Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ombudsman steunt bindend correctief referendum

Ronald van Raak werft goeie bondgenoot

Dan nu in tijden van voetbal, tropische weerberichten en de relatiestatus van Marco & Leontien toch even een kleine verdiepingsslag. Ronald van Raak is weliswaar geen Kamerlid meer, maar hij blijft bikkelen voor het bindend correctief referendum. En in EenVandaag zien we  - behalve beelden uit de tijd dat Jan Roos nog niet met z'n veel te dikke kop te dicht op een camera aan onduidelijke dingen uit vreemde verpakkingen moest likken om in zijn dagelijks bier te kunnen voorzien - dat hij in Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen iemand gevonden heeft die zijn rapporten wilde lezen, én instemmend reageert: "De burger heeft recht op wetten die werken en redelijk zijn. Dan moet de burger af en toe ook in de gelegenheid zijn om aan te geven of iets werkt, of niet. Dat is beter dan slechts eens in de 4 jaar stemmen." Ja. Want in het Torentje, het Catshuis en de achterkamers van de formatie lijken ze het te zijn vergeten, maar: de kiezer is er ook nog. Maar die wil pertinent andere dingen dan de politiek. Dus de politiek zal niet heel veel haast hebben om een nieuwe referendumwet aan te nemen. Joehoe Mariëtte Hamer. Nodig na al die lobbyclubs, klimaatjengels en Postcodeloterij-spammers ook de Ombudsman eens uit, om zijn rapport over het referendum te lezen?

Social

Reaguursels

Inloggen

Het ging net zo lekker, de burger monddood gemaakt middels allerlei 'akkoorden'.

Harry.Langezwaal | 20-06-21 | 17:46

nobody gives a fuck about the Ombudsman.....

grapjasz | 19-06-21 | 21:48
-weggejorist-
goettel | 19-06-21 | 21:12

Leuk zo'n bindend correctief referendum, maar '66 heeft al een voorschotje genomen, en verklaard bij voorbaat bepaalde zaken niet-referendabel. Tot grote verbazing van iedereen gaat het hier om stokpaardjes van '66.
Dus we krijgen dadelijk een bindend correctief referendum, dat overal voor gebruikt mag worden behalve wetten aangaande: EU ('66), belastingvoordeeltjes voor multinational (VVD), milieu (GL), belastingwetgeving/sociale zaken (PvdA), buitengewoon onderwijs (CDA), beschadigen van klokkenluiders (CDA), beschermen politici in geval van corruptie ('66/VVD/CDA/PvdA)

TheEgg | 19-06-21 | 21:09 | 2

En om het nog leuker te maken: Dankzij de ChristenUnie heeft dit referendum een uitkomstdrempel van 50%, wat dus inhoudt dat minstens 50% van het aantal stemmers van de laatste Tweede Kamerverkiezing voor de stelling van het referendum moet zijn. Dat is dus veel hoger geworden dan die 51% van 35% van het aantal stemmen geworden (17,4% dus). We zitten nu tegen dankzij het opkomstpercentage van de TK-2021 tegen een drempel aan van minimaal 41% van de stemmers die voor de stelling moet zijn. Als men echt tegen is in het verdeelde land (waarbij pak 'm beet 60% voor de referendum stelling is), dan zitten we tegen een totale opkomstpercentage van 41%/0,60= 68% aan wil een beetje referendum aangenomen worden.

Alexander des Burgus | 20-06-21 | 09:53

@Alexander des Burgus | 20-06-21 | 09:53: Dat zijn dan weer 68%/0,82= 83% van alle mensen die de moeite hebben genomen te gaan stemmen bij TK-2021

Alexander des Burgus | 20-06-21 | 09:55

In Nederland? Hahaha hahaha. Met deze politici??? Hahaha

Dirk III | 19-06-21 | 20:31
-weggejorist-
Surrogatio | 19-06-21 | 20:11

leuk dat afzeiken van Jan Roos

rechtsdwalendeautist | 19-06-21 | 19:52 | 2

De haat driehoek tussen @nostyle/Bertje(TPO), Malle matroos Jan Roos en Tjer Bedet is hilarisch om te zien. (s)links heeft niet zulke fascinerende haatverhoudingen. Zijn toch meer autoritair en centraal gericht. Als een extremer doet dan houdt de rest de bakkes op (s)links, bang als ze zijn om als ketter uitgemaakt te worden. Gelukkig is dat op rechts niet.

Graaf_van_Hogendorp | 19-06-21 | 20:09

Kom kom; straks als de grote reset een feit is en als het beter terug is opgebouwd, dan hoeven de burgers niet meer hun hoofd te pijnigen over politieke dingetjes en hoeven ze zich niet meer af te vragen op wie ze dit keer zullen stemmen, want dan zijn verkiezingen voorgoed afgeschaft. Dan is eindelijk het moment aangebroken dat de burgers blij zullen zijn.

Rest In Privacy | 19-06-21 | 19:51

En toch is de VVD telkens weer de grootste partij. Zo vreselijk vinden veel mensen het beleid kennelijk niet.

Lost een correctief referendum echt wat op? De coherentie is weg uit de samenleving, deze voorheen zo coherente christelijke samenleving. Sinds de jaren zestig wordt de samenleving meer en meer versplinterd. De doorgeschoten individualisering. Dat is de open wond van de Nederlandse 'samenleving'.

Een correctief referendum rijt de wond alleen maar meer en meer open. Het versterkt de haat. Tussen hoog- en laagopgeleid. Terwijl wat er nodig hebben, is dat de wond heelt. Hoe de wond te helen en mensen weer bij elkaar te brengen, uit alle lagen van de samenleving, in één gemeenschap, ik denk dat het vooral daarom moet gaan.

Rest In Privacy | 19-06-21 | 19:35

Wat ik vandaag al eerder zei; maak digitale participatie mogelijk, werkelijke democratie, lijkt me goed mogelijk tegenwoordig.

Neuth | 19-06-21 | 19:27 | 1

Nee joh, dat gaat veel te goed werken. Hou het volk dom en ongemotiveerd als je lekker je zalige gang wil gaan als elite.

mr_awesome | 19-06-21 | 19:35

Meneer de Ombudsman moet eens een keer opkomen voor dames die hun carriere als hoer vaarwel willen zeggen. Ik sprak eens een dame die een streep onder haar verleden wou zetten. Maar omdat ze 'wit' bij een hoerenkeet had gewerkt, stond dat vermeld in haar arbeidsverleden bij het UWV. Oftewel ze had twee jaar gewerkt bij 'huppeldepup vermaak BV'.
Ze moest bij de aanvraag voor een bijstandsuitkering uitleggen wat haar functie was bij 'huppeldepup vermaak BV'. Maar daar had ze geen zin aan. Schaamte. Dus verviel ze weer in een web van leugens om een uitkering te krijgen. Wat weer kan betekenen dat als die leugens ontdekt worden, de uitkering wordt teruggevorderd. Haar leven hiervoor bestond ook alleen maar uit leugens om maar niet te vertellen dat ze een hoer was.
Ik heb destijds (namens haar) een brief gestuurd naar de Ombudsman. Het antwoord was kort maar krachtig: zoek dat maar uit met het UWV.

Leptob | 19-06-21 | 19:21 | 19

@Leptob | 19-06-21 | 20:21:
Zelfstandigen zijn niet automatisch verzekerd tegen verlies van inkomen. Daar moet je zelf verzekering voor afsluiten. Ja dat kan ook bij UWV, maar is tiefusduur.
Wat ik al zei, verhaal roept veel vragen op. Maar goed, maakt niet uit.

All_yall | 19-06-21 | 20:28

@Deksmaat | 19-06-21 | 20:26:
Inschrijven werkzoekende is voorwaarde voor bijstand. Recht op WW of ZW is voorliggende voorziening (geen recht op bijstand). Dus denk dat ze daarom voor deze route hebben gekozen. Soort van eerste filtering.

All_yall | 19-06-21 | 20:30
▼ 16 antwoorden verborgen

De referendumwet die nu op tafel ligt is is een grap. De CU heeft hem op het laatste moment kunnen castreren met een uitkomstdrempel die praktisch onhaalbaar is. VVD en CDA blij, want dan verandert er niks, en Baudet e.a. gingen er maar in mee want dan komt dat correctieve referendum er tenminste.

Ik weet niet wat beter is: deze wet aannemen en hopen dat er in de toekomst een meerderheid is om de grondwet opnieuw te veranderen om de uitkomstcriteria bij te stellen, of de wet wegstemmen en wachten tot het parlement echt naar het volk wil luisteren en met een fatsoenlijke wet komt.

Battery!!! | 19-06-21 | 19:15 | 4

Klopt, een referendum is pas geldig als het aantal tegenstemmers minstens de helft van de opkomst is van de voorgaande Tweede-Kamerverkiezingen. Dus als je nu een referendum zou houden dan heb je meer dan 5 miljoen tegenstemmers nodig. Vakkundig sloopwerk van Segers cs.

Tashtego | 19-06-21 | 19:30
-weggejorist-
Surrogatio | 19-06-21 | 19:53

@Schilder58 | 19-06-21 | 19:29: Een burgerlobby dus? Klinkt als zaken zoals een burgerinitiatief en burgerparticipatie, dus dan zal het wel democratisch genoeg zijn.

Alexander des Burgus | 20-06-21 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

Mannen met ronde brillen, ik vertrouw ze niet.

Phreack | 19-06-21 | 19:11 | 2

Dat zei pol pot ook.

wijsvinger | 19-06-21 | 19:22

Sure, wedden dat de koning dat weer gaat tegenwerken. Die willen dat natuurlijk niet.

Henk de Vries2074 | 19-06-21 | 19:03 | 1
-weggejorist-
Surrogatio | 19-06-21 | 20:17

Hou maar op gaat nooit gebeuren of gaat over onnozele onderwerpen.

Koning BongoBongo | 19-06-21 | 19:02

Loze termen van holle vaten op zoek naar vaten gevuld met lonkend goud.... een beetje ombudsmannen wordt weggekocht opdat ze dan minder hard klinken.

Halal gehaktbal | 19-06-21 | 19:02

En de ombudsman, door wie gekozen? Dankuwel.

dathoujetoch | 19-06-21 | 19:00

Het is zo simpel.
Een referendum is onderwerp-gebonden; verkiezingen zijn partij- of kandidaat-gebonden. Aangezien een partij en een kandidaat over een grote hoeveelheid onderwerpen moeten beslissen kun je nooit verwachten dat hun kiezers het met AL die beslissingen eens zullen zijn. Bovendien wordt tijdens de formatie nog van alles uitgeruild, zodat het resultaat per onderwerp wel eens heel ver van de kiezer verwijderd kan zijn.
Heb je een combinatie van deze twee manieren om invloed uit te oefenen, dan kan zo'n perverse uitruil bij de formatie door de kiezer ontkracht worden.
Ik begrijp niet wat iemand daartegen kan hebben. Nou ja, typische machtspolitici zullen het niet op prijs stellen. Maar daar houden wij kiezers toch al niet van, is het niet? Daarom stemt niemand meer op Rutte. Oeps!

JvanDeventer | 19-06-21 | 18:58

Socialistisch populisme, niks meer, niks minder.
Wat als er een referendum komt over massamigratie?
Juist… dan is de SP niet thuis.
Soms lijkt GS ook steeds meer een socialistisch bolwerk te worden.
Een oorzaak waardoor ik mij minder thuisvoel op dit blogje.

Ruimedenker | 19-06-21 | 18:55 | 9

Okay, interessant. Socialisten onder reaguurders, ik zie ze weinig. Maar wellicht ben ik er blind voor. Of ben ik er zelf een.

The-loopy-cowboy | 19-06-21 | 19:30

@Nuuk | 19-06-21 | 19:29:
Dit document is mij bekend, uit de tijd dat SP nog sociaal nationalistisch was.
Dat kon natuurlijk niet, want teveel lijkend op het nationaal socialisme uit WOII, daar maak je geen vrienden mee, dus moest het meer naar Venezolaans, Koreaans model.
Een referendum is prima, maar uit de mond van een hardcore socialist klinkt het mij niet echt als muziek in de oren.

Ruimedenker | 19-06-21 | 19:38

@The-loopy-cowboy | 19-06-21 | 19:30:
Ga maar turven.
GS is geen guurrechts blog.
Ik heb ook PVV gestemd, maar puur om het islamkritische geluid, waarbij ik het zelfs niet altijd eens ben met de oplossingen die de PVV aandraagt.
Verder heb ik niet veel met het socialistisch programma waarmee PVV komt, maar voor lief neem vanwege het(enige echte) islamkritische geluid.
En Baudet een loser noemen is niet zozeer socialistisch, eerder de nuchtere waarheid.
Ofschoon en tikkie islamkritisch, toch gewoon een magklapperT waar ik niet op zit te wachten.

Ruimedenker | 19-06-21 | 19:47
▼ 6 antwoorden verborgen

Zelfs in Zwitserland valt de belastingwetgeving buiten het bereik van een referendum.

Kale von Doom5748 | 19-06-21 | 18:53

Ik was ook ooit voor een bindend referendum. Beetje inspraak, je stem laten horen, ja, dat leek me wel wat. Totdat een tijd geleden, een reaguurder hier opmerkte dat je moet uitkijken met wat je wenst. De bevolking is in rap tempo aan het veranderen. Het zou betekenen dat alle Nieuwe Nederlanders daarmee dus ook meedoen met referenda. Wetswijzigingen kunnen daardoor anders uitpakken dan wenselijk. Over hot items als immigratie zullen nooit referenda worden gehouden, bindend of niet.

Deksmaat | 19-06-21 | 18:51 | 10

Dat is wat het establishment wil, dat je bang wordt voor 'de wil van het volk'. Divide and conquer. Groepen in de samenleving tegen elkaar uitspelen.

Jij denkt: nou, laat het establishment het toch maar bepalen. En dat is het doel van het establishment. Als ze jouw tegel lezen: one down...

Rest In Privacy | 19-06-21 | 19:41

@Sitting_targets | 19-06-21 | 19:41:
En hoe lossen bindende referenda dat dan op? De kloof tussen groepen wordt daarmee toch alleen maar groter? Die immigratie gaat door hoor, op zeker. En in rap tempo. Hoe pakt dat nu uit? Gunstig? Dus hoe denk je dat het met bindende referenda gaat over pakweg 30 jaar? Nog gunstiger?

Deksmaat | 19-06-21 | 19:51
-weggejorist-
Surrogatio | 19-06-21 | 19:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Een ombudsman. Niets te vertellen, geen mandaat en ongekozen. Soort vakantieman

zuurtjeregen | 19-06-21 | 18:50

Dat zijn zogenaamde quality loops. Zie bedrijfskunde. Doe je wat je zegt en zeg je wat je doet. En verifieren maar. 1 maal per 4 jaar jaar, niet eens een quality loop is eigenlijk de hoogste vorm van debiliteit, en kan eigenlijk geen democratie worden genoemd, vooral niet met een totaal parlement wat zich gedraagt als een circus vol met gremlins (inclusief regering). Hopla, Hopla, roepen de gremlins.... en Peternip ziet zijn Hurricane vol met gaatjes worden geboord door circus Gremlins... Hij trekt zijn canopé naar achteren en schreeuwt: flikker op klootzakken, laat mijn vleugels met rust! De circusgremlins keken Peternip aan met hun vieze verwrongen lippen.... het boren stopte. Hun lippen begonnen gelijkenis te vertonen met krioelende wormen, hun koolzwarte ogen begonnen te gloeien en hun hoorntjes leken stoom uit te spuwen (herinneringen aan Sometime Never, 1948, Roald Dahl. Gelezen in de jaren 80).

nobodiesunmighty | 19-06-21 | 18:48 | 1

hahaha.. en dat zonder drugs....

nobodiesunmighty | 19-06-21 | 18:51

Burgers zijn allemaal egoïsten die alleen aan zichzelf denken. Gelukkig ziet de politiek het bredere plaatje.

Leptob | 19-06-21 | 18:47 | 4

Ja inderdaad. Jij maakt mij ook heel blij.

nobodiesunmighty | 19-06-21 | 18:50

Ja politici denken niet alleen aan zichzelf.... Omtzigt daargelaten.

Koning BongoBongo | 19-06-21 | 19:11

Daarom ben ik ook zo blij dat Mark en Hugo de kar trekken

thanseeuwen | 19-06-21 | 19:49
▼ 1 antwoord verborgen

Een ombudsman is een soort schaamlapje. Kan geen juridisch bindende beslissingen nemen. Adviseert wat. Schrijft eens een brief. Zegt "ja meneer, nee mevrouw, heel erg hoor". Soms een rapport. Overleg. Doet dan een plasje en gaat naar huis en de burger heeft er geen reet aan.

Een ombudsman is om de burger af te houden van een advocaat. En voor mensen die zich geen advocaat kunnen veroorloven is een ombudsman een soort bliksemafleider. "Nee komt u ons niet in elkaar slaan, ga maar naar loket ombudsman". En dan is de burger weer een paar jaar zoet totdat het heet van de situatie af is. "Stuur ze maar naar de ombusman, Mark, dat zal ze wel weer even zoethouden."

Beter dan naar de ombudsman ga je naar een psycholoog want die kan net zo veel voor je doen en is er beter op toegerust.

Knufter | 19-06-21 | 18:43 | 2

Moest erg lachen toen Rutte et al voorstelden om in het kader van de nieuwe bestuurscultuur een soort orgaan tussen de regering, de kamer en de burgers in te richten. Waarop de ombudsman er fijntjes op wees dat zoiets dus al bestaat... maar dat het breed genegeerd wordt in de politiek.

Muxje | 19-06-21 | 18:47

@Muxje | 19-06-21 | 18:47: Die ombudsman begint steeds mondiger te worden. Die wordt vast binnenkort vervangen door een marionet van Rutte, net zoals hij zelf op die positie terecht is gekomen.

Alexander des Burgus | 20-06-21 | 10:30

Weer zo'n loze huls, want gegarandeerd dat belangrijke zaken die er toe doen buiten het referendum vallen, zaken als Europa, immigratie, energietransitie, gekozen burgermeester etc.
waar U straks in een referendum over mag stemmen zijn totaal irrelevante zaken als de kleur van de nieuwe vuilnisbakken, waarbij de normen dusdanig hoog worden gelegd (3/4 opkomst met daarbij 2/3 voor of tegen) dat de mensen na twee referenda zoiets hebben van laat maar, het is toch nutteloos. Dan wordt geconstateerd dat referenda niet werken en schaft men het weer af bij " gebrek san interesse onder de bevolking".

me163komet | 19-06-21 | 18:37 | 1

Alles waar D66 voor is mag er niet in en dan zijn ze wellicht bereid om voor te stemmen ooit.

Roze_bril_drager | 19-06-21 | 18:43

Democraten vrezen democratie. De meerderheid zou maar eens wat willen dat de politieke elite niet zit zitten.

Dr.Platypus | 19-06-21 | 18:36 | 1

Is een aantal keren gebeurd, en prompt werd het raadgevend referendum afgeschaft. Je zal toch eens naar de burgers luisteren....

L.E. Raar | 19-06-21 | 18:51
-weggejorist-
Lochos | 19-06-21 | 18:31 | 1

Fijn dat we hier nog even een goed beeld van Jan Roos voorgeschoteld(pun) krijgen. De man plaagt zichzelf en iedereen die hem nog enigzins kwaliteiten toedichten.

Normpje | 19-06-21 | 18:29

Met de VVD en het CDA gaat dat niet gebeuren.
Die willen een regeerakkoord dat voor 4 jaar is dichtgemetseld en waar de burgers niks aan kunnen veranderen.
Europese grondwet? Is er ondanks het referendum toch gekomen als het Verdrag van Lissabon.
Oekraïne referendum? Daar heeft Rutte zijn reet mee afgeveegd. (wel eerst de nietjes er uit gehaald)

Osdorpertje | 19-06-21 | 18:27 | 5

@Roze_bril_drager | 19-06-21 | 18:34:
Zo'n beetje alles wat Joshua Livestro zei was een leugen. Heeft ie later ook gewoon toegegeven. Dat toen de mensen niet vatbaar waren voor argumenten is hij maar gekomen met dat hele Putin verhaal.

Osdorpertje | 19-06-21 | 19:38
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Leptob | 19-06-21 | 18:16 | 3

DDR666 in de komende regering en dan een wel werkende referendumwet verwachten?

Kun je rekenen?

Wijze uit het Oosten | 19-06-21 | 18:16 | 2

Als er genoeg mensen in dit land zijn die beroerd Nederlands spreken, moeilijk kunnen lezen en schrijven, om over begrijpend lezen maar te zwijgen. Het laatste is nu al een probleem voor veel politici.

Henkie | 19-06-21 | 18:25

Ik ken die serie geheugens niet.

TonAlias | 19-06-21 | 19:02

Ben er van overtuigd dat wij een referendumwet gaan krijgen. Het zal een referendumwet Lege Dozen zijn. Geef het nog 1 of 2 kabinetsperiodes.

All_yall | 19-06-21 | 18:15 | 2

Dat was de eerdere referendumwet ook; men ging er eigenlijk van uit dat alleen geaccepteerde grote organisaties uit het maatschappelijk middenveld in staat zouden zijn voldoende handtekeningen te verzamelen. Totdat GeenStijl een juridisch geitenpaadje vond waarmee ook online voor een referendum getekend kon worden. En ze wisten ook nog eens voldoende volk op de been te krijgen om die kiesdrempel te halen. Dat was dus niet de bedoeling.

Maar ze hebben hun les geleerd; de volgende referendumwet gaat net zo'n wassen neus worden als het experiment met de "gekozen burgemeester" wat een keuze bleek tussen een PvdA'er en een PvdA'er. In dit geval: heel veel handtekeningen te verzamelen, een fors hoge kiesdrempel, en onevenredig veel stemmen nodig om een wet te verwerpen. Zodat ze kunnen zeggen: "Zie je wel, de burger heeft geen interesse in referenda"

Muxje | 19-06-21 | 18:43

@Muxje | 19-06-21 | 18:43:
Straks komen de grote lijnen uit Brussel. Is nu al wel zo. Rutte is voor afschaffen vetorecht. Nahja, dan is Den Haag soort provinciehuis op anabolen. En dán mogen wij ons referendum houden. Over lieve kleinburgerlijke zaakjes die nog net te behappen zijn voor ons dom gepeupel, maar die gelukkig niet al te veel rimpelingen veroorzaken.
Dit is niet te winnen.

All_yall | 19-06-21 | 18:50

Rutte wil geen referendum, Kaag wil het zeker niet, CDA ook tegen, Segers de Christenmens tegen, Klaver is voor als iedereen zijn stem advies volgt anders tegen, Ploumen ja wat denk je... tegen natuurlijk. Dus het gaat niet gebeuren. Niet met "nieuw leiderschap", niet met links, niet met groen. En waarom niet? Omdat dan klimaat akkoord Parijs sneuvelt, gelukszoekers geen toegang meer hebben, de NPO wordt gesaneerd en gereorganiseerd, Gelauf kan optieven, Shula iets anders moet zoeken en heel cultureel Nederland plotseling zelf de broek moet ophouden omdat de subsidie pot niet meer wordt gevuld.... zoiets dus.

Blonde Nel | 19-06-21 | 18:13 | 5

Wat een heerlijkheid, geen geparachuteerde burgemeesters meer.

BrutusBosch | 19-06-21 | 18:34

@henkie, Macht

Rjb0301 | 19-06-21 | 18:37
▼ 2 antwoorden verborgen

De belangrijkste thema's voor het correctief referendum zijn de internationale verdragen.
En laat die nu net uitgesloten zijn.

Ben-Bataaf | 19-06-21 | 18:10 | 1

Rutte is druk doende om alle lastige dossiers te decentraliseren en de moeilijke keuzes bij de EU te leggen. Wat rest is .......

All_yall | 19-06-21 | 18:12

Van Zutphen is vooral bezig met zijn eigen PR. We hebben een TK. Als je uitkomsten van de stemmingen daar je niet aanstaan moet je op een andere partij stemmen. Referenda hebben allerlei ongewenste effecten. We hebben gewoon betere kamerleden nodig.

Vula | 19-06-21 | 18:09 | 2

Referenda werken mits de politiek goed communiceert en voorlichting geeft. Dat schort er aan. Ongewenste effecten is niks anders dan je zin niet krijgen vanuit je eigen politieke standpunt.

Tater salad | 19-06-21 | 18:12

De ombudsman doet voortreffelijk werk. Hij is absoluut onafhankelijk en past zijn rapporten niet aan om de politiek te plezieren. Ook als veteranenombudsman doet dit instituut voortreffelijk werk. Dus Vula als je niet weet waarover je praat hou dan je mond.

QPO69 | 20-06-21 | 13:20

Waar kan ik dat filmpje ergens zien zonder de kia reclame? Nu voor de 2de keer ben ik er wel klaar mee

salonsocialist | 19-06-21 | 18:08 | 2

Spuuglelijke auto's zijn het. Je zou geld moeten krijgen om die reclames te moeten kijken.

Bakkeleures | 19-06-21 | 20:05

Had ik ook een hele tijd. Niet te stoppen die reclame; tetterde overal dwars doorheen. Nu opeens niet meer. Geen idee waarom.

langelat | 20-06-21 | 12:54

En wil Thierry niet meehelpen, of is dat te veel werk voor onze rosé pimpelaar ?

oldandwise | 19-06-21 | 18:04 | 1

Die zal in iedere tegenwerking slechts zijn gelijk (das Kartel) bevestigd zien en daar dan een tweet aan wijden.

All_yall | 19-06-21 | 18:08

Mensen die nooit gelijk krijgen van overheid - dat zijn ze allemaal - daarvan gaat een 0,1% naar de ombudsman. Die schrijft rapport dat wordt door de overheid in de onderste kast gestopt en daarna gearchiveerd. Klaar.

Thoth | 19-06-21 | 18:03

Mariëtte Hamer zit in de zak van Kaag/Rutte dus die zal nevernooit Reinier van Zutphen
(mogen) uitnodigen om zijn visie te horen
Er zal eens iets nuttigs en inhoudelijks gemeld worden aan Hamer, wat zullen we nou krijgen zeg

Tobi | 19-06-21 | 18:03

Een ombudsman wordt NIET gekozen.... dus....

Nefret | 19-06-21 | 18:01 | 2

Hamer wel?

The_Paul | 19-06-21 | 18:39

W.A. van Oranje ook niet....... dus......

vliegende knorrepot | 19-06-21 | 19:11

Dat moet je niet willen, Zwitserse toestanden.
/S

BrutusBosch | 19-06-21 | 18:00 | 4

Stel je voor zeg. Echte inspraak!

Tietmier | 19-06-21 | 18:06

Tsja, dan zou dat bij een eventueel volgend referendum de vierde keer worden dat die Haagse kliek de uitslag terzijde moet schuiven en het volk schoffeert, al vinden ze het laatste nog het minste probleem.

me163komet | 19-06-21 | 18:42
▼ 1 antwoord verborgen

Wie betaald bepaald!

Schriever | 19-06-21 | 17:59 | 6

Als iemand betaald bepaald is dan is die iemand een sexwerker.

Bull-Sunnyboy | 19-06-21 | 18:13

Mijn nederige excuses.

Schriever | 19-06-21 | 18:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi, door de plee die klimaat wet.

TheBigKirth | 19-06-21 | 17:56 | 3

Right!, daarná gaan we het vluchtelingenverdrag opzeggen

Abu Bachouca | 19-06-21 | 18:01

@Abu Bachouca | 19-06-21 | 18:01: kunnen we gelijk uit de EU stappen, of op z'n minst de economische ruimte behouden zoals die landen die bij EFTA zijn aangesloten. Veel minder regels en restricties. Europese Unie mag het uitzoeken zonder ons belastinggeld.

Adriel | 19-06-21 | 18:20

En precies hierom zal het establishment zich met alles verzetten tegen directe inspraak van de kudtburger. Omdat dat dat eliteplannetjes kan doen sneuvelen. En dat moeten we niet willen met z'n allen. Dus hup, om zes uur je nest uit, hard werken, veel belasting betalen en verder je kop houden, kudtburgerT!

marcoplarco | 19-06-21 | 19:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl