Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Al 11 jaar in Amsterdam: de straatnaamdisclaimer

Ophef die gij lezen moet als ge makelaar in koffij zijt, of als ge iets anders zijt

Social

Zeer geachte linktippers van GeenStijl, wilt u alstublieft ophouden met het linktippen van bovenstaande tweet van Parool-verslaggever Patrick Meershoek. Het is namelijk een onvervalst staaltje nepnieuws. De straatnaamdisclaimer bij de Coffijboomstraat is niet nieuw, maar hangt daar al bijna net zo lang als de Coffijboomstraat bestaat. En u raadt het al. Het is de schuld van... GroenLinks! Op 7 september 2006 was de stadsdeelfractie in Amsterdam-Centrum piswoest dat er straten in de Amsterdamse haven naar Amsterdamse boten werden vernoemd en op 5 juni 2008 kreeg GroenLinks zijn zin en kwam er een disclaimer onder de ontzettend kwetsende straatnaam Coffijboomstraat. Weer wat geleerd.

Google Maps, april 2019

Reaguursels

Inloggen

Van mij krijgt Ollongren toestemming. Zet er maar een hoog hek omheen.

republieknoordoost | 20-01-20 | 09:42
-weggejorist-
Vogelbeest | 20-01-20 | 09:20 | 1

Moet u maar eens gaan kijken in het Amsterdams Historisch Museum, dat ooit een interessant museum was over de historie van Amsterdam - en nu -zonder een greintje onderbouwing, onderzoek of bewijs voor de rol van de stad is verworden tot drie lullige zaaltjes bevattende één groot, onophoudelijk, nederig en kruiperig en excuus voor slavernij.

bisbisbis | 19-01-20 | 23:27 | reageer | favorietblock
Was er laatst idd. Goude Eeuw vakkundig weggejorrist en opgerot uit teksten, Stalin stilo. En idd vooral kruiperig voor de vermeende welvaart behaald uit slavernij. Maar je kunt voor de rest kun je nog voldoende zien zonder postmoderne identity politics hysterie.

Maar het gaat wel steeds verder en verder, over 10 jaar staat alleen op de bordjes 'sorry voor de misdaden van xxx die witte mensen (die vroeger in deze stad woonden) pleegden'.

Graaf_van_Hogendorp | 20-01-20 | 08:36

Deze foto zegt meer dan 1000 verspilde woorden aan dat 020.

Cepalislam500mg | 20-01-20 | 06:01 | 1

En het is niet "kreeg Groen Links zijn zin" maar "haar zin" want links is vrouwelijk. (Duh) Of althans, kan tegeswoordug van alles zijn maar links is in elk geval niet mannelijk.

Cepalislam500mg | 20-01-20 | 06:07

Er gebeuren ook mooie dingen in Amsterdam:

De oudste (1631) houtzaagmolen ter wereld draait weer als een tierelier
www.parool.nl/ps/de-oudste-houtzaagmo...

Leest ende verheuhgt u! Evocatus

Evocatus | 19-01-20 | 23:48 | 1

Nou en.

Bolder | 20-01-20 | 17:36

Komt er ooit een Halsemasingel o.i d.? Mag toch hopen van niet. Of met eronder een disclaimer: liegen en bedriegen voor haar kindje.. liever een Thierry Baudetplein zonder enige disclaimer.

Troumoetblijcken | 19-01-20 | 20:59 | 4

Natuurlijk komt er een Halsema singel of iets. Kan het schelen, zoek het lekker uit in dat 020.

Cepalislam500mg | 20-01-20 | 06:10

Nog beter. Een Halsema singel met een disclaimer bordje eronder: Frans Halsema. Nederlands dichter die veertig jaar geleden al had gewaarschuwd dat vluchten uit 020 niet meer kon.

Cepalislam500mg | 20-01-20 | 06:15
▼ 1 antwoord verborgen

Krijgt Groenlinks nu ook een disclaimer: politieke partij die is opgericht door een fusie van de politiek partijen PSP, PPR en CPN die pedofilie en kinderporno wilden legaliseren?

The6001 | 19-01-20 | 20:43

Pretoriusplein in de Afrikanerbuurt: Omgedeugd naar Steve Bikoplein.

Jan Lange3373 | 19-01-20 | 20:18

Demonisering van Nederlandse cultuur en/of geschiedenis = discriminatie.

Gevalletje reversed racism.

gaffelbaard | 19-01-20 | 19:58 | 2

Er bestaat ook een saladijnpad. Zetten ze dan ook een bordje erbij: "vermoordde duizenden christenen en Joden"?
Of bij het beeld van Mandela: "kwam vast te zitten omdat zijn ANC aanslagen pleegden waarbij tientallen blanken gedood werden?

Nee, natuurlijk doen wij Nederlanders dat niet. Waarom zouden we de geschiedenis van andere volken onnodig zwart maken of beledigen? En waarvoor? Een straatbord?


Maar waarom gebeurt dat andersom wel?
En wie is ooit op het idiote idee gekomen dat "WE" dat allemaal maar gewoon en maatschappelijk aanvaardbaar moeten vinden?

Op deze manier de NLse bevolking polariseren kan nooit iets goeds voortbrengen.

gaffelbaard | 19-01-20 | 20:07

Iedereen die mohammed heet ook een disclaimer van 9 a4tjes bij zijn ID?

Historicuck_Han | 19-01-20 | 19:50

zucht. nu echt klaar mee.

xtree | 19-01-20 | 19:41 | 1

Amsterdam is wel een beetje vergane glorie .. Te druk, teveel heethoofden & te hoog geprijsd (Voor wat het is)

Nederlandop1 | 19-01-20 | 21:30

Zo vindt men in Wenen voetgangersstoplichten met mannetje, vrouwtje, mannetje + vrouwtje, vrouwtje + vrouwtje & mannetje + mannetje.

Dat alles inklusief hartje om het af te make.

mazel_tov | 19-01-20 | 19:09 | 1

Inclusief?? Laat die genderdrammers het maar niet horen.

elco485 | 19-01-20 | 19:34

Ik zet een disclaimer boven mijn klabanus.

Omebert | 19-01-20 | 19:08 | 2

Mooi, dan kunnen we je klabanus tenminste vinden.

Analia von Solmsch | 19-01-20 | 23:30

@Analia von Solmsch | 19-01-20 | 23:30: Eindelijk een topic gevonden waar ik dat woord in kwijt kon.

Omebert | 19-01-20 | 23:58

Ik woon aan de Stationsstraat..... Daar kan ook wel een disclaimer onder van wo2 dan.

Omebert | 19-01-20 | 19:06 | 3

Nouja, niet zo gek. Eigenlijk zou er ook een disclaimer moeten bij het Nelson Mandelapark in de Bijlmer. Je kan bij zo’n beetje alles wel een dislaimer plakken. Wat dacht je van verachtelijke namen als: Kerkstraat.
Elke dag moeten mensen hier naar kijken, walgen ervan door wat hen is aangedaan maar er gebeurt niets. Een grove schande!

Harris Pilton | 19-01-20 | 19:17

Inclusief het verhaal van de Joodsche Raad met opa Asscher.

Reaganmania | 19-01-20 | 20:09

Op station Vught hangt al sinds jaar en dag een betrekkelijk bescheiden tegel die aan de kamptreinen herinnert. Ik heb dat nooit vervelend gevonden. Wel eens confronterend maar ik ben blij dat er niet vergeten wordt.

Shoarmamasutra | 19-01-20 | 20:50

Street-shaming en linksch zag dat het goed was.

Nehemia | 19-01-20 | 19:00 | 1

Je hebt gelijk.

Deze haatzaaierij komt door de linksen.

gaffelbaard | 19-01-20 | 20:09

Ee moet nog wat bij, namelijk dat de huidige afstammelingen Nederland dankbaar zijn. Anders zouden ze nu niet bestaan, dan wel in een shithole wonen.

TheBigKirth | 19-01-20 | 18:42 | 2

Die dankbaarheid ontbreekt alleen. Massaal.

Nederlandop1 | 19-01-20 | 21:31

Maak u geen zorgen, de shitholes komen vanzelf naar u toe.

Aleon | 19-01-20 | 23:13

Is er ook al ergens een Groen Links Burgemeester-disclaimer?

Troumoetblijcken | 19-01-20 | 18:34

Kán gebruikt zijn voor, ze weten het niet eens zeker. En toch een disclaimer... überhaupt een disclaimer?

Jan, Leiden | 19-01-20 | 18:30

Wat te denken van menige Hoofdstraat in vele stadscentra: uitkomend op een marktplein waar nogal eens koppen rolden van ter dood veroordeelden....

Quichegerechtigde | 19-01-20 | 17:54 | 3

Dat waren nog eens tijden.
Inmiddels lees ik over personen in Nederland, die ook best in aanmerking komen voor de galg. (Dat koppen rollen, dat was eerder Frankrijk, waar de guillotine zijn werk deed).

EEnzame SchizofrEEN | 19-01-20 | 17:56

Werd vroeger toch gwoon onthoofd?

Novorapidjunk | 19-01-20 | 18:42

Ik stel voor om niet alleen een disclamer te plaatsen bij dingen uit het verleden, maar ook bij nieuwe dingen. Nieuwe dingen kunnen in de toekomst ook kwetsend zijn.
Overigens, er staat op het bord abusievelijk "slaven". Dat moet natuurlijk "tot slaaf gemaakte" zijn. Kennelijk is de deuger die de tekst opstelde nog in de de deugleer.

0112358 | 19-01-20 | 17:50

Disclaimer bij het naambord van de Akbarstraat op de Bezette Westelijke Amsteloever in 020:

" 'Akbar'. Term die kan horen bij de kreet "Allahu Akbar". Kreet kan gebruikt worden bij het plegen van massamoord, het onthoofden van westerlingen, het plegen van bomaanslagen, het met gekaapte passagiersvliegtuigen binnenvliegen van wolkenkrabbers met duizenden hard werkende mensen erin, en bij het ondermijnen van westerse samenlevingen".

Peter Emile | 19-01-20 | 17:49

"Met het tweede schip, de Leliendaal heeft de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) tussen oktober 1730 en juli 1732 een handelsreis naar West-Afrika gemaakt. Officieel vervoerde het schip goederen tussen de Republiek en West-Afrika. Het is echter zeer waarschijnlijk dat de bemanning voor de West-Afrikaanse kust ook slaven aan Portugese/Braziliaanse slavenhalers heeft verkocht. "

Dat lijkt me stug. De archieven van de MCC zijn afwezig en het schip was niet betrokken bij het zogenaamde "lorrendraayen" (smokkel buiten het WIC-monopolie om. Het MCC vervoerde slaven names de WIC), en ze zullen hun band met de WIC niet op het spel hebben willen zetten.

omanders | 19-01-20 | 17:39 | 1

"Ebbenhout" zeker? Aan dat eufemisme is de nog zeer courante pr0ntherm Ebony ontleend

Shoarmamasutra | 19-01-20 | 20:52

Het Duyfken!!! Ook wisschen uit Den Nederlandsche Historie. Als die qudt Hollanders niet Australie hadden ontdekt had er ook nooit een moord op een Aboriginal plaetsgevonden.

LickmyNick | 19-01-20 | 17:36 | 2

En dan waren er nu geen bosbranden geweest!

Quichegerechtigde | 19-01-20 | 17:51

@Quichegerechtigde | 19-01-20 | 17:51: Verdikke, snel geld overmaken naar Australië.
Jammer, Sylvana/ Jefrri Airfryer, de centen zijn op, de aboriginals waren jullie voor.

EEnzame SchizofrEEN | 19-01-20 | 17:59

Bij het stadhuis: "Het stadsbestuur besteedt meer geld en aandacht aan ongedocumenteerde, uitgeprocedeerde asielzoekers dan aan de eigen bevolking/bewoners".

