Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant-vrouwtje is boos, gaat haren trekken, knijpen en hysterisch gillen

Sheila is weer eens jaloers.

Een Volkskrant-column, samengevat: rijke mensen zijn stom. Mensen met succes, ook stom. Ondernemers, dat zijn allemaal proleten. Beleggers en andere brildragers rijkdomvergarenden die niet dagelijks staan te zwoegen op het platteland zijn vieze hangmatliggende profiteurs. Self made mensen bestaan niet, allemaal types met teveel privilege dankzij een fantastische verzorgingsstaat. Rijke mensen moeten kapotveel belasting betalen. Hoe meer belasting hoe beter. Vooral om ze te pesten, want het zijn toch maar stomme mensen die nooit eens een keer snel tevreden zijn. Dat zal ze leren. Het beste worden rijke mensen zo keihard afgeperst dat ze huilend het land verlaten. Net goed. Zul je zien hoe leuk het land dan ineens wordt. Het verleden heeft al zo vaak bewezen: iedereen even arm en stevig onderdrukt door verlichte linkse geesten = paradijs op aarde. Rijke mensen die écht iets kunnen betekenen voor het snel vinden van een medicijn tegen kinderkanker zijn trouwens om te kotsen. Die proberen alleen maar een aflaatje te kopen, beter geef je al hun geld aan de overheid want de overheid kun je best vertrouwen met belastinggeld, dat blijkt keer op keer. Er mogen dan ook gerust nog wat extra kindertjes sterven aan kanker als dat voorkomt dat stomme rijke succesvolle mensen zo'n aflaat kopen. Rijke mensen geloven eigenlijk niet in goede doelen, rijke mensen zijn zó stom (allemaal!) dat ze alleen maar macht en goodwill willen kopen. FOEI! MACHT! Een grote, forse, dwingende overheid, die moet de macht hebben! Dán wordt het pas echt leuk! Alle rijke mensen tegen de muur! Alle rijke mensen kinderkanker! Ja, kinderkanker, hoera! Rijke mensen hebben geen moreel kompas, in tegenstelling tot Volkskrant-columnisten. Die zouden het voor het zeggen moeten hebben! Alle Volkskrant-columnisten en Rutger Bregman aan de macht! En verder is alles de schuld van Sywert van Lienden. Amen. Zingen wij nu Gezang 4045: 'Sywert, Sywert, Sywert, onze stalk-obsessie heet Sywert'.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Gen. Maximus | 10-06-21 | 19:57

Ondernemers zijn net veganisten. Om de drie zinnen moeten we er aan herinnerd worden. Uitgehold begrip, ondernemer.

ZureKoek | 10-06-21 | 18:35 | 1

Uitgehold door allerlei subsidiesponzen die zich "ondernemer" noemen terwijl ze de overheid voor die linkse hobbyïsten opdraait.

Dat neemt niet weg dat we onze welvaart danken aan ondernemers; de echte dan. Echte ondernemers leveren een product dat dermate gewild is dat mensen daar geld aan uitgeven. Zo verdient de ondernemer geld waarmee hij zijn personeel betaalt, en waarmee hij ook leuke dingen voor zichzelf koopt. Iedereen wordt daar dus beter van; zowel de klant als de ondernemer. En iedereen daar tussen, alle toeleveranciers, etc. Plus dat van al die mensen ook nog eens van alle kanten belasting afgeroomd wordt.

Dandruff | 10-06-21 | 19:45

Zie dat Sheila wel betaald krijgt achter de Volkskrant muur. Do as i say not as i do.

Rocknrolla7372 | 10-06-21 | 18:31 | 1

Inderdaad. Ik heb geen tijd en zin om dat uit te zoeken, maar ik zie haar ook dusdanig vaak op deug-media onzin uitkramen dat ze wel rijk *moet* zijn. Van de subsidies uiteraard; niet van hard werken of een slimme innovatie.
Zulke figuren zorgen goed voor zichzelf, terwijl ze het plebs soberheid aanmanen.

Dandruff | 10-06-21 | 19:48

Klassevoorbeeld van iemand die een goede jeugd heeft gehad en daar nog steeds de pest over in heeft.

De luis | 10-06-21 | 16:40

GS hangt het libertarisme aan. Ik heb een boodschap: het libertarisme is niet meer hip. Juf Sheila heeft groot gelijk.

thanseeuwen | 10-06-21 | 16:16 | 1

Goed punt; de religie van de goelags is altijd veel hipper geweest dan de vrije samenleving. "Hippe idealisten" pronkten met posters, T-shirts, vlaggen en buttons van massamoordenaars zoals Lenin en Che Guevara.

Vraag is alleen of "hip" de belangrijkste motivering moet zijn. Het juiste antwoord daarop wordt duidelijk als we kijken hoeveel aanhangers van het "hippe" socialisme daadwerkelijk in hun heilstaten zijn gaan wonen.
Kun je er 3 noemen? Niet?
Precies. Het is niet voor niets dat er muren om elke linkse heilstaat staan.

Dandruff | 10-06-21 | 19:55

Ik hoorde vandaag een of andere GroenLinks studente bij BNR. Het was alles betere wereld bij haar wat de klok sloeg. Maar toen het ging over aandelen, was ze opeens echt van de partij. Ja, natuurlijk was ze hier 'ingestapt' en daar 'ingestapt'. Ik dacht alleen maar: hoe dan?

Welke student heeft er nou aandelen? Hoe representatief voor wat dan ook is dat?

konjodebonjo | 10-06-21 | 16:04 | 1

Het zal echt niet de eerste student zijn die met belangstelling de AEX volgt

theo-is-dood | 10-06-21 | 16:12

Echtgenoot van Pol Pot.

metdedag | 10-06-21 | 15:50

Als jij jouw werknemers voor hun goede functioneren beloont met een vast contract of een salarisverhoging: Jij van mij zo rijk worden als je maar wilt. En dan gun ik het jou van harte. Als jij van jouw huurders een redelijke huurprijs vraagt en daarbij rekening houdt met hun inkomen: Idem dito. Al het succes van de wereld! Als jij keihard hebt gewerkt en/of hebt gestudeerd, en jij verdient daarom tien keer meer dan ik: Chapeau! Goed bezig!

Als jij er zo één bent die graag op een ander neerkijkt en zijn/haar geld verdient ten koste van kwetsbaren door veelvuldig misbruik te maken van hun uitzichtloze situatie: Jou gun ik helemaal niks en ik heb totaal geen respect voor jou.

Niet dat het iets uitmaakt..

VBO_B_Niveau | 10-06-21 | 15:48 | 2

Waarom zou ik rekening moeten houden met het inkomen van mijn huurders? Dat is hun probleem. Huurprijs is gebaseerd op de waarde van het verhuurde object en een factor voor onderhoud. Als het te duur is voor een inkomen moet iemand er gewoon niet gaan wonen. Het is van de zotten te verwachten dat een verhuurder de huurprijs omlaag zou doen omdat iemand zn baan verliest oid.

Gregovic | 10-06-21 | 15:58

@Gregovic | 10-06-21 | 15:58: Ik heb het over verhuurders die €215 G.W.E. vragen voor een afgetrapt kamertje van 20m2 op een industrieterrein. En dan geen jaarafrekeningen laten zien en geen voorschot terug betalen. En geen onderhoud plegen. Maar ondertussen wel meer vragen dan het maximaal toegestane bedrag in de niet-geliberaliseerde sector. Ik heb het over makelaars die €500 huur vragen en dat ''sociaal'' vinden, maar dan een netto inkomenseis hanteren van 4 keer de huur. En dát bedoel ik dus met rekening houden met het inkomen van jouw huurders. Maar jij vindt huisjesmelkers en oplichters allemaal prima. Is dat wat je zegt? Ik snap ook wel dat ik moet verhuizen als ik mijn baan kwijt raak, dat is inderdaad mijn probleem. Maar dit is wel meer dan ''mijn'' probleem. Dit is een totaal verziekte woningmarkt en dat wordt bewust in stand gehouden door de zittende partijen. Want natuurlijk kan er meer gebouwd worden in Nederland. Maar dat willen we niet. Nee, we zitten liever met huisjesmelkers opgescheept en met krotjes uit 1964 die zogenaamd €300.000 waard zijn. Laat me niet lachen.

VBO_B_Niveau | 10-06-21 | 16:31

Matthew 25:29), derived from what might be the
harshest statement ever attributed to Christ: “to those who have everything, more will be
given; from those who have nothing, everything will be taken.”

De Profundus | 10-06-21 | 15:37 | 4

Dit soort belangrijke uitspraken moeten begrijpelijk zijn voor heel de wereld en omstreken,
zodoende.

De Profundus | 10-06-21 | 16:58

@De Profundus | 10-06-21 | 16:58:
Dan is dit misschien een mooie aanvulling, van Solzjenitsyn (ook een Engelsman) :
“You only have power over people so long as you don’t take everything away from them. But when you’ve robbed a man of everything, he’s no longer in your power – he’s free again"

lekgoot | 10-06-21 | 18:38
-weggejorist-
I.Q. NUL | 10-06-21 | 19:25
▼ 1 antwoord verborgen

Laat me raden, Sheila Sitalsing?

Julius Pace Car | 10-06-21 | 15:29 | 3

Toch heb ik stiekem een oogje op Sheila

thanseeuwen | 10-06-21 | 16:29

@thanseeuwen | 10-06-21 | 16:29: Nu krijg ik ineens een maf idee. Zou er iemand zijn die verliefd is op Clarice Gargard? Ik ben heel benieuwd of iemand reageert.

MAD1950 | 10-06-21 | 17:27

@thanseeuwen, ze is wel wat zuur vind ik. Daar moet eens een peloton bouwvakkers over heen zou mijn vader zaliger zeggen.

Julius Pace Car | 10-06-21 | 19:54

"rijke ouderen" is ook weer zo'n frame van treurige lieden.

van Oeffelen | 10-06-21 | 15:23

Allemaal naar het socialistiese heilparadijs Venezuela! Met als kers op de taart negatieve immigratie (nooit meer rare luchtjes in je favela).

Defman | 10-06-21 | 14:23

Ach Sheila, misschien bij het volgende familiefeestje met neef Martin gaan babbelen( een prima politieman weer overigens) . Hem vragen wat statistieken aan te leveren. Over geweld, armoe, achtergrond, herkomst.

strawdog | 10-06-21 | 14:18

Jaja, hullie van de VK zitten weer achter de rijken aan.

Dikke maar:

-Rijken betalen geen vrijwel geen belasting. Daar zorgt hun accountant wel voor.
-En hebben ook geen bezit, zit weggestopt in beheer BV's.

In de familie zit een multimiljonair, kreeg vorig jaar nog zorgtoeslag.
Zo werkt dat.

Dus ze heeft een punt. Een normale bijdrage van de rijken aan 's lands belasting lijkt me goed idee. Want nu moet het klootjesvolk de bijdrage aan Italie ophoesten.

Sjiek | 10-06-21 | 14:00 | 8

@Sjiek | 10-06-21 | 15:53: het hoogste IB-tarief in NL is 49,5% en dat betaal je vanaf €68.000,-.
In Duitsland is het hoogste tarief in de IB 45%, maar pas vanaf zo’n €260.000,-

Nederland nivelleert extreem! Of wilt u beweren dat 68000 bruto een topinkomen is?

theo-is-dood | 10-06-21 | 16:19

Daarom worden de overheidsuitgaven opgejaagd om de belastingen te kunnen verhogen, lekker nivelleren is wat de ambtenaren, onderwijzers en uitkeringstrekkers partijen willen.

vranac | 11-06-21 | 06:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Bar Stool Economics

Suppose that every day, ten men go out for beer and the bill for all ten comes to $100. If they paid their bill the way we pay our taxes, it would go something like this:

The first four men (the poorest) would pay nothing.
The fifth would pay $1.
The sixth would pay $3.
The seventh would pay $7.
The eighth would pay $12.
The ninth would pay $18.
The tenth man (the richest) would pay $59.

So, that’s what they decided to do.

The ten men drank in the bar every day and seemed quite happy with the arrangement, until on day, the owner threw them a curve. ‘Since you are all such good customers,’ he said, ‘I’m going to reduce the cost of your daily beer by $20.’Drinks for the ten now cost just $80.

The group still wanted to pay their bill the way we pay our taxes so the first four men were unaffected. They would still drink for free. But what about the other six men, the paying customers? How could they divide the $20 windfall so that everyone would get his ‘fair share?’ They realized that $20 divided by six is $3.33. But if they subtracted that from everybody’s share, then the fifth man and the sixth man would each end up being paid to drink his beer. So, the bar owner suggested that it would be fair to reduce each man’s bill by roughly the same amount, and he proceeded to work out the amounts each should pay.

And so:

The fifth man, like the first four, now paid nothing (100% savings).
The sixth now paid $2 instead of $3 (33%savings).
The seventh now pay $5 instead of $7 (28%savings).
The eighth now paid $9 instead of $12 (25% savings).
The ninth now paid $14 instead of $18 (22% savings).
The tenth now paid $49 instead of $59 (16% savings).

Each of the six was better off than before. And the first four continued to drink for free. But once outside the restaurant, the men began to compare their savings.

‘I only got a dollar out of the $20,’declared the sixth man. He pointed to the tenth man,’ but he got $10!’

‘Yeah, that’s right,’ exclaimed the fifth man. ‘I only saved a dollar, too. It’s unfair that he got ten times more than I!’

‘That’s true!!’ shouted the seventh man. ‘Why should he get $10 back when I got only two? The wealthy get all the breaks!’

‘Wait a minute,’ yelled the first four men in unison. ‘We didn’t get anything at all. The system exploits the poor!’

The nine men surrounded the tenth and beat him up.

The next night the tenth man didn’t show up for drinks, so the nine sat down and had beers without him. But when it came time to pay the bill, they discovered something important. They didn’t have enough money between all of them for even half of the bill!

And that, boys and girls, journalists and college professors, is how our tax system works. The people who pay the highest taxes get the most benefit from a tax reduction. Tax them too much, attack them for being wealthy, and they just may not show up anymore. In fact, they might start drinking overseas where the atmosphere is somewhat friendlier.

David R. Kamerschen, Ph.D.
Professor of Economics
University of Georgia

James Lastig | 10-06-21 | 13:53 | 8

@ Wilhelm tell, wat treurig is, is dat u een boude bewering niet onderbouwd maar gewoon wat woorden plempt. Lutser.

Wiezewalakristalix | 10-06-21 | 14:21

@Wilhelm Tell | 10-06-21 | 14:00: U zat op zo'n school ?

Grijskijkert | 10-06-21 | 14:30

@Wiezewalakristalix | 10-06-21 | 14:21: Nee, jij bent lekker door meteen te gaan schelden.

Maar het voorbeeld komt in de praktijk dus niet voor. Rijken betalen geen belastingen. Vorige week was de belastingafdracht van Bezos toch nog in het nieuws? Ongeveer niks.

Betalen ze wel belasting, dan zijn het domme rijken en niet lang rijk.

Sjiek | 10-06-21 | 14:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Nu begrijp ik ook waarom een multi-miljonair van hier in de buurt SP is gaan stemmen en zijn miljoenen gaat besteden (niet alles natuurlijk, gekkie) aan het kapot maken van Tatasteel. Het is gewoon angst voor die kaaskoppen van milieudefensie. Hij rijdt niet meer in een auto want aluminium van Tatasteel is daarin verwerkt. Vliegt ook niet meer om die zelfde reden want je weet maar nooit en drinkt niets meer uit blik. Dat zal ze leren. Oh wacht. En hij heeft een kast van een huis waar tig asielzoekers ondergebracht kunnen worden. Zal het? Zal het ook zo iemand zijn die om het klimaat te redden niet één, maar twee Tesla's op de oprit heeft staan?

forecastle | 10-06-21 | 13:50

Vraag is natuurlijk wel waarom we op inkomen uit loon 40-50% belasting betalen en dat erfenissen, vermogens en inkomsten uit verhuur amper of niet belast worden. Daarmee wordt geïmpliceerd dat je beter dingen kunt bezitten, dan werken voor geld. Anders gezegd: als je eenmaal bezit hebt, is je kostje gekocht.

Er is niets mis met succesvolle en/of rijke mensen. We moeten wel oppassen dat we niet een land worden van Prins Bernhards en Sywerts. Dat zijn rentseekers, mensen die wel geld verdienen maar weinig tot niets bouwen. De deal die Sywert heeft gemaakt is wellicht exemplarisch voor het handelen van VWS en juist daarom belangrijk om te belichten.

StiekemeBunzing | 10-06-21 | 13:37 | 7

Oh ja joh, erfenissen amper of niet belast? Heb net aangifte erfbelasting gedaan vooreen paar ton. Kneus.

Wouterhetkanstouter | 10-06-21 | 18:09

@Wouterhetkanstouter | 10-06-21 | 18:09: hier reageren personen die waarschijnlijk niet in staat zijn hun eigen aangifte inkomstenbelasting te doen. Maar wel een mening

theo-is-dood | 10-06-21 | 19:22
▼ 4 antwoorden verborgen

De overtuiging dat het beter is een deel van je vermogen in de schatkist te storten ten behoeve van het publieke belang.

Zodat die incompetente ambtenaren het kunnen verkwisten. Sheila 'Alle heil komt van de overheid' Sitalsing heeft een hekel aan initiatieven van burgers. Zoals het initiatief van GS om een inzamelingsactie te houden voor Primera in Den Bosch die was verwoest door rellen. Haat haat haat. Daar moet de overheid voor zorgen, en niemand anders.

De dwaalleer van de meritocratie (‘Ik heb alles grotendeels aan de Deense verzorgingsstaat te danken, die gericht was op gelijke kansen en sociale stijging. Ik word weleens een selfmade man genoemd, maar voor mij is dat bullshit. Je groeit op in een maatschappij met allerlei mogelijkheden’)

Zit wat in, maar een heleboel mensen zijn passief en pakken de kansen niet. En de mensen die zich wel inzetten moeten hun verdiende geld dan naar de passieven brengen ten behoeve van volledige nivellering? Dat is dan de dwaalleer van het socialisme. Hee, wat dacht je van een gulden middenweg?

Sitting_targets | 10-06-21 | 13:36

Ik heb niets tegen rijke mensen.
Iedereen wil denk wel wat rijker zijn dan dat ie is.
Er mee omgaan dat is een ander verhaal.
Dat heel veel geld hebben is niet voor iedereen goed.

jitro | 10-06-21 | 13:33 | 1

Dat mag jij zo vinden maar dat doet verder eigenlijk helemaal niet ter zake.

Grijskijkert | 10-06-21 | 14:33

nee volkskrant lezers zijn proleten en aangezien ik dit artikel niet aandraag, do the math bluh!

azubneritan | 10-06-21 | 13:20

Betaalmuur, geen idee waar het dus precies over gaat.

whitechocolateface | 10-06-21 | 13:18 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig zit deze column achter een betaalmuur.

Zuma | 10-06-21 | 13:12
-weggejorist-
HoniSoit | 10-06-21 | 13:04 | 3

Zal ik het dan maar zeggen? Ze heft een PUNT. Maar 'Who cares'? Arme mensen zijn ook stom.

m@rkus | 10-06-21 | 13:04 | 2

Dus die moeten weg.
Dan blijven er alleen maar écht leuke mensen over.
Zie je nu wat een bezopen column het is?
Ze heeft dus géén punt.

Ruimedenker | 10-06-21 | 13:53

@Ruimedenker | 10-06-21 | 13:53: Mwaoh, daar denkt het journaiile bij de Azijnbode ongetwijfeld anders over, overtuigd als men ten burele ongetwijfeld is over het deugend relevant zijn aangaande duiding en het prelaat als het gaat over "de juiste maat der dingen".

Grijskijkert | 10-06-21 | 14:37

Als de rijken t land verlaten, wie gaat dan al die subsidies, bijstand en Mieles ophoesten? Alleenstaande moeders? XD

ReyNemaattori | 10-06-21 | 12:58 | 3

De rijken hebben het land al lang verlaten. Die wonen op papier waar dat hen uitkomt, en verblijven daar waar ze moeten zijn.

m@rkus | 10-06-21 | 13:13

De middenmoot. Die hard werkt en zwaar belasting betaald en/of als ondernemer de risico's mogen lopen zodat anderen (die wel kunnen maar niet willen (want waarom zou je ?)) kosteloos de klauw kunnen ophouden.

Grijskijkert | 10-06-21 | 15:30

@m@rkus | 10-06-21 | 13:13: die coureur, Max Verstappen, is kennelijk razend populair in ons land. Toch betaalt ie helemaal noppes. Omdat ie naar Monaco is verhuisd.
Maar als een succesvolle uitvinder of ondernemer naar Monaco verhuist, dan is ie opeens een profiteur! Rare mores heeft het grote publiek

theo-is-dood | 10-06-21 | 16:26

I wonder what the poor people are doing today.

SoepKip | 10-06-21 | 12:56 | 1

They are probably worshipping the Sun, with cold glass of Beer. (Or Chickensoup, for the less-privileged...)

Yrrab | 10-06-21 | 13:11

Wat kun je verwachten? Vrouw Sitalsing stond bij mijn weten toch al niet bekend als de helderste ster aan het firmament, ook niet in haar eigen linkse kring.
De VK heeft twee goede stukjesschrijvers. Ten eerste Max Pam, vanwege zijn prachtige stijl. Ten tweede Martin Sommer, vanwege zijn scherpzinnigheid.
De rest is k**, maar dat wisten we toch al?

JvanDeventer | 10-06-21 | 12:54 | 1

Volkskrant-vrouwtje moet voor de spiegel gaan staan en dan durven beseffen dat zij kijkt naar een persoon die ook bovenbouw is.

Schoorsteenveger | 10-06-21 | 12:53

Vrouwen en rekenen, onhandige combinatie.

lulleficatie | 10-06-21 | 12:53

Het klinkt als een dagboek van een loser.
Kneiter verwend opgevoed door een zweverige en labiele moeder met houten kralen ketting en een vader met knotje.
Opgegroeid in in een milieu van bewierrookte zachte stemmetjes en hash lucht, waarbij een correctief klapje uit den boze was en werd opgelost met een zoet snoepje en een kopje thee met Honing.
Van jongs of aan opgegroeid met de gedachten dat haar wil wet is maar keihard is gecrash land in de maatschappij die werkelijkheid heet.

Datgingniegoed | 10-06-21 | 12:53 | 1

U beschrijft de jeugd zoals de jeugd nu is opgevoed. Op de lagere, middelbare school met linkse invloeden en dan in een keer in een rechtse maatschappij terechtkomen waar als je niet presteert je op straat staat. Tenzij je natuurlijk leekracht wordt in hetzelfde sfeertje, of Ambtenaar.

Slough | 10-06-21 | 13:08

Come on Bertje Bertje, come on!

Super Vaagstra | 10-06-21 | 12:51

Misschien kan madam even doorgeven hoeveel privévermogen en pensioen ze heeft opgebouwd inmiddels, zodat we kunnen inschatten of zij elleboogdiep of okseldiep - of zelfs naveldiep - in vermogenstitels als aandelen, obligaties en dergelijke c.q. het grootkapitaal zit.

Harry.Langezwaal | 10-06-21 | 12:51

Uiteraard is dit zeik-stuk geschreven door een vrouw.

usb stok | 10-06-21 | 12:50

Ik mag blijven
maar leuk is dat niet

Ambiorix | 10-06-21 | 12:50

Kika, kinderkanker kwam weer voorbij. Een typisch goed doel voor mensen die risicoloos veel geld willen doneren aan een doel waaraan je je geen buil kan vallen. Want Zielige Kinderen. Al in de '70ger jaren was er fundamentele kritiek op dit doel. Er zijn relatief heel erg weinig kinderen die aan kanker overlijden. Het geld kan veel effectiever besteed worden, maar dan kun je weer niet shinen met Zielige Kindertjes.

gaumarjos | 10-06-21 | 12:50 | 1

Dat dus.

vluchtelingallergie | 10-06-21 | 13:11

Sheila (welke ouders noemen een 7 pond mens zo)...is een verwend hummeltje, omringd door woke/deug/ja-knikkers.
Heeft nooit een hele week met 27 graden onkruid tussen de gladiolen gewied, dom kind.

hagelkruis | 10-06-21 | 12:48 | 1

Dat is ook werk dat je niet zelf moet doen. Zowiezo dom produkt: bloemen.

m@rkus | 10-06-21 | 13:07

Zie ik eruit als iemand met een volkskrant abbo?

GateKeeperNL | 10-06-21 | 12:47

Ze heeft waarschijnlijk nog nooit van de 80-20 regel gehoord. 80% van de rijkdom is in handen van 20% van de mensen. Als die het land allemmaal verlaten, wordt het dus iets rustiger, maar met veel minder geld. Nederland, het nieuwe Biafra van Europa.

Toverkol | 10-06-21 | 12:41 | 2

Ik ken de 80-20 regel uit de commercie. wist niet dat het ook gold voor mensen?

m@rkus | 10-06-21 | 13:08

Hoe zit het eigenlijk met de Rothschilds? Is het een mythe?

Leptob | 10-06-21 | 12:41 | 3

Gewoon een succesvolle rijke familie. Verder niet veel spannends. Tenzij je natuurlijk alle rijke wil opknopen.

hetmoetdanmaar | 10-06-21 | 12:45

Goede wijn, het proberen waard.

Hume | 10-06-21 | 13:38

@leptop: “ With the advent of bonds, war finance was transformed and spread to north-west Europe and across the Atlantic. It was the bond market that made the Rothschilds the richest and most powerful family of the 19th century.”
Uit: The Ascent of Money: A Financial History of the World is a 2008 book by then-Harvard professor Niall Ferguson,

theo-is-dood | 10-06-21 | 16:30

Die is fijn he. en na al die jaren nog steeds actueel. Wat een visionair.

vokfeez | 10-06-21 | 13:16

Die Jaap Fischer/Joop Visser, die blijft een heerlijke troubadour!

michelpen | 10-06-21 | 13:18

De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant is een kutkrant en een plaag voor het gezin
De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant wordt steeds dikker en d′r staat steeds minder in
Vroeger was 'ie katholiek, een pijler van bedrog
Nu is ′ie niet meer katholiek, maar toch maar toch maar toch
De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant is een kutkrant, 't is mij niet gauw te dol
Maar als ik 'ns een krant lees, als ik ′ns een krant lees
Dan wil ik ook een krant en geen papieren drol

Waar de redaktie drijft op drank en zelfcensuur
Je krijgt de halve waarheid, maar wel twee keer zo duur
De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant is een kutkrant, ik houd hem voor gezien
De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant heeft geen mening, de Volkskrant heeft er tien
De Volkskrant is een pokkeblad, een geitenwollen-sokkenblad
Een jouno-ego-kokke-blad, het lijkt wel een riool
De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant is een kutkrant, geef mij maar Trouw

vokfeez | 10-06-21 | 13:19

En dat achter een betaalmuur. Als ik 20 euro kreeg zou ik het nog niet lezen.

djs | 10-06-21 | 12:39

Geen gezeik, iedereen gelijk. Vlaktaks, en wel nu verdeurie.

SynthetischBismut | 10-06-21 | 12:38

"Columns van Sheila Sitalsing zijn exclusief voor abonnees."
Dus Khieu Ponnary zit achter een betaalmuur.
In elk geval bedankt voor de samenvatting.
En voor de kostelijke verwijzing naar 'brildragers'

paramount | 10-06-21 | 12:37 | 2

wie ponany?

nobodiesunmighty | 10-06-21 | 12:45

Volkskrant schijnt het zo eenvoudig te hebben gemaakt dat je alleen even het te lezen artikel opslaat en dan kunt lezen.

Roze_bril_drager | 10-06-21 | 12:56

Sheila retweet nogal veel op twitter. Haar columns zijn ook "retweets" van policor NPO meninkjes, levert namelijk wat op.
En als vrouw met een kleurtje zit je natuurlijk eerste rang. Daarom is ook hier heen gekomen en niet in het Surinaamse paradijs gebleven.

Tronald_dump | 10-06-21 | 12:37

"Sheila Sitalsing", da's toch een van de vele nomme de plumes van Thomas von der Dunk?

Conan de Rabarber | 10-06-21 | 12:34

Leuk dat Bert Brussen helemaal los gaat hoor, maar het gaat pas leven wanneer je het gewraakte artikel ook gewoon kunt lezen.

Papa Jones | 10-06-21 | 12:33 | 6

Het te lezen artikel opslaan en dan lezen.

Roze_bril_drager | 10-06-21 | 12:58

Neem een abonnement, dan kun je het lezen. Waarom zou dat gratis moeten zijn? Je gaat toch ook niet bij de AH staan jammeren dat het brood niet gratis is?

blikjegrolsch | 10-06-21 | 15:15

@blikjegrolsch | 10-06-21 | 15:15: Ja hallo, omdat mijnheer Brussen een linkje naar een betaalde site plaatst? Moet ik dan abonnee worden van ál die kneiterlinkse media waar GS een linkje naar plaatst?

Papa Jones | 10-06-21 | 16:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ken best wel mensen met wat geld. Veelal gespaard (dat is een woord van vroeger zoek dat even op, het is een soort creditcard maar dan negatief in de tijd).

En ik kan zeggen: de mensen die ik ken met 'wat' geld zijn hardwerkend, eerlijk, ruimhartig, vriendelijk.

Er zullen ook wel klootzakken tussen zitten maar ik ken er daar niet veel van.

Wat ik ook durf te beweren is dat deze mensen hun ding hebben bijgedragen. Decennia 9 tot 5 gedraaid, netjes belasting betaald, de zaterdags op het voetbalveld enz enz. Het bestaat eigenlijk niet meer. Het heeft iets te maken met zelfvoorzienend willen zijn en de hand niet op willen houden. Maar daartoe zijn wel wat buffers en zekerheden nodig. Heel normaal.

In een wereld waarin iedereen gelijk is, is iedereen afhankelijk van de staat die deze gelijkheid moet bestendigen. Brrrrr.

Ik snap best dat die mensen vinden dat hun huis en hun spaarpotje van henzelf is. En dat er niet in gegraaid mag worden tbv mensen die er een zooitje van maken. Omdat er immers al meebetaald is aan 'er geen zootje van maken'.

Deze volkskrant mevrouw kan gewoon niks, is niks. Ja, stukkies schrijven maar dat kan iedere mongool. En dat ze economie gestudeerd heeft is niet bepaald af te lezen uit haar tentoogespreide logica.

Weet je, het probleem is: als columnist wil je in eerste aanleg je authentieke wereldbeeld aan de man brengen. Maar als je zonder ideeen zit en zonder originele invalshoeken, dan is elke invalshoek geldig materiaal voor een column, ongeacht het wereldbeeld van de schrijfster.

Een beetje het Arnon Grunman syndroom: schrijf maar wat, ze lezen het toch wel en dan krijg ik weer m'n 300 euro.

Knufter | 10-06-21 | 12:32 | 2

Er wordt nu vergeten dat dit land is opgebouwd door hardwerkende blanke man. Zodat mevrouw domme stukjes kan gaan schrijven. Wat zij wil is gewoon een Sovjet Unie. En jammer genoeg is zij niet de enige. we zijn er hard naar op weg.

zwartzondersuiker | 10-06-21 | 12:43

Plus veel @knufter.
Eerst (terecht) belasting betalen over je inkomen en wat er dan over blijft........ daar mag je dan belasting over betalen.

Ride_On | 10-06-21 | 13:26

Ik heb de linkjes niet gelezen, want het zal allemaal wel kloppen, maar het artikel heb ik wel gelezen op de GS. GS loopt de Killing Fields van Cambodja te beschrijven, volgens mij. Pol Pot kwam nog net niet voorbij gelopen, maar het had zomaar kunnen gekund zijn. De Killing Fields slaat op de totale uitroeiing van de intelligentia en rijken. Die liggen binnen notime ergens op een veldje weg te rotten. De uiverkorenen die mochten blijven leven, wat dus de arme sloebers waren, mogen slavenwerk in de landbouw gaan doen. Een soort mega groot concentratiekamp. Dit alles uit naam van het Socialisme. Er is een boek en een film van/over, dus de geïnteresseerden is dat een aanrader. En dan mij allemaal massaal in de hoek zetten als racist, xenofoob of nauwdenkende, terwijl ik de geschiedenis wel ken en daar ook van leer.

LV-225 | 10-06-21 | 12:32 | 1

Niet gelezen, toch uitgebreid reageren. I like. Laat je niet aanpraten dat je moet veranderen, LV-255!

Hume | 10-06-21 | 13:37
-weggejorist-
Henkstevia | 10-06-21 | 12:31 | 3

Vermogensbelasting is graaierij van de overheid, omdat het kan. Is in Nederland terecht vervangen door belasting op inkomsten uit vermogen. Alleen jammer dat dit over fictieve inkomsten gaat, d.w.z. een vast percentage. Dat betekent dat de vermogensbezitter doorgaans óf te weinig, of te veel betaalt.
Het echte schandaal is dat grote bedrijven vaak ontstellend weinig aan de schatkist bijdragen.

J.P.Drapeau | 10-06-21 | 12:29 | 3

Grote bedrijven en vermogende ondernemers.

geenjagergeenneeger | 10-06-21 | 12:33

Kortom: we hebben hier nog steeds gewoon vermogensbelasting. Als het een vast percentage is, is het dus geen belasting op de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen.

Muxje | 10-06-21 | 12:42

@Muxje | 10-06-21 | 12:42: En wat is er nou zo redelijk aan dat ik belasting moet betalen over m’n spaargeld? Ik heb al IB betaald over m’n salaris. Ik spaar voor m’n pensioen. Ik rijdt geen BMW 7 serie, ga niet drie keer per jaar op vakantie, gok niet en leef zuinig.
En als dank mag ik dan extra box3-belasting betalen.
Als je alles opzuipt en naar de hoeren brengt, dan ben je zielig en kom je in de schuldsanering.
De gewone modale spaarzame middenklasse krijgt de rekening van de doorgeschoten verzorgingsstaat

theo-is-dood | 10-06-21 | 16:38

The problem with Socialism is
you eventually run out of
Other People's Money
Margaret Thatcher.

KC45 | 10-06-21 | 12:29 | 1

Dat is ook het probleem met het liberalisme.

m@rkus | 10-06-21 | 13:11

Mevrouw wil heffing over de aanwas (en dus teruggave bij krimp, etc). Ik heb vaste heffing over de basisbedrag al. Ruilen? Doen!

TheseDays00 | 10-06-21 | 12:27 | 3

Ik zou graag een echte vermogensrendementsheffing zien, en dat zeg ik als vermogende Nederlander. Wel zo eerlijk om inkomen uit vermogen te belasten als gewoon inkomen. Maar vermogen dat niet rendeert mag ook niet belast worden.

Muxje | 10-06-21 | 12:44

@Muxje | 10-06-21 | 12:44: Vermogen wordt ieder jaar opnieuw belast en daardoor wordt, ongeacht het rendement, vermogen nu al zwaarder belast dan inkomen.

lulleficatie | 10-06-21 | 12:52

Gelijkheid van kansen is niet een gelijkheid van uitkomst. Ok de verdeling van het ‘kapitaal’ mag best wat socialer. Werknemers of onderaannemers komen er bekaaid af terwijl ze vaak doorslaggevend voor het resultaat zijn. De baas draagt Prada de werknemer heeft nada. Verder moet kwaliteit en ontwikkelen beloond worden anders gebeurd er niks. Dat afgunstige gezeik over privileges ben ik ook wel klaar mee. Alsof het bij iedereen zomaar naar binnen vliegt.

P-unit | 10-06-21 | 12:26

Rustig aan Bert Brussen. Alle voortekenen van een burn out zijn in je plempsel aanwezig. Begrijp ik het goed een zekere aversie tegen "verlichte" linkse geesten uit je betoog te kunnen destilleren? Mooi, diep blijven ademen en een rood wijntje nuttigen met de woorden "Daar gaat weer een rooie". Help echt. Zelf neem ik bij dit mooie weer liever een koel Nexitje. Cheers!

Een vrije paling | 10-06-21 | 12:24 | 1

Een tikkeltje overspannen is het stukje wel, ja...

Yrrab | 10-06-21 | 12:29

Jaloezie en afgunst. Links in een notendop.

hetmoetdanmaar | 10-06-21 | 12:23

Ach, Sheila Sitalsing, dat is de koningin van policor Nederland. Het onderwerp maakt werkelijk niet uit, je kunt er altijd gif op innemen dat Sitalsing een opvatting heeft die om door een politiek-correct ringetje te halen is. Moeten Howick en Lily uitgezet worden naar hun moeder, die al een jaar in Armenië verblijft? Nee, dat is hardvochtig, ze 'horen' hier. En haal eindelijk die ISers eens terug! Wij mogen onze 'rotzooi' niet over de schutting bij de buurman flikkeren! En waarom haalt Nederland maar 100 'vluchtelingen' op uit kamp Moria? Dat moeten er minstens 1000 zijn (en het is de do-gooders nooit genoeg, hè; waren het er inderdaad 1000, dan zaten ze te simmen dat het er niet 5000 zijn).

Waarbij mij is opgevallen dat Sitalsing - net als alle allochtonen - ervanuit gaat dat Nederland een schatrijk land is, waar de financiële bomen tot in de hemel groeien. Als er Venezolanen hun land ontvluchten vanwege de gek Maduro, dan moet Nederland kennelijk weer financieel bijspringen. Is er een orkaan langs geweest, dan moet Nederland weer met miljoenen over de brug komen.

En de laatste maanden heeft ze er een irritante gewoonte van gemaakt, om bij van alles en nog wat op te merken: "Wij thuis zeiden meteen....'', "Bij ons thuis vonden we dat....." Heel irritant. Wat interesseert het mij wat ze in huize Sitalsing van alle problemen en kwesties vinden. Dat kan ik echt van een kilometer afstand al aan zien komen, hoor, wat ze in huize Sitalsing vinden.

Dr_Johnson | 10-06-21 | 12:23 | 2

"hun land ontvluchten". Ik bedoel uiteraard: naar de Ned. Antillen.

Dr_Johnson | 10-06-21 | 12:31

Sheila moet nodig naar Su waar ze Baas Bauta om miljarden kan vragen. Of is dat discriminerend? Of racisme die haal ik altijd doorelkaar

PikinhetBlik | 10-06-21 | 12:35

Die Sheila hoeft zelf toch ook niet op een houtje te bijten? Neem aan dat ze niet voor 2 handjes vol rijst en een blikje merkloze columns haar gal in de MSM en de NPO moet spuwen.
Verder, vermoeiende mekkermevrouw die me ook niet al te snugger lijkt. Speel maar door naar Parsons.

Graaisnaaiert | 10-06-21 | 12:22 | 2

( Columns = cola. Zie je wel, zo arm, geen geld om een kroontje te kopen hier. Sheila, hellup! ).

Graaisnaaiert | 10-06-21 | 12:23

Wat snap je niet aan miljardairs ?
Waarschijnlijk denk je net als de gemiddelde Texaan dat iedereen de kans moet hebben om miljonair te worden, want dan heb jij ook een kans. ... welnu 99,9% van de mensen blijven tegen beter weten in hopen.

geenjagergeenneeger | 10-06-21 | 12:25

Aww, zit er weer zo'n stuk links tuig de grote Vriend Des Huizes, Siewertje te plagen? Die arme jongen heeft het al zo zwaar en nou dat ook nog.

zwellevertje | 10-06-21 | 12:22 | 2

Sywert is een lul, sowieso. Maar de overgave waarmee de linkse MSM hem nu fileren is puur en alleen omdat hij een wit lulletje rozenwater is in hun ogen. Want de vergelijking gaat alleen maar enigzins mank in het feit dat hij geld heeft verdiend met een deal en niet iemand met de dood bedreigd, maar deze ontzettende enthousiaste lynchpartij had Akwasi ten deel moeten vallen, maar ja, die is zwart he. Sielige man. Dus de hypocrisie woekert vrolijk verder bij die rare linkse types.

BBRDWR | 10-06-21 | 12:30

@BBRDWR | 10-06-21 | 12:30: Sheila had maar wat graag een Sywertdeal willen afsluiten. He, eindelijk van die columns af.

Toverkol | 10-06-21 | 12:51

Ja, bijzonder. Schijten op blank en normaal is heel erg in. Zo weet ik er nog wel een, net zo discriminerend (of niet): "Als de islam aanhangers het land moeten verlaten vanwege hun overlast, houden we de leuke mensen over"

TheBigKirth | 10-06-21 | 12:22 | 2

Ik las schijten op de bank. Is er iets mis met me?

Lorejas | 10-06-21 | 12:27

De mensen die een vaccin hebben gemaakt zijn de wetenschappers en technici in dienst van een farmaceut.
De directie en aandeelhouders blijven nog jaren geld verdienen aan het patent.
Zelfs als de groep wetenschappers en technici al lang uit dienst zijn gegaan.

Stel, met alle landen samen geven een farmaceut voor een vaccin een leuk bedrag voor al het personeel dat het daadwerkelijke werk heeft gedaan, laten we zeggen een 20 miljard voor 200 man of zo, om daarna is het patent gratis. Dat zou veel logischer zijn voor de mensheid en de wereld. Dan kun je marktwerking loslaten op de productie. Dat zou goedkoper zijn voor iedereen.

Maar dat doen we niet, want de bobo's bovenin hebben een dikke bonus nodig en de aandeelhouders willen blijven cashen.
Dus die maken implantaten en farmaceutische producten onnodig duur voor de hele wereld. Gewoon omdat dat kan.

kloopindeslootjijook | 10-06-21 | 12:22 | 4

Boehoe. Wie heeft de arbeidsvoorwaarden geschapen? Wie zorgen dat die techneuten de tijd, ruimte en salaris krijgen voor deze ontwikkelingen? Wie? Nou?!

En denk je dat je als debieletje in die top terecht komt? Ga lekker 200 uur per week werken en jij zit er ook. Je geld te tellen. Kom niet aan met deze bullshit.

BBRDWR | 10-06-21 | 12:32

@BBRDWR | 10-06-21 | 12:32:
Wil je beweren dat onderin niet hard gewerkt wordt?
Dat je alleen 'aan de top komt' door 200 uur per week te werken?
Dat is pas bullshit.

Heb je wel eens een kleine zelfstandige zien ploeteren?

Het gebeurt omdat het kan en omdat we het laten gebeuren.
En ook jouw medicijnen zijn onnodig duur daardoor. En je maandelijkse premie. En je belastingen. En onze enorme miljardenschuld.

kloopindeslootjijook | 10-06-21 | 12:41

@TheBigKirth | 10-06-21 | 12:30:
Je mist het punt compleet.

Stel elke technicus en wetenschapper krijgt voor een succesvol vaccin 100 miljoen dollar.
In plaats van een fopspeen-schouderklopje van de baas en een extra maandje salaris met 50% belasting en als ze vertrekken niets. Intussen pakken de ceo's en de aandeelhouders nog jarenlang patentgeld van wat hun personeel heeft bedacht en gemaakt. En dat betalen wij met z'n allen. We zijn veel duurder uit. Onnodig duur. En we laten het gebeuren.

kloopindeslootjijook | 10-06-21 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Sitalsing betekend geloof ik rustende leeuw. Luie leeuw dus.

grapo | 10-06-21 | 12:21

Ik vind rijke mensen over het algemeen ook kut, maar lang niet zo kut als de niet-rijken.

johoost | 10-06-21 | 12:20

"Als de rijken het land verlaten vanwege de belasting, houden we de leuke mensen over" De definitie van leuk vind ik humor puur als ik weer eens door de Schilderswijk loop, moet u ook is proberen Sheila maar dan wel alleen. Ontmoet je leuke mensen.

jan huppeldepup | 10-06-21 | 12:18 | 2

Voor humor moet je toch bij het VARA cabaret zijn?

Xbitt | 10-06-21 | 12:21

Kampers en drugshandelaren blijven, want zij betalen geen piek.
Zijn overigens idd wel leuke mensen.
Ach! Ik blijf ook.
Ben weliswaar geen miljonair, maar leid een rijk leven.
Sheila kan mijn rug op!

Ruimedenker | 10-06-21 | 12:24

Die column klinkt best redelijk. Ik laat me nooit zomaar een mening opdringen. Niet door de Volkskrant, en niet door Geenstijl.

Calastir | 10-06-21 | 12:18 | 2

Stoer. Wil je een ijsje?

Montgomery Burns | 10-06-21 | 12:39

@Montgomery Burns | 10-06-21 | 12:39: Oh, is een gematigde toon hier ook al "fout"? Speciaal voor jou dan; Links is FOUT! Volkskrant is POEP! Slippery slope zelfde als Stalin en Pol Pot!

Calastir | 10-06-21 | 12:50

Niks tegen hard werken en daarmee binnenlopen, maar eerlijk, niemand heeft een miljard nodig, zeker niet wanneer er andere nog niet eens een stuk spelgoed kunnen kopen voor hun kind.

Groot grijs gebied op wat wel en niet ok is.

menage | 10-06-21 | 12:18 | 2

Waarom zou een iemand meer dan 100x meer van deze aardkloot mogen bezitten dan een ander. Hard werken prima, maar niemand werkt 100 mensen hard. Dan werkt het systeem voor je

geenjagergeenneeger | 10-06-21 | 12:31

@geenjagergeenneeger | 10-06-21 | 12:31: Met die eur 9m kan je 400 minimumloners of ca 200 man met een gemiddeld inkomen laten werken. Heb ik het nog niet over het feit dat die mensen dan een vol jaar moeten ploeteren, waar Sywert het in een paar dagen voor elkaar kreeg. Met dank aan die ene ambtenaar in Den Haag die dit allemaal mogelijk maakte. Inderdaad onderdeel van het systeem.

Toverkol | 10-06-21 | 12:58

Staat er nou alweer een column in de Volkskrant? Jeetje, wat belangrijk.

de visser | 10-06-21 | 12:17

de tegel van mijn vader is nog altijd van toepassing. "Een socialist is iemand die niets heeft en dat met iedereen wil delen".

small_town_dude | 10-06-21 | 12:15 | 5

Er zijn heel wat socialisten met geld. Een kapitalisten zonder geld.

Hume | 10-06-21 | 13:30

Een socialist is iemand die vindt dat jij teveel geld verdient

James Lastig | 10-06-21 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

He, een beschrijving van het Cambodja van Pol Pot.

kortebroek | 10-06-21 | 12:15

Dat Sywert de hedendaagse Kop van Jut is geworden is waar.
Maar B. Brussen heeft wel erg veel woorden nodig om die boodschap over te brengen.

JvanDeventer | 10-06-21 | 12:14 | 2

Ik begrijp de logica achter de goedpraterij van Sywert niet. Omdat er meer mensen zijn die niet deugen moeten we Sywert laten wegkomen met zijn hypocriete "om niet" graaierij?

J.P.Drapeau | 10-06-21 | 12:21

@J.P.Drapeau | 10-06-21 | 12:21:
Nee. Niet dat het ene kwaad het andere goedmaakt. Het is gewoon dat Sywert onder een vergrootglas wordt gelegd. De aandacht is buiten proportie.

JvanDeventer | 10-06-21 | 12:40

Kudtsocialisten.
Alle linkse dromen worden betaald uit en door kapitalisme.
Van ontwikkelingshulp tot kunstsubsidies.
Pak de “rijken” al hun geld af, dan is een jaar later iedereen even arm.
Wel zo eerlijk hè.
Dat eeuwige linkse geouweteringhoer.
Kotsmisselijk worje ervan.
Linkse mensen geven niks om geld hoor, geven niets om materiële zaken.
Enkel om andermans geld en bezit.
Om nog maar te zwijgen van linkse graaiers, want die zijn er ook zat.
Net zo goed als mensen met poen, die zich de pleuris werken en gewoon leuk zijn.
Allemaal een fijne verduistering verder!!

Ruimedenker | 10-06-21 | 12:14 | 2

"Net zo goed als mensen met poen, die zich de pleuris werken en gewoon leuk zijn."
Dus iedereen die geen poen heeft werkt zich niet de pleuris?

kloopindeslootjijook | 10-06-21 | 12:26

@kloopindeslootjijook | 10-06-21 | 12:26:
Nee, dat staat er niet.
Niet iedereen die poen heeft is ‘t komen aanwaaien en bovendien zijn ze vaak nog aardig ook.
Geen negatief woord over harde werkers met minder poen.

Ruimedenker | 10-06-21 | 12:47

Ik wil best 1% belasting betalen over vermogens aanwas, maar als ik dan weer eens 50.000 euro verlies, wil ik wel graag 500 euro ontvangen.

echtpaul | 10-06-21 | 12:14 | 2

Ik ben het wel eens met wat meer de nadruk op vermogensbelasting vanaf een bepaald bedrag. En dan wat minder de nadruk op inkomstenbelasting. Hierdoor wordt een buffervermogen opbouwen makkelijker en hoeft de overheid niet zo snel bij te springen. En vermogensbelasting is wat anders dan vermogensrendementbelasting. Hiermee wordt ook excessief oppotten een beetje ingeperkt.

kortebroek | 10-06-21 | 12:19

Ik wil sowieso 1% belasting betalen. Graag.

Hume | 10-06-21 | 13:28

De columns van Sheila zijn alleen te lezen voor rijke mensen. Dat dan weer wel

deministerpresident | 10-06-21 | 12:14

Dit is het ordinaire communisme van D66, GL en PvdA.

funkyd | 10-06-21 | 12:13

Wat fijn dat de Volkskrant mij als rijke (blanke boze) man stom vindt. Een groter compliment kan bijna niet. Daar proost ik vanavond op!

pibasso | 10-06-21 | 12:13

Het is heel simpel. Als vanmiddag het geld van alle rijken wordt geconfisceerd en verdeeld over de rest van het volk dan kost een brood volgende week €200. Wat ik trouwens een beetje jammer vind, is dat bijvoorbeeld de Staatsloterij wel eens één iemand heel rijk maakt met 10 miloen. Doe dan 40 keer 250 K. Worden veel meer mensen blij van.

Leptob | 10-06-21 | 12:13 | 3

U bent toch die socialist die vindt dat erfenissen moeten vervallen aan de staat?

BrutusBosch | 10-06-21 | 12:18

Nee, mensen doen mee voor die 10 miljoen.

kortebroek | 10-06-21 | 12:20

Dan zijn we toch rijk genoeg om €200,- voor een brood dus wat maakt het uit. Moet wel goed brood zijn.

Hume | 10-06-21 | 13:26

"Columns van Sheila Sitalsing zijn exclusief voor abonnees."

Houwe zo.

VanBukkem | 10-06-21 | 12:12 | 2

ik ben geen abonnee, maar dan : view page source. ctrl-a ctrl-c ctrl-v in Notepad++
soms wel leuk om naieve socialisten te horen .

small_town_dude | 10-06-21 | 12:14

Sheila is toch een divers vrouwtje met een Surinaamse vader en Nederlandse moeder die alle kansen heeft gehad en fijn economie heeft mogen studeren en dus niets te klagen heeft? Begin even met jezelf dagelijks te geselen, omdat je het beter hebt dan Sharonda de tienermoeder uit de Bijlmer, die zelf ook een Surinaamse vader heeft en een Nederlandse moeder. Ik gun Sheila 2 windmolens in haar achtertuin op IJburg en veel vluchtelingen als buren zodat je lekker kun deugen in de Volkskrant

pibasso | 10-06-21 | 12:19

Een link zetten naar de Volkskrant die alleen voor abonnee's beschikbaar zijn, dat is ook stom!

MoonBeebe | 10-06-21 | 12:12

Tja links extremisten denken echt dat de wereld beter wordt door meer belasting te betalen. Het enige waar dat goed voor is, is dat er meer een meer ambtenaren bij komen, en die hebben dan niks te doen en komen met regeltjes.

Qua goede doelen denk ik dat fondsen zoals dat van Bill Gates en zn ex beter en sneller werken dan alles waar een NPO sterretje mee bezig is van belastinggeld.

Henk de Vries2074 | 10-06-21 | 12:10

Vreemde opvatting van "leuk" heeft die vrouw. Weet je wat mij leuk lijkt? Als zij met al die leuke mensen in een ver leuk land gaan zitten waar ze dan naar elkaars voorbeeld zichzelf de armoede in opleuken.

pjisonline | 10-06-21 | 12:10

Het is ook nog een vrij domme column van vrouwtje Sitalsing. Vrolijk gebruikt ze de volgende quote van een Deense miljonair om haar gelijk te bewijzen:
" Ik word weleens een selfmade man genoemd, maar voor mij is dat bullshit. Je groeit op in een maatschappij met allerlei mogelijkheden"
De implicatie is, als het aan de maatschappij ligt en niet aan jezelf, dat iedereen die in dezelfde maatschappij met mogelijkheden opgroeit succesvol selfmade miljonair zou moeten worden. Hmmm, dacht het niet.

nick.name | 10-06-21 | 12:10 | 1

Zou kunnen worden, als je de capaciteiten hebt en/of geluk. Ik heb die capaciteiten niet, daar ben ik heel eerlijk in. Een paar keer heb ik bijna geluk gehad. Wat overblijft is hard werken, sparen en daar tussendoor zoveel mogelijk van het leven genieten. Dat zouden die zure linkserts ook moeten doen.

Trekhaas | 10-06-21 | 12:18

zwak stuk. Loonbelasting is veel hoger dan belasting op vermogensgroei, puur omdat arbeid veel minder mobiel is dan kapitaal. Belasting op kapitaal is dus een race to the bottom. Dit terwijl kapitaalgroei wel degelijk samenhangt met de kwaliteit van publieke goederen. Free ridersgedrag dus. En dus is het goed als mondiaal een minimum tax komt op vermogensgroei. Haalt misschien ook wat druk van de ketel op de loonbelastingen.

Biff Everwood | 10-06-21 | 12:09 | 1

Fijn idee Biff. Hoe gaan we dat doen?
In veel landen bestaat al een bronbelasting op rente en dividend

theo-is-dood | 10-06-21 | 16:46

Bedankt! Ik ben voor een stuiver geboren, ik wist tot mijn 16e niet dat er een biljet van 100 gulden bestond.
Maar nu ben ik een stoome ondernemer, en ik ga lekker naar het buitenland, puh sliep uit.

rifraf | 10-06-21 | 12:09

Klnkt een beetje als BLM. Enkel en alleen uit op herverdeling van kapitaal.

Toverkol | 10-06-21 | 12:09

In huize Verbandmeester voelen wij ons rijk, omdat we na veel gezwoeg en bezuinig nu eindelijk ons leven op orde hebben. We kunnen nu zeggen dat we goed en gemakkelijk kunnen leven en eerlijk gezegd is dat geheel en al te danken aan zorgvuldig omgaan met geld en het klopt dat je op een bepaald moment een kantelpunt bereikt waardoor het sparen steeds makkelijker gaat.
Kortom, wij zijn ook stom en we gaan toch niet vertrekken.

Verbandmeester | 10-06-21 | 12:09

Hoe werkt vermogensbelasting als je een familiebedrijf bezit? Moet je dan ieder jaar 1% van de aandelen verkopen?

heldheino | 10-06-21 | 12:08 | 3

Ja dus.

Muxje | 10-06-21 | 12:39

Precies, goede vraag. Is Martin Sitalsing de broer van deze krijsmevrouw? Die hebben alle kansen die ze kregen gewoon gegrepen. Sheila met haar econmomiestudie, Martin is inmiddels hoofdinspecteur. Kunnen die hun gekleurde achterban niet gewoon even op hun flikker geven dat ze alles kunnen worden later wat ze willen, maar dat het wel een (beetje) moeite kost? In plaats van de blanke rijken overal de schuld van geven. Muts

pibasso | 10-06-21 | 12:40

Wat u vermogensbelasting noemt is de heffing in box3.
Aandelen in een familiebedrijf in een BV zitten in Box2.
Dat is heel wat anders. Ik zou zeggen, lees u in op de site van de B’dienst

theo-is-dood | 10-06-21 | 19:41

Klopt de stelling van deze Ché Guevara groupie @Van Oef?

All_yall | 10-06-21 | 12:08 | 4

Rijke mensen moeten ook van Geenstijl geweerd worden. Arme Van Oef. Oh nee, rijke Van Oef. Van mij mag ie blijven hoor, maar ja, wie zijn wij om de alles bepalende Peoplespaper tegen te praten. Gelukkig hebben we de foto's nog....

Lorejas | 10-06-21 | 12:12

@Lorejas | 10-06-21 | 12:12: Vanaf welk vermogen/inkomen word je hier als 'rijk' beschouwd?
Ik vraag dit voor mezelf.

Kees Maf | 10-06-21 | 14:25

Iedereen met meer dan een tientje in zijn zak. De rendabelen zeg maar.

Lorejas | 10-06-21 | 15:59
▼ 1 antwoord verborgen

Schenk toch geen aandacht aan de voorvrouw van het tuig van de richel.

gestoptmetroken | 10-06-21 | 12:07

Vroeger was je als zeikerd een paria, iemand waar iedereen met een boog omheen liep.
Nu kan je lekker collumpjes schrijven

LinkAlsEenLodenDeur | 10-06-21 | 12:06 | 1

Zoals Bert Brussen?

IJsbrekert | 10-06-21 | 16:15

"ik ben het land ontvlucht omdat ik als multimiljonair 1 procent belasting moest betalen voor de bestrijding van armoede, kansenongelijkheid en klimaatverandering" - beetje glibberig zinnetje, want de vraag is maar of dat geld ook (op zinvolle wijze) daaraan wordt besteed. En gezien het feit dat meneer Schalchi, volgens eigen zeggen alles grotendeels te danken heeft aan de Deens verzorgingsstaat, hoeft er dus geen geld naar de bestrijding van kansenongelijkheid, want hij toont aan dat dat probleem al is opgelost. En gaat dat ook daadwerkelijk gelden voor Wimlex en aanhang met hun speedboot van 2 miljoen (zoals daar naar gehint werd in sheita's column)? Maar ik vrees dat we dan een nog groter aantal zure, ontevreden mensen overhouden als Sheita en Co. Kunnen die niet vertrekken in plaats van de miljonairs?

FrankVeer | 10-06-21 | 12:06

Boos, haren trekken, knijpen en hysterisch gillen. Oftewel, de normale wijze waarop de linkmensch de dialoog voert.

Ceristimo | 10-06-21 | 12:06

Wat denkt de volkrant van de Korhoen?

RickTheDick | 10-06-21 | 12:04

Ze schrijft ook voor Oneworld.nl. Dan weet je genoeg om daar geen aandacht aan te geven.

Deflatiemonster | 10-06-21 | 12:04

Hoe laat bestormen we de Bastille?

Jezus_Boeddha | 10-06-21 | 12:02 | 1

Over ruim een maand, maar het exacte tijdstip weet ik niet.

Mubbenschonster | 10-06-21 | 12:28

Columns van Sheila moet je voor betalen lees ik na klikken op de link. Helaas ben ik niet zo rijk. Jammer dat dergelijke stukjes proza niet voor ons gewone, arme, mensen beschikbaar zijn.

de directeur | 10-06-21 | 12:02 | 2

U is toch directeur,

pibasso | 10-06-21 | 12:35

Veel ondernemers zijn inderdaad proleten.
Maar dat komt omdat het overgrote deel van de mensheid uitblinkt in oppervlakkigheid.

Montgomery Burns | 10-06-21 | 12:02

De Volkskrant. Zucht. Euthanasie nodig.

appeltjesgroeneweide | 10-06-21 | 11:59 | 1

Ik zou het gewoon dóén.

IJsbrekert | 10-06-21 | 16:09

Gelukkig, een betaalmuur.
Kan ik ook niet in de verleiding komen om de column te lezen.

leo de pejo | 10-06-21 | 11:59 | 6

Koppeling opslaan als. Daarna genieten van communistische column in Oostblok lay-out.

All_yall | 10-06-21 | 12:10

Zoek via google, open cache. Voila.

Calastir | 10-06-21 | 12:11

@dathoujetoch | 10-06-21 | 12:01:
Toch kan het handig zijn de denkwereld van je opponent in kaart te brengen zodat je in discussies ze kan confronteren met de hiaten en feitelijke onjuistheden daarin. Waarna je onvermijdelijk voor racist word uitgemaakt en je dus gewonnen hebt.

2voor12 | 10-06-21 | 12:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Aanhakend op een vorig topic: gewoon allemaal asieleisers verplicht bij die rijken huisvesten met uitzondering van rijke GL en D66 stemmers natuurlijk. En rijken die Fvd, JA21 of PVV stemmen krijgen er twee keer zoveel in huis.
Gewoon lekker om ze allemaal te pesten.

2voor12 | 10-06-21 | 11:57

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino