Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NEE. 'Bruin café verdwijnt'. NEE

Opmars ketens, bruin café verdw... WAT

Nee. Neehee. Wat moeten we dan op maandagochtend? Moeten we die jonge klare dan drinken op kantoor? En wat moeten we dan op maandagavond? Op de bank hangen met Samantha, kijken hoe ze zo'n zielig dekje breit voor een hond (zo'n slome labrador retriever) die je niet eens wil? Wat moeten we dan op dinsdagavond? Naar de tennisclub, net doen of we het leuk vinden om tussen de games door te luisteren naar het gezeik van Frans en Piet-Maurits? Wat moeten we dan op woensdagavond? Bridgen met je tante in het buurthuis? Wat moeten we dan op donderdagavond? Een televisieprogramma met Carlo Boszhard kijken? Wat moeten we dan op vrijdagavond? De barman bij ons thuis uitnodigen? Wat moeten we dan op zaterdagmiddag? Tegen onszelf schaken in de woonkamer? Wat moeten we dan op zaterdagavond? Chinees bestellen en het THUIS opvreten? Wat moeten we dan op zondagmiddag? Voetbal kijken in het stadion? Of in ons eigen huis??? Wat moeten we dan op zondagavond? Met het bord op schoot televisiekijken? Doe effe normaal zeg. Hup bruine cafés, volhouden makkers. We zien elkaar snel.
UPDATE: Misschien zien we elkaar wel sneller. +9201 per dag in de afgelopen twee dagen. 

Reaguursels

Inloggen

Meer eenheidsworst, minder authenticiteit. Meer multinationals, minder MKB. Alles gaat op in de massa, waar zijn de vrijbuiters?

deugallergie | 29-10-20 | 22:36 | 1

Jij vindt een bruin café "authentiek?" Jij lijkt een onderscheid te maken tussen het enerlei van het massale en het echt authentieke van het kleine en vrije. Als er één plek is waar de eenheidsworst het meest eendrachtelijk is, dan is dat wel in het bruine café. Over eenheidsworst en dehumanisering gesproken. Er is helemaal niets authentieks aan bruine café`s. Het zegt heel wat over onze tijd dat we DAT als "authentiek" aanmerken.

Geen-Heil | 30-10-20 | 08:38

Dan toch maar met m’n witte plastic stoel in onderbroek schultenbrau tikken

Lil_napoleon | 29-10-20 | 21:56

Dit is in Londen al een tijd aan de gang. Behalve in de verre suburbs geen authentieke pub meer te vinden, enkel ketens met ongeïnteresseerd personeel. Doodzonde.

kapoerewiet | 29-10-20 | 20:28
-weggejorist-
laatjenietkisten | 29-10-20 | 18:57

De leeftijdsopbouw van de personen die de afgelopen etmaal zijn overleden, is;
50-59 1 persoon
60-69 1 persoon
70-79 9 personen
80-89 32 personen
90+ 13 personen
10 personen zijn overleden in het ziekenhuis
De leeftijdopbouw van de personen die in het ziekenhuis zijn opgenomen is;
0-9 3 personen
10-19 0 personen
20-29 1 persoon
30-39 4 personen
40-49 2 personen
50-59 9 personen
60-69 13 personen
70-79 31 personen
80-89 14 personen
90+ 3 personen

mikes43357369 | 29-10-20 | 18:41 | 1
-weggejorist-
Kane | 29-10-20 | 18:49

Zit weer eens op ouwe meuk te reageren. (Ietsje verderop) Ben te lang in de kroeg blijven hangen.

CalamityJane | 29-10-20 | 18:25

Cartoon-inspired Hakbar De Dronken Profeet dan maar. Don't loose your head.

puszuiger | 29-10-20 | 17:45

De authenticiteit van europa moest ooit nagemaakt worden in amerika. Vervolgens exporteren ze het neppe en dat neemt ons straatbeeld over....
Maar we zijn zelf verantwoordelijk. Denk na waar je geld uitgeeft....

SterF... | 29-10-20 | 16:55

Dit moet niet gebeuren, een bruin café is de woonkamer van elke Nederlandse stad. Ik heb het altijd al gek gevonden dat Irish Pubs in Nederland konden overleven, als we zelfs iets mooiers hebben dan dat in de vorm van Bruin Cafés. In Spanje heeft elke wijk wel een kroeg, daar kan je lekker over van alles lullen met drankje en hapje. Een belangrijke functie wat een keten echt niet gaat opvullen.

Trasnochador | 29-10-20 | 16:50

Binnenkort zijn er alleen nog maar roetveegcafés en cafés van kleur over...

Mark zit te Dutten | 29-10-20 | 16:50 | 1

Die roetveegcafe's worden dan ook al van Facebook, Instagram en Twatter gejorist want.... ( vul zelf maar een domme deugreden in ).

Graaisnaaiert | 29-10-20 | 16:53

Dan drinken we toch lekker wat thuis achter t beeldscherm op zolder

merel veld | 29-10-20 | 16:49 | 2

Best lekker, af en toe een pilsje onder het fappen ...

Mark zit te Dutten | 29-10-20 | 16:51

Precies,en dan komt er iemand bij en2 3 4 5,ach laten we bar bouwen hup,en voor je het weet is t regelmatig vol ,ach verdikke noemen ze dat ook wel illegaal cafe? In noord en oost nl zijn er genoeg in ieder geval ..

bowlfabriek | 29-10-20 | 17:49

Is voor sommige bevolkingsgroepen ook wel kwetsend natuurlijk, bruin café.

Cor Netto | 29-10-20 | 16:45

Sinds er niet meer gerookt mag worden zijn kroegen al een stuk minder bruin.

Gulliver | 29-10-20 | 16:38

Veel panden zijn al in het bezit van bierproducenten. Een uitbater huurt het pand en is gebonden aan afspraken, zoals het verplicht aanbieden en promoten van het biermerk van de producent. Je bent, als uitbater, dan alleen bezitter van inventaris en opgebouwde reputatie. Voor die gevallen is het logisch dat de bierproduct verticale integratie toepast in zijn bedrijfskolom. De voordelen zijn legio als je dat goed organiseert. De rol van uitbater wordt vervangen door een loonstrookje van je bierproduct met een mogelijkheid tot bonus. Om goed te concurreren zul je toch echt een toegevoegde waarde moeten bieden en ervoor te zorgen dat je standaardiseert wat je kunt standaardiseren en complexiteit vervangt door eenvoud, anders kun je effectief procesmatig werken wel op je buik schrijven en ben je te afhankelijk van kennis van anderen.

BrokenTipi | 29-10-20 | 16:13 | 1

Op één of andere manier corrigeert het woord bierproducent tot bierproduct, zonder dat ik het door heb gehad. Excuus.

BrokenTipi | 29-10-20 | 16:16

Ik hou wel van een bruin cafe en het doet pijn om te lezen dat ze verdwijnen. Wat ik heel jammer vind is dat veel ketens de schijn ophouden van kleinschaligheid en authenticiteit. Terwijl ze gewoon een formule zijn. Namaak ouderwetse inrichting, dezelfde drankkaart en een fat cat aan het eind van de keten die de centjes wel binnen harkt.

Diotima | 29-10-20 | 16:07 | 1

Rammstein heeft hier ooit een mooie satire op uitgebracht:
youtu.be/Rr8ljRgcJNM
Amerika

SterF... | 29-10-20 | 16:53

Dat hele corona is een hoax. Ik ben een soort mantelzorger geworden. Een familielid testte positief, hij voelde zich al een dag of wat beroerd. De ene na de andere thuiszorgmedewerker bleef weg. Afgelopen maandag de dokter gebeld, dokter bij em op bezoek, dokter was van mening dat de patiënt opgenomen moest worden in het ziekenhuis wegens onvoldoende saturatie, iets met te weinig zuurstofopname.
De medicatie in het ziekenhuis werkte fantastisch, azytromycine en dexamethason. Werd vanochtend gebeld, hij mag naar huis. Ik de casemanager van het ziekenhuis gebeld, en vraag: hoe zit dat nou? Die man kan niet voor zichzelf zorgen. Een beetje heen en weer gepraat, ik vraag: istie nou opnieuw getest? Nee, dat doen we niet. Heeft geen zin, je treft bij een behandelde patiënt nog dood virus aan in de neus en keel, en dat geeft een verkeerd beeld. Istie dan nog besmettelijk? Vraag ik. Nee. Maar de familie, die allemaal zo roepen dat ze em best wel willen helpen, weigert z'n huis in te gaan. Ben ik weer Joris Goedbloed om dat te doen.
En ondersteun je favoriete kroeg. Sommigen verkopen bierpakketten voor thuisdrinkers. Is een manier om de mensen door de moeilijke tijd heen te helpen. Goed, je bent twee keer zoveel kwijt als in de supermarkt, maar je wilt toch zeker graag je eigen stek weer terug?

hotnot | 29-10-20 | 15:54 | 2

Wat zeggen onze beroepstrollen Kuif en Gulliver hiervan? Je bent denk ik een wappie in hun ogen.

IJsbakker | 29-10-20 | 16:33

Youbooze. Ubeer. Guzzle. Microsoft Binge. Pinterest.

dihydrogenmonoxide | 29-10-20 | 15:45

En dan een foto er bij van Luden, van één van de grootste horeca-ondernemers van Nederland en Millers, de tent die op het Plein inmiddels 4 panden op een rij heeft ingenomen. Of is dat juist de ironie?

Mr Dixit | 29-10-20 | 15:45 | 2

Inderdaad. Vreselijke kut café’s. In Den Haag ga je naar bierspeciaalcafé De Paas op de Dunne Bierkade

theo-is-dood | 29-10-20 | 16:08

Paupertenten, komt mede omdat ik in deze tenten vroeger vaak geweigerd ben.

Hondt | 29-10-20 | 16:23
-weggejorist-
Frau Merkel | 29-10-20 | 15:33 | 3

Van dat gedweep met vals sentiment. Bruin café klinkt romantisch maar is in feite gewoon dat aftandse hok waar Jaap en Leo elke avond wat pilsjes achterover zitten te keilen en verder geen drol aan is. En De Telegraaf overdrijft wel vaker hè..

Pontius Vulgaris | 29-10-20 | 15:31 | 3

Een bruin café is voor tokkies.

Gulliver | 29-10-20 | 16:44

@Gulliver | 29-10-20 | 16:44:
Gelukkig zijn de koffieshops chique etablissementen waar het intellect tegen de muren spat....

SterF... | 29-10-20 | 16:58

In een bruin café kom je na je werk en zit je aan de bar waar je een praatje kan maken.
In de nieuwe generatie cafés staan de bestekbakken op de bar en zit iedereen aan een tafeltje met een telefoon in de hand.

Tragicomix | 29-10-20 | 19:23

In Amsterdam is dat al jaren gaande. En wat krijg je voor terug? Pauperkroegen zoals die verschrikkelijke Hard Rock Cafés.

Ad Hominem | 29-10-20 | 15:20 | 5

Ja, dat is wel een dieptepunt. Terwijl het misschien wel het beste album van The Doors is.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 16:08

@DeAapUitDeMouw | 29-10-20 | 15:23:
Die is er ook nog wel.
Ad Hominem bedoelt de keten (die vrij weinig met de muziekstroming van doen heeft)

SterF... | 29-10-20 | 17:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit duurt net zolang totdat alles naar de klote is in horeca & MKB. Het wordt al genoemd in de tegels hieronder: alles kapot en daarna alles uniform en het zelfde. Weg identiteit, weg persoonlijke omgang, weg sociale behoefte. Es muss sein. Mede met dank aan alle mondkappers, hét symbool voor het monddood maken van het klotevolk. Ben blij dat ik geen kinderen heb.

Jasperados | 29-10-20 | 15:19

Over de RIVM cijfers; ik vermoed dat de cijfers ook niet veel verder gaan stijgen dan 10k omdat we met beperkte testcapaciteit zitten en ongeveer 15-20 % daarvan positief test

Brabeaulander | 29-10-20 | 15:18 | 2

Hoera ! Weer een reaguurder die kan rekenen en denken.

DeAapUitDeMouw | 29-10-20 | 15:21

Maar als de XL teststraten van Hugo klaar zijn dan verdriedubbelt de testcapaciteit en dan hebben we opeens 30.000 nieuwe besmettingen per dag. Grote paniek en het hele land in totale lockdown!

Mark zit te Dutten | 29-10-20 | 15:32

Er is een oplossing!
Een eventueel corona-referendum in NL gaat door de overheid gesaboteerd worden.
Het grote thema bij de verkiezingen in de US of A is lockdown of alles open.
We doen het zo: als Trump dinsdag wint gaan we woensdag direct terug naar het oude normaal, als Biden wint blijven we lockdownen tot er een of andere magische ondergrens is bereikt.

Messerschmitt | 29-10-20 | 15:18 | 1

Dat wordt dan een lockdown.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 16:09

Ik ben blij dat ik m'n jonge jaren in de jaren 80 beleeft heb, want dat was de mooiste tijd qua uitgaan. Heel de week hadden we de radio op hilversum 3
staan en met de top 40 en top 50 en keken we dan ook uit naar alweer het weekend want na sex was uitgaan het allerbelangrijkste verzetje dat we hadden
en was het nog gezellig ook en met steengoede muziek, iets wat nu ook niet
meer bestaat. Een biertje 1,75 en gewoon roken overal en geen anti-rook zeikers en geen boa gestapo's die kwamen controleren, want die waren nog parkeerpolitie en konden alleen foutparkeerders een oor aan naaien.
Het leven was betaalbar want je kocht al een huis voor 50k en volstond het
als de man des huizes ging werken en het hele huishouden daar van kon betalen
en er zelfs een periode was waar de diesel voor 25 cent de liter koste
en sommige pompen elkaar de oorlog verklaarde en de lpg gratis weggaven,
en je een tot de rand toe gevulde kar met boodschappen had voor nog geen 100 gulden!
En verder geen stinkmoslim die een grote bek open durfde te trekken
en de pislam nog totaal geen invloed had op het dagelijkse leven
en ze nog in aftandse fabriekspandjes zaten, en een mp nog gewoon op z'n fiets en zonder bodyguards naar de 2e slaapkamer kon fietsen, zonder dat een verwardiër hem een mes tussen z'n ribben wilde planten. DAT was de beste tijd die het westen ooit gekend heeft, en daar moeten we naar terug imo!

von sokkenstopfen | 29-10-20 | 15:16 | 10

@Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 16:10: Als jonkie, Mijn laatste trein ging 00h35... toen ik wat ouder was inderdaad, ik oberde in Cafe de Kroon, na het werken gingen we altijd de stad in.

small_town_dude | 29-10-20 | 16:13

Dat waren de tijden , en nog beregezellig ook zonder die kuttelefoon.

peet12 | 30-10-20 | 00:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Op donderdagavond nodigen we de barman bij ons thuis uit toch? Vind Tom wel een goeie.

Sinterbikske | 29-10-20 | 15:14

Als een café de noodklok luidt, krijgt iedereen aan de bar dan ook iets te drinken?

Mr_Natural | 29-10-20 | 15:14 | 1

En het orkest blijft doorspelen.

Sinterbikske | 29-10-20 | 15:15

Dat zat er dik in. Alle mooie locaties met nukkige zelfstandige eigenaren die zich niet door een grote keten of brouwerij in de luren lieten leggen, liggen nu voor het oprapen.

Intelligente lockdown, goed gedaan.

lirft | 29-10-20 | 15:13 | 1

Die trend was zeker al 20 jaar aan de gang op de echte A-locaties, de pleinen met veel terrasruimte. Kent iemand nog de naam Sjoerd Kooistra?

5611 | 29-10-20 | 21:49

Jammer want ben liefhebber van de huiskamercafé's. Hoop niet dat er ellende voor in de plaats gaat komen zoals Turkse belwinkels, obscure shoarmazaken, shisha lounges, wasserettes en meer van die ongein.

van der g | 29-10-20 | 15:13

Tante Corona past prima bij het gewenste globalistische straatbeeld: kleine ondernemers spijkeren planken voor hun raam. Grote ketens floreren.

Jan Passant mk2 | 29-10-20 | 15:13 | 1

Precies, die grote schoonmaak voor een mooiere en betere wereld met meer aandacht en waardering voor kleinschalige initiatieven waar we in de lente op hoopten, is een illusie. Helaas.

Diotima | 29-10-20 | 16:04

Wedden dat “WEDEROM MEER DAN 10.000 BESMETTINGEN!!!” de bangmaak headline is van het Acht Uur Journaal vandaag. En dan vervolgens ergens helemaal achteraan, vlak voor het weerbericht, twee zinnen over onze islamitische koppensneller in Nice.

Mark zit te Dutten | 29-10-20 | 15:11

Telegraaf meldde gisteren dat vaccines waarschijnlijk maar zeer kort werken en dat er dus permanent maatregelen nodig zijn. We gaan nooit meer naar de kroeg.

Het wordt niet voor niets het nieuwe normaal genoemd

Oromis | 29-10-20 | 15:09 | 6

@Frau Merkel | 29-10-20 | 15:37: En vitamine D! Resveratrol dat o.a. in druivenpitten zit, maar ook in een potje te krijgen is, schijnt ook goed te helpen bij beginnende klachten. @Moetnoggekkerworden Hopelijk ben je er snel weer bovenop, beterschap.

Koffieleut | 29-10-20 | 16:11

@moetnoggekkerworden | 29-10-20 | 15:26: Kramp in uw kuiten komt van te weinig magnesium. Ik raad u aan elke dag één bruistablet calcium/magnesium te nemen (in water oplossen, smaakt helemaal niet verkeerd). Bij het Kruidvat voor ongeveer 1,25 per buisje van ik dacht 10 stuks. Helpt echt geweldig en ik kan het weten. Verder natuurlijk van harte beterschap gewenst!

Lupuslupus | 29-10-20 | 17:27

Dat nieuwe normaal moeten we nooit accepteren, want dat druist tegen ons natuurlijke gedrag in. Ik hoor zelfs Rutte die term niet meer gebruiken, terwijl hij er in het voorjaar bij stond te kwijlen.

5611 | 29-10-20 | 21:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik meende dat Spartacus altijd naar de bruine kroeg ging.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:09

Statistieken vastlegen begint met de definitie te maken van hoe je meet.
Als je deze definitie wijzigt, wat bij het testen is gedaan, dan heb je niks meer aan de cijfers.

Nissan GT-R | 29-10-20 | 15:07

Dat is slecht nieuws voor de diversiteitsbobo`s. Zo is er toch weer minder bruin in het straatbeeld. Tja, ik heb bruine cafe`s nooit je van het gevonden. Doe mij maar een bierhal. De boterwaag in Den Haag komt daar een heel klein beetje bij in de buurt. Maar ja, daar vertoeven alleen maar linkse hipsters.

Geen-Heil | 29-10-20 | 15:07 | 1

Nou, de Boterwaag is anders wel een aantal jaren mijn favoriete eettent geweest, maar dat was inderdaad wel in een ander decennium.

Verbandmeester | 29-10-20 | 15:10

Iedereen die hetzelfde denkt. Overal ziet het er hetzelfde uit. De MKB wordt kapotgemaakt, kleine zelfstandige restaurants worden de nek omgedraaid en massale ketens met ongezond voedsel komt ervoor in de plaats. En deze ketens zijn in elk land hetzelfde, overal hetzelfde. Oftewel het globalistische diversiteitsideaal van D66

Fijn_dat_je_er_bent | 29-10-20 | 15:03 | 2

Gewoon boucotten massaal

moetnoggekkerworden | 29-10-20 | 15:28

Labrador Retrievers zijn niet sloom.

thanseeuwen | 29-10-20 | 14:58 | 3

Aangezien dezelfde zit al om 14:25 getegeld werd, u wel.

Wijze uit het Oosten | 29-10-20 | 15:02

Een Labrador is een windhond, dat is niet zo raar want ze vreten alles wat los en vast zit.

Mr_Natural | 29-10-20 | 15:05

Hebben we daar werkelijk een nieuwsbericht voor nodig ? als slechtziende kon ik dit zien aankomen, zelfs zonder bril. Als we deze regering hun gang laten gaan, zal fun nooit meer terugkomen.

God Zelf | 29-10-20 | 14:57

Die cijfertjes van besmettingen zijn maar voor 30% van de laatste 2 dagen. de meeste zijn al van een paar dagen terug tot wel 10 dagen.

https://www.maurice.nl/2020/10/22/de-dagcijfers-van-het-rivm-die-vrijwel-niets-zeggen/

Oromis | 29-10-20 | 14:57

Veel noodlijdende horecagelegenheden zullen binnenkort (met deel cash geld in boodschappentassen) worden overgenomen door criminele clans van niet nader te noemen signatuur.
Dat belooft wat!

laurentius | 29-10-20 | 14:57 | 3

Witwasparadijzen..

Wijze uit het Oosten | 29-10-20 | 14:59

@Wijze uit het Oosten | 29-10-20 | 14:59: Menig grootstedelijk pandje heb nog nooit zo hard van "eigenaar" gewisseld als de laatste maanden.

Het zwarte bloed kruipt waar het niet gaan kan. En dan te bedenken dat de prijs van huisvesting best wel meetelt in de officiële inflatiemeting.

Yeah, right.

Hetkanverkeren | 29-10-20 | 15:12

@Wijze uit het Oosten | 29-10-20 | 14:59: onzin! We hebben de FIU, de FIOD, FINEC, RIEC, LIEC, de infobox Crimineel en Onverklaarbaar Vermogen te Hoofddorp, de belastingdienst en de recherche. Daarnaast moeten banken, notarissen, vermogensbeheerders, en zelfs auto- en horlogeverkopers elke verdachte transactie melden.

Denk je nou werkelijk dat je via een cafeetje dat eerst €1500 per week omzet had, je op een jaar 1 miljoen kunt witwassen ?

theo-is-dood | 29-10-20 | 16:20

Wat is er nou weer mis aan breien?

Knitty | 29-10-20 | 14:57 | 1

Haken en punniken is so overrated

zuurtjeregen | 29-10-20 | 15:09

Een bruin cafe hoeft voor mij niet per se, mag best iets modern hips zijn, loungebar of zo waar je lekker kan hangen. Als het maar geen "concept" is. En dat zijn al die ketens eigenlijk. Het begon voor Corona al een plaag te worden, en sommige cafe's veranderden in zo'n "concept", als het ware een "keten van 1". Goed voorbeeld is de bar van Kinsbergen in Den Haag: mooie locatie maar met veel te veel branding waardoor het op een keten lijkt. Ook de menu's lijken op een keten, inclusief gezeik dat je geen ontbijtdingetjes kan bestellen na 11:00. Had daar laatst bijna een "Falling Down" momentje.

Muxje | 29-10-20 | 14:56 | 5

Laatst geweest en gegeten. Vond het niet slecht. Bovendien erg vriendelijke bediening. Le Publique -daar vlak bij- is beter qua eten, maar heeft veel minder sfeer.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:01

@Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:01: Het is inderdaad niet slecht, dat wilde ik ook niet suggereren. Prima voer en een goed lokaal. Maar de ambiance lijkt mij teveel op een keten, dat was mijn punt.

Muxje | 29-10-20 | 15:04
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Mr.Crowley | 29-10-20 | 14:56 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

En dat was de griepgolf dan alweer.... Kunnen we weer normaal doen?

Derechtselutser | 29-10-20 | 14:56

Als MKB-er braaf blijven stemmen op de VVD is gewoon vragen om ellende.

Deflatiemonster | 29-10-20 | 14:55 | 2

Jij als linkse barricadeur had het liever anders gezien?

Prinsemarij | 29-10-20 | 14:58

@Prinsemarij | 29-10-20 | 14:58: LinksRechts denken is zooo achterhaald.
En echte ondernemers hebben niks bij die partij te zoeken. Je laat je zaak toch niet kapot gaan omdat een paar raamambtenaren niet weten hoe ze een virus moeten aanpakken?

Deflatiemonster | 29-10-20 | 16:32

Mijn schaduwleven als kroegtijgerin is pas hier begonnen, in het GS-café. Desondanks begrijp ik de meerwaarde die de echte bruine kroeg voor velen heeft. Weer een stukje authenticiteit dat verloren dreigt te gaan. Triest.

MickeyGouda | 29-10-20 | 14:54

Ketens, in het VK zijn ze er ook dol op. De formules zijn op zich niet slecht, maar ook overal hetzelfde. De constante kwalteit die ze (zeggen te) bieden is voor veel mensen blijkbaar aantrekkelijk. Maar ja, het is natuurlijk wel saai...

ZOMG | 29-10-20 | 14:54 | 4

In het VK zijn het vooral de biermerken die de kleine kroegen om zeep hebben geholpen, en er ketens voor terug plaatsten. Gaan ze soms erg ver in: bijvoorbeeld een kroeg waar een prachtig authentiek Tudor-interieur uit gesloopt wordt, om het te vervangen door een nep Tudor-interieur, want anders lijkt het niet genoeg op de andere kroegen in de keten.

Muxje | 29-10-20 | 14:59

@Harry Turtle | 29-10-20 | 14:58: Een veilige keuze vinden veel mensen heel fijn, vandaar het succes van de ketens.

ZOMG | 29-10-20 | 15:43

Hm, ik wil hier toch een lans breken voor de Britse keten Wetherspoon. Ja, het is een keten - een heel grote zelfs, rond de duizend pubs. Maar... Alle Wetherspoon-pubs hebben een zeer groot assortiment aan Britse bieren en ciders, ook van kleine lokale brouwerijen. Dat vind je niet in andere pubs. Hun prijzen zijn zeer laag, een pint (iets meer dan een halve liter) standaardpils minder dan £1! Het eten bij Wetherspoons is verrassend goed. De meeste Wetherspoons zijn heel lang open, soms al vanaf 8 uur 's ochtends tot in de nacht. En (zeker niet de minste reden waarom ze populair zijn) Wetherspoon-pubs zijn vrijwel altijd gevestigd in zeer karakteristieke panden. In Winchester bijvoorbeeld in een Victoriaanse gevangenis, in Hexham in een art-deco bioscoop (denk aan Tuschinsky).
Wat betreft die grote selectie aan bijzondere Britse bieren: Wetherspoon krijgt niet voor niets lof van de organisatie CAMRA (die traditionele en kleinschalige Britse bierbrouwers ondersteunt).

staat het bier koud? | 29-10-20 | 18:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ja ik maak me wel wat zorgen over ons clublokaal, prive club en geen gezelliger plek te vinden in heel de stad. Enkel gelijk gestemden, whisky, speciaal bier en een gezellig sfeertje dat niet verziekt wordt door gedegenereerd krapuul.

Lt-Kol Kilgore | 29-10-20 | 14:52 | 3

Dat noemen we op het platteland een golfclub.

Rest In Privacy | 29-10-20 | 14:54

In Geneve was van Oef ook jaren lid. Mooie zetels, goed eten, sigaren, tv schermen, Brunswick tables. Goud.

van Oeffelen | 29-10-20 | 15:02

@van Oeffelen | 29-10-20 | 15:02: Veel Russen en Arabieren die lid waren? Of was er echt strenge ballotage.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:11

Alle horeca binnenkort weer open tot 20.00 uur als deze daling doorzet is mijn idee, dan een paar weken aanzien.

Crusher | 29-10-20 | 14:52 | 1

De regeringen in de EU volgen elkaar allemaal blind.
Kijk naar Italië, Duitsland en Frankrijk. Reken er maar niet op.

zuurtjeregen | 29-10-20 | 15:12

Het wordt echt een enorm bloedbad voor het MKB. Dit is niet echt over voor kerst of januari. We zitten in decemeber niet vrolijk kerst te vieren in een restaurant.

mlmn | 29-10-20 | 14:50 | 3

In het slechtste geval duurt dit tot april.

Lt-Kol Kilgore | 29-10-20 | 14:53

@Lt-Kol Kilgore | 29-10-20 | 14:53: in Belgie mikken ze voorzichtig al op 'volgende zomer' met hun maatregelen. Maar de horeca zou dat nooit halen, sportclubs ook niet.

small_town_dude | 29-10-20 | 16:09

@Lt-Kol Kilgore | 29-10-20 | 14:53: Reken maar tot de eerste zonnestraaltjes begin maart, zo na carnaval, als we weer richting lente gaan. En houd er rekening mee dat het voor de verkiezingen uitstekend uitkomt als je een paar weken tevoren gaat versoepelen.

5611 | 29-10-20 | 21:58

Gemiddelde van 9200 nieuwe besmettingen. Volgens het Orakel uit Zwitserland zou er gisteren al een nieuw record zijn "want de cijfers waren al in kleine kring bekend". Jaja:
www.youtube.com/watch?v=wGwXGlvRwqY
Los daarvan, het verdwijnen van bruine cafe's is al decennia lang aan de gang. Mijn oude kroegjes zijn allemaal weg of ongetoverd tot hipsteraquaria. Net zoals die leuke detail- en rommelwinkeltjes, nu koffiebarren ( wtf ) en quinoaparadijzen van en voor mensen met asymmetrische kapsels en fluide genderbelevingen. Bah.

Graaisnaaiert | 29-10-20 | 14:50 | 8

@Graaisnaaiert | 29-10-20 | 15:23: Van Oef heeft zijn zaakjes goed geregeld en daar heb ik altijd wel respect voor. Bovendien gunt hij ons een inkijkje in zijn rijke leven en weet hij dat op vermakelijke wijze op te schrijven. Bij mij staat hij onder de favorieten, samen met DrumPiet, Rick, Patje en beldewouten.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 16:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Prima, des te meer potentiele transformatiewoningen in de grote steden. Die woningen moeten ergens vandaan komen en gebouwd worden ze niet.

