Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WERKLOOSHEID GE... eh... daald in september

Gedeeltelijk goed nieuws

Ha Nederland. Het gaat met een hoop dingen best wel ruk, maar met sommige dingen toch een beetje minder ruk. Zo is in september de werkloosheid gedaald. Gedaald! Lekker toch. Helaas zal de werkloosheid in november (bijvoorbeeld bij café Ludens in Den Haag) wel weer stijgen maar in Deze Tijden is onze kinderhand snel gevuld. Daarom hier Vier Vrolijke Tussenkopjes van het CBS. Dat hebben we wel verdiend met zijn allen.  

JEUJ!

nauwelijks substantiële daling

JIPPIE!

en de bijstand dan

HIEPERDEPIEP!

ja zeggen we toch: en de bijstand dan

HOERA!

nog steeds nogal weinig

En ook nog goed nieuws over de huizenprijzen (als je een huis hebt)

Social

Reaguursels

Inloggen

Werkloosheid is tegenwoordig geen goede graadmeter meer. Zelfs met een baan heb je huurtoeslag, zorgtoeslag etc. nodig om rond te kunnen komen.

Het percentage van de bevolking dat volledig zelfstandig kan rondkomen (dus zonder een vorm van extra gratis geld van de overheid) zou een betere graadmeter zijn. Dit percentage zou echter schrikbarend laag zijn.

Greetjee | 15-10-20 | 20:21

Ik snap het UWV wel. Thuis zitten is ook een soort van thuiswerken. Hoezo werkloosheid?

BrokenTipi | 15-10-20 | 18:56

Er is ruim 33% van de Nederlanders werkeloos, die liggen aan het steuninfuus, maar die lijken dat niet te beseffen.

deugallergie | 15-10-20 | 18:52

En u weer de Horeca dicht..... dat gaat wel weer oplopen schat ik........

lilluke halve hoan | 15-10-20 | 16:38

Het CBS kopt:
"... Arbeidsparticipatie mensen met Nederlandse achtergrond in afgelopen jaar het meest afgenomen.." en
"... In de periode 2014-2019 grootste toename arbeidsparticipatie niet-westerse personen..."
zie www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashbo...

De juiste tekst zou zijn:
"... De afstand tussen arbeidsparticipatie van Nederlanders en die van niet-westerse personen is licht afgenomen; in de groep van 15-75 jaar lopen niet-westerse personen ietsje minder ver achter dan vorig jaar.
Wanneer wij echter alle 65+ Nederlanders die al met pensioen zijn, niet mee zouden rekenen en alleen kijken naar de diverse groepen echt productieve beroepsbevolking (M en V) tussen 25-35, 35-45, 45-55 en 55-65 jaar, dan zien wij dat de achterstand ten opzichte van de Nederlanders in de loop der jaren bij alle groepen alleen maar is toegenomen, met name bij de ouderen 55-65 jaar"

Wering | 15-10-20 | 16:05 | 1

Tja statistiek. kwestie van net zolang aan de omstandigheden draaien totdat de cijfers eruitzien zoals je het zou willen.

elco485 | 15-10-20 | 16:11

Het aantal ziekenhuisopnames was plotseling dubbel zo hoog als eerder gemeld door een andere databron. Welke cijfers moeten we nog geloven

Eencellig | 15-10-20 | 13:46

A) de werkeloos definitie (ILO) klopt van geen drol
B) wachten op de bijstandscijfers
C) wachten op de cijfers van de voedselbank

klaas24 | 15-10-20 | 13:28 | 3

Wachten op cijfers toename aantal ambtenaren...

Zeisss | 15-10-20 | 13:46

Precies, WW is voor meeste flex werkers kort, verdwijnen vervolgens in de Bijstand dus de Bijstandscijfers moeten omgekeerd evenredig zijn aan de WW cijfers.
Hoewel niet helemaal, als je partner een baan heeft krijg je ook geen bijstand.

Uw Verzekeringsadvis | 15-10-20 | 13:57

In september vanwege de versoepeling rondom Corona kwamen er ook meer vacatures beschikbaar maar ik vrees dat de mensen die daarmee een baan hebben gevonden nu weer snel op straat geschopt worden.

Sinclair | 15-10-20 | 13:16 | 1

Last in first out. Bij een ex collega (en inmiddels weer collega) meegemaakt ja. Onlangs aangenomen bij ander bedrijf maar door de rona werden de laatsten die binnen waren gekomen als eerste ontslagen of niet verlengd (uit hun proeftijd).

Graaf_van_Hogendorp | 15-10-20 | 13:51

Bij veel mensen waarbij de WW afloopt is er geen recht op bijstand omdat de partner of huisgenoot teveel verdient. Die verdwijnen gewoon in het niks.

Piet Karbiet | 15-10-20 | 13:13 | 1

Precies, 6 maanden na de lockdown start, wat de duur is van de meeste WWs. Maar hey, de pers zou niet de pers zijn om dit als goed nieuws te brengen. Net nadat we een nieuwe lockdown in gaan, die nog veel meer banen gaat kosten.

HetGewoneNormaal | 15-10-20 | 13:41

Als ze zich nu laten omscholen en de fabriek ombouwen voor lopende band productie van gewapende drones zie ik de toekomst voor VDL rooskleurig in.
VDL= Versitile Drones Logistics.
DAF= Defensive Air Force.

steekmug | 15-10-20 | 13:19

De echte crisis komt na de verkiezingen volgend jaar.

laatjenietkisten | 15-10-20 | 13:01 | 1

Inderdaad, nu wordt alles nog mooi opgepoetst en recht gelult

likmegaties | 15-10-20 | 16:24

Logisch toch ?

Om WW te krijgen moet je WW rechten hebben .... Jongeren en ZZp' ers zijn er de afgelopen maanden als eerste uitgeschopt. Die hebben vaak maar weinig opgebouwde WW rechten .

Die komen dus in de BIJSTAND ......

Het wachten is dus op de bijstandscijfers . Die zullen wel gierend hoog zijn . Die bijstand mag de Gemeente dan betalen. De gemeentes hebben niet voor niets bizar grote miljarden tekorten .

FrankOngerust | 15-10-20 | 13:01 | 1

Of teren op spaargeld, krijgen persoonlijke schulden .e.d.

C10H12N2O | 15-10-20 | 13:04

Tja de overheid subsidieert voor miljarden om mensen op de loonlijst te laten staan. En daarnaast pompt het miljarden in allerlei sectoren. De meeste mensen merken niets van Corona en zien dat ook hun salaris keurig wordt overgeboekt. We bulken van het geld. Het helicoptergeld doet zijn werk. Ach die oplopende staatsschuld betalen we later wel een keer. Rutte maakt van ons een knoflookland. Lekker. Sinterklaas bestaat en woont in Den Haag.

Graaier | 15-10-20 | 12:49 | 1

Voordeel is wel dat we onze eigen miljarden steun terug krijgen uit 't Eurobonds Coronafonds.. misschien was 't hem daarom te doen in he first place?

ReyNemaattori | 15-10-20 | 13:51

Mensen worden tegenwoordig gewoon te werk gesteld. Past precies in het tijdsbeeld.

keestelpro | 15-10-20 | 12:34 | 1

Wat een onzin. Het zou overigens best een goed idee zijn om de inactieven op de staatskas in beweging te krijgen.

Joris Beltsin | 15-10-20 | 12:48

Mooi moment om het basisinkomen in te voeren. Als ze dat nu even via een spoedwet regelen...

Rest In Privacy | 15-10-20 | 12:30 | 3

Je bedoeld om de Nederlandse economie nog even snel de definitieve doodsteek te geven? Dus ik hoop dat dit een opmerking was waarbij ik het sarcasme even gemist heb...

peterdh | 15-10-20 | 13:41

Basisinkomen? Ooit een socialistische economie zien lukken? Zal wel sarcasme geweest zijn...

Zeisss | 15-10-20 | 13:47

We hebben al heel lang een basis inkomen, dat heet de bijstand.

Graaf_van_Hogendorp | 15-10-20 | 13:53

Die huizenprijzen, als huizenbezitter zit je prima bij Mark Rutte want hij heeft de grenzen wagenwijd opengezet waardoor de krapte ontstond (en de lage kunstmatige rente door de ECB)

sprietatoom | 15-10-20 | 12:19

Grote werkgevers zijn de schuld van de werkloosheid.
Een baan krijgen werd iets dat je moest verdienen. Competitie om een baan werd door hen ingevoerd, en gaat net als meedingen voor een studie.
Jij moet de bijzonderste zijn. Er moet van je gehouden worden om ergens klusjes te mogen opknappen. Waanzin.
De massale werkloosheid stopt direct wanneer je als werkzoekende gewoon kunt bellen of mailen naar een voor jou interessant bedrijf in je omgeving, en je wordt uitgenodigd voor een gesprek.
Goed gesprek > papierwerk regelen > inwerken > proeftijd > goed contract.
Meer is er niet nodig.

zeurmachine | 15-10-20 | 12:16 | 9

@DexterGordon | 15-10-20 | 12:19: En da's dus de gorigheid waar we aan ten onder gaan. Hoezo de beste? Voor een baan zoals er honderduizenden zijn, zeker. Neem gewoon een goede kandidaat aan na een goed gesprek. Zo bijzonder is werken niet. Voor veel werk kun je met Havo of MBO al toe, maar vragen ze HBO nonsens. Want oh oh oh wat hebben we toch een bijzonder bedrijf. Kul.

zeurmachine | 15-10-20 | 15:07

@kweethetooknietbeter.
Toen ging je na de middelbare school al zo werken. Nu eisen bedrijven en overheden HBO voor de simpelste banen. Werkzekerheid bepaalt niet gegarandeerd. Studeren om te falen. Een normaal persoon kan door een bedrijf direct na vmbo of havo inderdaad zelf ingewerkt worden. Geen studieschuld, geen valse concurrentie, geen overbodige cv opbouw met zaken als "junior voorzitter van de hockeyclub geweest". En je hebt al helemaal geen last van vier jaar onzinopleiding.

zeurmachine | 15-10-20 | 15:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Overigens is het maar goed dat bijstand vanuit de gemeente geregeld wordt. Nu moet iedere gemeente apart gevraagd worden om het aantal mensen die zij in de bijstand hebben.
Was een goede zet van de overheid. Tenminste, vanuit de overheid gezien dan.

Mr.Crowley | 15-10-20 | 12:07

Als je van ellende uit het leven stapt dan stel ik me voor dat je WW-uitkering ook uit deze statistiek verdwijnt?

GormSuil | 15-10-20 | 12:06

Werk genoeg bij de AH, want de website ligt er uit.

me | 15-10-20 | 12:06 | 2

Ik denk dat men massaal snel even bier bestelt vóór de alcoholavondklok ingaat...

Rest In Privacy | 15-10-20 | 12:21

Die cijfers ijlen altijd wat na. Aan het einde van de eerste golf veerde de economie weer wat op. Vandaar deze lichte verbetering. Helaas moet de echte klap nog komen.

Hendrick9999 | 15-10-20 | 12:01 | 1

Wij lopen het risico dat op een kwade dag iemand die onze kredieten verzorgt ontdekt dat "onze EU-ro" niet het papier waard is waarop het gedrukt staat.

Onze beste_kameraden, die zo goed waren ons gratis virussen te verstrekken, zullen dan wel beslag komen leggen op ons leven & infra.

Jan Passant mk2 | 15-10-20 | 12:10

Komen ZZP` ers ook in de WW?

Mr.Crowley | 15-10-20 | 12:00 | 3

Nee, je betaalt wel als ZZPer, maar krijgt niets uit de pot.

Frau Merkel | 15-10-20 | 12:02

Geen WW voor zelfstandigen
Als u als zelfstandig ondernemer werkloos wordt, dan heeft u meestal geen recht op een WW-uitkering (Werkloosheidswet).

Graaf_van_Hogendorp | 15-10-20 | 12:02

@Frau Merkel | 15-10-20 | 12:02: Klopt, maar toch worden ZZP-ers door de FNV gezien als profiteurs en zijn dankzij de FNV straks verplicht om een hele dure private arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Die, zoals bekend, niks uitkeert bij ziekte, want "ziekte"wordt door commerciële verzekeraars heel anders geïnterpreteerd.

Baron Clappique | 15-10-20 | 12:29

Iemand bij de overheid denkt slim te zijn en probeert een beetje positief nieuws te brengen.
Je moet wel heel erg vatbaar zijn voor indoctrinatie om dit te geloven.

Mr.Crowley | 15-10-20 | 11:58 | 6

@RandyBiel | 15-10-20 | 12:07:
Oh nee, wacht, het is natuurlijk allemaal een complot vanwege indoctrinatie op deze wappie site.

RandyBiel | 15-10-20 | 12:07

@RandyBiel | 15-10-20 | 12:07:
Er vloeien mensen ook weer uit de WW als ze aan hun maximum tijd zitten van hun uitkering, probeer ik u uit te leggen.
Deze mensen stromen door naar de bijstand.

Mr.Crowley | 15-10-20 | 12:10
▼ 3 antwoorden verborgen

De arbeidsmarkt is al jaren ziek. Dat is wat die grafiek mij zegt.
Er is te weinig werk voor teveel mensen.

Daarom zijn er zoveel bloggers, vloggers, influencers, columnisten, woordkunstenaars, ^Webcaremensjes, beroepsactivisten, etc.

Nee, over 'de werkloosheid' maak ik mij niet druk in luxeland Nederland.
Doch het is makkelijk praten met een baan.

Mensdier | 15-10-20 | 11:57 | 1

Probleem is alleen dat luxeland verNederlandje zoveel van haar jeugd af laat studeren en fopstudies en fopopleidingen waar kennelijk geen werk voor is. Deze jugend gaat echt niet omsgolen tot loodgieter heur. En blijven in de bijstand/wajong hangen.

Graaf_van_Hogendorp | 15-10-20 | 11:59

Zou het kunnen dat Corona, net als het dorre hout boven de 85 jaar, het dorre hout onder de ondernemers een betje terugsnoeit? Hebben wij 6 miljoen hippe koffietentjes nodig en moeten wij 7000 x per jaar naar een festival?

Beste_Landgenoten | 15-10-20 | 11:53 | 8

@Beste_Landgenoten | 15-10-20 | 12:00:
Ahhh "we niet nodig hebben". Daar hebben we het. "we". Je bedoelt "jij", "jij niet nodig hebt".

Als die 6 miljoen hippe koffietentjes en 7000 festivals per jaar winst maken, dan is er dus blijkbaar vraag naar. Dat *jij* geen zin hebt om naar een festival te gaan of in een hip koffietentje te zitten beteken dat totaal *niets*.

Bovendien zit het probleem van die 6 miljoen hippe koffietentjes heel ergens anders. Dat de vraag daarnaar gestegen is, heeft bijvoorbeeld in 020 vooral te maken met het feit dat de politiek daar zonder na te denken 020 zo erg heeft lopen promoten bij toeristen dat het aantal daar in de afgelopen jaren zo erg de spuigaten is uitgelopen (vorig jaar 20 miljoen toeristen) dat simpelweg de vraag naar toeristenshit groter is geworden dan de vraag naar de authentieke buurtwinkeltjes. Liever een koffietentje want 20 miljoen toeristen dan een slagerij, want maar 850k amsterdammers. Dat heb je te danken aan het beleid van Amsterdam om zich te profileren als toeristenstad. Terwijl realistische partijen het probleem van de te grote aantallen toeristen zagen aankomen bleven de linkse partijen zich wensdenkend blindstaren op de gedachte dat ze een supergrote metropool waren waar er genoeg ruimte is voor iedereen ter wereld. Ta dat heeft tot problemen geleid als het hele airbnb probleem waarbij hele wijken zijn veranderd van wijken met sociale binding tot wijken waar niemand elkaar meer kent en er veel overlast is. Dat heeft ook geleid tot die 6 miljoen hippe koffietentjes waar die 20 miljoen toeristen heen willen. Dat het nu uitdunt is simpelweg omdat er minder toeristen zijn. In de vorige maanden dat de horeca open was bleven de 6 miljoen hippe koffietentjes en de 3 miljoen identieke restaurantjes met allemaal hetzelfde toeristenvoer leeg. Zodra de coronacrisis over is, en steden als Amsterdam hun toeristenbeleid niet aanpassen schieten de hippe koffietentjes gewoon weer als 6 miljoen paddestoelen uit de grond.

peterdh | 15-10-20 | 14:06

@Beste_Landgenoten | 15-10-20 | 12:00: Als er geen behoefte is aan 6 miljoen koffietentjes dan gaan ze vanzelf kopje onder. Geen enkel probleem dus.

Waar inderdaad geen behoefte aan is, is aan het alsmaar uitdijende circuit van ambtenaartjes en adviesbureaus die dag in dag in dag uit bezig zijn met een lawine aan onzinnige regels, subsidies en beleid. Kunnen bedrijven ook weer doen waar ze voor bedoeld zijn, namelijk auto's maken in plaats van een diversity afdeling op te tuigen.

5611 | 15-10-20 | 14:45

@5611 | 15-10-20 | 14:45: Het uitdijende circuit van ambtenaartjes en adviesbureaus, hebben we te danken aan het feit dat iedereen a) door moest leren en b) niet voor een inhoudelijke of vakmatige opleiding. Want de kinderen van de ongeschoolde arbeiders en de ambachtslieden, wilden geen arbeiders meer worden en mochten geen ambachtslieden worden (werken met je handen, kom nou). Als door het weghalen van drempels (geld, toelatingseisen, niveau van de opleiding, toegankelijk voor gehandicapten, sexe neutraal) iedereen gaat studeren, dan ontstaat een stuwmeer met afgestudeerden in wensdenken. En voor die afgestudeerden MOETEN banen gecreëerd worden, want a) studeren zou een betere baan (hoger inkomen, beter leven) opleveren, b) partijen beloofden het de kiezer en zijn kinderen; die stemmen moeten blijven komen, c) een verse geloofsgemeenschap voor partijen en organisaties die op in deze non functie bekleders een verdienmodel wisten.

Daarom hebben we Rutte, Hugo met de schoenen, Pechtold, Jetten, D66, GroenLinks, NOS enzovoorts.

Arachne | 16-10-20 | 00:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Wel logisch toch? Alles was grotendeels weer open. Zal volgende keer wel weer lager zijn.

jip_86 | 15-10-20 | 11:51

Ehm @nostyle uwv meldt een daling op basis van ww oitkieringen. Maar ik vermoed dat inmiddels een hoop de bijstand zijn ingevloeid en dus niet meegeteld, vooral jongeren (de echte niet die andere """jongeren""") die weinig tot geen arbeidsjaren hebben opgebouwd en vrijwel direct de bijstand invliegen.

Graaf_van_Hogendorp | 15-10-20 | 11:47 | 8

@Graaf_van_Hogendorp | 15-10-20 | 11:55:
Jongeren die afgestudeert zijn en nog niet gewerkt hebben, komen niet in aanmerking voor WW.
Kunnen meteen naar de bijstand.

Mr.Crowley | 15-10-20 | 12:02

@Graaf_van_Hogendorp | 15-10-20 | 11:55:
Wat gek. Life style coaching, vrijetijdskunde, theaterwetenschappen, nieuwe media, hospitality services en wild life management lijken me toch waardevolle studies voor onze samenleving.

Joris Beltsin | 15-10-20 | 12:06

Er staat toch Werkeloosheid en WW? Dus dit gaat over beide gevallen?

Rest In Privacy | 15-10-20 | 12:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Horeca weer dicht dussss.
Volgende maand weer een stijging.
Zijn allemaal mensen met een nul-uren contract.
En let op !
Geen koopavond bijv.
De Sinterklaas inkopen zullen dit jaar, en de volgende jaren zéker, zwaar tegen vallen.
Er gaan nog hardere klappen vallen in de detailhandel.

Ruimedenker | 15-10-20 | 11:47 | 7

@Ruimedenker | 15-10-20 | 12:09: Zouden de sinterklaas inkopen niet juist omhoog gaan? Ivm het minder uitgeven aan horeca, cultuur etc.

Rest In Privacy | 15-10-20 | 12:24

@DexterGordon | 15-10-20 | 12:24:
Ik hoop het, maar verwacht van niet, althans niet in de winkelstraat.
Als je zo om je heen hoort, zijn mensen Sinterklaas moe.
Helaas maar waar.

Ruimedenker | 15-10-20 | 12:27
▼ 4 antwoorden verborgen

What goes up must come down.

van Oeffelen | 15-10-20 | 11:46

400.000 werklozen zijn maar een kwart van het probleem. Er zijn namelijk nog 800.000 mensen ziek, zwak en misselijk via IVA, WGA, WAO, WAZ en Wajong (vooral onze jeugd bevat zorgelijk veel gezondheidskwakkels misschien dat de WHO een verklaring heeft). Daarnaast nog 400.000 mensen in de bijstand omdat al die klote Oost-Europeanen hun werk maar blijven afnemen.

Joris Beltsin | 15-10-20 | 11:46 | 10

@Leptob | 15-10-20 | 11:58:
Oh nou een vriend van mij heeft een aannemersbedrijf en heeft erg veel last van Wajongers die als ZZP-er onder de marktprijs staan te klussen. Zo heeft ieder zijn verhaal maar dat getal 10% is absurd, daar kunnen we het toch over eens zijn?

Joris Beltsin | 15-10-20 | 12:03

@Leptob | 15-10-20 | 11:49: Echte zieke niet. Daar zorgen we graag voor. Kunnen ze ook niet altijd wat aan doen.

heavydigit | 15-10-20 | 12:28
▼ 7 antwoorden verborgen

Vanuit de WW dus een flink percentage de bijstand in of heeft zich arbeidsongeschikt laten verklaren verklaren. Ook zal het aantal(!) mensen dat in de eerdere maanden(sinds Maart) in de WW is geraakt VEEL hoger hebben gelegen dan het aantal in September(denk aan niet verlengde halfjaarcontracten), en het is ook logischer dat het aantal mensen dat hieruit is gekomen door te solliciteren op een baan die ze binnen de corona-maatregelen wel kunnen uitvoeren is gestegen. Maar laten we vooral een scheef beeld van de cijfers schetsen met een positieve draai om aan te geven hoe goed het allemaal gaat.

Ploertendodert | 15-10-20 | 11:43

De Nederlander lapt massaal de preventieve maatregelen aan de laars, zodat Nederland Corona koploper van de EU wordt. Dan krijgt Nederland toch steunpakket vanuit de EU? Toch? Dat was toch voor de landen die het zwaarst getroffen waren?

LuNaTeeQ | 15-10-20 | 11:43 | 2

Ja en nee. Dit is eigen schuld dikke bult. Voorheen ging het om slachtoffers.

van Oeffelen | 15-10-20 | 11:47

@van Oeffelen | 15-10-20 | 11:47: Alsof 't 25-jarige tekort van Italië niet hun eigenschuld is? Die gasten hebben in ieder geval als sinds 1994 niet onder die 60% grens gezeten...

ReyNemaattori | 15-10-20 | 13:59

Een dead cat bou... drop.

BrutusBosch | 15-10-20 | 11:42

Creatief boekhouden noemt men dat .
De instroom van kansenparels elke week klopt toch ook niet .

likmegaties | 15-10-20 | 11:40

Laat Wilders het maar niet horen, want zan kan hij statistisch aantonen dat allochtonen niet alleen vaker op de IC liggen dan Nederlanders, maar ook vaker een uitkering hebben dan Nederlanders. Het voltallige nepparlement zal Wilders dan verwijten dat hij te veel aan wij-zij-denken doet, en gaat over tot de orde van de dag.

JackStick | 15-10-20 | 11:40 | 1

Benoemen hebben we altijd al een vies woord gevonden.

BozePaarseMan | 15-10-20 | 11:46

Op zich is een beetje arbeidsmarkt opschudden zo af en toe niet heel erg verkeerd. We kwamen van een tijd van krapte. Nu komen mensen die wel capabel zijn, maar niet durfden te jobhoppen 'op straat' te staan en vullen weer een stukje krapte op. Die krapte was ook slecht voor de economie.

flame_me | 15-10-20 | 11:38

Verkiezingen komen eraan. Na 17 maart komt de klap.

zwartzondersuiker | 15-10-20 | 11:34 | 2

Tot die tijd komt er alleen maar goed nieuws. De media speelt weer mee.

Frau Merkel | 15-10-20 | 11:41

Precies dat. In april gaan meteen de steunmaatregelen eraf en loopt direct de WW over. Daarnaast zal meteen duidelijk worden hoe we de schade gaan betalen. Lees excessieve belastingverhogingen. 2021 wordt voor de werkenden een rampjaar. Tot de verkiezingen speelt Rutte mooi weer.

5611 | 15-10-20 | 14:51

Al die werkelozen zijn nu massaal zonnepanelen en warmtepompen aan het installeren van al het gratis geld dat we van de EU krijgen.
Oh wacht.

2voor12 | 15-10-20 | 11:33

Wil iemand met me wedden over de cijfers over 2 maanden?
Ik wed op een stijging...

hotmint | 15-10-20 | 11:32 | 1

Zou zomaar kunnen, want geen zinnig mens gelooft dat de werkeloosheid daalt. Maar ik denk dat er weer behoefte was aan goed weer nieuws en dan krijg je opdracht voor dit soort berichten. Of misschien is er straks wat te kiezen

Therapietje | 15-10-20 | 11:37

We worden voor de gek gehouden. Iedere dag. Volcontinu. Alles om het volk rustig te houden.

Stijlicoon | 15-10-20 | 11:31 | 1

is dat alleen in Nederland het geval, of is dat wereldwijd?

Kapitein Sjaak Mus | 15-10-20 | 11:37

Statistieken met een hockeystick erin zijn extra bovenmatig verdacht.
De schurkachtige klimaatbeweging van Verenigde Nazi's en dwingend adviserende overheden haalden die truuk al eerder uit.
Totdat het Corona-virus veel handzamer bleek. Sinds die tijd slecht wat lauwe klimaatpraat. Voor de vorm, valt te vermoeden.

Jan Passant mk2 | 15-10-20 | 11:31

worden allemaal boa's....

jajalekkerhoor | 15-10-20 | 11:29

Dit soort nonsens zie je heel vaak bij geautomatiseerde berichten.

Leptob | 15-10-20 | 11:28

Hebben ze definitie van werkloosheid aangepast ofzeau?

postmodernismisdead | 15-10-20 | 11:27

Dat ww-uitkeringen gedaald zijn zegt op zichzelf niet zo veel. Na enige tijd stopt een dergelijke uitkering.
Ik weet van een aantal mensen dat de keuze is gemaakt om na ontslag niet verder te zoeken naar werk.

El Rico Grande | 15-10-20 | 11:26

1 maand een lichte daling van de werkeloosheid.
Volgens het CBS zijn er nu 150.000 werkelozen meer dan voor de crisis.
Denk dat het er veel meer zijn.

HoerieHarry | 15-10-20 | 11:25 | 1

Veel meer. Tijdelijke contracten niet verlengd Polen Roemenen of Bulgaren die naar huis worden gestuurd kijk de bijstandsuitkeringen ook ff na dat vermelden ze niet.

Trumme | 15-10-20 | 11:27

2,6 miljoen vallen onder de NOW-regeling. We zullen het zien.

Rest In Privacy | 15-10-20 | 11:25

Er komen natuurlijk een behoorlijk aaantal niet eens in aanmerking voor WW.
Maar de komende tijd zal de 'trend' veranderen..... omhoog!

MK27 | 15-10-20 | 11:24

Zijn allemaal de bijstand in. Cijfers zeggen helemaal niks in dit land, waar meer dan 90 % niet kan lezen en schrijven. Over zelfstandig nadenken heb ik het dan nog niet eens gehad.

Baron Clappique | 15-10-20 | 11:24 | 3

Ik laat Kuifje altijd voor mij denken. Hij weet alles altijd beter. Best rustig.

El Rico Grande | 15-10-20 | 11:27

@El Rico Grande | 15-10-20 | 11:27:
Ik ook, maar dan wel zo dat ik weet dat het tegenovergestelde wat hij beweerd waar is.

2voor12 | 15-10-20 | 11:31

@El Rico Grande | 15-10-20 | 11:27: Je bedoeld Druifje-naar-Brussel?

lovekila | 15-10-20 | 14:14

Vindt u het goed dat ik er geen ruk van geloof? Idem voor die lage cijfers van faillissementen. Het CBS is net als die andere clubs gewoon een instrument van de regering. Totaal niet onafhankelijk. Na de verkiezingen zullen de echter cijfers wel mondjesmaat doorkomen. Meestal op een vrijdag om 23.15 uur.

Piet Karbiet | 15-10-20 | 11:24 | 3

En de corona cijfers. Die geloof je toch zeker wel?

Baron Clappique | 15-10-20 | 11:25

@Baron Clappique | 15-10-20 | 11:25: Wat denkt u?

Piet Karbiet | 15-10-20 | 11:36

@Baron Clappique | 15-10-20 | 11:25: Nee ik niet.

Lupuslupus | 15-10-20 | 11:37

Dat mag ook wel voor het (belasting)geld de overheid uitgeeft en blijft uitgeven.

Schepvogel | 15-10-20 | 11:23

Hoe gaat het eigenlijk met het klimaat? En met Greta?
Ik hoor daar zo weinig over de laatste tijd. Gaan we nu wel of niet allemaal dood?

Ik vraag dit voor een vriend: Frans T.

Toetsenbordcomplex | 15-10-20 | 11:23 | 3

Heeft ze die Nobel prijs al opgehaald?

Trumme | 15-10-20 | 11:25

@Trumme | 15-10-20 | 11:25: die kreeg ze niet. Die ging naar een organisatie voor voedselhulp. Geen idee wat die voor de vrede betekend heeft, maar hey, boeie. Gezond verstand is nergens voor nodig.

Stijlicoon | 15-10-20 | 11:34

Er komt binnenkort een biopic over Greta. Alle scholieren moeten ter indoctrinatie daar verplicht naar toe. Het is alleen nog even puzzelen hoe dan de 30personenregel ontweken kan worden, want ja, dit is natuurlijk heel belangrijk.

5611 | 15-10-20 | 14:54

En de bijstandsuitkeringen?
Iets zegt me dat die er voor het gemak maar even buiten gehouden worden.
Evenals zij die zich "aan het arbeidsproces onttrokken hebben".

Gazzerop | 15-10-20 | 11:23

Zo vlak voor het (permanent) sluiten van de horeca natuurlijk even melden dat het allemaal goed gaat.

2voor12 | 15-10-20 | 11:23 | 2

10duizend horeca medewerkers op straat maar het gaat prima hoor.

Lupuslupus | 15-10-20 | 11:38

Iets met stilte voor de storm, oog van de orkaan, etc. Allemaal gekochte welvaart / uitgestelde economische recessie (want regelingen NOW, TOZO, TOGS, etc.). En de grote opkoper uit Azië staat straks klaar om toe te slaan ("koopjesjager").

Phantomas | 15-10-20 | 11:22

ZZP'ers zonder werk tellen niet mee.
Horeca ondernemers met gesloten zaken tellen niet mee.
Werknemers die hun uren fors hebben zien dalen tellen niet mee.
Langdurig zieken tellen niet mee.
Het totale aantal uren wat gewerkt wordt is gewoon fors gedaald, maar er komen weer verkiezingen aan dus moeten er positieve cijfers getoond worden. Een correctie daarop komt na de verkiezingen wel.

Osdorpertje | 15-10-20 | 11:22
-weggejorist-
De Evangelist | 15-10-20 | 11:22

Ze zitten allemaal in de ziektewet, dan vang je meer uitkering!

Uranus1767 | 15-10-20 | 11:20

Geen WW uitkering betekent niet meteen dat iemand werk heeft gevonden. Kan ook gewoon gestorven zijn aan een verkoudheid.

Andersdenkend | 15-10-20 | 11:20 | 1

Of ze zijn uitgestroomd naar de bijstand omdat hun recht op WW op verbruikt is.

Osdorpertje | 15-10-20 | 11:26

Het is Luden zonder -s..

Koonkluk Huis | 15-10-20 | 11:20

Dit zijn cijfers van augustus en september. Wacht nog maar een paar weken.

Jos Tiebent | 15-10-20 | 11:17 | 6

Het virus hangt gewoon letterlijk in de lucht. Geen feest, mondkapje, lockdown of avondklok helpt daartegen. Tenzij je in een ruimtepak gaat rondlopen. Enige wat helpt is weerstand opbouwen. Maar dat is in het geval van covid19 best wel moeilijk, omdat het het afweersysteem aanvalt.

Jos Tiebent | 15-10-20 | 11:57

@Lupuslupus | 15-10-20 | 11:40:
En toch hoor je in de nederlandse media dat alleen Nederland het zo slecht doet. Is gewoon niet waar, het gaat overal dezelfde kant op ongeacht al bestaande maatregelen.
Maar volgens de overheid en haar papegaaien van de media moeten we ons schamen want ach wat zijn nederlanders, als enigen in de hele wereld, toch zo slecht.

2voor12 | 15-10-20 | 11:57
▼ 3 antwoorden verborgen

In de vroegere Sovjet-Unie was 0% werkloosheid. Dan zette je iemand zonder enige functie op een stoel in een museum, betaald door de staat. Zoals de staat nu ook alle 'werkenden' doorbetaalt. Ze hoeven alleen niet op een stoel in een museum te zitten.

ciabatta | 15-10-20 | 11:17 | 6

Het idee om werklozen ergens een functie te geven ook al is deze misschien niet direct zo heel nuttig, is nog niet eens zo gek. Men blijft in een ritme, maakt deel uit van de maatschappij, doet iets terug voor de kost, is een continue stimulans om verder op te klimmen en weer mee te kunnen draaien. En wellicht ook een filter. Een uitkering wordt minder aantrekkelijk als daar een inspanningsverplichting tegenover staat.

heavydigit | 15-10-20 | 12:34

Werkenden die doorbetaald worden door de staat? Je bedoeld: werkenden worden TERUG betaald van reeds ingelegd belastinggeld. De hele reden waarom er uberhaupt een overheid is: om bij te springen op het moment dat het volk het slecht heeft. Dat schijnen de generaties na mij echter vergeten te zijn.

lovekila | 15-10-20 | 14:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik geloof er geen fluit van.

Atheist-Priest | 15-10-20 | 11:17

"Grote daling aantal AOW-uitkeringen resulteert in extra budget voor derdewereldprojecten".
"Drastische toename reserves pensioenfondsen dankzij verminderd aantal pensioengerechtigden".
Corona komt naar je toe deze winter.

Nivelleermarionet | 15-10-20 | 11:17

Nog een paar Coronagolven en net zoals in Italië, dan is er een complete Ouderengeneratie gedecimeerd.
Rutte & Hugo bedankt voor Uw stem, staan er met hun doventolk bij en glimlachen U de moeder.
Oh ja sterkte aan Geert Wilders die misschien besmet is door een beveiliger.
Misschien knap je in ieder geval wel op Geert van een paar weken rust.

Theo-Pim-Riv | 15-10-20 | 11:16 | 2

Is Geert besmet?

Lupuslupus | 15-10-20 | 11:41

Tja, als ik er in maart-april-mei-juni-juli-augustus 10000 mensen uitgooi en vervolgens in September 100 aanneem, dan is de werkloosheid relatief gedaald ten opzichte van de vorige maand, maar niet ten opzicht van vorig jaar.
There are lies, damned lies and (health) statistics.

Rutan | 15-10-20 | 11:16 | 2

Vraag het aan Mark Rutte en je krijgt een perfect antwoordt en E 1000 van hem.

Theo-Pim-Riv | 15-10-20 | 11:17

De overheid is goed met cijfers en rekenrentes aanpassen. Als cijfers niet kloppen en dus even worden opgeleukt dan weet je dat we belazerd worden op veel gebieden (werkloosheidcijfers waarbij zzp-ers niet worden meegerekend, rekenrente van de pensioenen die wordt aangepast, zodat de dekkingsgraden ineens niet alarmerend zijn, and so on......)

pibasso | 15-10-20 | 11:56

''als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren

als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed ''

Toetsenbordcomplex | 15-10-20 | 11:15 | 2

Een "2x" had volstaan.

libertat | 15-10-20 | 11:58

Welke handicap heb jij? (die van golf he joris!)

lovekila | 15-10-20 | 14:07

De ECB blijft als een malle bijprinten, banken staan op omvallen, de helft van BV Nederland hangt aan het corona infuus, maar gelukkig hebben drie man en een paardekop zich ingeschreven als zzp-er zonder opdrachten zodat ze niet meer meetellen in de WW statistiek.

Harry Turtle | 15-10-20 | 11:15 | 4

Banken maken niet 2 keer dezelfde fout. Lenen tegen een select groepje voor 8% en betalen zelf 0,1

Trumme | 15-10-20 | 11:29

@Re:Kniftig | 15-10-20 | 11:22:
Dan nog staat Deutsche Bank al maandenlang op omvallen. Zitten vuistdiep in Franse en Italiaanse flutleningen. Waarom dacht u dat Merkel zo meegaand is in de zuidelijke monetaire koers? Als DB omvalt, valt Duitsland om.....

libertat | 15-10-20 | 11:57

@Trumme | 15-10-20 | 11:29:

Geld lenen voor bedrijven is tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Als je onder de miljoen wilt lenen komen ze niet eens meer.

Conifeer | 15-10-20 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Als de economie instort daalt de werkeloosheid.
Ben ik dan de enige die het snapt?

HoerieHarry | 15-10-20 | 11:15 | 4

@Re:Kniftig | 15-10-20 | 11:25: dus alle ondernemers die nu in de problemen komen door Prutte&co zijn onverantwoorde slechte ondernemers aldus de Raamambtenaar die uit z’n neus zit te peuteren tijdens het tegelen.

Trumme | 15-10-20 | 11:32

@Trumme | 15-10-20 | 11:32:

Nee maar alle bedrijven die ongeacht Prutte&Co in de problemen zaten worden nu ook mooi afgedekt door die regeling. Zelfs natuurlijke faillisementen vinden nu amper plaats. Dat is niet gezond voor je economie.

Re:Kniftig | 15-10-20 | 11:36

@Re:Kniftig | 15-10-20 | 11:36: Precies Kniftig. Leest nog de melding dat er de eerste 2 kwartalen van 2020 minder faillissementen zijn gemeld dan diezelfde periode in 2019. Do the math. Er is dus een percentage bedrijven die door de steun slechts uitstel van executie heeft gekregen.

pibasso | 15-10-20 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

De WW uit betekent niet direct dat die lui weer aan het werk zijn.
Kans is vrij groot dat ze een loketje doorgeschoven zijn naar de bijstand.

normanius | 15-10-20 | 11:15 | 3

Dat bedoel ik.

flesje | 15-10-20 | 11:19

Of geen loketje doorschuiven, zoals mijzelf.

maSs | 15-10-20 | 11:28

Zeker als die ww maar drie maanden duurt.

knutsel_ | 15-10-20 | 11:46

Niet alleen in het ziekenhuis liggen ze aan het infuus, de afrekening moet voor veel bedrijven nog komen.

Conifeer | 15-10-20 | 11:14 | 2

Precies, er is veel uitstel van belastingen verleend, wacht maar totdat er met terugwerkende kracht moet worden betaald. Brrrr.

pibasso | 15-10-20 | 11:50

@pibasso | 15-10-20 | 11:50:

Vreemd dat ze niet gewoon belasting kwijtschelden, is makkelijk uit te voeren want de belastinginspecteur kent zijn “klanten” en zorgt dus voor weinig uitvoeringskosten en bureaucratie.

Conifeer | 15-10-20 | 12:12

Wacht maar op de 2e golf... Eeehmmm. tsunami van werkelozen.

Voor iedere Coronadode 50 werkelozen. Is ook een leuke indicator.

Onkel Bratwurstbude | 15-10-20 | 11:14

Welkom bij de goed nieuws-show door het kabinet.
Ben benieuwd hoe het er over 3 maanden uitziet qua cijfers.
Doe maar eens een gokje!

pibasso | 15-10-20 | 11:13

Als jullie zo'n bericht zien, krabt er zich dan niemand zich op het hoofd die dan denkt: "He? Klopt dit wel?" en die zich er dan in verdiept om te kijken of dit ook wel echt klopt of misschien enigszins vertekend is door bijvoorbeeld een tijdelijke NOW-regeling ofzo.

Re:Kniftig | 15-10-20 | 11:13 | 2

Eigenlijk altijd als het weer zo'n goed nieuws-show is van het cbs.
Eerst maar even een aantal dagen wachten op een evt. rectificatie. Dat is eerder de norm tegenwoordig.

Gazzerop | 15-10-20 | 11:25

Klopt die NOW regeling houdt 7 miljoen werknemers uit de ww.

Trumme | 15-10-20 | 11:34

Het gaat prima met de supermarkten, bouwmarkten, hotels in Nederland, hoveniers, klussenbedrijven enz enz enz.
Met de D66consultants en mindfulnesscoaches, agile of niet, gaat het minder.

Nuchternederland | 15-10-20 | 11:12 | 9

@pibasso | 15-10-20 | 11:14:
Als iemand zegt "ik verkoop gebakken lucht aan dombo's die er ook nog bakken met (belasting)geld voor over hebben", dan heeft die persoon dus geen onzinberoep? Duidelijk!

Rest In Privacy | 15-10-20 | 12:14

Dat zou een goede zaak zijn. Gebakken lucht hebben we geen behoefte, al helemaal niet als het door de overheid opgelegde onzin is.

5611 | 15-10-20 | 15:02
▼ 6 antwoorden verborgen

de stijging komt nog wel hoor.... maak je maar niet druk.

ikworstelengadouchen | 15-10-20 | 11:11 | 1

Het is een kwestie van tellen.
Er zitten minder mensen in de WW.
Maar vraagt u zich niet af hoe het met de bijstand gaat?

Mr.Crowley | 15-10-20 | 12:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl