Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WETENSCHAP! Totale kampioenen maken foto meervoudig planetenstelsel rond zonachtige ster

Sterwetenschappers!

ja makker dit soort vage plaatjes zie ik ook altijd op mijn telefoon na een nacht serieus innemen

Wij hebben altijd geleerd dat je dingen die rondom je ster gebeuren niet direct moet fotograferen, maar daar hebben totale winnaars Alexander Bohn en zijn makkers van de Sterrenwacht Leiden wetenschappelijke lak aan. Zij hebben namelijk met de VLT (staat écht voor Very Large Telescope, red.) een directe foto genomen van een planetenstelsel rond TYC 8998-760-1. Dat is zeg maar een soort zon, maar dan net niet de zon maar meer TYC 8898-760-1. Dat zag u niet aankomen natuurlijk, en wij ook niet, maar zo is het nou precies met die dekselse wetenschappers. Ze hebben het ene ding nog niet ontdekt, of het andere komt er alweer aan. Goed bezig, bollebozen!

VIDEO!

Bij die pijltjes, dat zijn dus de planeten

uiteraard

Bij Hoevelaken linksaf

en dan alsmaar rechtdoor

Reaguursels

Inloggen

Schit-ter-end, ga zo door, ga zo door! Hier wordt ik diep zwijgzaam van. Echte wetenschap. Kijk nu eens hoe miezerig niets we eigenlijk zijn. En we weten dit al zo lang. Wordt eens wakker narcistische godsdienst-waanzinnigen en verzin eens een nieuw boek, aangezien jullie boeken al een tijdje 'expired' zijn. Tijd dat één van jullie narcisjes opstaat en zich zelf proclameert als de nieuwe messias en een nieuw boekje maakt, kunnen we weer es gaan lachen om de zoveelste clowneske voorgeprogrammeerde sociale oefening (gaarne inclusief stereotype bekeringsdriften, seksueel dierlijke uitwassen en alle andere bekende materie s.v.p.). Probeer wel het boekje zo te schrijven dat het in ieder geval universeel op alle planeten toepasbaar is. Veel plezier, gast!

nobodiesunmighty | 23-07-20 | 11:50

scherp lensje wel

Ins0mnia | 23-07-20 | 08:45

Ik had een 10 voor Sterrenkunde op m'n eindexamen Atheneum. Maar dat kwam omdat de leraar zo'n geitenwollensokken jaren '69 figuur was met een rode baard en ik de enige in de klas was die aardig tegen hem deed. En de leraar wiskunde had als huiswerk alle sommen gegeven die waren ingediend voor het eindexamen. We wisten het niet van tevoren maar toen ging iemand klikken en moesten we herexamen doen. Ik had goed geleerd en haalde dat. Maar een paar niet, dat was goed balen. Maar later op de universiteit bleek dat we toch behoorlijk achter liepen op wiskunde, complexe getallen, Analyse en zo. Kloothommel die leraar. En de leraar Duits zat allemaal schuine moppen te vertellen in de klas uit het tijdschrift Lach. Waardeloze zooi allemaal die leraren, zielige stakkers. Zo, ik ben het kwijt.

DitjaarkrijgikAOW | 23-07-20 | 08:00 | 5

Leraren bij ons op school waren vooral erg van de bruine sterrenkunde.

Beste_Landgenoten | 23-07-20 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Bijft fascinerend. Vooral hoeveel potentiële beschavingen daar zijn. Goed gedaan mannen (!), niet lullen, maar fotograferen.

Feitenpliesie | 23-07-20 | 07:11 | 2

“Beschaving heeft een verscheidenheid van betekenissen met betrekking tot de menselijke ontwikkeling.” Statistisch gezien is de kans 0 dat er een beschaving bestaat buiten de aarde.

