Boskalis mag weer de dag redden
Nationale helden zijn het
We maakten ons gisteren even druk om de staat van het Nederlandse schip Eemslift Hendrika voor de kust van Noorwegen en aangezien het schip vandaag stuurloos ronddobbert zonder bemanningsleden en het ieder moment kan kapseizen zouden we ons nog meer zorgen moeten maken. Maar alle stress viel weg zodra we lazen dat Boskalis onderweg is om te helpen. Waar we ons vroeger als natie verzamelden rond het Nederlands elftal of de koning, is het tegenwoordig Boskalis die ons oranje lampje van nationale trots feller doet schijnen. De absolute helden van het Suez-kanaal zijn nog nauwelijks bijgekomen van het redden van de wereld en gaan nu op pad om de nationale broeder in nood te helpen. Deze keer is het dochteronderneming Smit die in actie komt, maar daar kleurt ons ankertje niet minder rood-wit-blauw van. Alles komt goed zodra de Nederlandse Avengers het ruime sop kiezen. Voorwaarts Boskalis, we salueren u!
UPDATE: Groene boot is al van het dek gedonderd
Dikke beelden eerdere redding bemanning
Suez-vervolg nooit uit te sluiten
Social
Reaguursels
InloggenIk wist niet dat Wouter Boskalis...
Boskalis gaat het nog druk krijgen: nos.nl/artikel/2375694-containerschip...
Mooi van Boka, maar dit is toch echt de Rotterdamse trots SMIT Salvage...... gooi ze effe in zoekert en geniet van hun daden!! GO SMIT!!
Nederland staat juist ontzettend voor lul met deze lelijke pieremachochel en dito bemanning. Zullen wel hebben zitten blowen. Ik schaam me weer kapot.
Ik kijk weer eens de herhaling van Hollands glorie, meesterlijk !
Flikker toch op met die koning... is niet eens een nederlander.
Juist ja. Wanneer is iemand dan Nederlander volgens u?
"Deze keer is het dochteronderneming Smit die in actie komt, maar daar kleurt ons ankertje niet minder rood-wit-blauw van."
Enorme millennial. Het kleurt er juist nog veel meer rood wit blauw van! Zeker nooit de bouwpakket van de Smit Rotterdam in elkaar geklust vroeger?
Ik wel, en nog wel van hout en allerlij beslag, De Zwarte Zee, van Smit, gaaf spul, jammergenoeg toen gestolen.
Ben weer eens trots een witte Nederlander te zijn.
Wit? U bent een Pierrot clown?
Die groene die er af is geflikkerd bleef niet drijven? Huh...
Die vond ik juist zo mooi, fuk.
A la DENK net in de regeling van zaken: "Hoeveel mankracht en vrouwkracht leveren die wel niet?"
Papendrecht boven alles!
Maar voor zo'n patriottisch stukje staat hier veel Engels-met-Nederlandse-woorden.
De dag redden is wartaal. De bemanning en/of het schip worden gered; komt van save the day.
Zich als natie verzamelen is ook Engels (the nation rallying around ...).
We salueren u is onzin; komt van we salute you, bedoeld is wij huldigen u.
Absolute helden idem (m.z. de grootste helden).
De Nederlandse Avengers heetten De Wrekers (als de serie met Emma Peel tenminste bedoeld wordt. Misschien zijn er nog andere Avengers?).
Zo zie je dat nationale trots zelden de Nederlandse taal geldt.
Ik zeg: eigen taal eerst.
Bravo!
@MeneerdeHaas | 06-04-21 | 15:23: of beter natuurlijk: hulde!
JvanDeventer voortaan in de eindredactie
John Steed, it takes two.
Thunderbirds?
Gewoon laten zinken die handel. Wij zijn alleen maar bezig om archeologen in 2.731 werkloos te maken.
Die krengen liggen in rotten van drie op de zeebodem, de gemiddelde archeoloog kan van 2731 tot zeker 2.915 onderzoek verrichten... en zich dan afvragen waarom de Nederlander zoveel plastic meuk van de Action nodig had...
BosKalisSmit een Nederlands bedrijf dat een schip in nood helpt. Geweldig hoor. Maar dat schip is ook Nederlands, de kapitein en stuur waarschijnlijk ook, dus niet alle Nederlanders op zee zijn zo geweldig. (Dit heet azijn op de golven gooien).
Grote kans dat de bemanning niet Nederlands is omdat volk zoals u en de rest van de Nederlandse mannen het niet zit zitten om naar zee te gaan. Daarmee is niet gezegd dat niet Nederlandse bemanning van mindere kwaliteit zou zijn. Met genoeg niet Nederlanders de zeeën bevaren tot grote tevredenheid. God zij dank nooit dermate slagzij ervaren. Met ballasten is de slagzij enigszins te herstellen, maar dat is niet zonder risico en al helemaal wanneer de deklading echt los is gekomen. Dat ga ik verder niet uitleggen.
@forecastle | 06-04-21 | 15:21: Het schip ligt te 'kisten', het ligt dwars op de richting van golven en dit is een bijzonder vervelende positie doordat dit forse slingeringen ten gevolge kan hebben (denk aan een schommel die steeds wordt aangeduwd). Met dit soort zeegang/deining wordt het schip, normaal gesproken, met de boeg net niet volledig tegen de golven ingestuurd (twee streken ervan weg) zodat er ook niet teveel 'klappen' komen door het varen tegen de golven in. Vermogen teruggenomen tot 'stuurvaart', dat is het minimum om het schip bestuurbaar te houden ('roerdruk'). Dat er geen bemanning meer is om de koers te wijzigen en/of het vermogen te regelen zal waarschijnlijk de oorzaak zijn dat het schip nu zo'n ongelukkige koers volgt (of stuurautomaat of iets anders ligt eruit). Een schip zonder voortstuwing zal zich altijd in deze positie gaan bevinden. Groet van een stuurman met 25 jaar ervaring op kleinere schepen.
@forecastle | 06-04-21 | 15:21: Een gepensioneerde matroos die ook wat te bokken heeft. Blijkbaar heb je geen idee waar je het over hebt. Nederlandse bemanning is bij Boskalis voor 90% wegbezuinigd, valt me mee dat er überhaupt nog boka schepen onder Nederlandse vlag varen. Van Oord heeft de grootste Vloot van Nederland maar zijn half zo groot als Boskalis qua omzet, dus dat laat zien dat je bij Boskalis nauwelijks nog over een Nederlandse onderneming kunt spreken. Bovendien heeft van Oord afgelopen jaar ook arbeidsplaatsen in de vloot wegbezuinigd. Laat zien dat Nederlanders ouderwets te duur of de buitenlanders gewoon lekker goedkoop zijn. Ligt niet aan de huidige generatie.
@Barre_de_k | 06-04-21 | 17:39: Er varen 10-tallen zo niet honderden schepen rond de wereld met het rood-wit-blauw achterop thuishaven Rotterdam, Delfzijl of Groningen met een bemanning die bestaat uit Russen, Oekraïners en Filipinos aan boord - aantal Nederlandse zeelieden precies '0'...
@HAL 9000 | 06-04-21 | 18:08: Bij de Marine moet je zijn.
@Barre_de_k | 06-04-21 | 17:39: Meeste onder dek zijn Filipinos en op de brug Baltisch. Veel Nederlanders kom je niet meer tegen.
@Barre_de_k | 06-04-21 | 17:39: In de eerste plaats. U blijkt problemen te hebben met begrijpend lezen. ten tweede, ja ik ben gepensioneerd. Ben in 1970 gaan varen en heb mij opgewerkt van matroos tot hwtk alle schepen in de 41 jaar die ik in de zeevaart heb gezeten. En ja de huidige generatie is niet die van 1970. En ja, de Nederlander is duur,( en zo je zelf zegt ouderwets, maar ook van de rubberen tegel) maar zo ook de Belgische, Engelse, Russische, Kroatische enz. officieren. die de schepen met een Nederlandse vlag bemannen. Dus daar ligt het niet aan. Wanneer er een schip onder Nederlandse vlag vaart, dan kan er niet volstaan worden met lekker goedkoop wanneer het op bemanning aan komt. Er is nog zo iets als scheepvaartwetten, arbeidswetten. Denk je echt dat de verzekeringsmaatschappijen als DNV het zouden accepteren als de schepen die zij verzekeren bemand worden met onkundige zeelieden? Bemanning die omdat ze slecht betaald worden er met de pet naar gooien? Ik ben nu in mijn pensionering nog bezig met de nieuwbouw en op de laatste schepen was de bemanning enkel weer EU.
Ik vind die jongens van de Noorse kustwacht toch ook een stel helden.
Altijd leuk om wat geschiedenisles op te doen: nl.wikipedia.org/wiki/Smit_Internatio...
Jammer dat Boskalis .
Whahaha!
Hollands Glorie, toen schepen nog van hout waren, en mannen van staal.
En toe seks nog vies was en de lucht nog schoon.
We verzamelde?
Hebben we weer zo'n nieuwe redacteur die de elementaire grammatica niet beheerst?
Als je maar snapt wat de schrijver bedoelt is tegenwoordig het adagium.
'Dochteronderneming' Smit was in het verleden gewoon onze nationale trots "Leen Smit & Co".
Is dat dan weer familie van Jantje Smit ?
Na zoveel eeuwen heersen de Hollanders nog steeds over de woeste baren...
Het trotse rood blank blauwe
Over elke wereldzee.
Een land groot geworden door de Hanze, door de haring. Onafhankelijk en soeverein. Het heeft de scheepvaart op een laag pitje gezet, de visserij in een verdomhoekje. Maar het heeft thans de ogen gericht op het continent. Op landlanden, Frankrijk, Duitsland. Hiermee in het kielzog de onafhankelijkheid bij het grofvuil gezet. Brussel is de baas. Dit land van watergeuzen is verworden tot een kindercrèche geleid door blauwpakken en puntschoenen.
Perfect omschreven.
Vergeet u niet het begrip vangstquotum niet.
De Hanze was toch meer een Duits dingetje. NLse steden deden wel mee, maar de echte harde kern was vooral Hamburg, Bremen, Rostock en Luebeck.
Oh neeeeeee, niet de vissers die op 0.8% van het Nederlandse deel van de Noordzee niet mogen vissen!
Oh neeeeeeee!
Wie gaat de zeebodem om ploegen als zij het niet doen?
Begrijpen mensen dan niet dat de coke ergens van betaald moet worden?
En dan is er een filmpje van scheepvaart die helemaal niet over visserij gaat maar je kan er op rekenen dat er altijd wel een visserman klaarstaat om te zeiken, echte mannen van stavast!
De kinnesinne van de D66 beleidsambtenaren zal er vanaf druipen in de tigste Teams-meeting van de dag. "Wij zijn de kurk waar de natie op drijft. Wanneer begrijpt Nederland dat nou?"
Leuk om te lezen,
www.beting.nl/2011/11/dit-was-mijn-ze...
Weet je waar Boskalis ook bekend van is ?
Het verharden en aanleggen van o.a wegen met giftig afval zoals slakken van Tata Steel.
Nou en...
Is U D66 of GL Beleidsmedewerker?
Nou, in Frankrijk vreten ze dat gewoon hoor.
In opdracht van ?
Slakken van Tata Steel giftig? Op de schaal van GroenLinks waarschijnlijk.
@wijsvinger | 06-04-21 | 14:53: Daar heten ze "Escargots de la bitume"
Tim Hope vaart meteen terug. #jesuistim
En daar achteraan Mosaed 3. Dat is vast de Arabische schrijfwijze voor Mossad...
#jesuismosaed
Kan Boskalis de politiek niet vlottrekken?
goed plan, maar dan wel eerst de onnodige lading dumpen.
Bagger genoeg.
Uitbaggeren, dat parlement.
Wat een faal. Je mag verwachten dat de lading goed gezekerd was.
Een ti-rep knapt snel. Ik zag het net toen ik het flesje water van het konijnenhok brak toen ik het flesje water wilde hervullen.
Jachten laten zich moeilijk sjorren. Schip is te klein en te bewegelijk voor dit soort lading.
@Abzurd | 06-04-21 | 14:38: U bedoelt een tiewrap (Engels cable tie)? Een Ti-rep is een stuk vuurwerk blijkbaar.
U vergeet de gehandicapte medemens.
@mezelluf: dit was bedoeld voor 2voor12, 14.28
De één doet stoer zwaar mensenreddend werk in barre omstandigheden en een ander staat in een te krap blauw kostuumpje met een rode kop te schreeuwen dat hij niet gelogen heeft, tja.
Nationale helden? Doet mij gelijk denken aan de oranje leeuwen
Maar deze helden zijn èn blijven echt.
Max, Matthieu en Boskalis.
Jan, Boskalis en Cornee. Pier-Tjoris is niet meer van deze tijd.
@Jos Tiebent | 06-04-21 | 14:44: die hadden baarden
Ik neem aan dat Boskalis inclusie zeer serieus neemt in haar personeelsbeleid?
Dat het reddingsteam in ieder geval 50% vrouwen bevat, 20% LGHBTI, een PoC die dagelijks last heeft van het slavernijverleden en een paar genderfluide personen?
Anders laat ik BIJ1 kamervragen stellen.
Gelukkig dat die gewoon kijken naar capaciteiten,en wat je nodig hebt in geval van nood.En ja,dat kan van alles zijn.
Maar ik gok erop dat het in dit geval weer voor 80-90 % blanke,goed opgeleide en no-nonsense autochtoniers zijn ....
Prijsbemanning aan boord, schip veilig stellen en cashen.
Nu u het zegt, dat klopt, een onbemand schip is van de eerste de beste die aan boord gaat en het aan wal brengt, zo iets toch?
No cure, no pay.
Over dat varen door het Suez Canal: Ik vind het maar raar dat al die dikke schepen zonder sleephulp door die steeg heen mogen. "Weet u wel wat dat kost" hoor ik dan al iemand roepen. Nee, dit kost niks, als er weer eens één om watter reden dan ook, geen koers kan houden.
Dat dikke schip had een loods aan boord en 2 kleine slepers die het door het smalle deel moesten loodsen.
@DanskeRob | 06-04-21 | 14:42: 4 loodsen zelfs.
Boskalis, de Nederlandse Thunderbirds. media.s-bol.com/738B2nGD97EA/550x777....
oehoeh ook foute club tegenwoordig hoor, all those white puppets.
Ik zie in het filmpje dat hij nog wel power heeft en dus niet dwars in de golven ligt. Er zal dus nog wel wat stuurlui aanboord zijn.
Ook schepen hebben autopilot.
Maar de beste staan nog aan wal
@Lompelul | 06-04-21 | 14:54: Nee hoor, ik zit op zee.
Nederlandse zeehelden. Dat kan dus echt niet meer heh.
En of dat kan! Verloochen je geschiedenis niet.
Maar vaart Boskalis/Smit nog wel onder NL vlag, of is dat Panama in verband met belastingen?
Een dag niet gezoken is een dag niet geleefd.
U bedoelt gezogen?
@plaspop | 06-04-21 | 14:21: Zeiken-zook-gezoken
komop zeg.
@Nuchternederland | 06-04-21 | 14:25: zook = zeek, maar de rest is goed.
... oeps... verkeerd draadje.
Waarin een klein land groot kan zijn. Opdat wij niet vergeten.
REAGEER OOK