Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Vaccin binnen jaar ineffectief wegens mutaties", aldus 76 epidemiologen uit 28 landen

Voor elke mutatie nieuwe vaccinatie!

En dat komt volgens een enquête van Oxfam Novib (hielden wel seksfeesten met minderjarige prostituees maar hebben geen babies vermoord in Haïti) en de People's Vaccine Alliance dus door de oneerlijke verdeling van vaccins tussen rijke en arme landen. Het rapport is in feite een pleidooi om vaccins nagenoeg gratis te maken voor armere landen, en het lijkt wel degelijk een punt te hebben. In het kort: als de derde wereld zolang ongevaccineerd blijft ontstaan daar mutaties waar onze eigen vaccinaties weinig tot niets tegen uithalen. Zuid-Afrika is bijvoorbeeld begin februari gestopt met AstraZeneca omdat het niets doet tegen de Zuid-Afrikaanse variant.

Enfin, de experts dan."Gregg Gonsalves, universitair hoofddocent epidemiologie aan de Yale University: "Doordat miljoenen mensen over de hele wereld met corona geïnfecteerd zijn, ontstaan er iedere dag nieuwe mutaties die resistenter zijn dan hun voorgangers. Het virus kent geen grenzen en nieuwe varianten, ergens op aarde, betekenen dat niemand van ons veilig is."" 'Niemand veilig', tsja, het is maar wat je met veilig bedoelt natuurlijk. En weet u wat ook geen grenzen kent? DIT LAND.

Maar goed, ook doorgeleerden die niet aan de enquête meededen beamen de strekking. Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans, verbonden aan het Erasmus MC: "Hoe meer circulatie er is in groepen die al deels immuniteit hebben, hoe groter de kans op een selectie van virussen die daaraan ontsnappen. Dus het is inderdaad een wereldwijd probleem en het moet wereldwijd aangepakt worden."

De EU lijkt vooralsnog weinig te voelen voor het opschorten van patentbeschermingen. "Onder meer de Europese Unie ziet daar tot nu toe niets in, met het argument dat farmaceutische bedrijven niet moeten worden ontmoedigd om geld en tijd te steken in het ontwikkelen van de vaccins."

Ondertussen lijkt er ook goed nieuws te zijn, in ieder geval voor het originele virus. Volgens een studie van het  US Centers for Disease Control and Prevention geeft AstraZeneca na twee shots maar liefst 90% bescherming tegen besmet worden door het virus. Het uitblijven van bescherming tegen besmetting was een van de grootste kritiekpunten op het strenge vaccinatiebeleid, maar dat lijkt deze studie nu dus te ondervangen. 

Aan de andere kant zijn er natuurlijk weer vaccin-immunologen en arts-microbiologen die ervoor pleiten mensen buiten de risicogroep gewoon helemaal niet te vaccineren omdat het ineffectief, onwenselijk en de verkapte verplichting is onethisch is.

Maar goed, dit is dus waar we onherroepelijk heen gaan: het originele vaccin volstaat niet en er zal dus herhaaldelijk tegen nieuwe mutaties gevaccineerd moeten worden. Is dat wenselijk? Is daar draagvlak voor? En is impliciete verplichting middels een vaccinatiepaspoort waarschijnlijk illegaal (ja) en creëert het een medische big pharma klassenmaatschappij (ja)?

Reaguursels

Inloggen

Zouden verzekeringsmaatschappijen hier ook op inhaken en bij het afsluiten van een hypotheek verplichten dat je je elk jaar laat inenten tegen de nieuwste varianten? Anders kun je geen levensverzekering afsluiten. En zo denk ik dat er nog meer verzekeringen zijn waarbij een vaccinatie verplicht kan worden gesteld. Ik hoop dat het niet mag, maar ben er bang voor.

brie-de-penis | 30-03-21 | 19:35

Wie wil er nog een astraatje?
De Duitse commissie voor vaccinatie Stiko beveelt het AstraZeneca-vaccin enkel nog aan voor mensen boven de 60 jaar. Die beslissing volgt op de eigenhandige besluiten van deelstaten en steden waaronder Berlijn en München, waar eerder vandaag werd besloten het prikken voor 60-minners op te schorten.

Dat melden Duitse media. De reden voor het opschorten van AstraZeneca is de vondst van tientallen gevallen van trombose in de hersenen. Het Stiko meldt dat ’op basis van de momenteel beschikbare gegevens over het optreden van zeldzame maar zeer ernstige trombo-embolische bijwerkingen’ wordt gehandeld.

MoonBeebe | 30-03-21 | 19:34

Wat een spektakel is en blijft corona toch. Hillarisch. Dit virus is gewoon de grootste systeemuitdager ooit.
Al die op geld beluste farmaceuten, al die angstige mensen die hun hele leven hebben gewed en gebaseerd op zekerheid en maatschappelijke regels. Al die mensen, levend in de sleur van alledag, die nu dan zo van de koude kermis thuiskomen.

Hopeloos als ze zijn, bijten ze zich vast in vaccinatiepaspoorten en laten ze zich verleiden dat 'gevaccineerden meer recht hebben'. En zelfs met die instelling, grijpt dit virus hen in de ballen.

Corona is een kunstwerk van de natuur om ons, losgeslagen mensen, een lesje te leren.
Jank maar lekker door mensheid. Of vind jezelf opnieuw uit.
Dat is in feite de keus.
Succes!

hallofreen | 30-03-21 | 18:56

Hoe weet je uberhaubt of een vaccin werkt, als 98% van de bevolking al gezond is. Wat een grap. Stelletje schapen.

Ben_Hur | 30-03-21 | 18:50

Mwah, zijn pupillen hebben een normale grootte.

lekgoot | 30-03-21 | 19:15

Van cocaïne gebruik heb je niet altijd wijde pupillen. Bron Jellinek

BrulSpin | 31-03-21 | 09:18

Ach ja. De biomedici van subsidiespons Oxfam Novib. Die zullen er wel verstand van hebben. De oplossing is duidelijk: heel veel centjes geven aan Oxfam Novib, waar het leasewagenpark momenteel behoorlijk aan vervanging toe is.

wapster | 30-03-21 | 17:21

We worden junks als in de eerste de beste horrorfilm. Afhankelijk van medicijnen om te kunnen leven. Medicijnen-vaccinaties als eerste levensbehoefte. Ik ga op reis en ik neem mee "een coronavaccin". Zes maanden zonder spuit en je gaat dood.

Der Lehrer | 30-03-21 | 16:41 | 9

@Der Lehrer | 30-03-21 | 17:51: Veel plezier met je moestuin ver weg van de vervuiling, je eigen duurzame waterzuivering en totale isolatie... want dat is de enigste manier om op deze planeet onafhankelijk te zijn van mogelijk slechte machten. Nu nog een plek vinden waar dat nog mag...

Bac | 30-03-21 | 17:57

@kiekeboei | 30-03-21 | 17:45: Die vijf zijn over een paar dagen weer kiplekker en dat die vaccinatie elk jaar opnieuw moet is verre van zeker, dat van die dames heb ik dan weer geen passend antwoord op... nou misschien is dit dan wel de laatste generatie op aarde... erg waarschijnlijk acht ik het niet.

Bac | 30-03-21 | 18:00

En hoeveel vaccins hebt u gehad?

zwaaropdehand | 30-03-21 | 18:01
▼ 6 antwoorden verborgen

katsjing!

Scepticus | 30-03-21 | 16:18

Als ik in een risicogroep zou vallen - zeg een risicogroep met een overlijdensrisico bij besmetting van meer dan een paar procent - dan zou ik me denk ik wel laten vaccineren, zelfs met alle herhaalvaccinaties voor de nieuwe varianten. De vraag is alleen of er niet ergens een punt is waar teveel vaccinaties achter elkaar juist een groter risico gaan opleveren dan het risico t.g.v. het virus. Dit hangt vermoedlijk ook af van de snelheid waarmee de mutaties plaatsvinden afgezet tegen de tijd die nodig is om een nieuwe versie van het vaccin te testen. Misschien valt dat laatste wel mee, omdat de technologie hoogstwaarschijnlijk hetzelfde blijft, maar iedere nieuwe virusvariant leidt ook tot nieuwe antistofvarianten. Misschien dat sommige van die antistoffen eerder leiden tot ADE. Een grondige testperiode blijft dus nodig voor iedere nieuwe versie van het vaccin.

lekgoot | 30-03-21 | 16:15

Volgens Arjan Lubach moeten we allemaal zo snel mogelijk gevaccineerd worden want in Israël gaat het nu fantastisch. Volgens anderen (oa immunologen) kunnen er steeds nieuwe mutaties komen en zou een te specifiek vaccin juist averechts kunnen werken. Wie heeft er nu gelijk?

lekgoot | 30-03-21 | 16:02 | 9

@lekgoot | 30-03-21 | 17:04: Nu ben ik een amateur medicus aangezien ik wil weten wat die witte jassen allemaal met me doen en waarom dus dit gaat gedeeltelijk boven mijn pet, wat ik hier wel uit opmaak is dat ze het hebben over het geheugen van het immuun systeem en gerelateerde vergeetachtigheid hiervan wat een van de oorzaken is van de theoretisch benodigde herhalingen van het vaccin, het verlies van effectiviteit door een te specifiek vaccin maak ik hier niet uit op. Ik zal het is voorleggen aan mijn vele specialisten.

Bac | 30-03-21 | 17:22

@lekgoot | 30-03-21 | 16:02
"Wie heeft er nu gelijk?"
Dat weet nog niemand, komende winter zal pas duidelijk gaan worden of de gevaccineerden beschermt blijven of juist ernstiger ziek gaan worden wanneer ze geconfronteerd worden met een nieuwe mutatie.

Wat weten we wel?
- De ontwikkeling van een vaccin tegen Sars-Cov-1 werd stilgelegd omdat de proefdieren ernstiger ziek werden na vaccinatie en werden geconfronteerd met het echte virus.
- Natuurlijke immuniteit geeft brede bescherming tegen alle varianten, deze aangeboren immuniteit is verzwakt bij ouderen.
- Specifieke immuniteit onderdrukt altijd voor een deel je natuurlijke immuniteit
-Jonge mensen maken meer antilichamen aan na vaccinatie dan ouderen
- Vaccinatie geeft 5x meer antilichamen dan het doormaken van de ziekte
- Bij het ontstaan van een resistente variant worden deze antilichamen waardeloos.

Ik kan enkel zeggen, dat als er wel ADE gaat optreden en het massale vaccineren uitloopt op een grote ramp dan zijn het de jonge mensen die gevaar lopen. Zij zijn degenen die een robuuste specifieke verdediging opbouwen. En die kun je niet zomaar verwijderen, net als een allergie.

#enpassant | 30-03-21 | 21:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Volgens immunoloog Pierre Capel hadden we 2 maanden geleden al een meerderheid van mutanten in NL waar de huidige vaccins al niet eens meer tegen hielpen. Door de groeiende groepsimmuniteit lijkt het alleen of dat hele vaccin-circus nog wat uithaalt.

RichardBandler | 30-03-21 | 16:00 | 2

Is een kwakzalver volgens Stichting Skepsis.

zwaaropdehand | 30-03-21 | 18:07

Mooi nieuws voor de universiteiten waar hij op heeft lesgegeven.

RichardBandler | 30-03-21 | 18:33

Ok, we vaccineren ons tegen mutatie A en B. Die sterven uit en vervolgens vlammen juist daardoor mutatie C en D op.

Hele wereld vaccineren a 50 Eypo (?) per prik.

Da's mooie handel, voor de pharmafia.

Met met dank aan Dissel, Jong en Rutte.

En alle NL schapen die hen blindelings geloven.

Poekieman | 30-03-21 | 15:57 | 1

Gelukkig speelt dit alleen in nederland!

Ja_hoor | 30-03-21 | 16:47

We wilden toch meer diversiteit en nieuwe soorten? Volgens de leer van Darwin komt het wel goed met de Aarde. De sterkste soorten blijven over en planten zich voort. Dr zwakkeren sterven af of uit.

Leffe Blonde | 30-03-21 | 15:52

Ik heb liever een korter, kwalitatief beter leven, dan levenslang opgehokt op die kutzolder hier want 'solidariteit en niet na tien uur op straat want o o o cojona'.

En die grafspuit wil ik ook niet. Nog nooit een griepprik gehad en zie geen reden waarom ik die nu wel zou moeten.

snokkertje | 30-03-21 | 15:26 | 2

Of u morgen ook nog even binnen wilt blijven, oproep van Rutte na ontruiming van overvolle parken van vandaag.

MoonBeebe | 30-03-21 | 17:11

Je gaat vanzelf ouder worden.....

Lorejas | 30-03-21 | 17:24

Gedeelte van de budgetten voor ontwikkelingshulp aanspreken om vaccins te leveren aan ontwikkelingslanden.

sioux_ | 30-03-21 | 15:21

De wappies weten het al heel lang, misschien gaan de oogjes van de vaxxholes ook een keertje open.

Pimp my Voortuin | 30-03-21 | 15:08 | 1

Yep!

Twannie | 30-03-21 | 15:26

De vaccins bevatten slechts een deel van de eiwitten van het virus. En beschermen daarom minder goed dan de natuurlijke infectie. Mutaties komen daarom eerder bovendrijven in de gevaccineerde gebieden, dan in de gebieden waar het virus ongehinderd woedt. Klinkt dit gek?

Bartsel | 30-03-21 | 15:07 | 1

Dat die mutanten in een immuun mens even gevaarlijk zijn als de eerste whammy is daarentegen weer erg klein. Storm in glas water.

Bartsel | 30-03-21 | 15:09

Vitamine D3, C, zink, quercitin en selenium blijven nog miljoenen jaren hun werk doen tegen alle denkbare varianten.
Het lage vitamine D3 seizoen is gelukkig snel weer over met dit weer.

Pimp my Voortuin | 30-03-21 | 15:06 | 7

Ja want in Brazilie was het zomer en daar hebben ze nergens last van. Dat komt dooe al die zon in dat tropenland. Dan schaffen we gewoon maar de wintertijd af...

echtpaul | 30-03-21 | 17:56

@echtpaul | 30-03-21 | 17:56: Dank, hier heb ik wel wat aan, weer als factor weerlegt. Israël blijft dus een goed voorbeeld...

Bac | 30-03-21 | 19:09
▼ 4 antwoorden verborgen

ik zie in dat nieuwsbericht niets anders dan een hefboom voor die liefdadigheidsorganisatie om meer geld buit te kunnen maken...
heel simpel: gewoon de eerstkomende 5 jaar niemand uit de derde wereld toelaten kan je ook niet hun varianten krijgen. na een jaar of 5 hebben zij ook iedereen ingeent en mogen ze weer mee doen met de rest van de planeet...
ze exporteren toch alleen maar menselijke ellende en daar hebben we al meer dan genoeg van!

azubneritan | 30-03-21 | 14:47

Haha die complot denkers gaan nog gelijk krijgen.

Bjorn19851111 | 30-03-21 | 14:37 | 2

Zoals wel vaker ...

culture_vulture | 30-03-21 | 15:42

Complot denkers hebben altijd gelijk. In hun hoofd dan.

Lorejas | 30-03-21 | 17:25

Waarom heten die mensen wetenschappers, terwijl ze ook maar een wilde gok naar wat mogelijk zou kunnen gebeuren in de toekomst.

de euro middenweg | 30-03-21 | 14:35

Als we het virus door het eten van een soepje kunnen krijgen, of inademen. Waarom gaat dit dan niet met het vaccin?

Ray Skak | 30-03-21 | 14:35 | 1

Krijg je niet van eten van een soepje.
Autoclaaf?

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 15:01

"Doordat miljoenen mensen over de hele wereld met corona geïnfecteerd zijn, ontstaan er iedere dag nieuwe mutaties die resistenter zijn dan hun voorgangers. Het virus kent geen grenzen en nieuwe varianten, ergens op aarde, betekenen dat niemand van ons veilig is."

Dat geldt voor ALLE bekende virussen. Mazelen is zeer besmettelijk (covid R0 = 2.5, mazelen tussen 12 en 20!, ebola gelukkig lager dan covid). Ook bof en rodehond hebben mogelijke complicaties. En wat dacht u van de pokken vroeger? Helaas is polio nog niet uitgeroeid; en de vraag waar is er nog polio en wat hebben die landen/streken met elkaar gemeen?

Louter Leuter | 30-03-21 | 14:33 | 2

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit geduid wordt met allerredelijker voorbeelden. Ik ken een clowntje met ministriele bevoegdheden die u nu zou betichten van fake nieuws, omdat dit toch wel heeel erg de vaccinatiebereidheid onderuit zou halen..

Localhero | 30-03-21 | 15:48

Ik zeg het nog maar eens: Of iets illegaal is doet er niet toe. Geitenpaadjes, spoedwetjes, noodverordeningen, ze vinden wel wat. We leven in een dictatuur van de meerderheid. En als de meerderheid bang is, doen ze nou eenmaal wat ze nu doen: Alle beperkingen van onze rechten toelaten en andere ideeën weg laten meppen of belachelijk maken.

Upendo | 30-03-21 | 14:24 | 2

En of ze bang zijn. Ik zag vandaag iemand alleen in zijn tuin werken met een mondkapje op. Geloofde mijn eigen ogen niet en heb voor de zekerheid nog een keer over mikn schouder gekeken.

Welstijl41 | 30-03-21 | 18:39

De vaccinatie moet gewoon verplicht worden.
Men kan zwakbegaafde wappies en religekkies niet laten beslissen over iets dat voor de gehele bevolking van belang is.

Rest In Privacy | 30-03-21 | 14:18 | 9

Bij jou is het vaccin het gouden kalf. Het is je religie. Met religieus gemankeerden zoals jij met je dogma valt niet te praten.

dagpauwoog | 30-03-21 | 16:31

U bent een heel eng persoon en de reden dat dictaturen kunnen ontstaan.

Der Lehrer | 30-03-21 | 16:44

Ja precies, wanneer ga jij es wat beslissen. Gebeurt er tenminste eens iets moois.

nobodiesunmighty | 30-03-21 | 18:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Welk land en wie heeft belang met het einde van de coronacrisis? Ons landje waar 50% van het zgn werkend volk in dienst is van overheid en aanverwanten en het grote deel al een jaar fijn thuiswerkt?? in de tuin, huisje schildert en nog wat klust,die willen een einde aan deze leut, denk het niet. Onze Fransozen, onze Spanjolen onze Italianen onze Portugezen etc. : die wachten op het grote,ons Nederlandse geld. Men krijgt dat als de economische schade groot is, hoezo zij wachten op einde coronacrisis: ik denk het niet. Onze Duitse vrinden,
met capo Mutti a.d. leiding, dat volk geloofd werkelijk alles wat de grosse leider kletst en de Duitsers kwijlen juist bij de untergang, was zo is nog zo, hoe groter die weltschmerz hoe groter het plezier : en dat volk wenst einde coronacrisis : ik denk het niet. De USA met Biden, laat me niet lachen. China heeft geen corona of ziet zoals het echt is en lacht zich krom om het oerdomme volk buiten hun territorium: die zitten ook niet te wachten op einde corona, die lopen gewoon economisch binnen op het gesukkel van ons.
Ik beweer niet dat er geen virus is, maar hoe ermee wordt omgegaan puur om politieke redenen, dat is bijna niet te bevatten

portuca | 30-03-21 | 14:14 | 3

Uw hersenspinsels zijn inderdaad niet te bevatten. Sterkte ermee!

Papa Jones | 30-03-21 | 15:07

Zo is het!

Twannie | 30-03-21 | 15:29

U vergeet de meerwaarde van de avondklok en het kunnen registreren wie waar is en waar zijn geld uitgeeft, van het hebben van een medisch dossier, het afschaffen van contant geld (niet nodig als je thuis zit) en de boetes die geind kunnen worden. De meerwaarde voor het milieu vanwege het einde van reizen niet te vergeten!

Der Lehrer | 30-03-21 | 16:48

Daarvoor hoef je geen epidemioloog voor te zijn om dit te snappen. Met mij had ook een gedeelte van de reaguurders dit al aangekaart. Met mij weggezet als wappies. Maar ja, het is gewoon logisch nadenken. Meer niet. Next.

Deksmaat | 30-03-21 | 14:07 | 5

@Rotterdammert1965 | 30-03-21 | 14:17:
Het doet er niet toe dat wappies gelijk krijgen. Ik hoor bij de groep die het niet fijn vindt om gelijk te krijgen. Ik zei hetzelfde al in april vorig jaar. Dit virus gaat niet meer weg en ook de maatregelen niet. Moet ik nu gaan schreeuwen "Ik had gelijk?" Wat heb je eraan? Helemaal niets.

Nu weer een nieuwe campagne van de overheid i.v.m. de vaccinaties waarin ze opnieuw blijven beweren dat het virus zich alleen verspreidt door druppels en daar is ook al het beleid op gebaseerd (1,5 meter afstand, mondkapjes, spatschermen). Dit is in tegenspraak met de vele onderzoeken en voorbeelden vanaf begin 2020 al die het tegendeel aantonen, nl. dat verspreiding plaatsvindt door druppels & aerosolen.

Profylactisch effect van vitamine D, zoveel onderzoeken en nu ook al meer dan 1 jaar lang bekend. Niets mee gedaan, de lijst is eindeloos.

#enpassant | 30-03-21 | 14:48

@Rotterdammert1965 | 30-03-21 | 14:17: Yep! En de wappies weten nu al dat door het vaccineren er hele gevaarlijke mutaties komen, dit najaar bij u in de buurt!

Twannie | 30-03-21 | 15:31
▼ 2 antwoorden verborgen

We kennen allemaal het verhaal van Edward Jenner. Toch, als je wat beter naar de achtergrond kijkt van deze "eerste vaccinatie", hij moest aangespoord worden om zijn experiment te doen en - na het slagen van het experiment met het melkmeisje en de zoon van zijn tuinman - kreeg hij veel kritiek te verduren door de gevestigde medische stand die hun gouden business (de zogenaamde variolatie) in rook ziet opgaan. Kortom, dit was een dubbeltje op zijn kant. En deze variolatie - ook een soort primitieve vaccinatie - heeft uiteindelijk meer slachtoffers opgeleverd dan personen die genezen zijn... Moraal: als de farma erin slaagt de leiding te nemen - en die hebben ze nu - zullen we hier voor altijd aan vast zitten, verwacht ik.

nancystjago | 30-03-21 | 14:06 | 1

Ik hoop dat je ongelijk heb... kan het tegendeel (nog) niet bewijzen...

Bac | 30-03-21 | 17:49

Niks mis mee toch? de EMA draag in het algemeen weinig bij aan individuele medicatie veiligheid. Dat mogen ze tot op heden zeer vaak bewijzen. Zeer niet al te transparante Euroclub.

nobodiesunmighty | 30-03-21 | 18:26

ja want voordat we de hele wereld hebben gevaccineerd zijn niet er al tig varianten ontstaan waar we dan alsnog nieuwe vaccins voor moeten ontwikkelen. Wat een kulreden om weer eens aan welvaartsherverdeling te doen. Ze hebben allemaal goed opgelet bij hoe de klimaatwetenschap hiermee is omgesprongen (omspringt)

Gen. Maximus | 30-03-21 | 14:00 | 2

Morgen komt het IPCC met een rapport dat de klimaatverandering mutaties veroorzaakt en dat meer klimaathysterie de beste manier is om corona te bestrijden.

5611 | 30-03-21 | 14:05

Maar maar maar de vaccins zijn de heilige graal enne enne zodra je spuitje hebt gehad alles weer normaal ofzo. Dom volk, nog te simpel om te lezen hoe een RNA virus werkt.

Rusrs | 30-03-21 | 13:59 | 3

Mooi dan kan jij hier dus wel even uitleggen hoe het werkt!!!

Bac | 30-03-21 | 14:27

@Bac | 30-03-21 | 14:27: Geweldige reactie, zoals verwacht van een domme trol. Ben jij ook zo'n stakker die zijn lichaam jaren heeft verneukt en nu bang is voor een virusje?

Rusrs | 30-03-21 | 17:29

@Rusrs | 30-03-21 | 17:29: Neehoor ben bang dat ik me oude moedertje aansteek, goeie uitleg trouwens. En dom ben je zelf, dat je plempt dat mensen iets niet zouden kunnen wat je dus aantoonbaar zelf niet kan is daar het bewijs van.

Bac | 30-03-21 | 17:47

Wel vreemd dat die deskundologen dit nu pas bedenken. Ik voel het al een half jaar aan mijn water.

VanBukkem | 30-03-21 | 13:53 | 2

Dankzij jouw water is het pokkenvirus ook uitgeroeid.

Festen | 30-03-21 | 14:49

Komt dat even slecht uit, want we moeten van Brussel de Zuid-Europese toerismesector nog redden met dat in elkaar gedraaide vaccinatiepaspoort deze zomer. Intussen blijft ook de Holland-Hoorn van Afrikalijn op volle toeren draaien, ook voor mutaties is er dat broodnodige exotische tintje.

Schulzie | 30-03-21 | 13:52

Inenten doe je voorafgaand aan een epidemie, niet tijdens. Dat veroorzaakt nl alleen maar meer mutaties.

Rest In Privacy | 30-03-21 | 13:51 | 3

Wat een wijsheid. U ziet de epidemieen al voordat de rest dat ziet en weet dan ook al gelijk hoe het vaccin eruit ziet?

BobDobalina | 30-03-21 | 13:55

@BobDobalina | 30-03-21 | 13:55: Simpele logica, daarom werken griep vaccin maar beperkt. Ben jij te dom voor om te snappen, bang dik mens.

Rusrs | 30-03-21 | 17:30

M.a.w.: immigratie is dodelijk. Weten we dat ook weer.

postmodernismisdead | 30-03-21 | 13:50 | 1

Correct.

ger1306 | 30-03-21 | 14:10

Dit wisten ze toch al vanaf het begin, al die verstandige autoriteiten.... Nooit vermeld? hohoho... wat nu dan.. de "wir haben es nicht gewusst" kaart wordt wederom getrokken om gezichtsverlies te voorkomen?

nobodiesunmighty | 30-03-21 | 13:41

Compliment voor de alerte opmerking van Spartacus in de laatste twee zinnen. Wat is het toch veelzeggend dat zelfs een standaard uitdrukking "... kent geen grenzen" in de asielpandemie zijn betekenis verliest.

JvanDeventer | 30-03-21 | 13:40

www.worldometers.info/coronavirus/
Coronavirus Cases: 128,347,307
Deaths: 2,806,760

Deaths of children under 5 this year 1,843,324
Perspectief.

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 13:38 | 1

779,541,075 Obese people in the world
2,712,255People who died of hunger this year

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 13:39

Het klimaat gaat daar nu ook richting de zomer.

General Dripple | 30-03-21 | 13:37

Ja ik snap er ook geen flikker van, in de zorg en verpleeghuizen is er stevig gevaccineerd en het aantal besmettingen is vrijwel tot nul gebracht.
Dat kan toch helemaal niet.

botbot | 30-03-21 | 13:44

@General Dripple | 30-03-21 | 13:37: het klimaat?

BobDobalina | 30-03-21 | 13:56

Het is een virus, het muteert, het is de griep. We hebben ermee leren leven, dus doe nu niet zo krampachtig omdat het een andere naam heeft gekregen.

Digitaal Smoelwerk | 30-03-21 | 13:33 | 1

Hulde!.

All_Anonymous | 30-03-21 | 14:19

Goed nieuws voor de Corona gelovigen dus.
Nu is het definitief duidelijk, er komt nooit meer een einde aan de lockdowns, BOA mondkapjehandhaafterreur en avondklokken.

Bolder | 30-03-21 | 13:32

Het internationale verdienmodel:
BUILD BACK BETTER
Bill Gates (software verkoper ; gejat van Apple) ligt in een deuk. De schapen doen precies volgens het schema. In Nederland roepen Bertelsmann, De Mol en de Staatsomroep (NPO) wat het gepeupel moet horen: Iedere dag is het VACCINEREN en Die-Baudet is het gevaar.

Kamervraag | 30-03-21 | 13:31 | 7

Bill is daarvan vrijgesproken. Maar wel leuk voer voor complottertjes dat soort zaken, want ohh hij is rijk dus is vast oneerlijk. Arme Apple :(

ZureKoek | 30-03-21 | 14:20

@Localhero | 30-03-21 | 16:52: Naïef? Verklaar U nader, ik weet iig waar al die onzin vandaan komt en wat wel klopt. Er zijn niet zoveel complotten, het gebeurd allemaal gewoon open en bloot maar omdat het gros niet oplet en ook nog is alles door elkaar haalt gaat het ze mogelijk nog lukken ook... ik waarschuw hier al jaren voor maar brood is lekker en spelen zijn leuk.

Bac | 30-03-21 | 17:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Het tempo waarin afrikanen zich voortplanten valt niet tegenop te vaccineren.

2voor12 | 30-03-21 | 13:30

De 90% bescherming is niet AstraZeneca maar Pfizer & Moderna, zo blijkt ook uit het artikel. AstraZeneca geeft nog maar 10% bescherming tegen de Zuid-Afrikaanse variant en daarom is deze discussie ook op gang gekomen. In Zuid Afrika is men niet gestopt met AstraZeneca vanwege trombose maar vanwege de ineffectiviteit.

Maar waar het om gaat is de overige 10%, bij de personen die dus wel ziek worden ondanks vaccinatie. Worden zij ernstiger ziek en zijn zij nog besmettelijk? Dat onderwerp wordt in elke discussie over deze vaccinaties gemeden, het wordt niet meegenomen. Bij deze 10% is het virus er immers in geslaagd om de opgebouwde immuniteit te ontlopen, dat zijn dus de sterkste en meest resistente varianten.

Dit mechanisme zie je ook bij superonkruid, resistente bacteriën en ook bij andere virussen. Zie bv. de gevolgen van 50 jaar vaccin Marekse verlamming bij kippen, van 1% naar 50/100% dodelijkheid. Eerst is er euforie, daarna grote deceptie.

Ineffectiviteit is één ding, dat is nl. het gunstige geval. Want wat als de confrontatie met een nieuwe mutatie de ziekte erger maakt omdat je bent ingeënt bent tegen de verkeerde variant? Vaccins straks over de toonbank voor 10.000 euro per stuk?

#enpassant | 30-03-21 | 13:30

Rapport is van Oxfam Novib, sinds wanneer hebben die verstand van vaccineren en virussen?

Mans5 | 30-03-21 | 13:28 | 3

Zien daar waarschijnlijk weer een verdienmodel in.

Cookieman | 30-03-21 | 13:33

Heel toevallig krijgen mensen 60+ ieder jaar al een griepprik met de laatste mutaties

ceesreis | 30-03-21 | 13:27 | 7

@Koning BongoBongo | 30-03-21 | 14:08:
Na mijn eerste griepprik hebben zij mij uren gereanimeerd maar ik ben nog steeds niet bang.

botbot | 30-03-21 | 14:19

Nee niet de laatste mutaties (dat duurt in de regel even), maar welke men het komende seizoen verwacht.

Dit jaar niet zo van belang overigens...

Louter Leuter | 30-03-21 | 14:20

@botbot | 30-03-21 | 14:19: Ah, kijk, griepprik: risicogroep, vandaar de angst voor corona.

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 14:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Samengevat. Vraag is dus of de vaccins er wel op tijd gaan zijn voor iedere keer weer NIEUWE varianten en op tijd in de armen van een wereldpopulatie zijn geprikt, ook in derdewereldlanden, anders gaat het nog fout.
Anders: we are very screwed, vrees ik. Griezelig.

Jan, Leiden | 30-03-21 | 13:25

Stuur mijn portie maar naar Afrika dan. Mijn immuunsysteem lost het zelf wel even op.
Dat moet het immers ook met dat vaccin.

frickY | 30-03-21 | 13:24

Ik ben gaarne bereid om het risico aan te gaan, lieve epidemiologen. Waar en wanneer kan ik achteraan sluiten?

bisbisbis | 30-03-21 | 13:24

De peoples vaccines alliance, is dat een ander dan de alliance peoples vaccines en de peoples alliance vaccines?

NaughtiusMaximus | 30-03-21 | 13:24 | 1

Splitter!

R.F.Pickering | 30-03-21 | 13:29

Goh, dat had ik echt niet zien aankomen.

MokumsMoppie | 30-03-21 | 13:23

Gratis of niet je moet eerst wel 10 tot 20 miljard doses produceren en dan moet je daarmee ook nog de binnenlanden van Afrika met teams.

Of je sluit de grenzen voor inwoners uit die landen en stelt toerisme verbod in?

klaas24 | 30-03-21 | 13:21 | 1

Ik zou zeggen dat we daar waar mogelijk moeten helpen. Voordeel is wel dat als de infrastructuur er eenmaal is dat we in de toekomst sneller vaccins de wereld in kunnen helpen.

Continuum | 30-03-21 | 13:28

Goed lezen: : "Twee derde van 76 epidemiologen uit 28 landen denkt dat ..."

Lomo | 30-03-21 | 13:21 | 1

En een derde zegt dat het niet waar is ? Wie heeft er dan gelijk ?

Koning BongoBongo | 30-03-21 | 14:10

Er liggen inmiddels ruim 800.000 doses vaccin nog steeds niet opgesoupeerd op de plank.
-
Laten wij die als den donder in de mensen spuiten die dat willen, vóórdat Kaag ze op één of andere slinkse wijze laat verdwijnen richting Ramallah.
-
(waar ze overigens gratis Israëlisch vaccin kunnen krijgen, maar dat willen ze niet hebben ...)

bisbisbis | 30-03-21 | 13:18 | 2

Ik heb gehoord van een goede kennis dat het er minstens veertig miljoen zijn.

botbot | 30-03-21 | 13:22

Wordt wel even aan voorbij gegaan dat door een vaccinatie je zeer waarschijnlijk aanzienlijk minder zwaar ziek wordt en ook niet op de IC zal belanden. Waardoor de mutaties nu eindelijk wel het effect van "een griepje" zullen hebben. Maar ja de artsen van Oxfam (hielden seksfeesten met kleine kinderen) en Amnesty hebben ook hun verdienmodel in stand te houden natuurlijk!

WeirJack | 30-03-21 | 13:18

Wat ik niet erg goed begrijp is, waarom beginnen met vaccineren van de leeftijds grens van 80 jaar en ouder. Willen die dan zo nodig naar de kroeg, werk, restaurant?
Begin lekker met 30 jaar en dan steeds 10 jaar ouder etc.
Ik snap dat het fijn is als je weer een 100 jarige hebt genezen etc.

echtpaul | 30-03-21 | 13:18 | 4

Omdat de meeste mensen in het ziekenhuis oudere mensen zijn. Het doel is de druk verminderen op de zorg. Dus dat doe je door ouderen te vaccineren zodat er minder ouderen in het ziekenhuis belanden zodat er minder druk is op de zorg. Het is geen rocketscience.

Old_Spice | 30-03-21 | 13:29

@Old_Spice | 30-03-21 | 13:29: Blablabla druk zorg blabla vergaderen blabla
Dat horen we al een jaar.
Hoeveel IC-capaciteit is er het afgelopen jaar bijgekomen?
Waarom heel lang geen mondkapjes beschikbaar stellen voor de zwakkeren?
Flauwekul allemaal.

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 13:34

@Old_Spice | 30-03-21 | 13:29:
Video van Marc van Ranst (=Belgische RIVM) nog gezien over hoe hij die bangmakerij aangepakt heeft? En dat ie het geleerd heeft van Ab Osterhaus?. blkbx.nl

Rest In Privacy | 30-03-21 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Zo kunnen wel doorgaan met het land op slot zetten to de negentiende golf, ja. Zal onze leiders wel weer goed uitkomen.

negerinnenzoenen | 30-03-21 | 13:17 | 4

@Dr_Johnson | 30-03-21 | 13:53:
Er wordt niets versoepeld en in september starten ze weer met nog meer testen (die niet deugen). En zo blijft het.

Rest In Privacy | 30-03-21 | 14:00

@Dr_Johnson | 30-03-21 | 13:53: Als het aan Jaap, Hugo, Mark en hun mensen ligt, gaan we echt never nooit niet van de 'maatregelen' afkomen.

5611 | 30-03-21 | 14:11

@Dr_Johnson | 30-03-21 | 13:53: Wat maakt dat Rutte uit? Die blijft door het hoi palloi ingestemd worden vanwege zijn "sterk leiderschap".

negerinnenzoenen | 30-03-21 | 15:11
▼ 1 antwoord verborgen

Hieruit kan men concluderen dat wetenschappers over de hele wereld beweren dat vaccinatie helpt tegen mutaties.
Ik laat mij liever leiden door de pseudo viroloog Baudet die weet tenminste waarover hij praat.
En mocht ik door eigen schuld besmet raken dan ik altijd kermen dat er te weinig IC bedden zijn.

botbot | 30-03-21 | 13:15 | 1

Stel je eens op de hoogte. Bij Maurice.nl en zijn team.

dagpauwoog | 30-03-21 | 16:34

Dus het vaccin werkt al niet meer nog voordat al de pensionado's een eerste prik hebben. We moeten meer prutsers op clown schoenen zien te vinden.

Boeloeboe | 30-03-21 | 13:14 | 1

Het recht van de sterkste geldt hier ook: Israël, VS (al 42% gevaccineerd) betalen gewoon meer, de sukkels hier denken dat het lukt met mooie woorden.

MargauxGrandCru | 30-03-21 | 13:18

Man wat is er toch veel onzin die herhaalt wordt, en @Spartcus van zeker jou had ik beter verwacht.

"Maar goed, dit is dus waar we onherroepelijk heen gaan: het originele vaccin volstaat niet en er zal dus herhaaldelijk tegen nieuwe mutaties gevaccineerd moeten worden."

In het geval van mensen die gevaccineerd zijn met Astra tegen het Zuid Afrikaanse variant... of ze krijgen een jaar later Janssen en zijn alsnog beschermd... Foute conclusies aannames luchtfietserij, schoenmaker blijf bij je leest! Er is geen origineel vaccin er zijn er zeven... buiten dat zal je zien dat het niet werken van Astra tegen de Zuid Afrikaanse variant niet waar is...

Bac | 30-03-21 | 13:12

We zijn geschroefd....

tectonicos | 30-03-21 | 13:12

Ach dit is maar wat geroeptoeter. Ook als we alles eerlijk gaan delen krijg je problemen want je kunt nu eenmaal niet heel de wereld in een paar maanden vaccineren.
Sowieso als ik zie hoe het in Nederland gaat... aannemende dat een gemiddeld Derde Wereldland dat net even een beetje beter aanpakt, dan duurt het toch nog een poos.

lamlendig | 30-03-21 | 13:10

Prima. Graag elk jaar toevoegen aan de griepprik die ik toch al haal, 2 spuitjes in plaats van 1 ergens in november. Big deal. Elk jaar de nieuwste varianten meenemen graag.

BoerKoekoek | 30-03-21 | 13:09

The gift that keeps on giving ! (voor de pharma industrie dan)

nowomowa | 30-03-21 | 13:09

Laten we niet te snel oordelen reaguurders en wachten op wat de Jonge, Rutte en het OMT hier proactief op te melden hebben.

Valt allemaal vast wel te verklaren.

Remi A. | 30-03-21 | 13:08

Waar zijn de zero COVID roepers gebleven?

zuurtjeregen | 30-03-21 | 13:06 | 6

@lamlendig | 30-03-21 | 13:12: Nigeria was tijdens de ebola uitbraak uiterst effectief. Bij een positieve test werd het dorp omsingeld door het leger. Iedereen werd doodgeschoten en het dorp platgebrand. Een mensenleven is daar minder waard dan een blikje cola, dus vermoedelijk zal dat hier in Nederland problematisch worden.

Boeloeboe | 30-03-21 | 13:20

@C1O2 | 30-03-21 | 13:16: Misschien willen ze het omdraaien en mag moeders bij jullie in isolatie sterven... sterkte.

Bac | 30-03-21 | 13:21

@Bac | 30-03-21 | 13:21: Bedankt! We gaan dit idee in ieder geval in de groep gooien.
Ik hoop vooral dat ze het nog eventjes uithoudt. Ze is heel sterk en wil haar (klein)dochter graag nog zien, dus het is zeker mogelijk.

C1O2 | 30-03-21 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Lekker interferentie plegen jegens natuurlijke processen, totdat het een keer niet meer werkt.

Misschien was het handiger geweest om het proces gewoon haar gang te laten gaan. Dan was maar 2% van de wereldbevolking gestorven. Nu is er dus kennelijk een Don Quichot achtig proces aan de gang, waarbij allerhande privileges zijn ingetrokken om het nog erger te maken dan het in eerste aanleg al was.

Lekker bezig.

netniet | 30-03-21 | 13:06 | 5

@netniet | 30-03-21 | 13:12: Maar dat is toch logisch. Wat heb je aan witte mannen als je ook leuke, bontgekleurde geitenhoeders uit Eritrea en Somalië binnen kunt halen?

5611 | 30-03-21 | 14:14

2 % ? De mediaan van de ifr is 0.23 % hoor.

RichardBandler | 30-03-21 | 16:10

geen 2% maar 0,23%

Oromis | 30-03-21 | 17:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar je mag toch aannemen dat die farmaceutische bedrijven niet op hun handen blijven zitten en ook hun vaccins voortdurend gaan aanpassen?

Ik begrijp dat de griepprik die ik elk jaar krijg ook telkens een beetje anders is dan het jaar daarvoor om in te spelen op de gemuteerde griepvirussen.

Dus wellicht in de toekomst regelmatige vaccinaties tegen covid en zijn nieuwe varianten? Of is dat heel gek gedacht?

Dr_Johnson | 30-03-21 | 13:04 | 9

@localhero Bof, mazelen en rode hond zijn ook virussen waar uiterst effectief tegen gevaccineerd wordt.

BelleFleur | 30-03-21 | 13:46

@Wijze uit het Oosten | 30-03-21 | 13:16:
Dat muteert niet.

toetssteen | 30-03-21 | 14:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Dit zie je toch al maanden aankomen? Antwoord vd farmaceuten was dan steeds 'We hoeven bij nieuwe mutaties in de toekomst niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Met wat aanpassingen aan de huidige vaccins hebben we relatief snel nieuwe vaccins tegen nieuwe varianten. Dus slaapt u vooral zacht.'

En na die zinnen wachtte ik dan steeds op de rest vh verhaal. Dat niet kwam...

De rest vh verhaal over het wel helemaal opnieuw moeten produceren van nieuwe vaccins, het distribueren ervan en, jaja we zouden het bijna vergeten..., het toedienen.

En dat zijn dan wetenschappers. Die met zo'n halfbakken antwoord komen.

Of ze moeten vinden dat die laatste 3 stappen die ik noem misschien gewoon hartstikke snel en voortvarend gaan nu.

Dat kan natuurlijk ook. Dat ze gewoon nog gestoorder en onbekwamer zijn dan ik dacht...

Realism Is All | 30-03-21 | 13:03 | 1

Zo lang we jaarlijks de griepprik uit kunnen delen, Jan dat ook met een nieuw covidvaccin.

5611 | 30-03-21 | 14:16

Even een vraag voor Urker en Krimpener refo’s. Zijn het mutaties of is god ons ontzettend aan het klieren? Vaccin? mhuhaha hold my beer...

E2 | 30-03-21 | 13:03

Grenzen dicht tegen Corona!

Ik vind het prima.

JohnLocke | 30-03-21 | 13:03 | 1

Dan zou corona uiteindelijk toch een positief effect hebben op ons land.
Permanent in semi-lockdown, maar geen 'vluchtelingen' meer. Daar zou ik voor tekenen.

C1O2 | 30-03-21 | 13:12

Ik gil het al een jaar maar nu heb ik een spandoek gemaakt [Corona is here to stay]

Leptob | 30-03-21 | 13:02

Heb al corona gehad, had een halve dag 1 graad verhoging. Ja het was wat.
Ik vertrouw mijn eigen immuumsysteem meer dan het voorlopig toegestane en maar tijdelijk werkend vaccin.

zeefert | 30-03-21 | 13:01 | 10

@normanius | 30-03-21 | 13:09: Voor het geval je het gemist hebt, we leven in een verzorgingsstaat, dus willen we er voor zorgen dat mensen niet dood gaan, of je nou corona, kanker of een gebroken piemol hebt. Hoe ga je dan die schifting maken in een ziekenhuis? Oh jij hebt corona, je krijgt geen hulp want we hebben ervoor gekozen dat deze ziekte geen medische aandacht krijgt want anders zitten de ziekenhuizen vol.

Piet Pielemuis | 30-03-21 | 13:14

@Piet Pielemuis | 30-03-21 | 13:14: een (corona)ziekenhuis bouwen kan in een week, mensen (her)scholen kan in een half jaar tot een jaar, niet-medische ondersteunende functies per direct vervuld, want 300.000 werklozen. Zeg maar, niet lullen maar poetsen.

Moet de 'verzorgingsstaat' dat wel willen. Maar nee, een jaar verder en het enige redmiddel is 'het vaccin'. En de bevolking moet bek houden, binnenblijven, polariseren in voor en tegen, "vaccinatiepaspoort" accepteren, avondklok, 1 bezoeker thuis, smoelkleed voor en vooral: bang blijven. Want "de ziekenhuizen raken vol en mensen gaan deaud!"

Mensdier | 30-03-21 | 13:25

@Piet Pielemuis | 30-03-21 | 13:14:
Weet je dat ziekenhuisopname ook een keuze is?
Ik betaal me wel (verplicht) scheel aan zorgpremies maar ik leef bij deze regel geleerd van mijn wijze oma: blijf zo ver mogelijk weg van het ziekenhuis. Als ik ceaureauna krijg of de griep en ik ben te zwak om te herstellen is mijn tijd gekomen. Ik wil dan thuis knus in mijn vertrouwde bedje heengaan in het liefdevolle bijzijn van mijn naasten. ZONDER fuck*ng mondkapjes en MET innige omhelzingen!
Zoals dat al duizenden jaren gaat.
Fuck de falende verzorgingsstaat. Lang leve de nachtwakersstaat.

keestelpro | 30-03-21 | 13:27
▼ 7 antwoorden verborgen

Wellicht toch nog eens goed kijken wie er overlijden aan corona en hoeveel die laatste twee levensjaar verlenging mogen kosten finacieel en maatschappelijk en zo

zokanhetookja | 30-03-21 | 13:01

De viroloog Geert vdBossche zegt juist dat de nieuwe mutaties zich zullen gaan vormen in gevaccineerde mensen omdat het virus zich in deze mensen gaat verstoppen en gevaarlijkere mutaties voort zal brengen. Nu lees ik juist dat ongevaccineerden het gevaar vormen. I'm confused......

Kokossss | 30-03-21 | 13:00 | 3

Goei'Smiddags CoCoss, vraag eens aan die mensen die denken dat ze de winter niet zullen overleven zonder de "Nieuwe" griepprik....
Mijn moeder had de volgende visie :
Hoe is de mens ooit tot de jaren 1700- 1800 gekomen zonder al die chemische zooi...
De natuur zijn werk laten doen...want de natuur heeft óns nie nodig !

V.Puffellen | 30-03-21 | 14:42

Een virus muteert altijd, anders zou het virus dat parasiteert op de drager zichzelf uitsterven..

Localhero | 30-03-21 | 15:42

Zet je WiFi even uit. De zon schijnt, ga naar buiten en geniet van het leven!

zuurtjeregen | 30-03-21 | 15:49

People's vaccine Alliance is een advocacy groep, geen wetenschappelijk platform. Ze willen producten voor onder kostprijs, gaat dus niet lukken.
Zolang India nog een eigen ruimtevaartprogramma heeft, is er geen enkele reden voor farmaceutische industrie om vaccins gratis weg te geven.

MaximusAurelius | 30-03-21 | 13:00 | 1
-weggejorist-
2voor12 | 30-03-21 | 13:18

We vergeten even dat na vaccinatie je misschien niet sterk bent beschermd tegen infectie met een virusvariant maar wel tegen ernstige ziekte door de virusvariant. Laat dat laatste nou het grootste probleem zijn. Als niemand meer dood gaat aan COVID is er ook geen probleem. Daarnaast blijkt uit recent onderzoek van het CDC ook dat verspreiding door gevaccineerden waarschijnlijk marginaal is, ook bij varianten. Maar laat feiten en onderzoek vooral geen stemmingmakende verhalen hinderen.

bulk | 30-03-21 | 13:00

We gaan allemaal dood. Vroeg of laat. De illusie dat je een sars-virus met een vaccin kan tegenhouden is behoorlijk naief ja. Want mutaties sinds BC. Ik zou in de tussentijd ook kijken naar remedies: maybe inject some sunlight, desinfectant...

LJBrinkhorst | 30-03-21 | 13:00 | 2

Zoek eens op het copper-onderzoek. zo eenvoudig qua opzet dat het maar zo zou kunnen werken.

Rolling_Ronny | 30-03-21 | 13:11

tja hoe hebben ze de Spaanse griep overwonnen? volgens mij niet met vaccinaties?

ikworstelengadouchen | 30-03-21 | 12:59 | 6

@All_yall | 30-03-21 | 13:19:
En als dit klopt dan is die privacy hatende tool van Hugo wellicht zo gek nog niet.

All_yall | 30-03-21 | 13:22

Met een kleine 50 miljoen doden(3% van de wereldbevolking), met 3 miljoen doden zit COVID momenteel net onder de 6% van die 50 miljoen. 3% van de wereldbevolking zou vandaag de dag een kleine 225 miljoen mensen zijn...

Dus tenzij je wil voorstellen dat we 15 tot 100x zoveel doden moeten maken, zou ik niet dezelfde behandeling overwegen 'als met de spaanse griep'

ReyNemaattori | 30-03-21 | 13:31

@ReyNemaattori | 30-03-21 | 13:31: wat waren de maatregelen dan? en u denkt serieus dat de maatregelen van nu zoveel beter zijn?

ikworstelengadouchen | 30-03-21 | 13:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat dit virus eens goed zou gaan huishouden in ontwikkelingslanden zou een geschenk uit de hemel zijn.
Ja, ik weet het, het is niet politiek correct om het te zeggen, maar stiekem weet iedereen wel dat het gewoon zo is.

jemagookniksmeer | 30-03-21 | 12:58

Ah, een enquête onder wel 76 "experts" uit wel 28 landen! Zo hee!
Toch wel makkelijk als u precies in deze tijd toevallig een hoogleraar bent in virologie, immunologie, epidemiologie, spoedeisende geneeskunde, microbiologie, of zelfs sociologie, filosofie, psychologie, politicologie, enz.

Uw werk is eigenlijk om wetenschap te bedrijven, te onderwijzen, onderzoek te doen en te publiceren in wetenschappelijke tijdschriften. U krijgt er echter vele neventaken bij: uw mening onophoudelijk de ether inslingeren ten faveure van uw ego, media en politiek.
De wetenschap is er niet bij gebaat, doch wat deert dat tegenwoordig?

Oh, en dat vaccin: principekwestie om het niet te nemen. Vanwege dat fascistische vaccinatiepaspoort, maar ook vanwege de teloorgang van wetenschap in het algemeen. Waar dit 'nieuws' weer een triest voorbeeld van is.

Mensdier | 30-03-21 | 12:58 | 1

Mooi betoog. Mis alleen nog ", portemonnee" daar waar u begint met uw ego,

Fackzinasi | 30-03-21 | 13:41

Hij blijft ze ook maar dragen hé, die schoenen. Privé moet hij zelf weten, maar zakelijk draagt het niet echt bij aan zijn geloofwaardigheid.

rman | 30-03-21 | 12:57

Corona tast kennelijk ook de hersencellen van sommigen aan?
Het lijkt mij vrij normaal dat het virus muteert. Dat gebeurt elk jaar immers ook met de 'gewone' griep. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat de jaarlijkse 'griepcocktail' uitgebreid wordt en tevens beschikbaar wordt gesteld aan meer bevolkingsgroepen dan tot nu toe het geval is.

Hendrick9999 | 30-03-21 | 12:56 | 3

Precies. En alleen geven aan ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid.

Gravin v Kippenbouth | 30-03-21 | 13:01

@Gravin v Kippenbouth | 30-03-21 | 13:01: Mits eigen keuze.

Goofje | 30-03-21 | 13:05

Inderdaad en een medicijn ontwikkelen.

ceriel82 | 30-03-21 | 13:12

Hier maken ze dus gewoon die boostershots voor. Niets aan de hand.

swaggerton | 30-03-21 | 12:55

We hebben al onze biologische aanjagers van de evolutie achter een hek gezet; een snelkookpan met heel veel vlees en wereldwijde aanvliegroutes voor ieder virus op deze planeet is wellicht een volgende stap in de ontwikkeling.

Alquest | 30-03-21 | 12:54

Logischerwijs zou dit minder een minder probleem moeten zijn bij het mRNA vaccin omdat dat niet zorgt voor afweer tegen het virus zelf, maar tegen de spikes van het virus.

Het lijkt me dus dat dit ook op meer mutaties zou moeten werken, daarbij zou verdere verspreiding ook nog eens lager moeten zijn.

Logica heeft me nog nooit in de steek gelaten, dus doe mij dus maar pfizer graag.

DerUnterMensch | 30-03-21 | 12:54 | 5

@BakkerHenk | 30-03-21 | 12:58:
Het vaccin van Pfizer/BioNTech bevat inderdaad "informatie" van het spike-eiwit zodat de spikes kunnen hechten aan de cellen. Op dit moment is Pfizer al bezig om het vaccin aan te passen, dat kan met dit soort vaccins vrij snel. Het zal er inderdaad op neerkomen sommige kwetsbare groepen ieder jaar een booster krijgt net zoals nu bij het griepvaccin ook gebeurt.

Gravin v Kippenbouth | 30-03-21 | 13:12

Het probleem is dat een aantal mutaties juist op de spikes zijn die binden met de ACE2 receptor van de cel, waardoor die vaccins minder effectief zijn omdat (een aantal van) de spikes ook anders zijn.

De ZA variant heeft 3 mutaties: N501Y, K417N, E484K. De N501Y-mutatie zit ook in de Britse variant, terwijl de E484K mutatie samen met de N501Y ook op de Braziliaanse variant zit.

ReyNemaattori | 30-03-21 | 13:42

@iedereen
Ik zei ook meer, niet alle.

Het lijkt me dat een vaccinatie op het complete virus specifieker is, en daarmee minder geschikt is dan een vaccinatie dat zich op spikes richt. Maar uiteraard kan ook dat zodanig muteren dat het vaccin niet meer werkt.

Dus meer mutaties, niet alle mutaties.

DerUnterMensch | 30-03-21 | 14:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedereen met een beetje logisch verstand kon dit al mijlenver zien aankomen. Een hele wereldbevolking vaccineren in korte tijd is irrationeel. Bovendien blijf je in die modus vanwege mutaties, je komt echt nooit uit die lockdowns als je het virus 100% wilt uitdoven. Enige way out is accepteren dat het virus blijft en hetzelfde doen als we altijd al deden met andere gevaarlijke virussen, kwetsbaren inenten en zorgen dat medicatie en behandelingen voor handen zijn zodat IC's niet overbelast raken.

AstralVision | 30-03-21 | 12:54 | 5

@miko | 30-03-21 | 13:27: Een hele wereldbevolking binnen enkele maanden inenten voordat de kans heeft te muteren? Dat is toch een onmogelijke operatie? Dat noem ik dus irrationeel. En dat moet er dus wel gebeuren als je het virus compleet wilt uitdoven. Het ene land gaat wel vlot, de andere treuzelt maar wat en sommige landen kunnen het gewoonweg niet betalen. In een open wereld doof je een muterend virus dus nooit uit.

AstralVision | 30-03-21 | 13:40

@miko | 30-03-21 | 13:27: Mortaliteit van om en nabij de 10% ongeacht leeftijd + een grote groep met blijvende handicaps is wel even andere koek dan COVID met een <1% mortaliteit en totaal niet te vergelijken.

ReyNemaattori | 30-03-21 | 14:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Alle ontwikkelingslanden op slot. Als je er heen wil dan kan dat alleen per zeilschip.

kleybeuker | 30-03-21 | 12:51

Waarom moeten we de derde wereld zo blijven steunen? Waar is de tijd van ziektes gebleven die alleen konden overleven in tropisch gebied? Italië, Spanje en Griekenland moeten gewoon uit de Schengenzone geflikkerd worden, dan blijven de ziektes ver weg.

Alexander des Burgus | 30-03-21 | 12:50 | 2

We hadden China ook uit de Schengen zone moeten gooien, had een hoop ellende gescheeld.

Diederik_Ezel | 30-03-21 | 12:51

"Maar goed, dit is dus waar we onherroepelijk heen gaan: het originele vaccin volstaat niet en er zal dus herhaaldelijk tegen nieuwe mutaties gevaccineerd moeten worden. Is dat wenselijk? Is daar draagvlak voor?"

Alsof er een alternatief is. Dat is er niet. Dit virus gaat ooit een mutatie geven die en besmettelijker en dodelijker is voor jongere mensen. Dat is uitsluitend een kwestie van tijd, als dit virus endemisch wordt. Vaccins zullen dus steeds moeten worden aangepast en dat kan gelukkig ook, maar het zal wel een iets andere inrichting vereisen van de medische zorg EN het vereist dat de overheid de ontwikkeling, productie en verdeling van vaccins op zich gaat nemen. Geen marktwerking maar een staatsbedrijf dat vaccins gaat maken en uitdelen. Dan ben je ook af van alle gedoe met patenten, bedrijven en concurrentie. Een te belangrijke zaak om aan de markt (lees geldhonger van Big Pharma) over te laten.

Alleen risicogroepen inenten is een optie, maar dat leidt helaas wel tot een grotere verspreiding, dus ook een groter reservoir voor potentiele mutaties. Gezien de skepsis en weigerachtigheid tegen de vaccins is dat een waarschijnlijke tendens. Dus we zullen hier nog lang plezier van hebben, de ellendige pandemie.

Beste_Landgenoten | 30-03-21 | 12:50 | 9

@Gravin v Kippenbouth | 30-03-21 | 13:17: Bij de spaans griep waren kinderen ook niet echt vatbaar. Het waren voornamelijk jonge sterke volwassenen.

ZOMG | 30-03-21 | 13:23

@jemagookniksmeer | 30-03-21 | 13:18:
De Spaanse Griep, prachtig voorbeeld van hoe een virus kan muteren naar een zeer gevaarlijke variant. De eerste golf was tamelijk onschuldig.

Beste_Landgenoten | 30-03-21 | 13:42
▼ 6 antwoorden verborgen

oh nee het grote boze enge virus waar we al miljoenen jaren mee te maken heeft en de mensheid die dat altijd overwint. Maar nee deze is anders hoor! nu gaan we allemaal naar de kolere!!

Hou toch op alsjeblieft.

JanAmsterdamEnzo | 30-03-21 | 12:50

maar van haga en thierry zijn de wappies....

Oromis | 30-03-21 | 12:49 | 3

Die gaan gwn gelijk krijgen als het zo doorgaat.

Snoepbroekje | 30-03-21 | 12:54

@Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 13:31:
Dat is nrml.

Mr_Natural | 30-03-21 | 13:35

Maar ho maar als je dit al lang en breed zag aankomen. Good time to be a wappie

briefpapier | 30-03-21 | 12:47

Het corona virus was er toch al een tijdje?

Boerenlogica | 30-03-21 | 12:46

Hugo is een clown. De man liegt als hij ademt.

Localhero | 30-03-21 | 12:46

Wat zijn we toch angsthazen geworden. De zwarte dood, dát was een pandemie.
Corona is het al het drankje: het smaakt niet en je houdt er een kater aan over.

Toetsenbordcomplex | 30-03-21 | 12:45 | 1

*is als het drankje*

Toetsenbordcomplex | 30-03-21 | 12:51

Dit land, inderdaad. Grenzen wagenwijd open. Tekort aan ic-bedden. Bijna traagste vaccinatie van de wereld. Wetenschap genegeerd. Er zijn ministers voor minder opgepakt.
Nederlandse media intussen: "Oh, kijk Bolsanaro. En Trump! En die rare Johnson!"

De echte Stolwijker | 30-03-21 | 12:45 | 4

Dan hoop ik dat ze, in tegenstelling tot de apothekers, wél bij hun vak blijven.

Veepert | 30-03-21 | 12:57

Traagste vaccinatie van de wereld? werkelijk?

miko | 30-03-21 | 13:23

Polen en Hongarije!

5611 | 30-03-21 | 14:23
▼ 1 antwoord verborgen

In duitsland geen instroom per vliegtuig als geen negatieven test is gedaan. Geld dit dan voor iedereen, of zijn er groepjes "mannen" die geen test hoeven te doen?

Alwayscurious | 30-03-21 | 12:43 | 2

500 per week alleen al in Nederland!

MargauxGrandCru | 30-03-21 | 12:46

En in Duitsland de eerste twee maanden 32.000.

MargauxGrandCru | 30-03-21 | 12:52

Kwestie van tijd. Ideaal opstapje naar een centrale EU-database met zoveel mogelijk van iedereen erin. Voor de gezondheid en ieders eigen bestwil, natuurlijk. *kuch*

We're fucked.

TimTheEnchanter | 30-03-21 | 12:42

Duhuh
Zeg ik al een jaar

HaveXS | 30-03-21 | 12:41

Zorg opschroeven, medicijnen veel meer aandacht geven en eventueel voor ouderen/zwakkeren die dat willen een jaarlijkse shot (zodra testfases voorbij zijn). Open die boel! Terstond!

VP732 | 30-03-21 | 12:41

Boze brief naar China sturen, "goed gedaan jongens, bedankt"
En uiteraard Hugo de Jonge z'n "Alleen vaccins helpen, de rest is kwakzalverij".

Dezenaamhier | 30-03-21 | 12:41

We komen nooit van de lockdown af ...

Groenstrook | 30-03-21 | 12:40 | 1

Is wat vroeg om dat te roepen maar mocht het daarop uit draaien staan de velden van nederland snel een stuk voller (hoop ik)...

Bac | 30-03-21 | 14:17

Nogal logisch, als je corona alleen in ontwikkelde landen bestrijdt komt het vroeger of later in een gemuteerde vorm weer terug vanuit ontwikkelingslanden. En tegen die mutaties helpen de bestaande vaccins vaak niet.
Vanuit welbegrepen eigenbelang is het dus verstandig om die ontwikkelingslanden te helpen om ook bij hen het virus uit te roeien.

Leon Tosti | 30-03-21 | 12:40 | 3

Of de grenzen hermetisch dicht. Maar da's geen optie. De bestrijding van de pandemie wordt namelijk geleid door identiteitspolitiek in plaats van wetenschap.

De echte Stolwijker | 30-03-21 | 12:46

Budget voor ontwikkelingshulp gebruiken om vaccins te kopen met begeleiding tot aan de prik (corruptie)

MargauxGrandCru | 30-03-21 | 12:54

Oow bedankt voor het nog eens samenvatten wat er in het artikel staat en net te doen alsof het je eigen geniale conclusie is

Quantum Suicide | 30-03-21 | 12:54

Heel de wereld is nog niet ingeënt tegen heel veel virussen. Oftewel komt er geen nieuwe Coronavariant dan wel weer iets andere pandemieveroorzaker

Hadena | 30-03-21 | 12:40 | 1

Dit is al 2000 jaar beschreven en nog waren onze lijers er niet op voorbereid...

Bac | 30-03-21 | 14:15

Ka$$$$$aaa !

Der Schnitzeljäger | 30-03-21 | 12:40

Moet lezen: En dat komt volgens een enquête van Oxfam Novib (hielden wel seksfeesten met minderjarigen die zij aanzetten tot prostitutie, dit ging makkelijk vanwege de ramp die zich had voltrokken, maar hebben geen babies vermoord in Haïti)

P-unit | 30-03-21 | 12:39

Rot op met je prik... ik kijk het wel aan, dan maar een paria... begin ik wel een paria-kroeg, mag iedereen binnen, met of zonder prik, lekker in elkaars bier en pinda's hoesten...

Ad Hominem Tu Quoque | 30-03-21 | 12:39 | 4

@De echte Stolwijker | 30-03-21 | 12:47: Betrapt, heh kudt

Ad Hominem Tu Quoque | 30-03-21 | 12:56

Ik ook. Heb al een bar met tap gekocht maar moet alleen nog de kroeg bouwen. Zoek nog handige mensen voor fundering en geraamte. Rest kan ik zelf. Bier drinken dan weer hulp bij nodig voor gezelligheid.

Rolling_Ronny | 30-03-21 | 13:19

Ik zie de sluiting tegemoet...

Bac | 30-03-21 | 14:14
▼ 1 antwoord verborgen

Even samengevat: allerlei deskundigen zijn het er niet over eens en aan de EU hebben we weer eens weinig tot niets.

Hommel | 30-03-21 | 12:39

Haha, die foto!

All_yall | 30-03-21 | 12:39

We gaan dus allemaal deaudt!

Wijze uit het Oosten | 30-03-21 | 12:39 | 2

Ja, ja, uiteindelijk wel. Waar kan ik mijn vaccinatie halen tegen tijd?

Dezenaamhier | 30-03-21 | 12:41

ik wil een naakfoto poster van Hugo met de mooiste schoenen die ie heeft, waarbij hij met zijn vingers een BFF je doet. Voordat ik dood ga.

nobodiesunmighty | 30-03-21 | 17:27

Tijd om eens een echte beslissing te nemen. Wat gaan we doen? Gaan we ons voor de rest van ons leven angstig opsluiten in huis, en alle sociale en fysieke contacten met vreemden zoveel mogelijk vermijden? Of gaan we weer werkelijk leven als een sociaal wezen, met de wetenschap dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort.

Barend Braakbal | 30-03-21 | 12:39 | 4

Dat laatste. Ik had namelijk ook gehoord dat de Britse variant juist waarschijnlijk in een hele oude zieke vrouw is ontstaan, omdat bij gezonde mensen dat virus zo maar onder de duim is en bij zwakke mensen het maanden te tijd heeft om te muteren.

Middensteun | 30-03-21 | 12:46

@Middensteun | 30-03-21 | 12:46: Aahhh je hebt "iets gehoord". Is dat een eufemisme voor "het hep op feesboek gestaan!"?

Quantum Suicide | 30-03-21 | 12:56

Zo is het, braakbal!

zuurtjeregen | 30-03-21 | 13:09
▼ 1 antwoord verborgen

Dus eigenlijk net zo als de Griep prik: elk jaar om een prik en met kans dat je alsnog ziek wordt.

Uranus1767 | 30-03-21 | 12:39 | 6

@lovekila | 30-03-21 | 14:25: Zoek maar is op hoe en waarom dexamethason wordt gebruikt bij covid patienten. Een immuun reactie zoals bij een auto immuun ziekte gebeurt vaker, alleen in het geval van chronisch heb je het over een (auto immuun) ziekte, elk voorbeeld waar Prednison wordt voorgeschreven bijvoorbeeld. Verder geven de vaccinaties op basis van mRNA geen toegang tot de kern dus zal er geen DNA worden aangepast. Of je een Wappie bent weet ik niet maar dat je totaal niet weet waar je het over heb is erg duidelijk!

Bac | 30-03-21 | 14:39

@Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 14:26: Waar beweer ik dat griep onschuldig is?

Bac | 30-03-21 | 14:40

@Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 14:26: moraalridder.

nobodiesunmighty | 30-03-21 | 17:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Een virus muteert, dat doet het nu eenmaal. En het muteert vrijwel altijd naar een minder gevaarlijke variant. Het is beter voor het virus als de gastheer het overleeft.

zhirek | 30-03-21 | 12:38 | 3

Dat is geen zekerheid. Het virus muteert en soms ook naar een gevaarlijker variant. Extra besmettelijk is hier de voorwaarde voor verspreiding en als dat toevallig ook meebrengt dat er meer mensen aan sterven, is dat een toevallige bijzaak die je niet altijd kunt voorkomen. Het Spaanse Griepvirus van 1918 maakte in de eerste ronde over de wereld weinig slachtoffers, totdat deze muteerde in een dodelijke variant voor met name 20-40 jarigen wegens een extreem heftige immuunreactie.

Beste_Landgenoten | 30-03-21 | 12:54

@Beste_Landgenoten | 30-03-21 | 12:54: Je hebt gelijk, ik had eigenlijk moeten zeggen dat vrijwel elk virus uiteindelijk muteert tot een minder gevaarlijke variant.

zhirek | 30-03-21 | 13:42

Goh dat weet mijn dochter van 7 nog, virus muteert toch altijd.

lavoelme-ereensan | 30-03-21 | 12:38 | 1

Klopt maar er zijn geen oneindige hoeveelheid eiwit varianten die toegang geven tot de menselijke cel dus 99% van alle mutaties werkt niet, buiten dat altijd niet klopt.

Bac | 30-03-21 | 14:10

Lekker verdienmodel voor Big pharma

WillemBaas | 30-03-21 | 12:38 | 1

Aan vaccins verdien je niet zoveel hoor. Ja, nu even maar op de lange duur niet. Bovendien willen ze het octrooi opengooien zodat die landen het zelf in elkaar kunnen knutselen en dan verdient big pharma er geen drol aan.
In tegenstelling tot Coxfam want die gaan wel zorgen dat er allemaal mensen die kant op gaan voor "ontwikkelingshulp" zodat ze lekker jaren lang op onze kosten kunnen freewheelen en sexfeesten kunnen houden. Je hoeft maar een excuus te hebben om erheen te moeten.

Bakkeleures | 30-03-21 | 12:48

Vroeger was het de kerk, werkgever en de staat die het volk angstig, arm en volgzaam hielden.

Ing. eslapen | 30-03-21 | 12:38 | 7

Nu zijn het D66 en VVD. Times are a changing....

Bataafje | 30-03-21 | 13:12

@Bataafje | 30-03-21 | 13:12:
ow ja? Op wat voor manier dan? nieuws en kennis was nog nooit zo makkelijk beschikbaar

miko | 30-03-21 | 13:19

@miko | 30-03-21 | 13:19: moeten mensen die informatie wel (willen) opzoeken en nog begrijpen ook. Habben ich nicht gewust was 70 jaar geleden plausibel wie vandaag de dag iets niet weet... dat is onwil!

Bac | 30-03-21 | 14:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Ok, evolutie is een feit, fuck you, religie, met je achterlijke praatjes.

RickTheDick | 30-03-21 | 12:37

Trap er niet in, dit zegt Oxfam Novib eigenlijk: ' wilt u (het rijke Westen) op uw kosten de gehele wereldbevolking laten vaccineren?'.

DeCynischeAmbtenaar | 30-03-21 | 12:37

Tja, dat roepen de wappies ook al een jaar. Let op, de volgende voorspelling die uit gaat komen: Ver voor de laatste vrijwilliger gevaccineerd is, moet de eerste opnieuw.

C1O2 | 30-03-21 | 12:37

Oh trouwens: grappig dat "groeps-immuniteit" wat een jaar geleden met veel bombarie werd verkondigd door Mark.

Alsof dat toen al was aangetoond.

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 12:37 | 2

Dat was met de kennis van nu de juiste strategie geweest (bescherm de zwakkeren, kwetsbare en ouderen en laat het virus uitrazen). Mark had toen wel een visie blijkbaar?

DeCynischeAmbtenaar | 30-03-21 | 12:39

@DeCynischeAmbtenaar | 30-03-21 | 12:39:
Mark las toen ook al van de autocue. Die man kan alles verkopen met z'n gladde praatjes. Het verhaal van groepsimmuniteit is het enige juiste verhaal en dat kon hij zich een paar maanden later niet meer herinneren. Dat komt omdat de man wel dingen zegt maar ze niet begrijpt.
Een absolute must om ver te komen in de maatschappij/politiek: doen wat er van je verwacht wordt en NIET zelf nadenken.

keestelpro | 30-03-21 | 12:59

Zakkenvullende zwendel, toevallig niet uit de hoge hoed van een neoliberaal getoverd?

Peejenkop | 30-03-21 | 12:37

Dus ieder jaar vaccineren? Goh, alleen de wappies zagen dat aankomen.
De rest gelooft pas iets als het op de NOS is geweest.

klaasjanhenk | 30-03-21 | 12:37 | 5

Lekker hoor, dan wordt de 5g elk jaar bijgewerkt

brawler | 30-03-21 | 13:08

@keestelpro | 30-03-21 | 12:56:
Hij word steeds stiller en stiller. Ziet nu ook wel in dat die wappies helemaal niet zo wappie zijn.

2voor12 | 30-03-21 | 13:17

Buiten dat het ongefundeerde onzin is zou ik gewoon even afwachten en gewoon een prikje halen, kans is maar een op zeventienmiljoen dat je van vaccinatie onder de bus komt...

Bac | 30-03-21 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Blij dat DIT LAND met caps lock..

Lievewitteman | 30-03-21 | 12:36

Beetje zoals de jaarlijkse griepprik.
Maar dan verplicht.

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 12:35 | 7

@miko | 30-03-21 | 13:16: Griepprik dus ook verplichten?
En als de zwakkeren beschermd zijn en de schijtluizen ook hun prikje gehad hebben, wat is er dan voor reden om de rest van de bevolking ook te dwingen?

Is dit nog nieuws? | 30-03-21 | 13:30

@miko
Ik ben geen hippie en ook geen bangeschijterd, maar toch hoef ik de prik niet en wel om dezelfde reden dat ik ook de griepprik niet neem: Ik zit niet in de risicogroep. Ben 35 jaar oud en aardig gezond, waarom zou ik me laten inenten voor iets waar ik nauwelijks risico voor loop? Geef de prik maar aan mensen die daadwerkelijk risico lopen, die hebben er meer aan.

Alfred E. Neuman | 30-03-21 | 13:34

@miko | 30-03-21 | 13:16: Mwha.... om nadenkende mensen die om hun moverende redenen nog even geen vaccin laten inspuiten botweg weg te zetten als 'bange schijtert' vind ik jammer..
Noem mij naïef maar ik heb mijn twijfels over de lange termijngevolgen van het massaal vaccineren met spullen die in een relatief razendhoog tempo zijn ontwikkeld door de fabrikanten en door de autorisatiemolen zijn gejaagd.
Momenteel wereldwijd 2 miljoen ( oh grutjes) coronadoden op een toteel van 7,5 miljard.
Mijn zakjap geeft een surrealistische uitkomst als ik hem/haar/het voer met die som.
Als mijn tijd is gekomen dan is mijn tijd gekomen.
Komt bij dat we over een jaar of 10-15 even hard moeten nadenken wat er in 2020/2021 ook alweer aan de hand was met de wereld.
Zoals het eerder ook ging met 9/11, de mexicaanse griep, de banken crisis, World- online en de autovrije zondagen..


loze stijl | 30-03-21 | 17:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Heb ik al lang voorzien. Ik neem geen prikje.

Leptob | 30-03-21 | 12:35 | 5

@overVecht | 30-03-21 | 12:43: Idem. Er blijken overigens relatief veel mensen niet te reageren op de oproep tot vaccinatie. En dit soort berichten stimuleren dan ook niet echt...

HornoxNL | 30-03-21 | 12:47

@HornoxNL | 30-03-21 | 12:47:

Ik had het met prioriteit als één van de eerste kunnen krijgen... en een directeur die mij nogal dwingend ertoe wilde dwingenmansen... Opgeflikkerd. Eigen lichaam eerst!

overVecht | 30-03-21 | 14:00

@HornoxNL | 30-03-21 | 12:47: 6K doden en 140K met ernstige bijwerking, in de EU, tot zover de vaccinazi update...

lovekila | 30-03-21 | 14:17
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl