Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oxfam CEO (€145K per jaar): "We hebben toch geen babies vermoord dus wat zeur je?"

Zo, nu eerst even een filmpje zodat alles zo dissonant mogelijk voelt en u een hele zondag ontregeld bent. En dan nu het topic. Bepaald schokkend, hoe het AD een zeer gebalanceerd en genuanceerd interview in gerenomeeerde kwaliteitskrant The Guardian reduceert tot één ongelukkig uitgevallen one liner van een man die het al zo moeilijk heeft. Tekenend, alsook abject en infaam. Tragisch ook, want Mark Goldring twijfelde nog zo of hij het interview wel zou doen. Alles wat hij afgelopen dagen zei leek de boel alleen maar erger te maken. In al zijn moed besloot hij de journalist toch te woord te staan, en dat ging  best goed. Maar ja, soms ontglipt er tijdens een verwondering over waarom iedereen jou moet hebben per ongeluk gewoon een macabere opmerking die een onwenselijke ware aard suggereert. Gebeurt de beste: “The intensity and the ferocity of the attack makes you wonder, what did we do? We murdered babies in their cots? Certainly, the scale and the intensity of the attacks feels out of proportion to the level of culpability. I struggle to understand it. You think: ‘My God, there’s something going on there.’” Op Twitter blijkt deze nieuwe PR-aanvliegroute in ieder geval een unaniem belachelijk groot succes. Maar goed, willen we toch nog eenmaal verwijzen naar deze Twitter-draad van een dame die aid culture van binnenuit kent, en sluiten we maar af met ome Karel Jong, omdat we het zelf ook allemaal niet meer weten.

Reaguursels

Inloggen

Eerst sex en dan pas hulp.

Rdock | 19-02-18 | 09:35

Typisch Engelse arrogantie. Echt om razend van te worden.

van Oeffelen | 19-02-18 | 09:21

Oxfam Novib CEO Mark Cockring. Sorry

PenelopeCruz | 19-02-18 | 08:58

Nou, als hij met een vrouw in bed duikt hoef ik haar niet meer en kan ze dus niet meer zwanger raken van mij en ontstaan er minder baby's. Indirect heb je met je verkrachtingen dus wel baby's vermoord, dus de doodstraf lijkt me op zijn plaats.

maaknietsuit | 19-02-18 | 08:16

Klassiek voorbeeld van het coping mechanism 'projection'.

12pints | 19-02-18 | 00:21

Hoop dat er aids bij zat. Fuckin Gutmensch, schaam je goor beest.

rattenvanger XL | 18-02-18 | 21:49

Test....
Top dit.

T-Bone13 | 18-02-18 | 20:28

Het probleem is een beetje... Over heel de wereld gebruiken vrouwen seks als economische inzet, als ruilhandel voor een relatie, aandacht, cadeautjes, veiligheid, geld oid. Dat is onderdeel van de seksuele ongelijkheid. En hoe minder de vrouw heeft (in haiti zo ongeveer niks) en hoe meer de man heeft, hoe meer seks 'handel' is hoe 'vrijwillig' het ook is. Dus ook al waren ze 18+ enzo, niet erg integer vam die man, zeker niet in een voorbeeldpositie (als baas). Reden tot diepe schaamte en ontslag. Bah.

einStina | 18-02-18 | 20:18 | 12

U heeft weinig van uw eerdere foutieve aanname geleerd, zie ik, over mijn typische vrouw-zijn: plagen is geen harmonie hm, en strijden kan ook in vriendelijke bewoordingen. U heeft me wel een vrolijke avond bezorgd, waarvoor dank: gewoon, omdat u zo leuk reageert op plagen. Ohnee, dat zou ik niet meer doen vandaag... naja. Pech! ;)

einStina | 18-02-18 | 22:41

Plagen is soft en zonder risico. Probeer maar eens echt gemeen te zijn. Dat lukt je niet, schat ik zo in.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 22:47

Dat klopt helemaal, ik ben in het gewone leven erg slecht in mensen pijn doen. Maar ik weet niet of dat door mijn sekse komt hoor, meer als nobele wraak: weigeren als zij te zijn, en betekent ook niet dat ik op zoek ben naar harmonie. Iets met nuance, meneer. Zijn we via discussie en geplaag alsnog serieus geworden? Goh. Tnx voor uw deurtje. Op een week met veel geshoqueer, dan maar. :)

einStina | 18-02-18 | 23:17
▼ 9 antwoorden verborgen

Beste CEO, het is heel simpel. U wordt geknipt en het enige dat u moet doen is stilzitten.

devil13 | 18-02-18 | 19:57 | 1

Nee hoor jullie hebben geen bady's vermoordt dat moest er nog bijkomen. Wat jullie gedaan hebben is even laakbaar nl. het vertrouwen geschonden van mensen die in nood waren, van mensen die vrijwillig geld gaven en van regeringen die misleiding werden en jullie duistere praktijken financierden. Het geeft geen pas om zo'n intervieuw te geven, dan snop je er niets van. Beter even je mond houden. Geen cent meer naar giro 555. Na alle schandalen met alle goede doelen. Het is net als groene stroom het is fake. Geldklopperij.

Jimmy200 | 18-02-18 | 20:28

Waar kan je solliciteren voor CEO van Oxfarm? Voor €145K per jaar wil ik mezelf ook wel voor schut zetten.

Waarom hebben goede doelen überhaupt een CEO met zo'n salaris? Als je je fulltime inzet voor een goede zaak, mag je er van mij best een modaal salaris aan overhouden, maar als "goed doel" kan je moeilijk zeggen dat je van gekkigheid niet weet waar je je winst moet laten...

vrijstijler | 18-02-18 | 19:56 | 2

Omdat het grote organisaties zijn met forse budgetten. Dan verdien je al snel het jaarsalaris van een voetballer van Roda JC.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 21:19

Wat Kuifje-in-Afrika hier zegt klopt. Als er miljoenen over de vloer rollen, dan wil je ook niet dat zo'n man in de verleiding komt om als een vvd-er te keer te gaan. Daarom verdienen ze zeer behoorlijk. Er zijn overigens ook goede doelen die dit niet doen. Wings of Support is een goede doel waar dit soort zaken niet voorkomen (maar die kunnen bepaalde projecten dan weer niet uitvoeren).

O2Neutraal | 19-02-18 | 17:52

Prima stukje. En volgens mij weet die Susan Robeson precies waar ze het over heeft.

datlijktmesterk | 18-02-18 | 19:19 | 1

Uhm, Isabel. Sorry

datlijktmesterk | 18-02-18 | 19:21

Opnieuw denkende aan een gesprek tussen mij en Jacques de Milliano in 1993 tijdens èèn van de UN vluchten.
Ik vond hem een erg hautain persoon maar hij verzette wel veel werk in persoon met zijn organisatie.

steekmug | 18-02-18 | 18:59 | 1

Gaat nergens over. Jij hebt iemand ontmoet waar je belangrijk over doet omdat je denkt dat we onder de indruk zijn. Verder nog iets besproken of zat je alleen in hetzelfde vliegtuig?

HoezoStom? | 19-02-18 | 06:44

Bekend fenomeen dat hulpverleners en psychologen / peuten in allerlei vormen vrijwel altijd met onverwerkte jeugdtrauma's rondlopen. De studies Psychologie of Maatschappelijk werker zijn verzamelplaatsen van verknipte types die hun eigen leven al niet orde hebben, laat staan dat ze een ander echt kunnen of willen helpen.

Graaier | 18-02-18 | 18:58 | 2

Toch fijn om iedereen die een ander helpt of wil helpen af te serveren als een egocentrische persoon. Scheelt ook weer in je eigen zelfbeeld, er zijn meer egoisten zoals jij. Toch?

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 19:07

Meh

12pints | 19-02-18 | 00:23

"geen baby,s vermoord!"
Wellicht heeft 1 van de dames wel een abortus moeten ondergaan. Is hij indirect toch een baby moordenaar. Just saying.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 18:33

@Spartacus +veel voor het citeren van Carl Jung <3

einStina | 18-02-18 | 18:31 | 9

@Landenoten: nogmaals, niemand had het hier over een speciale voorliefde. Beter luisteren en minder snel conclusies trekken. Goed dat je 'wel iets' weet over filosofie, maar beter pas lectures houden als je veel weet? Je hebt je eigen oordeel ondertussen genuanceerd, dus je eerste reactie was niet nodig geweest. Vooral negatief gebler wordt bij onnodigheid niet gemist hoor. Fijne dag!

einStina | 19-02-18 | 09:36

einStina | 19-02-18 | 09:36
Nou ja omdat je er zoveel plusjes voor uitdeelt dacht ik: je zal het wel mooi vinden, Carl Jung en zo. Maar niet dus. Sorry dat ik dat verkeerd heb gelezen dan.

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:12

@Landgenoten het zij je vergeven. Probeer voortaan het woord 'nuance' vast te houden, en het idee 'opletten', want je conclusie slaat nu weer door naar 'niet mooi'. En mijn eenvoudige waardering voor filosofie had je ook gelijk of na mijn eerste comment kunnen trekken. Ik ben voor discussie, maar wel als mensen goed naar elkaar luisteren enzo. Groet!

einStina | 19-02-18 | 12:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat mij veel meer ergert dan dit misbruik is het feit dat het gros van alle subsidies en donaties blijft hangen in de organisaties zelf. En die etaleren dan hun morele superioriteit. Ziek zijn ze.

ivanhoe bergs | 18-02-18 | 18:17 | 6

@Beste... 5 cent per euro ongeveer komt terecht bij de hulpbehoevenden. Volgens u komt het dus goed terecht. Voor welke organisatie werkt u ?

ivanhoe bergs | 19-02-18 | 10:01

www.theguardian.com/global-developmen...
De meeste studies hiernaar laten zien dat tussen 40% en 60% van het geld de doelgroep wel bereikt. Dat is dus nauwelijks de helft, maar het is meer dan jouw 5%.

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:15

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:15
Dit artikel uit 2013 gaat over hulp vanuit overheidswege (official development assistance). De efficientie van dat soort hulp voor het onderzoek uit 2013 is dus rond de 50%. Het zegt niets over organisaties als Oxfam en dergelijke.

O2Neutraal | 19-02-18 | 13:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Alu-hoedjes land was al vol van deze verhalen, dat het nu en keer media aandacht krijgt is verbazendste noemen.
.
Er valt ook weinig anders te verwachten van de doorgaans narcistische gekken die bij dit soort organisaties werken. Zie ook international red cross, Clinton Foundation etcetera. NGO’s en de hulporganisaties zijn voor het grootste gedeelte gewoon de baantjescarousel op het internationale niveau, met hier een daar wat steekpenningen, mensenhandel en wapenhandel.

HaatAth3ist | 18-02-18 | 18:14

Ja, goede doelen zijn naast orgaanroverij (Pia D.) big business.
En geloof maar niet dat deze 'Weldoeners' tweede klas vliegen of in een goedkoop hotelletje slapen.

BosrandDirk | 18-02-18 | 18:01 | 3

Nee, hoe slapen ze dan Dirk? Oh en ze vliegen allemaal business class? Ben je stewardess Dirk?

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 19:10

Jawel Dirk, de meeste vliegen gewoon toerist class en slapen in gewone hotels of anders soms in tenten(rampgebieden) en voor langere termijn projecten gewoon in een dienstwoning die vaak niets overbodig luxe is. De meeste medewerkers zijn naieve sukkels die de wereld willen verbeteren of gewoon een paar jaar avontuur willen. En misschien wat exotisch neuken als ze de kans hebben.

miko | 18-02-18 | 19:24

Het is dat de Concorde niet meer vliegt, anders zouden ze daarmee reizen.

BosrandDirk | 19-02-18 | 11:53

Uiteraard weer een dankbaar onderwerp voor de anti-Gutmensch.

Want wat is er heerlijker dan een geldig excuus hebben om lekker niks te hoeven geven? Om lekker te kunnen zeggen, zie je wel het zijn allemaal inhalige eikels, egocentrisch en zonder moraal, net als wijzelf! Zie je wel, die pompeuze eikels, ze zijn geen haar beter dan wij dus ik mag nu gelegitimeerd achterover leunen en zeggen dat het een grote oplichterij is, dus houd ik mijn portemonnee lekker gesloten! Fok dem!

Maar er is ook een andere werkelijkheid: Dat het meeste geld desondanks toch juist terecht komt, uitzonderingen daargelaten zoals deze enorme klootzak die niet begrijpt hoezeer hij de boel verkloot voor zoveel andere mensen.

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 17:51 | 10

ivanhoe bergs | 18-02-18 | 22:31 |
Het is zooo makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Tot je begrijpt wat er allemaal nodig is om in sommige apenlanden hulp te kunnen bieden. De meeste medewerkers doen dat zeker niet voor het salaris maar voor het ideaal, het avontuur, de spanning of om een paar jaar wat anders te doen met hun leven. Niet voor het geld want dan kan je veel beter hier blijven om 9-5 een baantje te pakken. En helaas inderdaad, soms blijft geld hangen in zakken waar het niet moet, dwingen lokale leiders je geld af en moet je "beschermingsgeld" betalen om in bepaalde gebieden te kunnen zijn en werken. En heel soms zijn er hufters die het geld zelf in de zak steken, maar die zijn echt een uitzondering.

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 08:49

Apenlanden ? @Beste_Racist

ivanhoe bergs | 19-02-18 | 10:02

ivanhoe bergs | 19-02-18 | 10:02 Nou ja, Pakistan waar een vrouw minder waard is dan een geit noem ik een apenland. Ja, enigszins racistisch misschien.

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:07
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat een vreselijke faalhaas! Ongelofelijke oetlul die vent. Nee inderdaad, het kan natuurlijk altijd erger.

Maar desondanks, ik blijf geven aan dit soort organisaties (Oxfam zal ik eens heroverwegen) want er de meeste zijn bona fide en een substantieel deel komt uiteindelijk toch terecht waar het moet.

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 17:45 | 3

Zalig de armen van geest.

ivanhoe bergs | 18-02-18 | 22:32

Zalig de armen van portemonnee!

Rest In Privacy | 19-02-18 | 00:30

In al uw goedheid houd u intussen het systeem in stand dat er alle baat bij heeft om ze daar arm en hulpbehoevend te houden.

Lt-Kol Kilgore | 19-02-18 | 06:17

Ik ben getrouwd met een Keniaanse vrouw met Nederlands paspoort. Voor mij geen blanke bitch meer. Er gaat niets boven een roze poes en een donkere huidskleur. Doei, doei! Lekker man.

Matwetwe | 18-02-18 | 17:44 | 13

Ik woon echt in Afrika.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 20:30

Echt respect heb je niet voor je rose poes. Je EQ is waarschijnlijk van hetzelfde niveau is je IQ.

Jimmy200 | 18-02-18 | 20:47

Hij is gewoon eerlijk Jimmy, en niet zo politiek correct als jij.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 21:22
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik ben blij dat ik verantwoord niets hoef te geven aan derde wereld hulp. Dank daarvoor.

mok | 18-02-18 | 17:38

Hoe reageerde de Rooms Katholieke kerk toen de seks schadalen bekend werden?
Hoe reageerde de gereformeerde kerk toen de seks schandalen bekend werden?
Hoe reageerde de Jehova's Getuigen toen de seks schandalen bekend werden?
Hoer reageerde de Synagoge toen de seks schandalen bekend werden?
Hoe reageerde de Moskee toen de seks schandalen bekend werden?
Hoe reageerden de scholen toen de seks schandalen bekend werden?
Hoe reageert Oxfam zodra de seks schandalen bekend worden?
Hoe reageert Artsen zonder Grenzen zodra de seks schandalen bekend worden?*onder de pet houden*
*verdachte daders herplaatsen en elders laten rouleren*
*niet onafhankelijk onderzoek instellen*
*ontkennen, en tijd rekken en d'r bij blijven*
*geheime schadevergoedings-regelingen treffen*
*systeemveranderingen aankondigen zodat 'incidenten' nooit meer plaatsvinden*
*tussenbaasjes/directeuren ontslaan*
*protocollen aanscherpen zodat 'incidenten' nooit meer plaatsvinden*
*afhankelijk meldpunt voor incidenten instellen*
*investeer veel reclamegeld in opwaardering van je hulporganisatie*
*hopen dat de wind overwaait*
En wat denkt u dat al deze organisaties niét doen?
*ze doen géén aangifte doen van seksuele schanddaden personeel*
*ze geven niet af hun eigen intern gehouden dossiers aan Openbaar Ministerie*
Gewetensvraag.
Vertrouwt u seksuele delinquenten, spontaan automatisch te zijn bekeerd tot nooit-meer-gedrag, pas nadat ze zijn betrapt, terwijl al die jaren daarvóór, zij het tegenovergestelde deden door verderfelijke gedrag oogluikend toe te laten (?), of verwacht u dat de dader-organisaties van hoerenlopers en seksuele misbruikers alles in 't werk zullen stellen, om al 't bewijs tegen hun werknemers te vernietigen?
Wat is de manier om verderfelijk misbruik van hulpafhankelijken te stoppen?
Door de hulporganisaties te verbieden:
-geef hen geen subsidie meer;
-zeg uw lidmaatschap op;
-schrap deze organisaties uit uw testamenten;
-onderteken petities, en spreek overal waar u komt, uw afkeuring uit, zodat deze organisaties ook door vele anderen worden gewantrouwd.
Dat is eigenlijk nog het belangrijkste.
Verspreid uw afkeuring over de seks schandalen door hulpverlenersorganisaties; noem hen bij naam:
-Oxfam;
-Artsen zonder Grenzen.

Der Paulie | 18-02-18 | 17:36 | 2

Je bent de scouting nog vergeten.

beau van rtl | 18-02-18 | 19:02

Nog nooit één cent gegeven, deze bedrijven zijn zo transparant als een homp klei en daarom glijdt al die zieligheid zo van m'n rug m'n reet af.

Plorkface | 18-02-18 | 20:00

Decennia lang worden geld en goederen gepompt in Afrika en andere achterstandslanden. En heeft het geholpen? Ja, meer en meer kinderen die nu allemaal hier komen kijken waar dat allemaal vandaan kwam ... enner Mig meer van komen profiteren.
Bodemloze put.

Leffe Blonde | 18-02-18 | 17:26

Meer dan 30.000 goede doelen organisaties zijn er in Nederland. Laat dat eens even inwerken: meer dan dertigduizend!

En vrijwel allemaal zijn ze ranzig en theatraal. Van mij mogen ze allemaal opgedoekt worden. Liefst vandaag nog. Want voor ratten geldt maar één remedie!

gein_zörreg | 18-02-18 | 17:20 | 7

Ja, ik kan me niet voorstellen dat niet ook daar giga geld verspild wordt. Dubbel onderzoek. Onderzoek dat nergens toe leidt, dat soort dingen. Overal ter wereld wordt weet ik hoeveel in 'kankeronderzoek' gestort. Leidt alleamaal tot... niets eigenlijk.

Poekieman | 18-02-18 | 17:42

Ben ik dan niet met je eens. Veel geld komt juist terecht en inderdaad er blijft ook wat aan de strijkstok hangen. Mag alleen hopen dat het niet aan hoertjes is. Afgezien daarvan, even gechargeerd: Uiteindelijk komt dat geld ook weer in de Haitiaanse maatschappij terecht. Dus ach, er worden toch geen babies vermoord?

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 17:48

Tsja Luplusus, streng selecteren en dan een hongerloontje betalen, dan weet je zeker dat je slechts losers aantrekt die nergens voor deugen.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 21:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat zeuren ze nou, we gooien er toch geen atoombom op ?

Nou dan.

koelkast | 18-02-18 | 16:54

Ik beweer dit al lange tijd. Alle zogenaamde welzijnsorganisatie is niet meer dan big business. De baasjes aan het roer en hun betaalde onderdanen verdien goed aan deze welzijnsindustrie. Gebruikmakend van ideologische vrijwilligers. Deze vrijwilligers offeren zij graag op en zij laten zich ook op offeren. Dat is mooi. Het mes snijdt immers aan twee kanten. Mooi als je dit soort zichzelf verklarende deugende en menslievende mensen zo kan manipuleren dat zij al het werk voor je doen. Briljant. Ook spelen zij via uitgekiende marketingsspots in op het gevoel van de burger. Het jongetje op het strand ergens in Turkije. Uitstekend geregisseerd. Iedereen barstte in trainen uit en doneerde ruim. Waarvoor dank, namens de directeuren van de organisaties en de betaalde krachten. Zo en nu een whisky, benen op tafel en naar het journaal kijken. Dont call me, i call you.

De Evangelist | 18-02-18 | 16:52

Dus als ik het goed begrijp gaan die gasten op kosten van allerlei gutmenscherige do-goodie sukkels die geld storten, naar een zonnig land om daar de lokale hoeren uit te wonen. Naast reis en verblijfskosten wordt ook het zuipen en neuken vergoed.
Het zal best immoreel zijn maar ik wou dat ik het zelf had bedacht en gedaan.

zieniekus | 18-02-18 | 16:37 | 1

Verder is het een prima manier voor lokale hulpverlening, het stimuleren van ondernemerschap en het opbouwen van een werkcultuur. Oke er wordt sex voor geleverd maar hoeveel werk is dat nou eigenlijk?

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 18:30

Toen de eerste bewegende beelden uit afrika kwamen waren deze
bewegingen al populair op het continent van de filosofen en uitvinders.

getzappad | 18-02-18 | 16:16

Mensen zijn ervan overtuigd dat liefdadigheidsorganisaties er voor de mensheid zijn. Opgericht zijn om mensen te helpen, bij te staan als ze in nood zijn.
Dit is niet het geval. Deze organisaties zijn opgericht om een aantal mensen goed te laten leven. Mensen die een uitstekend salaris hebben, die in monumentale gebouwen werken om zo indruk te maken en nog meer geld uit de zak te kunnen kloppen. Ze reizen op kosten van de organisatie, verblijven in luxe-hotels in rampgebieden. Wat zij doen als ze in de getroffen gebieden zijn, weet niemand.
De echte mensen die anderen in nood bijstaan en helpen, zijn de vrijwilligers . van het volk' . Mensen die lid zijn van een voetbalclub en daar in de kantine staan of boekhouding doen. Leden van de vrijwillige brandweer. Mensen die in verpleeghuizen rondlopen op vrijwillige basis. Vrouwen die bejaarden thuis bezoeken en zo wat licht in hun eenzame bestaan brengen. Mannen die rolstoelen duwen, zodat ouderen toch buiten komen. Mensen die de natuur in Nederland in stand willen houden en daar in hun vrije tijd mee bezig zijn. Mannen en vrouwen die vrijwillig dagen in een museum doorbrengen en zo het museum open kunnen houden. Of een VVV in een klein dorp.
Al deze mensen zouden ook, gratis, hun handen uitsteken als er hulp nodig is in rampgebieden, waar een aardbeving is geweest, of een overstroming. Deze mensen hebben het hart op de juiste plek zitten, zij hebben de mentaliteit die nodig is om anderen te helpen. Laten we ophouden te denken dat liefdadigheidsorganisaties er zijn voor de mensheid. Zodra er geld gedeeld kan worden, zit het hart niet meer op de juiste plek. Zodra er geld verschijnt, verdwijnt het ideaal.

onnosel | 18-02-18 | 16:04 | 14

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 18:35
Ik ken veel mensen die vrijwilligerswerk doen. Ik beschreef het al, de mensen die verpleeghuizen bezoeken, bejaarden bijstaan, musea openhouden, clubs draaiend houden, vrijwillig branden blussen, . Zonder er een cent voor te vragen. Het zijn allemaal vrijwilligers die hun tijd gebruiken om iets nuttigs te doen, om anderen te helpen. Op wat voor manier dan ook. Met de talenten die zij hebben. Net als jij ken ik veel van die mensen, ze geven hun tijd, het kostbaarste wat een mens kan geven. Ik heb mensen gekend die naar Afrka gingen om er gratis in een ziekenhuis te gaan werken. Ik heb mensen gekend die een project geopend hebben in Afrika en daarvoor geld inzamelden in hun naaste kring. Ik heb ook vrijwilligers gekend die omgekomen zijn in Afrika, terwijl ze mensen aan het helpen waren. Geen van de mensen die ik kende, werd ervoor betaald. Zij deden het uit liefde. Omdat ze ergens in geloofden. Ze gaven het kostbaarste dat ze bezaten. En dat had niets met geld te maken.

onnosel | 18-02-18 | 19:40

onnosel | 18-02-18 | 19:40 |
Mag je daaruit dan concluderen dat het met de hulpverlenende mens best meevalt? Ik denk het wel. En ja er zijn altijd hufters die de kluit belazeren en de plek opzoeken waar de weerstand het kleinste is. Helaas graviteren ze naar directeursposities en stijgt de macht ze naar het hoofd.

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 19:59

onnosel | 18-02-18 | 19:40 |
Goed gezegd, landgenoot. Als je mijn eerste bericht goed had gelezen, had je dat al kunnen begrijpen.
Helaas komen er veel managers in opspraak die het geld van de gulle gevers niet op de juiste manier gebruiken. Daar gaat dit artikel (Oxfam en vele voor hen) dan ook over. Kijk in je naaste omgeving en geef daar je tijd, je talenten, en als je geld over hebt, je geld aan. Dan weet je, als kleine man, dat het geld goed terecht komt. De regering denkt aan de rest. Daar is de regering verantwoordelijk voor.

onnosel | 18-02-18 | 20:15
▼ 11 antwoorden verborgen

Daar roept hij zoiets. Sexuele escapades, ongewenste kindjes........ Zou mijn hand niet in het vuur durven steken of er geen babies vermoord zijn.

watazooi | 18-02-18 | 16:04 | 5

Waarschijnlijk meer babies gemaakt dan vermoord dus het saldo is positief.

Beste_Landgenoten | 18-02-18 | 18:38

@Beste_Landgenoten : fijn mens bent u, een subtiel humorist ook. En u komt hier iedereen afzeiken ?

ivanhoe bergs | 18-02-18 | 22:34

ivanhoe bergs | 18-02-18 | 22:34
Erg he? Maar enigszins heeft de man toch gelijk: Men doet alsof dit het allerergste is, terwijl verderop kinderen gewoon plat gebombardeerd worden zoals in Jemen, Syrie of welk ander hellhole ook en niemand die daar drukte over maakt. Of het gepast is om zoiets te zeggen of van goede smaak getuigt? Nee, dat niet.

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:26
▼ 2 antwoorden verborgen

De Nederlandse directeur Farah Karimi wist er al in 2012 van af, maar liet tijdens een interview op BNR weten dat bijzonder spijtig is dat dit nieuws nu naar buiten komt. Spijtig vooral, zo hoorde je tussen de regels door, want het had beter binnenskamers kunnen blijven. Dit nieuws kost donateurs en van donateurs is mevrouw afhankelijk voor de betaling van de 127K die ze jaarlijks bijgeschreven krijgt. Aan de slachtoffers heeft ze geen moment gedacht.

barejack | 18-02-18 | 16:02 | 1

Dat doen misdadigers ook; spijt hebben omdat hun misdaad ontdekt is.

Lupuslupus | 18-02-18 | 16:11

Vergeet niet: nl.wikipedia.org/wiki/Farah_Karimi
Farah Karimi : Zij was tussen 1998 en 2006 namens GroenLinks lid van de Tweede Kamer.
www.oxfamnovib.nl/persberichten/direc...
Farah Karimi (1960) zal uiterlijk op 1 oktober 2018 opstappen als algemeen directeur en voorzitter van de Raad van Bestuur van Oxfam Novib.
www.hpdetijd.nl/2017-01-17/directeur-...
Directeur Oxfam Novib verdient 184 keer zoveel als die allerarmsten
Verder doet ze nog wat op de Joop:
joop.bnnvara.nl/author/farah_karimi
Oh en verder moest Nederland de bek dichthouden:
www.ad.nl/binnenland/oxfam-nederland-...

Geeft gul allen, dat u het maar snel mag vergeten....

Is dit nog nieuws? | 18-02-18 | 15:57

Doneer Sunny Bergman maar aan Haïti. Daar is gelukkig voor haar geen Zwarte Pieten discussie, dus is daar ook geen racisme. *kuch*.

K. Westergaard | 18-02-18 | 15:55 | 1

Lol

Amsterdamsko | 18-02-18 | 15:59

@Miko

Vertel jouw Haiti-verhaal. Ik ben geinteresseerd.

omanders | 18-02-18 | 15:54 | 1

Gaan we een paar paginas vullen. Miko,een welzijnswerker verhaal. Een achtbaan van een roman gevuld met vierhonderd hoofdstukken een verraderlijke aanklacht tegen misbruik in de twintigste eeuw met een paar hete hoeren er in gegooid.
Voila!

miko | 18-02-18 | 17:02

Het patroon begint voorspelbaar te worden. Zodra er ergens ophef over is, is het tijd om er achter te kijken. Het is inmiddels bijna altijd een afleidingsmanoeuvre.

Frau Merkel | 18-02-18 | 16:09

@Frau Merkel

#Metoo is geinitieerd door Alyssa Milano, een huisvriendin van de - destijds nog getrouwde - Weinsteintjes. Ik zal dat nooit vergeten. Valt het je ook op dat er over allerlei volwassen hetero-gedrag wordt gezeken - ik ben het er overigens grotendeels mee eens dat het klootzakken zijn, daar niet van - maar dat nog steeds vrij weinig mensen "An Open Secret" hebben gezien, of er over spreken?

omanders | 18-02-18 | 16:19

Er bestaan volgens mij geen hulporganisaties die mensen uit goedheid helpen. Helaas gaat het hulpverleners in eerste instantie om de verdienste en daarna pas om het ideaal.

de euro middenweg | 18-02-18 | 15:50 | 5

Ik ben het niet helemaal met je eens
De echte veldwerkers doen het echt niet voor het geld . Het probleem bij veel hulporganisaties zijn de managers die zijn uit op snel geld, status en een mooie titel
De veldwerker is daarvan de pineut
Ik ken een dame die echt naar de rimboe gaat om mensen te helpen zij doet het echt niet voor het geld

Jacktheflipper | 18-02-18 | 19:05

@Beste_Landgenoten Goede onderbouwing: "Nee dat is echt onzin"; echt sterk. [rolt met de ogen en zucht]. Nogmaals: 30.000 goede doelen organisaties bestaan niet omdat wij Nederlanders zo goed en ruimhartig zijn. En natuurlijk is er geen bewijs dat ze alle 30.000 vooral opgericht zijn om de bestuurderskliek een vet salaris en een hoog maatschappelijk aanzien te geven. Maar dat is wel de praktijk....

Doneer rustig verder zou ik zeggen.

gein_zörreg | 19-02-18 | 07:23

gein_zörreg | 19-02-18 | 07:23 |
"Maar dat is wel de praktijk...."
Je doet alsof alles uitsluitend een verdienmodel is. Dat is niet waar. Wen eraan dat er ook mensen zijn die ECHT een betere moraal hebben dan jij en niet denken dat iedereen uitsluitend erop uit is je zuurverdiende centjes voor eigen gewin uit je beursje te trekken. Maar het is wel fijn voor je dat af en toe dit soort berichten je helpen geloven dat je zo'n beroerde vent nog niet bent omdat iedereen .... etc

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Chaim Potok's boeken (in het bijzonder Davita's Harp) thematiseren hoe een SJW naar de buitenwereld toe als held optreedt en naar de binnenwereld als tiran. In Davita's Harp gaat het over een vader die als oorlogsjournalist naar Spanje gaat en omkomt in Guernica. Maar meer nog gaat het boek erover, hoe het kind Davita geen aandacht ontvangt juist vanwege het grote leed in de wereld, dat haar vader en moeder wilden gaan aanpakken.
In de hedendaagse context met Oxfam gebeurt hetzelfde. De aidworkers zijn zelf gestoord en verhuizen om de paar jaar van totaal ellendegebied naar totaal ellendegebied. Ze voelen zich daar tussen de puinhopen als godgelijke übermenschen. Heel stoïcijns is dit SJW-wereldje. De seksschandalen bewijzen hun dehumaniserende ontworteling en onttakeling. Verslaving aan Gutmensch-zijn + zelf veranderen in monsters. Vooral de twitter-draad onderin deze topic is erg.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-02-18 | 15:50 | 4

Raskolnikov was natuurlijk ook geen lieverdje.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:09

Dat is een mooie uitspraak van Dostojevski!

danuska | 18-02-18 | 16:18

Ja beste kerel, niets menselijks is ook de aid-worker vreemd. Maar om ze allemaal af te schilderen als hypocriete eigengeilers gaat gewoon te ver. Iedereen maar afzeiken omdat ie een ander helpt - omdat jij denkt jaja, het zal wel om de roem zijn of het goede gevoel of het geld - doet deze mensen tekort. Het is ook heel gemakkelijk: Lekker van achter je PC kritiek leveren op mensen die wel iets doen voor een ander. Niet iedere hulpverlener is automatisch een SJW of een marxist of linkse zakkenvuller.

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:40
▼ 1 antwoord verborgen

nos.nl/artikel/2217724-president-hait...
De president van Haïti wil meer onderzoek naar hulporganisaties die na de aardbeving van 2010 in zijn land actief waren. In een interview met persbureau Reuters noemt hij het schandaal rond Oxfam "het topje van de ijsberg".

"Het is niet alleen Oxfam. Er zijn andere ngo's die precies hetzelfde doen, en de informatie intern houden", zegt Jovenel Moise.Moise noemt expliciet Artsen zonder Grenzen in het vraaggesprek. Volgens hem zijn er indertijd zeventien mensen van die hulporganisatie uit het land teruggetrokken wegens wangedrag, zonder dat er details bekend zijn gemaakt.

Succes met uw donaties.

Is dit nog nieuws? | 18-02-18 | 15:44 | 6

Het is welbekend dat minder dan 2% van de hulpgelden na de aardbeving bij de bevolking terecht kwam.
Daar hebben dan vele NGO's en 3 Amerikaanse presidenten zich tegenaan bemoeid en dan nog, minder dan 2%.
Kuifje heeft gelijk, dat ligt ook zeker aan de president.
Alleen maakt dat de zaak er niet beter op: het is eerder een blauwdruk voor hulp aan dit soort landen.

LuckyGirl | 18-02-18 | 16:13

Artsen zonder Grenzen? Je bedoelt waarschijnlijk Gyneacologen zonder Grenzen.

copywriter | 18-02-18 | 16:35

Of copywriters zonder smaak?

Rest In Privacy | 18-02-18 | 21:26
▼ 3 antwoorden verborgen

EXFAM

bisbisbis | 18-02-18 | 15:41

Ik kan een eind met die man meegaan. Wat is er gebeurd? Seksfeesten gehouden in Haïti. Veel mensen houden van een feest; ook veel mensen houden van seks. Waarom niet de twee met elkaar combineren? Heeft het werk eronder geleden?

JvanDeventer | 18-02-18 | 15:40 | 3

*kuch* Berlusconi *kuch*

Is dit nog nieuws? | 18-02-18 | 15:45

Goede doel organisaties die sexfeesten organiseren met minderjarige meisjes. Daar betaal ik liever niet aan mee.

koelkast | 18-02-18 | 15:48

Medewerkers van goede doel organisaties die zwart werk laten verrichten, die dronken achter het stuur zitten, die naar de hoeren gaan, die de belasting tillen, die goedkope arbeid misbruiken; het verbaast me niets. Het gebeurt overal en dus ook bij Oxfam en dergelijke. Had u gedacht dat daar alleen maar heiligen werken?

JvanDeventer | 18-02-18 | 15:56

sinds er dit soort organisaties zijn is de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter geworden.
het beste zou zijn dat er in Afrika minder mensen bijkomen, dus pil en sterilisatie promoten.
alleen, dan worden de paus en de imans heel boos.

pejoar | 18-02-18 | 15:37 | 4

omanders. En hoe vind je het dan dat bisschop Desmond Tutu zijn ambassadeursschap voor OXFAM heeft opgezegd.

beau van rtl | 18-02-18 | 16:27

Je hebt helemaal gelijk. Maar hoe wil je dat regelen dan? Misschien hielpen die hulpverlenders deze meisjes wel aan de pil! En als niet, dan is het toch heerlijk dat ze onze blanke genen helpen verspreiden over zo een verloren land, zodat ze er zelf uiteindelijk beter van worden?

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:44

oh /* sarcasm off */

Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 10:45
▼ 1 antwoord verborgen

Tis sowieso stil op linksch sinds dit schandaal boven tafel kwam. In GB zijn ze er klaar mee. Hier zit de linksche pers niet echt te wachten om ze het laatste zetje te geven.

Trumme | 18-02-18 | 16:06

Voorzittert. Bisschop Tutu ook.

beau van rtl | 18-02-18 | 16:31

Maar wie op de foto is Sylvana?? die negerts lijken allemaal zo op elkaar!
*duit in het zakje doet*

miko | 18-02-18 | 16:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Die Trees van de Canadees was écht verliefd. Dat hij chocola en tabak had, in een Nederland dat net uit de hongerwinter kwam, had er natuurlijk niks mee te maken.
Maar in wezen was die de bevrijding natuurlijk iets soortgelijks.
www.youtube.com/watch?v=xawvpIgZ7Fs

Stormageddon | 18-02-18 | 15:28 | 1

Net zo iets als die Duitse vrouwen van 8 tot 80, die "bevrijd" werden door het Sovjet leger met een vrijbrief van Stalin op zak.

Heerlijk hé, deugrelativeren van uw eigen moral highground.

Arachne | 18-02-18 | 23:43

Kam Marleen Barth daar niet gaan werken?

lingo star | 18-02-18 | 15:25

In Afrika werken de vrouwen - al dan niet met een teil of ton of mand op hun hoofd - en de mannen drinken bier.
Ja, dan komt er weinig van enige constructieve methoden of inzicht in irrigatie en bodemgebruik.
Overdreven? White men´s provocative?
BLijf er gewoon weg. Belgie ging ook gewoon 2 jaar lang door zonder regering. Voor je kijken, doorlopen.

chicago river | 18-02-18 | 15:24 | 1

Nou, ik werk ook en drink nauwelijks bier.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 15:29

Ik vraag me spontaan af waar ze hun vermoorde baby's hebben begraven.

LuckyGirl | 18-02-18 | 15:17

Yes ,Black ass matters.

Lasmeister | 18-02-18 | 15:15

Haiti is het eerste land waar de slavernij is afgeschaft. door (ex) slaven bestuurd sinds 1804. Het zal wel aan de blanke man liggen dat er 220 jaar later nog steeds niets van enige beduiding is opgebouwd.

Progresievelng | 18-02-18 | 15:13 | 1

Tja, dat krijg je als je in de grondwet zet dat blanke mensen minderwaardig zijn. Artikel 12: Geen enkele blanke, van welke natie dan ook, mag op ons grondgebied zijn voet zetten in de hoedanigheid van meester of eigenaar; hij zal evenmin in de toekomst grond kunnen verwerven.”

E-Burke | 18-02-18 | 15:27

Miko, wat schrijf je nu??

TriestGeval | 18-02-18 | 15:13 | 1

Een hoop, waar doel je op?

miko | 18-02-18 | 16:13

Ik heb wegens een verhuizing ooit mijn huis met fors verlies (40000) moeten verkopen. Om dit verlies een beetje op te vangen gingen alle goede doelen de deur uit. Dat scheelde zo'n 200 euro per maand. Er is sindsdien veel boven water gekomen. Een greenpeaceknakker die wekelijks vloog van Luxemburg naar Amsterdam en weer terug. Geld naar de Hamas. Naar Moslim organisaties de Palestijnen en wie dan ook. Nu dit weer met daarbovenop de compleet misplaatste reactie van deze Oxfam CEO.

meneer der meneren | 18-02-18 | 15:11 | 3

Uw reaguurdersnaam stamt nog uit die tijd?

am*dam | 18-02-18 | 15:14

@am*dam Sinds 2009

meneer der meneren | 18-02-18 | 15:20

Ik ken genoeg kleine organisaties die lokaal hun bijdrage doen. Vaak mensen die er kennissen hebben uit hun studenten tijd of op een andere manier nog lokale contacten hebben.
Daar blijft vaak niks hangen.

miko | 18-02-18 | 16:13

Prima twitter draadje idd. Alsook de reacties

am*dam | 18-02-18 | 15:10

Het geschud met die achterwerken met daarbij jungleklanken in een modern jasje doet mij vermoeden waarom die volkeren zo primitief zijn. De kleine hersenen hebben in die regio's de overmacht. Dat is ook direct de reden waarom ik 0 euro doneer aan dit soort organisaties.

Vrouwtje_haram | 18-02-18 | 15:08

Als je het weer eens tegenkomt schrik je. Dan herpak je je weer en besef je dat je ook weer niet verbaasd hoeft te zijn.

The Vision of the Anointed.

en.m.wikipedia.org/wiki/The_Vision_of...

postmodernismisdead | 18-02-18 | 15:07

Dit het fundamentele probleem: De gevestigde orde is blind voor haar eigen zelfzucht en meent dit op basis van positie en/ of prestaties te verdienen. De kloof tussen de mensen die het daadwerkelijke werk doen en de uitbuitende elite wordt steeds groter. Frustratie loopt hoog op, gevolg: Klassenstrijd. Het zal niet de eerste beschaving zijn die op deze manier haar Waterloo vindt.

Stompe_Loeres | 18-02-18 | 15:06

Ik zie met regelmaat promo´s van de zieligheidsindustrie op TV. Vast concept
+ definieer het probleem (zieke mensen in vervallen ziekenhuis, meisje met bepaalde ziekte, hondje zonder eten, tijgertje dat uitsterft...)
+ ondersteun de zieligheid met emomuziekje, viooltjes bijvoorbeeld
+ individualiseer, dus pik er een zielig kindje, een zielig hondje of poesje uit en geef die ook een (verzonnen) naam, dat komt harder binnen
+ doe een beroep op de kijker dus zeg `u kunt helpen`
+ vraag geld en marginaliseer dat bijvoorbeeld door toevoeging van het woordje `maar` of `slechts`. en praat altijd over kleine bedragen. 36 euro per jaar is te veel, dus zeg slechts drie euro per maand.
ALLE bedelpartijen kennen dit format, allemaal.

langzullenweleven | 18-02-18 | 15:05 | 4

Nou gefeliciteerd, je hebt wat ontdekt. En nu? Als je voor een goed doel werkt en een campagne moet maken, dan doe je dat op de meest effectieve manier die je kent.
Dat zegt toch niks over het doel zelf.

fail | 18-02-18 | 15:10

Er is niets mis met medemenselijkheid maar het is helaas een verdienmodel geworden.

Lupuslupus | 18-02-18 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom staat zijn salaris erbij? Moet dat de gevoelens van afgunst aanwakkeren? Als dit echt zijn hele salaris is, dan lijkt het me niks bijzonders.

fail | 18-02-18 | 15:05 | 2

Net als bij de EU zal er naast het salaris zo nu en dan nog wel eens een voordeeltje van de kar vallen voor het bestuur schat ik. Een netto voordeeltje veelal.

HaatbaardKnipper | 18-02-18 | 15:54

Zijn salaris? Haar. Misschien eens verdiepen in de term "hulpverlener".

Is dit nog nieuws? | 18-02-18 | 17:17

Het zijn geen hulporganisaties! Het zijn verdienmodellen die naieve deugdmensen voor hun verdienkarretje spannen!

thekolere | 18-02-18 | 15:02 | 5

Jan Passant mk2 | 18-02-18 | 15:32
Vaak krijg je een lokaal salaris, wel een redelijk lokaal salaris maar niet iedereen krijgt een directeurssalaris als je daar werkt.
We zaten in West afrika gewoon in een huis met een ventilator,niks Airco. Als je dan weet dat de elektriciteit er redelijk vaak uit ligt dan is de periode feb maart een verschrikking En zeker in de Harmattan tijd was het geen pretje,droog en stoffig.lippen kapot en ontstoken ogen.
Niet iedereen baad in luxe. Het zou juist goed zijn als de gemiddelde millenial eens een halfjaar in dat soort landen door bracht.
Waardeer je des te meer wat je hebt.

miko | 18-02-18 | 16:08

miko: ik begrijp het. Het was geen sarcasme van mijn kant dat ik het over "arme scharrelaars" had in het kader van de directeur Oxfam Novib. Ik meende dat ook zo.

Jan Passant mk2 | 18-02-18 | 16:18

Jan Passant lijkt me inderdaad geen Afrika-kenner.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je zoveel geld verdient, dan verkeer je in de waan dat jij het bij het rechte eind hebt en de rest van de wereld niet.

RBlake | 18-02-18 | 14:59

Er wordt wel heel veel op één grote hoop gegooid. Seks met minderjarigen lijkt me niet toegestaan, en je moet ook uitkijken met machtsmisbruik. Maar ik begrijp dat deze organisaties ook betaalde seks met volwassenen bestraffen. En daar ging het bij veel gemelde incidenten om. Dus de ophef daarover lijkt me nogal overtrokken.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 14:59 | 3

"Seks met minderjarigen lijkt me niet toegestaan"
Lijkt???...

copywriter | 18-02-18 | 16:42

In sommige landen mag het. Maar daar moet je je als hulpverlener natuurlijk niet schuldig aan maken.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 17:07

Hangt er vanaf met welk geld de s3x betaald is. Als het uit hun prive pot is neuken ze zich maar helemaal scheel.

Ben Hetzat | 19-02-18 | 04:23

Het spijt me wel, maar dit is dus opgenomen in de Bijlmer. Ik herken er namelijk een paar. Wat wel gek is, ik mag ze nooit zelf betalen, maar wel hun broers.

skoftig | 18-02-18 | 14:59

Oh dat is de afdeling OXFAM HNNMW met als boegbeeld Corry Konings.

Joffri | 18-02-18 | 14:57

Sex is a currency for the dispossessed.
Veel ingewikkelder is het niet.

Stormageddon | 18-02-18 | 14:54

Vreemd! Ik mis massale verontwoordiging over deze gebeurtenissen bij de politiek correcten en MSM's van deze wereld.
Ik geloofde al niet in deze vormen van hulp omdat duurzame verbetering van leefomstandigheden in de 3-de wereld alleen door zelfstandige initiatieven van de lokale bevolking kunnen plaatsvinden.
Al het andere is simpelweg goeddoenerij van zelfvoldane en welgestelde GroenLinksdametjes (Hoi Judith Sargentini, Hoi Kathalijne Buitenweg, Hoi Farah Karimi). Goeddoenerij die er op de korte termijn best aardig uitziet en mooie plaatjes en praatjes oplevert maar op de langere termijn remmend werkt op de zelfstandige ontwikkeling van de 3-de wereld.
Nu blijkt dat deze eigenpijperij ook nog gepaard gaat met dit soort seksuele uitbuiting zeg ik: geen cent meer naar deze lui en zeer zeker niet in de vorm van overheidssteun. Particuliere giften prima (de mijne dus niet) maar overheidsgeld: no way!

Amsterdamsko | 18-02-18 | 14:54 | 10

@Kuifje-in-Afrika
We agree: fijn dat je ook vindt dat elk strafbaar incident er 1 teveel is. Klasse!

Amsterdamsko | 18-02-18 | 16:58

Alles en iedereen afzeiken is erg makkelijk, Amsterdamsko. Het is vaak een liefhebberij van mensen zonder talent, valt me op. De dubbeltjes die graag een kwartje willen worden, maar het nooit zullen zijn. En die daarom zichzelf voortdurend overschreeuwen.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 17:12

Amsterdamsko | 18-02-18 | 16:54
Nee,je kunt namelijk ook gewoon een baan nemen in de sector omdat het vaak werk bied waar je een schat aan ervaring op doet. Je kunt een jaar backpacken op de klep van je ouders en naderhand baselen dat je zoveel van de wereld hebt gezien *proest* of je kunt een paar jaar werken waar de uitdagingen het grootst zijn, waar je betaald krijgt maar niets overhoud en waar je later een boekenkast aan verhalen aan overhoud.

miko | 18-02-18 | 17:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Filmpje gezien en toch meer begrip gekregen voor de keurige heren van Oxfam. Dat moet één grote belevenis geweest zijn in vergelijking tot de kortharige dikke trol die ze thuis nog op de bank hadden zitten.

de Voorzittert | 18-02-18 | 14:54

Iedereen die in de ontwikkelingshulp werkt weet toch dat dit gebeurt. Ik verbaas me meer over het feit dat zichzelf onderzoeksjournalist noemende types hier nu pas achter komen.

Goozzman | 18-02-18 | 14:53 | 2

Hoe zouden die hulpverleners hun eigen kinderen behandelen, denk je? Niet heel anders. Er is toch niemand die gelooft dat een hulpverlener zijn eigen kinderen misbruikt of mishandeld. Dat kan toch niet?
Ik verbaas me erover dat niemand daar stil bij staat en kritische vragen over hun ouderschap stelt aan die hulpverleners.

gaffelbaard | 18-02-18 | 15:03

Die misbruikers zijn vaak vrijgezel. En relatief gezien gaat het ook niet om een grote groep.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 15:10

Lekker filmpje. Ik heb dus nu zin om te neuken, mag dat wel...

potverdrie | 18-02-18 | 14:52 | 1

moet je aan je eigen koe vragen potverdrie, niet aan ons.

langzullenweleven | 18-02-18 | 14:59

Wat hebben al die duizenden miljarden aan ontwikkelingshulp / crisishulp de betreffende landen/continenten gebracht? Niets inderdaad, helemaal niets. JA o.k..... SOA's hebben ze wel opgeleverd.

Oepsie1234 | 18-02-18 | 14:51 | 4

Miko, een aantal criticasters hier is fan van Trump. Dat geeft toch wel te denken.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:26

Kuifje-in-Afrika | 18-02-18 | 16:26
Kritiek is prima, juist in Haiti heb ik eigenlijk wel gezien dat het per saldo heeeel weinig oplevert. Maar als je de meeste hier moet geloven loopt iedereen bij dit soort organisaties zijn zakken te vullen. Alsof elke ABN Amro medewerker een afkoopsom van een paar miljoen mee krijgt.

miko | 18-02-18 | 17:15

Mee eens. En wat ik ook bedoel: als je integriteit zo belangrijk vindt, dan kun je geen fan van Trump zijn.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 17:29
▼ 1 antwoord verborgen

Leuk. Zo'n rookgordijn om de aandacht op Karimi af te leiden maar daar trap ik niet in.

Interessanter is de vraag waarom de leugenachtige Farah Karimi (directeur Oxfam Nederland) al sinds 2012 van het misbruik wist en dat al die tijd heeft verzwegen.

Leugenachtig? Ja! Ze kwam Nederland binnen met een verzonnen vluchtverhaal. En Karimi loog ook toen ze het seksueel misbruik binnen de NGO maar een 'incident' noemde.

Er zijn nazi's geweest die na WO2 voor minder veroordeeld zijn dan het laffe en leugenachtige 'mijn-handen-waren-juridisch-gebonden' incident-argument. https://wnl.tv/2018/02/14/oxfam-baas-nederland-wist-al-2012-orgies/amp/

gaffelbaard | 18-02-18 | 14:51 | 4

Karimi valt nog wel een keer. Met een beetje geluk breekt ze daarbij wat essentiële botten, hoewel de ruggegraat dus al uitgesloten is.

PresidenteDeConjovia | 18-02-18 | 15:05

Mooie locatie ook, tussen Hilton en Paleis Noordeinde...

Hemmenaar7 | 18-02-18 | 15:29

Noem eens een paar nazi's die voor minder werden veroordeeld...

Iknowall | 18-02-18 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Veel reaguurders zijn gewoon zure vrekken die hier weer een excuus (Toyota's! Seksfeesten! Topsalarissen!) zien om niks te geven aan mensen in nood.

Diotima | 18-02-18 | 14:49 | 8

@Diotima
Als je je een beetje inleest, zul je concluderen dat wij allen op z'n minst indirect en vooral ongevraagd donateurs zijn. Overheden (ook de EU!!) brengen namelijk een deel van de subsidie van deze clubs (w.o. Oxfam Novib) op.
Ik weet niet of jij graag meebetaalt een seksuele uitbuiting van mensen in nood maar de meeste mensen (er zijn dus uitzonderingen!) liever niet.

Amsterdamsko | 18-02-18 | 15:58

Wij betalen belasting Diotima. Zou je ook eens moeten doen.

HaatbaardKnipper | 18-02-18 | 15:58

De vraag is gaat het geld uberhaubt , naar mensen in nood, volgens mij blijft er te veel van dat geld ergens anders hangen, zouden dit de administratie kosten zijn .....

Rene046 | 18-02-18 | 16:18
▼ 5 antwoorden verborgen

De grootste deugers zijn de grootste klootzakken. Of op zijn minst 'onaardig'.
Dat valt me heel vaak op.

Carmelita | 18-02-18 | 14:48

Dus zolang je maar geen baby’s vermoord mag je minderjarige meisjes misbruiken als prostitué.
Als je het zo stelt is alles wel te relativeren.

Osdorpertje | 18-02-18 | 14:48 | 1

En anders is er nog de schoppenaas in het deck van leed: de holocaust.

PresidenteDeConjovia | 18-02-18 | 15:03

Goed, dus die hulpverleners bouwen de boel op en vermaken zich ;s avonds. Ik zie het probleem niet. Moralistisch gezeur hier, zowel van de reaguurders als de donateurs. Moeten ze dan met de handjes boven de lakens in hun bivak slapen?

Diotima | 18-02-18 | 14:46 | 4

Het is meer gefundenes fressen voor mensen die te zuunig zijn om wat bij te dragen.

fail | 18-02-18 | 15:03

Lees 'Dead Aid' wat ze doen helpt ook nog eens niet: integendeel.

Hemmenaar7 | 18-02-18 | 15:26

Hemmenaar7 | 18-02-18 | 15:26
Blijkbaar heb je het zelf niet gelezen want in Dead aid staat juist dat noodhulp wel moet. Het zijn de lange termijn projecten die nutteloos zijn.

miko | 18-02-18 | 15:48
▼ 1 antwoord verborgen

Over de hele wereld staan de dikke Toyota's van de hulpverenigingen voor dure restaurants en hoerenkasten. Lekker feesten in Nairobi moet kunnen! Is ook een vorm van hulp toch zeker? Ze gaan wel eens naar de 'getroffen gebieden'om er mooie filmpjes te maken van huilende kindjes met een snotlel voor de inzameling van schuldafkoopgeld uit het westen.
Steek je geld maar ergens anders in. De corrupte bendes in minder bedeelde landen rijden er Bentleys en Mercedes met vleugeldeuren, van en naar de casino's, om hun verveelde levens wat op te fleuren.

Carl Jung had gelijk

MEDIACRATIE | 18-02-18 | 14:46 | 4

Er zijn er genoeg die wel hun best doen. Maar veel helpt het niet. Wat deze mensen doen is niet veel anders wat diplomaten en andere expats doen in arme landen.
Ik heb genoeg kantoorklerkjes gezien die in Nederland blij zouden zijn met wat voor vriendin ook, maar in ontwikkelingslanden de feestjes aflopen met stoten van meiden,15 jaar jonger.Een tip voor alle 'reppertjes' in NL het echte thuglife is als je als expat naar een arm land gestuurd word.

miko | 18-02-18 | 15:46

Kuifje ze rekenen islamsterdam prijzen

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:12

Sailor, je moet je natuurlijk niet laten afzetten.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

Je ziet het aan hun kantoren op AA locaties in wereldsteden. Aan hun salaris. En aan hun totaal ontwrichtende werking op locale economien. Een leraar die universiteit heeft afgerond, verdiend in Malawi een paar honderd euro. Een chauffeur bij een NGO of Unicef een veelvoud daarvan... En de organisaties worden grotendeels bevolkt door gemankeerde types, die het in land van herkomst niet gered hebben, en daar opeens God zijn, met hun euro's. Elke 'hulpverlener' in ene ontwikkelingsland die dit langer dan 2 jaar doet en/of boven de 35 is, is totaal van het padje. Een walgelijke wereld vol escapisme, alcoholmisbruik, seksueel misbruik, racisme, financieel wanbeheer... Allemaal vanuit de wetenschap dat ze de puinhoop niet op moeten lossen, want dan is hun eigen reden bestaan plotseling niet meer nodig. En o ja, wij financieren het hier. Dat maakt ons bijna net zo fout.

Dr_Prepper | 18-02-18 | 14:45 | 2

En altijd hetzelfde liedje; de hulpverlening kwam te laat of helemaal niet.

MEDIACRATIE | 18-02-18 | 14:55

@Mediacratie, de hulpverlening kwam in dit geval wel.
Goedkoop, meerdere malen en van uw geld, in een hulpbehoevende.

Dezenaamhier | 18-02-18 | 15:31

Was exact mijn eerste reactie toen ik het las. Wat zeur je nou? We hebben toch alleen maar een feestje gebouwd?

BRR76 | 18-02-18 | 14:45

Een uiterst narcistische sector, die zieligheidsindustrie. Ideaal voor types als Jesse Klaver, Halbe Zijlstra en DKS.

Kapitein Stijlvol | 18-02-18 | 14:43 | 5

Kuifje: nee, wel de Clinton's. Die bleken een aanzienlijke belangstelling te hebben in de hulpgelden bestemd voor Haïti.

Jan Passant mk2 | 18-02-18 | 15:42

Het ging hier over narcisten, wel een beetje opletten Jan!

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:29

@ Kuifje-in-Afrika
Ik vermoed ook aardige dosis narcisme bij een mevrouw die niet eens haar eigen achterban kan toespreken na haar verlies.

Panos88 | 18-02-18 | 22:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gaat erom dat Lutsers zoals deze vent van donatie gelden in die gebieden ver boven de lokale stand leven en donatie geld verbrassen aan allerlie ongein.

poiuytrewq | 18-02-18 | 14:42 | 2

Nou ja, boven de lokale stand leef je al snel. Bijvoorbeeld als je iedere dag shampoo gebruikt tijdens het douchen.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 14:56

Als je in Haïti de lokale stand zou leven krijg je helemaal niks gedaan.

miko | 18-02-18 | 15:37

Precies! En Hitler heeft persoonlijk óók niemand vermoord, dat was allemaal door andere mensen!

Het was feitelijk een sympatieke vent, luister maar ees naar iemand die hem écht gekend heeft:
www.youtube.com/watch?v=-s2p_6R4WOY

Disclaimer: dit is sarcasme/cynisme!

Peter_K | 18-02-18 | 14:40

Nooit donatie doen dus.

A.Men | 18-02-18 | 14:40

Markant, deze ontkenning op een beschuldiging die nooit werd gesteld.
De Dikkedeur van deze Globalistische organisatie ziet er intussen wel verdacht genoeg uit om schuldig te zijn aan nog veel meer dingen, lijkt het. Dan mag hij de gevestigde media wel tot zijn vrindenkring rekenen, maar zolang het zijn vrinden in Big Government niet lukt om echt nieuws ('fake news") te verbieden, dan kunnen zelfs de best afgedekte misdaden gaan uitlekken.

Jan Passant mk2 | 18-02-18 | 14:39 | 7

Jaloezie is een sterke emotie, Jan.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 15:58

Kuifje: ik ben niet jaloers op de directeur van Ofam Novib. Zoals je al terecht opmerkte is dat weliswaar een "echte directeur", maar eigenlijk ook maar een arme scharrelaar die helemaal naar Haïti moet reizen om van een bungalow en wat minderjarig-betaalbare pleziertjes te genieten.

Jan Passant mk2 | 18-02-18 | 16:06

Dan is het dus een magere Dikke Deur!

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Iedereen zou verplicht het boek "De Crisiskaravaan" moeten lezen, dan was het waarschijnlijk snel afgelopen met al dit soort walgelijke selfkick NGO organisaties.

zwellever | 18-02-18 | 14:37

De meiden zijn betaald voor hun diensten.
Waren ze verkracht dan zou de verontwaardiging correct zijn.

No guts no glory | 18-02-18 | 14:35 | 10

Kuifje-in-Afrika | 18-02-18 | 15:18
meisjes van zestien. Dan is betaalde seks wel strafbaar. En betaald seks heeft zijn uiterste het ene heet huwelijk het andere misbruik . kom op, mensen die geen flikker hebben betalen voor seks, uiteraard doen ze dat als ze geen fuck hebben.

miko | 18-02-18 | 15:34

Miko, was dat meisje echt 16? Ze had al een kind. En wat ik elders ook schreef: er worden veel van elkaar verschillende incidenten op 1 hoop gegooid.

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:01

Kuifje-in-Afrika | 18-02-18 | 16:01
Ach, in Haiti weet je nooit hoe oud mensen zijn. Soms worden kinderen pas jaren later ingeschreven bij het bevolkingsregister. Er werkte een kerel voor me die volgens zijn papieren 36 moest zijn maar zeker vijftig was. Ik heb nog gevraagd of hij misschien in een schrikkeljaar was geboren. ;-)
Het is een strontkuil op het westelijk half rond.Ik kende daar een vrouw die haar 25 jarige huwelijk 'vierde' ze was 33 jaar oud.

miko | 18-02-18 | 17:24
▼ 7 antwoorden verborgen

Stevige aardbevingen daar in het Haïtisch gebied
m'n monitor hier in 020 ging zojuist om door een naschok

Tobi | 18-02-18 | 14:34

Politiekcorrecten die over geld en levens gaan buiten iedere vorm van controle. Wat politiekcorrecte politici eigenlijk met ons land willen, en mogen oefenen bij “goede doelen”. Die “goede doelen” zijn een uitstekend voorbeeld voor het resultaat. Onnoemelijke aantallen stille slachtoffers, excessief gedrag de norm, verontwaardigd wanneer men ze aanspreekt op het gebrek aan vrij basale mores.
Kunt u zich voorstellen wat men zal doen als men een heel land als speeltuin heeft?
.
Impunity reigns....

Parel van het Zuiden | 18-02-18 | 14:34

Met het geld van een gemiddelde Oxfam sexorgie hadden minstens 20 babies gered kunnen worden.
Met het geld voor een gloednieuwe Toyota Pajero minstens 200 babies.

digibeest | 18-02-18 | 14:34 | 9

Rukker. Goh Beau, jij spreekt ook aardig je talen...

Rest In Privacy | 18-02-18 | 16:32

Ben-Bataaf | 18-02-18 | 15:49
de 2% is oorspronkelijk bos. Haiti is groen op veel plaatsen met struikgewas en het is een stuk beter af dan in begin jaren negentig. Echter het meeste 'bos' wat je in Haïti ziet is hakhout. Volgens de pure definitie is dat inderdaad bos.
Meneer haalt aan dat er nog zoveel groen is op Pic Macaya, ja,duh, een grote steile berg zonder of ameper wegen in een gebied waar bijna geen auto's zijn. Maar kijk eens naar de heuvels rond Gonaives die wel bereikbaar zijn. Daar staat amper iets.

miko | 18-02-18 | 17:35

Daarom heet een Pajero in Latijns Amerika ook Montero. Erg veel gebruikt in landen als Haiti of Dominicaanse Republiek maar kan niet in de schaduw van de Landcruiser staan. Door NGO’s worden die dan ook nog veel vaker gebruikt. Kan niet op, dus.....

Elmauro | 18-02-18 | 17:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Met al die verontwaardigde reacties mag je aannemen dat het stormloopt met aanmeldingen van beroeps- en vrijwillige (al dan niet genderneutrale) mensen die het stokje overnemen.
Het moraal schiet dan omhoog en er wordt niks meer fout gedaan.
Zelf ben ik al met pensioen en heb dus geen mogelijkheid meer, helaas.

harry19612 | 18-02-18 | 14:31 | 4

Ik ben werkzaam geweest voor enkele van dit soort organisaties. Toevallig ook in Haïti in de buurt van Gonaïves. Geloof me, wil je cynisch worden? Ga daar een tijdje werken.

miko | 18-02-18 | 15:05

@ Miko SVP een klein tipje van de sluier voor iets beter begrip?

Hemmenaar7 | 18-02-18 | 15:19

@miko, Ik ben wereldwijd werkzaam geweest in veel van dit soort landen, in diverse hoedanigheden. Ik denk een aardig beeld te hebben.
Oja, ik word cynisch wanneer ik wil, maar dat terzijde.

harry19612 | 18-02-18 | 15:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ngo's en al dat andere door het buitenlandse financierders gesponsorde meepraatklubjes wat nog overal aan mag schuiven ook,is niets andets dan buitenlandse inmenging wat verboden is.Dus opruimen dat tuig.

van stampij | 18-02-18 | 14:27

Ik gun deze man iets wat niet te genezen is. Een ziek brein heeft hij al maar daar kun je jammer genoeg heel oud mee worden.

Linkse allergie | 18-02-18 | 14:26

Wanneer gaat de potcodeloterij stoppen met het financieren van die terreurgroep?

Linkse allergie | 18-02-18 | 14:27

LA: op het moment dat Nederland een boycotje postcodeloterij opzet.

HaatbaardKnipper | 18-02-18 | 16:04

Ik ga niet zeggen dat er geen reet aan is. Maar met het geluid uit is het redelijk te doen.

Premier Trutte | 18-02-18 | 14:24

Baby Doc is een paar jaar geleden gestorven, daar weten ze vast meer van

Mr_Natural | 18-02-18 | 14:23

Smeerlappen zijn het. Iedereen wist ervan.

Bokito ergo sum | 18-02-18 | 14:22 | 2

't Is net de katholieke kerk nietwaar ??

Wekkertje | 18-02-18 | 14:31

Geen Cockring-grappen, hoor.

RickTheDick | 18-02-18 | 14:22

NGO's zijn doorgaans een zinkput van narcisme, gemankeerde ruggengraten en nog meer narcisme; dit verbaast me dus niets.

Panos88 | 18-02-18 | 14:21 | 2
-weggejorist-
digibeest | 18-02-18 | 14:36

Joris is slecht gehumeurd vandaag?

digibeest | 18-02-18 | 14:40
-weggejorist-
Hemmenaar7 | 18-02-18 | 14:18 | 2

Dit zijn toevallig wél 'hot haitian girls' in de Verenigde Staten...

bisbisbis | 18-02-18 | 14:17 | 2

Heb aardig wat Negers gezien in mijn leven maar Haitianen zijn niet de mooiste. Ook niet de slimste of de meest sociale

miko | 18-02-18 | 14:48

www.oxfamnovib.nl/persberichten/oxfam...
Deze week stapte de Britse adjunct directeur van Oxfam Groot Brittannië op, nadat bleek dat de landendirecteur in Haïti, ondanks eerdere wangedragingen in Tsjaad, toch opnieuw was aangesteld.

In Tjaad zijn ze blijkbaar ook "hot".

Is dit nog nieuws? | 18-02-18 | 15:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken