Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Corona vastgoedcrash

Met z'n allen naar kantoor is niet meer de bedoeling, eerder een onacceptabel bedrijfsrisico op gelijktijdige ziekte

Utrecht, Neude. Eerder dit jaar...

Louis Rossmann heeft een reeks reportages gemaakt over de vastgoedzeepbel van New York. Hij was op zoek naar een nieuw pand voor zijn onafhankelijk reparatiebedrijf en stuitte op vele panden die al jaren leeg blijven. Met de prijs werd niet gezakt. Het is misschien ver weg, maar de onderliggende logica is ook in Nederland & Europa geldig.

Veel verhuurders kunnen niet zakken met de prijs. Ze kunnen dan hun hypotheek en lokale belastingen niet meer betalen. Hun hypotheekvoorwaarden eisen soms een herfinanciering bij een andere bank als de huur door het ijs zakt. Hun accountant zal bij een lagere huur het pand lager waarderen, het verschil is een direct te nemen verliespost, wat een technisch faillissement geeft.

Dit probleem bestaat niet alleen bij huidige leegstand, de volgende klap zit bij horeca en winkels. Die proberen zonder al te veel klandizie & huurverlagingen het hoofd boven water te houden. Ze gaan achter elkaar voor schut, en nieuwe ondernemers om zo'n onderneming door te starten zijn schaars. Dit geeft een nieuwe stroom leegstand.

Thuiswerken zorgt ervoor dat alle lunchrooms in binnensteden en nabij kantoren minder aanloop hebben. Ook daalt de behoefte naar kantoorruimte. Met z'n allen naar kantoor is niet meer de bedoeling, eerder een onacceptabel bedrijfsrisico op gelijktijdige ziekte. Hetzelfde zie je met gezellig winkelen in de binnenstad. Drukte is niet meer gezellig, maar gevaarlijk.

nope

Deze nieuwe leegstand brengt vanzelf de vastgoedsector in verdere betalingsonmacht. Huurachterstanden en extra leegstand slopen hun reserves, totdat ze omvallen. Deze kapitaalvernietiging duurt geen maanden, maar jaren. Verhuurders geven daarmee de economische coronacrisis van ondernemers door aan banken.

Grote banken waren voor corona al technisch failliet. De kredietcrisis 2008 kwam na een kleine correctie op de huizenmarkt, deze is groter. Met ongekend monetair geweld wist de ECB & FED de economie te stimuleren, maar de coronamaatregelen waren alleen tijdelijk overbrugbaar met gigantische begrotingstekorten. Dat is niet vol te houden, en worden nu al afgebouwd.

Dit gaat te lang duren, zeker nu de cijfers wijzen op een tweede golf. Groepsimmuniteit & vaccins zijn nog ver weg. Brazilië test al een Chinees vaccin, Trump belooft een vaccin direct na de verkiezingen en dreigt dat zonder toestemming van de FDA te doen. Ik vind de verwachting van Bill Gates dat eind 2021 rijke landen kunnen vaccineren al ambitieus, nu al een veilig en effectief vaccin is een illusie.

Zodra alles weer mag, zal het lang duren voordat de horeca & winkels weer druk bezocht worden. Mensen zijn gewend geraakt aan maaltijdbezorging en internetwinkels. Ze zijn gewoontedieren, met afgedwongen nieuwe gewoontes. De horeca had het voor corona al moeilijk door overaanbod, veel zaken hebben geen toekomst. Een halflege zaak wordt nooit gezellig.

De terechte angst voor longschade, hartschade en hersenschade door corona zal mensen terughoudend maken om bij elkaar te komen totdat er een definitieve oplossing komt. Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Grote festivals eisen een jaar voorbereiding, dat jaar start pas als er duidelijkheid is. De omzetderving door corona zal langer duren dan corona zelf.

Aan het einde van de eerste golf werd bij vijf procent van de bloeddonoren antistoffen aangetroffen. Groepsimmuniteit start pas bij ruim zestig procent. Voordat de exponentiële groei zal afvlakken zijn er nog genoeg slachtoffers voorhanden om nogmaals de zorg, het onderwijs en de economie een paar keer te slopen. De lock-down werkte te goed, de IC's en het kerkhof zijn al vergeten.

Speel anders eens met deze tool. Het huidige reproductiecijfer van 1,33 geeft net zoals ieder getal boven de 1 na verloop van tijd onacceptabele aantallen. Het getal waarmee je begint (bijvoorbeeld 2713 besmettingen), of het gemiddeld aantal dagen dat corona nodig heeft de volgende te infecteren, (5, 6 of 7 dagen) is daarbij onbelangrijk. Een reproductiecijfer onder de 1 is de enige weg.

Bedrijven, verhuurders, banken en overheden kunnen de eerste golf al niet overbruggen. Ze versterken in deze doodsstrijd elkaars ellende. We leven in een complexe, zeer verweven samenleving. Het is leven & laten leven, of een economisch ontwrichtend tijdperk. Nu een tweede of straks een derde golf starten is echt financiële en fiscale zelfmoord.

Mentaal is een nieuwe golf ook moordend. De zorg, het onderwijs, maar ook vereenzaamde ouderen zijn nog lang niet bijgekomen van de eerste golf. Het gebrek aan sociale contacten & ontspannende vakanties treft bijna iedereen. Ik hoop dat deze lakse houding verdwijnt, de voorzorgsmaatregelen worden gevolgd worden en wordt genoten van de vrijheden die nog net wel bestaan.

Een meter extra afstand is gratis & beter dan ieder alternatief.

Reaguursels

Inloggen

In Engeland raadt het NICE alle volwassenen aan om vitamine D te supplementeren.

www.candi.nhs.uk/sites/default/files/...

Vreemd dat je er hier van de regering niets over hoort.

In Córdoba loopt nu ook een kleine studie met een vorm van vitamine D (calcifediol) toedienen aan *ziekenhuispatiënten* i.c.m. andere medicatie. Daar lijkt calcifediol de kans om op de IC te komen met een factor 25 (!) te verkleinen.

"Of 50 patients treated with calcifediol, one required admission to the
ICU (2%), while of 26 untreated patients, 13 required admission (50 %) [...]
Of the patients treated with calcifediol, none died, and all were discharged, without complications.The 13 patients not treated with calcifediol, who were not admitted to the ICU, were discharged. Of the 13 patients admitted to the ICU, two died and the remaining 11 were discharged."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC...

RichardBandler | 27-09-20 | 17:58

Vervangt Feynman Keek op de Week?

Sans Comique | 27-09-20 | 12:37

Als de natuur haar gang gaat zal covid-19 muteren naar een soort ebola en mensen die op een te kleine ruimte zijn gepropt zullen massaal sterven als ratten. Kijk maar naar het dierenrijk, overpopulatie geeft gegarandeerd een moordende ziekte.

Eppo | 27-09-20 | 12:25 | 1

Dat zou dom zijn, die Ebolaversie. Bij de Spaanse griep ging het de andere kant op. Als je om je heen kijkt is het niet zo dat ziekten alleen richting Ebola muteren. Dit is angsthazerij.
Een eeuw geleden vielen mensen bij bosjes aan de roodvonk of aan de hart- en nierproblemen door roodvonk. Nu zie je nauwelijks nog roodvonk-doden, laat staan de bijbehorende hart en nierproblemen. De bacterie is er gewoon nog, veroorzaakt ziekte maar niet zoals eerder.

Nichtsneues | 27-09-20 | 13:49

Ik ben echt vreselijk ongerust aan het worden.
Een maand geleden wisten de deskundigen bij Nieuwsuur het absoluut zeker.
De Tweede Golf was begonnen.
En het was allemaal onze schuld!
Maar er gebeurde helemaal niets.
De IC’s werden niet overbelast, het aantal Corona doden steeg niet spectaculair.
Hoe kan dat nou, dat ondanks alle maatregelen de besmettingen stijgen maar het aantal slachtoffers niet?
Ik begrijp er niets meer van!

Bolder | 27-09-20 | 11:52 | 6

Het duurt een week of 2 voordat besmettingen leiden tot sterfgevallen. Bovendien is er een sterk verband tussen ziektepatroon en vitamine D, en in de zomer hebben mensen meer vitamine D in hun lichaam door de zon. Dat gaat nu weer dalen, dus reken er maar op dat de ziekenhuizen weer vol gaan stromen.

stampertje85 | 27-09-20 | 19:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Na het zien van docu op Netflix weet ik eindelijk waar uw uw naam van heeft weer wat geleerd

oldskoolhollander | 27-09-20 | 11:44 | 2

Ga ik doen dank uw

oldskoolhollander | 27-09-20 | 19:05

Als straks eenmaal dat vaccin er is, dan is het nog steeds een grote teringbende.

Ik heb nu al medelijden met de mensen die denken dat het vaccin de gouden oplossing is. Eerst zien, en dan pas geloven.

Zou mooi zijn als alle ministers en grootgrutters zich eerst laten vaccineren.
Zij hebben ons hier per slot van rekening ingeluld. Zul je zien dat dat vaccin na 2 jaar een extreme groei in suikerpatienten veroorzaakt.

En dan krijgen we daar bovenop ook nog meer regen in dit landje, waardoor iedereen straks helemaal niet meer naar buiten durft en ook nog een stikstofallergie heeft ontwikkeld.

Dus ja, laat die huidige economie en vooral die Europese dwangmatige samenwerking maar barsten. Dit komt voorlopig toch niet meer goed.

_Zweevers_ | 27-09-20 | 11:14 | 1

Precies dit het vaccin is wat veel mensen op de been houd nog.

jip_86 | 27-09-20 | 14:15

Eat cash ! Billions of greedy peole can't be wrong.

cat22 | 27-09-20 | 10:57

Nu gaan we zien wie er al die jaren zonder zwembroek heeft gezwommen. Beurs uitdrukking voor: " wie ( bijna ) alles met geleend geld heeft gefinancierd".

streknek | 27-09-20 | 10:45

Zat zo te denken.... in heel dat hele grote China zijn er maar. ca 4400 mensen gestorven aan corona. Hoe kan dat? Het is hier al eerder geplaatst maar je zou gaan denken aan een complot. De rest van de wereld in grote recessie en dan komt China de boel opkopen. Hebben ze de hele wereld in hun macht.

Jane3715 | 27-09-20 | 09:14 | 8

@Camoflage | 27-09-20 | 10:38: "ons immuunsysteem is gewoon niet vernield dood al het hygiëne gedoe."
Nou, dat maakt het er niet beter op.

Sans Comique | 27-09-20 | 12:39

In een stad met ca 11 miljoen inwoners waar de lijken opgestapeld lagen en dan zijn er in totaal 4400 doden in China. Iets zegt me dat het niet klopt. 4400 is waarschijnlijk een paar weken normale sterfte daar in metro-Wuhan.

Nichtsneues | 27-09-20 | 14:24

@HdJ | 27-09-20 | 11:13:
Dat zegt toch helemaal niets als ze ZONDER corona NIET zouden zijn overleden?

goldsammy | 27-09-20 | 16:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Ook zonder Corona zou de horeca door gruwelijke overbevissing een keer een flinke tik terug krijgen. Het buiten de deur eten en drinken kent zijn grenzen. Trends zijn niet eeuwigdurend. En als je een fors deel van je economie, zoals bijv. die van 020 inzet op horeca (veel vervelende mono cultuur) en toerisme op peperdure vierkante meters dan speel je met vuur.
Dan komt er een flinke correctie. Het is net als met zonnebank winkels, ze schoten uit de grond als paddenstoelen, tot de corrigerende terugslag kwam.
Er zijn vele soorten economische risico's, met een pandemie werd geen rekening gehouden. Kantoren/kantoorruimte en dergelijke behoeften, dat kan ook een heel stuk minder.

Broadsquire | 27-09-20 | 08:44 | 1

Videotheken, ook zo iets.

Sans Comique | 27-09-20 | 10:34

Volk wordt bang gemaakt, incl."kleurstof"-hoax van de hersenen in Amsterdam die een paar Engelse engerds(met agenda) na doen.

grindbak | 27-09-20 | 08:31 | 2

Jij weet dat omdat je erbij was. Toch? En in hun agenda hebt gekeken en toen dingen zag die het daglicht niet kunnen verdragen.
Verlicht ons met je kennis!

Not_again | 27-09-20 | 10:37

wordt er in de tellingen ook rekening gehouden met de duizenden die hier al waren en de honderden die er elke maand bij komen?

Y&T | 27-09-20 | 08:27 | 1

Dat hangt er van af. Of het bijtellen van reeds bestaande gevallen een engere grafiek oplevert of niet. Zo niet, dan werken we de assen een beetje bij of gaan de boel anders berekenen zodat het nog erger blijkt te zijn dan het al was.

Sans Comique | 27-09-20 | 12:43

En hopen dat onze fantasieloze regering nu eindelijk eens de lijfrente van ZZP-ers vrijgeeft zonder revisie rente en Box1. Of gaan er dan banken omvallen ?

Der Schnitzeljäger | 27-09-20 | 08:19 | 1

Nog meer hulp voor ZZP'ers? Ze krijgen al extra aftrekposten t.o.v. de loonslaaf en hebben van die loonslaven ook nog eens een leuke TOZO regeling gekregen. Ten minste, als ze een formulier willen invullen dat ze last hebben van een griep.

Graaier | 27-09-20 | 09:41

Dit soort toekomstvoorspellingen zijn net zo zinvol als voorspellen hoeveel je drol weegt na een avond zwaar tafelen. Net als iedereen die vervolgens het tegendeel gaat voorspellen en op basis van logische gevolgtrekkingen uit het verleden de waarheid over de toekomst denkt te kennen.

Voorspel het onverwachte. Niet het logische.

Dr_Prepper | 27-09-20 | 08:16

Je zou toch verwachten dat de datum van overlijden gehanteerd wordt voor rapportages. Zegt dit iets over het niveau van managers in de zorg en/of bij de overheid?

Andorian | 27-09-20 | 09:27

Dat banken op omvallen staan na de eerste golf is gewoon niet waar. Banken hebben miljarden payment holiday gegeven en de resultaten en buffers zijn nog steeds binnen veilige marges. Mogelijk is dat na een tweede golf anders, maar nu is daar nog niets over te vrezen.

JoudN | 27-09-20 | 08:07

Helaas moet ik alles wat Feyman hierboven neer plempt beamen. Daarom houdt ruim afstand alleen dan kunnen we deze virus crisis het hoofd bieden. Redt de economie houdt afstand!!!

Nico1000 | 27-09-20 | 07:54 | 1

Samen. Want alleen als we 'samen' afstand houden behouden we onze bewegingsvrijheid. Zoiets? Samen, zeg ik je!

Of je godverdomme naar Sesamstraat zit te kijken.

Sans Comique | 27-09-20 | 10:37

Een goede beschrijving van de retail en horeca ramp die ons te wachten staat. Dit in combinatie met het feit dat de Case Fatality Rate voor de totale populatie nu op de 0,5% staat, maakt een eventuele 2e lockdown absurd. In september zijn er van de 78 doden 8 in het ziekenhuis overleden. Sinds 18-9 zijn er geen mensen meer in het ziekenhuis overleden.

mikes43357369 | 27-09-20 | 07:54

Zoals altijd een goed geschreven stuk van Feynman.
De reaguursels kun je prima gebruiken om de mensen met een tweecijfiger IQ er uit te halen.

Doctor Honoris Causa | 27-09-20 | 07:33 | 7

Inderdaad een prima stuk van Feynman.

Not_again | 27-09-20 | 10:45

@Not_again | 27-09-20 | 10:47: Terechte kritiek moet je accepteren als een kerel. Niet gaan wijzen naar anderen.

Sans Comique | 27-09-20 | 12:45
▼ 4 antwoorden verborgen

En wat nu? Iedereen in een bunker? We zullen er mee moeten leven. Darwin is terug.

Zatkniss | 27-09-20 | 07:33

Heel veel ondernemers werken voor de huisbaas en voor de belasting. Prijzen van de bedrijfsruimten zijn niet gebaseerd op de bouwkosten maar speculaties op de winst die een ondernemer daar zou kunnen maken.

Premier Trutte | 27-09-20 | 05:53 | 1

Ik fiets dagelijks langs nieuwe units (stuk of 15) met een mooi hek eromheen, Vanaf nieuw (paar jaar geleden) heeft er ooit één bedrijf in gezeten. Als je als ondernemer 1000 a 2000 euro huur per maand moet betalen en je omzet valt weg is dat desastreus.

Der Schnitzeljäger | 27-09-20 | 08:15

De redding zal vermoedelijk niet komen van een vaccin maar van een goede behandeling, die het virus uitschakelt voor het blijvende schade (of zelfs de dood) aanricht. In dat kader zijn de zojuist gepubliceerde uitkomsten van een recente buitenlandse studie hoopgevend:

"After administration of the off label combination therapy, all patients tested negative and their symptoms demonstrated marked improvement within 72 hours. The study team identified no noticeable side effects."

Bron: www.trialsitenews.com/peer-reviewed-r...

GnottoBlotto | 27-09-20 | 03:10 | 5

@HetGewoneNormaal | 27-09-20 | 08:55: Een vaccin is niet per definitie het inbrengen van de ziekteverwekker. Onderdelen daarvan zijn genoeg. Niet de proaganda van de anti-vaxxers overnemen aub.

Sans Comique | 27-09-20 | 10:40

@Sans Comique | 27-09-20 | 10:40: Om over de loze beloften van de prozaxxers maar te zwijgen.

Frau Merkel | 27-09-20 | 11:39

@Frau Merkel | 27-09-20 | 11:39: "Want maar jullie ook".
Yeah, sterke come back net nadat je onwetendheid over het onderwerp is blootgelegd. Beter had je je in een hoekje gaan schamen.

Sans Comique | 27-09-20 | 12:47
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Cateliela | 27-09-20 | 02:20

Emopraat. Hebben we al genoeg.

inCol | 27-09-20 | 01:12

Doordat de CFR bij mensen onder de 70 zonder onderliggend lijden kleiner zijn dan 1 op de 200, onder de 59 zelf kleiner dan 1 op de 1000, gaat 't het verhaal met overvolle IC's niet op cq. lockdowns niet echt verantwoord zijn (tenzij heel geriatrisch Nederland tegelijk covid krijgt).

Je kan beter de mensen die feitelijk niets meer aan de economie toevoegen en de mensen die hen moeten verzorgen beschermen door distancing en isolatie en beschermingsmateriaal. Dan jan en alleman thuis laten zitten en je volgend jaar druk gaan maken over hoe we dat gapende gat in den begroting gaan vullen. Want niet alleen stijgen de overheidsuitgaven, de inkomsten zullen door de tankende economie ook tegen vallen.

ReyNemaattori | 27-09-20 | 01:06 | 1

Is het virus weg volgend jaar dan?

Sans Comique | 27-09-20 | 12:48

Zwak stuk. Waar is de wetenschap?

van heinde en verre | 27-09-20 | 00:44 | 1

tblijft economie natuurlijk.

KlauwnBassie | 27-09-20 | 10:08

Ik hoorde Pieter Lakeman laatst vertellen dat de rente onvermijdelijk gaat stijgen. En als Mr. Lakeman wat zegt, luister ik.

streknek | 27-09-20 | 00:41 | 1

Ik ook.
Binnen zonder kloppen.

de honden blaffen... | 27-09-20 | 01:54

Quarantaine: 10 dagen thuis blijven

De meeste mensen die ziek worden van het nieuwe coronavirus krijgen de klachten binnen 10 dagen na het laatste contact. Daarom moeten zij gedurende 10 dagen voor de zekerheid thuis blijven. Je kunt dan ook niet reizen of op vakantie gaan.

De incubatietijd van het nieuwe coronavirus is maximaal 14 dagen. Heel soms krijgen mensen dus nog klachten na de quarantaineperiode van 10 dagen. Daarom is het belangrijk dat je tot 14 dagen na het contact met de positief geteste persoon je gezondheid extra goed in de gaten houdt.
Quarantaine na een positieve test zonder klachten:

Je kunt de eerste 3 dagen na de test klachten krijgen, houd daarom je gezondheid goed in de gaten.

Je moet 72 uur (3 dagen) vanaf de testafname thuis blijven in isolatie, omdat je besmettelijk kunt zijn voor anderen. Ook je huisgenoten moeten thuisblijven, omdat zij misschien door jou besmet zijn geraakt. Zo voorkomen ze dat zij anderen besmetten.
Je mag direct uit isolatie als je tot 72 uur (3 dagen) na de testafname geen klachten heeft gekregen die passen bij COVID-19. De GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst bespreekt met jou wanneer dit is.
Als je binnen de 72 uur (3 dagen) na testafname klachten krijgt, dan blijf je langer in thuisisolatie. Ook moeten jouw huisgenoten dan thuis in quarantaine blijven tot 10 dagen na het laatste risicocontact met u. De GGD vertelt je hier meer over.
@RIVM

Mijn werkgever (zorg) oppert dat pos getest personeel dan dus na 3 dagen zonder optredende klachten weer aan de slag kan....

En dat bij een incubatietijd van 10 dagen..
Whatever possibly could go wrong...

chausson61 | 27-09-20 | 00:28 | 1

Leuke praatjes over de ggd. Die zijn landelijk al dagen onbereikbaar.

Trumme | 27-09-20 | 00:42

Tsja, het "domino" effect. Veel mensen begrijpen het niet, maar dat komt wel..

streknek | 27-09-20 | 00:01

Feynman

bedankt voor je verhaal

Maar je gaat te kort door de bocht met je Wolfram exponentiele berekening: je kunt dan wel uitrekenen wanneer we 17 miljoen besmettingen per dag in NL hebben, maar deze periode gaan we gewoon naar een nieuw evenwicht en volgen we verder de Gompertz curve.
Kijk asjeblieft eens naar de video van Ivor Cummins, de doemscenarios komen echt niet uit.

En het herd immunity getal van 60% is al lang achterhaald. De 60% hoort bij de toenmalige R in maart, het is allang duidelijk dat vanwege de Trespons er een basis immuniteit is en dat de verwachting is dat dit gaat optreden bij 20%.

1 meter extra is inderdaad goedkoop.

Maar deze regering is door hun continue geklooi iedereen aan het uitputten, en in hun onkunde niet in staat het volk daartoe te motiveren.

Sjiek | 26-09-20 | 23:32 | 1

Beetje zwak apathisch volk dan, dat dat pas in beweging komt als de overheid dat van hun vraagt. Als je het mij vraagt.

Sans Comique | 27-09-20 | 12:50

Verstandig betoog met een uitstekend einde

Feitenpliesie | 26-09-20 | 23:22

Haha, weggejorist.
Zou ik normaal gesproken niet om zeuren, maar nu?
Werkelijk niemand geschoffeerd, niemand beledigd, gewoon een nuchtere kijk op de realiteit.
Maar goed, een verkeerde interpretatie van mijn reaguursel betekent een gebrek aan realiteitszin en intellect.
Ik zie het als een compliment.

Ruimedenker | 26-09-20 | 23:18 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Een huis is om in te wonen of voor je bedrijf.
Dat gesjacher, uitpanden (huurders eruit pesten door slecht onderhoud, snel opknappen en verkopen) en huizen als belegging en investering met name met buitenlands geld moet maar eens op een lager pitje.
Het pompt de prijzen kunstmatig op, maar niet op basis van wat de normale bewoners-markt zou doen voor mensen die er wonen

kloopindeslootjijook | 26-09-20 | 22:40

Er zit zoveel nieuw (gecreëerd) geld in t systeem en er is zo’n groot woningtekort en dat leeg komend vastgoed een nieuwe bestemming kan krijgen. Kantoren kunnen worden omgebouwd, winkelstraten anders ingericht en nieuwe werkplekken zullen worden gemaakt. Sommige vastgoed partijen zullen omvallen, maar voorlopig gaan de prijzen in de randstad nog steeds skyhigh, dat geld voor woningen én bedrijfspanden. De banken kunnen goedkoop en onbeperkt lenen en investeren. Niks om bang voor te zijn, lekker bakstenen kopen, liefst met andermans geld.

cop-forrester | 26-09-20 | 22:38 | 1

tactiek van die slimmerds uit zina, - Nostradamus heeft poosje terug al eens gewaarschuwd dat het grote gevaar rood was - .. overal in de wereld onrust brengen .. en strakjes kopen ze alles op wat er maar te krijgen is. Het is allemaal zo simpel...

Y&T | 27-09-20 | 08:38

Als je klachten krijgt en thuisblijft kun je niemand buiten meer infecteren.
Als je echter weinig klachten hebt, blijf je er mee lopen en doorinfecteren.

Dus dan ga je niet van 2 naar 4, en van 4 naar 8,
maar van 2 naar 4, en daarna van 6 naar 12.

Maar dit zal in het reproductiegetal zijn meegenomen.
Dus minder ontmoetingen sowieso helpt om de IC niet te overbelasten.

kloopindeslootjijook | 26-09-20 | 22:35

Vanmiddag even in Utrecht centrum. Ik hoop dat degene die betrokken waren bij de situatie dit lezen EN het snappen.
Lunchcafe; vlakbij het bekende park. Binnen gekozen voor de rustige hoek; prima lunch gehad. We wilde net het tweede drankje bestellen totdat een groep van 9 kortpittige duiveltjes en roomronde bierbuikjes de rest van de rustige hoek in beslag namen. Ze zaten nog net niet bovenop elkaar en ik hoopte dat de barman (=eigenaar) er werk van maakte. Het enige wat hij wist te melden "Wat kan ik voor u inschenken". Snel weg dus.
.
Later op de middag; niet ver daar vandaan. Op het terras een stel vrienden/vriendinnen (4-5 totaal) en ja hoor; daar komt nog een vriendin. Het leek erop alsof ze gingen knuffelen .. MAAR ... "ik ben verkouden en heb een loopneus!" was de reactie net op tijd! Respect .. dacht ik. Een minuut later zaten ze hutje mutje aan een picknichtafel gezellig aan een rose. What could go wrong?

ruudvangeelen | 26-09-20 | 22:33 | 4

Wat doe je daar? Waarom jezelf in gevaar brengen? De mutsen en de sjonnies zijn overal. Kom naar het platteland, werk thuis, laat je boodschappen bezorgen, koop alles wat je nodig hebt online en wacht, en wacht. Vergeet de horeca, de weekendjes, de vakanties. Wacht op betere tijden. Ze komen echt wel.

zwaaropdehand | 27-09-20 | 08:34
▼ 1 antwoord verborgen

ik zie vooral een verschuiving. door de lockdown en reisbeperkingen wil iedereen nu een huis met tuin. en zo stijgt de vraag buiten de randstad, zelfs tot in de krimpgebieden.

Zyprexa20mg | 26-09-20 | 22:29 | 2

A.u.b. niet, laat ze mooi daar blijven.

Lupuslupus | 26-09-20 | 22:31

strakjes allemaal 'we are here's ' en consorten in Lottum, Arcen, Schiermonnikoog..
mark my words!!

Y&T | 27-09-20 | 08:42

Mis in dit vastgoedverhaal de continue absurde stijgingen in wat waarde zou moeten voorstellen en de witwaspraktijken van zeer veel crimineel geld in hierdoor steeds stijgende waarde dat dit vastgoed zou hebben. Totale overwaardering nu. Terwijl internet al lang een grotere rol speelt voor inkopen door consumenten.

Jan, Leiden | 26-09-20 | 22:13

Blij met 17 miljoen virologen in Nederland.

Stratum | 26-09-20 | 22:11 | 2

Wordt wel druk hè, want er schijnen ook 17 miljoen voetbalcoaches te zijn. Maar gelukkig voor de diversiteit komen er steeds meer apothekers bij. Koop nu aandelen Miele.

Nivelleermarionet | 26-09-20 | 22:19

Als de overheid niet zo faalde, had ik me er niet in hoeven verdiepen.

RichardBandler | 27-09-20 | 10:02

Het wordt de hoogste tijd dat in deze crisisperiode ook de publieke sector, ambtenaren, bestuur en politici een steentje bijdragen. Een tijdelijke salariskorting van 10% lijkt me een goede start. Als blijk van solidariteit.

ceesreis | 26-09-20 | 22:11 | 4

@Jan, Leiden | 26-09-20 | 22:14: Ik kijk niet op als ze er 10% bij gaan krijgen; de overheid zorgt goed voor zichzelf; altijd.

jemagookniksmeer | 26-09-20 | 22:40

@Jan, Leiden | 26-09-20 | 22:14: in de begin van de jaren '80: -3%

AdPatat1960 | 26-09-20 | 22:48

Ad. Mijn broer was er toen blij mee kwam in andere belastingschijf en ging er netto op vooruit.

abeltasman | 27-09-20 | 00:17
▼ 1 antwoord verborgen

Angst....
“Wat een boer niet kent, vreet hij niet”.
-Toen de mijnen sloten hadden we angst.
-Toen de machines kwamen hadden we angst.
-Toen het internet kwam hadden we angst.
-De automatisering en robotisering zorgde voor angst.
De werkelijkheid is; dat de wereld nooit zo’n welvaartssprong heeft gemaakt als in de afgelopen 40 jaar.
De mens is veerkrachtig en inventief.
Óók deze crisis zullen we overleven, net als de voorgaande crises.
Wat de mens ontbreekt is geduld.
Hé! ik kan niet spreken voor de mensen die nu in een kudtsituatie zitten, maar er breken altijd weer betere tijden aan.
“Achter de wolken schijnt de zon”.
Geduld lieve mensen, geduld.
Op een leven van plusminus 78 jaar is Corona een speldenprik.
Ik heb misschien makkelijk lullen, opgegroeid in de mooiste jaren, 80/90, waar niets te gek was.
Na het zuur komt het zoet..... eeuh, nu klink ik wel heel Balkenendiaans, sorry daarvoor.
Wat ik wil zeggen is : “ het leven is een feest, je mot zelf de slingers ophangen”.
Wees tevree met wat je hep.
Streef niet na wat je nie hep.
Vergeet niet! water is onze primaire levensbehoefte, de rest is luxe.

Ruimedenker | 26-09-20 | 22:08 | 5

@likmegaties | 27-09-20 | 03:59: Dat je tegenwoordige tijd en verleden in één zin gebruikt. De bootjes kwamen zal je bedoelen.
Je hebt het natuurlijk over de Noormannen. Wel heel erg lang geleden hoor.
Of heb je het over die bootjes die men vanuit Azië en Afrika koers laat zetten naar het beloofde land?

Peerkeoud | 27-09-20 | 10:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Een tijdje leeg laten staan zie je een beetje terug in het jaarresultaat. Vervelend, maar te overzien. “Volgend jaar zal het wet weer beter gaan”. Afboeken, daarentegen, leidt tot waardedaling en vermindering van het vermogen van de aandeelhouder(s).
‘Slimme’ directies schuiven die hete aardappel dan ook graag nog even paar jaar vooruit, tot ze zelf vol en gelaafd zijn, en een aantal jaar dikke bonussen hebben kunnen pakken en al lang en breed weer vertrokken zijn.
En op de lange termijn, na een aantal ‘generaties’ van in de toekomst duwen, draait de belastingbetalinger voor de problemen op.

Jimmydepimmy | 26-09-20 | 22:04 | 1

Het neoliberale verdienmodel in de notendop.

jemagookniksmeer | 26-09-20 | 22:41

Het leuke is, dat vrijwel iedere getroffen ondernemer de klap heeft weten uit te stellen tot later in het jaar. Schuiven met cijfers, een tijdelijke tegemoetkoming, maar ondertussen geen uitzicht op een structurele verbetering. Lockdown 2.0 gaat de nekslag geven aan al die reeds half onder water staande ondernemers. Dan volgt vrees ik ook vrij snel een kredietcrisis, want de overheden kunnen niet eindelooos bijspekken blijven en zodra de geldwereld lucht krijgt van een dreigend afhaken van de overheden, kan het heel erg hard gaan. Dan is er geen houden meer aan en dondert de ene na de andere voorheen stevig geacht bedrijf zomaar om.

Die tweede golf moet dus echt niet weer gaan leiden tot een lockdown. Ik ben ervoor om het anders aan te pakken: Laat het virus los onder de jongere mensen en houdt de ouderen tijdelijk thuis tot de boel weer geluwd is.

Een vaccin is nog niet voorhanden, we horen ook al helemaal niets meer van dat Russische vaccin dat nu toch al werkzaam zou moeten zijn, de schattingen worden inderdaad richting najaar 2021 verschoven dus we zitten nog zeker een jaar in de ellende. Dan maar groepsimmuniteit en snel een beetje. Vroeger hadden we mazelen-parties, misschien is het tijd voor studenten-Corona parties. Gooi de kroegen maar open voor iedereen onder de 60. Dat gaat uiteraard tot IC-opnames leiden en ellende, maar een totale ineenstorting van de economie is ook dodelijk voor misschien wel veel meer mensen op termijn.

Beste_Landgenoten | 26-09-20 | 22:01 | 8

@Mean Dean | 26-09-20 | 23:56: gaat om kleine percentages, en die risico's moeten we maar nemen, dat is het leven

Kane | 27-09-20 | 06:17

@bl, eens.

IkwilJinekwel | 27-09-20 | 09:45

@Mean Dean | 26-09-20 | 23:56: "Er zijn genoeg verhalen van mensen die (potentieel permanente) longschade hebben. En dat zijn voornamelijk overlevers (=jongeren)."

Ja, verhalen genoeg. En me dunkt dat niet-overlevers geen last van hun longen hebben. Manmanman.

Sans Comique | 27-09-20 | 12:57
▼ 5 antwoorden verborgen

De directeur zit rond de 30 jr in het vastgoed. Er zijn drie zaken van belang in mijn business, hier in NL als in de andere landen waar ik wat heb....... en dat zijn locatie, locatie en zoveel als kan eigen geld ipv vreemd vermogen.

de directeur | 26-09-20 | 21:54 | 3

Ik ben best nieuwschierig hoe je aankijkt tegen het beeld geschetst in dit stuk. Het lijkt voor mij best logisch wat Feynman zegt.

Wat je zegt tav eigen geld neem ik aan dat het niet handig is van anderen te afhankelijk te zijn.
Locatie gaat natuurlijk over een goede locatie. Wat goed en slecht is zal daarin kunnen veranderen als omstandigheden veranderen. Wat 10 jaar geleden top was, is nu misschien matig, en andersom. Toch?

Denk je dat er door de economische gevolgen van corona en gevoerd beleid door de overheid serieus grote veranderingen zullen ontstaan in waarde van locatie en dus Problemen bij vastgoed eigenaren met alle gevolgen van dien?

Nuuk | 26-09-20 | 22:14

@Nuuk | 26-09-20 | 22:14: Er gaan absoluut zaken veranderen en ja, er gaan ook een groot aantal concollega’s de bietenbrug op. Dat laatste zal echter nog een paar jaar op zich laten wachten.... de bekende varkenscyclus in het vastgoed. Diegenen die dus nu al serieuze shit ervaren omdat ms een paar huurders niet meer kunnen - of willen betalen ! - hadden sowieso geen bestaansrecht.
De paniek is daarom deels ontzettend prematuur. Los van die paar lucky shots investeerders die voorbije jaren redelijk gecasht hebben is en blijven stenen kwestie van lange adem.

de directeur | 26-09-20 | 22:41

zucht............

demaup | 26-09-20 | 23:24

Kreeg gisteren nog een uitnodiging om in een vastgoed fonds te stappen. Presteert goed ondanks corona stond er. 3 regels verderop : 40% van de huurders hadden al contact opgenomen met verhuurder ivm omzetderving.
Fonds bestaat uit 80% kantoor en 20% winkels.
Ik sla ff over.

Jeggeworist | 26-09-20 | 21:49

Pff, ik word zwaar depressief van al jullie nieuws en overweeg mijn lidmaatschap op te zeggen. Ik merk weinig van het Corona-virus, maar door al het negatieve nieuws, ga je het pas echt voelen. Ik denk dat ik mijn hele hebben en houden verkoop en lekker aan het zwerven ga. O, en niet meer naar de MSM kijken, dan gaat het al stukken beter met mij.
Vertel eens wat vrolijks, iets positiefs. Stelletje graftakken.

WitteGrunneger | 26-09-20 | 21:48 | 18
▼ 15 antwoorden verborgen

En als al die vastgoed dan crasht, bouwen we ze om naar woningen.

Merlanni | 26-09-20 | 21:45

Om terug te keren op het café topic van gisteren... Wappie...

Twisted_Faith | 26-09-20 | 21:45

Ik zie gewoon Yoko...

neonreclame | 26-09-20 | 21:47

Commerciële vastgoed markt werkt hier precies hetzelfde. Er wordt ook hier nauwelijks gezakt met de papieren meter prijzen om te voorkomen dat je bij moet storten. Maar er komt vanzelf een moment dat meer en meer buitenstaanders pandjes van de bank gaan kopen tegen lage executiewaarden en vervolgens de nieuwe meterprijzen gaan dicteren. Uiteindelijk doet de markt zijn werk wel.

Plaktong | 26-09-20 | 21:42 | 2

Dat het business model "verhuur stenen voor enorme bedragen" langzaam om zeep wordt geholpen, is een zegen voor de hele maatschappij.

Festen | 26-09-20 | 21:49

En heel toevallig zullen daar veel Chinezen bij zitten.

Deflatiemonster | 26-09-20 | 22:10

Een crisis opent nieuwe mogelijkheden.
Het is tijd dat het hele bankensysteem, die zogenaamd altijd gered moeten worden door mensen die daar niet om gevraagd hebben, eens een lesje leert.
En zorg eens voor huizen, want in Nederland is het bijna onmogelijk om een woning te krijgen als je jong bent.
En dan kan je 75% van je salaris aan je wonen gaan besteden.
Ik zie genoeg bouwgrond, hoor, als ik door het groene hart rijd.
Een paar koeien in een knollenland.
Bouw daar eens simpele huisjes, desnoods a la derde wereld van gasbeton blokken, en om moeilijkheden te voorkomen, zet mensen bij elkaar met dezelfde opvattingen.
Want zo is de menselijke natuur nu eenmaal.
Van mij mogen moslims lekker bij elkaar wonen, en nuchtere Nederlanders ook in hun hoekje van de wereld.
Dat werkt nu eenmaal het beste.
Maar ik ben misschien gewoon te praktisch en eerlijk voor deze wereld.
Ik ben niet eens een racist, maar het is gewoon niet goed voor een samenleving om die te injecteren met haatdragende en hatende buitenstaanders.
Dat is een droomwereld, die gewoon niet werkt.
Kijk naar Japan, of bijvoorbeeld ook Peru.
Die zouden schrikken van de haat hier, de onveiligheid en de dagelijkse conflicten, die nu niet meer onderhuids sluimeren.
Precies zoals ik het jaren geleden al voorspeld had.
Als de kritische massa boven een bepaalde grens komt, breekt de hel los in de maatschappij.
Het is eigenlijk heel simpel.
Maar, omdat het gerelateerd is aan discriminatie, racisme, iedereen is gelijk-doctrine, het politiek correct dromen, mag je dit niet eens benoemen of opperen.
Zie Wilders proces.
En dat komt allemaal ook door wat er is gebeurd in nazi Duitsland: het uit de samenleving isoleren ( en uitmoorden) van de joden.
Die soms al helemaal verduitst waren, en gewaardeerde deelnemers waren aan de maatschappij.

Was deze misdaad tegen de menselijkheid niet gebeurd, door het constant gejut tegen de joden van Hitler, waren we nu misschien wat nuchterder tegen immigranten geweest, en hadden we ze als overcompensatie niet vertroeteld en gepamperd.
Maar goed, dit is een mening.

King of the Oneliner | 26-09-20 | 21:36 | 17

@Ambiorix | 26-09-20 | 22:28: Een goede manager? Hij doet niets anders dan zich achter het RIVM en Gommers verschuilen want dat zijn de 'professionals'. En verder houdt hij af en toe een praatje voor de t.v. Nou nou.....

Lupuslupus | 26-09-20 | 22:34

@Lupuslupus | 26-09-20 | 22:34:
Dat kenmerkt de goede manager - Geef anderen de gelegenheid om het werk te doen.
Ff serieus - er is wel wat op Rutte & co. aan te merken.
Immigratie staat bij mij bovenaan !
Hoe kan dat toch ooit zo fout gegaan zijn bij de VVD ?
Overigens , de staten die het meest ongeschonden uit de coronacrisis zullen komen zijn dadelijk ‘spekkoper’.
En ik begrijp dat er in Wuhan weer gefeest wordt !

Ambiorix | 26-09-20 | 22:53

@Ambiorix | 26-09-20 | 22:53: Gelul natuurlijk. Mark is al heel lang de weg kwijt. Maatregelen, áls hij ze al durft te nemen, zijn halfbakken en weken te laat. Geen visie, geen eigen gevormde mening (hij had zich best een beetke inkunnen lezen in het onderwerp zodat hij niet helemaal afhankelijk blijft van dat door politiek verkankerde 'Wetenschappelijk instituut'. Maar de PR en 'het plaatje' heeft bij hem prioriteit gehad. Nee, je ziet nu er een echte crisis is die niet op te lossen valt met heel erg veel extra belastinggeld er tegen aan te smijten, dat het ontbreekt aan creativiteit en verantwoordelijkheid dúrven nemen.

Als een politicus in de positie van Rutte écht wat met het landsbelang op heeft neemt hij beslissingen waarvan hij weet dat het hem zijn herverkiezing gaat kosten. Maar dát is te veel gevraagd.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:04
▼ 14 antwoorden verborgen

We zijn gewoon niet in staat om te gaan met grote getallen, exponentiële groei van het aantal ziekte gevallen is voor de meeste mensen gewoon niet te bevatten, exponentiële groei van de wereldbevolking al evenmin. De impact van + 80 miljoen extra mensen per jaar op het milieu, migratie problemen, voedselvoorziening etc ontgaat politiek en het grote publiek. Een grote oorlog, een gemeen virus en meteoriet inslag zou voor een welkome kentering kunnen zorgen.

Diminutive | 26-09-20 | 21:34 | 1

Zolang het jou niet raakt bedoel je? Sorry man, je bent geen elite. En zelfs dan overkomt het jou net zo goed.

BrokenTipi | 26-09-20 | 22:08

In tijden als deze verlang ik terug naar het nieuws gepresenteerd door Rien Huizing. De wijzer op de nieuwsschaal ''Man op Fiets bijna aangereden'' stond garant voor gemoedsrust.

masahide | 26-09-20 | 21:32 | 3

Wie is Rien Huizing? In mijn tijd werd het nieuws gepresenteerd door Fred Emmer. En nog later door die blonde trol Pia Lijkstra.

Nivelleermarionet | 26-09-20 | 22:05

En dan een toelichting van inspecteur Gosker die even uitlegt hoe de fietser de bijna-aanrijding had kunnen voorkomen.

gestoptmetroken | 26-09-20 | 22:09

@gestoptmetroken | 26-09-20 | 22:09: Ik vond het wel fijn om naar G.B.J Hilterman te luisteren als hij de toestand in de wereld besprak. Rustgevende stem.... En zelfs de berichten voor de land- en tuinbouw alsmede de waterstanden waren zeer de moeite waard. Prachtige herinneringen aan een geweldig fijne tijd. Niet bepaald welvaart maar welzijn.....

Lupuslupus | 26-09-20 | 22:37

Feynman schrijft: "Een reproductiecijfer onder de 1 is de enige weg." Laten we even afpellen welke aanname daar achter zit. Als eerste: een closed world assumption. Dat reproductiecijfer wordt nog steeds nationaal bepaald, ziektes stoppen niet bij landsgrenzen en er is nog steeds op ieder vliegveld een netto import van nieuwe potentieel zieke mensen. Maar helemaal out of the box: Als die closed world assumption "ok" is voor de stelling dat het de enige weg is, waarom dan niet het totaal omgekeerde doen: iedereen in dezelfde periode van 1 maand ziek laten worden. Het enige bezwaar dat we hiervoor kennen is dat de ziekenhuizen overvol zouden raken. Aan de andere kant, zou het daarna gewoon "klaar" zijn en het covid seizoen voorbij? Het voelt tegen natuurlijk (en waarschijnlijk nog nooit in de geschiedenis gebeurd) dat we nu met z'n allen verspreiding proberen te voorkomen en daarmee wellicht het virus de kans geven zich op een andere manier te ontwikkelen dan wanneer iedereen het zou krijgen.

Skinkie | 26-09-20 | 21:30 | 16

Nog even een bericht ...

Watching the Wheels | 27-09-20 | 07:47

@Lupuslupus | 26-09-20 | 22:52:
Anders indexeren zoekmachines dat hele verhaal weer eeuwig. Goedemorgen trouwens. Even een nieuwe vloer leggen vandaag, het is weer eens iets anders.

Watching the Wheels | 27-09-20 | 07:50

@Watching the Wheels | 27-09-20 | 07:50: Succes met de vloer leggen.

Lupuslupus | 27-09-20 | 09:40
▼ 13 antwoorden verborgen

Het Neude. Leuk.

The2Amendment | 26-09-20 | 21:29

Die serie van Louis Rossmann heb ik toevallig gezien.
Vastgoed in New York heeft wel wat weg van een piramide spel of een ponzi schema. Beleggers hebben ooit kunnen lenen op basis van wat zij opgaven dat een pand waard is. Is een pand minder waard dat is het verschil direct opeisbaar.
Wat help is dat als een pand leeg staat dat er geen aflossing hoeft worden te betaald. In plaats daarvan blijft de hypotheek langer doorlopen. Aan het einde moet je al die termijnen betalen die je gemist hebt.
Je hebt dus de keuze. Of direct een bedrag betalen aan de bank omdat je pand minder waard is. Of je pand 10 jaar leeg laten staan en het probleem naar de toekomst doorschuiven in de hoop de Starbucks of Chase Manhattan een filiaal in jouw pand willen openen.
Bank blij want het onderpand is niet minder waard geworden. Belegger blij want die heeft dat geld allang opgemaakt en kan geen direct opeisbaar bedrag betalen.

Osdorpertje | 26-09-20 | 21:28 | 1

Ook gezien en eensch met Rossman, prima dat daar de bezem doorheen gaat. 20.000 usd /per maand om op >100m2 kippevleugeltjes te verkopen kan het niet worden.

KlauwnBassie | 27-09-20 | 10:21

Meter extra afstand houden aanraden, en niets over ventilatie. Gaan we toch nog naar de filistijnen.

Sitting_targets | 26-09-20 | 21:25 | 3

Alsof er geen aerosolen bestaan....

Lupuslupus | 26-09-20 | 21:29

@Zef1581 | 26-09-20 | 21:30: Dank voor de link. Ze willen daar dan weer wel 'Alltagsmasken'...... Dus de hele dag met zo'n ding lopen. Wat een horror. Er zijn in Dld al 2 kinderen overleden omdat ze zo'n masker op hadden. 1 kind had een briefje van de arts bij zich dat hij het niet op mocht (vanwege problemen met zijn luchtwegen) maar de chauffeur van de schoolbus dwong hem. Ja als knulletje begin je natuurlijk niets tegen zo iemand. Als iemand zou zeggen 'maar' 2 kinderen tja dan zeg ik het zal je kind maar zijn. Ik zou de verantwoordelijken tot aan de poorten van de hel laten achtervolgen. Al moest ik alles verkopen en in een kartonnen doos gaan wonen om de procureur te betalen. Zeker weten.

Lupuslupus | 26-09-20 | 21:46

Het einde is nabij. Daarna wordt het weer gezellig. Nu even niet.

Poesman | 26-09-20 | 21:25 | 2

Muziekje..??

neonreclame | 26-09-20 | 21:26

Mooi stuk,maar met die bloeddonoren: dat is vol in de eerste golf al eens gedaald van ik geloof 8 naar 5%.
Meetbare antistoffen verdwijnen dus, maar een tweede keer schijn je wel veel minder, of niet ziek te worden. Hoeveel mensen t al gehad hebben is dus eigenlijk nog steeds een grote vraag. Bovendien zijn bloeddonoren eigenlijk al door de aard van de daad per definitie mensen die meer dan veel anderen wat willen doen voor de gezondheid van een ander. Die zullen dus ook wel beter afstand houden en handen wassen.
Ik denk persoonlijk dat het aantal mensen dat hetal gehad heeft veel hoger is dan die 5%. Het zal wel enorm lokaal verschillen. Misschien is er in de Peel al een soort groepsimmumiteit.

Shoarmamasutra | 26-09-20 | 21:24 | 1

Tuurlijk verdwijnen anti-lichamen weer. Use it or lose it. Het lichaam kan niet de hele tijd antilichamen voor elk antigen dat hij tegenkomt in het bloed laten rondzweven. Is ook niet nodig als ze direct gemaakt kunnen worden als het nodig is.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:09

Hou toch op met deze hypochondrische waanzin.
Het menselijk lichaam heeft een ingebouwd defensie systeem, dat ook dit virus aankan.
Hoe komt het dat de mensheid altijd heeft kunnen overleven? Door aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Ja, inderdaad de ouderen boven de 70 en zwakkeren moeten oppassen.
Zij kunnen beter contacten met mensen mijden, als de pest, zou ik bijna zeggen. Toen de pest in Europa huishield, ontvluchten mensen hun steden en dorpen, de impact op Europa was gigantisch. Er kwamen nog meerdere golven, zoals de pest in Londen, en daarna was het "verdwenen".
Ook toen Cortez Zuid_Amerika binnenviel met een handjevol Spanjaarden, op zoek naar El Dorado, werden de inheemse indianen besmet met pokken, mazelen, griep etc.
Maar na de eerste sterfte, hebben de overlevers blijkbaar resistentie opgebouwd, en is Zuid-Amerika in zijn geheel niet meer extreem gevoelig voor deze ziektes.
Het relatief aantal doden vallen volgens mij toch vooral in de verpleegtehuizen.
Hoe kan het dat kinderen, zo te zien, nergens last van hebben?
Kinderen zijn toch ook van de menselijke soort of niet.
Oftewel, het vraagstuk zit in hoe het lichaam omgaat met de "aanval" van het nieuwe virus.
Kijk naar Zweden: liggen alle Zweden nu op het kerkhof?

King of the Oneliner | 26-09-20 | 21:20 | 12

@King of the Oneliner | 26-09-20 | 21:39: Ach ik probeer in oplossingen te denken. Dat zouden er meer moeten doen. Gezien de aard van het virus kan je de populatie 18 tot 55 jaar gewoon alles laten doen wat ze altijd al deden. Daarboven moet je beschermen. Dus je schrijft een gedeelte 55 tot 65 af op de arbeidsmarkt, niet ernstig want de werkloosheid loopt op, een gedeelte van die groep kan nog thuis werken, en wat daarboven zit draaide al niet meer mee. Bescherm die groep en je kan je economie weer open gooien.

Zapata10 | 26-09-20 | 21:53

Kom op King, jij hebt het over overleven van de soort.
Ja.. maar jij weet ook dat door virussen halve generaties kinderen naar de knoppen zijn gegaan. En daar is geen resistentie tegen opgebouwd, de kindersterfte cijfers gingen pas omlaag na komst van het vaccin. (Alleen pokkenvaccin gaf problemen in eerste instantie). Voor die tijd hielden ouders hun kinderen angstvallig binnen als het weer ' het seizoen' was.
De soort vs het individu. Wel hard beredeneerd, hoor.
@papaJones. Daar hebben ze ook al een soort van natuurlijke maatregelen vanwege de vaak verre afstanden en minder contacten. Als je die modellen naast elkaar legt zou je kunnen denken dat dat in het voordeel heeft gewerkt.

letopuwzaak | 26-09-20 | 21:54

@letopuwzaak | 26-09-20 | 21:54: Als je iedere maatregel die nodig ids voor het overleven van de soort blokkeert omdat er individuen in de knel door kunnen geraken (die met veel meer mensen tegelijk alsnog in de knel raken als die maatregelen niet genomen worden), sterft de soort uit. Maar je hebt wél gedeugd.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:12
▼ 9 antwoorden verborgen

Een heel somber toekomstbeeld, maar Feynman heeft één belangrijke factor niet meegerekend: de kracht van de menselijke geest.

MickeyGouda | 26-09-20 | 21:19 | 7

Je kijkt te veel Hollywood films. Familie is ook niet altijd zo zonnig en vrolijk en lief en noodzakelijk als ze je willen doen voorkomen.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Ervaring leert dat de overheid de banken altijd helpt. Simpele oplossingen zijn makkelijk te verzinnen, bijvoorbeeld extra aftrekposten voor horeca, het langer kunnen verrekenen van verliezen, ze zullen op allerlei manieren geholpen worden, zoals destijds ook bij de tuinbouw gebeurd is toen Rabobank in problemen dreigde te komen. Streven is om de waarde weer z.s.m. op niveau te krijgen, want op die waarde zijn vaak ook weer belastingen gebaseerd zoals bij de WOZ en OZB op woningen. Ze printen gewoon weer een bak geld en dan kan het weer 5-10 jaar verder en uiteindelijk komt er een nieuwe digitale munt en dan is er helemaal geen probleem meer.

Watching the Wheels | 26-09-20 | 21:17 | 4

Met een EU-opdruk of ..?

MickeyGouda | 26-09-20 | 21:44

@MickeyGouda | 26-09-20 | 21:44:
Al die briefjes hebben tegenwoordig een EU-opdruk, maar dit is gewoon Nederlandse staatsschuld die flink verhoogd is door Pinokkio.

Watching the Wheels | 26-09-20 | 22:20

@MickeyGouda | 26-09-20 | 21:44:
Of bedoelde je die digitale munt? Daar zullen ze vast ook wel weer dat EU-logo bij proberen te slijten op een of andere manier.

Watching the Wheels | 26-09-20 | 23:15
▼ 1 antwoord verborgen

Corona tast ook je woongenot aan. Iedereen die een paar metertjes huurt voor 20 uur per week werk, schakel de huurcommissie in en teken bezwaar aan tegen je huurmoordenaar.

stipjes | 26-09-20 | 21:15 | 1

Tja, je had ook kunnen sparen maar je wilde op wereldreis en een iphone van 1300 euro, een macbook van 2000 euro en latte machiato's van 6 euro. Je studeerde kunstfilosofie aan de UvA. En nu heb je geen geld voor een huis. Jammer voor je.

The2Amendment | 26-09-20 | 22:12

Economisch maakt corona enorm veel kapot, ondanks de bijna 1 miljoen slachtoffers groeit de wereld bevolking enorm snel, 83 miljoen vorig jaar, dit is het recept voor veel ellende. Succes met het vinden van een baan....

Diminutive | 26-09-20 | 21:14

Ach, de burger betaalt het allemaal wel en geeft kabinet Rutte vervolgens weer een hoge waardering. We zijn een volk van masochisten.

Deflatiemonster | 26-09-20 | 21:14 | 1

We hebben brood, we hebben tv en we hebben wat te zeiken. We zijn nog nooit zo gelukkig geweest.

Binnenbaan | 26-09-20 | 21:25

Tsja, die kant kan het opgaan Feynman. Dat mensen helemaal niets meer willen ondernemen omdat ze bang zijn. Tot nu toe wijst echter alles er op dat de mensen niet echt heel erg bang zijn en dat ze heel erg graag evenementen bezoeken, graag naar een kroeg gaan of een restaurant bezoeken voor zo ver dat toegelaten wordt.

Dat thuiswerken, dat wordt nog wel een dingetje waar je gelijk in gaat krijgen. Draagt bij aan het verminderen van de drukte op de weg en in het openbaar vervoer. Draagt bij aan het verminderen van CO2, stikstofoxiden en fijnstof, en alleen daarom al zal het enorm gepromoot worden.

Dat die snelle vastgoedjongens wat centen kwijt raken is niet zo erg denk ik dan, zolang de pensioenfondsen er maar niet al te veel aan gaan verliezen. Het zal waarschijnlijk wel omgekeerd zijn. Die snelle mannen zullen snel blijven en de pensioenfondsen zullen de mensen wel gaan korten. Er veranderd niets, maar dan ook helemaal niets.

Peerkeoud | 26-09-20 | 21:09 | 6

@Jezusaapje | 26-09-20 | 21:22: Ik ook niet, maar we hebben dan ook maar ongeveer 6300 coronadoden. Dus tenzij je ongeveer 3000 kennissen hebt...

Mbovenka | 26-09-20 | 21:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Kleine correctie: herd immunity wás er al in NL (R < 1). En nee, 60 % immuniteit in de hele bevolking was daar niet voor nodig, want dit oude model gaat uit van een sociaal homogene massa, terwijl in de praktijk de meest actieven het snelste besmet raken en vervolgens de grootste impact op voorkomen van verdere besmetting hebben.

science.sciencemag.org/content/369/65...

Hier gaat men ervan uit van 40% voldoende is. Inmiddels is 15-20% al besmet geweest. En niet iedereen was er sowieso vatbaar voor. Vandaar dat we al tijden groepsimmuniteit hadden en het vanzelf ook weer snel terug krijgen.

RichardBandler | 26-09-20 | 21:07 | 2

Volgens de laatste onderzoeken waren circa 1 mln mensen in NL in aanraking geweest met het virus. Dat is 6% a 7% van de bevolking. Hoe kom je aan de 15% a 20%?

Baron_von_Rijswijck | 26-09-20 | 21:17

Maurice, mijn eigen inschattingen en het feit dat die ene 5.5 % schatting van 4 maanden terug dateert en om verschillende redenen al veel te laag was.

RichardBandler | 26-09-20 | 23:32

Voor de slapenden onder ons: die lege kantoren en ander vastgoed moeten als een razende worden omgebouwd tot huizen en vertical farming faciliteiten!

Ik zal wel weer uitgelachen of gejorist worden, maar we gaan een zeer koude periode tegemoet, namelijk een zonne-minimum.
watchers.news/2020/09/02/zharkova-stu...

Dit is wetenschappelijk gezien gewoon te verwachten. Klap in het gezicht van milieuwappies natuurlijk, en zal daarom tot het laatst mogelijk ontkend en geridiculiseerd worden natuurlijk.
We kunnen nog blij zijn met de wellicht opgewekte klimaatopwarming!

Het zou nederland sieren een voorbeeld te zijn voor de wereld over de nieuwe manier van voedselproductie en innovatie hiervan ons verloren geld terug te verdienen hiermee komende decennia, vóór dat andere landen dat doen! Dat vergt nu lef, en daar gaat het aan ontbreken vrees ik.

Hadden we maar een vooruitziende regering die hier op in durft te spelen. De volgende crisis is niet enkel een financiële, maar ook een voedselcrisis. Overal op de wereld vallen oogsten tegen en voedselproducende landen stoppen met exporteren.

www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/ri...

Rest In Privacy | 26-09-20 | 21:02 | 7

@isitsoornot | 26-09-20 | 21:21: tijdens het vorige zonne-minimum koloniseerden we Nederlands Indie en stichtten we de VOC... de gouden eeuw volgde.

Rest In Privacy | 26-09-20 | 21:25

@Bali Lovert | 26-09-20 | 21:25: Nou wie weet. Zonne-minimum + FvD + PVV + Groep de Mos (?) = Platina Eeuw. Zou zomaar kunnen.

isitsoornot | 26-09-20 | 22:02

@Bali Lovert | 26-09-20 | 21:25: Akwasie's voorouders verdienden ook goed.

KlauwnBassie | 27-09-20 | 10:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Men moet wel verder kijken dan de neus lang is. Hopelijk is eind 2021 het Corona verhaal geschiedenis. Winkels, horeca en bioscopen kunnen dan we floreren alsof het virus nooit bestaan heeft. Oke, online shopping blijft een bedreiging maar op een zonnige zondagmiddag kan je over de hoofden lopen in het winkelcentrum van mijn provinciale dorpsstadje. Ten aanzien van kantoren heeft de baron wel zijn twijfels. Ik zie dat veel multi nationals tot de ontdekking komen dat het massale thuiswerken prima werkt. Ongetwijfeld zijn er ongewenste neveneffecten maar het is zeker niet noodzakelijk meer dat iedere werknemer zijn eigen plekje op kantoor nodig heeft. Er wordt al op voor gesorteerd.

Baron_von_Rijswijck | 26-09-20 | 21:02 | 4

Vaccin zal hooguit gedeeltelijk werken. Hoe hard ik ook met je mee-hoop op wat je schrijft, denk ik dat we in een nieuwe wereld gaan leven waar dit soort dingen (bioscopen enz.) niet meer (mogen) bestaan.

Rest In Privacy | 26-09-20 | 21:11

@Bali Lovert | 26-09-20 | 21:11: Ik ben het met je eens. Maar het criterium is dat de ziekenhuizen niet meer volstromen. En een fatsoenlijk werkend vaccin helpt daar prima bij. En wellicht wordt je minder ziek door het vaccin. Uitbannen van het Covid-19 virus is inmiddels onmogelijk...maar op een gegeven moment is het een beheersbaar risico waar we mee kunnen leven

Baron_von_Rijswijck | 26-09-20 | 21:21

Wellicht dat men nu het real life in rel timeshoppen weer gaat waarderen.
Ik heb het afgelopen half jaar keer iets online gekocht en drie keer een zepert wat mij niet was overkomen als ik gewoon de winkel had bezocht. En het is me te veel gedoe om het weer te retourneren. Ik kan mijn tijd echt beter besteden.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

" Drukte is niet meer gezellig, maar gevaarlijk "

Misschien moeten we stopppen met omvolken want dat vraagt om een constante volumieuze import.

Ervaringsdeskundige | 26-09-20 | 21:01

Al die vieze kantoortuintjes waar je elk geluid hoort en veel nutteloze zaken meekrijgt zijn passé. De bezuinigingsdrift pakt hier duur uit net als in het onderwijs, zorg en politie. Ik heb mooie publieke voorzieningen zien verpauperen in de loop der jaren kwamen er 'cultuurverrijkers' die zich er misdroegen.
Huizenhypertheekshulden gaan ook knappen met het toenemende sterftecujfer.

stipjes | 26-09-20 | 21:01

Die hele toeleverende industrie voor de kantoorpiepeltjes in de binnensteden was natuurlijk een decadent gebeuren dat eens tot een eind moest komen. Niet te vreten broodjes voor 7,50 die je thuis lekkerder zelf kunt maken voor onder 1 euro.

UpdateAvailable | 26-09-20 | 20:59 | 1

Frietdepiepel! Snakken naar goede snakbars

Shoarmamasutra | 26-09-20 | 21:17

Lastig om de huizenmarkt van 2009 te vergelijken met die van commercieel vastgoed nu. Wat is de exposure van banken in commercieel vastgoed op het moment?

Muxje | 26-09-20 | 20:59

Ja , mensen zijn gewoontedieren .. maar .... vergeten ook snel . Mooi stuk van Feynman maar voor hetzelfde geld iets teveel de bestaande situaties ge-extrapoleerd. De veel voorkomende ( begrijpelijke) fout van in de, al of niet nabije, toekomst kijken .
Na de eerste golf zou je ook kunnen stellen dat mensen juist snel vergeten en terugvallen in oude patronen. Dit lijkt me, weliswaar misplaatst,maar wel de laatste 2 maanden al zichtbaar . Met die angst zal het snel weer meevallen, als het met een week of 6 een stuk beter gaat .

daytripper | 26-09-20 | 20:58 | 2

Ja, denk ik ook. Angst hebben veel mensen nog niet laten zien de afgelopen tijd.

Peerkeoud | 26-09-20 | 21:13

Heb de laatste paar jaren gezien hoe een 'main street' winkel als de Etos van plek is opgeschoven, van een winkelpand naar een winkelpand twee winkels verderop. De reden is vrijwel vast en zeker een veel lagere huur voor het nieuwe pand. Dat wil zeggen dat grootschalige huurders wel degelijk de verhuurprijzen omlaag weten te krijgen, doordat er reeds zoveel leegstand is. Het zal me ook niets verbazen wanneer zo'n Etos (of een andere winkelketen) in het nieuwe huurcontract allerlei voorwaarden weet in te bouwen om de huur nog lager te krijgen. Wat betreft de kantorenleegstand (het gebouw staat leeg) of verborgen kantorenleegstand (het gebouw is gemeubileerd, maar staat de facto leeg) komt eenzelfde drastische huurverlaging tot stand wanneer er teveel kantoren leeg staan. Ergo >> er komt een huurverlaging aan, die tot waardevermindering leidt, die investeerders doet besluiten om hun verlies te nemen en helemaal uit de vastgoedsector te stappen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-09-20 | 20:54 | 1

Doen ze al, kijk naar de koersen van Vastned en URW, ik heb mijn aandelen Rodamco net op tijd kunnen verkopen.

IkwilJinekwel | 26-09-20 | 21:45

UNIBAIL-RODAMCO van €140 naar €30 per aandeel. Het einde is nog niet in zicht.

Peter_la_Selie | 26-09-20 | 20:54 | 9

Ik las je post nadat ik die van mij has gepost, klopt wat je zegt.

IkwilJinekwel | 26-09-20 | 21:46

Wow! Unibail-Rodamco stond in 2015 nog op € 259,-. Goed dat ik toen mijn participatie van de hand gedaan heb.

Wladimir 1928 | 27-09-20 | 01:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Alleen de Zweedse aanpak heeft gewerkt. Relatief net zoveel doden als in Nederland door Covid19, maar met behoud van een normaal functionerende economie. Daar géén tienduizenden faillissementen, geen wanhoop, geen tientallen miljarden schade. Net zomin als in 2018 is er sprake van een pandemie. Een lockdown is vele malen schadelijker dan dit virus.

JP Balkenbrij | 26-09-20 | 20:52 | 8

@Blasfemie | 26-09-20 | 21:07: Ze zijn wellicht niet zo plakkerig als de Zuidelijke volkeren maar ze leven toch gewoon? Hebben gezinnen, familie enz. En ze hebben niet eens 1,5 meter afstand gehouden tijdens de 'pandemie'. Het leven is daar gewoon doorgegaan.

Lupuslupus | 26-09-20 | 21:19

Makkelijk afstand houden als de dichtstbijzijnde supermarkt een half uur rijden is, Zweden is groot en uitgestrekt. Voor de rest veel eigen verantwoordelijkheid. Als je niet ziek wil worden houdt je afstand en blijf je thuis. Jonge mensen die weinig te vrezen hebben leven veel normaler, maar houden wel afstand van vreemden. Ken een paar jongere mensen die het gehad hebben, varieert van zware griep tot zeer zware griep. Prima te doen, zie er meer tegenop om Nederland weer eens te bezoeken.

Jacques_SiConto | 26-09-20 | 21:20

@komtdatschot | 26-09-20 | 21:03:
Daar wonen ook de meeste vluchtelingen. Het valt me trouwens mee dat op Lesbos überhaupt nog iemand leeft met al die zieke kinderen en kwetsbare vrouwen. O wacht...

gestoptmetroken | 26-09-20 | 21:49
▼ 5 antwoorden verborgen

800k woningen in de vrije/lege ruimte plannen, terwijl er al vele jaren een mega-load aan bedrijfsruimte leeg staat (en ivm thuiswerken straks nog veel meer) maar ondanks dat feit wordt er nog steeds driftig bijgebouwd. Waar blijft de transitie van bedrijfs- naar woonruimte?

twijfelbewaren | 26-09-20 | 20:51 | 4

@Muxje | 26-09-20 | 20:58: kwestie van waar een wil is, is een wet. zou om te beginnen minder scheutig zijn met het afgeven voor vergunningen voor nieuwe kantoorbouw en herbestemming fiscaal aantrekkelijk maken.

twijfelbewaren | 26-09-20 | 21:06

@twijfelbewaren | 26-09-20 | 21:06: Waarom moeten al die, op het eerste oog geweldig goeie, ideeën fiscaal aantrekkelijk worden gemaakt. Moet dan boven op de winst die men maakt dan altijd een gemeenschapsgeldbonus?

Peerkeoud | 26-09-20 | 21:17

@Peerkeoud | 26-09-20 | 21:17: in dit geval omdat het de belastingbetaler muntjes kan opleveren en tevens kan voorkomen dat we de groene ruimte in NL volbouwen.

twijfelbewaren | 26-09-20 | 21:55
▼ 1 antwoord verborgen

De 38 gemelde coronadoden van deze week komt door een inhaalslag van de GGD's. Deze personen zijn in de afgelopen maanden overleden.

MoonBeebe | 26-09-20 | 20:50 | 1

Klopt, over 4 weken zullen we deze aantallen wel dagelijks zien.

Peter_la_Selie | 26-09-20 | 20:55

Wie niet met de kudde mee blaat is volgens de kudde een wappie.
Zalig zijn de onnozele.

komtdatschot | 26-09-20 | 20:50 | 9

@Papa Jones | 26-09-20 | 21:13:
Het gaat mij nog geeneens om die gabberwaus.Maar heb inmiddels al zoveel beelden en foto,s gezien van kamerleden,ministers enz enz die zich ook niet aan de anderhalvemeter afstand houden.
Dus dan denk ik weer dat ze zelf ook allemaal niet zo in die maatregelen geloven.
Maar de pleps moeten zich wel aan die maatregelen houden met de kans op een fikse boete als ze zich er niet aan houden.

komtdatschot | 26-09-20 | 21:24

@komtdatschot | 26-09-20 | 21:24: Er staat een foto op internet van Rutte die Macron omarmt èn knuffelt (toen die hier op bezoek was), midden in de 'pandemie'. Dat vind ik veel erger dan die groepsfoto van Grapperhaus. op diens trouwdag.

Lupuslupus | 26-09-20 | 21:26
▼ 6 antwoorden verborgen

De dood van de stad en de herrijzenis van het dorp. De broodjeszaak hier om de hoek beleeft gouden tijden door alle thuiswerkers die niet meer dagelijks forenzen. Mooi toch.

OscarWilde | 26-09-20 | 20:49 | 2

De een zn dood is de ander zn brood. Altijd al zo geweest.

Lupuslupus | 26-09-20 | 20:57

Die broodjeszaak moet kapot en vervangen door een Subway. Veel beter te controleren.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:24

Mijn dichstbijzijnde buurman woont exact 324 meter links van mij. Zijn huis staat te koop voor 863.000 euro. Niet omdat hij door corona 'pleite' gaat, maar gewoon omdat hij emigreren gaat. Zijn visie is: het is beter om in deze tijd te kopen en verkopen omdat de zekerheid en draagkracht zit bij mensen die nu wel gewoon door kunnen gaan. Zit wat in natuurlijk. Wie nu nog financieel sterk genoeg is en een beetje ballen heeft slaat juist nu toe in de vastgoedwereld. De beloning komt later. Heus, zo'n vaart zal het niet lopen met 'der untergang'. Jan modaal, die moet oppassen ja, daar zit de krux.

grapo | 26-09-20 | 20:49 | 4

Jan Modaal moet al jaren lang oppassen en die groep die wordt steeds groter. Een piramide spel heeft per definitie een groeiend aantal slachtoffers.

Peerkeoud | 26-09-20 | 21:20

@Bali Lovert | 26-09-20 | 21:16: Het probleem zit hem vooral bij mensen die op te grote voet leven. De mensen die per sé een huis van 4 of 5 ton moesten kopen, een de status van een audi of zulks.
Ieder die vanaf de jaren 70 of 80 gewoon heeft opgebouwd zal, als ze niet sterven aan corona, dit best overleven. Jaja, ik weet het boomertalk. Maar toch, wie op bubbels vertrouwt en wie in en van bubbels leeft , moet niet janken als de bubbels barsten. Gewoon normaal doen. Echt, het is niet zo erg. Corona ja, wellicht. De rest is slechts bangmakerij zoals het virus eerst ook was. De overheid wil maar 1 ding. Je geld. Geef het gewoon niet. Je hebt het zelf nodig.

grapo | 26-09-20 | 22:35
▼ 1 antwoord verborgen

Ik bestelde vanavond bij New York Pizza. Op de website staat in een apart, grijs vlak duidelijk aangegeven, dat de bezorging als volgt zou gaan: de bezorger belt aan, en laat de bestelling achter bij de voordeur.
De praktijk: de bezorger klopt op de deur, blijft ervoor staan hannesen met de kartonnen doosjes die beginnen te glijden, en overhandigt de bestelling om het vallen van de doosjes te voorkomen.

Alles goed bedoeld, daar gaat het verder niet om. Maar het geeft wel aan dat lang niet iedereen zich bewust is van "afstand houden". Nog steeds niet. Ook in winkels, waar jij wel loopt te laveren tussen mensen, maar waar je links en rechts van achteren dichtbij wordt gepasseerd. Men beseft het gewoonweg nog niet echt. Misschien is het verplicht stellen van mondkapjes nog niet eens zo'n gek idee. Niet dat die stomme dingen echt het virus tegenhouden, maar puur voor de bewustwording dat het bestaat. Dat het er is.

Deksmaat | 26-09-20 | 20:49 | 9

@Sans Comique | 27-09-20 | 13:25: Natuurlijk snap ik dat. Maar maak u geen zorgen, men zal dat echt niet doen want vanaf het begin van het virus is de supermarkt al om 7 uur open en ik zie de klanten die dan komen alleen maar minder worden. In het begin stonden er 4 of 5 mensen te wachten tot hij open ging en nu steeds vaker staat er niemand meer te wachten. En zoals gezegd gisteren was ik echt de enige klant, er stond niet één auto op de parkeerplaats. Behalve die van mij dus.

Lupuslupus | 27-09-20 | 18:30

@Deksmaat | 26-09-20 | 21:15: Nee dat geldt zeker niet perse voor een ander. Echter, Ik ben alleen verantwoordelijk voor mijzelf en zorg er wel voor dat ik zoveel mogelijk uit de buurt van anderen blijf. Als er iemand in een gangpad van de super staat waar ik toevallig ook moet zijn, loop ik rustig op 50 cm afstand (vlot) langs die persoon. Het is nou ook niet zo dat het virus een vlo is die meteen overspringt.

Lupuslupus | 27-09-20 | 18:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Bedankt voor dit grammetje zout in de grote hete soep die ‘de volgende lockdown’ zal heten.

Rest In Privacy | 26-09-20 | 20:47 | 3

Mij maakt die hele lockdown geen bal uit. Echt niet.

Lupuslupus | 26-09-20 | 20:55

@Lupuslupus | 26-09-20 | 20:55: Al die lockdowns zullen mij ook aan de reed roesten. Ik vermaak mijzelf wel op mijn eigen stukken vastgoed.

Wladimir 1928 | 27-09-20 | 00:57

@Wladimir 1928 | 27-09-20 | 00:57: Goed zo!

Lupuslupus | 27-09-20 | 18:26

Hele verhaal lijkt te leunen op dat overheden het niet kunnen overbruggen? Die printen al 12 jaar als een malle geld bij, die extra 6 maanden kunnen ook nog wel hoor. Het debiele is dat China en de VS het ook doen waardoor er niet eens sprake is van devaluatie.

Als we nu nog 6 maanden lockdown doen zal er best wel wat komen aan faillissementen natuurlijk, maar die horrorcrash des doods moet ik nog maar zien.

Blasfemie | 26-09-20 | 20:47 | 1

Precies. Veel draait gewoon nog door. De horeca is niet de Nederlandse economie. Huizen zijn nog steeds nodig en worden gebouwd en mensen kopen ook nog dingen schijnt. Ze schijnen zelfs nog drie maaltijden per dag te eten.

BobDobalina | 26-09-20 | 20:51
-weggejorist-
SoGeilNL | 26-09-20 | 20:46

Stick and carrot, met het corona-onderzoek en het vaccin is er te weinig stick.

smdyasc | 26-09-20 | 20:46

Zag net bij kassa een vmbo klas.
Kan ons de komende 30 jaar niks gebeuren hoor...
Alles komt goed.
Hahahahahahaha

joppo0 | 26-09-20 | 20:45 | 1

Als VMBO'ers zelfs op de zaterdagavond onderwijs willen volgen, dan komt het vast wel goed. Wat een doorzettingsvermogen en motivatie. Straks gaan je ook nog vertellen dat er veel "jongeren" onder deze avondstudenten te zien waren.

Graaier | 26-09-20 | 21:03

Fuck die pandjesbazen. Hoe meer er failliet gaan, hoe beter.

Bigi Bana Boy | 26-09-20 | 20:43 | 3

Probleem is dat de banken daar ook een flinke dreun van krijgen. En dat mogen de werkenden (steeds minder in een crisis) dan weer ophoesten.

Andersdenkend | 26-09-20 | 21:08

@Andersdenkend | 26-09-20 | 21:08: In Spanje laten ze die huizen gewoon de prijs van het huis in de bank staan, zodat het lijkt of het goed gaat met de banken, Ze doen daarom die huizen niet in de verkoop en zie je ook zoveeel lege huizen staan.

gato | 26-09-20 | 22:30

pandjesbazen hebben genoeg BV's die failliet kunnen gaan ja. Prive is alles allang binnen.

ruudvangeelen | 26-09-20 | 22:36

"worden gevolgd worden"

Ik merk de laatste tijd steeds meer van dit soort fouten. Neem eens een proofreader aan, GS.

threeheadedmonkey | 26-09-20 | 20:43
-weggejorist en opgerot-
razwanzel | 26-09-20 | 20:43 | 2

‘Geluid van gierende geldpersen in Frankfurt’

vander F | 26-09-20 | 20:43 | 2

In Frankfurt hebben ze tegenwoordig een toetsenbordje met 10 cijfers om de geldhoeveelheid te vergroten. Het kost maar een seconde om het te pletter consumeren weer wat langer te laten duren. Totdat er een ochtend komt dat je wakker wordt en hoort dat gratis geld niet meer werkt. En dan ….. tja, dan weet je dat corona maar een lullig griepje was. Dan gaat het bloed rijkelijk door de straten stromen.

Graaier | 26-09-20 | 20:51

@Graaier | 26-09-20 | 20:51: Ik heb het eerder al meegemaakt. In de Sovjet-Unie was inflatie geen issue. De vastgestelde prijzen stonden in graniet geschreven; op alle produkten werden in de fabrieken de vaste/onveranderlijke prijzen reeds afgedrukt/ingeprint. Een kammetje gemaakt in 1985? De prijs in Kopeken staat er nog gewoon in afgedrukt. De hoeveelheid Roebels in omloop steeg wel, maar de productiecapaciteit bleef achter, met als gevolg tekorten in bijna alles. En uiteindelijk in 1991 en 1992 en verder het einde van het vertrouwen in de Russische Roebel en daardoor hyperinflatie en het instorten van de economie.

Wladimir 1928 | 27-09-20 | 00:50

Het zou verboden moeten worden om meer dan 3 huizen te bezitten en kantoren die langer dan 1 jaar leeg staan moeten verplicht omgebouwd worden naar woningen.

JWZ_JMK | 26-09-20 | 20:42 | 10

Kutsocialist.

libertat | 27-09-20 | 08:38

Moet men dan verplicht worden minder hard te werken? Het is niet zo dat anderen daardoor zelf harder gaan werken hoor. Bijvoorbeeld; ik denk niet dat jij drie huizen hebt of ooit zal bezitten. Moeten ze hun geld ergens anders in beleggen dan? En ga jij dat voor ze uitmaken? Of moeten ze hun geld verdelen misschien? Jij sympathiseert met het Socialisme, zit ik er ver naast?

Sans Comique | 27-09-20 | 13:32
▼ 7 antwoorden verborgen

Fipo na 7 minuten.
Een record.
Ik ga je stuk morgen aandachtig lezen @Feynman.
Beetje klaar met Corona berichten.

RickyLaRue | 26-09-20 | 20:41

Kijk dan!
Das toch verdomme het mooiste plein ter wereld!
Neude Utreg, me stadsie war.

Ruimedenker | 26-09-20 | 20:41

Goed verhaal; ik geloof het.

RGV42 | 26-09-20 | 20:41

Mensheid is zelf een virus :P

Neuth | 26-09-20 | 20:41

Maar als je pas echt groot bent, krijg je financiele hulp;
330 miljoen NOW-loonsteun. Oh, en 3,4 miljard. Om een veredeld transportbedrijf, dat notabene in Franse handen is, maar overend te houden.
Je zult maar in de vastgoed zitten en al je huurders taaien af.

EEnzame SchizofrEEN | 26-09-20 | 20:39 | 1

Die vliegende bussen kosten klauwen met geld. Waarom moet ik zoveel belasting betalen, omdat iemand in Den Haag zo graag wil dat vliegtuigen blauw zijn?

Graaier | 26-09-20 | 20:58

Met zijn allen in één ruimte is gewoon geen goed idee.
De horeca zal iets anders moeten verzinnen de komende maanden.

Papa Jones | 26-09-20 | 20:39 | 8

@Lupuslupus | 26-09-20 | 21:02:

Scholen zitten goed.. Maw, die moeten zich aanpassen..( Met of zonder steun..)

Een lokaal kroegje kan dat in de regel niet...

neonreclame | 26-09-20 | 21:04

@neonreclame | 26-09-20 | 21:04: Nee dat klopt en dat is heel erg. Zag onlangs een filmpje van Gordon die met tranen in zijn ogen zijn prachtige zaak liet zien met 1 klant binnen en buiten op het terras helemaal niemand terwijl het mooi weer was (vorige week zaterdag dacht ik). Niet speciaal omdat het Gordon betrof want daar heb ik niets mee maar als voorbeeld. Zó ontzettend triest, ik heb echt diep medelijden met iedereen in die branche die dit treft.

Lupuslupus | 26-09-20 | 21:14

@Lupuslupus | 26-09-20 | 21:14: En het ging juist weer zo goed met Gordon. Okee, hij had een terugval bij het afkicken van drank bij het begin van de lockdown want ja, het is een gevoelige jongen. Maar nu ging het weer bergopwaarts en hij had zelfs de hoop dat hij over drie jaar weer een wijntje kan drinken.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:35
▼ 5 antwoorden verborgen

We zitten met een pandemie. Geldstromen lopen in de soep. Daar gaan mensen voor boeten.

Leptob | 26-09-20 | 20:39

Ja maar vandaag waren het er 30, en als dat nog een week dagelijks verdubbeld hebben we wel mooi 0,056% van de bevolking te pakken! Alles en iedereen binnen blijven, nies in je elleboog en geef gul aan Italië!

opblaasschaap | 26-09-20 | 20:38 | 3

ga weg man

ruudvangeelen | 26-09-20 | 22:35

Italianen krijgen straks ook nog eens btw-tjes terug van de italiaanse overheid als ze netjes met de pin betalen als ze een aankoopie doen in de winkel. Het kan oplopen tot 10% btw-tjes terug :)

brawler | 26-09-20 | 22:45

Als het verdrievoudigt wordt het nog veel erger en wat dacht je van verviervoudigen?

Sans Comique | 27-09-20 | 13:36

Van vastgoed naar beleren....

Ik doe geen stapje terug....

neonreclame | 26-09-20 | 20:38

Zeg het ze, de schouderophalers.

Normpje | 26-09-20 | 20:37 | 1

U bedoelt natuurlijk de mensen die wel nadenken/ de cijfers in breder perspectief plaatsen.

Barend1814 | 26-09-20 | 23:51

Van mij mag de hele economie in elkaar zakken.

T. Rammel(l)an(d)t | 26-09-20 | 20:37 | 5

Goed idee. En dan wat? Oorlog?

BobDobalina | 26-09-20 | 20:48
-weggejorist-
Wladimir 1928 | 27-09-20 | 00:12

@BobDobalina | 26-09-20 | 20:48: Niks mis mee. Dat hele concept van beschaving, mensenrechten, hygiëne, medische zorg en kennis, langere levensduren en minder ellende en leed in het algemeen is natuurlijk een verschrikkelijk wit patriarchale construct. Daar mag best een beetje Oosterse filosofie of Natuurkruidenkrachtgeneeswijzige wijsheid in de mix.

Sans Comique | 27-09-20 | 13:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Bescherm de kwetsbare en laat de rest z’n gang gaan.

cheops | 26-09-20 | 20:37 | 8

@libertat | 26-09-20 | 21:04:
Ik doelde vooral op de zorg. Om als kwetsbare naar een supermarkt o.i.d. te gaan is in de meeste gevallen een keuze. Met de keuze komt een eigen verantwoordelijkheid om jezelf te beschermen.

cheops | 26-09-20 | 21:19

@libertat | 26-09-20 | 21:04: Dat kan allemaal mondkapjes dragen en/of de bestellingen aan de deur laten staan. Als je tienerkinderen hebt ben je zelf nog nauwelijks een risicogeval, tenzij er onderliggende problemen zijn.

Nee, de kwetsbaren beschermen is de enige zinnige weg.

Mbovenka | 26-09-20 | 21:32

Hoe lang gaan we de kwetsbaren beschermen? Hoe lang gaan we die weren uit de maatschappij? Er is immers geen andere manier.

Sans Comique | 27-09-20 | 10:54
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
bucky1971 | 26-09-20 | 20:36 | 1

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken