Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kabinet voorlopig nog niet afgetreden

Rutte rot op

Het is toch van een Ongekende Onbeschaamdheid. Eerst duizenden ouders kapotmaken. En niet aftreden. Dan actief dwarsliggen bij het oplossen van de problemen. En niet aftreden. Daarna een rapport in ontvangst nemen waarin letterlijk staat dat de grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden. En niet aftreden. Een keertje vergaderen over dat rapport. En niet aftreden. Nog een keertje vergaderen over dat rapport. En niet aftreden. En dan nog een keertje vergaderen over dat rapport. En niet aftreden. En dan aan de vooravond van de volgende vergadering over het rapport (vanavond, na de persconferentie over het falende coronabeleid, godbetert) spinnen dat aftreden 'geen logische optie' is omdat het kabinet dat 'eerder had moeten doen'. Ja hallo. Jullie zijn ZELF het kabinet. Jullie hadden ZELF eerder je conclusie moeten trekken. Ga gewoon weg. En neem je rotzooi mee. 

Antwoord: JA

Social

Reaguursels

Inloggen

Wiebes , als eerste dumpen gluiperighijd druipt van zijn muil

antie graai | 12-01-21 | 22:57

Als kabinet aftreedt wat dan? Paar weken demissionair tot de verkiezingen. Daarna demissionair tot er nieuwe regering is die bestaat uit zelfde partijen misschien pvda erbij met Rutte als premier. En als regering tot ontslag neemt wat gaat Asscher dan doen? Kan hij moeilijk lijsttrekker blijven.

Kattie | 12-01-21 | 22:16

Wij treden niet af.

- Waarom niet?

- Daarom niet.

Sans Comique | 12-01-21 | 18:02

Iedereen focust op het kabinet maar deze zaak ligt toch niet zo eenvoudig als je bedenkt dat de Belastingdienst jarenlang gedekt werd door de (Bestuurs)rechtspraak die dan weer rechtsprak op basis van wetten die door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd. Een Tweede Kamer die strenge wetten maakte om fraude a la de Bulgarenfraude te voorkomen.
Wat had het kabinet nou kunnen doen voor een ouder die door de rechter veroordeeld was? De uitspraak van de rechter aanvechten? De boete kwijtschelden? Natuurlijk niet. De scheiding der machten is immers - gelukkig - heilig in ons land.
We willen toch niet leven in een land waarin een minister intervenieert in zaken die onder de rechter zijn?
Het is dus heel goed begrijpelijk dat bewindspersonen niet ingrepen vanuit de gedachte dat indien de Belastingdienst fout zat, dit wel zou blijken bij de rechter.
Treft de rechter dan blaam? Neen, want die zegt recht te spreken obv wetten die door de TK zijn aangenomen en zo wijst iedereen naar iedereen in dit dossier. Feit is dat niet alleen het kabinet blaam treft.

Amsterdamsko | 12-01-21 | 14:21 | 6

@donkieshot | 12-01-21 | 16:47:
Allemaal doodzondes die aftreden rechtvaardigen maar dat is iets anders dan een inhoudelijk oordeel over de toeslagenfraude.

Amsterdamsko | 12-01-21 | 18:09

@Sans Comique | 12-01-21 | 18:08:
Hear hear...

Amsterdamsko | 12-01-21 | 18:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Rutte; in het bedrijfsleven was hij niet verder gekomen dan de postkamer.

Bataaf | 12-01-21 | 13:08

Rutte wil alleen aftreden als vooraf al blijkt dat hij geen meerderheid heeft, dus eigenlijk wil hij dan geen debat. Als hij vooraf weet dat hij een meerderheid heeft, benieuwd wat Asscher en Omzigt gaan doen, komt er een debat zonder dat er iets gaat veranderen. Dus stel, het kabinet treedt af, dan kunnen ze tijdens de campagne volhouden dat ze verantwoordelijkheid hebben genomen en lekker doorgaan. Dan mogen dus de verantwoordelijken het zelf oplossen in de komende termijn na 17 maart, met de daarbij behorende cover-up van alle fouten die zelf maakten.
Er is gewoon maar 1 oplossing: Hoekstra, Asscher, Wiebes en Rutte moeten de politiek uit en wel per direct. Én strafrechtelijk worden vervolgd...

Jarretank | 12-01-21 | 12:29 | 3

Vol de gebroeders de Witt methode.

Snertjong | 12-01-21 | 13:24

Asscher weer wil regeren, zoat hij de rotzooi die hij veroorzaakte op kan ruimen (erger maken). En Omtzigt... das een lastige hoor, sinds ze Hugo hebben gedumpt gaat t wel beter met t CDA maar of ze de gok willen wagen?

klaas24 | 12-01-21 | 13:35

En al het gajes dat zich onder hun vleugels een positie heeft weten te verwerven in ruil voor andere kant op kijken. Het Kartel dus. Daar zit niemand vanwege zijn of haar competenties als bestuurder of leider.

Sans Comique | 12-01-21 | 18:17

Rutte, samen met Wiebes, Hoekstra en Asscher hebben mensen doodleuk kapot gemaakt. Hebben Snel een rammelende aangifte laten doen waardoor ze hopen buiten schot te blijven. Ik mag hopen dat de 'toeslagouders' middels een artikel 12 procedure vervolging van de top van de belastingdienst, uitvoerende ambtenaren van de belastingdienst maar ook de indertijd verantwoordelijke bewindslieden kunnen laten vervolgen en dat het OM een keer niet luistert naar de baas.
Dat Rutte het vervolgens normaal lijkt te vinden om uitbetaling van belastinggeld (opgehoest door anderen) tegen de verkiezingen te laten uitkeren om maar mooi weer te kunnen spelen en zijn verantwoordelijkheid niet te nemen is schandelijk. Behalve schandelijk is het schadelijk.
Net zo dat het schandelijk en schadelijk is dat jaarlijks 200.000 mensen Nederland binnenkomen en de dat daardoor de hele woningmarkt vastgelopen is. Mensen die een woning zoeken vanwege een scheiding komen in de daklozenopvang. Mensen die Nederland binnenkomen krijgen een ingerichte woning.

Dit alles gesteund door VVD, CDA, D66, CU en PvdA.

El Rico Grande | 12-01-21 | 12:24 | 1

Voor de goede orde, het CDA, D66 en CU maken zich aan dezelfde praktijken schuldig.
Zij zijn immers de coalitie partners van de Neo-Liberale Taliban.

Lenco | 12-01-21 | 12:12

Wat heeft het eigenlijk voor nut om nu nog te willen dat de regering opstapt? De schade is er, die wordt niet ineens ongedaan gemaakt.

Bovendien kan je wachten tot je een ons weegt totdat Rutte de pijp aan maarten geeft met zijn Rutte3, en wacht je maar voor zo meteen Rutte4.

De horror, DE HORROR, zeg ik u!

BadPatNL | 12-01-21 | 12:09 | 1

Niet als we allemaal nu eens een duidelijk standpunt laten zien in maart.

MooseNL | 12-01-21 | 15:35

Die gebruikte foto van de NOS ook weer. DivibaseRutte9231.jpg

RobdeNijscoman | 12-01-21 | 11:58 | 1

Hebben ze hem ook in het zwart?

Watching the Wheels | 12-01-21 | 12:33

Aangifte is gedaan tegen Hoekstra, Snel, van Ark, Wiebes en Asscher. Goed getimed.

Dr. Blechtrummel | 12-01-21 | 11:52 | 1

En de grootste boef ontloopt aangifte?

klaas24 | 12-01-21 | 13:37

Psychopaten gedragen zich brutaal omdat ze bijna geen angst voelen.
Het gemene gedrag heeft te maken met een gebrek aan empathie en betrokkenheid.
Ze zetten hun wreedheid in om zelf sterker te worden.
Een psychopaat is koelbloedig om zijn doel te bereiken.
Het is ijzingwekkend angstig dat deze psychopaat Mark Rutte ons land gijzelt!

oakmont | 12-01-21 | 11:51

Alles draait om beeldvorming. Zo lijkt de vvd goed voor de bv Nederland, is het niet. De gigantische aanwas aan ambtenaren, en intussen alles overlaten aan “de markt”.
Fact free politics is groot geworden onder rutte.

Analia von Solmsch | 12-01-21 | 11:47 | 2

Perceptie is realiteit.

henkiedeboer | 12-01-21 | 11:50

de regering, de grote klunzenverzameling... Liep net door de oude binnenweg van Rotterdam en de helft van de bedrijven daar is dicht en leeg, zo ook de lijnbaan en andere plaatsen in rotterdam. Heeft allemaal te maken met mensen die op de vvd en cda gestemd hebben. want die hebben bewindslieden geleverd die niet eens een zuchtje wind aan kunnen. Die hebben bewindslieden aangeleverd die zelfs geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. Hoe moeilijk is het om massa vaccinatie door te voeren, hoe moeilijk is het om misstanden bij de belastingdienst aan te pakken en mensen recht te doen. Helemaal niet moeilijk behalve wanneer je een zootje klootzakken van vvd en cda de baas maakt van dit land. VVD kiezers en CDA kiezers moeten begrijpen dat de helft van alle covid doden op HUN conto komt en ALLE failliete boedels ook door hun keuze worden veroorzaakt. Moordenaar en broodrover, dat ben je als je op die partijen stemt!

azubneritan | 12-01-21 | 11:44 | 3

Nou, wappies zijn ook geen lieverdjes hoor. Om van al die mega-fraudeurs maar niet te spreken. Die zijn er allang met de kas vandoor. Niet zo raar als je de deur open laat staan. De belastingdienst moest dweilen met de kraan open, en deed logischerwijze de kraan dicht. Was het weer niet goed.

Wiebenick | 12-01-21 | 11:56

In Duitsland staat een Duitse Turk voor de rechtbank die 2,5 miljoen (!!) aan coronahulp heeft geïncasseerd: onder vele valse (firma)namen. Het grootste deel van het geld is al 'verdwenen'.

Tinie | 12-01-21 | 13:28

Huh: "Opstappen is niet logisch, dan had het kabinet dat eerder moeten doen". Nee, ze willen "Doorregeren en dit oplossen". Maar ook dat hadden ze eerder kunnen (en moeten) doen. Wat heeft het kabinet de afgelopen jaren gedaan om deze kwestie snel boven tafel te krijgen en de ouders schadeloos te stellen? Niets, ze hebben vooral gerekt. Dus waarom zouden we er enig vertrouwen in moeten hebben dat deze regering het nu opeens wel gaat oplossen?

Muxje | 12-01-21 | 11:38 | 6

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:42: Het zou niet belangrijk zijn als het snel was opgelost. Wat we hier zien is een systematisch falen van de staat, van wetgeving, controle op de uitvoering, de rechtsstaat, controle van de ministers over hun departement, controle van de kamer over de ministers, de WOB, en een algeheel onvermogen om fouten toe te geven of recht te zetten. Dit zijn fundamentele zaken, die gaan over de relatie tussen de staat en de burgers, onze rechten, en de manier waarop ons land bestuurd wordt. Het schip van staat is rot, en deze ouders zijn daar slechts een treurig symptoom van. Maar het gaat verder dan die kwestie alleen.

Muxje | 12-01-21 | 12:09

@Muxje | 12-01-21 | 12:09: Daarom valt fraudeurs ook niets te verwijten; ze maken alleen maar gebruik van de gelegenheid. Toch...?

Wiebenick | 12-01-21 | 12:29

@Wiebenick | 12-01-21 | 12:29:
Die gelegenheid wordt gecreëerd, zij die de wetten maken hebben eerst de mazen uitgeprobeerd

Kachelboer | 12-01-21 | 12:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Las net dat die socialisten van de vvd de faillissementssector moeten gaan steunen wegens omzetderving in 2020 door overheidsbeleid nos.nl/artikel/2363998-extreem-rustig...

Watching the Wheels | 12-01-21 | 11:37

De Ruttedoctrine zelf is voldoende om af te moeten treden. De toeslagenaffaire heeft de beerput alleen opengetrokken.

Wat er moet gebeuren is
1. aftreden kabinet,
2. wetsvoorstel om notuleren verplicht te stellen als er besluiten genomen worden,
3. uitbreiding van de WOB: afschaffen van de regel dat 'persoonlijke beleidsopvattingen' mogen worden gelakt, en bij voorbaat alles dat niet staatsgeheim is openbaar maken.
4. Herziening van de pikmeerarresten zodat ambtenaren ook aangeklaagd kunnen worden, en
5. Uitbreiding van art. 68 met consequenties als men zich niet aan de informatieplicht houdt.

einz | 12-01-21 | 11:23 | 6

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:36: Dat is zo. Maar het mag duidelijk zijn dat we nu zover de andere kant zijn opgeslagen dat controle van de besluitvorming niet meer mogelijk is.

Muxje | 12-01-21 | 11:45

En vervolg op 1. Afgetreden ministers mogen niet terugkeren in een politieke functie en maken geen kans op wachtgeld.

SanderEvers | 12-01-21 | 11:58

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:36: Vergeet niet dat overheid er voor ons is en niet andersom. Dus openbaarheid van bestuur is essentieel. Als ambtenaren zich niet aan de wet hoeven te houden waar gaan we dan heen? Die top ambtenaren worden goed betaald, hebben levenslang baangarantie en een prima pensioen. Dan moet je maar accepteren dat je ook juridisch aansprakelijk bent voor uitgevoerd beleid. Wil je dat niet dan ga je in het bedrijfsleven werken waar dit echter ook geldt.......

Blonde Nel | 12-01-21 | 12:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit gaat Rutte op dezelfde manier aanpakken als uitslag van Ukraine referendum. Oneindig bestuderen, vergaderingen en vooruitschuiven. Na de verkiezingen, waar VVD weer de grootste wordt, is dit geen issue meer. Ook Klaver, met z’n motie van aftreden, schuift dan rustig aan tafel om mee te doen met een volgend kabinet. We krijgen wat we verdienen zolang we blijven stemmen op de kartel politiek......

Blonde Nel | 12-01-21 | 11:22 | 2

Eens, maar waar moet ik dan op stemmen? Ik heb werkelijk geen idee meer.... Enige jaren geleden hadden we een partij waar ik me (redelijk) in kon vinden maar daar is niks van over en krijgt mijn stem ook nooit meer. Pvv kan maar zou dan alleen een soort tegenstem zijn want kan me lang niet vinden in al hun programmapunten...

Jarretank | 12-01-21 | 12:46

Jij laat je dus beïnvloeden door de linkse oproerkraaiers? Ze hebben moedwillig geprobeerd het FvD kapot te maken en zijn daar dus in geslaagd omdat types zoals jij er nu inderdaad niet meer op willen stemmen. Erg dom want zo laat je ze dus winnen.

jve89 | 12-01-21 | 14:39

Laat ze maar zitten, des te groter is de afrekening straks (niet in maart want uitstel ivm slechte peilingen voor Dela66 maar wordt op corona gegooid).

Ome_BW | 12-01-21 | 11:13

Hij mag van mij verdwijnen maar niet om deze toeslagaffaire.

uisge baugh | 12-01-21 | 11:13 | 1

Eens.

Lupuslupus | 12-01-21 | 11:51

Aftreden nu moet wel een heel slecht idee zijn. Omdat Yasser het heeft gezegd en die man is een oerdomme linkse populist met een overdosis eigendunk. Overigens net als Rob Jetten een schoolvoorbeeld van de mediatrainers, tot aan alle handbewegingen en korte pauzes tijdens het spreken toe. Tot 17 maart hou ik het nog wel vol met Rutte.

goedverstaander | 12-01-21 | 11:06 | 7

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:39:
Hep vast op facebook gestaan.

Erikjan79 | 12-01-21 | 11:50

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:39: Ik zeg alleen wat ik denk dat er gaat gebeuren omdat Erikjan Waarom zegt. Is idd geen waarheid of onderbouwd verhaal, maar puur wat ik denk. Ik kan er best naast zitten, maar ik probeer een antwoord te geven op Erikjan, meer niet.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 13:41

@Erikjan79 | 12-01-21 | 11:50: Geen idee, kijk ik nooit op. Geef alleen antwoord op je vraag. Maar dat is ook meteen de laatste keer dat ik zo'n lampie als jou antwoord geef. Ik weet meteen wat voor typetje je bent door zon reactie.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 13:42
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
PorFavor | 12-01-21 | 11:02 | 1

Dit is wat ie altijd doet. Eerst lekken, dan kijken of het volk het pikt en beetje bij beetje het onacceptabele toch ten uitvoer brengen.

Iedereen is murw. Niemand doet wat. Media doet mee. Rutte for life.

Denkhetnjet | 12-01-21 | 10:59 | 1

Media is het grootste virus.

Lupuslupus | 12-01-21 | 11:55

En dan na het aftreden? Met het op voorhand uitsluiten van de PVV zit je straks weer met dezelfde partijen in het kabinet. Iets met glas plas.

bots! | 12-01-21 | 10:58 | 4

@Erikjan79 | 12-01-21 | 11:16: Nee natuurlijk niet. Maar dat is peanuts binnen het grote geheel. Ik zeg alleen dat een wijzing van de macht niet zoveel resultaat zal hebben als mensen denken. Blijft gewoon doordenderen zo, wat je ook stemt. Die affaire is bijzaak in het grote geheel en daarom verandert er niks.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 11:23

@DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 11:23: Helemaal met u eens. Rutte is ook maar een loopjongen van zijn bazen. Hij voelt zich daar blijkbaar senang mee dus dat tekent precies wie de man is. Er tegenin gaan betekent voor hem einde verhaal dus liever het land te gronde richten.

Lupuslupus | 12-01-21 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ja lekker nuttig nu aftreden. Ga gewoon stemmen binnenkort. Was een grove fout en zijn excuses aangeboden. Gebeurt bij elk grote organisatie

jeweettochniet | 12-01-21 | 10:54 | 9

Yep. Jarenlang stopte McDonalds gif in de Happy Meals. Kan gebeuren.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 11:02

@endtotrolling | 12-01-21 | 10:58: er gebeurt zoveel in politiek dat mensenlevens beïnvloed. Dagelijks. Op kleine en op grote schaal. Het gaat uiteindelijk om de intentie en het grote geheel in ogenschouw houden

jeweettochniet | 12-01-21 | 11:04

@Piet Karbiet | 12-01-21 | 11:02: Happy meals zijn op zich al gif.

Lupuslupus | 12-01-21 | 11:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Wellicht wilde Rutte zijn ontslag wel aanbieden maar was de Koning op vakantie.
Je weet het niet.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:53

Met nog een krappe drie maanden te gaan en een hoop Corona ellende op de agenda, heb ik liever dat ze nog even blijven zitten. Het zou de heren en dames politici wel sieren als zij zich niet verkiesbaar stellen en op hun verkiezingsagenda een duidelijk standpunt innemen. Persoonlijk heb ik geen medelijden met toeslag fraudeurs, wat mij betreft mogen ze helemaal kaal geplukt worden.

3Xniks | 12-01-21 | 10:50 | 6

@ed.. | 12-01-21 | 10:59:
9 van de 10 ouders wisten dat hun gastouder fraudeerde, maar spelen nu allemaal de vermoorde onschuld. Gewoon afschaffen al die toeslagen.

Erikjan79 | 12-01-21 | 11:05

@Erikjan79 | 12-01-21 | 11:05: Pardon my ignorance, maar ik begrijp hier echt he-le-maal NIETS van. Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor de kosten van opvang van andermans kinderen ? Waarom pikken jullie dit ?

Asteroid-B612 | 12-01-21 | 12:10
▼ 3 antwoorden verborgen

‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’.
Zegt alles eigenlijk

MokumsMoppie | 12-01-21 | 10:50

Een volk dat zich laat leiden door WC-Eenden krijgt de WC-bril in de nek.

Mr_Natural | 12-01-21 | 10:50 | 1
-weggejorist-
PorFavor | 12-01-21 | 11:04

Voor wie dacht dat we nog een echte democratie hadden... Op naar het Corporatisme!

The Green*Machine | 12-01-21 | 10:50

Wat als het kabinet is afgetreden. Zijn dan al onze problemen opgelost?
Dan staan er een zooitje nieuwe gezichten met de zelfde problemen.

Hiesjes | 12-01-21 | 10:50 | 13

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:17: Beweert een VVD-stemmer....

Lupuslupus | 12-01-21 | 12:03
▼ 10 antwoorden verborgen

Die Rutte Doctrine kan overigens aangevuld worden met Continu Strategisch Lekken naar de Pers. Wie doet dat? En waarom accepteert men dat? Het is toch niet normaal dat bij een besloten overleg zonder notulen er wel gewoon aan journalisten zaken worden gedeeld? Ik heb Rutte hier recent nog nooit over gehoord. Het is een teken aan de wand. Een stinkend teken, dat wel.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:49 | 1

Dit is inderdaad een absurd kabinet met ranzige trekken.

vander F | 12-01-21 | 10:55

Kabinet, blijf alstublieft zitten!
Dan is er weer een argument voor de oppositie om mee aan te tonen dat het Kartel alleen er is voor het Kartel.
Misschien scheelt het weer een paar zetels.
Wel jammer dat de PVV en FvD geen airtime genoeg krijgen om dit te verwoorden.

Nuchternederland | 12-01-21 | 10:46 | 4

@_pacman_ | 12-01-21 | 10:50: wereldvreemd om te denken dat de vvd en cda dit bovengemiddeld goed zou hebben gedaan... is triest.

Hollandse_blauwe | 12-01-21 | 10:59

@_pacman_ | 12-01-21 | 10:50: FvD. Waar serieuze beschuldigingen gewoon niet serieus genomen worden en de leider lekker blijft zitten waar hij zit. De vermoorde onschuld. Die man is veel rotter dan Rutte. Ik vind het eerlijk gezegd verdedigbaar dat een manager/leider de vrijheid van discussie en uiting door ambtenaren met hand en tand verdedigt. Alleen dat systeem kan ook corrupt raken, dat is hier gebeurd. Het idee an sich is niet verkeerd.

BBRDWR | 12-01-21 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

Het nieuwe normaal... te dag vandaag staan we ongekend ver weg van het “ oude normaal” lockdowns, spreken over avondklok, stekende en criminele asielzoekers waarvan de meerderheid in ons land vind dat dit kennelijk bij NL past, uitsluiten van blanken bij sollicitaties, afschaffen tradities, aanval en vandalisme op VOC helden van NL, gemekker vanuit moskeeën door speakers galmen dwars door woonwijken.... en terreurdaden en kelen doorsnijden word afgedaan als verward ipv terrorisme... en dan durven ze bij D66,Gl, pvda en denk nog te beweren dat Nederlanders niet tolerant zijn?

Hollandse_blauwe | 12-01-21 | 10:45 | 8

@Hollandse_blauwe | 12-01-21 | 11:13: Ik weet het, maar er is weinig keuze als je toch wat anders wilt. Iedereen mag stemmen wat hij wil, ook PVV. Maar als je dat nou net niet wilt, is er weinig alternatief.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 11:15

@DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 11:15: klopt. Fvd was een wat rechtser alternatief maar helaas een fragiel zooitje. Maar ben toch van mening dat ondanks dat sociale karakter van de pvv je hier beter op kan stemmen dan vvd, D66, Gl en de pvda... omdat deze partijen een eenheidsworst is waarin de afbraak van onze nationaliteit, tradities, veiligheid en democratie is gewaarborgd... ik pas daarvoor. Dankzij dit kabinet krijgen types als Akwasi en gekke Syl een podium en zelfs een stoel binnen de politiek ondanks dat de zo radicaal en racistisch zijn als maar kan.

Hollandse_blauwe | 12-01-21 | 11:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Hehehe, sprak net een collega, die voor de zoveelste keer zei dat het eind in zicht is. Ik attendeerde hem er op dat hij dat iedere keer zegt, en vroeg hem hoe lang hij al thuis zat. “Al sinds maart” zei hij trots. De stilte die toen viel, priceless. Het lijkt wel of langzaamaan mensen wakker worden. Of beter gezegd, wappies worden, want laten we wel blijven deugen. Het gaat allemaal goed en de economie kan het hebben en we zijn er bijna.

opblaasschaap | 12-01-21 | 10:44 | 5

En dat is ook een beetje het probleem met de aanpak van het kabinet. Als ze in december roepen "het land gaat tot mei 2021 dicht" komt iedereen in opstand. Dus doen ze het eerst voor 5 weken, dan voor 2 weken, dan voor 2 weken, dan voor 3 weken, etc. En zo wordt het volk "dom" gehouden.

SanderEvers | 12-01-21 | 12:04
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan geeft dat mens van Kaag ook nog eens op de valreep 25 miljoen € weg aan ontwikkelingssamenwerking voor distributie van vaccins.
Wat is dit voor een apenland ?
Moet de kamer hier niet over beslissen? Kan dit zomaar?

Hebbiehemookweer | 12-01-21 | 10:44 | 6

Red shirt: dat geschifte wijf ook goed of anders financier van terroristen, net als Markie Mark die well excellentie is, hij excelleert immers in leugens en bedrog

Ad1617 | 12-01-21 | 10:53

@Red shirt | 12-01-21 | 10:48: volgens mij is ze een robot. In alles doet ze mij aan C3PO denken.

3Xniks | 12-01-21 | 10:56

@Bruin shirt | 12-01-21 | 10:48: zeg, probeer je weer een wit voetje te halen bij dat roomblanke D66?

Hollandse_blauwe | 12-01-21 | 11:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik probeer al de hele ochtend te bedenken wat Rufte Wel goed heeft gedaan in zijn regeer periode, waar zijn we op vooruitgegaan, waar heeft hij niet over gelogen?
waar mogen we Rufte dankbaar voor zijn, weet iemand dat?
Asielzoekers uitgesloten.

zoalsikhetzeg | 12-01-21 | 10:43 | 5

En fietsen met 1 hand

Ad1617 | 12-01-21 | 10:55

Hij heeft hinkelen nog niet verboden. Tenminste, dat denk ik nu.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 11:05

Het verkiezingsprogramma van GroenLinks uitvoeren. Dat is hem prima gelukt.

SanderEvers | 12-01-21 | 12:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze mensen hebben een zodanigbord voor hun hoofd dat, als de Fransen deze hadden in 1914 i.p.v. de Maginotlinie, de Duitsers nooit Frankrijk konden binnenvallen. Niet door er omheen te lopen, eroverheen te vliegen of er onder door te kruipen.
Deze mensen zijn moreel-ethisch stuk, dit land is stuk en om met de woorden van een vriend te spreken geniet nog maar van deze vooroorlogse dagen.

F. Jacobse | 12-01-21 | 10:43

En Maurice de (onbetrouwbare) Hond geeft in zijn peilingen ("Wij van WC-Eend", zonder enkele controle) Pinokkio 45 zetels. En het mediakartel roept in koor dat het allemaal klopt. Want dat klinkt zo lekker.

Kamervraag | 12-01-21 | 10:41 | 1

33 toch?

van Oeffelen | 12-01-21 | 10:48

Ik heb mijn fiducie in de Nederlandse politiek en roverheid al lang verloren. Rutte is daar mede verantwoordelijk voor en ik schaam mij diep dat ik hem destijds gesteund heb tegen Rita - al was zij ook een ramp...

Louter Leuter | 12-01-21 | 10:40 | 2

Ik heb op Rutte gestemd en zodoende kon hij Rutte 1 vormen. Daarna heb ik alleen maar blanco gestemd dat was de beste keus.

EmilioEsteves | 12-01-21 | 10:49

@EmilioEsteves | 12-01-21 | 10:49:
Dat met Rita was dat hij lijsttrekker kon worden - toen ik nog jong en argeloos actief partijlid was...

Louter Leuter | 12-01-21 | 11:07

Ach, dit kabinet had niet eens mogen ontstaan nadat Rutte II 4 jaar koehandel heeft gepleegd tussen VVD en PvdA. En Rutte II had sowieso ook al niet mogen ontstaan, wegens 2 volledig tegenstrijdige politieke stromingen op 1 kussen.
Maar het gebeurt toch. Het pluche plakt.

WasHetMaarMakkelijk | 12-01-21 | 10:40 | 5

@small_town_dude | 12-01-21 | 10:44:
Tuurlijk heeft hij daarin gelijk. Dat kan iedereen met een beetje zelfdenkend vermogen concluderen.
Verder heb ik niet veel met de man op.

WasHetMaarMakkelijk | 12-01-21 | 10:55

@van Oeffelen | 12-01-21 | 10:49:
Het is maar hoe sterk je bent, het van je af kunt laten glijden en stug volhoudt. Baudet is gewogen en te licht bevonden. Er zijn HAVO-klantjes die wat dat betreft meer gewicht in de schasl leggen.

WasHetMaarMakkelijk | 12-01-21 | 10:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Die onbeschaamdheid is een kenmerk van een functionerende psychopaat. Het lijkt alsof ik Rutte uitscheld nu, maar dat is echt niet zo. Het liegen, het gewetenloze gedrag en het gebrek aan empathie voor de mensen die hij naar de afgrond regeert, horen er allemaal bij. Het zou goed zijn als dat ook bekend werd bij de mensen die op hem stemmen. Stemmen op een psychopaat kan natuurlijk, (er zijn er meer op de kieslijst te vinden), maar dat doe je dan tenminste bewust.

Poesmobiel | 12-01-21 | 10:39

Tja, indien de democratie nu goed gaat werken verdwijnen deze mensen en komen er andere mensen voor in de plaats die waarschijnlijk hetzelfde groepsgedrag gaan tonen: veel beloften aan de kiezer, dan, na gekozen te zijn, samen bij elkaar gaan zitten en een compromisplan neerleggen, en hier mee aan de gang gaan. Bij lang bij elkaar gaan blijven zitten (meerdere kabinetsperiodes) lopen ze het risico dat ze ongeacht ideeën op elkaar ingespeeld gaan raken (doet iedere groep) en er weinig heel blijft van de verbinding met de beloften (en dus de kiezer). De politici zijn al tientallen jaren bezig om die verbindingen weer terug te krijgen en het lukt ze maar niet. Nogal wiedes, ze maken zelf die keuze.

nobodiesunmighty | 12-01-21 | 10:39

Rutte heeft gelijk.

Het is aan de volksvertegenwoordiging om een motie van wantrouwen in te dienen. U weet wel, die 150 mensen die wij inhuren om de boel namens ons te controleren daar.

Knufter | 12-01-21 | 10:39 | 4

Euh, u bedoelt die partijvertegenwoordigers?

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:43

Maar die druk zijn met Youtube filmpjes, inwisselbare debatjes aanvragen, campagne voeren en 1000en moties produceren waar je nauwelijks iets mee kan. Laat Rutte zitten. Laten we hem afrekenen tijdens de verkiezingscampagne. En als hij vertrekt, dan zijn partij. Daar hebben we veel meer aan dan zo'n gemaakte kabinetscrisis en demissionaire status. Alsof er nu 1 prioriteit anders is dan wanneer ze in functie blijven. Kerona.

BBRDWR | 12-01-21 | 10:44

U bedoelt dat stem- en klapvee (op een enkele na uitgezonderd) dat alleen maar de 'partijlijn' volgt - die gewetenloze handophoudende nonvaleurs?

L.E. Raar | 12-01-21 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

Voor het eerst ben ik daar niet rouwig om. Een wisseling van de wacht kan nu alleen maar voor meer verwarring en chaos zorgen.

MickeyGouda | 12-01-21 | 10:39 | 4

Welnee, het kabinet wordt dan ‘slechts’ demissionair.
Betekent dat ze geen nieuwe wetgeving e.d. mogen doorvoeren.
Voor de rest werkt men gewoon door tot de verkiezingen.

vander F | 12-01-21 | 10:46

@vander F | 12-01-21 | 10:46: Ik herinner mij toch minimaal 1 demissionair kabinet dat lak had aan het demissionair zijn. Maar meer dan een heel klein beetje ophef heeft dat niet veroorzaakt.

Lupuslupus | 12-01-21 | 10:56

Vander f: door de noodwet staat de 2e kamer buitenspel en doen ze ook demissionair precies wat ze willen. Ik hoor steeds vaker, ook in rechtspraak, het is maar voor even. Dat is een rekbaar en relatief begrip dat Pinokkio c.s. eens nader moeten definieren

Ad1617 | 12-01-21 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

In de Rutte-doctrine is de parlementaire democratie gereduceerd tot een poppenkast:

"Rutte wil van tevoren weten of hij kan rekenen op alle 75 Kamerleden van de coalitie. Zo niet dan wil hij zelf de regie houden en het ontslag van zijn kabinet aanbieden. Een val in de Tweede Kamer ziet hij absoluut niet zitten."

Kamerdebatten zijn poppenkastvoorstellingen waarvan het script werd uitgeschreven in achterkamertjes. 150 Jan Klaassen's met een dikke hand in hun reet.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 10:38 | 2

Zie "Briefje van Jan" Dijkgraaf van vanmorgen.

L.E. Raar | 12-01-21 | 10:44

@L.E. Raar | 12-01-21 | 10:44:
Aha. Precies dat dus.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 12:57

Vanavond een opsomming van alle maatregelen die op voorhand actief zijn gelekt. Dus pakt u de bingokaart er maar weer bij. Vervolgens wordt in de weken hierna gekeken of de maatregelen effect sorteren. Is dat niet geval, dan ligt het zoals bekend nooit aan de maatregelen maar aan het gedrag van de burger. En het gros van het gepeupel slikt het als zoete koek. Dus aan hen die politieke verandering willen: maakt u zich vooral geen illusies teneinde teleurstelling te voorkomen.

goedverstaander | 12-01-21 | 10:37 | 2

Weer slim. Regering wil lockdown, maar experts niet. Zo bespeel je het volk. Kijk ons toch eens rekening houden met onze gevoelens. Ik snap het wel hoor. In plaats van een persconferentie moet je gewoon beelden uit Londense ziekenhuizen laten zien. Dat komt hier ook. Zeker met de nonchalance waarmee Rutte, Van Dissel en consorten er 'onderzoekjes' naar doen en het downplayen. Over 4 weken liggen de ziekenhuizen overvol, struikelen we over mensen in de gangen en verlangt het zorgpersoneel terug naar de drukte van begin januari... En we doen helemaal niks.

BBRDWR | 12-01-21 | 10:41

@BBRDWR | 12-01-21 | 10:41: er is dit jaar minder griep, eventuele oversterfte door corona loopt niet in de duizenden dus een normaal verloop in de winter. We doen al teveel tegen corona namelijk het land verwaarlozen voor een paar zieken en zwakken.

small_town_dude | 12-01-21 | 10:49

20.000 levens verwoest. Oprotten met dat zooitje graag.

R. Skickr | 12-01-21 | 10:37 | 2

Precies dat... ze moeten oprutten.

MooseNL | 12-01-21 | 10:39

plus een berg MKB ers en mensen die niet behandeld worden in de zorg, dus zet er maar een veel groter getal neer. Niet alleen die toeslag slachtoffers.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 10:40

Natuurlijk worden er geen notulen gemaakt. Alles wat je vastlegt wordt tegen je gebruikt.

WillemWordtWakker | 12-01-21 | 10:36

Coen de Jong bij Wynia :

"Nederland is een regentenland. Tegenmacht ontbreekt.

-Regering mijdt controle
-Tweede Kamer vertegenwoordigt kiezers te weinig
-Rechterlijke macht: gouvernementeel en meegaand
-Innige banden tussen politiek en Haagse media"

www.wyniasweek.nl/nederland-is-een-re...

Mijn toevoeging: We hebben geen reet te vertellen. Rutte en het kartel klooit verder, blijft gewoon zitten ook na dit debacle ,en duwt ons ook al jaren zaken door de strot waar we niet over gestemd hebben zoals het gasverbod.

Zwizalletju | 12-01-21 | 10:36 | 5

@MooseNL | 12-01-21 | 10:41: Ja. Afrekenen tijdens de verkiezingen aub. Niet nu met een of andere kulsmoes en dan vervolgens roepen dat je de verantwoordelijkheid hebt genomen. Dan is dat namelijk ALTIJD een uitweg. Dat moeten we echt niet willen met z'n allen.

BBRDWR | 12-01-21 | 10:46

Glasharde waarheid - Rutte moet weg.

L.E. Raar | 12-01-21 | 10:58
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
van Oeffelen | 12-01-21 | 10:36

Marxistisch tuig is het. Het gaat ze allang niet meer om de burgers. Nu dat gemekker over die avondklok. Steeds meer vrijheid wordt afgenomen en echte maatregelen doen ze niet. Stem ze weg!

roevka | 12-01-21 | 10:36 | 10

@van Oeffelen | 12-01-21 | 10:37: En dat helpt geweldig goed, net zoals die muilkorven. .. Toch? Het heeft nog heel weinig met het virus te maken maar des te meer met het volk onder de duim krijgen. Mijn zoon wilde speakers in zijn auto laten monteren: mag niet. Maar wel een nieuwe uitlaat monteren! Willekeur!!

Lupuslupus | 12-01-21 | 11:13

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:05: Je mag ook in mijn huis investeren.

gato | 12-01-21 | 11:24
▼ 7 antwoorden verborgen

Van mij mag de lockdown -in het licht van de verkiezingen dan- tot eind maart duren. Het is bekend dat vooral oudere mensen gewoontestemmers zijn. Als die door de lockdown de deur niet uit komen om een hokje rood te kleuren, dan is dat pure winst.

goedverstaander | 12-01-21 | 10:34 | 4

@DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 10:36: Stemmen per post: prima. Digitaal: ook goed. Hoe meer van dit soort zaken worden opgetuigd, hoe meer er mis kan gaan. Maar ik vrees met u dat de koers vermoedelijk op het uitstellen van de verkiezingen is gericht.

goedverstaander | 12-01-21 | 10:39

U bent voor leeftijdsdiscriminatie? U wordt ook een keer oud.... Fijn gevoel hoor, om ouder te zijn, fit te zijn, maar wel te worden afgeschreven door lieden die het woord 'solidariteit' niet kennen en/of begrijpen.

L.E. Raar | 12-01-21 | 11:01

@L.E. Raar | 12-01-21 | 11:01: Als u zich voelt aangesproken door mijn tweede zin dan ontbreekt bij uzelf de nuance. Zonder te generaliseren kun je namelijk zelden iets poneren. Ik hoop voor de schooljeugd, en de maatschappij, dat u niet meer voor de klas staat.

goedverstaander | 12-01-21 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

Premier Rutte, maximaal verantwoordelijke voor het managen van de coronacrisis en de man die ons vanavond weer de les leest over het naleven van de coronamaatregelen, is iemand die achteraf geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor zijn beleidskeuzes en de uitvoering daarvan. Geruststellende gedachte dit. Ècht!

Waagmeester | 12-01-21 | 10:34

Niet opstappen is ongekend cynisch.

Dan heeft het ruïneren van 26000 levens door de overheid geen enkele consequentie voor de verantwoordelijken. Niet voor de ambtenaren, niet voor de rechtelijke macht en niet voor de toenmalige en huidige verantwoordelijke politici.

Sqbar | 12-01-21 | 10:33 | 7

@R. Skickr | 12-01-21 | 10:40: Het klopt dat het hier veelal gaat om gezinnen die weinig te besteden hebben, maar als je leven totaal ontspoort als je 2.000 euro minder hebt in een paar jaar dan gaat er echt iets mis. We leven in een verzorgingsstaat, maar we kunnen niet 17 miljoen mensen bij de hand nemen als het even tegen zit.

Drek van Dilderen | 12-01-21 | 11:14

@Drek van Dilderen | 12-01-21 | 11:14: Het kabinet geeft elk gezin ongezien 30.000,-. Ik vermoed dat het niet om bedragen van 2.000,- gaat.

Sqbar | 12-01-21 | 12:32

@Sqbar | 12-01-21 | 12:32: Jazeker. Er is een bedrag gepakt waardoor het grootste gedeelte van de mensen gecompenseerd wordt. Ze hebben toegegeven dat er ook flink wat mensen bijzitten die te veel terugkrijgen. Die "collateral damage" is toegegeven en wordt genomen om te voorkomen dat mensen te weinig krijgen. Voor het handjevol dat boven de 30k aan schade uitkomt, volgt later nog een uitgebreide regeling.

Drek van Dilderen | 12-01-21 | 13:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Kijk, dat het niet best is allemaal, daar zijn we het wel overeens, maar stel je eens voor dat Jessie Klaver nu de baas was geweest of Lodeweges Ascher... was het dan veel beter geweest? Ik denk heel eerlijk dat we blij mogen zijn dat Rutte er zit, simpelweg omdat, net als in de United States of America, er gewoon alleen maar soepstengels verkiesbaar zijn.

Drek van Dilderen | 12-01-21 | 10:32 | 3

Spijker --> Kop

nlmb | 12-01-21 | 10:35

Het maakt niet uit wie er zit. Dat is het echte probleem. Je hebt niets meer te kiezen. Wat en wie vertegenwoordigen de mensen in het parlement? Er is nauwelijks connectie met de burger.

roevka | 12-01-21 | 10:40

Helaas zijn er geen partijen die het echt beter willen maken dus opstappen heeft geen zin. Dus moet Rutte met een plan komen om alle toeslagen 1 voor 1 stop te zetten. En dan zo inregelen dat NL voor iedereen weer betaalbaar wordt. Dus sluit de komende twee jaar de grenzen. Hervorm het belastingstelsel, maak het minder complex dan kunnen deze toeslagellende voorkomen worden.

WindsurfKlojo | 12-01-21 | 10:32 | 5

@Drek van Dilderen | 12-01-21 | 10:34: juist, nokken met die toeslagen, idioot systeem.

van Oeffelen | 12-01-21 | 10:38

@Drek van Dilderen | 12-01-21 | 10:34: Hoho. Ik denk dat er wel een alternatief voor de toeslagen moet komen. Dat is wat anders dan de HRA. Die kun je gewoon procentueel langzaam afbouwen. Maar mensen, ook met lage inkomens, moetne nog steeds die 1200 euro naar de zorgverzekeraar overmaken. Of duizenden naar een KDV of BSO. Hoe en vooral wie betaalt dat dan? Weer overheidstaak maken? (Lijkt me geen onverstandige keus).

BBRDWR | 12-01-21 | 10:51

@BBRDWR | 12-01-21 | 10:51: er zijn heel veel gezinnen die 15 jaar geleden bij de Hypotheker zaten en een berekening hebben gemaakt wat de maandelijkse lasten waren die ze konden betalen. Doordat dat contract nu eenzijdig door de overheid wordt opgezegd (HRA afbouwen in een paar jaar) raakt die mensen net zo als het afbouwen van de andere toeslagen.

Kinderopvang is simpelweg zo door door de toeslagen (1 leidster x 6 kinderern x 2.500 per maand = 15k per leidster. Dat kan voor een derde ook). Zorg idem: afbouwen tot de bare minimum (een ambulance komt je halen en that's it) allerlei cursussen om om te leren gaan met je gender-problemen, kunstmatige zwangerschappen en klankschalen therapie er uit en maatschappen verbieden dan is daar ook de helft van de kosten gewonnen. Flattax invoeren en geld steken in cursussen voor millenials om om te leren gaan met tegenslagen en dan zijn we er wel.

Drek van Dilderen | 12-01-21 | 11:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze treden wel af, maar dan 1 dag voor de verkiezingen. En dat wordt dan de volgende dikke middelvinger!

lachenjoh | 12-01-21 | 10:31

Absoluut opstappen, de Rutte doctrine is de rot in de rechtstaat.

En dan als demissionair kabinet zich 100% bezighouden met de vaccinatie ellende.

vander F | 12-01-21 | 10:31

Als Rutte wel aftreedt, dan kost hem dat niets, zeker geen zetels. In de publieke opinie zijn ze dan schuldbewust geweest en mogen ze het gewoon nog een keer proberen.

Lood om oud ijzer | 12-01-21 | 10:31 | 2

Precies, dan wordt het helemaal een grote puinzooi en wil ieder graag weer terug naar hoe het was.... ik niet btw

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 10:32

Maakt wel verschil, toegeven dat het fout fout fout was, het liegen en onder de pet willen houden.
Om als voorbeeld te dienen voor toekomstige kabinetten.
Als ze hier mee weg komen krijgen die een vrijbrief om op dezelfde weg door te gaan.

vander F | 12-01-21 | 10:34

Kom maar op met een hoofdelijke stemming.
Kunnen we gelijk eens kijken waar de principes van Omtzigt liggen of hoeveel die waard zijn.

Maya de Blij | 12-01-21 | 10:30 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog steeds niet afgetreden maar ik heb inmiddels wel mijn sportschoolabonnement opgezegd. Het geld zal naar de huur gaan.

Eencellig | 12-01-21 | 10:30

We schieten er niks mee op, maar ik heb liever een tijdje een grote puinhoop zonder een actief kabinet dan wat het nu is.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 10:29

Straks bij het formeren wordt afgerekend. Dan wordt even gecheckt wie zich heeft misdragen tijdens de crisis. Bijvoorbeeld de Pvv achterban. Weer 4 jaar oppositie jongens. Brullen en schreeuwen zonder enig resultaat.

van Oeffelen | 12-01-21 | 10:28 | 11

@van Oeffelen | 12-01-21 | 10:40: Ik vind het nogal over één kam geschoren. Ik ben geen PVV stemmer, maar ik hou niet zo van dit soort slappe, generaliserende plempsels.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 10:54

@DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 10:54: ach, iemand die zo graag in de derde persoon over zichzelf praat heeft hoogstwaarschijnlijk minimaal één probleem hè.

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 10:56
▼ 8 antwoorden verborgen

Deze meneer heeft misleiden en de natie voorliegen tot kunst verheven, en het pleps vind het geweldig .....
Stem ze weg ....

Pjotterdjotter | 12-01-21 | 10:28 | 2

het plebs juist niet, de hogere middenklasse misschien. Of wel het boeit ze niet.

small_town_dude | 12-01-21 | 10:34

Kleine nuance... de MSM zegt dat het plebs het geweldig vindt.

DeAapUitDeMouw | 12-01-21 | 10:35

Doe maar een maximum termijn van 8 jaar voor een premier. Zoals in de USA. Deze is aan het rotten. Men vindt het heel erg dat types als Putin jaren aan de macht zijn maar hier is het blijkbaar normaal?

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:27 | 7

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:09: mwah, of die echt leuk was.....
Was meer een vergelijk met een andere Duitser die over één Europa droomde.
Ik hoop dat u niet over uw chauffeur heeft gebraakt? Of het Connolly leer heeft besmeurd?

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 11:27

Inderdaad en zelfs 8 jaar is te lang. Gewoon elke vier jaar een nieuwe MP.

SanderEvers | 12-01-21 | 12:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor straf gaan WIJ HET VOLK vanmiddag stiekem weer het zadel op dat kindercrossfietsje monteren.

DAT zal 'm leren, de man die als kind in een ketel Teflon gevallen is.

King of the Oneliner | 12-01-21 | 10:26

Die jas gaat lang mee zeg. Of is dit een oude foto?

sjef-van-iekel | 12-01-21 | 10:26 | 1

Dit is z’n 5e al, hij is bang voor verandering.
Vandaar ook dat hij niet opstapt.

B_Roekvol | 12-01-21 | 10:37

Opstappen is voor Rutte geen logische optie, dan had het kabinet dat eerder moeten doen.

Lik me vestje. Kent u die uitdrukking?

Rest In Privacy | 12-01-21 | 10:26 | 4

ik ken wel de uitdrukking: lik m'n togus, maar dat is Jiddisch dus dat telt niet.

King of the Oneliner | 12-01-21 | 10:29

@van Oeffelen | 12-01-21 | 10:30: oh ja, die staatsgreep, helemaal vergeten.

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 10:48
▼ 1 antwoord verborgen

Het maakt in feite geen zal uit of dit kabinet blijft of demissionair wordt. Men gaat gewoon door met het zelfde beleid en na de verkiezingen komen er weer andere poppetjes die ook weer fouten gaan maken. Inmiddels vraag ik me af of dit kabinet om veel ernstiger redenen zou moeten aftreden.
Tijdens de diverse kabinetten Rutte zijn er onverantwoord veel asielzoekers toegelaten en gehuisvest. Sindsdien zijn er tientallen doden en gewonden gevallen door dolgedraaide moslim psychopaten en geen enkele bewindspersoon of instantie wordt hier verantwoordelijk voor gehouden.
Een paar voorbeelden: de Syrische keelafsnijder in Den Haag, de Turkse tramschutter in Utrecht, de Soedanees die Rik vande Rakt in Oss vermoordde toen hij op weg was naar zijn baantje in een verzorgingshuis. Dit weekend is een meisje in Montfoort zeer ernstig gewond geraakt door een mesaanval van een Soedanees, die in die plaats met voorrang een keurige woning had betrokken. Deze lijst is nog veel langer en daar wil ik verder niemand mee vermoeien, maar ik vraag me uitdrukkelijk af of dit kabinet deze grote ellende onder onze bevolking niet had kunnen voorkomen en vanwege dit onverantwoordelijke toelatingsbeleid zou moeten aftreden. Onze parlementariërs laten dit gewoon liggen.
Blijkbaar ziet men deze gebeurtenissen als een soort natuurverschijnsel, maar ik denk daar anders over.

donkeyman | 12-01-21 | 10:25 | 2

Ben het 100% met u eens. Helaas lopen er inmiddels zoveel 'tikkende tijdbommen' rond dat de lijst nog wel langer gaat worden.Het enige wat we nog kunnen doen is op 17 maart de juiste keuze maken.
Maar dan nog zie ik de toekomst somber in..

roberto9715 | 12-01-21 | 10:31

helemaal eens. En nu gaan we een kabinet tackelen over een situatie die al jaren gaande is. De coalitie had jaren geleden hier al paal en perk aan kunnen stellen. Notabene Omtzigt is zelf als lid van het CDA en de minimale meerderheid van het kabinet bij machte geweest dit kabinet te tackelen. Heeft ie niet gedaan. En nu zit het land in een diepe corona crisis en ik weet zeker dat de Engelse beelden van de Britse corona variant over een aantal weken hier niet anders zullen zijn en gaan we het kabinet wegsturen? Sorry, maar dit is gewoon het lekkende dak van de schuur repareren terwijl je huis in de brand staat. Dat slaat nergens op. De afrekening zou plaats moeten vinden in maart. Bij de verkiezingen. Nu opstappen is voor de buhne. Zelfs als Rutte de Nederlandse politiek vaarwel zegt, zit hij straks weer ergens in Europa zijn zelfde ding te doen.

BBRDWR | 12-01-21 | 10:37

Aftreden - hoe terecht ook - en dan vervolgens na de verkiezingen 'gewoon' weer terugkeren - ik denk bv aan een Rutte -lijkt mij erg symbolisch en gratuit. "Straf" zonder consequenties is geen goede leermeester (maar ja, wat wel in de politiek?).

Geil Kippetje | 12-01-21 | 10:24

So sorrie heeft voor volgende regerings f**k up gedrukte kaartjes so sorrie met smiley klaarliggen.

william7055 | 12-01-21 | 10:24

En dan? Veel beter wordt het niet. En het was toch ascher van de pvda die verantwoordelijk was voor de toeslag affaire.

Ik zeg laat maar zitten en nog strengere lockdown

ronaldvw | 12-01-21 | 10:23

Rutte verandert steeds meer in een soort van dictator. Ik vermoed een plan om de verkiezingen uit te stellen om zo nog meer door onze strot te duwen. Er komt vast nog wel een timboektoe mutatie en een hongaarse mutatie dus we zitten mogelijk de rest van het jaar binnen. Lang verhaal kort; Rutte moet oprotten en wel zo snel mogelijk.

professorinopleiding | 12-01-21 | 10:23 | 6

@BBRDWR | 12-01-21 | 10:28: Dus jij hebt liever dat er miljarden worden uitgegeven om 3 miljoen euro te besparen?
Het is precies dit soort rancune, dat het probleem veroorzaakt heeft.
Irrationele blinde rancune, en daarvoor de democratie uitgehold en met het badwater weggesmeten.

NomadBrewer | 12-01-21 | 10:49

@BBRDWR | 12-01-21 | 10:28: Hij is geen manager want dat bestaat niet binnen een democratie. En als het al zo zou zijn is het een hele slechte manager dus ontslag.

professorinopleiding | 12-01-21 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Onze politiek in een notendop.
Geen verantwoording afleggen, nooit, aan niemand.
Wat is dan eigenlijk het verschil met een dictatuur?
Waarom zijn Poetin of die Turkse snor minder democratisch dan die Rutte figuur?

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 10:23 | 2

Er wordt eens in de 4 jaar afgerekend. U wil iedere dag afrekenen?

van Oeffelen | 12-01-21 | 10:53

@van Oeffelen | 12-01-21 | 10:53: nee, maar wel na een drama wat al door diverse kabinetsperiodes heeft gezorgd voor desinformatie en liegen van onze overheid, het bewust en hardnekkig in de problemen brengen van meer dan 20.000 gezinnen. En het weigeren om adequaat informatie te verstrekken aan de als controleorgaan bedoelde leden van de tweede kamer. Dus ook bewuste sabotage van ons regeringsbestel, dan zeer zeker!

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 11:23

Oprutte!

Manus Olie | 12-01-21 | 10:23

Opstappen lost niks op en met de verkiezingen in zicht is het puur symbolisch. Het gaat niet meer over het opstappen maar over wie er electoraal van gaat profiteren. Kennelijk denkt D66 dat ze er gunstig uit komen want die willen dat ministers gaan opstappen lees ik in NRC: www.nrc.nl/nieuws/2021/01/12/maar-wel... Bijzonder want Menno Snel (D66) is al eerder gesneuveld op dit dossier. Verder kunnen we beter de ambtenaren bij de belastindienst vervangen dan de politici. Een hele nieuwe belastingdienst, vanaf de grond opgebouwd.

Vula | 12-01-21 | 10:22 | 2

Het is vrijwel altijd symbolisch. Denk je bijvoorbeeld dat Kok toen hij aftrad er 1 baantje minder om heeft gekregen? Het gaat juist om de symboliek! Optyfen als aantoonbaar en herhaaldelijk faalt in het handhaven en verdedigen van morele en democratische beginselen.

donkieshot | 12-01-21 | 10:29

@donkieshot | 12-01-21 | 10:29: precies, het aftreden van het kabinet heeft nog nooit iets opgelost, het is een symbolische handeling. Niks mis mee ook, symbolen zorgen ook voor identiteit, gemeenschapszin enzo

nietoftochwel | 12-01-21 | 10:49

De verachting van oorzaken,gevolgen en werkelijkheid.

Old daddy | 12-01-21 | 10:22

Dit kabinet blijft zitten, no matter what. Op die manier kunnen ze zich op de borst blijven kloppen dat ze het beste kabinet ooit zijn. Daarbij ervan uitgaand dat mensen snel vergeten. Dat blijkt dan ook vaak wel weer...

Mr. Neon | 12-01-21 | 10:21

Ik treed af bij Geenstijl, dit was het laatste artikel. De kwaliteit van de artikelen gaan hard achteruit.

Bierkop | 12-01-21 | 10:21 | 9

U gaat weg? ...
Ai, als dat maar goed komt.
Hoop dat we het gaan redden zonder u ...
Jammer ....

Pjotterdjotter | 12-01-21 | 10:35

Wat zijn Uw maatstaven om tot een beoordeling van kwaliteit te komen?

Leptob | 12-01-21 | 10:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Zoals ik eerder al schreef krijgt eerder Riyadh een transseksuele burgemeester (tegelijk hobbyvarkenshouder) dan dat het kabinet aftreed. PvdA is hetzelfde. De opstand tegen Ascher van wat leden werd meteen neer geknuppeld.

hangtiet met knoop | 12-01-21 | 10:21

Wat is het toch heerlijk dat ik vrijelijk mag zeggen dat Rutte misschien wel de slechtste premier ooit is en dat het genoeg is geweest, opzouten graag.

Rest In Privacy | 12-01-21 | 10:20 | 4

Kom daar maar eens om in Rusland, China, HongKong of Tibet.

van Oeffelen | 12-01-21 | 10:31

@Cor Netto | 12-01-21 | 10:22: Nee, Van Agt is een nog net iets slechtere premier geweest in mijn ogen. Daar is de verkwanseling ingezet en die man is na zijn mislukte premierschap nog veel verder geradicaliseerd.

_pacman_ | 12-01-21 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom zou iemand die de Rutte doctrine, wat een vorm is van totalitair bewind, benut überhaupt aftreden.
Zolang die niet wordt afgezet, komt niemand er van af.
Het stemvee kiest toch wel voor de waarde van hun woning, en op vakantie gaan, meer interesseert ze niet.

NomadBrewer | 12-01-21 | 10:19
-weggejorist-
HypotheekSlavernij | 12-01-21 | 10:19 | 1

Rutte en zn rovers. Is er in de geschiedenis van ons land ooit een regering geweest die meer sloopte en minder verantwoordelijkheid heeft genomen voor haar daden?

BoerBob | 12-01-21 | 10:18 | 4

@vander F | 12-01-21 | 10:26: Rutte naar het Groene Zoodje dan maar?

small_town_dude | 12-01-21 | 10:29
▼ 1 antwoord verborgen

Laten we rustig de resultaten in 2024 van de parlementaire enquete afwachten, tot die tijd geen overhaaste beslissingen nemen die zijn ingegeven door onjuiste beeldvorming bij een smaldeel van de bevolking.

Groeten van Carolien

_pacman_ | 12-01-21 | 10:18

De wintervoorn bijt ook al slecht, ook de schuld van Rutte, aftreden maar!

eerstneukendanpraten | 12-01-21 | 10:18

Neem een voorbeeld aan Wim Kok die wel de ballen had om af te treden na het verschijnen van het Srebrenica rapport.

Mark zit te Dutten | 12-01-21 | 10:18 | 6

@J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 10:42: mensen die niet eens een formuliertje konden invullen maar wel een ton bekadtinggeld eisen voor iets wat vroeger gewoon in het gezin werd gedaan, weerzinwekkend gewoon.

van Oeffelen | 12-01-21 | 11:12

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:12: belastinggeld

van Oeffelen | 12-01-21 | 11:13

@van Oeffelen | 12-01-21 | 11:12: en weer generaliseren. En het failliet van de functie van de tweede kamer wegwuiven.
Bravo.

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 12:44
▼ 3 antwoorden verborgen

En ik maar denken dat de tweede kamer in eerste instantie aan zet is om deze regering te laten aftreden. Dat zou tevens een mooie kans voor Pieter Omtzigt zijn om te laten zien waar hij staat.

langelat | 12-01-21 | 10:18 | 1

Pietertje wil wel maar mag niet van Hugo, Wopke en Heerma jr. Coalitiegenoten steunen elkaar door dik en dun, ook “when the shit hits the fan”. Zo werkt het nu eenmaal in Nederland coalitie land.

Mark zit te Dutten | 12-01-21 | 10:21

Ik hoop dat NL strategisch gaat stemmen.
-niet op de coalitiepartijen (VVD, CDA, D66),
-niet op vrienden van isl. terreurgroepen zoals bijv MB (Groen Links, DENK, BIJ1, een deel van de achterban van PvdA).

gaffelbaard | 12-01-21 | 10:17 | 4

Wij stemmen altijd Verenigd Rusland, de enige keuze. U heeft geeneens door in welk verwend land u woont.

Red shirt | 12-01-21 | 10:27

@Red shirt | 12-01-21 | 10:29: mafklapper, extreemrechts bestaat hier niet eens. Behalve misschien een paar onschuldige randdebielen.
Die linksradicalen, die bestaan wel.
Kijk naar Antifa-terroristen, de laatste politieke moord en aanslagen etc.
Extreem links, dat is een reële dreiging die makkelijk vergeten wordt door alle deugers.

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 10:35
▼ 1 antwoord verborgen

Aftreden heeft geen enkele zin. Zal de chaos alleen maar vergroten. Tegenover dat ene juichmoment voor u zullen vele tragedies voor anderen staan.
Sterker nog, laat ze de verkiezingen maar uitstellen tot in het najaar. een haperend beleid is altijd nog beter dan geen beleid.

DrumPiet | 12-01-21 | 10:17 | 9

Ofwel falen, kwaadwillendheid, bedrog etc. gaan we normaal vinden, verantwoording schrappen we gewoon uit het Nederlandsch woordenboek.
Net als in de rest van de maatschappij werkt dat prima.

J-van-de-Bontekoe | 12-01-21 | 10:39

@van Oeffelen | 12-01-21 | 10:20: "We"?

Lupuslupus | 12-01-21 | 10:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Misschien is het hoogste tijd dat Rutte zijn politieke verantwoordelijkheid neemt. Zolang het kabinet echter de meerderheid in de kamer blijft hebben, zal het er niet van komen. Denk wel dat de coalitie de adem inhoudt bij Pieter Omzigt, die een waanzinnig gezichtsverlies gaat lijden als hij ervoor zou kiezen dat Rutte c.s. in het zadel blijven!

Tollebol | 12-01-21 | 10:17 | 1

Gezichtsverlies heeft Omtzigt nog nooit kunnen boeien gezien hij - na wat oprispingen - altijd mee stemt met het kartel.

Lupuslupus | 12-01-21 | 10:44

Ik zie het nut van aftreden niet in. Niemand heeft er wat aan. Laat ze maar gewoon lekker doorkutten. Als de verkiezingsprognoses zouden doen geloven dat er wel eens een heel andere coalitie aan zou kunnen komen, zou ik zijn voor oprotten. Maar Nederland vind dat alles wel lekker loopt zoals het nu gaat. En dat is heel hard voor de toeslagenslachtoffers. Het volk vindt het prima. Wel natuurlijk een vergoedinkje voor het geleden leed. Maar dat is bijzaak.

Leptob | 12-01-21 | 10:17 | 1

Het gaat om de precedentwerking. Volgens het staatsrecht had het kabinet allang weg moeten zijn. Die ongeschreven regel van ministeriele verantwoordelijkheid was eeuwen een richtlijn. Voor toekomstige kabinetten is er straks geen enkele reden meer om terug te treden en kan men alles flikken.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:23

Wat is, volgens de auteur van het artikel, het voordeel van aftreden ten opzichte van de verkiezingen afwachten?

SomsGenuanceerd | 12-01-21 | 10:15

Nog even...... Hallo, daar is Mark voor Rutte 4.

mygoodness | 12-01-21 | 10:15 | 2

Motto voor dat kabinet: De Schaamte Voorbij.

Cor Netto | 12-01-21 | 10:22

Mark Rutte is enkel eindverantwoordlijke
wanneer het hem uitkomt

Tobi | 12-01-21 | 10:35

Aftreden is écht het enige wat hier past en anders moeten ze weggestuurd. De kiezer bepaalt over 2 maanden weer.

O.H.Dennenboom | 12-01-21 | 10:14 | 1

Nee hoor. Die verkiezingen worden gegarandeerd uitgesteld.

De mooie man | 12-01-21 | 10:21

Van Oef is op weg naar een vergadering van een Raad van Commissarissen. Een private onderneming, geen staatsfiasco. Het Rutte bashing komt overigens nogal sneu over. Het gaat ook helemaal geen effect hebben. Tot Pasen in Lockdown mensen, had U maar moeten luisteren!

van Oeffelen | 12-01-21 | 10:14 | 7

Een drogreden ? Deze man gaat letterlijk over lijken, zoals met het uit de wind houden van die vette begrafenisondernemer. Het is ook een juist tegenwichtje voor de slijmerij tov Rutte bij NPO en in de MSM. Hoezo mogen wij geen kritiek hebben op onze premier, is het weer 1940 ?

Niek1582 | 12-01-21 | 10:38

Een RvC? Wauw, u verkeert in de hoogste kringen!

Nuchternederland | 12-01-21 | 10:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is een toom WC-eenden.

Mr_Natural | 12-01-21 | 10:12
-weggejorist-
HypotheekSlavernij | 12-01-21 | 10:12 | 1

Dit gaat de regeringspartijen veel zetels kosten. Bedankt koppige ezels!
Het gebrek aan zelfreinigend vermogen gaat op 17 maart een reinigend effect hebben.

keestelpro | 12-01-21 | 10:11 | 6

Echte verschuiving zie ik niet snel gebeuren. VVD blijft met gemak de grootste. Vraag is of links weer eens strategisch gaat stemmen, maar met de situatie van Asscher zal het geen PvdA zijn deze keer, dan wordt eerder D66 grote winna(a)r(es)

small_town_dude | 12-01-21 | 10:19

@keestelpro | 12-01-21 | 10:17: Nee, die briefstemmen gaan naar D66. Studenten die massaal zuipfeesten organiseren maar zogenaamd te beroerd zijn om naar het stembureau te gaan.

Mastermattie | 12-01-21 | 10:23

@Alwayscurious | 12-01-21 | 10:17:
Niemand hoeft de verkiezingen te manipuleren
het volk is te dom om op een andere kartel-partij te stemmen
Want dan moet men na-denken
en daar zijn de meesten simpelweg te dom voor

Tobi | 12-01-21 | 10:32
▼ 3 antwoorden verborgen

En kom nooit meer terug!

ole guapa | 12-01-21 | 10:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl