Dikke waterwerken: Noorwegen penetreert zijn bergen voor een scheepstunnel
Want daar durven ze nog groot te denken
Wij zijn hier met onze aquaducten, deltawerken en stormvloedkeringen niet meer zo snel onder de indruk van een waterprojectje, maar dit plannetje van Noorwegen ziet er wel strak uit. Het land heeft de bouw van de eerste scheepvaartstunnel goedgekeurd. Over een paar jaar dobberen schepen 1,7 kilometer door de rotsen, zodat ze niet langer de gevaarlijke route om het schiereiland Stad hoeven te pakken. Met een hoogte van 37 meter, breedte van 26,5 meter en waterdiepte van 12 meter komt dit gat hoog binnen in onze toplijst met indrukwekkende gaten, waarop we ook al de Great Blue Hole in Belize, The Door to Hell in Turkmenistan, dat bruinkoolkuiltje net over de grens en de inkomstenbron van Kim Holland hebben staan. Al dat rotshakken mag wat kosten, want Noorwegen verwacht zo'n 2,8 miljard Noorse kronen (275 miljoen euro) kwijt te zijn aan het project dat in 2025/2026 klaar moet zijn. Maar dan heb je ook een verdomd mooie gleuf met blauwe sfeerverlichting in je berg zitten.
Reaguursels
Inloggen"want Noorwegen verwacht zo'n 2,8 miljard Noorse kronen (275 miljoen euro) kwijt te zijn aan het project dat in 2025/2026 klaar moet zijn."
Even vanuit het Noors naar het Nederlands vertaald en geconverteerd naar lokale valuta; het gaat uiteindelijk 5 Miljard kosten en het is rond 2030 klaar.
Dit deden we 350 jaar geleden al...
nl.wikipedia.org/wiki/Scheepvaarttunn...
En 8 uur en 1 minuut geleden, schreven ze dit al....
Voor een paar Euro kunnen ze de tunnel van mijn Ex krijgen.
Knap werk.Een rotonde in een tunnel!
Voor 275 miljoen euro hakken ze door een complete berg, door rots.
In Amsterdam hebben ze voor zand miljarden nodig.
Bij een berg heb je dan ook al een aardige fundering liggen.
De Noren keken, in tegenstelling tot Nederland, vooruit, en waren zo verstandig om de exploitatie en winning van hun olie onder te brengen in een staatsbedrijf, ipv de concessies voor een appel en een ei uit te delen aan buitenlandse oliemaatschappijen, zoals NL gedaan heeft met het aardgas. Redenerend vanuit de gedachte dat alle Noren zouden moeten kunnen meeprofiteren van de rijkdommen van hun eigen land, (een filosofie die je onder de politieke elite in NL ook niet snel zal horen) hebben ze besloten om de opbrengsten van hun olie in een fonds te parkeren. En mede daarom hebben de Noren een hogere levensstandaard, gratis onderwijs, gratis medische zorg, enz. en kunnen ze het nog wel een jaar of 40 uitzingen.
Dat van dat aardgas voor een eeuwigdurende lage vaste prijs, dat was de deal met Rusland van het PvDA onder leiding van Den Uyl. Vervolgens kwamen wij gas tekort en moesten ons eigen gas duur terugkopen van onze oosterburen. Met iedere prijsstijging lachtten ze zich daar de ballen uit de broek.
Bovendien is Noorwegen geen EU lidstaat. Een keuze die ze net als Zwitserland geen windeieren heeft gelegd.
@Bab01 | 27-03-21 | 23:09: Is allemaal een kwestie van onvergelijkbare economieën en politieke inrichting. Is dus gewoon dom toeval en geluk dat het met die landen wel heel goed gaat. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken en dat ze beiden geen lid van de EU zijn heeft er hoegenaamd niets mee van doen. Hoor ik altijd.
Waar laten ze de uitlaatgassen?
Ik zie namelijk geen afzuiginstallatie.
In het 'model' heeft men de factor uitlaatgassen niet meegewikt. Dús is het niet nodig. Kijk maar naar de uitkomst van het 'model'. Dat zegt niets over uitlaatgassen.
Bel Boskalis maar alvast.
Eureka, ik heb het!!! Men maakt zich toch zo zorgen om de stijging van de zeespiegel? Nou, boor zoveel mogelijk tunnels door rotswanden zodat het water meer landoppervlak onder het land krijgt toebedeelt zodat het water zich meer kan verspreiden. Graaf zoveel mogelijk grond uit de zee en kanalen en creëer hier nieuw land van of gebruik het voor ophoging van bestaand land. Zo krijg je weer balans, het water zal een nieuwe weg vinden en wij krijgen er meer land bij want tsja, overbevolking heeft meer land nodig!
Alleen het grondwater staat hier al op 80 cm.
275 miljoen lijkt me een schijntje. Vliegen ze daarvoor die "arbeiders" uit Qatar zodra ze daar klaar zijn met de stadions?
Enne, wat te doen als er halverwege zo'n schip overdwars vast komt te zitten?
Opblazen.
Dan kunnen die "arbeiders" meteen het kanaal verbreden.
Win/win.
Beetje benieuwd hoe bevaarbaar die pijp blijft als de wind en golven er vol op staan, zeker als er dan ook wat getij bij komt kijken.
Ondanks dat toch best een mooi project!
Er is niet veel getij in Noorwegen.
@K.A. Leneet | 27-03-21 | 14:21: Dat is wel heel generaliserend voor de onmeetbaar lange Noorse kronkelkust. Zoekt u maar eens op Moskstraumen of Saltstraumen.
@Van Urk | 27-03-21 | 14:25: Dat klopt maar dat ligt veeeel noordelijker
Dan sluit je de poort toch tijdelijk en liggen de schepen voor anker, wachtend op rustiger weer. Duh!
En op 1 april doen ze de officiële presentatie?
Weer eens wat anders dan een frikandel door de hal smijten
Is Anouk er ook ?
Lijkt op de natte tunnel van mijn ex. Niet onder de indruk.
Was die ook verlicht?
De Noren geven Ons het nakijken, tijd voor een nieuw aansprekend infraproject in Nederland. Zoals bijvoorbeeld het Johan Cruyff stadion in 020 verbinden met De Grachtengordel middels een aquaduct. Er ligt al een gracht in het stadion, die kan je onder water zetten, en vervolgens vanuit het centrum met de rondvaartboot een rondje met japanners of chinezen door het stadion, tijdens wedstrijden bijvoorbeeld. Of je kan de jaarlijkse Gay Pride gewoon in het stadion houden, dan hebben normale mensen er geen last van.
Ik heb een droom mensen !
Noord-Brabant afgraven en onder water zetten, als ruil voor het inpolderen van de Zuiderzee. Bewoners deporteren naar een nieuwe hypermoderne stad die gebouwd gaat worden in een oude mergelgroeve in Limburg.
Dat hebben de Duitsers toch al eens geprobeerd?
Gelukkig past de Ever Given er niet in.
Noorwegen is leidinggevend in tunnelbouw... weinig van doen met kustwaterbouw, waar Nl een dominante positle heeft
Goed dat ze dit Project niet door Belgen laten uitvoeren.
(of mag satire niet meer?)
Niet van de volgelingen van de Messias, Thierry Baudet.
In België doen ze al een jaar of tien over een stukje snelweg.
Pas op wat u zegt: in dit land zijn Belgen in juridische zin een 'ras'....
@J.Cash | 27-03-21 | 13:23:
België knipt projecten in stukjes en doet aan sale and lease back ter ontduiking van de vreselijk inefficiënte Eu aanbestedingsregels. Nexit.
@bisbisbis | 27-03-21 | 14:39: De eerste twee belgenmoppen die ik op 12-jarige leeftijd samen met Nederlands leerde:
Weet je waarom Belgen altijd richting het noorden worden begraven?
Weet je waarom Belgen altijd worden begraven met hun billen die uit de grond steken?
De promo is geweldig. Ik mis nog de Eftelingfiguren met muziek aan de zijkanten.
Jezus, word je daar als kapitein van een onmeunig schip gedagradeerd tot een kleuter die door een tunneltje mag drijven.
Kwam vorig jaar fietsend toevalligerwijs door de tunnel van Revin (Noord-Frankrijk).
In Zuid-Frankrijk ligt er eentje die zelfs al 350 jaar oud is, de tunnel van Malpas!
nl.wikipedia.org/wiki/Scheepvaarttunn...
Ik vind het geweldig dat er mensen zijn die dat kunnen maken. Dat heb ik ook met de oude waterwerken in Italië en zelfs onze eigen waterwerken. Kijk naar bijvoorbeeld zo'n Neeltje Jans. Het heeft zelfs een grafische schoonheid. Ik heb dat ook bij windmolens, mits goed geplaatst zijn dat prachtige grafische elementen in het landschap.
@Red shirt | 27-03-21 | 13:19:
"mits goed geplaatst zijn dat prachtige grafische elementen in het landschap" totdat ze bij u in de achtertuin staan. Dan praat u wel anders!
Alleen jammer dat de drank zo duur is daar
€275.000.000? Mensch, dat is kleingeld voor die rijke Noren!
Hebben ze wel toestemming gevraagd aan Greta Thunberg?
Want daar horen we de laatste tijd ook niets meer van.
Ze schreeuwde als een Superspreader.
Ze komt wel terug als ze in de overgang zit. Maak dan je borst maar nat.
Druk met school. Die moet alles in gaan halen na al dat spijbelen.
@J.Cash | 27-03-21 | 12:47:
Volgens mij zit ze daar nu al in.
Die loopt wat rond te trollen op Twitter: mobile.twitter.com/GretaThunberg/stat...
@Deksmaat | 27-03-21 | 12:49: Ze volgde aangepast onderwijs, en dan op het niveau van dagbesteding naar eigen inzicht. Dus het spijbelen was geen spijbelen, maar met toestemming van school. Kijk de film van Greta Incorporated. (google ff) Maar misschien heeft ze wel ontdekt wat vriendjes zijn, en heeft ze momenteel andere uitlaatkleppen voor haar beperking. (niks mis met mensen met een beperking, maar om zo iemand te misbruiken voor een gefinancierde agenda is gewoon misbruik, zie de film hierover)
275 miljoen Euro.
Dat is een koopje.
De aanleg van een metrolijntje onder Amsterdam was 13(!) keer zo duur.
In Noorwegen hebben ze mogelijk geen inwoners die bereid zijn om 3.500 Euro per kop te betalen voor een gat in de grond...(EN geen Wiebes...)
Ja dit is nog wel een stukje cooler dan die onderzeeboot grot van China
www.news.com.au/technology/innovation...
The great hole. En nog nat ook.
Moest meteen aan Anouk denken
Noorwegen is zelfstandig (souverein), heeft niet deel genomen aan de Euro ...... heeft daarnaast een overload aan resources (energie / geld).
Nederland gaat al bijna plat bij de aanleg bij de aanleg van van de 020 Noord - zuid lijn.
En we willen ook graag solidair zijn met zuidelijke landen die met meerderheid van stemmen bepalen ( nadat we zelf een zuinig huishoudboekje gevoerd te hebben) dat we mede verantwoordelijk gaan worden voor hun la-la-la- schulden. Eurobonds, overhevelen pensioen vermogens etcetc ....
Zuid Europa kan mijn RUG op.
Wédden, dat u binnenkort weer evenzovrolijk bij mag dragen aan hun tekorten?
Zo te zien komt er ook een fietspad naast. Leuk.
De Vicky Vette Tunnel?
Huh, waarom geven ze niet gewoon een paar miljard aan Italie en Griekenland? Dat is toch ook leuk?
Waarom zouden ze? Zitten niet in de EU.
@Deksmaat | 27-03-21 | 12:31:
Dat wist ie niet. Hahaha
Watjes, die Noren.
Beetje zeegang en ze duiken de tunnel in.
Lijken wel voetballers uit Amsterdam.
Beetje regen en het dak moet dicht.
Ze halen wel al jaren coëfficiëntpunten binnen voor andere clubs in Nederland.
Zelfs met een open dak lukt het ze daar in Rotterdam niet om er van mee te profiteren.
Hèhèhè!
Mooi Land. Daar hebben ze tenminste slimme dingen gedaan met de opbrengst van olie en gas. Nu hebben ze geld zat om dit soort projecten te doen en betere voorzieningen dan in NL. Alleen de drank is duur.
Weet je hoeveel een Big Mac daar kost?
@TRUMP | 27-03-21 | 12:18: Wie wil er nou een big mac kopen?
Helemaal eens. In Noorwegen hebben ze geleerd van wat zij noemen: "The Dutch desease."
Wij hebben alles verbrast aan sociale uitkeringen.
@TRUMP | 27-03-21 | 12:18: En terecht vind ik. In NL zou een Big Mac minimaal 10 euro moeten kosten, gezien de schade die dit voedsel aanricht.
@Hojo24 | 27-03-21 | 12:27: sociale uitkeringen aan papieren Nederlanders.
@sjef-van-iekel | 27-03-21 | 12:43: Heel scherp ! , voornamelijk import dat nu ’’Nederlander’’ is , cashen en nooit meer hoeven werken
Herziene projectbegroting is nu 3,5 miljard Kroon = 330 miljoen eurie. Maar ook dat bedrag lijkt mij heel erg optimistisch. Als het voor het dubbele gerealiseerd kan worden, mogen ze al blij zijn.
Ik wilde net zeggen: geen geld, laat de Noren mee-pitchen op al onze infrastructurele projecten
Op de faroereilanden was ook een mooi project afgerond voor weinig. Het kan wel. In NL hebben we oneindig veel uitloop en 'tegenslagen' (lees verkeerd bestek) waardoor alles zo onnodig duur wordt.
Je hoeft alleen maar wat te boren en een paar ledstrips van de Action op te hangen daar. Daar hoef je in Nederland niet mee aan te komen. Hier moeten de wanden betegeld worden met mooie wandschilderingen erop, noodtunnels aan beide zijden en als het kan nog twee tunnels boven elkaar. Tja, vind je het gek dat het duur wordt?
En vergeet niet de kosten van de ambtenaren die de kwartiermakers voor de inclusieve-naam-commissie moeten selecteren op basis van migratie-achtergrond, huidskleur en seksuele geaardheid.
Ik snap niet hoe die Noren het voor elkaar krijgen zonder adviezen en oekazes uit Brussel.
Omdat ze geen fuck te maken hebben met Brussel
Die noren gaan gewoon lekker door met innoveren. We raken achter op dit gebied.
Volgens D66 krijgen we oorlog zonder EU...
Ho ho. Wij heben windmolens en zonnepanelen.
275 miljoen? No way. De noord zuid lijn kostte 6 miljard. Tramlijn Utrecht 2 als niet meer. Dit zal ook zoiets kosten
WOB eens de NoordZuidlijn en je zult zien dat wat de Noren begroten een heel reëel bedrag is.
Ik vermoed dat je "gewoon" door zo'n berg kan boren zonder dat er een stad in een moeras wegzakt. Dat moet schelen. Ook zullen er iets minder stations gebouwd hoeven te worden.
Dat zegt meer over hoe we hier dit soort projecten aanpakken dan over de Noren.
@WonderlijkeWereld | 27-03-21 | 12:21:
"2 jaar langer inleg, 2 jaar korter uitkeren."
2 jaar langer inleg klopt maar dat korter uitkeren is totale bullshit.
We worden gemiddeld ouder dus kan zomaar zijn dat een pensioen een stuk langer uitgekeerd moet worden dan aan de hand van de standaard modellen berekend. Omgekeerd kan het ook zo zijn dat een pensioengerechtigde 1 dag na de eerste uitkering komt te overleiden waardoor het pensioenfonds een mazzeltje heeft.
De Noord-Zuidlijn kon dan ook niet door stevige rotsen geboord worden. Dat moest natuurlijk op de moeilijkste manier.
Iets met 1 april.....
Ik zou Evergreen voorlopig niet toelaten als het gereed is.
Noorwegen, waar in de winter de treinen gewoon rijden onder omstandigheden waarbij Nederland totaal ontwricht is.... google maar eens op railcowgirl....
Die Noren hebben het goed voor mekaar (en zijn - in het algemeen - nog een alleraardigst vriendelijk en gastvrij volk ook nog).
Die hebben hun aardgascenten dan ook niet weggegooid aan een onhoudbaar sociaal stelsel en massa-import van kansloze handophouders.
En geen wingewest van de EU. Dat scheelt ook nog eens vele miljarden per jaar.
We hebben daar ook een vestiging gehad. Qua werklust en sociale eisen had het ook op de evenaar kunnen liggen.
@2voor12 | 27-03-21 | 11:47: Precies dat ja.
In Oostenrijk en Zwitserland overigens ook, evenals het de landen in het Oosten (Wit-Rusland, Rusland, Ukraïne, etc.) Enkel 'Niet Sporen' krijgt dit structureel niet voor elkaar, onder de smoes 'druk spoor'.
Veel gereisd. Noorwegen is gewoon het beste land ter wereld. By far.
@WhiteShark | 27-03-21 | 12:17: En het saaiste
@mreasyaloha | 27-03-21 | 12:45: Dat wint Finland, maar ik begrijp wat je bedoelt. Het is een land met een prachtig landschap, dunbevolkt en zeer hoog ontwikkeld. Mensen zitten veel binnen want koud. Tja, ik hou er wel van. Je kunt altijd nog naar Brazilië ofzo.
Er rijden daar 2 treinen per dag, dat kun je niet echt vergelijken met Nederland.
@Boeloeboe | 27-03-21 | 13:19: Bij drie sneeuwvlokjes staan ze hier al stil, dat is in Noorwegen (en bijv. in Zwitserland - St. Moritz en omgeving - wel anders!
Wie gaan die tunnel graven?
Palestijnen of Mexicanen?
Nou je het zegt, wel de ervaringsdeskundigen bij uitstek...
Maakt niet uit, als ze maar goedkoop zijn
@goettel | 27-03-21 | 11:45: Klusje voor Hugo de Jonge? Functie elders....?
@L.E. Raar | 27-03-21 | 11:45: Ollongren ziet direct mogelijkheden voor Omtzigt! 'Pieter, kerel, jij wordt onze 'kwartiermaker tunnelgraven' in Noorwegen!'
Maar, ik zie geen stalactieten
Noorse vrouwen, Noorse tunnels <3
Wat Struikrover zegt: Maar dan heb je ook een verdomd mooie gleuf met blauwe sfeerverlichting in je venusheuvel zitten.
Die sfeerverlichting schijnt nog wel een dingetje te zijn.
Die kosten kan Noorwegen prima dragen, gefinancierd uit hun met olie- en gaswinning gevulde staatsfonds. Zij hebben die inkomsten niet verjubeld.
Maar wij deugen! Dat mag best een eurootje of 400 miljard waard zijn.
@Lorejas | 27-03-21 | 11:37: Noren, slimme mensen die ook nog eens deugen.
En ze zitten niet onder de knoet van Brussel.
Dit onderwerp heb ik afgelopen woensdag al tot mij mogen nemen in die verfoeilijke MSM
Next!
Jij bent echt woke man. Wauw.
Had ik vandaag al gezegd dat je ontzettend deugt?
Die hebben natuurlijk inspiratie opgedaan in de Efteløng
Daar hebben ze nog geld.
Geen 400 miljard down the drain and counting voor het deuggevoel van een handjevol.
Romeins waterwerk hoogstandje Kanaal van Corbulo een verbinding tussen Rijn en Maas, weliswaar zo'n 2000 jaar geleden alhier in NL.
Eindelijk vooruitgang die niet op een ramp lijkt.
De natuur kan dit ook, duurt alleen wat langer, kijk naar de Pont d'Arc.
Och man, de Ardèche.
Wat heb ik daar ooit een kutvakantie gehad.
@Ruimedenker | 27-03-21 | 11:38: Omgeslagen na 200 meter? Best kut ja.
@Ichneumonidae | 27-03-21 | 11:40:
Inderdaad!
Met m’n zoon, die was toen 8.
Manman, de dood in de ogen gekeken.
Met de kano in die Kolkende kutrivier.
En dan dat lelijke Franse, incestueuze volk.
@Ruimedenker | 27-03-21 | 11:45: Zat daar ooit ongeveer halverwege op een camping, vlak bij een stroomversnelling. Dat was wel de usp van die camping. Kon je heerlijk genieten van al die halvegaren waarvan de kano kapseisde en zij allemaal in het water donderden.
Echte ongelukken gebeurden er nooit, dus na 1 jaar had ik het wel gezien daar op die camping.
@Ruimedenker | 27-03-21 | 11:45: lekkere vader ben je dan; met je kind in een kano op een rivier met stroomversnellingen terwijl je niet kunt kanoën......
@Leduc | 27-03-21 | 11:53:
Soms maken zelfs de meest voorzichtige ouders een inschattingsfout. Mijn kind wilde ooit per se in de Octopus op de kermis. Toen dat ding eenmaal ging draaien bleek ze er echt nog te klein voor te zijn en moest ik haar met mijn hele lichaam - in een glad jurkje - barricaderen om te voorkomen dat ze onder de stang door gelanceerd werd. Het zweet gutste na afloop van mijn gezicht. Ik begrijp dus denk ik hoe Ruimedenker zich voelde in die kano.
@Leduc | 27-03-21 | 11:53:
Als je m’n zoon zou kennen begrijp je ‘t.....;-)
@MickeyGouda | 27-03-21 | 12:00:
We zijn niet echt omgeslagen hoor, m’n zoon ging staan in dat instabiele bootje.
Kon ‘m nog net met de peddel terugduwen de boot in.
Toen was de lol er wel af.
Ondanks dat we vesten etc. aan hadden.
M’n vrouw stond aan de kant te wachten en vroeg: “en hoe wast?”
“We hebben de dood in de ogen gekeken.” Om het lekker dramatisch te laten lijken ;-)
@Ruimedenker | 27-03-21 | 12:06:
Haha... Ik heb meteen een beeld van DenkerT junior.
Thans is dit zeer gevaarlijk spel. Hoe reageert het tij op deze nieuwe straat? Het water wil een kant op. Stroomversnellingen, draaikolken? Wat dat laatste betreft, daar heeft Noorwegen al geen beste reputatie om, met haar roemruchte Maelström.
Communicerende vaten.
Dacht ik ook aan toen ik de ligging zag. Als de wind uit de juiste hoek in de trechter waait, springtij etc. zou ik toch iets van sluisdeuren inbouwen oid. We zullen het zien.
@Leduc | 27-03-21 | 11:50: Misschien kunt u uw diensten aanbieden als bouwopzichter daar? Zullen de Noren blij mee zijn, met zo'n Hollandse betweter! (*proest*)
@Leduc | 27-03-21 | 11:50:
Ook mijn eerste gedachte, zonder sluis werkt dit niet.
@Leduc | 27-03-21 | 11:50:
Gooi het in de ideeënbus.
Het antwoord:
There is a small difference in tide level between the two fjords that will be connected by the tunnel. The current in the canal (the tunnel) will at most be up to 2 knots. In other words – the tide will not cause any problems for the vessels.
Een soort van indrukwekkend is het wel.
Marginaal vergeleken met dit:
www.youtube.com/watch?v=4vp19pRTJ9s
@wijsvinger | 27-03-21 | 11:40:
Waanzinnig dit! Bedankt voor het linkje.
Ze hebben daar geen last van zandstormen of corrupte loodsen die voor elke klus een volle doos Marlboro wensen te scoren .
Ik heb naast een loods gewoond, werkte in Antwerpen, bomvol met die geld die vent. Nou verdienen ze wel aardig maar om nou een huis te kunnen kopen van acht ton...
Bij Stad werd ik bekant letterlijk na een meter varen zeeziek dus ik ben voor.
Thans is mijn maag ook niet berekend op de geuren van de stad. Portiekluchtjes, wierookdampen, weeïge wietgeuren.
@Van Urk | 27-03-21 | 11:34: Urk is een dorp joh, geen stad.
Flikkeren al dat graniet in een ander fjord en hebben er weer bijna een waterkrachtcentrale bij.
Mooi stukje engineering en nog handig ook als hij klaar is
Geen 'lidstaat' van de EU, maar gewoon een soeverein land; prachtige innovatie voor de eigen welvaart. Noorwegen is slim door niet bij de EU aan te sluiten.
Geld dat je bespaart kun je investeren in innovatie. Mooi voorbeeld.
Net als Zwitserland. Het zijn twee steenrijke landen die niet zijn gezwicht voor de mooie verhaaltjes uit Brussel.
Weer dat blauwe licht. Vond ik in de Laerdal tunnel van zo’n 24 km maar irritant.
Cool project. Zeker als je als kapitein (en bemanning) er doorheen mag varen. Kleurenverlichting zou er zéker niet misstaan.
Maar 275 miljoen euro?
Dat is twee meter Amsterdamse metro..
Klopt, maar vergeet niet dat we hier te maken hebben met allerhande ambtelijke organisaties die ook nix anders te doen hebben dan een ondernemer het werk lastig te maken.
Het is inderdaad een schijntje.
Vraag me toch af wat er hier in Nederland mis is, dat we zulke dingen zo duur maken.
@Wijze Enig idee wat Eurobonds jaarlijks kosten? Een kortere foute scheelt enorm veel dure brandstof. Winwin voor reder en milieu.
Je kunt deze tunnel qua kosten niet vergelijken met de noord-zuid lijn.
Hier wordt een gat door een berg in the middle of no-where gecreëerd.
Tunnel onder een stad door graven vergt toch een wat andere en meer kostbare aanpak.
Neemt niet weg dat ze in 020 met de noord-zuid lijn qua budget overschrijding wel erg bont gemaakt hebben.
@Mr.Crowley | 27-03-21 | 11:32: de bouw is frauduleus en de overheid niet professioneel.
@normanius | 27-03-21 | 11:39: Hoor het meneertje Dales nóg zeggen met dat pedante toontje: "We gaan niet overschrijden".
Die 37 meters hoog weerhoudt een Poolse kapitein vast niet
om de dag na feestelijke opening z'n brug er finaal af te varen
Maar wat te doen bij tegenliggers?
Net als bij iedere brug, om en om of vaste tijden.
stoplichten !!
Wat ze in Nederland ook altijd doen bij tegenliggers: elkaar verrot schelden, uitdagen en intimideren.
@Zenzeo | 27-03-21 | 11:59: waar woont u? Nederland heeft veiligste en vriendelijkste verkeer van Europa (en de wereld behalve Japan)
@Zenzeo | 27-03-21 | 11:59:
Dit is op het water, niet op de A10.
Hier is Hugo de Jonge zeker niet bij betrokken geweest.
Het land waar de aardgasopbrengst niet aan uitkeringen is opgegaan.
dat is hier ook niet gebeurd. wat u wel suggereert. Gelukkig kost een koffie in Noorwegen maar Euro 15.
@MaarFeitelijk | 27-03-21 | 12:09: Dat is hier dus wel gebeurd: verjubeld aan uitkeringen en het binnenhalen van kansloos volk.
Nou maar hopen dat er niet eentje dwars gaat liggen.
Ze hebben duidelijk niet dezelfde firma ingehuurd die de Amsterdamse metro heeft aangelegd.
Geen Dales te bekennen daar nog. Hopen voor de Noren dat ze die buiten de deur weten te houden met zijn magistrale rekenmethodes.
Ze hebben geen VVD met vriendjes daar. Dat scheelt enorm in de kosten.
Leuk, de Noren krijgen hun eigen Noord-Zuid-lijn.
Mijn ervaring met dat land is dat ze al wel een Noor - zuip lijn hebben.
Nou maar hopen dat er geen schip vol dildo's in dwars komt te liggen.
Lijkt me geen fijne plek om te zijn bij springvloed.
Gek, geen passing places.
De Noren hebben een flinke spaarpot uit de olie industrie.
Zijn niet zo dom als hier geweest !
Maar wij hebben al 50 jaar linkse hobby's en nu ruim 1 miljoen moslims,dat is ook wat waard.... toch ?
Leuk man. Met een boot vol luidsprekers en verlichting in zo'n tunnel een coronaparty doen. Mag ik eerst?
Met een speedboat extra gas geven zodat je jezelf goed kunt horen.
Een paar flinke klappen van Thor en die hele berg is weg.
Thor, Thor? Wie is in godsnaam Thor?
En dan krijg je hetzelfde gelazer als in het Suezkanaal. Dat er een mega containerschip van 400 meter lang overdwars vast komt te zitten.
Van bovenaf de lading er uit tillen is dan wel weer lastiger, tenzij er een dubbele rail in die tunnel komt met een bovenloopkraan.
Geen last van zijwind en overal de zelfde diepte. Dat zal wel meevallen.
Scheepsongelukken zijn van alle tijden, wat niet wegneemt dat er altijd vooruitgang was. Omvaren kan altijd nog.
Lijkt me verstandig een Panama kanaal constructie te bouwen. Dat de schepen met aandrijving vanaf de oever worden voortbewogen. Of elk schip een sleepboot voor en achter. Met die lokomotiefaandrijving kan het ook fout gaan, daar zwerft nog wel een mooi voorbeeld van rond op youtube. Ik meen dat het lokje uit de rails word gedrukt.
zulke schepen komen daar helemaal niet. voorts is het schip stuk voordat het vast zit. bergen kan wel een probleem zijn. Beter zou men een speciale constructie gereed houden om schepen uit de tunnel te verwijderen. Dwz een grote vorkhef-installatie. Ook zouden er twee goten in de bodem moeten zitten om die vork te geleiden en ruimte te geven.
@hotnot.
Lokjes in het Panamakanaal zijn niet voor de aandrijving van een schip, maar om het schip midden in de sluizen te sturen en te houden. Weet ik uit jarenlange ervaring.
Gaaf. Tunnel of love.
Gangetje witten
Hier hebben we ook Bergen, maar een tunnel daar is niet zo noodzakelijk met het noordzeekanaal op zo'n 20km afstand.
Schiphol in zee?
Boormannen
Nu maar hopen dat ze Hollandsche VOC mentaliteit inhuren, hoewel ik niet weet of baggeraars, scheepsberging en alles wat er bij hoort, iets met tunnels kan.
Als ik nog een advies mag geven (gewoon omdat dit hier kan); niet Elon Musk inhuren. Exploderende tunnels, daar heb je niets aan.
Om even in de sfeer te blijven: dat raakt weer kant, noch wal.
Jaartje of 80 geleden waren onze oosterburen al druk met kortere tunneltjes uit te hakken in de Noorse rotsen. Die werden dan gebruikt als een soort van jachthaven voor de U-boten.
The boring company is ook van Musk.
Niet interresant voor Nederland. Wij hebben geen bergen.
Vaalserberg, Lemelerberg, Bergen op Zoom.
Daar kunnen we best wat watertunnels maken.
Jawel, Bergen aan Zee.
@Mr_Natural | 27-03-21 | 11:17: Berg en Terblijt. Berg aan de Maas. Bergen op Zoom. Huijbergen. De Bavelse Berg. De Wageningse Berg. De Pietersberg. Etc etc.
@Nuuk | 27-03-21 | 11:16: Kopje van Bloemendaal is ook berucht.
#lol. Amai... zoveel bergen? Geen heuvels? ;)
Annashoevenseberg ook niet te vergeten
Kleine Berg, Grote Berg in Eindhoven.
Berg en Dal niet vergeten...
What's next, een brug onder water?
Niets nieuws de noord-vietnamezen bouwden die al voor de Hô Chí Minh route.
wordt ook in Noorwegen gedaan. Een tunnel drijvende onderwater verankerd aan de zeebodem. De pomps zouden dat ook wel willen om zo Noord-Ierland aan het grote eiland vast te maken. De Ieren doen er verstandig aan voor die tijd de Britse bezetting te beëindigen en Noord-Ierland bij het moederland te voegen.
Gaaf. Gewoon omdat het kan!
Omdat het nodig is en er mensen dood gaan wanneer ze het niet doen. Voorts hebben ze veel gratis geld uit de fossiele brandstof verkoopt waardoor ze zelf ook leuk electrisch kunnen rijden.
REAGEER OOK