Kimmmmm | 23-07-20 | 08:12

Als je een indruk wilt krijgen hoe groot het heelal is: ons melkwegstelsel bevat 200-500 miljard sterren. En er zijn minstens 200 miljard melkwegstelsels in het zichtbare deel van het universum. En sommige van die melkwegstelsels zijn fors groter dan die van ons. Als je die twee getallen met elkaar vermenigvuldigt om het aantal sterren te schatten dan krijg je een heel groot getal:
200 miljard x 200 miljard is een 4 met 22 nullen er achter.
En wat er buiten het zichtbare deel van het heelal bestaat is volledig onbekend.

petersteenkamp | 23-07-20 | 03:31 | 4

@Kimmmmm | 23-07-20 | 07:32:
Wat gaat u vandaag doen, Neanderthaler? Een stenen handbijl maken, een nieuwe mergpijptekening in de grot en op zoek naar eten?

Knoppenbonker | 23-07-20 | 08:49

@Kimmmmm | 23-07-20 | 07:32: Heelal onderzoek geeft aanwijzingen voor fundamenteel natuurkundig onderzoek. Zo is de lichtsnelheid ooit ontdekt omdat de manen van Jupiter leken te vertragen naarmate Jupiter verder weg stond.

petersteenkamp | 23-07-20 | 12:49

Gelukkig bestaat daar geen leven anders komen hun vluchtelingen ook naar ons.

jan huppeldepup | 23-07-20 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Astronomen zijn zo'n eenvoudige mensen. Ze noemen iets gewoon naar hoe het eruit ziet: een melkweg, donkere materie, een zwart gat, een rode dwerg, een ding wat pulsen geeft is een pulsar, een ding wat een typhus hoop straling uitzendt is een blazar.
In tegenstelling tot op de redactie van de NOS, mag je bij hun nog wel gewoon zeggen wat je waarneemt.

The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:08 | 3

Wat zou het fijn zijn als we het een keer gewoon kunnen hebben over hoe geweldig mensen soms zijn; we hebben planeten uit een ander zonnestelsel gefotografeerd!! Wtf, geniaal. Fuck die hele moderne discussie ff, de wetenschap dendert gewoon door...

SuqMadiq | 23-07-20 | 00:11

@SuqMadiq | 23-07-20 | 00:11: Het navrante (ja, streepje Nederlanders, dat is een Nederlands woord) is, dat slechts 1% van de bevolking het op waarde kan schatten. De andere 99% zit alleen maar te klagen, dat hun TikTok filmpjes er meer dan 1 ms over doen, om via een satelliet netwerk op hun Chinese telefoontjes te verschijnen.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:25

@The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:25: Helaas waar, gelukkig kunnen wij ons verbazen over de wonderen in het universum. De rest kan me even niks schelen...

SuqMadiq | 23-07-20 | 00:56

De aarde is plat. Daarom wil Trump een muur bouwen. Zodat we er niet afvallen.

marchbrown | 22-07-20 | 23:04 | 7

Ik dacht al. Hoe blijft al dat water op zijn plaats?

Nehemia | 23-07-20 | 14:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Over 6 miljard jaar is onze zon opgebrand en gaat expanderen en daarna inzakken tot een witte dwerg. De aarde en de planeten worden bij de expansie helemaal verschroeid. Alles van de mensheid inclusief GeenStijl verdwijnt dan helemaal in rook van 100.000 graden Celcius. Dat was het dan. Er blijft helemaal niets over van alles. Behalve die Voyager 1 en 2 die ze in 1976 in de ruimte hebben gelanceerd. Aan de mensheid de opgave om met hun intelligentie een manier te vinden dat we voor die tijd zijn verhuisd naar zo'n andere planeet waar we weer verder kunnen leven. In de Star War films kunnen we zien hoe dat zal zijn. Het unieke van de mensheid is dat we de creatie van het heelal kunnen begrijpen en verder onderzoeken. Nog velen denken dat God alles heeft geschapen, maar de werkelijkheid is dat alles uit zichzelf is ontstaan. Alle lof voor de wetenschappers die dat steeds weten uit te vogelen. Het blijft enorm boeiend.

DitjaarkrijgikAOW | 22-07-20 | 23:04 | 13

Het is waarschijnlijker dat de men al lang niet meer bestaat over 6 miljard jaar. Ik zeg het maar even. Proxima Sauntourie, de dichtstbijzijnde ster na de Zon staat 4,24 lichtjaar van ons vandaan. Dus verhuizen naar een planeet buiten ons sterrenstelsel gaat het niet worden voor de mens.

