Miljoen Nederlanders compleet afgepeigerd
Coronacrisis zorgt voor STRESS
Bovenstaande foto, u kunt 'm op meerdere manieren uitleggen. Een directeur van een kleine dierentuin met de sleutel van de poort, hij spoedt zich naar de ingang want het is bijna openingstijd. Iemand die om 13.55 uur met wallen onder z'n ogen de redactieruimte van het huis-aan-huisblad in sneakt. Jeroen van sales, u ziet 'm op zijn tenen lopen, hij slidet in het fokking weekend in een Zoom Meeting, er moeten immers ti-ta-tuinmeubelen verkocht worden. Of gewoon Samantha, die van de bank af is gekomen en op weg is naar het vliegtuig voor een weekje comazuipen in Albufeira, maar ze moet haasten want Ryanair wacht op niemand - ook zij was de voorbije periode megadruk met haar zaak. De gemene deler van het stel: iedereen is UITGEPUT. Doodop. Afgebeuld. Dat heeft Maurice de Hond zo gepeild en dus is het juridisch bindend verankerd in de wetenschap. "34 procent van de werkenden geeft aan dat de werkdruk hoger dan ooit is. Een op de vijf werknemers staat meer dan ooit onder druk om goed te presteren op het werk. 11 procent zit nu tegen een burn-out aan door de crisis en bij 21 procent is het ziekteverzuim op het werk gestegen. Zestien procent van de ondervraagden zegt uitgeput te zijn vanwege de hoge werkdruk als gevolg van de crisis." CNV-voorzitter Piet Fortuin (P. Fortuin, rip!) spreekt van 'schokkende cijfers'. Dus mensen. Dit weekend maar eens lekkerrrrrr de boel de boel. Niet die klusjes aanpakken. Die buitenkast kan volgende week ook in de lak. Niet naar de schoonouders. Die leven volgende week (waarschijnlijk) ook nog wel. Niet nog even die mailtjes sturen naar Jeanette van de balie. Ook Jeanette zit er maandag gewoon weer. Dit weekend is het tijd voor uzelf! Erg benieuwd naar uw verhalen, maandag bij de koffieautomaat.
Reaguursels
InloggenMijn ervaring is dat een burn-out komt door chronisch slaapgebrek. De oplossing is dan ook simpel: slapen, te beginnen met 12 uur per dag, 16 of 20 uur mag ook. Binnen 3 maanden ben je er volledig bovenop.
Ik slaap altijd graag nog een tijdje overdag, vooral na het avondeten, geweldig is dat. En niet te vaak de wekker zetten, gewoon uit jezelf wakker worden.
En ja mensen, jullie kunnen dat ook als je wat minder werkt, minder consumeert, het mobieltje weglegt en vooral die suffe sociale verplichtingen aan je laars lapt. Succes, geniet van een rustig en saai leven.
Het nieuwe goed, is saai.
@Ad_Hoc | 10-07-20 | 15:14:
U begrijpt het. May you not live in interesting times.
Wat ik niet begrijp dat men zo weinig inlevingsvermogen geeft. Ja we hebben het hier over een element: stress, maar er zijn zoveel zaken die door de coronamaatregels mensen fucken. En denk ook eens aan de schaal, als je 17 miljoen mensen iedere dag een rondje om hun huis laten lopen, moet je ook rekening houden dat er honderden per dag hun been breken. Maar ik heb nergens last van, nou fijn voor je.
niemand kan meer tegen stress, maar iedereen zit wel continue op het werk te multyitasken met de telefoon. Volgens mij moeten we beginnen die dingen te bannen op werk, zodat er gefocust kan worden op werken alleen. Al die afleiding zorgt voor teveel stress bij 30% van demense. Waarna de meest labiele een flinke burnout krijgen, deels aangepraat, deels self-inflicted.
Thuis is iedereen(vrouw en kinderen) kortaf en snel aangebrand, niet gezelliger sinds corona.
De seks is daarentegen een stuk beter geworden
Dat zal ik toch mijn bed maar eens uit komen. Is er nog wat gebeurd vandaag? De buren zijn zo luidruchtig de laatste tijd. Een mens kan niet eens meer rustig uitslapen. Sinds dat virus rond gaat heb ik eindelijk rust.
Is het aantal over-vermoeiden toch wel een afspiegeling van de maatschappij ? Is er ook een overzicht per huidskleur ?
In mijn bedrijf zijn ze allemaal room-en roomblank. En veel is burn-out-gerelateerd en de oorzaak ligt niet aan het harde werken hier, maar allemaal onverwerkte shit uit het verleden. Maar iedereen zit wel 4 uur per dag op de smartphone, en oh wat zijn we toch allemaal druk, druk, druk
Hoe meer aandacht er in de media aan gegeven wordt, hoe meer mensen denken, hee, een burnout heb ik geloof ik ook. Ik heb geleerd om hard te werken en zeur zelden. Als ik kutwerk had, zorgde ik dat ik door opleidingen te volgen weer fijn en goed betaald werk had.
Nederland is een land van mietjes en zeikerds geworden die niets meer zijn gewend en intussen groeit een generatie millennials op die gepamperd is en nauwelijks iets is gewend. Ik gun iedereen op zijn 16e een baantje in de Horeca (bij voorkeur van der Valk) want daar leer je pas echt werken. Dit moest ik als middelgrote werkgever even kwijt. Zelfs als ik het kaf van het koren probeer te scheiden, zie ik dat er niet veel van te maken is. Jongeren die bijvoorbeeld vakantiewerk willen doen, die blijken niet meer dan 12 uur per week te willen werken. Ik werkte vroeger 40 uur per week gedurende 3 weken en Bassie had weer geld. Bijna alle problemen waar jongeren mee te maken hebben zijn deels henzelf, maar ook de ouders, aan te rekenen. Jezus wat een negatief verhaal weer van mij, scusi! Helaas is dit wel de praktijk
Fantastische periode, jammer dat de rust weer wat meer verstoord wordt.
De meest stress en vermoeidheid kwam bij mij toen ik erachter kwam dat we, terwijl we ons in een grote crisis gevonden, overgeleverd waren aan totaal incompetente bestuurders, adviseurs en instituten die zonder enige gêne de éne na de andere volkomen idiote beslissing namen of van de gelegenheid gebruik maakten om kwaadaardig beleid en beslissingen er door te drukken. Ik had totaal onderschat hoe vermoeiend het is om uit je binnenste opkomende moordneigingen op de hele politiek en de halve ambtenarij te onderdrukken. Gelukkig voor hen heb ik nog wel een werkend geweten.
"Erg benieuwd naar uw verhalen, maandag bij de koffieautomaat." Een grote groep mensen is hun baan kwijt, en bij de jumbo/appie staat de koffie-automaat gewoon keihard uit wegens corona. Het openbaar vervoer is totaal mesjogge wegens corona. Bussen die rondrijden met 2 personen, een hajib met mondkapje, en de chauffeur zonder mondkapje beveiligd in een cordon sanitair van 1,5 meter. Mensen mogen daardoor niet in de bus komen via de deur bij de chauffeur, en hierdoor kan en mag men de pin automaat niet gebruiken. Het OV is binnen een paar weken volkomen failliet. Dat alles wanneer we toch duidelijk in een Post-Pandemie fase zitten waar de "disease activity at seasonal levels" is aanbeland. i.imgur.com/HvnyuYl.gif Zie ook rmstock.files.wordpress.com/2020/07/i... Daar komt nog bij dat diverse bewezen succesvolle behandelingen voor coronavirus infectie nog steeds keihard worden genegeerd door de overheid.
Het is helaas uitgelopen op (wereldwijde) massahysterie. Iets waarvan we hoopten dat het een reliek zou zijn uit het verre verleden, zoals de heksenjachten in de middeleeuwen.
Niets is minder waar, en je kan je zelfs afvragen in hoeverre de moderne (a)social media hebben bijgedragen aan de wereldwijde paranoia - of daar wellicht zelfs mede de oorzaak van zijn.
Mogen mensen met een burn out eigenlijk het (corona)café bezoeken of belemmert dat het herstelproces ?
Het is onder voorwaarden toegestaan om het coronacafé te bezoeken. U kunt deze voorwaarden vinden op www.rivm.nl/.
/sarc
Afgepeigerd raken komt meestal niet door het werk zelf, maar door factoren waar je zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Zeker nu. Krijsende kinderen, de dreunende warmtepomp van de buren, en het gevoel van opgesloten zitten na een paar maanden thuiswerken. Je enige uitje is boodschappen doen. De droevige aanblik van een berg karretjes met een rol papier en een flesje ontsmetter zodat je zelf kan doen wat de supermarkt al lang niet meer doet. Soms schiet je spontaan in de stress, gewoon omdat alles zo naargeestig en uitzichtsloos is. Je enige verzetje is Irma, de enige die met de grootste inzet en uit volle overtuiging haar handen laat wapperen.
Weet je wat ook stressvol is?
Thuis zitten zonder werk of uitkering.
Voor vele ZZP'ers hangt het zwaard van Damocles boven hun hoofd.
@Nehemia | 10-07-20 | 12:10:
De covid-19 reis restricties maken het er ook niet beter op.
Ik ben ook doodop, het werk is niet perse zwaarder geworden, maar wel vreemder met al die distancing maatregelen. Ov is geen optie meer voor mij sinds die muilkorf-plicht. Boodschappen doen is ook niet normaal en ik heb al maanden geen ander mens meer aangeraakt. M'n ebay handeltje ligt stil omdat internationaal verzenden momenteel onbetaalbaar is. Ondertussen maak ik me behoorlijk zorgen over de aankomende recessie, fascistische overheidsmaatregelen en rellende kansenparels. Dat constante dreigen met een tweede golf, verplichte vaccinaties en andere fear-pron helpt ook niet echt.
En als je dat soort dingen uitspreekt krijg je weer een neerbuigende opmerking dat het ook allemaal niet bedoeld is om leuk te zijn, maar dat we zo goed bezig zijn met z'n allen. Als dit het nieuwe normaal is hoeft het van mij niet meer.
ik begrijp u helemaal.
Er gebeuren een hele hoop dingen achter het Covid-19 rook gordijn waarvoor zelfs de vleermuizen voor weg vliegen.
Gisteren nog in het nieuws dat in Brabant alle Nerts fokkerijen preventief wordnen geruimd. Even het goed/kwaad tov de fokkerij terzijde gelaten, hier wordt gewoon bij een familie hun bedrijf afgepakt.
Het landje pik is begonnen want er moet plaats gemaakt worden voor een miljoen nieuwe medelandieers heeft Hugo de Schoenen al door laten schemeren.
En onze MP heeft de landbouw gronden al op het oog om zijn bouwplannen te verwezelijken.
Een communistische UN agenda 2030 wordt er doorheen gedukt.
Snap u volledig.
Als iets het leven op dit moment zwaarder maakt, is het wel het continue gedreig, de bangmakerij, de opgefoktheid en hysterie om een, relatief gezien, vrij onschuldig virus - er gaat jaarlijks een veelvoud aan mensen dood aan griep en mazelen (over malaria zullen we het dan maar helemaal niet hebben), maar dat is kennelijk nooit een probleem (geweest).
Ik kan alleen maar adviseren: probeer het zoveel mogelijk van je af te laten glijden. In sommige gevallen letterlijk, zoals dat verplichte vieze spuuglapje in het OV. Bezie die bange sukkels die zelfs buiten met zo'n lapje voor lopen met medelijden of een minzame glimlach.
Het is lastig, maar soms lukt het zelfs mij. :-)
En toen hoor ik die gekken bij BNR vanochtend op de radio pleiten:
"Jahhh nu we allemaal toch gewend zijn aan thuiswerken, laten we de aankomende jaren geen nieuwe wegen meer bouwen"
Ik dacht dat ik gek werd. Wat een totaalimbicielen. Geschat wordt dat 1 tot anderhalf miljoen Nederlanders zit vanwege die corona crisis binnen een half jaar in zulke grote financiele problemen zitten dat ze er zonder hulp (schuldsanering, kwijtschelding, overheidsingrijpen) niet meer uit komen.
Thuiswerken leidt tot extra spanning thuis, te crowed... tweeverdieners die ineens alletwee thuis moeten werken, eventueel met nog kleine kinderen. Ee weinig ruimte, te geisoleerd, verbouwende buren (ambtenaren die nu lekker thuis zitten te niksen en het wel handig vinden om *nu* de hele kutdag tegen de muur te gaan hameren), te veel problemen om werk en prive te scheiden, zeker als je niet in de luxepositie bent om een extra werkkamer te hebben.
Een en al ellende.
Nog maar niet te spreken over gebrek aan sociale contacten, daarom ben ik godverdomme op een kantoor gaan werken ipv lekker als freelancer thuis programmeren.. Moeite met werkoverleg dat veel meer tijd kost en dingen onduidelijk blijven (jaja meetups/zoom/etc, te veel lag, te veel non-verbale communicatie gaat verloren etc). Te weinig afwisseling doordat je constant thuis zit als je alleen woont. Stress want deadlines staan, maar : Overleggen die op kantoor tussen je medewerkers onderling binnen 5 minuten gefixt zijn kosten nu soms uren. Je weet bijvoorbeeld niet wat collega's aan het doen zijn, of ze te storen zijn (normaal kijk je even naar links of rechts en ziet ze met of zonder zweet op hun voorhoofd aan het werk, of met hun duimen draaien) .... Kortom ALLEMAAL KUT.
Tuurlijk zijn er ook voordelen. Maar even dit, en het bovenstaande artikel in oogschouw nemend, en dat die totaaldebielen die dan er nog even doorheen proberen te drukken om geen wegen meer te bouwen: "Want we werken nu toch net zo lekker allemaal thuis" ... Ik kan hier echt flink pissig over worden.
Echt. En dat alleem maar vanwege die fucking totaal fictieve!! en 0,0-niks opleverende klimaatplannen, die *bovenop* die hele corona-crisis duizend miljard kosten, nog even erdoor te drukken. Stelletje niet realistisch nadenkende uilskuikens, dat zijn het.
Het euforische gevoel dat ambtenaren krijgen als ze op lumineuze, besparende ideeën komen zoals minder wegenbouw, moet men niet onderschatten. Dit soort dingen zijn onvermijdelijk; het kost tijd voordat de ambtenaar beseft dat hij zichzelf vrijwillig uitfaseert. Wees niet boos, maar toon begrip voor de ambtenaar of politicus die verheugd uitkijkt naar het moment dat hij nóg minder hoeft te doen.
Die redeneertrant (thuiswerken = minder wegen) volgend, kan een flink deel van leegstaand bedrijfsonroerend goed omgebouwd worden tot woonruimtes voor woningzoekenden.
Ik ga thuiswerken als alle kinderen weer op school zitten. Krijgt moeders ook wat aandacht.
Dus zo ongeveer 1 op de 3 ervaart stress.
Nou, dat lijkt me een volstrekt normaal cijfer.
De oorzaak zou thuiswerken zijn? Grappig, ik ken alleen maar mensen die dat prima vinden, en zelfs hopen/verwachten dat ze ná deze corona-'crisis' een of twee dagen thuis mogen blijven werken. Geen gedoe met files, vroeg uit bed, eigen werktijden... helemaal okee en de productie schijnt er niet onder te lijden.
Maar, wat fijn dat we weer iets aan 'corona' kunnen wijten. Wat een geweldig virus is het toch, wereldwijde gekte over een opgefokt verkoudheidsvirus waar een dikke 90% zo goed als niets van merkt bij besmetting. Briljant!
Presteren zonder stress lijkt mij überhaupt onmogelijk. Dat heet tijd uitzitten.
@maakjepunt | 10-07-20 | 11:46: Precies dit. Begin van het jaar hebben wij het vaak heel erg rustig en dan zijn zelfs de kleinste dingen ineens heel moeilijk. Nu zitten wij in een periode waarin het zo ontzettend druk is met veel tijdsdruk en stress, waardoor er veel meer gepresteerd wordt.
Zonder druk of stress weinig productie.
@Eefje. Er zit een gigantische wereld van verschil tussen 1 of 2 dagen thuis *kunnen* werken en 5 dagen verplicht thuis *moeten* werken! Die twee zijn totaal verschillend.
@peterdh | 10-07-20 | 12:02:
De mensen waar ik het over heb, in mijn vriendenkring, werken nu dus juist vijf dagen in de week verplicht thuis, maar zij hopen dus ná dit gedoe nog steeds 1-2 dagen per week thuis te mogen blijven werken.
(ik was kennelijk niet helemaal duidelijk)
En natuurlijk is dat thuiswerken voor de een een stuk prettiger of acceptabeler dan voor de ander. Het lijkt me al een stuk lastiger als je thuis zit met kleine kinderen dan als alleenstaande, en het hangt natuurlijk ook af van je werk. Als IT'er of financiële dienstverlening / jurist is het prima mogelijk om grotendeels thuis te werken, maar er zijn natuurlijk zat beroepen waar het een heel ander verhaal is, bijvoorbeeld als je werk veel klantcontacten vereist.
@EefjeWentelteefje | 10-07-20 | 12:33:
We zitten inderdaad op 1 lijn. Het is een per individu verschillend. Toevalligerwijs ben ik overigens IT'er en nog wel programmeur ook, en ik woon alleen zonder jengelende kinderen en vrouw die ook thuis moet werken. Dus dan zou je zeggen ideaal. Maar ik had juist (in tegenstelling tot al mijn ICT-nerd-collega-programmeurs) wel heel erg de behoefte aan sociaal contact op mijn werk. Zij zitten prima thuis een week of 4 met de gordijnen dicht lekker te coden. Prima. Dat vinden zij fijn. Maar het is individueel, ik heb meer behoefte aan sociaal contact, collega's, structuur, wisselende omgeving etc. Daarom heb ik juist gekozen voor een kantoorbaan en programmeren in teamverband. Het huis uit, structuur, sociale contacten etc. Dat is voor mij persoonlijk. Een ander staat daar anders in. Dus zelfs met beroepen waarvan je zou zeggen: Dat kan toch perfect thuis! Is het ook nog maar afwachten hoe de persoonlijke wensen en situatie aansluit bij de situatie.
Ik had ook ervoor kunnen kiezen om als ZZP'er vanuit huis te kunnen gaan programmeren voor bedrijven. Werk in overvloed, in mijn specifieke niche zijn er denk ik 10 potientiele werknemers, 2 tot 5 met de jaren ervaring, op elke 100 vacatures. Dus als ik had gewild had dat zo gekunt. Ik heb daar echter niet voor gekozen, maar wordt door die corona-crisis er wel nu toe gedwongen, want aan mijn werkgever ligt het niet. Daar ben ik echt super tevreden mee. Maar die is simpelweg ook aan handen en voeten gebonden. Net als iedere andere werkgever op dit moment.
34 procent van de werkenden geeft aan dat de werkdruk hoger dan ooit is > 66% dus niet.
Een op de vijf werknemers staat meer dan ooit onder druk om goed te presteren op het werk > 4 op de 5 dus niet.
11 procent zit nu tegen een burn-out aan door de crisis> 89% dus niet.
Bij 21 procent is het ziekteverzuim op het werk gestegen > bij 79% dus niet.
Zestien procent van de ondervraagden zegt uitgeput te zijn vanwege de hoge werkdruk als gevolg van de crisis > 84% dus niet.
Ga aan het werk en stop met huilen. Ik had ook een jankerd in dienst met een burn-out. Ik had bijna medelijden tot ik de eerste brief met eisen van zijn advocaat kreeg...
En hoe is dat afgelopen?
@Professor Superhirn | 10-07-20 | 11:21: Goede vraag: vaststellingsovereenkomst waarbij je als werkgever akkoord gaat dat er een arbeidsconflict is en de persoon een paar maanden salaris mee geeft... soort onderhandse deal wat blijkbaar volgens het arbeidsrecht volkomen legaal is. Je moet je principes als werkgever dan echt wegslikken aangezien het anders echt veel geld gaat kosten. Alsnog veel geld gekost.
@maakjepunt | 10-07-20 | 11:29:
Dat is niet 'blijkbaar' 'legaal', maar volstrekt normaal, juridisch correct en voor beide partijen verreweg de beste route om te bewandelen om zonder al teveel (financieel) gedoe van elkaar af te komen.
@EefjeWentelteefje | 10-07-20 | 11:32: Snap ik. Probleem is dat je als werkgever hiermee bevestigt dat er een arbeidsconflict is en dat je maar beter wat geld mee kan geven om van zo'n lapzwans af te komen. Zo voelt dat.
Herkenbaar. Nam een keer iemand aan die binnen een paar maanden met burn-out vakantie ging. Na een jaar ging hij weer re-integreren in een deeltijdtraject. Met veel pijn en moeite had ik een dergelijk traject ingericht en na een paar maanden met continue evaluaties ('de druk is nog wel wat hoog, ik moet oppassen') nam meneer botweg ontslag en werd ZZP-er. Helaas kom ik dit sujet nog wel tegen en hij heeft nooit meer burn-out gehad.
@maakjepunt | 10-07-20 | 11:36:
Dat begrijp ik volkomen hoor. Helaas hoort dit wel bij het risico van ondernemer zijn, hoe shit ook. Mijn werkgever zit op dit moment opgescheept met een medewerker die iedere maand twee weken ziek, zwak en misselijk is, en is bezig een 'traject' op te zetten. Is-ie bepaald niet blij mee, maar het is niet anders.
@EefjeWentelteefje | 10-07-20 | 11:32: Sinds wanneer is het normaal dat een 'zieke' werknemer een jurist inschakelt? Behoort in de echte wereld toch wel iets anders te verlopen....
Wat een onzin allemaal. Gewoon schouders eronder en er tegenaan! Alleen watjes krijgen een burn-out...
Of hebben een verkeerde job gekozen. Teveel druk op je nemen is een keuze, net als je laten discrimineren of beledigen een keuze is. Jij staat dat zelf toe. Gewoon doen wat bij je past en dan maar minder aanzien/geld. Maak gewoon plaats voor iemand die beter is dan jij in de job of man-up!
Misschien is het voor velen ook lucratief om een jaartje doorbetaald thuis te zitten. Je weet het niet.
Ja? Gewoon even schouders eronder? Dat is alles? Drie jengelende kinderen thuis, geen goede werkplek, want geen ruimte, veel meer tijd kwijt aan overleg via haperende meetup/teams/zoom verbindingen, geen contact meer met collega's, isolatie. Niet goed werk en prive kunnen scheiden omdat je woonkamer, ineens je werkkamer is geworden, en je hobbiekamer is omgetoverd tot de werkplek van je vrouw. Dan nog even de verbouwingen aan het appartementencomplex die hier al 5 maanden aan de gang zijn, de hele fucking dag geklop en geboor. Nog maar niet te spreken van de ambtenaar in het huis naast je die toch nooit een flikker doet, en het *nu* wel de perfecte tijd vind om zijn hele huis te gaan renoveren. Geen sociaal contact meer met collega's (altijd fijn als je alleen woont, om dan ook nog eens de hele fucking dag alleen thuis te zitten, lekker relaxed. Een dagje of twee. Geen 4 maanden!). Dingen die op kantoor binnen 5 minuten bij het koffiezet apparaat geregeld zijn kosten nu soms uren. Lekker flexibel werken? je bedoeld: Ohja, toen je vorige week instemde met een collega die zijn uren wat gespreider ging invullen, kon je nog nog niet voorzien dat je *nu* een halve dag zit te wachten tot hij weer online is op Slack. Omdat je lekker flexibel naar de supermarkt kan. Top. Levert totaal geen extra frustratie op want jouw deadlines zijn ook ineens flexibel geworden. Ohnee KUT, die zijn niet flexibel en staan nog steeds als een huis.
@maakjepunt | 10-07-20 | 11:31: Ben ik niet helemaal met je eens. Werkgevers hebben daar ook een feilloos handje van....
@peterdh | 10-07-20 | 12:13: Je geniet m.i. van je eigen gezeur en medelijden lijkt me. Met zo’n instelling bereik je dus niks.
@Blonde Nel | 10-07-20 | 13:12:
Oh Nel, je bedoelt als je niet positief bent moet je je bek houden. Vooral geen negatieve kanten belichten, gewoon niet over hebben. Kop in het zand tactiek heet dat. "gewoon de schouders eronder en er is niet aan de hand". Dat is fucking kortzichtig, onrealistisch, niet nadenkend, niet vooruitkijken en niet nadenken over potentiele zaken die wel eens heel veel zand in de raderen van dat superstrakke plan: "Gewoon schouders eronder" kunnen gaan gooien. Dat is dus gewoon, met andere woorden: dom.
Met een instelling waarbij je echter wel even realistisch kijkt naar een situatie, en problemen benoemt, en ze ook oplost voor jezelf, en anderen ook even laat meekijken wat er allemaal niet klopt aan "gewoon je schouders eronder en dan komt alles goed", bereik je heel veel. Je moest eens weten wat ik allemaal wel bereik. Terwijl anderen zich spiegelen aan "gewoon schouders eronder en niets aan de hand".... daarvan zitten er namelijk momenteel heel veel tegen een burnout aan. Lees het artikel nog eens zou ik zeggen. En kom dan, na wat verder nadenken nog eens aan met waarom: "Ach gewoon schouders eronder en dan zijn alle problemen opgelost" misschien een beeeeeetje te kort door de bocht is. Of ben jij een ambtenaar?
Die kunnen dat ook zo goed. Niet verder nadenken dan hun neus lang is. Je weet wel: die types die gewoon een stikker op het koffiezet apparaat plakken: "Door de corona buiten gebruik. Leveringsproblemen."... Klaar. Opgelost. Van het probleem af.
Ondertussen staan er elke dag 20 tot 30 bezoekers te schelden tegen dat apparaat, maarja de ambtenaar denkt simpel. Gewoon stikker erop. Niet verder nadenken. Alle problemen uit de wereld. Terwijl je met 1 druk op de knop, na 3 minuten googlen, onbeperkt fucking navullingen kunt bestellen. Maarja he.... Niet nadenken. Niet verder denken. Vooral niet klagen. Dan komt alles goed. Zo'n type lijk jij me wel Nel.
@peterdh | 10-07-20 | 14:23: nee ik ben geen ambtenaar maar ondernemer en dat succesvol en al bijna 35 jaar. Dat gezeur over burnouts komt me de strot uit. Gewoon er tegen aan i.p.v. dat oeverloze gezeur van je. Probeer het maar eens en je zult merken dat het leven ineens veel leuker wordt.
Doe eens een keer niets, leun achterover.
Maak geen carrière, laat de manager het maar regelen, die wordt ervoor betaald.
Consumeer minder, leef sober en volg je passies.
U schets het leven van mijn hond.
@A.S. Perien | 10-07-20 | 11:31: Zo had ik het nog niet bekeken, die maakt zich ook niet druk begrijp ik.
Is dat die cdalown niet met die klok in spiegelbeeld?
Geen last van. Doe al meer dan 25jaar hetzelfde kantoorbaantje en draai mn werkpakket met twee vingers in de neus in 20% van de tijd er door heen. Dat betekent dat ik 80% van de tijd iets leuks voor mezelf kan gaan doen tot het tijd is om naar huis te gaan. Ik vind helemaal prima, want, kindertjes: werken, jezelf ‘verwezenlijken’, ambitie, geld, racisme, spullen, netflix, coke, pillen, botox, veel te dure vakanties voor insta-likes.. het is uiteindelijk allemaal gekkigheid om de tijd mee door te komen en existentiële leegte mee te vullen. En als je strakjes dood bent weet dan dat, als het meezit, een handvol mensen nog enige herinnering aan jouw bestaan heeft. Wie kent Piet de Vries nu nog die 167 jaar geleden in Schubbekutterveen het leven liet? Precies.
Neem genoegen met wat je hebt en kan, lees nu eindelijk eens een goed boek, schenk nog een glas in en relax toch een beetje voordat we de eeuwige duisternis tegemoet treden.
(Hmm, dit teruglezend; toch maar eens stoppen met Schopenhauer en Nietzsche. Hehe)
U begrijpt het. Die dikke auto rijd je niet voor jezelf maar om indruk te maken op je omgeving.
Sowieso moet je minder nietsen
Ben wel een tijd terug van werkgever gewisseld, maar dat was mijn inziens ook echt nodig. Zit nu weer bij een redelijk relaxte toko, en nee rijk word ik er niet van. Maar goed beetje rommelen, beetje leven en om status geef ik geen reet.
Niemand hoeft Piet de Vries nog te kennen. Piet heeft zich (waarschijnlijk) voortgeplant en daarmee het leven in stand gehouden. De enige reden waarom Piet op aarde kwam. Maar dat besefte Piet (waarschijnlijk) niet...
@Stijl_Loos | 10-07-20 | 10:53:
En meer "wijnen".
/Martien Meiland modus OFF
Het klopt wel. Sinds ik thuis werk menen collega's dat ik tussen 6 en 21 uur beschikbaar zou moeten zijn.
Gewoon als ze bellen, nu even niet ben druk aan het reaguren.
Goh, GS en dar komen jullie nu pas mee. Psychologen (en zelfs ik) roepen dat al vanaf het begin.
Ging onlangs ergens op visite. Meneer (74) begon ook over corona (alweer). Normaal gesproken zou ik niet zo uitvaren tegen hem, maar deze kon hij bekopen met "Ik wil er niks meer over horen, ik ben er helemaal klaar mee en met die coronaparanoia"
Prachtig toch, dat corona. Nog even en zelfs het slechte weer blijkt de schuld te zijn van.... corona!
@EefjeWentelteefje | 10-07-20 | 11:48:
Nee eefje. Weer een foute conclusie. Maar heeft het met elkaar te maken? Jazeker. Want "vroeger" toen er nog geen corona was, maar slecht weer, kon je: Naar de sportclub, naar een restaurantje, naar de bioscoop, naar het museum, naar de schaakclub, naar een dozijn andere dingen, die nu vanwege de corona allemaal afgelast of zwaar beperkt zijn. En dan kun je nu met slecht weer dus: "Buiten door de regen lopen".
Het slechte weer is niet de oorzaak van corona, maar corona zorgt ervoor dat het slechte weer een *veel* grotere impact op je leven heeft dan daarvoor het geval was.
en van Corona Schouten
Ik ben niet moe, maar wordt wel moe van al dat corona gezeik
Corona is gvd al weken voorbij !
Stelletje paniekzaaiers in Den Haag.
Het hele fucking land in de stress om niets .
@joppo0 | 10-07-20 | 10:46:
Het is nog helemaal niet voorbij want in amerika is het juist explosief gestegen en zijn er 135000 doden en over de 3 miljoen zijn besmet,
en is er geen reisverbod van en naar amerika, en wat ik gewoon te bezopen voor woorden vind, en ook dat mensen weer op vakantie naar het buitenland mogen vind ik gewoon te idioot voor woorden. En moeten we maar afwachten wat het najaar en winter gaat doen, dus juichen we te vroeg allemaal.
@von sokkenstopfen | 10-07-20 | 11:18:
Blijf vooral lekker binnen zitten, dan, en cultiveer uw angsten.
Ik zit over drie weken weer op een fijn strand in een warm land. Doei!
@joppo0 | 10-07-20 | 10:46:
Oh? ik wist niet dat er al een vaccin was? heb ik iets gemist? Of geloof je echt zelf dat het nu voorbij is. Twee weekjes, midden in de zomer, hebben we, mede-door een compleet ontregeld 1,5 meter afstand-beleid, halve horeca op rand van faillisement, etc etc "Iets minder last van corona" (weten we niet zeker want we TESTEN NIET!) ... maargoed. Het is allemaal voorbij volgens jou. Top. Nou gelukkig maar. Ik dacht dat dat vaccin nog wel een jaar of twee ging duren, of zijn we ondertussen allemaal groepsresistent geworden tegen een virus (Dat zou 's werelds eerste virus zijn waarbij dat gebeurt overigens hoor).... Nee, echt logisch en rationeel nadenken door even om je heen te kijken is er niet echt bij, bij je...
Over corona stress gesproken. Ruud Coolen van Brakel, directeur van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) wil een beloningssysteem invoeren waarbij mensen die zich laten vaccineren worden beloond. (en die dat niet doen worden gestraft) Pas naar evenementen, volle voetbalstadions of theaters: als je je corona-vaccinatie paspoort laat zien. Daar krijg ik nou stress van.
100 euro zou een beloning zijn of een bosje bloemen. Maar dit is simpelweg het afnemen van uw grondrechten. En die waren al van u.
Hoe wil hij dat gaan controleren? Dat paspoort regel ik wel ergens.
De vaccinaties gaan er niet komen en als er wat komt wordt u bedonderd. Het de zeer korte ontwikkelingstijd van het vaccin en de hoge mutatiesnelheid van het virus is het een van de beste methoden om zo snel mogelijk het loodje te leggen. Als je gevaccineerd bent tegen een soortgelijk, maar net even anders opgebouwd, virus maakt het lichaam antistoffen aan tegen dat virus en het nieuwe echte virus kan zijn gang gaan. Voordat het lichaam dat door heeft zijn we een paar dagen verder en ligt u gezellig de binnenkant van de zes planken te bekijken. Of u heeft geluk en wordt door een lieftallige zuster een paar maal dagelijks gedraaid aan de beademingsapparatuur. Helaas ligt u in coma en daarmee valt de beleving toch een beetje weg.
@Frau Merkel | 10-07-20 | 10:45: Geloof maar dat je alle besef van de wereld hebt als je in een kunstmatige coma ligt. Ik lag zelf ook zo aan de beademing na een hartaanval, kreeg een longontsteking en hoewel ik me dat niet bewust was, had ik een soort van droom:. Ik was bij een bekende thuis, maar ik was zodanig ziek (ik hoestte de longen uit mijn lijf en toen was er nog geen corona), dat ik van die bekende niet naar huis mocht. Na het ontwaken en overleven heb ik dus blijkbaar gewoon de woorden (door mijn ouders/specialisten) die aan mijn bed gezegd werden omgezet in een droom. Ik kan het 1 op 1 vertalen naar de werkelijkheid.
@Frau Merkel | 10-07-20 | 10:45: Hier kun je hem regelen:
www.covipassbenelux.nl
Ten eerste: het is nog nooit gelukt om een daadwerkelijk werkend vaccin te maken tegen een verkoudheidsvirus (en ja, ook corona is een verkoudheidsvirus), nog helemaal los van de vraag of dat ook wel zo nodig is, want 98% van de mensen die iets merken van een besmetting hebben er nauwelijks last van.
Daarnaast is het maar zeer de vraag of een degelijke dwang zou zijn toegestaan in het kader van art. 3 en 8 van het EVRM.
In ieder geval kan deze meneer van Brakel (what's in a name?) wat mij betreft volledig de pot op.
Pure dictatuur.
Als ik in de ochtend ga zitten voor mijn werk dan begint altijd iemand in de wijk te klussen. Soms de hele dag een tegel slijper of hout zaag zoals ook nu.
Concentratie is daardoor aardig laag maar deze situatie is nou eenmaal zo.
Ik zou zeggen dat het meest problematische zou zijn; het denken dat je meer in een dag moet kunnen dan mogelijk. Soms heb je gewoon een goede dag en soms een kut dag zoals een tegel zaag dag. Doe gewoon wat je kan en niet wat je van jezelf moet kunnen uit schuldgevoel voor het thuis zijn.
Recent een boek gelezen met de titel "moeten maakt gek".
Geschreven door iemand van een opendeurenuniversiteit maar wel raak.
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend; het oog wordt niet verzadigd van zien, en het oor wordt niet vervuld van horen.
Beter een droge bete en rust daarbij, dan een huis vol vleesspijzen, waarover men twist.
U heeft per abuis Geenstijl in uw browserbalk getypt in plaats van Refoweb?
@Spring Bruissteen | 10-07-20 | 10:59: Holy shit, ja.
@Spring Bruissteen | 10-07-20 | 10:59: Maar er is geen speld tussen te krijgen. Ja toch?
@Nehemia | 10-07-20 | 12:03:
Dat geldt wel vaker voor open deuren. Maar het feit dat de tekst in een sprookjesboek staat waarin gedreigd wordt met hel en verdoemenis maakt mij enigszins sceptisch.
20% van het energieverbruik van je brein gaat naar je ogen.
Het is niet de werkdruk, het zijn de zorgen. En de meeste zorgen praat je jezelf aan. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee makkelijker op te lossen is.
Nou werkend Nederland gooi er nog een schepje boven op.
De coronacrisis wordt door het kabinet als excuus gebruikt om maar liefst €350 miljoen extra over te maken aan minister Sigrid Kaag (D66), voor de ontwikkelingshulp die zij namens Nederland mag uitstrooien over andere landen. Eigenlijk zou haar begroting moeten mee dalen met het BNP van Nederland, maar het kabinet was kennelijk in een gulle bui – van ons geld.
pRutte doet er vast wat Toyota's bij met een hippe beugel op het dak, waar de haatbaarden hun handtasje aan op kunnen hangen.
@Frau Merkel | 10-07-20 | 10:46: De geschiedenisboeken zullen later zwaar over Rutte oordelen.
Die extra € 350 miljoen is, volgens de Telegraaf, verkregen door een "truc" toe te passen. Het bedrag is uit de toekomstige begroting gehaald, waardoor de opvolger van reptiel Al-Qaq met een gat van 350 miljoen komt te zitten. En Rutte heeft dat goedgekeurd. Zouden ze iets voorvoelen?
@Nehemia | 10-07-20 | 12:11: Welke geschiedenisboeken? Je bedoelt die propagandafolders over het verleden?
Wat ben ik blij dat ik met dieren werk, dan hoef je dit gezeik niet aan te horen. Het is echt triest gesteld met de Nederlandse bevolking.
Dat doe je goed, want ook dieren hebben liefde nodig.
Stresskippen - mits dierenliefhebber - nemen dan ook beter een hond in plaats van een dure cursus. Niets is zo relativerend en ontwapenend als de vrolijkheid om niks van een hond.
De hond, mens beste vriend
10:16.
220 reacties op een vrijdagochtend vanaf 8:55 van mensen die het allemaal heel erg druk hebben en tegen een burn-out aanzitten.
Sommigen zitten volledig zonder stress de hele dag op GS uiteraard bedoel ik dit niet persoonlijk
Oh ik neem het wel als persoonlijk. En ik zit hier inderdaad zonder stress maar de hele dag was ik niet van plan.
Sommige mensen hebben een dynamische deeltijdbaan
Het is hier keidruk terwijl velen weten dat onze arbeidsmoraal niet klopt.
Ga dan werken!
Ja maar...
Het is niet alleen werkdruk, maar ook thuis werken.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Bedankt voor de link, maar ik lees om gezondheidsredenen geen RTL nieuws meer.
Het OMT en de regering verplichten om dwarf fortress te spelen. Komt het hopelijk een keer door hun dikke schedel, wat de gevolgen zijn van hun beleid.
Of kijk een cabaretje Micha Wertheim.
Oh toepasselijk; "Micha Wertheim "Voor Zichzelf".
m.youtube.com/watch?v=Glw7Ud3iMpU
Niet zijn beste, maar nog altijd boventallig goed.
Probleem is "consultant" die een probleem verzint en een oplossing bedenkt. Vervolgens met z'n bruine schoenen in de Audi stapt en dat aan een uit het raam starende manager verkoopt waarna de loonslaaf dagelijks druk bezig is met niets. Niets in de zin van totaal overbodig "werk". Specificaties, protocollen, verklaringen die binnen een deadline naar de volgende slaaf moet worden gemaild die ze vervolgens opslaat om er niets mee te doen. Totdat de consultant in een nieuwe Audi en nieuwe bruine schoenen aan de manager van de manager komt vertellen dat hij daar een oplossing voor heeft....
Ik was zo'n consultant. En wij zeiden altijd tegen elkaar: "De opdrachtgever is onderdeel van het probleem." Maar bedoelden eigenlijk: de oorzaak. Peter's principle.
@libertat | 10-07-20 | 10:10:
Toen werd ik interim-manager. Kon ik die opdrachtgever gewoon vervangen. De opluchting bij de "slaven", zoals u ze noemt.... fantastich te zien. Maar ja, dan een geschikte opvolger vinden die overleeft in organisaties met weinig zelfreinigend vermogen, dat valt nog niet mee...
Helemaal goed geschreven
@libertat | 10-07-20 | 10:12:
Dat gebrek aan zelfreinigend vermogen van die organisatie was dus eigenlijk de oorzaak dat u gewoon mocht blijven. Of zie ik dat verkeerd?
@libertat | 10-07-20 | 10:12:
Interim-managers, dat zijn toch die zeemeeuwen? Komen krijsend aanvliegen, schijten de boel onder en vertrekken krijsend weer.
@Joris Beltsin | 10-07-20 | 10:20:
Niet dat ik er mocht blijven. Dat ik er überhaupt mocht komen.
@Spring Bruissteen | 10-07-20 | 10:23:
Die zijn er zeker. Maar:
"Ik herken me daar niet in"
"Dat was vóór mijn tijd of na mijn tijd, maar zeker niet tijdens mijn tijd"
"Met de kennis van nu..."
Maar ik begrijp de uitspraak heel goed: medewerkers zien vaak haarscherp dat de interim-manager niet de oplossing, maar symptoom van het probleem is. En dat probleem zit dan weer het niveau boven de interim-manager.
Kijk, schoonmaken doe je van bovenaf. Maar als je de macht niet hebt om die top schoon te maken kun je als interimmer hóóguit het leven van de mensen onder je een beetje draaglijk maken. Vroeger dacht ik dat ik dan een prachtige deel-organisatie kon opbouwen, maar zodra je je kont keer dondert dat toch weer in elkaar (immers de organisatie er omheen krijg je niet / niet langdurig mee).
Maar vaak zie je dat die interimmer die ambitie niet eens heeft, maar gewoon onderdeel is van het old-boys network erboven dat de problemen juist veroorzaakt. En dat zien medewerkers haarscherp, en logisch dat ze die dan als "zeemeeuwen" ervaren. Want dat zijn het feitelijk ook.
@libertat | 10-07-20 | 10:56:
Sportief dat u het toegeeft. Heb al de nodige reorganisaties meegemaakt. Er was een tijd dat ik mijn hakken in het zand zette en dus veel energie verspilde. Inmiddels weet ik beter. Als bobo's met een MBA-papiertje menen dat ze het beter weten, laat ik ze graag in die waan en trek mijn eigen plan binnen de mij gegeven ruimte.
Als IT'er jarenlang verslaafd geweest aan koffie. En dan ineens flink gaan sporten. Tot je in elkaar stort op de gym en men denkt dat je een hartaanval hebt en in paniek slaat. M'n lichaam trok het gewoon niet meer, energie op. Het bijkomen en naar huis gaan was niet zo'n probleem, het was gewoon voeding, maar thuis opnieuw 3 trappen op was toch ff net iets teveel. En toen lag ik voor 5 uur voor pampus op de grond met een buurvrouw die gelukkig zich over me ontfermde. Heerlijke tieten, dat wel. Het heeft uiteindelijk 2 jaar geduurd en een vertrek vanuit Nederland naar een ander land om erbovenop te komen. Vraag niet waarom. M'n leven in Nederland was compleet verkeerd en kon op de langere termijn ook niet goed blijven gaan. Geen drugs ofzo, geen drank, helemaal niets. Maar je raakt zo in dat molentje gewend dat je denkt dat het goed gaat totdat de man met de hamer je een mokerslag om je pan verkoopt.
Nu 2.5 jaar verder eet ik 2x warm per dag, beweeg en neuk ik veel meer dan voorheen en heb veel meer energie over. Nederland was qua werkdruk en vooral belastingdruk niet goed voor me.
Gaat dus uiteindelijk vooral om de belastingdruk.
Uw vrouw is ook meegegaan begrijp ik?
@aardv@rk | 10-07-20 | 10:36: Lang verhaal. 7x op vakantie naar portugal geweest. Kwam daar zo tot rust dat ik dacht, laat ik het eens voor een half jaar proberen. Immers toch mijn bedrijf voor 10+ jaar en waar ik remote werken kan. Half jaar werd nu 2.5+ jaar. Het regende daar zag ik vandaag? Hier is het 30 graden en kijk uit op de zee tussen Lissabon en Almada in. ^
@Krachtkoe | 10-07-20 | 10:39: goed verhaal u heeft volstrekt gelijk veel succes en geluk daar..
Mooi verhaal maar ehhhhh even snel naar de kern; is dat neuken thuis of betaald buiten de deur?
Ik heb nergens last van, zit al vanaf eind maart in de ziektewet.
Ben nu aan het bijkomen van de herniaoperatie en denk er aan met een week of twee weer eens wat op te starten.
Mijn vechtgenote werkt in de zorg maar heeft geen grotere werkdruk ervaren, hoogstens wat psychische druk vanwege het corona-gebeuren, maar dat kan ze prima relativeren.
Nu wachten op die € 1000,- Ben benieuwd of die ook echt komt, die van Rutte hebben we ook nog steeds niet.
Als je moet zitten wachten op 1000 Euro ben je echt niet goed bezig , en dan nog die van Rutte . Hahaha
Ik wacht nog steeds op het kwartje van Kok..
@aardv@rk | 10-07-20 | 10:37: Mijn grootvader, en met hem alle Nederlanders, kreeg van Lieftinck gratis een tientje. Jammer dat hij dat heeft uitgegeven.
" vechtgenote" Ik kon hem nog niet. Hij is goed!
Dan is er ook weer een significante groep mensen die vinden dat wij vier dagen in de week moeten gaan werken.
Snappen doe ik dat niet, ze zullen zelf wel een mooi baantje hebben. Kantoorpraat dus.
Die types die jou komen vertellen dat je werk niet zwaar is, zelf zitten ze de hele dag op een dure bureaustoel, terwijl jij de hele dag op je poten moet staan.
Hoed u voor dat soort types.
Deze mentaliteit is er al 20 jaar, voornamelijk bij grotere bedrijven en ambtenarij in de Randstad. Hun inkomen is een recht.
Zou toch mooi zijn? Degenen die t nu zo druk hebben kunnen t wat rustiger aan doen, en degenen die nu langs de kant staan worden (weer) ingezet in het arbeidsproces. Win-win.
Hoe vaak hoor je mensen niet mopperen op de compleet bezopen beslissingen die van bovenaf komen.
Dus dan maar proberen dat zo goed en kwaad als het kan de zaak in goede banen te leiden.
Het verschil is dat als je doel is leerlingen of patiënten helpen je verder gaat dan wanneer het gaat om een doos met schoenen of een beetje meer of minder rendement. Dan draaien mensen zichzelf sneller in de poeier.
Denk maar aan de corona-verpleegkundigen.
Compleet bezopen is maar vanuit welk perspectief je kijkt. Vaak begrijpen mensen de beslissingen niet omdat ze de doelstelling van de manager (het belang van de firma) in kwestie niet begrijpen. Communicatie helpt. Informatie = betrokkenheid = motivatie.
Walgelijke denkwijze.
Begrijpt u wel dat als je doel is leerlingen of patiënten te helpen, u betaald wordt door de overheid? En dat die overheid weer betaald wordt door al die mensen die zich wél druk maken over een beetje meer of minder rendement?
In de afgelopen decennia heeft het bedrijfsleven zich enorm ontwikkeld; je koopt nu je TV en je wasmachine uit je leunstoel, volgende dag geleverd. Vroeger had je hier in het dorp keuze uit drie modellen, en dan duurde het zes weken voordat hij geleverd wordt, en was hij drie keer zo duur als nu. Voorraadniveau's en kosten zijn enorm omlaag gebracht, supply chains omgegooid zodat klanten nu direct vanuit de fabriek geleverd kan worden, groothandels overbodig.
En bij de overheid moet ik nog steeds twee keer naar een balie om mijn rijbewijs te laten verlengen (terwijl toen ik mijn rijbewijs haalde, al lang duidelijk was dat ik die vaardigheid tot mijn 70e zou houden; waarom geen levenslange geldigheidsduur?).
In in het onderwijs hebben ze nu een electronisch bord in plaats van een krijtbord. Nou poeh poeh, wat een vernieuwing!
De zogenaamde "mensen-mensen" zijn niet in staat te vernieuwen, omdat ze zelf telkens van nul af aan beginnen. Ze bouwen niet voort op het werk van anderen, zoals in wetenschap, techniek en bedrijfsleven wél de gewoonte is.
@libertat | 10-07-20 | 10:05: al die leraartjes die vroeger weer eens "overspannen" waren, of ziek.
@drs. Levi Samsonov | 10-07-20 | 10:02:
Praat eens met docenten die het helemaal zat zijn. En hoe het management met bedrijfskunde-achtergrond wat hun betreft dingen doet die niet in het belang van de leerlingen zijn.
Je oren staan te klapperen af en toe.
Kijk bijvoorbeeld eens hoe vaak docenten jobhoppen en hoe vaak het management dat doet. En waarom.
@libertat | 10-07-20 | 10:05:
Het is voor zorgmensen en onderwijsmensen die direct met patiënten en leerlingen te maken hebben roeien met de riemen die ze hebben.
Maar je kunt patiënten ook niet in hun eigen vuil laten zitten. Of leerlingen laten vallen.
Er zijn zorgcentra die structureel onderbemand zijn wat ten koste gaat van patiënten. En dat noemen ze dan efficiëntie.
Er stappen mensen uit de zorg en het onderwijs omdat ze vinden dat ze hun werk niet goed kunnen doen. Ook lopen ze zichzelf voorbij.
@kloopindeslootjijook | 10-07-20 | 10:18: Ik ken meerdere docenten die basismateriaal voor leerlingen zelf moesten kopen (en dat ook nog deden) of beloofde vaste contract/ loonsverhoging uiteindelijk toch niet kregen. Leidinggevende: "ja, je moet wel een beetje hart hebben voor leerlingen als docent(e)."
"Hoe vaak hoor je mensen niet mopperen op de compleet bezopen beslissingen die van bovenaf komen" Zoiets als een (bijna) wettelijk vastgelegde maar onzinnige anderhalvemeterregel?
Je gaat pas geloven dat een burnout bestaat als je het zelf meemaakt.
Had een collega in de metaal, was keigoed in zijn vakgebied, totdat hij onbegrijpelijke fouten ging maken.
De binnenmaten werden bijvoorbeeld de buitenmaten, hij wist echt niet meer waarom hij zo dacht.
En was u een binnenmaat of een buitenmaat?
Je hebt burnout en burnout. Echte burnout ook gezien en idd dat is vreselijk. Daarnaast zijn er natuurlijk ook sneeuwvlokjes die al zenuwachtig worden van elke vorm van druk. Zelfrelativering zou een vak op school moeten zijn.
@drs. Levi Samsonov | 10-07-20 | 10:04: in het algemeen ligt de pijngrens in Nederland bijzonder laag. De panic button is nooit ver weg.
@van Oeffelen | 10-07-20 | 10:10: 'in het algemeen', een fijne duidelijke gradatie. Dank daarvoor.
@drs. Levi Samsonov | 10-07-20 | 10:04: Psychologie zou een verplicht vak moeten worden vanaf groep 1. Waarom denk ik zoals ik denk.
@A.S. Perien | 10-07-20 | 10:31: Nicht das Gehirn denkt, sondern wir denken das Gehirn.
De zowat enige juiste tegel!
Broer heeft ook een burn-out en onze familie is van het type "niet zeuren, vooral doorgaan" en accepteren zoals het is, zelden klagen. En als je dan een slechte leidinggevende hebt die niet regelmatig vraagt hoe het met je gaat en ook niets verandert aan je werksituatie dan blijf je doorgaan, totdat je er achter komt dat je in je eentje het werk van drie anderen aan het doen was. Zo zijn er een hoop mensen die dus maar door blijven gaan en opgebrand raken. Ja, dat is deels ook zelf verantwoordelijkheid om nee te leren zeggen, maar het moet ook van twee kanten komen. En er zijn natuurlijk ook een hoop mensen die vooral "nee" zeggen en (meer) dingen weigeren te doen dan nodig. Oftewel, het zijn vooral de hardwerkende mensen die je in bescherming moet nemen. Oftewel, burn-out is wel een serieus probleem.
Zolang 80% van de bevolking geen reet voorstelt qua talent, intelligentieniveau, 24x7 mentaliteit en sportiviteit zal het altijd zo zijn dat een klein gedeelte van diezelfde bevolking moet opkomen voor de rest, de ontendabelen, de hufters, de paupers en de klaplopende schobbejakken. Velen is dat idee tegen de borst gestuit en zij besloten in het buitenland groots en meeslepend te gaan leven. Als je blijft krijg je als dank toch alleen maar gezeik van de domineetjes, de activistjes en de crimineeltjes.
Diep inzicht! Tot ziens in het buitenland!
Als je in een verzorgingsstaat leeft wil je verzorgd worden. En als dat eenmaal in je systeem zit is dat lastig af te leren.
Velen komen vroeg of laat tot de ontdekking dat er meer is in het leven dan werken en materiële zaken. Sommigen zien dat nooit in of pas als het te laat is.
Dat groots en meeslepend leven in het buitenland zie ik hier ook velen doen alleen klasseer ik ze dan niet bij uw top 20%.
@Joris Beltsin | 10-07-20 | 10:08: je hebt een aantal lagen in de top waar ook weer een bepaalde hyrarchie heerst.
Het probleem is dat velen misplaatst denkt bij de elitaire 20% te horen.
@van Oeffelen | 10-07-20 | 10:12: war doet die y daar ?
@Red shirt | 10-07-20 | 10:14: dat is vrij eenvoudig te doorgronden. Iemand die vanaf zijn 45e alleen nog maar leuke dingen doet, verschillende huizen bezit, prive reist, kinderen op topschool, leuk wagenpark, maar dat doen niet allen zo.
@van Oeffelen | 10-07-20 | 10:12: wat is hyrarchie? Het is toch hyrarchy?
Tot je in dat buitenland mee mag stemmen blijf je ook daar tot de 80% gerekend...
Zou het niet iets met prestatie drang en verwachtingen te maken hebben. Als kind leer je allemaal dat je "bijzonder" ben. Iedereen moet directeur/manager/superman worden. Vervolgens eindigen mensen in een baan waar alleen maar meer meer meer van je verwacht word om vervolgens op je 45ste uitgespuugd te worden omdat je niet meer mee kan met de tijd.
Veel eenheid en sociale controle vind je niet meer op de werkvloer maar wel ruggenstekers en job hoppende interim managers zonder enig gevoel voor mensen maar wel voor cijfers.
Overal moet je presteren; hoge cijfers halen op school, de meeste doelpunten scoren bij het voetballen, en ja ook in bed wordt er een en ander van je verwacht.
@kweethetooknietbeter | 10-07-20 | 09:59: Doch op de lagere school wordt je ingeprent dat meedoen belangrijker is dan winnen, wat zeg ik, dat willen winnen niet sociaal is! En dan blijkt men later een winnaars-mentaliteit te moeten hebben om verder te komen in het leven.
Sja, die juffen ervaren die druk niet zo, die zijn "druk" met hun 20-uurs baantje en gaan daarnaast naar de high-tea met vriendinnetjes. Druk druk druk.....
@kweethetooknietbeter | 10-07-20 | 09:59:
Bedoel te zeggen dat mensen soms betere keuzes moeten maken over wel gebied ze willen presteren. Op werk ben je vervangbaar.. in bed en als vader ook maar daar wil je liever niet vervangen worden ;)
@BekiekUtMoar | 10-07-20 | 10:08:
Volgens mij wordt tegenwoordig juist geleerd op de basisscholen dat iedereen een winnaar is en dat er geen verliezers zijn want dat is zielig. Daarnaast kwaken de juffen dat iedereen uniek is en zo kweek je dus tere zieltjes die altijd gelijk krijgen en denken te hebben en vaak het woord nee niet kennen.
Er slikken al jarenlang meer dan een miljoen Nederlanders anti-depressiva, dus wat is er nieuw?
We zouden eens iets gaan doen aan de oorzaken.
Ben je gek.
De farmacie vaart er wel bij.
Waarom geven we mensen niet gewoon een nazi-drug Pervitin, draaien ze kapot voor maximale winst en geven de restanten terug aan de samenleving die voor de wao kan opdraaien. Met een beetje geluk maken ze er zelf een einde aan. Alles voor de winst.
Het is toch 1 grote perverse prikkel aan het worden voor de elite.
Wat ik me altijd afvraag bij die cijfers is in hoeverre mensen die antidepressiva slikken voor andere redenen dan stemmingsproblemen (bv. pijnstilling) worden meegerekend in die cijfers.
@Diederik_Ezel | 10-07-20 | 10:02: Volgens mij zijn die cijfers gebaseerd op de gegevens die apotheken verstrekken. Anti-depressiva zijn voor zover ik weet nog steeds alleen op recept verkrijgbaar, en met die koppeling zijn die cijfers wel hard denk ik dan.
@kloopindeslootjijook | 10-07-20 | 10:01: Je geregeld mensen tegen waarvan je denkt: "Die zit op de rand." Maar dat willen ze zelf meestal niet weten. Ik zeg meestal iets van: "Kijk je wel uit?" of "Vergeet je niet te leven?" Maar dat komt nooit echt binnen. Werken, werken, werken, werken, werken. Altijd aan staan, overal bij willen horen, overal bij willen zijn, altijd denken onmisbaar te zijn. Dat is een duur geloof.
Van die bijsluiter wordt je al depressief.
Antidepressiva is grotere rotzooi dan cocaïne, en dat wil wat zeggen.
Ik meen in het silhouet van het hoofd toch echt Hugo de Jonge te zien. Alleen... de schoenen kloppen niet.
Ik vind die silhouet op Alexander Pechtold lijken.
Ik gok dat het vooral die millennials zijn die aangeven dat ze afgepeigerd zijn. Niks gewend die prinsjes en prinsesjes.
Ok boomer
Die smelten gewoon als ze beledigd zijn.
De oplossing is natuurlijk gewoon iedereen een basisinkomen geven + daarnaast maximaal 2 halve dagen per week werken. En méér EU.
Rob Jetten leest mee en krijgt nu zes centimeter ontsluiting.
Twee halve dagen?! Slavendrijver!
Een BurnOut is een existentiële crisis.
Zo kun je het ook zien. Komt er op neer dat éindelijk de vraag naar boven komt: Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Zijn heel veel mensen heel erg goed in, in die (existentiële) vraag zo lang mogelijk uitstellen...
Bij mensen die net van de universiteit komen is het helemaal extreem, die pakken alles aan en willen zich zo graag bewijzen. Probleem bij die groep is dat ze nog nooit van hun leven gewerkt hebben, omdat ze konden teren op papa en mama en de stufi.
Dan is een 36 urige werkweek best zwaar.
Wat een onzin. Ik kwam 10 jaar geleden van de unief en werkte 50 uur / week tegen tempo. En verder 1 week vakantie per jaar. En dat ging goed.
@Guillermo | 10-07-20 | 09:52:
Dan zijn we van dezelfde generatie, maar dat is toch niet te vergelijken met de generatie van nu?
@Guillermo | 10-07-20 | 09:52: Wat voor jou geldt, geldt niet voor iedereen. Begrijp je dat?
Bewijs?
Ach die 36 urige werkweek is de eerste maand zwaar, en daarna zit je in het ritme. En daarna ga je ook 40 of 50 uur per week werken, als je leuk en interessant werk in je zelfgekozen vakgebied hebt.
Had ik in mijn tijd al, en hebben mijn kinderen precies zo nu. Is van alle generaties.
Wat nou zwaar als je jong en ambitieus bent? Wat het zwaar maakt is het besef dat je niet het prinsje of prinsesje bent dat je dacht te zijn omdat je ouders en school dat hebben wijsgemaakt.
@strawdog | 10-07-20 | 09:56: Geen bewijs. Wel uitleg: www.youtube.com/watch?v=ZHTknnpZuoM
Burn-out is vooral een ambtenaren privilege. Of in ieder geval voor mensen die zich een lange afwezigheid kunnen permitteren zonder persoonlijke gevolgen en in een werkcultuur waarin dit aangemoedigd wordt. Dit laatste bijvoorbeeld omdat vele anderen al 'omgevallen' zijn vanwege de enorme gepercipieerde werkdruk - die er in werkelijkheid niet is. En omdat dat nog niet genoeg was, is er tegenwoordig ook nog PTSS aan toegevoegd, dat kennelijk al opgelopen wordt als de baas niet zo aardig tegen je is. Dat is vooral een affront voor échte slachtoffers met ingrijpende en traumatische ervaringen. Maar goed, het gaat er tegenwoordig om hoe 'we het beleven' en dan schijnt het net zo erg te zijn.
In mijn omgeving ken ik geen enkele ondernemer of zelfstandige die een burn-out heeft maar des te meer klagende ambtenaren in het onderwijs, zorg en de andere gefeminiseerde sectoren . Het zou ook kunnen zijn dat die eerste groep een sterker karakter heeft natuurlijk.
Viespeuk, u haalt me de woorden uit de mond!
Overigens is het heeeeele grote voordeel dat je als ondernemer of zelfstandige grotendeels ZELF bepaalt hoe je werk er uit ziet (en tot op zekere hoogte welk werk je wel en niet doet). Sommige hoogopgeleide loonslaven hebben ook nog die vrijheid, maar de bulk van de loonslaven niet. Is een keuze, iedereen kan morgen een bedrijf beginnen. Of, als je ondernemer bent, vandaag nog!
Niets is zo uitputtend als niets doen.
@Sitting_targets | 10-07-20 | 10:02:
Bij de overheid debiteerde ik altijd de spreuk:
"Vele handen maken zwaar werk."
Herkenden ze ALLEMAAL!
@Sitting_targets | 10-07-20 | 10:02:
Niets doen kan ook helend zijn, soms is dat gewoon nodig.
Soms dan heh.
@libertat | 10-07-20 | 09:55:
Het gevoel dat je geen controle hebt over je eigen planning en werkzaamheden is inderdaad een belangrijke factor bij het ontstaan van overspannenheid. Wat ook zou schelen is als mensen 's avonds niet voor de tv zouden hangen of met de computer/telefoon/tablet bezig zouden zijn maar in plaats daarvan een wandelingetje zouden maken, of in de tuin bezig zijn, of iets van yoga of iets anders ontspannends ziuden doen.
Dat komt omdat het grootste deel van de kantoorslaven boven zijn of haar niveau werkt en daarom 60 uur nodig heeft voor een 40 urige werkweek.
Want de wintersport, leaseauto en de vinexhut moeten de sociale irrelevantie compenseren.
Wat een heerlijk cynische tegel, lol.
Hahaha, geweldig!
Gelukkig woon ik boreaal en mijn hut is volledig afbetaald. En irrelevant ben ik al meer dan 20 jaar.
@eerstneukendanpraten | 10-07-20 | 09:52: Iedereen is irrelevant. Die sneuneuzen die anderen uitlachen vanwege de vinexwoning, de leaseauto om naar de saaie kantoorbaan te rijden en de tripjes naar Ikea op zaterdag, die zijn zelf vaak net zo saai en irrelevant (maar vaak wel nog wat vervelender)
@Muxje | 10-07-20 | 09:54:
klopt, allen hoeven die geen 60 uur te werken en hebben vrede mat hun irrelevantie. Dat is nou net het verschil.
Veel plezier morgen bij de IKEA.
@eerstneukendanpraten | 10-07-20 | 09:52: Iedereen is irrelevant. Alleen wil maar niemand dat geloven. Als iedereen dat wel deed zouden mensen ook wat meer tot rust komen.
@Quib | 10-07-20 | 09:57:
Inderdaad. En over drie of vier generaties ben je ook uit het geheugen van vrijwel alle mensen verdwenen. Weet jij de namen van je betovergrootouders?
Nee joh. Ik vergeet namen sowieso binnen een minuut nadat ik iemand een hand heb gegeven.
Het stikt van de overtollige mensen. Zeker de helft of meer van de wereld bevolking; is dat. Wat bij te dragen om daar niet bij te horen. Dar zou ik graag willen weten.
@Quib | 10-07-20 | 09:57: precies #nolivesmatter
Herkenbaar. Door de afstand sturen leidinggevenden puur op kwantificeerbare output. Ook zij krijgen druk en stress van hogerhand. De menselijke maat verdwijnt steeds meer naar de achtergrond en iedere employee is een productie eenheid geworden. Prima, als dat de nieuwe realiteit is, maar lang niet iedereen gaat daar vrolijk van worden.
Acht stel je niet zo aan man. Er zou juist veel meer op kwantificeerbare output gestuurd mogen worden. Er is meer dan genoeg aandacht voor de individuele medewerker en de 'stress' die hij/zij/het ervaart door het thuiswerken.
Zijn dit nou die ´hardwerkende Nederlanders´ waar onze Grote Roerganger het zo graag over heeft? Misschien moeten we eens overstappen van het concept van de 'hard werkende' naar dat van de 'slim werkende' Nederlanders...
Immers, 'hard werken' is voor de dommen, de geschiedenis der mensheid is 1 grote aaneenschakeling van ideeën, bedacht door slimmeriken die het allemaal eens aankeken en dachten: dit kan slimmer.
Die werkdruk is er omdat er op de meeste werkvloeren een gigantische angstcultuur heerst !
Nou ik heb in mijn leven ongeveer 125 organisatie's van binnen gezien, en daar zat een enkele tussen met een angstcultuur.
Dus volgens mij zit u gewoon in de verkeerde omgeving.
Van hard werken raakt niemand overspannen. Wel van het idee hard te moeten werken. De oplossing is het anders organiseren van het werk. En trap niet in het argument dat dat niet kan. Het kerkhof ligt vol met onmisbare mensen.
Inderdaad. Het overzicht verliezen, het idee hebben dat het nooit afkomt... Heb ooit een anti-burn-out training voor medewerkers georganiseerd, kwam toch eigenlijk gewoon neer op:
1) schrijf alles wat je nog moet doen op een lijstje, ken prio 's toe, en vink af als je het af hebt.
2) maak onderscheid tussen URGENT en BELANGRIJK. En stop vervolgens moet het doen van urgente dingen die niet belangrijk zijn... scheelt de helft van het werk.
Snap het niet. Een derde van de mensen zit thuis. Artiesten. Horecamedewerkers.
Kunnen die niet bijspringen?
Nee, anders worden ze overspannen net als Akwasie.
Als er mensen zijn die zich vervelen en een uiterst relaxed, actief weekend willen?
Ik heb nog een stuk grond van 25 bij 25 meter om te spitten.
omspitten, kom kom nog nooit van een woelvork gehoord ?
@Lt-Kol Kilgore | 10-07-20 | 09:49: Ik heb een buurman met een ploeg.
Is niet altijd een op de zeventien mensen compleet uitgeput?
De mensen krijgen geen burn-out van het werk maar alle rotzooi in dit land erom heen. en natuurlijk alles snel willen hebben.Hoop mensen hebben nu een Burn-out omdat ze weggezet zijn als racist ,de klimaat onzin over zich heen krijgen en bv dat kopschoppers bejubeld worden bij de NPO, de mis gelopen 1000 Euro van Rutte, het opjuinen tegen Trump enz.
Dit.
Als ik gewoon mijn werk kan doen, zonder het idee te hebben dat een stel niksnutten zonder baan de hele dag op maliveldjes en dammetjes moeten laten weten dat ik een enorme racist/vervuiler/ellendeling ben, dan zou dat best wel schelen.
Wat ook zou schelen is als die mensen gewoon een baan zouden zoeken en belasting zouden betalen. Alle uitkeringen moeten ook betaald worden. En dat worden er volgens mij alleen maar meer, meer, meer.
Als je daar een burn out van krijgt ben je rijp voor een psycholoog. Je moet je niet druk maken om zaken waar je geen invloed op hebt.
En vergeet de fouten van de roverheid niet.
Dat soort zorgen draagt inderdaad bij aan een burn-out. @DrumPiet: beetje makkelijk gezegd, je hebt er misschien niet veel invloed op maar het raakt ons allen wel degelijk, en niet weinig ook.
@DrumPiet | 10-07-20 | 09:45:
Spijker, kop! Of, zoals een dure consultant ooit zei: "Je moet je circle of concern gelijk maken aan je circle of influence".
Bovendien maakt de rubber-tegel generatie zich tegenwoordig drukker om hun eigen imago op social media, dan om hun werk waarvoor ze eigenlijk zijn aangenomen.
als jeje druk maakt om wat andere mensen van je vinden of over je zeggen, dan ben je inderdaad prima voer voor een burnout.
@libertat | 10-07-20 | 09:50: Het is soms omgekeerd: als er dingen binnen je circle of concern liggen die buiten de circle of influence vallen, dan moet je misschien wel je best doen om die laatste circle te vergroten.
@Muxje | 10-07-20 | 10:18:
En dáár krijgen mensen dus een burn-out van. Want in het algemeen kun je je circle of influence niet of zeer langzaam vergroten.
Eigenlijk worden mensen moe van zichzelf.
Diep!
De hel, dat zijn de anderen om met Sartre te spreken.
@Nehemia | 10-07-20 | 12:07: Sartre altijd + veel.
Allemaal mietjes. Ik ben eigen baas en werk 6 dagen in de week, mij hoor je niet klagen.
Laat me raden, u runt een bordeel?
Chapeau!
Net allemaal drie maanden betaald verlof gehad (wat zien al die 'thuiswerkers' er allemaal zongebrand uit trouwens), en nu weer lopen mekkeren?_Houdt het nooit op?
Werken is een inspanning om een inkomen te hebben waar je van kunt leven.
Mensen die niet werken en toch een inkomen hebben, doen dat op kosten van mensen die werken.
Ja en?
Wat wil je nou, een miljoen daklozen erbij?
Gelukkig dan maar dat die niet-werkenden op hun beurt weer veel mensen een betaalde baan bezorgen, zodat al die mensen samen weer producten en diensten kunnen afnemen van het bedrijf waar MrCrowley op de loonlijst staat.
Ik kan ook niet meer tegen alle druk die mij van alle kanten wordt opgelegd. Morgenvroeg, op zaterdag nog wel, moet ik vóór 9 uur mijn oud papier aan de straat hebben staan. En dat is 8 meter vanaf mijn schuur. Ik heb al 2 keer overgeslagen dus ik mag wel om half 6 opstaan.
Man o man o man o man. Wij hebben een generatie van stront- en strontverwende, onvoorstelbare watjes, doetjes en mietjes geschapen, met de arbeidsproductiviteit van een verlepte treurwilg en de geestelijke weerbaarheid van een uitgebloeide uienbol , die al moe wordt van het kijken op een iPad. Ik stel voor dat wij om te beginnen de de ouderwetse 45-urige werkweek en de 24 maanden echte dienstplicht herinvoeren. Opvallend weinig burnouts bij de leeftijdscategorie waar dat heel gewoon was. En áls er al eens iemand was met een burnout, dan liep'íe op z'n minst tegen de vijftig.
Als ´ie de vijftig haalde tenminste...
Burnout en stress zijn niet zozeer een kwestie van lange dagen en hard werken, maar van onzekerheid, zorgen, het gevoel geen controle over je werk meer te hebben, te veel verantwoordelijkheden krijgen, of zelfs verveling. Meer geestelijk dan lichamelijk: van lange dagen en zwaar werk op zich krijg je geen burn-out. En het is inmiddels wel duidelijk dat de geestelijke druk in heel veel beroepen enorm is toegenomen in de afgelopen halve eeuw. Heeft dus geen fuck te maken met een watjesgeneratie. Sterker nog, het komt juist relatief veel voor bij ouderen. Het fenomeen van burn-out onder jongeren werd onlangs nog genoemd als een nieuwe zorgelijke ontwikkeling.
Het verschil dat ik zie tussen de generatie voor mij en die na mij is arbeidsethos. De ouderen zijn trouw, mopperen weinig, doen over het algemeen hun best en kunnen zichzelf goed motiveren. De jongeren zeiken over van alles en piepen als ze een keer geen vrij kunnen krijgen of gevraagd worden om een dag wat langer door te werken.
@Muxje | 10-07-20 | 09:47:
Precies dit!
De werkgever die deze 'oudere' (want 45+) een jaartje of vijf geleden heeft aangenomen geeft het inmiddels toe: hard werkend, altijd op tijd op de juiste plek aanwezig, en... nooit ziek. NUL ziektedagen afgetikt in vijf jaar, en ik ben vast van plan om dat zo te houden.
Al is het maar om mijn werkgever te belonen voor het feit dat hij het heeft aangedurfd om zo'n 'oudere' in dienst te nemen.
Burn out, iedereen praat er makkelijk over, tot je het zelf hebt. Mijn vriendin 2 jaar geleden een burn out gehad. Ik gun het niemand. Dagenlang rillen van angst, alleen maar slapen, niet aanspreekbaar. Meest bizarre wat ik ooit heb meegemaakt. Nu gaat het weer goed gelukkig. Kost je wel zo 6 maanden om er bovenop te komen. Mag best wat meer aandacht voor zijn, ik spreek uit ervaring.
En de garantie om erbovenop te komen heb je niet. Ik ken iemand die er bij nader inzien al 10 jaar mee heeft doorgebaggerd. Het is over en uit. Hooguit 5% van de energie die hij ooit had is er nog. Er komt niets meer bij.
@SchimmelSchwanz | 10-07-20 | 09:31:
Burn out is heel erg, heb het meegemaakt.
Mensen doen alsof het wel meevalt, vaak ook zou het hun eigen schuld zijn.
Bullshit!
@snapal | 10-07-20 | 09:35:
Volgens mij zit u er nog middenin! Relax man....
Ik heb een collega die een jaar bezig was te herstellen. Zijn verhalen deden me denken aan wat je leest over PTSS. Enorm harde werker met overontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel. Door wat ik bij hem zag, ben ik anders gaan denken en werken.
Ik ben niet minder actief geworden, ben wel mijn rol/belang in het bedrijf gaan relativeren (hij leek onmisbaar, maar we draaiden dat jaar met enige moeite ook door). Daarnaast: meer dingen doen die je leuk vindt, in vrije tijd, ook al ben je moe. Krijg je energie van.
@snapal | 10-07-20 | 09:35: Ik heb een burn-in gehad. Ook geen pretje kan ik je melden.
Een èchte burn-out (vroegah noemden we dat overigens 'overspannen' maar kennelijk klinkt het in het Engels 'erger'?) is inderdaad vreselijk.
Het probleem is echter dat het label tegenwoordig veel te vaak geplakt wordt op veel minder ingrijpende 'aandoeningen', zoals daar zijn, vermoeidheid, teleurstelling, geen keuzes kunnen maken, teveel verwachten van het leven, enzovoorts.
Eenieder met een èchte burnout, heel veel sterkte en beterschap gewenst.
Voor die andere, en naar ik vrees, veel talrijker categorie: jammer joh, maar voor de overgrote meerderheid van ons allen is het leven nou eenmaal geen rozentuintje. Wen er maar vast aan.
Ik word ook altijd moe van slapen.
Ik zie bij mij in buurt alleen maar bruine uitgeruste kantoor ambtenaren en leraren die heerlijk maanden thuis hebben zitten werken.
In de zorg zijn de mensen uitgeput maar goed daar hebben we voor geklapt en moeten niet zeuren.
Ik heb vanacht gedroomd over wilders.... Ik kocht een biertje voor hem en betaalde 3 euro. Wat betekent dit?
Dat u te weinig neuqt?
Fluitje of vaasje?
3 euro? Dan was je in Nederland.
Dat was dan niet op een terras in Amsterdam want daar zijn de prijzen nog meer verhoogd. Toffe lui, die horeca, die helpen je wel van een burnout af (en van je banksaldo)
Dat God echt bestaat!
Dat je een toffe peer bent.
Ik kocht vroeger drankjes voor meisjes en hoopte dan vervolgens in natura weer een keer iets terug te krijgen. Dus misschien dat u onderbewust seks met Geert wil ?
Ai, dan ligt Mei Li Vos op je te wachten in lingerie. Ik zou eerst nog een biertje pakken.
Dat je op hem gaat stemmen.
Stress ontstaat wanneer je denkt dat je heel hard werkt. Als je objectief kijkt naar mensen die stress ervaren en de zwaarte van hun functie, is daar nauwelijks een verband tussen te ontdekken. De parttime uitzendmedewerker in het magazijn kan zijn werk zwaarder ervaren dan de crisismanager in zwaar weer.
Het is allemaal maar perceptie, wil ik maar zeggen.
Aan uitkeringstrekkers die stress hebben, zou ik zeggen: ga eens werken.
Aan overheidspersoneel die stress hebben, zou ik zeggen: draai eens een maandje mee in een goed lopend bedrijf, dan weet je wat werken is.
Aan mensen in de financiële sector: idem.
Aan mensen in slecht georganiseerde bedrijven: idem.
Aan mensen in goed georganiseerde bedrijven: sterkte. Voor u is de zorgverzekering bedoeld.
Klopt. Mensen kletsen zichzelf gewoon ziek. Kom maar eens in het onderwijs kijken. Die bedrijfsartsen daar geven gewoon tips om het allemaal maar zo dramatisch mogelijk te laten lijken en zo lang mogelijk te laten duren.
@libertat | 10-07-20 | 09:24:
Wat een softe aanpak, Hitler ging nog een stap verder.
Alles zonder nut ruimen, dat zet pas zoden aan de dijk..
Een lekker salaris scheelt een hoop zorgen.
Die magazijnwerker kan zich zorgen maken over zijn tandartsrekening en de apk van z'n 2e hands autootje en z;n baan.
Die gast bovenin die gaan toch wel door met cashen en handige dingen regelen en stapt lekker in z'n leaseauto en gaat weer eens lekker op vakantie dit jaar voor de 2e keer.
@snapal | 10-07-20 | 09:30:
Gefeliciteerd, u weet zelfs aan zoiets onschuldigs nog een Godwin te koppelen. U begrijpt dat dat meer over u dan over mij zegt?
@kloopindeslootjijook | 10-07-20 | 09:30: Nee, je kunt ook in de verkeerde sector terechtkomen (omdat je koste wat kost in die baan waar je je Bsc voor gehaald hebt en het theoretisch dus wel kan), veel verdienen en elke dag tegen je zin gaan werken omdat de praktijk toch anders blijkt te zijn, je daar assertief voor moet zijn, maar niet bent gaat het fout. En eindig je (opnieuw) met een burnout.
Ik verdien liever wat minder in een baantje waar ik het naar mijn zin heb, dan een kapitaal in een omgeving waar ik me niet thuisvoel.
@kloopindeslootjijook | 10-07-20 | 09:30:
Die magazijnmedewerker heeft daar zelf voor gekozen. Je kunt in Nederland elke opleiding volgen die je maar wil. En elk mens heeft capaciteiten, als je niet slim bent, ben je handig, of sociaal, of misschien wel allebei. En als je niet aan een baan komt, begin je gewoon voor jezelf. Als je iets zinnigs kunt, betalen mensen daar heus wel voor.
Maar ja, in de schoolbanken (en daar bedoel ik dan ook VMBO-techniek mee) te lui om de handen uit de mouwen te steken, en dan verbaasd zijn dat je zomaar een kutbaantje in rolt, ja... dan vraag je er in mijn ogen om. Om die lege bankrekening en geen lease-auto, bedoel ik dan.
Ik had verwacht dat het aantal burnouts zou afnemen.
Het is dus niet zo maar..... Je verwacht het wel...
Ik moet bekennen dat thuiswerken best zwaar was met een 4-jarige in de buurt. Maar dat gezegd hebbende: is sta nu weer quasi dagelijks in de file (ik woon in La Belgique waar het fileleed rond Brussel/Antwerpen nog een heel stuk erger is dan in de Randstad, met bovendien onlogische.frustrerende verkeersorganisatie en de nodige agressie) en dat drukt toch op mijn gemoed. Ik werkte het beste thuis, toen die kleine weer naar school ging voor halve dagen.
Hoe staat het met RSI, de Hond?
Ken een paar mensen met een echte burn out overigens en daar ben ik wel van geschrokken. Die zijn er echt slecht aan toe.
Het moet wel. Ik zou wel gratis geld willen. Jammer dat je dat niet krijgt als blanke.
Tsja, ik moet zeggen dat ik er alsnog alleen maar op vooruit ben gegaan qua werk etc. in deze pandemie. Maar goed zo even verder klooit vd baas.
Nederlanders worden nog moe van een vakantie.
Maar waarom zou je de cijfers van een klok in spiegelbeeld willen?
Lijkt me in dit verband wel treffend. Tegen de klok o.i.d., mooie foto : bron staat hier tussen: www.google.com/search?tbs=sbi:AMhZZis...
Het leven zit vol verrassingen , die verassingen houden pas op als je er niet meer bent .
Soms is de laatste verrassing de ver-assing .
Dat thuisreaguren hakt er zeker in.
Vroeger zat ik op GSHQ.
Thuisreaguren geeft extra stress, veel afleiding ook.
@Pluisbaard | 10-07-20 | 09:16: scherm met netflix, porno , email, teams, ...
@Lt-Kol Kilgore | 10-07-20 | 09:29: Ja, dat wisselen naar een videocall gaat nog welleens mis. Maar goed dat moet kunnen tegenwoordig.
Sprintjes trekken tijdens een marathon is eigenlijk nooit een goed idee.
Maar goed, targets.
Burnout, nog zo'n modewoord om met behoud van salaris maanden geen poot uit te steken maar wel gaan duiken in Egypte om "bij te komen". Volgens mij kan dat alleen in Nederland. SOMMIGE mensen in de zorg zouden het momenteel drukker hebben dan normaal, maar dat is nog niks vergeleken met NORMALE uren die doktoren in het buitenland maken. Watjes zijn we geworden..
Slap gelul jongen, met je duiken in Egypte. Het is niet zo dat je wat burnout-gevallen van mensen die jij toevallig kent kunt extrapoleren naar een toenemende populatie van mensen met die klachten.
.
De vraag is ook of dat wel zo normaal is, of de maat der dingen zou moeten zijn, die uren die die doktoren in het buitenland maken. Vergeet niet dat het tegenwoordig allemaal in dienst staat van winstmaximalisatie en niet het welbevinden vanmensen/werknemers.
.
Maar werk jij je gerust lekker halfdood hoor. Geen watje worden als het ineens niet meer gaat he op latere leeftijd?
Wist u, dat als je het handig speelt, je de duikvakantie in Egypte ook nog vergoed krijgt door de zorgverzekering?
@Sneerpoets
Je weet niet waar je het over hebt.
Het zijn vaak juist de harde serieuze werkers die geknakt worden. En dat komt niet altijd meer goed.
@The Green*Machine | 10-07-20 | 09:19: Die toenemende populatie kan ook komen door de gelegenheid uiteraard. Maar begrijp me niet verkeerd; ik ben helemaal vóór minderen, De Corona zet veel mensen weer even met beide benen op de grond; nu even niks méér maar juist minder. De rust die het brengt is een zegen.
Ik ben net geland in Las Palmas vanuit Guyana om te tanken en door te vliegen naar Londen waar ik 4 uur moet wachten op de vlucht naar huis. Heb er 20 dagen quarantaine en 7 weken offshore opzitten. Ik vind het wel ff best.
U mag naar huis. Ga langs start.
It's a clock and hammer game.
En dan Corona oplopen in een van die luchthavens, dan ben je pas de lul.
Of een lul, het is maar net hoe je het bekijkt.
Nee, zijn compleet geïsoleerd geweest, handschoenen mondkapjes afgesproken met een een of ander goedje, safe houses, speciale charters, afgehuurd hotels, total lock down
Afgesprayed moet dat zijn
Goede reis verder en welkom terug!
En on derbetaald natuurlijk, welk een jammerverhaal. Erg he, werken?
Bofkont. Om dezelfde reden zat ik 3 maanden vast in NL
De Hond heeft waarschijnlijk als enige nog steeds die millennium bug in zijn computer.
Tjongjonge wat een aantallen/percentages. We zijn een land van watjes geworden. Wellicht een gevolg van de softe opvoeding waarin de prinsjes en prinsessen continue wordt verteld hoe geweldig en uniek ze zijn. Aangekomen in de werkelijke wereld trekken de snowflakes het vervolgens niet meer.
Als sneeuw voor de zon
Ok boomer.
Goed zo
Wie hier klaagt wordt dubbeldik beloond. Misschien gaat het daar mis.
Mensen die zeggen tegen een burnout aan te zitten, zitten al in een burnout of weten niet waar ze het over hebben. De man met de hamer kondigt zich nooit aan. Achteraf had je hem wel aan kunnen zien komen.
Achteraf zag je hem aankomen, maar elk seintje vooraf dan weer niet. Dat spreekt elkaar tegen.
Om iets achteraf te zien aankomen, betekent dat er signalen waren dat het niet lekker liep.
Je maakt een denkfout>sommige mensen zien een burnout niet aankomen door onervarenheid.
Weet je zelf wel waar je het over hebt?
@snapal | 10-07-20 | 09:45: Hij bedoeld simpelweg dat je de signalen pas herkent als signalen van een komende burn-out als je in de burn-out zit. Net zoiets als na de scheiding pas snappen waarom de vechtgenoot toch zo vaak weg was de afgelopen maanden.
@snapal | 10-07-20 | 09:45: wat ik zeg, klopt in de kern voor de volle 100%. Ik weet dondersgoed waar ik het over heb. Dit geldt in ieder geval voor mensen waarbij het de eerste keer is. Dat mensen een burnout niet zien aankomen door onervarenheid spreekt voor zich. Ik maak hier geen denkfout. Dit is hoe het gaat bij een boel mensen.
@SchimmelSchwanz | 10-07-20 | 10:03: Klopt als een huis.
Overigens als mensen zeggen(vooraf) dat ze tegen een burnout aanzitten lullen ze uit dr nek. Je weet het pas als het doek valt.
mn wijvie merkt op haar werk (dierenarts) dat er een groei aan "onbekende klachten" is bij veel huisdieren. slecht eten, vreemd gedrag etc.
normaal gesproken waren de baasjes werken he, of de kids weg. de laatste maanden hebben veel huisdieren stress ervaren met alle gevolgen van dien.
dat de mensen zo lopen te janken en creperen vind ik wel weer mooi. sorry kan er niks aan doen maar die corona tijd doet me erg goed.
Mijn dierenarts zei hetzelfde, topdrukte. Toch 5G?
Mijn kat was vorige week ook ziek, 2 dagen niet eten en alleen maar slapen. Dus op naar de dierenarts, hij heeft een injectie gekregen tegen de misselijkheid en een infuus met 250 ml vocht, nu is hij gelukkig weer het ventje. Er werd nog gevraagd of hij buiten komt of van kamerplanten eet (het leek dus op een vergiftiging) maar het antwoord was nee en nee.
@Lupuslupus | 10-07-20 | 09:17: toevallig niet aan je whiskey voorraad of een reep chocolade gezeten ? (een normale kat zou dat nooit doen)
Ik ben uitgewerkt.
Enkel mensen in de zorg hebben reden tot klagen. (ok politie ook misschien hier en daar) Dan al diegene die noodgedwongen moesten sluiten of nog gesloten zijn.
Ja er zijn hier en daar mensen ontslagen en die hebben ook reden om te klagen.
Maar als je je werk hebt, on nog kunt werken, komaan he zeg. Ik heb nog nooit zo dicht bij mijn werk gewoond. Ik stap uit mijn bed en ga op een van mijn twee zolders in mijn IT bunker zitten en ben bezig.
Op die paar mensen op de intensive care na (die het altijd druk hebben in het griepseizoen), is die hele corona façade voor het grootste deel van de zorgmedewerkers ook een grote vakantie anders hoor.
@paulis | 10-07-20 | 09:14: Ik weet ook dat er bepaalde afdelingen het erg rustig gehad hebben. maar loop maar eens een hele dag met zo een mondmasker op je bek door zo een bloedheet hospitaal. Bovendien hebben veel van de mensen op "gewone" afdelingen het bij het normale regime ook al heel druk. Ga maar eens een weekje nachtshiften meedraaien.
"Hier en daar mensen ontslagen" lijkt mij nogal een understatement want het gaat nog steeds door; nu sluit ING per direct 25% van hun filialen.
@Lupuslupus | 10-07-20 | 09:20: De grote golf moet nog komen.
@Lt-Kol Kilgore | 10-07-20 | 09:20:
Eenmondmasker beperkt de hoeveelheid vocht die tijdens het sprekenin de lucht komen.
Die paulis doet er goed aan een tweede in zijn nek te dragen.
@Lupuslupus | 10-07-20 | 09:20: We zijn nog niet aan het einde mijn beste. Dit is de eerste push, op het einde van het jaar of straks in de hersft volgt de tweede. Als ze weten hoe het gaat zitten met hun bonus cijfers.
Enkel mensen in de zorg hebben reden tot klagen.
Lt-Kol Kilgore | 10-07-20 | 09:06
Nee, die hebben geen reden tot klagen.
Hou toch eens op met napraten wat in de MSM gezegd wordt.
@Lt-Kol Kilgore | 10-07-20 | 09:20: Ik weet niet hoe u aan de informatie komt, maar in mijn vrienden kring heb ik 3 dames die in het ziekenhuis werken. 1 daarvan werkt op de IC en ik heb niemand horen klagen, Ze lachen erom en krijgen ook nog eens 1000 euro. Het was op momenten wat drukker, maar absoluut geen Chinese toestanden hoor. Niemand van deze vrienden heeft ooit dubbele diensten gedraaid of ook maar 1 overuurtje gewerkt. Wellicht woon ik in de verkeerde regio (omg. Arnhem). maar toch...
Een flink contingent zorgmedewerkers (medisch en kantoor) zat thuis, want poli en verpleegafdelingen gesloten. En nee, de IC is een aparte discipline.
Steeds meer werk moet door steeds minder mensen gedaan worden.
Al hebben wij tegenwoordig wel goed spul om mee te werken, maar goed dat freewheelen is er bij de meeste bedrijven wel af. Ik moet zelfs tussen het werk door reaguren. Schande.
Tuurlijk, de winsten moeten omhoog.
Geen idee waar die winsten blijven verder.
Het grappige is ook dat huizen steeds duurder worden t.o.v. je inkomen. Vroeger kon je een fatsoenlijk huis op 1 salaris kopen. Probeer dat nu maar eens.
@kloopindeslootjijook | 10-07-20 | 09:23:
In de jaren '70 werd 15% van het (gezamelijk) inkomen besteed aan woonlasten. Nu is dat gemiddeld rond de 50%, met in de Randstad her en der uitschieters naar zelfs 75%!
.
Maar laten we hier vooral lopen klagen over die watjes die niet hard genoeg werken, want geveinsde burnouts zijn het échte probleem tegenwoordig.
Burn-out is toch gewoon het nieuwe hippe dingetje van slapjanussen? Volgens mij is het meer een hype dan dat er echt iets aan de hand is.
Klopt, tot je hem zelf te pakken hebt...
@Thijsz | 10-07-20 | 09:07: als je tot een burn-out komt ben je een slappe inderdaad. dat tackle je toch? als je oplet?
@timmert... Een slappe noem je dat... Niemand kan op dit tempo doorgaan dat verwacht wordt van de samenleving... Tijdelijk wel...
Dank je wel. Totdat je op een ochtend wakker wordt en nog nauwelijks weet wie je bent. Je hele lichaam schreeuwt 't uit van de pijn en dat maanden/jaren lang. Deze week 20 minuten gewandeld, mijn lichaam voelt nu of er een vrachtwagen overheen is gereden. Wie nog in het sprookje gelooft dat een burn-out aanstellerij is, moet eens een scan van zijn hoofd laten maken. Kan niet goed zijn.
Arrogante zak, wacht maar tot een naaste van jou er een gaat krijgen. Ik gun het je nu van harte.
@filosofem | 10-07-20 | 09:21: het is geen aanstellerij, stress is doodsoorzaak nummer een.
je bent wel eel slappe je als het zo ver laat komen.
@filosofem | 10-07-20 | 09:21: Sterkte! Geloof dat ik er aardig aan ontsnapt ben, besefte me opeens dat ik eigenlijk alles al had en dus best een dagje minder kon gaan werken (als dertiger) van hard en veel werken word er maar één wijzer en dat is me directeur.
Er zullen mensen zijn die onterecht burn-out roepen.
Maar de echte burn-out gevallen bestaan.
Ze zijn een soort van geknakt omdat ze vinden dat ze alles moeten kunnen wat hun baas van ze verwacht. Het zijn vaak de harde serieuze werkers die nooit nee zeggen en maar doorgaan.
Na een burnout kunnen ze niets meer aan stress hebben en bij het minste geringste schieten ze in een soort PTSS.
Het kost de samenleving ook geld, maar dat kan die managers blijkbaar niet schelen. De werknemer wordt gewoon vervangen.
Eigenlijk zou het bedrijf daar voor moeten opdraaien zodat ze beter oppassen.
@kloopindeslootjijook | 10-07-20 | 09:39: nee je hebt toch zelf een kannis om nee te zeggen of wat? als je jezelf verliest in je harde werken is dat je eigen domme schuld.
@timmert12 | 10-07-20 | 09:57: Ken je het woord "assertiviteit"? Dat heeft niet iedereen hè? En anders: leesvoer: www.nature.com/articles/d41586-020-01...
Ik probeer al een jaar een conflict (dat er eigenlijk helemaal niet is, maar wel in haar hoofd) met iemand die burnoutklachten heeft op te lossen. Lukt niet. Ik krijg haar niet aan het praten.
En hierdoor ging ik zelf bijna ook. Ik wist eigenlijk niet wat het was, maar de weg ernaar (naar burnout) heb ik wel bewandeld. Omdat ik er al zoveel over gelezen had, kon ik het herkennen bij mezelf. Gelukkig ben ik nooit tot de echte burnout (niks meer kunnen) geraakt.
@Bijtendehond | 10-07-20 | 10:47: Verkeerde link: ruudmeulenberg.nl/burnout/
Gewoon echt onzin! Wat een slappe hap.
Wij moeten wel hard werken, zodat er weer wat miljardjes naar zuid Europa kunnen.
De reputatie van rijke oom raak je niet zomaar kwijt.
Mijn tandarts die uit een tropisch land komt is 67.
Met pensioen gaan kan niet zegt hij, teveel familie vreet mee uit de ruif, familie die hier dan woont, voor het thuisland betaalt hij ook, maar dat zijn de kosten niet, want daar zijn de kosten voor levensonderhoud veel lager.
Zo is het ook met Nederland en Duitsland.
Wij zijn de werkpaarden, het zuiden zijn de luxepaarden. De chantage bestaat uit het aanpraten van asociaal gedrag want ook EU.
Ben me ervan bewust dat een Rotterdammer dat ook zegt over Amsterdammers.
Bij mij op het werk is de laatste tijd anders geen fuk te doen.
U werkt in een verzorgingstehuis van Rutte?
Thuiswerken is niet het probleem, maar sommige worden zenuwachtig van hun wijf. Of andersom. Dat geeft stress...
Nou mijn vriendin krijgt soms wel stress van mijn vrouw en andersom.
@Kaas de Vies | 10-07-20 | 09:17:
Heej Kaasje, tijdje niet gezien man.
Nou snap ik wel waarom, jij bent zeker ook uitgeput?
2 dagen per week naar kantoor, voor de rest uitslapen en een dagelijkae zoom meeting hakt er wel in ja.
En dan sta je ook nog 10 minuten in de file omdat die kutboeren, die wel echt werk doen in de echte economische realiteit, protesteren tegen hun ondergang. Snowflakes maatschappij..
Ach, dat is ook maar een mening.
34% van de gewerkte uren in NL wordt door vrouwen verricht. Ik zie een verband.
4/5 dagen per week vakantie/weekend
+ een huis
+ een vakantie
+ beetje huishouden doen zonder gezeur van een werkgever, eigen agenda, thee drinken met een vriendin, met je kind tutten.
Heerlijk toch. Die mannen (over)werken wel 5 dagen per week + files + wettelijk minimum vakantiedagen. En alsof die mannen dat allemaal leuk vinden.
Een maandverband?
Wordt de effectiviteit ook gemeten?
Tot de nek in de hypotheekschulden, privat lease, alles op afbetaling gekocht 2x / jaar op vakantie en de bso die betaald moet worden. Mensen roepen het over zichzelf af…..
En dat alles voor het fijne gevoel en de likes op FB en insta.
Jeanette van de balie stuk trekken via een zoom meeting gaat mij nog steeds lastig.
Ik krijg er stress van een zij met haar middelmatige gezapige echtgenoot ook.
Hmmmm..
Mijn vrouw heet Jeanette, ze werkt bij de receptie en ik ben een middelmatige gezapige echtgenoot...
Komt wel erg dichtbij zo.
@jemagookniksmeer | 10-07-20 | 09:38: Mijn vrouw heet ook.. oh nee wacht, ik heb helemaal geen vrouw.
Ik heb ook stress klachten gehad ja door mijn werk in de zorg... prima... hoort erbij... maar het financiële plaatje is soms wel wat jammer.
Ja, maar de schapen hebben wel voor jou/jullie staan applaudisseren. Da's ook wat waard toch?
Wees gerust, ik hou bij het stemmen volgend jaar rekening met de partijen die tegen de motie van verbeterde voorwaarden voor zorgmedewerkers hebben gestemd.
Ja je hebt mensen die dat gemekker van "volg je hart" hanteren bij het kiezen van hun toekomst, en je hebt mensen die nadenken hoe ze én iets kunnen doen wat ze leuk vinden, én daarbij een vak kiezen met een groeipad naar de toekomst.
Voor dat laatste moet je nu eenmaal niet in de zorg of het onderwijs zijn. Dat was me al op twaalfjarige leeftijd duidelijk, toen ik zag hoe mijn onderwijzer "nog twintig jaar moest".
Vreselijk. Een hel is het. Het is dat het zo goed betaald.
Ik doe dit weekend geweaun wat ik elk weekend doe.
Geen kleaute dus.
Chapeau, ik doe mee...
Standby om de zelf gecreerde shit van een paar Amerikanen op te lossen.
@Lt-Kol Kilgore | 10-07-20 | 09:15: adviseur van Trump?
Schoolvakanties beginnen vandaag. Gaat alleen maar drukker worden dus.
Nee, die kids zijn ook uitgeput van drie maanden geen school, allemaal burnout. Moeten op adem komen in Portugal.
Na al die maanden thuis'werken' zijn mensen niet zoveel meer gewend.
ik moet van het weekend werken.
yep.. ik doe ook niet aan kantoor weekeinden. Arbeit!
@horsteknots | 10-07-20 | 09:01:
Precies, maar waar is Andie gebleven?
Plop!
REAGEER OOK