achtergrond

Geenstijl

Rekenkamer maakt gehakt van Ollongren; Programma Aardgasvrije Wijken faalt

"De minister heeft verwachtingen gewekt die niet kunnen worden waargemaakt"

Het is weer woensdag gehaktdag, verantwoordingsdag, en dat wil zeggen dat controle-orgaan de Algemene Rekenkamer het dorre Haagse gras maait met de zeis op zoek naar onrechtmatigheden en ondoelmatigheden: gaat het geld de goede kant op, gaat het goed op de ministeries, levert het beleid de beloofde resultaten op, dat werk. Het eerste slachtoffer van verantwoordingsdag 2020 is reeds bekend: Kajsa Ollongren, de åkelå van BZK, en wel op het dossier van het aardgasvrij maken van woningen. "Het Programma Aardgasvrije Wijken draagt in de huidige vorm onvoldoende bij aan de doelstellingen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om wijken aardgasvrij te maken. De minister van BZK heeft verwachtingen gewekt die niet kunnen worden waargemaakt."

Au

"De Algemene Rekenkamer constateert in het verantwoordingsonderzoek 2019 dat het bestedingsplan, de begrotingen, het jaarverslag van het Ministerie van BZK en antwoorden op Kamervragen telkens andere doelen noemen. Het is onduidelijk welke doelen de minister op enig moment wel nastreeft en welke niet of niet meer."

Au

"In de periode 2018-2019 is circa € 150 miljoen besteed aan het programma. Het plan was om aan het einde van die periode al ruim 2.000 woningen aardgasvrij te hebben gemaakt. De Algemene Rekenkamer constateert dat eind 2019 slechts enkele woningen daadwerkelijk aardgasvrij zijn gemaakt."

Au

"Het lijkt erop dat bij de start van het Programma Aardgasvrije Wijken sprake was van 'geld zoekt plan'."

Au

Zien we voorts in de resultaten van het verantwoordingsonderzoek het kopje 'snelfietspaden', van het ministerie van IenW. Het kabinet zette 26 miljoen euro achterop, achterop de fiets, en ze wisten niet waar dat geld naartoe ging, maar dat boeide ze ook helemaal niets. "De evenredige verdeling over de provincies en de nadruk die de minister heeft gelegd op snelle realisatie van de snelfietspaden heeft de doeltreffendheid van de intensivering negatief beïnvloed. De gekozen fietspaden zouden zeer waarschijnlijk ook zonder de extra middelen zijn aangelegd." Hoppa - 26 MILJOEN EURO gedemarreerd, hopen dat je het nog terug ziet voor de finish. Gaan we door met laadpalen voor elektrische auto's - als je dit zo leest zou je zomaar denken dat de verduurzamingen er snel snel gauw gauw rap rap doorheen gedrukt moesten worden: Nederland loopt voorop met die laadpalen maar de Algemene Rekenkamer 'vraagt aandacht voor de transparantie van de prijzen, veiligheid en betrouwbaarheid van de meters van de laadpunten'.

Gelukkig gingen er ook heel veel dingen goed, zo concludeert de Rekenkamer: [nog opzoeken wat er allemaal goed ging, red.]

Reaguursels

Dit wil je ook lezen

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.