WETENSCHAP! Totale kampioenen maken foto meervoudig planetenstelsel rond zonachtige ster
Sterwetenschappers!
Wij hebben altijd geleerd dat je dingen die rondom je ster gebeuren niet direct moet fotograferen, maar daar hebben totale winnaars Alexander Bohn en zijn makkers van de Sterrenwacht Leiden wetenschappelijke lak aan. Zij hebben namelijk met de VLT (staat écht voor Very Large Telescope, red.) een directe foto genomen van een planetenstelsel rond TYC 8998-760-1. Dat is zeg maar een soort zon, maar dan net niet de zon maar meer TYC 8898-760-1. Dat zag u niet aankomen natuurlijk, en wij ook niet, maar zo is het nou precies met die dekselse wetenschappers. Ze hebben het ene ding nog niet ontdekt, of het andere komt er alweer aan. Goed bezig, bollebozen!
VIDEO!
Bij die pijltjes, dat zijn dus de planeten
Bij Hoevelaken linksaf
Reaguursels
InloggenSchit-ter-end, ga zo door, ga zo door! Hier wordt ik diep zwijgzaam van. Echte wetenschap. Kijk nu eens hoe miezerig niets we eigenlijk zijn. En we weten dit al zo lang. Wordt eens wakker narcistische godsdienst-waanzinnigen en verzin eens een nieuw boek, aangezien jullie boeken al een tijdje 'expired' zijn. Tijd dat één van jullie narcisjes opstaat en zich zelf proclameert als de nieuwe messias en een nieuw boekje maakt, kunnen we weer es gaan lachen om de zoveelste clowneske voorgeprogrammeerde sociale oefening (gaarne inclusief stereotype bekeringsdriften, seksueel dierlijke uitwassen en alle andere bekende materie s.v.p.). Probeer wel het boekje zo te schrijven dat het in ieder geval universeel op alle planeten toepasbaar is. Veel plezier, gast!
www.youtube.com/watch?v=cCGJGeYlTlQ
scherp lensje wel
Ik had een 10 voor Sterrenkunde op m'n eindexamen Atheneum. Maar dat kwam omdat de leraar zo'n geitenwollensokken jaren '69 figuur was met een rode baard en ik de enige in de klas was die aardig tegen hem deed. En de leraar wiskunde had als huiswerk alle sommen gegeven die waren ingediend voor het eindexamen. We wisten het niet van tevoren maar toen ging iemand klikken en moesten we herexamen doen. Ik had goed geleerd en haalde dat. Maar een paar niet, dat was goed balen. Maar later op de universiteit bleek dat we toch behoorlijk achter liepen op wiskunde, complexe getallen, Analyse en zo. Kloothommel die leraar. En de leraar Duits zat allemaal schuine moppen te vertellen in de klas uit het tijdschrift Lach. Waardeloze zooi allemaal die leraren, zielige stakkers. Zo, ik ben het kwijt.
Inholland?
@TheManiac | 23-07-20 | 08:44: Niks mis met Inholland. Scoort de laatste jaren als beste hogeschool in de Randstad. De HvA of de Hogeschool Utrecht zijn tegenwoordig juist erg slecht.
Leraren bij ons op school waren vooral erg van de bruine sterrenkunde.
@Beste_Landgenoten | 23-07-20 | 11:33: bruine dwergjes?
@Beste_Landgenoten | 23-07-20 | 11:33: Ook van zwarte gaten?
Bijft fascinerend. Vooral hoeveel potentiële beschavingen daar zijn. Goed gedaan mannen (!), niet lullen, maar fotograferen.
“Beschaving heeft een verscheidenheid van betekenissen met betrekking tot de menselijke ontwikkeling.” Statistisch gezien is de kans 0 dat er een beschaving bestaat buiten de aarde.
@Kimmmmm | 23-07-20 | 08:12: scherp. Maar even serieus, er bestaat de Drake equation.
Als je een indruk wilt krijgen hoe groot het heelal is: ons melkwegstelsel bevat 200-500 miljard sterren. En er zijn minstens 200 miljard melkwegstelsels in het zichtbare deel van het universum. En sommige van die melkwegstelsels zijn fors groter dan die van ons. Als je die twee getallen met elkaar vermenigvuldigt om het aantal sterren te schatten dan krijg je een heel groot getal:
200 miljard x 200 miljard is een 4 met 22 nullen er achter.
En wat er buiten het zichtbare deel van het heelal bestaat is volledig onbekend.
Het geld dat naar wetenschap gaat wordt blijkbaar goed besteed. Planeten en (pseudo-)sterren fotograferen met hele dure fotocamera’s. Planeten en sterren die de mens nooit kan bezoeken of grondig kunnen onderzoeken. Ik denk dat de Homo sapiens sapiens er meer aan heeft geld en wetenschap gebruiken om ons eigen nutteloze voortbestaan te waarborgen.
@Kimmmmm | 23-07-20 | 07:32:
Wat gaat u vandaag doen, Neanderthaler? Een stenen handbijl maken, een nieuwe mergpijptekening in de grot en op zoek naar eten?
@Kimmmmm | 23-07-20 | 07:32: Heelal onderzoek geeft aanwijzingen voor fundamenteel natuurkundig onderzoek. Zo is de lichtsnelheid ooit ontdekt omdat de manen van Jupiter leken te vertragen naarmate Jupiter verder weg stond.
Gelukkig bestaat daar geen leven anders komen hun vluchtelingen ook naar ons.
Astronomen zijn zo'n eenvoudige mensen. Ze noemen iets gewoon naar hoe het eruit ziet: een melkweg, donkere materie, een zwart gat, een rode dwerg, een ding wat pulsen geeft is een pulsar, een ding wat een typhus hoop straling uitzendt is een blazar.
In tegenstelling tot op de redactie van de NOS, mag je bij hun nog wel gewoon zeggen wat je waarneemt.
Wat zou het fijn zijn als we het een keer gewoon kunnen hebben over hoe geweldig mensen soms zijn; we hebben planeten uit een ander zonnestelsel gefotografeerd!! Wtf, geniaal. Fuck die hele moderne discussie ff, de wetenschap dendert gewoon door...
@SuqMadiq | 23-07-20 | 00:11: Het navrante (ja, streepje Nederlanders, dat is een Nederlands woord) is, dat slechts 1% van de bevolking het op waarde kan schatten. De andere 99% zit alleen maar te klagen, dat hun TikTok filmpjes er meer dan 1 ms over doen, om via een satelliet netwerk op hun Chinese telefoontjes te verschijnen.
@The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:25: Helaas waar, gelukkig kunnen wij ons verbazen over de wonderen in het universum. De rest kan me even niks schelen...
De aarde is plat. Daarom wil Trump een muur bouwen. Zodat we er niet afvallen.
Zolang de Mexicanen maar betalen, dan is alles in orde ;)
Klopt. De aarde is inderdaad echt plat. En hol.
*kuch* Hydrostatisch evenwicht. Alles met een diameter boven de ongeveer 1000 km wordt automatisch rond (door de zwaartekracht), aangezien dat de laagste energietoestand is.
@LiniaalRectaal | 23-07-20 | 01:40:
Maar niet wanneer het hol is. En aardoor kan de aarde dus plat zijn.
De maan is overigens van kaas.
@Varende_Reaguurder | 23-07-20 | 02:10: Dan zouden we allemaal naar de maan vallen. Zwaartekracht is best een dingetje.
Ik dacht al. Hoe blijft al dat water op zijn plaats?
@Varende_Reaguurder | 23-07-20 | 02:10: Met hele grote gaten.
Over 6 miljard jaar is onze zon opgebrand en gaat expanderen en daarna inzakken tot een witte dwerg. De aarde en de planeten worden bij de expansie helemaal verschroeid. Alles van de mensheid inclusief GeenStijl verdwijnt dan helemaal in rook van 100.000 graden Celcius. Dat was het dan. Er blijft helemaal niets over van alles. Behalve die Voyager 1 en 2 die ze in 1976 in de ruimte hebben gelanceerd. Aan de mensheid de opgave om met hun intelligentie een manier te vinden dat we voor die tijd zijn verhuisd naar zo'n andere planeet waar we weer verder kunnen leven. In de Star War films kunnen we zien hoe dat zal zijn. Het unieke van de mensheid is dat we de creatie van het heelal kunnen begrijpen en verder onderzoeken. Nog velen denken dat God alles heeft geschapen, maar de werkelijkheid is dat alles uit zichzelf is ontstaan. Alle lof voor de wetenschappers die dat steeds weten uit te vogelen. Het blijft enorm boeiend.
Het is nog erger. Over een half miljard jaar is de zon al dusdanig uitgedijd dat het leven hier moeilijk wordt, en over een miljard jaar is dit een dode planeet. Maar goed, onze nakomelingen hebben nog wel even de tijd tot de evacuatie.
De zon brandt niet. Dat werd heel lang niet begrepen en daarom schatte men de leeftijd van de zon altijd veel te laag in.
@kunstliefhebber | 22-07-20 | 23:10: Hou jij je maar bij kunst.
Mooi, echter wel eens nagedacht over een "nieuwe hemel en nieuwe aarde" en dat x?
Volgens de Wet van Behoud van Energie kan iets niet uit niets ontstaan (of iets uit zichzelf ontstaan), TENZIJ het mogelijk is om niets (wat dus niet niets is) te splitsen in positief en negatief.
@LiniaalRectaal | 23-07-20 | 01:01: Helemaal waar, daar geloof ik in: er kan niet iets uit het absolute niets komen. En waar komt alles vandaan dan? Wat is de OORSPRONG van het alles (of het niets zo je wil)? En als je iets (of niets) bedenkt, dan is mijn vraag: wat is dáár dan de OORSPRONG van?
@kunstliefhebber | 22-07-20 | 23:10: Gelukkig is de aarde hol en kunnen daar een veilig heenkomen vinden! Of het is plat en hebben we nog een veilige onontdekte onderkant.
@The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:14:
Maar als de zon niet brandt, waarom kunnen mensen dan verbranden van de zon?
@SaintNick | 23-07-20 | 01:44: de ECB weet daar wel raad mee; met digitaal bijprinten van euro's. Simulatie in het klein.
"De werkelijkheid is dat alles uit zichzelf is ontstaan". En wat is God: de onbewogen beweger. God is in zichzelf, het alles en het niets. Je praat dus jezelf tegen.
Het is waarschijnlijker dat de men al lang niet meer bestaat over 6 miljard jaar. Ik zeg het maar even. Proxima Sauntourie, de dichtstbijzijnde ster na de Zon staat 4,24 lichtjaar van ons vandaan. Dus verhuizen naar een planeet buiten ons sterrenstelsel gaat het niet worden voor de mens.
@LiniaalRectaal | 23-07-20 | 01:01:
Als matwrie ronddraait met de snelheid van het licht kan het niet nog sneller, en dan wordt elke toename van snelheid omgezet in meer materie volgens e=mc2. Dat gebeurt nu in de cyclotron van CERN.
@BenPakdee | 23-07-20 | 07:30: De hogere intelligentie die alles in elkaar heeft gezet?
Wat is echte wetenschap toch schitterend!
Pinkt traantje weg. Evocatus
.
Precies, ik ben ook helemaal verbluft weer. Wat een prachtige foto...
@SuqMadiq | 23-07-20 | 00:13: had met het geld ook de leefomstandigheden van mede-aard bewoners kunnen verbeteren. Foto’s maken kunnen de dure wetenschappers ook in hun vrije tijd gaan doen.
@Kimmmmm | 23-07-20 | 07:49: dommmmm
@SuqMadiq | 23-07-20 | 00:13: Het is bijna orgastisch mooi.
En dat alles, inclusief ons zelf is ooit ontstaan uit 1 ontploffend atoompje volgens de o zo slimme wetenschappers (kuch).
Bollocks. In de eerste fases van de Big Bang waren er nog helemaal geen atomen.
Je mag het best niet geloven van mij - door de wolken zwevende onzichtbare mannen met baarden zijn immers veel aannemelijker - maar het is wel handig als je eerst snapt wát je niet wilt geloven.
@The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:28: wat is dan ruimte als alles wat je ziet en beleefd dus ook andere sterren en planeten is ontstaan uit iets ter grootte van een appel volgens de Oerknal theorie? (Gods appel?,hehe;) )
@steekmug | 23-07-20 | 05:58: Bollocks. Met de oerknal is tijd en ruimte tegelijkertijd ontstaan. Je kunt niet van 'grootte' spreken over iets dat er niet is.
Eerst was er niet en toen ontplofte het nog ook.
Het zou fijn zijn als ik de ruimte krijg.
Stars occupy minute areas of space
They are clustered a few billion here
And a few billion there
As if seeking consolation in numbers
Tijd voor hawkwind.
Lekker belangrijk, pffff....
De mensenwereld vergaat binnenkort door een inslag ten onder waar daarna niet meer over te rappen valt. Bouw eens een priramide. Die blijft namelijk wel voor hen die na ons zullen komen. Niet dat ze iets van zullen begrijpen maar, dat is bijzaak. Dat ie er staat is dan hoofdzaak.
Die komeet zie je met je VLP aankomen?
@Dirk III | 22-07-20 | 21:25: VPL? bedoel je Very Large Penis?
@Dirk III | 22-07-20 | 21:25:
En dan Bruce Willis erop af sturen?
@steekmug | 22-07-20 | 21:35: Periscoop
Onze ondergang komt van links, niet uit de ruimte.
Het heelal zoals we die kennen is 3D ruimte/tijd. Er bestaat ook zoiets als 3D tijd/ruimte alleen maken de wetenschappers het allemaal wat ingewikkelder, vooral in termen (vakjargon). De wereld van de branen en snaren. Tijd/ruimte is het gebied waar alles wordt opgeslagen en vorm krijgt. In ruimte/tijd is de tijd iets onbegrijpbaar en gebruiken wiskundigen dit als een extra dimensie binnen de spatiale 3D. In tijd/ruimte wordt de tijd 3D 'spatiaal' en de ruimte als iets onbegrijpbaar met een single dimensie.
De vierde en hogere dimensies ruimte/tijd beginnen als de tijd zich meer spatiaal gaat gedragen binnen ons wereld. Die extra dimensies worden dus gecreëerd door de rol en invloed van de tijd.
Terwijl ik toch Natuurkunde gestudeerd heb, snap ik van dit schrijfsel niks.
En jij zelf volgens mij ook niet. Toevallig familie van Jomanda?
@The_Master_Bear | 22-07-20 | 23:32: Alles wat gebeurd is (de geschiedenis) krijgt een 3D vorm in de tijd (tijd/ruimte). Alles wat nog moet gebeuren, heeft een 3D vorm in de ruimte (ruimte/tijd). De 3D ruimte/tijd bestaat omdat dat een 'schrijfbare medium' is, de 3D tijd/ruimte bestaat als een gevolg daarvan. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Godverdomme! Ik doe iets waar geen opleiding voor bestaat en dan flik je me dit. You had me at heelal..
@hoogvlieger | 23-07-20 | 04:37: Ik stel voor, dat je eerst even wat studieboeken Thermodynamica doorneemt en het dan nog een keer probeert.
Hello wonderful person...
Voor de geïnteresseerden, mijn favoriete kanaal aangaande ‘space’:
youtu.be/3oFh33gw-Eo
Toevallig.
Me too.
Mr Wonderful Anton.
Kijk, dat is nu eens een link waar we wat aan hebben. Dank en heb een abonnement genomen.
Het universum; onbegrijpelijke toestanden, maar waanzinnig interessant.
Spasiba
Ik kan hem niet hebben, vooral zijn stem niet. Ik ben meer van PBS Space Time, SciShow Space en David Butler.
@Nuuk | 22-07-20 | 21:33: Bijzonder fascinerend. Helemaal omdat we in een multidimensionaal universum leven.
En nu?
Inkaderen, protocollen schrijven en audits doen. Die sterren moeten niet denken dat ze zo maar een beetje zonder enige leiding van ambtenaren kunnen rondstuiteren.
Inlijsten, ophangen in de kantine. Op naar de volgende klus.
Gaaf, dat we nu eindelijk beeld hebben dat ook niet-wetenschappers kunnen snappen.
Een tijd-occlusie grafiekje zegt de gemiddelde Henk en Ingrid niet zoveel.
Ik neem aan dat er inspraakavonden komen, referenda, heidagen en ronde tafel conferenties. Dit kan zo niet langer.
@Rechtsdraaiend | 23-07-20 | 00:18: Dat moet haast wel. Er zitten veel te veel pixels-van-kleur in dit soort foto's. En we moeten meer Angoleze vrouwen (gemiddeld IQ 68, in Nederland is 70 de bovengrens voor geestelijk gehandicapt) werven als astronomen, want Waycism.
Het heelal is één groot 3D flatscreen waar u naar zit te staren en in leeft in 2D.
www.welingelichtekringen.nl/wetenscha...
Eigenlijk zou het niet bestaan dus mogelijk leven we in een illusie geschapen door de Grootste Illusionist, God.
cosmosmagazine.com/physics/universe-s...
Goden bestaat alleen in de hoofden van laag opgeleidde en/of goed geconditioneerde mensen.
Goed artikel! Ik ben hier zelf ook mee bezig, en de kwantummechanica is het beste bewijs dat we in een simulatie leven.
Ten eerste de kwanta zelf: die wijzen op een digitaal systeem, aangezien er een minimumstap is en elke stap een veelvoud is van de minimumstap, een eigenschap die een analoog systeem niet heeft.
Ook het feit dat Ramanujan sommatie gebruikt wordt in de kwantum mechanica (de som van alle positieve gehele getallen is -1/12) is een duidelijke weggever.
P.S. Als ik Aleister Crowley goed begrijp is de Big Bang juist het resultaat van het scheiden van materie en antimaterie.
@LiniaalRectaal | 23-07-20 | 00:42: iets heeft het digitale systeem dus opgezet maar volgens The master Bear is het geen God of schepper oid, zouden ze dan kosmonauten zijn uit een wellicht ander universum?
www.bol.com/nl/p/waren-de-goden-kosmo...
Alien employees zijn gewoon te vinden in de archieven van de CIA,
www.cia.gov/library/readingroom/docum...
@steekmug | 23-07-20 | 05:06: Waarom moet 'iets' het systeem opgezet hebben?
Een buitenaardse beschaving zou minstens 1.5 lichtjaar afstand houden van dit zooitje ongeregeld.
Theo Maassen zei zo ongeveer hetzelfde. Ze willen verre blijven van dit gekkenhuis.
Het is Vulcan. Zegt Spock.
Live long and prosper.
Als ik het goed begrijp bestond de telescoop al een tijdje maar is er een nieuwe instrument aan toegevoegd dat licht dat exact recht aankomt (dus van de heldere ster exact in het midden van het beeld) blokkeert maar licht dat 0.00000...1 graden schuin binnenkomt, dus het licht van de planeten net naast het midden van het beeld, wel doorgelaten word. En ze hebben een ster gevonden met planeten die flink groter zijn dan onze planeten en een stuk verder van hun zon staan, wat het maken van de foto iets makkelijker maakt.
Ja zo ongeveer. Dan heb je ook nog infrarood en radiofrequenties en röntgenstraling waarmee ‘foto’s’ gemaakt kunnen worden.
Ja klopt. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is apodisatie.
@Barend Braakbal | 22-07-20 | 21:01: +1 voor één van de weinige commentaren die van kennis van zaken getuigen.
24 juli komt er een astroïde op een paar miljoen KM na langs de aarde.
Deze aardscheerder heeft een impact kans die serieus genomen kan worden en 'potentieel' geacht wordt.
Hoor je niks over.
Zal wel meevallen, maar ik vind het leuk om te zeggen.
T schatje heet 2016DY30.
Dat is godverdomme overmorgen !!!
youtu.be/pBEssRTWUc8 hier de waarschuwing! :-)
@reade romke | 22-07-20 | 19:52: LoL
Frankie goes to Hollywood
@reade romke | 22-07-20 | 19:52: Nice. Thanks!
Ik ben alleen bang voor corona.
Bollocks. Zoek op "Torino Scale".
Op dit moment nog steeds 0 objecten die onze aandacht verdienen.
Maar dat doet het niet zo goed in de Telegraaf en andere 'journalistieke' paniekzaaiers.
Kudt. Net wanneer de vakantie begint.
Als hij maar niet in m’n bier valt
Verbaast mij allemaal niets.
“Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space.”
― Douglas Adams, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Je kent je klassiekers. Fijn, Kapitein!
Allemaal leuk en aardig die ruimtewetenschappers. Ik moet alleen wel enorm lachen om alles dat (wetenschappelijk) wordt beweerd over het universum. Het bestaan van alles? Misschien is het hele universum niet meer dan een luis tussen de haren van een veel groter schepsel dat wij niet kunnen waarnemen. Wij kijken naar de kleinste deeltjes die we kunnen waarnemen. Wellicht zijn wij ook een kleinste deeltje dat waargenomen kan worden door een ander schepsel. Ik zie graag reacties tegemoet die kunnen bewijzen dat ik bullshit verkondig.
Teveel men in black gekeken?
Haren !? Nee man, de aarde rust op de rug van 4 olifanten die meeliften op het schild van reuze schildpad
Bewijzen dat iets niet bestaat is een probleem, vandaar dat de geloven van de diverse religiewappies al duizenden jaren floreren.
Ik vind je theory interessant, ik heb hier ook vaak over nagedacht. Waar het uiteindelijk op mank loopt zijn zwarte gaten, waar niets aan kan ontsnappen, zelfs licht niet. Dat is inmiddels bewezen. Mochten wij onderdeel uitmaken van iets groters, bv een onderdeel van een organisme zijn, dan zou die massa zo groot zijn dat het een heel groot zwart gat zou opleveren en zou de lichtsnelheid niet meer de limiet zijn. Het idee van het multi universum vind ik veel aannemelijker.
Wouw! Dit gaat diep man.
Zelfs een cel of celdeling is voor biologen nog steeds een nog niet volledig ontdekt mysterie.
@Sinterbikske | 22-07-20 | 19:43: Hawkins is zelf afgestapt van een multiversum bewering/stelling
Hitchens' Razor: "That which is asserted without evidence, can be dismissed without evidence.
@wakker worden | 22-07-20 | 20:39: Zijn laatste theorie voor zijn dood ging juist over het bestaan van multiversums of heb jij hem gesproken na zijn dood in een ander universum?
www.welingelichtekringen.nl/samenlevi...
@wakker worden | 22-07-20 | 20:39: Ging die ook niet naar dat sekseiland van Epstein? Ik heb foto's gezien.
Mooi nieuws, de aandelen aluminium schieten weldra omhoog!
Mooi. Kunnen ze dat weer in de vaccins verwerken.
Fake news. Dit zijn storingen die door 5G veroorzaakt worden.
Jajoh
Gods schepping in optima forma. ‘En God maakte de twee grote lichten: het grote licht om de dag te beheersen en het kleine licht om de nacht te beheersen; en ook de sterren.’ Oerknal is natuurlijk kolder eersteklas.
God is een luie rukker. Dat kleine licht doet maar wat en is een groot deel van de nachten afwezig.
Het is ook allemaal onzin. Sterren bestaan helemaal niet. Het hemelgewelf is boven een platte aarde geplaatst ter bescherming en staat op onzichtbare pilaren. Allah heeft er gaten in gemaakt zodat we 's nachts nog een klein beetje licht hebben, als de zon is ondergegaan een een modderpoel. De ongelovigen, zeker die zich reaguurder noemen, zien die gaten als sterren.
Grappig wel dat de schrijver van dat verhaal even niet in de peiling had dat de maan (het 'kleine licht') ook overdag te zien is in de vroege en late fases, én dat de zon blijkbaar geen licht geeft; vlgs Genesis werd éérst dat dag (en de nacht) geschapen (Dag 1), en pas later de zon en maan.
@Gummibrösel | 22-07-20 | 19:09: nu doet u de maan echt tekort. De invloed van de maan merken wij dag en nacht, vooral aan de kust.
Eeuwige vader, redder in nood,
Wiens arm temt de golven zo wild en zo groot
Die de diepe en machtige groot-oceaan
aangeeft precies tot hoever hij kan gaan...
@Valse_nootjes | 22-07-20 | 19:16: beste, u kunt natuurlijk eindeloos doorgaan over de onmogelijkheden uit Genesis. Dat is pas zinvol tegenover iemand die Genesis ook echt ziet als een historische en wetenschappelijke bron. De Bijbel kent ook in het NT een scheppingsverhaal:
‘In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.’
Johannes 1:1-5
@Van Urk | 22-07-20 | 19:38: Hee psst, van @Urk, kan ik ff wat bestellen?
kleine licht? God zelf dan toch en zijn idiotescheppers die hem gemaakt hebben. de maan produceert geen licht,licht
@RickRD | 22-07-20 | 19:57:
Spul waarvan je in de hemel raakt?
God is geen onzichtbaar wezen. God is een hersenstoornis.
@The_Master_Bear | 23-07-20 | 00:21: Dus zo'n 75% van de wereldbevolking heeft een hersenstoornis. Das is nogal een boude stelling van jou kan je dat ook wetenschappelijk staven dat het een hersenstoornis is?
@steekmug | 23-07-20 | 05:40: het is meer een aangeleerde afwijking. Ook wel bekend als denkbeeldig vriendje.
Afstand is 2.919.050.990.000.000 kilometer.
Hoeveel stikstof verstook je eigenlijk, als je daar naar toe pendelt?
0!
Mits je ter compensatie 4 melboeren failliet helpt.
Bijzonder weinig lijkt mij.
Ligt eraan of het ruimtevaartuig op kolen of op diesel loopt.
@The_Challenger | 22-07-20 | 19:02: of slecht nieuws. Niets gaat sneller dan slecht nieuws.
Of de leugens van Rutte, op de één of andere manier achterhaalt de waarheid die niet.
@The_Challenger | 22-07-20 | 19:02: er gaan windmolens mee en een bio massa centrale. Yasses en Roberta stoken en draaien aan hun molentjes.
@the_challenger: bio-massa natuurlijk. Dat schijnt tegenwoordig erg in te zijn.
@hertogvanzottegem | 22-07-20 | 19:06:
Roberta de kokkin?
@Analia von Solmsch | 22-07-20 | 19:05:
Die aandrijving is al eens geprobeerd.
De bemanning was bij aankomst erg onwelkom.
Ik hou het bij de beproefde Infinite Improbability Drive.
* oude makker Zephoid belt *
Nul. Een beetje zichzelf-respecterende rafinaderij zorgt ervoor, dat je alleen CO2 en H2O achterlaat als je hun raket brandstof opstookt.
Sinds wanneer geven planeten licht ? Dit moeten toch wel sterren zijn !? Onder welke lichtinvalshoek is het mogelijk dat het licht van die zon beide planeten vanuit ons gezichtspunt vol maakt ?
twijfels...
U heeft nog niet echt vorderingen gemaakt sinds onze voorouders ontdekten dat Venus een planeet is.
Wat is de definitie van licht?
Ja bassie: Het gaat dus om hete gasreuzen die met infraroodCamera zijn waaTgenomen. Lezen!
@Rhenium | 22-07-20 | 19:01: behulpzaam ben je niet, we zien Venus omdat het zonlicht er in onze richting vanaf kaatst, Maar staan die 'planeten' op het plaatje nu tussen de aarde en lichtbron, of staat de lichtbron tussen de aarde en planeten, of zien we het vanuit een poolrichting van die zon (van bovenaf zeg maar) in alle gevallen zou ik verwachten een shaduwkant op die planeten te zien.
@Analia von Solmsch | 22-07-20 | 19:12: Dat verklaart het, maar staat niet het stukje, ik heb gelezen !
@KlauwnBassie | 22-07-20 | 19:12: Alle sneren maar even negerend, er is blijkbaar met infrarood gefotografeerd, we zien dus niet (voor ons) zichtbaar licht, maar warmte.
OT Minister Grapperhaus reageert om 19:00 uur, tijdens een ingelaste persbijeenkomst, op de stijging van het aantal coronabesmettingen. Kijk hier live mee: RTLNieuws
Dat is niet OT, het is alleen een andere corona.
Het heelal is wel heel zwart. Weinig inclusief
de grote vraag is dus: deugt het dan wel....
@hertogvanzottegem | 22-07-20 | 19:07: Het geheel is verdacht racistisch. Bij twijfel 1984ren die hap.
Zwarte suprematie.
Er is er niet eentje zoals UrAnus.
Er is er niet eentje zoals HoerieHarry.
@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 19:01: meer een bruine ster.
Je bent een echt zwart gat @Harry
Over aantal jaren vergeten.
Islam.
Toch knap,dat je de islam er ook hier bij kunt halen.
Nou vooruit, je hebt misschien een reden
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Arabic_...
@miko | 22-07-20 | 18:56: nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Steen_(M...)
Daar woont ALF.
Melmac!
@DeJemelscheet | 22-07-20 | 18:48: lees net dat er een soort kleine man in zat.
Jooo... lucky!!.
@dhrat | 22-07-20 | 18:50: een Mens van Lengte noemen we dat anno 2020
@Acar_ketimun | 22-07-20 | 19:02: deed zo me best t L woord niet te gebruiken.
Potverdorie, Lynn Tanner is ook alweer 51.
@Acar_ketimun | 22-07-20 | 19:02: Is het dan niet "mens van bijna niet aanwezige lengte" ?
@Gummibrösel | 22-07-20 | 19:12: Wat gaat die tijd snel.
Tsja met een flitser lukt dat wel
Ho Ho, mag dit wel? Filmpje 2 laat heel duidelijk zien dat de aarde een rond ding is en dat er diepte is in een groter geheel. In deze inclusie tijden is het wel zo verstandig (kuch) om rekening te houden met de bevolkingsgroep die heeft geleerd dat de aarde plat is en dat de zon om dat platte ding draait.
Hier géén rekening mee willen houden is racisme. (kuch).
Doe je dat ff in je elleboog !? Smeerlap !
@KlauwnBassie | 22-07-20 | 18:48: Ik kan ook zeggen dat dat soort adviezen niet gelden voor bepaalde groepen want alleen voor de kafir/kkaaskoppen.
Nou, mooi allemaal. Een plek waar de zon nooit echt schijnt.
Och, alle ruimte op meer dan 5 miljard lichtjaar afstand is een plek waar de zon niet schijnt. En alles op 13.7 lichtjaar, dat is waar de zon ook echt nooit zal gaan schijnen.
Het zou prachtig zijn als er buitenaards leven bestaat en ze hebben ons vroeger gefilmd dmv zeer geavanceerde satellieten om onze planeet heen, en we kunnen dan nadat we contact hebben gemaakt daadwerkelijk zien hoe het vroeger op aarde was. Het leven in Egypte, hoe was het bij de Maya's, beelden van Jezus etc etc. (Sorry ik droom graag)
Ja mooi man, de Spaanse inquisitie, of de vernietiging van de joden in de 2e wereldoorlog, of Pol Pot, of... als er buitenaards leven bestaat, doen ze er goed aan ons uit te roeien, als parasieten.
@RickRD | 22-07-20 | 18:40: En porno, echt enorm veel porno !
@RickRD | 22-07-20 | 18:40:
Hoezo? De mensn is gewoon onderdeel van de natuur. Vervuiling mechanisatie oorlogen doen daar niks van af.
@RickRD | 22-07-20 | 18:40: of de vernietiging van de 2000 jaar oude christelijke bevolking in anatolié door de turken. laten we wel actueel blijven graag
@RickRD | 22-07-20 | 18:40:
Zelfs de Spaanse inquisitie is interessant om het met eigen ogen te zien en te bestuderen.
Dat we nog eea kunnen corrigeren. Bijvoorbeeld in de Gouden Eeuw aangeven dat we in de toekomst graag onder de grachten willen parkeren en dat we er meteen 1700 grachten bijbouwen, waar nu West, Oost en Zuid-Oost gebouwd zijn. En dat we meteen een kort persbericht uitgooien vanuit alle slavenhandelaren: sorry. Scheelt een hoop toekomstig gedoe. En dat we de brandweer om het half uur een ronde laten doen in het Paleis van de Volksvlijt. Ja al met al: zou prachtig zijn. Hopelijk lukt dit ooit nog eens.
@Patje2011 | 22-07-20 | 19:05: je kunt ook naar LInks in de VS kijken nu.
Buiten de Bijbel zijn er geen 'historische bronnen' waarin de naam Jezus wordt genoemd. Maya de Bij is óók verzonnen. Er is niets tegen dromen, maar voor je eigen gemoedsrust zou ik iets realistischer gaan dromen.
@de Voorzittert | 22-07-20 | 19:08:
Haha dat doet mij denken aan een ander droom ik ga slapen en ik word weer geboren op mijn geboortedagdatum met de kennis en kunde die ik nu heb. Dromen is heerlijk.
Onze eerste tv uitzending die de ruimte inging was Hitlers partijbijeenkomst in Neurenberg, 1935. Inmiddels dus al 85 lichtjaren ver.
@Sans Comique | 22-07-20 | 19:14: Dat is niet waar.
Je zou als Alien toch niet dood gevonden willen worden op deze planeet, of niet dan?
Heelal: hoe verder men keek, hoe groter het leek.
Daar zit wel wat in. Volgens de berekeningen kan men zo'n 13,5 miljard jaar ver kijken. De tijd van vlak na de oerknal. Daarna zien ze geen sterren meer en gaan ze ervan uit dat het heelal zoals wij dat kennen zo'n tegen de 14 miljard jaar oud is. Ik ga er vanuit dat zo'n knal alle kanten op gaat. Is het heelal dan eigenlijk niet zo'n 7 miljard jaar oud? Vragen, vragen en vragen.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:33: Ze kunnen veel verder kijken, ik geloof iets van 46 miljard lichtjaar. Komt omdat het universum dus blijkbaar sneller uitdijt dan de snelheid van het licht.
@Upendo | 22-07-20 | 18:37: De vraag is dan meteen; uitdijt waarnaartoe?
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:33: Volgens mij kunnen ze al kijken ver voor de oerknal. Toen er nog niets was zeg maar, en daarvoor.
@Upendo | 22-07-20 | 18:37:
Ik heb dat ook gehoord maar of dat serieus te nemen is.....
A- de consensus in de astronomiewetenschap is nog steeds 13,7 miljard jaar is
B- Het is een natuurwet dat er werkelijk niets sneller is dan de snelheid van het licht.
Ik vraag me af of ook op die verre planeten de oude, beproefde medewerkers van het tijdschrift “Denksport” - zij het met welhaast bovenmenselijke inspanning - toch een groot aantal puzzels, problemen en kruiswoordraadsels weten samen te stellen...
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:46: Mwah, punt B.... Heb je wel eens opgemerkt hoe snel ik reaguur?
@RickRD | 22-07-20 | 18:42:
Lijkt het RIVM of het KNMI wel.
@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:57:
Dat komt gewoon omdat je voor de rest van de dag niets te doen hebt. Hoeveel toetsenborden gebruik je per jaar omdat de F5 versleten is?
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:33: Het verste sterrenlicht dat we kunnen zien is pakweg 13 miljard jaar geleden vertrokken (bijna 8 miljard jaar vóór de zon ontstond). In die 13 miljard jaar is sterrenstelsel uiteraard verder gegaan met bij ons vandaan vliegen (met steeds toenemende snelheid; dat stelsel gaat niet steeds sneller, de uitdijingsfactor tussen hier en daar wordt steeds groter. Het licht van dat verste stelsel is een factor 10 ‘opgerekt’ in golflengte). Intussen is de reële afstand tussen dat stelsel en ons bijna 40 miljard lichtjaar, en is door de uitdijing van het heelal de ‘snelheid’ van dat stelsel tov ons intussen ver boven de lichtsnelheid. Het licht dat dit stelsel nu uitstraalt zal ons daarom nooit meer kunnen bereiken. Omgekeerd kunnen zij ons stelsel om dezelfde reden ook alleen maar zien zoals het er 13 miljard jaar geleden uitzag.
Stel je voor, het licht dat we nu zien heeft 13 miljard maal 9,5 miljard kilometer afgelegd, en toch kunnen we het zien. Hoe fel moet dat van dichtbij geweest zijn.
De meeste mensen kunnen er absoluut niet tegen dat zij, tov het heelal, maar zo kort bestaan en zo weinig betekenen. Daarom stoppen de meeste mensen iets tussen henzelf en de werkelijkheid in, omdat het anders zo’n pijn doet (over het heelal nadenken betekend dat binnen de kortste keren de hersenen je de oren uit hangen). Dat ‘iets’ heet religie; warm bad in een klein kamertje met de gordijnen dicht, voor angstige kleine zielen..
@Valse_nootjes | 22-07-20 | 19:00: Interessant verhaal. De uithaal naar religie is overbodig. Je eigen overtuigingen zijn namelijk eveneens een religie. Je kunt het verpakken als 'wetenschap', maar het doet niets af aan het feit dat er onbewijsbare overtuigingen aan ten grondslag liggen.
dat geldt gelukkig niet voor Brussel.
@Valse_nootjes | 22-07-20 | 19:00: Kuifje moet nu vast huilen ...
@Valse_nootjes | 22-07-20 | 19:00:
Het laatste ben ik helemaal met je eens. Voor het eerste, met name die 40 miljard wil ik graag een serieuze bron zien.
@Frau Merkel | 22-07-20 | 19:07:
Precies. En de meeste ellende begint daar waar mensen hun eigen overtuiging desnoods met geweld willen opdringen aan anderen.
@MickeyGouda | 22-07-20 | 19:17:
Een van de hoekstenen van het fascisme.
Die Deelder was volgens mij zo high als de kolere toen hij dat schreef.
@Upendo | 22-07-20 | 18:37:
Dat heeft te ken met de inflatie.
@Frau Merkel | 22-07-20 | 19:07: Ah, kleine explicatie wellicht. Nee, het is niet uit te sluiten dat een ‘iets’ het heelal tot bestaan heeft ‘gedacht’. Maar jij en ik kunnen nog geen foton tot bestaan denken. Derhalve zou zo’n ‘iets’ verder van ons afstaan dan wij van een enkel foton. Een dergelijk ‘iets’ zou zeker niet
1) Het heelal hebben geschapen slechts als achtergrond bij de mens
2) Daarbij, mocht dat gepland zijn, een heel wat beter wezen gemaakt hebben dan de mislukte aap die wij nu zijn en
3) Al helemaal geen moeizame hoop zinloze en kwaadaardige regeltjes hebben verzonnen.
Het idee dat er een wil achter het bestaan van het heelal zit, en die wil ‘God’ noemen, kan. Dat heet dan deïsme. De aaneenklontering van regeltjes, opgezet en verspreid door een groep mensen voor wie ‘God’ niet meer is dan de echo in hun zeer duistere bovenkamer teneinde de rest van de mensheid te knechten, heet religie. Religie is een opgezet systeem, uitermate menselijk, en heeft niets te maken met een eventuele ‘God’ die het heelal gemaakt zou kunnen hebben.
