Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leestip. Slimme Professoren tegen de coronapas

Tegenmacht moet weer van buitenaf komen

Mona Keijzer wordt rücksichtslos ontslagen vanwege prima gefundeerde, nuchtere kritiek op de coronapas (Kaag mocht gewoon blijven toen ze niet met één mond vond dat avondklok er af moest). In Buitenhof zit een parlementair perskipje van de Nurk te tomjanmeeusen dat ze al lang wist dat Mona de polarisatiepas niet pruimde, maar dat als braaflaaf van de macht nooit eerder opschreef. Een van de redenen waardoor een democratisch debat over ethische kaders uitbleef terwijl de pluspunten van de drang- en dwangmaatregel uiterst twijfelachtig zijn: Hugo de Schoenen zei nota bene zelf in november 2020 dat drang & dwang averechts zou werken. Hubert Bruls heropende vandaag een zaterdagmiddag gesloten horezazaak waar geen QR's waren gecontroleerd voordat een rechter uitspraak zou doen - kennelijk vreesde hij dat de reinheidspas geen rechterlijke toets kan doorstaan.

En daar bleef het allemaal niet bij. Bijna in een bijzin merkte coronamaatregelknuffelaar Keulemans in VK op dat de ganzenpas coronapas een adviesje was van een van de vele twijfelachtige consultantsfarms die dit land arm is. Uw eigen GeenStijl moest er aan te pas komen om te ontwortelen dat KPMG nog veel meer toepassingen ziet voor QR-codes, zoals koppelingen met medische dossiers (slecht nieuws voor de zorgpremie van kamerolifant Hubert Bruls). Landen die niet zo stevig aan Brussel geketend zijn als Nederland hebben de polarisatie-QR nooit ingevoerd (Engeland) of alweer afgeschaft (Denemarken en Zweden, wel EU maar geen eurolanden). Want Brussel zelf ziet ook mogelijkheden voor een systeem van single sign-on waarmee identificatie, medische status en zelfs de inlog van je Facebook in één Chinees Europees systeem samengeknoopt kunnen worden.

En dan nu een reeks volwassen maar glashard genegeerde bezwaren
Ondanks al die onethische, ondemocratische, ongecontroleerde en ongevraagde uitgangspunten stond dit makke schapenland alsnog massaal in de rij om ter plekke geconfronteerd te worden met falende overheids-ICT (er gaan ook dingen goed), maar laten we nu even naar des poedels QR'en gaan, waarover we dit topic überhaupt aangemaakt hebben: 

Aart Ederveen (een medisch professor), Yke Bauke Eisma (een ingenieur) en Anton van den Beukel (een jurist die eerder twee inzendingen over coronamaatregelen aan GS stuurde) hebben in De Volkskrant alle volwassen bezwaren die bij een volgroeide democratie horen onder elkaar gezet. Vaccinatiedrang verandert de opvattingen van onwilligen niet (eerder andersom), het verkilt verhoudingen tussen vrienden, families en op de werkvloer, het vertroebelt het zicht op het feit dat er tienduizend pax zorgpersoneel is wegbezuinigd onder Rutte, veel medici zijn tegen deze vorm van schijnveiligheid (gevaccineerden kunnen immers ook besmettelijk zijn), het sluit krappe beurzen uit van toegang tot de samenleving en het gros der ongevaccineerden is allochtoon dus het kweekt ook nog eens meer etnische polarisatie. Kortom:

DE CORONATOEGANGSPAS BEROKKENT ONS GROTE SCHADE.

NRC, of hoe de parlementaire pers z'n werk niet doet

Reaguursels

Inloggen

Er worden weer veel te veel verhalen vastgeknoopt aan een klein iets; de coronapas is inderdaad geen waterdichte garantie dat je geen corona meer kunt oplopen, het is simpelweg een bewijs dat je gevaccineerd bent/corona hebt gehad/getest bent.
Er worden nu verhalen aan geknoopt dat mensen onvrijwillig worden uitgesloten van, en er een tweedeling optreedt. Onzin; je kiest vrijwillig voor 1 of meer van de 3 voorwaarden om ergens met coronapas binnen te mogen. Daarmee kies je ook vrijwillig om er niet binnen t mogen, de pas dient ervoor om uiteindelijk de zorg niet te overbelasten, zie de Dansen met Jansen uitbraak van de zomer, waarbij de toen geldende maatregel onvoldoende bleek en gelukkig snel geblust werd.
De coronapas is een tijdelijke maatregel en zal absoluut worden afgeschaft zodra er aantoonbaar geen gevaar voor overbelasting zorg meer bestaat vanuit corona besmettingen.
De verhalenmakers die dan roepen dat er nog meer aan de coronapas gekoppeld gaat worden hebben een dikke uitzuigende duim, zolang er geen sprake van is dat het gaat gebeuren zal het ook niet gebeuren, net zomin als een monster die onder je bed zou kunnen liggen of een groen mannetje die met zijn ufo in je tuin landt. Ongeletterden die vaccinatie weigeren vanwege wilde complotverhalen van andere ongeletterden geloven ook nog heilig in sinterklaas, monsters onder het bed en groene mannetjes in ufo's om maar te zwijgen over messiassen en mannen met baarden die een middeleeuws achtergestelde profeet aanhangen. Die kiezen er per definitie al voor om buiten de maatschappij te leven, geen medelij mee.

GuruOuwehuru | 27-09-21 | 17:12 | 1

Eens. De schreeuwers hier: IN DENEMARKEN HEBBEN ZE OOK GEEN PAS! Jep, maar dat was tot 9 september nog wel zo. En dat is nu afgeschaft, nadat het een groot succes was geweest: www.parool.nl/wereld/denemarken-heeft...
Afgeschaft nadat de vaccinatiegraad hoog genoeg was (>83% bij 12 jaar en ouder). Daarnaast vergeten de schreeuwers ook te vermelden dat Denemarken in het begin een van de strengsten was qua lockdown en het testen razendsnel op orde had. Dus, als je naar de situatie van Denemarken wil: haal gewoon die prikken, pak je QR code, zing het met QR 2 maandjes uit en dan zijn we ook klaar met de hele bende. Is het perfect systeem: nee... Maar dat is controleren op gordels of leeftijdsgrens voor alcohol ook niet.

GekkeLorrie | 27-09-21 | 18:19

Van koekenbakkers met problemen met de Terms Of Service van het kompjoetergebouw is men op sturend niveau minder geneigd de waargenomen ijsberg als ijsberg aan te nemen.

Goed om ratiogeluid te horen vanuit academische takken van sport.
Soms is dooie boom niet vergeefs verpulpt en met spreuken besmeurd.
Niet 100 procent van de gereguleerde mediaas is een travestie van journalistiek waar de nieuwsgierige zelf de garing ende schifting moet plegen op de politiek en maatschappelijk gemotiveerde onthullingen die vooral opinie moeten sturen om de motiverende belangen te dienen. Deus in machina.
Zodat je optimaal kan worden ge-exploiteerd, met je NAW.

hallevvezool | 27-09-21 | 14:03 | 1

Pfff, je bent zeker ook bang voor de boeman, kletskoek, is puur een zeer lichte vorm van tijdelijke gezondheidsbescherming, net zo effectief als een mondkapje maar geeft meer kansen voor bedrijven om weer geld te verdienen en mensen om erop uit te gaan, al die indianenverhalen van professoren zijn pure bangmakerij en bedoeld om hun verdienmodel en bestaansrecht als professor te rechtvaardigen.

GuruOuwehuru | 27-09-21 | 17:16

QR systeem is een complete farce, zolang anti lichamen geen rol spelen en rondfeestende covid besmetters met vaccinatie hun groene vinkje houden.

ecobubble | 27-09-21 | 09:50 | 1

Zucht: www.nature.com/articles/s41591-021-01...
Net zoals elk anti-viraal vaccin zijn neutralizerende antilichamen de belangrijkste predictor van bescherming tegen infectie.
En nee, het QR-code systeem is niet ideal... Maar dat is controleren op gordels ook niet.

GekkeLorrie | 27-09-21 | 18:25

Wat een gezeik allemaal weer. Was zaterdag op een groot festival en het verliep prima. Code en ID laten zien, scan en door. Niemand die moeilijk deed en daarna 8 uur lang feest als vanouds. Laten we maar kijken hoe lang het goed gaat. Als eind oktober de horeca weer dicht moet door die tenten die er schijt aan hebben kunnen ze weer krokodillentranen janken.

Clavo | 27-09-21 | 08:52 | 3

Precies, gewoon conformeren en niet zeuren. Weg met vrijheid en op naar een totaal regime met medische apartheid. Deze vrijheid bent u kennelijk niet waard met uw kortzichtigheid

ecobubble | 27-09-21 | 09:44

Waarom zou de horeca weer dichtmoeten dan? Met een vaccinatiegraad van ver boven de 80%, voornamelijk de mensen die daar ook daadwerkelijk baat bij hebben ook nog, en een flinke hoeveelheid ongevaxt die "het" gewoon gehad hebben en ook redelijk of superieur immuun zijn kan ik zelfs als sigarenkistjesstatisticus nog wel met redelijke zekerheid voorspellen dat er domweg niet meer genoeg mensen zijn voor een dikke fissa op de ic. U weet toch ook wel dat er onder de 70 zo goed als niemand sterft en dat zo'n beetje iedereen daarboven een prikkie heeft gehad?
Waarom dan dit onheilsbericht? Denkt u echt dat dat festival uit zou lopen op honderden doden als er geen coronapas was geweest? Sorry maar dat is niet serieus te nemen, u brult maar wat.

elfenstein | 27-09-21 | 10:23

Prima, maar dit zou dus net zo goed zonder de code kunnen.

Stijl_Loos | 27-09-21 | 11:37

is dat een politiek verslaggeefster? inderdaad, met die lap om ,r kop draagt ze duidelijk een politieke overtuiging uit

win | 27-09-21 | 03:25

Wat lekker inclusief toch weer van het NRC . zo´n politiek verslaggever met een hoofddoekje.

Merkwaardeloos | 27-09-21 | 03:06

Mocht de horeca straks weer dichtmoeten vanwege een nieuwe golf hoop ik dat alle qr weigerende horeca kan fluiten naar steun. Dat soort zaken zijn inmiddels onderdeel van het probleem.

BobDobalina | 26-09-21 | 23:29 | 8

Het probleem is dat een influenza virus dat maar iets schadelijker is dan de ‘gewone’ griep de zorg doen overbelasten en dat je als overheid dan met de privé levens van ruim 17.000.000 mensen gaat bemoeien en je 5 miljard uitgeeft, alleen niet weet waaraan terwijl de tekorten in de zorg al jaren oplopen.
De QR-code is schijnveiligheid. Alsof je een amulet van een beschermheilige rondloopt. Dat is het probleem. Bovendien kun je een willekeurige QR code regelen en je groene vinkje krijgen.

Het probleem zijn de mensen die steeds (meer) beperkingen toe juichen voor een paar procentpuntjes winst. Mensen die avondklokken toejuichen, mondkapjes en 1 volwassen bezoeker thuis en ook nog vinden dat het moet worden afgedwongen als een of ander heilig ritueel om corona eronder te krijgen.

Lekker hoor bepalen hoe anderen moeten leven en aan de “goede” “wetenschappelijke” kant te staan. Terwijl de QR code een idee is van een of ander random extern advies bureau. Die tijdens een brainstormsessie -alles is goed- een aantal maatregelen op een rij hebben gezet. Om dan te bedenken dat als er bleekwater gorgelen helpt tegen besmetting in had gestaan dat er dan Nederlanders zijn die het zouden doen en dat ook van anderen zouden eisen.

Nee hoor, exit QR code. Als je medemens niet vertrouwt blijf je maar lekker thuis. Geen corona geen terroristische aanslagen, lekker veilig.

ratelaar | 27-09-21 | 09:12

Don't hate the player, if you hate the game. Hele QR systeem is een farce, rondfeestende covid besmetters met vaccinatie houden hun groene vinkje. Dus kunnen in dat geval net zo goed preventief tenten weer dichtgooien

ecobubble | 27-09-21 | 09:48

Jij met je negatieve angstporno bent ook onderdeel van het probleem. Andere landen zijn ook gewoon open en gaat prima.

culture_vulture | 27-09-21 | 12:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Hier in Portugal had je de halfbakken regel dat je in het week-end met een vaccinatiebewijs binnen mocht eten anders op het terras. Per 1 Oktober wordt dat vaccinatiepaspoort afgeschaft. De dictactuur van Salazar zit hier nog in het geheugen en dat helpt. In Nederland vergeet de politiek wie men moet dienen en het neemt wel erg dramatische vormen aan hoe de overheid zich gedraagt.

EmilioEsteves | 26-09-21 | 23:18 | 1

Hebt u kritiek? Functie elders..

ecobubble | 27-09-21 | 09:49

Als we Rutte en De Jonge de zorg als excuus voor beperking van vrijheid laten misbruiken, hebben we straks zorg noch vrijheid over.

player.fm/series/leef-je-mooiste-leve...

Ragnar_Lodbrok | 26-09-21 | 23:13

3e prik komt eraan hoor om uw deug vinkje te krijgen. De applausmachine staat al klaar.

Trofl | 26-09-21 | 23:10 | 3

Inderdaad, dan kunnen ze gelijk op een verjaardag zeggen: "ach je doet het natuurlijk niet alleen voor jezelf" Aldus het maximum aan deugpunten scorend.

pleemobiel | 26-09-21 | 23:51

@pleemobiel | 26-09-21 | 23:51: Ik ben er één die de prikken wel heeft gehaald enkel voor mijzelf omdat ik heel graag het werk blijf doen waar ik veel plezier aan beleef. Die Coronaprikken vallen niet eens op op de lijst van de vaccinaties die ik zo langzamerhand heb opgebouwd. Maar dat is het dan wel. Zolang die Coronapas getoond moet worden bij een uitgaansgelegenheid, zie je mij daar niet omdat ik het als onredelijke staatsdwang bezie. Zeg maar een enerzijds / anderzijds verhaal.

forecastle | 27-09-21 | 07:44

De overheid is er voor de burger en niet andersom.

Krijgtheenenweer | 26-09-21 | 22:56 | 1

Dat is wel heel naief gedacht.

Asteroid-B612 | 27-09-21 | 03:21

Willen we meer of minder sensibiliseren?

Jatzan | 26-09-21 | 22:36

Vanmiddag wel gelachen. De gevaccineerden met QR zaten binnen bij de Mac en de ongevaccineerden hadden er de Mc Walk van gemaakt. Die gebruikten de mc drive als afhaalloket en zaten op de picknickbankjes onder de bomen.

Kopieerapparaat | 26-09-21 | 22:35 | 2

De Mac vind ik u überhaupt belachelijk. Eten van een plastic dienbordje, de frietjes er op uitstrooien en slurpen aan je kartonnen of plastic beker.
Een varken voelt zich daar nog ongemakkelijk.

J.Cash | 26-09-21 | 23:27

@J.Cash | 26-09-21 | 23:27: Waarschijnlijk is dat voedsel inderdaad slechter voor je dan het virus

culture_vulture | 27-09-21 | 12:51

Iedere grote gebeurtenis in de wereld wordt misbruikt om burgers te volgen en te controleren.
-9/11 heeft geleid tot the patriot act, camera toezicht, etc. Al deze info wordt gekoppeld.
-Corona leidt tot een QR-app waarmee oa medische gegevens gekoppeld kunnen worden in een volgsysteem wat er al is. Medische gegevens waren nooit eerder onderwerp van discussie, tot Corona zijn intreding deed.
Vaccinatie is niet meer een doel, het is een vehikel geworden. Kan anders niet verklaren waarom het beleid zo inconsistent is.
We zijn op weg naar een totale controle maatschappij. Trap d'r niet in.

Opblaas_boot | 26-09-21 | 22:32

Beste mensen, ik zag, ik reageerde soms maar na dit filmpje met die hoofddoekmevrouw die de politiek duidt ga ik morgen weer terug naar Portugal en geeft ik het gewoon op, ik hou mij voortaan alleen nog maar bezig met schaken, ouwe boeken en vis eten. God zegen Nederland! Wim Verschoor, 70 jaar. Ex marinier, ex Rotterdammer. Ik heb er geen zin meer an, Succes allen en sterkte!

divoc | 26-09-21 | 22:29 | 8

Wim. Hou nog even vol, wij komen ook naar het zuiden.

J.Cash | 26-09-21 | 23:28

bom dia seja bem vindo senor divoc.

jitro | 27-09-21 | 07:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Gisteren naar Ajax, met QR, geen centje pijn, daarna nog een paar biertjes, eveneens QR, wederom soepeltjes verlopen. Vanmiddag met de vriendin een bioscoopje, met QR, daarna nog even de kroeg in, met QR, en later een restaurantje, zelfde verhaal. Geen centje pijn. Zag een enkeling weggestuurd worden, maar sorry, I don't give a shit. Niemand dwingt je tot een vaccin, maar er wordt wel voor het eerst een verschil gemaakt tussen mensen die meehelpen om dit virus eronder te krijgen en mensen die gratis mee proberen te liften. Goeie zaak.

thijs4419 | 26-09-21 | 22:28 | 12

@oh no | 27-09-21 | 08:46: Juist, eens. De dierproeven zijn bij deze corona-mrna-vaccins overgeslagen. Bij vroegere dierproeven met mrna-vaccins voor dieren konden de dieren het na drie jaar niet meer nazeggen: dood door ADE. Veel succes dus thijs4419, geniet er nog maar even flink van en van het non-vaxxers bashen. Sukkel.

negorij | 27-09-21 | 09:37

@pleemobiel | 27-09-21 | 00:00: dankzij mensen als jij zitten we idd al 2jaar in de shit. Bedankt daarvoor ouwe vrijheidsstrijder. Man man man, wat is Geenstijl verworden. Nu ineens deugt de Bejaarden deugkrant echt en het Woke bastion UvA heeft gelijk… het kan verkeren

Soapytitrider | 27-09-21 | 10:00

Breinwormen.

hallevvezool | 27-09-21 | 14:12
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik heb een reuze gezellige namiddag en avond gehad op café, maar ik respecteer de keuze van degenen die de QR-code boycotten

JTKDM | 26-09-21 | 22:15 | 4

Kijk, jij snapt het.

pleemobiel | 27-09-21 | 00:01

@zetje01 | 26-09-21 | 22:18: Is ie ook. Net las de rest van de 85% die zich wel heeft laten prikken. daardoor kun jij ook weer meer, niet door 'jullie'.

Clavo | 27-09-21 | 08:55

@Clavo | 27-09-21 | 08:55: dat vergeten deze na oorlogse bevrijdingstrijders nog wel eens. Het is Ffs net het na oorlogs verzet. Geen kut gedaan maar wel de vrijheid claimen. Who is das prikstation?

Soapytitrider | 27-09-21 | 10:05
▼ 1 antwoord verborgen

Die Lamyae Aharouay.
Ook weer zo een die door haar verschijning de islam in je smoel wrijft.
Vrouwen die bij de pers werken zeggen "Ik ben journalist" of "Ik ben verslaggever".
Lamyae Aharouay zegt: "Ik ben islamitisch. kijk maar eens goed naar mijn clubkleding".
Of: "Kijk mij eens islamitisch zijn".
Ik wed, dat een journalist(e) die zich op zijn/haar werk meldt in een Ajax-trainingspak (ook clubkleding dus), subiet naar huis wordt gestuurd.

Peter Emile | 26-09-21 | 22:08 | 3

To the point!

Blonde Nel | 26-09-21 | 22:14

@Blonde Nel | 26-09-21 | 22:14:
Het is jammer van deze vrouw want ze praat netjes voor een Mohamedfan.

J.Cash | 26-09-21 | 22:31

Raak en zo waar. Een godsdienstwaanzinnige bekeerling die het wel even komt duiden.

pleemobiel | 27-09-21 | 00:02

"De macht ligt bij het volk ipv de Overheid". Mwah, overheid is de uitvoerende macht van wetten, die weliswaar tot stand komen in de volksvertegenwoordiging, maar de overheid een stevig mandaat geeft vwb het bijsturen dan wel in toom houden van gedrag van het volk. Bezwaar tegen coronapas is met name de omgekeerde bewijslast: iedere burger is nu a priori een gevaar voor de volksgezondheid tot dat deze het tegendeel kan bewijzen. Dat is een trendbreuk die zorgen baart. Dat heeft de toeslagenaffaire duidelijk aangetoond, waar de omkering van bewijslast leidde tot Kafkaëske situaties en vooral veel leed. Een Overheid die zich op dat pad begeeft ondermijnt daarmee haar eigen machtspositie en brengt zo de stabiliteit van de democratie in gevaar.

Dampende_aardappel | 26-09-21 | 21:47 | 1

De omgekeerde bewijslast is inderdaad ook een goede reden om er tegen te zijn.

zetje01 | 26-09-21 | 22:16

Het gemak waarmee men dit aanvaardt, de QR-app, met persoonlijke gegevens door dienstverleners te laten scannen. De infrastructuur er achter, die dus al werkt.

Okay, nu gaat het nog om toegang tot het museum, maar je hoeft geen Jomanda te heten om te voorzien dat dat ook voor andere dingen gaat komen zoals:
- Je hebt deze week al 30 liter getankt, voor jou is de literprijs nu 4x zo hoog
- Je hebt al 1000 km gevlogen, voor jou is de ticketprijs het dubbele
- Je hebt maandag al 3 porties vlees gekocht, dus nu betaal je het viervoud
- Je hebt meer dan 50KWh gebruikt, 200% bovenop de prijs
- We hebben berekend dat je al aan je suikertaks zit deze maand, dus geen snoepjes meer.
- Anderhalf jaar geleden had je al een nieuw mobieltje gekocht dus nu niet nog een.

Computerscanner says no!!!

Wie denkt dat hij zelf niet ergens uitgesloten van zal worden is flink naïef.

zetje01 | 26-09-21 | 21:43

Familie Loser doet niet mee met deze onwettige maatregel. De wet bepaalt duidelijk dat alleen een bevoegde ambtenaar onder bepaalde voorwaarden naar een ID mag vragen. Een horeca-ondernemer of mederwerker is geen bevoegde ambtenaar. Hierdoor worden deze mensen gedwongen de wet te overtreden.

loser | 26-09-21 | 21:29 | 8

@Nederlander1 | 26-09-21 | 22:03: Dat hangt dus af van het formaat, of je bij de Jumbo of de Lidl je boodschappen mag kopen. Vandaar die foto.

naglfar | 26-09-21 | 22:27

@Magna Carta | 26-09-21 | 22:26:
Dacht dat het ging over QR-code. In dat geval, die meisje van de Jumbo moet altijd mijn ID zien en scannen voor ik een pakje mee kan krijgen van het afhaalpunt. Horeca (en Jumbomeisjes!) mogen vragen om ID om je leeftijd te bevestigen. This will not stand man.

Duwbak_Linda | 26-09-21 | 22:30

Je haalt vorderen en vragen door elkaar.
Iedereen mag vragen. Alleen als je niet voldoet aan die vraag kunnen daar gevolgen aan zitten.
De bevoegde ambtenaren waar jij naar refereert mogen vorderen, dan heb je geen vrije keuze.

General Dripple | 27-09-21 | 06:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben wel benieuwd hoe mensen straks gaan reageren als ze hun dagelijkse voer niet meer kunnen bemachtigen, omdat ze een vrijwillige prik niet willen, en geweigerd worden omdat ze gezond zijn

Het leven is zwaar | 26-09-21 | 21:22 | 10

@Kopieerapparaat | 26-09-21 | 22:16: dat hing toch ook echt van de supermarkt af. Hier in de buurt zijn er gewoon winkels geweest waar je zonder mondkapje kon winkelen en waar er niet moeilijk om gedaan werd. Die zullen (tijdelijk) wel wat klanten naar de concurrent hebben zien gaan maar dat is een keuze geweest.

oh no | 27-09-21 | 08:52
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik ben immuun voor Corona. Waar kan ik die melding in de Coronapas kwijt?

van heinde en verre | 26-09-21 | 21:10 | 2

Inlegvel.

Duwbak_Linda | 26-09-21 | 21:19

L&M schijnt een probaat middel te zijn.
Wel diep inhaleren...

Ommezwaai | 26-09-21 | 21:28

Wij in de familie (en die is groot) wachten totdat deze onzalige coranapas niet meer nodig is. Tot op dat moment geen feestjes in de familie en geen uit etentjes in klein verband. Dikke doeg! Wij doen niet mee met deze jaren dertig acties. Ik hoop dat we binnenkort weer vrij zijn.

swuinm71 | 26-09-21 | 21:08 | 2

In de jaren dertig moesten ze nog tot halverwege de jaren 40 wachten voordat het weer kon 0 diegenen die over waren, dat is -... Oftewel, mallote vergelijking.

Graaisnaaiert | 26-09-21 | 22:18

Een echte verzetsheld.

Asteroid-B612 | 27-09-21 | 02:43

De professoren spreken van 'burgerlijke ongehoorzaamheid'. Ik zou eerder spreken van 'overheidsongehoorzaamheid' want de overheid die de burger hoort te dienen in een democratie moet goed beseffen wat haar plek is.

devil13 | 26-09-21 | 21:07

Bij ons in de familie zijn de relaties ook compleet verziekt door de Coronamaatregel en en de constante stroom nep nieuws daaromtrent. Dank kutkabinet voor het zaaien van tweedracht.

van heinde en verre | 26-09-21 | 21:04 | 2

Bij die van mijn vrouw ook. Wij wachten nog even af. Maar zwager lief (broer van vrouw) wil niet met “kuchende ongevaccineerden” in een restaurant zitten. Met kuchende gevaccineerden wel maar die zijn geprikt. Hopeloos.

superb_de_lux | 26-09-21 | 21:36

en het werkt niet eens. Rutte wil graag oproer zodat hij lekker tekeer kan gaan ofzo ? Ik kan het inmiddels niet anders dan eens zijn met Brinkman (?) die in de jaren 80 de debatten in de Tweede Kamer een theatervoorstelling vond.

Nichtsneues | 26-09-21 | 23:35

www.lohn-info.de/lohnfortzahlung.html...
Duitsland is keigaaf, ze gaan es kijken of het lukt: niet gevaccineerd en ziek door covid19: geen loondoorbetaling.
We weten al internationaal heel lang dat dikke mensen of dikke mensen met suikerziekte vaker ziek zijn. En langer ziek. We weten ook dat ongezonder levende mensen vaker en langer ziek zijn. We weten dat rokers vaker en langer ziek zijn.
Dus: ook deze mensen moeten we geen loon meer doorbetalen. Echt niet!
En dan hebben we het niet nog niet over de ongevaccineerden van al die andere virussen die flink dodelijk kunnen zijn, die ze ongemerkt overdragen. dat zou wel eens heel Duitsland kunnen zijn.
Tjonge jonge jonge. Die Duitsers hebben hun "siegheil" gen weer es aangezet, terwijl ze anti-fascistisch zijn. Snappen ze zichzelf nog wel?
"Hallo, Hallo Rosa Luxemburg.... es ist wieder die Zeit.....!"
(zucht)

nobodiesunmighty | 26-09-21 | 20:47 | 9

@BobDobalina | 26-09-21 | 21:11: Dikke mensen zijn veertig jaar lang ziek, iedere dag weer, alle dagen van de week, 365 dagen per jaar. Dat is natuurlijk wel kostbaarder voor de samenleving, lijkt me.

Rhenium | 26-09-21 | 21:41

een kopdoekie vangt te weinig vitamine d op, ook op de lijst. etc. Maar dat zal dan weer net niet gebeuren...

davidhasseltoff | 26-09-21 | 22:00

@BobDobalina | 26-09-21 | 21:11: Ja hoor, een verslaving kan je iemand niet aanrekenen. Zo lust ik er nog wel een paar. Ook verslaafd raken is een keuze, minder bewust misschien, maar toch een keuze.

Charred_Metal | 27-09-21 | 08:30
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
BobDobalina | 26-09-21 | 20:41 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Vanmiddag stond ik te wachten bij de Jumbo, zoals elke dag. Kwamen twee opgeschoten pubermeisjes ineens tegen het kassameisje praten. Waarschijnlijk vriendinnen, want de Jumbo put uit de buurt, dus niet vreemd. Maar een van die twee meisjes bleek maar 1 prik gehad te hebben, en die mocht de Mac niet in. Die sukkels hebben nog geen afhaalloket bedacht. Die werd dus uitgesloten, en dat meisje had denk ik nog geen idee, want ook bij andere snackzaken was ze niet meer welkom. Let wel; Ze was maar half geprikt, en geen antivaxer. Dat sterkte me in mijn afkeer tegen de coronapas. Ik draag altijd een mondkapje als klein teken van protest. Een gele ster gaat me wat te ver, maar misschien speld ik die overmorgen wel op. Als de overheid gaat bepalen of het volk iets moet doen, ipv andersom of het leger door de straten loopt, is er iets heel erg fout in de samenleving. Er zijn burgeroorlogen ontstaan voor minder heftige zaken. Onze overheid speelt met vuur, en dat is heel gevaarlijk. Mensen, let alstublieft op, want dit gedonder kan zomaar ontaarden in ophef en vertier, en ik weet zeker dat niemand hier op zit te wachten. (Mijn referentiekader: De Balkan)

LV-225 | 26-09-21 | 20:40 | 5

Het is inderdaad en gevaarlijk hellend vlak.

J.Cash | 26-09-21 | 22:38

@Arnold Layne | 26-09-21 | 22:36: pindakaas is veel vet met veel zout. Kies wat anders aub.

Nichtsneues | 26-09-21 | 23:37

“Als de overheid gaat bepalen of het volk iets moet doen”: ik weet niet hoor, maar dat is toch meer regel dan uitzondering in ons bestaan? Of draagt u geen autogordel, betaalt u geen zorgpremie, ontduikt u de leerplicht, weigert u zich te legitimeren, en loopt u met een vuurwapen op zak? Wat je ook vindt van de QR-code, het is weinig principieel om ertegen te zijn “omdat de overheid niet moet denken dat ze van alles zomaar kunnen voorschrijven”. Daarnaast: we leven nu eenmaal in een bureaucratie. Vergeleken met allerlei andere administratieve hoepels waar we telkens doorheen moeten springen om een beetje te kunnen meedoen (APK, BRP, KVK, HRA, enz), valt zo’n QR-codetje reuze mee. (Mijn referentiekader: Nederland)

mpdeklerk | 27-09-21 | 01:00
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
wolfjemidas | 26-09-21 | 20:39 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

De corona besmettingen en de ziekenhuis opnames lopen terug. Het gaat ook zonder Corona App de goede kant op. Waarom dan toch die Corona App? Kijk naar Israël en je snapt waarom... Het gaat helemaal niet om de mensen die nog niet gevaccineerd zijn, maar het gaat om de mensen die al wel gevaccineerd zijn. Zullen die straks hun derde (en vierde, en vijfde etc) boostershot halen? Zonder noodzaak zullen velen zeggen: "twee is voorlopig wel genoeg", maar nu heeft de overheid een stok achter de deur om mensen te dwingen straks hun derde shot te zetten. Simpel weg een parameter in de App zetten dat de code alleen nog maar geldig is binnen 6 maanden na de laatste vaccinatie. Mensen die reeds gevaccineerd zijn, zijn bewezen gevoelig voor deze prikkels en die groep is veel groter dan de groep "wappies" die zich toch nergens wat van aantrekken.

EenGoedBegin | 26-09-21 | 20:39 | 2

@Ronaldo (bekend van GeenStijl) heeft begin coronacrisis al eens gezegd dat het bijna onmogelijk is om verschillende landen met elkaar te vergelijken. Maar goed.

Duwbak_Linda | 26-09-21 | 20:41

Dat zie je goed. Eenmaal gevaccineerd ben je veel sneller bereid (want je kan niet meer terug en de overheid zegt het) de volgende prik ook te nemen, En dat is wel logisch want met elke prik stel je de onvermijdelijke confrontatie met het virus weer wat uit.

pleemobiel | 27-09-21 | 00:09

Fascinerend om te zien hoe dat CDA helemaal implodeert, of Omtzigt nu aanwezig is of ziek thuis zit. Fascinerend.

Duwbak_Linda | 26-09-21 | 20:38 | 1

De weegen des Heeren zijn ondoorgrondelijk.

funda | 26-09-21 | 20:48

In de 'wandelgangen van Volendam' wordt gezegd dat Mona Keijzer een eigen partij opricht en Omtzigt zich bij haar aanlsuit. Bron: www.telegraaf.nl/video/696045167/vole...

Interessant scenario. Kan het CDA zich maar beter gelijk gelijk opheffen want wie gaat dan nog aan die kreupele pony trekken?

Boeser_Onkel | 26-09-21 | 20:25 | 7

@Malle moer | 26-09-21 | 20:40: |
De plaatsen waar diversiteit Kracht heet te zijn?

funda | 26-09-21 | 20:49

Goed zo.

Maar ik ben wel erg benieuwd waarom ze niet bij JA21 gaan, of hoe dan ook samen. Zijn daar te grote verschillen tussen dan...?

Warhead | 26-09-21 | 21:00

@Warhead | 26-09-21 | 21:00: inderdaad, JA21 is een realistische partij die niet de extreme kanten opzoekt. Omtzigt, van Haga, Keijzer zouden daar prima bij passen en dan graag nieuwe verkiezingen want dan kan die partij weleens heel groot worden.

oh no | 27-09-21 | 08:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat interesseert het mij nu wat een of andere professor ergens van vindt. Ik ken genoeg professoren die niet goed snik zijn. Horeca zijn bewezen brandhaarden. Daar moeten we geen mensen hebben die te dom zijn om zich te laten vaccineren.

Vula | 26-09-21 | 20:22 | 13

De mensen die om medische redenen niet gevaccineerd mogen worden, zullen u dom vinden of erger.

Roadblock | 26-09-21 | 20:40

We? #doesniet.

zwenkwieltje | 26-09-21 | 20:48

Tot zover sta je hoog in klassement met domme opmerkingen, ben nig niet door alle reacties, maar je hebt een goeie kans om te winnen….

Durkmans | 26-09-21 | 23:15
▼ 10 antwoorden verborgen

Ons scant ons “gezelligheid”.

BrulSpin | 26-09-21 | 20:17 | 1

hahaha

LonelyWanker | 26-09-21 | 20:27

Weet je wie ook een puntensysteem door bijzondere opsporingsambtenaren liet controleren?

HijgentHert | 26-09-21 | 20:17

Duidelijk dat onze politici gewoon niet weten wat ze doen, ze halen consultants erbij en kopiëren buurlanden.

Neuth | 26-09-21 | 20:13

Kaag zet haar doos op een kier..

pendajo | 26-09-21 | 20:12 | 4

Typisch Siegje, altijd maar teasen.

Zeurders | 26-09-21 | 20:30

pwoaah.... conjo!

nobodiesunmighty | 26-09-21 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik weet het ook niet meer, wel of niet vaccinatie, ik heb zoveel corona om me heen gehad, zelf nooit ziek, wordt er nog gezocht naar antistoffen die van nature aangeboren zijn? Wt te doen....

Cov.wo.75 | 26-09-21 | 20:07 | 17

@laurentius | 26-09-21 | 20:30: Precies. Een mens kan wel wat hebben. Dus waarom vaccineren tegen deze ongein als je niet in een risicogroep valt?

Rest In Privacy | 26-09-21 | 21:57

Antistoffen tegen covid die van nature aangeboren zijn ? Bestaat niet. Maar misschien bedoel je dat je wilt onderzoeken of je van nature een goed immuunsysteem hebt? Bedoel je dat?
Dan zou je een uitgebreid DNA onderzoek moeten laten doen.
Maar wat aangeboren, kan door levensstijl wijzigen.
Je kan ook een bloedtest laten doen van CBC - Complete blood count (leukocyten etc.) plus de verschillende immunoglobulines en alle subklassen,
en ivm covid ook onder andere glucose, vitamine D-waarde, creatinine en bloeddruk.
Als alles goed binnen de normale waarden ligt, zit je redelijk goed en is een vaccinatie persoonlijk niet nodig.
Als bijv. een van de IGg subklassen buiten de normale waarden ligt, ben je misschien een "kwetsbare" en is een vaccinatie aangeraden.

Angelina-a | 26-09-21 | 22:28

@fabeltjesland | 26-09-21 | 20:30: Haha, als dat zo was dan was de mensheid al lang en breed uitgestorven, denk je niet?
Of geloof je werkelijk dat zeven komma nog wat miljard mensen een identiek immuunsysteem hebben dat overal hetzelfde op reageert?

Charred_Metal | 27-09-21 | 08:40
▼ 14 antwoorden verborgen

De QR code is ons aangesmeerd met de opmerking dat je privacy gewaarborgd is want alleen je initialen en geboortedatum staat er in.
Maar nu moet je die gewoon in combinatie met je id-kaart of paspoort laten zien dus van je privacy blijft helemaal niets meer over.
Erg leuk al die mensen waarvan je de achtergrond niet kent die even jouw naam en woonplaats zien en er mee kunnen doen wat ze willen.
Zeer lucratief dus voor inbrekers om iemand in een kroeg of restaurant te hebben die voor een paar centen doorgeeft dat je daar zit zodat ze ongehinderd je huis kunnen "bezoeken".

2voor12 | 26-09-21 | 20:06 | 10

Dat is precies de reden waarom ik niet meedoet met die corona-pas. Ik weiger mijn ID aan een onbevoegd persoon te laten zien om een espresso te drinken.

loser | 26-09-21 | 21:51

@Pimp my Voortuin | 26-09-21 | 20:21: De overheid kan je ook volgen met het IMEI nr van je SIM. Geen app voor nodig. Kan worden gebruikt voor opsporing. Daarnaast reken je af met je bankpas, neem ik aan.

DrFibonacci | 27-09-21 | 08:39

Ik ben tegen de QR maatschappij, maar ik maak me nog het minst zorgen over iemand die ik kort mijn ID moet laten zien. Als die in korte tijd meer mensen langskrijgt dan gaat die echt niet alle details onthouden. Ik heb meer moeite met de digitale systemen erachter en de wanstaltige motivaties om een QR maatschappij in te voeren.

oh no | 27-09-21 | 09:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Iedereen die denkt dat een app iets oplost, verdient die app met alles dat erbij hoort.

funda | 26-09-21 | 20:03 | 6

Bijzonder attente stelling.

nobodiesunmighty | 26-09-21 | 20:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk op experimentele basis.
Covid wordt even misbruikt om dit volgsysteem te testen.
De coronapas heeft nauwelijks tot geen invloed op de Covid getallen.
Het is een systeem voor de toekomst.
Aankomende weken ontdekken ze wat kinderziektes in het systeem, mankementen worden aangepast.
Dan gaat het systeem een poosje de kast in, als tegemoetkoming naar de mensen toe.
En dan is het wachten tot het systeem stilletjes en feilloos ingepast kan worden in de samenleving.
Scheutje gezichtsherkenning erbij et voila!
Pas nog 9 Afghanisten opgepakt, dus zie je wel!
“Alles voor onze veiligheid”…

Ruimedenker | 26-09-21 | 19:58 | 1
-weggejorist-
deepblue148 | 26-09-21 | 20:12

Ik snap werkelijk niet waar we op af stevenen (of misschien in nu nog aannames eigenlijk wel) zelf ben ik niet tegen vaccinatie tegen het Corona virus, uiteraard ben ik wel de mening toegedaan, dat het vergelijkbaar is met een bijvoorbeeld zware griep virus. Snap dat dit virus vooral toeslaat op de longen en hun functie, en daarom uiterst gevaarlijk kan zijn zonder de juiste behandeling met bijkomstige overlast op IC capaciteit van de ziekenhuizen en zorg. Echter heb ik mijn vinger er nog niet achter waarom er zo’n heisa gemaakt wordt door de politiek? Heb zwaar het idee dat dit virus wordt gebruikt voor het censibiliseren van de samenleving en dat wereldwijd. En iedereen die hier ook zo over denkt in de samenleving en met name in het politieke stelsel moet per direct het veld ruimen. Voel me soms in een hele slechte film, iets wat ik nooit kan kunnen bevroeden.

StandPuntHoofd | 26-09-21 | 19:58 | 4

Heb meer het idee dat jij wat kletst, als je verweer hebt op mijn reactie, ga er dan wat inhoudelijker op in, behalve de opmerking “je kletst maar wat en zwak geformuleerd” sta open voor kritiek, maar kan slecht tegen roeptoeters.

StandPuntHoofd | 26-09-21 | 21:00

Persoonlijk zie ik de toekomst heel erg somber in hoe de maatschappij wordt omgevormd tot een grotere controle en test maatschappij. Hoe de overheid de macht heeft mensen een bepaalde kant op de duwen. Hoe wetten worden overtreden om oneigelijke redenen. Ik heb het gevoel dat wij een achterhoede gevecht voeren. Maar aan het einde van de dag gaat het om vasthouden aan je overtuigingen of niet.

loser | 26-09-21 | 22:11

@loser | 26-09-21 | 22:11:
Het is zo jammer dat je moet strijden. Waarom kunnen we niet terug naar de relaxte zomers van de zeventiger jaren?
Lekker ontspannen, liggen in het gras met je vishengel naast je.

J.Cash | 26-09-21 | 22:56
▼ 1 antwoord verborgen

Virussen zijn meer dan alleen maar ziekmakers: ‘We hebben ze ook hard nodig’

Virussen worden stelselmatig neergezet als gevoelloze en genocidale celpiraatjes. En tja, dat zijn ze ook. Toch moeten we dolblij zijn met hun bestaan, legt Bart Braun uit in zijn nieuwe boek Stel, je bent een virus.

Stel dat ik met één druk op de knop hiv, ebola, rabiës, Sars-Cov-2 én alle andere virussen van de aardbodem zou kunnen laten verdwijnen, zou ik die knop dan niet zo hard mogelijk moeten indrukken?

“Als je dat doet, zouden misschien de mooiste dagen van de mensheid aanbreken. Maar gelijk ook de laatste.”
bron: het Parool

Bibop | 26-09-21 | 19:58 | 3

Zou prachtig zijn, de aarde bevrijd van het meest gevaarlijke virus.

Kowalski11 | 26-09-21 | 20:25

Misschien wordt er dan ook wel een muterend virus voor apps ontwikkeld... o, wacht.

funda | 26-09-21 | 20:32

Mooi vooruitzicht. Ik vond ons concept al vrij aardig mislukt. Te hoogmoedig. Atoombombarderen, wat ik al vaker heb gemeld is waarschijnlijk 'too cumbersome" .

nobodiesunmighty | 26-09-21 | 20:38

Leuk dat afkraken van die pas...
Heb je ook een alternatief?

fabeltjesland | 26-09-21 | 19:56 | 30

Waarom? Doe anderhalve meter werd ook al weken niet meer aangehouden op heel veel plekken en de cijfers daalden. Ben meer voor een vinger aan de pols methode. Of eentje in het rioolwater.

Durkmans | 26-09-21 | 23:20

@bamitoren | 26-09-21 | 20:20: veel anti qr-ridders ZIJN gevaccineerd, waaronder deze. Het systeem is kut en levert niets op. Overheid pakt al jaren privacy af en dit is het volgende vehikel.

Durkmans | 26-09-21 | 23:23

Ja. We gaan gewoon weer normaal doen en accepteren dat we jaarlijks een aantal slachtoffers hebben door het covid19 virus, net zoals bij elk ander virus.

oh no | 27-09-21 | 09:05
▼ 27 antwoorden verborgen

Toen vorig jaar de Horeca nog mocht: dat is dan drie euro voor een Calippo meneer Hkv. Ik heb het voldaan, met een ernstig voornemen. Ik kan limonade, ik heb een diepvriezer. Alcohol heeft voor mij nog maar weinig geheimen, ik weet te kokkerellen.

Dat gejank van de Koninklijke Hoereca Nederland: noem me Maxima, maar ik wil Nederlandje ook niet over de vloer. Het gaat niet over dat "uitgaansleven". Sinds wanneer is dat een tot op het armzalige geraamte eerste levensbehoefte?

Je kunt het allemaal zelf: ik wil de toegevoegde waarde van al die horeca nog wel eens zien. Zij zien voor mij niet anders dan al die culturele medemensen: aanstellers op een toneel. Aangemoedigd door de MSM.

Nul toegevoegde waarde. De uitzonderingen daargelaten. Gezelligheid: verhef mij!

Hetkanverkeren | 26-09-21 | 19:56 | 3

Absinthe?

pendajo | 26-09-21 | 20:14

In de horeca is de gezelligheid mede bepaald door je metgezellen. Drinken/ eten met wat vrienden staat meestal garant voor een avondje lachen. Jammer dat u het minder treft.

Andersdenkend | 26-09-21 | 20:14

@Andersdenkend | 26-09-21 | 20:14: Buiten de horeca heeft neuken niets met gezelligheid te maken. Maar alles met vertrouwen. Kun je honderden euro's stuk slaan op gezelligheid. Vertrouwen heeft niets te maken met een prijsafspraak.

De lekkerste dingen zijn het simpelst. Die hebben dan weer niets met gezelligheid op zich te maken. Wel met genieten. Gaarne te verwarren met Hedonisme.

Ondertussen lach ik op persoonlijke titel wat af. Bijkans Cynisch. Nu de echte Griekse Beginselen Up for Grabs zijn, zou ik bijna krankzinnig willen zeggen.

Filosofen en de realiteit: een luxeprobleem?

Hetkanverkeren | 26-09-21 | 20:52

Meh zal me aan kont roesten... Helemaal geen zin om een tosti te bestellen ala 4.50 plus vaasje 3,75...

niv01 | 26-09-21 | 19:55 | 5

@laurentius | 26-09-21 | 19:57: U vergeet de kosten van de onderbetaalde ongewassen student die de diepvriestosti in het aangekoekte tosti-ijzer flikkert.

Zeurders | 26-09-21 | 20:34

En de Gemeentelijke lasten, opcenten der Provincie, Rijksbelastingen en verdere heffingen, uiteraard vermeerderd met BTW. Geld voor lonen is er niet zoveel.

funda | 26-09-21 | 20:40

@funda | 26-09-21 | 20:40: en de parkeerplaats a €7,50 per uur ….
Oja, 2€ Per liter leut …

Gizmo579 | 26-09-21 | 22:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen kritiek op neutrale verslaggever van nrc?
Opmerkelijk!

laurentius | 26-09-21 | 19:54 | 1

Och het is zo langzamerhand zo zinloos geworden.
Iedereen weet toch na 1 blik dat deze verslaggeefster NOOIT onbevooroordeeld over de Islam of de moslims kan berichten.

Roadblock | 26-09-21 | 20:29

Wat hebben die wappies nu weer te zeiken?

botbot | 26-09-21 | 19:54 | 13

Zeiken binnen mag alleen met pispas.

zwenkwieltje | 26-09-21 | 20:42

Die wappies zeiken niet meer in de horeca. Ze bestellen er ook niet meer. Laat dat nu net het probleem zijn....

swuinm71 | 26-09-21 | 21:15
▼ 10 antwoorden verborgen

Al dat sneue kekke volk weer op het terras vandaag van kijk ons hier eens lekker dik geld uitgeven en aapjes kijken. Blij als alles weer dichtgaat inclusief avondklok, sneu op elkaar kruip volk.

Lukiluuk | 26-09-21 | 19:50 | 4

Ik ben ook niet zo'n terrasjeshanger, ik duik liever de natuur in, met de camera in mijn rugzak. Als we ons gaan storen aan de manier waarop anderen hun tijd verdrijven is een gelukkig leven ver weg.
Het is een ander verhaal als mensen overlast veroorzaken of zich geforceerd bemoeien met mensen die ander tijdverdrijf prefereren.

Andersdenkend | 26-09-21 | 20:10

Ik heb vandaag met twee familieleden 47 euro uitgegeven aan drankjes, wat dimplings, crunchy hot chick en. Was gezellig. Ben ik nu sneu? Je bent niet wijs. Ga lekker thuis zitten met de gordijnen dicht.

fabeltjesland | 26-09-21 | 20:29

Het is sneu dat jij bepaalt wat een waardevolle dagbesteding is.

loser | 26-09-21 | 22:20
▼ 1 antwoord verborgen

Goed stuk!
De QR-code geeft alleen maar schijnveiligheid. De effectiviteit neemt langzaam af. Kortom COVID-19 wordt endemisch. Tevens kunnen de QR-codes in de toekomst worden misbruikt voor andere dingen.
Wat moet er dan wel gebeuren.
- Alle maatregelen laten vallen.
- Zorgen dat er overal voldoende ventilatie is. (het bouwbesluit is niet voldoende)
- Waar niet voldoende ventilatie kan worden gerandeerd, moeten er wel maatregelen worden genomen.
- Iedereen die ziekteverschijnselen heeft moet thuis blijven.
- Testen moet gratis blijven, zodat de drempel om vast te stellen of je ziek bent zo laag mogelijk is.
- Zorg opschalen.( zorg dat het IC-personeel niet gillend wegloopt. goed salaris, loopbaanplan, zorgen dat het aantrekkelijk is om je BIG registratie te behouden, etc.etc. )

mikes43357369 | 26-09-21 | 19:50 | 4

Vergeet niet alle (huis) dieren ook in te enten.
Nee, je vis hoeft niet.

General McAuliffe | 26-09-21 | 20:01

Sinds ik gevaccineerd ben raak ik nooit meer mijn sleutels kwijt, handig dat magnetische. Door die ingespoten chip heb ik nu geen fietslampjes meer nodig met die rode laser stralen uit mijn ogen. Met 5g heb ik nu een directe lijn met het Pentagon. Ben ik nog een complot vergeten?

fabeltjesland | 26-09-21 | 20:36
▼ 1 antwoord verborgen

Bij de weg, is professor Aart Ederveen dezelfde als Aart Nederveen? Slordig overgeschreven, meneer de columnist: u moet u zsjame (citaat Rob Jetten)

dathoujetoch | 26-09-21 | 19:48

Een horeca ondernemer met een kritisch deurbeleid (kopschoppers uit hilversum hebben ongetwijfeld in het uitgangsleven al eerder een reputatie opgebouwd, ook andere groepen helpen graag een relaxte omgeving om zeep) kan worden gesloten voor discriminatie. Nu moet dezelfde ondernemer wel discrimineren aan de deur. Waarom moet je wel je coronastatus met een horecaondernemer delen en heeft je baas het recht niet om die status op te eisen ivm privacy? En een demissionair kabinet mag toch geen controversiële besluiten nemen? Er is een tijd van komen en gaan, voor deze groep in Den Haag ligt het moment van gaan al ver in het verleden.

Gebakschep | 26-09-21 | 19:44 | 5
-weggejorist-
Hidde | 26-09-21 | 19:51

@John McClane | 26-09-21 | 19:49: Bij je baas *moet*, het is misschien geen gek idee dat je juist daar minder kans heb besmet te raken. Naar de horeca mag je, en kan je de afweging maken tussen lol/ontspanning en het risico op besmetting en de gevolgen van een mogelijke besmetting.

Gebakschep | 26-09-21 | 19:54

@John McClane | 26-09-21 | 19:49: Dus op het werk is het samenwerken met ongevaccineerden ineens een aanvaardbaar risico? Ja, dat is het, want het risico is inmiddels enorm afgenomen.
Gekker is dus dat het risico in de horeca stukken hoger word ingeschat.
Theoretisch kan het dus gewoon dat een ongevaccineerde horecawerknemer QR codes staat te scannen. Daar vind ik wel wat van.

Andersdenkend | 26-09-21 | 20:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Veel antivaxxers zijn niet-westerse allochtonen. Dat is bekend. Veel daarvan hebben het idee dat niet-westerse allochtonen met die vaccinaties getarget worden, met kwade plannen. Ze wantrouwen het westen, en zien het westen als tegenstander. Het Nederlands paspoort is alleen maar een handig papiertje. Geen gevoel bij. Nou ja, wantrouwen.

Rest In Privacy | 26-09-21 | 19:44 | 1

Hoho, laten we het vooral niet benoemen en hou het gewoon bij het frame dat iedereen die een beetje kritisch is, een wappie is of een slecht mens. Stel je voor dat bepaalde oppositie partijen in de kaart worden gespeeld. Dat vinden Den Haag en de MSM niet leuk.

Deflatiemonster | 26-09-21 | 19:59

Een politiek verslaggever met een hoofddoek? Dat is hetzelfde als een veganistische vleesbeoordeler.

Albert61 | 26-09-21 | 19:42 | 5

@laurentius | 26-09-21 | 20:09: waarom? Kan ik als atheïst dan wel neutraal zijn? Of een gristen? Of een jood, een Hindoestaan?

John McClane | 26-09-21 | 20:26

@John McClane | 26-09-21 | 20:26: Als u een beetje begrijpt hoe het tribale sociale stelsel werkt, zou u wel snappen dat het voor iemand uit de groep zelf heel moeilijk is kritiek te uiten, aangezien dat onder de tribalen als verraad aan de groep wordt gezien: een vrijbrief voor geweld en uitsluiting van de kritische persoon.

Zeurders | 26-09-21 | 20:39

Want? Die zouden niet neutraal zijn over wilders? Dat is toch geen enkele journalist?

bamitoren | 26-09-21 | 20:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus de wappies hebben weer gelijk gekregen.
Nog even en ik ga het 5G verhaal van Willem Engel ook geloven.

2voor12 | 26-09-21 | 19:41 | 1

Ik zie Willem en Darwin goedkeurend knikken. Willem schijnt al gevaccineerd te zijn, want als echte Leider is hij vast niet zo naief als zijn schaapachtige volgers.

funda | 26-09-21 | 20:45

Een lichtpuntje aan de duistere hemel.

MickeyGouda | 26-09-21 | 19:41

"Omdat #Bruls toestemming heeft gegeven aan #Moeke om per vandaag weer open te gaan, gaat de rechter nu geen spoeduitspraak meer doen. Hij zal zich nog wel verder in de zaak verdiepen en binnen een week zijn oordeel vellen"

Ah, men heeft geleerd van de sperrzeit uitspraak begin dit jaar; geef rutte of hugoschenko eerst een week de tijd om een rechter uit te kiezen die een door het kaninet gewenste uitspraak doet. Dat voorkomt verassingen en dat je landelijk voor lul staat

miff | 26-09-21 | 19:39

Ik heb trouwens nog drie vragen bij dit topic:
1) je schrijft "professoren" in de titel. Wie bedoel je dan nog meer behalve ir. Ederveen?
2) ook schrijf je "veel medici zijn tegen...". Waar baseer je dat op?
3) en dat stuk over "krappe beurs". Testen en vaccineren is toch gratis? En de GGD stuurt gratis de QR code op voor wie geen smartphone heeft.

Diederik_Ezel | 26-09-21 | 19:39 | 10

Probeer jij maar eens een afspraak voor een test te maken zonder e-mailadres en telefoonnummer. Lukt niet.

Malle moer | 26-09-21 | 20:56

@BobDobalina | 26-09-21 | 20:38:
Dit lijkt erg veel op goedkope vergelijkingen die nergens op slaan gebruiken om een mening in diskrediet te brengen.

Roadblock | 26-09-21 | 21:28
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Hidde | 26-09-21 | 19:38 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik ben blij met de pas. Op de meeste plekken is het vrij van tokkies, wappies en ""jongeren"". Tel uit je zegeningen! Nu nog hockeyende korpsballen en uitgaan was nog nooit zo veilig.

mghammer | 26-09-21 | 19:38 | 8

@Hangtietsmurfin. Nu denk ik dat men in de kroeg niet echt op een vrouwelijke Roel van Velzen met hangtieten zit te wachten. (Doordenkertje)

mghammer | 26-09-21 | 19:53

Als jij geen andere mensen wil zien, waarom blijf je dan niet thuis voor de spiegel zitten?

Malle moer | 26-09-21 | 20:57

Iets met een vinger en een zere plek?

mghammer | 26-09-21 | 21:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Verdeel en heers. Wat is daar inclusief, tolerant, vrij of 'sociaal' aan ?

Tha Analyzer | 26-09-21 | 19:36

Doorwrocht stuk waar je het allemaal mee eens kan zijn. Maar dan ben je tegen en is de consequentie dat we overal weer gaan testen in plaats van met de QR code naar binnen. Lost nog minder op. Dan gaan de positieve testen door de lucht en zitten we volgende maand in lockdown.

LinkeLotje | 26-09-21 | 19:35 | 2

Zeur niet , de afgelopen vier maanden liepen restaurants en cafe's (op disco's en nachtclubs na) weer als vanouds. En die anderhalve meter is iedereen ook al weer maanden vergeten.

miff | 26-09-21 | 19:43

@miff | 26-09-21 | 19:43:
"Maar dan ben je tegen en is de consequentie dat we overal weer gaan testen."

1- Denkt u dat dat nodig is?

2- Als het niet 1- is, zou het dan zo kunnen zijn dat we de maatregelen alleen aan deze machtsgeile overheid te danken hebben?

3- Is het dan geen chantage om de bevolking aan de QR-code te krijgen?

Zeg het maar.

T. Rammel(l)an(d)t | 26-09-21 | 20:39

Nederveen is geen medisch professor, hij is geen medicus, meer een soort toegepaste techneut.

Diederik_Ezel | 26-09-21 | 19:34 | 4

Je doet je naam weer eer aan.

de SENSEI | 26-09-21 | 19:40

Was die niet van Theo en Thea?

fabeltjesland | 26-09-21 | 20:37

Ah, de ad hominem zonder inhoudelijk argument. Daar is ons ezeltje weer.

VolleBak | 26-09-21 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

Sukkelaars bij het CDA, ze hadden goud in handen met Omtzigt, maar laten het uit hun handen glippen door de sneue interne machtstrijd.

Zeurders | 26-09-21 | 19:34 | 1

al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt haar wel... succes Rutte

Geenjoris | 26-09-21 | 19:37
-weggejorist-
Pea a Monte | 26-09-21 | 19:32 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Meneer Aart heeft een punt. Die mening van die taliban v/h nrc hoef ik niet te weten.

bqbq | 26-09-21 | 19:31 | 4

Doen ze in Saudi arabië ook, en daar hebben we zelfs een ambasadeur zitten. Oh ja, die hebben aardolie en ze zijn vrindjes met WA

miff | 26-09-21 | 19:55

@squadra | 26-09-21 | 19:38:
Dat las ik ook van die handjes. Schijnt noodzaak te zijn volgens die Islamitische waanzinnigen. Ondanks dat wil Kaag toch via via met ze praten. Huh?

Basil Fawlty | 26-09-21 | 19:58
-weggejorist-
Malle moer | 26-09-21 | 20:59
▼ 1 antwoord verborgen

In Belgie kom je zelfs kerstmarkten, die in de open lucht zijn, niet binnen zonder Covid pas

salonsocialist | 26-09-21 | 19:28 | 7

Ik wil België niet eens binnen.

squadra | 26-09-21 | 19:39

Ik wil geen kapotte schokdempers .

likmegaties | 26-09-21 | 19:59

Hou je praatjes voor je salonsocialist.

J.Cash | 26-09-21 | 23:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Als overgangsfase is de QR een goed idee. Dan gaan de anti vaxxers maar thuis in de garagebox elkaar volhoesten.

van Oeffelen | 26-09-21 | 19:27 | 12

@Sinterbikske | 26-09-21 | 20:15:
Als ik mij niet vergis verklaarde de van Oeffjes bij monde van het stamhoofd vorige week dat ze effe wegvluchtten uit Zwitserland want daar moest hij ook de QR code laten zien en dat vond hij niet fijn. Nietwaar van Oeff?

Basil Fawlty | 26-09-21 | 21:41

@Basil Fawlty | 26-09-21 | 21:41: Als deze man wordt geprikt, loopt hij leeg, valse wind, hol vat.

dathoujetoch | 26-09-21 | 22:58

@Basil Fawlty | 26-09-21 | 21:41:
Hij vliegt driemaal per dag van Zwitserland naar Italië via Spanje en weer terug.

J.Cash | 26-09-21 | 23:09
▼ 9 antwoorden verborgen

Nou komt dit ook van de UvA, en is het opeens wel goed?

Lekker consequent, GeenStijl.

Calastir | 26-09-21 | 19:23 | 10

@Malle moer | 26-09-21 | 21:01: Tuurlijk, zolang de inhoud maar in je straatje past.

Calastir | 26-09-21 | 21:05

@Calastir | 26-09-21 | 19:45: Erg he, als mensen oordelen op de inhoud in plaats van het luie hokjesdenken. En nu mag je weer terug naar Joop, ouwe trol.

Zeurders | 26-09-21 | 21:14
▼ 7 antwoorden verborgen

“Macht, vooral absolute en ongecontroleerde macht, is bedwelmend. De effecten treden op op cellulair en neurochemisch niveau. Ze manifesteren zich gedragsmatig op verschillende manieren, variërend van verhoogde cognitieve functies tot gebrek aan remming, slecht beoordelingsvermogen, extreem narcisme, pervers gedrag en gruwelijke wreedheid.“. *
.
Als je het mij vraagt volledig van toepassing op de zogenaamde experts en beleidsmakers, met als toppunt natuurlijk de Jonge. Die man staat zo strak van de dopamine dat het elke dag lijkt of hij 6 gram coke heeft gesnoven. Deze mensen moeten zo snel mogelijk vervangen worden door mensen die nog niet volledig gecorrumpeerd zijn door hun (absolute) macht.
.
*Bron: Oxford University https://blog.politics.ox.ac.uk/neurochemistry-power-implications-political-change/

Mr Moore | 26-09-21 | 19:23 | 3

hoe vaak ga je deze link hier plempen?

miko | 26-09-21 | 20:16

Dank.

zwenkwieltje | 26-09-21 | 20:32

@miko | 26-09-21 | 20:16: Net zo vaak als GS vandaag nog topics schrijft over de QR code bs.

Mr Moore | 26-09-21 | 23:02

Als de 2e kamer het goed vindt vinden wij het goed. Zo werkt een democratie. Toch??

Schadenfreude | 26-09-21 | 19:21

Ik kan ook een QRcode laten zien, als ik reguur. Is dat goed?

dathoujetoch | 26-09-21 | 19:20 | 3

______
|QRQ|
|RQR|
------
Alstublieft

marcoplarco | 26-09-21 | 21:23

Ik heb trek in een QRoque monsieur.

J.Cash | 26-09-21 | 23:12

"Ja... maar tóch gaan we het doen!"

Het kabinet is net een klein kind dat z'n zin wil krijgen en net zo lang blijft dreinen tot papa en mama dan maar inbinden. Wat een faalhazen zijn het ook.
Maar de gevolgen voor deze lui zijn nihil: ze zijn al ontslagen en trekken zich ook daar niets van aan. Ik zou me de ogen uit m'n kop schamen maar zij niet hoor...

Bakkeleures | 26-09-21 | 19:19 | 1

Wij.. ofschoon: Zij - de deugers die de QR gaan gebruiken - zijn de echte faalhazen.

Cannabooze | 26-09-21 | 19:58

Go Mona,....eindelijk iemand die wel een mening wil geven...wat je ook van de rest van dat spul mag verwachten tussen haakjes....wordt ze afgeserveerd...
Was ook de leukste verschijning in de kamer...maar das persoonlijk vaneigens..

Den-Pol | 26-09-21 | 19:19 | 1

Voelt toch wel een beetje, "too little, too late", Achteraf zeggen dat je er niet achter staat.

Geenjoris | 26-09-21 | 19:41

Bruls heeft wel heel snel zijn keutel ingetrokken.

Keutels | 26-09-21 | 19:18 | 5

Gezien de omvang van Bruls en hetgeen hij daarvoor naar binnen moet werken om dat in stand te houden lijkt het mij waarschijnlijk dat zijn keutels de omvang hebben van de hompen klei die aan de muur hangen in de tweede kamer.

osolemio | 26-09-21 | 19:30

ROFL

miff | 26-09-21 | 19:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Met welke telefoon controleren horeca medewerkers eigenlijk de QR code?

Hun eigen, die van de baas of een speciale? Of ander apparaat....

De reden hierachter. Wie zegt mij dat ze geen foto (of filmpje) maken van uw QR en door appen voor andere doelen.

Remi A. | 26-09-21 | 19:17 | 7

@Remi A. | 26-09-21 | 19:44: Zeer terechte opmerking. Je moet tegenwoordig (terecht) voor van alles en nog wat een VOG hebben. Maar even wat privacy gevoelige informatie scannen mag iedereen zomaar doen zonder een check vooraf.

Andersdenkend | 26-09-21 | 19:53

U denkt dat ze kopgeld betalen voor het doorsturen van QR code’s ?!?!

Get a life ….

Gizmo579 | 26-09-21 | 20:04

@Remi A. | 26-09-21 | 19:44: Duh zonder camera, hoe ga je scannen dan?

Jubeth | 27-09-21 | 08:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Eén keer trek je de conclusie, democratie is een illusie.

Mr_Natural | 26-09-21 | 19:12 | 1

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom.

Basil Fawlty | 26-09-21 | 19:42

Mona Keijzer komt op mij niet over als een slimme professor.
Eerder eentje die BZN zingt onder het aardappels schillen.

Osdorpertje | 26-09-21 | 19:11 | 6

BZN zingen? Hoe bedoel je dat? Zoals Marco Borsato zingen onder het vechten met een kindsoldaat? Of Deep Purple zingen onder het poepen?

Normpje | 26-09-21 | 19:34

Dan doe je haar echt tekort, in een grijs verleden haar van dichtbij meegemaakt, maar dit is niet iemand die beslissingen maakt omdat ze slecht geslapen heeft. Ik kan bijna niet anders dan zit als een weloverwogen keuze zien, ben heel benieuwd wat dit voor vervolg gaat krijgen.

Astra77 | 26-09-21 | 20:18
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl