Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Technische lieging over 70 burgerdoden Irak

Even wat dor hout in vak K kappen

Chips, bier en nootjes voor een technische briefing in Den Haag over heel veel doden maar ZONDER Jaap en zijn mensen. Het ministerie van Defensie gaat proberen Kamerleden woestijnzand in de ogen te strooien om te verbergen dat minister Bijleveld de Kamer heeft voorgelogen over het voorliegen van de Kamer door minister Hennis over 70 burgerdoden bij het bombardement op Hawija. Dat wordt nog knap lastig, want de vvd is nog steeds boos over hoe Bijleveld Rutte (en Hennis) erbij probeerde te lappen, D66 wil zich dolgraag profileren als staatsrechtelijk zuiver clubje, bij de ChristenUnie hebben ze onderhand zoveel meloenen ingeslikt dat ze een smoothiebar kunnen openen en de oppositiepartijen zijn dolblij dat ze eindelijk op iets anders dan een virus boos mogen zijn. Morgen is het debat, vandaag de technische briefing over targeting processes, red card holders en Collateral Damage Estimates. Let goed op, maar vergeet de waarheid niet: Defensie wist dat er burgerdoden konden vallen bij het bombardement, Defensie wist dat er burgerdoden zijn gevallen bij het bombardement, en Defensie heeft de Kamer jarenlang niets gezegd over het bombardement. Genoeg om minister Bijleveld uit haar onderliggend lijden te verlossen.  

Reaguursels

Inloggen

Zullen we hierover ophouden? Oorlog voeren tegen een vijand die vrouwen en kinderen tussen de bommenfabrieken laat slapen zonder slachtoffers te willen maken is een utopie. Dus: of je gaat niet of je accepteert dat er doden vallen. Einde discussie

Feitenpliesie | 14-05-20 | 07:14 | 1

Geloof mij maar, we gaan boeten hier voor. Schadeclaims, oftewel overmaken van jou en mijn centjes richting de zielige familieleden.

Misterspok | 14-05-20 | 07:23

Als die Mw. Zegveld de rekening nu eens naar IS zou sturen, dan houden wij misschien nog wat over voor onze eigen gezondheisdszorg.

bisbisbis | 13-05-20 | 22:18

Je kunt natuurlijk niet volhouden dat die doden in Irak gewoon "collateral damage" zijn en dan vervolgens een vieze premier op TV laten huilen om de vermoorde Nederlanders in een vliegtuig (MH17) boven een oorlogsgebied in oost europa. Dus Nederland: Wees weer eens het beste jongetje van de klas en laat de politiek leider ten tijde van het bombardement berechten door het internationale strafhof voor oorlogsmisdaden!

EenGoedBegin | 13-05-20 | 22:09 | 1

Inderdaad want het is al lang duidelijk dat een Nederlandse diplomaat van de Nederlandse ambassade in Kiev op 14 juli, dus drie dagen voor de ramp met vlucht MH17, gewezen was op de gevaarlijke situatie in het luchtruim boven Oost-Oekraïne. Deze informatie was echter niet gedeeld met de luchtvaartmaatschappijen, uit de openbaar gemaakte e-mail bleek dat de diplomate de informatie over de neergeschoten Antonov wel gedeeld had met het ministerie in Den Haag...

faraday | 13-05-20 | 22:29

Wrom heet het niet Offensie?

Neuth | 13-05-20 | 21:38

Niemand weet hoeveel mensen er zijn omgekomen als gevolg van de vernietiging van Irak, Afghanistan, Libië en, bij uitbreiding, Syrië en Jemen door de Coalition of Death onder leiding van het VK en de VS. Niemand weet zelfs hoeveel mensen westerse troepen zelf rechtstreeks hebben gedood. Dat is een enorm aantal en daarbij moet u degenen toevoegen die stierven in een daaropvolgend conflict veroorzaakt door de gedwongen ontmanteling van de verschillende staten. Sommigen werden gedood door westerse volmachten, sommigen door antiwesterse troepen, en sommigen alleen door degenen die terugkeerden naar de vijandigheid tussen de oude stammen en de strijd om hulpbronnen waarop het land was teruggevallen door de bombardementen. Vervolgens moet u alle mensen toevoegen die direct zijn gestorven als gevolg van de vernietiging van de nationale infrastructuur. Irak heeft bij de vernietiging 60% van zijn drinkbaar drinkwater, 75% van zijn medische voorzieningen en 80% van zijn elektriciteit verloren. Dit veroorzaakte miljoenen doden, evenals ontheemding. We hebben het natuurlijk alleen over sterfgevallen, niet over verminking. Een sombere analyse van Salon heeft het over 2,4 miljoen Iraakse sterfgevallen als gevolg van de oorlog.

www.salon.com/2018/03/19/the-staggeri...

Het aantal Iraakse slachtoffers is zelfs niet historisch want de moord is nog steeds aan de gang. Sinds verschillende grote steden in Irak en Syrië in 2014 onder de Islamitische Staat vielen, hebben de VS de zwaarste bombardementencampagne geleid sinds de Amerikaanse oorlog in Vietnam, waarbij 105.000 bommen en raketten zijn afgeworpen en het grootste deel van Mosul en andere Iraakse en Syrische steden tot puin werden teruggebracht. Een Iraaks Koerdisch inlichtingenrapport schatte dat alleen al bij het bombardement op Mosul ten minste 40.000 burgers omkwamen, en nog veel meer lichamen liggen begraven in het puin. Bij een recent project om puin te verwijderen en lichamen te bergen in slechts één buurt, werden 3.353 extra lichamen gevonden, van wie slechts 20% werd geïdentificeerd als ISIS-strijders en 80% als burger. Nog eens 11.000 mensen in Mosul worden nog als vermist opgegeven door hun familie.
De vernietiging van Afghanistan, Irak, Libië en Syrië veroorzaakte een golf van vluchtelingen die in heel Europa tot politieke instabiliteit leidde en onder meer tot de Brexit heeft bijgedragen. Ter wille van de discussie kunnen we een uiterst conservatief cijfer van 5 miljoen hanteren aan het aantal mensen dat stierf als gevolg van onze westerse militaire interventie, direct of ten gevolge, in het hele Midden-Oosten. Vergelijk dat eens met het wereldwijde dodental van het coronavirus: 250.000. Laat me dat nog een keer zeggen.
Westerse agressieve oorlogen tegen coronavirus: 5.000.000/ 250.000.

Er zijn enkele uitstekende journalisten maar het merendeel is gewoon rommel en die reguliere media hebben deze oorlogen toegejuicht of zelfs gepleit voor de invasie van Irak op basis van leugens - en het nog steeds verdedigen als een 'bevrijding'(Tony Blair) - en nu doen alsof ze zich grote zorgen maken over het menselijk leven. Die huichelaars zijn walgelijk. Maar natuurlijk steunen we allemaal de lockdown en alle verstandige voorzorgsmaatregelen die worden genomen en alles wat noodzakelijk is omdat het virus zo besmettelijk is. Je hebt ongeveer 99% kans (nog steeds weet niemand het zeker) dat je deze ziekte overleeft als je hem oploopt. Als je jonger bent dan 60, is je kans op overlijden bijna zeker slechtst 1 op 500 als je het oploopt. Maar onthoud dit: uw overlevingskansen zijn enorm beter dan die van een burger in een land dat ons westen de afgelopen jaren heeft gekozen binnen te vallen. Hebben we genoeg gedaan om dat te stoppen… persoonlijk genoeg gedaan om dat te stoppen??

faraday | 13-05-20 | 21:37

Een TB is voor menig TK-lid helemaal niet interessant. Vaak snappen ze het niet en/of bewaren ze hun kruit (kritische vragen) liever voor tijdens het AO (=Algemeen Overleg), omdat men zich dan pas kan profileren...... Echt waar. Sowieso is het kennisniveau bij menig kamerlid erg droevig, bv als het gaat om Omgevingsrecht. Enfin. We doen het er maar mee.

Geil Kippetje | 13-05-20 | 19:35

Gras is groen
Zwarte Piet is zwart
In een oorlog vallen doden

rectormagnificus | 13-05-20 | 19:35

En nu weer een huilstruik op 1-Vandaag, een slachtoffer dat een oog verloor en dankzij het Rode Kruis in Europa kwam en dankzij de Kadett Sarabulut vandaag in de 2e Kamer mocht zijn. Uiteraard komt hij janken om centjes.
Donderstraal toch een eind op. Ondankbaar stukkie vreten.

Graaisnaaiert | 13-05-20 | 18:30 | 3

En Van Ooijk en Salima Belhai duiken er uiteraard meteen weer op. Wat een land. Alsof wij de Britten en de Canadezen gaan vervolgen voor het ontstane leed tijdens de bevrijding. Misselijkmakend jankzooitje van tegenwoordig. De volgend keer bevrijden die Syrische en Irakese beroepsklagers zichzelf maar van IS.

Graaisnaaiert | 13-05-20 | 18:34

Ik begreep zelfs dat er eentje schade aan z’n voorgevel had en hiervoor compensatie wilde.

zuurtjeregen | 13-05-20 | 19:21

Rutte schonk transportvoertuigen waarmee de bommenfabriek (te) ruimschoots van springstof werd voorzien en dus een echt grote bom werd.
De mensen die de fabriek in hun directe omgeving tolereerden en er wellicht zelfs werkten werden slachtoffer.
De drukte die nu gemaakt wordt maakt duidelijk dat Nederlandse militairen niets te zoeken hebben in allerlei buitenlanden.

Hendrikaatje | 13-05-20 | 18:27 | 1

Dat van die Toyota' s lag anders. Daar hoor je de criticasters ook nauwelijks over. Moordenaars en verkrachters supporten is goed, zolang het om Jihadistische moordenaars en verkrachters gaat. Ze helpen nu de Turk Erdogan mee met hun mooie spulletjes en skills.

Heiner | 13-05-20 | 19:09

If you can't stand the heat, keep out of the kitchen...

Schuldenbrau | 13-05-20 | 18:09

Hawija, van begin tot einde van IS, een IS bolwerk.

Is er verantwoording afgelegd en wiedergutmachungs-helicoptergeld aan die lui uit Dresden en Hiroshima betaald eigenlijk?

sjef-van-iekel | 13-05-20 | 17:52 | 1

Vind ik eigenlijk wel dat dat zou moeten was puur intimidatie en vielen alleen maar burgerslachtoffers

fryskenvry | 13-05-20 | 21:53

Hoezo Bijlevelt ?
Kan het hele Kabinet niet s.v.p de conclusie trekken …… dit land is aan het kapotgaan - tijd voor echte maatregelen …….te beginnen bij het sluiten van de AZC's - alvorens er in Nederland meer doden vallen …….daar hoor je niemand over - en zeker niet in Heesch.

nietoptimistisch | 13-05-20 | 17:51

er waren toch ook auto's, Toyota's naar toegebracht ? Stiekum, dat dan wel weer.......

gebochelde | 13-05-20 | 17:50

We zijn nu al zover dat we na een rondje bombarderen schadeformulieren gaan invullen.
Collateral damage heet dat tijdens oorlog. Moeten we een aansprakelijkheidsverzekering gaan aanschaffen voor onze F16’s?

zuurtjeregen | 13-05-20 | 17:39

zonde van de tijd. zeg gewoon dat de minister gelogen heeft. daar draait het om!

Henk P | 13-05-20 | 17:38

23 doden, 70 doden, glas, plas, was. Val deaud.

Dubbelepunthoofd | 13-05-20 | 17:35

70 doden hier en wat bommen daar,steunen aan een oorlog die op valse beweringen leggen steunen.
Een overheid omverwerpen in Oekraïne,ondanks het memorandum.
Maar als er een toestel word neergehaald zijn opeens de rapen gaar.
Maar intussen een veelvoud aan doden op je naam hebben staan.
Zijn we ook lekker bezig zo.

Roger-Rabbit | 13-05-20 | 17:30

conclusie trekken en oprotten. klaar :)

Henk P | 13-05-20 | 17:30

30 jaar bij defensie gewerkt. Defensie heeft zijn eigen normen , waarheden en is een eigen maatschappij binnen de Nederlandse samenleving . Nooit zal enige defensie leiding voor 100% rekenschap aan die weekend amateurs op het binnenhof afleggen. Dit na 30 jaar ervaring !

roeperdepoeper53 | 13-05-20 | 17:30 | 2

prima dat er doden vallen. hoort bij oorlog. ga er niet om liegen . Hup het leren. weg met de politieke arrogantie!

Henk P | 13-05-20 | 17:31

Eens!

Frau Merkel | 13-05-20 | 17:52

Als je per se mee wil doen aan een oorlog omdat je zo graag bij de Grote Jongens wilt horen, moet je achteraf niet gaan zeiken over doden. Want de bedoeling van het gooien van bommen is immers dat er van alles stuk gaat. Dus ook mensen.

Peter Emile | 13-05-20 | 17:29 | 1

Weet je wat zo’n bom kost? Goed dat ze in ieder geval wat weten te raken

zuurtjeregen | 13-05-20 | 17:43

Duidelijk verhaal. De generaals zijn van mening dat de procedures goed gevolgd zijn, dat er niets is mis gegaan, en er niets gewijzigd hoeft te worden. Dit kan dus morgen en overmorgen weer opnieuw gebeuren.

Ik eis daarom bij deze een permanent vlieg- en bombardeerverbod van de Nederlandse Luchtmacht boven Nederlands grondgebied, met uitzondering van de huizen waar deze generaals en de regeringsleden wonen.

obominotie | 13-05-20 | 17:27

Goh, dat Bellingcat dat nu niet op het spoor gekomen is zeg. Het is net alsof ze alleen de Russische en Syrische missers zien.

drs. Levi Samsonov | 13-05-20 | 17:24 | 2

Die Russen en Syriërs zullen wel balen dat ze niet net zulke slimme procedures hebben als wij, waardoor wij nooit iets fout kunnen doen en zij wel. Misschien kan Rutte die procedures gaan exporteren?

obominotie | 13-05-20 | 17:30

Nou ja, de Russen hebben wel heel veel missers dan gezien het aantal medische instellingen in Syriê die ze hebben plat gegooid.

LesGrossman | 13-05-20 | 19:06

"D66 wil zich dolgraag profileren als staatsrechtelijk zuiver clubje,... " ha ha ha Orwellogren ha ha ha... pfff zucht. Even bijkomen van de grap van de dag.

Enrique C | 13-05-20 | 17:18

En dan te bedenken dat we destijds weer zijn meegezogen door de oorlogsindustrie van onze 'bondgenoten' waarvan de defensievoorraden weer aan verversing toe waren. Een volstrekt op -achteraf toegegeven niet bestaande WMD- leugens beruste oorlog die aan meer dan een miljoen mensen het leven heeft gekost and still counting, initieel notabene betaald door Irak zelf na het jatten van miljarden aan diens goud en olie. Onderdeel van het 7 countries in 5 years Pentagon plan waarvan de inkt al droog was ver voor de 'aanslagen' van 9/11. Historische gebeurtenissen die tribunaal waardig zijn maar U mag het doen met een smokescreen zoethoudertje voor een al dan niet verantwoord en op het geheel genomen minuscuul bombardementje.

HdJ | 13-05-20 | 17:13 | 2

Zo is het. Do politiek wordt door de coalitie, NAVO partners, een oorlog ingerommeld en begint nu te piepen over wat nevenschade. Ze vergeten dat het oorlogsgebied is en geen klaverjas event. Sjonge jonge, de pluche zitters moeten ook even hun glorie moment, doe aub doorlopen en ga u bezig houden met nuttiger zaken, onze economie bijvoorbeeld .

Hebbiehemookweer | 13-05-20 | 17:35

waar gehakt wordt vallen er ministers voor de bus al dan niet politiek geduwd. en voorlichting rent mee tot aan het ravijn

HetOorAakel | 13-05-20 | 17:00

Reken maar dat Amerikaanse inlichtingendiensten vrolijk mee zitten te luisteren wat er allemaal verteld gaat worden.

Mr.Crowley | 13-05-20 | 17:00

Wel ja van Ooijnk er ook nog ff tussen door, ga de biomassacentrales sluiten doe iets nuttigd.

Uw Verzekeringsadvis | 13-05-20 | 16:56

Nederland zou bij dit soort missies toch alleen maar humanitaire steun leveren? Zoals bijv. het schenken van hagelnieuwe Toyota Landcruisers die kunnen worden omgebouwd tot Foodtrucks of ambulances.

Baron Clappique | 13-05-20 | 16:55 | 1

Het is ook erg verwarrend allemaal, maar in Irak mochten weer andere dingen dan in Syrië.

De verwarde man | 13-05-20 | 16:56

Peter “Wobble” Tankink, had beter als bijnaam “de Hakkelaar” kunnen hebben. Man man man, niet om aan te horen. Hebben ze geen betere sprekers?

Hebbiehemookweer | 13-05-20 | 16:53

Op naar de volgende vredesmissie!!!

Is dit nog nieuws? | 13-05-20 | 16:51

vuurwerkramp en dit. wat zijn de overeenkomsten ?

newray | 13-05-20 | 16:51 | 3

Geen enkele overeenkomst!

van der g | 13-05-20 | 16:52


Grote Biem.

Hebbiehemookweer | 13-05-20 | 16:54

Beide geen vergunning?

Meesteres Belgie | 13-05-20 | 16:58

Toch begrijp ik de commotie niet. Hiroshima telde 40.000 burgerslachtoffers en Nagasaki 70.000. Dresden en Hamburg idem dito. In Korea waar ook Nederlanders vochten kwamen honderdduizenden burgerslachtoffers om door Napalmbombardementen evenals Vietnam.
Inherent aan oorlog is een hoog aantal burgerslachtoffers en als er dan 70 doden vallen in Irak komen er Kamervragen. Ik vind dat heel vreemd!

van der g | 13-05-20 | 16:50 | 20

@Graaisnaaiert | 13-05-20 | 17:01: De Baskische autonome regering beweerde dat er 1654 doden en 889 gewonden waren. Latere onderzoeken spreken van 300 tot 800 doden

Arachne | 13-05-20 | 21:02

@drs. Levi Samsonov | 13-05-20 | 17:26:
Gezien de staat van dienst van de VS, zouden tenminste 15 landen volledig in hun recht staan, als ze de VS zouden kapot bombarderen, uithongeren, watervoorraad bevuilen, het grondgebied innemen en bezetten, de bevolking heropvoeden, alle middelen zouden confisqueren,
alle instituten overnemen en de rekening presenteren. Vervolgens kan er een militair tribunaal plaatsvinden waar iedere politicus, militair (officieren en hoger), CEO en aanverwant gezelschap en de media zich volgens de exacte procedure van Neurenberg kan verantwoorden.

Arachne | 13-05-20 | 21:22

@van der g | 13-05-20 | 16:58:
-
... en die gaan ze krijgen ook: de absoluut-niet-door-D'66-ers bevolkte Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat Dutchbat onrechtmatig heeft gehandeld door de evacuatie van de slachtoffers vanaf de VN-basis.

bisbisbis | 13-05-20 | 22:30
▼ 17 antwoorden verborgen

Ank Mijnenveld.

Piet Karbiet | 13-05-20 | 16:46 | 2

Ank Bijlage.

Baron Clappique | 13-05-20 | 16:56

nice

laatste_waarschuwing | 13-05-20 | 18:37

Causalties of war. Snap niet dat we hier nog over praten, er zijn belangrijkere dingen gaande op dit moment.

Rutan | 13-05-20 | 16:45 | 3

De reden dat er over gesproken wordt is dat het ministerie loog.
Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen, domme fout van ons maar fog of war, foutje. Maar ze besloten te liegen.

Marowi | 13-05-20 | 16:50

@Marowi | 13-05-20 | 16:50:
Zou leuk zijn wanneer in Rusland dan wel Oekraïne een oppositie zou zijn, die zou aantonen dat de regering MH-17 uit de lucht geschoten had.

Papa Jones | 13-05-20 | 16:53

@Papa Jones | 13-05-20 | 16:53: Dat zou een hele vooruitgang zijn inderdaad.

Marowi | 13-05-20 | 16:59

Misschien is het een idee dat de Tweede Kamer stopt met het op missie sturen van Nederlandse leger en vervolgens gaan lopen zeiken als er burgerdoden vallen. De oplossing is stoppen met deze kansloze missies.

Vula | 13-05-20 | 16:44 | 5

@Analia von Solmsch | 13-05-20 | 16:53: Precies Koenders en HEnnis hebben er nog steeds plezier van.

Uw Verzekeringsadvis | 13-05-20 | 16:54

@Analia von Solmsch | 13-05-20 | 16:53: schuldgevoel. En dankbaarheid richting de Amerikanen.

Is dit nog nieuws? | 13-05-20 | 16:57

Volgens mij ligt er een hele mooie missie in het vooruitzicht in eigen land! Heeft alles te maken met bescherming van de bevolking tegen barbaren!

Harrie7949 | 13-05-20 | 19:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Probleem is hier gewoon de aansprakelijkheid. Dat is voor de zoveelste keer niet goed geregeld, je weet dat er ondanks alle voorzorgsmaatregelen het toch zo kan zijn dat er bij een operatie burgerslachtoffers vallen om de doodeenvoudige reden dat je intel nooit 100% actueel en volledig kan zijn. Dus als je de procedures goed, zorgvuldig en volledig hebt uitgevoerd ben ik van mening dat wij als nederland dan nooit aansprakelijk door nabestaanden kunnen worden gesteld, en dat moet vooraf zwart op wit gegarandeerd worden vanuit de misslieleiding ( dus de betreffende coalitie ). Zo niet, dan is het wat mij betreft afgelopen en sturen we nog geen lunchpakketje die kant meer op.

Graaisnaaiert | 13-05-20 | 16:43

Nou ja, alles om te voorkomen dat er over belangrijke zaken gesproken moet worden.

Jan Passant mk2 | 13-05-20 | 16:40 | 3

Allemaal nutteloos tijdverdrijf. Er gaan geen koppen rollen en Nederland.gekke.Henkie.de.pinautomaat. gaat natuurlijk gewoon betalen.

Lupuslupus | 13-05-20 | 16:45

@Lupuslupus | 13-05-20 | 16:45:
Ze hoeven wat mij betreft niet eens met hun koppen te rollen. Als ze zich maar eens (hardop!) afvroegen waarom de vijandelijke strijders die gemist werden met deze bommen, nu als kansrijke asielzoekers een levenslange vakantie in Nederland krijgen. Geheel verzorgd.
Dat zou ik wel eens willen weten van dat groepje onbenul te Den Haag, Brussel en Hilversum

Jan Passant mk2 | 13-05-20 | 16:47

Goed gezien Jan, de NPO heeft de schap er mee vol liggen en wacht op het seintje van Rutte. De MSM doet de rest!

Harrie7949 | 13-05-20 | 17:21

Bij elke oorlog vallen burgerdoden, doe je niks aan.
Dit is toevallig bekend geworden en dat is natuurlijk voer voor linkse oppositiepartijen.
Kunnen ze weer lekker schreeuwen en verongelijkt doen.
Sneue vertoning is en blijft het.
En wat schiet Nederland ermee op als er weer een minister moet opstappen die toen geen minister was?
Geen ene moer.

HoerieHarry | 13-05-20 | 16:36 | 3

Omdat het niet gaat om de burgerdoden, maar om het gesjoemel met feiten en informatie door de minister en haar team. Ga er gerust van uit dat het gebrek aan transparantie als een deksel is op een beerput van incompetentie, politieke corruptie en andersoortige rot.

Lafayette | 13-05-20 | 16:47

@Lafayette | 13-05-20 | 16:47:
Waar het echt om gaat is dat het mislukt is om dit keurig onder het tapijt te schuiven.

HoerieHarry | 13-05-20 | 16:49

Dat opstappen schiet inderdaad niet op. Benaderen het delen of achterhouden van info als markt en beurs. Opsluiten dus.

Frau Merkel | 13-05-20 | 17:54

Afganistan en Irak zijn prachtige landen waar 6.000.000.000.000 USD is uitgegeven om er vrede, democratie en voorspoedigheid te brengen. Waar Afganistan 100.000 burgers overleden, haalde Irak een half miljoen doden. De twee landen zijn nog steeds absolute shit-holes en de doodscultus gaat gewoon verder. De zandbak is een gehaktmolen voor menselijk vlees.

Tegen die achtergrond is 70 mensen bespreken vooral 599.930 andere slachtoffers vergeten.

Feynman | 13-05-20 | 16:34 | 3

Er is daar sinds de Babyloniers en Sumeriers weinig veranderd. Mesapotamie is eigenlijk de vleesgeworden beeldspraak van de mensheid. De oorsprong van de beschaving en de shithole die de mensen er van gemaakt hebben.

Lafayette | 13-05-20 | 16:51

Beide landen zijn prachtige landen waar die door de VS, op valse gronden, platgebombardeerd zijn. In Irak is een uitputtingsoorlog gevoerd, compleet met het vergiftigen van de drinkwatervoorraad. Dit leidde tot een enorme sterfte onder de ouderen, zwakkeren en kinderen. Madeline Albright, buitenlandse zaken onder Clinton, vond de honderdduizenden doden het waard. Dezelfde vrouw vond het bombarderen van Serajevo ook geen probleem. Deze landen hadden hun eigen mores en cultuur en wij moesten die zo nodig proberen te vernietigen omdat onze superieure cultuur te implementeren. De bevolking wilde niet en toen verzetten ze zich; gek hè.

In Afghanistan beschermt het US leger de heroïnevelden, welke heroïne naar de VS wordt geëxporteerd. In de VS is er de laatste jaren een explosie van heroïnedoden. Veelal zijn dit de arme blanken die geen uitweg zien omdat TPTB de productiebedrijven naar China hebben verplaatst. Fijn hé, die liberale waarden. De Taliban had de heroïneteelt bijna afgeschaft, toen wij daar gingen bombarderen. Verder ligt Afghanistan bij Rusland en Iran, dus de CIA zit hier vuistdik in. Om nog maar te zwijgen over de mineralen die het land rijk is, waar de VS achteraan zit.

De VS had al lang Afghanistan kunnen verlaten, maar oorlogszuchtige politici (geld voor de verkiezingskas en het pluche zit lekker comfortabel) hebben dat tegengehouden. Er zijn nog genoeg uitzichtloze blanken en jonge mensen met een enorme studieschuld om als voetsoldaten te dienen. Bij terugkomst gaat een flink gedeelte aan de heroïne en plegen ze zelfmoord. Mooi hé, die kringloop.

Irak, wat nu de door ons opgelegde en verafgode democratie. Ze hebben al diverse malen democratisch gestemd VOOR het vertrek van de VS
en Trump zegt: no way. We hebben de kosten er nog niet uit.
De leider van de vrije wereld.

Arachne | 13-05-20 | 20:45

@Arachne | 13-05-20 | 20:45: U heeft het niet over de terreur die de overheden van die landen pleegden voordat de Amerikanen daar kwamen. U heeft het niet over die acht jaar zinloze oorlog van Saddam tegen Iran. U heeft het niet over Saddam die de bevolking van Halabja uitmoordde met gifgas U heeft het niet over Saddams familie die middels het oil for food programma de Iraakse bevolking uithongerde. U heeft het niet over de kansen die Saddam kreeg, maar niet benutte, U heeft het niet over hoe de Taliban minimaal de helft van de Afgaanse bevolking als beesten behandelde, dat waren nl de vrouwen. U heeft het niet over de Taliban die dat land in vlot tempo terugbracht naar de middeleeuwen en het volk snoeihard onderdrukte. Allemaal vanwege een achterlijke apenmentaliteit en dito religie. U schrijft: "Deze landen hadden hun eigen mores en cultuur..... De bevolking wilde niet, en toen verzetten ze zich; gek hè." De bevolking verzette zich of het midadige apenvolk dat daar de mores bepaalden voordat de Amerikanen . kwamen? Die autobommen uit die fabriek waren niet bedoeld om de Amerikanen of andere buitenlandse troepen te doden en verwonden, maar om Iraakse burgers te verwonden en te doden op marktpleinen, voor moskeeën en op andere plekken waar veel mensen op de been zijn. Tot meerdere eer en glorie van Mohammed de profeet. Niet om het volk vooruit te helpen of "te bevrijden"

Heiner | 13-05-20 | 22:56

Heeft een debat zin? Er zijn geen actieve herinneringen bij meneer Rutte en er komt geen motie van wantrouwen dus. Ehm. Weet u wat een vacuum bom is?

Graaf_van_Hogendorp | 13-05-20 | 16:31

We hebben nog wat IS troostmeisjes ter compensatie in de aanbieding. Of is het nog te vroeg hiervoor?

I.P standing up | 13-05-20 | 16:29

Wáár gaat dit toch over? Oorlogje spelen betekent doden en gewonden!
Als je dat niet wil: moet je als snowflake regering niet met de grote jongens mee willen doen. Wat een naïef gewouwel.

RickVogelschrick | 13-05-20 | 16:29 | 2

Daar gaat het ook niet om. Het punt is dat de minister heeft gelogen.

threeheadedmonkey | 13-05-20 | 16:33

@threeheadedmonkey | 13-05-20 | 16:33: Nou ja het is niet de eerste en ook niet de laatste keer dat een minister liegt. Ze zijn onjuist geïnformeerd dus wisten niet beter, of 'met de kennis van nu'... enz.

Lupuslupus | 13-05-20 | 16:46

Zijnde een oorlogssituatie, vijand verbergt zich tussen de burger, wat te doen? 2 mogelijkheden, bommetje of geen bommetje, dus afwegingen maken.
Vormt de vijand een dreiging dan is het jammer maar dan wordt er even aangeklopt.
Anders kan je alle familieleden van burgerdoden uit de eerste en tweede wereldoorlogen ook wel een vergoeding gaan geven.

Gomezlopez | 13-05-20 | 16:27 | 4

@Papa Jones | 13-05-20 | 16:30: Vrijheid ̶m̶a̶g̶ ̶w̶a̶t̶ ̶k̶o̶s̶t̶e̶n̶ is onbetaalbaar.

I.P standing up | 13-05-20 | 16:33

@I.P standing up | 13-05-20 | 16:33:
Vrijheid in het Midden-Oosten, beetje hoog gegrepen...

Papa Jones | 13-05-20 | 16:36

@Papa Jones | 13-05-20 | 16:36: Waarom zitten we er dan? Gewoon wegwezen en hen hun deel van de wereld laten. Kunnen wij ons deel van de wereld hebben.

Arachne | 13-05-20 | 20:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ben bang dat het weer een glas, plas, was verhaal gaat worden en daar zijn er al zoveel van gepasseerd en bovendien het zijn maar 70 burger doden, zet dat eens af tegen de gehele wereldbevolking...... kijk daar hoor je nu niemand over.

Karel Kruizenruiker | 13-05-20 | 16:26

Binnenkort krijgen we een topic als het kabinet in een specifieke zaak de kamer wél juist, volledig en tijdig heeft geïnformeerd.

witwas | 13-05-20 | 16:24 | 1

Dat zou inderdaad groot nieuws zijn.

Lupuslupus | 13-05-20 | 16:50

IS er ook al uitgezocht hoeveel van die burgerdoden er misschien, heel toevallig IS aanhangers waren? Of zou dat de zaak niet enigzins veranderen?

Eigenwijze.Tarrel | 13-05-20 | 16:23 | 10

@Harrie7949 | 13-05-20 | 18:57: We zien het ook in de onverschillige houding van Moslims in NL. Men maakt zich kwaad over een Arabische terrorist die voor zijn flikker wordt geschoten of een plaatje van de profeet, of de aanslag in Christchurch, maar over die 100.000den doden die door het Moslim extremisme zijn gevallen in de afgelopen 20 jaar, geen woord. Sterker nog, men maakt van daders slachtoffers. te weten de Jihadistenhoeren die hun misdadige mannen naar Syrië volgden.

Heiner | 13-05-20 | 19:14

@Heiner | 13-05-20 | 17:20: Het westen bombardeert het MO constant (Trump is kampioen drones en raketten); het kan de VS geen moer schelen wie er sterft, zolang zij oorlogje kunnen spelen.

IS of Isis is gecontroleerde oppositie. Zodra Trump hint dat hij troepen uit het MO zou willen terugtrekken (home), dan vindt even later weer een opleving van geweld plaats.

Arachne | 13-05-20 | 20:28

@Arachne | 13-05-20 | 20:28: Geef Trump maar weer de schuld. Het was de edele Obama die daar begon. ISIS is geen oppositie, ISIS is een bende Jihadisten, volop gesteund door de Islamist Erdogan, Obama en een stelletje rijke Arabieren en hun hulpjes werden gesteund door mensen zoals Rutte. Een deel van ISIS bestaat ook uit Soennitische snotapen uit Nederland, vaak van Marokkaanse komaf degenen waar je geen Nederlandse Moslim over hoort, die jammeren liever over andere dingen dan over hun prinsjes die roven, moorden en verkrachten voor hun profeet en doctrine. Het probleem wordt veralgemeniseerd en de schuld bij anderen neergelegd. Als Mocro's uit Nederland naar Syrië gaan om kleine meisjes te verkrachten en vermoorden voor hun geloof, is dat niet de schuld van het westen. Dan is dat de schuld van die jongens, de domme bruidjes die erachteraan renden en de predikers die hen hun ideeën hebben bijgebracht, onder het mom van vrijheid van godsdienst. Wat doen Moslims hier? Keuvelen over de ramadan, hoofddoekjes en andere onzin. Over serieuze onderwerpen, hoor je ze niet en zeker niet over een veel hardere aanpak van Moslim extremisme dat moet de NL overheid maar oppikken en betalen, vooral ook.

Heiner | 13-05-20 | 23:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Een bevolking die een schofterige regering duldt verdient niet beter. Even de lijn doortrekken, en onze eigen tijd komt ook nog wel.

Taggart | 13-05-20 | 16:22

Het volgende slachtoffer van Rutte, toedeledokie en succes met je burgemeesterpostje.

Harry Turtle | 13-05-20 | 16:18

Zoek het ook lekker uit daar in dat Midden-Oosten.
Geen reden om onze bewindslieden door het stof te laten kruipen.

Papa Jones | 13-05-20 | 16:18 | 2

Tenzij je die hoe dan ook pootje wil lichten uiteraard.

Papa Jones | 13-05-20 | 16:19

@Papa Jones | 13-05-20 | 16:19: Ook dat pootje lichten heeft geen zin, als er een vertrekt zit er de volgende dag weer een ander. (Van dezelfde partij).

Lupuslupus | 13-05-20 | 16:52

minister Bijsterveel-leugens

Hemmenaar7 | 13-05-20 | 16:16

Het ergst van alles is dat wij herstelbetalingen overwegen. Omdat niemand in dat dorp kan bewijzen wie waar was krijgt iedereen lalala GELD. 'Mensenrechten' advocate Zegveld (tevens docent aan de UvA en betrokken bij Human Rights Watch) gaat dus op uw kosten procederen tegen uw Staat.

Geld, geld, geld van Nederland, zo gaat dat.

Ebert de R | 13-05-20 | 16:15 | 6

@C1O2 | 13-05-20 | 16:21: Prima rendement. Vanuit Westers oogpunt zou een containerschip met anticonceptiemiddelen en een Eeuw van Verlichting de enige rationele investering zijn.

Ebert de R | 13-05-20 | 16:49

@Struikrover3 | 13-05-20 | 16:27: Irak betaalt. De VS heeft al zo'n 15 jaar controle over de olie in Irak. Daarnaast bouwen US firma's al het platgebombaarde onroerend goed; de irakezen mogen als loonslaven bij hen aan het werk. Daarnaast heeft de CIA zich verankerd in Irak. U gelooft toch niet in de spreading democracy and liberal values propaganda?

Arachne | 13-05-20 | 20:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja, je zou het bijna vergeten. We zijn in oorlog met Hawai.

Piet Karbiet | 13-05-20 | 16:15 | 5

Niet isle of Man?

Twisted_Faith | 13-05-20 | 16:21

@Piet Karbiet | 13-05-20 | 16:50: Krijg nou wel trek hoor!

Twisted_Faith | 13-05-20 | 16:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat er burgerslachtoffers zijn gevallen is te betreuren, maar het is een feit dat het nog nooit niet gebeurd is bij dergelijke militaire handelingen. Dit weet je als je met bommen gaat gooien. Daar ligt dan ook totaal niet het issue.
Echter, het is de zoveelste keer van het onder de pet houden dat er toe doet. De liegende overheid. Dat gekloot met feiten en net-geen-feiten. Die lopengravenopstelling als de democratie gewoon om opheldering vraagt. Het is kenmerkend voor de verrotte bestuurslagen en de politieke laag giftig chroom die daar omheen zit.

Lafayette | 13-05-20 | 16:14

Wat ben ik toch blij dat we de oorlog gewonnen hebben zodat nu de goeien aan de macht zijn.

Varende_Reaguurder | 13-05-20 | 16:13

Ik heb er alle vertrouwen in dat mevrouw Bijleveld gewoon op haar post blijft. Go Ank!

Super Vaagstra | 13-05-20 | 16:12 | 1

In tijden van crisis blijft iedereen zitten,
70 burgerdoden in Verweggistan boeit geen hond
behalve de nabestaanden, die willen ook geen gerechtigheid, maar compensatie!!

TijdelijkOptimist | 13-05-20 | 16:53

De politiek die verbaasd doet over burgerslachtoffers is een teken hoe los ze staan van de realiteit. Wat hadden ze verwacht, dat er tulpen uit een F16 komen?

Feynman | 13-05-20 | 16:12 | 3

verbaasd doet? Verbazing veinst toch zeker?

DenBeert | 13-05-20 | 16:15

'Geschokt'

Harry Turtle | 13-05-20 | 16:19

@Harry Turtle | 13-05-20 | 16:19:

Nee. Verbijsterd.

SDI | 13-05-20 | 16:42

Het vuurwerkramprapport is al afgesloten?

Guillermo | 13-05-20 | 16:11

U bedoelt de krater in Hawija vullen met de kater van de Corona?

frank4444 | 13-05-20 | 16:11

Ze hebben hierdoor een veelvoud doden voorkomen

van_Zelfsprekend | 13-05-20 | 16:09 | 2

Hoe weten we dat? Na zo'n 15 jaar in de war on terror, mag de vraag gesteld worden: wat hebben we nu bestreden? En waarom is het nog niet klaar?
Voor de war on terror, hadden veel minder terror.

Arachne | 13-05-20 | 20:19

@Arachne | 13-05-20 | 20:19: Toen waren er ook minder Moslims en waren er ook minder Moslim-extremisten. Althans in Europa

Heiner | 13-05-20 | 23:16

Na een bombardement is het moeilijk de onderste steen weer te vinden.

frank4444 | 13-05-20 | 16:09

Bijleveld gaat voor het bijltje. De zoveelste wegwerpminister van dit kabinet.

threeheadedmonkey | 13-05-20 | 16:08 | 1

Nee joh, corona.... Crisis...

Is dit nog nieuws? | 13-05-20 | 16:55

Precies, waar gehakt wordt vallen spaanders.
Je doet mee of je doet niet mee met een actie.Half meedoen bestaat niet!

pejoar | 13-05-20 | 16:05 | 1

Volgens Nederland wel.
Half. Polderen noemt men dat.

Is dit nog nieuws? | 13-05-20 | 16:55

Die 2de kamer is een nep parlement dat zei Wilders 2 jaar geleden al.

Trumme | 13-05-20 | 16:05 | 4

@Erikjan79 | 13-05-20 | 16:06: "Democratie" zegt ie. Ik zie dat het hersenspoelen op scholen en in de media zijn vruchten heeft afgeworpen. Weet je wat ook een democratie is? Noord Korea. Vraag maar aan de bevolking daar.

Varende_Reaguurder | 13-05-20 | 16:17

@Erikjan79 | 13-05-20 | 16:06: Ik denk dat Trumme eerder bedoelt dat het parlement haar democratische plichten verzaakt - dan hebben we het met name over: zonder last of ruggespraak, de regering controleren.

De verwarde man | 13-05-20 | 16:23
▼ 1 antwoord verborgen

Mag ik dit zeggen, ja ik mag dit zeggen; het kan mij eerlijk weinig schelen dat er doden zijn gevallen in dat hellhole hier ver vandaan. Komt wel eens vaker voor in oorlog(achtige) situaties.

Weerduivel | 13-05-20 | 16:03 | 8

Als het niemand wat kan schelen en het is geen probleem, waarom er dan over draaien en liegen?

Arachne | 13-05-20 | 20:15

@TijdelijkOptimist | 13-05-20 | 16:48: De waarde van een mens is dus afhankelijk van zijn economische waarde. Dat zou betekenen dat zo'n 40% van dit laagland kan verdwijnen. Voetsoldaten in de komende/lopende oorlog met China?

Arachne | 13-05-20 | 20:17
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken