Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIVM Update: +904 besmet, +164 overleden

Maar de werkelijkheid ligt anders

figuur a

Ja, wat is dit nou? Zitten we net lekker anderhalve meter op het balkon van de tuin te genieten en te wachten tot half drie als ze bij het RIVM op het knopje drukken - GAAN JAAP EN ZIJN MENSEN extravroeg om 12:39 uur publiceren. Enfin, het is nog steeds doffe ellende. Alle info HIERRR. Gelukkig hebben we de stats van de Volkskrant nog. Zien we daar een lichtpuntje? Een kentering? Een koude pils op een damesovergoten terrasje? We duimen.

Reaguursels

Inloggen

Als alle bedden vol liggen daalt het aantal opnames automatisch. Fantastisch toch?

Rest In Privacy | 05-04-20 | 10:17

De CBS statistieken laten meer toename van doden zien dan in referentiejaren dan door het RIVM wordt gemeld. De papieren werkelijkheid stemt optimistisch, de realiteit helaas wat minder. Het enige positieve aan deze crisis is dat de realiteit zo snel is, dat het gehuichel en bedrog van onze overheid snel openbaar wordt. Helaas let niemand op en stijgt Mark R in de peilingen.

Joostmochtnietsweten | 05-04-20 | 09:31

Ik heb steeds meer het gevoel dat we ontzettend voor de gek gehouden worden. Maar waarom is mij nog steeds een raadsel.

Johan1235 | 04-04-20 | 22:24 | 1

Er zijn eigenlijk helemaal geen doden gevallen denk je?

RandyBiel | 04-04-20 | 22:57

Om de cijfers te duiden zijn er % aantallen bekend van de mensen die dagelijks worden opgenomen en die het niet overleven? Want dat is het enigste cijfer wat van belang is om te zien of we aan de goede kant van de lijn zitten nu het aantal opgenomen lijkt te dalen. Gezien de verblijfsduur op de IC van ruim 3 weken.

Umberto die trotzoni | 04-04-20 | 20:12 | 1

Enige

Stijl_Loos | 05-04-20 | 10:31

Volgens de medische Geenstijl experts nog minder dan een griepje, dan zal het allemaal wel loslopen.

Pluisbaard | 04-04-20 | 19:52

Laten we hopen dat dit doorzet en dat iedereen zich morgen onder een lekker warm zonnetje niet als een idioot gaat gedragen ......

Der Schnitzeljäger | 04-04-20 | 19:50 | 1

Heel veel mensen hebben een IQ en EQ van rond die temperatuur. Ijdele hoop dus.

Pluisbaard | 04-04-20 | 19:53

Robert Koch Institut in Berlijn geeft nu wat betreft het dragen van mondkapjes een ander advies als voorheen www.rki.de/SharedDocs/FAQ/NCOV2019/FA... >> Deshalb könnte das Tragen Mund-Nasen-Bedeckung durch Personen, die öffentliche Räume betreten, in denen der Sicherheitsabstand nicht eingehalten werden kann, z.B. ÖPNV, Lebensmittelgeschäften oder auch ggf. am Arbeitsplatz, dazu beitragen, die Weiterverbreitung von SARS-CoV-2 einzudämmen. Darüber hinaus könnten Mund-Nasen-Bedeckungen das Bewusstsein für „physical distancing“ und gesundheitsbewusstes Verhalten unterstützen.<<

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-04-20 | 19:50 | 3

Goed punt.

Extra.Paracetamol | 04-04-20 | 20:14

Let op: konjunktiv/coniunctivus

van Oeffelen | 04-04-20 | 22:51

Inderdaad, konjunctiv = voorwaardelijke

Norbert Tijhuis4442 | 05-04-20 | 12:29

Arts directeur Philippe Juvin van de Parijse ziekenhuis George Pompidou bekent dat hij met tranen in de ogen beziet hoe Frankrijk voor een paar Eurocenten de productie van mondkapjes, testen, plastic ogenbeschermers en medicijnen naar China heeft overgeheveld. Nu heerst overal een schrijnend tekort aan. Met twee omgebouwde TGV's zijn Parijse Covid19 patiënten overgebracht naar Bretagne, waar de ziekenhuizen nog niet overstresst zijn. (bron: Cnews.fr)

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-04-20 | 19:42 | 2

En toen ze eindelijk de mondkapjes in China in het vliegtuig zouden laden, pikten de Amerikanen ze voor hun neus vandaan door 3 x de prijs cash op de Chinese tafel te leggen.
Maar goed er zijn 1,5 miljard besteld, dus er zullen uiteindelijk best een stuk of tig in France belanden.

BoerinFrance | 04-04-20 | 19:56

Die Chinezen vreten al duizenden jaren vleermuis en nu ineens is de hele wereld in rep en roer.Ik kan er met de pet niet bij dat 1 vleermuisje dit op zijn geweten heeft.
Ben nu al benieuwd naar de film!

SpicyMchaggis | 04-04-20 | 19:25 | 3

Gekkies hou je altijd.

Gulliver | 04-04-20 | 19:26

Dit is niet de eerste keer dat de wereld in rep en roer is door het fijne kadoo'tje uit China. Kijk eens wat er door de eeuwen heen allemaal deze kant op is gekomen.

Der Schnitzeljäger | 04-04-20 | 19:53

Vergeet Ozzy Osbourne niet, die eet ze rauw.

Pluisbaard | 04-04-20 | 19:54

Grappig, gebruiken we normaal voor schurft.

Tapu | 04-04-20 | 19:17

Wormenmiddel voor paarden. Kost iets meer dan 10 euries. Ik heb nog wel een spuit liggen hier.

Schietmijmaarlek | 04-04-20 | 19:27

Made in Haarlem ! en verder nergens anders.

GormSuil | 05-04-20 | 00:31
▼ 1 antwoord verborgen

Doe verstandig! Doe als Zweden!

van der g | 04-04-20 | 18:55

Volg toch gewoon het Zuid-Koreaanse beleid stelletje idioten. Iedereen een mondkapje, gedragsregels, quarantaine voor de zieken en je kunt redelijk snel weer normaal leven. Misschien exclusief volgepakte stadions, maar verder gaat het wel. Daarmee red je tenminste de economie en de rest van de samenleving.

van heinde en verre | 04-04-20 | 18:50

Goed nieuws!

Gulliver | 04-04-20 | 18:22

Zou mooi zijn, nu nog op mensen testen.

sprietatoom | 04-04-20 | 19:00

Artikel in AD: ""In week 13 (23 t/m 29 maart) zijn er volgens het CBS 1.168 mensen meer dan gemiddeld overleden in Nederland. Het RIVM meldt over diezelfde week 727 coronadoden, daarnaast zouden volgens het CBS dus nog 441 sterfgevallen te maken kunnen hebben met corona."
Vreemd alleen dat RIVM in die 7 dagen maar 592 doden meldde! Zelfs als je een halve dag opschuift (RIVM bevriest z'n data rond de middag, CBS ws. 's avonds), red je dat verschil niet.
Nog eens gekeken naar de staafdiagrammen in de PDFs van RIVM: ahaaaaaa - al die dodenaantallen zijn veel hoger dan ze op de dag zelf gemeld hebben wegens te druk! Zo waren er bijv. op 28 maart geen 639, maar al ong. 933 doden! En om dat "in te halen" om het cumulatieve aantal te laten kloppen, moeten ze nu wel per dag meer doden rapporteren dan er daadwerkelijk op de dag zijn.
Conclusie: de grafiek van de sterfte is veel sneller opgelopen dan we tot nu toe zagen, dus miss. wordt het max. dan ook eerder bereikt.
Nog een vreemd detail: de eerste corona-dode was al op 22 februari (!).

MisterC | 04-04-20 | 17:44 | 3

Dat lijkt me gewoon een kwestie van dodenaantallen naar dag van melding bij RIVM of naar dag van overlijden. De data komt later binnen bij het RIVM, dus in het laatste geval zullen nieuwe meldingen over vorige dagen verdeeld moeten worden. Dat zie je ook bij ziekenhuis-/IC-opnames

Reaguurdeskundige | 04-04-20 | 18:44

@Reaguurdeskundige | 04-04-20 | 18:44: RIVM heeft opdracht van Rutte om de cijfers zo laag mogelijk te houden.
Wat je niet meet hoef je ook niet te tellen zoiets als geen actieve herinnering.

likdoorn | 04-04-20 | 19:54

@Reaguurdeskundige | 04-04-20 | 18:44: Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat we weken naar een heel ander beeld hebben gekeken. Het scheelt nogal wat ...
Blijft het laatste punt: dat op 22 feb. al iemand overleed aan Covid-19, terwijl de eerste besmette persoon (Diemen) op 28 feb. gemeld werd, en de eerste overledene op 6 maart (die al een week of langer met het virus op een IC lag). Ik heb nog even nagekeken waar ik dat tegenkwam, het was in het rapport "Epidemiologische situatie .... 25 maart 2020 DEF-0". Maar later verscheen een andere versie: "Epidemiologische situatie .... 25 maart 2020 Nieuw". Daarin is dat 1e overlijden niet meer te zien ... wel zijn daar 19 ipv 18 personen van wie overlijdensdatum niet bekend is. Een glitch? Een slip-of-the-pen? Who knows.

MisterC | 05-04-20 | 00:42

Deze zin: ' Er zijn aanwijzingen dat iemand zonder symptomen besmettelijk kan zijn.' Kan iemand mij, want na weken zoeken heb ik het nog steeds nergens gevonden, vertellen wat dit nu precies betekent ? Ik bedoel, hoe gaat die besmetting dan ? Ik vind hoesten / niezen nl een symptoom. Gaat het dan over neuspeuteraars die hun kostje her en der opsmeren ? Of die tegen lantaarnpalen tuffen ? Of in het openbaar plassen ? Ga ik allemaal geen last van hebben. Dus, hoe gaat die besmetting dan ?

NerdAlert | 04-04-20 | 17:30 | 3

Gesprekje, minuscuul spettertje in uwe bakkes, done.

klön | 04-04-20 | 17:41

Wandelingetje in de frisse buitenlucht en een flinke viral load binnenkrijgen via de adem van een inhalende wielrenner.

Naarwijdachten | 04-04-20 | 17:45

Zomertijd, 1.5 uur eerder publiceren, alles uit de kast om zo veel mogelijk mensen buiten de statistieken te houden.

W_F | 04-04-20 | 16:59 | 1

Zoals jij

ruudvangeelen | 04-04-20 | 17:23

Ja, die 55+/60/70 jarigen die zo nodig naar de winkel moeten, en ook nog eens geen sjaal (bij gebrek aan mondkapje/gel/handschoenen gebruiken.
Ze spelen met hun leven. Als je tenminste de berichten uit Italië/Spanje ziet.
Dus, ikzelf zit hier met dit prachtweer binnen (doe ik toch altijd al, i.v.m. schrijfwerk etc.).
Mijn strategie is, totdat er een werkend medicijn is gevonden: ver weg blijven van mensenmassa's, geen OV, handschoenen en alcohol.
En ongelofelijke hoeveelheden vitamine C, D3 en Zink-complex slikken. Ook niet constant het nieuws volgen.
Ik heb dit na vele YouTube filmpjes maar als werkbare leidraad genomen.
Het virus valt namelijk veel makkelijker cellen aan, die een gebrek aan D, Zink hebben. Zelfs hydroxychloroquine werkt door het inwerken op de zinkhuishouding van de cel.
Aangezien de regering niet kan zorgen voor mondkapjes, gel, handschoenen, zelfs niet op mijn fokking werk, doe ik het maar op deze ietwat primitieve wijze.
Het is een grof schandaal, dat Nederland niet eens voorbereid was op een dergelijke pandemie, en zelfs nu nog steeds vliegtuigen uit de USA laat landen, en nu weer die Oostblok asperge stekers laat reizen.

King of the Oneliner | 04-04-20 | 16:46 | 4

Ik stel voor dat u een studie farmacologie gaat volgen alvorens hier nepnieuws te verspreiden.

Tapu | 04-04-20 | 17:21
▼ 1 antwoord verborgen

Oh, en op welke onderzoeken baseerden die zogenaamde wetenschappers hun maatregelen? En wat is er tot nu toe aan onderzoek bekend? Wat een onzin.

azijnseikerT | 04-04-20 | 16:11

Voer voor de Aluhoedje roepers:
Virus toch afkomstig uit Chinees Lab:
Laboratorium medewerker die zich per ongeluk besmette.
https://techstartups.com/2020/04/03/coronavirus-origin-virus-likely-originated-from-horseshoe-bats-used-for-research-in-two-china-labs-chinese-scientists-paper-showed/
https://summit.news/2020/04/03/molecular-biologist-says-coronavirus-could-have-leaked-from-wuhan-biolab/

Roadblock | 04-04-20 | 16:08 | 5

Gekke is áls je het Chinese virus noemt de gehele media op tilt slaat. Vraag mij af wat dezelfde media zou zeggen indien virus uit Amerika zou zijn gekomen.
China heeft de wereld toch mooi in de tang en komt er zelf, voor zover nu bekend zonder veel kleerscheuren gaf. Geeft te denken.

jaap932057795966 | 04-04-20 | 16:37

Zo me niet verbazen. De eigenschappen van dit virus zijn zo extreem, lijkt op een designer virus.

Kwelbeller | 04-04-20 | 17:39

Sites die dit soort onzin verspreiden moet van het internet worden gehaald, die maken gekke mensen alleen maar gekker.

Gulliver | 04-04-20 | 19:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Ondertussen bij de buren. Nordrhein Westfalen. 18 miljoen inwoners. Mensen wonen dicht op elkaar: Keulen, Dūsseldorf, Dortmund, Duisburg, Essen, Bochum en nog veel meer grote steden. En vieze Ruhrgebied lucht. Hoeveel doden ? Jaap, vooraanstaande RIVM wetenschapper let je op ? Het zijn er ...... 250, minder dan 1/6 van Nederland. Dat is al een paar weken zo. Klik maar Jaap (en Mark) www.waz.de/thema/coronavirus/corona-i...

beniknouzoslim | 04-04-20 | 15:56 | 9

@Gravin v Kippenbouth | 04-04-20 | 18:27: Ja. epidemieën ook, zoals varkenspest. En gek genoeg werd dat destijds net zo knullig aangepakt als die corona pandemie nu. Een overheid die uitblonk in afwachten. Experts en controlleurs die het virus van boerderij naar boerderij sleepten. Geruchten over een transportverbod waardoor er in de uren voorafgaand aan dat verbod zoveel varkens werden vervoerd als nooit te voren, Naar slachthuizen, naar bedrijven in andere regio's en provincies. Van de ene boerderij naar de andere zonder de wagens te ontsmetten. Coördinatoren en beleidsambtenaren die de helft van de tijd onbereikbaar waren en een uiteindelijke schade waarvan vrijwel zeker is dat het met een directe aanpak, bijvoorbeeld direct een vervoersverbod of het afsluiten van het gebied, minder was geweest. Daar is uitgebreid over gerapporteerd en geëvalueerd. En blijkbaar niets er uit geleerd. Niets afsluiten, geen beperkingen en veel chaotische bewegingen. Toevallig waren de broeinesten van de varkenspest precies dezelfde als van de corona pandemie nu. Boekel en Venhorst,

Heiner | 04-04-20 | 18:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Bekijk dit grafiekje:
www.mupload.nl/img/iot80c.jpg
Ik kan er mee leven. Dus: per 28 april gewoon de boel weer open gooien.

TB2318 | 04-04-20 | 15:53 | 1

Graag meer positiviteit! Das goed! Maar 28/4 is nog wel erg vroeg, en daarnaast “alles” is wel erg rigoureus; komt een grote tweede golf van.

ruudvangeelen | 04-04-20 | 17:25

Kaag heeft inmiddels 100 miljoen overgemaakt naar Afrika om ze daar te laten testen.
Jawel.
https://www.briefjevanjan.nl/aan-sigrid-kaag-3/

Roadblock | 04-04-20 | 15:50 | 5
-weggejorist-
jaap932057795966 | 04-04-20 | 16:41

Jaap met enorm getal achter zijn nick, hier is geen enkel bewijzen voor. Dit soort figuren zijn geboren levensontkenners, ze haten zichzelf maar herkennen dat niet. Doordat ze macht hebben verworven kunnen ze anderen kwellen met hun zelfhaat, dat zullen ze blijven doen totdat ze uiteindelijk gestopt worden. Om u en anderen om de tuin te leiden zeggen ze dat ze met ‘barmhartige’ zaken bezig zijn. Ware barmhartigheid zal niemand benadelen, figuren als mevr. Kaag (D66) handelen selectief om te bevoordelen en te benadelen. Hun geestelijke niveau komt hierdoor niet verder dan 'macht' en zeker niet vanuit het hart. Daar waar barmhartigheid thuishoort.

Sw.Dwaallicht | 04-04-20 | 17:00

Kunnen ze weer wapens voor kopen

Johan1235 | 04-04-20 | 22:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch weer 900 ongehoorzame viespeuken erbij (minus verzorgend medisch personeel). Ook hoeft van Oef voorlopig geen Gorretjes of andere PR artsen meer te zien op TV, het zijn gewoon palliatieve clowns die veel te weinig levens redden. Niks beter dan de medicijnen die ze toedienen.

van Oeffelen | 04-04-20 | 15:48 | 5

@van Oeffelen | 04-04-20 | 16:29: Hoe tellen ze? En hoeveel internationale contacten hebben de inwoners? Nederlanders zijn erg reislustig.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 17:15

@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 17:15:
Ik denk toch meer aan de 'maatregelen' van het RIVM bij terugkerende Nederlanders uit Wuhan, het carnaval geneuzel, niet erkennen dat er zoiets bestond als a-symptomatisch, en geen consequenties trekken uit het aantal besmette ziekenhuispersoneel in Brabant.
Faal over de hele linie.

Roadblock | 04-04-20 | 17:23

@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 17:15: Ticino, Geneve en Basel hebben bijna uitsluitend internationale contacten ivm de grensgangers. Zonder die haarden was er in Zwitserland niets aan de hand.

van Oeffelen | 04-04-20 | 22:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Het RIVM heeft ook voor het eerst sinds 18 maart het mortaliteitscijfer bijgewerkt (dat is wel en niet officieel corona gerelateerd) en dan zie je dat we nu op het niveau 2017/2018 terecht komen: www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers...

Simon_GS | 04-04-20 | 15:38 | 3

Oh, voor 1 mei is alles weer normaal, bedoelt u?

Papa Jones | 04-04-20 | 15:45

@Papa Jones | 04-04-20 | 15:45: nou het mortaliteitscijfer vind ik belangrijk omdat de covid-19 cijfers onder rapporteren. Dus integendeel snuggere!

Simon_GS | 04-04-20 | 16:35

WIKI:
In het eerste kwartaal van 2018 was de griepsterfte in Nederland uitzonderlijk hoog.[9] Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu schatte het aantal extra sterfgevallen op 9444, het hoogste aantal ooit

Der Schnitzeljäger | 04-04-20 | 19:59

Waarom wordt hierbij NL niet élke overledene verplicht getest op Corona?¿? Moet prima te doen zijn qua aantallen en dan heb je exacte cijfers.

SaintNick | 04-04-20 | 15:31 | 5

Een dode testen op corona, dat is mosterd na de maaltijd.

Papa Jones | 04-04-20 | 15:47

@Papa Jones | 04-04-20 | 15:47: Voor de statistieken niet en bijvoorbeeld de mortaliteit kennen van deze virus.

SaintNick | 04-04-20 | 16:56

@Papa Jones | 04-04-20 | 15:47: suggestie verander je nick in papa Jaap

likdoorn | 04-04-20 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen

De Worldometer Coronavirus www.worldometers.info/coronavirus/#co... beschikt nu ook over de kolom van het totaal aantal testen in elk land. Nederland 75.415 testen, Tsjechië 74.170 testen. Het verschil tussen NL en CZ is dat CZ vanaf het begin de totaaltesten bekend heeft gemaakt, zodat de andere parameters aan dit getal geïnterpreteerd kunnen worden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-04-20 | 15:28 | 3

Uiteindelijk is het aantal doden waar het om gaat. En sorteer maar eens op kolom "Deaths/1 mln" pop. Dwergstaatjes Andorra en San Marino niet meegerekend zijn er maar 4 landen in de hele wereld die het slechter doen dan Nederland: Spanje, Italië, Frankrijk en België.

beniknouzoslim | 04-04-20 | 16:07

@beniknouzoslim | 04-04-20 | 16:07:

Dankzij domme carnaval vierende Brabanders is Nederland nou eenmaal één van de grootste besmettingshaarden in de wereld geworden.

Gulliver | 04-04-20 | 19:36

In Brabant gaat het de goede kant op. De rest kan mij eigenlijk niet veel schelen.

Solitair | 04-04-20 | 15:28 | 6

@Wienerschnitzel mit | 04-04-20 | 16:03: menseigen

ho4x | 04-04-20 | 16:43

Noorden was wel begaan met Brabanders en nam ze op in hun ziekenhuizen.

jaap932057795966 | 04-04-20 | 16:44

Jullie zijn de aanstichters van deze kolerezooi.

WayneGretzky*99* | 04-04-20 | 16:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Echt slecht nieuws voor de 'Het is maar een griepje' gelovigen: www.thestar.com/life/health_wellness/... Overlevenden van de SARS 1 epidemie (uit 2003) vertellen dat ze een leven op halve kracht (met goede en kwade dagen) hebben overgehouden aan het SARS 1 virus. SARS 2 = voor 80% identiek met SARS 1. Daarom, neem uzelf in acht, mijd de mogelijke verspreidingshaarden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-04-20 | 15:19 | 6

@Papa Jones | 04-04-20 | 15:49:
Nog zo'n dramaqueen. De meeste personen hebben wat milde klachten meer niet.

Wasbakplasser | 04-04-20 | 17:10

@Roadblock | 04-04-20 | 17:30:
Nee.. Maar ik laat mij niet meeslepen door horrorverhalen die ik oa op twitter zie.

