24 mensen geëlektrocuteerd in illegaal Marokkaans textielatelier
Ja, dat was vermoedelijk niet de bedoeling.
Het regent in Marokkaanse kuststad Tanger (maps). Vrij hard eigenlijk zelfs, de straten spoelen weg en kelders lopen onder. Een van die kelders onder een villa huisde een illegaal textielatelier waar minstens 34 mensen aanwezig waren. 24 van hen overleefden het niet. "De 24 zouden zijn geëlektrocuteerd toen water door een overstroming de kelder binnenkwam. Er zijn zeker tien mensen gered, melden de autoriteiten. Hoeveel mensen er precies in het pand waren toen het misging, is niet duidelijk. Lokale media noemen het aantal van veertig, maar daarover bestaat geen zekerheid." De mensen waren werkzaam in wat daar de 'informele sector' heet. "De arbeidsomstandigheden, die bij wet zijn vastgesteld, worden op deze werkplekken niet door de lokale overheid gecontroleerd. Mensen zetten hiermee hun gezondheid op het spel en de banen bieden geen zekerheid. Ongeveer tachtig procent van de mensen heeft een baan in de informele sector. Vaak gebeuren er ongelukken. Maar dat er zoveel mensen zijn overleden, komt niet vaak voor," aldus correspondent @Samira Jadir. Ja, sterkte makkers. En wat is die informele sector groot eigenlijk.
Reaguursels
InloggenWas dit voor of na de kortsluiting?
'More innovation, more electrification' Aldus de reclame die ik voorafgaand aan het filmpje te zien kreeg.
Leuk om te merken dat a.i. zo goed werkt zoals met een gerichte marketing strategie, a.i. heeft de toekomst!
Opmerkelijke hoeveelheid weggejoriste comments. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid medeleven die betuigd wordt met de slachtoffers door sommige auteurs.. Zoiets is hoe dan ook een tragisch incident, ongeacht afkomst of cultuur lijkt mij. Jammer dat sommige schrijvers dat niet lijken te begrijpen.
Zeker. Voor sommige mensen leidt een bepaald thema helaas tot zwart wit en generalistische denken. Die zien de mensen niet meer, maar abstracties.
Stakkers die daar slaven rotzooi maken voor de Albert Cuyp in Amsterdam. Is er ook iemand van BLM met een mening?
Meeste van die troep komt uit landen met nog slechtere arbeidsvoorwaarden. Waar de meeste andere groot warenhuizen ook hun spullen inkopen.
Idd. Dit is net zoiets als homo promotie in het reformatorisch dagblad zou zijn.
Ik waardeer de mandarijnen uit Marokko. Die uit China zijn echt goor. Van mij mag er meer geproduceerd worden in Marokko dat geschikt is voor de consumentenmarkt in Nederland of zelfs Europa. Ik denk dat het zelfs goed is voor het milieu om een deel van de maakindustrie te verplaatsen naar Noord-Afrika.
Die portugese mandarijnen zijn ook prima. Maar 'te duur' om te plukken. Of te weinig winstmarge eigenlijk.
Waarom een niet EU land helpen op deze manier? Belasten die Mocro madarijnen. Kunnen ze de werkloosheid in Portugal een beetje opvangen. Of Polen laten werken.
Ik vind dat je voor je buurlanden van de Europese Unie een beleid moet voeren dat win-win is. Mandarijnen uit Portugal zijn waarschijnlijk net zo lekker en niets dan liefde voor Portugal. Mooi land! Maar ik denk dat werkgelegenheid die de Europese matkt genereert binnen Europa en dan kort rondom Europa benut moet worden. En dat een dele van de productie uit Azië teruggehaald moet worden if verplaatst moet worden naar omringende landen. Kwaliteitsproducten zijn uiteraard welkom uit Azië.
Ik herinner mij een bericht van zo'n tien jaar geleden. Een koelwagen was vlak bij Volendam van de weg geraakt, te water. De chauffeur had er 3000km op zitten, zonder de noodzakelijke.pauzes. Zwemmen ging niet meer. Zijn vracht: Hollandse garnalen, heen en weer gereden om elders goedkoop te laten pellen.
Toch is het pas na de jaren zestig in Nederland beter geworden, want tot die tijd was ook het thuiswerk in dit land (textiel) heel gewoon. Ook wij zijn nog niet zo heel lang aan het letten op veiligheid (ARBO) en in de jaren 70/80 zijn er een aantal zeer serieuze ongelukken gebeurd waardoor de arbeidsinspectie meer bevoegdheden kreeg en we nu in de huidige tijd soms wat doorslaan in de regelgeving. Maar ik ben ervan overtuigd dat er toch een paar Marokkanen iets moeten hebben opgestoken van onze wet- en regelgeving de afgelopen zestig jaar dat ze in ons land vertoevenden of ben ik nu te naïef?
Schokkend, die aantallen.
Ontwikkelingsland. Hier moesten zaken ook flink misgaan voordat er verbetering kwam helaas. Hopelijk een wijze les. Wel een dure les.
@sjef-van-iekel | 09-02-21 | 08:03: het was een woordgrap
@SinisterNL | 09-02-21 | 08:19: ik ben niet zo electro technisch onderlegd helaas.
Zozo, joris is druk vandaag.
Naar ongeval, hoop slachtoffers. Maar wat is nu de intentie van dit artikel, hier op GS? Ik bedoel... Joris is nogal druk....
Joris klaagde.dat er weinig werk was,had beter stil kunnen zijn
@Roger-Rabbit | 09-02-21 | 09:57: Precies, ik regeerde met een kritische vraag hierover naar de GS redactie en dit stukje kritiek wordt weggejorisd. Lijkt de NPO wel
Schreef het gister nog dat de code droogte was ingetrokken door de overheid door de vele regen. Ik had nog zo gewaarschuwd. Te druk met andere dingen denk ik.
Arme drommels.
Ongezond veel zweet in de sweatshop, mooi kut als je leven in de klauwen valt van zo'n smerige uitbuiter.
Werkslavernij, voor je vreten en je kinderen zwaar de pisang. Verzwegen slavernij, wijdverbreidt. Ook hier in nl.
.. nl
Ja dat jasje of bloesje moet zo goedkoop mogelijk he.
Nou, beste mensen, zo'n nepbroek of nephemd met neplogo of geen voor 2 tientjes gekocht op vakantie in dat land, zit dat nu nog een beetje lekker?
@Katje030 | 09-02-21 | 00:01:
Ik vind het ook een reëele prijs voor je gekochte waar.
Met plagiaat lokken ze hun klanten. Dat zou niet lekker moeten voelen.
Informele circuit kunnen we absoluut niet hebben in Nederland. De EU met de volgevreten bestuurders, en de zuidelijke eu-landen moeten wel door ons gefinancierd blijven.
Klopt niet helemaal, alles wat een ambtenaar daar niet via salaris krijgt gaat via steekpenningen. Corrupte teringzooi.
Informele circuit in NL is onder andere het hele gebeuren rond de drugshandel, illegale handel in sigaretten
Weer een opgerot onderwerp.
Is dan 80% die in illegale "informele" sector werkt net zo met de dood bedreigd als deze opgesloten mensen in een naaiatelier die nu zijn geelektrocuteerd?
Heeft de Koning aldaar geëist dat de regering moet opstappen en wat zijn de plannen om deze 80% gevaarlijke werkplekken te voorkomen waar mensen zijn OPGESLOTEN?
En welke kleding winkelketens in Nederland zijn mede wederom (waar was dat gebouw ook alweer ingestort?) aansprakelijk door afname van dit illegale kledingcircuit? En worden die ook aansprakelijk gesteld internationaal?
Helaas, jammer en snel weer vergeten. Niemand aansprakelijk of verantwoordelijk. Waar zou men moeite voor doen of over nadenken. De consument kun je vergelijken met een junk, of het nu over voeding of kleding gaat.
@zijvanhiernaast | 08-02-21 | 22:39:
Mijn gezond verstand zegt dat een broek nooit maar 2 tientjes kan kosten....
Jan, klopt, en zelfs zonder gezond verstand zou dat argument te bevatten zijn. Voorstelbaar dat sloebers/uitkeringstrekkers/tokskies voor microprijzen gaan (en dat is een flinke groep).
Het probleem in de basis blijft de bevolkingstoename (lees: overbevolking). Zolang kinderen produceren prioriteit blijft de ellende uit de hand lopen. Educatie + geboortebeperking (waar geen kloten aandacht voor is).
"(...) Ongeveer tachtig procent van de mensen heeft een baan in de informele sector. (...)"
Die andere twintig procent leeft van familieleden die al generaties in Nederland in de informele sector achteroverleunen.
Tut tut, vergis je niet. Begrip voor je gevoeligheid maar je generaliseert dramatisch.
Echt vreselijk. Altijd maar weer dat hokjesdenken.
34 "menschen", geen Marokkanen?
Gezellig keuvelen in een illegaal textiel atelier.
Niet weg kunnen als er 1 door electrocutie overlijdt, want ze zitten gevangen, opgesloten.
Wie las er nog meer kudtstad Tanger? Later zag ik dat t kuststad is.
Basiskennis, uit de Grote Bosatlas
Deze stad, gelegen aan de Middelandse Vulva...
Ongeveer tachtig procent van de mensen heeft een baan in de informele sector. Die hebben niet zoals onze verwende academische beleidsmedewerkers de luxe om zich druk te maken over LBGTHIUYTRE..... of "van aardgas af". Zolang dit soort toestanden in de meeste landen spelen, zullen onze idiote milieu inspanningen zinloos zijn.
Ik zat al een paar dagen met deze vraag en toevallig nu een Mocro topic.
Hebben jullie ooit wel een allochtonen familie of gezin in bvba het bos of duinen gezien? Of bij de hunnen bedden of de Friesche polder al met al écht een dagje natuur mee pakken? (Afgezien het strand, we weten wat er dan gebeurd)
Het valt mij persoonlijk op dat ik nooit hen zie als ik diep het bos in ga. Ik zie echt alleen maar roomblanke tata's.
Mijn schoonzuster...
"Diep het bos in" is dat een soort van new speak ? En wat betekend dat ?
Niet veel, maar je treft er ook weinig tokkies. Ik denk eerder dat het met social economische klasse te maken heeft dan met afkomst. Maar belangrijker: wat is je diepste bos?
@beldewouten | 08-02-21 | 21:29:
"Hoe diep is je bos", doet me denken aan een BeeGees nummer.
Sexisten zijn jullie. Vieze mannetjes. Ouwe geilaars, ouwe brechmannetjes.
Dezelfde reden dat je ze nu ook maar weinig buiten ziet en het straatbeeld deze dagen buiten de sneeuw er veel blanker dan normaal uit ziet.
Sinister, ik zou zeggen, vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan.
Vluchtelingen klagen wel vaker over houtstank. Dat zou hun afkeer van het bos kunnen verklaren.
Bos en duinen bezoeken is "wit privilege".
Daarom...
Ik heb ooit eens horen vertellen dat ze dat niet echt kennen en zich daar dus niet op hun gemak voelen. Voor bramen en noten maken ze echter graag een uitzondering.
Die plukken ze gewoon langs de drukke wegen. Niet heel doordacht met al die uitlaatgassen. Maar doordenken is moeilijk
Nog niet echt een serieus antwoord gehoord jammer! Ik kom echt tot rust in de natuur als ik daar wandel met de hond of hardloop.
Als hier de bramen rijp zijn, stikt het van de waggelende hoofddoekjes in het bos.
Ze kennen geen uitkeringen daar, ze moeten wel.
Berbers?
Het lijkt mij een goed idee om al die hoog opgeleidde architecten en andere hoogopgeleide ingenieurs uit arabische landen naar marocco te sturen. Zij spreken arabisch en begrijpen de cultuur heel goed en kunnen daar wonderen verrichten.
Briljant.
Het Arabisch zoals dat tegenwoordig wordt gebruikt in de media en in al het geschreven materiaal (zoals documenten en boeken, inclusief schoolboeken en leesboeken voor jonge kinderen) wordt in het westen wel Modern Standaardarabisch genoemd. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt met het klassiek Arabisch (Foeṣḥā) waarin de Koran is geschreven. In de Arabische wereld wordt dit onderscheid niet gemaakt.
In de dagelijkse conversatie worden in de Arabische landen en regio's in het Midden-Oosten en Noord-Afrika verschillende Arabische variëteiten en dialecten gesproken. Deze verschillen onderling sterk, waardoor Arabischsprekende inwoners uit verschillende regio's elkaar soms niet kunnen verstaan. Zo zou een Syriër van het Marokkaanse dialect slechts 10% kunnen verstaan. Er wordt echter van oorsprong niet of nauwelijks in de variëteiten en dialecten geschreven. De laatste jaren gebeurt dit steeds meer, bijvoorbeeld in het Egyptisch- Arabisch. Het Egyptisch-Arabisch neemt een bijzondere positie in onder de variëteiten en dialecten, doordat de Egyptische filmindustrie het over de hele Arabische wereld heeft verspreid. Het is de meest begrepen variëteit van het Arabisch, door de wijdverspreide distributie van Egyptische films en televisieshows in de arabischsprekende wereld.
Stuur ze trouwens maar terug naar marocco....
@neonreclame | 08-02-21 | 21:25:
Zo heeft het Geleense Limburgs een duidelijke tongval die nog terugverwijst naar de Napoleontische bezetting, terwijl dat in Sittard, dat toch maar op een steenworp afstand ligt, absoluut niet het geval is.
Maarre, wat was u vraag ook weer?
(Dr. Clavan modus uit)
@libertat | 08-02-21 | 21:33:
Geen vraag..
Opmerking... Kom op, je kan beter....
@neonreclame | 08-02-21 | 21:35:
Nee natuurlijk geen vraag. Als ik nu al Dr. Clavan grappen moet gaan uitleggen... zucht.
@libertat | 08-02-21 | 21:40:
Aha..!!
@libertat | 08-02-21 | 21:33: Zitterd
Ik vind een goeie tajine gemaakt door een Marokkaanse moeke een van de lekkerste gerechten die ik ken.
Valt mij op dat er zo weinig tenten zijn in Nederland waar ik dat kan afhalen of kan laten bezorgen.
Omdat die moekes niet buiten komen misschien, heb je daar al eens over nagedacht?
@R. Skickr | 08-02-21 | 21:19:
Hier mogen ze, zodra ze de 150 kilo bereikt hebben, eenmaal per week naar de markt waggelen en weer terug.
@R. Skickr | 08-02-21 | 21:19:
Er zijn genoeg dochters die de kookkunsten van moeke ondertussen kennen.
@HoerieHarry | 08-02-21 | 21:32:
Laat ze lullen..
Goed Marrokaans-Arabisch eten, daar kijken de Spruitjes van op...
@neonreclame | 08-02-21 | 21:34:
Derde wereld voer.. Je moet er maar van houden.
@neonreclame | 08-02-21 | 21:34:
Dat zal ik je zeggen.
Elke dag Nederlands voer of Arabisch voer de rest van je leven?
Doe mij maar Arabisch.
en de arabische hoertjes, die zie je hier ook helaas niet zo veel.
@HoerieHarry | 08-02-21 | 21:40:
Waarom niet..!!??
@HoerieHarry | 08-02-21 | 21:40: Geen kip, patat en appelmoes meer? Nooit!
@neonreclame | 08-02-21 | 21:49:
Dan moet ik maar eens op zoek naar een Marokkaans fotomodel dat elke avond voor me wil koken... hahaha.
@Shadowzz | 08-02-21 | 21:51:
Dat eten we dan nog eens per maand, want is ook wel lekker.
@HoerieHarry | 08-02-21 | 21:40:
Marokko is helendal niet arabisch. De echte Marrokanen hebben juist een bloedhekel aan de kleine bovenlaag van rijke arabieren, incl. het koningshuis, die daar nu de macht hebben.
@DenBeert | 08-02-21 | 21:58:
Dat klopt wel.
Waar ik op doel zijn de kruiden en specerijen die daar gebruikt worden om smaak toe te voegen.
Hier in Nederland houdt het al snel op met peper en zout.
@HoerieHarry | 08-02-21 | 22:01:
Niks kan tippen aan deze kokkie djawa.
Als je niet onnodig zoveel strooizout wilt verspillen in deze tijden, leg vloerverwarming aan onder de Nederlandse snelwegen
Met een warmtepomp naar het binnenste van de aarde zeker.
Wat een arbeidsomstandigheden.
Een beetje vergelijkbaar met als militair moeten werken met bij een antiekhandel gekochte granaten die dan per ongeluk ontploffen.
Niemand verantwoordelijk, in textiel atelier zat een zelfstuurloos team.
Tanger. Eeuwenoude handelsstad. Zag er laatst een docu over. Ze leven daar nog bijna in de Middeleeuwen. Leerlooierijen en het verven van stoffen in de open lucht. Alle chemische afval het riool in. Weet GroenLinks hier wel van?
Nee mbt riool. Is circulair.. Wijsneus
Jasser weet hier alles van, als Fin zijnde.
Zou de 20% die wél gecontroleerd wordt de buitenlandse klanten bedienen? Zoals de garnalenpel?
illegaal : ongedocumenteerd;
moslim terrorist: 'verwarde man'
moslim tuig: 'jongeren'
kritisch protesterende blanken: 'rechts extreem populisten'
zwart werken : 'informele sector';
Vermoord: ‘zwemt met de vissen’
Genocide: "hard aangepakt".
@Lorejas | 08-02-21 | 21:14:
Dat!
Kerst - winterfeest
Pasen - Lentefeest
Scheidsrechter doodschoppert: Hulpbehoevende tweedekansert
@Lorejas | 08-02-21 | 21:14:
Terrorist/landverrader: Jihadbruidje
onrendabele: cultuurverrijker
Praten zonder op spitstoeden te lopen: institutioneel racisme.
Algemeen Beschaafd Nederlands: uitstervend dialect
West-Europees Fatsoenlijk Gedrag: Haram.
Normaal recherchewerk: Framing
@Pieterman | 08-02-21 | 22:09:
Peauqon Haram=>zorgvuldig gecultiveerde en met kunstmest versterkte antiwesterse fatsoens normen
Welke merkkleding maken hier gebruik van? Namen en rugnummers graag. Zo goedkoop mogelijk en geen interesse voor de omstandigheden.
Dan moet je toch echt in z.o. Azië zijn. Marocco is te high-end voor je. Doe goedkoop, doe Wibra.
En u koopt uw woestijntenues dan voortaan elders?
@TmC | 08-02-21 | 21:07:
Ik mag niet meer linken met m'n pas geworven ui, maar in een Volkskrant artikel hebben ze over dat Tanger sterk in opkomst is voor de merkkleding.
"De textielindustrie in Marokko is sterk in opkomst. Vooral kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear laten er steeds meer kleding maken. Het hogere minimumloon nemen ze op de koop toe."
@Wim Venijn | 08-02-21 | 21:17: En welk segment van de Nederlandse bevolking loopt dan weer zo fanatiek met merkkleding rond?
Zelfs imitatie wordt daar nagemaakt. En dat zie je gedragen worden.
Namaakrotzooi: trotse innovatieïndustrie
Alles wat je in de supermarkt if ketens koopt wordt in het verre oosten gemaakt. Officieel in keurige fabrieken. Onofficieel durven die keurige fabrieken wel eens minder keurige fabrieken gebruiken ook. Een kinderhand is iets sneller gevuld nietwaar ? En grote merken doen daar ook aan mee. Een echt pak gemaakt in Europa kost immers een hele hoop geld. Stoffen en arbeid kost immers geld.
Vanaf nu werk ik alleen nog maar met textiel op 3 meter boven zeeniveau
You ok bro?
Binnenkort 'het gaat vermoedelijk om een afrekening in het informele circuit '..
Half jaar terug een wollen vloerkleed besteld, zag ik later dat het kleed uit Marokko kwam en dat driekwart van die rommel daar vandaan komt. Wol, dan denk je aan koude landen, maar het wordt in de woestijn gemaakt. Afijn, annuleren was lastig en ben er wel blij mee. Maar soms heb ik het idee dat ik kamelen ruik.
Vaker douchen
Onze garnalen worden daar gepeld, ik denk dat u de emmers rottende Nederlandse paling ruikt waarin ze de wol hebben gedoopt. Alhoewel dopen daar natuurlijk haram is. Die emmers staan meestal in de WC, die er heel anders uitziet als de Westerse WC's.
Meer dan een eeuw gelden hadden wij ook dat soort problemen.
Geleden
Over Marocs gesproken, stond geslipte auto dwars op de weg en zij waren de voorste in rij v 4 wachtende auto's. Enkelen gingen meehelpen duwen. Zij niet, zij moesten daar allen maar om lachen.
Het was weer vooroordeel bevestigend...
Vooroordeel uit eigen hand..
Er stond een zwerver aan de deur bij de appie, die vroeg om geld of eten..
Ik zei nee.. Voelde me toch wat bezwaard en heb een lading croisantjes gekocht..
Net dat ik buiten kwam, stond de bewaker van het filiaal al buiten met koffie en broodjes.. Een Marokaan dus...
Ach, ik loop tegenwoordig naar de winkels - iets met beweging en versterken immuunsysteem - en met dit weer zijn het inderdaad weer de usual suspects die rondjes rijden op rotondes, lekker gewoon hard doorrijden, zonder te remmen de bocht proberen in te driften. Echt, als enige. Wat geen Halvemaan is anticipeert en houdt rekening met anderen, met auto's die eventueel door kunnen glijden, met voetgangers, met haaientanden en zebrapaden, gewoon, zoals het hoort. Alleen die ene bevolkingsgroep heeft nou echt overal weer schijt aan. Hebben ze met Covid, hebben ze nu weer met een paar daagjes sneeuw. Schijtziek wordt je ervan.
@Graaisnaaiert | 08-02-21 | 20:57:
Je moet het willen zien Graai..!! ( Ik lees altijd Gras, weet niet waarom...).
Jij ziet het, ik niet...
@neonreclame | 08-02-21 | 20:59: Waar geen wil meer is, is geen perspectief. Toch is het gras aan beide kanten groen. Het gras, niet het gas.
Een vriend van mij zag een stelletje dat dat ruzie kreeg met Mocros, kwam tussenbeide. Dat bleek maar goed want inmiddels kreeg de vrouw al klappen. Ze bleek zwanger te zijn.
@not_as_cheap_af | 08-02-21 | 21:06:
Zo vaag ben ik toch niet..??
@neonreclame | 08-02-21 | 20:54: had hij betaald voor de broodjes?
@intrigant | 08-02-21 | 21:13:
Haha..!!
@neonreclame | 08-02-21 | 20:59:
Ik wil het niet zien Neon, maar je ziet een debiele of asociale manoeuvre, kijkt wat er aan het stuur izt en verdomd, weer een baard. Een jaar of 20 terug waren diegenen die die stunts uitvraten vooral leaserijders onder de 30 maar het is nu echt bij hoge uitzondering dat het geen baard is. Echt. En ik ben eerlijk genoeg om toe te geven als ze allemaal perfect zouden rijden. Moet ze dan nog steeds niet maar goed, dat is vers 2.
Enne, gras, dat duurt hoop ik nog een paar jaar, voordat ik dat van onder aan mag duwen...
Als je dit geluid onder pixars birds zou plaatsen... hoor je geen verschil.
Ik las: Marokkaanse Kutstad. Klopt ook wel natuurlijk
Ben daar eens met de dood bedreigd wegens niet willen trakteren van een 'gids'.
En wederom een pareltje van de NOS Teletekstbrigade; "... zijn veel mensen werken in de informele sector". Ergo, zwarte circuit, criminaliteit, slavernij, dwangarbeid, allemaal mogelijk maar de NOS houdt het op "de informele sector".
Als je hier in het "informele circuit" werk, trapt morgen een AT je voordeur in en wordt je door de belastingdienst vervolgd tot in het eind der dagen...
Het regent daar zelden. Dus je kunt het ze niet kwalijk nemen dat ze daarop niet voorbereid zijn.
Net als hier in Nederland. Hier sneeuwt en vriest het zelden. Dus je kunt het NS niet kwalijk nemen dat er geen wisselverwarming, etc. is aangebracht. En de treinen stilstaan.
Ik zie overeenkomsten.
Ik ga er op in..!!
Nee, toch maar niet....
De wisselverwarming is er wel maar staat uit. Iets met "winst is belangrijker dan service"...
Dat komt als je alleen maar mooiweer treinen hebt. Een blaadje op de rails en ze liggen plat, over 5 cm sneeuw maar te zwijgen.
Aardlekschakelaar, dat zouden meer mensen moeten doen!
Ik verkoop ze als zoete broodjes.
niet alleen daar maar in vele landen hebben ze er nog nooit van gehoord of als het te laat is.
Mijn T-shirts komen later dus?
20,- Euro minder, maar wie wil er nou niet een orgineel VSP shirt..!!
De t-shirts komen op tijd maar de levertijden van de LV heuptasjes en petjes kunnen wel een probleem worden. Levertijd van jassen met bontkraagjes is nog niet bekend.
Zit ook al een tijdje op m'n Arlani-shirt te wachten
Gukki!
Ja eigen schuld, hadden ze daar maar miljoen miljard windmolens moeten neerzetten, dan was het niet gebeurt. Gelukkig kan dat bij ons niet gebeuren, de meeste regenwolken worden door de molens weggeblazen. Bij de nos komt dadelijk op nieuws, dat ze daar wel erg "hard" voor de werknemers zijn. (Sorry, was even in de GL modus).
Zonneënergie lijkt me daar efficienter. Sterker nog: leg er een dikke pijp heen en leg de onze in de woestijnen daar.
Klopt, met die windmolens hadden ze niet geelectrocuteerd geworden, aangezien het niet waaide en er dus geen stroom was. Ons voorland.
@Shoarmamasutra | 08-02-21 | 21:02:
Ja het is nogal betrouwbaar volk daar. Zodra je je kont gekeerd hebt staan je paneeltjes op marktplaats. Kun je ze zelf terugkopen...
Maar waren het Marokkanen die daar werkten of "illegale" gastarbeiders uit Sri Lanka, de Filippijnen, Bangla of noem maar op. In het eerste geval domme pech, in het 2e geval misschien een gevalletje uitbuiting, zoals wel vaker in Arabische landen met niet-Arabieren gebeurt?
In Marokko vinden ze ook nog genoeg straatarmen om uit te buiten
Door alle cabaret heen: tragische situatie daar. Het is alleen wel jammer dat juist velen geen kennis daar heen brengen. Zou veel schelen.
Aahhh, dus zo heet dat, die cultuurverrijking... De informele sector.. Weer wat geleerd.
Hier in Twente waren we ooit groot in de textielindustrie. Ik weet nog precies hoe het kabaal van die machines klonk als de deuren van de fabriek, midden in het dorp, bij warm weer open stonden. Maar we hebben het laten afpakken. Andere landen waren slimmer.
Ben jij 120?
Jaren 60 vorige eeuw.
Niet slimmer, goedkoper. Maakindustrie is een race to the bottom.
Bangladesh twee punt nul?
Hoe zou dat hier eigenlijk gaan als er ineens 6 meter water staat (onder de zeespiegel en zo)? En dan niet flauw zeggen dat ze hier allemaal een uitkering hebben dus geen risico lopen. Zou de stroom er gewoon overal af gaan? Kan je op je zolderkamer nog reaguren als je zonnepanelen hebt of totaal geen stroom tot ze de boel droogpompen en je de aardlekschakelaar weer om kunt zetten? Toch maar eens een aggregaatje op zolder plaatsen om S.O.S. te kunnen mailen.
Dat dus. Aardlekschakelaar klapt eruit, dat gaat zo snel, niemand geëlectrokuteerd. Droogpompen, opruimen, ja het kost wel een paar uurtjes ongemak dan die schakelaar weer om.
Hoezo denkt u dat het internet dan nog funktioneert? Koop liever een buizen zendapperaat.
@jan huppeldepup | 08-02-21 | 20:38:
Goed idee, zoiets www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie... ? En kun je daar GS mee bereiken? Of ... als u een ontvanger heeft, dan kunt u misschien even reaguren voor me tegen die tijd? Zal wel een chaos worden als zoiets ooit gebeurt.
youtu.be/O4mgCL4CIsM
Het wordt idd afgeschakeld bij calamiteiten. En anders heb je nog niks. Er zijn genoeg meterkasten met blank draad en blanke schroeven, dus enorme kortsluitingen die alle stroom opsoeperen. Zekeringen ook in het net zullen massal klappen. Zonnepanelen met omvormer werken alleen als er stroom is: het is een eis dat ze hun stroom.niet te veel laten afwijken dat moeten ze monitiren. Of je moet een standaloneaysteem hebben met batterijen, maar dat is vervelend want electricitiet gaat enorm.met pieken en dalen en je gebruikt meer licht in het donker enzo. Aangesloten zijn op een europees grid vereffemt pieken en dalen.
Zonnepanelen werken alleen als er stroom is: het is een eis dat de omvormer zich aanpast. Of je moet je eigen
Als je denkt dat je stroom hebt op zolder als je meterkast op de begane grond onder water staat, dan hoor je qua ontwikkelingsniveau in één of ander derde-wereldland thuis. Laten we zeggen, Tanger, Marokko?
Denk niet dat er een aardlekautomaat in de meterkast zat.
Wat direct opvalt in het filmpje zijn die bemoeizuchtige mannen die alleen maar in de weg lopen en de hulpdiensten voor de voeten lopen.
Ga toch aan de kant kerel!
Ze vragen of ze een probleem hebben.
@BrutusBosch | 08-02-21 | 20:29:
Ik wilde niet lachen...
@Brutus, oei, schrijnend raak.
@Ruimedenker | 08-02-21 | 20:34: Ik wel en gedaan.
Bemoeien, in de weg lopen, jurken dragen. Waar doet me dat toch aan denken?
Misschien kun je nu klimaat optimisme uitstralen de opwarming van de aarde is tot stand gekomen sneeuw in Holland en regen in Afrika
De zieners onder ons beginnen nu een aardbeienplantage in de Sahara.
@jan huppeldepup | 08-02-21 | 20:46: Die zijn er, nouja niet direct in de sahara maar wel in Uganda
Tachtig procent is ‘informele’ sector?
Daar is de Belastingdienst blijkbaar niet zo’n ijzeren vuist als in NeeDDRland.
Wir schaffen das. Op zijn minst.
Verschrikkelijk, ben veel in Tanger geweest. Mooie stad,lieve mensen, heel anders dan de finnen in Nederland. Maar als het regent is er een probleem, een goed afwaterings systeem is er niet. Misschien kan WimLex ze daarin wegwijs maken.
Je moet een uit 555 komen
Ik denk dat ze er veel meer bij gebaat zijn wanneer je iemand met kennis van zaken stuurt.
@Ceristimo | 08-02-21 | 20:25:
Zo is alles op te lossen..
Moet het wel gebeuren...
Tanger is van oudsher een piratennest, niks lieve mensen. Ja, zolang ze aan je kunnen verdienen spelen ze vriendelijk, maar verder is het het gewoon de grote Struikrover op zee-show.
@Graaisnaaiert | 08-02-21 | 20:38:
Ik ken een coke dealer die net zo is....
@Graaisnaaiert | 08-02-21 | 20:38: Correct.
@neonreclame | 08-02-21 | 20:39:
En die komt uit...?
@Graaisnaaiert | 08-02-21 | 20:43:
West..
Leer mij de dealers kennen..
Ze zijn allemaal hetzelfde....
Haha, je moet ze het gevoel geven dat ze aan je verdienen maar ondertussen haal je voor een habbekrats je handel bij elkaar die je voor zeven keer de prijs hier verkoopt. Hoezo piratennest, Hollandse handelsgeest mafkees.
@Tishetnetnie | 08-02-21 | 20:49:
Juist. Google even voordat je weet waar ik het over hebt. En ja, weet weet hoe dat soort handel werkt. Ik heb een Aziatische vrouw namelijk.
Geen ontwikkelingshulp meer totdat de informele sector wordt beteugeld.
Als een rat in de val.
Het zal je moeder of zusje maar overkomen.
Even aangenomen dat het vooral dames waren.
Heel triest.
Op de video zag ik alleen maar mannen weggedragen worden.
Komt wel heel dichtbij zo.
Betekend dit nu dat mijn order spijkerbroeken later komt?
Brrr. Ongeisoleerde draden? Geen aardlekschakelaar...
Dat zie ik ook nog geregeld in Hollandse oude meterkasten....
Klopt, ja. Vooroorlogse arbeiderskrotten met enkel glas, halfsteens muren en meterkasten zonder aardlekschakelaar bestaan nog steeds in Nederland. Vaak ook nog met een provisiekelder met een open lampfitting onder straatniveau. Maar gelukkig stromen de rivieren hier nooit over en de rioleringen kunnen elke regenval aan, dus de huisjesmelkers hoeven niet bang te zijn dat ze op kosten worden gejaagd.
/sarc
Ik denk dat dit weer een topic is waar de Joris van dienst zich goed kan uitleven
Dat komt omdat sommigen het één niet kunnen scheiden van het ander.
Jammer.
@Ruimedenker | 08-02-21 | 20:21: Die informele sector is toch ook een soort van gescheiden. De helft is inmiddels hier neergestreken, en de helft daarvan zit in het Taghi-circuit.
.
Wat een geitenzooi daar
Geitenwollen sokken moeten ook ergens gemaakt en je wil die wol wel even wassen natuurlijk.
JesuisMarokkaan
Was er bij de NOS een berichtje weggevallen, waardoor er ergens een "gat", een witte plek ontstond? Wat opgevuld moest worden?
Dit is een oncontroleerbaar nieuwsdingetje. Er had ook kunnen staan:
"In Calcutta zijn bij onlusten 20 mensen om het leven gekomen"
In Calcutta zijn altijd wel onlusten, en in Tanger verzuipen dagelijks mensen.
Hoe wéét die NOS correspondent dat die mensen geëlektrocuteerd zijn?
Verder: wat Louis Davids zei.. www.youtube.com/watch?v=z9S2S2rtr6s
Exact. In dit BBC-artikel wordt met geen woord gerept over elektrocutie. Een man met een touw wist mensen uit de kelder te redden:
www.bbc.com/news/world-africa-5598635...
Dat is één. Er vervolgens een artikel op je website aan wijden bestaand uit 5 zinnen en de rest citaat is een tweede.
@goedverstaander | 08-02-21 | 20:13:
Maakt het nog veel verschil..??
Dood is dood..
( Met relevantie op arbeidsomstandigheden..)
@goedverstaander | 08-02-21 | 20:13: Lokale autoriteiten bevestigen elektrocutie. Zelfs 26 doden:
northafricapost.com/47475-morocco-26-...
Het is ook niet geheel ontdenkbaar dat er een personeelslid of stagaire of correspondent gewoon Marokkaans Arabisch /Berbers spreekt of is en dat vrij makkelijk uit lokale media of bronnen kan halen
Dit verhaal past perfect bij mijn elektrische monster theorie.
Het elektrische monster heeft weer toegeslagen!
Dat dit nu net in Tanger moet gebeuren. De meest westerse stad van Marokko, vaak geweest. Er is een Spaans kwartier, kerken, noem maar op. Tanger is prima, de rest van Marokko is driewerf kut.
Ketama Is toch wel eens feest?
De hasj is goedkoper dan zand.
Dit. En als de gemeente inspectie zo'n productietafereeel tegenkomt nog "buurtsubsidie" krijgen ook om het brandveilig te maken.
Lees je reaguursels nog eens na en zeg me dan of het zinnig klinkt. Want ik maak er geen pap van. Welke streken nemen ze mee? het werken in kelders? In barre omstandigheden? Met ondeugelijke elektra? Het zwart werken? En die streken nemen ze mee en daar doen ze dan niks mee want hier krijgen ze een uitkering??
Soms is te veel vocht tijdens het naaien niet goed voor je.
lol
Haha.. hijs leuk! De grap heh... niet die mensen.
Typisch Derde Wereld tafereeltje. Ga eens in India of Bangladesh kijken in wat voor omstandigheden daar gewerkt wordt.
Zwart werk?
Groene stroom.
@BrutusBosch | 08-02-21 | 20:24:
En CO2-reductie, maar ... treurig voor die mensen.
Echt verschrikkelijk. Je zal er maar werken.
Inderdaad, en dat met die regen.
Als ze nou een paar Nederlanders naar daar hadden verhuisd in plaats van massaal andersom zouden ze daar fatsoenlijke afwatering kunnen aanleggen.
Ik heb geen verstand van electrocutie. Ze zeggen dat je dood kan gaan als je mobiel in bad valt. Gaat dan ook iedereen in de zee dood als ik aan het strand een snoertje in het water hang?
Ga je dan bij bol.com een verlengsnoer van 15.000 meter kopen?
Als ik heel hard ga bidden voor de mensen op of in zee maken ze grotere kans om te overleven. Daar ben ik van overtuigd!
@Watching the Wheels | 08-02-21 | 20:25: Hier een paar honderd meter verderop klim ik over het het hek van de TKF en pak daar wel wat.
Als ik mij niet vergis heb je het over die dame die geëlektrocuteerd werd met haar mobiel in bad, maar zij was ook tegelijkertijd de telefoon aan het laden. Niet echt slim en best wel blond. Als je niet laad en dat ding valt in bad dan is dat vooral lullig voor de telefoon.
@Leptob | 08-02-21 | 20:34: Is dat TKF Lochem of Haaksbergen?
@SNAFU | 08-02-21 | 20:40: Haaksbergen
Aardlekschakelaar vergeten?
In dat soort landen mag je al blij zijn als ze een aarde-draad getrokken hebben. Als'ie het op twee draden doet, waarom zou je dan nog een derde trekken? Een nieuw mens is snel bijgemaakt en kost minder denkwerk....
REAGEER OOK