Wetenschap heeft in zoverre niets met religie te maken in de zin dat alles in de wetenschap op de één of andere manier logisch overtuigend bewijsmateriaal móet overleggen. Alles móet worden getest ("falcificatie"), en alles wat die test niet overleeft móet worden verworpen. Religie heeft die eisen niet; sterker nog, ze ontkent wetenschap waar die niet aansluit bij de religie, en verbied twijfel of vragen stellen.
@Valse_nootjes | 22-07-20 | 19:39: U heeft er over nagedacht.
@Valse nootjes@ o jaaa, ik dacht dat het anders zat.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:33: Met koolstofdatering gaat het niet werken.
Weer wat anders dan Neowise. Mooi dit soort dingen!
Wie gaat er niet kijken als in 2024 mensen landen op de maan?
Ik wil het wel zien. Maar eerst de landing van 4 november van onze Kuif op de maan.
Ik vond Apollo 11 - van Todd Douglas Miller al fantastisch. Dus ik wel!
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:29: die gaat toch naar Brussel?
En gij geleuft dat?
www.youtube.com/watch?v=FMkokpaAh78
@El Rico Grande | 22-07-20 | 18:31:
Weddenschapje. Als Trump wint wordt zijn gebruikersnaam Kuifje-naar-de-maan.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:34: Vind ik een mooie naam, maar pas vanaf 1 januari.
@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:58:
Die naam heb je zelf gekozen. Ik stelde Kuifje-uit-de-EU voor. Aan gezien je het altijd op die datum veranderd kan ik het wel eens zijn.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:34: De Space Force gaat een groot succes worden.
Ik zie het probleem niet.
Vraag in Leiden de verrekijker even.
Dit is wel een grappig filmpje
www.youtube.com/watch?v=AC7yFDb1zOA
TYC 8998-760-1, ook wel bekend als een galaxy, far, far away.
Een galaxy is een sterrenstelsel. TYC 8998-760-1 is een ster in ons sterrenstelsel wat de melkweg heet.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:28: Precies. Iemand zei op een Youtbe-filmpje het volgende: "Als je de aarde voorstelt als zandkorrel, dan kun je je ons zonnestelsel voorstellen als de kathehdraal van Durham." (Een gebouw van 20 x 140 meter, voor het gemak hier afgekort to kvD), "Als we ons ons zonnestelsel (dus die kvD) inbeelden als iets ter grootte van een zandkorrel, dan is onze Melkweg zo groot als 1.000 kvD. En die hele Melkweg van ons kun je je dan ook weer voorstellen als een zandkorrel in een heelal (universum, kosmos) ter grootte van een kvD."
Ik denk, ik vat het effe samen, lul die ik ben.
@Prze***walski | 22-07-20 | 19:07: beter een lul hebben, dan een lul zijn.
@Prze***walski | 22-07-20 | 19:07:
En zo werkt het andersom ook met een atoom als je die uitvergroot.
@Prze***walski | 22-07-20 | 19:07:
Dat is toevallig, ik keek dat filmpje gisteren: youtu.be/AC7yFDb1zOA
En allemaal van ónze centen hè, manmanman, ga es boefe fange!
Ze hadden in 2004 al een foto van een planeet naast een "bruine ster",
Dat is wel wat anders dan TWEE planeten naast een zonachtige ster.
Wordt trouwens ook genoemd in het artikel. Was dezelfde telescoop.
Die planeten staan 14 miljoen lichtjaren van ons vandaan, die zijn al lang uitgestorven. Of worden bevolkt door Nassis. (ers)
Wij zien die planeten zoals ze 14 miljoen jaar geleden waren en al;s ze daar terugkijken zien ze ons 14 miljoen jaar geleden.
Toen waren er nog geen mensen.
In dit geval "maar" 300 lichtjaren.
@The_Challenger; u bent toch ontploft in 1986?
@ploppy | 22-07-20 | 18:27:
Klopt. Maar dat had niets te maken met ruimtereizen. Meer met dat de PVDA toen de grootste werd. Jij bent toch die bewaker uit BlackadderII?
14 miljoen jaar is toch niet zoveel? Moeder aarde bestaat al 4,5 miljard jaar.
@Wasbakplasser | 22-07-20 | 18:42: Cursusje dan maar www.allesoversterrenkunde.nl/!/sterre...
@RickRD | 22-07-20 | 18:47: Ik geef jou wel even een kort cursusje.
Ten eerste, 14 miljoen lichtjaar weg zou betekenen dat het licht wat we vandaag zien 14 miljoen jaar geleden vertrok. Dat betekent dus dat daar 14 miljoen jaar verstreken is.
Een zonachtige ster (zoals de ster in kwestie) bestaat zo'n tien miljard jaar. Dat is 700 keer langer.
Daarnaast stelt het artikel dat de ster 300 lichtjaar weg staat. Dat is ongeveer 50 000 keer minder ver weg dan 14 miljoen lichtjaar.
In andere woorden, sinds het licht van deze planeten uitgezonden is, heeft dit stelsel zo'n 1/350 000 000 van zijn totale levensduur afgelegd.
@The_Challenger; klopt, leg dat ff uit aan Chicago river, die denkt dat ik één of andere kabouter ben.
Dat is pech.... melkweg.
LoL
Leuk
Droog.
Mooi bericht naast alle bewijzen van de toenemende mentale vacuïteit overal; bewijst maar weer eens dat de mens, tov het heelal, een zeer onbelangrijk en efemeer randverschijnsel is. Dus alle mensjes die zichzelf zo gewéldig belangrijk vinden zullen in dit nieuws niet geïnteresseerd zijn, want zíj zijn de enige zon waaromheen de rest draait.
Vacuïteit, die zoeken we even op:
Vacuiteit
1) Ledigheid 2) Nietigheid 3) IJdelheid
@Frans Laarmans | 22-07-20 | 18:17: Die kan je toch gewoon uit vacuüm afleiden?
Exact mijn gedachte, heerlijk dit soort berichten tussen alle waanzin door. Vind het persoonlijk erg interessant bij stil te staan al die ontdekkingen van planeten de laatste jaren. De niet te bevatten geschiedenis, expansiedrift en bedoeling van het universum. "Leven" op andere planeten wordt in de komende jaren ontdekt, al zal dat waarschijnlijk niks met """"ïntelligent"""" leven zoals op de Aarde (kuch) te maken hebben, hooguit bacteriën, misschien iets wat op visjes lijken. Dat er verder ontwikkelde levensvormen in het universum zijn kan eigenlijk niet missen, maar of dit reuze-insecten, dinosauriërs, mensen of iets totaal anders is is natuurlijk de grote vraag. Daar gaan wij in ons mensenleven ook niet meer achterkomen vrees ik.
En idd, wat maken "we" of beter gezegd "ze" er een enorme puinhoop van op aarde. Misschien maar beter ook dat het bij de Aarde blijft.
Ben ik de enige die helemaal niets interessants zag in dat CGI filmpje?
Ze kunnen van 250.000.000.000 kilometer afstand een planeet zichzelf zien ontwikkelen. Er zijn hopen leraren die geen enkele ontwikkeling kunnen zien in een schoolklas waar ze midden in staan.
@Valse_nootjes | 22-07-20 | 18:13: Maak daar maar 285.000.000.000.000 km van.
@Leyrann | 22-07-20 | 18:57: Afrondingsfoutje. Kan gebeuren.
@Leyrann | 22-07-20 | 18:57:
Ook fout, het is een factor 10 hoger: 2.840.184.000.000.000 km bij benadering (aantal dagen per jaar en lichtsnelheid zijn niet exact).
300 * 300.000km/s * 86.400 (seconden/dag) * 365,25 (dagen/jaar).
/nerdmode
I KNEW it!
Joris/GU you tha men.
*terug in schulp kruipen doet*
Ik dacht al. Chicago river moet toch weten dat die niet lang mee zou gaan. Jammer. Het was je gegund.
Elite Dangerous?
Prachtig!
#Kuifje naar ander sterrenstelsel
Moet mooi zijn voor een astronaut als jij.
@Flightless bird | 22-07-20 | 18:13:
De vierde november wordt het eerst Kuifje naar de maan.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:18: Jij ook wedden?
@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:21:
Neem die dementiepillen eens in. Dat hebben we 3 weken geleden al gedaan.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:24: Ach ja, dat was jij :-)
@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:28:
Als ik verlies wordt het Rastapopoulos-naar-de-maan.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:55: Claim die naam alvast, anders ben je straks te laat
@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:58:
Waarom iets claimen dat ik toch niet hoef te gebruiken?
Ontzagwekkende schoonheid.
300 lichtjaren, dus eigenlijk in 1720 genomen.
300 jaar met een snelheid van 1 miljard per uur.
De foto is kort geleden genomen, het ontvangen beeld is 300 jaar oud. En de snelheid van het licht is 299.792.458 m/s.
Dit is altijd zo'n bullshit verhaal. Het gaat vele malen langer dan 300 jaar duren om daarheen te reizen of andersom, en dan heb je ook nog relativiteit om het allemaal een heel stuk moeilijker te maken.
@Leyrann | 22-07-20 | 18:55: daarom staat er ook lichtjaar en geen jaar.
@Leyrann | 22-07-20 | 18:55: Jij gaat uit van de huidige technologische stand van zaken. Als we straks gebruik kunnen maken van wormholes of kunstmatige singulariteiten kunnen we via de 5de dimensie afsnijden. En dat dat er aan zit te komen is zeker. Immers, ook van Einstein zeiden ze ooit dat hij ongelijk had.
Ik heb ook een ster ontdekt, in mijn ruit.
Stond je auto hier? twitter.com/stillgray/status/12857417...
Zal ik de honneurs waarnemen? "Beter dan andersom".
@Mr_Natural | 22-07-20 | 18:08:
Nee, zulke doorgesnoven negerts hebben we hier niet. Alleen boeren en die hebben wat meer respect voor andermans eigendom.
@MickeyGouda | 22-07-20 | 18:10:
Had u een sok in uw gat?
@Hebbiehemookweer | 22-07-20 | 18:13:
A sock in Uranus?
@Mr_Natural | 22-07-20 | 18:16:
album-amicorum.blogspot.com/2014/04/op...
@Mr_Natural | 22-07-20 | 18:08: En dan nog vol blijven houden dat het echt niet aan de bevolkingsgroep ligt.
Elke ster is toch een zon?
Ja en nee. Zon is de naam die we aan onze dichtstbijzijnde ster hebben gegeven. Ook bestaan er verschillende soorten sterren waarvan vele het niet tot een planetenstelsel komen omdat ze te kort leven.
@The_Challenger | 22-07-20 | 18:12: Onze zon is een ster en een ster is een ster, of er nou wel of niet iets omheen draait. de definitie is het object en niet zijn omgeving.
Zon is inderdaad niet meer dan de naam van onze nabije ster. De zon is een ster, maar alleen deze specifieke ster is een zon - hoewel er natuurlijk iets voor te zeggen valt om je thuisster zon te noemen, ook als je eigenlijk op een planeet rond E Eridani leeft ofzo. Dan noem je de zon gewoon sol.
Overigens moet genoemd worden dat, hoewel het onduidelijk is hoe veel sterren planetenstelsels hebben (al lijken het er veel te zijn), er zijn erg WEINIG sterren die te kort leven om tot een planetenstelsel te kunnen komen. Kan me geen exacte getallen herinneren, maar ik zou gokken op 0.1%-1% van de sterren. Ik geloof dat iets van 70-80% van de sterren lichter is dan de zon en dus langer leeft, en je hebt minder dan, zeg, honderd miljoen jaar nodig om een planetenstelsel te vormen, dus een stukje zwaarder dan de zon doet het ook nog prima.
@Hangtietsmurfin | 22-07-20 | 18:24:
De vraagstelling van Mr. Natural telt ook mee in mijn antwoord. De meeste sterren zijn niet goed om als ZON te functioneren. Dus daarom is in deze vraagstelling mijn antwoord goed. Je moet het zien als de situatie van Pluto wat officieel geen planeet meer is.
@Leyrann | 22-07-20 | 18:42:
Bedankt voor de bevestiging.
De zon is een brandende gasbol.
En nu er naar toe via een wormgat. Oh wacht....
Geen hemel en geen hel te bekennen.
Foutje
Die bevinden zich in een ander universum.
Europese Zuidelijke Sterrenwacht. Het ding waar die feauteau mee gemaakt is, staat in Chili..
@Kuifje-naar-Brussel | 22-07-20 | 18:08: Dus het bestaan van een Multiversum is daarmee ook bewezen.
Die kunnen wij zintuiglijk niet waarnemen.
Ik heb wel heel wat bier nodig om zonder wiebelhand op zo'n afstand een strak fotootje te maken.
Zij hadden wel een soort van statiefje, hoor.
@Stormageddon | 22-07-20 | 19:11: En met de juiste sluitertijd kom je een eind.
It must have been in the stars dude!
REAGEER OOK