Wasbakplasser | 04-04-20 | 18:15
▼ 3 antwoorden verborgen

* verkeerd topic

obzzcure | 04-04-20 | 15:19

"De politie heeft gisteravond invallen gedaan in een café en een illegaal gokhuis in Den Haag,die ondanks de corona maatregelen gewoon open waren. In het café waren ongeveer 30 mensen, schrijft Omroep West. Ze waren aan het drinken en rookten waterpijp. De eigenaren van het café en gokhuis zijn beboet,net als alle bezoekers." Ramadan mensen vanaf 23-4. Komt helemaal goed. Die zoeken elkaar de hele maand niet op hoor. Kunnen die domme kafir kneuzen een voorbeeld aan nemen. Hoop het maar anders breekt in mei en ver daarna opnieuw de pleuris uit.

therevenant | 04-04-20 | 15:14 | 2

zeg er even bij dat het moslidioten waren die lurkten aan elkaars pijp..

BoerinFrance | 04-04-20 | 15:52

Een voltooid-leven wens? Wat een klinkklare onzin term bezigt u daar om de lading af te dekken. Een Overheid welke over leven en dood van burgers gaat beslissen, staat niet verder af dan de nachtelijke benzine injecties in verpleegtehuizen toentertijd, mijn vergelijking is hiermee correct. Bijkomend begeeft men zich met dit soort verstrekkende wetgevingen op een hellen vlak, nl. wie gaat bepalen wanneer een leven voltooid is, en wat zijn de criteria hiervoor? Nu zijn het de ouderen welke een stempel ‘voltooid-leven’ op hun voorhoofd krijgen, straks de onrendabelen en weer wat later politieke tegenstanders.

Het is niet de bedoeling dat de politiek waarna de Overheid op eigen houtje de Geneefse mensenrechten wetten gaat ondermijnen, helder? De rest van uw goedbedoelde verhandelingen interesseert mij geen zier, de Overheid houdt zich verre van dit, anders >>> heimelijke dictatuur met morbide trekjes. En dat verwijt ik D66, ze zijn geworden datgene wat ze zeggen te bestrijden. De engelen des doods zijn diegene welke een doodscultus aanhangen, lees uw eigen tegel.

Sw.Dwaallicht | 04-04-20 | 16:47

@Sw.Dwaallicht | 04-04-20 | 16:47:
De overheid beslist niet over leven en dood. De betrokken zelf (de assertieve Nederlander) mag toch zelf bepalen wat de regie van zijn leven is. Er wordt juist steeds gehamerd op de zelfbeschikking van elk individu. De persoon zelf beslist, niet de overheid.
Nogmaals: Wat is uw antwoord op een persoon die een "voltooid-leven"-wens heeft?
Wat zeg je tegen die persoon zelf: Zeg je dan: "jij mag niet zelf beslissen, want de staat mag niet beslissen". Nogmaals: het gaat over de vrijwillige keuze van de persoon zelf!

TB2318 | 04-04-20 | 17:26

Ik word ’n beetje moe van u, gelukkig nog niet levensmoe.
Citaat: ‘De overheid beslist niet over leven en dood’.
Het is of stupide onwetendheid, of kwaadaardige verdraaiing v.d. werkelijkheid, te gek voor woorden dat ik ’n draak van een wet welke er nooit had mogen komen, en de variant daarop er ook niet mag komen; hier moet ontrafelen. Als de politiek wetgeving creëert waarmee men ongestraft doelgroepen mag aanzetten de hand aan zichzelf te slaan, al of niet geholpen door chemie (i.p.v. ik zeg maar wat benzine b.v.), dan is het eerstelijns de Overheid welke de randvoorwaarden voor levensbeëindiging creëert, zo lijkt mij. Bijkomend kan iemand welke het leven niet meer ziet zitten zich onthouden van het innemen van water, hier is de Overheid totaal niet bij nodig.

Bijverschijnsel is de geleidende schaal waarin er nieuwe doelgroepen gevonden kunnen worden, kom ik weer uit bij mijn Wannsee blauwdruk. Immers, wie bepaald wanneer een leven voltooid is? De een vindt dit bij 70+ en de ander vindt dit bij b.v. mensen met flaporen.

Sw.Dwaallicht | 04-04-20 | 18:47
▼ 9 antwoorden verborgen

Hé Poesmobiel, even om mijn reactie op jouw initiële antwoord in een beter perspectief te plaatsen:
Als ik had gevraagd in hetzelfde tijdsbestek
- hoeveel ongelovigen door moslims in Nederland zijn vermoord, of
- hoeveel Nederlanders hier door olifanten zijn doodgetrapt, of
- hoeveel Teslarijders in hun zelfontbrandende auto’s zijn omgekomen,
geeft een antwoord als “ de crematoria draaien overuren” toch een hele andere dimensie als het antwoord “ nul”.
Groetjes, Alco.

Alco-de-Holist | 04-04-20 | 14:59 | 1

@ mijzelf
F*ck die I-phone
Zie zijn plempsel van 14.09 uur.

Alco-de-Holist | 04-04-20 | 15:03

Graag de volgende keer (morgen) ook een lichtpuntje communiceren

stipjes | 04-04-20 | 14:55 | 6

@Jan, Leiden | 04-04-20 | 15:05
Er zijn veel minder mensen die aan corona overlijden. Als je oud en zwak bent, sterf je nog wel aan een ontstoken teen. Maar de oudjes worden wel allemaal meegeteld als "gestorven aan corona".

Solitair | 04-04-20 | 15:31

@Solitair | 04-04-20 | 15:31:
Kijk het verschil in dode is niet jouw cocktailprikker met een vlaggetje overleden aan het label van mijn wijsheid , maar de bodybag van de dode.
Dat wil zeggen besmettelijk. Got it?

MistaRazista | 04-04-20 | 16:22

@Solitair | 04-04-20 | 15:31:
Ze kunnen ook zijn overleden als gevolg van de lockdown. Binnenzitten zonder buitenlucht en beweging is funest voor de gezondheid. Dat verklaart wellicht een hoger aantal doden dan de Corona-doden. Een extra reden om de lockdown stap voor stap zo snel mogelijk af te schaffen.

TB2318 | 04-04-20 | 16:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb een gebroken dienst dit weekend dus vier keer per dag de straat op in Amsterdam. Tussendoor hond uit laten en het is druk hier. Zelfs op stoepranden zitten mensen te genieten van het zonnetje met gehaalde koffie. Als je niet dik bent of oud snap ik dat je naar buiten wil. Halve land op slot en afnemen van vrijheden en werk voor een klein groepje ik vind het enigszins buitenproportioneel en met mij dus andere vandaar de toegenomen drukte. In Italië  lopen ze ook weer buiten.

kleinvrouwke | 04-04-20 | 14:53 | 2

Met alle gevolgen van dien voor de cijfers na deze incubaties.

Jan, Leiden | 04-04-20 | 15:06

Nog even een dingetje over max 100 km op de weg tegen de uitstoot.
Wielrenners, hardlopers, joggers a.u.b. stoppen en gewoon wandelen.
Bij heftig in- en uitademen maakt u een wolk van ontelbare meters. mensen die u passeert of mensen die u tegemoet komen happen in uw afgewerkte uitademlucht. Hou daarmee op! Rutte zeg er iets van!!

ecologiste | 04-04-20 | 14:50

Gelukkig,bijna Juno

SpicyMchaggis | 04-04-20 | 14:49 | 1

Voordat je het weet is het weer Jula.

Kapitein Sjaak Mus | 04-04-20 | 14:56

Vanmiddag krijgen we live op de tv te zien hoe mannetjes sputter de jong zijn haar laat knippen door zijn vrouw.
Tussendoor bezorgd tie ook nog met ali b bloemen bij weet ik veel wie.
Hij heeft het er allemaal maar druk mee.

komtdatschot | 04-04-20 | 14:48 | 2

Hij is gewoon een ordinaire zelfpijper.

Bram-Jr | 04-04-20 | 15:02

Gister voor het eerst weer eens naar de supermarkt geweest na een paar weken thuisquarantaine i.v.m symptomen. Alles staat vol met bejaarden en boomers die lekker aan het kletsen zijn en overal doorheen banjeren en lekker met hun vingers over aanzitten want ja je moet toch even goed voelen of je het wel wilt kopen.

Ik zeg, hef die lockdown maar op want de doelgroep wilt graag dood. En dus ook geen 60+ers met corona meer op de IC, laat ze maar lekker thuis in hun longvocht verdrinken want dat willen ze blijkbaar graag.

naraga | 04-04-20 | 14:47 | 8

Bij mij in y dorp ook vrijdag avond groepjes hangjeugd (allemaal getint). ach ja, ik zou t op die leeftijd ook doen.

Ohja, "café" (shisalounge) inval gedaan door popop, 30 PAX aan t lurken. (rara moslimpet)

SinisterNL | 04-04-20 | 15:16

Ook mensen met een IQ van 90 en minder zijn meer bevattelijk voor het virus. Wellicht is jouw overlijdensadvertentie spoedig te lezen.

Ookalweer | 04-04-20 | 16:08
▼ 5 antwoorden verborgen

In de economische wetenschap bestaat de 'black swan theory' en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theo... De metafoor van 'de zwarte zwaan' is gebaseerd op de aanname dat er in de natuur geen zwarte maar alleen witte zwanen zouden voorkomen. In de economische wetenschap wordt met een zwarte zwaan "een onverwachte gebeurtenis aangeduid, een gebeurtenis die niemand van tevoren heeft zien aankomen of voorspeld. Een dergelijke gebeurtenis ontwricht alle bestaande economische modellen en kan zeer schadelijk voor de welvaart zijn. De paradox is wel dat in de huidige economische wetenschap het vroegtijdig opsporen van zwarte zwanen als het summum van risicobeheersing wordt gezien." Nou, is de coronacrisis niet per ultimo een zwarte zwaan? medium.com/sequoia-capital/coronaviru...
euobserver.com/opinion/147774
mises.org/power-market/coronavirus-bl...
Misschien is het een mooie scoop voor GeenStijl om aan economisch deskundigen hun opinie te vragen: Is de coronacrisis een zwarte zwaan en wat dan te doen?

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-04-20 | 14:41 | 12

@thephysicist | 04-04-20 | 15:59: Aaargghhh, al die martelende onzekerheid! Maar serieus, uw @hkv heeft een economische achtergrond. Het bijzonderste vakgebied heet Financiering. Tussen al die wiskunde door, had het beste boek een fraaie slotparagraaf. "Ondanks al die theorie weten we in de kern nog steeds niet wat ondernemen is". Een van de betreffende auteurs is vervolgens snoeihard op zijn bek gegaan met zijn investmentfund(*). Economiestudenten weten over wie ik het heb.

(*) Met miljarden tegelijk.

Hetkanverkeren | 04-04-20 | 16:19

wasvast eenzwarte gier, die komen vanzelf wel opdagen..

Bumar | 04-04-20 | 18:53
▼ 9 antwoorden verborgen

Sinds vandaag vermeld RIVM het aantal geteste personen niet.
Vragen, vragen, en nog meer vragen.
Wel makkelijk... Geef aan GGD door dat de eisen om te testen strenger moeten, zodat er minder gevallen positief getest worden.
Daardoor zakt aantal positief geteste personen.

*101# | 04-04-20 | 14:38 | 4

Maar neemt het relatief aantal doden toe.

WammesWonder | 04-04-20 | 15:54

Vandaag uit eerste hand gehoord... ze testen niet meer.

Schietmijmaarlek | 04-04-20 | 19:33
▼ 1 antwoord verborgen

Sorry mod, zal me inhouden. Ik krijg foto’s binnen van lange rijen bij de bouwmarkt (hoe is het daar binnen?) en filevorming Arnhem e.o dus ik voel een NL Alert aankomen.

ruudvangeelen | 04-04-20 | 14:37 | 3

Die komt over een paar dagen na de incubatie.

