Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Staatsbosbeheer stort MASSAAL plastic in het bos

De zwijnen zijn de staatsbosbeheerders zelluf!

Social

We kennen allemaal de hemeltergende tweets van koene boswachters die teringzooi in onze mooie bossen aantreffen. Blauwe drugsvaten, bierkratten, chipszakken, colaflessen, Linda Magazine sealings, condooms tot en met dildoos an toe. De daders laten zich raden; drugscriminelen, bosfeestende coronajongeren, vrouwen, asocialen. 

Maar weet u wie ook plastic in het bos gooit? STAATSBOSBEHEER! Het menggranulaat (mooi woord voor toxisch bouwpuin) waarmee Staatsbosbeheer 3000 kilometer (!) aan verharde bospaadjes maakt in natuurgebieden mag wettelijk 1% plastic bevatten. En omdat die vervuilde teringzooi véééééél goedkoper is alsdan schoon grind liggen onze bossen dus propvol plastic. Gatverdamme. Halveer Staatsbosbeheer!

Kortom: Zwerfinator loopt voor de katsek*t te rapen, Boyan Slat kan beter in het bos gaan varen met z'n plastic soepschip, "Nederland Schoon" is de grootste grap van De Lage Landen en troeptwitterende boswachters lachen we vanaf nu gewoon uit. Prima uitzending van Pointer. Terugkijken HIERRR.

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Hier heeft een corrupte inkoopmanager een aardige cent verdiend. Daar kunnen die boswachters en andere nette Staatsbosbeheer-medewerkers helaas niks aan doen. Doe 's ff snel fraude-onderzoek.

HeelStijl | 16-02-21 | 22:00

Donkere wolken pakken zich samen boven dit land. Plastic in het grind! Bamboe bestek! Besmettingen des doods vanwege faal-avondklok! We zijn verdoemd!

inCol | 16-02-21 | 16:13

Staatsbosbeheer heeft niks met natuur, maar verstieren letterlijk de boel. Ik heb ze nu al een aantal keer bezig gezien. Gebieden waar diverse zeldzame soorten te vinden waren. Zodra zij het beheer van het gebied overnamen zetten ze er van die uitheemse koeien neer en weg waren die soorten.

elco485 | 16-02-21 | 15:42

Ja. Wat is er mis met een gewoon bospad, dus een kale zandbaan tussen de bladeren en de struiken & bomen in?
Oh, wacht, iets met verdienmodellen en een subsidiebudget dat op moet or else...

Graaisnaaiert | 16-02-21 | 15:21

Een verhaal waar alles in zit, een topje van de ijsberg, een voorbeeld van een van de monsterlijke gedrochten die een immer uitbreidende overheid nu eenmaal uitpoept:
De sociale werkplaats Binthout te Zwolle. Gefinancieerd door de gemeente en bij de essensterfte bedacht dat hout zagen wel zou kunnen in een houtzagerij. Het was alleen wat veel. Kernzin 'Als sociale ondernemer streef je toch naar zoveel mogelijk werkgelegenheid. En het kwam van de gemeente, dus die zullen het wel weten..'.
En dus mogen omwonenden procederen zodat de gemeente kan ontdekken dat de houtzagerij niet de benodigde vergunning heeft, dat de overlast onacceptabel is en dat het geheel maar moet verhuizen.
Al met al wordt een boel economische activiteit onttrokken aan de reguliere markt, zijn er wat ambtenaren die 'goed werk' doen met tientallen arbeidsongeschikten en zijn er in dit land ik-weet-niet-hoeveel van dergelijke 'sociale managers' die met gemeentelijke subsidie, gemeentelijke werkverschaffing en nul arbeidskosten kostelijk concurreren met bedrijven die wel belasting betalen.
Link: www.destentor.nl/zwolle/houtzagerij-k...

Alquest | 16-02-21 | 13:13

Daar zouden uitkeringstrekkers voor ingezet moeten worden. Verplicht rommel opruimen, straten en parken schoonhouden, etc. of anders geen uitkering. Er is meer dan genoeg te doen in Nederland en ook meer dan genoeg uitkeringstrekkers.

unshift | 16-02-21 | 12:17 | 1

Roep ik al jaren, hou ze iig verantwoordelijk voor hun eigen straat.

rifraf | 16-02-21 | 12:28

Staatsbosbeheer is, net zoals woningcorporatie's, een goed idee. Het is echter de politiek die met steeds nieuwe eisen komt. Winst maken bijvoorbeeld, hout leveren voor de biomassa, sociale werkgelegenheid aanbieden.
De ziekste combi met staatsbosbeheer is de commerciele begravenisondernemer die met de nieuwe hype 'natuurgraf' beslag op stukken bos legt.
En 'bos in nederland'; in ieder provinciehuis liggen kaarten waar per perceel bos is aangegeven wat voor soorten bomen daar mogen groeien.

Alquest | 16-02-21 | 11:11 | 2

Zo doe je dat in een tuintje. Harken en bedachtzaam plantjes plaatsen.

inCol | 16-02-21 | 11:55

We hebben geen natuur ,maar volkstuintjes .Alles moet opgeofferd worden voor de NATUUR (Natura 2000)maar als we bij mooi weer de ""natuur"" in willen is het vol

van den Bos | 16-02-21 | 12:05

Wat ben je toch een enorm smerige rat/tuig van de richel als je niet gewoon je eigen zooi uit het bos meeneemt.

Gummibrösel | 16-02-21 | 10:23

Het is een misverstand te denken dat staatsbosbeheer natuur als eerste doelstelling heeft. Er itten wellicht wat echte natuur liefhebbers bij, maar het gros beschouwt de bossen als productiemiddel om geld te verdienen en/of ziet een natuurgebied als een soort park. Rond Nunspeet een aantal bossen van staatsbosbeheer die als natuurlijk bos gelden. Maar wel elk jaar delen van het bos afgesloten voor houtkap. Hoezo natuurlijk bos?

Franker | 16-02-21 | 10:22 | 3

In Nederland hebben we alleen maar parken. De boel gewoon de boel laten is hier geen optie, het moet - net als de rest van het land - afgekaderd worden en beheerd. Waarom plastic verwerken in een bospad dan weer wel mag, mij is het een raadsel.

StiekemeBunzing | 16-02-21 | 10:42

Nationaal Park Veluwezoom is afgelopen jaren ook flink uitgedund als gevolg van het leveren van de benodigde biomassa voor de centrales. Het wordt verkocht onder de reden 'meer ruimte voor de heide' maar je hoeft geen kenner te zijn om te zien wat voor onzin dat is.

_pacman_ | 16-02-21 | 10:58

@_pacman_ | 16-02-21 | 10:58: Ja, dat gebeurd hier ook bij om de deur in de Kennemer duinen. Zogenaamde exoten moeten met wortel en tak uitgeroeid worden omdat, vul maar in, en om de duinen weer te laten stuiven waardoor de allochtone begroeiing weer de ruimte krijgt. Noem het hier maar kaalslag.

forecastle | 16-02-21 | 11:11

Boswachter Tim snapt het niet. De mens is niet te gast in de natuur. De mens is onderdeel van de natuur. U bent wel te gast bij Staatsbosbeheer. Kaartje kopen voor het betreden van bos en duin of een boete. De staat plukt u overal.

entredeuxbieres | 16-02-21 | 10:14

'Voorbeelden van verzelfstandigde organisaties zijn de Nederlandse Spoorwegen (ns), Staatsbosbeheer, het Centraal Bureau voor de Statistiek (cbs), het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (rivm) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (uwv).'
In 2012 is hier al een vrij vernietigend wrr-rapport over verschenen van Bart Stellinga.

grietmetgroenefiets | 16-02-21 | 10:03

Omdat er maximaal 1% plastic in zit worden de inspanningen van boswachters om drugsafval etc uit het bos te weren onder uit gehaald? Cynisme bevorderd?
Hoe wil je dat puin dan ontdoen van die 1%? En wat ga je anders met dat puin doen?
Dit doet me denken aan eerdere artikelen van dezelfde auteur waarin de inspanningen van de waterschappen belachelijk worden gemaakt.
Aan Trump die alle restricties op de bescherming van de natuur weghaalt om de Amerikaanse industrie te steunen.
Welcome to InternetRechts: the new incarnation of real EVIL.

cugel | 16-02-21 | 10:00 | 3

Real evil ? Omdat de hypocrisie van staatsbosbeheer wordt blootgelegd ?
Puin kan makkelijk plastic vrij worden gemaakt, al kost het dan wat meer. Het is gewoon een centen kwestie. Duidelijk is dat jij een echte linkse zwetser bent met een ernstig gebrek aan realisme.

Jackson | 16-02-21 | 13:43

Een betoog dat Staatsbosbeheer de natuur schaadt door gemakzuchtig en goedkoop materiaal te gebruiken doet u denken aan iemand die natuurbescherming opheft ten bate van geldvergaring? Raar hoor, dat lijken me toch eerder tegenovergestelden van elkaar. Maar de volstrekt opportunistische en incoherente logica van de Internet-Linksman verbaast ons hier allang niet meer.

stampertje85 | 16-02-21 | 14:10

@Jackson | 16-02-21 | 13:43: Een gebrek aan realisme? Hoeveel kost het meer om het helemaal te ontdoen van plastic? Zal best wel veel zijn, als je ziet dat tegenwoordig overal microplastic in zit. Dus het lijkt mij best realistisch om te zeggen: dat puin moet ergens heen, we gaan het niet exporteren, dus als het daar nog 100 jaar in dat pad ligt kan het weinig kwaad.
@stampertje85 | 16-02-21 | 14:10: Ik betoog dat dit cynisme bevordert over wat de boswachter zegt of wilde je daar wat aan af doen? Pritt vond ook dat we niet naar de waterschappen hoefden te luisteren. Ik zie niet in dat dat anders is dan wat Trump deed.
Maar ik ben blij dat je kennelijk onder de indruk was van mijn vondst en mij nu imiteert en mij een Internet-Linksman noemt.
Het enige is dat dat nauwlijks bestaat: kijk eens wie er hier een linkse mening geven: een heel kleine minderheid. Kijk naar de bezoekers aantallen van De Joop vgl met GS en dan zie je dat het internet voornamelijk een medium is voor rechtse splinters.
Hoewel ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de bespotting van Trump op TikTok en op Reddit. Dus misschien heb je gelijk en is er meer links op het internet dan ik zie. Dat zou hoopgevend zijn, want hier wordt altijd gespot met de "deugers" maar daarmee geven ze toe dat links meer deugt dan rechts.

cugel | 16-02-21 | 15:24

Kratten bier neem je toch mee terug? Ik tel toch ruim €10 aan statiegeld.

HerrSaffie | 16-02-21 | 09:58 | 1

Lijkt mij ook.

Rohin | 16-02-21 | 10:17

Zeker weer aanbesteed. Gevoel voor natuur krijg van huis uit mee, maar lang niet iedereen!

lanexx | 16-02-21 | 09:46

@Sinterbikske | 16-02-21 | 09:45: Zoek maar eens op wat er in de jaren '60 t/m halverwege '80s allemaal in de zeeën om ons heen is gekieperd. Nog los van alle restanten uit de munitie dumpdepots uit WOII die liggen te ontbinden. Daar kan de lokale bandenboer een paar bandjes voor verbranden, mocht BLM dat al niet tijdens 'vreedzame' protesten voor hem hebben gedaan.

_pacman_ | 16-02-21 | 10:00

@Sinterbikske | 16-02-21 | 09:45: in Zuid Afrika gebruiken ze die banden net even wat creatiever... necklacing. Tsja, nou niet koloniaal doen, een ieder zo zijn cultuur.

feiten_en _cijfers | 16-02-21 | 10:17

@Sinterbikske | 16-02-21 | 09:45:
Tot een paar jaar terug zat er in Engeland een plasticverbrander met superveel, supergoedkoop ingekochte emissierechten. Die kon 'dus' 'klimaatneutraal' plastic verbranden. Met certificaat-afgifte. Hele schepen, iedere dag, tientallen jaren.

Alquest | 16-02-21 | 11:16
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
leukstel | 16-02-21 | 09:37

De CDAse mentaliteit van het bijbelse rentmeesterschap ( een stelletje boeren dus daar in het bos ) gecombineerd met de VVDse ondernemersgeest ( herstel: een stelletje onverschillige hebberige boeren daar in het bos ) geeft dit resultaat. Agrariërs die bedrijfskunde hebben gestudeerd. Dat zijn ze. Meer niet. Plastic past gewoon goed in hun verhaal. Zo vormen zij de wereld.
Wat is nou het bos hier in Nederland: de diversiteit in dieren is zo weinig, om te janken. Alleen waar jagers op kunnen jagen wordt strak beheerd. Diversiteit in bomen: het is ordinair monotoon productiebos. Struiken, planten, bloemen: niet tot nauwelijks. Dorre grond, te droog door de agrarische afwatering.
"Het Nederlandse bos." Kul. Uit je dak gaan over een libelle of een zeldzaam bodembloempje op tv. Triest gewoon.
Nederland heeft dan ook nog het lef nr. 1 te zijn in de agrarische wereldhandel. Straks op ieder continent dit verhaal. Over twee generaties gaat een Afrikaanse bioloog in Afrika uit z'n dak over een boomkevertje zoals wij hier nu ook. Omdat de rest is vernietigd.

zeurmachine | 16-02-21 | 09:36 | 2

Ik verheug me altijd over de strontvliegen op een mestvaalt bij een boer,maar hier hebben we ook zeurende strontvliegen

van den Bos | 16-02-21 | 12:12

@van den Bos | 16-02-21 | 12:12: Ah, je hebt zo'n boereninstelling. En dat je al blij wordt van vliegen toont wel aan hoe je over biodiversiteit denkt.

zeurmachine | 16-02-21 | 12:20

Als je de troep niet laat slingeren, maar in de prullenbak gooit. En het plastic is gewoon onzichtbaar verwerkt in wandelpaden: niks aan de hand toch? Plastic is niet giftig ofzo. Het is heel duurzaam. Je moet het alleen niet laten slingeren, zoals visnetten. Daar raken zeehonden, vogels, schildpadden enz in verstrikt. Maar onopvallend in een bospaadje is prima. Millennials moeten niet zo janken. Koolstof, fluor, stikstof, eiwit, plastic, benzine, suiker, slagroomtaart...

borderlijntje | 16-02-21 | 09:36 | 3

Plastic breekt af in steeds kleinere stukjes. Zakt in het grondwater en komt in ons drinkwater. Ook in onze voedselketen en ons lichaam en in dat van dieren.
Grote stukken zijn makkelijk op te rapen, het gaat om de kleine plastics.

dijkbewaker | 16-02-21 | 11:02

Vreemd in Duitsland zie deze tafrelen met kratten en lege flessen en blikken niet zo vaak. Daar ruimen oude oma'tjes de zaak op omdat elk blikje 0,25 opbrengt en ze daar een beetje geld mee verdienen.

jan huppeldepup | 16-02-21 | 09:34 | 5

@Graaier | 16-02-21 | 09:38: Hier is het beter geregeld: de jeugd heeft geen cent om de kont te krabben, dus kunnen die straks het statiegeld oprapen. Jeugdigen kunnen ook beter bukken en minder kans op blessures.

jemagookniksmeer | 16-02-21 | 09:44

@jemagookniksmeer | 16-02-21 | 09:44: Het zwerfafval heeft in ieder geval een hopeloze onderklasse nodig om opgeruimd te worden. Als we nou families daar naartoe brengen dan kunnen grootouders en hun kleinkinderen langs de paden en wegen aan de slag om het schoon te houden voor de rest. Mooi, probleem opgelost. Nu ook nog het toeslagencircus de nek omdraaien en de straten zijn schoon.

Graaier | 16-02-21 | 09:52
▼ 2 antwoorden verborgen

De tegenstelling tussen eersteklas tuig dat zooi achter laat en een staatsbosbeheer dat vieze zooi gebruikt voor paadjes snap ik niet. Is het nu ineens OK om teringzooi te maken en als een klein kind achter te laten of mag je daar ook verantwoordelijkheid van de gebruikers over verwachten? En als je dus zelf een keer wat fout doet mag je dit soort asotuig niet wijzen op hun achterlijke gedrag? Het probleem is eerder dat ditzelfde type tuig er niet tegenkunnen dat hun witte LaCoste schoentjes onder de blubber zitten als ze hun labradoedel uitlaten in het bos en daarom graag nette paadjes willen zien in het bos. Flikker gewoon lekker op uit het bos, blijf in de stad en ga wandelen in het Vondelpark of die andere grasveldjes van je. Blijf lekker weg. Koop fatsoenlijke wandelschoenen, dan hoeft SBB ook geen paadjes voor stadsmensen te maken.

BBRDWR | 16-02-21 | 09:33

Wat een drukte om een beetje plastic in de grond. In mijn buurt een nieuwe woonwijk in voorbereiding. Om de zakking door voorbelasting met zand te versnellen wordt er om de meter een plastic strip van wel 10 meter de grond in geduwd, plastic zeil wordt gebruikt om de druk te spreiden. Het gaat hier om tonnen plastic. Niemand die hier aanstoot aan geeft.

watazooi | 16-02-21 | 09:32

Het bos vol met microplastics, en die krijg je er nooit meer uit. 'Briljante' vorm van 'kostenbesparing'. Omstreeks 2015 ontdekte de dienst (NB) faunabeheer dat het rattengif tegen de rattenplaag in de stad terecht kwam bij de jonge Oehoe's in de ENCI groeve. En die gingen daarvan Deaud. Joh, wie had dat gedacht!
Ze zijn gestopt met gif en nu ruimen de uilen en andere natuurlijke jagers ratten en muizen op. Is echt iedereen bij de overheid zwakbegaafd en vrijwel ongeschoold?

Harry.Langezwaal | 16-02-21 | 09:31

Het zoveelste voorbeeld van hoe de decadentie in ons Nederland langzaam vorm krijgt.
Die ene scene in het programma op 18:30 vertelt het hele verhaal. Presentator gooit het plastic dat-ie op 100 meter pad heeft opreraapt voor de voeten van een eikel van Staatsbosbeheer neer. De man roept verontwaardigd "O, nee!" en voegt daar meteen aan toe "Ja nee, dat ruimen we dalijk weer op". Waarop presentator zegt "Ja, maar dat hoeft dan toch niet? Juliie gooien dat toch ook op die paden?" Waarna meneer de eikel zich in allerlei bochten wringt om ons wijs te maken dat Staatsbosbeheer toch echt wel de aangewezen partij is en blijft om ons bos te beheren.
Verziekt, totaal verziekt is Nederland.
Dit is van eenzelfde treurigheid als, pak 'm beet, de toeslagenaffaire of als, pak 'm beet, het functioneren van de GGD's, of als, pak 'm beet, het UWV, of als, pak 'm beet, Groningen en de aardeverzakkingen daar, of als, pak 'm beet, het in samenwerking met de Vattenfalls geforceerd ontgassen van Nederlandse huizen.
We worden omringd door klerken, arrogante, domme, ijdele, machtsbeluste klerken, wier taak het enkel nog schijnt te zijn om de eigen winkel overeind te houden, of die nou draait of niet en of die zich zelf nou aan enige regel houdt of niet.
Het is de klerken al te gemakkelijk gemaakt, lange, lange tijd. Ze regelen de boel, of liever gezegd, ze laten de boel in het honderd lopen, en het interesseert ze geen ene malle moer. Of, erger nog, ze nemen het niet waar. Hun werkelijkheid is een papieren werkelijkheid, met een bordkartonnen decor. Als hun straatje maar schoon is, als de ellende die zij veroorzaken maar niet zichtbaar is, gaan ze gewoon door met waar ze mee bezig zijn, krassen met pennen op hagelwit papier.
Allen al het pakkie dat die eikel aanheeft, met dat malle hoedje. Geen vlekje, geen rafeltje te zien, maar wel stoer doen. "Ik ben Staatsbosbeheer" schreeut dat pakje van dat eikeltje. "Ik ben Staatsbosbeheer" voelt dat eikeltje tot in het diepst van zijn wezen. Maar het is pose, hij valt volledig door de mand als het plastic voor zijn voeten wordt gegooid. "Dit zijn jullie, eikel" roept dat plastic terug. "Dit zijn jullie." Maar het kan er bij hem niet in. Het is niet zijn schuld. Hij doet zo zijn best, in zijn pakkie, in zijn mooie pakkie, en met dat prachtige hoedje op.

Schoorsteenveger | 16-02-21 | 09:30 | 3

Nou bedankt uw buren en de familie dan maar alvast, dat ze de vvd weer gekozen hebben.

jan huppeldepup | 16-02-21 | 09:37

Zo rolt NL...

Poekieman | 16-02-21 | 10:13

Ik schrok daar ook van, de onwetendheid van deze opgedirkte boswachter.

lanexx | 16-02-21 | 10:23

Beetje de standaard wanneer stadstokkies hun natuurlijke habitat verlaten, er wordt ergens anders een tiefuszooi van gemaakt.

Je ziet ieder jaar weer hetzelfde gedrag in de Ardennen, omdat de tokkies een vlucht met ryanair naar de Spaanse costa's al niet kunnen betalen..

NomadBrewer | 16-02-21 | 09:29 | 1

Op de stranden alhier hetzelfde als in de Ardennen.

Men neemt eten en drinken (lees afval) mee van huis. Is het opgeraakt dan moet het weggegooid worden. En dan niet thuis maar gewoon ter plekke. Mee naar huis nemen lijkt een onmogelijkheid.

sjef-van-iekel | 16-02-21 | 09:33

Er is ook een geitenpaadje met sporen van teflon.

Mr_Natural | 16-02-21 | 09:28

Ik zal voortaan Staatsbosbeheer wat helpen en mijn bouw afval van opdrachten in het bos dumpen, kunnen ze er daarna mooie paadjes van maken. Mag asbest ook nog of zijn ze daar inmiddels vanaf gestapt?

Sinterbikske | 16-02-21 | 09:27

Als het om geld gaat worden m.n. door dit soort instanties alle principes overboord gegooid. Massale bomenkap of storten van vervuilde grond wordt onder de naam van natuurherstel toegestaan. Met als dieptepunt het resultaat in onderstaande documentaire. Komende generaties zullen dankbaar zijn.
youtu.be/vNMjd7YEtcU

nuchterbekeken | 16-02-21 | 09:27

Binnenkort menggranulaat van melamine bamboe servies, want wat moet je er anders mee?

steekmug | 16-02-21 | 09:23

Ambtenaren zouden ontslagen moeten kunnen worden.

watergeus | 16-02-21 | 09:20 | 1

Kan ook. Alleen is het moeilijker dan een vis verzuipen.

Graaier | 16-02-21 | 09:23

Waar zijn wij eigenlijk mee bezig? Terwijl wij leven onze geschiedenis uitwissen? Hoe leuk is het wel niet wanneer er potten, pannen en muntjes worden opgegraven van heul lang geleden? Gunnen wij de mensen die over tachtig duizend jaar leven niet het genot van het vinden van een plugje uit de twintigste eeuw na Christus?

Leptob | 16-02-21 | 09:18 | 1

Vind ik ook. Daarom heb ik een pot verf begraven op de hei.

ploppy | 16-02-21 | 09:24

Ondertussen. De NAVO zou moeten onderzoeken hoe ze tanks en jets kan aandrijven met alternatieve energie, zoals zonnepanelen, om de CO2-uitstoot te verminderen, zei de secretaris-generaal van de alliantie.
We're Doomed!

RickRD | 16-02-21 | 09:18 | 2

Groen oorlog voeren, ... terug naar de roots dus, met een steen en vuistbijl.

Lt-Kol Kilgore | 16-02-21 | 09:25

Als we Rusland (opnieuw) gaan binnenvallen moet dat wel een beetje milieu-vriendelijk gebeuren natuurlijk. Tanks zijn overigens echt nutteloos afgeschreven wapentuig uit de vorige eeuw dus daar geld in steken klinkt als een gemiddelde 'investering' van GL in het sociale vangnet: compleet nutteloos.

_pacman_ | 16-02-21 | 09:26

Afvalbakken zijn trouwens allemaal verwijderd in de bossen. Net als in de gemeentes. Wel zo makkelijk want dan kon de afvalbak-leeghaaldienst ook geschrapt worden!

de Voorzittert | 16-02-21 | 09:16 | 4

@De vries, Henk. | 16-02-21 | 09:23: Doe dat dan ook op de autowegen zelf je afval meenemen en niet in de afvalbak op de parkeerplaats kieperen. Scheelt kosten in de afvalverwerking.

steekmug | 16-02-21 | 09:26

En terecht, neem je rotzooi zelf weer mee.

DeCynischeAmbtenaar | 16-02-21 | 09:45

Je kan de volle verpakking meenemen, maar als je de inhoud opgevreten / -dronken hebt is het ineens te zwaar?

ET20 | 16-02-21 | 10:04
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom verharden ze het niet met avocado pitten?

Jos Tiebent | 16-02-21 | 09:15

Over milieuambtenaren gesproken, hoe zit het met de cold case Chris van Werken? Waarom weigert MinJus verdere onderzoek naar deze zaak? Er is zelfs maar ooit 1 verdachte in beeld geweest. Die naar verluid op een boerderij ter waarde van een miljoen in de Achterhoek bivakkeert. En een paard naar hem is vernoemd.

Graaf_van_Hogendorp | 16-02-21 | 09:14 | 1

Zal wel part of the deal zijn geweest.

Petrus Poortwachter | 16-02-21 | 09:15

de mens is de pest voor de natuur, zonder mensen is het een paradijs

fabeltjesland | 16-02-21 | 09:12 | 3

Precies... de mens is een sluipmoordenaar.Alles waar ie mee in contact komt moet kapot.

Kowalski11 | 16-02-21 | 09:21

fabeltjesland | 16-02-21 | 09:12
De pest, een virus dus.

Mr_Natural | 16-02-21 | 09:23

Ehm. De homo sapiens is onderdeel van natuur. We zijn niet in een keer neergezet door aliens.

Graaf_van_Hogendorp | 16-02-21 | 09:35

Als ik die foto's van die achtergelaten bierkratten zo zie gaat statiegeld op plastic flesjes en blikjes dus niets helpen.

goedverstaander | 16-02-21 | 09:12 | 2

Demense in dit land zijn echt lui mbt vuilnis. Zelfs als een vuilnisbak in de buurt is pleuren ze het nog op de grond. En als de vuilnisbak vol is pleuren ze het er maar naast. Hoe moeilijk is het om achter je reet op te ruimen? Retorische vraag overigens.

Graaf_van_Hogendorp | 16-02-21 | 09:16

@Graaf_van_Hogendorp | 16-02-21 | 09:16: Ik erger me dood aan die post van het CJIB voor weer eens 3 km/uur te snel. Maar de bekeuringen voor het weggooien van zaken in het bos, uit de auto, zo op straat: ze kunnen me niet hoog genoeg zijn.

goedverstaander | 16-02-21 | 09:26

Vroeger gebruikten ze asbestafval op de paden. En ze maken mij niet wijs dat in dat puin niet ook asbest zit.

Hadena | 16-02-21 | 09:11

Iedereen en vooral de politiek lult maar altijd over het klimaatprobleem (wat er trouwens niet eens is). Maar we hebben een gigantisch Milieuprobleem en dat is veel erger dan een graadje erbij of eraf, iets waar wij al mensen toch geen invloed op hebben.

Hebbiehemookweer | 16-02-21 | 09:10 | 2

Juist. Die temperatuur is een effect van 1 miljoen dingen, maar om het simpel te houden reduceren we het tot CO2. Ondertussen vissen we de oceanen leeg, vervuilen we onze woonplekken en natuur en slopen we alle biodiversiteit (de enige belangrijke diversiteit voor ene gezond milieu en natuuromgeving) en doen we alles om bijen uit te moorden. Dat zou nou echt beleid kunnen zijn, want je hebt geen idee hoe snel je dat om kan draaien als je de omstandigheden ietsjes verbetert. Nee, wij mensen zijn een kankergezwel en we deugen niet en daarom moeten we nu allemaal kapot en kromliggen vanwege CO2.

BBRDWR | 16-02-21 | 09:40

Kunnen we ook eens stoppen met die stompzinnige gewoonte om op ieder stuk fruit (kiwi, banaan) een stickertje te plakken? Ik gooi de schillen in de groenbak, maar moet dan wel eerst die totaal zinloze stickertjes er vanaf gaan zitten pulken. Knettergek, die fruittelers.

Zenzeo | 16-02-21 | 09:10 | 1

Dat moet van het Ministerie van Economische zaken. Merkregistratie en authentificatie....

Torwart | 16-02-21 | 09:18

Dat hele duurzaamheid en natuurvriendelijke is uiteindelijk ook maar gewoon een mode-dingetje.
Leuk voor op social media

Turbulentie? | 16-02-21 | 09:06 | 2

Nou, 'mode-dingetje'... lijkt mij eerder een zaak van leven of dood.

Zenzeo | 16-02-21 | 09:11

Nou, het gaat om miljarden aan soepsidiestromen, waar heel veel mensen heel rijk van worden. En geld verdienen is geen modedingetje. Het enige wat echt helpt is globale geboortebeperking. Maar tja dat levert financieel niets op en veel gedoe met Afrikanen, Aziaten en geile Brazilianen. Gaat niet gebeuren, dus consumeren we lekker door tot ons bolletje op is. Daarna zien we wel verder.

Graaier | 16-02-21 | 09:21

Zal binnenkort wel bekend worden dat de koning het ook heeft gestort in zijn privé bos en daar dan subsidie voor heeft gekregen. Ik sta nergens meer van versteld.

herstelkous | 16-02-21 | 09:06

Ow kijk. Het pad is nog niet klaar. Na afronding van de werkzaamheden, komt er nog een schonere laag betongranulaat overheen. Zie je er niets meer van.
www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbos...

RickRD | 16-02-21 | 09:04

Die man van Staatsbosbeheer stond daar wel even met een mond vol tanden.
Lang verhaal kort: puin met plastic storten als verharde wandelpaden is goedkoper. En als Teun van de Keuken meer wilde weten dan moest hij maar naar de verantwoordelijke instantie gaan.
Zelfs de baas van het puinverwerkingsbedrijf vond het een slecht idee om het te storten in de natuur.

leo de pejo | 16-02-21 | 09:04 | 2

Lees ook even de reactie van het staatsbosbeheer voor enige nuance....

Kowalski11 | 16-02-21 | 09:23

Maar de economie is wel gegroeid in het 4e kwartaal.
Dus.

Piet Karbiet | 16-02-21 | 09:02

“We zijn te gast in de natuur”
Wat een arrogantie joh
mensen zijn onderdeel van de natuur

Turbulentie? | 16-02-21 | 09:02 | 3

De gehele "natuur" in nederland is gecultiveerd. De mens is in Nederland de god van de natuur, wij bepalen wat ermee gebeurt en hoe het er uitziet.

elfenstein | 16-02-21 | 09:06

We drijven met onze arrogantie,hebberigheid en vernielzucht juist verder van de natuur af.Geen enkel ander dier vervuild of vernietigd moedwillig zijn eigen omgeving.Zonder de mens zou de natuur weer in balans zijn.

Kowalski11 | 16-02-21 | 09:06

Maar men gedraagt zich niet als onderdeel van de natuur, maar inderdaad als God. Er is bij de jeugd totaal geen binding meer met de natuur. Er heerst echt een ieeh-een-spin!-maak-hem-dood!-cultuur.

Timide_Aso | 16-02-21 | 09:28

Als GS nu ook al kut gaat censureren tot k*t, dan weet ik het ook niet meer. Ik neem nog een bordje plasticsoep.

John McClane | 16-02-21 | 09:01 | 1

Bon appetit.

van Oeffelen | 16-02-21 | 09:06

Dit scheelde 10 euro op een kuub. Saneren kost een ton per kuub. Tel uit je winst!

Dirk III | 16-02-21 | 09:00 | 3

Een regenton misschien maar echt geen 100.000 Euro per kuub.

_pacman_ | 16-02-21 | 09:02

Het is geen radioactief afval.

RickRD | 16-02-21 | 09:13

@_pacman_ | 16-02-21 | 09:02: Ik overdrijf uiteraard maar vergeet niet alle onderzoeken die er eerst aan te pas gaan komen, alle managers en ambtenaren die er hn plasje over doen, voordat er überhaubt gesaneerd gaat worden.

Dirk III | 16-02-21 | 09:25

Er is eigenlijk in heel west Europa geen natuur meer, het zijn allemaal parken die beheerd moeten worden. Het spreekt voor zich dat wat er vooral beheerd wordt de kosten zijn.

C1O2 | 16-02-21 | 09:00

Belasting op plastic laten heffen door de Unie! Dat zal iedereen leren.

DeCynischeAmbtenaar | 16-02-21 | 08:59 | 1

Maar dan wel plastictoeslag voor de kansarmen, anders is het niet eerlijk.

John McClane | 16-02-21 | 09:03

Stuur dat soort puin per schip naar Noord Korea, doe er een paar pallets wodka bij voor Kim en het komt brandschoon weer terug.

Leptob | 16-02-21 | 08:59

Het blijft Nederland
De preek is niet voor dominee of pastoor zelve

Ambiorix | 16-02-21 | 08:58

Een boswachter is een woudwout.

Mr_Natural | 16-02-21 | 08:56 | 1

Dat is er één voor het Nationaal Dictee.

J.P.Drapeau | 16-02-21 | 09:29

In deze coronatijd in het weekend met de kinderen het bos in en op de paden alle koperdraadjes verzamelen = E4,-/kg. winwin.

pa_niek | 16-02-21 | 08:56 | 1

Met 20 gram zal het wel incasseren zijn.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:36

Boeie. Als GroenLinks klaar is met het omzagen van de bossen voor de bio-centrales zullen er alleen nog maar plastic bomen in het bos staan.

goedverstaander | 16-02-21 | 08:56 | 2

They took all the trees, and put 'em in a tree museum / And charged the people a dollar and a half just to see 'em

JWZ_JMK | 16-02-21 | 09:16

Fake Plastic Trees - Radiohead

Torwart | 16-02-21 | 09:20

Ergens zit zo'n bobo uit het kartel die voor een riant salaris dit soort dingen goed keurt en woorden verzint als 'menggranulaat' voor afval, zodat bouwbedrijven hun pijn goedkoop kwijt kunnen. Dit is niks om trots op te zijn.

Diotima | 16-02-21 | 08:55 | 3

Maar ongetwijfeld voldoet het percentage plastic in de totale hoeveelheid aan de grenswaarden die gesteld zijn voor dat 'product'. Dus mag het, aldus zo'n bobo, want het voldoet aan de regels. Zoals Henk Kamp ooit zei dat biomassa CO2-neutraal was, want dat was zo bepaald door de EU. Verschuilen achter regels, terwijl je natuurlijk weet dat er geen hout van klopt.

FrankVeer | 16-02-21 | 09:02

Als je wilt weten hoe Staatsbosbeheer aanbesteedt dan is onderstaande aardig om te lezen. Ze maken er een juridisch een rommeltje van, kwalitatief rammelt het aan alle kanten en net als bij de paadjes komt groen niet in de aanbesteding voorbij. Het ruikt naar vriendjespolitiek / fraude / van god los.
www.aanbestedingsnieuws.nl/staatsbosbe...

Graaier | 16-02-21 | 09:06

In de bio heet dit mengvoeders. Wessanen etc.

van Oeffelen | 16-02-21 | 09:07

Tja als je zo veel moet verdienen om jezelf en de staat in leven te houden, ga je beknibbelen op de zaken die er echt toe doen.

Torwart | 16-02-21 | 08:54 | 1

Die Miele wasmachines betalen zichzelf niet!

Dirk III | 16-02-21 | 09:13

Tis wel mooi gratis statiegeld op die kratten.

Piet Karbiet | 16-02-21 | 08:53

Gisteren zo'n gast van greenpies aan de deur, wat ik vond van de plasticsoep, nou meneer, mijn voorkeur gaat toch uit naar tomatensoep Deur dicht gedaan.

pa_niek | 16-02-21 | 08:53 | 1

er is helemaal niemand aan de deur geweest.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:35

Dit is mis met de mentaliteit in Nederland. In Australië en Nieuw Zeeland ondenkbaar, dat je zo je rommel achterlaat. Al vaker over verbaasd hoe het strand hier na één dag een openbare vuilstort is. Dat staatsbosbeheer zelf met rommel die paadjes verhard mag geen excuus zijn en is net zo achterlijk.

zegmaarwij | 16-02-21 | 08:52 | 13

haha, u gelooft het zelf?

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:35

@Glasgow Argus | 16-02-21 | 09:15: Omdat het een grote woestijn is met langs de kusten grote mooie natuurgebieden.
Die mijnen liggen volgens mij niet in de bosrijke gebieden. De werklui worden er ook heen gevlogen met pendeldiensten.
Ze doen het wel beter dan wij daar op een paar klootzak boeren na (uit ervaring).
Hoewel ze de laatste jaren funest links beleid hebben gevoerd op groenbeheer waardoor ze nu zulke extreme bosbranden hebben.
Vroeger voerden ze controlled fires uit op bepaalde gebieden om zo de eucalyptus bladeren op te ruimen en een uncontrolled bushfire te voorkomen. Dat mocht niet meer en zie hier het resultaat vorig jaar.

Dirk III | 16-02-21 | 09:43

@Glasgow Argus | 16-02-21 | 09:15: Wat is nu precies je punt? Nederland heeft toch ook vervuilende industrie, midden in een woongebied notabene (tata steel). Daar gaat het niet over.

Als je normaal vind dat mensen zo hun zooi achterlaten dan ben je onderdeel van het probleem. De wetgeving is niet strenger in Australië, de mentaliteit is anders. In de states staat 1000 dollar boete op littering (afval op straat gooien) en daar is het net zo goor. Mentaliteit meneer, mentaliteit.

zegmaarwij | 16-02-21 | 10:28
▼ 10 antwoorden verborgen

Bomen verkoop je aan Vattenfall en op de paden krijg je geld toe. In Nederland kan je verdienen aan natuurbeheer.
Het saneren is voor de volgende generaties!

Dirk III | 16-02-21 | 08:51

En dat breekt af en zakt allemaal het grondwater in. Dat zuipen wij dan op en veroorzaakt kanker. En je haalt het er nooit meer uit. In Italië hebben ze zelfs al plasticdeeltjes in een ongeboren foetus gevonden. Ik dank Staatsbosbeheer voor hun oer-Hollandse krenterigheid, hypocrisie en kortzichtigheid.

DeBlijeGeit | 16-02-21 | 08:50 | 4

Het is natuurlijk helemaal bij de wilde spinnen af om een levende ongeboren foetus open te snijden om te kijken of er misschien ook plastic in zit.

goedverstaander | 16-02-21 | 08:59

Kletskoek.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:34

In een o n g e b o r e n foetus nog wel? Behalve heel erg pleonastisch, is dat ook nog eens heel erg knap....

bisbisbis | 16-02-21 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

Staatsbosbeheer. Kapt duizende bomen, stort plastic in bossen. U als domme kudtburgert snapt het gewoon niet. Wie is er nu de ambtenaar? Zij of jij?

JanVergoor | 16-02-21 | 08:50

Ik snap het wel waarom ze het doen. Door de Red Bull blikjes zie je het bos niet meer. Dus denken ze dat het een vuilnisbelt is.

MeneerGuggenheimer | 16-02-21 | 08:49

Volgend jaar statiegeld op blikjes, dan kopen deze aso's alleen nog (plastic) flesjes zonder statiegeld. Tel uit je winst.

Mr_Natural | 16-02-21 | 08:48 | 3

Als je alleen de blikjes redbull zou statiegelden is 90% van het probleem opgelost.

elfenstein | 16-02-21 | 09:00

@elfenstein | 16-02-21 | 09:00: 10 euro voor een blikje dan. (dan zien ze het nog als statussymbool ook om het weg te flikkeren. )

Lt-Kol Kilgore | 16-02-21 | 09:30

Die zijn al eerder met statiegeld belast. Voorts heb je dan dat mensen voor het geld gaan verzamelen. Zwervers, kinderen om zo wat centjes te verkrijgen.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:34

Niet alleen sbb doet dit, ook andere natuurorganisaties en vooral gemeenten doen hier vrolijk aan mee, want goedkoop.

pa_niek | 16-02-21 | 08:48

Nou ja die 1% plastic, niet echt een big deal. Er is verder niets mis met plastic, zeker niet wanneer je er paden mee stut.

Old_Spice | 16-02-21 | 08:48 | 1

Het is nu eenmaal de verontreiniging die er in zit. In het bos zelf zal men ook wel wat troep aantreffen.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:33

Kan dit niet aangegrepen worden om iets van een PFAS zaakje van te maken. Als dit door de juiste milieclub wordt aangejaagd dan verplicht nederland zichzelf namelijk tot het opruimen van 3000KM aan bospadjes om ze te vervangen met een "duurzame" variant. Die, 5 jaar en 500 miljard euro later, niet zo duurzaam blijkt te zijn. En alleen vervangen kan worden met inzet van groot dieselslurpend materiaal. Als dit land een patiënt op de IC zou zijn, zou ik hoogstpersoonlijk elke sonde en stekker eruit trekken.

eradictor | 16-02-21 | 08:47 | 3

En wie mag dat voor de tweede keer betalen denk jij?

Torwart | 16-02-21 | 08:49

Dan zal je ook zien dat de vervangingsoperatie helaas nog 5 jaar moet worden uitgesteld, in verband met vleermuizen in de omgeving.

Glasgow Argus | 16-02-21 | 08:49

allemaal stroman verzinsels.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:32

Het is slecht gesteld met de mores van onze jeugd. En dan zijn er ook nog volwassen criminelen die alleen met hun eigen welbevinden bezig zijn.
Het komt nooit meer goed.

Normpje | 16-02-21 | 08:45

Een skischoen, blikjes Red Bull, maar geen avocado's.

BrutusBosch | 16-02-21 | 08:44

Staatsbosbeheer is een verdienmodel geworden. Google maar eens op Sylvo Thijssen. Grontmij, Arcadis, dan weet je het wel....

Morgenstern064 | 16-02-21 | 08:43 | 1

Een mafkees met een obsessie.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:32

In Nederlandse "natuur"gebieden is zo ongeveer alles verboden. Het valt mee dat er geen borden staan dat je alleen op de aangegeven paden mag ademen.

Het bouwen van een huisje in het bos is volstrekt onmogelijk.

Nu woon ik zelf vlak bij een bosgebied, waar de Gemeente plannen heeft om aan de rand van het bosgebied maar liefst 6 windmolens met een hoogte van 250 meter neer te zetten.

Dan is een plastic paadje nog maar kinderspel.

Glasgow Argus | 16-02-21 | 08:42

Is natuurlijk weer in scène gezet.

J.Cash | 16-02-21 | 08:42

Vroeger gebruikten wij puingranulaat of hoogovenslakken voor ons erf, maar toen bleek die troep opeens vol te zitten met asbest. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.

RickRD | 16-02-21 | 08:42 | 4

@Pimp my Voortuin | 16-02-21 | 08:44: prima toch dan hoeven ze geen straatverlichting te plaatsen.

pa_niek | 16-02-21 | 08:49

@Lt-Kol Kilgore | 16-02-21 | 08:53: Probeer het eens bij 'hoogovens'.

pa_niek | 16-02-21 | 08:59
▼ 1 antwoord verborgen

Nederlanders en knieperigheid...

Altijd kiezen voor de goedkoopste oplossing.

Wijze uit het Oosten | 16-02-21 | 08:41 | 1

Onzin, En elders heeft men helemaal geen oplossing

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:31

Waarom beledigt hij zwijnen?

Mr_Natural | 16-02-21 | 08:41 | 1

Parels, bedoelt hij waarschijnlijk.

Glasgow Argus | 16-02-21 | 08:43

18 miljoen mensen op een postzegel en dan verwachten dat het plastic, stikstof en fijnstofvrij blijft. Dat is alsof je bovenop een discotheek gaat wonen om te klagen over geluidsoverlast.

Feynman | 16-02-21 | 08:40 | 4

@Piet Karbiet | 16-02-21 | 08:52: Ah, ok. Had alleen de promo gezien. Maar het principe is ongewijzigd lijkt me: in zowel een nachtclub als een stripclub zijn de dames druk bezig met je verleidelijk een poot uit te draaien om vervolgens naar huis te gaan met de conclusie: 'weer genaaid maar niet geneukt'. Stukje jeugdtrauma denk ik, dat van die nachtclub.

_pacman_ | 16-02-21 | 08:59
▼ 1 antwoord verborgen

De eikels die minderwaardige producten zoals jupiler en heineken hebben achtergelaten, mogen ze voor mijn part met een frietvorkje heel het bos laten schoonmaken.

Lt-Kol Kilgore | 16-02-21 | 08:39 | 7

@Lt-Kol Kilgore | 16-02-21 | 08:52: Uitstekend biertje inderdaad. Wel wat duur voor de gemiddelde Schultenbrau gebruiker.

_pacman_ | 16-02-21 | 09:15

@_pacman_ | 16-02-21 | 09:15: Ja kwaliteit mag wat kosten. Ik drink er dan ook geen pallets van. Maar de ultieme pils, is de Sint Bernardus Extra 4. In de zomer is die wel eens in mijn drank koelkast terug te vinden.

Lt-Kol Kilgore | 16-02-21 | 09:33

Maar dan wél een h o u t e n frietvorkje, alstublieft.

bisbisbis | 16-02-21 | 10:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Vuilnismaaaaan....

van Oeffelen | 16-02-21 | 08:38

Die kratjes en flesjes zijn zo op te ruimen. Dat granulaat however.........

Doen alsof we hier op het land in NL nog natuur hebben is de grootste grap.

sjef-van-iekel | 16-02-21 | 08:38

De hele zomer was het hier op de Veluwe ook een vette typhusbende op de paden. Wat is dat toch met die mensen? Lijkt me hetzelfde slag volk dat al hun afval al rijdende uit het raam van de auto smijt.

amateurrr | 16-02-21 | 08:37

Probeer ik eens zo'n NPO filmpje te bekijken. Film is niet (meer) beschikbaar, zegt de site.

Glasgow Argus | 16-02-21 | 08:37

Bij het beheer van bos heb je wel eens houtsnippers als afval. Verzamel die en gooi ze op de paadjes ? (ja je moet dan een half bos versnipperen voor je 3000 km maar hoeveel letterzetter den hebben jullie tegenwoordig liggen ? )

Lt-Kol Kilgore | 16-02-21 | 08:36 | 3

Die snippers kun je voor meer geld verkopen dan dat het kost om die paadjes met puin vol te gooien. Daar verdient dus gewoon iemand geld aan.
Follow the money, dan kom je er altijd achter wie dit op z'n geweten heeft. Het gaat altijd om geld.

Bakkeleures | 16-02-21 | 09:29

Is een prima oplossing, doen ze al tijden op Schier.

Lohengrin | 16-02-21 | 09:49

Fijn om over te fietsen of iemand in een rolstoel overheen te duwen...........

ET20 | 16-02-21 | 10:17

Alleen in NL moet de paadjes in het bos bestaan uit uitvoerig uitgedachte en aangeharkte routes. Vervolgens kunnen we dan gaan klagen over dat de routes verkeerd zijn aangelegd en de verkeerde materialen zijn gebruikt bij de aanleg. Blijf gewoon weg, ga lekker in je lokale stadsparkje recreëren.

_pacman_ | 16-02-21 | 08:36 | 1

Onzin, elders maakt men ook paden en zelfs rolstoelplankiers door moerassen. Ga zelf eens op reis.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:30

Afval?, breng het naar de afvalbak!,(die staatsbosbeheer zelf heeft verwijderd in de bossen).

steekmug | 16-02-21 | 08:36 | 6

Neem het gewoon mee naar huis. Zo is het er ook gekomen en leeg is het een stuk lichter.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:29

@steekmug | 16-02-21 | 09:17: een afvalbak maakt zichzelf niet leeg. Is op de wegen wat makkelijker bereikbaar voor vuilwagens dan midden in het bos. Neem gewoon je zooi mee terug.

kapoerewiet | 16-02-21 | 09:30

@steekmug | 16-02-21 | 09:17: Een afvalbak aanbieden op plekken waar vaak ook rommel in verpakking wordt verkocht is toch net wat anders als een bak midden in een bos.

ET20 | 16-02-21 | 10:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Tja Nederland. Waar zuinigheid alles regeert. Dus ook de natuur.

P-unit | 16-02-21 | 08:36 | 2

Was men maar wat zuiniger op de natuur

amateurrr | 16-02-21 | 08:38

Elders is het niet anders. U kunt ook verhuizen naar waar het beter is.

MaarFeitelijk | 16-02-21 | 09:29

Bosverkrachters allemaal!
Wel weerzinwekkend hè? De medemens.
Gewoon maar neerpleuren je zooi.

de Voorzittert | 16-02-21 | 08:34

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl