Gaan de Taliban Massouds Panjshir binnenvallen?
Het bleef nog lang onrustig
Bovenstaand de belangrijkste dienstmededeling over dossier Panjshir. Kortom, onderstaande getallen als "800 gedode Talibs" nemen we net als deze 300 niet al te serieus, al lijkt de video inderdaad wel gedode Taliban-strijders te tonen. Maar goed, wat is er gaande. De Panjshir-valei is nooit door de Sovjets en nooit door de Taliban veroverd. Op dit moment is het de enige regio die nog niet onder het gezag van de Taliban staat. De valei huist een de 'Noordelijke Alliantie', die nu lijkt te bestaan uit soldaten uit het voormalige Afghaanse regeringsleger, Hazaren, terugkerende vluchters uit Uzbekistan en Tsazikistan en de plaatselijke militie van Ahmad Massoud (zoon van wijlen), allemaal onder leiding van laatsgenoemde.
De dynamiek is verwarrend. Op 21 augustus leek Taliban-leider Khalil Haqqani tijdens een vergadering te roepen dat Massoud zijn allegiance aan de Taliban betuigd had. Maar een dag later verscheen deze strijdbare tweet van Massoud en zette hij dit kracht bij in meerdere interviews. De lijn is dat hij hoopt op succesvolle vredesonderhandelingen met de Taliban, maar dat zijn mannen klaar staan om desnoods het gevecht aan te gaan. Er was een afgelopen dagen een hoop militair getrouwtrek, waarin grensgebieden rond Panjshir in de Baghlan-provincie eerst veroverd werden door Massouds mannen, en vervolgens weer heroverd werden door de Taliban.
Massoud is al sinds de val van Kabul bezig met een media-offensief om steun te vergaren. Eerst mocht hij een oproep publiceren in de Washington Post - "The mujahideen resistance to the Taliban begins now. But we need help." Maar nu lijkt hij zich te richten op Frankrijk (zijn vader studeerde de Frans-Afghaanse Lycée Esteqlal), uiteraard bijgestaan door die onhebbelijke interventionist 'filosoof' Bernard-Henri Levy die we toch vooral kennen van de deconstructie z'n eerste drie knopen.
📸 Afghan children carry rifles and a Panjshir National Resistance Front flag along a road in the Dara district of Panjshir province.
— AFP News Agency (@AFP) August 23, 2021
Since the Taliban took control of Afghanistan thousands of people have made their way to Panjshir to find safety and join a resistance movement pic.twitter.com/MjJVzhpBHY
Reaguursels
InloggenDe Taliban namen in 1996 voor het eerst de controle over een groot deel van Afghanistan, maar het verhaal van de groep begint twee decennia eerder tijdens de hitte van de Koude Oorlog. President Biden zei in zijn opmerkingen over Afghanistan: "Onze missie om de terroristische dreiging van al-Qaida in Afghanistan te verminderen en Osama bin Laden te doden was een succes." Osama bin Laden mag dan weliswaar zijn uitgeschakeld, de bewering van de president is niet waar omdat de Taliban bleven en gewoon verder werken met radicale groeperingen zoals al-Qaeda, wat betekent dat al-Qaeda vandaag nog steeds in Afghanistan bestaat. Meer dan 240.000 mensen zijn gestorven op het van Amerika's 'axis of evil'. 'Vrede' bleek 20 jaar oorlog te zijn. 'Vrijheid' was zoveel dronebombardementen dat Afghaanse kinderen bang zijn om buiten te spelen. 'Vooruitgang' liet de Taliban uiteindelijk meer grondgebied en wapens achter dan voorheen. De boodschap is heel duidelijk. Moslimlevens zijn goedkoop en Amerikaanse levens zijn erg duur. Voor elke 2.997 doden op 9/11 moeten duizend moslims sterven. Wat een circus. Na 9/11 wilden ze met de kwalificatie axis of evil -uiteraard- moslims gaan verdelgen, zo geraakt waren ze. Afghanistan, Irak, Libië, Jemen, het maakte niet uit, het is allemaal contra moslimistan en in het verlengde van hun Hollywood's gaarkeuken. Het is allemaal een bloedig circus eigenlijk zijn ze gewoon seriemoordenaars.
Jaja, genocideplegers zijn altijd onschuldig. Alles is altijd de schuld van het Vrije Westen. En zo niet dan toch.
Makkelijk man.
Vrij achterlijk, maar ook wel makkelijk.
@Dandruff | 24-08-21 | 13:44: Andersom is er een 'genocide' bezig, dat is duidelijk, overigens waar liggen uw belangen eigenlijk, dat is ook duidelijk, niet hier in ieder geval, emigreer dan naar dat nepland. Dramdruif noemt in zijn ongelijk anderen achterlijk, hij is zichzelf en dat zegt genoeg.
@faraday | 24-08-21 | 13:53:
Tegen wie is een genocide gaande, tegen Moslims?
Door andere Moslims, oké, maar toch niet door het Vrij Westen.
En ja ik heb belang bij vrijheid, en jij ook. Je roept wel dat je alleen genocide plegers mag steunen, maar zullen zij jou straks ook steunen? Elke revolutie vreet altijd haar eigen kinderen op.
En dan over achterlijk.
Moslims roeien elkaar en anderen al ruim 1400 jaar uit. Jij doet nu alsof dat komt door enkele alinea's uit de koude oorlog de afgelopen 50 jaar?
Klopt dat wel helemaal, chronologisch?
Ik weet dat jij om religieuze redenen logica net zo fel afwijst als mensenrechten, maar toch.
@Dandruff | 24-08-21 | 14:11:
Religieus?? Irriterend herkauwen heet Gish-gallop. En Dramdruif is een referentie? Van wat dan, hoeven nog te zeggen dat hij in de eerste plaats VS belangen dient, hij bewijst het zelf. Brezinski heeft het in antwoord op de vraag van de reporter over oorzaak en de reporter herhaalde expliciet het gevolg: dat wapens en advies aan toekomstige terroristen hebt gegeven?
Zijn antwoord was niet ontwijkend, integendeel en nogmaals: "Wat is belangrijker in de wereldgeschiedenis? De TALIBAN of de ineenstorting van het Sovjet-rijk? Sommige geïrriteerde moslims of de bevrijding van Centraal-Europa en het einde van de koude oorlog?" zijn letterlijk de woorden van uw wapenbroeder.
dgibbs.faculty.arizona.edu/brzezinski...
Deze zinloze geopolitieke strategie kostte een miljoen Afghanen het leven, maakte drieënhalf miljoen Afghanen tot vluchteling en verwoeste de infrastructuur van het toch al arme land.
Blijven antwoorden naast de kwestie na uw onhandige tussenkomst zonder een duidelijk bewijs te leveren van het tegendeel van de duidelijke stelling van Brezinski behoren en beperken zich tot uw 'intellectuele uitrusting'.
Uw sprookjestheorieën worden nergens ondersteund, niet in de media en al zeker niet door de mensen die het kunnen weten zoals Brzezinski. Er is meer dan bewijs van wat die man in twee zinnen uitdrukt dan in al uw monologen tegen de realiteit.
Een kind van twaalf jaar begrijpt wat hier gezegd wordt, nu negationisten nog. Waarom komt u tussen in het oorspronkelijke 'oorzaak en gevolg' als u geen betere logica kunt aanbrengen dan uw sprookjestheorie.
De EIGEN STOMME SCHULD van de VS in het verleden en het heden hebben geresulteerd in twee vliegtuigen netjes geparkeerd in de Twin Towers. Ze zijn daar zelf debet aan, het blijft een nepland op gebied van buitenlands beleid, een verlengstuk van hun Hollywood's gaarkeuken.
Ook het vroegere onmenselijk christelijke kolonialisme kunnen zelfs de huidige VS een puntje aan zuigen, zowel in kwantiteit als in kwaliteit teneinde op uw vileine beschouwingen verder te ouwehoeren wie de grootste is, het christendom of zijn plagiaat. Kutkammen gaan we toch niet doen over alle gruwelen van onze genetische expressies.
Het vrije westen is ergens een therapie gestart waarvan de remedie erger was dan de kwaal en de bijwerkingen onomkeerbaar en chronisch.
Elke machtsblok heeft zijn manier om de vuile was te maskeren en te verbloemen. De propaganda van de Verenigde Staten is nu eenmaal mijlenver sterker geavanceerd dan dat van zijn opponenten. Veel uitgevers alsmede reporters zitten al decennia lang in de binnenzak van Uncle Sam. Toegegeven dat het beroep van j(h)ournalist een honden job is, soms gevaarlijk, altijd onderbetaald. Ik heb het over de hournalisten die zijn opgenomen in de netwerken van Amerikaanse elite-organisaties, zoals Atlantik-Brücke, Trilaterale Commissie, German Marshall Fund, American Council on Germany, American Academy, Aspen Institute en het Institut für Europäische Politik. De lijn tussen journalisten en propagandisten, trollen zoals u, blijkt maar heel dun te zijn.
Even nog: er is in de hele wereld niemand die daar van opkijkt behalve bruine drammers, de pretentie hebben het niet te willen bij een ander maar zelf guantanamo bedenken is stuitend.
Als ik mij wil informeren dan doe ik dat wel hier:
www.bol.com/be/nl/p/de-wikileaks-docu...
anders is het cherry picking van persoonlijke monologen en geen gezond debat meer mogelijk. De VS hebben geen bondgenoten enkel belangen, zowel Taliban als Sadam waren enkel nuttige idioten zoals de Koerden nu en mensen zoals u in hun gewelddadig geopolitiek spel. Tunnelvisies en navelstaren lijken me onveiliger dan een aristocratie waar de mensen zelf niet om een democratie lijken te roepen. Religie vecht nu eenmaal, kijk maar naar Noord Ierland. Dat de grootste en de tweede in rang mekaar meer 'tegenkomen' is statistiek. Er is niets in de islam dat gewelddadiger is dan in het christendom. Alle religies zijn gewelddadig geweest, ook het christendom. De bijbel is in wezen geen vrolijk boek, het bloed spat ervan af. Radicale religie en -ideologie scheppen nu eenmaal meer problemen dan oplossingen en dus past de inhoud van elke religie wonderwel tussen de afstand van twee oren en hoort daar dus ook te blijven. Helaas pindakaas, het is niemands schuld dat we als mens het beest zijn tussen de dieren. Tot slot, Islamitisch fundamentalisme kan alleen bestreden worden bij de wortel, en die groeit niet in Afghanistan, Syrië, Irak, Libië, Yemen of etc.. Ze is het product van de Amerikaans-Saudische alliantie, al meer dan honderd jaar.
@faraday | 24-08-21 | 16:44:
Zoek eerst even op wat een Gish gallop nou eigenlijk is. en.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop
Dat jij irritant vaak herkauwt dat (massa-) moordenaars nooit schuldig zijn aan hun misdaden is dus geen Gish gallop; dat is een dogma. Wel een Gish gallop is jouw tactiek om voortdurend heel veel irrelevante en onjuiste "argumenten" in de discussie te gooien. Op die manier vertroebel je de werkelijke discussie.
De werkelijke discussie is de vraag wie er verantwoordelijk is voor de misdaden van de taliban. Iedereen met een IQ boven de 12 weet het juiste antwoord; de taliban. Jij snapt dat niet zeg je, maar in werkelijkheid kom je niet voor niets met al jouw Gish gallops. Je weet kennelijk dondersgoed dat de taliban inderdaad schuldig zijn aan alle misdaden van de taliban. Maar omdat jij dat niet toe wilt geven kom je met allemaal irrelevante en onjuiste beweringen.
Moet ik die hier steeds maar blijven weerleggen?
Goed, een paar dan;
- een mening overtroeft geen historische feiten;
- die van Brezinski dus evenmin;
- feit is dat jij een aantal verschillende partijen in verschillende oorlogen door elkaar haalt;
- maar zelfs zonder dat blijven alleen de taliban verantwoordelijk voor de misdaden van de taliban;
- precies zoals alleen de nazi's verantwoordelijk zijn voor de misdaden van de nazi's;
- en niet Gavrilo Princip, Ottomanen, Hunnen, Barbaarse zeerovers, etc;
- ongeacht hun rol in de aanloop naar WW2.
Het is dus eigenlijk best simpel. En juist omdat jij steeds roept dat je nog lang niet dezelfde algemene ontwikkeling hebt als gezonde Nederlandse kinderen van 12 jaar oud, had ik het jou al meermaals heel duidelijk uitgelegd.
Ook jouw eerdere Gish gallops had ik al vrij uitgebreid weerlegd. Had je bijvoorbeeld al één (1) voorbeeld van een Nederlandse strafzaak waarin niet de moordenaar, maar zijn wapenhandelaar was veroordeeld voor moord? Niet?
Precies.
En dus kom je nu weer met nieuwe Gish gallops; Noord Ierland bijvoorbeeld. Maar 30 jaar "troubles" kostte minder mensenlevens dan die ene door jou bejubelde aanslag op 11-09-2001. Bovendien was de IRA marxistisch, niet katholiek; en was en is het VK democratisch, niet christelijk. Zowel in Ierland als in Engeland mag je gewoon moslim, jood of hindoe zijn. Je haat onze vrijheid, maar dankzij die vrijheid mag jij je hier verkneukelen om de slachtoffers van Hitler en Bin Laden. Je beseft kennelijk nog niet dat als jouw idolen aan de macht komen, zij jou net zo goed om het minste of geringste zullen afslachten.
Maar van al jouw irrelevante clusterleugens terug naar de realiteit.
- 1400 jaar islamitisch kolonialisme is niet het gevolg van 400 jaar Westers kolonialisme.
- 1400 jaar islamitisch geweld is niet het gevolg van 100 jaar handel met Saoedi Arabië, noch 50 jaar koude oorlog.
Ik kijk liever naar 'we zijn er bijna' van omroep max. Die berichtgeving over interne zaken aangaande de troepenbeweging in Afghanistan komt mij m'n neus uit. Dat was trouwens ook al zo toen de Amerikanen er nog zaten. Laat die mensen daar hun ding doen en concentreer je op je eigen problemen en belangen of wel in goed Nederlands gezegd bemoei je met je eigen zaken.
www.bd.nl/politiek/nederlandse-evacua... Veel Nederlanders op familiebezoek in Afghanistan.
Dat wordt een boete van de onderwijsinspectie!
"The Forever War isn’t over — it’s entered a new phase. Where the enemy has the upper hand."
Artikel www.nationalreview.com/2021/08/the-fo...
Wat moeten die jochies met die luchtbuksen?
Maar eh, nee de VS gaat Massoud niet steunen, waarom zouden ze? Nog jaren langer verstrikt blijven in dat uitzichtloze conflict? Met welk doel? Er valt voor de VS of wie dan ook niks te winnen met steun aan het verzet. Te vrezen valt dat Massoud een tijd lang weerstand biedt maar toch verliest.
www.bd.nl/politiek/nederlandse-evacua... Veel Afganen zijn op familiebezoek meer dan 700. Nu moeten ze voor de tweede keer vluchten uit Afghanistan.
Hoor je weinig over in de media. Net of het niet in het plaatje past.
@Rotterdammert1965 | 24-08-21 | 08:22: spijker op zijn kop......
Ook lekker, dooie Talibs aan je ontbijt. Er is toch een hoop veranderd in de nieuwsgaring sinds sosjale media. Goeie morgen wereld.
Ha, ik wist het. Het is een complot. Follow the money. Qui bono? Is het de CIA, is het een kabaal, is het Big Vaxx, worden er opeens meer pizza's verkocht? Speak up man, voordat ze je van internet afgooien en je betaalrekening cancellen.
"Hoe gaan de taliban hun land financieren?"
oilprice.com/Energy/Energy-General/Ho...
Dankzij China
Op1 had weer iemand in een struik gevonden die kon vertellen dat u rustig kunt gaan comazuipen in droomland Afghanistan, het bestaande mediabeeld is immers fouter dan fout want wit, wit en veel te wit. Bij RTL was Hans Jaap Melissen voorzichtig hoopvol over de 'nieuwe lichting' Taliboys. Tja. Ik had het kunnen weten.
Links vindt moslims nu eenmaal helemaal geweldig. Hoe fundamentalistischer, hoe geweldiger. Hamas, de ayatollahs, de Islamitische Staat, Erdogan, Al Qaida, de Taliban, de Moslimbroederschap - links vindt het allemaal prachtig.
Links vind ze geweldig omdat ze anti-Westers / anti-kapitalistisch zijn. Er waar ze helemaal een harde plasser van krijgen is dat ze extreem anti-Amerikaans zijn
@MAD1950 | 24-08-21 | 07:46:
Iedere keer wanneer ik de naam, 'de Moslimbroederschap ' hoor/lees, wil ik op de motor stappen naar een chopperfest en mezelf volzuipen
Nog 8 dagen,
Evacuations of citizens and vulnerable Afghans beyond the August 31 deadline would be ‘extending occupation’, the Taliban says.
The Taliban will not agree to an extension of the evacuation mission from Afghanistan, and is “warning of consequences” if it is prolonged.
The move would mean “extending occupation” and that is “a red line”, Suhail Shaheen, a member of the Taliban delegation in Doha, the capital of Qatar, said on Monday.
Btw, waar is onze top diplomaat en haar defensie sleutelhanger?
Geef die arme kerels wat night vision goggles, proviand, wat AK-47's + bijbehorende munitie en dan veel succes ermee. In ieder geval genoeg om hun valei mee te verdedigen, is wel het minste wat we kunnen doen na alles wat de Amerikanen de taliban hebben gegeven. Dan is het daarna aan de mensen zelf wat ze ermee doen.
en in iedere fruitmand handgranaten
@P. Breidel | 23-08-21 | 23:32: En wat spannende blaadjes van vrouwen in burqa's waar je net de enkels ziet.
Was de Toyota hiluxes nog vergeten, hoorde dat Sywert deze tegen een vriendenprijsje kan leveren.
Wordt interessant met de Chinezen, die zijn totale gehoorzaamheid gewend. Laten we vast Ruben Terlou sturen voor top tv
Nou ja Pakistan geeft al het goede voorbeeld aan hun Taliban broeders in het noorden. Zelfmoordterroristen en bomaanslagen op Chinese werkers rond Gwadar (ook onderdeel van Nieuwe Zijderoute projecten.)
Ze gaan hun gang maar
De taliban hoeft alleen bij de ingang van die vallei maar te zorgen dat er niets in gaat en dan wachten (of ze moeten versterkingen door de lucht kunnen aanvoeren). www.alamy.com/arch-marking-the-entran...
Ach zag gisteren die zgn opstandelingen
voor de camera .Begonnen met zijn allen spontaan Allahu Akhbar te scanderen.
Dus zelfde laken t pak.
99% wil de sharia law toegepast hebben
www.opindia.com/2021/08/pew-research-...
De Afghaanse vrouwen komen allemaal goed ingepakt hier, maar waarom blijven ze dan niet in de islamitische heilstaat in wording ?
@chausson61 | 23-08-21 | 22:58: ja das onzin research. Dat kun je alleen geloven als je nog nooit een Afghaan zelf hebt gesproken en een tikkeltje wereldvreemd ben.
Of denk jij ook nog steeds dat alle Indonesische vrouwen in een burka rondlopen?
En daarna lekker volleyballen twitter.com/BBCYaldaHakim/status/1429...
Één van de reacties:
"These are muslims, Taliban are muslims.
I don't understand why are they fighting now when Americans are withdrawing ... Why Can't they sit &talk?"
Nou. OMDAT het moslims zijn. Denkt hij dat de Amerikanen waren langsgekonen als de groeperingen daar zich beschaafd hadden gedragen?
@Sneerpoets | 23-08-21 | 23:04:
Voorlopig zijn ze aan het trainen voor een gouden plak volleybal.
Goedzo, een beetje verzet kan nooit kwaad, ik hoor over tien jaar wel hoe het is afgelopen en val me er in die tussentijd maar niet mee lastig.
in de vaart der volkeren zijn er nog nobelprijswinnaars uit Afghanistan geproduceerd? olympische gouden medailles? vaccins tegen virussen ontdekt? goede ingenieurs ? beroemde apothekers? of is dit nu een klassiek voorbeeld van zo een shithole country gebaseerd op tribale coalities en wijd verbreide corruptie erger dan Brussel
Het scheen een modern liberaal land te zijn totdat het superieure Westen en Rusland het na Vietnam en na Korea een geschikte speeltuin leek om hun eeuwige wedstrijd ver plassen uit te vechten.
Zodat we nu als reaguurders lekker minachtend kunnen doen over die mensen, alsof onze eigen “nobelwinnaars en gouden medailles” dat niet veroozaakt hebben.
@Inferi0r | 24-08-21 | 02:10: U heeft een punt.
Die ellende daar stopt nooit.
Nu niet, over 10 jaar niet.
Gewoon nooit.
Helemaal niet nu er voor miljarden nieuw wapentuig is overgedragen.
Zelfde stramien als bijv. in Afrika en de Caraïben, ze vervelen zich de hele dag de tandjes, zijn daarom ontvankelijk voor de sterkste, die zorgt voor voeding, religie en wapens (macht) en vervolgens beginnen ze te moorden. Het concept van een land opbouwen is compleet onbekend.
Wij hebben die periode gehad, ieder zijn stammen oorlog. Helaas is dr wapenwetloop doorgegaan, en zitten daar wat risicos aan voor de rest.
"Vallei" blijft toch een moeilijk woord voor Spartacus.
"De valei huist een de 'Noordelijke Alliantie'"
Ja, wat is het nou? De alliantie of een alliantie?
"zijn vader studeerde de Frans-Afghaanse Lycée Esteqlal"
Wat studeer je? Ik studeer Lycée Esteqlal.
"die onhebbelijke interventionist 'filosoof' Bernard-Henri Levy die we toch vooral kennen van de deconstructie z'n eerste drie knopen"
Geen touw aan vast te ...
Als het teveel moeite is om je stukjes even na te lezen voor je ze plempt moet GS misschien maar eens een eindredacteur in dienst nemen.
Zet hem op!!
Wat ontzettend vervelend allemaal ... maar ja zolang ze het daar maar lekker met elkander uitvechten en niet hier naartoe komen ... U begrijpt wel.
Maar zodra alles door de Taliban veroverd is,
gaan ze hun blik wellicht naar het westen richten.
Een klein beetje klandestine wapen hulp aan de moedigen wellicht....?
Nou, ik wens Ahmad Massoud veel succes tegen die teringTalibs, en dat bedoel ik niet ironisch.
"The mujahideen resistance to the Taliban begins now. But we need help."
Tsja, maar dat kan hij wel op zijn buik schrijven; het hele westen, althans dat wat er nog aanwezig is, is bezig zich hals-over-kop terug te trekken. Misschien willen de Russen nog een keer een gokje wagen?
Dan wordt het Rusland tegen China.
Mujahideen is Arabisch voor jihadi's. Dat je het even weet.
Nou, ze hebben beloofd van niet,
maar zo'n kamelenfucker kun je op zn baard niet vertrouwen.
Als ik Haqqani lees, denk ik weer aan de laatste serie van Homeland (seizoen 8 dacht ik)... aanrader voor wie Netflix heeft.
U bent in de war (pun not necessarily intended) met president Bush sr/jr. Trump heeft het terugtrekkingsleger in gang gezet.
Het stenen tijdperk is er nog steeds. Misschien dat de Romeinen meer succes gaan hebben dan de Nato?
@nobodiesunmighty | 23-08-21 | 22:16:
Ik denk aan Fred Flinstone.
No worries 2024 komt die gek wellicht weer aan de macht. Maak je borst dan maar nat, het eindigde met een bestorming op het capitool remember?
Dit is Trump's besluit, druiloor.
President Obama is begonnen in 2011 met terugtrekking Amerikaanse leger.
Hij wilde verspreid over de jaren troepen weghalen. Dit i.v.m. de toen naderende verkiezingen.
Trump heeft dit doorgezet.
Biden heeft meerdere besluiten van Trump in rap tempo teruggedraaid. Waarom hij deze beslissing doordramde terwijl bekend was dat de taliban zich flink had versterkt is mij een raadsel.
Het is niet voor niets dat ze daar gemiddeld meer dan 4 kinderen krijgen.
Dat is omdat ze geen glasvezel hebben
Dit wordt een soort Battle of Helm’s deep.
Was dat niet een pronfilm over de eerste keer anale seks?
@SterF... | 23-08-21 | 22:17: ohh, daarom kon ik er geen touw aan vastknopen.
Owjee: de Sargentini-route. Is water nat?
www.parool.nl/wereld/frankrijk-ziet-t...
Met terugwerkende kracht was het in het TK-debat geen gekke vraag van de VVD of er uberhaupt gecontroleerd werd op de achtergrond van de mensen die NL evacueert. Benieuwd of degenen die dat een belachelijke vraag vonden, volharden in die mening.
Je zal er maar geboren zijn. Voor westerse mogendheden is hier echter geen eer te behalen, hoezeer het me ook spijt voor die kinderen.
Veel hulpverleners en militairen hebben er dikke salarissen en bonussen verdiend,, de militairen ook nog glimmende medailles met veelkleurige lintjes voor op hun feest uniform
Zolang het daar blijft kunnen we de situatie het beste nog even aankijken, voordat we ingrijpen.
Toch wel jammer dat de Bactrische goudschat waarschijnlijk omgesmolten gaat worden. Het meeste andere goud van Afghanistan lijkt in Amerika te liggen.
Ook u zal uiteindelijk weer sterrenstof worden.
@Sinterbikske | 23-08-21 | 22:06: ik ben slechts in de ogen van 1 iemand een schat. En dat alleen als ze iets van me wil.
@Sinterbikske | 23-08-21 | 22:06: bijzonder... het nummer Bloedgroep van Kino gaat over Afghanistan... en wat sterrenstof.
youtu.be/i8K0sW8GX-4. En vele jongetjes werden sterrenstof. De zinkjongens, met vele wenende mamas en papas.
Sterrenstof huilt niet.
Taliban is ook niet gek. De waarde als kunstschat is groter dan het goud, dat beland dus op de illegale kunstmarkt.
Listen very carefully, I only say this once.
Do. Do is de Panjshir.
Laat de proxy oorlog beginnen, wie biedt?
Het zou toch mooi zijn als echt niemand er zich nog mee bemoeit. Gewoon afscheid nemen van dat land en vergeten. Ze willen ons niet, dat is de conclusie die we moeten trekken na honderden jaren Afghanistan, laat dat dan wederzijds zijn.
@Sinterbikske | 23-08-21 | 22:03: die steun kon zomaar uit onverwachte hoek komen, die Chinezen zien er nog wel brood in. Er liggen nog miljarden aan grondstoffen en het land is al goed voorbewerkt door jaren lange ellende onder het bewind van de Russen en Amerikanen.
@Sinterbikske | 23-08-21 | 22:03: Onze regering ziet dit als kans om Nederland te verrijken met ingevlogen kansparels.
Net zo lang tot Nederland zich verslikt in deze parels
Stel. Stel dat de Taliban beschikt over lerend vermogen. De Taliban heeft geleerd dat er naast de werkelijke oorlog, waarbij iemands DNA op kogelhulzen komt, ook een media oorlog gevoerd moet worden. Dat had die Massoud misschien al iets eerder begrepen. Maar maakt dat Massoud meer humaan (de ideologische term voor: meer westersgezind)? De Taliban 2.0 doet zich nu meer vrouwvriendelijk voor dan de Taliban 1.0. Dat is onderdeel van hun nieuwe media oorlog. Massoud en de Taliban voeren mediaal oorlog zonder ook maar een seconde aan vrede te (kunnen) denken.
De Taliban hebben Twitter, Whatsapp en andere sociale media omarmd en hebben die media vol ingezet bij hun veroveringen.
www.washingtonpost.com/technology/202...
Vooral WhatsApp hebben ze veelvuldig gebruikt.
@ZOMG | 23-08-21 | 22:03: Apart dat Trump wordt gebanned van Twitter, Facebook, Youtube, alles, maar dat de Taliban gewoon vrolijk welkom is op deze "social" media. Wat een aanfluiting zijn wij, het westen geworden zeg.
@Old_Spice | 23-08-21 | 22:14: Ja… Maar Trump was dan ook heel fout he.
Die ouwe snoeperd
Voor de mensen die in complttheorieën willen geloven. Er worden verse troepen Afghanistan binnengevlogen. De laatste lichting Nederlandse soldaten is qua aantal mensen, totaal onbekend. De NA is onze enige vriend, en de oorlog gaat nu pas beginnen. Welk soort militairen zijn nu op weg naar dat hellhole. Ze gaan niet het vliegveld bewaken,
Psssst, de Taliban leest hier mee dus ............
NA?
@Ir. Wilhelmus | 23-08-21 | 22:22: Noordelijke Alliantie.
Op de evacuatie na gaat er niks meer gebeuren. China heeft al gewonnen, en op lange termijn hoogst waarschijnlijk verloren, want Afghanistan is geen Afrika.
Lekker gesnoven?
De kracht van die vallei is ook zijn zwakte.
De Taliban kunnen de enige toegangsweg afsluiten, en rustig afwachten.
Ik zag gisteren dat de Moedjahedien beschikking hebben over helikopters. Laat die Talibaarden de boel maar afsluiten, alle zegen komt van boven...
Afghanistan, the graveyard of empires. Dat gaat ook op voor de taliban en wie dan ook aan warlords in dat land. Een sterk leger kan wel de steden en dalen controleren, maar niet de bergen. Je hebt er nooit controle en infiltratie en aanslagen vanuit de bergen in de steden is niet zo ingewikkeld. Zo blijft het daar altijd vechten.
Dat dachten de Russen ook.
U bent bekend daar?
@Abject | 23-08-21 | 22:58:
De Russen zijn de vallei ingetrokken.
Bizar dat Washington Post die oproep afdrukt. Stelletje warmongers. 20 jaar was kennelijk niet genoeg.
Zou niet verbazen als Kaag en Klaver bezig zijn fondsen over te maken naar de Taliban, het zijn tenslotte hun geloofs- en bondgenoten in de strijd tegen ons.
Niet nodig. VS heeft een schenking in natura gedaan.
Hamas heeft een knalfuif gehouden.
Waar was ons regeringstoestel die dag?
Mark Rutte en z'n matties krijgen een bolling in de pantalon van al die asieleisende Afghanen die ons land gaan overspoelen.
Als ze daar nog meer land inpikken, hoeven wij geen Markerwaard in te polderen toch. Dan is er toch nog meer ruimte? Bevolkingsdichtheid Nederland tegenover Afghanistan: NL 410 per vierkante km, Afghanistan 61. Zoek het effe lekker uit daar. En daar allemaal dezelfde fijne tolerante godsdienst, nou, hemel op aarde dus.
Massoud senior en de noordelijke alliantie hebben het lang uitgehouden. Dat verdient respect.
Hup junior.
Natuurlijk gaan die platlander baardapen uit Zuid Oost Afghanistan het verliezen in het hooggebergte... kijk even naar WWII en wat er gebeurde... en check ook nog even die mooie documentaire over Afghanistan van de VPRO... is ook wel wat op aan te merken, maar dan heb je in ieder geval een beeld
Dus gewoon weer een of andere warlord die een noordelijke provincie in Afghanistan bezit. Sorry voor de botte reactie maar boeien! Laat ze het maar uitzoeken daar. Geen enkele steun daar naartoe.
Nou, ik zie nog gebeuren dat die vallei de onafhankelijkheid afroept, aanschuift bij de VN en nog een stuk of wat ambassades laat vullen.. Maar eerst de Koerden, dat zijn lieve moslims.
Is wel me wel duidelijk zo, dus de taliban hebben een hoofddoek op en dragen sandalen, de aanhangers van Massoud lopen op sandalen en hebben een hoofddoek om.
Overigens net als Afrika... sinds Adam en Eva de inboorlingen die zich onderling afmaken, al dan niet gesteund door partijen die interesses nastreven (cobalt, landbouw zoals de Xings nu, diamanten, goud, olie). Bendes oude portuguezen die hebben moeten rennen voor hun leven, alles kwijtgeraakt in Mozambique of Angola, maar hun kinderen weer fanatiek "investeren" in Afrika... Idioten zullen het nooit leren, "no les entra plomo" zoals ze zeggen in het spaans.
Bij Adam en Eva, sloeg daar niet een van hun zonen zijn broer de hersenpan in. Abel was daarna dood maar Kaïn en Set leefde nog lang en gelukkig. Hoe ze zich voortgeplant hebben is me nog steeds een raadsel of hadden ze toen al geiten?
@jan huppeldepup | 23-08-21 | 21:48: ook toen al werd iedereen de moeder geneukt.
@bowlfabriek | 23-08-21 | 21:52: Dus iedereen twee keer in de week en zondags had ze vrij?
@jan huppeldepup | 23-08-21 | 22:07:zondag wel vrij zowieso .. of was het nu zaterdag ..?anders word kortjakje ziek
Adam en Eva zal in de toekomst wel Mo en Fatma gaan worden ....
Als we nou een raket bouwen naar de ruimte. En dan zorgen dat ze daar allemaal op kunnen klimmen maar er niet makkelijk af kunnen vallen. Veel handvaten en richeltjes.
En dan HUP omhoog. Een soort raketvanger van Hamelen.
Golgafrinchan Ark Fleet Ship B (hitchhikers guide to the galaxy).
Prima idee, maar de verkeerde doelgroep. Hetgeen wat weg wil komen heeft het niet zo op met het gedachtegoed van de Taliban.
Beetje jammer dat ze de vechtlust ontberen.
Kan John de Mol er geen camera's op zetten? En dan kijken met chips en bier.
En dan kijken of Allah wint of Allah.
Ik denk de maangod gaat winnen?
En we gaan dan Papa Paco sturen voor de pauselijke zegen!
Ik zie hier wel een serie in; “allah, allah”. Iets met een Afghaans dorpje waar de plaatselijke theetent uitbater lastig wordt gevallen door mujaheddin in hun little tank en anderzijds de gesluierde meisjes van het taliban verzet. En dan als eeuwigdurende running joke dat er op bizarre wijze twee gestrande Nederlanders het land uit geëvacueerd moeten worden, waartoe orders in geheimtaal komen via een radio onder het bed. Orders komen natuurlijk van de onzichtbare Sigrid Kaag.
Wat niet mag ontbreken is de jacht op het schilderij “ The Painting of the fallen Prophet with the Girl/Bride with no Boobies”.
@Nuuk | 23-08-21 | 21:46: The Boeddha statues with the big belly.
@Nuuk | 23-08-21 | 21:46: Heilige hoepel op een houtvlot, ik hoor de begintune nu al, Arme Rachid, hij wil zo graag een beetje aanrommelen met zijn slavinnen, maar zijn eerste, tweede, derde en vierde vrouw zitten hem de hele tijd op de hielen, nog maar te zwijgen over zijn vier schoonmoeders.
Wanneer begint de productie?
@xpto | 23-08-21 | 21:40: veel beter idee ,de maan reserveren voor geweldadige booslims(scheer niet iedereen over 1 kam )gewoon de hele zwik daar naar toe ,kunnen ze daar een groot kalifaat stichten ,ze zullen zich er vast thuis voelen want 1 grote zandbak .word het op aarde een stuk rustiger ,iedereen grote blij.
Listen carefully, I shall only bomb this once.
@Abject | 23-08-21 | 21:56:
Ik ben nu aan het casten. Wil je een rol?
@nuuk. Er circuleren al filmpjes van mij met natte selderij en een vlieghelm, dus ik heb ook interesse in een rol.
@Kaal-dik-en-lelijk | 23-08-21 | 22:08:
Ik zoek nog een geheim agent. Mijn idee, als komische noot, is dat het Nederlandse kabinet een spion wil sturen, maar na maanden neuzelen in Rutte 4 wil groen slinks dit alleen steunen als het geen militaire spion is, maar een agent!
Een agent dus. Die natuurlijk wel zijn talen kent. Kun jij een beetje Nederlands spreken met een Farsi accent van een Afghaan die dat Farsi met een Nederlands accent spreekt?
@nuuk. Goatmoaning.
big brother afganistan...
Dat niet de NYT maar de WAPO was die als eerste met dit nieuws kwam spreekt boekdelen in het totaal kapot gepolitiseerde Amerika (en hier).
De Dems willen geen enkele afwijking van het "wegwezen" moment.
En dit kan dan toch weer leiden tot de herintroductie van Amerikaanse militaire betrokkenheid.
The Great Game ain't over yet.
Joke Biden
Dat was de tegel, meer is er niet.
Biden is te dement om nog enig leiderschap te hebben, hij wordt gesouffleerd door Wall Street en het Militair Industrieel complex.
War is a racket. En als je de verschillen in kosten tussen de VS, Rusland en China bekijkt, kan je niet anders dan denken dat aan Amerikaanse zijde er wel zoveel geld wegsijpelt... en dan heb je nog niks (F35).
gelijk Rome zal corruptie hier de nekslag zijn.
@Abject | 23-08-21 | 21:39: Biden is inderdaad te dement om nog zelf te poepen. Communisme is wat er dreigt. Als Biden afgezet wordt, komt Kamala. Nog erger. Marxist pur sang.
En ja, er zal een (burger) oorlog komen. Trump MOET terugkomen, anders gaat het fout.
Ja. Zo past ie wel.
@antagonist | 23-08-21 | 22:00: kamala ,dat is toch de hemel op aarde dan he de eerste zwarte.. ehh vrouw van kleur die president of moet ik zeggen dente word ... daar krijgen heul veul dems een stijfje van hoor
@bowlfabriek | 23-08-21 | 22:45: Dems wel ja. Maar er is intern bij de DemonRats ook veel gemor dat zij het zal (kunnen) worden. Zijn al meetings over geweest door partijbestuur. Niet geschikt dus. Gewoon een snol die zich te opzichtig omhoog "gewerkt" heeft. Meestal op haar knieen, zoals u ook al dacht.
Dat handige harries uit Nederland zich zo laten beinvloeden door het Amerikaanse politieke frame de hele godganse dag.
Alsof het ook maar iets anders was gelopen met een willekeurige Rep president. Alsof die enorm gefaalde CIA niet exact dezelfde mensen zijn als 2 jaar geleden. Alsof al die Amerikaanse 5 sterren generaals niet al 10 jaar op hun post zitten.
De Biden/Trump blame of fame kaart spelen is gewoon gebrek aan inzicht over de poppetjes aan de knoppen en informatie
@Inferi0r | 24-08-21 | 02:15: Dit was NOOIT onder Trump gebeurd.
Kijktip: de documentairereeks (4 delen) over Afghanistan, te vinden op NPO. Strijd tussen de Moedjahedin en Taliban was er in Afghanistan al eerder. Dit land kan kennelijk niet zonder oorlog. Als ze niet iemand van buiten kunnen bestrijden, gaan ze elkaar te lijf. En allemaal even wreed.
Is nooit anders geweest. Van "vrouwen en vee roven" naar steden&BlackHawks. times, they are a'changing'.
Wat ik nog zie gebeuren, is dat de druk op Israel / India / Rusland zodanig groot wordt, dat een van de de drie de overdruk gummi ziet floepen uit de snelkookpan, en met een paar atoombommen voor rust zorgt gedurende laten we zeggen de komende 1000 jaar.
En China dan? Die kunnen toch gewoon met 100 miljoen miljard chineesjes de rust herstellen? Gewoon hop de grens over, net als in Tibet.
@Hadena | 23-08-21 | 22:01: En Noord Korea. Ging minder goed.
Wat een teringzooi daar
Dat is kultoer.
Halal Hakbarrr !
Ik vind ook veel gezonder als Afghanen andere Afghanen in een strijd afmaken. De enige hobby die ze daar hebben is het spelen van Buzkaschi en elkaar doodschieten. Oh ik was het onderdrukken van vrouwen nog vergeten maar volgens de nos vinden die alles fijn daar.
Ga je ze helpen, maak je eigenlijk dezelfde fout als 20 en 30 jaar geleden.
Niet helpen maakt die fout niet ongedaan. Catch 22
@Mr_Miscellaneous | 23-08-21 | 21:31: Nee, maar soms richt je meer schade aan door te handelen dan door niet te handelen.
Het verzet heeft kutwapens.
Ze hebben nu meer wapens al Nederland en Duitsland bij elkaar vermoedelijk.
Een deel is het voormalige Afghaanse leger. Ik hoop dat die wat spullen hebben meegebracht.
@jan huppeldepup | 23-08-21 | 21:29: dwaas, hoeveel tanks? Heli's, houwitsers?
Nee, zij zijn inclusief en zielûg.
Hier nog wat duiding over de "wantoestanden" op het vliegveld van Kabul, paar dagen geleden. Waar de desperate Afghanen zich vastklampen aan een vliegtuig.
www.youtube.com/watch?v=ucTiswS3E6I
( 3 minuutjes en dan weet je wat)
Het_ is_ allemaal_ één_groot_complot lol. Nou nog effe uitleggen waarom ze een opblaas vliegtuig over een vliegveld rondtrekken met hangende Afghanen er aan.
@antagonist | 23-08-21 | 21:27: Ik heb gekeken maar ik weet nog niet meer als bij de eerste keer. Zie een hoop domme mensen die voor een wiel gaan lopen van een vliegtuig met 200K gewicht daar.
@zwellevertje | 23-08-21 | 21:31: Het vliegtuig (origineel) staat gewoon in Washington. 62nd Support Mission Group. Deelname aan Operation Neptune Spear, de eenheid die Bin Laden doodde. Whoehaha...
@jan huppeldepup | 23-08-21 | 21:35: Zonder draaiende props? Propellors? Het is gewoon een opblaasbare hoax bro.
@jan huppeldepup | 23-08-21 | 21:35: Welk wiel?
@antagonist | 23-08-21 | 21:38: krijg je ook al punten voor het vervoeren van militairen die iets moeilijks gaan doen?
@AntiZanicz | 23-08-21 | 22:29: Trol. Altijd achter de massa aanlopen en dan wat venjnige linkse opmerkingen plaatsen. Nogmaals: trol.
Lekker toch, hoe we hier met een bakkie chips en glaasje cola een stammenstrijd van middeleeuwse krijgsheren live kunnen volgen.
Totdat die stammenstrijd te volgen is door het keukenraam in plaats van de TV.
@Ivoren Toren | 23-08-21 | 21:27:
Het komt inderdaad steeds dichterbij... Nederland trekt half Afghanistan inmiddels leeg. Even kijken of ik nog een harnas en zwaard kan vinden.
@Ommezwaai | 23-08-21 | 21:37: "Ja maar daar hebben die mensen recht op. Die jongen woonde tegenover het meisje waarvan de zus brood gesmeerd heeft voor de broer van een bewaker van Kamp Holland. Die kan je toch niet achterlaten?!?"
(vijf deugpunten opschrijven doet)
Koop een woning in Amsterdam gaza of Almere. Kun je gewoon uit het raam kijken.
"En het bleef nog lang onrustig" en Massoud is al minimaal 1.5 week bezig om tegengas te geven , meestal verbaal.
Als iemand het kan ga ik voor de zoon van.
@Ab_de_Slam | 23-08-21 | 21:39: Klopt, de zoon van De Leeuw van ...
in ieder geval een handige afkorting voor de talibans (TBN).
Nee, nu nog niet.
REAGEER OOK