Windturbines via de rechter VERBIEDEN wanneer?
Vogelhakselaars zijn niet meer van deze tijd
Social
Lang geleden, in 2008, werden opeens plotsklaps pardoes paddo's verboden in Nederland. In Amsterdam was iemand zogenaamd van een gebouw gesprongen (deaud) onder invloed van magiese mushrooms, en het was meteen einde verhaal voor de pretchampignon. Hele bedrijfstak naar de klote met dank aan 1 (omstreden) sterfgeval. Daar moesten wij aan denken toen we het schokkende bericht lazen dat een duurzame groene gasloze fossielvrije deugende GroenLinks-windturbine een zeldzame lammergier (rode lijst) heeft doodvermoord met een zwiepende wiek des doods der toekomst. Was die ongelukkige kudtvogel (gebruik hier stemmetje Jiskefet Dierenwinkel) met olie aangespoeld op de Hollandsche kust dan was het land te klein. Maar nu gierbeest in 'botsing' kwam met een windmolen die niet oplette, blijft het opvallend stil aan milieuzijde. Het wordt tijd dat we naar de rechter stappen voor een totaalverbod op windmolens. Klaar mee nu. STELLETJE MOLENAARS!
Deaud. Vermoord door Milieudefensie
Reaguursels
InloggenHolyshit, wat een grote vogel! Is die windvanger nog heel?!?
Aantal bekende Nederlanders dat zo'n bedreigde lammergier in huis heeft genomen: nul.
Jesse Molenaar, Jesse Molenaar
Zo jammer dit , dat dit ging gebeuren was al voorspeld en gewoon lekker door drammen met die kut molens. Alleen maar overlast geluid, lichtschaduw, horizonshit, vogels naar de knoppen. Allemaal energie die gaat naar de cloud. Terwijl het werd verkocht als 60.000 huishoudens kunnen hier van gebruiken. Een bouw project wordt stil gelegd als er een kamsalamander zit. Zet dit project ook stil en spaar de vogels.
Teveel geld mee gemoeid. Iedereen verdient eraan.
Hahaha, dat zou grappig zijn,
Net zoals dat hele bouwproject in Limburg (dacht ik) stilleggen vanwege een of ander minder vaak voorkomend stuk ongedierte (veldmuis oid).
.
Die fopreden gebruiken om deze voor de *mens* schadelijke bouw stil te leggen.
Blijkbaar is men daar meer gevoelig voor.
Wat een kul. Slechts blinde vinken komen regelmatig in aanraking met windmolens. Zullen we katten, honden en autos ook verbieden?
Waarom moeten wij van het gas af? Nederland heeft jarenlang gas geëxporteerd dus veel aan verdient dan kan er ook gas geïmporteerd worden. Zoals Duitsland gas uit Rusland en Scandinavië importeert. Dit dichtbevolkte landje volbouwen met windturbines en zonneparken wat een afschuwelijk vooruitzicht..
Terug naar het vertrouwde gas en stop met deze waanzin!
Om hier nog aan toe te voegen, Duitsland is ook al vol met windturbines en zonneparken maar halen hier maar klein gedeelte erergie uit. Bruinkoolcentrales en gas etc blijven nodig om constante energie naar de industrie te leveren.
@P47Thunderbolt | 27-05-21 | 14:39: Het marinegebied van Duitsland is een stuk kleiner dan dat van Nederland, terwijl de economie 5x zo groot is. Bovendien hebben ze al flink wat molens geplaatst op zee.
In 2015 was al bekend dat de molens in Eemshaven honderden beschermde vogels per jaar uit de lucht meppen. De afgelopen zes jaar zijn er alleen maar meer van die baggermolens bijgekomen, en ze zijn nog niet klaar, die linkse natuurvernietigers. Wat doen die vogels ook allemaal te vliegen, laten ze de vluchthoogte maar aanpassen, die molens blijft links wel neerkwakken.
Jammer, gier.
Klote vogels. Beschadigen de wieken van die molens nog eens. En moeten die lijken steeds opgeruimd worden en het bloed van de wieken gepoetst. Voor dat werk hebben we dan wel weer immigranten nodig. Liefst van kleur. Win win.
De tijd dat beesten afschieten en op andere manieren wegwerken en benadelen buiten de burger om is voorbij. Het wordt voelbaar in de samenleving en dat geeft hoop dat in de toekomst niks meer gepikt wordt.
Wie zei er dat die windmolens geen enkel nuttig doel hebben? Nou?
Weet men wel hoe moeilijk het is om zo'n lammergier te vangen? Die beesten zijn vrij zeldzaam, hoor. Dus is het voor gierenjagers wel heel zinvol om een extra hulpmiddel te hebben om die beesten te grazen te nemen. Ik neem aan dat GL nu direct als beschermheilige van de jagersvereniging wordt aangewezen / benoemd. Goed gedaan, jongens! Met creatief denken lost GL ieder probleem op en bespaart men niet alleen energie maar ook kruit!
Helaas bestaat er dus al een vogeldetectie-systeem om die foeilelijke rotdingen mee uit te rusten. Verdwijnen gaan ze niet...
Een beetje GroenLinkser of klimaatneuroot is een stadsmens, die weet niets van natuur en heeft er niets mee. Het deugen is vooral een drang om beter te willen zijn dan anderen.
Elk rationeel mens snapt dat een windmolen met de beperkte levensduur van zo'n 20 jaar, gezien de productie/vervoer/bouw/recyclekosten en impact op de natuur zowel door de fysieke bladen die vogels doodmaaien, het knipperend optisch effect, de horizonvervuiling, de elektromagnetische straling en de infrageluiden geen goede oplossing is. Ik betwijfel de berichten die zeggen dat elke windmolen 80x zichzelf oplevert, Dreft is elk jaar nog krachtiger tegen vlekken en wceend adviseert wceend. Netzoals dat mensen het een topidee vinden om biomassacentrales te gebruiken, die 20% meer co2 uitstoten dan kolencentrales.
Stop eens met subsidieslurpen en bedenk écht duurzame oplossingen. Het valt ook niet mee, maar bij sommige zaken moet je gewoon zeggen: dit wordt hem niet. Bedenk eens iets, waar zijn die allerbeste hypermoderne en volledig en makkelijk te recyclen zonnepanelen, waar zijn de fabrieken in Nederland die met subsidie speciaal voor de Nederlandse markt dakpan-panelen met de allerhoogste efficiëntie, de hoogste levensduur en de beste brandveiligheid maken, met standaard afmetingen zodat we elk dak makkelijk kunnen voorzien, kunnen we iets met de de deining van de zee, de stroming van de rivieren, aardwarmte, chemische reacties met zout, thorium, of misschien toch gewoon 1 hypermoderne kerncentrale met de allernieuwste technieken.
Doe eens iets goeds bedenken, daar zijn Nederlanders in de fruitteelt bijv erg goed in, laat zien dat je een wereldleider bent. Windmolens was leuk 300 jaar geleden maar dit schiet gewoon niet op. En ondertussen facebook en co belastingvoordelen geven terwijl ze alle groene energie opslurpen.
*Stop eens met subsidieslurpen = Stop eens met ZINLOOS subsidieslurpen.
Het idee van subsidie zou naar mijn mening moeten zijn: vooruitgang, een gewaagde stap zetten, een kickstart, innovatie op wereldniveau etc
Amen!
@area78 | 27-05-21 | 12:44: alle subsidieslurpen is per definitie zinloos. Als iets zinvol is, heeft het geen overheidssubsidie nodig, want dan is er een natuurlijke markt voor en een natuurlijk vraag naar.
Na uitvinding van de benzinemotor was er ook geen subsidie nodig om raffinaderijen en een netwerk van benzinepompen aan te leggen. Er was al snel een natuurlijke vraag naar benzine omdat het product gewoon beter voldeed dat een koets of kar met paardentractie.
Subsidie is niets anders dan een teken dat er ergens geen natuurlijke vraag naar is en dat bepaalde invloedrijke groepen hun hobby bekostigd willen zien omdat ze zelf niet bereid zijn om die hobby zelf te betalen.
@area78 | 27-05-21 | 12:44: Windmolens slurpen geen subsidie, zonnepanelen wel.
Is er een juridisch onderlegde reaguurder die een goed beargumenteerd verhaal in elkaar kan steken om een kansrijke procedure, via crowdfunding, bij de rechtbank te starten om windmolens als alternatief voor (grootschalige) energieopwekking te verbieden?
In de tegels bij de verschillende energietopics zie ik voldoende argumenten voorbij komen. Research tbv onderbouwing zal toch ook resultaat opleveren. (Her en der al gezien)
Nu de rechterlijke macht definitief op de stoel van de wetgever blijkt te zijn gaan zitten, is dit blijkbaar de snellere manier voor beleidscorrectie dan via verkiezingen in de TK tegen de milieu- en klimaatmaffia te strijden.
Zie hier de linkse politiek.
Massa immigratie van volken die de verlichting nog niet hebben meegemaakt.
Prima, gaat goed en het bijkomende geweld etc hoort erbij en is een verrijking.
Windmolens die insecten, roofvogels en vleermuizen massamoordenaars blijken.
Prima, wind is schoon, collateral damage, auto's rijden ook egels dood.
Realist:
We kunnen ook even stoppen met nieuwe mensen erbij laten en de interne problemen even het hoofd bieden qua milieu, woningnood etc.
We kunnen ook een beter alternatief gebruiken dan windmolens zoals elk huis een budget verstrekken voor zonnedaken en een powerwall. Direct via een loket zonder tussenbureautjes en handjeklap en een budget wat na 1 dag op is. (mijn ervaring).
Prima stuk, Hulde!
Klopt. Het idee van een noodrem is de EU bureaucraten volledig vreemd. Ff pas op de plaats, evalueren? Nee joh. Doorstomen.
Jij wil oplossingen denkend vanuit de biologie en wat mensen goed zou doen. Daarmee probeer je tradities te doorbreken. En dat is ook het beste. Probleem is echter dat de traditionelen niet oplazeren. Ze. Geven. Hun. Plek. Niet. Op.
Dit is een kwestie van Eigen Schuld Dikke Bult...
Door middel van wetgeving moet de regering en/of het Parlement zorgen dat rechters niet meer op de stoel van de politiek kunnen gaan zitten. Dat had allang geregeld moeten zijn!
Nu wordt men dus om de oren geslagen met eigen regelgeving...
Ja daar heeft u volkomen gelijk.
Men weet in de politiek totaal niet wat veel wetten impliceren, en dan krijg je dit soort situaties.
Waar ik nauwelijks iemand over hoor is de straf die de moordenaar van Hümeyra kreeg. Dat was het links liberale lachertje van de maand.
Maar hoe zou die rechter hebben gevonnist als de moordenaar een blanke was geweest?
Dus Shell kan meteen paar kerncentrales openen om die 45% co² uitstoot te verminderen. De goedkoopste en meest haalbare optie.
Uitstekend plan
Hear hear
Goed plan, doen Shell de energie moet toch ergens vandaan komen. Gas (hebben we zat van maar dat weet niet iedereen), kerncentrales (2 gok ik) en zonnepanelen en we kunnen jaren en jaren vooruit.
Nou zo'n typisch probleem waar we echt niks op kunnen bedenken.
Ik wil wel voor 20k factureren en na 14 maanden lui terugkomen met een plan van aanpak wat op de plank van aanpak kan belanden bij het gemeentehuis.
Ik begrijp dat de raad van Amsterdam heeft ingestemd met het plaatsten van windmolens rond het 2e huis van Femke Halsema. Grappig.
Tja hij komt niet over zee vanuit Afrika hè, dan is het niet erg.
Wellus.
Bijzonder beestje. Schuift stukken bot ter grote van 18 cm in keer naar binnen (eet vrijwel alleen gebeente), kan uren op thermiek zweven zonder een vleugel te slaan, en wrijft z'n witte borst in met rode klei, beetje zoals de mens vroeger met rode oker.
nl.wikipedia.org/wiki/Lammergier
Lammergier Lives Matter!
djezus, vliegt er eindelijk eens een van de gaafste vogels van Europa door Nederland, wordt die vermoord door de GroenLinks industrie. Dat is precies waarom ik GroenLinks haat. Ze haten de natuur, maar winnen hun zeteltjes met in te spelen op het 'goede' gevoel.
Ze zijn alleen groen in hun naam. Hoe kan je jezelf nou groen noemen als je met jouw beleid van heel NL één grote stad maakt door alle nieuwe huizen die nodig zijn vanwege de eeuwige immigratie. Dan heb ik het al niet eens over biomassacentrales.
@Dirk III | 27-05-21 | 10:51: Ze zijn echt wel heel groen. Van welke religie is groen ook al weer de kleur?
Ik ben pro groene energie om een aantal redenen maar de belangrijkste is een gezonder leefklimaat voor mens en dier.
We moeten ook wel want we gaan mede dankzij de oh zo groene bedrijven als Facebook, Google, Microsoft enz steeds meer energie verbruiken.
Het probleem waar we nu mee te maken krijgen is niet de techniek, niet de wil en niet het geld want dat is er allemaal. Het grootste probleem is mijns inziens de politiek. Ik kan hier wel een essay aan wijden maar ik denk dat iedereen die een beetje op de hoogte is dat begrijpt. Extreme bevolkingsgroei door import. Vreemde keuzes voor bijvoorbeeld Biomassa. Schiphol. etc etc.
Het doel is dat er een C02 reductie plaats vindt.
Dat kan al heel eenvoudig met de spectaculaire uitvinding uit IJsland.
Die zuigen C02 uit de lucht en zetten het om in een steen en een andere installatie zelfs energie!
Stel nu dat we deze luchtzuiveringsinstallaties hier neerzetten. Dan hebben we onze doelstellingen qua C02 reductie al bijna behaald.
Je creëert er een circulatie systeem mee. Schiphol stoot uit en dat ding zuivert het tot nieuwe energie.
Je houdt dan wel uitstoot maar goed het is een begin.
Vervolgens besteed NL niet x miljard aan lelijke windmolens maar aan een budget per huishouden om het dak te voorzien van een Tesla solar roof én een power-wall.
Hiermee worden huishoudens zelfvoorzienend en belasten ze het netwerk niet met hun zonne-energie wat het energie niet niet aankan namelijk en alweer x miljard zal kosten om dit aan te passen.
Het zijn win-win-win situaties die vele malen goedkoper zijn dan de weg die we nu opgaan.
De enige keerzijde voor de politiek en energiereuzen is dat een groot deel van de huishoudens zelfvoorzienend worden in hun energie en daar zit het probleem.
Dus stoppen we nog wat bomen in de ovens en hakken we nog wat roofvogels naar de eeuwige jachtvelden.
energie niet = energienet
heb je linkje van IJslandse CO2zuiger?
@Tjemig | 27-05-21 | 10:57: ff snel google: www.globalcitizen.org/en/content/icel...
Zwitserland dus ook al:
www.nationalgeographic.com/travel/art...
www.nationalgeographic.com/environmen...
Daarom is het kappen van bossen voor Biomassacentrales ook zo compleet idioot. Heb je een natuurlijke CO2 verwerkingsinstallatie ga je die vernietigen.
BBC:
www.bbc.com/news/world-43789527
@Tjemig | 27-05-21 | 10:57: kosten/ baten: www.nature.com/articles/d41586-018-05...
www.reuters.com/article/us-climate-ch...
Ze zijn met deze installatie in staat op te schalen naar 4000 ton per jaar lees ik net en zijn druk de kosten naar beneden te krijgen per ton C02.
Maar als je dit afzet tegen de kosten van 1 windmolen qua exploitatiekosten, onderhoud etc.
En gelukkig zijn de grondstoffen zoals koper voor de infrastuctuur en lithium voor de batterijen eindeloos en gratis beschikbaar, maar niet heus. Alles elektrisch prima maar dan moet de elektro-infrastructuur aangepast worden. Meer mensen in het land dan moeten er meer woningen gebouwd worden wat de politiek niet voor elkaar krijgt sinds WO2. Dus de infrastructuur voor elektriciteit aanleggen kan je ook wel vergeten.
Overigens een voorbeeld waar je nooit iemand over hoort: ieder huis heeft nu meestal een 1 fase (1 enkele ) aansluiting op het lichtnet van 25 Ampére. Met een warmtepomp en een elektrische auto heb je 3 aansluitingen (een 3 fase aansluiting) van elk 80 Ampére dus totaal 240 Ampére nodig. Het vastrecht voor zo'n aansluiting is meer dan 1000 euro per jaar en de kosten om je woning aan te sluiten mag je zelf betalen en kan zo'n 2000 euro bedragen maar is momenteel in bestaande wijken niet mogelijk. En de grondstof koper is over 10 jaar op als heel de EU en de USA aan een warmtepomp en elektrische auto gaan. Maar niemand die daarover begint. Olie voorraad is er nog voor 100 jaar minimaal.
Overigens kun je koperen leidingen vervangen voor aluminium hoeveel aluminium er is in de wereld weet ik niet.
Opgeruimd staat netjes. Wegwezen met dat gierengespuis.
Wat een hypocriet gemiep hier. Vanmorgen heeft in Ermelo een zeldzaam reetje de dood gevonden bij de aanraking met een Opel. Alle Opels van de weg nu? Verzet tegen windmolens = prima, maar sleur er geen gekunstelde, opportunistische, dierenliefde met de haren bij.
Het is het twee maten verhaal, zoals in topic gemeld: Was die ongelukkige kudtvogel (gebruik hier stemmetje Jiskefet Dierenwinkel) met olie aangespoeld op de Hollandsche kust dan was het land te klein.
Het slaat nergens op en dat weet je.
Het hert is doodgereden dus het is ok dat er roofvogels door permanente hakselaars worden gedecimeerd.
Het wordt tijd dat we vliegende korenwolven en fladderende rugstreeppadden gaan uitzetten. Die hebben de bouw van alles en nog wat tegengehouden.
Het standpunt van vogelbescherming Nederland vind ik onbegrijpelijk, of je zet je voor 100% in voor bescherming, of je bent een semi-politieke subsidie spons.
www.vogelbescherming.nl/actueel/beric...
“Vogelbescherming onderschrijft het doel van het Klimaatakkoord van Parijs, waarin is afgesproken om de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 2°C ten opzichte van het pre-industriële tijdperk, met als streven een opwarming van niet meer dan 1,5°C.“ Een afspraak met de aarde ofzo?
Waarom horen we bijna niets meer over dat idee om meer dan een biljoen bomen te planten, om zodoende de overmatige co2 op te nemen. Dat lijkt me een stuk goedkoper en aangenamer dan het land volzetten met waanzininstallaties.
Het zit dus heel duidelijk zo: Op links mag je hakken zoveel je wil, sneren schelden, belachelijk maken, honen, afkammen, maar snij je de rechtse hypocrisie eens aan op gebied van milieu (of homorechten of wat dan ook) dan is opeens de tolerantie voor die kritiek heel erg laag.
Het valt me nogal op dat de begaanheid met milieu en klimaat vooral blijkt als linkse thema's daarmee onderuit getrokken kunnen worden. Zie je nu dus ook weer met de windmolens. Oh oh oh de vogels! Tuurlijk jongens, de vogels. En geef maar weer wat extra gas in de BMW, want die linkse zuurpruimen moet niet onze hobbies afpakken. Selectieve verontwaardiging, heet zoiets.
Dat geldt misschien op GS. In de echte wereld is het net andersom.
Het punt is dat de aangedragen oplossingen van ‘links’ (uw woorden) voor duurzaamheid op zijn minst discutabel zijn. Dat het bijvoorbeeld verre van evident is dat het milieu of klimaat erbij wint als iedereen nu opeens in een Tesla gaat rijden, in plaats van een BMW op diesel. Dat windmolens helemaal niet de gedroomde oplossing zijn voor een energietransitie. Tunnelvisie, daar gaat het hier over. Maar u geeft liever de ‘rechtse’ reaguurder een kat.
Windmolens zijn niet rendabel genoeg, geven fijnstof af (slijtage), doden volgens, instecten, bijen (ook slecht voor het milieu) en veel linkse kamerleden laten zich rijden in een dikke BMW (7 serie). Wat is nu precies je punt trol?
Euh, zo zit het dus heel duidelijk niet. Nergens uit dit stuk blijkt plotselinge "begaanheid met milieu en klimaat". Het probeert slechts de dubbele standaard bloot te leggen in de kringen waar ze er wel mee begaan zijn. En kennelijk raakt het een gevoelige snaar.
@Gen. Maximus | 27-05-21 | 10:36:
Overal zijn dubbele standaarden en dat linkse IJburgers tegen windmolens strijden is ook een hilarisch fenomeen. Nimby's zijn het. Maar dat maakt rechtse kritiek op windmolens niet geloofwaardiger, als die opeens komen aanzetten met die arme vogels. Ik heb zelden eerder zoveel begaanheid met die diertjes gezien, nu opeens wel. Alles wat milieuwetgeving aangaat, zou nonsens zijn en een linkse pesterij tegen de boeren en zo meer, maar die eenzijdige visie staat nogal haaks op de plotselinge zorg om dode vogeltjes. Dan gaat mijn bullshit detector af. En eerlijk gezegd, denk ik niet dat Pritt echt begaan is met de lammergier, maar dit graag aanhaalt omdat een aangespoelde zeehond vaak al aanleiding is om een oliepijplijn in aanleg stil te leggen.
Nee zo zit het niet.
Er is duidelijk behoefte aan een nieuwe politieke beweging; Groen rechts!
@D-Fens_1963 | 27-05-21 | 10:49:
Helemaal eensch!
@D-Fens_1963 | 27-05-21 | 10:49:
We zijn benieuwd. Of daar enig animo voor is. Ik zie het nog niet echt. Maar ik zeg: Richt een partij op!
Wat een schitterend beest. Rip. Ik hoorde laatst van Drent dat boeren in de omgeving ongeveer 80.000 euro per jaar per windmolen op hun erf krijgen. Die denken ook: “kom maar door!”.
Geef ze eens ongelijk.. in een onverschillige wereld die hun sector uitgehold heeft.. nee in een land waar we zelf al eeuwen zelf onze groentes opkweekten dat uit gaan besteden aan een spanje ofzo .. lekker logisch ook.
80.000 euro per jaar kan wel maar dan staan er meer dan 1 molen op zijn land .
Het is ca. 30.000 euro per molen per jaar.
@elevator | 27-05-21 | 10:30:
Ik lees verschillende bedragen maar reken tussen de 35K en 50K per turbine plus een toelage uit de stroomopbrengst. Dat kan hard gaan.
@Lefty-Messup | 27-05-21 | 10:33:
Ouder artikel, maar gaat wel over de streek in kwestie.
www.trouw.nl/nieuws/windturbine-is-ee...
@JJMS | 27-05-21 | 10:36: Dat artikel geeft precies aan dat het energiebedrijf de lachende derde is terwijl de boeren en aandeelhouders het risico dragen. Het risico op een investering die heel mooi wordt voorgesteld door het energiebedrijf.
Wind en zon leveren nu niet meer dan 5% van de totale energie. De rest is houtstook , tikje kernenergie en vooral olie en gas. Die rechter kan wel zoveel willen maar we kunnen helemaal niet zonder fossiel.
Ik denk dat je hier wat info verdraaid heb binnen gekregen..
@NiCeY | 27-05-21 | 10:27: Oh ja ? Lees dit maar eens na :
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/20/minde...
Ik citeer : In 2019 was aardgas goed voor 44 procent van het energieverbruik (41 procent in 2018). Aardolie blijft tweede, het aandeel in het totale verbruik nam licht af van 38 naar 36 procent. De bijdrage van steenkool daalt vanaf 2016, en is in 2019 verder afgenomen naar 9 procent van het energieverbruik. De drie fossiele energiedragers waren gezamenlijk, net als in 2018, goed voor ongeveer 90 procent van het totale energieverbruik. De overige energiebronnen zijn hernieuwbare energie, kernenergie, afval en netto invoer van elektriciteit. Dit aandeel neemt licht toe sinds 2010 (toen ruim 6 procent).
@JamesYounger | 27-05-21 | 10:37:
Heel vaak hoor je hoeveel huishoudens een windmolen van energie kan voorzien. Dat is best veel en daarom denken mensen dat er al heul veel energie door windmolens wordt opgewekt. Huishoudens nemen echter maar een heel klein deel van het energieverbruik voor hun rekening. Grootgebruikers zijn industrie, transport en landbouw.
Windmoles, biomassa, pelletkachels, electrische auto's. Het komt er allemaal op neer dat het er alleen maar om gaat dat er via deze zaken geld te halen valt bij de overheid. De overheid noemt dat stimuleringsmaatregelen. In de praktijk trekt het vooral mensen aan die geld willen verdienen, en weinig op hebben met eventuele idealen.
Kan er geen rooster om windmolens heen, zoals bij een ventilator?
Zodat ze nog meer onrendabel zijn, gewoon meer uitgeven aan die dingen, voor je gevoel, hoe meer je betaald hoe beter voor het milieu. Zo werkt het toch?
Mooi beestje. Jammer dat die nu rust in power.
Windmolens zijn niet ideaal.
Windmolens zijn de allerslechtste keuze voor ‘duurzame’ energie.
@JJMS | 27-05-21 | 10:28: nee, dat zijn zonnepanelen. nederland is een windland en geen zonneland. Subsidie voor productie, aanschaf en gebruik. Tot het te populair wordt dan trekt de overheid de stekker eruit.
Ga eens even kijken bij onze oosterburen daar is men bezig met het ontmantelen van +/- 6000 windgeneratoren. Men heeft daar nu een ontmantelingsprobleem want er is onvoldoende ingecalculeerd hoe de rommel opgeruimd dient te worden en wie dat betalen moet.
Zolang men nog €30.000,- per molen per jaar voor de grondeigenaren opleverde waren de grondeigenaren in de zevende hemel.
Nu men in Duitsland bezig is de subsidie af te bouwen is men niet meer blij en ziet men daarbij dat de windenergie nog heel ver van rendabel. Om de onbetrouwbare opbrengst windenergie wil verrekenen bij de consument van elektra zal de KWh. 5 keer zo duur moeten worden gemaakt.
Wie hoor je daar over hier in Nederland? Ja zeggen ze dan ,,MOET VAN EUROPA" en dan heb ik het nog niet over het dierenleed, (ook een factor in Duitsland) op land kom je het nog wel eens tegen, maar op zee is het crash plons en is niets gebeurd.
Ga eens kijken bij de oosterburen, MSM zullen dat niet doen.
Daarom word nu vanuit de ruimte gezien veel landen één grote spiegel.
Hele weilanden bedekt met zonnepanelen omdat het meer oplevert dan het boeren, dankzij heel veel subsidie.
30.000 euro per jaar voor een grondeigenaar en wij als burger moeten er tegenaan kijken .
@likdoorn | 27-05-21 | 10:21:
Zorgt al die gereflecteerde straling er niet voor dat we een nieuwe ijstijd gaan krijgen?
@lekgoot | 27-05-21 | 10:33: Dat durf ik zo niet te zeggen, om maar bij de feiten te blijven, er zijn in de geschiedenis diverse ijstijden geweest, de laatste was de z.g. kleine ijstijd+/- 400 jaar geleden.
Toen had gebied Nederland (bestond nog niet eens) +/- 1.000.000,- bewoners.
Er was geen shell, tata er waren ook geen linkse rakkers.
Die dingen staan er ten gunste van de investeringsmaatschappijen. Niet ten gunste van milieu. Alles maar dan ook alles wat snel en soepel en tegen alle protesten in toch door de strot gedrukt moet worden, zit geld, lobby, macht en dubbele bodem achter om het verkocht te krijgen.
Heel veel geld gaat zo naar het buitenland ja. U en ik betalen dat.
@sjef-van-iekel | 27-05-21 | 10:19: Vooral de Chinezen schijnen interesse te hebben in deze projecten . Dus ons subsidie geld gaat naar het buitenland .
Kan mijn persoonlijke volksvertegenwoordiger hier eens bemmende speech over afvuren in de kamer aub?
Crowded funding krijgt mijn support. Rechtstreeks over de windmolens en als het aan mij ligt ook over het niet halen van de afgesproken Navo norm!
Windmolens zijn heel goed! Je kunt er als grondeigenaar veel geld mee verdienen want er zit veel subsidie op. 24000 Euro per jaar in deze regio. En dat 10 jaren lang! En daarna kap je ze om want de subsidie is op en zet je er weer een nieuwe neer voor de subsidie.
Ze schijnen ook nog een beetje stroom op te wekken.
Hier in Flevoland halen ze de 10 jaar niet omdat er een hogere subsidie is om grotere te bouwen .
The silence of the lammeren.
Milieu staat bij zulke clubjes niet gelijk aan natuur (als in dieren), tenzij het ze goed uitkomt natuurlijk ;)
Elke windmolen is een millieudelict, een windmolenpark een millieuramp.
Nederland is er te klein voor, dus er zal gekeken moeten worden naar andere oplossingen.
En snel.
Die vogels is vervelend hoor, maar daar is best iets op te verzinnen.
Een ander (mijns inziens groter) probleem zijn de hoeveelheden insecten die doodgemaakt worden die dingen. Dat zijn er miljarden per jaar. Er zijn onderzoeken die suggereren dat het (mogelijke) uitsterven van bijvoorbeeld de wilde bijen meer te maken heeft met windmolens dan met bestrijdingsmiddelen. Boeit verder helemaal niemand, want er wordt goed aan die klote dingen verdiend.
Nou dat is de vraag. Ze kosten ook ontiegelijk veel aan onderhoud, zijn vaak stuk en staan vaak ook stil.
Mijns inziens is dit gewoon een doodlopende weg die windmolens.
Dat is eigenlijk wel een interessante want bestrijdingsmiddelen zijn al vele jaren onderwerp van vermindering. Wellicht dat de andere middelen die nu gebruikt mogen worden een nadelig effect hebben op de bijen, maar die windmolens zullen mogelijk ook hun steentje, uhh klap, bijdragen aan het probleem.
@Dirk III | 27-05-21 | 09:57: Ik vraag mij wel eens af wie we achteraf verantwoordelijk kunnen gaan stellen.
@Dirk III | 27-05-21 | 09:57: Onder aan de streep kost het natuurlijk geld, maar bepaalde mensen verdienen er erg goed aan en dus gaat het voorlopig nog wel even door. Uiteindelijk denk ik inderdaad dat ze allemaal weer weggehaald gaan worden vanwege de effecten op de natuur. Over een jaar of twintig denk ik.
@C1O2 | 27-05-21 | 10:14: precies mijn idee. Eerst moeten mensen als Fransje er hun pegels aan verdienen en EU budget op stukslaan.
ik liep vandeweek met de vrouw langs een paar van die vliegende hakmessen en toen hadden we het erover dat ze gevaarlijk waren voor vogels maar dat we geen lijken tegenkwamen.... How wrong we we're.. bloody killingfields die dingen
Het zou me ook niks verbazen als exploitanten van die windmolens regelmatig die vogels laten opruimen. Soms ligt er niks, soms ligt het er bezaaid met lijken.
Ook roofvogels, katten en ratten die de lijkjes opeten, me dunkt.
Als er een vleermuisje in de buurt gezien wordt van een plek waar men een bouwproject wil starten, dan kan dat project jaren gedraineerd worden en de bouwer op hoge onderzoekskosten gejaagd worden.
Voor windturbines gelden blijkbaar andere regels, ze worden overal neer geplempt.
Nooit van de vleermuis snelweg gehoord ? Kost maar een paar ton.
@Het leven is zwaar | 27-05-21 | 09:48: Als het om takspoet verbranden gaat is de horizon de limiet.
Aanleggen van een miljarden kostende hoogwatergeul in de tijd dat de milieugekken voorspelden dat het nooit meer goed zou komen met de grondwaterstand.
Kunnen vogels ook in biomassacentrales? Dat zou mooi zijn.
Vogels kunnen in een turbine met superkritisch water idd, komt gewoon aardgas uit op die manier.
Er kan trouwens alles in wat organisch is
Vaak komen ze er wel in maar zelden er weer uit (en dat is geen geintje).
Heb voor een goeie optie voor je, als je een voltooid leven hebt laat dan vastleggen dat je in de bio centrale verbrand wil worden.
Scheelt de familie crematie kosten en het scheelt misschien een boom.
Katten wel. Die fikken lekker. Heft de collateral damage ook weer een beetje op.
@likdoorn | 27-05-21 | 10:00: Een soort moderne viking funeral.
De hele grondoorzaak is dat het steeds drukker wordt in Nederland.
Meer mensen is meer energie, is meer vervuiling, is minder groen en ga zo maar door.
Daarom is deze hele discussie tamelijk zinloos.
\
Jammer van de lammergier, dat dan weer wel.
Want er er zijn absoluut geen alternatieve methoden om energie op te wekken dan via die windmolens. Goh.
“I´d like to share a revelation that I´ve had during my time here. It came to me when I tried to classify your species, and I realized that you’re not actually mammals.
Every mammal on this planet instictively develops a natural equilibrium with the surrounding environment, but you humans do not. You move to an area and you multiply and multiply until every natural resource is consumed. The only way can survive is to spread to another area.
There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus.
@zegmaarwij | 27-05-21 | 09:50:
Want windmolens is het enige waardoor vogels dood gaan.
Ja. Dat is Groenlinks logica. Heel de wereld mag naar Nederland komen maar oh man man die Shell stoot te veel co2 uit en energie moet van de wind komen voor al deze nieuwe mensen en daar offeren we dan gewoon al onze bossen en dieren voor op.
@zegmaarwij | 27-05-21 | 09:50:
Er komen steeds meer mensen bij. Er is dus steeds minder ruimte beschikbaar. Er moet steeds meer energie opgewekt worden.
@zegmaarwij | 27-05-21 | 09:50:
Of Nederland nu 17 miljoen inwoners heeft of 15 miljoen.
Dat maakt nogal uit lijkt mij. Dat scheelt flink wat windmolens.
Yup, maar praten over minder energieverbruik door grote onzin verbuikers aan te pakken doen we niet. Denk dan o.a. aan cryptomunten, maar ook aan genoeg onzin op sociale media. Als we niet overal likejes en "oh leuk" berichtjes achterlaten dan scheelt dat her en der alweer wat servers.
Mensen moeten minder broeden.
@Mr.Crowley | 27-05-21 | 09:59: Dat zeker, Nederland was al vol bij 10 miljoen inwoners.
@zegmaarwij | 27-05-21 | 10:16: dat zei een keuningin zelfs ooit precies die woorden dat (ver)Nederland met 10 miljoen al vol was.. zie het nu met een verdubbeling (als je ook de spookimmigranten meerekent) ik denk dat er niet eens duidelijk is hoeveel er nu precies in dit land rondstruinen.
De enige manier om catastrofale globale opwarming nog enigzins te beperken is om op korte termijn wereldwijd te starten met het bouwen van zeer veel kerncentrales. Bij alle andere vormen van energieopwekking wegen de nadelen niet op tegen de voordelen, of is de capaciteit te gering of wisselvallig. Het probleem van het kernafval is door technologische vooruitgang waarschijnlijk goed op te lossen.
U denkt te makkelijk.
Net als in het echte bedrijfsleven moeten managers steeds met iets nieuws komen, anders maken zij zichzelf overbodig.
De weinige kerncentralebouwers die er zijn zijn al niet echt in staat om de projecten op tijd op te leveren. Daar moet dan eerst iets veranderen.
@minnenman | 27-05-21 | 09:58: Niet interessant subsidie is voor groene gekte.
Uiteindelijk blijft het bestrijding van gevolgen. Overbevolking is een grote mede veroorzaker van de problemen nu en zeker verderop in de toekomst. Maar daar mogen we niet over praten...
@likdoorn | 27-05-21 | 10:02: schilderen we toch gewoon die kerncentrales in een mooi groen kleurtje. Mag van mij zelf een camouflage patroon zijn als ze daar gelukkiger van worden voor de subsidie.
Probleem is dat uranium ook geen onuitputtelijke bron is. Met thorium kunnen we iets langer toe maar die centrales zijn nog niet volwassen.
Enige wat helpt is geboortebeperking van de mens. Verder he-le-maal niets.
@Gaat het niet dan? | 27-05-21 | 10:30:
precies dit. Kom maar op met die vaccins.
@Gaat het niet dan? | 27-05-21 | 10:30: Ho ho ik heb gelezen dat er volgens Elon Musk er veel te weinig mensen op de aarde zijn. Vanuit de ruimte is er nl bijna geen menselijke activiteit waar te nemen.
Tegenstanders schilderen windmolens regelmatig af als grote vogelverslinders. Dat blijkt niet waar. Een (bloedserieus) onderzoek naar vogelsterfte in Canada toont dat van de 270 miljoen vogels die jaarlijks in Canada sterven door mens-gerelateerde activiteiten windmolens verantwoordelijk zijn voor 0,007 procent.
"Windmolens niet in top 10 oorzaken vogelsterfte" www.change.inc/energie/windmolens-nie...
En het schijnt dat vogels zich vaker doodvliegen tegen ramen: gaan we nu dus ook huizen verbieden?
Maar ja, het is waar: ze doden vogels en insekten hoewel de partij voor de dieren denkt dat met langzamere, grotere molens dat deels op te lossen valt.
Dat is wel een heel erg WC-eend onderzoek.
Hoeveel lammergieren zijn er in Nederland? Zeg vijf, dan is 20 procent van de populatie dood.
Dat is toch wel iets meer dan 0,007 procent.
De dichtheid van windmolens per km2 in Canada is ook totaal niet te vergelijken met die in Nederland.
@Tronald_dump | 27-05-21 | 09:46:
Er is ook al een zeearend gevonden.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Wat een drogredenen weer. Natuurlijk sneuvelen er geen huis tuin en keuken mussen aan katten aan ramen. Maar niet alle vogels op een hoop gooien. Roofvogels worden niet door katten gegeten, die sneuvelen massaal aan windmolens juist omdat tijdens het jagen naar beneden kijken en niet om zich heen.
Appels en peren. In Amerika en Canada vliegen vogels zich te pletter tegen high-rise buildings die aan de buitenkant volledig uit glas bestaan. Dan is het gewoon de wil/ onwil om deze ramen te fixen zodat vogels ze niet verwarren met "lucht".
Het gaat ook om het type vogels. Ik zie heel veel roofvogels kapot gehakt worden door windmolen omdat het hun leefgebied is waar deze dingen worden geplaatst. Dat zijn al relatief zeldzame vogels ten opzichte van een meeuw of ekster.
Het katten argument is en ook zo een. Dat is ook een probleem maar het is natuurlijk onzin dat je het probleem met roofvogelhakkende windmolens daardoor wegvalt omdat het aantal dode dieren ermee in het niet valt.
Katten vermoorden vogels die iets meer voorkomen dan bv een zeearend.
Niet direct huizen, maar het zou wel goed zijn als we want minder volledig met glas beklede hoge gebouwen neerzetten.
Oh de ironie. De Postcodeloterij (hele foute club) geeft aan de ene kant centjes aan natuurverenigingen die zich met ziel en zaligheid inzetten voor vogels zoals de Lammergier en aan de andere kant centjes aan milieuclubs die zich inzetten voor nog meer Vogelhakselaars. Facepalm.
We zijn die gieren zo aan het heropvoeden. Dit is nou shocktherapie.
GeenStijl. Doe het dan, die rechtszaak!
Ik denk niet dat ze het durven. Hypocrisie als vleeseten, snelle auto's, houtkachels en zwembaden vullen tegen het advies van waterschappen in kon wel eens worden meegewogen door de rechter.
@cugel | 27-05-21 | 09:43: net als vragen stellen bij Rutte tijdens persconferenties.. GeenStijl zou hier perfect tegengeluid kunnen geven door iig relevante vragen te stellen! Maar dat gaat ook niet gebeuren.. wat rest ons dan nog?.
Wel goed nieuws voor de lammeren.
Ook de urine van een gier heeft een desinfecterende functie. Daarom plassen gieren langs hun poten. Dat heeft niet alleen een verkoelende werking, maar zorgt er ook voor dat allerlei beestjes doodgaan, die ze hebben opgepikt toen zij in een rottend karkas stonden.
Dankzij al deze aanpassingen kunnen gieren zelfs karkassen eten die geïnfecteerd zijn met antrax, varkenspest of botuline. En als het vlees eenmaal door de spijsvertering heen is, is er in de uitwerpselen van een gier geen ziektemaker meer te bekennen. Zo helpen gieren om het verspreiden van ziektes te voorkomen.
Bron: A Wildlife van Martin Hughes-Games
'Daarom plassen gieren langs hun poten.'
Vliegt ook makkelijker door minder turbulentie.
's Zomers vallen de mussen vaak dood van het dak, moeten we dan ook daken gaan verbieden?
Op zijn minst alufolie aanbrengen.
Men zegt wel mussen maar het zijn mossen. In een hete zomer drogen deze namelijk snel uit, verliezen houvast en vallen van het dak. Dus mossen en niet mussen.
@swapper | 27-05-21 | 09:58:
Leuk weetje, dank.
Heel veel vogels vliegen zich te pletter tegen bomen, hoor je nooit iets over.
Over de misstanden in de Oostvaardersplassen hoor je ook weinig.
Om niet te spreken van al die blinde en slavinken die wij op eten.
Crowdfund de advocaat. Ik doe mee
Gieren horen thuis in Afrika.
Ik word ook weleens een gier genoemd. Moet ik nu ook naar Afrika?
Deze was lam.
@Zack Hooi | 27-05-21 | 09:31:
Een oorlammergier?
Zitten al in Den Haag.
Hyena's ook en toch zie je er hier steeds meer.
Vortex Bladeless.
www.duurzaamnieuws.nl/windmolen-zonde...
Nog wel in de experimentele fase, maar lijkt veelbelovend.
En nog beter: 'De volgende logische stap zou zijn om de steekproef te vergroten en deze kleine windmolen zonder wieken in handen van de eindgebruikers te geven.'
Maar ja, dan blijven de vrindjes er niets aan verdienen, als al die burgers hun eigen windmolentje in de achtertuin hebben.
Geld moet wel in de eigen zakken blijven, toch?
Wind-dildo's gaan het helemaal worden!
Thierry, onze bekende dierenliefhebber,was ook al aan het huilen. Simpele oplossing: windturbine uitrusten met sensoren.
En daarbij: collateral damage hou je altijd.
Een sensor zodat de windmolen gaat piepen als een vogel binnen een halve meter van een blad komt? Of een sensor met een feestmuziekje Arie Ribbens als er een vogel uit de lucht gehaald is?
Mooi, die gieren stoten keiveel CO2 uit, win-win situatie dus.
Er zijn alternatieven die niet doden maar er zijn ook te veel idioten die windmolens als een soort religie zien. Werkt het niet dan is het gewoon next. Je gaat toch niet door tot alle grote roofvogels dood zijn om te beseffen dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt.
We hebben het over 1 lammergier die bovendien niet uit zijn doppen keek, want de windmolen kwam van rechts.
Flikker toch op man. Zo is er altijd een tegenargument.
Klopt helemaal. Normaal geven ze(de populistisch rechtse jongens) geen reedt om de natuur. Als ze er wel om zouden geven hadden ze oa dat hele stikstof verhaal wat serieuzer genomen. Dat geeft meer schade ( alleen niet direct zichtbaar in de vorm van een dooie vogel).
@Insan3 | 27-05-21 | 09:28: Je bent insane maar dat blijkt wel uit je commentaar.
Door een giftige politieke samenwerking van VVD (projectontwikkelaars) en linkse milieu wappers hebben we die subsidie slurpende windmolenparken .
„Deaud. Vermoord door Milieudefensie”
Zo weet ik er nog wel meer:
-„Wegwerker doodgereden. Vermoord door Veilig Verkeer Nederland”
-„Corona patiënt overleden. Vermoord door de GGD”
-Hond dood door rabiës. Vermoord door de Dierenbescherming”
enz.
Rechtse websites die de haat voeden. Maar ja, bij BLM ook en Israël vs Palestina ook.
Ik zeg al jaren, ontneem de gier niet zijn aas als je voor de trein springt als een dwaas. Jammer genoeg kon ik Groenlinks hier niet voor interesseren.
Vroegah stonden de links mensen ook echt ergens voor ! Nu zijn het gewoon zakkenvullende meepratende poppetjes van de klimaatmaffia geworden
En dan kale dodo heten
Gaan we dan ook nog wat doen aan huiskatten? Of auto's?
Dan gaat het over miljarden vogels.
Nee tuurlijk niet, gewoon een dom gelegenheids argument.
Das het mooie. Die jongens hebben nooit iets gehad met vogels, maar nu opeens wel.
Dus je vergelijkt nu een mus met een lammergier......
@mono-culti | 27-05-21 | 09:29:
Als je je specifiek daar over opwindt, moet je ook bezwaar hebben tegen wegen, infrastructuur, hoogspanningslijnen en huizen.
Zoals gezegd: een dom gelegenheidsargument.
De kat van de buren legt het af tegen de lammergier.
Wees maar dankbaar dat de kat de muizen eet.
De uni van Wageningen had een tijd geleden al uitgevogeld dat door windmolens de totale vogelpopulatie in NL met 20% zou dalen.
Nou ja, die windmolen stond daar al heel lang. Hij had er ook omheen kunnen vliegen!
En dan ze zeggen ze dat vogels van die goede ogen hebben, lol.
@Mr_Natural | 27-05-21 | 09:25:
Hij/zij vloog op de automatische piloot, tijdens een slaapje.
Bouwen zullen jullie windmolens sprak Rechter L. de Loor-Alwin gierend van het lachen.
Ook per direct katten verbieden, want die vermoorden onschuldige vogels.
Laten we dan tegelijk al die stikstof poepende herten op de Veluwe afschieten.
En wolven. Die vreten alles en iedereen op.
En ramen. Ze gaan er niet doorheen al blijven ze het proberen.
Sinds er steeds meer vrouwen in de top komen en blanke mannen een soort kanker zijn geworden, gaat het snel bergafwaarts met de wereld.
Ah joh, met wat jaartjes evolutie gaan vogels de gevaren van windmolens wel herkennen. Lost vanzelf op.
En de vogels die zich niet weten aan te passen, sterven uit. Darwin had gewoon gelijk.
Net als walvissen en boten.
Oh nee. Toch niet.
@DeJemelscheet | 27-05-21 | 09:24:
Geef het nog wat jaartjes ;)
Kernenergie NU!
Ook de winning van uranium gaat gepaard met dode vogels, dus dat gaat hem dan helaas ook niet worden.
Verzin iets anders aub.
Diep in een Limburgse mijn - lekker veilig.
Koelwater moet dan wel op-en-neer.
@RandyBiel | 27-05-21 | 09:23: Kernfusie NU!
@RandyBiel | 27-05-21 | 09:23: o, leg uit.... Of sta je gewoon wat te roeptoeteren. Wel onderbouwen graag.
@mono-culti | 27-05-21 | 09:31:
Huh, wist je dat dan niet?
En ik maar denken dat iedereen zo betrokken was met vogelwelzijn.
Blijkt in ene dat men er geen kut van af weet.
Wat is het toch makkelijk door die gelegenheidsargumenten heen te prikken.
@mono-culti | 27-05-21 | 09:31: Verwacht jij een serieuze discussie met iemand die zichzelf RandyBiel noemt?
Geboortebeperking, wereldwijd, NU!
@flippyHupsakeetje | 27-05-21 | 09:29:
Graag. Alleen zijn er nog niet zover.
Vanmorgen vloog ze nog ( vrij naar Long, Kleinsma, Bijl)
Toe maar... De gifbeker moet kennelijk helemaal leeg, dus doe het dan maar snel. De derde wereldoorlog gaat deze ongein ook niet stoppen.
Het is maar goed dat panda's niet kunnen vliegen.
Ik begrijp die mensen van milieudefensie niet. Wat is hun ideaalplaatje? Willen ze van Nederland een soort reservaat zonder inwoners en activiteiten maken? En is het niet aan de meerderheid om daar dan een oordeel over te vellen??
Dat laatste in ieder geval niet. Milieudefensie= linksmenschen, en die hebben allemaal, ja ALLEMAAL, een broertje dood aan democratie.
Het ideaalplaatje is een behoorlijk inkomen genereren door te zuigen, jennen en zeikstralen mbv de geldstroom van de postcodeloterij.
Het zijn religieuze, fascistische sektes. De top verrijkt zich met subsidie's en commercil en het voetvolk zijn jongens en meisjes met psychische problemen en een afkeer tegen de huidige samenleving.
Dat dit voetvolk allemaal een studie hebben gevolgd en sociaal wenselijkgedrag vertonen zegt natuurlijk niks. Mijn ex is een schoolvoorbeeld. Hoge opleiding, slim koppie. Maar getekend door jeugdtrauma's met een sausje borderline en vooral een heel laag zelfbeeld. Geen leuke mensen als je eenmaal door de façade heen prikt.
Deze jongens en meisjes zijn een makkelijke prooi voor ideologische clubjes zoals milieudefensie. Het hersenspoelen begint al op de Universiteiten.
Net als in iedere andere sekte is het sociale zelfmoord om eruit te stappen. Vanuit hun psychische problematiek vinden deze jongens en meisjes het heerlijk om andere mensen te manipuleren en op een zeer passieve agressieve manier hun zin door te drammen. Nu is het het milieu maar dit had ook een ander onderwerp kunnen zijn. Een religie bijvoorbeeld.
Commercil=commercieel gewin
@Okami | 27-05-21 | 09:29:
U heeft erover nagedacht!
Ben benieuwd hoeveel Groenlinksers wel eens onder zo'n windmolen hebben gestaan. Als ik hier onder 1 van de plaatselijke windmolens kijk wat er allemaal aan dode vogels in het gras ligt dan heb ik het idee dat zo'n molen voor een bepaald deel van het miljeu geen goed idee is.
Dat boeit ze niet, het gaat enkel om het deugen en symboolpolitiek. Dat die windmolens ergens in het land staan waar ze zelf geen last van hebben, da's het belangrijkste.
In Amsterdam kennen ze maar twee soorten vogels: sijsjes en drijfsijsjes.
@Leffe Blonde | 27-05-21 | 09:26: nu Dudok stijfsijsjes
Maar er gaan ook heel veel dingen goed .....
Juist, bekijk het van de zonnige kant: de windmolens zorgen voor schone energie en hun bij-oogst is biomassa voor de biomassa centrale. Win-win.
Hoe zit het eigenlijk met de klimaatverandering als we de wind tegen gaan houden door de energie af te nemen door windmolens?
Dat moet impact hebben op luchtstromen. En dus klimaat.
Of moet ik daar gewoon niet moeilijk over doen, wind is gratis, en je krijgt miljarden subsidie, dus allemaal winst?
Da's gewoon natuurkunde... als de wind een molen laat draaien, gaat het achter de molen minder hard waaien.
@Papa Jones | 27-05-21 | 09:23: En doordat het minder hard waait, warmt de aarde sneller op. Dus meer windmolens, meer opwarming, meer windmolens etc. Het zal niet de eerste keer zijn dat met goede bedoelingen het tegenovergestelde wordt bereikt.
Overigens: die opwarming is prima: milde winters en warme zomers. Heerlijk.
Dan moeten we auto (snel) wegen ook verbieden, daar worden aan de lopende band beesten doodgereden.
Toch opvallend, iedereen gebruikt stroom en wil stroom blijven gebruiken maar geen last hebben van de opwekking ervan, dan moet je je huis weer met kaarsen gaan verlichten en hand wasjes gaan doen.
Zat van t weekend weer een vogel in m'n gril. Kunnen dan beter vogels verbieden of nie
@boerk | 27-05-21 | 09:07: Hoop van het weekend weer een vogel op mijn gril te hebben...aan bamboe stokjes, sateh saus erbij...
Er zijn betere oplossingen dan het land vol plempen met windmolens en zonneparken.
@normanius | 27-05-21 | 09:08: er wil ook niemand een kolencentrale of kerncentrale achter ze huis dus blijft hetzelfde probleem. Mensen moeten gewoon of niet zo zeiken of stoppen met stroom gebruiken want het moet gewoon ergens vandaan komen en ja dat kan ook in jouw achtertuin zijn.
@Capt. Igolo: maar de auto is voor velen heilig en dus worden de rollen zelfs omgedraaid en is de natuur een risico voor de auto:
www.ad.nl/rotterdam/jagers-gaan-honde...
@normanius | 27-05-21 | 09:08: Waar denk je aan? Kerncentrales? Dat is heel, heel duur.
En accu’s voor Tesla’s doden Afrikaanse kindertjes in de cobalt mijnen, die moeten we ook maar verbieden.
Bedoel je die Afrikaanse kindertjes?
@discriminazie | 27-05-21 | 09:29: Ja die.
-Koers vogel detecteren.
-Verwerken door kuppjoetur.
-Wiekenwenteling zodanig vertragen/versnellen, dat vogel tussen 2 wieken doorvliegt.
-Klaar.
Kosten 200.000 euro. Weer een jaartje langer draaien voor die windellende wat oplevert. Bouw. Een. Kerncentrale. Jezus. Het is niet moelijk hoor.
@BBRDWR | 27-05-21 | 09:07:
Ook goed.
U moet zich nodig eens inlezen in de problematiek van massatraagheid.
Anthony Fokker had zoiets al in WO I uitgevonden. Een machinegeweer dat rechtdoor de draaicirkel van de propellor kon schieten zonder een propellorblad te raken
@marcoplarco | 27-05-21 | 09:10:
Inderdaad - eventjes de electrische belasting verminderen kan ook (versnelling).
En ook het advies dat gegeven wordt:
"De oplossing is volgens de onderzoeker echter vrij simpel: rust windmolens uit met detectiesystemen. "In landen als Portugal en Spanje, maar ook in Zeeland, wordt een systeem gebruikt op de windmolens die ervoor zorgt dat de wieken automatisch stoppen met draaien als er een grote vogel in de buurt is. Dat systeem zou wat ons betreft op alle windmolens moeten zitten."
@Met_baard | 27-05-21 | 09:34: dat gaat leuk worden dan, komt er een slechtvalk van formaat met een duikvlucht voorbij moet de handrem op de windmolen. Dat gaat leuk worden voor de slijtage en vermoeiing van het materiaal, zo elke keer vol in de ankers.
En als er mensen zijn die kwaad willen, dan zal vliegeren of met drones in de buurt van de sensoren komen ook wel zwaar verboden worden.
@Dezenaamhier | 27-05-21 | 10:29: Moeten ze toch flink gaan vliegeren of dronen, want het aantal windmolens in mijn omgeving is al niet meer op beide handen en voeten te tellen. Ik bedoel, dat een molen even uitvalt dat merk je niet in je stroomvoorziening. Dan moet zo'n heel veld uitvallen. En daar heb je dan weer een zwerm vogels voor nodig, iets wat deze grote jongens nooit doen, in zwerm vliegen.
Nog lammer.
De uitspraak van de GL/D66 rechter van gisteren is een poort naar de hel die opengezet is.
Wel een selectieve hel, alleen voor niet-linkse of niet-opportunistische mensen.
Windmolens ga je er niet mee wegkrijgen.
Energie ga je in NL er wel flink duurder van maken, waarbij het geld terecht gaat komen bij de overheid (GL/D66/PvDD/PVDD allemaal blij) , of in zakken van een paar VVD-opportunisten die rijk worden van windmolens/zonnevelden etc door extra subsidie op te slurpen die niet nodig is. Of consultant zijn op gebied van energie-transitie (wat?)
Allemaal weer ten koste van de gewone burger.
Waaar heb ik dit eerder gehoord...
En, of je nou links of rechts bent, het grootste netto effect in de portemonnee landt bij de mensen die aan de onderkant van de samenleving bungelen. Ed Nijpels lacht zich dood en betaalt die 100 euro per jaar extra aan stroom (of gas, want what the heck) lachend. Maar Ahmed 3 hoog achter? Of Sylvana in een of andere kansenwijk? Die geef je steeds minder kansen op welvaart en een mooie toekomst. Beroof voldoende mensen van een oprechte kans en ze radicaliseren vanzelf. Of ze wappieen richting een of andere gare ideologie. Of ze worden extreemrechts. Het is extreem destructief wat GL, D66 en die clubs allemaal willen en doen. Wij zitten nu af en toe meewarrig naar het communistische tijdperk en het nationaal-socialistische tijdperk te kijken en vragen ons af: hoe kan dit nou gebeurt zijn. Nou. Zo dus. Stapje voor stapje voor stapje. Tot de vlam in de pan slaat.
@BBRDWR | 27-05-21 | 09:05: Maar we hebben die bijdrage van 0,47% aan CO2 van Nederland misschien wel teruggebracht naar 0,45%.
Kost wat, maar dan heb je ook laat maaar
100 euro per jaar? Denk eerder aan het niet meer kunnen betalen van hypotheek, huur en energie. We gaan het meemaken.
@BBRDWR | 27-05-21 | 09:05: Juist, we zien het gebeuren. Maar als je er iets van zegt ben je racist, fascist, et.
In de oven. Beest is gemaakt van biomassa.
Auto's ook maar verbieden? Vliegt ook wel eens een vogeltje tegenaan.
Dat is nou precies wat ze willen. Alleen geen tesla's , want daar rijden de initiatiefnemers zelf in, net als hun opportunistische VVD evenknieën.
Laat een ander maar betalen en bloeden.
Met een auto kom je nog ergens...
Als je Shell kunt aanklagen en via de rechter dwingen zijn Co2 uitstoot met 45% te verminderen dan moet zo'n verbod op windmolens ook mogelijk zijn.
Hij zag op Ijburg een bakfiets met daarop een baard en een knot, dacht er een paar kilometer over na en besloot toen in zo'n wereld niet te willen leven.
Psychedelics are illegal not because a loving government is concerned that you may jump out of a third story window. Psychedelics are illegal because they dissolve opinion structures and culturally laid down models of behaviour and information processing. They open you up to the possibility that everything you know is wrong.
Dat!.
Dat is erg post-modernistisch gedacht... Daarmee past het ook prima in het straatje van de Greta's, Kaags en Klavers van deze wereld. Gek genoeg.
Ja nee daar schiet je wat mee op... De mogelijkheid dat alles wat je denkt misschien ook wel niet zo is. Koos Koets. Ga je wassen man.
@hoejeheette | 27-05-21 | 09:28: het gaat erom dat je gezonde vraagstellingen stelt bij mens beperkende aanpassingen.. jezelf kritisch opstellen ipv het aannemen als is..
@All_Anonymous | 27-05-21 | 09:33: O ja joh, en daar hebbie drugs voor nodig?
@hoejeheette | 27-05-21 | 09:46: uhm .. ligt eraan hoe diep je in materie wil duiken?.. wizard of oz enzo.. ik denk oa door onze voeding dat een hoop natuurlijke drugs wat in ons al aangemaakt wordt (hallo dmt..) al aardig vertroebeld is.
Houesop. Windmolens maken minder vogels dood dan huiskatten. En die gaan we ook niet verbieden. Omdat het allemaal wel meevalt. De minderbegaafden hier die tegen verduurzaming van energie zijn worden dat allemaal als je ziet wat voor ellende kolenbakken en bruinkool voor ons opleveren. En het is niet eens zo heel erg duur. Als je een seizoenskaart Ajax of Feijenoord kan betalen kan dit er ook bij. Simpel als neuk.
Jamaar hullie doen het ook begrijp ik?
Omdat katten veel mussen pakken, is het niet erg dat windmolens arenden omleggen, bij bosjes. (arenden wel meestal in the US of A trouwens, die hebben we hier al nauwelijks)
Er wordt zoveel gemoord in Nederland dat we wellicht moord ook als normaal toegestaan kunnen opnemen in de grondwet, toch?
Er is simpelweg maar 1 optie en dat is kernenergie. En dat we het nog niet voldoende beschikbaar hebben komt ook door de millieubeweging die hebben het constant tegengehouden, sukkels.
@Rdock | 27-05-21 | 09:09: Nonsens. Prima om wat kernenergie erbij te gooien in de mix, maar het is niet DE oplossing. Ik zeg: 2 kernbakken erbij, maar meer lukt niet. En ja ik weet waarover ik praat qua techniek, economie, duurzaamheid.
@Elpefo | 27-05-21 | 09:35: O vertel
Deze windmolens veroorzaken ernstige risico´s voor de rechten van de vogels.
Lammergieren (en alle andere vogels) hebben recht op leven en moeten ongestoord rond kunnen vliegen in de natuur.
Welke instantie moet ik in deze aanklagen zodat alle windmolens in Nederland worden verwijderd?
Wie doet mee?
Niet alleen voor de vogels zijn de windmolens schadelijk.. de frequentie wat van het draaien afkomt schijnt op pacemakers te werken en sowieso al verstorend zijn voor ons als dier soort ..
www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-...
Rasisme, die windmolens zijn altijd wit. Weg met die wiekende kruisen!
Nachthap: lammergier
Amsterdam en omstreken wordt eauk al een hachelijke onderneming voor lammergieren, Groene Khmer blokhoofd Halalsema wil 17 windturbines aldaar.
Nee joh dat zijn de door lokaal stemmende idioten verkozen hersenlozen maar vooral ook de thuisblijvers. Geprezen Grootimam Tofik Dibi (GL what else) ‘adviseert’ erg goed betaald dit wijsgerig zootje waarmee het aannamebeleid weer ns duidelijk is. Wat een zootje. Maar uiteindelijk eigen schuld.
Reed vorige week voor het eerst in tijden over de Afsluitdijk. Van oudsher heerlijk om over te rijden, mooi uitzicht op het IJsselmeer, soms wat bootjes of windsurfers ofzo. Maar da's verleden tijd! Ik schrok me oprecht de pleuris toen ik die oneindige rijen windmolens zag staan. Het is werkelijk niet om aan te gluren. En om het af te toppen hebben ze de vangrails vernieuwd, en deze zijn nu zo hoog dat het zicht op het IJsselmeer compleet ontnomen is en je alleen rijen windmolens ziet staan. Het is ongelooflijk treurig daar.
Ach wat treurig.... nee, kerncentrales vormen een fij ne omgeving, of de huidige kolenbakken.
@Elpefo | 27-05-21 | 09:35: Daar zijn er maar een klein aantal van hoor.
Ik weet niet hoor maar mijn ventilator thuis heeft zo’n kooitje eromheen.
Maak gewoon een giga kooi, stop al die vogels en GL/D66 nimbys er in en je hebt dit gezeik niet meer toch?
Doodzonde van zo'n magnifiek beest. Dit is dus waarschijnlijk 's nachts gebeurd? Dan ligt daar een oplossingsrichting voor onze o zo betrokken windhandelaren. En snel een beetje, hypocriet tuig!
Shell is de grote boosdoener met hun milieu vriendelijke oplossingen. Tijd dat een rechter ingrijpt,
Samen met gepassioneerde mensen zoals Wind Engineer Stefan bouwt Shell, als partner in het Blauwwind-consortium, een nieuw windpark voor de kust van Vlissingen. Dit windpark is naar verwachting klaar in 2021 en is in grootte en vermogen vergelijkbaar met het nieuw te bouwen park bij Egmond aan Zee. Samen hebben de 77 windturbines een totaal geïnstalleerd vermogen van 731,5 megawatt (MW). Ter vergelijking, dat is groene stroom voor zo’n 825.000 Nederlandse huishoudens.
Ook in de toekomst zal de samenleving energieproducten gebruiken die emissies veroorzaken. Shell zal die ook verkopen. Intussen zet Shell in op duurzame energie en spant zij zich met haar klanten in om emmissies uit productie en verbruik van haar producten te reduceren. Zo ook wind: Shell gelooft dat wind op zee een belangrijke rol in de energietransitie gaat spelen en ziet grote kansen voor verdere groei.
Mooi, als het dan toevallig flink waait kun je je auto weer een keer opladen.
Het voordeel van molens op zee is dat de dode vogels meest ongezien wegdrijven. En al het beton en staal valt ook minder op.
Is er intussen al een fonds in oprichting om de rommel op te ruimen als we er achter komen dat windenergie geen leveringszekerheid biedt?
Moest er vorig jaar niet een paar miljard euro subsidie verstrekt worden om dat park bij Egmond rendabel te houden?
@Okami | 27-05-21 | 09:13: denk je dat Shell dat park wel helemaal uit eigen zak financiert? Of dat ze er verlies op maken?
Deugen gebeurt altijd met behulp van de portemonnee van de ander.
Was dit park al niet doorverkocht ? En ging de kopende partij de opgewekte stroom niet aanwenden voor Amazon ?
De gier was bruin. Dat staat zó ver af van GroenLinks. Det is de punt.
En de windmolen is wit.
Ik ben geen fan van windmolens, maar deze vogel is een geen inheemse soort. Deze soort heeft geen natuurlijke habitat in Nederland, daar kun je geen beleid op maken.
*plaats hier uw opmerking over andere exoten zonder natuurlijke habitat in Nederland, waar wél beleid op gemaakt wordt*
Vloog ie dan aan een riempie?
Had ie er niet zelf voor gekozen om daar te vliegen?
Gaarne een definitie van inheemse soort. Inclusief tijdlijnen en referentiekaders. Tot voor kort was de Wolf ook niet inheems, maar langer geleden wel. Dus in uw bescheiden mening, is de wolf 'terug' of is hij 'nieuw'?
@Binkoo | 27-05-21 | 08:52: Gestreepte paarden?
Survival of the fittest. Adapt or perish. Dom beest.
En dan te bedenken dat al die windmolens worden aangedreven door diesel.
Dat is ook zo'n heerlijk dom broodje aap.
@Elpefo | 27-05-21 | 08:55: Ja Jezus, hoe denk je dan dat die wieken draaien? Door de wind of zoiets?
Wie gaat het milieu beschermen tegen de milieuclubs?
Een Nederlandse windmolen.. pech gehad dan.
Geen vattenval?
Pas maar op dat je leven niet als Alonso Quijano leven word, er zijn heel veel windmolens tegenwoordig.
'wordT'
Joris!!!
Probeer eens paddo's, dan gelooft die gier misschien weer dat ie kan vliegen.
Er zijn genoeg gevallen bekend van mensdieren die over het spoor wandelen en dood gaan door een trein. Afschaffen die treinen.
Kan natuurlijk ook zijn dat die lammergier er helemaal doorheen zat en bewust voor die windturbine heeft gekozen.
Ja, die lockdown en avondklok is ‘m waarschijnlijk niet in de koude veren gaan zitten.
De club van de moordenaar van Pim heeft bijna alles te zeggen in dit land. Ze houden van moorden: eerst Pim en nu kan de lammergier hen ook al niks meer schelen. Wtf.
Misschien had die gier wel een zwammetje gegeten.
Of dat de gier dronken was van vergisting in zijn maag.
De voor de hand liggende woordspeling: zwammergier.
Zijn windmolens geen aantasting van de mensenrechten? Ik zie een mogelijkheid voor een rechtszaak.
Maar het was in ieder geval niet in IJburg.
Op. Op IJburg.
Precies. Je woont niet 'in' Texel, maar 'op' Texel. Zo verheven voelt dat soort volk zich...
@Jos Tiebent | 27-05-21 | 09:37:
Een soort “op stand” wonen.
En in Duitsland zijn er al 158 zeearenden afgeslacht waarvan eentje die in de Biesbosch was opgegroeid. Windmolens zijn moord!
Dat krijg je als je beleid laat bepalen door milieuclubs (gesubsidieerd door “jullie” postcodeloterij)
Vanmorgen vloog ze nog
Zo onbelemmerd en gracieus
En zo verheven
Zo'n sierlijk wezentje
'T Was geschapen om te zwev ..*zwoep zwoep zwoep*
Asielzoekers stroom stop zetten aangezien elke extra asielzoeker zorgt voor meet Co2 en stikstof uitstoot. Of ben ik nu een racist?
Dit telt niet , het past gewoon niet in het plaatje .
Vermoord door het gedram van groene reich.
Hohoho, niet zo snel mannetje. Hier moeten eerst vijf verschillende ministeriële departementen vijf jaar onderzoek en 80 miljoen euro op stukslaan. Om daarna tot een conclusie te komen die al lang bekend was. Vervolgens krijgen we vier taskforces die de oplossing voor dit probleem over een tijdspanne van acht jaar gaan implementeren. Dit wordt uiteraard opgevolgd door een werkgroep verificatie die in samenwerking met de universiteiten van Wageningen en Utrecht het langjarig effect gaan meten. Uiteindelijke geschatte kosten 332 miljoen euro.
Als het niet zo treurig was dat dit inderdaad de realiteit is, dan was het grappig geweest.
Een martelaar voor het klimaat.
En er worden steeds meer grote vogelsoorten, die minder wendbaar zijn, uitgezet en er komen steeds meer windmolens. Wachten is op eerste dode Nederlander die verongelukt is door neergestorte lammergier oid. Ik voorzie handel in stille tochten.
En roofvogels zien van tien kilometer hoog een veldmuisje, is me altijd bijgebacht op school, en een windmolen zien ze niet? Doei. Hoax.
Hun instincten zijn niet ingesteld op de snelheden van de wieken. Ze hebben niet geleerd om daar rekening mee te houden.
Er is nu één grote roofvogel gesneuveld. Moet je eens kijken hoeveel domme duiven ik al heb kapotgereden omdat ze te laat opvliegen als ik kom aanrijden en dan is de duif een beschermde diersoort.
Collateral damage en van generlei invloed op de grootte van de populatie dus waar hebben we het over? Ja ze gaan kapot, dat doet uiteindelijk elke vogel.
Elk jaar ook gezeik over de bij, dat die in populatie is gehalveerd. Als je bedenkt dat een bijenkoningin meer ijtjes legt dan de omvang van haar eigen kolonie dan kun je nagaan dat elk jaar de populatie meer kan verdubbelen (bijen leven meer dan een jaar) en dat een toe- of afname zeer grillig verloopt. Ik geloof daar ook niet zo in, in die voorspelde rampspoed. Ik weet wel dat er mensen zijn die dik verdienen aan dat zielige gedoe (IKL in Limburg bijvoorbeeld, geleid door een corrupte CDA'er met zelfs een afgetreden gouverneur tot gevolg).
Stop met zielig doen alsjeblieft. De natuur past zich wel aan.
ijtjes ...
Met name de apexpredatoren onder de vogels zijn niet ingesteld op gevaar uit de lucht, aangezien ze daar geen natuurlijke vijanden hebben. Ze zijn eigenlijk simpelweg te arrogant om naar boven te kijken.
@Kale-Meester | 27-05-21 | 09:38: Nou en? Moet jij eens opletten hoe snel die dieren zich aanpassen.
Als ik Milieudefensie lees wordt ik al misselijk .Volgens mij een clubje dat een hoop lawaai maakt maar iets op lossen doen ze niet
M.i. is het idioot en gevaarlijk om kleine actiegroepen via de rechter te laten bepalen wat anderen moeten doen.
Nu hadden ze het idee om die molens dan maar zwart te verven om zo het contrast te vergroten voor die beesten. Ben benieuwd wat dat met de horizon gaat doen..
Topidee en dan aan de punten nog een stukje aanplakken, haaks naar rechts. Helemaal passend.
Kijk eens naar de slachting die onder de vogels wordt aangericht door de Hollandse huiskat. Dat loopt in de honderd miljoen vogeltjes per jaar. Horen we rechtse jongens nooit over.
Jawel hoor, het gaat er altijd lekker op bij een kattentopic.
Al die vuile schijtende vogelmoordenaars het land uit.
Vandaag nog!
Een huiskat zal geen lammergier verschalken, daarvoor is zelfs de grootste huiskat een maatje of 5 te klein.
Van mij mogen huiskatten gewoon alle duiven aanpakken, wilde of tamme maakt me niet uit, maar ze mogen een voorkeur ontwikkelen voor geringde duiven die 'gehouden' worden door mensen.
Teveel stikstof dankzij een regenbuitje , ook zoiets. Dagelijks miljoenen bemestende hondendrollen in de natuur , hoor je niemand over.
Het wordt idd tijd dat we de kwestie van de ontelbare overlast veroorzakende, moordende en stinkende vlooienbalen ook aan de rechter voorleggen.
Een huiskat kan in de meeste gevallen alleen zieke of onderontwikkelde vogels vangen. Die zouden zeer waarschijnlijk ook al door andere oorzaken zijn gesneuveld. Ik heb regelmatig gezien hoe een gewone duif een kat kon verjagen. En nee, ik heb geen kat en ben geen kattenliefhebber.
@Pardoes | 27-05-21 | 08:48:
Als ik je vertel dat ik een kat wilde grijpen die een eend bij de nek in zijn kattebek had en er vliegensvlug vandoor ging mèt eend , geloof je mij niet maar tòch is het een waar verhaal.
@Ambiorix | 27-05-21 | 08:55: Oh, dat geloof ik direct. Natuurlijk zie ik ook katten met vogels in hun bek. Wat ik wilde stellen is dat de kans groot is dat een gedeelte van hun prooi uit verzwakte en zieke exemplaren bestaat. Maar dat zal zeker niet altijd zijn.
inderdaad, het is onder de radar en men kan het niet gebruiken om tegen iets te zijn waar men zelf een hekel aan heeft. Meestal omdat het voor een betere wereld is en men dar niet voor is.
Hoe smaakt eigenlijk zo'n Lamme Gier?
Naar kip natuurlijk!
Naar vleermuis.
Roofdieren smaken goor. Je moet het op herbivoren munten.
@keestelpro | 27-05-21 | 10:18: Tonijn schijnt anders best lekker te zijn.
Is Claudia de Breij al een petitie gestart?
Ik teken de petitie.
Me2
Hier nog een
REAGEER OOK