hangen er tassen rondom.

Heeft dat allemaal nut gehad?
stadszaken.nl/artikel/3461/aantal-fie...

Niet echt. Meer mensen = meer fietsbewegingen misschien? Of zou het gewoon zo zijn dat deelnemen aan het verkeer risico's met zich meebrengt die geen ge- of verbod kunnen voorkomen? Zou je dus een serie "maatregelen" als pure symboolpolitiek kunnen omschrijven? Of zijn de mensen gewoon te stom om een voertuig te besturen zonder ongelukken?

Het alsmaar verbieden en beboeten van gedrag zal geen verschil gaan maken. Vroeger kwamen er hele campagnes van de overheid op TV en radio. Om uit te leggen dat een fiets echt beter zichtbaar is met reflectoren en lampen. Dan snapte je het wel, er kwam draagvlak. Nu? Gewoon top down een verbod uitvaardigen en dan ervan uit gaan dat iedereen zich daar klakkeloos en vraagloos aan gaat houden. En anders een boete! Helpt geen zak. Want er word toch niet gehandhaafd. Hoeveel mensen zie je dagelijks append en telefonerend achter het stuur zitten, hoeveel fietsers die gebogen over hun stuur zitten te kloten met google maps? Maar verbied het maar, vaardig maar een verbod uit en was je handen in onschuld.

Dutchbeaurouge | 10-10-21 | 16:49 | 6

@2voor12 | 10-10-21 | 16:54: Ik had er laatst 1 die stond met zijn fiets naast zich (!) in een straat van rechts en duwt op het laatste moment zn fiets voor mn auto. Mazzel dat ik op tijd kon remmen, en kreeg van meneertje 60 plusser de vinger en een scheldpartij als beloning dat ik zn fiets niet plat had gereden. Hij vond dat ik hem geen voorrang gaf. Inderdaad een misplaatst gevoel van onaantastbaarheid.

Dutchbeaurouge | 10-10-21 | 17:02

@2voor12 | 10-10-21 | 16:54:

Zeker op rotondes, fietsers rijden altijd blind de rotonde op, haaientanden of niet. En te beroerd hun poot uit te steken om aan te geven waar ze ongeveer naartoe willen.

JJMS | 10-10-21 | 17:12

@2voor12 | 10-10-21 | 16:54: Ja, terwijl automobilisten zich altijd zo netjes en verantwoordelijk gedragen, zullen nóóit te hard rijden of bellen of appen tijdens het scheuren toch? (*proest*)

Zenzeo | 10-10-21 | 17:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoeveel Europarlementariërs zouden er trouwens met een snuif, pil of slok op achter het stuur kruipen?

Nederlanddraaitdoor | 10-10-21 | 16:49 | 2

Of stemmen voor een belangrijk thema met een emmer alcohol in hun volgevreten nek. Word er gehandhaafd in het parlement of een parlementariër wel nuchter is als hij/zij gaat stemmen?

Dutchbeaurouge | 10-10-21 | 16:51

Weinig, Europarlementariërs hebben een chauffeur.

Cunts-en-kitsch | 10-10-21 | 16:53

Vraag is wel: Wie gaat dit betalen? Minder autoverkeer is minder accijnzen voor de schatkist. Gokje: de middeninkomens.

goedverstaander | 10-10-21 | 16:48

Dus op een bevolking van 510 miljoen mensen stierven er 23.000 mensen in het verkeer. En hoe willen ze dat terugbrengen ? Met een alcoholslot in elke auto ? Eerst testen voordat je de auto kan starten ?

loser | 10-10-21 | 16:46 | 1

Ja, en dat slot controleert je gelijk op Corona en andere virussen.

Sinterbikske | 10-10-21 | 16:51

Trouwens waar is het probleem als de auto /autonoom/zelfstandig rijdt en al zeker in 2000 zoveel.Wat een Brusselse ambtenaren kletspraat.Zeker weer een voorstel van de linkse hypocrieten proefballonnen hoek.

tegenalles | 10-10-21 | 16:45

Vision Zero. Lol
Nu we het toch over verkeer babbelen:
Invoegen/ritsen.. kent u dat nog?

Wanneer er een file op de rijbaan staat, is het echt niet asociaal om op de invoegstrook tot aan het einde door te rijden hoor. Sterker nog: dat is de bedoeling. Bij het einde van deze strook maken de overige automobilisten ruimte voor invoegend verkeer. Dit komt de doorstroming ten goede.

Het maakt niet uit waar u met uw bolide rolt. U doet beide niet. Plaats maken voor invoegend verkeer? Pleur op. De weg is van mij.
Pas aan het einde invoegen? Hell no. Ik duik er direct tussen en creëer een nieuw infarct. Nu ik mijn plek op de weghelft geclaimd heb, laat ik op het einde van de invoegstrook niemand ertussen. Kom zeg! Ik was voor!

Persoonlijk heb ik een grafhekel aan belerende reclames vanuit de overheid. Maar die reclame over ritsen mag nog eens uit de kluis gehaald worden.

Cannabooze | 10-10-21 | 16:42 | 7

@2voor12 | 10-10-21 | 16:49: niet mijn ervaring. Elke. Dag. Weer. Snelweg Bremen-Hamburg. Mooiste stukkie Snelweg van Duitsland. 3 banen, altijd volle bak op het gas. Tenzij er een Nederlander rijdt. Zelf denken ze dat ze met 160km/h niet ingehaald kunnen worden omdat de zweetparels van pure spanning van de hoofden druipt. Terwijl er ondertussen echte auto‘s aan het wachten zijn om er met 250km/h voorbij te gaan. Allemaal prima hoor; met je pruts kar 160km/h sukkelen, maar doe dat op de meest rechter baan. Einde rant.

Dirndl | 10-10-21 | 16:54

@2voor12 | 10-10-21 | 16:49: Dirndl is goed geïntegreerd in Duitsland. Alleen 90 jaar te laat geboren.

goedverstaander | 10-10-21 | 16:55
-weggejorist-
2voor12 | 10-10-21 | 16:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach, ze willen het laaghangend fruit van de mensen de een fluitje bier hebben gedronken pakken. Ze zouden eens werk moeten maken van de asocialen die zonder drank op anderen in gevaar brengen.

2voor12 | 10-10-21 | 16:41

Ik zeg Nexit met steun aan Hongarije en Polen. Wij moeten zelf bepalen wat wij willen en niet Brussel.

Sintjuttemuts | 10-10-21 | 16:41

In de bak of rijontzegging door een kersenbonbon, Lekker bezig EU. Gelukkig zijn er geen belangrijkere dingen waar we ons druk over moeten maken..

Geenjoris | 10-10-21 | 16:39 | 2

Tiramisu? U wacht een tochtige kerker.

goedverstaander | 10-10-21 | 16:43

Advocaatijsje iemand?

SterF... | 10-10-21 | 17:05

Auto’s verbieden!

OuweOuweLekkerMauwe | 10-10-21 | 16:37

Verkeers doden beperken door,
autos met meer dan 0,5 ltr blok en gti en i of turbo uitvoering verbieden .
ook autos met ster of propeller of 4ringen op de gril enz verbieden relarief zullen ze meer bij auto ongelukken betrokken zijn.

Banenenrepubliek | 10-10-21 | 16:36 | 4

Je lijkt wel een politicus: verbieden verbieden, verbieden.

loser | 10-10-21 | 16:45

Mijn bus is een turbo, dat maakt hem juist zuinig, anders had ik een veel grotere cilinderinhoud nodig gehad voor hetzelfde vermogen. Het is een 1.5 liter motor en totaal niet snel.

Sinterbikske | 10-10-21 | 16:46
▼ 1 antwoord verborgen

Die Europarlementariërs gaan eerst gewoon maar 's beIasting betaIen

Piet Karbiet | 10-10-21 | 16:36 | 1

Sterk!

Watching the Wheels | 10-10-21 | 16:40

Dat 0,0 promillage vaststellen is geen kunst dat is aan de voorzijde een papieren tijger dus, het gaat erom wat je naderhand doet als iemand besluit dronken te gaan rijden en leed en dood heeft veroorzaakt .... De doodstraf op dronken rijden dat zet zoden aan de dijk en is het enige wat mensen ervan weerhoudt vrees ik...

Smoelensmid | 10-10-21 | 16:35 | 2

U bent van de Taliban?

tegenalles | 10-10-21 | 16:48

Als de doodstraf werkte, dan zouden er in de VS niet zoveel moorden gepleegd worden...

ReyNemaattori | 10-10-21 | 20:39

De obsessie met ‘veiligheid’ maakt het leven steeds benauwder, bedrukter. Op deze weg doorgaan maakt leven steeds onmogelijker.
Steeds meer camera’s, QR - codes, vaccinaties, maximum snelheden omlaag, verboden te roken, te drinken, hout te stoken. Omdat een stelletje angstige en benepen bureaucraten denken dat ze goed bezig zijn. De statistieken zeggen het. Volgende stap verboden een keukentrap te bezitten en gebruiken. Er komen nog elk jaar duizenden mensen om door de val van een keukentrapje. Wist je trouwens dat er ook nog elk jaar mensen verdrinken? Misschien moet zwemmen in zee, zwembaden en vijvers ook verboden worden.

ratelaar | 10-10-21 | 16:35 | 2

Water verbieden!!! 1!1!

goedverstaander | 10-10-21 | 16:36

Alles dat ademt gaat dood. Zuurstof verbieden!

OuweOuweLekkerMauwe | 10-10-21 | 16:38

Verboden om een hartaanval, tia achter het stuur te krijgen ivm de verkeer statistiek.Strassburg afschaffen ivm emissie eisen om te beginnen.Corrupte ambtenaren aan de galg als tweede voorstel.
Op weg naar een Brusselse hypocriete dictator Taliban die gelooft dat we niet zelf ons verstand kunnen gebruiken.
Die 0 doden haal je dus nooit en te nimmer want er zullen 100.000.000 EU inwoners zijn die toch zullen drinken.
Europa is alleen eensgezind als ze de burger geld afhandig kunnen maken.Voor de rest is het ieder land voor zich.
Een puzzel die toch uiteen zal vallen gewoon een kwestie van geduld dat hebben de laatste 2100 jaar ons geleerd.

tegenalles | 10-10-21 | 16:34 | 2

Nul besmettingen en dan stoppen we met de QR-code.

goedverstaander | 10-10-21 | 16:35

Het gaat ze dan ook om het altijd voelen dat u nergens meer veilig bent voor de Almachtige Overheid. Alle marges op nul zodat u niets meer zelfstandig durft te doen.

2voor12 | 10-10-21 | 16:47

Degenen die hier alternatieven aandragen voor dit voorstel doen dat omdat ze zich al bij hebben neergelegd bij de heerschappij van de EU-kongsi. Denk buiten de doos!

goedverstaander | 10-10-21 | 16:34

Ik hanteer de vuistregel als je na het stappen nog je auto kan terugvinden, dan kan je nog veilig rijden.

Crusher | 10-10-21 | 16:33 | 2

Kruipend of lopend?

laurentius | 10-10-21 | 16:36

Visioen 0 van ondergetekende: weg met de eu

bergsbeklimmer | 10-10-21 | 16:32

Als je op zaterdag flink door de geluidsbarrière wappert ,zit je op maandag ochtend nog niet op 0;0
Spannende tijden

deathchant | 10-10-21 | 16:32

De EU wil sowieso alcohol hetzelfde gaan behandelen als sigaretten.
Suiker en vet ook. Heeft de EC al het eea over gepubliceerd.

Bataafje | 10-10-21 | 16:32

Laat de Europarlementariërs zich eerst maar eens druk maken om het bijeenhouden van de EU, en om het betaalbaar te houden voor hun ingezetenen.... het wordt steeds minder relevant en steeds meer een juk, die EU.

Nederlanddraaitdoor | 10-10-21 | 16:31 | 1

Dat juk is het al 30 jaar, helaas heeft de gemiddelde nederlander een reaktievermogen van 50 jaar.

Dwaalgast | 10-10-21 | 18:40

Roekeloos, slecht rijden is de grootste boosdoener.
Bravoure, stunten, racen, etc
En coke, pillen en kalmeringsmiddelen, paddo’s en speed etc.
Pak dat ook ff aan dan.
Weer zo’n lapmiddel….

laurentius | 10-10-21 | 16:26 | 2

Niet meer dan 2 pillen.

R. Skickr | 10-10-21 | 16:28

Coke, paddo's en speed in één zin, we hebben een kenner.. *proest

photto | 10-10-21 | 16:44

Prima plan, wel graag taxis goedkoper maken zodat er alternatieven zijn naast het onrendabelen vervoer.

Ebv2k | 10-10-21 | 16:24 | 3

Taxi’s goedkoper maken? Wie moet dat doen, de overheid?

JJMS | 10-10-21 | 16:32

@JJMS | 10-10-21 | 16:32: De uitgeprocedeerde asiel zoekers die ons land toch nooit verlaten kunnen dit ivm gratis Miele en rijbewijs.

tegenalles | 10-10-21 | 16:37

Oplossing ligt in infrastructuur. Alles monorail en computergestuurd maken. In je eigen vervoermiddel op een spoorlijn computergestuurd overal naartoe. Niemand kan dan meer onveilige keuzes maken. Mag je zo starnakel als je wilt instappen.

Tooibooi | 10-10-21 | 16:24 | 1

De oplossing ligt in die ongekozen zakkenvullers in Brussel die laan uit te sturen zonder oprotpremie.

goedverstaander | 10-10-21 | 16:30

Gelukkig maar. Ik drink nooit glazen maar zo uit de fles. Desnoods zo uit het blik.

goedverstaander | 10-10-21 | 16:24 | 2

Kartonnen pak?

Met_baard | 10-10-21 | 16:33

Strafkamp voor mensen die een ongeval veroorzaken door dronkenschap?

VoltaireJohn | 10-10-21 | 16:24

Hoeveel bier is 0,5 promille? En hoeveel alcoholvrij bier is 0,0 promille?

Tishetnetnie | 10-10-21 | 16:23 | 1

Allebei hetzelfde aantal.

R. Skickr | 10-10-21 | 16:29

Prima. Alcohol hoor je niet in je mik te hebben als je in je raketje gaat scheuren. Idem voor afleiding als appen, sigaretten aansteken of je make up checken. Stuur, gaspedaal en complete focus op rijden.

Lorejas | 10-10-21 | 16:22 | 5

Er is in Nederland geen autorijden meer. Met 100 km/h over soms het beste asfalt van Europa sukkelen. Dat is geen rijden. Als je dat soms Nederlandse losers soms siet prutsen op de Duitse Autobahn: niet om aan te zien. Eigenlijk moeten ze in Duitsland een plicht invoeren dat Nederlandse kentekenplaten op de meest rechter baan moeten.

Dirndl | 10-10-21 | 16:33

@Dirndl | 10-10-21 | 16:33: Duitsers die Nederlanders in hun bewegingsvrijheid beperken. Nooit eerder gebeurd. Goed plan.

goedverstaander | 10-10-21 | 16:40

@goedverstaander: domme tegel. Vanwege afstand wel? Slaat nergens op. Gewoon niks op achter het stuur, geen gelul met lippenstift of whatever.

Lorejas | 10-10-21 | 19:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Sorry maar er valt meer winst te behalen door eerst gewoon Belgen en Italianen fatsoenlijk te leren rijden.

Howard Roark | 10-10-21 | 16:18 | 2

Dan weet ik nog wel een bevolkingsgroep...

L.E. Raar | 10-10-21 | 16:32

@L.E. Raar | 10-10-21 | 16:32:
Ik voorzie een verbod van zwarte Golfjes en Polo's.

meneer der meneren | 10-10-21 | 16:51

Dit is het gevolg van stem- en kiesrecht voor vrouwen. Alles wordt gefeminiseerd.

janjoker | 10-10-21 | 16:16

Deze is voor allen die terecht opvoeren: "ja, maar mijn Tante Mien met haar advocaatje is het probleem niet, het zijn totaalbezopen aso's due .."
Jullie hebben gelijk.
EU echter is geen haar beter dan welk willekeurig land op zich.
EU denkt met de schatkist(en).
Lalala Geld.
Die 0,0% verkeersslachtoffers (!) zal "EU" een zorg wezen.
Centjes innen, dáár is het Brussel om te doen.
De influx van het gehele Arabisch-Afrikaans Reisgenootschap moet ergens van betaald.

chicago river | 10-10-21 | 16:15 | 1

Het zijn aan de werkelijkheid ontstegen idealisten die de perfecte maakbare socialistische samenleving proberen te creëren. Dat het slachtoffers kost (mensen die niets in dit systeem zien) nemen ze voor lief. Het zoveelste mislukte socialistische project.

Sinterbikske | 10-10-21 | 16:21

D'r wordt vol met cijfers gegooid om dit te onderbouwen, maar de dronken rijders, zaten die dan massaal onder die 0,05 ? Die zullen denk ik voor 99% boven de 0,05 zitten en is er dus geen reden om dat te veranderen.

Forwaards | 10-10-21 | 16:15

Ook al geen kersen bonbons meer eten.

Scepticus | 10-10-21 | 16:14

Het probleem is dat in de darmen alcohol gemaakt wordt. Nul is dus niet haalbaar.

Floppie1 | 10-10-21 | 16:12 | 1

Dan kan iedereen een kersenbonbon voortaan vergeten, voor je het weet keert een verzekeringsmannetje nooit meer uit bij een middagschrammetje. EU sterf en Europa??? graag terug naar EEG-verbanden en weer eigen baas in eigen land.(behalve voor de emigranten van D666)

hagelkruis | 10-10-21 | 16:12

Politici verplicht geen alcohol tijdens werktijd, valt ook goed te onderbouwen.

Berend_Breedreet | 10-10-21 | 16:11

Hun uiteindelijke doel zal zijn dat iedere burger in een systeem zit van werken tot zijn dood achter een lopende band om de elite te bedienen. Nul risico lopend zodat er gen onkosten zijn. Mocht je onverhoopt ziek worden of niet meer presteren door iets anders dan wordt je vervangen/geëlimineerd. Het lijkt wel en SF film.... maar zou zomaar eens de waarheid kunnen worden..

de SENSEI | 10-10-21 | 16:10

Nu ben ik geheel onthouder dus voor mij maakt de maatregen an sich niks uit, maar hier dienen we ons slechts 1 ding af te vragen. Waar bemoeit de EU zich weer eens mee?

Kopieerapparaat | 10-10-21 | 16:09

We zullen eens blaastesten invoeren voor politici. Je mag dus geen autootje meer besturen met een glaasje of twee maar een continentale Unie Is geen enkel probleem voor de heren hypocrietopolitici.

down | 10-10-21 | 16:08 | 2

Daarom hebben ze een chauffeur (Druncker you knop) test ze ook eens op drugsgebruik ik denk dat je versteld staat (of niet).

de SENSEI | 10-10-21 | 16:12

Ze zouden moeten instellen dat je bezopen ook geen landen mag besturen.

OuweOuweLekkerMauwe | 10-10-21 | 16:21

"Vision Zero is een multinationaal verkeersveiligheidsproject dat tot doel heeft een snelwegsysteem te realiseren zonder doden of zwaargewonden in het wegverkeer: een reductie tot (bijna) nul." Nou, verbieden om auto te kunnen rijden. Verlaagd het aantal aanzienlijk.

Super Grover | 10-10-21 | 16:07 | 1

Gaat ze toch niet lukken zolang er spookrijders zijn, zwaar vrachtverkeer, gelijkvloerse spoorwegovergangen en gewoon lullen in het verkeer die vinden dat ze alleen hun eigen regels hoeven te hanteren.

Met_baard | 10-10-21 | 16:32

Op zich maakt dat voor mij weinig verschil want rijden is in mijn geval niet drinken.
Maar of het veel gaat uithalen betwijfel ik.
De grote brokkenmakers zijn niet tante Mien na een advocaatje of de keurige burger die een wijntje drinkt bij het eten maar vaker de notaire dronkelappen en die laten zich al niet tegenhouden door de huidige regels.

mirical | 10-10-21 | 16:06

Nul doden is ideologische waanzin, die zal leiden tot allerlei juridische waanzin.

0,0 promille is ook waanzin. Eet iets met alcohol en je zit er over heen. 1-2 glazen alcohol 's avonds bij het eten en daarna naar huis rijden is het probleem niet. Het probleem is serieus beschonken aso's, die niet aan andere mensen denken.

Dit is een typisch geval waarbij de EU niets te zoeken heeft, maar bureaucratie is een hongerig monster.

Pje911 | 10-10-21 | 16:03 | 1

Nul doden lijkt me ook onhaalbaar. Maar het geeft dat nepparlement wel veel extra invloed.

Duwbak_Linda | 10-10-21 | 16:07

Wat een idioot "debat". Rijbewijzen niet nodig. What's next. Een kind van 6 met downsyndroom de weg opsturen?

YoMoms | 10-10-21 | 16:01

Dat wordt op het randje na het eten van een kaasfondue of coq au vin en dan heb je nog niet eens gedronken.

Reebensteeltje | 10-10-21 | 15:59

"Deze week eisten Europarlementariërs.." Eisten?! Waar halen ze het idee vandaan dat ze ook maar iets te eisen hebben bij de burgers van soevereine landen die toevallig onder een min of meer arbitrair gebeid genaamd Europa vallen? Ze proberen dagelijks hun wensen op te leggen bij de bestuurslagen van die landen. Die bestuurslagen gaan daar min of meer in meer wegens perverse prikkels (de één wordt financieel gefêteerd, de volgende krijgt een baan met héle ruime voorzieningen waar u en ik enkel van kunnen dromen). Maar je kunt nauwelijks nog een weloverwogen onderbouwing vinden in wat daar in Straatsburg wordt uitgebraakt.

EEnzame SchizofrEEN | 10-10-21 | 15:58

Opvallende maatregelen voor een organisatie die bekend staat om zijn dronkelappen - maar die regels gelden natuurlijk niet voor henzelf, of ze hebben een auto met chauffeur.

Zeurders | 10-10-21 | 15:57 | 1

De 0.0 deugers zijn waarschijnlijk dezelfden die allemaal 2 of meer asielzoekers in huis hebben genomen, voo de rest van hun rijke leven.

Dwaalgast | 10-10-21 | 18:52

We gaan steeds meer in de richting van de religie van de vrede, alle genotsmiddelen verbieden en de touwtjes steeds een beetje aantrekken, dan kunnen we er zo vast aan wennen en onze kinderen voorbereiden. In 2050 moet de EU een soort van kalifaat zijn.

Mr. C | 10-10-21 | 15:56 | 1

U dient vijf keer per dag naar Brussel te knielen.

BrutusBosch | 10-10-21 | 15:58

In het kader van "mag niets meer" net een discussie gehad met een bejaarde mevrouw die morgen in een kantine een kop thee wil drinken na het sporten en geen DigiD heeft ("of ik even wilde helpen om de QR-code aan te maken"). Dat gaat dus gewoon niet zonder DigiD ("iemand anders doet voor mij de belastingaangifte, ik heb geen DigiD denk ik"; "ik heb wel een nummer op mijn belastingaangifte (burgerservicenummer) en ik heb een vaccinatiebewijsje". Ben bang dat het morgen geen kopje thee wordt voor die mevrouw, wat een wereld. Geen alcohol in het verkeer, vind ik dan nog wel wijs. Als je na het sporten snel twee bier achterover klapt, dan zit je nog onder de 0,5 maar sta je toch al minder stabiel op je benen dan daarvoor. Zeker als je niet vaak drinkt.

Watching the Wheels | 10-10-21 | 15:55 | 7

PDF downloaden en de naam onder de QR-code aanpassen. Niemand die in een kantine de voorletters in de QR-code bij een 80jarige gaat controleren, en anders iets mompelen over roepnamen en in mijn tijd....

W_F | 10-10-21 | 16:11

@W_F | 10-10-21 | 16:11:
Aardig idee, maar ze is heel keurig en strikt (dus dat hoef ik niet voor te stellen, gaat ze toch niet aan meewerken, alles moet volgens de regels). Ze moet dus gewoon een DigiD aanvragen. Wordt nog wat met een vaste telefoon zonder computer. Heb de eerste stap net voor haar gezet via digid.nl/aanvragen dus het komt uiteindelijk wel goed, maar niet onafhankelijk. Toch raar dat gewoon niet aan de groep zonder internet gedacht is. Komt goed.

Watching the Wheels | 10-10-21 | 16:19

@Watching the Wheels | 10-10-21 | 16:19: Ze kan gewoon 0800-1421 bellen, dan krijgt ze de QR code met de post. Heeft mijn moeder (ook 80 en geen computer) ook gedaan. Ja, dat duurt een week, maar dat ze een QR code moest hebben weet ze ook niet pas vandaag, he?

Mbovenka | 10-10-21 | 17:58
▼ 4 antwoorden verborgen

0,0 is altijd al. Alleen wordt er beboet vanaf een bepaald promillage. Voor als je bevoordeeld een whiskey saus of kersenbonbons hebt gegeten.

rifraf | 10-10-21 | 15:55 | 1

Of kaasfondue.

R. Skickr | 10-10-21 | 15:55

Beetje zinloos. Je pakt alleen maar de mensen extra die 2 wijntjes bij het eten drinken en dat zijn niet de brokken makers.

Diederik_Ezel | 10-10-21 | 15:54 | 1

2 wijntjes is volgens mij al over de huidge richtlijn, en of dat geen brokkenmakers zijn is maar zeer de vraag, de ene kan nu eenmaal meer dan de andere. Maar het punt want @rifraf | 10-10-21 | 15:55 is belangrijker 0.0 is niet altijd 0.0 je kan een promilage hebben van zijn voorbeelden, maar bijvoorbeeld ook van het eten van een cornetto zo zijn er nog wel wat voorbeelding van voedsel waar geen alcohol inzit maar de meter toch een beetje van kunnen uitslaan.

politiekgemotiveerd | 10-10-21 | 15:58

De Youtube bewijst maar weer eens dat Libertarisme alleen in theorie een leuk idee is. In de praktijk wordt het een bende.

De EU is redelijk vergelijkbaar. Leuk idee, praktisch dramatisch.

TeeJee | 10-10-21 | 15:53 | 2

U moet libertarisme zoals het gepromoot wordt, ook meer als uitgangspunt zien dan als doctrine. Dat geldt overigens voor alle -ismes. De vraag zou dus eigenlijk moeten zijn of libertarisme waar de scherpe kantjes vanaf zijn, een werkbaar uitgangspunt zou kunnen zijn.

jemagookniksmeer | 10-10-21 | 16:02

And you will be happy.

Duwbak_Linda | 10-10-21 | 15:52 | 2

Gelukkig hebben ze het niet over de regels op het water.

Sinterbikske | 10-10-21 | 15:55

@Sinterbikske | 10-10-21 | 15:55:
Op naar 0 uitstoot. Op naar 0 doden. Op naar de utopie. Denk om de druk op de zorg. Doodenge ontwikkelings.

Duwbak_Linda | 10-10-21 | 16:00

Heeyyyy lekker wakker vandaag jongens! Europa bepaald, Den-Haag voert het gewoon uit.

Mr Moore | 10-10-21 | 15:50 | 1

Toch gaat het niet goed met deze gang van zaken, Europa bepaalt en de landen voeren uit. Kijk maar eens om je heen wat voor puinhoop het is bij de landsregeringen momenteel. Er moet een causaal verband zijn denk ik.

Pietie | 10-10-21 | 16:11

Ik vind het helemaal prima hoor, want van 1-2 glazen bier in je mik ga je echt niet beter rijden.

Alleen, het levert niks op zolang de Waltertjes onder ons keer op keer bezopen van de weg worden gehaald en dus toch mensen kunnen blijven doodrijden, puur omdat we die lui met de huidige wetgeving niet kunnen stoppen.

Papa Jones | 10-10-21 | 15:49 | 4

Dat zal allemaal wel, maar ik heb er gewoon kotsbeu van dat allerlei ondemocratische bestuurslagen stipjes aan de horizon zetten waar iedereen dan aan moet voldoen. Opbokken met die Brusselse hoepeltjes.

Duwbak_Linda | 10-10-21 | 15:55

Meer dan veertig jaar rijd ik auto. In die meer dan veertig jaar heb ik in totaal DRIE keer een alcoholcontrole door de politie meegemaakt.
Wat heb je aan regelgeving die 0,0 promille of 0,5 of 0,8 voorschrijft als er zo weinig wordt gehandhaafd?

theo-is-dood | 10-10-21 | 16:03

@theo-is-dood | 10-10-21 | 16:03: Ik heb 27 jaar mijn rijbewijs, doe alles met de auto, één keer alcoholcontrole gehad. In de vorige eeuw.

Papa Jones | 10-10-21 | 16:17
▼ 1 antwoord verborgen

Je gaat die Polen en andere Oostbloklanden steeds beter begrijpen in hun gedachtengang over soevereiniteit, ondanks dat in de meeste Oost Europese landen de norm voor alcohol in het verkeer 0,2 promille of zelfs 0,0 is, wat veel lager is dan in de west Europese landen. Waarom moet hier een Europese wet voor komen? Daar ging Europa toch helemaal niet over? Fxck de EU.

Sinterbikske | 10-10-21 | 15:49 | 6

@OuweOuweLekkerMauwe | 10-10-21 | 15:50: 14,8 promille, na 5 keer herhaalde bloedtest. Paar dagen later overleden aan de verwondingen van het ongeluk, maar de alcohol zal niet hebben geholpen bij het gebruik van medicijnen en stoppen van bloedingen.

W_F | 10-10-21 | 16:02

@Zeurders | 10-10-21 | 16:00: Nee, ze had geen rijbewijs en auto (meer). Kende haar via tinder, ze bleek al vele jaren een alcoholprobleem te hebben. Ging meestal weer de fout in als ze een relatie kreeg. Apart verhaal. Ze kan wel mooi schilderen, ze is één van de best verkopende kunstschilders van Nederland. Het promillage werd opgemeten door medewerkers van novadic en de crisisopvang.

Sinterbikske | 10-10-21 | 16:07
▼ 3 antwoorden verborgen

650-700 doden per jaar in het verkeer. Kan me niet voorstellen dat dat allemaal dronken mensen waren. Aantal jaarlijkse doden door foutieve medicatie schijnt 17000-20000 te zijn. Aantal doden door roken is iets van 20000 per jaar. Lijkt dat er qua sterfte op andere gebieden meer winst te halen valt.

EEGlivesagain | 10-10-21 | 15:47 | 3

Nou, 20 jaar gevangenisstraf zou bij rijden onder invloed best eens kunnen helpen.

Al was het maar omdat we dan 20 jaar van die brokken ellende verlost zijn.

Papa Jones | 10-10-21 | 15:52

@Papa Jones | 10-10-21 | 15:52: Het vervelende is dat mensen dan nogal onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen als ze gepakt dreigen te worden met alle gevolgen vandien.

EEGlivesagain | 10-10-21 | 16:10

Het stomme van dit soort onzin is, dat je nooit de 0 doden kan halen. Maar als dat eenmaal wettelijk is vastgelegd er vanzelf een keer een rechtszaak wordt gehouden omdat het aantal niet 0 is. En de rechter concludeert dan vervolgens dat de wet de wet is en dus de staat nalatig is omdat er meer dan 0 doden vallen. En het gevolg is bizarre vergaande maatregelen. Dit is precies wat er nu ook telkens gebeurt met o.a. de stikstofproblemen.

elco485 | 10-10-21 | 15:46 | 1

Soort van een cirkelredenering lijkt het.

VoltaireJohn | 10-10-21 | 15:49

Zuipen in het verkeer gooit de woningmarkt wel lekker open.

dhrat | 10-10-21 | 15:46

Fietsers worden meestal doodgereden omdat ze niet opletten of door rood rijden of geen licht aan hebben. Daar helpt niks tegen, al zit je nog zo nuchter achter het stuur van je auto.

WillemWordtWakker | 10-10-21 | 15:46 | 2

Dat is natuurlijk een non-argument.

Elke fietser die buiten zijn schuld door een bezopen bestuurder wordt doodgereden is er één te veel.

Bovendien is door rood rijden van een fietser, of het feit dat hij/zij niet oplet, geen oorzaak om de fietser dan maar dood te rijden. Er bestaat ook nog zoiets als defensief autorijden. Een kunst die lang niet iedereen verstaat helaas.

Papa Jones | 10-10-21 | 15:59

Jezus. En met dit soort slimmigheden ben jij door je theorie heen gekomen?

Lorejas | 10-10-21 | 16:24

Nul promille. Dat betekent twee uur voor het rijden max nog één biertje? Hmmpf. Ik stel voor het om te keren. Dat je voor het bier drinken niet meer mag rijden. Nul kilometer.

Beste_Landgenoten | 10-10-21 | 15:45

De ongeschreven regel hier is dat 2 bier op een verjaardag mag. Wordt nooit raar tegenaan gekeken.

Brabeaulander | 10-10-21 | 15:44 | 2

Nee, omdat dat ook prima kan. Niemand is dronken na twee biertjes, en degene die dat wel zijn vinden alcohol vaak niet lekker/leuk.

OuweOuweLekkerMauwe | 10-10-21 | 15:45

Voor de grote gespierde stratenmaker van 100 kg waarschijnlijk geen probleem. Voor tante Trudie van nog geen 65kg schoon aan de haak is dat toch echt wel problematisch.

Gregovic | 10-10-21 | 15:46

Zet een pak appelsap een paar dagen open in uw koelkast en u bent de Sjaak.

BrutusBosch | 10-10-21 | 15:43 | 2

Vreet eens een overrijpe banaan op. Word je aangehouden ben je je rijbewijs kwijt.

nednied | 10-10-21 | 15:45

Jean-Claude Juncker heeft dit jarenlang tegengehouden.

isotope 465 | 10-10-21 | 15:43

Bij sommige mensen wordt chocolade omgezet in alcohol, niet veel , maar in dit geval dus teveel.

Schipperke | 10-10-21 | 15:42 | 2

Volgens mij niet alleen chocolade, ook nog wat andere ingrediënten die omgezet worden naar een andere stof.
Off topic; leuk hondje he, het Schipperke!?

Sjeintje | 10-10-21 | 15:46

Ja dat zeg ik ook altijd als ik word aangehouden. Lege wikkels Tony op de achterbank.

Beste_Landgenoten | 10-10-21 | 15:46

Ik denk dat de Polen nu echt uit de EU gaan stappen.

BrutusBosch | 10-10-21 | 15:42 | 3

Geef ze eens ongelijk

miff | 10-10-21 | 15:43

ze hebben nog steeds veto-recht

isotope 465 | 10-10-21 | 15:44

Polen heeft allang 0,0 promille

theo-is-dood | 10-10-21 | 16:06

Eerste opmaat naar een alcoholvrije EU.
Want rond 2050 zijn ook in Duitsland, de feitelijke baas in de EU, de islamietjes in de meerderheid.

jemagookniksmeer | 10-10-21 | 15:42

1-2 biertjes voelt een drinker niets van.

OuweOuweLekkerMauwe | 10-10-21 | 15:41 | 3

Inderdaad, ik wou net zeggen. Er moeten eerst een stuk of 10 halve liters in.
Al ben ik wel van mening dat als je achter het stuur nooit 1 druppel moet drinken.

Asteroid-B612 | 10-10-21 | 15:46

Yup. En dat is dan voor in de ochtend, om er even ‘lekker in te komen’. Krantje, halve liter, peukje en daarna even het hoognodige toiletbezoek.

OuweOuweLekkerMauwe | 10-10-21 | 15:49

@Asteroid-B612 | 10-10-21 | 15:46: ik drink ook 0 glazen als ik moet rijden, maar toch durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat mijn promillage altijd 0,0 was, 5 bier de avond daarvoor, hoeveel is m'n promillage dan om 8 uur de volgende ochtend?

Ilyrm | 10-10-21 | 16:17

Hoeveel verkeersdoden zijn er paar jaar?

En hoeveel daarvan werden veroorzaakt door alcohol?

En hoeveel door asociaal rijgedrag?

Zijn die cijfers bekend?
Weet iemand dit?

gaffelbaard | 10-10-21 | 15:41 | 3

In 2015 vielen naar schatting 12%–13% van de verkeersdoden in Nederland door alcohol in het verkeer. Dit komt neer op 75 tot 140 verkeersdoden. Ongeveer tweederde van alle ernstige alcoholongevallen wordt veroorzaakt door een relatief kleine groep zware alcoholovertreders.
Google weet alles!

EEGlivesagain | 10-10-21 | 15:49

Dat asociaal rijgedrag komt door een mentale handicap, wat in veel gevallen weer veroorzaakt is door alcohol.

W_F | 10-10-21 | 15:51

@EEGlivesagain | 10-10-21 | 15:49:
Ook hoeveel van die ongelukken met minder (of gelijk) dan twee bier op zijn veroorzaakt?
Ik vermoed dat bovengenoemde door boven-limiet-zuipers zijn veroorzaakt.

Maytheforcebewithyou | 10-10-21 | 21:43

Een goede zaak. Er moet meer verboden worden en strenger gehandhaafd worden

thanseeuwen | 10-10-21 | 15:40

Eerst een jaar lang dagelijks een test met alle europarlementariërs en medewerkers, 0,0 alcohol op het werk, 0,0 alchol als bestuurder en 0,0 alcohol als passagier.
Wie er na een jaar geen aantekeningen gehad heeft mag z'n mond nog een keer open doen.
En om het leuk te maken, het alcoholaanbod in huidige vorm voor die mensen blijft bestaan.

Dezenaamhier | 10-10-21 | 15:39 | 4

Do as I say, do not do as I do

miff | 10-10-21 | 15:45

Doe meteen een drugs test bij. Zonder europarlementariërs zou die hele markt instorten.

W_F | 10-10-21 | 15:53

Zuid-Europese Europarlementariërs zijn gewend met een fles wijn te lunchen, de kantine schenkt ook alcohol.

Zeurders | 10-10-21 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen

Kom maar rap door met die zelfrijdende auto’s dan.

BobDobalina | 10-10-21 | 15:38 | 1

Totdat iemand het idee krijgt om die auto's op afstand te hacken. Ik hoop dat de Nederlandse ICT-afdeling niet gaat falen...

VoltaireJohn | 10-10-21 | 15:39

Onzin trouwens. Met 2 bier op kan je prima rijden. Als je dan iemand aanrijdt had je dat ook gedaan met 0 bier op. Maakt dus geen verschil.

Old_Spice | 10-10-21 | 15:37 | 3

En al helemaal met die halfvolle fluitjes die ze in Nederland schenken.

2voor12 | 10-10-21 | 15:39

@2voor12 | 10-10-21 | 15:39: Nou precies. De Engelsen lachen ons uit als ze zien wat wij betalen voor zo'n lullig fluitje. En dan kennen ze het concept kleintje bier nog niet eens.

Old_Spice | 10-10-21 | 17:15

Geloof ik niets van. Ik heb toevallig net een stukje gereden met twee bier in mijn mik, voor het eerst in jaren weer, en daar heb ik achteraf toch wel spijt van. Je bent gewoon minder scherp. Tuurlijk kan ik nog wel rijden en op plekken waar het er extra toe doet zoals in woonwijken of dorpsstraatjes rij ik sowieso als een oud wijf, maar dat het geen verschil maakt is onzin. Ga eens Mario Karten en vertel me je highscores voor en na twee bier.

JWZ_JMK | 10-10-21 | 18:00

Ik ben voor een psychische keuring alvorens toegelaten te worden als lid van het EU parlement of andere EU functie, een mens mag toch dromen...

K.Zwellever | 10-10-21 | 15:37

ClaudeJuncker is nu echt weg geloof ik

JeanDragage | 10-10-21 | 15:37

Overigens gaat fileparkeren met een promillage van 0,8 een stuk beter

kapotte_stofzuiger | 10-10-21 | 15:37

In 2050 rijden alle auto's autonoom, mag ik hopen. Kun je gebruiken wat je wilt, iedereen is dan passagier.

Otto Normal | 10-10-21 | 15:36 | 1

In Frankrijk rijden de metro's al autonoom, wel een bestuurder voor controle, maar ik ben er zeker van dat we zelfstandige rijdende voertuigen krijgen die voor iedereen toegankelijk is.

VoltaireJohn | 10-10-21 | 15:37

Ik haakte af toen ik die wappie van een McAfee zag. Soort van bloatware voor mijn ogen.

Old_Spice | 10-10-21 | 15:36

Helaas, geen (roze) kersenbonbons meer

kapotte_stofzuiger | 10-10-21 | 15:35

Het kan veel gemakkelijker. Je QR-code word toch al gescanned zodra je een kroeg binnenstapt. Dus koppel dat aan een systeem waarbij je ook je QR-code moet scannen als je achter het stuur kruipt en klaar. Scan de QR bij het bestellen van een biertje betekent automagisch een blokkade van minimaal 4 uur om je auto te kunnen starten.

2voor12 | 10-10-21 | 15:35 | 2

OK Vladimir.

Caesar.is.Keizer | 10-10-21 | 15:50

@Caesar.is.Keizer | 10-10-21 | 15:50:

Oh jij gelooft nog in alle anti-Putin propaganda? Als je wilt vergelijken kom je eerder uit bij Xi of veel dichter bij huis: EU of VVD66 en co.

eerlijke joop | 10-10-21 | 19:22

Jean-Claude Juncker had een chauffeur. Maar alle gekheid op een stokje, na BTW-vrije zonnepanelen zou dit wel eens de 2e goede beslissing van de EU kunnen worden, in bijna 28 jaar.

W_F | 10-10-21 | 15:35 | 4

@WF,

Zou het?
Mij deert het niet want dat promillage van 0,0 haal ik toch wel. Maar je maakt mij niet wijs dat een promillage van 0,49 afgelopen 28 jaar al eens tot een (dodelijk) ongeluk heeft geleid.

Dandruff | 10-10-21 | 15:41

Het drinken van een blikje suikervrije frisdrank met aspartaam zorgt ervoor dat de lever van aspartaam ethanol maakt dat in de bloedbaan komt.
Het eten van rijp fruit levert betekent het eten van gisten fruit en dus ethanol in het bloed.
En dan maakt het lichaam sowieso hoeveelheden alcoholen aan (die door de meetapparatuur niet uit elkaar gehouden kunnen worden) waardoor een promillage van 0,0 technisch onmogelijk is.

Bakkeleures | 10-10-21 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

Overtreding of meteen het strafrecht in?

van Oeffelen | 10-10-21 | 15:33 | 4

Een overtreding is al ‘strafrecht’. En rijden met meer dan 0,05% is altijd een misdrijf

BobDobalina | 10-10-21 | 15:37

@BobDobalina | 10-10-21 | 15:37:
Een verkeersovertreding (door rood rijden, te hard rijden, geen richting aangeven) is geen strafrecht. Met drank op rijden is echter geen verkeersovertreding maar een strafrechtelijke gedraging.

Tapu | 10-10-21 | 16:47
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com