Kimmmmm | 23-07-20 | 07:44

@LiniaalRectaal | 23-07-20 | 01:01:
Als matwrie ronddraait met de snelheid van het licht kan het niet nog sneller, en dan wordt elke toename van snelheid omgezet in meer materie volgens e=mc2. Dat gebeurt nu in de cyclotron van CERN.

DitjaarkrijgikAOW | 23-07-20 | 07:47
▼ 10 antwoorden verborgen

Wat is echte wetenschap toch schitterend!
Pinkt traantje weg. Evocatus
.

Evocatus | 22-07-20 | 23:01 | 4

@SuqMadiq | 23-07-20 | 00:13: had met het geld ook de leefomstandigheden van mede-aard bewoners kunnen verbeteren. Foto’s maken kunnen de dure wetenschappers ook in hun vrije tijd gaan doen.

Kimmmmm | 23-07-20 | 07:49
▼ 1 antwoord verborgen

En dat alles, inclusief ons zelf is ooit ontstaan uit 1 ontploffend atoompje volgens de o zo slimme wetenschappers (kuch).

nietmijnbaardvriend | 22-07-20 | 22:53 | 4

@The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:28: wat is dan ruimte als alles wat je ziet en beleefd dus ook andere sterren en planeten is ontstaan uit iets ter grootte van een appel volgens de Oerknal theorie? (Gods appel?,hehe;) )

steekmug | 23-07-20 | 05:58

@steekmug | 23-07-20 | 05:58: Bollocks. Met de oerknal is tijd en ruimte tegelijkertijd ontstaan. Je kunt niet van 'grootte' spreken over iets dat er niet is.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 13:37

Eerst was er niet en toen ontplofte het nog ook.

Nehemia | 23-07-20 | 14:25
▼ 1 antwoord verborgen

Het zou fijn zijn als ik de ruimte krijg.

Patje2011 | 22-07-20 | 22:10

Stars occupy minute areas of space
They are clustered a few billion here
And a few billion there
As if seeking consolation in numbers

Tijd voor hawkwind.

krelis_krotenkoker | 22-07-20 | 22:02

Lekker belangrijk, pffff....
De mensenwereld vergaat binnenkort door een inslag ten onder waar daarna niet meer over te rappen valt. Bouw eens een priramide. Die blijft namelijk wel voor hen die na ons zullen komen. Niet dat ze iets van zullen begrijpen maar, dat is bijzaak. Dat ie er staat is dan hoofdzaak.

aflaatverkoper | 22-07-20 | 21:21 | 5

@Dirk III | 22-07-20 | 21:25:
En dan Bruce Willis erop af sturen?

aflaatverkoper | 22-07-20 | 21:40

Onze ondergang komt van links, niet uit de ruimte.

The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Het heelal zoals we die kennen is 3D ruimte/tijd. Er bestaat ook zoiets als 3D tijd/ruimte alleen maken de wetenschappers het allemaal wat ingewikkelder, vooral in termen (vakjargon). De wereld van de branen en snaren. Tijd/ruimte is het gebied waar alles wordt opgeslagen en vorm krijgt. In ruimte/tijd is de tijd iets onbegrijpbaar en gebruiken wiskundigen dit als een extra dimensie binnen de spatiale 3D. In tijd/ruimte wordt de tijd 3D 'spatiaal' en de ruimte als iets onbegrijpbaar met een single dimensie.

De vierde en hogere dimensies ruimte/tijd beginnen als de tijd zich meer spatiaal gaat gedragen binnen ons wereld. Die extra dimensies worden dus gecreëerd door de rol en invloed van de tijd.

hoogvlieger | 22-07-20 | 20:58 | 4

@The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:32: Alles wat gebeurd is (de geschiedenis) krijgt een 3D vorm in de tijd (tijd/ruimte). Alles wat nog moet gebeuren, heeft een 3D vorm in de ruimte (ruimte/tijd). De 3D ruimte/tijd bestaat omdat dat een 'schrijfbare medium' is, de 3D tijd/ruimte bestaat als een gevolg daarvan. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

hoogvlieger | 23-07-20 | 04:37

Godverdomme! Ik doe iets waar geen opleiding voor bestaat en dan flik je me dit. You had me at heelal..

Happy People | 23-07-20 | 06:30

@hoogvlieger | 23-07-20 | 04:37: Ik stel voor, dat je eerst even wat studieboeken Thermodynamica doorneemt en het dan nog een keer probeert.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 13:40

Hello wonderful person...
Voor de geïnteresseerden, mijn favoriete kanaal aangaande ‘space’:
youtu.be/3oFh33gw-Eo

Alquest | 22-07-20 | 20:42 | 6

Spasiba

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:03

Ik kan hem niet hebben, vooral zijn stem niet. Ik ben meer van PBS Space Time, SciShow Space en David Butler.

LiniaalRectaal | 23-07-20 | 00:54

@Nuuk | 22-07-20 | 21:33: Bijzonder fascinerend. Helemaal omdat we in een multidimensionaal universum leven.

Nehemia | 23-07-20 | 14:26

En nu?

Thijsz | 22-07-20 | 20:41 | 4

Inlijsten, ophangen in de kantine. Op naar de volgende klus.
Gaaf, dat we nu eindelijk beeld hebben dat ook niet-wetenschappers kunnen snappen.
Een tijd-occlusie grafiekje zegt de gemiddelde Henk en Ingrid niet zoveel.

The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:35

Ik neem aan dat er inspraakavonden komen, referenda, heidagen en ronde tafel conferenties. Dit kan zo niet langer.

Rechtsdraaiend | 23-07-20 | 00:18

@Rechtsdraaiend | 23-07-20 | 00:18: Dat moet haast wel. Er zitten veel te veel pixels-van-kleur in dit soort foto's. En we moeten meer Angoleze vrouwen (gemiddeld IQ 68, in Nederland is 70 de bovengrens voor geestelijk gehandicapt) werven als astronomen, want Waycism.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Een buitenaardse beschaving zou minstens 1.5 lichtjaar afstand houden van dit zooitje ongeregeld.

Datgingniegoed | 22-07-20 | 20:19 | 1

Theo Maassen zei zo ongeveer hetzelfde. Ze willen verre blijven van dit gekkenhuis.

Nehemia | 23-07-20 | 14:27

Het is Vulcan. Zegt Spock.

Dubbelepunthoofd | 22-07-20 | 20:08 | 1

Live long and prosper.

kunstliefhebber | 22-07-20 | 23:12

Als ik het goed begrijp bestond de telescoop al een tijdje maar is er een nieuwe instrument aan toegevoegd dat licht dat exact recht aankomt (dus van de heldere ster exact in het midden van het beeld) blokkeert maar licht dat 0.00000...1 graden schuin binnenkomt, dus het licht van de planeten net naast het midden van het beeld, wel doorgelaten word. En ze hebben een ster gevonden met planeten die flink groter zijn dan onze planeten en een stuk verder van hun zon staan, wat het maken van de foto iets makkelijker maakt.

W_F | 22-07-20 | 19:48 | 3

Ja zo ongeveer. Dan heb je ook nog infrarood en radiofrequenties en röntgenstraling waarmee ‘foto’s’ gemaakt kunnen worden.

Sinterbikske | 22-07-20 | 20:12

Ja klopt. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is apodisatie.

Barend Braakbal | 22-07-20 | 21:01

@Barend Braakbal | 22-07-20 | 21:01: +1 voor één van de weinige commentaren die van kennis van zaken getuigen.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:09

24 juli komt er een astroïde op een paar miljoen KM na langs de aarde.
Deze aardscheerder heeft een impact kans die serieus genomen kan worden en 'potentieel' geacht wordt.
Hoor je niks over.
Zal wel meevallen, maar ik vind het leuk om te zeggen.
T schatje heet 2016DY30.

BoerBob | 22-07-20 | 19:31 | 9

Bollocks. Zoek op "Torino Scale".
Op dit moment nog steeds 0 objecten die onze aandacht verdienen.
Maar dat doet het niet zo goed in de Telegraaf en andere 'journalistieke' paniekzaaiers.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:11

Kudt. Net wanneer de vakantie begint.

Rechtsdraaiend | 23-07-20 | 00:20

Als hij maar niet in m’n bier valt

priwax | 23-07-20 | 08:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Verbaast mij allemaal niets.

“Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space.”

― Douglas Adams, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Kapitein Sjaak Mus | 22-07-20 | 19:11 | 1

Je kent je klassiekers. Fijn, Kapitein!

HetSpookje | 22-07-20 | 20:32

Allemaal leuk en aardig die ruimtewetenschappers. Ik moet alleen wel enorm lachen om alles dat (wetenschappelijk) wordt beweerd over het universum. Het bestaan van alles? Misschien is het hele universum niet meer dan een luis tussen de haren van een veel groter schepsel dat wij niet kunnen waarnemen. Wij kijken naar de kleinste deeltjes die we kunnen waarnemen. Wellicht zijn wij ook een kleinste deeltje dat waargenomen kan worden door een ander schepsel. Ik zie graag reacties tegemoet die kunnen bewijzen dat ik bullshit verkondig.

Leptob | 22-07-20 | 19:09 | 10

Hitchens' Razor: "That which is asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:19

@wakker worden | 22-07-20 | 20:39: Zijn laatste theorie voor zijn dood ging juist over het bestaan van multiversums of heb jij hem gesproken na zijn dood in een ander universum?
www.welingelichtekringen.nl/samenlevi...

steekmug | 23-07-20 | 05:36

@wakker worden | 22-07-20 | 20:39: Ging die ook niet naar dat sekseiland van Epstein? Ik heb foto's gezien.

Nehemia | 23-07-20 | 14:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Mooi nieuws, de aandelen aluminium schieten weldra omhoog!

TijdelijkOptimist | 22-07-20 | 19:09 | 1

Mooi. Kunnen ze dat weer in de vaccins verwerken.

Nehemia | 23-07-20 | 14:30

Fake news. Dit zijn storingen die door 5G veroorzaakt worden.

Bigi Bana Boy | 22-07-20 | 19:05 | 1

Jajoh

Fi-Bu-Bla | 22-07-20 | 19:25

Gods schepping in optima forma. ‘En God maakte de twee grote lichten: het grote licht om de dag te beheersen en het kleine licht om de nacht te beheersen; en ook de sterren.’ Oerknal is natuurlijk kolder eersteklas.

Van Urk | 22-07-20 | 19:04 | 11

God is geen onzichtbaar wezen. God is een hersenstoornis.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:21

@The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:21: Dus zo'n 75% van de wereldbevolking heeft een hersenstoornis. Das is nogal een boude stelling van jou kan je dat ook wetenschappelijk staven dat het een hersenstoornis is?

steekmug | 23-07-20 | 05:40
▼ 8 antwoorden verborgen

Afstand is 2.919.050.990.000.000 kilometer.
Hoeveel stikstof verstook je eigenlijk, als je daar naar toe pendelt?

EEnzame SchizofrEEN | 22-07-20 | 18:59 | 9

@Analia von Solmsch | 22-07-20 | 19:05:
Die aandrijving is al eens geprobeerd.
De bemanning was bij aankomst erg onwelkom.
Ik hou het bij de beproefde Infinite Improbability Drive.

* oude makker Zephoid belt *

Kapitein Sjaak Mus | 22-07-20 | 19:19

Nul. Een beetje zichzelf-respecterende rafinaderij zorgt ervoor, dat je alleen CO2 en H2O achterlaat als je hun raket brandstof opstookt.

The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Sinds wanneer geven planeten licht ? Dit moeten toch wel sterren zijn !? Onder welke lichtinvalshoek is het mogelijk dat het licht van die zon beide planeten vanuit ons gezichtspunt vol maakt ?

twijfels...

KlauwnBassie | 22-07-20 | 18:57 | 6

@Rhenium | 22-07-20 | 19:01: behulpzaam ben je niet, we zien Venus omdat het zonlicht er in onze richting vanaf kaatst, Maar staan die 'planeten' op het plaatje nu tussen de aarde en lichtbron, of staat de lichtbron tussen de aarde en planeten, of zien we het vanuit een poolrichting van die zon (van bovenaf zeg maar) in alle gevallen zou ik verwachten een shaduwkant op die planeten te zien.

KlauwnBassie | 22-07-20 | 19:12

@Analia von Solmsch | 22-07-20 | 19:12: Dat verklaart het, maar staat niet het stukje, ik heb gelezen !

KlauwnBassie | 22-07-20 | 19:13

@KlauwnBassie | 22-07-20 | 19:12: Alle sneren maar even negerend, er is blijkbaar met infrarood gefotografeerd, we zien dus niet (voor ons) zichtbaar licht, maar warmte.

Sneerpoets | 23-07-20 | 08:49
▼ 3 antwoorden verborgen

OT Minister Grapperhaus reageert om 19:00 uur, tijdens een ingelaste persbijeenkomst, op de stijging van het aantal coronabesmettingen. Kijk hier live mee: RTLNieuws

RickRD | 22-07-20 | 18:56 | 1

Dat is niet OT, het is alleen een andere corona.

Frau Merkel | 22-07-20 | 19:03

Het heelal is wel heel zwart. Weinig inclusief

D.Bader | 22-07-20 | 18:54 | 3

de grote vraag is dus: deugt het dan wel....

hertogvanzottegem | 22-07-20 | 19:07

Zwarte suprematie.

Nehemia | 23-07-20 | 14:31

Er is er niet eentje zoals UrAnus.

HoerieHarry | 22-07-20 | 18:50 | 3

Er is er niet eentje zoals HoerieHarry.

Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 19:01

Je bent een echt zwart gat @Harry

RickRD | 22-07-20 | 19:59

Over aantal jaren vergeten.
Islam.

Is dit nog nieuws? | 22-07-20 | 18:49 | 2

Daar woont ALF.

dhrat | 22-07-20 | 18:44 | 8

Potverdorie, Lynn Tanner is ook alweer 51.

Gummibrösel | 22-07-20 | 19:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Tsja met een flitser lukt dat wel

bigs | 22-07-20 | 18:42

Ho Ho, mag dit wel? Filmpje 2 laat heel duidelijk zien dat de aarde een rond ding is en dat er diepte is in een groter geheel. In deze inclusie tijden is het wel zo verstandig (kuch) om rekening te houden met de bevolkingsgroep die heeft geleerd dat de aarde plat is en dat de zon om dat platte ding draait.
Hier géén rekening mee willen houden is racisme. (kuch).

paridae | 22-07-20 | 18:38 | 2

Doe je dat ff in je elleboog !? Smeerlap !

KlauwnBassie | 22-07-20 | 18:48

@KlauwnBassie | 22-07-20 | 18:48: Ik kan ook zeggen dat dat soort adviezen niet gelden voor bepaalde groepen want alleen voor de kafir/kkaaskoppen.

paridae | 22-07-20 | 18:54

Nou, mooi allemaal. Een plek waar de zon nooit echt schijnt.

BlaffendeTekkel | 22-07-20 | 18:34 | 1

Och, alle ruimte op meer dan 5 miljard lichtjaar afstand is een plek waar de zon niet schijnt. En alles op 13.7 lichtjaar, dat is waar de zon ook echt nooit zal gaan schijnen.

Sans Comique | 22-07-20 | 19:12

Het zou prachtig zijn als er buitenaards leven bestaat en ze hebben ons vroeger gefilmd dmv zeer geavanceerde satellieten om onze planeet heen, en we kunnen dan nadat we contact hebben gemaakt daadwerkelijk zien hoe het vroeger op aarde was. Het leven in Egypte, hoe was het bij de Maya's, beelden van Jezus etc etc. (Sorry ik droom graag)

Patje2011 | 22-07-20 | 18:33 | 11

@de Voorzittert | 22-07-20 | 19:08:
Haha dat doet mij denken aan een ander droom ik ga slapen en ik word weer geboren op mijn geboortedagdatum met de kennis en kunde die ik nu heb. Dromen is heerlijk.

Patje2011 | 22-07-20 | 20:27

Onze eerste tv uitzending die de ruimte inging was Hitlers partijbijeenkomst in Neurenberg, 1935. Inmiddels dus al 85 lichtjaren ver.

Alquest | 22-07-20 | 21:02

@Sans Comique | 22-07-20 | 19:14: Dat is niet waar.

Nehemia | 23-07-20 | 14:33
▼ 8 antwoorden verborgen

Je zou als Alien toch niet dood gevonden willen worden op deze planeet, of niet dan?

RickRD | 22-07-20 | 18:29

Heelal: hoe verder men keek, hoe groter het leek.

Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:28 | 22

@Valse nootjes@ o jaaa, ik dacht dat het anders zat.

ploppy | 23-07-20 | 06:23
▼ 19 antwoorden verborgen

Weer wat anders dan Neowise. Mooi dit soort dingen!

El Rico Grande | 22-07-20 | 18:28

Wie gaat er niet kijken als in 2024 mensen landen op de maan?

Patje2011 | 22-07-20 | 18:28 | 8

@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:58:
Die naam heb je zelf gekozen. Ik stelde Kuifje-uit-de-EU voor. Aan gezien je het altijd op die datum veranderd kan ik het wel eens zijn.

The_Challenger | 22-07-20 | 19:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zie het probleem niet.

Man-Bijt-Hond | 22-07-20 | 18:26 | 1

Vraag in Leiden de verrekijker even.

Frau Merkel | 22-07-20 | 19:07

TYC 8998-760-1, ook wel bekend als een galaxy, far, far away.

johoost | 22-07-20 | 18:24 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

En allemaal van ónze centen hè, manmanman, ga es boefe fange!

Zenzeo | 22-07-20 | 18:24

Ze hadden in 2004 al een foto van een planeet naast een "bruine ster",

SosKoning | 22-07-20 | 18:19 | 1

Dat is wel wat anders dan TWEE planeten naast een zonachtige ster.

Wordt trouwens ook genoemd in het artikel. Was dezelfde telescoop.

Leyrann | 22-07-20 | 19:20

Die planeten staan 14 miljoen lichtjaren van ons vandaan, die zijn al lang uitgestorven. Of worden bevolkt door Nassis. (ers)

RickRD | 22-07-20 | 18:14 | 8

@RickRD | 22-07-20 | 18:47: Ik geef jou wel even een kort cursusje.

Ten eerste, 14 miljoen lichtjaar weg zou betekenen dat het licht wat we vandaag zien 14 miljoen jaar geleden vertrok. Dat betekent dus dat daar 14 miljoen jaar verstreken is.

Een zonachtige ster (zoals de ster in kwestie) bestaat zo'n tien miljard jaar. Dat is 700 keer langer.

Daarnaast stelt het artikel dat de ster 300 lichtjaar weg staat. Dat is ongeveer 50 000 keer minder ver weg dan 14 miljoen lichtjaar.

In andere woorden, sinds het licht van deze planeten uitgezonden is, heeft dit stelsel zo'n 1/350 000 000 van zijn totale levensduur afgelegd.

Leyrann | 22-07-20 | 19:18

@The_Challenger; klopt, leg dat ff uit aan Chicago river, die denkt dat ik één of andere kabouter ben.

ploppy | 23-07-20 | 01:41

Dat is pech.... melkweg.

Schietmijmaarlek | 22-07-20 | 18:14 | 3

LoL

RickRD | 22-07-20 | 18:15

Leuk

flesje | 22-07-20 | 18:21

Droog.

Nehemia | 23-07-20 | 14:35

Mooi bericht naast alle bewijzen van de toenemende mentale vacuïteit overal; bewijst maar weer eens dat de mens, tov het heelal, een zeer onbelangrijk en efemeer randverschijnsel is. Dus alle mensjes die zichzelf zo gewéldig belangrijk vinden zullen in dit nieuws niet geïnteresseerd zijn, want zíj zijn de enige zon waaromheen de rest draait.

Valse_nootjes | 22-07-20 | 18:11 | 3

Vacuïteit, die zoeken we even op:
Vacuiteit
1) Ledigheid 2) Nietigheid 3) IJdelheid

Frans Laarmans | 22-07-20 | 18:17

@Frans Laarmans | 22-07-20 | 18:17: Die kan je toch gewoon uit vacuüm afleiden?

Leyrann | 22-07-20 | 19:01

Exact mijn gedachte, heerlijk dit soort berichten tussen alle waanzin door. Vind het persoonlijk erg interessant bij stil te staan al die ontdekkingen van planeten de laatste jaren. De niet te bevatten geschiedenis, expansiedrift en bedoeling van het universum. "Leven" op andere planeten wordt in de komende jaren ontdekt, al zal dat waarschijnlijk niks met """"ïntelligent"""" leven zoals op de Aarde (kuch) te maken hebben, hooguit bacteriën, misschien iets wat op visjes lijken. Dat er verder ontwikkelde levensvormen in het universum zijn kan eigenlijk niet missen, maar of dit reuze-insecten, dinosauriërs, mensen of iets totaal anders is is natuurlijk de grote vraag. Daar gaan wij in ons mensenleven ook niet meer achterkomen vrees ik.

En idd, wat maken "we" of beter gezegd "ze" er een enorme puinhoop van op aarde. Misschien maar beter ook dat het bij de Aarde blijft.

De Bredaonaar | 22-07-20 | 21:44

Ben ik de enige die helemaal niets interessants zag in dat CGI filmpje?

Sans Comique | 22-07-20 | 18:11 | 4

@Leyrann | 22-07-20 | 18:57:
Ook fout, het is een factor 10 hoger: 2.840.184.000.000.000 km bij benadering (aantal dagen per jaar en lichtsnelheid zijn niet exact).
300 * 300.000km/s * 86.400 (seconden/dag) * 365,25 (dagen/jaar).
/nerdmode

Kees Maf | 22-07-20 | 19:37

I KNEW it!
Joris/GU you tha men.
*terug in schulp kruipen doet*

chicago river | 22-07-20 | 18:09 | 1

Ik dacht al. Chicago river moet toch weten dat die niet lang mee zou gaan. Jammer. Het was je gegund.

The_Challenger | 22-07-20 | 18:14

Elite Dangerous?

Basil Fawlty | 22-07-20 | 18:09

Prachtig!

Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:08 | 10

Ontzagwekkende schoonheid.

Nehemia | 23-07-20 | 14:42
▼ 7 antwoorden verborgen

300 lichtjaren, dus eigenlijk in 1720 genomen.

TheseDays00 | 22-07-20 | 18:07 | 5

Dit is altijd zo'n bullshit verhaal. Het gaat vele malen langer dan 300 jaar duren om daarheen te reizen of andersom, en dan heb je ook nog relativiteit om het allemaal een heel stuk moeilijker te maken.

Leyrann | 22-07-20 | 18:55

@Leyrann | 22-07-20 | 18:55: Jij gaat uit van de huidige technologische stand van zaken. Als we straks gebruik kunnen maken van wormholes of kunstmatige singulariteiten kunnen we via de 5de dimensie afsnijden. En dat dat er aan zit te komen is zeker. Immers, ook van Einstein zeiden ze ooit dat hij ongelijk had.

Sans Comique | 22-07-20 | 19:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb ook een ster ontdekt, in mijn ruit.

Hebbiehemookweer | 22-07-20 | 18:07 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Elke ster is toch een zon?

Mr_Natural | 22-07-20 | 18:07 | 6

@Hangtietsmurfin | 22-07-20 | 18:24:
De vraagstelling van Mr. Natural telt ook mee in mijn antwoord. De meeste sterren zijn niet goed om als ZON te functioneren. Dus daarom is in deze vraagstelling mijn antwoord goed. Je moet het zien als de situatie van Pluto wat officieel geen planeet meer is.

The_Challenger | 22-07-20 | 18:51

De zon is een brandende gasbol.

Nehemia | 23-07-20 | 14:43
▼ 3 antwoorden verborgen

En nu er naar toe via een wormgat. Oh wacht....

The_Challenger | 22-07-20 | 18:06

Geen hemel en geen hel te bekennen.

Gulliver | 22-07-20 | 18:05 | 5

Europese Zuidelijke Sterrenwacht. Het ding waar die feauteau mee gemaakt is, staat in Chili..

hotnot | 22-07-20 | 18:45

Die kunnen wij zintuiglijk niet waarnemen.

Nehemia | 23-07-20 | 14:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb wel heel wat bier nodig om zonder wiebelhand op zo'n afstand een strak fotootje te maken.

Leptob | 22-07-20 | 18:05 | 2

Zij hadden wel een soort van statiefje, hoor.

Stormageddon | 22-07-20 | 19:11