Brexitlandië geeft de EU zijn migranten terug
Hier! Jullie probleem nu
Ja, natuurlijk resulteerde de Brexit in sterke economische terugval, een kerstkalkoentekort en problemen op het veld van Fortuna Sittard, maar de uitstap heeft ook zijn voordelen. Zo hebben de Britten geen zak meer te maken met het migratiebeleid van de EU en dat betekent dat ze dwalende dobberapothekers gewoon kunnen terugsturen naar Frankrijk. De grensbewaking krijgt inmiddels training in het terugsturen van deze omgekeerde D-Day'ers, want als het aan de Britten ligt zijn de Franse stranden de enige die bestormd worden door ongewenste binnensluipers. Frankrijk over le zeik natuurlijk, want de baretten zien deze dobberaars het liefst vertrekken. Lol trouwens om het argument dat de Britten levens in gevaar brengen door de migranten terug te sturen, alsof het laten vertrekken van de gammele bootjes vanaf jouw grondgebied wel een veilige activiteit is en alsof jullie vorig jaar niet exact hetzelfde deden. De Britten gaan ondertussen vrolijk verder met het profiteren van hun onafhankelijkheid en de spanningen lopen verder op. Wij bereiden ons vast voor op een tweede deel van de Frans-Britse Brexit-zeeslag. Eens kijken of de Fransen weer zo makkelijk over zich heen laten lopen.
Reaguursels
InloggenDie UK’ers doe maar. Net drie weken op vakantie geweest in Italië. Heerlijk geen Engelsman, Engelsvrouw gezien. Zo rustig. Laat ze maar op hun eiland blijven.
Britse landjepik effect in notendop.
Loop eens rond in bepaalde wijken van Parijs, Toulouse, Marseille: moslims met hoofddoeken en gewaden zover het oog reikt. In sommige wijken zoals Trappes is de strenge islam de norm en gaat de sharia-politie over straat. Als we kijken naar de nationale voetbal- en basketbalteams van Frankrijk, dan zie je bijna niets anders dan zwarte Afrikanen.
Frankrijk zal cultureel binnen 1 of 2 generaties meer lijken op Algerije of Ivoorkust dan een Europees land.
Hebben wel het WK gewonnen.
@Stijlloze nick | 10-09-21 | 09:28: Zeker. Als Japan morgen besluit 30 miljoen Afrikanen te importeren, gaan ze misschien ook meer presteren op sportief gebied. Maar zal het nog Japan zijn?
@drs. Levi Samsonov | 10-09-21 | 09:29:
Wat wordt het dan? Afro Japan?
Ja jesus, eerst halve wereld koloniseren, en dan nu gaan janken dat je land naar de verdoemenis gaat.
Le nombre de sans-papiers en France est estimé entre 300 000 et 600 000.18 dec. 2020
Groot gelijk & geheel conform Dublin-verdrag. En een gevaarlijke oversteek maken vanuit een veilig EU-land naar het Verenigd Koninkrijk kan iets over Frankrijk zeggen, maar veel meer over die migranten, die niet op zoek zijn naar een veilige haven (want die hadden ze al in de EU) en linea recta teruggestuurd kunnen worden naar het land van herkomst (dat 100% zeker niet in de EU ligt).
Conform het Dublin verdrag waar het VK geen onderdeel meer van uitmaakt..
Weer zo'n wanhoopactie van de bexiteers. De brexit zou alle problemen oplossen en het land een boost geven. Maar het ene fiasco na het andere is wat ze gekregen hebben. Het heeft wel iets zieligs.
Dit is nu juist waar de Brexit door is ontstaan. Het slappe optreden van Frankrijk die bewust illegalen richting GB laat gaan.
Nu door Brexit heeft GB de mogelijkheid die bootjes terug te duwen.
@Rotterdammert1965 | 10-09-21 | 08:01:
Die mogelijkheid hebben ze helemaal niet, is gewoon populistische onzin.
@Stijlloze nick | 10-09-21 | 08:58:
Natuurlijk hebben ze die mogelijkheid wel. Ze doen het ook al. En fuck al die verdragen uit het Stenen Tijdperk. Als die niet rigoureus aangepast worden aan de totaal veranderde omstandigheden - en ze worden niet aangepast - dan resten er maar twee mogelijkheden: eenzijdig opzeggen en in de aanloop daarnaartoe schijt hebben aan die verdragen.
@Dr_Johnson | 10-09-21 | 09:17:
In jouw wereld kan dat, ik de rest van de wereld hebben wij met wetten en verdragen te maken.
@Stijlloze nick | 10-09-21 | 09:29:
Ja, alleen als het jullie goed uitkomt. Als een Howick en een Lily naar Armenië moeten worden uitgezet waar hun frauduleuze moeder al een jaar zit zonder dat ze door het Armeense regime wordt vermoord, en waar bij het besluit tot uitzetting aan alle wetten en regels is voldaan, dan beginnen de Gutmenschen meteen te zeiken dat de wetten onrechtvaardig en onmenselijk zijn, en dat mensen vóór regels dienen te gaan. Dan mag je de staatssecretaris bedreigen, en krijgen de Gutmenschen uiteindelijk altijd met hun chantage hun zin.
@Dr_Johnson | 10-09-21 | 09:35:
Jullie? Wie is jullie? Als het aan jullie ligt dan wordt iedereen met een kleurtje op treinen naar het oosten gezet.
Ze hebben dus nog steeds een probleem met ongewenste immigranten, maar ondertussen zijn ze alle goedkope werkers kwijt voor de vervelende en onderbetaalde banen.
Ja, die Brexit is echt een groot succes.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de belemmerde handel door de papierwinkel.
En het moeten smeken in de rest van de wereld om handelsverdragen om de weggevallen handel met de grote buur te compenseren.
U kijkt naar de NPO?
Maar wat weten die overstekende vluchtelingen, die koste wat kost naar de UK willen, dan wat "wij" niet weten?
@batvoca2 | 10-09-21 | 07:45: die kijken geen NPO en MSM
@batvoca2 | 10-09-21 | 07:45: de UK heeft geen identificatie plicht. Daarnaast heeft de UK ook geen bevolkingsregister zoals het Nederlandse GBA-BRP. Combineer dat met wijken die voor 90% uit “Asians” bestaan. En je kunt daar dertig jaar als illegaal verblijven.
Volgens mij geld hier, net als met die luchtbedden op de middellandse zee maar één argument: zeewaardigheid, nl.wikipedia.org/wiki/Zeewaardigheid .
Al het overige zijn speeltoestellen die net te ver van het strand zijn afgedreven, en daarom op de plaats van vertrek dienen te worden afgeleverd.
Die mensen zitten allemaal weer in tentjes in de bossen langs de Franse kust. Allemaal illegalen. Ik begrijp werkelijk niet dat Frankrijk niet ingrijpt, die gasten oppakt en terugstuurt naar l'Afrique.
Het is voor de Franse gemakkelijker ze gewoon naar de UK te laten vertrekken. Zijn zij er vanaf. Terugsturen naar l'Afrique is ingewikkeld zolang we de landen die weigeren ze terug te nemen niet durven dreigen met grote financiele of militaire consequenties.
Hoeveel Hongkong chinezen mogen er van Boris naar het UK komen?
Deze chinezen hebben middelen en drijven de huizenprijzen in het VK nog wat verder omhoog.
Ook Nederland heeft een zogenaamd Gouden Paspoort. Net zoals Malta Cyprus enz. Dus als die Hongkong chinezen een of anderhalf miljoen meebrengen krijgen ze in NL een MVV (=verblijfsvergunning)
Gewoon een boot meegeven met 1 gaatje meer in de bodem geboord dan de totaal aantal getelde vingers van de opvarenden,
Na 50m dobberen probleem opgelost
Frankrijk gooit hun problemen in bootjes en stuurt ze naar Engeland. Logisch dat Engeland die gelukzoekers terugstuurt naar Frankrijk.
sea-watch.org/en/
//Sea-Watch e.V. is a non-profit organization that conducts civil search and rescue operations in the Central Med. In the presence of the humanitarian crisis, Sea-Watch provides emergency relief capacities, demands and pushes for rescue operations by the european institutions and stands up publicly for legal escape routes. //
Ik snap maar niet dat die schuiten niet meteen verbeurd worden verklaard zodra ze een lading illegale Afrikanen in een EU haven aanlanden.
Als eea wettelijk niet kan, dan als de sodemieter wetten maken in Brussel dat het wél kan.
Big business = lobbyen. Dus die wetten kun je wel vergeten.
Frankrijk tegen de UK wordt automatisch Frankrijk en Duitsland tegen de UK en de VS. Dat gaan Frankrijk en Duitsland afleggen.
Dat was de laatste keer ook al zo.
Er wordt geklaagd door werkgevers o.a. in de transportsector dat ze geen personeel kunnen krijgen, preciezer geformuleerd: geen personeel kunnen krijgen dat tegen de uitbuitingsvoorwaarden en belachelijk slechte betaling waar Litouwers, Polen, Bulgaren, etc. het voor deden. Gejank dus.
En hoe lang mogen al die Somaliërs in bijv. Bradford blijven plakken met hun Nederlandse paspoorten op kosten van de Britse belastingbetaler of kunnen wij hen spoedig terug verwelkomen aan de incheckbalies van de soos bij ons in de stad?
Tegen de tijd dat ze recht hebben op AOW komen ze weer naar Nederland. Dat hebben we aan onze regering te danken die de hierna volgende regeling heeft ingevoerd: -/-Bijstand vult onvolledige AOW aan
Als u geen volledige AOW-uitkering heeft opgebouwd, kan uw inkomen lager zijn dan het bijstandsminimum. Dat komt bijvoorbeeld voor als u door verblijf in het buitenland minder AOW heeft opgebouwd. U kunt dan de aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO) krijgen. Daarvoor moet u wel aan de voorwaarden voor de AIO-uitkering voldoen. Zo krijgt u alleen de aanvullende voorziening als u in Nederland woont—/-
Eigenlijk is het zo dat GB, toen het nog lid was van de EU, al die gelukzoekers gewoon terug op de ferry kon zetten als ze ontdekt werd bij aankomst in Dover. Ze mochten de vervoersmaatschappij zelfs een boete geven voor elk gevonden zieltje. Lachen is dat ze nu een "third country" status hebben waardoor dat niet meer kan. Nu moeten ze al dat volk terugsturen naar hun land van oorsprong, wat veel duurder en moeilijker is. Het is dus niet voor niks dat die vluchtelingen nu ineens een dingetje zijn. Dat hebben die Britten aan de Brexit te danken.
En die Britten hebben zo enorm gelijk! Ik wou dat Nederland een missionair kabinet had dat de Britten volgde en de EU direct de rug toekeert, zonder "deal" en direct met de Britten in zee zou gaan, en iedereen die daarna volgt (en dat zouden er na Nexit best wel eens een aantal kunnen zijn)...
Geen moeite met gelukszoekers of vluchtelingen, maar migratie is inmiddels synoniem aan ongeletterdheid, werkloosheid, lethargie en uitkeringsafhankelijkheid. Spreken we nog niet over verdere druk op woningmarkt, gezondheidszorg en scholing.
Vanochtend op de BNR radio, hetzelfde liedje van het SCP. We zakken alleen maar verder weg en dan komt de volgende lichting ongeletterden er al weer aan uit Afghanistan.
De vluchtelingen die ik sprak zijn gekomen voor een betere toekomst maar meestal begint het met het ontlopen van de dienstplicht in het land van herkomst. Hier zit misschien wel de oplossing. Voor nieuwkomers minmaal vijf jaar dienstplicht maar dan niet met wapens maar 5 jaar keihard trainen op normen en waarden, de kazerne niet uit, 06.00 uit bed, eten wat de pot schaft, gelijke kapsels etc etc bij falen het land uit of de vijf jaar over doen. Ik denk dat de toestroom dan snel afneemt.
Verplicht laten dopen en een normaal klinkende voor en achternaam nemen.
@Trasnochador | 09-09-21 | 19:14: Daar zit serieus wat in! De meeste Turkse en Marokkaanse Nederlanders zijn niet vrij in het kiezen van een voornaam! Deze moet voldoen aan de eisen van Turkije en Marokko en “onze” overheid werkt daar vrolijk aan mee…!
Dit lijkt me een groter schandaal dan de zogenaamde slavennamen.
Nou geloof is volgens mij geen oplossing. De nadruk moet juist liggen in het normaal functioneren zonder een sprookjes boek.
In het AD staat dat het om vluchtelingen gaat ................ uit Frankrijk !
Die vluchten dan voor de knoflook en stokbroden ?
Eerlijke journalistiek er staat dan op de bijsluiter .
Ook in het NPO journaal werd gesproken over vluchtelingen. Ik dacht precies hetzelfde als u.
Ze moeten ook gewoon die 15.000 die dit jaar zijn gearriveerd in een bootje zetten en naar Frankrijk terugslepen.
Volgens elke internationale wet heeft Frankrijk de plicht de asielaanvraag van deze mensen te beoordelen.
Gewoon: pro-actief gaan terugsturen.
Overal zijn regels voor.
@van Oeffelen | 09-09-21 | 19:02: ook voor mensen die menen alles te weten.
@dathoujetoch | 09-09-21 | 19:54: je vergeet beter
Huuh?
-
In het eerste de beste Schengenland dien je je als vluchteling (immigrant) te registreren. Als je in Frankrijk bent hebt dat al een heleboel keer kunnen doen. Frankrijk heeft met premier Macron toch iemand die daar actief op aanstuurt?
Dus zou al helemaal niet kunnen verder immigreren vanuit Frankrijk in Noord West Europa.
Daarbovenop komt het Marakkesh verdrag, waarin Macron goede afspraken in Marokko heeft gemaakt om bijvoorbeeld Marokaanse immigranten terug te sturen.
De Fransen stonden sociaal boven iedereen die kunnen deze aanwinsten toch wel opvangen en verzorgen?
-
Wat is het probleem? VK heeft gewoon 100% gelijk
Italië fraudeert met de verplichting om immigranten te registreren: -/- In the meantime, tensions have been surfacing between Italy and Germany on other important practical issues, such as the adoption of ‘hotspots’ as (still quite rudimentary) tools to enhance and control Italy’s and Greece’s levels of compliance with common rules on the identification of asylum seekers and on the insertion of their biometrical data in the Eurodac database.-/- bron: Clingendael
In 1 woord geweldig!
Vroeger noemden de Britten dat al "splendid isolation."
In dit geval ka ik ze geen ongelijk geven.
Dat waren de Amerikanen.
@R. Ketelsteen | 09-09-21 | 18:48: ja, volgens de geschiedenisles op school, maar niet volgens Wikipedia.
Het waren de Amerikanen oefmansje.
@van Oeffelen | 09-09-21 | 19:04: op de bewaarsachool al geschiedenis gehad?
Een groots gebaar waar wij in ons zure, zuinige landje nog iets van kunnen leren; niet alle verrijking voor jezelf houden maar eerlijk delen.
Lol!
www.google.com/amp/s/www.banken.nl/ni...
Commonwealth bank goes EU.
Niets tegen buitenlanders. Hartelijk welkom in mijn land! Voor vakantie, met een visum voor zes weken, en als je voldoende geld bij je hebt. Misdaad gepleegd? Forse straf, daarna uitzetting. Zo doen andere landen het ook, en zo hoort het. Asiel kun je aanvragen en afwachten bij onze ambassades in je eigen land. Die achterlijke EU moet zich niet met het probleem bemoeien, en gereduceerd worden tot de vroegere EEG. Handel regelen, en niet met politiek bemoeien.
De oplossing is simpel. Verscheep binnenkomers naar een land in Afrika, zeg Rwanda. Geef dat 3 miljard, om asieleisers te huisvesten, en hun asielclaim af te handelen. Maak duidelijk dat dit nooit in jouw land kan zijn. Zo ging Denemarken van 20,000 asielaanvragen, naar 871 dit jaar. Waarvan akte.
Ja21 is onlangs op studiereis naar Denemarken geweest. Het schijnt dat Kaag weldra gaat!
Frans-Guyana (Frans: Guyane) is een Frans overzees departement aan de noordkust van Zuid-Amerika. Het is het grootste gebied van de Europese Unie buiten Europa. Het grenst in het westen aan Suriname en wordt verder omsloten door Brazilië.
Ik herhaal: Frans-Guyana (Frans: Guyane) is een Frans overzees departement aan de noordkust van Zuid-Amerika. Het is het grootste gebied van de Europese Unie buiten Europa
Wat betekent dat juridisch ? Dat houdt in dat de EU asylanten/immigranten op EU-grondgebied kan opvangen, huisvesten en hun asielprocedure laten doorlopen.
Alleen kan dat dan juridisch afgedekt in een Franse provincie die toevallig in Zuid-Amerika ligt.
Tot 1989 betaalden de Russen onze grensbewaking. Mooi was die tijd. Nu moeten we zelf al die hekken gaan bouwen en bewaken.
Mensen kennen de geschiedenis helemaal niet. Zinloos
www.youtube.com/watch?v=cRUM1rSSZL4&a...
Tsja, je kunt je natuurlijk afvragen of de Brexit nu zo'n wijs besluit was, maar de meerderheid der Britten heeft vóór gestemd, en één van de belangrijkste redenen was de massa-immigratie, waar ze hun buik van vol hadden. Dus ik kan me goed voorstellen dat je dan 'pissed off' wordt, als de hordes klaplopers toch gewoon komen binnen dobberen.
En dus beginnen ze met hun eigen 'pushback' beleid. Maar feitelijk zou de EU dat beleid nou eindelijk eens vol moeten implementeren op de hele Middellandse Zee, en de landsbuitengrenzen over de gehele lengte moeten voorzien van Orban hekwerken, met camera's, bewegingsmelders, drones, alles.
Gisteren nog een hallucinant artikel van een soort Belgische Leo Lucassen op de Joop, die, je gelooft het niet, pleit voor nog meer immigratie:
"Europese politici die denken dat ze de komst van Afghaanse vluchtelingen kunnen voorkomen door voor opvang in de regio te pleiten, maken een grote denkfout. Dat zegt migratie-expert Liza Schuster"
"Volgens Schuster zou het het beste zijn als Europese landen het makkelijker maken om naar Europa te komen. Dan hoeven vluchtelingen niet langer gebruik te maken van mensensmokkelaars die enorme bedragen vragen voor de overtocht."
En ze verkoopt ook gewoon onzin:
"Migranten die de overstap naar Europa wagen voelen ofwel de noodzaak om zichzelf in veiligheid te brengen, of ze zijn ambitieus om er hun leven uit te bouwen."
Nee, veilig waren ze al veel eerder in andere landen op weg naar de EU. Het tweede is de enige echte reden, en je kunt het prachtig policor formuleren, maar we hebben het gewoon over economische vluchtelingen die ''wij'' kunnen missen als kiespijn.
En ze liegt ook nog eens, dat is het ergste:
"Omdat de reis naar Europa zo’n enorme investering vergt, komen velen in een soort schuldenval terecht: ze willen eigenlijk weg uit Europa, maar ze kunnen niet terugkeren als ze hun investering niet hebben terugverdiend."
Ze betalen smokkelaars bedragen tot tegenwoordig wel €15.000,- om in (Noord)West-Europa te geraken, en dan eenmaal binnen zouden ze eigenlijk weer weg willen? En deze Liza Schuster beweert dat met droge ogen en is dan een 'migratie-expert'? Ik zou zeggen: ontslaan, zo'n achterlijke muts, en verder achter de kassa bij de supermarkt (en goed checken wat ze allemaal aanslaat).
Cut out the middleman.
Uit eerste hand vernomen dat een overtocht vanaf Libië op een kleine boot met ruim 250 mensen ongeveer 1600€ kost. Een persoon van een familie gaat dit avontuur aan en de rest van de familie volgt op een veilige manier om te herenigen. Dit is van te voren al in gecalculeerd.
De boottocht duurt een paar uur voor er een NGO schip in zicht is. Eenmaal in Italië aangekomen een kleine administratie en dan worden ze naar een open instellingen gebracht. Hier kunnen ze zo uit lopen om zonder enig toezicht naar het land met de beste voorwaarden te reizen. Zonder kaartjes wordt er dan gereisd met het openbaar vervoer wat soms een uur vertraging opleverd om dat ze de ene trein uitgezet worden en dan vrolijk in de volgende stappen. Volgens mij is er geen enkel beleid vanuit Europa als dit zo makkelijk gaat!
Ze zijn helemaal niet ambitieus om hier leven verder uit te bouwen. Ze komen alleen maar om zich te laven aan de geneugten van de verzorgingsstaat. Weer een enge wereldvreemde linkse trien die van West-Europa het afvoer putje van de wereld wil maken.
@Nieuwepieper | 09-09-21 | 18:42: Het gerucht gaat ook dat Italië deze migranten met opzet NIET registreert. Volgens het Schengenverdrag moeten asylanten namelijk worden opgevangen in het eerste land van aankomst. En daar heeft Italië géén zin in. Dus laat men de immigranten door reizen naar GermOny.
Klopt! Zo ging het dus ook. Pas in Amsterdam kwam de politie en ging het circus draaien.
Een Boris met een Churchill complex en een Macron met een Napoleon complex.... Dat wordt smullen!!!1!
En verder gaat de handel naar Engeland bij ons onverminderd door.
Enkel even een factuurtje met prijzen meesturen, voor de douane.
In Zwitserland en Noorwegen hebben ze nog altijd te vreten.
Engeland is niet helemaal hetzelfde, maar daar komt het met de tijd ook wel goed.
Ze zijn iig eigen baas, da’s ook wat waard.
Het is dat het om mensenlevens gaat maar dit is nu precies het zoveelste dat goed uitpakt voor de Britten. Daarom NEXIT. Asap.
Mijn God, waarom maken ze er in die stoffige stinklanden toch zo’n enorme teringzooi van dat niemand er nog wil wonen.
En als ze hier zijn, gaan ze al net zo hard lopen kloten. Onbegrijpelijke vicieuze cirkel in kwaadaardig gedrag.
Hetgeen bewijst dat het aan de mensen ligt, niet aan de omstandigheden.
Reed vandaag over Veluwe.. prachtige dorpjes en natuur.. je moet het beleven.. geen kopvod te zien.. en dat gaat gesloopt worden..
Hoe is het eigenlijk in Calais?
23 Graden, morgen 20.
Op tien minuten rijden Les Hemmes, bij juiste getij een strand zover het oog reikt. Prachtig om te buggyen. Plaatselijke bevolking gaat garnaaltjes vissen. Achterland is leeg, kudt en de bevolking stroef. De gendarmerie is wel duidelijk aanwezig. Voor zover mijn review.
En het tentenkamp staat in Parijs op de kade aan de Seine.
Economische terugval? Ben benieuwd hoe de EU landen handel blijft drijven met de landen van het Gemenebest. Alleen India al is een groeimarkt van een miljard mensen. Daar hoor je ze nooit over in Brussel. Nu niet maar dat was ook voorspeld. Over een poos hebben dé Engelsen alles weer op de rails en dan zullen we de balans opmaken.
Dat jij er nog nooit van hebt gehoord zegt niet dat de EU en India werken aan een handelsovereenkomst. Ironisch genoeg werd daar al aan gewerkt voordat het Vk de EU verliet en was juist het VK het land dat een verdrag in de weg lag. Iets met whiskey dacht ik.
En jij denkt dat de Engelsen zoveel te zeggen hebben over de landen van het Gemenebest dat ze die kunnen opdragen geen handel te drijven met de EU? Zo werkt het Gemenebest namelijk niet.
De EEG was een goed idee. Daar had het bij moeten blijven.
Exactly! En kijk die pond eens gaan..! Kneitersterk
@Happy People | 09-09-21 | 17:53: oeps, probleem voor de export...
@van Oeffelen | 09-09-21 | 18:00: Op de iets langere termijn stelt zich vanzelf een nieuw evenwicht in. Komt goed.
Je kan best een vergevorderde handels- en martkafspraken maken, maar Europae is geen 1 -die domme populistische vergelijking van EUroscisten als Timmermans met de VS of een zogenaamde EUnsgezindheid is er niet. Die is er alleen op papier om te lobbyen (lees corruptie)
@Ivoren Toren | 09-09-21 | 18:05: tijd = risico.
Gewoon alle vluchtingen in kampen bij elkaar zetten, het probleem concentreren zeg maar.
Als je het woord concentratiekamp maar niet gebruikt, want dan denk iedereen dat je een hekel hebt aan vluchtelingen, en dat is natuurlijk niet zo.
Zorg dat ze werk hebben want arbeid maakt vrij. Of was daar nou ook wat mis mee?
@Gulliver | 09-09-21 | 17:51: Het zou een prima motto zijn geweest als de Duitsers hem niet op zo'n cynische plek zouden hebben ingezet.
Frans-Guyana (Frans: Guyane) is een Frans overzees departement aan de noordkust van Zuid-Amerika. Het is het grootste gebied van de Europese Unie buiten Europa. Het grenst in het westen aan Suriname en wordt verder omsloten door Brazilië. Bron: wiki
Er ligt een stukje Frankrijk-een stukje Europese Unie- in Zuid-Amerika. Mij lijkt het juridisch geen bezwaar als asylanten hun asielverzoek in dat stukje EU afwachten. In Frans-Guyana is plaats genoeg want er wonen maar 300.000 mensen.
Asylanten kunnen worden verzorgd op dezelfde manier als in NL/B/FR/DE, met dezelfde rechtshulp, medische verzorging en huisvesting als hier.
Nou speelde Frankrijk het spelletje ook wel heel smerig.
Al die bootjes die de gelukszoekers naar Engeland vaarden, werden door de Franse kustwacht begeleid tot ze in Engelse wateren waren zodat ze niet in Franse wateren verdronken want dat zou slecht staan in de krant en op TV.
Er werd van Franse kant niets gedaan om de illegale migratie tegen te gaan. Als zij er maar vanaf waren.
Daarom ijzersterk van de engelsen om ze weer terug te duwen voor het zover komt. Laat die fransen nu eens een keer hun eigen rotzooi opruimen en niet weer anderen er mee op te schepen.
Wat lijkt mij dat toch heerlijk na de Nexit gewoon weer baas in eigen land te zijn. Niets meer te maken met de megalomane dictators in Brussel, geen plicht meer jaarlijks vele miljarden aan de hangmathangers in knoflooklanden te moeten geven die als dank je voor fascist uitmaken omdat ze nóg meer van je willen. Geen plicht allemaal islamitische veroveringstroepen te moeten binnenlaten omdat Brussel dat eist.
Gewoon je eigen middelen inzetten om je eigen land te verbeteren.
Dromerig 'I have a dream...' prevelen doet.
Amen
Amen
@2tribes | 09-09-21 | 17:52:
Ik vrees dat het bij dromen blijft.......
Ik ben nog nooit in Engeland geweest. Moet ik er echt eens heen of mis ik er niks aan?
Je kunt beter naar Ierland gaan, of kon.
Groot-Britannie is leuk. Veel mooie oude constructies uit de tijd van de industriële revolutie, en gezellige pubs met, euh, bijzonder bier.
Veel regen, vies vreten en dikke wijven.
Met de Ferry, 2 minuten links rijden en dan weer terug is voldoende.
Rotherham is een mooi stadje.
@Gulliver | 09-09-21 | 17:47:
Geweldig hè? Je kunt nergens zo lekker smerig eten als in Engeland.
Er zijn wat aardige musea in Londen. Newcastle is leuk uitgaan, maar dan moet je wel een paar local vrienden hebben.
@Mr_Natural | 09-09-21 | 17:49:
Ik heb nog nooit zo geweldig gebraakt. Het spoot zeker twee meter door de lucht en dat in een drukke straat....
Niemand die er van opkeek overigens.
Niks gemist. Cornwall is ok, veel ouwe meuk en left hand drive is afschuwelijk. Veel lelijke wijven.
@Gulliver | 09-09-21 | 17:52:
Als je niet gebraakt en gevochten hebt, is het een mislukte avond.
London is de moeite om een keer gezien te hebben.
Manchester is aardig, leuk als je van voetbal houdt.
Bristol is een redelijke wilde stad.
In zou er nooit met de auto naartoe gaan.
@Ruimedenker | 09-09-21 | 17:57:
Alleen maar rotondes en voorrangswegen, lekker makkelijk hoor.
Ik ben er heel vaak geweest en dat was super. Wel ben ik niet dol op grote steden (Londen 1x) alle andere keren door heel Engeland op het platteland rond gereden. Slapen bij B&B’s en niet in hotels. Mijn ervaring was altijd dat de Engelsen ontzettend beleefd zijn.
De Pubs, de fraaie kastelen en landhuizen met hun prachtige tuinen, de dorpen waar de tijd heeft stilgestaan, ik vind het dus een aanrader.
@van Oeffelen | 09-09-21 | 17:53: left hand drive is wat we hier hebben slimmerik. Right hand drive, dat stuurt men in UK
Beste curries van Europa.
@Gulliver | 09-09-21 | 17:47: veel ouwe meuk, overvolle wegen en duur.
JD Wetherspoon, kan al in Dover en verder op honderden andere plekken.
Tijd voor een NEXIT...
Yuuuuup!
Dat zou wel heel dom zijn.
@van Oeffelen | 09-09-21 | 17:42:
Gut, daar hebbie haar ook weer.
@Penus Decoratus | 09-09-21 | 17:46:
En SierPik er achteraan.
Is je maatje ziek, of krijgt ie z’n dwangbuis niet uit?
@van Oeffelen | 09-09-21 | 17:42: Dat zou echt zo ontzettend dom zijn. Dan draag je niets af aan Brussel, hou je controle over eigen grenzen en wetten. Het is niet zo dat Schengen alleen met een EU-Brussel kan bestaan,
@Mokum Kosher | 09-09-21 | 18:09: ach ja, die riedel weer.
Als je naar Engeland vaart, op welk moment moet je dan links gaan varen?
Zodra je de Engelse wateren binnenvaart, nogal wiedes toch.
Het is altijd wat met de Fransen. Boos worden omdat je eigen probleem weer bij je terugkomt. Ik kan mij nog beelden herinneren dat een Frans marineschip (Lafayette?) migranten in overvolle ribs naar de Engelse wateren escorteerde.
Fransen zijn door de geschiedenis altijd een kudt volk geweest.
Fransen, bij uitstek het kudste volk van allemaal.
Ik begrijp de mensen niet die daar naar toe op vakantie gaan om zich uit te laten schelden en af te laten zetten.
@2voor12 | 09-09-21 | 17:49:
Ze willen met die hoop schroot in Parijs op de foto.
Nobody fucks with the Royal Navy....
VK doet wat de EU al had moeten doen, gewoon de boel weer terugsturen. In plaats daarvan faciliteert de EU mensensmokkelaars hun business. Maakt niet uit hoe krakkemikkig de bootjes zijn om de Middellandse Zee over te steken, de EU redt je toch wel en je bent binnen.
Dan pakken ze dat in het VK toch een stuk pragmatischer aan. Niet het probleem van het VK dus de EU mag het oplossen. En zo blijven wij met de vluchtelingen zitten en het niet het VK.
Tot nu toe hebben ze de Brexit handig aangepakt.
Gewoon terugsturen? Ik vraag me af hoe de Britten dat gaan aanpakken? Zo'n bootje dat naar Engeland wil gaat heus niet omdraaien en terug naar Frankrijk varen omdat een Britse kustwacht even boos kijkt. Wat willen de Britten gaan doen? Schepen kop-staart leggen in het hele kanaal om toegang tot hun wateren te blokkeren?
Sowieso, als zo'n kustwacht een boot probeert te blokkeren dan hoeven de migranten alleen maar een noodsignaal te geven: het Engelse schip is het dichst bij. Zitten zij met die mensen opgescheept.
Ik ben erg benieuwd hoe de Britten dit denken op te lossen. Landen in Normandië zonder toestemming van Frankrijk en daar mensen uitladen is in ieder geval geen optie binnen internationaal recht.
@koeberg | 09-09-21 | 17:48: De Grieken duwen bootjes ook al een tijdje terug naar Turkije. Kan wel. Het geheim van het kunnen zit in het willen.
@koeberg. Als het met het oorspronkelijke bootje niet lukt vaar je eens per week een Ferry terug. Of wat extra wagons aan de trein naar Frankrijk.
@koeberg | 09-09-21 | 17:48: simples: youtu.be/w8BdEHtBWp4
@koeberg | 09-09-21 | 17:48: Wat mij betreft schoten voor de boeg. Punt zal zijn, zodra duidelijk is dat je land niet of nauwelijks binnenkomt, zal de stroom opdrogen. En dus wordt het probleem van Frankrijk. Andere landen die hekken hebben gebouwd om de grens te beschermen dat die stromen vluchtelingen gereduceerd hebben tot nul.
Wat voor een deel resulteerde in de verschrikkelijk slechte Turkije deal. Uit onderhandeld door de heer F. Timmermans.
Hoe lang is dit al praktijk in Australie? Als je zo langzaam leert wordt het nooit wat.
Afval moet je wegbrengen, dat hebben die Britten heel goed begrepen.
Dan moet er nog heel veel weggebracht worden.
Tsja, maar ook dit afval is een verdien model......
Per slot van rekening was immigratie de belangrijkste reden voor Brexit.
Sympathiek van de Britten dat ze de leegloop van de EU willen voorkomen.
Dat zal wel meevallen Frankrijk enzo ... Gaat lekker trouwens daaro... Hahaha
Ja, maar Frankrijk zit in de EU, daar is nog wel een potje voor, Engeland staat alleen.
Eurostar even vasthouden wanneer die aan de Franse kant is, de meute in Calais wijzen op de tunnel. "Jullie willen naar Engeland? Daar door lopen."
Dan pak ik vast popcorn en zet BBC-news op.
Maak die bootjes maar lexit.
Dit is een Blaxit.
Zittend met je piemel speulen.
Trexzit
Grootste tekort aan vakpersoneel sinds diep in de vorige eeuw. England gaat echt lekker.
Toen was iedereen werkloos.
Vandaar dat ze die bootvluchtelingen er niet bij kunnen hebben. Iets in mij zegt dat ze niet onder de categorie vakpersoneel vallen.
Als u aan een tumor wordt geopereerd ligt u ook misschien 10 dagen in het ziekenhuis te kermen van de pijn. Maar daarna kunt u hopelijk door met het leven.
De problemen die Engeland thans heeft hebben te maken met een transitie, een ingrijpende operatie, en zijn dus tijdelijk. Daarnaast zijn niet alle problemen daar terug te voeren op hun uittreding uit de EU. Elk probleem heeft zijn eigen oorzaken.
Over vier a vijf jaar lachen die Britten zich de balls weer uit de pants.
Gelukkig is daar in NL geen sprake van….. pffff. Het regende gisteren, ook de schuld van Brexit neem ik aan?
De Engelsen redden zich wel. Nu wij nog.
Liever te weinig personeel dan allemaal profiteurs die niets uitvoeren.
@Knufter | 09-09-21 | 17:34: die ouwe tinnefbende daar ligt al jaren achter, de Brexit heeft de ondergang nog versneld. Miljarden zijn weggevloeid uit de City.
@Kale dodo | 09-09-21 | 17:36: Dit dus.
@Knufter | 09-09-21 | 17:34: Yup daar reken ik ook op. En dan kunnen ze ws heel selectief zijn in het toelaten van gekwalificeerde professionals die aan de deur staan te rammelen of ze alsjeblieft naar binnen mogen.
Is dat hier beter dan ?
Vakmensen zijn op te leiden of om te scholen. Met het verspilde geld voor het testen hadden we al wat stappen kunnen maken. Electriciens hebben we nodig!
Je sui i am.
Tweetalig stotteren heeft toekomst...
Ondertussen husselt de NOS weer 'migranten' en 'vluchtelingen' door elkaar in de berichtgeving (tt 127). Zouden ze dat met opzet doen, of is het niveau echt zo laag?
Het is opzet, dat maakt het van een laag niveau.
Veepert snapt het. Nu u nog.
@Veepert | 09-09-21 | 17:35: Precies.
Het argument om in de EU te willen blijven is altijd dat we maar een klein land zijn en in ons eentje niks kunnen bereiken, daarom had het mij een goed idee geleken om de Britten gewoon te volgen en samen een nieuwe unie te stichten want ik ben helemaal voor samenwerking maar tegen ons te laten besturen door Brussel en maar miljarden in een project te blijven pompen dat gedoemd is te mislukken. Een great reset zeg maar.
Dus je wil niet bestuurd worden door Brussel maar wel door Londen?? Of denk je dat ons kleine landje een gelijkwaardige samenwerkingspartner wordt?
Die unie die ontstond toe een Nederlands leger Engeland binnenviel en veroverde? William en Marie. Heeft niet heel lang geduurd.
@koeberg | 09-09-21 | 17:40: je hoeft helemaal niet bestuurd te worden door de 1 of de ander, je maakt gewoon afspraken op gebied van handel en veiligheid e.d. waar beide zich aan committeren op basis van gelijkwaardigheid en verder doet ieder gewoon waar die zelf zin in heeft en waar hun electoraat voor kiest. Je doet ook niet aan een gezamenlijk parlement en begroting. Het is waanzin dat Brussel bepaald hoe hoog de ladder van onze glazenwassers mag zijn en dat soort onzin.
GREXIT! en dan bedoel ik Groningen.
Heksit, en dan bedoel ik Kaag.
@Kaal-dik-en-lelijk | 09-09-21 | 17:28: Lefgozer!
Groningen verdwijnt vanzelf in de bodem.
@Kaal-dik-en-lelijk | 09-09-21 | 17:28:
lol
Kom maar naar Nederland! Welkom!
Britten zijn wederom járen voor op de rest van de wereld. Prachtig de eigenwijsheid en instelling.
Stiff upper lip.
Hoeveel zou het kosten? Een gracht om Nederland?
Goed idee, en met de afgegraven grond verhogen we de dijken, win-win.
Als we de bouwtekening van die Britten voor een zacht prijsje kunnen overnemen, scheelt dat in de kosten.
Die Brexit gaat nog eens een heel groot succes worden voor de Britten. Frankrijk had van de britten 54 miljoen gekregen om hun grenzen beter te bewaken., Dat deden ze met de franse slag en nu krijgen ze, ze van de britten dan gelijk terug.
Sterker nog, de Franse marine helpt juist migranten om naar de U.K. te verhuizen: www.youtube.com/watch?v=A8DTcaQHenQ&a...
dat worden volle treinen naar frankrijk.
ondergronds.
p. brard
Daar is een bekend Frans lied over.
"Quedanque danc, quedanque danc "
Gaston Mouettes
Kinderlijk doorzichtig huilie-argument van paturainië: jullie hebben ze zelf toch binnen gelaten?
9 Maanden na Brexit wordt eindelijk toegegeven dat al die praatjes over de glorieuze toekomst doodgewone leugens waren. Net als die andere rechtse projecten als Trump, Baudet en klimaatontkenning. Toch dapper van GS om het nu volmondig te bekennen.
Jij durft!
Pas maar op, vóór je het weet haalt een boze reaguurder Frix erbij, en dan zit je met de gebakken peren.
Welk artikel heb jij eigenlijk gelezen?
Is klimaatontkenning een rechts project?
Voor de Britten is het een groot succes.
Dit in tegenstelling tot wat de linkse doemdenkers verkondigden.
Ik weet niet precies welk artikel jij gelezen hebt, maar voor zover ik kan zien gebeurt er precies wat er eerder voorspeld is: in eerste instantie economische neergang doordat het moeizamer zaken doen is.
Het lange termijn effect lijkt me na acht maanden nog niet zichtbaar. (ik heb klaarblijkelijk een andere kalender)
De voorspelling mbt die lange termijn is juist dat ze het daar in Engeland beter gaan doen dan wij. (mits dezelfde koers wordt gevaren)
Zij hoeven nl niet miljarden in de bodemloze pot van Brussel te stoppen, zij betalen zich niet meer scheel aan belastingen EN... zij hoeven zich niet aan het immigratiebeleid van de EU te houden.
Dat laatste op zich blijkt al een aardig economisch voordeel op te leveren. Gek he?
@Mr_Natural | 09-09-21 | 17:18: Ja, was je dat niet opgevallen? Eerst was er geen klimaatverandering: dat waren gewoon zonnecycli. Daarna had het niets met de mens te maken, maar nu half Amerika in brand staat en Siberië ook en Zuid Europa en de andere helft overstroomt net als Europa en China is er eigenlijk niemand meer die nog kan ontkennen dat dit te maken heeft met broeikasgassen. Waarom zouden er anders van die dure plannen opgetuigd worden als men dat niet wist?
@cugel | 09-09-21 | 17:27:
Overdrijven, is dat ook een gevolg van de klimaatverandering?
@Mr_Natural | 09-09-21 | 17:29: Nee, ik geloof dat het daar iets mee te maken heeft. Maar als we niet weggejorist willen worden moeten we de discussie terugbrengen naar de Brexit.
@cugel | 09-09-21 | 17:35: niets ipv iets natuurlijk. Afgeleid door iemand die hier tegen me aan praatte.
@cugel | 09-09-21 | 17:27:
Broeikasgassen spelen maar een kleine rol bij de veranderingen in het klimaat die door de global warming roeptoeters schromelijk wordt overdreven.
@Gulliver | 09-09-21 | 17:43: Beste Gulliver, ik wil niet gejorist worden, dus we moeten met deze discussie wachten op een klimaattopic.
@cugel | 09-09-21 | 17:50:
Met een global warming gelovige over het klimaat praten is het zelfde als een gereformeerde vertellen dat god niet bestaat.
@Gulliver | 09-09-21 | 17:55:
Haha nice.
@cugel | 09-09-21 | 17:35: Geloven doe je maar in de kerk.
@Vanilla | 09-09-21 | 18:16: Sorry, maar ik heb niets met het geloof, laat staan met de kerk.
@cugel | 09-09-21 | 18:34: Ik citeer: "Nee, ik geloof dat het daar iets mee te maken heeft."
Vandaar mijn antwoord.
De Fransen hebben geen schijn van kans. Zie hun marine, of althans wat dat moet voorstellen.
Le Pen?
À bas les Gaules
Rule, Britannia! Britannia, rule the waves.
Ik gun het ze van harte, de lefgozers die die megalomane EU hebben verlaten.
Idem. Wil dat Nederland snel volgt. Zo jammer dat William & Mary geen kinderen hebben gekregen, anders hadden we nu wellicht een ander soort Verenigd (oranje) Koninkrijk.
@Kaal-dik-en-lelijk | 09-09-21 | 17:16:
En dan Noord- Ierse toestanden krijgen met Brabant en Limburg? Oranjemarsen door Venlo?
Dank u, maar nee, bedankt.
Stikjaloers op dat eigenwijze volk.
Na Denemarken ziet Engeland het licht. pRutte, kijk je even mee?
pRutte, sodemieder je even op? Je plaats gaat naar iemand met kloten.
@Alsdan | 09-09-21 | 17:18:
Dat is vrouwendiscriminatie hoor, doen we hier niet aan.
@Mr_Natural | 09-09-21 | 17:20: Nee hoor, mag een iron lady zijn.
Struikrover begint echt steeds betere stukkies te tikken. “Le zeik” ontlokte me een lekkere gniffel. Mooi los beschreven. Verder, ik vermoed dat wanneer het tot een Nexit zou komen, onze bewindslieden met spandoeken met dikke pijlen richting onszelf en de tekst “this is UK, welcome” daarop bij Zeeland gaan staan.
Straks krijgen we nog mensensmokkelaars die geld verdienen aan het op bootjes zetten van vluchtelingen die vanuit Nederland naar G.B. varen. De Britten moeten van onze vluchtelingen afblijven!
Dat moeten we niet willen.
Betekent The Great Reset ook dat dit soort kansloze migranten terug naar start moeten? Of werkt dat niet zo?
The Empire Strikes Back
Het echte gidsland.
Nope. Hooguit voor de happy few. Je gaat een gigantische tweedeling en armoedeval in het VK krijgen, let maar op. Het stomste wat ze hebben kunnen doen, die Brexit. Ze zijn aangeschoten wild voor investeerders en opkopers. Hebben aan onderhandelingstafels niets meer in te brengen maar het is opzitten en pootjes geven. En ondertussen gaat de afbraak van de publieke sector in volle vaart verder. Zuiveringsinstallaties, mwah. Flikker maar in de rivieren. De NHS, een pot vol goud voor dubieuze investeerders. Het OV, lamenielache. Export naar de EU is voor niet-VAT-geregistreerden tot bijna het nulpunt gedaald. Nogmaals, enorme sukkels, hebben precies gedaan wat het grotkapitaal en de industrielen wilden, zichzelf weer terug naar een Victoriaanse rangen- en standjesmaatschappij teruggekatapulteerd, alleen jammer genoeg dit keer zonder Empire waar je voor je kansen kon gaan.
@Graaisnaaiert | 09-09-21 | 17:49:
Nee hier gaat het lekker als straks de knoflooklanden het nog verder verprutsen en de geldschieters onze garantstellingen van vele tonnen per nederlander komen opeisen.
Of niet, kan ook.
Denk het ook ,taai volk die Brits . De EU is een project gedoemd om te mislukken ; politici krijgen het nog niet voor elkaar om een enkel land te besturen , laat staan 27 landen met evenzoveel verschillende culturen. Alles voor de multinationals ,banken en superrijken .Weg met de burger!
@2voor12 | 09-09-21 | 17:51:
Ja, en alle huizenbezitters in box 3 belast, verplichte energietransitie, toenemende woningnood, dure boodschappen agv noodzakelijke import landbouw- en veeteeltprodukten, uitholling verzorgingsstaat, toenemende (drugs)criminaliteit, afbraak kwaliteitsonderwijs, door media (lees: Brussel) gedicteerde wokeness...
Jammer van de fors gedaalde export en andere faals voor de Britten, maar op termijn gaan zij beslist beter af zijn dan wij.
@2voor12 | 09-09-21 | 17:51:
Daar hebben wij in de EU meer invloed op dan eruit. Wij kunnen niet uit de EU, dan kun je Rotterdam en Schiphol wel opdoeken.
@Graaisnaaiert | 09-09-21 | 17:49: hoi Jomanda!
@Graaisnaaiert | 09-09-21 | 18:39: in de regio Eindhoven-Venlo wordt door alle techbedrijven meer bijgedragen aan het BBP dan Schiphol en Rotterdam samen.
Wat verdient NL aan een Amerikaan die op Schiphol overstapt voor zijn vlucht naar Rome of Parijs?
Ik weet nog wel een strafkolonie downunder.
Komen de Drie Musketiers ook weer terug? Ik vond die Milady De Winter wel geil.
Maimie McCoy, daar is niks mis mee.
Het is toch on-fukkin-gelofelijk dat een “wereldmacht” niet gewoon even een lijn kan voeren, en, geheel conform het internationaal recht, asielzoekers weigert en terugstuurt naar het veilige land van aankomst waar ze alsnog besloten door te reizen.
Nederland gaat de komende jaren duizenden Somaliërs terugkrijgen die direct na het verkrijgen van hun paspoort naar Engeland zijn vertrokken.
Die gaan daarna direct door op vakantie naar Somalië, zo'n Nederlandse uitkering daar kan de hele stam jarenlang royaal van leven.
Moet internationaal beleid worden. Soms is genoeg al te veel.
Engeland is gesloten
De sleutel is gebroken
Maar er zijn toch allemaal vaklieden uit den vreemde die de sleutel maken kunnen?
Hebben die mensen nèt "schuitje varen, theetje drinken" geleerd, kom je hier mee!
England by the pound.
@van Oeffelen | 09-09-21 | 17:56:
Selling England by the pound.
Beste album van Genesis.
@Gulliver | 09-09-21 | 18:06:
Da's niks vergeleken met The Man Who Sold The World.
Allemaal een bed, bad en brood!
Lit, Lavage et L'escargots
De oplossing is simpel. Verscheep binnenkomers naar een land in Afrika, zeg Rwanda. Geef dat 3 miljard, om asieleisers te huisvesten, en hun asielclaim af te handelen. Maak duidelijk dat dit nooit in jouw land kan zijn. Zo ging Denemarken van 20,000 asielaanvragen, naar 871 dit jaar. Waarvan akte.
@Bamboojay | 09-09-21 | 18:38: Frans-Guyana
Dat geloven ze zelf maar het gebeurt niet. Mensen willen nu eenmaal naar het fijn Albion. Vreemd genoeg hebben ze sinds brexit honderdduizenden mensen te kort en blijft de oogst aan de boom of in het veld. Er moet een ontheffing komen voor EU chauffeurs. Vreemd genoeg hebben ze niets aan al die Commomwealth imports. Die hangen alleen maar rond.
Bedrijven die goedkopen krachten uit het buitenland haalden moeten nu weer Britten in dienst nemen voor een normaal loon.
Ja dat doet een beetje zeer maar is erg gezond.
In wezen niet anders dan hier dus. Dat van de Nederlandse "commonwealth" dan. Hangt ook de hele dag maar wat in de Bijlmer.
Waarom willen mensen naar Albion:
-/- Nobody in the UK is required to carry any form of ID. In everyday situations most authorities, such as the police, do not make spot checks of identification for individuals, although they may do so in instances of arrest.
en.m.wikipedia.org › wiki › I...
Identity Cards Act 2006 - Wikipedia-//
@bigstone | 09-09-21 | 17:10: behalve straks aan de kassa. Net zo iets wanneer Action geen spullen meer uit CHina zou kunnen krijgen.
@theo-is-dood | 09-09-21 | 20:25: geweldig om je zo op het hoofd te laten poepen. en dan applaus van mafkezen op het continent.
REAGEER OOK