Binnenbaan | 29-10-20 | 14:48

Dit is gewoon het beleid van de overheid.

Belasting betalen in Ierland, en profiteren van het geld-rondstrooi-beleid van de ECB. Als eenpitter kun je dat niet voor elkaar krijgen. Ketens kunnen dat wel.

Als je concurrente krijgt van zo'n keten kun je eigenlijk wel bij voorbaat stoppen.

Peter_K | 29-10-20 | 14:46 | 3

Goed gezien !

Uw Verzekeringsadvis | 29-10-20 | 14:48

en die ketens komen niet naar het kleine dorpje waar zowat de bruine kroeg het enige nog is wat er staat behalve wellicht een supermarkt(je)....

ikworstelengadouchen | 29-10-20 | 14:49
-weggejorist-
ElUltimoHombreLibre | 29-10-20 | 14:45 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat is een bruin café? Mag dat nog wel in deze tijd?

LuNaTeeQ | 29-10-20 | 14:44 | 2

Licht getint cafe met bontkraagje?

Binnenbaan | 29-10-20 | 14:49

Café van kleur?

5611 | 29-10-20 | 22:03

en Sinterklaas is ook niet meer wat het geweest is.

Mr.Crowley | 29-10-20 | 14:43 | 1

Dat hoeft van mij ook niet meer. Gelukkig heb ik de herinneringen nog.

Rest In Privacy | 29-10-20 | 14:45

Doe es een screenshot als het zo'n interessant artikel is. Ik ga niet betalen voor zo'n rioolkrant, zeker niet als het clickbait-artikelen aan het verspreiden is. En geen zin in VPN-geouwehoer.

Jos Tiebent | 29-10-20 | 14:41

Bruine cafés zijn praktisch ausgerottet, kom je d,r eentje tegen is het alsof je in een museum komt vanwege de authentieke sfeer.

william7055 | 29-10-20 | 14:41 | 1

Precies door het rookverbod en het uitsterven van de echte zuiplappen toch al einde oefening op wat uitzonderingen na zoals de 2 swaentjes die het nu wel heel moeilijk hebben.

Uw Verzekeringsadvis | 29-10-20 | 14:48

Naar verluidt liggen er nu 553 mensen aka coronalijers op diverse IC's in dit land voor hun leven te vechten. Vergt behoorlijk wat islamitische knifeskills, zo'n score.

Maar hé, de ene hoax is inderdaad de andere niet. C'est la vie, said the old folks.

Hetkanverkeren | 29-10-20 | 14:40 | 2

In de grote steden zijn dit mogelijk vooral meervoudig intoleranten (waaronder o.a. suiker intolerantie).

kindapaas | 29-10-20 | 15:03

Maar het begin is er.

peet12 | 30-10-20 | 01:18

Onder de 10000 besmettingen!! Feest!
'Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij het bierfiliaal!'

Rest In Privacy | 29-10-20 | 14:40 | 4

@Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:03:
Hertog Jan is mijn favoriet inderdaad. U drinkt dat toch ook graag als ik de berichten hier zo lees. Grand Prestige van Hertog Jan is niet te versmaden op zijn tijd.

Rest In Privacy | 29-10-20 | 15:06

@Patje2011 | 29-10-20 | 15:06: Ik ben niet zo'n bier drinker. En als ik drink doe ik vaak Belgisch. Maar liever wijn en champagne.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:12
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat hard achteruit.

Mr.Crowley | 29-10-20 | 14:40

En toen ging de Pijp uit in de Pijp.

MistaRazista | 29-10-20 | 14:40

Bruin café? U bedoelt zeker cafés van kleur.

Schriever | 29-10-20 | 14:39 | 1

cafe's van kleur zijn voor de kleurbekennners van lhbtqxyz.

WillemWordtWakker | 29-10-20 | 14:45

Nu maar hopen dat 't geen theehuizen worden.. daar hebben de vastgoedeigenaren verantwoordelijkheid te tonen.

suscrofa | 29-10-20 | 14:37

Ach, zo'n café
Café met een lage zoldering en geen WC
Voor dames apart

Het is een fase. Geen behoefte meer aan. Af en toe een biertje/koffie in het clubhuis.

Rest In Privacy | 29-10-20 | 14:37

Zo zie je maar weer, de corona-crisis wordt ten volle misbruikt door grote marktpartijen en multinationals teneinde de concurrerende middenstand geheel uit de markt te drukken.
Oude tijden gaan herleven, een hele grote onderklasse, een marginale machteloze middenklasse en voorts de 1% die door onze kartelpolitici op hun wenken worden bedient met milieusubsidies voor Tesla's en des te meer. De middenstand wordt simpelweg de nek omgedraaid.

Abject | 29-10-20 | 14:36 | 4

Exact. En het gebeurt gecoördineerd en doelbewust. Miljarden voor grote concerns die vervolgens doodleuk honderden zoniet duizenden mensen ontslaan terwijl de kleine ondernemer direct richting faillissement wordt gedirigeerd.
De ZZP-er is daar een voorloper van, lijkt me

De Droit | 29-10-20 | 14:39

Yep. Ik denk niet eens dat het bewust zo bedoeld is, maar dat er gebruik van gemaakt wordt is duidelijk.

C1O2 | 29-10-20 | 14:41

Ik denk het wel. Er is wat af gedenktankt.

CalamityJane | 29-10-20 | 18:20
▼ 1 antwoord verborgen

Er wordt duidelijk met de cijfers geknoeit, wel heel toevallig dat er sins gisteren er ineens een daling in zet , erg gevaarlijk dus.

obzzcure | 29-10-20 | 14:34 | 1

Veel mensen laten zich niet meer testen maar zieken het thuis uit. Dat krijg je met onduidelijk beleid

moetnoggekkerworden | 29-10-20 | 15:35
-weggejorist-
Lupuslupus | 29-10-20 | 14:34 | 3

Het gaat dus nog ongezelliger en eenheidsworstiger worden.

bqbq | 29-10-20 | 14:33 | 2

Van Oef komt alleen nog in zaken waar de sigaar opgestoken mag worden, zoniet, dan niet. In Zwitserland kan dit gelukkig nog op veel plaatsen.

van Oeffelen | 29-10-20 | 14:39

@van Oeffelen | 29-10-20 | 14:39: Ach ja, zo het een stinkende egoïst betaamt.

geen koning | 29-10-20 | 17:19

Toevallig vandaag op Rijnmond weet je wat ook verdwijnt hier op de Beijerlandselaan in Rotterdam 35 (allochtone) winkels ivm overtredinkjes.

dedwarsligger | 29-10-20 | 14:33 | 1

Dat is dan wel weer meegenomen.

bqbq | 29-10-20 | 14:33

Voor de prijs van 5 halve liters Schultenbrau krijg je in het café één klein glaasje bier dat dan nog eens voor de helft uit schuim bestaat ook.
Cafés hebben het ook wel een klein beetje aan zichzelf te danken dat de cafés uit het straatbeeld verdwijnen. Is ook een beetje de schuld van de bierbrouwers die alle horecapanden in handen hebben en er de maximale huurprijs voor vragen.

Osdorpertje | 29-10-20 | 14:32 | 2

En toch zijn er maar zeer weinig mensen rijk geworden in de horeca, ra ra! De simpele rekensom omzet/kosten is nog steeds erg moeilijk voor mensen zoals u kennelijk.

Jasperados | 29-10-20 | 15:27

Dat is ook weer waar Jasper.

CalamityJane | 29-10-20 | 18:22

Her laatste bruine cafe waar ik was, was eind vorig jaar. Nog altijd ingericht Allah jaren 70/80. Bruine bar, ontelbaar veel flessen sterke drank op een bruin frame boven de bruine bar. Bruine barkrukken en asbakken aan en op de bar. Bruine tafels en bruine stoelen. Lichtbruine schemerlampjes. Een flink glas bier voor €1,75 en zo af toe kregen we er een van de zaak. Ohja, gratis bitterballen en vlammetjes. De tijdmachine bestaat, als je 'm weet te vinden.

Leptob | 29-10-20 | 14:29 | 2

Allah Akbar zeker.

blisterverpakking | 29-10-20 | 14:34

Weet u zeker dat dat vorig jaar was? Die asbakken klopt gewoon niet helemaal.

geen koning | 29-10-20 | 17:16

Jammer, had gehoopt op 14k+ besmettingen. Nu gaat Den Haag nog geloven dat een lockdown zin heeft..

LewsTherinTelamon | 29-10-20 | 14:29 | 3

Ik denk niet dat die zich ook maar enigszins laten beïnvloeden door de werkelijkheid.

ReyNemaattori | 29-10-20 | 14:33

Cijfers van morgen zijn interessant, zeker omdat de cijfers van vandaag een gemiddelde zijn van die van vandaag en gisteren, na die dubieuze storing. Alles boven de 13-14K klopt niet, dan wordt er naar een gewenste uitkomst toegecijferd en dat betekent dus dat de cijfers van vandaag en gisteren niet klopten of dat het cijfer van morgen gemanipuleerd gaat worden. Er is al een dag of 5, 6 een afvlakking van de groei zichtbaar, gerommel van gisteren neem ik niet mee maar dan nog zou een jump van 4 a 5K niet kunnen, logischerwijze. We gaan het zien.

Graaisnaaiert | 29-10-20 | 15:03

Volgende week weer.
De scholen zijn pas net weer open.

geen koning | 29-10-20 | 17:14

In de gauwigheid las ik bruine makkers. Keti Koti dingetje: ketens. En hoe je er blijkbaar nooit meer vanaf komt.

My bad.

Hetkanverkeren | 29-10-20 | 14:29

Toch veels te duur en te gezellig voor mij. Liever als semi-autist met een blikje bier de wereld blijven f5-en.

quatro32 | 29-10-20 | 14:28 | 4

@chicago river | 29-10-20 | 14:37: Goed zo !

Zal je goed staan, zo’n kroontje.

Wijze uit het Oosten | 29-10-20 | 14:44

@Wijze uit het Oosten | 29-10-20 | 14:44: En deze keiharde 1% autist zegt: no worries CR. Het gaat snoeihard om de inhoud, mijn beste!

Keep on truckin': www.youtube.com/watch?v=mobqSF7qf8Y Guns, germs and steel. Maar wie dan wel het buskruit uitgevonden heeft? :-)

Hetkanverkeren | 29-10-20 | 15:02

@chicago river | 29-10-20 | 14:37: Ik heb uit betrouwbare bron dat u ook gewoon wat centjes over kan maken zonder een armbandje om te krijgen.

geen koning | 29-10-20 | 17:13
▼ 1 antwoord verborgen

Heb zo’n bruin vermoeden dat de bruine café’s in de tuinen als paddestoelen uit de grond schieten, Dutch Mancaves.

Maggiderin | 29-10-20 | 14:27 | 1

Compleet met asbak.

knutsel_ | 29-10-20 | 14:29

“Het kleine café” van vader Abraham...
Herinnerd u zich deze nog nog nog...

weet-ik-veel | 29-10-20 | 14:27 | 1

Ja mooi was die tijd. Komt nooit meer terug.

Lupuslupus | 29-10-20 | 14:35

Je huis wordt gewoon de nieuwe bruine kroeg.

Poesman | 29-10-20 | 14:27

Wen er maar aan. Dit is je toekomst zolang deze droeftoeters aan het bewind zijn in NL.

DeAapUitDeMouw | 29-10-20 | 14:27

Bruine café's hebben al langer hun beste tijd gehad. Het heeft ook wel wat triests, avond aan avond in een stamkroeg hangen omdat je blijkbaar niet in staat bent je leven te vullen met iets beters.
En labradors zijn niet sloom.

Spring Bruissteen | 29-10-20 | 14:25 | 10

@zwellevertje | 29-10-20 | 15:56:
U heeft duidelijk geen idee waarover u praat. Als je een labrador 10 minuten per dag uitlaat, breekt ie de hele tent af.

Spring Bruissteen | 29-10-20 | 16:40

Een bruin cafe hoeft nog geen stamkroeg te zijn.
Zo was ik 5 jaren her nog eens in een bruine nering te Wageningen. Nooit eerder geweest met een grote kans aldaar nimmer weer te keren.
Daarbuiten lijkt de tijd van de bruine kroeg een beetje voorbij, hoewel ik in het Leidsche nog vele rendabele honderden jaren oude tappen rijkelijk zie vloeien.

geen koning | 29-10-20 | 17:07

Ze hebben allemaal een ijzingwekkend interessant leven Frau Merkel. Doodgriezelig je daarmee te meten. Je bent maar zo een Wappie.

CalamityJane | 29-10-20 | 18:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat moeten we dan op de maandagochtend tot zondagavond. Nou ja, thuis zitten. Ik werk thuis (en F5 op GeenStijl dus ook thuis) en kom eigenlijk alleen maar buiten voor een wandelingetje naar de supermarkt.
Begin echt een kluizenaar te worden.

koeberg | 29-10-20 | 14:24 | 3

Ja zelfde hier, al vanaf de eerste persconferentie begin oktober weer aan huis gekluisterd guddumme.......

Cunts-en-kitsch | 29-10-20 | 14:26

Same..ondertussen hoor ik bij elke nieuwe maatregel vrienden/kennissen/familie over de app zeiken dat ze niet meer kunnen sporten, niet meer naar de kroeg kunnen, niet meer kunnen dansen, geen kermis meer, geen gezellig samenkomen meer...

And I'm like: Al die dingen hoorde je sowieso al niet te doen...dit is precies waarom de democratie buitenspel wordt gezet....

ReyNemaattori | 29-10-20 | 14:36

Wat is dit nou weer voor KUT bericht... Niet aan Mosterd.

Cunts-en-kitsch | 29-10-20 | 14:24
-weggejorist-
De Droit | 29-10-20 | 14:24 | 1

Ik vind die mensen grappig die elke dag een uurtje naar hun stamkroeg gaan. Ik wil dat ook op mijn oude dag!

Rest In Privacy | 29-10-20 | 14:22 | 3

En dan maar hopen dat je onderweg niet 5 'jongeren' tegenkomt!

Tikkie Terug | 29-10-20 | 14:28

@Tikkie Terug | 29-10-20 | 14:28:
Gelukkig heb ik een kop alsof ik net uit een Amerikaanse maffiafilm bent gestapt, ik heb gelukkig niet zoveel last van dat tuig.

Rest In Privacy | 29-10-20 | 14:44

@Patje2011 | 29-10-20 | 14:44: Dat klopt, die foto van jou die, na diverse klachten, heel snel door Google van internet is verwijderd, was inderdaad nogal afschrikwekkend. Als ik flink getafeld heb, droom ik er nog wel eens van....

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:06

Het gros van de mensen komt nooit in een bruine kroeg. Marktwerking.

beldewouten | 29-10-20 | 14:22 | 3

Het gros van de mensen komt ook nooit in een museum, het Sexmuseum en Madame Tussauds niet meegerekend.

Kuifje-naar-Brussel | 29-10-20 | 15:08

De geschiedenis duurt al zo lang. Geen tijd genoeg om alles te bekijken.

CalamityJane | 29-10-20 | 18:15

Volgend jaar zijn er helemaal geen cafés meer.

Johnny_Hoogerland | 29-10-20 | 14:21

Ketens zijn de hel. Rem op creativiteit. Eenheidsworst met een "business model". Het is gvd een kroeg. Geen vastgoedobject met een nevenfunctie.

Tom Hagen | 29-10-20 | 14:21 | 4

Iedereen zit graag bij een Starbucks of dergelijk. Waarom zou het voor bier en wijn anders zijn. Zo leuk is veel van het gezelschap in een café helemaal niet. Er is een reden als men daar dagelijks zou zitten.

AntiZanicz | 29-10-20 | 14:31

@AntiZanicz | 29-10-20 | 14:31: Starbucks? Doe me een lol. Alleen de expresso is daar een beetje te zuipen. Angelsaksen kunnen geen koffie maken, dat moet je aan Italianen overlaten.

Mbovenka | 29-10-20 | 16:44

@AntiZanicz | 29-10-20 | 14:31: Nooit iets gevonden, zo'n Starbucks. Amerikaanse marketingzooi voor mensen die eigenlijk geen koffie lusten, alleen met een smaakje. En die hipsters die er de deur plat lopen, brrrr!

5611 | 29-10-20 | 22:15
▼ 1 antwoord verborgen

En het roetveegcafé?

Premier Trutte | 29-10-20 | 14:21 | 1

Gisteren avond gelunchd door een stel onherkenbaar gemaakte deugers
over anderhalf jaar al in Opsporing Verzocht te zien, blijken dan 'bekenden van de plieise' te zijn

Tobi | 29-10-20 | 14:36

Heb medelijden met @Mosterd, als die zo'n leven heeft.

Met_baard | 29-10-20 | 14:21 | 2

Hoogste tijd dat hij van zijn vrouw af gaat, rijp voor het graf als het zo moet.

Harvey2Face | 29-10-20 | 14:23

En dan ook nog linken naar een site! (die hier niet genoemd mag worden) Het gaat idd niet goed met hem.

Gokmaar | 29-10-20 | 14:51

Voor mij verandert er niks, ik drink mijn Schultenbrau altijd op een witte plastic tuinstoel, naast de autobanden in de voortuin.

Harry Turtle | 29-10-20 | 14:20 | 2

U heeft smaak!

NoMoreMrNiceGuy | 29-10-20 | 14:21

Hup witte cafés.

OverdaanDerOnderheid | 29-10-20 | 14:20 | 3

Die zijn overgeschilderd... Teer en nicotine zijn verboten.

Ommezwaai | 29-10-20 | 14:25

Blanke cafés, dat is

Tobi | 29-10-20 | 14:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken