Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

200 meter hoge windmolens Nieuwleusen draaien niet: 'Lukt niet om draadjes te verbinden'

Maar ze zijn gelukkig nog wel gewoon heel lelijk

Het buitengebied van Nieuwleusen is, zoals zo veel tot voor kort mooie natuurgebieden, verneukt. Landschapsvervuiling. Door er 200 meter hoge windmolens neer te pleuren, bedankt GroenLinks. Wat het in Nieuwleusen extra sip maakt, is dat die vieze dingen helemaal niet draaien. "De elektronica is blijkbaar zo ingewikkeld dat het de bouwer niet lukt de laatste draadjes aan elkaar te verbinden. ''Hoe kan dat nu', horen we steeds vaker'." Ja hoe kan dat nu hoe kan dat nu. In Nederland zitten we met onze reet zo diep in de kont van de windmolenlobby, dat we totaal geen rekening meer houden met eventuele problemen of negatieve effecten. Die dingen moeten en zullen er gewoon komen, basta, en of ze überhaupt draaien maakt dan ook geen zak meer uit. Ondertussen vragen de inwoners zich of wanneer die dingen gaan draaien. Nou lui, geniet er nog maar van, want straks kampt iedereen met stress, hartziekten, vaatziekten, slaapstoornissen, aderverkalking, hartinfarcten, herseninfarcten, oorsuizen, hoofdpijnklachten, misselijkheid, slaapproblemen, hartritmestoornissen en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. 

Reaguursels

Inloggen

Eergisteren reed ik langs Avenhorn naar Hoorn. Daar staan langs de weg zeven windmolens. Het was helemaal windstil maar twee molens draaiden volop alsof het windkracht vier was. De andere vijf molens stonden gewoon stil. Blijkbaar worden de molens elektrisch aangedreven om te draaien....

dick3701 | 05-08-21 | 09:25

Als u een windturbine plaatst krijgt u van de staat evenredig naar het maximale leverings vermogen jaarlijks Co2 certificaten. Vervuilende bedrijven moeten deze verplicht voor zeer veel geld kopen. Dat de windturbine nooit en te nimmer het opgegeven vermogen haalt is niet van belang. Hij mag de rest van zijn leven stil staan. Het gaat niet om de Groene stroom. Het zijn de Co2 certificaten.

bigstone | 05-08-21 | 00:56 | 2

Lul niet man

Rest In Privacy | 05-08-21 | 01:14

Windmolens draaien op subsidie.

wie zal het zeggen | 04-08-21 | 22:27 | 1

Is de subsidie daar dus op?

TAAA | 04-08-21 | 22:54

Er staat geen enkele windmolen zonder dat er een investeringsmaatschappij een prestatiecontract op de opbrengst heeft afgesloten.

Als er dus een windmolen stil staat, bloed er ergens iemand dood.

De winst gaat gewoon door.

Denkhetnjet | 04-08-21 | 21:42

Het is de laatste tijd opvallend stil rond Yasser Ferras.

Alco-de-Holist | 04-08-21 | 20:56
-weggejorist-
Alco-de-Holist | 04-08-21 | 20:32

Hoe meer van dit soort projecten stil blijft liggen dan wel komt te liggen hoe beter. Deze windmolens voegen over de gebruiksduur niets toe en zijn zeker geen bijdrage aan een duurzame ontwikkeling.
Zoals Rutte enige jaren geleden nog zei, soms zegt ie nog wel iets dat geen leugen is, windmolen draaien niet op wind maar op subsidie.

Jooperishoop | 04-08-21 | 20:30

Ondertussen is China twee Thorium gesmolten zout reactors aan het bouwen in de Gobi Woestijn, ze moeten deze maand (augustus 2021) af zijn en het prototype moet in september 2021 operationeel zijn. En wij spelen met windmolentjes die veel overlast veroorzaken en niet betrouwbaar zijn als stroomleverancier want ze stoppen als de wind gaat liggen.

DutchLion33 | 04-08-21 | 20:15

Wat eigenlijk enorm veel mensen niet weten is dat het hele systeem verkeerd om is opgebouwd.
Het is gewoon een weetje.
+ = - en - = + Elektronen vloeien van de min naar de plus.

Gokmaar | 04-08-21 | 20:02 | 2

Oooohhhww, nou snap ik het! Die propellors horen dus gewoon onder de grond...?

F. von Zeikhoven | 04-08-21 | 20:09

Dus als die wieken de andere kant opdraaien komt het goed?

Alco-de-Holist | 04-08-21 | 20:31

De subsidie is binnen, het project is geslaagd.

Grauwbaard | 04-08-21 | 20:00

Oei windmolens die lang stil staan, dat is niet goed. De turbines mogen namelijk niet al te lang stil staan, vanwege diverse technische redenen, oa. vanwege smering, en iets met slijtage magneten als de spoel te lang op dezelfde plaats blijft.
Op windstille dagen hebben ze daar een mooie oplossing voor, men keert de stroming om, de windmolens gaan dan draaien op stroom, het worden dus letterlijk ventilatoren.
Weet je ook meteen hoe het kan dat je ze soms ziet draaien terwijl er geen zuchtje wind staat.

Verder is het overigens zeer gebruikelijk dat nieuwe windmolens, die nog niet op het netwerk zijn aangesloten een dieselaggregaat naast zich hebben staan, precies om deze reden. Geen wind, moet toch minimaal x uren per dag draaien, dus dan maar op diesel.

N3uk33nd | 04-08-21 | 19:54 | 2

Dank voor deze uitleg, heb me dat vaak afgevraagd waarom die krengen soms harder draaien als 't windstil is dan wanneer het hard waait.

Weetikveel.. | 04-08-21 | 20:16

Weer wat geleerd. Dank je.
Dus een windmolen draaien op respectievelijk: diesel, stroom, subsidie en wind

Doerak | 04-08-21 | 22:42

Ach, als ze uit staan dan waait het tenminste niet zo hard.

Groene_pixel_man | 04-08-21 | 19:18

..."red or blue ? ... Quick ! ... Red or Blue .. ?! ... C'Mon, time's almost up !... RED OR BLUE ?!?! "

MagnificentRon | 04-08-21 | 19:06

Hier in de provincie Groningen komt een nieuwe bovengrondse hoogspanningstraject. Geen metalen(doorkijk) masten, maar masten als die van een windmolen. Nog even dan staan er meer van die masten dan bomen in de Provincie. Wie bedenkt nou zoiets!

vluchtelingallergie | 04-08-21 | 18:44 | 4

@Stemmenteller | 04-08-21 | 19:02:
Dat is ja gigantisch, zal vast wel een leuker verdienmodel uit voortkomen zijn. In het artikel staat(gelukkig) ook dat TenneT een en ander herziet en een nieuwe vakwerkmast gaat gebruiken. Helaas, wat er al her en der neergezet is, zal niet meer veranderen.

vluchtelingallergie | 04-08-21 | 19:27
▼ 1 antwoord verborgen

Die Mohammed Klaver stokken draaien alleen op subsidies, niet op de wind

poëpjes | 04-08-21 | 18:39

Hoeveel vermogen heb je nodig om die molens te laten draaien?

Opblaas_boot | 04-08-21 | 18:34 | 3

Ongeveer 1 actieve Klimaat Lobby...

Nodeloos Kwetsend | 04-08-21 | 18:37

@Nodeloos Kwetsend | 04-08-21 | 18:37: Lol

Opblaas_boot | 04-08-21 | 18:41

Mede mogelijk gemaakt door het onvermogen van de politiek..

P47Thunderbolt | 04-08-21 | 19:43

Kun je de Markerwaarde niet volpleuren met windmolens. Lekker groot en leeg.
En als je een dijkje eromheen legt kun je bij overcapaciteit er water inpompen en er via turbines later extra energie uithalen.

kloopindeslootjijook | 04-08-21 | 18:01 | 2

Kappen met die onzin levert nog het meest op

Kopieerapparaat | 04-08-21 | 18:11

Dat is het Plan Lievense, jaren 80.
Mocht niet natuurlijk. Zie wiki

Nichtsneues | 04-08-21 | 20:04

Kijkt GL wel eens op de wereldkaart, denk van niet, we zijn 1 v/d kleinste landjes ter wereld al zou je alle industrie wegdoen en iedereen in de Noordzee verzuipen, een kale vlakte achterlaten met 3 bomen, dan nog is de invloed , 0,0000001.
Zoveel stupiditeit, hoe is dat te verklaren, denk al die VU afgestudeerde hysterische grietjes in vage studies en ambtenaren baantjes.

Uw Verzekeringsadvis | 04-08-21 | 17:33 | 2

Ik sluit liever geen verzekering bij jouw af.

Von Knarrenstein | 04-08-21 | 18:44

Jouw?

gr1001067257 | 04-08-21 | 19:01

Valt me op dat die dingen heel vaak niet draaien. Ben best benieuwd naar de cijfers over de downtime (en ja, ik heb even gegoegeld). 20-50% per molen zou me niet verbazen.

tectonicos | 04-08-21 | 17:28 | 3

Je kan ze daarom veel beter in de Noordzee zetten, naast die andere 5.000. Veel meer en constantere wind.

Toverkol | 04-08-21 | 19:27

In flightsimulator2020 staan er heel veel en die dingen draaien allemaal.
Dag en nacht, wind of geen wind.
En ik kan me vergissen maar volgens mij ook altijd in dezelfde richting.
MS/ASOBO: Doe daar iets aan want zo kan ik niet spelen

loze stijl | 05-08-21 | 06:54

Bij Groen Links zit dus een draadje los.

pete1023 | 04-08-21 | 17:05 | 2

Tik van de molen gehad en kortsluiting in het, vaak afgestudeerde, doch lege brein.

Halal gehaktbal | 04-08-21 | 17:24

Greet zei al eerder dat bij mw Sap van GL de stekker er nog nooit in had gezeten.

Nichtsneues | 04-08-21 | 20:05

Maar op papier zijn we weer wat groener geworden.
In het echt staan er 200meter hoge vervuilers.

Reden | 04-08-21 | 16:39 | 2

Inderdaad. En de waanzin gaat verder.

ChalinaRosa | 04-08-21 | 16:44

Klopt,zelfde als met de 100km maatregel.op papier klopt t .de praktijk is dat het geen ruk uitmaakt ,ja voor de flitsbrigade wel want er worden centjes verdiend hoor

bowlfabriek | 04-08-21 | 17:07

We zouden natuurlijk ook konstruktief kunnen denken en de windmolens inzetten tegen ongewenste immigratie.

funda | 04-08-21 | 16:38 | 4

Vroeger werd er toch wel eens iemand aan een molenwiek vastgebonden, bij wijze van straf? Kan me zoiets uit Floris herinneren (als ik me niet vergis).

Zenzeo | 04-08-21 | 17:17

@Zenzeo | 04-08-21 | 17:17: Dat kan je die arme migranten niet aandoen. Maar Mutti Mark-el en die Franse halve cock sportif eigenlijk wel.

Halal gehaktbal | 04-08-21 | 17:30
▼ 1 antwoord verborgen

Bert: Er hangen nog wat losse draadjes aan. Waarvoor worden die gebruikt?
Sjaakie: Losse draadjes zijn gevaarlijk.... knip ze maar af...

Stuffed Human | 04-08-21 | 16:36 | 1

Ik heb niets gezegd!

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-21 | 16:42

Ik hoorde vanochten op BNR die altijd vol op het orgel zitten van klimaattransitie, duurzame klimaatinvesteringen, klimaatverbeteringen, groen dit groen dat etc. dat we komende winter tegen een gastekort aan lopen. En dat we waarschijnlijk de hoofdprijs moeten gaan betalen op de internationale markt (bovenop de hoofdprijs van vandaag: 4 x zo duur als vorig jaar), omdat het meeste aan Azie wordt verkocht. De reden? Je verwacht het niet.... trommelgeroffel.... Het teruggelopen aardgasaanbod uit Groningen. Jawel. Dat had nou *niemand* kunnen zien aankomen. Echt flabbergasted zijn we. Hoe kan dat nou toch? Je zou toch in de veronderstelling zijn dat alles goed komt als je ruckzichtloss de gaskraan zsm dichtdraait vanwege politiek gewin, zonder dat je een rendabel en werkend alternatief hebt. Dan verwacht je toch dat alles goed gaat... Stumperts. Naja wij betalen de rekening wel weer, en wij stemmen ze volgende keer gewoon weer de tweede kamer in, toch?

peterdh | 04-08-21 | 16:34 | 4

Met de wijsheid van nu... koe in de kont... de wereld verandert...Bingo!

funda | 04-08-21 | 16:40

Gasvelden gaan dicht voor ons , natuurlijk niet voor de export van gas.

Banenenrepubliek | 04-08-21 | 18:38

@UpdateAvailable | 04-08-21 | 16:40:
Toen het aardgas landelijk werd uitgerold, werden de kolenmijnen onder water gezet zodat ze nooit meer gebruikt konden worden. Dit werd mij op de lagere school verteld. Dus wat u vertelt klinkt wel geloofwaardig. Rare mensen, die Nederlanders.

Nivelleermarionet | 04-08-21 | 22:03
▼ 1 antwoord verborgen

En dat x 10 dan zijn we er nog niet.

Uw Verzekeringsadvis | 04-08-21 | 17:35

@Kapitein Sjaak Mus,
Ik zeg onthoofden die molens,zie je vaak in het landschap staan.
Oude onderkanten van oude molens.

De Profundus | 04-08-21 | 19:09

Als ik dat soort plaatjes zie, moet ik altijd denken aan Toonders verhaal "de windhandel". Daarin wordt lucht in zakken verkocht, en degene die zo'n zak opent krijgt dan een tijdje het beeld van zijn wensdromen te zien.

Als de oliemagnaat Poene Beurskraker (een kikker, soort voorloper van Amos Steinhacker) zo'n zak opent, verschijnt er voor hem dan ook een landschap tot aan de horizon helemaal vol met boortorens. Een satire op die verderfelijke oliemagnaten die het landschap met hun installaties verzieken. Maar die landschappen met die windmolens zien er in feite precies zo weerzinwekkend uit, maar worden door de groene meute net zo aanbeden als de boortorens door Poene.

Argyronauta | 04-08-21 | 19:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Nu zijn jullie nog kalknagels, haaruitval en draadneuzigheid vergeten.

funda | 04-08-21 | 16:31

Die bolle in Brussel kan en weet toch alles beter? Is die niet handig met stroom?
(Of is dat alleen de vluchtelingenstroom?)

TinusVlugOpDeKut | 04-08-21 | 16:31 | 3

Die bolle in brussel zit vanavond weer lekker aan een dinertje te klingen met zn maatjes.

bowlfabriek | 04-08-21 | 16:34

Daar is ie ook niet handig in. Zijn beleid is daar: hoogspanning aansluiten op de haardroger terwijl je in een bad zout water zit....

peterdh | 04-08-21 | 16:36

@bowlfabriek | 04-08-21 | 16:34: De bolle ophijsen in zo'n mast van 200 meter, en dan langzaam laten zakken waardoor zijn kinetische energie vrijkomt. Wel een buttplug tegen de uitstoot.

funda | 04-08-21 | 16:50

Nu kunnen ze de electriciëns wel weer de schuld geven maar ze vergeten dat 't de afgelopen dagen amper waait. Met windkracht 0 of 1 staan die molens de laatste week(althans hier in de buurt) continue stil. Wát een rendement zeg.

pa_niek | 04-08-21 | 16:29 | 2

Die dingen hebben sowieso geen rendement..

All_Anonymous | 04-08-21 | 16:32

Hetgeen mij nog het meest bevreemdt is de aanname dat het goed zou zijn om de klimaatverandering tegen te gaan. Er is een aanzienlijke hoeveelheid onderzoek aanwezig dat laat zien dat de windmolens tot lokale weersveranderingen leiden. Een ieder met een middelbare school opleiding kent de Wet op behoud van energie. De energie die uit de luchtbeweging gehaald wordt, wordt omgezet in elektrische energie en wrijving. Dit moet dus wel zijn weerslag hebben en dat blijkt dus ook zo te zijn.
Ook worden er aan de lopende band hoogbouw opgeleverd. Ook deze objecten hebben invloed op de luchtstroming en de hoeveelheid zonne-instraling. Ook deze factor wordt buiten beschouwing gelaten.
Door op grote schaal windmolens en hoogbouw neer te zetten, zonder de lokale gevolgen in kaart te brengen, is het dus zonneklaar dat er op grotere schaal opeens effecten zichtbaar worden die als klimaatverandering verkocht kunnen worden, maar feitelijk alleen voortkomen aan de "oplossing" van het probleem.

Frau Merkel | 04-08-21 | 16:29 | 5
-weggejorist-
Lpkbouter | 04-08-21 | 19:10

@Lpkbouter | 04-08-21 | 19:10: Is er wel, maar zelfs onderzoeken vanuit de EU geven aan dat de klimaatverandering op een schaal van 1000 jaar pas voor daadwerkelijke problemen kan zorgen.
De zeespiegel is de afgelopen ~20 jaar geen fluit gestegen, 23cm sinds 1900 en de stijging lijkt tot stilstand te zijn gekomen.
De klimaatgekte draait om geld, niets meer niets minder. Elke klimaat 'activist' is dat voor eigen gewin. Egoistisch en hypocriet.

Shadowzz | 04-08-21 | 21:08

Inderdaad, er zijn prima onderzochte en gedocumenteerde gevallen in Californië en Spanje bekend waarbij de neerslag in het schaduwgebied van het windmolenpark minder werd. Ik breng dit punt ook wel eens op in discussies maar er wordt veelal lacherig en minachting op gereageerd. Maar wat als we het windsysteem op de grond op zo'n mate beïnvloeden, en daarmee de hogere luchtlagen en de straalstroom, dat we daarmee een grotere bijdrage leveren aan de klimaatverandering dan met de altijd aangedragen oorzaken...? Zou toch best bizar zijn. En dat allemaal voor het verdienmodel van 'groen' van een paar linkse rakkers in de politiek en hun vriendjes.

oh no | 05-08-21 | 07:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Gek is dat.
Na al die jaren waarin de kinderen zijn gestimuleerd om studies te doen als vrijetijdsmanagement, gender studies of feministische filosofie zijn er geen mensen meer die iets an techniek snappen. Gut hoe kan dat nou?

Kapitein Sjaak Mus | 04-08-21 | 16:27 | 1

Hoe meer de culturele verschillen tussen de sexes onderdrukt worden, hoe sterker de biologische verschillen zich manifesteren.

Frau Merkel | 04-08-21 | 19:35

je hebt ook windmolens die draaien en net als of doen... maar helemaal niet aangesloten worden ivm ontbrekende infra....

MeneerGuggenheimer | 04-08-21 | 16:26

Koude, bewolkte winterdag met geen wind en geen zon. Kernenergie is vies en moet afgebouwd worden. Kolencentrales worden gesloten. NL gas wordt nauwelijks meer bovengehaald. Volledig afhankelijk van niet-EU-landen voor gas die ad random daarmee kunnen stoppen. Stroomverbruik wordt groter en groter (elektrische auto's, warmtepomp die als een gek staat te loeien). Niemand kan me echt goed uitleggen hoe we zo'n situaties in de winter structureel moeten ondervangen. Behalve dan het bijbouwen van heel veel kerncentrales natuurlijk. Het lijkt wel alsof we onszelf expres in de voet aan het schieten zijn. Of ik mis natuurlijk iets hier natuurlijk.

JohnLocke | 04-08-21 | 16:24 | 4

Nee we moeten weer wolven en beren gaan schieten. Kunnen we lekkere warme vellen aan.

D-Fens_1963 | 04-08-21 | 17:51

Je mist helemaal niets. Dit is wat er in dit bananeland staat te gebeuren. En het is dichterbij dan je zou vermoeden. Als Duitsland ploft (die zijn nog 10 x dommer dan hier m.b.t. windmolens en zonnepanelen) dan gaan hier ook de dominostenen vallen. Ik zou je adviseren om thuis lekker een benzinegeneratortje in de schuur op reserve te houden....

Norman N. Warden | 04-08-21 | 18:04

@2voor12 | 04-08-21 | 16:28: inderdaad, de beste wake up call zou eens een grote black out zijn die over meerdere landen strekt. Bet zoals ze ook wel eens hebben in de VS en Canada. Dan schrikken een boel mensen toch wel dat ze echt niets meer kunnen doen.

oh no | 05-08-21 | 07:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kom daar dagelijks. Niets lelijker dan de werkende / andere windmolens, dus gewoon aanharken die ding0n.

Rest In Privacy | 04-08-21 | 16:22
-weggejorist-
el burro | 04-08-21 | 16:20 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Als je er krachtige dieselmotoren onder monteert, dan willen die krengen wel draaien, moet jij opletten.

Prinsemarij | 04-08-21 | 16:18 | 2

Ja, of electro motoren. Dan krijg je een fris windje op een koele dag, leuk om te vliegeren.

Peter-Rissing | 04-08-21 | 16:44

Het lijkt wel alsof je het voor de grap bedoeld, maar in werkelijkheid heb je eigenlijk nog gelijk ook.
Windmolens mogen niet te lang stil staan, zolang ze nog niet zijn aangesloten op het infra netwerk moeten ze draaiend gehouden worden. En dat gebeurt -inderdaad- met dieselmotoren, ze zetten er namelijk een aggregaat ernaast.

N3uk33nd | 04-08-21 | 19:48

Keurig, GS, Nieuwleusen correct gespeld en niet zoals doorgaans in de media 'Nieuwleusden' genoemd.

entwederoder | 04-08-21 | 16:17 | 1

Maar ligt het in Limburg, net als Helmond?

2voor12 | 04-08-21 | 16:24

Dat krijg je ervan als je de administratie niet op orde hebt. Een algemeen verschijnsel.

aflaatverkoper | 04-08-21 | 16:15

Windmolens die niet werken zijn het milieuvriendelijkst. Die maken geen lawaai, slaan geen vogels dood en veroorzaken geen stress. Je moet ze alleen niet willen repareren, want dat kost een heleboel energie, levert beslist stress op en zorgt er alleen maar voor dat de molens minder milieuvriendelijk worden. Dus eigenlijk moeten we heel Nederland volplempen met defecte windmolens. Daar is het milieu het meest mee geholpen. Nu nog allemaal blind worden.

Albert61 | 04-08-21 | 16:14 | 2

Je hebt altijd nog de blinde vink die er tegenaan vliegt.

Toverkol | 04-08-21 | 19:31

Dat blind moeten worden is eigenlijk wel nodig als die krengen overal staan. Het grensgebied van Oostenrijk en Hongarije (als je de snelweg vanuit Wenen neemt) staat volledig vol met windmolens, wat een verkrachting van het landschap is dat zeg!

oh no | 05-08-21 | 08:05

ik vind windmolens zo Anno 1465.
Waarom niet 10.000 ezeltjes rondjes laten lopen met zo'n as met tandwielen?

King of the Oneliner | 04-08-21 | 16:14 | 1

Veel peop, uitstoot enzo

Rest In Privacy | 04-08-21 | 16:23

Mooi. Fijn om te horen dat het leven van een zooi vogels bespaard blijft.

halfvolle glas | 04-08-21 | 16:11 | 3

Totdat ze op je auto poepen natuurlijk.

funda | 04-08-21 | 16:34

Nu nog alle katten vermoorden.

Toverkol | 04-08-21 | 19:59

Lachen, al die rechtsgekkies die liever Moskeeën sponsoren dmv olie dan energie in eigen land op willen wekken.

* Il Principe * | 04-08-21 | 16:11 | 11

Verdiep je ook eens in de regionale corrupte cda/vvd-ers die datacenters er doorheen drukken.

* Il Principe * | 04-08-21 | 16:30

@ Roos dus

* Il Principe * | 04-08-21 | 16:33

Rechtsgekkies hebben voor energieopwekking liever een paar kerncentrales dan dat we het hele land volplempen met die stupide kutmolens, die zonder goede backup nooit een betrouwbare energiebron zullen vormen.

Argyronauta | 04-08-21 | 16:59
▼ 8 antwoorden verborgen

Als je die foto zo ziet valt het allemaal best mee met die vervuiling.

En die klachten zijn vaak psychisch, mensen willen die windmolens niet in de buurt dus gaan ze zich er over opwinden en aan ergeren als ze er staan met allerlei gezondheidsklachten tot gevolg.

Capt. Iglo | 04-08-21 | 16:10 | 4

Het ziet er verschrikkelijk vervuilend uit. En psychische klachten zijn gewoon ernstig. Dit gebagatelliseer, daar krijg ik accuut koppijn van.

ChalinaRosa | 04-08-21 | 16:55

Mooi, bij jou mogen ze dus wel in de achtertuin.
Fijn luisteren naar het gezoem en gezwiep, de schaduw die elke keer langskomt, heerlijk.

Dezenaamhier | 04-08-21 | 20:29

@EEnzame SchizofrEEN | 04-08-21 | 16:18: Het leuke van dat gezeik over die windmolens als horizon vervuiling is... ga een paar 100 jaar terug in de tijd en er zijn genoeg antieke reaguursels op papier te vinden waar men ook liep te zeiken over de horizonvervuiling van windmolens. Nu is het cultureel erfgoed en vinden we dat allemaal bij Nederland passen.
Voor de energieopwekking zijn ze wel redelijk waardeloos, leuk voor er bij maar te onbetrouwbaar.

Shadowzz | 04-08-21 | 21:11
▼ 1 antwoord verborgen

Maar goed, over tien jaar weten we waar we het voor doen: geen bosbranden en overstromingen meer.

Toch?

Papa Jones | 04-08-21 | 16:10

Ik zal het nog één keer uitleggen jongens, we doen dit met zijn allen voor het klimaat. Als straks al die kudt bomen zijn gekapt en opgestookt, de complete Noordzee en alle weilanden volstaan met windmolens en zonnepanelen, wij allemaal gedwongen van het gas af zijn en aan de warmtepomp en iedereen electrisch rijdt, dan wacht ons het ware paradijs. De zeespiegel stopt met stijgen, het poolijs groeit spontaan weer aan. En wij hebben weer hetzelfde voorspelbare kudtweer als vroeger.
Mooi vooruitzicht toch...?

Mark zit te Dutten | 04-08-21 | 16:08 | 4

@Papa Jones | 04-08-21 | 16:17: Ik denk dat Mark 'n beetje sarcastisch was.

TRUMP | 04-08-21 | 16:35

Ergens snap ik de angst wel. Als de ijskappen smelten hebben we in eerste instantie wel een behoorlijk probleem. Als die golfstroom er mee ophoudt, gaat het hier in Noord West Europa eerst een heel stuk kouder worden. De zee en oceanen houden het hier behagelijk, hoeveel we ook zeiken over het weer.
De kans is best reëel dat El Ninõ er mee ophoudt en dan kunnen we daadwerkelijk bijna het hele jaar schaatsend naar werk.

Shadowzz | 04-08-21 | 21:14

@Shadowzz | 04-08-21 | 21:14:
Ik had begrepen dat El Ninõ een cyclus heeft waarbij hij ons periodiek lastigvalt. Wat daarvan waar is, weet ik niet.

Nivelleermarionet | 04-08-21 | 22:15
▼ 1 antwoord verborgen

Er is 30 juni jl. een uitspraak geweest van de Raad van State: 'Eu­ro­pees recht dwingt tot mi­li­eu­be­oor­de­ling voor wind­tur­bi­nen­or­men'
'Voor de algemene normen voor geluid, slagschaduw en veiligheid die in Nederland gelden voor de bouw en het gebruik van windturbines moet op grond van het Europese recht een beoordeling worden gemaakt van de gevolgen voor het milieu. De regering zal nu zo’n milieubeoordeling moeten maken. Tot die tijd mogen deze algemene normen in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling niet worden gebruikt voor windturbineparken. Dit volgt uit een tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (30 juni 2021). De uitspraak gaat concreet over het bestemmingsplan ‘Windpark Delfzijl Uitbreiding 2020’ en de omgevingsvergunning voor de bouw van zestien windturbines in Delfzijl. Deze uitspraak heeft ook gevolgen voor vergelijkbare ruimtelijke besluiten voor windturbineparken in Nederland.' (Raad van State)

grietmetgroenefiets | 04-08-21 | 16:07 | 4

Joh, het RIVM heeft vast nog wel een paar obscure geheime meetmethoden achter de hand om deze uitspraak ten gunste van de windmolenlobby te beslechten.

normanius | 04-08-21 | 16:13

@normanius | 04-08-21 | 16:13: "En daar hebben we dan ook een model bij. En als u even kijkt naar het plaatje, dan ziet u de beoogde groene zone, waarbij dan als u kijkt naar de rode lijn, het een positief resultaat lijkt op te leveren, maar wel in ogenschouw met de zwarte lijn, die, zoals u wel ziet, de blauwe doorkruist en daarmee lijkt toe te nemen."

IndoorexpaT | 04-08-21 | 16:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, politici van klimaatpartijen kunnen nu selfies plaatsen van hun voldane deugtronies, met op de achtergrond hun totempalen. Vervolgens stappen ze in hun gesubsidieerde “groene” waggie en laten ze de provincie met hun progressieve shit: kapotte boerenstand, 400 fonkelnieuwe tandartsen per week en een verwoest landschap met zonneparken en subsidieslurpende vertilatoren.

erkomenanderetijden | 04-08-21 | 16:05

nimby en dan vooral bij GroenLinks. Frans Timmermans wil er meer vanuit greendiel en de nukubu krijgt er gezondheidsklachten van. tot zover de stakeholderanalyse. wie krijgt er zijn zin doorgedrukt place your bets rien ne va plus

HetOorAakel | 04-08-21 | 16:04

Met je reet diep in je kont zitten. Leg eens uit Mosterd.

Dubbelepunthoofd | 04-08-21 | 15:59

Windmolens lelijk? Heb je jezelf wel eens bekeken? Windmolens kunnen ook heel mooi zijn.

Rest In Privacy | 04-08-21 | 15:56 | 2

Maar, zijn ze ook divers kwa kleur?

Rest In Privacy | 04-08-21 | 15:58

Die oude houten dingen bedoel je?

kloopindeslootjijook | 04-08-21 | 18:03

Als regelmatig bezoeker van het strand Wijk aan Zee, Heemskerk en Castricum zie je op zee 32 gigantische windmolens staan. Zelden heb ik er meer dan 10 geteld die daadwerkelijk draaien.

nednied | 04-08-21 | 15:56 | 2

Logisch; als ze ze allemaal aan zouden zetten, dan zouden die dingen je van het strand af blazen.

Rest In Privacy | 04-08-21 | 16:00

Je moet er eens op gaan letten. Staat er ergens een groepje windmolens. Staat er geheid altijd wel 1 van stil.

Viperke | 04-08-21 | 15:54 | 3

Lijkt de plantsoenendienst wel.

Rest In Privacy | 04-08-21 | 15:57

Klopt, er staan er hier drie (regelmatig stil). 1km verderop stroomt een rivier met tig waterkrachtcentrales, nog gebouwd door krijgsgevangenen in WOII. Die leveren zoveel stroom dat die windmolens er echt alleen staan omdat de gemeente er geld voor krijgt.

bergsbeklimmer | 04-08-21 | 16:09

Die zal dan wel ziek zijn.

Groene_pixel_man | 04-08-21 | 19:26

Je moet dat blauwachtig grijze draadje ook nooit verwarren met dat grijsachtig blauwe draadje.

Schoorsteenveger | 04-08-21 | 15:52 | 2

Bakema Bakema ben je er nog Bakema?

Niet_Van_Hier | 04-08-21 | 16:11

Wanneer die dingen gaan draaien? Nou, als de datacenter er staat, natuurlijk! ;)

Rest In Privacy | 04-08-21 | 15:52

Deze zijn 200 meter.
In Culemborg komen turbines van 370 meter, bijna 2x zo hoog!!

Daartegen is een petitie gestart, die je nog kunt ondertekenen om de mensen daar een hart onder de riem te steken.

Misschien wil iemand het linkje toevoegen?

Roos | 04-08-21 | 15:50 | 6

@Roos | 04-08-21 | 15:50: Misschien ook even Weltschmerz kijken: Windmolens zijn te stoppen! Gesprek van Peter Crok met Peter de Lange.

grietmetgroenefiets | 04-08-21 | 15:59

@grietmetgroenefiets, kende ik nog niet!
Ik was er achter gekomen doordat ik het onlangs op tv zag:

Opstandelingen S3 - Aflevering 5: Hoog spel in Culemborg

Ook heel interessant!

Roos | 04-08-21 | 16:06
▼ 3 antwoorden verborgen

De stress, hartziekten, vaatziekten, slaapstoornissen, aderverkalking, hartinfarcten, herseninfarcten, oorsuizen, hoofdpijnklachten, misselijkheid, slaapproblemen, hartritmestoornissen en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen zullen ze dan toch echt aan zichzelf te danken hebben. Immers de inwoners hebben zelf geld geleend aan dit project.

BrutusBosch | 04-08-21 | 15:48 | 1

Maar hoe zit het met de genoemde klachten bij de in het wild levende dieren, zoals de pieren, de vogels, de egels, de wolven, de konijnen, de herten, etc. Is daar al eens onderzoek naar gedaan. En naar hoe dieren in zee?

Rest In Privacy | 04-08-21 | 15:56

Rond Amsterdam protesteren ze tenminste nog tegen de windmolens. Rond Zwolle leggen ze zelf aan. Soms ben ik blij dat ik daar weg ben.

grietmetgroenefiets | 04-08-21 | 15:46 | 1

Stomme NIMBY yuppies op Ijburg. "Ja we zijn WEL voorstander van energietransitie, maar NIET op DEZE manier". Moet je ze horen huilen en klagen in de pers ("mijn huis wordt minder waard !") Stomme egoisten. Ze moesten juist heel Ijburg volzetten met die wapperwiel windmolen dingesen. Speciaal voor hun.

Asteroid-B612 | 04-08-21 | 15:54

Ik snap niet dat er geen (bestuur) mensen zijn die deze monsters tegen kunnen houden. Wordt er dan over iedereen heen gewalst?? Ja kennelijk wel … ik zou de politiek in moeten gaan, maar ben er niet geduldig genoeg voor.

Piet_Derksen | 04-08-21 | 15:46 | 5

@vluchtelingallergie | 04-08-21 | 16:06: Dat is van 2020. Op 30 juni 2021 is er een uitspraak geweest van de Raad van State die hem wat meer wapens in handen geeft, zie mijn post van 16:07.

grietmetgroenefiets | 04-08-21 | 16:15

@ roos het leven van een beschermde vogel telt dan ook niet meer helaas …

Piet_Derksen | 04-08-21 | 16:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar als we heel Nederland vol zetten met windmolens voorkomen we wel mooi overstromingen zoals in Limburg vorige maand. Dan hoeven we de dijken niet meer te verhogen.

McStuiver | 04-08-21 | 15:45 | 1

Precies, dan waaien we de zee gewoon terug de zee in.

Shadowzz | 04-08-21 | 21:17

Nou dan haal je ze toch weer weg? Maar dat zal wel weer te simpel gedacht zijn...

Do-na-zi | 04-08-21 | 15:43 | 1

Hebben ze bij Zeewolde langs de A27 gedaan. Zes molens stonden er ca vijf jaar. Dus nog lang niet afgeschreven. Worden nu vervangen door grotere molens. Alleen voor de subsidie.

Leffe Blonde | 04-08-21 | 16:14
-weggejorist-
Rest In Privacy | 04-08-21 | 15:41 | 1

En dat allemaal om een paar Nederlandse en Europese egootjes te strelen.

rman | 04-08-21 | 15:41

Ronald Plasterk stelde in één van zijn colomn's dat Nederland in een industrieel landschap verandert als het land wordt vol gezet met windturbines en zonneweiden. Als die nier meer gebruikt worden voor energie-opwekking zal het ooit tot industrieel erfgoed worden verklaard.

AndreP | 04-08-21 | 15:38 | 6

@EEnzame SchizofrEEN | 04-08-21 | 16:02: Dat niemand van die geitenwollensokken vegans daar over nagedacht hebben, wieken van aluminium kunnen gewoon weer omgesmolten worden en op nieuw gegoten. Ja ze zijn dan kleiner en minder efficient, maar proberen we hier de planeet te redden of je portemonee te vullen?

ReyNemaattori | 04-08-21 | 16:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat vinden Frans Timmermans en Diederik Samson hiervan?

thanseeuwen | 04-08-21 | 15:38 | 1

Die vinden dat ze wel meer provisie kunnen krijgen voor 'al' hun werk.

EEnzame SchizofrEEN | 04-08-21 | 16:02

Op het IJselmeer staat ook meer dan de helft van de molens stil.

fishman | 04-08-21 | 15:37

Er is geen land ter wereld waar men zulke idioot hoge klimaatpalen toestaat.

wapster | 04-08-21 | 15:36 | 3

Rijd eens van Groningen tot aan de apenrots van Gibraltar en roep dan nog eens.

miko | 04-08-21 | 15:38

ooit in Duitsland geweest?

horsteknots | 04-08-21 | 15:40

Er staan er inmiddels 5.000 in de Noordzee e.o.

Toverkol | 04-08-21 | 20:04

Leuke manier om het door te drukken. Je laat de bevolking investeren en daarbij liggen de risico's bij de burgers, niet bij de gemeente. 450k verdeeld over 285 investeerders, is gemiddeld bijna E1.600 per kop. Dat gaat met een bijstandsuitkering niet lukken en met een gezin ook amper. Degenen die profiteren wonen waarschijnlijk niet bij de molens in de buurt.
Los van dit akkefietje, er is niet genoeg materiaal op aarde om dit hele circus daadwerkelijk te bouwen. Beperk de bevolkingsgroei. De rest is geen oplossing.

Frau Merkel | 04-08-21 | 15:36

Niet zo vreemd hoor het stroomnet zit vol.

de uitbater | 04-08-21 | 15:33

"Nou moet je even heel goed luisteren, Bakema. Het ene draadje is grijsachtig blauw, en het andere draadje is blauwachtig grijs..."
/watch?v=i_17hnoa7Jw

J.P.Drapeau | 04-08-21 | 15:33 | 3

Klassiekertje

DommeNeger | 04-08-21 | 15:36

‘Bakema, tikt’ie nog?’

Wijze uit het Oosten | 04-08-21 | 16:29

Het gaat toch om de subsidie, niet om de functie of het nut van die palen?

Zoelense Hobbyboer | 04-08-21 | 15:33

windmolens lopen op subsidie

Justice4Anne | 04-08-21 | 15:32 | 1

Volgens Mark Rutte, even geleden.

Nichtsneues | 04-08-21 | 15:56

ik ben voor die spaanse ridder.

newray | 04-08-21 | 15:32

Het is toch eigenlijk verbijsterend dat de mensheid het honderdduizenden jaren overleefd heeft met al die hypergevoeligheden voor stress, ziekten, infarcten, stoornissen, suizen, klachten, problemen en andere -heden.

Reaguurdeskundige | 04-08-21 | 15:31

Werkloze reaguurders, zonder erewoord zult ge van me geloven dat ik deze tegel, als kind van mijn inzicht, graag had gemaakt tot het mooiste, fierste en verstandigste dat men zich denken kan. Maar de natuurwet die zegt dat alles zijns gelijke voortbrengt kon ik niet breken.

D-Fens_1963 | 04-08-21 | 15:31 | 1

yeah, whatever, guy.

Asteroid-B612 | 04-08-21 | 17:01

En mocht er iemand gevonden worden die de 'draadjes' wel kan aansluiten, worden ze nog steeds afgeschakeld omdat het stroomnet vol zit.
Maar de wethouder vergroening van Nieuwleusen kan zichzelf met deze molens weer een veer in de bolle reedt steken en heeft Nieuwleusen toch maar mooi "op de kaart gezet" dus deze krijgt ook de zichtbaarheid-voor-Nieuwleusen bonus uitgekeerd.

JanVergoor | 04-08-21 | 15:30

Who is John Galt?

Muxje | 04-08-21 | 15:30

Zal ik het dan maar verklappen aan de windmolenbouwer.
De tweekleurige geelgroene draad is de aarde, bruin is plus en blauw is min.

Osdorpertje | 04-08-21 | 15:29 | 12

Vergeet je de zwarte draad niet voor de aan/uit schakelaar?

Dezenaamhier | 04-08-21 | 17:22

Er ontstond kortsluiting in de groene commissie, waarin enkele bruine leden rood aanliepen, toen een inclusief besluit moest worden genomen over, of de zwarte schakeldraad blank gestript mocht worden, waarna de doorstroom stagneerde.

Milton_Styx | 04-08-21 | 19:01
▼ 9 antwoorden verborgen

Ja maar de verhakselde vogels zullen je eeuwig dankbaar zijn voor de mooie groene stroom die voornamelijk op subsidie draait.

Ceristimo | 04-08-21 | 15:29 | 5

U waait nogal met de wind mee. Als ik u was zou ik de katten gaan verbiden, want daar komen tig keer meer vogels om t leven dan door de windmolen.

Toverkol | 04-08-21 | 20:07

@Toverkol | 04-08-21 | 20:07: de meeste dooie vogels liggen op wegen. Van die mensen die niet remmen voor een eend maar wel liggen janken omdat een kat eens per jaar een mus vangt.

Spekjehersendood | 04-08-21 | 20:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel veel van die windmolens staan er dankzij subsidie maar zijn nergens op aangesloten.
Langs de A4 bij Leiden staan er ook twee te nietsen.

Rest In Privacy | 04-08-21 | 15:29

Kan een windmolen in de biomassacentrale?

Toetsenbordcomplex | 04-08-21 | 15:29 | 2

Nee, sterker nog die troep kan de natuur zelfs niet afbreken.

de uitbater | 04-08-21 | 15:31

@de uitbater | 04-08-21 | 15:31: inderdaad, wieken die niet meer naar behoren werken worden begraven, en later zien we wel.
Miljeuuuu….

J-van-de-Bontekoe | 04-08-21 | 15:56

Niet zo sip mensen, elk nadeel hep ze voordeel.
Zolang die dingen niet draaien kunnen ze ook geen vogels schredden.

normanius | 04-08-21 | 15:29

Omzagen die hap! Hoppa. Zal nu wel een ban krijgen. Who cares?

F1802 | 04-08-21 | 15:26

Tijd om te gaan zagen.....

Pierre Lebon | 04-08-21 | 15:26 | 1

Er moeten een paar mooie half-pipes in zitten. Balkenende had er met zijn skateboard wel raad mee geweten.

Frau Merkel | 04-08-21 | 15:37

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland