LIVE: Eindelijk! Eerste succesvolle evacuatie!
Kijk maar het bewijs is geleverd:
Het is reces maar toch even heel druk in Den Haag. Ank Bijleveld kan bioscoopjes pakken terwijl Sigrid Kaag linkse formatievorkjes in Rutte's rug prikt, het is nog steeds code rood in Kabul. Salima Belhaj diende in juni al een motie in om Afghaanse tolken bijtijds naar de polder te halen. Motie werd aangenomen maar niet uitgevoerd, waar Belhaj gisteren nog een goeie boos over had tegen Ankie Broekpak-Bingozaal. Ze diende tevens een nieuwe motie in, ditmaal ook voor de lokale chauffeurs en eitjesbakkers (dixit Eerdmans) van de Nederlandse ambassade in Afghanistan. Die wordt om 11u45 ingediend. De reeds geëvacueerde ambassadeur is ondertussen door Belhaj' blunderende partijleider terug naar Kabul geschopt om al die eitjesbakkers van de Kaagbaan te schrapen en naar Bente Beckers Bed & Breakfasts te brengen. Qua volgorde van handelen verloopt alles echt heel vlekkeloos. Maar hee. Je kan geen noodmoties bakken zonder eierbakkers te offeren, of hoe luidt dat gezegde ook weer? Hou vol, tolken, vanavond laat, ná het coronadebat, weten jullie of de papieren tijger een meerderheid heeft, en jullie komt halen! Livestream vanaf startbaan K4, na de breek.
Update: Ah, de échte eerste evacuatie is ook een feit, volgens Kaag.
Update: Boze motie van afkeuring van de SP voor demissionare blunderdames die "overvallen" werden door een situatie die iedereen (inclusief de Kamer) al maandenlang aan zag komen.
Update 13u35: Bijleveld zegt net dat er een C17 vertrokken is met 35 NL’ers aan boord.
UPDATE 14u00: AU AU AU:
Emiraat van Rutte nog springlevend
Social
Kamer ruziet over motie. Taliban ruziet met tolken...
Social
Reaguursels
InloggenFiguren als Kaag stralen maar twee dingen uit:
Incompetentie en arrogantie.
Klopt maar wie zijn die mensen die daar op stemmen.
Inderdaad, helaas kenmerkend voor de hele bubs aan bestuurders in Nederland, op alle Ministeries en diensten.
Baantjesparade der incompetenten.
Kaag straalt uit dat ze alleen maar bezig met haar belangen,de verspreking zegt alles,wegwezen met die troll
En dit alles door volkomen geklungel van koffievrouwtje Ank (CdA), de bioscoopouvreuse. Afgeven op kritiek o[ haar is blijkbaar de afgesproken verdedigingslinie. Triest. Zo goedkoop.
Er zijn Afghaanse vluchtelingen die hier al jaren veilig in Nederland zaten en nu op vakantie in Afghanistan zijn ? Die staan nu te schreeuwen kom ons halen het is hier niet veilig snap jij het nog of ben ik zo dom?
Hollands gepolder doordrenkt met kortzichtigheid en deugdzaamheid. Door Jahja en allaman hierheen te halen zal de wraakthermometer niet doen zakken. Integendeel, familie, dorpsgenoten en aanstaande personen binnen de gemeenschap worden geëvacueerd naar het hiernamaals.
Tenenkrommende zoals deze incapabele vrouwen bezig zijn volstrekt op de verkeerde plaats en posities en dat in een wereld als deze! Onkunde tot en met, maar ja vrouwen hé! We hebben het hier wel over mensenlevens! Dit land is volkomen de weg kwijt! En gaat kapot aan het zgn goed doen…
ik mis Babs, de Stas naast Ank......
Het is geen onkunde, het is onwil: speld.nl/2021/08/16/bijleveld-over-ni...
Wat een vertoning. Diep triest.
Nog een paar uur debatteren en er is geen tolk meer over. Probleem opgelost......
Heel hard maar wel waar
Blijkt toch wel heel moeilijk om een motie uit te voeren, of uberhaupt te kunnen aangeven of de uitvoering gaande is
Ze zitten nu al een uur te bakkeleien over de "appreciatie" van een motie door het kabinet, terwijl die helemaal niet vereist is. Je neemt een motie aan als kamer, en houdt het kabinet daar aan. En een onwillig bewindspersoon stuur je simpel weg. Wie is hier nou de baas?
@Schmalz | 18-08-21 | 14:53:
In ieder geval niet de kamer, zo ver is duidelijk.
Als oud militair en Afghanistan veteraan wil ik toch even kwijt dat ik het walgelijk en verwerpelijk vind met welk gemak de dames Bijleveld, Broekers- Knol en Kaag over lijken gaan.
Is het incompetentie of zijn deze vrouwen harteloos en kwaadaardig ?
We hebben het hier GVD over mensenlevens. De levens van mensen die voor ons gewerkt hebben.
Wat ik ook walgelijk vind is dan men zo druk bezig is met deugen, dat men de veiligheid van onze maatschappij volledig over de schutting flikkert want deugen is zo belangrijk en staat zo goed. Nogmaals, met de tolken heb ik geen probleem. De rest zoekt het maar uit. Ze hadden ook weerstand kunnen bieden, of zeg ik nu iets vreemds?
Deze vrouwen zijn incompetente dozen die alleen op de winkel kunnen passen in vredestijd.
@bolletje kaas. | 18-08-21 | 15:13: en dan gaat er nog van alles fout! Te treurig voor woorden wat @Croisantneuf hier terecht aanhaalt het gaat hier om mensenlevens! De vrouwen zijn van alle werkelijkheid vreemd, deze vrouwen horen zeker niet op deze posten met een wereld waarin wij nu leven, dit land is echt van God los!
De muts die het heeft over het dragen van twee petten.. De doos.
Gewoon invoeren: als een kabinetslid een vraag weigert te antwoorden of gewoon niet antwoord door een enorme woordenbrij over de Kamer uit te storten, een motie van wantrouwen! De Kamervoorzitter doet haar werk überhaupt niet...
35 tata's geëvacueerd? Heel efficient is dat niet, er kunnen 100+ passagiers mee in een C-17.
US Airforce heeft onlangs +-640 passagiers meegenomen in hun C-17.
@HankHill | 18-08-21 | 14:30: dat was alleen niet helemaal de bedoeling. De Afghanen hingen zelfs aan de motoren en aan het landingsgestel.
Haha. Richt de groene pixel op Ank. Tussen haar ogen.
Is maar een spelletje, een politiek spelletje dit.
is er al onderhand 1 nederlander of tolk al op gepikt?
duur toch veelste lang allemaal , deden ze maar zo moeilijk met al die dobbermannen waar van we 600 a 800 p/w binnen krijgen.
Misschien is dat wel gewoon de oplossing voor dat hele vluchtelingen issue, je moet niet de minister vragen dit te beperken, maar juist om een specifieke subgroep hierheen te halen. Volgens mij heb je dan binnen de kortste keren een instroom van 0
Wat is dit kabinet toch ongelofelijk incapabel. Wetten en aangenomen moties worden zelfs als demissionair kabinet gewoon niet uitgevoerd omdat ze dat politiek niet willen. Alles komt als een verassing ze zien niets aankomen. En als er dan iets gedaan moet worden zijn we altijd als een van de laatste landen die er daadwerkelijk iets gaan doen.
Ook deze kamervoorzitter is verschikkelijk. Probeert steeds voor anderen iets te zeggen/uit te leggen wat mensen bedoelen. En probeert steeds het kabinet te helpen.
Kan Kaag eens gewoon Nederlands gaan spreken in het Nederlandse parlement.
Al die Engelse termen, "out of practice". Het is de VN niet hier.
Of het tarmac...
Of de Gaza
Wees alvast voorbereid, deze bewindslieden komen straks terug in het volgende kabinet. En Jesse Klaver wordt minister van Sociale Zaken en Immigratie.
Waarom niet als milieuminister? Dat is toch zijn stokpaardje?
@Xbitt | 18-08-21 | 13:46:
Volgens mij kan hij dat helemaal niet. Bij een onverwachte vraag raakt hij helemaal de draad kwijt (zie Nieuwsuur). GL neemt daarmee een veel te groot risico.
Aan de andere kant is hij er ijdel genoeg voor.
De dames kloppen zichzelf in hoge mate op de borst: zij doen zo fantastisch werk en horen dat van alle kanten. Ik heb het idee dat de "kanten" die ik hoor dan heel ergens anders zijn (en meer representatief voor de bevolking).
Als Afghanistan-veteraan schaam ik me kapot over NL….. wat lopen we ontzettend te kutten! Heb regelmatig contact met mijn tolk die nu in Australië woont, dankzij de Australiërs. Wij mochten hem in 2010 niet meenemen, de Australiërs die het van ons overnamen hebben dit zonder discussie gewoon geregeld. Waar een klein land nog heel veel kleiner in kan zijn. Nederland gaat wat dat betreft echt over lijken.
Ik ben geen veteraan maar ook ik schaam me voor de regering, welke regering dan ook. Men laat met dezelfde snelheid mensen in de steek als dat er mensen in onze samenleving worden losgelaten die heel andere plannen hebben. Over de bescherming van ónze samenleving wordt niet gesproken, laat staan nagedacht. Tolken en anderen die in NL uniformen hebben rondgelopen met de NL vlag op hun bovenarm, die moeten uiteraard naar Nederland. De rest valt niet te controleren en derhalve is het risico voor onze eigen samenleving te groot. Het open vluchtelingenbeleid van de regering heeft ieder draagvlak onder de Nederlandse bevolking tav van opvang vernietigd. Ook voor mij persoonlijk geldt dat ik de veiligheid voor mijn zus, dochters en vriendin belangrijker vind dan het gevaar wat vluchtelingen lopen. Je zal maar in Ter Apel wonen en je vrouwelijke familie uit te moeten rusten met pepperspray voordat ze op pad gaan. Ik dacht dat het bij mij nooit zover zou komen maar ik heb het standpunt: "Ze zoeken het maar uit". Ik hoop dat daarvoor óók begrip is. Bovendien, als iedereen toegeeft aan een vluchtreflex, wie blijven er dan over om de talibam te bestrijden? Wie komt er dan op voor hún vaderland?
@Opblaas_boot | 18-08-21 | 13:44: Talibam...... leuke tikfout.
Ja, misschien op zich wel begrijpelijk, maar toch erger ik me aan al die Nederlanders in den vreemde (en met 'den vreemde' bedoel ik dan specifiek wat Trump ooit noemde 'shithole countries') die uit hoofde van hun diverse functies daar - diplomaat, militair, journalist, etc - hebben samengewerkt met mensen van de lokale bevolking, daar een zekere sympathie of misschien zelfs wel vriendschap voor hebben opgevat, en dan vinden dat die lieden maar in Nederland in 'veiligheid' moeten worden gebracht. Nu dan weer de tolken, de fixers, de chauffeurs, de bewakers, en de koks in Afghanistan. Afgelopen zaterdag las ik een groot afscheidsartikel van Volkskrant correspondent in het Midden-Oosten Ana van Es, die ook vond dat haar 'fixers' in die contreien allemaal een verblijfsvergunning in Nederland zouden moeten krijgen. We hebben Ans Boersma gehad, journalist in Turkije, die haar lover - en Al Nusra slachter - Aziz ons land heeft in gerommeld door valsheid in geschrifte. Hier in Nederland die klootzak van een Samir A. die geld inzamelde om die IS ratten weer te laten terugkeren.
Diplomaten, militairen, journalisten hebben dit soort dingen niet te willen, en al helemaal niet te 'regelen'. Daar gaat het Nederlandse volk - in de vorm van de volksvertegenwoordiging - over. En die is me toch al veel te 'ruimhartig'.
@Opblaas_boot | 18-08-21 | 13:45: De talibam in Kaboem!
Los daarvan; you're goddamn' right you are, Opblaasboot.
Er komen er sowieso al een tijd 600, 700 en dan weer 800 per week binnen. Per jaar komt er dus een extra gemeente Aalsmeer bij; totaal krankzinnig. In alle opzichten; het veiligheidsgevoel verdampt en de directe & indirecte kosten zijn gigantisch waardoor wij de door ons & onze ouders & grootouders opgebouwde verzorgingsstaat binnenkort uit kunnen zwaaien.
De meerderheid in de gevangenis is van niet-westerse allochtone herkomst; uitgenaste professionele profiteurs.
De meerderheid in de bijstand is niet-westers allochtoon.
En naast alle mocromafia scheisse van scootergeteisem met vechtpartijen, inbraken, berovingen etc hebben we ook 650 steekpartijen per jaar in dit land, met zo'n 50 doden. Hoor je ook niemand over, terwijl een steekpartij met dodelijke afloop 20 jaar geleden nog op het journaal van de staatsomroep kwam.
Aan dat soort dingen kun je afmeten hoe het met het veiligheidsgevoel en de angstgevoelens zit bij veel mensen, zeker ouderen en vrouwen, en dan vooral degenen die in wijken & op plekken wonen waar veel potentiële hyena's/daders en andere 'jongeren' wonen die met hun rondhanggedrag alleen al voor onrust & angst zorgen.
Mag ik zeggen dat ik het niet gek vind als mensen om zich te beschermen wapens gaan dragen? Ja, dat mag ik zeggen. Want zo voel ik me eerlijk gezegd ook; steeds minder veilig.
@Tierelier | 18-08-21 | 14:23: Jezelf bewapenen op welke wijze danook, is helaas een noodzaak met dank aan onze diverse zwakke kabinetten. Als een volk wordt verraden, zullen we onszelf moeten verdedigen. De overheid verzaakt op grove wijze haar plicht.
@Dr_Johnson | 18-08-21 | 14:17: dan snap je toch weinig van de wereld….heeft niks met “vriendschappen” te maken, zie het vooral als een vorm van onmacht wanneer je directe collega gevaar loopt en je kan/mag niks doen. Dat is iets anders dan jouw onderbuik zeg maar….
150% aandacht? Dat is getalsmatig onmogelijk.
Ook de verspreking spreekt boekdelen. Ze is 100% bezig met de formatie....
háár formatie....
Ze begint overwerkt te raken en gooit alles door elkaar. Noemde Bijlenveld ook al Broekers Knol.
Cortés heeft zich weer overtroffen met dit pareltje. Precies wat ik dacht toen ik Bijleveld's bioscoop tweet zag. De minister leeft in een totaal andere wereld.
Haha, hij is prachtig weer. Hersengeamputeerde dame Bijlenveld.
@Wattman | 18-08-21 | 14:15:
Kun je nagaan hoeveel de communicatieadviseurs repareren. Anders had ze nog meer onzin op persoonlijke titel de wereld in geslingerd.
Wat is dat toch met ministers die zelf uitmaken of ze aangenomen moties wel of niet uitvoeren ? Regelmatig lees je dat als er weer eens geblunderd wordt er in een ver verleden al lang een motie is aangenomen welke gewoon niet is uitgevoerd.
Kaag weer aan het woord:
Het is allemaal moeilijk en het gaat snel. Een amateur in de eredivisie.
Kaag produceert weer een hoop gebakken lucht en maakt zichzelf weer erg belangrijk.
Terwijl volstrekt duidelijk is dat NL niks te vertellen heeft en volkomen afhankelijk is van andere landen.
Veel Engelse zinnen en termen in haar betoog, kan iemand daar misschien een opmerking over maken?
Was die vlucht met vallende mensen, uitgevoerd Wim-Lex, als ode aan zijn schoonvader?
Slechte grap is slecht!
Je doet je nick eer aan.
Ik zou maar haast maken met die evacuaties. Ziet er niet zo best uit.
www.dailymail.co.uk/news/article-9904...
Zou kunnen. Ik vertrouw de MSM eerlijk gezegd ook niet zo. Alsof de Afghanen er ook geen belang bij hebben de situatie zo erg mogelijk te schetsen.
Goed nadenken en iets voorbereiden daar hebben deze dames nooit van gehoord
Het liegen van Rutte begint ook al bij hun in gedachten te komen.
Nadenken en iets voorbereiden doen ze wel, maar alleen als het past in hun illusionaire wereld waarin bedrog, manipulatie, arrogantie, minachting en verraad leidend zijn. En als je staalhard kunt liegen en daarbij ook nog eens je minachting voor het pleps laat blijken dan ben je helemaal man/vrouw in bonus.
Volgens berichten zijn in Jalalabad minstens twee mensen omgekomen tijdens de protesten in de stad tegen de vlag van de Taliban die de nationale vlag van Afghanistan vervangt.
Bij een schietpartij tijdens de protesten in Jalalabad zijn zeker twee doden en twaalf gewonden gevallen.
"We hebben op sociale media protesten gezien in de straten van honderden, zo niet duizenden mensen die met de nationale vlag zwaaien", zei hij.
“We weten dat ze de vlag weer hebben gehesen op een belangrijk plein in Jalalabad en dat er botsingen zijn geweest met de Taliban…”
bron: Al Jazeera
Door terugkomst harige Taliban wordt de schaamluis (het Platje) niet langer met uitsterven bedreigd.
Het doortastend optreden van de drie dames bewindsvrouwen wekt vertrouwen
Noem het maar gewoon het Nederlands schrikbewind.
Demissionair kabinet in deplorabele toestand. Stuurloos, buiten spel staand kabinet.
BANANENREPUBLIEK!
"Een tweede poging van Nederlandse Afghanen om in Kaboel op een vliegtuig te stappen, is woensdagochtend mislukt."
.
Daar gaat de jubelstemming.
Wat zijn Nederlandse Afghanen eigenlijk... zoiets als Nederlandse Inuit?
@funda | 18-08-21 | 12:59:
Dat zijn mensen met twee paspoorten die op vakantie gaan in het onveilige land wat ze ooit zijn ontvlucht.
@funda | 18-08-21 | 12:59: Ja die uit Pieterburen
twitter.com/julianroepcke de 2 tweets van een uur geleden..
Nu is dit ver weg, in Afghanistan, ergens in het midden van Azië. Moet je je voorstellen als we zoiets hier zouden beleven. En dan met dezelfde Rutte, Kaag en Bijleveld opgescheept zaten.
Dan weet ik wel zeker dat we vanuit Afghanistan nooit en te nimmer iets hoeven te verwachten...
Begreep ik nu van die BBBster dat, tijdens de val van Kabul, naast onze filmfan er ook nog 1tje van het trio een FirstDates etentje had over de formatie? Was dit Kaag?
Ga anders even naar de homepage en scroll even door de artikelen van vandaag.
Ja.
Dat kamerlid Derk Boswijk tijdens het nu gaande tweeminutendebat aan de aanwezige bewindspersonen aangeeft waar het op de betreffende departementen van deze bewindslieden _ niet soepel loopt- en dat extra steun vraagt in Kabul wenselijk is, zie ik als ronduit beschamend. Dit had reeds door de verantwoordelijke bewindspersonen en hun departementen geregeld moeten zijn. Terecht noemde Boswijk de chaos bij de verantwoording afschuivende dames een clusterfucj.
De man duwt zijn eigen partijgenoot -Bijleveld- onder de bus.
En onder welke MP is deze missie in Afghanistan ooit goedgekeurd?
@Ommezwaai | 18-08-21 | 12:58: Juist krokodillen tranen.
@Ommezwaai | 18-08-21 | 12:58: Het is m.i. beschamend indien zaken die door ministers en departementen reeds geregeld hadden moeten zijn in een Kamerdebat door een veteraan c.s. aan bewindspersonen duidelijk moet worden gemaakt. Een militaire operatie dient door militairen gedaan te worden en niet door een ruziënd politiek dameskransje. Kaag's nieuwe leiderschap een farce.
Zitten ze nu voortaan tijdelijk in een kerk? (glas in lood)
*luisteren naar de pastoor en en het lekkerste stuk vlees afgeven doet
We gaan weer aardig 500 jaar terug in de tijd ... Toch weer dat geloof.
Huh?
Wat een onzin zeg, de Taliban is nog nooit weggeweest daar. En nu is het opeens niet meer veilig? Lijkt me sterk dat die tolken etc dag en nacht aan het handje werden meegenomen. Het volk heeft zelf het land weggeven laat ze het lekker uitzoeken.
Precies. Een volk en leger wat als eerste en enige reflex vluchten heeft, heeft geen ruggegraat. Het wordt de Taliban wel erg makkelijk gemaakt op deze wijze. Feitelijk kan je stellen dat de overwinning mede mogelijk is gemaakt door "het Westen".
Nu is er aandacht en zijn er vliegtuigen. Als je nu hard schreeuwt heb je een kans om weg te komen. Grote delen van M-O, Azie en Afrika willen weg en naar Westen/Europa.
Opname van Afghanen in Nederland is oké. Slechts één voorwaarde:
Voor iedere Afghaan die in Nederland asiel aanvraagt, twee uitgeprocedeerde asielzoekers met dezelfde snelheid uitzetten. Keuzes maken. Win-win situatie.
Weg met dat noord Afrikaans tuig wat hier niets te zoeken heeft behalve rotzooi trappen. Hadden ze al lang geleden moeten doen. Gewoon alleen deze figuren het land uit trappen en verder helemaal geen “vluchtelingen” opnemen. Is dat wat?
Er zitten geen terroristen onder de vluchtelingen, is hysterie volgens eu groenlinks Sargentini.
Sterk plan, idd win-win. Ze zouden ook vooral in de buurten waar 2e kamer volk woont moeten worden gehuisvest.
@bqbq | 18-08-21 | 12:47: Ze komen in mijn provincie in Zoutkamp.
@Flightless bird | 18-08-21 | 12:46: Waar kan ik tekenen?
@Opblaas_boot | 18-08-21 | 12:49:
Uw plan teken ik ook voor. Echter een aanvulling.
Ook de asielaanvraag daarna afkeuren en opvangen in regio. Desnoods met wat steun van de Nederlandse belastingbetaler. Nooit meer “wederopbouw” acties in shithole countries. Spaar onze krijgsmacht.
Kati Piri. Totaal gestoord.
Nieuwe naam voor Den Haag (totum pro parte, ik weet het): "Blunderhaag".
Ja en daarom ook niet echt grappig, a cruce salus.
@van Oeffelen | 18-08-21 | 12:33: Noem mij één bewindspersoon die doortastend, integer en blundervrij is. Ben benieuwd.
Is het erg dat mij dat hele kudt Afghanistan geen reedt interesseert?
Wel meebetalen voor opvang. Verplicht.
Ja. Je bankrekening is bij deze opgeheven.
Dat is grosso modo het gevoel bij de meerderheid. Ze zoeken het maar uit daar. Maar voor het linkse opportunistische rapalje is dit nu het allerbelangrijkste.
@van Oeffelen | 18-08-21 | 12:35: U bedoelt die hevig geëmotioneerde CDAer van gisteren?
@Zapato: oei. Dat was emo tv van de hoogste plank.
@Zapata10 | 18-08-21 | 12:40: dat was echt, itt dat hypocriete gekrijs van SP juffies.
Heeft de Rabobank een vestiging in Kabul?
Nee, ze zaten wel vlakbij de Mexicaanse grens in Texas. Te wassen. Ongelooflijk.
twitter.com/ArtValley818_/status/1427...
Fake. Plakbaarden, etc.
Talibardi party hardy
Plakbaarden in gelijkaardige prehistorische setting.
https://youtu.be/FQ5YU_spBw0
Monty Python - Stoning
Bestaat Volt voor 100% uit de jeugdafdeling?
Ja, de helft zit nog op school. Wat een triest zooitje.
Pas nog, in een filmpje op internet, hoorde ik een Taliban-leider zeggen:
"Vrouwen zijn het zwakke punt van het westen".
Waarvan akte.
De wijzen komen toch uit het oosten ?
is bij Rutte inderdaad echt zijn zwakke punt, zowel privé als in de regering. Kan geen goede vrouwelijke minister of staatssecretaris uit de kabinetten Rutte herinneren.
@dasechtgeenstijl | 18-08-21 | 12:29:
De wijzen gaan altijd richting Westen, dat klopt.
Motie van afkeuring.
Aannemen! Met jullie grote (laf)bekken.
Ja, misschien kunnen ze zelfs wel het Kabinet tot aftreden dwingen.
Oh, wacht..
Man man, wat een amateurisme. De VS hebben al duizenden medewerkers en hun personeel gered uit die zandbak. NL komt ook een keer aankakken met een geleende C17, die in eerste instantie trouwens weer terug moest keren.
Moeten onze commando's en/of mariniers niet helpen om de luchthaven te beveiligen om onze eigen mensen veilig te stellen? Het is momenteel zo'n puinhoop, dat je als NAVO-land ongestraft kunt ingrijpen. Zie het voorbeeld van de VS.
De cartoon was nog beter geweest wanneer de helicopter niets uit haar hersenpan had gehaald.
Of een krioelende tros garnalen.
Ben ook benieuwd hoelang de Taliban de aanwezigheid van de Amerikanen op en rondom het vliegveld nog tolereert. Ik geef het nog een paar dagen.
Nee hoor die wachten rustig af.
Jullie hebben de klok, wij de tijd....
Zo lang als nodig is, denk ik. Maar de Amerikanen maken wel haast. Op het moment dat de Taliban de luchthaven met al die Amerikaanse militairen aan gaat vallen zullen ze niet weten wat hen overkomt. Ze worden helemaal de moeder gebombardeerd. En de Taliban weten dat.
Die gasten zijn 2.0, veel slimmer dan de oude kliek en geven voorlopig blijk dat ze goed om weten te gaan met beeldvorming. Mensen doodschieten die weg willen, is het laatste dat hen helpt, zeker als het Amerikanen zijn.
De Taliban hebben op dit moment wel andere zorgen dan de aftocht van wat ongelovigen.
@goedverstaander | 18-08-21 | 12:25:
Dat denk ik ook, en wat Netniet zegt. De taliban is sluwer geworden. Zij hebben de Amerikanen niet verslagen, ondanks wat nu veel gesuggereerd wordt met de vergelijking Saigon. De Amerikanen hebben de taliban niet totaal kunnen verslaan en dat is iets anders. Tijdens de aanwezigheid van de VS had het marionettenregime samen met de VS de steden en strategisch belangrijke plekken in handen. Militair zijn ze in die gebieden geen partij en dat weten ze.
Taliban gaat de macht krijgen en weten dat als ze weer opzichtig terrorisme gaan steunen, of nu de Amerikanen aanvallen, dat ze een pak slaag krijgen.
Het is ook niet nodig, er zijn zat berichten dat in veroverde steden (zelfs Kaboel) mensen vermoord worden en vrouwen als buit opgeëist worden. Tegenstanders willen ze weg hebben. Dat kan door moord, dat kan ook door ze het land uit te jagen en tav dat laatste hebben de taliban misschien wel belang bij een goede evacuatie door westerse landen.
Zij willen macht en die gaan ze krijgen als ze de VS maar niet werkelijk tarten.
@Nuuk | 18-08-21 | 12:50: De Amerikanen kunnen de Taliban wel verslaan. Dat is geen probleem hoor. Maar ja mensenrechten. Je kan moeilijk een bevolking van 200.000 man uitroeien.
Geachte mevrouw Bromet, vond u het zelf wel een lekker idee om iemand die op vakantie gaat op te zadelen met een hoop papierwerk? En denkt u dat de vragen van drie weken geleden op dit moment heel relevant zullen zijn? Lekker scoren voor de bühne
Haha schieten op diegene die de vragen stelt. U doet het gewoon. Feit is dat dit kabinet er een potje van maakt, zowel wat betreft informatievoorziening als de timing in het verstrekken ervan.
Je weet in drie zinnen compleet duidelijk te maken, dat je totaal geen notie hebt waar het hier over gaat.
Hoe durft ze als Kamerlid tijdig antwoorden te eisen op haar vragen.
Het moet toch niet gekker worden?
Straks gaan ze nog van de MP verwachten dat hij de waarheid spreekt.
Laat me raden.. U bent ambtenaar, ook gezien uw naam?
Even een vraag.
Waarom moeten wij tolken, hekopeners en koks naar Nederland laten komen?
Waaruit volgt dat wij moreel verplicht zijn dit te doen?
OP1. Dat is de mening van het volk en zo zal het geschieden.
De discussie zou inderdaad moeten gaan over of Nederland wel de juiste veilige haven is. Dat wij moreel verplicht zijn om deze mensen te helpen omdat ze nu gevaar lopen vanwege hulp aan ons lijkt me wel evident.
Omdat het zo lekker deugt.
@amateurrr | 18-08-21 | 12:26:
Waarom loopt een kok van de ambassade gevaar?
@amateurrr | 18-08-21 | 12:26:
Hulp aan ons? Gaven wij juist niet hulp aan hen? En hielpen zij met die ondersteunende taken niet juist hun eigen land?
@Kaas de Vies 12:30
Er is onlangs nog een kok voor de Franse missie opgehangen.
@Kaas de Vies | 18-08-21 | 12:30:
Omdat ie goed is met messen? Weet ik veel wat er in die talibanhoofdjes omgaat.
@Binkoo | 18-08-21 | 12:34:
Wij waren op een missie en hebben bij de uitvoering hulp gevraagd aan de locals. Was de missie daadwerkelijk hulp verlenen? Of eigenwijs onze westerse waarden proberen daar te implementeren? Onder aan de streep heeft het in ieder geval niet veel geholpen.
Nederland heeft inmiddels al zoveel troep binnengelaten dat die tolken, chauffeurs, koks, schoonmakers, eitjesbakkers en deuropenhouwers in het eerste beste opvangcentrum zomaar tegen een mes kunnen oplopen van een als vluchteling vermomde talibanner of talifanboy.
Ze moeten getaliband worden, allemaal.
Talk Talk - Such A Shame www.youtube.com/watch?v=lLdvpFIPReA
Zijn dat nou autobanden of olifantengeluiden?
Eerste Nederlanders op de terugweg? 2 piloten en 7 stewardessen zeker.
Fritsma wil geen Afghanen in ons land die heulden met de Nederlandse bezetter in Afghanistan. Soort van principieel, wel.
Ken een paar Molukkers, die zijn ook ooit wat beloofd.
Inmiddels zijn we meer dan 70 jaar verder en het wil nog niet erg vlotten.
Veel beloven, weinig geven, doet iedere gek in vreugde leven.
Hoop is uitgestelde teleurstelling. Beetje de modus operandi van Nederlandse regeringen
Er is niets beloofd en verwachten dat Nederland een stuk van Indonseië zou kunnen weggeven is volkomen belachelijk.
Overigens zijn de Molukkers door ons van een zekere genocide gered. Ook hebben velen een levenlang gratis geld ontvangen.
Enige dankbaarheid is wel op zijn plaats. Enkele terugkeerders zaten al snel met tranen in een hutje en wilden zo snel mogelijk weer naar het gehate Nederland.
@MaarFeitelijk | 18-08-21 | 13:00: Niet zo feitelijk allemaal
In wat nu al weken een militaire crisis is houdt in Nederland Buitenlandse Zaken blijkbaar de regiefunctie. Tsja, dan gaan inderdaad alle ballen op Kaboel. De Taliban hebben formeel 70.000 manschappen. Afghanistan is een groot land met een paar dozijn verlaten NAVO bases.
De beste stuurlui staan aan wal, maar: stond dat toestel in Jordanië met een technisch mankement aan de grond? Hoe is het gesteld met de inzetbaarheid van de op papier toch vrij ruime tactische transportcapaciteit waarop Nederland formeel een beroep kan doen? Dezelfde vraag voor de noodzakelijke gevechtsondersteuning in de lucht?
Kortom: in hoeverre vertaalt de jaarlijkse ruim 7.000.000.000 euro voor Defensie zich nog naar een inzetbare krijgsmacht?
Google even op "strijkstok"
de begroting is inmiddels wel 9 miljard
Klopte het bericht dat Canada al 2 weken geleden was begonnen met evacueren van ambassade personeel.. Ik meen dat hier op GS gezien te hebben in de vorm van een roze hyperlinkje ? ..
Nederland natuurlijk ook al maar dat was heel erg stiekum.
Gisteren in het journaal ook al journalisten die eisten dat hun "fixers" naar Nederland gehaald moesten worden. De grenzen van wie wel en wie niet naar Nederland gehaald moeten worden, worden steeds verder opgerekt. Vooropgesteld: de situatie in Afghanistan is dramatisch, maar we kunnen niet iedereen die weleens iets gedaan heeft voor de Nederlanders, of bevriend zijn met een Nederlander die weleens in Afghanistan is geweest, naar Nederland halen. Daar hebben we eenvoudigweg de huizen niet voor. Dat komt weer omdat onze regering jarenlang iedere buitenlandse klaploper toelaat, waardoor mensen die echt op de vlucht zijn omdat hun leven gevaar loopt in eigen land, nu niet naar Nederland kunnen komen. Daar was ooit de term politiek vluchteling voor uitgevonden, maar die is inmiddels zo uitgehold dat er te weinig draagvlak is. Opvang in de regio is het beste alternatief.
De Afghanen kunnen zelf ook wel iets harder vechten voor hun land, dunkt me. Niemand stak een hand uit, daarom liep de taliban zo naar Kabul. Je krijgt wat je verdient
@Canis.bonus.es | 18-08-21 | 12:16: Hiermee had Biden wel een punt.
een jaartje voor een journalist gewerkt en plots heb je een levensinkomen met pensioen.
Na 20 jaar bezetting is zo'n beetje iedereen in Afghanistan wel een medewerker van de buitenlandse coalitie geweest. De Taliban is nooit weggeweest dus als ze echt gevaar liepen/lopen dan hadden ze daar ook al veel eerder mee te maken gehad.
Het schijnt dat in Irak 1 op de 2 Amerikaanse militairen een tolk had, gezien het aantal tolken dat toen naar Amerika is gevlucht.
Als ik het goed begrijp willen er een boel (getinte) mensen weg uit Afghanistan. Want allemaal in gevaar. En we plukken alleen de kaaskoppen eruit want Nederlanders. Discriminatie en racisme ten top. Institutioneel racisme. Klopt dus van geen kant.
Maaar hebben ze ook een vaccinatie of test bewijs
Structureel wordt door het kabinet de regels overtreden. Nu een Kamervoorzitter die uitspraken doet die ze niet mag/moet doen. Wordt terecht een vraag over gesteld, en feitelijk zegt ze dat ze weigert de gevraagde "stukken" te leveren. De Rutte doctrine leeft voort, het nieuwe leiderschap zal nog even moeten wachten.
Wat er niet is kun je ook niet airliften.
Precies, de cartoon klopt niet
Cortes is de Rembrandt onder de cartoonisten. Geweldig.
De Bioscoopwacht.
Het wit van je ogen staat zwart voor je reedt als je dit allemaal volgt, wat een incapabelen hebben we toch in den haag, met de bootimport en de ak47 dragers komen we er wel, de komende tijd.
Opvangen in de regio is een goed besluit, we komen zo nooit aan de klimaateisen van de groene khmer, tevens laat timmerfrans er ook geen garoen gras over groeien, europa is vol, punt.
Meehuilen over het gevaar dat die mensen lopen is stupide; de taliban heeft alle info van die zielige tolken en andere medewerkers en als je zo nodig openlijk lghbt wil uitdragen doe dat maar in de woestijn.
Zie hier hou Afghaanse vluchtelinken in Turkije de sharia willen verspreiden:
Afghan refugees are trying to make sharia propaganda in Artvin, Turkey. Turkish guy: "Next time you come here, there won't be any talking!"
9gag.com/gag/aV75Zzv
en weg, cache dan maar: img-9gag-fun.9cache.com/photo/aV75Zzv...
Tolk to the hand.
Hello, I also a talk, let me go in plane.... Zenk joe
Hello, I you cooked eggie, you remember do? I too in plane. Zenks.
Wat een gave prent!
Eens. Een Cortes-pareltje.
Geweldig. Hoeft verder ook geen tekst bij eigenlijk.
Doet me denken aan een scène uit een film.
www.youtube.com/watch?v=YwTqpWRGmYc
Briljante cartoonist! Eens.
Als ik die tolken was dan zou ik maar vast een plan B bedenken. Want als er iets is waar je niet op moet rekenen/vertrouwen dan is het wel de Nederlandse overheid. Wij weten dat al een tijdje.
Even een vertaalslag, zeg maar.
Hoor net op de radio hoor ik net dat er vier Nederlanders in die Franse kist zaten.
Maar liefst vier nog wel. Dat is pas daadkracht, chapeau.
@quigg | 18-08-21 | 12:17: dat is 4 meer dan in het Nederlandse vliegtuig
Hoopte dat die Chinook hersens kwam brengen.
Ik twijfelde ook even, erin of eruit? Uiteraard kan het natuurlijk alleen erin zijn.
@goedverstaander | 18-08-21 | 12:07:
Staat 'evacuatie' boven, dus vrees het ergste.
Vorige week ging het nog om enkele dozijnen 'tolken', maar sindsdien is er sprake van een razendsnelle 'mission creep': bouwondernemers, 'fixers' (soort regelaars voor journalisten), nu al chauffeurs en inderdaad 'eitjesbakkers'.
Ik lees dat de UK in 5 jaar tijd 20.000 Afghanen wil gaan invliegen, waaronder Afghaanse voorvechters voor vrouwenrechten, of nee, dat waren de Belgen, geloof ik. Niettemin, dan zullen de Gutmenschen in en buiten de Tweede Kamer, ook wel weer vinden dat Nederland niet achter mag blijven. En dan is het nog even afwachten hoeveel van die Afghanen straks op de bonnefooi de EU grenzen gaan overschrijden.
Ik gok dat we over een aantal jaren het aantal Afghanen dat op dit moment in Nederland zit - 50.000 - minstens zullen hebben verdubbeld, en waarschijnlijk zullen hebben verdrievoudigd.
Huizen genoeg
Wir schaffen daß.
UK zal dit niet doen. Die doen nu de horlepiep dat ze uit de EU gegaan zijn en niet verplicht worden om vluchtelingen op te nemen.
Laat ze binnen 10 minuten een Sudoku oplossen, en dan pas toegang krijgen.
.
@Waakvlam | 18-08-21 | 12:12: ze halen nog steeds veel vluchtelingen binnen. zonder EU dwang.
Een aanmerkelijk deel zit nu vast aldaar wegens verkentie. Hadden voor afreis vastgesteld dat de uitkering afdoende de reis financiert en de familie jammerend zich afvroeg waarom de bestelde Miele niet was afgeleverd.
Moet wel waar zijn. NPO en RTL berichten er elke dag over.
Je hebt al die tolken wel nodig om allerlei uitkeringen, subsidies etc aan te vragen..
Tsja. Op het moment dat de Taliban de zaak overnam in Kaboel, dat mevrouwtje Kaag gewoon lekker thuis te borrelen en te happen met haar matties van de PvdA en GL.
De incompetentie op BuZa verbaast me niet meer.
Blijkbaar is dit het nieuwe leiderschap waar mevrouw Kaag het steeds over heeft.
ministers hebben gewoon werkdagen en vakantie. de ministers zijn geen micromanagers die al het handelen in het bestuur van een ministerie aansturen.
tussen de tolken en tokkies door pakken donkere groen links en pvda wolken samen om Nederland nog dieper in het moeras der asielzoekers te zinken en Rutte zag dat het goed was.
Als die dan gaan mengen krijg je tolkies.
Misschien moeten we als klein land ons niet altijd en overal mee willen bemoeien. Dan hoeven we ook niet steeds weer scheepsladingen "nieuwe Nederlanders/vluchtelingen" hierheen te halen...
'T is maar een idee....
Of een regering met PVV en JA 21. Dan hoeft dat laatste ook niet
Het linkse gejengel is alweer vol in de asiel obsessie. Belhaj en consorten gaan het gestuntel van Kaag en Co nu uitbuiten, alles en iedereen die ooit een Nederlander sprak hierheen halen, deugpunten binnen voor de gemoedsrust!
Er is een immigratiesaldo van meer dan 100.000 per jaar. Die paar Afghanen maken dat verschil niet.
@El Rico Grande | 18-08-21 | 11:55: Ja klopt, zonder enige realiteitszin dit. En een "paar" Afghanen is niet reëel, eerder duizenden. Er zijn geen huizen om deze massa's op te vangen, het loopt al spaak.
@El Rico Grande | 18-08-21 | 11:55: met de kraan open moeten we op vele tienduizenden rekenen. hele extenden families komen mee. en later komen er nog meer.
Eerdmans heeft door deze opmerking minpunten bij mij verzameld.
Jammer, Want JA21 staat vooraan bij mijn komende stemkeuze.
Ik vond het een geweldige opmerking van Joost, waar ik het helemaal mee eens ben.
Bij mij juist pluspunten en ik sta op het punt op hem te gaan stemmen straks. Eerdmans heeft volkomen gelijk. Mensen helpen die iets hebben gedaan prima(liefst in de regio, ook Eerdmans woorden), maar niet iedere appelverkoper of eitjes bakker toelaten. Zie niet in wat hier mis mee is
Eitjesbakkers, schoonmakers, richtingaanwijzers. Waar houdt het op? Laten ze vechten voor hun land ipv vluchten naar gratis miele wasmachines en WiFi. Mijn beide opa's zijn ook naar Engeland gevlucht maar dan wel om te vechten tegen de moffen.
Eerdmans heeft juist een punt. Hoe wordt er gefilterd op wie er wel op het vliegtuig mag stappen? Vanavond kiest men puur uit emotie voor een paar duizend Mieles en de echte zorgen over de Balie bezoekende taliban voeren we over een aantal jaar pas wanneer dezelfde politici alweer een goedbetaalde functie elders hebben.
@Waakvlam | 18-08-21 | 11:56:
Dat "eitjes bakken" valt onder de kwalificatie "populaire flapdrol" opmerking, om het in militair jargon te zeggen, en dat misstaat hem.
Je kan ook anders zeggen, dat men moet kunnen aantonen, dat men voor Defensie gewerkt heeft.
@Only the lonely | 18-08-21 | 12:06:
U heeft zelf niet door wat u precies zegt.
@Only: ik wist niet dat de Moffen in Engeland zaten.
De discussie wordt/werd nogal troebel. Er wordt nu aangenomen dat alle Afghanen die voor Nederland/Nederlanders hebben gewerkt ook anti-Taliban zijn. Zo simpel ligt het natuurlijk niet, want soms hadden ze echt alleen maar een baan.
@Poesmobiel | 18-08-21 | 12:15: het was gewoon geld verdienen en niemand zal het ze kwalijk nemen. wellicht moesten ze ook nog afdragen aan het stamhoofd.
Die reactie van Eerdmans wordt veroorzaakt door de grenzeloze onduidelijkheid en het onbenul van Onze Leiders. In het achterhoofd het wervingsverdrag met Marokko, 4000 migranten toen en 400K nu.
Buitenlandse Zaken is een speeltuin voor incompetente lieden. Onder leiding van Kaag die alles belangrijker vindt dan deugdelijk leiding te geven. Ook die oude knol en die bioscoopganger zijn vleesgeworden incompetenten.
De paniek is er vooral in de pers terwijl Nederland het weinig kan schelen. Zwitsers hebben exact de zelfde discussie lopen, alleen de SP interesseert zich ervoor.
Zo opzichtig blunderen en niet doen waarvoor ze zijn aangesteld. Ik vind het nogal wat allemaal.
U heeft een enquête onder de bevolking gehouden?
De pers probeert duidelijk beleid aan te sturen. Sommigen in de 2e kamer proberen te shinen door daar in mee te gaan. Verbazingwekkend is hoevelen nu achteraf in de toekomst van twee maanden terug blijken te hebben kunnen zien.
@JJMS | 18-08-21 | 11:51: men is er druk mee, wat is het probleem. Er is nu in drie dagen een organisatie opgestart. Nu nog zien de bedriegers buiten te houden.
@MaarFeitelijk | 18-08-21 | 12:49:
Het probleem is, dat dit 2 maanden eerder had moeten gebeuren.
Na de goedgekeurde motie van de kamer.
Nu zitten we in de situatie dat de Amerikanen en de Taliban uitmaken wie de luchthaven opkomt.
Ja, is het ze eindelijk gelukt om op het 'tarmac' te komen ?
Op de tatami niet.
@van Oeffelen | 18-08-21 | 11:50: zelfs Seth Gaaikema onwaardig.
We doen alles voor onze tolkies.
Joe ar tolkie to mie?
Ongeveer 1 tolk per Nederlandse soldaat die daar ooit gediend heeft?
@Ommezwaai | 18-08-21 | 11:52:
Overdrijven is ook een vak.
Er hebben ongeveer 30.000 Nederlandse militairen in Afghanistan gediend.
Wat u betreft zouden al de tolken kunnen creperen daar, begrijp ik.
@Roadblock | 18-08-21 | 11:54:
Verkeerd begrepen, maar daar heeft u wel vaker last van.
@Ommezwaai | 18-08-21 | 12:52:
Nou nee, er zijn 440 asielaanvragen van Afghaanse tolken.
Daar zijn er 108 van in Nederland aangekomen.
Het gaat dus nog om ongeveer 332 tolken eventueel met gezinnen.
Dat blijft ver onder de wekelijkse aanwas van 800 asielzoekers.
Zoals ik al eerder tegen u zei: Laat ze dit in mindering brengen van de wekelijkse aanwas.
Als u het nu over 1 tolk per militair heeft, overdrijft u schromelijk.
Uit uw eerdere posts begreep ik, dat wat u betreft ze allemaal daar mogen blijven.
Daarom zei ik: U laat ze liever creperen.
Nu u weer.
@Roadblock | 18-08-21 | 13:14:
Vindt u het niet vreemd dat Nederland zoveel tolken heeft gebruikt?
@Ommezwaai | 18-08-21 | 13:23:
Wel, voor wat betreft de Landmacht: elke patrouille, elk contact met de burgerbevolking, elke ondervraging vereist een tolk.
Elke tolk die op patrouille mee geweest is, heeft een rustperiode nodig voordat hij weer mee kan.
En dat zijn dan nog de tolken voor contacten op laag niveau.
Op kamp Holland(Tarin Kowt) zat gemiddeld 1200 man.
Dan was er nog Kamp Hadrian(deh Rawod), en de Luchtmacht op Kandahar.
Hierna kwam de politietrainingsmissie in Kunduz.
De totale periode bestrijkt 20 jaar. Dus er zal ook wel wat verloop tussen gezeten hebben.
REAGEER OOK