Jan, Leiden | 04-04-20 | 15:09

Domme lui.

Wienerschnitzel mit | 04-04-20 | 16:05

Gemiddeld genomen zijn er per dag in de gemeten periode, elke dag evenveel doden. Dat is waar want het aantal dagen dat de periode kent, vermenigvuldigd met het gemiddeld aantal doden per dag, geeft het totale aantal doden weer. Op dit moment verandert het gemiddelde minimaal. O.b.v. dat redelijk stabiele gemiddelde kunnen we stellen dat alles onder controle is. Voor zover de duiding.

Leptob | 04-04-20 | 14:36

Ook interessant dat in nl het 1.5 meter afstand houden is en in bv Ierland 2 meter is. Geeft wel aan dat het allemaal wat arbitrair is. Volg nieuws in buitenland en zie veel veschilleb tussen landen was als gospel wordt verkondigd...

feiten_en _cijfers | 04-04-20 | 14:33 | 2

Misschien hoesten ze harder in Ierland?

Vuurwezel | 04-04-20 | 14:40

Na bestudering onder de elektronenmicroscoop bleek bij COVID virusdeeltjes een GPS te ontbreken.

Max Headroom | 04-04-20 | 14:42

Het is in de vazal staat nederland al zo erg dat de ziekenhuizen dieren geneesmiddelen gebruiken in de ziekenhuizen omdat ze al bijkans geen medicijnen meer hebben.
Nog even en de mensen krijgen een kauwbotje op het ic om de pijn te verbijten en een blik hondenvoer als avondeten.

komtdatschot | 04-04-20 | 14:33 | 8

@Vula | 04-04-20 | 14:47:
Tut tut tut,wijsneus van me.Het was al wat eerder bekend dat de ic bedden zouden volstromen met corona patienten,maar zoals gewoonlijk hadden rutte en zijn bende daar het schijt aan en lieten ze het maar op hun beloop.Met als gevolg dat de ziekenhuizen nu dieren geneesmiddelen moeten gebruiken omdat er een tekort is aan de gewone medicijnen.En nee,ik ben geen miljardair.

komtdatschot | 04-04-20 | 14:55

@komtdatschot | 04-04-20 | 14:55:
Veterinaire geneesmiddelen zijn geen enkel probleem, ze voldoen aan alle vereiste kwaliteitseisen.

Gravin v Kippenbouth | 04-04-20 | 15:31

Je snapt er weinig van.

Wienerschnitzel mit | 04-04-20 | 16:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik blijf me toch verbazen over het gedrag van bejaarden in mijn eigen omgeving. M’n oma gaat bijvoorbeeld gewoon door alsof er niks aan de hand is, naar de bakker, de slager, nog even rondkijken in de lokale modezaak. We bieden haar bijna iedere dag aan om spullen voor haar te halen, maar ze vertikt het gewoon. Het lijkt bijna alsof het haar niets kan schelen. Ben ik echt de enige hierin of zijn er meer met dit soort problemen?

DeBlijeGeit | 04-04-20 | 14:32 | 9

Lijkt mijn schoonmoeder (82) wel. Mankeert niets, laat zich niet opsluiten. Ook meermaals aangeboden om de boodschappen voor haar te doen. Hollandse nuchterheid, ik heb de oorlog ook overleeft dus?

RickRD | 04-04-20 | 15:12

Als je na een mooi leven, de keuze hebt om te overlijden na 2 weken corona of na 2 jaar op een gesloten afdeling van een verpleeghuis doorgebracht te hebben, opteer ik voor optie 1

Bumar | 04-04-20 | 19:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Uit deze shithole waarin we zitten, moet ook iets moois kunnen groeien, namelijk weer een beetje aandacht voor elkaar. Wat doen GS reageurders eigenlijk? Zelf heb ik vanmorgen kaartjes bij buren in de straat in de bus gedaan. www.mupload.nl/img/xg8u0k815thx.50.43... #doeslief

RickRD | 04-04-20 | 14:30 | 4

Heb je aan de kaartjes gelikt? Nee toch?

Kakmadam | 04-04-20 | 15:06

Ik haal boodschappen voor mijn schoonzus en zwager. Beiden zitten in quarantaine, mijn zwager is aan de beterende hand van het coronavirus.

Gravin v Kippenbouth | 04-04-20 | 15:29
▼ 1 antwoord verborgen

We leven in de omgekeerde wereld:
'normaal' wordt een klein deel van onze spes patriae opgeofferd om als soldaat ons hele land te redden, en nu moeten alle hardwerkende Nederlanders thuis zitten en aanzien hoe ons land te gronde wordt gericht om een stelletje dikzakken te redden.

CiTy3 | 04-04-20 | 14:27 | 7

Maak je niet druk, dadelijk kun je weer naar hartelust hard werken om deze periode te financieren.

Mark van Leeuwen | 04-04-20 | 16:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Max Headrooms dagelijkse COVID Curves: i.imgur.com/DNudfFr.jpg

Het loopt nog steeds volgens de voorspelling. Wederom een wat gunstig cijfer voor de ziekenhuisopnames, daarmee daalt het te verwachten aantal opnames tot 8000 voor de hele epidemie. 2400 IC bedden lijken nu ruim voldoende.

Max Headroom | 04-04-20 | 14:27 | 8

@Max Headroom | 04-04-20 | 14:47:
Ik zag het RIVM de piek rond 1 mei voorspellen.
Ik hoop van ganser harte dat u gelijk heeft, maar het enige harde in de data is het aantal ziekenhuisopnamen.

Roadblock | 04-04-20 | 14:54

Hier heb je meer aan dan aan die brij van het RIVM.

5611 | 04-04-20 | 16:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Deze 'intelligente' lockdown is gewoon waanzin. Laat alle 65+ers in lockdown gaan en ook social distancing voor anderhalf jaar, of totdat het vaccin beschikbaar is. De rest van het land kan weer open en 'back to usual'.

canis lupus | 04-04-20 | 14:26 | 10

@schijtzat | 04-04-20 | 14:38:
Mijn zwager zelfde verhaal. Huisarts vertelde dat volledig herstel 6 weken gaat duren.

Gravin v Kippenbouth | 04-04-20 | 15:36

@Roadblock | 04-04-20 | 14:56: zelf weten, maar als Nederland dit een jaar blijft doen, komen we op een BBP van zeg, Eritrea.

canis lupus | 04-04-20 | 15:38

Nee is geen waarzin gewoon gezond verstand gebruiken en zo veel mogelijk binnen blijven, wat is daar nou zo moeilijk aan?

obzzcure | 04-04-20 | 15:53
▼ 7 antwoorden verborgen

We zouden het bijna vergeten : de religie van de vrede : www.trouw.nl/buitenland/doden-bij-aan... 2 doden .. 7 gewonden naar verluidt . Heel lieflijk een " steekincident" genoemd .

daytripper | 04-04-20 | 14:25 | 1

Ook zo'n pandemie waar veel te laat tegen opgetreden gaat worden. Met gevolgen die nog een stukje gruwelijker zijn dan de ergste corona-pandemie.

Reaguurdeskundige | 04-04-20 | 19:04

Er is geen overledenenstatistiek. Zou die er zijn dan is er nog geen curve in de terrasrichting waar te nemen....

Einde van de Domheid | 04-04-20 | 14:23 | 3

Dit zijn ook slechts cijfers ter geruststelling.

Papa Jones | 04-04-20 | 14:24

Overledenen lopen achter op ziekenhuisopnames, ziekenhuisopnames liggen weer achter op besmettingen (maar daar weten we niks van door te weinig tests).
Op dit moment is ziekenhuisopnames de beste tracker om te kijken of we het virus een beetje onder controle krijgen.
Natuurlijk krijgen we nog enorm veel doden erbij (en zijn er ook veel doden niet getest), maar het gaat om de toekomst.

PeterDriebeens | 04-04-20 | 14:27

En in Spanje is de lockdown inmiddels met twee weken verlengd. Want die economie, die kan nog meer kapot.

spanarchist | 04-04-20 | 14:21 | 4

@canis lupus | 04-04-20 | 14:22: sufferd

ruudvangeelen | 04-04-20 | 14:32

Reality check: IS AL KAPOT. En wordt ook niet beter. En zal ook niet beter worden als de lock down wordt opgeheven.
Laat het muntje vallen, krijg het tussen je oren: De wereld van voor Februari 2020 is voorbij. En komt ook niet meer terug. Wat een overheid, willekeurig welk overheid, ook doet.

Stormageddon | 04-04-20 | 14:35

Tsja, het zijn geen Nederlanders

Rennieflox | 04-04-20 | 14:36
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand enig idee of Max Headroom in aantocht is met de dagelijkse grafieken. Vind zijn duiding altijd wel oké.

VP732 | 04-04-20 | 14:21 | 1

Yep.

schijtzat | 04-04-20 | 14:39

Corona geeft nog meer redenen om de grens met Italie te sluiten....

pga | 04-04-20 | 14:20 | 1

Wie begint er nou ook een laboratorium op 300 meter van een vismarkt Dan vraag je er ook wel een beetje om. Mafchinezen.

Tishetnetnie | 04-04-20 | 14:20 | 2

Mafkees.

Gulliver | 04-04-20 | 14:31

Is wel zo

zwenkwieltje | 04-04-20 | 17:31

160 jaar geleden werd te Odessa Vladimir Khavkin geboren, de bacterioloog en immunoloog die het werkende vaccin tegen cholera en de pest ontwikkelde. jewish.ru/ru/traditions/articles/1926... Opvallend in dit artikel is de beschrijving hoe Joodse reinheidsvoorschriften in de Thora doorslaggevende invloed uitoefenden op de ontwikkeling van de medische wetenschap.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-04-20 | 14:12 | 3

Maar ja moslims willen wereld heerschappij

Henk P | 04-04-20 | 14:14

Een vaccin tegen het pestvirus. Dan ben je inderdaad een bijgoochem.

Hetkanverkeren | 04-04-20 | 14:21

Yep, die is het begin van het einde van de Corona-virus.

Thoth | 04-04-20 | 14:11 | 2

je bent 'meisje' vergeten

skoftig | 04-04-20 | 14:12
-weggejorist-
Vrouwtje_haram | 04-04-20 | 14:11

Er zijn dus 1651 personen overleden aan of met Corona.
Niet leuk, maar hoeveel personen zijn er in dezelfde tijd overleden aan andere zaken, zoals influenza, ouderdom, (oncologische) ziekte of ongevallen?
Gewoon even om een en ander in perspectief te kunnen plaatsen.

Alco-de-Holist | 04-04-20 | 14:09 | 22

@Superior Bastard | 04-04-20 | 15:24: Hij grossiert er in.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 15:56
▼ 19 antwoorden verborgen

Heeft al iemand gezien of de virus zich aan de 1,5 m houd.
Greta ziet de virus volgens mij.....

rein9576 | 04-04-20 | 14:09 | 3

Wolla, het is 'die virus'.

skoftig | 04-04-20 | 14:11

Het is vi-Rus.
Weer die Putin he.

Roadblock | 04-04-20 | 14:36

De Tussenstand.
1. Italië 14681
2. Spanje 11744
3. Amerika 7406
4. Frankrijk 6507
5. Engeland 3605
6. Iran 3452
7. China 3326
8. Nederland 1651
9. België 1283
10. Duitsland 1275

Nehemia | 04-04-20 | 14:08 | 23

Ik vind het onbegrijpelijk dat nu niet ALLE NL overledenen worden getest op Corona.

SaintNick | 04-04-20 | 15:56

@SaintNick | 04-04-20 | 15:56: gezien de beperkte testcapaciteit is het veel zinvoller om levende mensen te testen

rode peper | 04-04-20 | 16:11

Daarom, lekker naar buiten blijven gaan, op bezoek bij je schoonma, sukkels.

Wienerschnitzel mit | 04-04-20 | 16:12
▼ 20 antwoorden verborgen

Tjah, we zijn best een gedisciplineerd landje.
Bijna Chinees, maar zonder de dreiging van acute staatsrepressie, vooralsnog...
FF volhouden nog, mensen. Het gaat zo net-an.

hotmint | 04-04-20 | 14:08 | 1

Nederland heeft van origine een grote gemeenschapszin. Deze poldervolkseigenschap wordt helaas in toenemende mate homeopathisch verdund.

TonieKolonie | 04-04-20 | 14:25

Bij deze geef ik de ouderen van Nederland - uitzonderingen daargelaten - een standje. Gewoon lekker toeristen in winkels zonder enige vorm van omgevingsbewustzijn. Hallo, lieve mensen, we doen dit toch in eerste instantie voor u! Mijn arme moeder zit inmiddels eenzaam en alleen opgesloten in haar kamer in het verpeeghuis, terwijl corona haar van links en rechts besluipt. Voor het nut van het algemeen zou het fijn zijn als iedereen de regels gewoon even volgt, dus ook u Hopelijk krijgen we de waanzin er dan snel onder.

MickeyGouda | 04-04-20 | 14:07 | 16

@MickeyGouda | 04-04-20 | 14:35: Zelfs een ezel stoot zich in het algemeen... Heel goed, hoop dat uw moeder er zich ongeschonden doorheen slaat voor nu.

VP732 | 04-04-20 | 14:39

@MickeyGouda | 04-04-20 | 14:35: Ja, die 55+/60/70 jarigen die zo nodig naar de winkel moeten, en ook nog eens geen sjaal (bij gebrek aan mondkapje/gel/handschoenen gebruiken.
Ze spelen met hun leven. Als je tenminste de berichten uit Italië/Spanje ziet.
Dus, ikzelf zit hier met dit prachtweer binnen (doe ik toch altijd al, i.v.m. schrijfwerk etc.).
Mijn strategie is, totdat er een werkend medicijn is gevonden: ver weg blijven van mensenmassa's, geen OV, handschoenen en alcohol.
En ongelofelijke hoeveelheden vitamine C, D3 en Zink-complex slikken. Ook niet constant het nieuws volgen.
Ik heb dit na vele YouTube filmpjes maar als werkbare leidraad genomen.
Het virus valt namelijk veel makkelijker cellen aan, die een gebrek aan D, Zink hebben. Zelfs hydroxychloroquine werken doordat zij inwerken op de zinkhuishouding van de cel.
Aangezien de regering niet kan zorgen voor mondkapjes, gel, handschoenen, zelfs niet op mijn fokking werk, doe ik het maar op deze ietwat primitieve wijze.
Het is een grof schandaal, dat Nederland niet eens voorbereid was op een dergelijke pandemie, en zelfs nu nog steeds vliegtuigen uit de USA laat landen, en nu weer die Oostblok asperge stekers laat reizen.

King of the Oneliner | 04-04-20 | 16:45
▼ 13 antwoorden verborgen

Als ik de RIVM kaart zie lijkt er om de Bible Belt een verhoogde concentratie te liggen. Kerkgangers? Toeval? Goddelijke interventie?

Bass Trouble | 04-04-20 | 14:05 | 7

@Frau Merkel | 04-04-20 | 14:16: Als er op een bepaalde bevolkingsgroep ingehakt kan worden wordt geen middel onbenut gelaten. Alle kerken die aangesloten zijn bij de PKN (Protestantse Kerken Nederland) houden al sinds 3 weken (morgen de 4e keer) geen kerkdiensten meer met publiek, er worden alleen nog video opnames uitgezonden. De dominee + 2 leden van de kerkenraad op afstand zijn in de kerk plus de persoon die de video bedient. Dat er nog 30 personen bij bepaalde gelegenheden zijn toegestaan lijkt mij eerder vanwege de vele begrafenissen.

Lupuslupus | 04-04-20 | 14:30

@Lupuslupus | 04-04-20 | 14:30: Niet alle kerkgenootschappen zijn bij de PKN of de RK Kerk aangesloten, maar dat weet u zelf ook wel. denk ik.

Heiner | 04-04-20 | 14:42

@Heiner | 04-04-20 | 14:42: Dat laat onverlet dat de gemaakte opmerking niet door feiten ondersteunt wordt en dus in de categorie 'gelul van de bovenste plank' thuis hoort.

Frau Merkel | 04-04-20 | 15:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Gevonden op internet.
Dr. Lucas Bergkamp
@lbergkamp
“Terwijl de epidemie zich snel binnen Europa verspreidde, zaten onze Europese leiders geboeid te luisteren naar een spijbelend kind dat wereldfaam verwierf door het prediken van onwetenschappelijke klimaatdoem en het beledigen van politici.”

komtdatschot | 04-04-20 | 14:02 | 7

Misschien over een paar weken op TV, both my parents have died, how dare you.

jan huppeldepup | 04-04-20 | 14:31

@Roehm | 04-04-20 | 14:08: ''We're all gonna die'' profete zit nu met een troosthond opgesloten in haar bunker en komt pas weer tevoorschijn nadat de laatste boomer is overleden aan het virus.

2tribes | 04-04-20 | 14:31

Adequate omschrijving van het niveau van onze "leiders".

5611 | 04-04-20 | 19:24
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
ruudvangeelen | 04-04-20 | 14:01 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het RIVM telt de doden zoals justitie het aantal misdrijven.

balustrade | 04-04-20 | 13:58 | 4

Ze gebruiken speciaal ontwikkelde Chinese software.

Mr_Natural | 04-04-20 | 14:06

It’s funny because it’s true.

Analia von Solmsch | 04-04-20 | 14:12

Zeker, die cijfers zeggen praktisch niks.

2tribes | 04-04-20 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe laat komen de cbs cijfers uit want daar heb ik wat meer vertrouwen in.

komtdatschot | 04-04-20 | 13:58

Och hemel GS: Door corona dreigen veel stille verslaafden thuis over het randje te gaan.
\polp/

Piet Karbiet | 04-04-20 | 13:54 | 5

Dat klopt, zit nu al met een kratje per dag weg te werken. Maar ik bijt me tanden op elkaar en houdt vol.

jan huppeldepup | 04-04-20 | 14:33

Wat is polp?

schijtzat | 04-04-20 | 14:46

@schijtzat | 04-04-20 | 14:46:
Het openen van een fles bier terwijl je hem op zijn kop houdt.
Meestal gevolgd door krachttermen.

Roadblock | 04-04-20 | 15:04
▼ 2 antwoorden verborgen

De cijfers worden iedere dag nog bijgesteld en die over de afgelopen twee dagen het sterkst en steevast naar boven. Daarom is het niet verstandig deze in een overzicht mee te nemen en er zelfs rekening mee te houden dat die van de paar dagen dáárvoor nog toenemen. Het beste beeld krijg je van ziekenhuisopnames en doden in relatie tot Corona (soms als compicerende factor bij de doodsoorzaak). Aantallen vastgestelde besmettingen zijn minder betrouwbaar omdat niet alles vastgesteld wordt. Hier een overzicht van 17 maart tot en met afgelopen donderdag. docdro.id/KldiEuh

Arne Appelmelk945599 | 04-04-20 | 13:53 | 2

Ik kan de tel van mijn klokbiertjes per dag ook niet bijhouden, dus relaxed

ruudvangeelen | 04-04-20 | 14:02

Ik kan niet begrijpen waarom nu niet ALLE overledenen in NL verplicht worden getest op Corona.

SaintNick | 04-04-20 | 16:02

www.ad.nl/den-haag/omstreden-imam-faw...
"De omstreden imam Fawaz Jneid is er heilig van overtuigd dat het coronavirus dat de wereld op dit moment in de ban houdt een straf is van Allah voor de manier waarop China met islamitische Oeigoeren omgaat."
Dat ging natuurlijk een beetje mis toen het virus ook toesloeg in islamitische landen. Heeft hij inmiddels zijn uitspraken herzien? Vast niet.
En mogen moslims een vaccin in Israël kopen? Of kan dat niet als er moslims zijn die 'de' Joden de schuld geven van het bestaan van corona, al kunnen zie uitleggen hoe dat precies gegaan is.
Intussen dendert het virus heel de wereld over, en kan het virus het niet schelen of iemand zwart, plank, moslim, jood, atheïst, links, rechts, hetero of homo is. Dat past vast niet in het plaatje van imam Fawaz, hoewel die alles passend weet te maken. Het moet namelijk passen, want daarom.

kloopindeslootjijook | 04-04-20 | 13:53 | 10

Ik ben ook plank. Ga ik nu deaud?

de visser | 04-04-20 | 14:45

@pickalilly | 04-04-20 | 14:08:
Gelukkig maakt iedereen zich wel druk om de vervolgde en vermoorde Christenen in moslimlanden.
Oh Wacht.....

Roadblock | 04-04-20 | 15:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Je hebt bejaarden uurtje, en bontkraag uurtje.

Harry Turtle | 04-04-20 | 14:08

Sigaretjes en shag 1 euro duurder...

wiener mit pommes | 04-04-20 | 14:27

@Harry Turtle | 04-04-20 | 14:08: LOL

2tribes | 04-04-20 | 14:37
▼ 6 antwoorden verborgen

In het weekend zijn de cijfers altijd lager dan doordeweeks. Verder opvallend dat het aantal positief geteste mensen rond de 1000 zit per dag! Ondanks dat er dus minimaal getest word. Wat dus aangeeft dat er dus een paar honderd zwaar zieke gevallen per dag erbij komen. Waar weer een aanzienlijk deel doorstroomt naar de IC. Ook aantal doden is 100+ per dag. Kortom maatregelen werken niet! Ja er lijkt geen exceptionele groei op de korte termijn, maar afgelopen 2 weken heeft bewezen dat die groei er wel degelijk is. Er is nog steeds geen afvlakking of duidelijke afname te zien. Nogmaals en ik blijf het herhalen (helaas) volledige lockdown voor 2 weken. Twee weken tijd voor voorbereiden grootschalig testen van de bevolking en opzetten binnenlandse productie lijn voor mondkapjes. Daarna geteste geinfecteerden isoleren in huis, hotels, vakantieparket etc. Mondkapjes verplicht in het openbaar en winkels, horeca etc kan weer voorzichtig open met eerst minimaal aantal klanten per m2. Scholen tot zomer vakantie dicht en online lesgeven. Het is niet zo moeilijk Rutte en Jaap!

degurewind | 04-04-20 | 13:52 | 9

@ruudvangeelen | 04-04-20 | 14:07: Verklaar zeikpaal? Ik probeer juist mensen ervan bewust te maken, dat als we een echte serieuze afvlakking willen dat we sowieso 2 weken in volledige lockdown moeten. Maar omdat we een targeted lockdown hebben met minimale tot geen handhaving. En dat 30 tot 50% van besmette mensen geen symptomen vertonen, is het gewoon dweilen met de kraan open. Zo komen we nooit aan een echte drastische afvlakking.

degurewind | 04-04-20 | 14:18

Je snapt het niet. Tuurlijk neemt het toe. Dat kan niet anders. En we kunnen niet eeuwig in lockdown. Dus we moeten vooral zorgen dat we de verspreiding afremmen om ons zorgsysteem niet te overbelasten. Simpel toch?
Of denk je dat, na een lockdown van X periode, het virus weg is? Nee, natuurlijk niet. Dus dan komt het daarna gewoon weer in alle hevigheid langs.

Jimmydepimmy | 04-04-20 | 14:20

@Jimmydepimmy | 04-04-20 | 14:20: Uhm volgens mij geef ik een ruime uitleg met daarinneen stappen plan. Om juist dat voor elkaar te krijgen wat jij wilt. Zo te zien snap jij het zelf ook niet helemaal.

degurewind | 04-04-20 | 14:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat zeggen die cijfers?
Waar zijn ze op gebaseerd?
Bij welke cijfers stoppen we met deze intelligente lock-down?
Vragen die ik niet hoor in de pers, daar is het alleen maar; Houzee Mr Rutte

polletjepiekhaar | 04-04-20 | 13:51

Nu weer tijd over het dagelijkse gemekker over het aantal ic-bedden.
Het is net groundhogday

zuurtjeregen | 04-04-20 | 13:50 | 4

Sinds lockdown is het bij mij al bijna drie weken Groundhogday. Zo maar weer eens aan het bier.

Abject | 04-04-20 | 13:52

Inderdaad, zoveel deja vus... had zelfs een deja vu hier in de panelen vanochtend, weirder komt het niet.

2tribes | 04-04-20 | 14:40
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt erop dat de bevolking met gerichte marketing warm gemaakt wordt om de lockdown op te heffen. Het aantal testen blijft laag en laat al dan niet gestuurd een daling zien. Zoals eerder al betoogd gaat het erom zo snel mogelijk en zo veel mogelijk mensen te immuniseren, zonder dat de pleuris uitbreekt. De economie moet zo snel mogelijk weer op gang komen. pRutte laat zijn oor teveel hangen naar de twatterbarometer. Faecesbook en twatter worden met behulp van sentimentenanalyse uit elkaar geplukt en aan de hand daarvan wordt beleid gemaakt. Als de overheid dit niet zelf doet, dan doen de grote partijen dit zeker, met de VVD aan kop. De media in de VS deden hetzelfde en gingen het schip in: Trump won. De regering moet voor de troepen uit lopen. Opengooien die boel en opletten bij wat je doet. De pandemedia creëeren we zelf.

Frau Merkel | 04-04-20 | 13:50 | 8

@Shoarmamasutra | 04-04-20 | 13:53: Luisteren naar het volk is prima, doe mij nog maar een referendum. Nu is het crisistijd, dan werkt polderen, overleggen en democratie niet. Dat probeerde men bij de Q-koorts ook. Nederland was het enige land met een tweede uitbraak en moest uiteindelijk ruimen. De overheid is niet vervolgd voor de onnodige doden. Het volk is leidend en moet volgend zijn voor het beleid. Hoewel we nu een enorme piek moesten hebben, hoor ik weinig van compleet overbelaste ziekenhuizen. In Berlijn waren de ziekenhuizen gisteren leeg.

Frau Merkel | 04-04-20 | 14:11

@Frau Merkel | 04-04-20 | 14:11: Duitsland heeft nog 10.000 lege ic bedden...

Lupuslupus | 04-04-20 | 14:34

@Lupuslupus | 04-04-20 | 14:34: Dan ga ik daar wel liggen. De buren hebben echte elke machine die ze hebben aan gehad. Een mens kan niet meer rustig uitslapen. Op de IC hoor je hooguit een ventilator.

Frau Merkel | 04-04-20 | 16:00
▼ 5 antwoorden verborgen

@Abject | 04-04-20 | 13:59: Cytotic en antiviraal bij 100mug/ml. Gevalletje operatie geslaagd, patient overleden of begrijp ik het verkeerd?

Frau Merkel | 04-04-20 | 14:05

@Frau Merkel | 04-04-20 | 14:05: Ja, daar zit ik ook een beetje naar te kijken, is mij nog wat te zonnig om echt tijd in te steken, dat komt na het weekend wel weer.

Abject | 04-04-20 | 15:32

@Abject | 04-04-20 | 15:32: Het duurt nog wel even voordat het feestje voorbij is. Dat houden we tegoed!

Frau Merkel | 04-04-20 | 16:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Het kan zijn dat de maatregelen werken, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de risicogroep en de aanstellers een beetje beginnen op te raken. Want ik wil de mensen die hier echt heel ziek van worden en/of eraan overlijden niks te kort doen hoor, maar ik denk dat er een heleboel hypochonders tussen die ziekenhuisopnamen zitten. En op zich is dat ook wel te verklaren. Want als je die tv zo eens effe bekijkt, ja, dan kun je inderdaad wel eens gaan denken dat er een mensheidbedreigende pandemie over ons heen komt. Wat natuurlijk niet zo is. Normaal gesproken waren deze mensen met een warme krijk onder de wol gekropen, maar nu in deze coronatijden bellen ze meteen de huisarts of 112.

VanBukkem | 04-04-20 | 13:47 | 7

@Heiner | 04-04-20 | 14:21:
In feite wel ja. Want als je denkt dat je doodziek bent, dan word je het ook wel. Een soort omgekeerd placebo-effect zegmaar.

VanBukkem | 04-04-20 | 14:55

@VanBukkem | 04-04-20 | 14:55: Er is eerder een neiging om zorg te mijden. Ook al zou het beter zijn om dat niet te doen.

Heiner | 05-04-20 | 00:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Bij ons in de straat woont een man die zegt dat een gewone griepgolf erger is. Die hebben we gisteren met een paar buurmannen in elkaar geslagen.

skoftig | 04-04-20 | 13:47 | 13

"met een paar buurmannen" Alleen durfde je niet?

MikeTheBull | 04-04-20 | 14:40

Geeft niet. Die was anders toch doodgegaan aan een griepje.

MistaRazista | 04-04-20 | 15:14
▼ 10 antwoorden verborgen

Mooi dat het virus een beetje beteugeld is, voorzichtig positief.
-
Wat wel ergerlijk is, is de schaamteloze berichtgeving. Blijkbaar zit het er zo ingebakken bij de linkse media.
Het is in de VS namelijk zo dat het corona virus zich momenteel voornamelijk verspreid in New York en dat ze vrezen voor de Republikeinse staten die er nog heel luchtig over doen. Dat heeft te maken met de wisselende berichten en laconieke houding van Trump.
Zucht, waarom zo'n draai eraan geven?
Toen Trump per direct al het vliegverkeer met Europa verbood, was de krant te klein (wij vlogen toen nog wel alles en erin en eruit). Waarom kunnen ze in die ophitsende blaadjes zoals het NRC en VK niet een keer gewoon feitelijk het nieuws brengen? Zelfs in crisistijd lukt dat niet.
Je mag best natuurlijk best kritisch zijn, maar doe dat dan wel feitelijk. Ook Rutte zal niet alles perfect doen, maar je hoeft de man niet persoonlijk te besmeuren voor je eigen politiek gewin. Temeer overduidelijk is dat zowel hij als Trump er echt wel alles aan willen doen om van klote virus af te geraken.
Stop met stemming maken, start met zuivere onafhankelijke verslaglegging. Kom op ook de NPO, er moet nog veel gebeuren, maar het kan.

bananabanana | 04-04-20 | 13:46 | 6

@Man-Bijt-Hond | 04-04-20 | 13:50:
Precies.Die kut NPO heeft maar 1 mening en die is politiek correct en past voornamelijk bij d66,pvda en gl.

pejoar | 04-04-20 | 13:55

Het gaat bij veel mensen niet om de maatregelen an sich, maar om degene die de maatregelen voorstelt. Zeker bij de media die u benoemt. Als Trump het vliegverkeer stillegt, is het niet goed, of deugt het niet. Als Rutte geen bezoekers van buiten de EU meer wil, geen woord van kritiek.

Heiner | 04-04-20 | 14:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang niet iedereen die zich beroerd voelt getest wordt zeggen die cijfers helemaal niets.

HoerieHarry | 04-04-20 | 13:45 | 11
-weggejorist-
Pardoes | 04-04-20 | 14:24

@Pardoes | 04-04-20 | 14:24: Natuurlijk. Maar als iemand blijft volhouden dat hij zich niet goed voelt, moet ik het nog zien.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 15:58
▼ 8 antwoorden verborgen

Het kost een paar centen die corona-crisis, maar ik vind het machtig mooi kwa massa-psychologie. Alles komt er in een keer uit:
- het risico in het leven moet 0.0 zijn. We zijn tegen alles verzekerd en bereid iedereen helemaal de moeder te claimen, waardoor die mensen ook geen risico meer nemen en zich tegen alles indekken.
- De media bepalen hoe erg iets is: op dezelfde manier blijven bericht geven over de situatie, net zolang totdat iedereen op dezelfde manier meebeweegt. Niemand kan meer rationeel onafhankelijk denken, we worden er allemaal door beinvloed.
- Die verschrikkelijke persoonlijke verhalen: Er is toch maar mooi een 105-jarige man die corona heeft overleefd, en voor al die relativeerders, er is ook een 16-jarige meisje in Frankrijk aan overleden, en vorige week nog 1 in Engeland. En als het je eigen moeder is die op de IC ligt dan piep je wel anders.
- De macht van de angst, en zonder problemen kiezen om miljoenen doden op je geweten te hebben vanwege een instortende wereldeconomie met alle gevolgen voor zorg, etc

skoftig | 04-04-20 | 13:43 | 4

Is wel een beetje zo. Had die Corona-epidemie 30 jaar eerder plaatsgevonden, dan was er nooit zoveel aandacht voor geweest.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 13:46

Fascinerend inderdaad. Beangstigend ook, ik had niet verwacht dat men nog zo schaapachtig kon zijn.

sarcastro | 04-04-20 | 13:53

Mooie samenvatting.

spanarchist | 04-04-20 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

'De strategie van gecontroleerde verspreiding'..
We zitten nu 3 weken thuis, er zijn nog geen 20000 mensen positief getest. Stel dat het werkelijke aantal een factor 10 hoger is, dan zitten we nu op 200.000 besmettingen en dus straks 200.000 mensen die immuun zijn. Van de 17M * 60% is ongeveer 10 miljoen mensen die nog besmet moeten worden. Zelfs in het tempo van 10.000 besmettingen per dag zijn we nog 1000 dagen bezig, voordat we aan de 10 miljoen zitten. Blijven we dan echt nog 3 jaar thuis?

kobuskuch | 04-04-20 | 13:43 | 4

Welnee, over een maand of 2 gaat alles van slot. Wellicht al eerder. Daarbij vind ik die 'benodigde besmettingen' niets anders dan crimineel. Mèt hoofdletters. Want daardoor zullen er nog vélen onnodig sterven.
Alleen maar omdat de overheid zijn zaakjes niet op orde had en nog steeds niet heeft!

Lupuslupus | 04-04-20 | 13:51

@Lupuslupus | 04-04-20 | 13:51: Bekijk t van de zonnige zijde: je hebt nu een zee van tijd om je aanklacht tegen moeder natuur voor te bereiden.

Gladiator Fap | 04-04-20 | 13:57

@Gladiator Fap | 04-04-20 | 13:57: Ik heb mijn decoupage hobby weer opgepakt en zit nu even te wachten op het drogen voordat ik weer verder kan.

Lupuslupus | 04-04-20 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

Het enige betrouwbare cijfer qua sterfgevallen is van het cbs en als je dat vergelijkt met diezelfde weken in de afgelopen jaren. RIVM cijfers zijn dacht ik 50% lager dan de werkelijke cijfers

Fontanarossa | 04-04-20 | 13:42 | 1

Dat roep ik al weken maar de mensen luisteren niet.
kijk hier maar even naar het grafiekje, dat zegt meer dan die RIVM getalletjes
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/14/sterf...

HA BIER!1! | 04-04-20 | 17:07

Allemaal leuk en aardig die dalende trend van ziekenhuisopnamen..... maar als de ziekenhuizen overbelast zijn, worden de criteria om mensen op te nemen automatisch strenger en strenger.

Dus het zegt eigenlijk ook niet zo veel

trottle | 04-04-20 | 13:42 | 3

We zitten nog niet op het punt een in, een uit. Over 2 weken begint dat pas.

arlen | 04-04-20 | 13:48

@arlen | 04-04-20 | 13:48: Sommige ziekenhuizen waarschijnlijk al wel. En aangezien mensen vooruit kunnen kijken..... zal het opschuiven van de criteria al lang en breed beginnen voordat het capaciteit helemaal op is.

trottle | 04-04-20 | 17:51

De ziekenhuiscapaciteit is nog lang geen probleem, IC-bedden wel.

5611 | 04-04-20 | 19:43

Wanneer sporters zich aan de regels van afstand zouden houden was we niet veel aan de hand, maar dat deden ze niet. Dus sluiten die plekken.

Van die daklozen werd toch eerst geroepen dat ze naar huis moesten gaan? Denk dat ze de extra opvang in gymzalen bedoelden.

Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:47

@Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:47: In de VS liggen de daklozen op matjes op lege parkeerterreinen. Op elke parkeerplek 1 dakloze.

Lupuslupus | 04-04-20 | 13:58

Junks zijn vaak dakloos. Wel eens geprobeerd om een woning te krijgen?

Frau Merkel | 04-04-20 | 13:59

In Italië willen ze nu alweer samenklonteren
''De lente heeft ook de vrijheidsdrang aangewakkerd bij honderden Genovesen. In de Via Sestri in de oude binnenstad van Genua, kon je gisterochtend over de koppen lopen. Op de gepubliceerde foto dragen de meeste mensen keurig mondmaskertjes, maar er zijn wel een beetje veel mensen''
www.ad.nl/buitenland/juist-nu-is-het-...

pga | 04-04-20 | 13:40 | 1

Ik zie enkel een balkonmeneer op de feauteau

sjef-van-iekel | 04-04-20 | 13:52

Zuiver overleden aan Corona? 1651 personen? Bullshit.

Zoltan | 04-04-20 | 13:39 | 5

De algehele paranoia in dit toch al gestoorde landje moet in stand gehouden worden !

joppo0 | 04-04-20 | 13:44

Reken maar dat het er veel meer zijn waarvan we niet weten dat ze het hadden, want nooit getest.

Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:57

@Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:57: Niet getest = niet weten = gokken.

Lupuslupus | 04-04-20 | 14:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een stelletje bedriegers daar. Ik had gister doorgegeven dat ik een volle bingo heb met 174. En nu doen ze veels te vroeg 164 op de site zetten. Heel flauw.

Leptob | 04-04-20 | 13:38 | 1

In 1uur en 21 min. waren er vast wel 10 bij gekomen.
Jij wint de dagprijs.
Nou blij?

Ruimedenker | 04-04-20 | 13:41

Aha, het valt allemaal reuze mee. In percentages uitgedrukt heeft vrijwel niemand er last van. Zo, en nu weer aan werk.

Graaier | 04-04-20 | 13:37 | 4

@scorpio777 | 04-04-20 | 13:38: De Groningse gemeenten Loppersum en Stadskanaal wachten nog steeds op de eerste inwoner die opgenomen gaat worden. Die zitten voor de noppes achter de geraniums of beeldschermen te sidderen voor de boze buitenwereld, die maar niet dichtbij wil komen.

Graaier | 04-04-20 | 13:43

@Graaier | 04-04-20 | 13:43: hahaha, zie het wel voor me hoe dat gaat als het raak is: heb je het al gehoord: we hebben er ook één!

VP732 | 04-04-20 | 13:46

@Graaier | 04-04-20 | 13:43: er is vast een relatie tussen bodemdaling en afwezigheid corona-virus. Daar hoor je ze in Den Haag niet over.

dathoujetoch | 04-04-20 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Wil heel graag naar 1 Van die die 2 witte stukjes van de RIVM kaart van NL met geen ziekenhuismeldingen. Of besmet ik die stukjes dan mogelijk zelf bij een mogelijke ejaculatie? Of word ik onderweg erschossen?

Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:37 | 1

Wat je niet weet is of die witte vlekken niet vol liggen met overledenen die niet naar het ziekenhuis zijn gegaan…

Pardoes | 04-04-20 | 14:28

Gaat wel lekker, toch? Zou best briljant zijn als we zo de hele koorddans doen, zolang we het qua ic's redden wil je je land zo open mogelijk. Ik denk niet dat we het virus tegengaan houden namelijk.

beldewouten | 04-04-20 | 13:36 | 2

Denk ik ook niet. We moeten er even doorheen. En niet in paniek raken.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 13:41

@Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 13:41: Als iedereen zich aan de regels houdt. En zoveel mogelijk aan de slag gaat en blijft. De supermarkten zorgen wel voor de distributie van virus en goederen verder.

VP732 | 04-04-20 | 13:49

Ah complot tijd.

Is dit nog nieuws? | 04-04-20 | 13:36 | 3

Het leven is volgens sommigen een groot complot.

HoerieHarry | 04-04-20 | 13:38

@HoerieHarry | 04-04-20 | 13:38: Veel in het leven is toeval, maar dan een boel mensen slecht accepteren. Die zoeken er dan wat achter.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 13:50

Daarom.... Duitsland is beter in alles,in ieder geval beter dan die spruitjes figuren die hierover beslissingen nemen.

Man-Bijt-Hond | 04-04-20 | 13:35 | 2

Man man man. Je vergeet even dat dankzij Duitsland we die hele vluchtelingen ellende in Europa hebben. Dat is veel en veel erger dan een Corona epidemie want dat laatste gaat tenminste over.

Bubske | 04-04-20 | 13:44

@Bubske | 04-04-20 | 13:44: Dit heeft niks te maken met Corona en die faalhazen die hierover beleid maken.

Man-Bijt-Hond | 04-04-20 | 13:47

Kan het RIVM erbij vermelden of dit gaat om ziekenhuisopnames omdat er minder corona-gevallen zijn en dus worden binnengebracht, of omdat er corona-gevallen niet meer naar binnen worden gebracht. Anders weten we niet waar we naar kijken.

kloopindeslootjijook | 04-04-20 | 13:35 | 2

Boeit niet. De waarheid komt pas over vijf jaar, tijdens een onderzoek van een parlementaire commissie naar boven. Heb geduld.

Leptob | 04-04-20 | 13:42

De crisis is de ziekenhuizen in leven houden, de mensen komen op de tweede plaats hier.

jip_86 | 04-04-20 | 14:02

Maar hoe vol ligt de IC?

sjef-van-iekel | 04-04-20 | 13:33

5.7% dat is best goed te noemen. Dit gaat nog heel lang duren, IT rapporteert al een poosje 4%, maar duikt daar nog niet flink onder.

ikbenerweer! | 04-04-20 | 13:33

www.worldometers.info/coronavirus/ meldt nu ook het totaal aantal uitgevoerde tests. Als die cijfers kloppen, dan zit Nederland vrij laag met 75k tests (4,4 per 1000 inwoners), tussen Belgie (5,4) en Frankrijk (3,4) in, maar niet dramatisch laag. Duitsland en Italië zitten rond de 10.

Reaguurdeskundige | 04-04-20 | 13:32 | 2

We gaan vanaf maandag naar 30.000 per dag komt goed.

Mans5 | 04-04-20 | 13:45

Je moet alleen niet vergeten de omvang van de landen mee te nemen. Duitsland heeft heel hard getest rondom de eerste uitbraak/hotspot en het daarmee de verspreiding redelijk weten in te dammen. En rondom die 1e hotspot zijn er dus geen 10 op de 1000 gestest maar een veelvoud daarvan.

trottle | 04-04-20 | 13:49

De boetes die door de politie worden uitgedeeld vloeien ook rijkelijk. 400euro wanneer je met 4 personen in één boot zit. Een boot waar je gewoon anderhalf meter van elkaar af kunt zitten. Gestapo praktijken

dk-- | 04-04-20 | 13:32 | 13

@kloopindeslootjijook | 04-04-20 | 13:40: Misschien. Als je hard kan maken dat er fouten zijn gemaakt door de verbalisant. Ik weet niet of dit een Mulder delict is, want dan moet je eerst dokken en kan je pas daarna bezwaar aantekenen. Ik weet niet of het in dit geval om 400 p.p ging of 100 p.p.... Misschien dat het wel een leermomentje is.

Heiner | 04-04-20 | 14:33

400 eu per hoofd graag. Groetjes van een Gestapo aan een dk-- die d'r geen zak van snapt.

zwenkwieltje | 04-04-20 | 17:23
▼ 10 antwoorden verborgen

De werkelijkheid is dat politiek breed. Van links tot rechts. Totale faalhazen zijn. Oren laten hangen naar Tante Truus in Almere en Kees in Zoetermeer die een klein beetje meer dood in een een maatschappij niet kunnen accepteren.

Succes Kees en Truus. Zeg maar doei baan. Zeg maar doei pensioen. Niet lopen janken straks dat de toekomst van je zelf en je (klein)kinderen kapot in de goot ligt vanwege jullie hysterische roep om een noodrem te trekken.

TheBurnerMan | 04-04-20 | 13:30 | 5

Laten we hopen dat we snel over het hoogtepunt raken van Carona en in juni gewoon weer a a n de slag kunnen met baan en pensioen. U kunt ook te zwartgallig zijn.

Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:41

@Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:41: Carona, Carola, Corrollo, Carana, ach, hoe heet dat ook alweer….. Croma, Cornuco, eh... Carolien!

dathoujetoch | 04-04-20 | 13:43

@Jan, Leiden | 04-04-20 | 13:41: Met deze ontwikkelingen van de cijfers ben je voor de kerst nog niet op de 60% of wel?

TheBurnerMan | 04-04-20 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Ziekenhuisopnames als maatstaf nemen...
- mensen durven niet meer naar een ziekenhuis, zelfs de afdeling cardiologie loopt leeg.
- dankzij veranderende triage mogen minder mensen naar het ziekenhuis, de klachten moeten veel ernstiger zijn, voordat de huisarts iemand mag insturen.
- er wordt te weinig getest, het testplafond wordt daarmee ook het waarnemingsplafond, en dus ook een plafond in het aantal ziekenhuisopnames met corona.

Wat door het RIVM als een hard kengetal gebruikt wordt, is zo vloeibaar als het maar kan zijn.

Hebben ze al resultaten van het PIENTER onderzoek? Waarbij ze een steekproef in de populatie doen om te kijken hoeveel procent antistoffen heeft? Om vervolgens daar een curve van uit te zetten?!? Want alleen dan ben je direct aan het meten hoe het gaat.

Feynman | 04-04-20 | 13:30 | 10

@OverdaanDerOnderheid | 04-04-20 | 13:41: Testen zegt ook niet alles. Veel vals-positieven en veel vals-negatieven. In Korea was slechts 1 op de 20 testen raak.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 13:49
▼ 7 antwoorden verborgen

scherpere regels voor ziekenhuis opname --> minder ziekenhuisopnamen!
we gaan alleen selectief doden tellen --> relatieve afzwakken van groei # doden!
zo ken ik er ook nog wel een paar..

putinisyourfriend | 04-04-20 | 13:28 | 5

Precies. En ouderen stellen de opname uit.

Piet Karbiet | 04-04-20 | 13:34

@Watching the Wheels | 04-04-20 | 13:33:
Precies. Ouderen in verzorgingshuizen vallen momenteel in bosjes om en worden niet geregistreerd als corona. De oversterftecijfers van het CBS zijn veelzeggender maar niet actueel.

kortebroek | 04-04-20 | 13:56

@kortebroek | 04-04-20 | 13:56: Maar schieten vorige week ineens wel naar een hoogte die over het toppunt van de griepgolf van 2018 gaat. Weten jullie nog wel hoe de griepje-roepers hier zwatelden dat je niet eens oversterfte zag?

Nu komt het er aan.

Vergeet niet wat die mensen allemaal aan leugens hebben verteld.

omanders | 04-04-20 | 15:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe is het mogelijk dat er nu toch nog altijd zo'n duizend mensen het opgelopen hebben als die 1,5 meter werkelijk helpt? En dat zijn dan alleen nog maar de mensen die een test kregen.

Watching the Wheels | 04-04-20 | 13:28 | 12

@Lupuslupus | 04-04-20 | 13:43: Blijkbaar bent u blind voor al dat andere menselijke leed dat in deze afweging word gemaakt. Ik begrijp dat ook wel. Dat is toekomstig leed, en gigantisch en complex in omvang. Is moeilijker te bevatten als je continu door de media gebombardeerd word met individueel leed.

Dat er bijvoorbeeld straks veel meer kinderen hun jeugd lang kapotgeslagen worden door hun alcoholistische vader omdat die werkloos thuis zit door de grote depressie. De studie faalt. Mentaal ziek geworden. 40ste zelfmoord plegen. Dat soort toekomstig leed. Daar kiest u voor. Dat kan. Dat is uw recht.

TheBurnerMan | 04-04-20 | 14:03

Een collega van mijn dochter, t/m vorige week NUL klachten, dus gewoon gewerkt, zit sinds afgelopen maandag ziek thuis. Ze werken in een verzorgingstehuis waar 1 van de bewoners plots erg ziek werd deze week. Gister is bevestigd dat deze bewoner besmet is met het Corona virus. Aangezien er sinds 20 maart geen bezoek meer mag komen, moet de besmetting dus van een medewerker afkomstig zijn. Waarschijnlijk van de medewerker die nu ziek thuis zit. Op dit moment zijn er nog geen andere bewoners of medewerkers met klachten/symptomen, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat zij niet besmet zijn en inmiddels is bekend dat je ook zonder klachten besmettelijk zijn. Personeel van deze organisatie wordt ook op andere locaties ingezet en zij hebben natuurlijk ook gezinnen. De rest kan je zelf wel uitrekenen denk ik.

ResSoniya | 04-04-20 | 14:45

@scorpio777 | 04-04-20 | 13:33: "Detectable" betekent niet automatisch ook besmettelijk. Het virus RNA is nog lang nadat je niet meer besmettelijk bent te detecteren.

omanders | 04-04-20 | 15:32
▼ 9 antwoorden verborgen

We zijn helaas de Sjaak...

Roehm | 04-04-20 | 13:28

Dus 0,01% van de bevolking is overleden aan Corona. Of in ieder geval met Corona.
Goed dat de economie op slot gegooid is, anders was het misschien wel 0,02% geweest. Of 0,03% zelfs.

spanarchist | 04-04-20 | 13:28 | 10

@kasthomo | 04-04-20 | 13:55: Het mag hoor, reageren, alleen jammer van die vele taal- en schrijffouten. Het geeft je intellectuele capaciteiten wel aardig weer.

spanarchist | 04-04-20 | 14:01

@FrankOngerust | 04-04-20 | 13:57: Het aantal doden per dag loopt altijd op. Intrinsieke consequentie van leven....

Ga aub eens op zoek naar de cijfers achter de cijfers.

TheBurnerMan | 04-04-20 | 14:08
-weggejorist-
kasthomo | 04-04-20 | 14:09
▼ 7 antwoorden verborgen

De religie van de vrede heeft ook nu moeite 1,5 mtr afstand te bewaren...
''In het zuiden van Frankrijk heeft een man op straat voorbijgangers met een
mes aangevallen.Daarbij zijn zeker twee doden gevallenDe motieven van de dader zijn nog onbekend.Getuigen denken dat de aanval religieus gemotiveerd was.''
teletekst-data.nos.nl/webplus?p=131

pga | 04-04-20 | 13:26 | 10
-weggejorist-
kasthomo | 04-04-20 | 13:58

@de uitbater | 04-04-20 | 13:31: Ik verstond: à la gehaktbal.

Guusje Nadorst | 04-04-20 | 14:06

Als die mensen binnen waren gebleven hadden ze nog geleefd.
Daarom: nog strengere maatregelen!

keestelpro | 04-04-20 | 14:15
▼ 7 antwoorden verborgen

Daar gaat de vakantie in privé villa midden Portugal.

Henk P | 04-04-20 | 13:26 | 11

Ik vind het erg verdrietig voor Henk. Nog verdrietiger dat de menseh een korter lontje krijgen in deze Crisistijd. Komop jongens geef elkander een hand of kus. Desnoods een warme elleboog

zuurtjeregen | 04-04-20 | 13:58

@Man-Bijt-Hond | 04-04-20 | 13:32: Beetje off topic maar let u op de plaats van de interpunctie volgende keer graags? Komma en dan een spatie en dan verder met uw toetsplezier. Dank.

Pedronegro | 04-04-20 | 14:03
▼ 8 antwoorden verborgen

Mooie ontwikkelingen. helaas voor alle overledenen en zieken, maar de maatregelen hebben steeds meer effect, en de intelligente lockdown beperkt de economische schade, die toch wel flink zal zijn.

zeeman73 | 04-04-20 | 13:25 | 4

Beperkt de economische schade?
Wordt eens wakker!

zuurtjeregen | 04-04-20 | 13:52

@zuurtjeregen | 04-04-20 | 13:52:
Ik denk dat de economische schade nogal mee kan vallen wanneer de maatregelen na 28 april langzaam afgebouwd kunnen worden. Want mensen kunnen slechts eenmaal hun geld uitgeven. Dat gebeurt nu minder en straks wat meer. Hopelijk hoeven de maatregelen niet veel langer te duren.

kortebroek | 04-04-20 | 14:01

@kortebroek | 04-04-20 | 14:01: Mensen gaan echt niet twee maaltijden, 2 keer een massage of 3 bosjes bloemen bestellen.

Consument is shit scared. Blijven op hun centen zitten. Want, heb je morgen je baan nog?

TheBurnerMan | 04-04-20 | 14:58
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat nog wel even duren dit... nou ja, tot er een vaccin is of genoeg mensen het gehad hebben. Het gaat een rare zomer worden...

SterF... | 04-04-20 | 13:24 | 12
▼ 9 antwoorden verborgen

Met deze halfzachte maatregelen gaat het alleen maar langer duren en loopt de economie meer en meer schade op.
Korte (net zo lang als de incubatietijd), kneiterharde lockdowns is wat we nodig hebben. Dan kan na elke mini lockdown de schade aan de economie enigszins geneutraliseerd worden en kunnen mensen weer voorraadjes inslaan.

Aristotalloss | 04-04-20 | 13:24 | 18

@hotmint | 04-04-20 | 14:20: Mondkapjes beschermen natuurlijk niet 100% het besmetten van anderen. Maar het vertraagt het opnieuw oplopen van de aantallen zieken wel.
De fout die het RIVM maakte is dat het de 'groepsimmuniteit' actief nastreefde. Die groepsimmuniteit komt op den duur vanzelf wel.
Veel belangrijker is tijdswinst te boeken; om het virus door en door te leren kennen, al dan niet bestaande medicijnen en vaccins te vinden of te ontwikkelen, IC-capaciteit bij te scheppen, effectieve beschermingsmaterialen te ontwikkelen, enz.
Die 'groepsimmuniteit' komt zoals gezegd vanzelf wel maar beter met behulp van een vaccin!

Aristotalloss | 04-04-20 | 14:25

@Aristotalloss | 04-04-20 | 14:25: Het heeft geen nut. Het RIVM en de regering heeft het dragen van mondkapjes succesvol gecriminaliseerd.

degurewind | 04-04-20 | 14:38

De langst bekende duur van virus verspreiden is tot 37 dagen na genezing, dus die tijd + 2 weken ziek niet je er bij optellen

rode peper | 04-04-20 | 16:26
▼ 15 antwoorden verborgen

Ondertussen loopt iemand in Zuid Frankrijk mensen dood te steken.

pegaje | 04-04-20 | 13:23 | 9

Ach, kregen ze weer eens geen aandacht genoeg? Corona ipv Islam die de headlines beheerst? Sja, dat kan natuurlijk niet, Allah is nog steeds de grootste. Steek!

Graaisnaaiert | 04-04-20 | 14:22

@Reaguurdeskundige | 04-04-20 | 13:38:
Dat had ik even gemist maar Erdolf heeft dus op het verkeerde paard gewed?
*grinnik*.
Vraag me zo tussen de regels door af wat er op jaarbasis dodelijker is, Islam of Corona?

Graaisnaaiert | 04-04-20 | 14:23

@Graaisnaaiert | 04-04-20 | 14:23: Dat vraagt Erdogan zichzelf inmiddels ook af. Hij zat eerst nog in de ontkenningsfase, maar hij heeft het nu ook in zijn tent. En er zijn daar toch een paar flinke miljoenensteden waar het lekker vol is.

Heiner | 04-04-20 | 14:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Maar liggen we nu voor of achter in de competitie?

Botte Hork | 04-04-20 | 13:22 | 1

Zo halen we Italië nooit in. We vallen zelfs van het podium. Kut Trump weer.

Pedronegro | 04-04-20 | 13:59

Stabiliseert zich dus. Gaat de goede kant op.

Kuifje-naar-Brussel | 04-04-20 | 13:21 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaap en z'n mensen willen vanmiddag ook nog naar het strand, dus nog even snel op de knop drukken en dan met z'n allen rennen naar de uitgang.

FrankVeer | 04-04-20 | 13:21 | 3

Snel op de knop drukken voordat er nog meer doden vallen....

VanBukkem | 04-04-20 | 13:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken