Kabinet nog niet afgetreden, maar wel bijna
Stapje voor stapje voor stapje
Goedemorgen en welkom bij een nieuwe aflevering in onze serie over het kabinet, dat nog steeds niet is afgetreden vanwege de toeslagenaffaire en nog altijd geen antwoord durft te geven op de 433 scherpe Kamervragen van de commissie Financiën over het rapport Ongekend Onrecht. Maar! De sfeer in de coalitie is snel omgeslagen, leren wij uit het artikel in de Telegraaf met als onderkop 'Sfeer in coalitie snel omgeslagen'. En uit het stuk 'Niemand sluit val kabinet-Rutte III nog uit' in de Volkskrant concluderen wij dat niemand de val van het kabinet nog uitsluit. Je zou haast zeggen dat de val van het kabinet met de dag waarschijnlijker wordt, zoals het AD ook betoogt in het bericht 'Kabinetsval met de dag waarschijnlijker'. De aasgieren verzamelen zich. Het is bijna etenstijd.
Reaguursels
InloggenAls er een motie van afkeuring volgt en de PvdA stemt voor dan kan Asscher als mede-verantwoordelijke het ook wel schudden. Dan kan hij echt niet meer als lijsttrekker blijven.
Het Parool! Doe nou Het Parool, àh? Toe?
Een demissionair kabinet kan toch gebruik maken van noodwetgeving m.b.t. corona? Dat mag dan toch geen excuus zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor wat ik nog altijd zelf zie als discrimerend optreden en knevelarij, ook al erkent het OM dit niet.
Voor de gezinnen die daadwerkelijk onterecht tot en met vandaag nog in financiële en psychische problemen zitten is het ontslag nemen van het kabinet de enige goede zet, het dient verantwoordelijkheid te tonen voor falend optreden van destijds.
De mensen geloven alles wat door velen geloofd wordt.
De NOS kent haar taak, en heeft inmiddels ruim 2000 extremisten geronseld die vinden dat het kabinet gewoon kan blijven zitten: Slechts 8 procent vindt dat het hele kabinet weg moet.
nos.nl/teletekst#105
En daarmee redt de NOS Rutte & Co. en verzekert het zichzelf van vier jaar staatssteun.
Het land een jaar lang nodeloos in een lockdown, geen aandacht besteed aan bv. vitamine D, HCQ en nu Ivermectin. Huisartsen buitenspel. Leger niet de leiding over ziekenhuizen die i.v.m. financiële belangen ook geen patiënt kwijt willen. Scholen geen ventilatieplan (zoals in Duitsland bv.), geen medisch personeel uit Philipijnen of Cuba besteld, PCR cycli veel te hoog, leerachterstanden etc, maar nu zou het kabinet dus wél moeten gaan vallen vanwege belastingproblemen ? :p
onkunde of bewust?
Covid is nog niet opgelost, maar wel bijna.
Ies net so wahr...
Rutte heeft wel een goede smaak in fietsen, hij rijdt een Giant Any Tour CS2 die heb ik ook
Met zo'n dure Rohlofnaaf?
Plakt jouw zadel ook zo vreselijk?
Ik rijd zelf een trek alliant +9s.
Ook een prima fietsje!
@hotbrasil | 13-01-21 | 12:14: ik heb de Shimano Alfine 8 dat is voor mij goed genoeg. Ding heeft ook een snaar ipv ketting, heel prettig en stil
De van Oefs hebben twee Bianchi's staan voor de zomer en twee Specialized's voor de tussenseizoenen.
@van Oeffelen | 13-01-21 | 12:22: drie Bianchi's, pardon.
@van Oeffelen | 13-01-21 | 12:22: Oh, je bent ook zo'n terreur fietser?
Chaos uit orde !
Alleen mensen met een heel goed geheugen kunnen zich de volgende elitaire uitspraken herinneren;
1) Er moet een nieuwe wereldorde komen (Bush sr.)
2) Portugese minister vraagt aan EU-elitair hoe en wanneer ze in godsnaam ooit de verkregen steungelden terug moeten betalen (Gefluisterd antwoord; nooit !)
3) Jaren terug al aangekondigde pandemie !
4) Sinds 2017 wordt er al gewerkt aan een EU-vaccinatie-paspoort.
5) Het verschrikkelijke gegooi met geld op het ogenblik, ook naar niet levensvatbare bedrijven die anders al lang failliet waren geweest, en die alsnog failliet zullen gaan na stopzetting steun, de financiële gevolgen komen op het bord van de burger terecht.
6) De vaccins houden maar 3 maanden, daarna moet er door mutaties in de komende jaren en wel jaarlijks steeds opnieuw gevaccineerd worden. (lang leve Big Pharma en Gates cs.)
Ik neig er sterk naar te zeggen dat deze Covid- explosie stinkt, heel erg !
Dit is een wereldprobleem.
1) Alle landen worden met gigantische, niet terug te betalen schulden opgescheept, waarvan een groot gedeelte op de burger wordt afgewenteld.
2) Het hele MKB verdwijnt ten gunste van de multinationals.
3) Er wordt een giga-inflatie.
4) De beurzen gaan instorten, aandelen worden niets meer waard.
5) Pensioenen worden dientengevolge waardeloos.
6) Banken storten in.
7) introductie nieuwe digitale wereldmunt !
Al deze zaken staan al heel lang in de steiger.
En alle onnozelen en wappieroepers (die volgens mij zelf wappie zijn) ; kom er maar in.
En alles wat nu gaande is, inclusief het hele migrantengesodemieter en woningtekorten etc. heb ik al ruimschoots beschreven meer dan 25 jaar geleden.
"Er wordt een giga inflatie?" - en U "werd gezâk" op 1 duizendste punt?
@van Oeffelen | 13-01-21 | 12:25: Ja Oef, kon dat niet meer corrigeren (achteraf).
En toen bleef het verder stil! Verdringingseffect?
Welkom op de lijst van de politie/aivd van mensen die een bedreiging vormen voor het nieuwe normaal.
Let maar op, het wordt een kwestie van tijdrekken. vlak voor de verkiezingen stappen er dan een paar mensen op en Rutte is daarna weer in de running voor de volgende termijn.
Voorlopig wordt er al onderzocht of de verkiezingen wel door kunnen gaan.....
Allemaal tactiek.
Mensen het zou mooi zijn; Mark R. de langstzittende oud-premier van Nederland.
De langst vastzittende ooit (in de bak) zou zeker mooi zijn.
U stelde in dat kabinetsberaad waarin volgens VVD-lijsttrekker Mark Rutte níet over de politieke consequenties is gesproken dus dat u niets voelde voor dat VVD-plannetje en dat het nu de beurt is aan individuele ministers om net als uw partijgenoot Snel eerder deed op te stappen.
tpo.nl/2021/01/13/briefje-van-jan-aan...
Denk niet dat ze aftreden.
Want ze willen in feite verder regeren na 17 maart, en dan zou dat aftreden natuurlijk helemaal volledig lachwekkend zijn.
Wanneer je aftreedt dan neem je ontslag in feite, dan kom je uiteraard dus NIET meer terug.
Dat wel doen zou de ultieme belediging van het Nederlandse volk zijn.
Maar ja, dat volk is dom genoeg (gemaakt) om dat te accepteren ook nog....
Verantwoordelijke mensen ontslaan durft men niet want dan wordt het te tastbaar.
dan maar iets vaags en vlak voor de eindstreep hele ploeg een maandje uitkering .
OMT komt al met verkiezingssteun want in maart opeens wil men versoepelen.
Rutte wint weer verkiezingen.
Rutte zei het al ,2021 wordt geweldig jaar .
Demissionair doorgaan zouden ze allen doen als dat electoraal gewin kan opleveren.
Aftreden zou idd symbolisch zijn. En de Nederlanders? Dat zijn allemaal schapen. Wel boze schapen, dat wel...
Symbolisch aftreden lijkt mij minder erg dan aanblijven na dit schandaal.
Er zou een wet moeten komen dat niet dezelfde poppetjes terug mogen komen in een volgend kabinet wanneer ze mede verantwoordelijk waren aan het schandaal waardoor het kabinet viel.
Aangezien het zelfreinigende vermogen van de politieke partijen het niet meer doet is dit het enige middel.
Dus dat zou betekenen doei Rutte, doei Ascher, Doei Wiebes etc.
Politics is knowing when to pull the trigger. Uit de Godfather II geloof ik.
Boos? Schei uit zeg, negatieve energie, niks beters te doen?
De drogreden dat juist nu met Corona het kabinet niet mag vallen is onzin of was jullie nog niet opgevallen dat het beleid van onze overheid een clusterfuck na clusterfuck is. Van het kopen van mondkapjes en beschermende kleding aan schimmige partijen wat mislukt tot het openhouden van de luchthaven zonder enige controle en als kers op de taart de vaccin-fuck-up. Er is geen beleid, ze doen maar wat.
Dat coronabeleid is niet hun sterkste punt nee haha... maar ja dat gaat echt niet veranderen, dus wel of niet vallen, maakt niet uit.
@Argos | 13-01-21 | 11:16:
Extra IC capaciteit: niet opgeschaald voor zover ik weet. Als de UK variant hier gaat huishouden zijn we de klos aangezien we nu al nagenoeg aan de max zitten.
Bonus voor het betrokken zorgpersoneel? Klappen konden ze krijgen.
Beschermende kleding? Too little too late en nog steeds niet helemaal op orde.
Controles op luchthavens? Boeien.
Ondernemers? Kunnen naar de klote gaan.
Miljarden die we verliezen? Voor de belastingbetaler.
Lagere scholen, gewoon open want kinderen. oh blijken superverspreiders.
Test ze dan om de zoveel week of iets dergelijks.
Ze doen echt maar wat.
Neem Taiwan als voorbeeld ipv een communistisch bolwerk.
@Argos | 13-01-21 | 11:16: Nou spreek je jezelf tegen. Ons beleid (en daarmee de lockdown) is een lachertje volgens jou, maar ze mogen wel aanblijven? Dan heeft Dirk III een puntje toch? En eigenlijk zeg je ook dat China prima is? Dus wat wil/zeg je nou?
Het maakt mij echt niks uit wie onze regering vormt. We zitten zo vast aan allerlei afspraken dat we gedwongen worden om een bepaalde koers te varen. Enige manier om hieruit te komen is een hele pijnlijke eigen Nexit met een sterke regering die ons daar doorheen loodst. Maar ik zie niemand die daar capabel voor is, dus zal mij verder een worst wezen en verbaas mij nergens meer over.
Als we ooit weer een normaal functionerend land willen worden, zullen we sowieso een berg internationale verdragen moeten schrappen, vooral die die door activistische D666-rechters steeds misbruikt worden om de bevolking een loer te draaien.
Met frisse moed naar de verkiezingen, even geen gezeik.
Er gaat echt niks veranderen hoor, wat je ook kiest of stemt. Sorry voor mijn negatieve instelling (en ik ben nota bene een optimist) en wil je dag niet bederven, maar dat geloof ik echt.
@DeAapUitDeMouw | 13-01-21 | 10:56: we proberen het met een partijtje minder in de coalitie, zou mooi zijn, maar Nederland is versplinterd. Zolang PvdA en GL maar niks winnen.
"De afgelopen maanden heeft Nederland aan de rand van de afgrond gestaan. Binnenkort gaan wij als kabinet met medewerking van de tweede kamer en het OMT een flinke stap voorwaarts zetten".
Aldus minister president Mark Rutte na afloop van een kabinetsvergadering.
Nou maar hopen dat ze zien dat die afgrond bereikt wordt met de volgende flinke stap......
@Guurreader | 13-01-21 | 11:38: Stapje terug zou idd beter en veiliger zijn als je de tekst letterlijk neemt.
Het probleem zit in wetgeving. De Participatiewet is daar een voorbeeld van. Ook de beslissing van de regering om alles over de heg te gooien richting gemeenten zorgt voor veel onrecht. De poppetjes blijven, altijd.
De gemeentes waren zelf maar al te blij met de extra macht die ze kregen.
Een reden dat ze altijd blijven zitten zijn onze hournalisten. Ze doen hun werk niet.
We hebben geen pitbulls maar schapen die typen wat ze wordt opgedragen.
Schande.
Juistem - bang als ze zijn om buiten het 'netwerk' gezet te worden. Wezels.
Een groot links fake-news bolwerk
Ik weet nou niet of het een typfout is of expres gedaan maar de nieuwe benaming is treffend.
Tja, de media heeft veel macht. Zij kunnen bepalen wie er gekozen gaat worden, zolang ze er zelf maar niet op achteruit gaan!
Toen de Belgen alle Nederlandse kranten opkochten wist je het, einde nieuws en start propaganda tijdperk.
Rutte laat zien hoe je met het volk omgaat.
Gewoon schijt aan het volk hebben, en je beloftes meteen de prullenbak ingooien!
En daarna het volk uitlachen!
Een perfecte omschrijving van hoe het al 12 jaar gaat. Het volk bewijst ook dat hij het gewoon kan doen door keer op keer op deze kotszakken te blijven stemmen.
NOS mag zich hier een schouderklopje geven.
Als het alleen maar symbolisch is, waarom dralen ze dan? Blijkbaar staat er toch meer op het spel.
Brilsmurf hier. Als ze gewoon bij de bonnetjesaffaire waren gevallen. Of de inmenging van de politiek in het Wilders proces, bij de toeslagenaffaire toen dat al lang duidelijk een politieke fuck-up was ipv het te blijven uitsmeren.
Dan hadden we een hele andere regering gehad nu.
Nu is ondertussen de oppositie gesloopt (wilders proces, Fvd gedecimeerd) waardoor ze nu met met wat extra moslim en wappie links clubs de nieuwe verkiezingen in kunnen gaan.
Het ziet er voor de burger alleen maar slechter en slechter uit op deze manier.
Nida bijvoorbeeld. Dat moet je echt niet willen.
De man liegt al 12 jaar naar het volk. Of was je dat nog niet opgevallen?
Hier MopperSmurf, met die instelling creëer je helemaal dit soort slappie zooi. Kabinet laten vallen lost niks op en is symbolisch wellicht, maar de volgende x letten ze misschien iets meer op.
@potigesmurf | 13-01-21 | 10:31 |
Een 'realist' die er prat op gaat géén visie te hebben. "Visie is als een olifant die je zicht hindert. Als je visie wil moet je maar naar een oogarts gaan." Dixit Rutte tijdens een interview. Verder heeft deze gladde aal in werkelijk n.i.e.t.s. zijn verantwoording genomen:
- Bonnetjes affaire.
- Toyota pickups naar jihadisten.
- De wanstaltige inmenging v/d politiek bij het Wilders proces.
- Het Inlegvelletje na het Oekraïne referendum.
- Het hoogst ondemocratische Cordon Sanitaire.
- De compleet kapot bezuinigde Zorg waar we nu de hele zure druiven van plukken.
- Het terug laten komen van jihadi's.
Et cetera, enzovoorts, ad infinitum.
Onzin, zonder kabinet was er veel beter beleid geweest. Of denk je werkelijk dat Hugo ons hier doorheen loodst? Hij stuurt ons gewoon op elke ijsberg in de ijszee af.
@Argos | 13-01-21 | 10:58: met kabinet ook.
Demissionair wil niet zeggen dat er niks gebeurt. Beleid gaat wel door. Echter daarna komen er nieuwe mensen op de posten. Dus wel degelijk goed om te laten vallen in dat opzicht.
Ondertussen prijst Jan Dijkgraaf Kaag het graf in.
Het is wat Renske (SP) zegt. Als dit soort zaken niet tot het aftreden van het kabinet leidt dan kun je je afvragen wat de rechtstaat nog waard is, en wat dan wel ernstig genoeg is om tot een val van het kabinet te komen.
Rutte is een lachend monster, een draak van een vent die er gaandeweg in geslaagd is om dit land te doen afdelen tot het niveau van een bananenrepubliek. Nimmer heb ik kabinetten zo zien functioneren, waarbij het ene schandaal het andere in successie opvolgt.
Rutte zaait een land in met zijn verderfelijke karakter, en oogst een land wat zijn voorbeeld door velen doet volgen.
Inderdaad, het volk is zo geschokt dat de vvd maar met 40 zetels gaat winnen, van deze ramp krijgt rutte de schuld.
@Broadsquire | 13-01-21 | 10:14 |
Er zijn kabinetten om heel wat minder gevallen in het verleden. Dat dit kabinet er na alle blunders en opgestoken dikke middelvingers richting de burger nog steeds zit is een schande van jewelste en geeft aan dat het fatsoen van weleer ver te zoeken is.
Aftreden klinkt stoer, maar heeft geen enkele zin, poppetjes worden toch weer herkozen.
De NL kiezer corrigeert de politiek niet, grootste probleem in NL m.i.
Vind ik jammer, maar het is de realiteit, een te groot deel van de kiezers is het met me oneens.
Inderdaad. Hele zaakje, met wat marginale wijzigingen, komt na maart gewoon weer terug. Misschien met iemand anders aan het stuur maar het maakt niet veel uit wie daar zit. We zitten namelijk goed vast in het deugmoddermoeras en zijn nog maar net begonnen.
Misschien omdat, in tegenstelling tot op deze site, "het volk" wel blij is dat we het in NL beter doen dan de rest van de wereld (als je naar de economie kijkt), dat we het qua covid ook niet slechter doen dan veel landen (zie officieële cijfers met besmettingen en doden) en iedereen er hier (op een handjevol gezinnen uit die toeslagenaffaire) hier warmpjes bijzit.
@Drek van Dilderen | 13-01-21 | 12:50: Mwoah, vergelijken doe je met vergelijkbare landen en dus niet met de rest van de wereld. Warmpjes bijzitten klopt wel, ik snap de redenatie, maar dat betekent volgens mij nog niet dat zaken niet anders of beter kunnen. Het is zo'n simplistische, ééndimensionale zienswijze.
Langzaam aan bladdert de teflonlaag af van onze ,, grote roerganger,, en wat er dan overblijft, blijkt een bang jongetje te zijn met een ouderwets brilletje wat steeds overeind kon blijven door leugens, macht, intimideren, bedreigen enz.
Is hij alleen schuldig, nee natuurlijk niet, medeschuldig zijn al die stroopslikkers om hem heen en vergeet vooral de media niet die hem adoreerden.
Hoezo hij staat op 30-40 zetels in de peilingen uw medelanders zijn dol op Marx Rutte. ♫ Tell me lies tell me sweet little lies...♪
Er zijn relatief gezien maar weinig mensen de dupe van dit fiasco. Dus wel of niet aftreden zal geen noemenswaardige invloed hebben op de tweede kamer verkiezingen. VVD blijft de grootste. Rutte blijft premier.
Wat het beste is voor een land is niet altijd het beste voor de mensen, en vice versa.
Nemen de rechters bij de raad van state ook ontslag of maak het voor rechters niet uit hoe ze hun werk uitvoeren?
In dit land zijn ambtenaartjes grotendeels immuun voor vervolging: nl.wikipedia.org/wiki/Pikmeerarresten...
Rechters zijn voor het leven benoemd, dus maakt niet uit als ze er een puinhoop van maken.
@likdoorn | 13-01-21 | 10:13: Het maakt wèl uit àls zij er een puinhoop van maken. Het maakt hén niet uit dàt ze er een puinhoop van maken.
Journalisten die zo nieuws brengen zijn de naam journalist niet waard. De kop van NRC was zelfs: "Kabinet nog niet afgetreden." Uiteraard later aangepast.
De NRC is hoe dan ook geen krant meer. Het is een verzameling meninkjes, ideologisch gekleurde achtergrondverhalen en idem lifestylegebabbel.
Hier moet ik het toch even opnemen voor de buitenlandredactie van NRC.
Nou maar hopen dat Kajsa de verkiezingen niet uitstelt, want Corona... Dan moeten ze nog langer voor de bühne spartelen over wel/niet aftreden...
Ze houden het nog even spannend met een cliffhanger hier en daar, de ingehuurde scriptschrijvers van Goede Tijden Slechte Tijden, moeten er wel uitgehaald worden.
Twee dagen voor de verkiezingen treden ze af, en stellen ze dat ze hun verantwoordelijkheid hebben genomen.
Vervolgens worden alle schuldige trekpopjes herkozen, en gaan ze vrolijk verder.
Juist, wat voorspelbaar, is het niet?
Inderdaad. Gemakkelijk voor Rutte, kan ie zijn spullen gewoon laten staan in de wachttoren.
Ik denk dat ze er in maart wel uit zijn.
Wat dat betreft heeft het AD wel een punt qua vertragingstactiek. Hoe lang houdt het kabinet de kamer en ons nu al aan het lijntje met hun "inhoudelijke reactie"?
@Muxje | 13-01-21 | 09:52: Het kabinet en de Tweede Kamer spelen onder één hoedje, niemand houd elkaar daar aan het lijntje mijn beste.
Hoeveel topics wil je hier aan besteden? Het komt altijd op hetzelfde neer. Ambtenaren zijn volksmenners. Je kunt ze wel ontslaan maar dan duiken ze ergens anders weer op in het publieke besteld waar ze nog meer zijn gaan verdienen en nog betere goudgerande secundaire voorwaarden hebben ontvangen. Ze wanen zich onaantastbaar en zijn dat ook, zolang wij dit in stand houden.
Klopt. Maar wat wil je eraan doen? Het capitool, euh, de 2de kamer bestormen? Dat lijkt me ook niet de bedoeling... Toch maar eens PVV, FVD, of een ander smaakje proberen in maart lijkt me de beste optie.
@HornoxNL | 13-01-21 | 09:48: Dat is altijd de beste optie natuurlijk. Bestormen is altijd de laatste optie. Maar we moeten ook niet bang worden niets meer te kunnen laten horen. Bestormen - hoe gek het ook klinkt - heeft altijd al een functie gehad en gebeurt niet voor niets. Het is een signaal vanuit de maatschappij dat het zo echt niet langer kan. De situatie met de VS is onvergelijkbaar met Nederland. Die polarisatie is daar echt gigantisch opgelopen,je met er wonen om te kunnen vergelijken. Tenminste dat zegt een oud studiegenoot van mij, die nu in de VS woont.
@Torwart | 13-01-21 | 09:52:
De iNsUrREctIoN is een farce en een wassen neus. Een cover up voor een groter fenomeen. Namelijk dat big tech en big corporate de populistische tak van de GOP in de kiem wil smoren. En tegelijkertijd enige concurrentie voor hun ingekochte macht vernietigen.
Tijd zal leren of het ze gaat lukken.
Kabinet nog niet afgetreden, maar wel bijna Bijna maar niet helemaal dus.
Sorry, dat is wat er dadelijk moeizaam uit de Haagse strotjes komt,
Maar aftreden, dát gaan ze niet doen, die blijven zitten waar ze zitten; op het Haagse pluche.
En anders duik je over een paar maanden weer ergens op als burgemeester van middelgrote stad. Dat regelen een paar oude politieke vrienden wel voor je.
Alleen PvdA gaat hierdoor stemmen verliezen. Stembusstrijd tussen CDA en VVD. Stem op de een, want anders de ander... Je kent het wel. En daarna fijn samen regeren.
Er gaat in Nederland helemaal NIETS substantieels veranderen, ongeacht welk kabinet aan de knoppen zit, zolang het ambtenaren tucht- en ontslagrecht niet op de schop gaat.
Toch heeft het wat, al dat machteloze gesputter op een grijze woensdagochtend over hullie in Den Haag.
Ik vermoed dat er nog een belangrijke handtekening ten faveure van EU bevoegdheden gezet moet worden . Iets dat demissionair niet kan ?
Dat is mogelijk. Bepaalde zaken worden controversieel verklaard.
We hebben al zoveel weggegeven als land ik kan me niet voorstellen dat er nog wat te halen valt voor de EUSSR. Behalve dan dat Rutte zegt Willy sturen we met pensioen en Mutti M. is onze nieuwe despoot.
@Graaf_van_Hogendorp | 13-01-21 | 09:46: Niet helemaal, het onderbrengen van de pensioenen buiten NL staat nog op het program. Wel, onder andere.
@ Koning BongoBongo en donkieshot: Een demissionair kabinet die zaken aanpakt en beslissingen neemt die eigenlijk controversieel verklaard zouden moeten zijn. Rutte met Rutte 3 is de eerste premier die deze stap zou nemen, al is het maar omdat hij dan de trendbreuk kan zetten.
@donkieshot | 13-01-21 | 09:50:
IORP II is toch al getekend?
Je hebt gelijk, en het wordt steeds gemakkelijker voor de Europese unie om geld te lenen uit die pot en dit weer weg te zetten naar de noodruftige landen.
Precies waar ik al bang voor was: enkele weken voor de verkiezingen principieel doen. Om na de verkiezingen gewoon verder gaan op de oude voet. Dan zijn ze in het parlement alles weer vergeten. En de ambtenaren die dit allemaal veroorzaakt hebben houden zich stil of worden stilletjes overgeplaatst. De betrokken ouders blijven zitten met de door de overheid veroorzaakte ellende. Beschamend gewoon. En overigens ben ik van mening dat Hugo de Jonge moet vertrekken wegens verregaande incompetentie.
Vlak voor de verkiezingen, medio februari, begin maart, je verantwoordelijkheid nemen. Vertrouwen terug krijgen en na maart weer verder regeren met een nieuw mandaat. Keurig.
Die verantwoordelijk nemen doen ze zo snel mogelijk. De kiezer zal dat belonen en in maart wordt Rutte weer de grootste.
Vertrouwen in wat ? Men heeft dit land tot op het bot uitgekleed .
@Koning BongoBongo | 13-01-21 | 09:32: De steun voor Rutte c.s. en zijn beleid is in 4 jaar niet zo hoog geweest als nu.
Don't shoot the messenger, ik heb het NL volk nog nooit kunnen begrijpen.
Inderdaad, een gratuite aftreding, even op de borst kloppen dat je je verantwoordelijkheid hebt genomen, en alle poppetjes kunnen na maart weer plaatsnemen op dezelfde positie. Behalve D66, die is dan ingeruild voor PvdA.
Hebben wij hier niet een soort ‘impeachment’, iets wat ervoor zorgt dat alle bewindslieden van dit faalkabinet nooit meer een publiek ambt mogen bekleden? Ik ben een beetje hardop aan het dromen!
Ik droom met je mee, als het mag.
Denk niet dat onze bestuurders wetten accorderen die tegen ze gebruikt kunnen worden.
Wanneer een ambtenaar strafrechtelijk is vervolgd voor een delict dat in relatie staat met zijn functie dan is dit een reden tot ontslag. Een voorbeeld is een douanier die drugstransporten doorlaat.
Tsja, het demissionair maken van dit kabinet is, net als bij Kok destijds, vooral symbolisch van aard. Zolang de écht verantwoordelijken voor de échec zich niet hoeven te verantwoorden voor de rechter, blijft alles symbolisch van aard. Er is maar één juiste plek waar de verantwoordelijken van dit drama horen te zitten en dat is achter tralies. Niets meer, niets minder. Maar goed, het OM heeft al aangegeven dat ze toch niet strafrechtelijk gaan vervolgen en dat is vast op instigatie van de Overheid geweest. De hele kliek, inclusief de top van het ambtenarenapparaat dient eens een keer goed doorgelicht te worden. Want als het deksel van die beerput afgaat, berg je dan maar...
Het is altijd symbolisch, in zekere zin is dat het doel.
Doodsbang voor nieuwe verkiezingen hebben ze bijna 4 jaar lang het kabinet niet durven laten vallen en elkaars streken maar gepikt.
En nu de tijd van dit cabinet bijna op is, en nieuwe verkiezingen bijna zijn aangebroken, vinden ze het ineens tijd om op hun strepen te gaan staan. Dan kunnen ze, als 'heldendaad', het kabinet laten vallen, en tegelijkertijd veinzen dat ze erg 'principieel' zijn als het gaat om hun verkiezingsprogramma.
Wat een opportunisten! Wat een huichelaars! Zijn ze echt zo dom dat ze denken dat kiezers dat niet door hebben?
Klopt. Veel stemgerechtigden zijn niet zo slim.
natuurlijk hebben de kiezers dat door. Maar dat gebeurt dus al 400 jaar en zal ook altijd zo blijven. Wat ik niet snap is dat Rutte eerst de beste premier ooit is, jarenlang, en dan opeens deugt er helemaal niets meer van. Die man doet zijn werk, leidt Nederland als een bedrijf (dat wilde indereen toch sinds de jaren 80?) . Waar gehakt wordt vallen spaanders, en met een andere bedrijfsleider ook.
Ja de kiezers zijn zo dom. Geloven alles wat op de Nationale Propaganda Omroep app staat. Zijn bovendien zeer ongeinteresseerd. Wat wel heel effectief is aan de huidige propaganda voering, is dat de MSM de meninkjes van hun beteren doorgeeft en daarbij dusdanig gaslight dat de consument denkt dat hij superieur en slim is als ie de meninkjes van zijn beteren deelt. En daardoor fel het meninkje gaat verdedigen tegen ketters, zonder zelf daarbij na te gaan denken.
Erg slim en geraffineerd.
@Mr_Pikibelly | 13-01-21 | 09:27: Die zie je dan terug bij partijen als de PVV en het FvD.
@Zonen-van-Kuifje | 13-01-21 | 09:50: Dat is een domme VVD opmerking waar ik graag om grinnik. Pappie zal blij zijn.
Tenzij dat betekent dat alle 'oorlogsmaatregelen' vervallen, is dit totaal niet relevant.
Die hele toeslagenaffaire is politiek niet relevant. Behalve de getroffen ouders is er helemaal niemand in dit land die zijn stem ook maar voor 1% laat bepalen door deze affaire.
Waarschijnlijk overwegen ze of het ze een strategisch voordeel geeft als ze aftreden, want anders zou dit totaal niet aan de orde zijn.
Ieder lid van het kabinet dat bij mij een aflaat komt kopen, die zet if af!
Aftreden en dan na de gewonnen verkiezingen weer verder. Prima scenario, alhoewel er weinig verandert. Slechts voor de bühne.
Ja klopt, dat is vaak zo wanneer kopstukken aftreden. Enige manier waarop er echt wat verandert, is als de verantwoordelijke ambtenaren aftreden en de bezem door het ambtelijke apparaat gaat.
Het is fijn dat jij zo gelukkig wordt van dit mechanisme, Kuifje. Velen ontlenen er stukken minder vreugde aan.
Het is altijd symbolisch en slechts voor de bûhne, dat betekend niet dat het minder terecht zou zijn.
Welk soort falen is genoeg voor jou? Hier zijn gezinnen uit elkaar gesleurd, kinderen uit huis geplaatst, personen failliet gegaan.
Maar goed, net doen alsof je neus bloed is een optie, voor sommige op de bûhne.
De schaamteloosheid van die lui vind ik nog het ergste.
Het is vooral beangstigend dat degenen die allerlei misstanden hebben laten voortduren zich proberen te presenteren als degenen die het moeten gaan oplossen; signalen van totaal incompetente dwazen.
Rutte heeft een dienstverband voor onbepaalde tijd. We kunnen hem eventueel tijdelijk vrijstellen van arbeid. Maar hij komt gewoon terug.
Jij snapt het.
@Zonen-van-Kuifje | 13-01-21 | 09:24: ja triest he, vele levens kapot gemaakt maar lachend weer terugkomen, sans scrupules.
Als het kabinet aftreedt, gaat heel Nederland dood aan corona. Dat is ongeveer de redenering van Rutte.
Het is nog veel erger. Water komt niet meer uit de kraan, vogels vallen dood uit de lucht, de WC trekt niet meer door.
Het is ook een beetje tegenstrijdig.. We hebben de grootste faalhaas die Covid moet managen maar je wilt doorgaan op dezelfde wijze.
Het sop is de kool niet waard.
Aftreden? Dit beste kabinet waarbij iedereen de vingers aflikt? Dit kabinet dat het woord onmiddellijk uitlegt als binnen drie jaar? Dit kabinet dat het OM en rechtspraak in de zak lijkt te hebben? Dit kabinet dat oppositie via de rechter probeert kalt te stellen? Dit kabinet dat in de Tweede Kamer de steun heeft van ruggengraatloze parlementariërs uit de eigen partijen. Geen wonder dat deze affaire zo lang kon dooretteren, geen wonder dat Rutte zichzelf niet aangesproken voelt. En met steun van Asscher die als oppositie boter op het hoofd heeft in deze affaire is het gemakkelijk schipperen. Het kabinet eruit, Asscher eruit.
Wilders erin? PVV/FvD erin?
Dat is wat je zou verwachten in een normaal functionerende rechtstaat met scheiding der machten.
Ze komen met een beetje pech in maart er weer in. Zinloos dus.
Ik zie het toch iets anders alle verantwoordelijke ministers en hoge ambtenaren er uit, anders wordt de cultuur nooit veranderd.
Ook moet naar de raad v state gekeken worden, het onafhankelijke is hier niet gegarandeerd.
De rechtelijke macht zou een berisping moeten hebben , minimaal.
Wat een land is dit en dan roepen angstig te zijn voor een volksopstand, om dat deze ten kosten zou gaan van onze democratie, nee van een in rot elkaar dekkend systeem daar knapt onze democratie van op.
Inderdaad, een minister is ook maar een passant op een ministerie. Die zie ik niet in 4 jaar (of minder) een cultuuromslag teweegbrengen binnen zo'n ministerie. Geef het ze te doen, je krijgt dan vanaf het eerste moment iedereen tegen je en dit zal je prestaties als minister ook niet ten goede komen. Eigenlijk is de dynamiek heel logisch, je hoeft alleen maar naar de belangen te kijken.
Consequentievrije Politiek.
Gevolg van dat de macht naar het buitenland is verschoven. 2e slaapkamer gaat letterlijk nog over hoe hoog de verkeersdrempels mogen zijn. Zeer vreemde mogendheden in Brussel, New York en Berlijn gaan over de knikkers.
Consequentievrije lmaarschappij.
Werkt ook lekker?
Bestaat dat uberhaupt wel?
@Graaf_van_Hogendorp | 13-01-21 | 09:22: Ja precies dat. Rutte, de wethouder van Juinen waarvan je dacht dat het een grap was...
Prima en terecht dat ze ophoepelen ,maar dan ook niet meer beschikbaar in de nieuwe regering...... want faalhazen.
Dat is aan ons op 17 maart.
Die duizend euro voor elke werkende Nederlander was de eerste worst die rutte het volk voorhield. Sindsdien laat elke vvd stemmer zichzelf nog steeds die worst voorhouden in de hoop dat Rutte zijn eerste belofte nog eens nakomt, terwijl de stemmer al voor tien worsten uitgeknepen is.
Het werd 1000 euro voor iedere werkende Italiaan.
@El Rico Grande | 13-01-21 | 09:19: Gelukkig zijn dat er relatief weinig, anders zou het helemaal onbetaalbaar zijn geweest.
Volgende worst: Lockdownvrij leven voor iedereen!!! (Wel effe tekenen bij het kruisje in Maart)
@C1O2 | 13-01-21 | 09:26: De beroepsbevolking van Italië is 22.92 miljoen. Waren we er maar met 22.92 miljard voor dat faalland. Nee, dat gaat daar een veelvoud voor kosten...
@El Rico Grande | 13-01-21 | 09:19: niet alleen de werkende.
Hopelijk gaat nu dat hele kinderopvangregeling flink op de schop want een systeem waarbij de vrouw voor een loon van 1100 euro loon gaat werken, daarom haar kinderen naar de opvang brengt en daarvoor 2000 euro per maand van de andere belastingbetalers krijgt als subsidie is bij voorbaat een verrot systeem.
En dan? De bijstand in? Allerlei extra toeslagen erbij. Linksom of rechtsom kost het de belastingbetaler toch wel geld. Daarnaast val je zowel in herhaling en is je redenering erg kort door de bocht...
Ik weet niet of de bedragen die u noemt kloppen maar het gaat natuurlijk om meer. Een belangrijk argument om kinderopvang op deze manier te organiseren is dat het een belangrijke bijdrage aan de arbeidsproductiviteit. Deze is in NL heel hoog i.v.m. concurrente landen. Dit zorgt er voor dat NL zich kan blijven handhaven. Voor de samenleving zijn de revenuen veel hoger dan de 1.100 euro die u noemt.
De vrouw MOEST voor 1100 eu per maand werken want participatiemaatschappij waarbij alle werk, werk is (ook al levert het nauwelijks meer op dan de bijstand)
@normanius | 13-01-21 | 09:42: Um, dat klopt geloof ik niet helemaal. Die 'participatiemaatschappij' geldt alleen voor mensen met een uitkering, en als mevrouw getrouwd geweest zou zijn, of samenwoonde, had ze sowiso geen uitkering ontvangen omdat de partner dan eerst maar in haar levensonderhoud moet voorzien.
Ten tweede gaat het bij dat 'participatiemaatschappij' circus niet zozeer om regulier betaald werk, maar meer om een soort verplichte klusjes (verplicht 'vrijwilligerswerk', ja) en bezigheden met behoud van uitkering, zonder dat daar enige beloning, laat staan een salaris tegenover staat. En uiteraard werd/wordt daar grof misbruik van gemaakt. Een salaris mag niet eens, want dan is er sprake van 'werkverdrininging'. Een bedrag van 1100 euro per maand is niet reeel. Ligt ruim onder het minimumloon.
Ik denk dat Rutte gaat wachten tot een of twee partijen zullen roepen: "wij zeggen het vertouwen op", zodat hij - net zoals bij de TA en alle andere ellende onder zijn leiding - kan zeggen dat hij er niet schuldig aan is en stem VVD en meer geld voor u en, en, en.
Op1 gekeken?
@O.H.Dennenboom | 13-01-21 | 09:26: Neen, ik kijk zulke programma's niet.
Aftreden hoeft niet maar het volk en de oppositie wil bloed zien, gooi Wiebes maar voor de trein, geen hond die die kwal zal missen en iedereen weer blij .
Voor de trein - goede woordkeuze. U kent de geschiedenis.
Ik zou beginnen met hem voor de bus te gooien. Figuurlijk gezien.
Zelfs opstappen duurt bij dit kabinet een eeuwigheid.... De tandjes...
Onze nationale voetbal legende Johan zou zeggen: "Maar dat is logisch."
Aftreden of niet het maakt niet uit. Dezelfde poppetjes zien we weer terug in een nieuw kabinet samen met eikeltje Klaver. Asscher gaat ook gewoon door om “iets voor de mensen te betekeen”.... het systeem is verrot, door en door. Daar is maar één alternatief voor : stemmen op PPV. Je hoeft het niet eens te zijn met zijn programma maar hij is als enige “tegenkracht” in staat de boel op te schonen.
Partij Piet Veerman?
En dan weer naar huis zeilen..
@_pacman_ | 13-01-21 | 09:04: BOSMA !
@Koning BongoBongo | 13-01-21 | 09:06: Bosma is ook mijn keuze. In elk geval geen stem op de gevestigde orde...
Ik weet het niet hoor. Een partij die een minister voor deislamisering voorstaat. Dat gaat me echt veel te ver. Ook als tegengeluid. Want je stemt op al die punten... En dat is niet mijn mening.
Met "de enige tegenkracht" ben ik het niet eens, bijvoorbeeld de FvD is/was/is ook een goede tegenkracht. Maar - PVV is absoluut meer stabiel en heeft de juiste politieke ervaring wat velen van die splinterpartijen niet hebben.
@BBRDWR | 13-01-21 | 09:11: Er komt toch altijd een coalitie en dan moet er onderhandeld worden.... exit minister voor deislamisering.....
Dion Graus als Minister van Sociale Zaken. Dan wordt er inderdaad flink geslagen.
@BBRDWR | 13-01-21 | 09:11: In artikel 6 en 7 van de grondwet wordt de vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting bepaald. Veel van de punten van de PVV zijn niet mogelijk. Hierdoor wordt de kiezer, bewust, een programma voorgehouden dat nooit gerealiseerd zullen worden. Nederland verlaat de EU niet, de gulden blijft geschiedenis en de vrijheid van godsdienst zal overeind blijven. Een stem op de PVV is een weggegooide stem: u kunt beter op de bank blijven zitten. Dan kunt u een koffie drinken.
@Red shirt | 13-01-21 | 09:45: Geen enkel verkiezingsprogramma wordt waargemaakt door geen enkele partij. Zeg dat er even bij voor de volledigheid.
De gulden hoeft niet terug. De EU valt nu al van ellende bijna uit elkaar. Een Griekenland was bijna verantwoordelijk voor het einde van dit politieke gedrocht en dit was in een relatief kleine economische oprisping. Verwacht niet dat er nog veel cohesie overblijft tussen landen als deze huidige crisis in alle hevigheid losbarst.
De kans is groter, helaas, dat dit Europa op economische gronden uit elkaar rolt dan door het foute politieke fundament wat het heeft.
Ik zie het liever niet gebeuren, maar het is wat het is. De geschiedenis is wat dat betreft redelijk duidelijk.
“Ruifeters”, “steuntrekkers”.....
Ook hier worden slachtoffers dus gewoon in de bek gespuugd. Niet alleen in onze maatschappij zoals bij slachtoffers van misdrijven, neeeee, ook hier bij slachtoffers van de overheid.
Alhoewel ik vermoed dat de meesten die zo reageren te dom zijn om te zien dat hier in dit land zo’n hoge belastingdruk is, en zo’n wanstaltig en onlogisch, niet functionerend systeem, dat hele groepen die toeslagen nodig hebben. En daar ook recht op hebben.
En dan laten we die regering gewoon zitten.
Want “symboolpolitiek “, “slecht in deze crisis”etc.
Vooral geen verantwoording nemen.
Een kabinet wat liegt, bedriegt, informatie achterhoudt. Ofwel zo ruim twintigduizend gezinnen in het ongeluk stort.
Wat ons democratisch systeem bewust saboteert. Wat onbekwaam is om deugdelijk te functioneren.
Neeeeee, laat maar zitten.
Ter verantwoording roepen is zo twintigste eeuw. Dat moeten we niet willen. Verkloot de boel maar en ga ongehinderd verder, werkt verder ook prima in deze maatschappij.
Al die mensen die hier lopen te zeiken dat ze niet moeten aftreden. Wat voor bananenrepubliek ben je dan?
Als je hier niet voor je spullen pakt, wanneer dan wel??
Nederland is de lijfeigene van de EU.... volgelingen van het Vierte Reich ...... meer niet.
@HornoxNL | 13-01-21 | 09:05: nou idd, onzin om te zeggen dat het geen nut heeft omdat we in een crisis zitten. Vertrouwen ze ineens wel tijdens een crisis? Ik niet namelijk.
Wat hebben we eraan dat het kabinet valt? De verkiezingen gaan er ook niet eerder om plaatsvinden.
Wat hebben we eraan dat bewindvoerders die zo met burgers zijn omgegaan, daar zonder consequenties mee wegkomen?
@Bataafje | 13-01-21 | 09:04:
Precies en dan vervolgens zich weer aanmelden voor een minister of staatssecretaris. Gewoon oprotten en geen politieke functie meer kunnen beoefenen en ze aanklagen voor ambtsmisbruik.
Principiele kwestie.
Wat hebben we er aan dat een crimineel veroordeeld wordt? De misdaad is toch al gepleegd.
Waarom wordt een kind gecorrigeerd? Het pesten is toch al gebeurd.
Waarom krijg ik een boete bij 136 km. ? Ik kan nu toch niet zachter gaan rijden.
Waarom moet die hond een muilkorf? Die bijtwonden zitten er nu toch.
Enz.
Enz.
Dus...... er hoeft eigenlijk nooit iets te gebeuren bij falen van Nederlandse regeringen..... wanneer dan ook want er komt toch niets nieuws voor terug. Zoiets?
En - ook al is het klein - de regering neemt dan geen beleidsbeslissingen meer.
Trutte wordt toch gewoon weer MP. Mensen blijven blind op de VVD stemmen.
Werkbaar en realistisch alternatief? Zeg het maar.
@guile | 13-01-21 | 09:00: liever helemaal geen regering dan dit.
@guile | 13-01-21 | 09:00: Dus we kiezen VVD uit pure armoede? Stem dan maar gewoon niet...
Zet GS op tv in plaats van het NOS journaal en Rutte zien we nooit meer terug.
@PorFavor | 13-01-21 | 09:22: BOSMA !!!!!!
@PorFavor | 13-01-21 | 09:22: Sophie Hermans
@PorFavor | 13-01-21 | 09:22: Dat doet hij niet.
Vreselijke affaire, maar ik zit niet te wachten op een vleugellam demissionair kabinet zo midden in de coronacrisis. Daarnaast, wat heeft het voor zin? Al dit bewindslui worden binnen enkele maanden ergens burgemeester of voorzitter van een grote landelijke maatschappelijke (belangen)organisatie. Beter is het om een aantal mede-schuldige topambtenaren op het ministerie en/of belastingdienst juridisch te vervolgen. Want aftreden van bewindslieden en/of hele kabinetten is voor de bühne. Niemand die daar daadwerkelijk onder lijdt, niemand die op langere termijn daar negatieve gevolgen van ondervindt. Het is het in de making nemen van de bevolking.
Exact!
Precies. Plus dat ze gewoon -mits op de goede manier aangepakt door andere partijen- tijdens de verkiezingscampagne zich niet kunnen verschuilen achter onzin. Dat 'verantwoordelijkheid nemen' is er alleen op papier. Handtekeningetje. 3 maanden later weer terug. Sorry, da's niet genoeg.
Hear, hear.
@DrumPiet | 13-01-21 | 08:57: Ik weet dat er bij de belastingdienst ambtenaren zijn (geweest) die willens en wetens de wet hebben overtreden. Die kun en moet je juridisch vervolgen. Maar had Van Huffelen al geen aangifte gedaan tegen een paar van die lui? Staat mij iets van bij namelijk.
Een aantal bewindspersonen moet hiervan hebben geweten. Het zou (denk ik) goed zijn als het Kabinet erkent dat dit zo'n ernstige zaak is, zo fout, dat het gevolgen moet hebben. Dat kan in woord (blablabla) of in daad (aftreden). Beide opties veranderen inderdaad niets aan de zaak.
@Bigi Bana Boy | 13-01-21 | 09:01:
Ja, in mei al. Wegens knevelarij en discriminatie.
@DrumPiet | 13-01-21 | 09:05: Ik vraag mij wel af in hoeverre ambtenaren in functie juridisch individueel aan te pakken zijn.
@Herfsttijloos | 13-01-21 | 09:04: alleen is die daad een lege huls. Dat is zoiets als op je sterfbed een moord toegeven. Een daad zou zijn als Rutte zich terugtrekt uit de politiek vanwege deze uitkomsten. Een daad zou zijn als Wiebes en Ascher hetzelfde doen. Dat zijn daden. Of, maar daar is het nu rijkelijk laat voor, serieus met hervormingen in de belastingdienst bezig en dit soort zooi eruit gooien. Een andere daad kan zijn de 'Rutte-doctrine' controleerbaar maken op een of andere slimme manier. Het idee van die doctrine is namelijk prima, maar het heeft smerige, scherpe kantjes.
Oh, en ik zou graag zien dat we niet iedereen 30K gaan geven, maar alleen gedupeerden. Fraudeurs niet. Dit is mijn geld, ik doe elk jaar braaf mijn huiswerk en vul braaf mijn dingetjes in en ik krijg ook geen geld, zelfs geen 1000 euro. Tussen die ouders zitten echte fraudeurs. Die mogen geen 30K krijgen.
@BBRDWR | 13-01-21 | 09:09:
Is helaas geen instantie (behalve 2e kamer) die het kabinet terecht kan wijzen. De rot zit hoog, de rot zit diep. Tot aan RvS toe.
Een demissionair kabinet is niet vleugellam. Een aantal kerntaken mogen er niet worden uitgevoerd zoals tekenen bij het kruisje voor nog meer overdracht van bijvoorbeeld onzinnige geldsteun aan europa. Spoedeisende besluiten mogen worden genomen, controveriele besluiten daarintegen niet.
@Bigi Bana Boy | 13-01-21 | 09:08:
Dat wordt lastig aangezien denk ik.
Dit niet vleugellamme kabinet heeft inderdaad adequaat gereageerd op deze corona-crisis. En Rutte zie ik nog wel baas worden van een motorbende. Dat wel.
Dat zou werkelijk het allerdomste zijn wat ze kunnen doen.
juist nu heeft het land en de economie stabiliteit en dossierkennis nodig. Toegegeven, er gaat genoeg fout, maar als er allemaal weer nieuwe plasjes over lopende zaken en situaties moeten worden gedaan is dat funest.
Ik begrijp de geilheid voor een kabinetsval dan ook geenszins.
Het systeem heeft gefaald. Het systeem betreurt dit ten zeerste.
Dossierkennis? Dit kabinet? Lijdt u aan cognitieve dissonantie?
Het land kan prima zonder zonder. Kijk maar naar de zuiderburen.
www.trouw.nl/verdieping/hoe-het-kan-d...
Als ze dossierkennis hadden, wisten ze er dus zeker weten wat van dit schandaal. Is dat wat u zegt?
@WalterSobchack | 13-01-21 | 08:57: Is de paus katholiek?
@Deflatiemonster | 13-01-21 | 08:58: Ja. ging echt supergoed daar in het land met 6 regeringen. misschien moeten we dat doen?
@Deflatiemonster | 13-01-21 | 08:59:
Wellicht kan een cursus begrijpend lezen iets voor u betekenen?
Je zegt het zelf: stabiliteit en dossierkennis. En laten dat nou net 2 kwaliteiten zijn die bij Rutte en zijn bende volledig ontbreken. Of bedoel je misschien ‘dossiers zoekmaken’?
Een demissionair kabinet handelt lopende zaken af, kan alleen geen politieke beslissingen nemen. Dus wat is het punt? Ze zitten er sowieso nog wel een half jaar, ongeacht in welke vorm.
Ben het volstrekt met je eens, maar dat zal je niet verbazen. Ik wil er aan toevoegen dat het grote publiek niet altijd beseft welke werkelijke macht de topambtenaren op de ministeries en/of de belastingdienst hebben. Je kunt je afvragen of daar niet de daadwerkelijke macht zit ipv bij een staatssecretaris of minister.
Laten we dan ook maar nooit meer verkiezingen houden. Wat een onzinnig argument.
Dat is de reden waarom het kabinet het parlement dient te informeren, zodat zij over de zelfde informatie/ dossierkennis kunnen beschikken als de regering. Dus niet die zwartgelakte inlegvelletjes waar Rutte patent op heeft. Opbokken met dat zootje charlatans.
Ach ja, je moet de boosmensjes soms ook een beetje tevreden houden.
Forget it. Aftreden van Rutte is net zo onwaarschijnlijk als een impeachment van Trump.
Hebben we trouwens in NL wel een impeachment procedure om de premier af te zetten?
Of de koning, for that matter?
Twaaamp
Kap eens met die zieke obsessie
Ja. De meerderheid van de Tweede Kamer met een motie van wantrouwen en afkeuring van het parlement.
Met een motie van wantrouwen die door een meerderheid van de Tweede Kamer wordt aangenomen.
@VoltaireJohn | 13-01-21 | 09:01: thanks
Uit het AD-artikel: "Wie durft ruim zestig dagen voor de verkiezingen middenin een pandemie de stekker uit een kabinet te trekken waarvan de corona-aanpak op waardering kan rekenen?"
Hele simpele vraag: Wie behalve de bekende VVD-trollen waardeert de aanpak van de coronacrisis?
Driekwart van de bevolking. De GS-frustratiebubble is geen juiste afspiegeling van de samenleving.
Precies met de hopelijk aanstaande val van het kabinet bij deze ook een daadkrachtige stand in om de puinhopen van het duo Peppie en Kokkie op te ruimen en een duidelijk corona-beleid te hanteren. Zeker geen openen van scholen met de onbekende Britse variant van Covid.
@DrumPiet | 13-01-21 | 08:57: Oh echt? Iedereen die ik spreek, van links tot rechts, vindt dat "ze maar wat doen".
@knutsel_ | 13-01-21 | 09:00: Andere bubbel. Ik hoor om me heen iedereen waardering uitspreken voor wat ze doen. Je moet er toch maar staan. En geheel ongelijk hebben ze niet. Je kunt het niet vaak goed doen. Gisteren vond ik voor de verandering een sterke persco. Je ziet ze worstelen met dat wat ze al aan zien komen, maar waar het volk nog niet mee bezig is of klaar voor is: de Britse variant. Ze sorteren al voor op een diepe crisis. Wat ik je brom. Maart en April worden een hel in de ziekenhuizen. Verkiezingen komen er niet voor mei, juni. Tenzij we nu plotseling heel veel vaccins krijgen en als de sodemieter de ouderen en kwetsbaren ECHT kunnen beschermen. Maar ja, vaccins, boehoe. Ik heb respect voor wat ze doen, ze doen ook heel veel fout en soms 'doen ze maar wat'. En de critici hebben niet zo heel veel dan terugkomen op allerlei uitspraken in het verleden en dingen als 'perspectief'. Zeg het eens, critici: welk perspectief hadden we in december en waar staan we nu? Welk perspectief hadden we in juni en waar staan we nu? Wie zag die tweede golf aankomen en heeft er naar gehandeld? De ellende met preventieve maatregelen is altijd dat preventie iets voorkomt en je dus nooit zal weten of het er ook echt was gekomen en of het niet voor niks was.
@BBRDWR | 13-01-21 | 09:05: Niet mee eens. Je moet gewoon je prioriteiten op orde hebben. Preventief betekent in dit geval dat men lessen had moeten trekken uit de vorige pandemie. Bijvoorbeeld door voldoende beschermingsmiddelen zelf te kunnen produceren of genoeg IC-capaciteit te hebben, of anders gelijk genoeg vaccins in te kopen.
@knutsel_ | 13-01-21 | 09:18: Beschermingsmiddelen is OK. IC capaciteit kun je niet toveren, door gebrek aan personeel. Het is roepen voor de buhne. Luister naar Gommers en andere experts. Bedden zijn het issue niet, handen zijn het issue. Mensen vallen uit door ziekte o quarantaine. We kunnen naar 1600 bedden, nog steeds. Maar je moet ook de mensen hebben.
Dat Rutte cs zal aftreden, heel graag, maar nog liever dat Rutte ook nooit meer terug komt!!
Dan moet je op 17 maart niet op de VVD stemmen.
Ik zie graag een impeachment op Rutte.
Stel het kabinet treedt zelf af (wat tot nu toe alleen een krantenverzinsel is).
Dat zou dan toch ook geen enkele betekenis hebben, aangezien Rutte gewoon voorman van de VVD zou blijven en normaal gesproken weer premier wordt.
Terwijl hij zowel qua aanwezigheidsduur als hoogst verantwoordelijke zo'n beetje de enige van de opstappers zou zijn met echt feitelijke schuld.
(dit is geen anti-Rutte rant, het is een anti-symbolisch verantwoordelijkheid nemen door opstappen, maar niet eens echt opstappen rant)
Willens en wetens families de vernieling in helpen ? De gevangenis is !
U woont in een kromstaat.
@BrutusBosch | 13-01-21 | 08:58: een bananenmonarchie
Als de Azijnbode iets niet uitsluit dan is dat iets wat de Azijnbode graag ziet gebeuren, en niet iets wat het kabinet overweegt.
Als de partijkrant van de PvdA kan de Azijnbode beter aan Lodewijk Asscher vrager wanneer hij aftreedt.
Als hij nog een keer premier wordt misschien kunnen ze hem dan wat kledinggeld geven.
Wat die man doet met zijjn geld? Een vrouwmens heeft ie niet, dus de Ruttiaanse bankrekening moet goed gespekt zijn.
Sluit rutte op.
Lijkt wel de Trump van Nederland ondertussen.
Wat een prut artikel weer. Moest lachen, dat wel.
Ontslag en na de volgende verkiezing weer aan de slag ????
Glas plas en blijvend zoals het was/is.
Zucht, in het land der blinden is 1 oog koning.
Sterker nog grote kans dat het huidige kabinet qua partijsamenstelling aanblijft lol. Ontslag is een wassen neus.
Blijvend is niet goed, "en alles blijft zoals het was". Eenoog en niet 1 oog. Lijkt hetzelfde maar is niet zo.
Wel proberen je best te doen hoor.
Je gaat me toch niet vertellen dat n.a.v. het debacle en komend ontslag de mensen in Maart gewoon weer op dezelfde partijen gaan stemmen. Niemand kan toch zo dom zijn.
@jansma28542681 | 13-01-21 | 09:02: ben bang van wel.
@jansma28542681 | 13-01-21 | 09:02:
Uw medelanders hebben dikke schijt en veelal geen weet van wat er allemaal afspeelt in de polletiek. Kijken 2 weken voor de verkiezingen wat aandachtiger naar het journaal en vullen een dag van tevoren de kieswijzer in. Rutte krijgt met speels gemak four more years, wen er maar aan.
Wat maakt het uit? In maart kiezen we toch weer dezelfde slappe hap.
Stemmen alleen mogelijk tussen 20;00 en 08:00...
Er zijn tientallen politici weggegaan voor minder.
Van mij hoeven ze niet. Lost niks op en de slagkracht van de regering wordt erdoor verkleind.
Maar de mensen willen natuurlijk sensatie en nieuwsberichten om ophef over te heffen.
Dit zeg ik als iemand vanuit de meute
Maar die aangifte tegen de bewindspersonen mag wel doorgaan vind ik. Dat mag idd een rechter iets over zeggen en hopelijk bestraffen. Of dat uiteindelijk nou Wiebes is of Rutte of beiden, prima.
In de tussentijd door regeren.
Eens. Brengt niks 2 maanden voor de verkiezingen en de lui gaan er toch weer gewoon opstemmen. De proteststemmen gaan naar de PVV. Dus er verandert niks.
Wat is er nog wel genoeg reden om een kabinet naar huis te sturen als dit het niet is?
@donkieshot | 13-01-21 | 08:59: niets, pleur die hele democratie maar in de prullenbak. Stelt niets meer voor als de burger het belang hier niet meer van inziet. Maar nooit meer zeiken over beleid of zo hè.
@J-van-de-Bontekoe | 13-01-21 | 09:12: Als gezapige schaapjes toekijken waar onze volksvertegenwoordigers het laten afweten, ik blijf het onnozel vinden.. Rechtsstatelijk en moreel falen van de schouders afvegen alsof het een natte scheet was.
Het rechtsstatelijk besef heeft een impuls nodig, juist in een crisis. Het vertrouwen in politici is op een historisch dieptepunt.
Laten we dan ook maar niet meer doen alsof we in een rechtsstaat leven. Fijn stoppen met belastingbetalen, een dikke middelvinger uitsteken naar de overheid zoals deze die vinger uitsteekt naar u.
Het volk vertegenwoordigen is een erebaan. Het dient het vertrouwen dat een politicus geniet van de kiezer te respecteren.
Faal je overduidelijk dan ben je af.
@donkieshot | 13-01-21 | 09:32: dank u, helemaal eens.
en dan als het kabinet valt.... wat dan ?
(even los van of het terecht is of niet ....)
zijn dan alle problemen rondom toeslagaffaire opgelost ?
als een demissionair kabinet de problemen dan ineens gaat oplossen....
Denk dat het dan allemaal nog wat langer duurt..
Als ik dronken achter het stuur jou aanrijd. Je komt in het ziekenhuis, meerdere operaties voor de boeg. Het ziet ernaar uit dat je langer dan een jaar moet revalideren, als het al goedkomt.
Mij veroordelen lost niets op en bespoedigt je herstel ook al niet. Ik beloof wel beterschap. Daarnaast kan ik zonder gevangenisstraf blijven werken en dus meer schadevergoeding betalen. Nou zeg het maar. Wel of niet veroordelen?
"zijn dan alle problemen rondom toeslagaffaire opgelost ?"
Nee, maar dan kan er gewerkt worden aan oplossingen. Als het huidige kabinet herkozen wordt, dan komen er geen oplossingen en wordt dit probleem, zoals een ander reaguurder al zei, op de achtergrond gezet. Doordat er druk is van de oppositiepartijen en de media, komt dit probleem naar voren als een focuspunt. Dit is geen klein iets, maar een groot iets dat jaren en jaren aan de gang was. Tot op heden zijn de gedupeerden nog niet volledig vergoedt van de schade die ze geleden hebben. Wat een schande.
@Herfsttijloos | 13-01-21 | 08:49: en zonder veroordeling een schadevergoeding betalen?Gie gleuft da.....
@Julianalaan | 13-01-21 | 08:54: Ik ga me keihard inzetten! Mij naar de gevangenis sturen lost niets op (iswelzo).
@Herfsttijloos | 13-01-21 | 08:49: In ons geval gaat dit op: de wet toepassen en straffen. Maar bij politici ligt dat anders. Die kunnen gewoon ongestraft weer verder gaan zonder daadwerkelijk te boeten voor hun fouten.
@loser | 13-01-21 | 08:58:
Het gaat me om de keuze. Nee aftreden lost niets op. Maar het zou wel een gebaar zijn.
@Herfsttijloos | 13-01-21 | 09:01: niet alleen een gebaar, maar zoals het hoort te zijn. Ik kan je verzekeren, in andere landen treden mensen af voor minder. Het kan niet zo zijn dat het kabinet niet gaat aftreden, want daarmee geven ze het signaal van: wij komen er toch mee weg.
@Herfsttijloos | 13-01-21 | 09:01: een moordenaar straffen brengt het lijk niet tot leven.
Gek genoeg doen we dat wel.
Dan krijg je een ander kabinet en laat je zien dat je excessief falen serieus neemt.
Meer is het niet.
Gaat niet gebeuren. De ruggegraatloze vind het veels te lekker op het pluche.
Hij wordt toch opnieuw gekozen dus het zal hem worst wezen. Het gaat erom dat de regering slagkracht verliest als ze aftreden en demissionair zijn.
We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet he-le-maal. De jeugd van vroeger met z'n lied wanneer ze bijna hun bestemming bereikten. Het beste zou zijn als Rutte af ging treden en iemand anders dan kabinetspartijen het roer nam.
Al echt goede ideeen? Kaag? Klaver? Of nog beter: Van der Staaij????
Dat rapport was ook vernietigend. Onbegrijpelijk dat ze er allemaal nog zitten en hun toekomst in de politiek in geen enkel opzicht aangetast is.
En dan durven wijzen naar andere landen.
Wat een giller.
Rutte kondigde het gisteren zelf al aan in de persco: een demissionair kabinet, dat missionair is m.b.t. corona. Ik zet er een chocoladereep op in.
Iemand zonder rijbewijs die alleen nog naar de mcDrive rijdt, zoiets dus.
Binnenbaan weet en kan alles beter, qua betweter?
@Pieterman | 13-01-21 | 09:27: Binnenbaan kan wel een fatsoenlijke zin in elkaar zetten.
Nou Mark, tot de verkiezingen van Rutte 4 dan maar weer. Alsof in dit geatomiseerde politieke landschap uberhaupt een combi denkbaar of mogelijk is zonder de VVD. Elke coalitie die geen CDA of VVD aan boord heeft zal per definitie extreem links zijn met de huidige woke cultuur.
Oppakken, berechten en vastzetten. Wat een vreselijk tuig is dit kabinet met zijn handlangers. Bah! Spuugzat van die gasten!
Goed zo, wat een eerbiedwaardige wijsheid zeg.
En dan. Dan blijven ze demissionair aan tot de verkiezingen en verandert er dus helemaal niets. Het is allemaal vals sentiment. Dat gezegd hebbende zijn het natuurlijk wel de grootste verzameling prutsers sinds mensenheugenis bij elkaar maar deze futiliteit laten leiden tot een een kabinetsbreuk...
Misschien blijft Asscher in zijn ijdelheid zitten en kunnen we in ieder geval nog genieten van de zelfcancelling van de PvdA.
@Binnenbaan | 13-01-21 | 08:42: Asscher zit niet in het Kabinet. Asscher is een van de aasgieren die denkt electoraal baat te gaan hebben bij het dreinen om een voortijdig einde van Rutte III.
Zeker, geen verantwoording nemen, geen consequenties voor liegen, bedrog, saboteren van ons democratisch systeem.
Geen enkel probleem.
Doorgaan!
@J-van-de-Bontekoe | 13-01-21 | 09:06: Zoekt u eens de definitie van een pyrrusoverwinning op.
Pac-Man, de aasgier is randgroep je GL
Glas, plas, was.
WD40, teflon en een paling in een emmer snot. Rutte is onschendbaar en zal NOOIT aftreden.
Zoveel slechte beslissingen van dit kabinet - en dan moet het vallen door de klaagzang van een aantal ruifeters die voor zorg van hun eigen kroost afhankelijk zijn van 'de staat'. Dubbel triest.
"Door de klaagzang van een aantal ruifeters, die voor de zorg van hun eigen kroost afhankelijk zijn van de staat? " - nou, nou, nou zo kan hij wel weer. Als je als ouders gaat werken in NL heb je onafhankelijk van welk inkomen dan ook, recht op een teruggaaf van de kosten die je maakt voor de kinderopvang. Bij een lager inkomen is dat bedrag wat hoger. Dat is een fors bedrag, want de kosten voor kinderopvang zijn fors. Deze mensen moesten dat bedrag onterecht terugbetalen met alle gevolgen van dien. Dus dit zijn hardwerkende ouders die gebruik maken van de (fiscale) regelingen. Net als jij misschien doet met de hypotheekrente-aftrek.
Dit zijn hoofdzakelijk werkende mensen uit lagere inkomensgroepen die opgevreten zijn door een fiscaal systeem wat beloofde een deel terug te geven van wat het steelt van zijn inwoners. Een systeem wat zijn belofte brak, zijn cliënten (jazeker, staat hoort er nog steeds voor de burgers te zijn en niet andersom) er over voorloog, ze actief vervolgden en het faillissement injoeg. Die ambtenaren hadden er tot de dag van vandaag zwartlakkerig over gedaan als die steen niet was opgetild.
Dit systeem is stuk, het sociaal contract is onderhand een dode letter geworden.
Als je wil dat wetten worden veranderd moet je iets anders stemmen. Als een bestaande wet niet naar behoren wordt uitgevoerd is daar iemand verantwoordelijk voor. Zo simpel is het.
@bakermat | 13-01-21 | 08:46:
Een systeem waarbij de vrouw voor een loon van 1100 euro loon gaat werken, daarom haar kinderen naar de opvang brengt en daarvoor 2000 euro per maand van de andere belastingbetalers krijgt als subsidie is bij voorbaat een verrot systeem.
Wegsturen is ongewenst. Net niet helemaal totaal onzinnig. Kostbare putser Asscher definitief van t pluche jagen is nl het enig positieve.
Wat na wegsturen blijft is de ambtelijke strontlaag die effectief aansturen onmogelijk maakt. Degelijk verankerde en dus verkankerd door vooral links georiënteerde pennenlikkers. Effe meenemen dit, in je fanatisme om goed werkend Rutte bestuur voor de show de laan uit te sturen.
REAGEER OOK