ArieR68 | 19-01-20 | 17:30

In de jaren 80 moesten opeens ANC-ers worden toegevoegd aan de straatnamen van ''blanke'' Afrikanerwijken, ook zoiets..

OekbertDrazington | 19-01-20 | 17:26

"de wallen" waar mogelijk vrouwen als sexslaaf te werk werden gesteld vanuit islamitische landen.

loser | 19-01-20 | 17:23

En de verzetsheldenbuurt dan... die hebben behalve veel goeds ook veel onschuldige dooien op hun geweten.

Papa Jones | 19-01-20 | 17:05 | 1

Is wel zo.....

Kukooo1 | 19-01-20 | 18:26

Graag dan ook een disclaimer bij de Groen Links reclame: "Deze partij steunde tijdens de koude oorlog een totalitair regime dat verantwoordelijk was voor 20 miljoen doden."

droneman123 | 19-01-20 | 17:03 | 1

Ja, maar dat was niet zo erg, want Stalin zei het zelf: één moord is een misdaad, een miljoen is een statistiek. Gezien de Pol Potten et cetera die nog volgden kan ik eigenlijk niet anders dan 'em gelijk geven.

Kinkfactor | 19-01-20 | 20:38

Zou mogelijk zijn, maar ook niet. tjonge tjonge tjonge wat een geneuzel.

Jonkheer-Carolus | 19-01-20 | 16:34

Misschien handig om er ook bij te zetten dat slavernij in Nederland nooit officieel heeft bestaan. In dat de handel van slaven in 1814 is afgeschaft. Dat is dus al meer dan 200 jaar gelden. Kunnen veel Afrikaanse en Arabische landen een vb aannemen. In diverse van die landen komt slavernij overigens nog steeds voor.

ultraman | 19-01-20 | 16:33

Weg met die Akbarstraat in Amsterdam.

Overmar | 19-01-20 | 16:24

Huppeldepupstraat. In een van deze panden woonde mogelijk Redouan Taghi tussen 2001 en 2002. Kon hier onderdak vinden dankzij hulp van etc etc.

Lorejas | 19-01-20 | 16:16

Alle groen links stemmers zouden kunnen hebben meegedaan aan de verheerlijking van het Pol Pot regime....

Hiram | 19-01-20 | 16:13 | 1

SP onder Daan Monjé heeft zich in de jaren zestig en zeventig laten sponsoren door het Chinese genocidebewind van Mao Tse-toeng. Daan Monjé werd in 1967 ook benoemd tot erelid van de Rode Garde

Nehemia | 19-01-20 | 19:12

Kan gebruikt zijn.
Dus kan ook niet gebruikt zijn

Ollie B. Bommel | 19-01-20 | 16:02

Gemeente Amsterdam: veel van onze straten en gebouwen zijn gebruikt voor het deporteren van Joodse mannen vrouwen en kinderen naar vernietigingskampen.

Bolder | 19-01-20 | 15:59 | 2

Veel van de winst van veilinghuizen kan afkomstig zijn van toonkunst. Veel mensen bij de politie, spoorwegen, openbaar vervoer kunnen ...

F. Jacobse | 19-01-20 | 16:18

@F. Jacobse | 19-01-20 | 16:18:
Roofkunst ipv toonkunst

F. Jacobse | 19-01-20 | 16:20

Slaven? Tot slaven gemaakte zullen ze bedoelen.

dagpauwoog | 19-01-20 | 15:53

Zodra het gezeik over herstelbetalingen begint trekken we de kosten van deze ongein hier vanaf. Zo'n herstelbetaling komt dan in de vorm van een factuur. Alstublieft. Als het u niet aan staat rot u maar op. Doei!

BrokenTipi | 19-01-20 | 15:48 | 5

@boerzoektscheet | 19-01-20 | 16:30: Goed idee. We schuiven de rekening gewoon door naar Duitsland (WOII), Spanjaarden (80 jarige dinges) en de Grieken (die betalen zelfs rente!) Als tegenprestatie schaffen we alle subsidies voor de doelgroep af en worden alle tradities en feesten van deze groep, waar een zeer kleine minderheid zich eventueel aan zou kunnen storen, verboden. Deugen 2.0

Kukooo1 | 19-01-20 | 18:23

@Reaganmania | 19-01-20 | 20:14: en we hebben in die tijd hun staatsschuld afbetaald, eenderde van de bevolking opgenomen,waarvan er 14% een uitkering ontvangt.

BrokenTipi | 19-01-20 | 20:42
▼ 2 antwoorden verborgen

"Officieel vervoerde het schip goederen tussen de Republiek en West-Afrika. Het is echter zeer waarschijnlijk dat de bemanning voor de West-Afrikaanse kust ook slaven aan Portugese/Braziliaanse slavenhalers heeft verkocht."
Volgens mij is het een stuk waarschijnlijker, ja is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat de nu nog levende en politiek actieve apparatsjiks van GroenLinks nog steeds communisten in hart en nieren zijn en nog altijd de doelstellingen van al die verderfelijke communistische regimes, alsmede de middelen die deze regimes gebruikten om hun macht te vergroten en te bestendigen met volle overgave onderschrijven.

Schoorsteenveger | 19-01-20 | 15:30

Surinameplein
Op 7,8 en 9 december 1982 werden vijftien mannen opgepakt wegens kritiek op het bewind van Desi Bouterse en zonder proces terecht gesteld.

Analia von Solmsch | 19-01-20 | 15:29 | 1

Laten we het eens over de 80-jarige oorlog hebben en wat wij nog aan herstelbetalingen kunnen verwachten van Spanje.

piet7003 | 19-01-20 | 15:25 | 4

Prima. Daarna wil ik graag genoegdoening voor de beeldenstorm en andere systematische vernielingen en nationaliseringen van Katholiek erfgoed. Ook wil ik excuses coor de drooglegging van het Bossche broek waar niet alleen op de omliggende dorpen maar ook op de arme vissen een ware genocide plaarsvond.

Shoarmamasutra | 19-01-20 | 22:35

Uhm. We zijn uiteindelijk steenrijk geworden door de 80-jarige oorlog. We hebben de Spanjolen beroofd van hun zilvervloot, hun handelsposten in de Oost én de West en snoeihard de slavenhandel overgenomen. Herstelgeldbetalingen zijn voor zielige mensen. Wij zijn niet zielig.

Kopje Suiker | 20-01-20 | 00:42
▼ 1 antwoord verborgen

Dus die schepen krijgen de schuld, die hebben het gedaan.
Fout hoor schip, heel fout van jou....................

Broadsquire | 19-01-20 | 15:24 | 1

Ik wil ool excuses van Boeing voor 911

Shoarmamasutra | 19-01-20 | 22:36

Heeft Groen Links er al op aangedrongen dat Italië uit de EU wordt gezet.
Ik bedoel al die slaven in het Colosseum van Rome.............
Alle pizza tenten sluiten in 020, en wel direct, of er een bordje bij hangen met een disclaimer: "deze pizzabakkers zijn mogelijk qua voorouders verantwoordelijk geweest voor de dood van slaven in het Colosseum".
Lijkt me wel hard nodig.

Broadsquire | 19-01-20 | 15:19 | 1

In de collosseums werden ook veel christenen vermoord, van gl zul je er dus geen kritiek op horen.

wijsvinger | 19-01-20 | 15:39

Nu wil ik alleen nog maar meer weren..

1) Welke van de coffijboomschepen was dan een slavenschip? #3., #6 ??
2) Wie woont er op nummer 3 en/ of 6..
3) zijn dat kleurlingen?

Epistulae_Morales | 19-01-20 | 15:08 | 1

Zal je zien, alsof de duvel er mee speelt.

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 21:34

Jorgen Raymann kwam er achter dat hij voorouders aan beide kanten van de zweep. Via een TV-programma.
En dat heeft hij maar te accepteren, het is geschiedenis.
Maar dat is iets anders dan slavernij accepteren.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:42 | 2

Dan moet hij dus herstelbetalingen aan zichzelf overmaken.

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 21:34

Niet fucken met Raymann. Die durft ook gewoon grappen te maken over zijn afkomst en bekijkt daarin zaken keurig van meer kanten. Zo zouden er meer moeten zijn. Van iedere kleur. Laten we ook maar eens naar de Japanners en hun historisch besef kijken

Shoarmamasutra | 19-01-20 | 22:38

Goed van GroenLinks, dat ze iedereen die daar de straat passeert en geen notie heeft waar die naam vandaan komt, erop wijzen dat iets misschien zo is en daarmee misschien dus ook niet.

Lekker stoken, om ervoor te zorgen, dat er een verdeelde maatschappij blijft bestaan.

netniet | 19-01-20 | 14:38

Al net zo zinloos als die roeptoeter in de metro dat de uitgang links zit.

Toverkol | 19-01-20 | 14:37

Worden Ghandi en Mandela nu ook bebordt? Ghandi was een negerhater, Mandela een blankenhater. Mandela was als leider van het ANC verantwoordelijk voor menige Afrikaan met een autobandbrand om zijn nek.

Frau Merkel | 19-01-20 | 14:36

Bestaat er ook een dubaistraat waar een bordje onder hangt dat verteld dat het huidige dubai is gebouwd met loonslaven die net genoeg geld verdienden om van te leven, en dan zoooo weinig overhielden per maand dat het gewoon jaren duurde totdat ze genoeg geld aan de kant konden zetten voor een vliegticket waarmee ze dan wel berooid maar in elk geval met niks naar huis konden komen? En is er ook een mekkastraat dat verteld dat de bewoners in het centrum uit hun huis geflikkert zijn om ruimte te maken voor dat megalomane gedrocht van een moskee dat er nu staat? En dat er dik 100.000 tenten met airco staan die 11 maanden per jaar leeg staan en dubai weigert om die dan te gebruiken om vluchtelingen uit hun buurlanden in op te vangen? Of een afrikastraat waaronder vermeld staat dat de blanke boeren verdreven of afgeslacht zijn door de lokale bevolking die "hun" land terug willen, en nu niet te vreten hebben omdat ze alles verwoest hebben wat de blanke boeren hebben opgebouwd?

von sokkenstopfen | 19-01-20 | 14:30 | 1

En de noot dat Dubai Ridouan T. heeft uitgeleverd. Dat wordt zwaarder opgepakt in Amsterdam.

mr.money | 19-01-20 | 14:54

Volgens mij werd de voorloper van de huidige Volkswagen gebouwd in opdracht van Hitler, nu rijdt de halve wereld erin, mag dat wel?

jan6894 | 19-01-20 | 14:26 | 3

In elke iets oudere Volkswagen zit verborgen achter het dashboard, ook een klein hakenkruisje, wist je dat?
Dat is omdat vroeger er geen richtingaanwijzers waren met een lampje, maar een klein stokje dat uit de auto uitstak, een soort Hitlergroetje eigenlijk. Zo van; ik ga hier nu rechtsaf. Dus toen dat verdween moesten ze toch iets anders verzinnen.
Maar nu is dat niet meer hoor. Na het dieselschandaal willen ze zo erg deugen, dat ze van schrik heel erg electrische auto's zijn gaan maken.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:34

@Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 14:32: Het vaticaan, het Rode Kruis, de KLM.. ga zo maar door.

Europees_Aanbesteed | 19-01-20 | 15:44

Dan ook de de Wallen onder elke straatnaam deze "waarschuwing" maar dan voor de huidige mensenhandel aldaar

vrijejongen | 19-01-20 | 14:23

De bloemist verkoopt nog steeds afrikaantjes... how dares he.....

jan6894 | 19-01-20 | 14:20 | 5

"Edelweiss, edelweiss
Every morning you greet me
Small and white
Clean and bright
You look happy to meet me
Blossom of snow
May you bloom and grow
Bloom and grow forever
Edelweiss, edelweiss
Bless my home-land forever"
Mag ook niet meer hoor.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:36

@Tishetnetnie | 19-01-20 | 14:36
Ik leg altijd zo'n blauwe envelop bij het nest. Ze zijn panisch voor die mierenneukers....

Bakschuif | 19-01-20 | 14:45
▼ 2 antwoorden verborgen

In plaats van tijd en geld te steken in het bestrijden van slaven vandaag de dag in Marokko bijvoorbeeld.
Dan zou je die slaven van toen, meer eer en mededogen mee bewijzen.
Hier een kaartje
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
Doe daar dan wat aan.
Maar nee...

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:19 | 2

+heel veel! Niet deugen maar poetsen!

Oral Fistfucker | 19-01-20 | 14:23

@Oral Fistfucker | 19-01-20 | 14:23: Sorry voor de woordkeuze

Oral Fistfucker | 19-01-20 | 14:23

Dat de slavernij ook een schaduwkant kende valt natuurlijk niet te ontkennen.

VanBukkem | 19-01-20 | 14:15 | 1

Absoluut. De ex-slaven konden maar moeilijk met hun vrijheid omgaan en legden zich toe op criminaliteit en het lastigvallen van autochtone vrouwen.

En Wakanda bouwen? Ho maar.

Padjepejer | 19-01-20 | 17:39

Is er ook zo'n bordje met aanvullende informatie geplaatst onder de Barbarosstraat in Eindhoven?

JackStick | 19-01-20 | 14:14

Bij ieder lekker bakkie word ik daarom even niet goed.

HogeNood | 19-01-20 | 14:14

A10 kan ook echt niet meer.
Vliegtuig, kan gebruikt zijn het beschieten van arme islamitische mensen.

Beste_Landgenoten | 19-01-20 | 14:13 | 1

Weet je wie ook snelwegen bouwde?

Shoarmamasutra | 19-01-20 | 22:39

Oh, vraag anders nog even aan de Hongaren waar de Turken eeuwenlang hun jongetjes vandaan haalden om er slaven en soldaten van te maken in het Ottomaanse Rijk. En de vrouwen voor de harem van de Sultans.

Piet Karbiet | 19-01-20 | 14:12 | 1

Turkse jongetjes...?! Vraag het Joris Demmink eens... Die weet daar vast meer van...!

Nemo_Tenetur | 19-01-20 | 14:16

Slaven zijn toch gewoon ook goederen ?
Waarom die appart vermelden en niet de koffie, kaneel en kruidnagelen ?

grapo | 19-01-20 | 14:12 | 4

@HogeNood | 19-01-20 | 14:23: Het kind als slachtoffer van de primitieve lusten van de ouders. Verbieden die handel! Alhoewel, met de VOC mentaliteit zijn kinderen gouden handel.

Frau Merkel | 19-01-20 | 14:31

@Beste_Landgenoten | 19-01-20 | 14:14: Lol. Oh ja moeten pc zijn. Even vergeten.
Dus immigranten heten vanaf nu landgenootgemaakten, waarvan dan weer sommige groepen Beste Landgenootgemaakten of Bestgemaakte Landgenoten.

grapo | 19-01-20 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

Te idioot voor woorden, maar om er een schepje bovenop te doen.. waarom alleen in de Nederlandse taal? Amsterdam is toch internationaal, dan ook meerdere talen aub.

deluiegriek | 19-01-20 | 14:10 | 2

Te beginnen met Arabisch,dat waren de handelaren in slaven.
Die de slaven kochten van Negerkoningen in Afrika.

De Profundus | 19-01-20 | 14:26

Slegs vir Tokkies.
En Tokkies spreek slegs Nederlands?

HogeNood | 19-01-20 | 14:28

Onlangs ben ik er achter gekomen dat (minstens) een van mijn voorvaderen (als schipper) op een slavenschip heeft gevaren. Mijn hart zwol van trots. Voel geen enkele schaamte ofzo. Ik heb nooit een slaaf gehad.

Peter Rottevanger | 19-01-20 | 14:09 | 4

Bij ons thuis hangt nog een klewang in de kast, nog gebruikt door mijn overgrootvader in de Atjeh-oorlog. Ik voel geen schuld echter. Maar ik heb het later goedgemaakt. met de blanke sabel zeg maar. Getrouwd met een Javaanse.

Beste_Landgenoten | 19-01-20 | 14:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ben ik dan de enige die zich voornamelijk ergert aan het nét iets te grote bord met een slecht gecentreerde tekst?
Wat een lulkoek.

op zyn Hollandsch | 19-01-20 | 14:09 | 4

U heeft gelijk.
Het kwam zo waarschijnlijk uit een 'Word Template' rollen.

HogeNood | 19-01-20 | 14:34

Je zou verwachten dat het geheel links uitgecentreerd zou zijn...maar helaas...

Afgewezen | 19-01-20 | 14:49

Wie gaat dat betalen?

BrokenTipi | 19-01-20 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

Alle politieke partijburo's* : een van deze kan gebruikt zijn om uw land kapot te maken.
Alle schisha lounges: een van deze kan gebruikt zijn om een moord te plegen.
Alle moskeeën: een van deze kan gebruikt zijn voor terror aanslagen
Alle politici: een van deze kan gebruikt zijn om uw geld te jatten.
Alle negerts: een van deze kan gebruikt zijn om uw tradities te verwijderen
Alle npo omroepen : een van deze kan gebruikt zijn om u te hersenspoelen
Alle vvd-ers: vele van deze kunnen gefraudeerd hebben.
Alle tbs klinieken: een van deze kan medeplichtig zijn aan de moord op uw kind
De belastingdienst : leugenachtiger kunnen we het niet maken
Leuk disclaimers en waarschuwingstikkers, zouden we meer mieten doen

grapo | 19-01-20 | 14:02 | 2

Wiki-edit:
Alle npo omroepen: deze worden gebruikt om u subliminaal te hersenspoelen

B.Spiritus | 19-01-20 | 14:06

Slaven is verleden tijd.
Je kunt het ook zo bekijken... Als er nooit negerslaven waren geweest, hadden hun nakomelingen nog steeds in een boomhut gewoond, knagend op een stukje boomschors en communiceren met de tam tam.
Nu wonen die nakomelingen in mooie huizen en gebruiken whats-app en worden ook gemiddeld 80+.
De negers die nu in Afrika wonen halen dat niet, bij lange na niet, wat willen die nakomelingen van die slaven dan, terug naar Afrika? Kan vast geregeld worden
Ben ik een raccist? Nee, wel een realist, heb ik in negers gehandeld? Ik voel me niet verantwoordelijk, geen enkele Nederlander die nu leeft is daarvoor verantwoordelijk.
Net zo min als de huidige generatie Duitsers verantwoordelijk is voor WW2 en dat is veeeeeeeel korter geleden.

jan6894 | 19-01-20 | 14:02 | 2

Tegenwoordig bestaat slavenhandel nog steeds. Kijk naar bijvoorbeeld Libië en de vluchtelingen.

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 14:28

Ho ho de zwaar gepigmenteerde medemens heeft onwijs veel uitvindingen gedaan die uiteraard allemaal gekaapt zijn door de witmang. Aldus Syllie Simons.

mr.money | 19-01-20 | 14:58

De meeste schilders neukten hun modellen en gingen naar de hoeren.

Kan dat nog wel in het rijks?

Knufter | 19-01-20 | 14:02 | 2

Neuken. Kan dat überhaupt nog wel.

Langshetrandje | 19-01-20 | 14:04

@Langshetrandje; alleen hetzelfde geslacht... Dat is knap, moedig en maakt je een held. Man-vrouw sex is vies, slecht en zou verboden moeten worden...

Nemo_Tenetur | 19-01-20 | 14:10

Alleen de slavernij door blanken in negers wordt altijd genoemd.

Er is aldus sprake van een soort anti-blanke campagne, want de slavernij behelsde in werkelijkheid ook negers die blanken als slaaf hadden, blanken die blanken als slaaf hadden, negers die negers als slaaf hadden, Indianen die er ook aan deden, Chinezen, Indonesiërs, noem maar, noem maar. Er is geen volk ter wereld dat niet slaafmaakte en geen volk dat niet slaafgemaakt werd.

Het treurigste van al vind ik met die slavernijflauwekul dat de aanstichters ervan echt geen poot uitsteken naar de slachtoffers van de hedendaagse slavernij. Daarvoor hoeven ze alleen maar naar de wallen, daar staat 25% der prostituees gedwongen. Niet alleen Oost-Europeaansen. Dat zijn natuurlijk blanken, dat zal hen waarschijnlijk minder boeien, helaas. Maar ook veel negerinnen.

Het gaat dus alleen maar om geld, baantjes, invloed, enzovoort. Cynisch.

6638-12345 | 19-01-20 | 14:01 | 3

Die 25% klopt niet. 2% max.

Knufter | 19-01-20 | 14:03

SJW deughysterie optima forma.

Dr_Johnson | 19-01-20 | 14:00

Werkelijk niemand, ook niet onder de veronderstelde nazaten van de passagiers van een Coffijboom, zou bij Coffijboom aan slavernij denken.

Overigens is een koffieboom zoiets als een aardbeienboom...

Guido | 19-01-20 | 13:59 | 1

Todo; Hier een grapje over slaven en een geldboom.

Knufter | 19-01-20 | 14:04

Wanneer komt er een Groen Links disclaimer?
Brita Bohler was vroeger een RAF sletje
Sam Pormes een Treinkaper
Wuynand Duyvendak had iets tegen vliegvelden en Makro's
Volkert van der Graaf had een hekel aan Pim Fortuyn etc.etc. etc.

Haberdoebas | 19-01-20 | 13:55 | 1

Niet en kennelijk interesseert het de MSM of het studentenachterban geen bal wat deze partij allemaal heeft uitgespookt en haar telgen uitgevreten hebben.

Graaf_van_Hogendorp | 19-01-20 | 13:58

Oud-Afrikaans spreekwoord: Gehoorzaam de Blanke maar vreescht de Arabier.

Piet Karbiet | 19-01-20 | 13:55 | 2

Ja Piet, die oude Afrikanen waren nog niet zo dom.

Rest In Privacy | 19-01-20 | 14:01

Toen luisterden ze tenminste nog.

schoon-schip-maken | 19-01-20 | 14:03

Dit is nog maar het begin. In alle musea en bij alle standbeelden en straatnamen komen disclaimers. Maar ja. U stemt kartel, u krijgt deze geschiedenis herschrijving. U stemt PvdA/VVD/CDA/D66/GL, u krijgt geschiedenis vervalsing (zie zaak basissgool 'Coentje'). U stemt normie als normie want u bent fatsoenlijk... en heel fatsoenlijk wordt uw eigen geschiedenis belachelijk gemaakt en vernederd.

Graaf_van_Hogendorp | 19-01-20 | 13:53 | 1

Moet u maar eens gaan kijken in het Amsterdams Historisch Museum, dat ooit een interessant museum was over de historie van Amsterdam - en nu -zonder een greintje onderbouwing, onderzoek of bewijs voor de rol van de stad is verworden tot drie lullige zaaltjes bevattende één groot, onophoudelijk, nederig en kruiperig en excuus voor slavernij.

bisbisbis | 19-01-20 | 23:27

Te veel, te vaak, te laf, te laat

Misterspok | 19-01-20 | 13:53

Wie leest die achterlijke disclaimbordjes in hemelsnaam...?! Next...!

Nemo_Tenetur | 19-01-20 | 13:52 | 1

Nou.. ik moet zeggen dat deze tekst nog prominenter aanwezig is als veel ANWB bordjes of bordjes van monumenten.

Europees_Aanbesteed | 19-01-20 | 13:55

Hadden ze het nu maar de Akbarstraat genoemd.

Ramsesz | 19-01-20 | 13:50 | 1

Heb de tekst al klaar liggen "Kan geschreeuwd zijn tijdens een van de talloze aanvallen of aanslagen uitgevoerd in naam van de Islam".

Europees_Aanbesteed | 19-01-20 | 13:56

Kunnen verzetshelden nog wel?
Ten opzichte van Duitsland is de term "insurgents" dan niet treffender tegenwoordig?

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:47 | 3

Ja en de joden blijken ook geen lievertjes geweest nu de Gutmensch zich heeft afgekeerd van Israel.

Ervaringsdeskundige | 19-01-20 | 13:49

De 27 straten van de nieuwe Amsterdamse wijk Centrumeiland gaan vernoemd worden naar zij die hun hele leven hebben gevochten tegen het kolonialisme en slavernij in Indonesië, op de Antillen en in Suriname. Dat heeft burgemeester Halsema bekendgemaakt in haar speech tijdens de Keti Koti-herdenking van 2019 in het Oosterpark.

Jan Leul | 19-01-20 | 13:52

@Jan Leul | 19-01-20 | 13:52: Ja, ik heb ze al wat suggesties gemaild.

Piet Karbiet | 19-01-20 | 13:53

Als je oude plattegronde bekijkt van slavenboten in het scheepvaartmuseum dan hadden die slaven toen veel meer beenruimte dan wij als loonslaven op een easyjet vlucht

Mensaap | 19-01-20 | 13:45 | 6

@Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:47: uiteindelijk allemaal, maar daar kraait geen haan meer naar over 300 jaar.

Rest In Privacy | 19-01-20 | 13:53

@Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:47: net zoveel als er gemiddeld per jaar aan luchtvaartdoden vielen. In de 17e ruw sneuvelden er onderweg net zoveel a l s er zeelieden sneuvelden. Een dode slaaf leverde namelijk niks op

Mensaap | 19-01-20 | 13:54

Bij Easyjet komen ze ook langs met spiegeltjes en kraaltjes.
En als je ziek bent gooien ze je overboord. Of is dat nu anders.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Uit onderzoek is gebleken dat de WIC dit schip voor slavernij gebruikte, dus lijkt me zo'n bordje wel correct. Het is alleen in jammerlijk Nederlands opgesteld en zeer lelijk uitgelijnd.

Ik vraag me af hoe iemand ooit dacht dat deze straatnaam een prima idee was. Als je een straat naar een bekende Belg wil vernoemen, kies je toch ook eerder Mercator dan Dutroux, niet?

Diotima | 19-01-20 | 13:45 | 3

Ach, zonder slavenhandel hadden al die zielige nakomelingen nu nog in Afrika gewoond, in plaats van politiek correct en comfortabel welvarend Nederland. De nakomelingen van slaven in Nederland hebben er louter voordeel van.

Hommel | 19-01-20 | 13:51

@Hommel | 19-01-20 | 13:51: ze hebben gebit. Nu klimmen ze op gamma k e rubberbootjes om Europa te bereiken. Was in de 17e eeuw stuk beter geregeld

Mensaap | 19-01-20 | 13:57

Ik zit me oprecht af te vragen of ik ooit eerder zulk een totaalidiotie heb meegemaakt.

baggerella | 19-01-20 | 13:44

Oké oké, Sylvana Simonsstraat dan? Maar dan wordt dat witte bord daaronder er wel één van ongeveer 50 meter hoog.

Rest In Privacy | 19-01-20 | 13:43 | 2

Er is in Amsterdam wel een Fokke Simonsstraat.

Piet Karbiet | 19-01-20 | 13:52

Liever een lichtgetint bord anders gaat ze weer vragen stellen in de raad.

entredeuxbieres | 19-01-20 | 17:23

"Kan gebruikt zijn" , niet " is gebruikt" .... deugen, deugen en nog eens deugen, tot je klaarkomt op je eigen deugen. Zum kotzen, dat linkse deugvolk.

me163komet | 19-01-20 | 13:43


" Femke Halsema ghetto "

Disclaimer: Aangeboden door de toenamilge nog ongekozen burgemeester van Amsterdam. Ze heeft dit Ghetto met ongetemde energie helpen opbouwen door de import van louter Noord Afrikaanse incapabele, onwillende en hulpbehoefenden die van de wieg tot het graf gezegend zijn met een welverdiende sociale uitkering zonder enige tegenprestatie, verplichting en verantwoordelijksheidsgevoel naar diegene die dit mogen opbrengen.

Ervaringsdeskundige | 19-01-20 | 13:42 | 3

Haha, grappig ... Not. En je kan Femke veel verwijten maar niet dat ze actief aan import van wat dan ook meewerkt. Dat is haar rol niet als burgermoeder. Dat importeren ligt meer in de lijn van Rutger G.W.

oldandwise | 19-01-20 | 13:51

@oldandwise | 19-01-20 | 13:51: Ze heeft nog een hele geschiedenis voordat ze dat burgemeester baantje in de schoot geworpen kreeg.

Grachus | 19-01-20 | 18:12

overigens betekend COffijboom gewoon koffieboom dit schip vervoerde dus koffie bomen naar de west

Petroselinum crispum | 19-01-20 | 13:42 | 5

@Jan Leul | 19-01-20 | 13:46: Wat doe je hier dan? Reaguurders drinken bier om deze tijd.

DeTering | 19-01-20 | 13:51

@Petroselinum crispum | 19-01-20 | 14:01:
Negers werden vroeger wel Kwatta of Koffieboon genoemd.

gestoptmetroken | 19-01-20 | 14:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Die hele slavendiscussie wordt volgens mij vooral gevoed door lieden die nakomeling zijn van slaven (of beweren dat te zijn) en hopen daar op de een of andere manier voordeel van te kunnen krijgen in de vorm van een schadevergoeding.
Beter wordt er tijd en energie gestoken tegen de hedendaagse slavernij.

matatwork | 19-01-20 | 13:41 | 2

Zeker , het gaat alleen maar om de poen.

gerrie de perrie | 19-01-20 | 13:45

Pas maar op dat de Katholieken straks niet ook iets gaan eisen. Zeer veel eeuwen als 2e rangs burgers behandeld. Limburg en Brabant zijn feitelijk als kolonien vanuit de Staten-Generaal bestuurd. Heb trouwens nog nooit een Limburger horen jammeren dat hun provincie politiek bestuurd wordt door een gouverneur ipv een commissaris van de Koning.

Europees_Aanbesteed | 19-01-20 | 14:01

"Er zijn miljoenen sexslaven in de mensenhandel in de wereld vandaag.
100.000 leven in de US.
Afgelopen jaar maakten de sex-slavenhandelaren 100 miljard winst.
Dat is is meer dan Intel, Microsoft, Google and Starbucks.
Samen.
De gemiddelde leeftijd van beginnen in deze sex-mensenhandel is 14 jaar."
Dat is nu.
Overal.
En voor alle huidskleuren.
Hou nou eens op met huidskleur aan slavernij te koppelen.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 13:40 | 2

Ik hoor altijd wel iedereen lullen over sexslaven maar ik merk er in mijn persoonlijke situatie verdomd weinig van.
Kom er nou nooit eens een tegen die gewoon doet wat ik zeg.

schoon-schip-maken | 19-01-20 | 14:01

Geneuzel op straatnaamniveau. Dit lijkt mij een zaak voor de lokale politiek. Oh wacht...

beldewouten | 19-01-20 | 13:40

Komt er ook een Barbarijse slavenhandel straat ?

Disclaimer: De Barbarijse slavenhandel was een bloeiende handel van blanke slaven tussen de 16e en 19e eeuw aan de Barbarijse kust van Noord-Afrika. De markten beleefden een periode van voorspoed toen de gebieden officieel onder de heerschappij van het Ottomaanse Rijk vielen. Volgens zijn schattingen zijn er tussen de 16e eeuw tot het midden van de 18e eeuw 1.000.000 tot 1.250.000 Europese slaven verhandeld.

Jan Leul | 19-01-20 | 13:40

Mogen wij ons ook slaven voelen omdat we moeten werken voor die zooi uitvreters in Brussel en de grote stroom kanslozen die hier nog wekelijks binnenstromen

likdoorn | 19-01-20 | 13:40 | 1

Jij wel, loonslaaf.

captainobvious | 19-01-20 | 14:02

'Amsterdamse boten'
'Boten' = modieuze domtaal voor 'schepen'.

HogeNood | 19-01-20 | 13:40

Slavernij was toch veel erger dan die HONDERDEN miljoenen slachtoffers die vielen tijdens communistische regimes van Mao, Pol Pot, Castro, Lenin en vele andere dictators?
Halsema: zég er eens wat van.

aamert | 19-01-20 | 13:39 | 2

Mag niet van Paul “Pol Pot” Rosenmöller. Anders moet hij zijn excuses aanbieden voor zijn Maoïstische verleden in de jaren zeventig en tachtig.

BigKnor | 19-01-20 | 13:49

Niet eerlijk, er leefden in de slaventijd significant minder mensen. Je kon er dus ook minder kapotstuk maken.

beldewouten | 19-01-20 | 13:59

Het Westen is de eerste en enige cultuur in de menselijke geschiedenis waarin de slavernij werd afgeschaft. In feite is er dus slechts maar één beschaving geweest in de hele wereld die slavernij met succes heeft afgeschaft: de westerse beschaving. Dit zouden we dus (jaarlijks?) juist moeten vieren, in plaats van ons schuldig moeten voelen over het verleden.

JackStick | 19-01-20 | 13:39 | 2

Heel juist.

HogeNood | 19-01-20 | 13:41

En afgeschaft vanwege een opvatting over de individuele vrijheid van elke mens.
Zo mag in je in alle landen als vrouw zelf bepalen hoe je je leven wil leven. Studeren en werken en zo.
O nee, wacht...
Help Groen Links, er klopt iets niet.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 13:47

Het zal je muur maar zijn.

Dzjengis-Somebody | 19-01-20 | 13:39

Om consistent te zijn dient nu Groen Links bij het brievenhoofd op al haar correspondentie te vermelden dat zijn ontstaan is uit de CPN (Communistische Partij Nederland).
CPN, de blinde verheerlijker van het communisme in de Sovjet Unie en van de bloedige onderdrukking van de opstand in Hongarije in 1956. En ga zo maar door.
Goed bezig, Groen Links!.

ljcoster | 19-01-20 | 13:38

Als er een Mark Rutte straat komt, dan moet er wel een gigantisch groot onderbord onder.

Brulletje | 19-01-20 | 13:37 | 1

... met inlegvelletje.

Guido | 19-01-20 | 13:54

Uraniumstraat.
Uranium is de naam van een stof met eigen eigenschappen.
Die kan je gebruiken om kernwapens mee te maken, maar ook om energie mee op te wekken voor ziekenhuizen. Kan.

Vuursteeg.
Vuur is een chemische reactie die ook wel verbranding heet.
Je kunt er levens mee redden, maar je kunt ook mensen op de brandstapel zetten. Kan.

Eikenlaan.
Iets waarmee je brug kan bouwen maar als je er enthousiaste zin in hebt ook iemand voor heks uit maken en op de brandstapel zetten. Kan.
She's a witch!
www.youtube.com/watch?v=zrzMhU_4m-g
- So, logically--
- If she weighs the same as a duck...
- she's made of wood.
- And therefore?
- A witch!
- Burn the witch !

Ze hadden toen slavernij, maar ook heksenjachten. Wat een tijd, mensen. Toen.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 13:36

Ter compensatie moeten er gewoon naambordjes komen van Ashanti koningen uit Ghana van de 16e, 17e, en 18e eeuw... Oh, wacht.

Piet Karbiet | 19-01-20 | 13:36 | 4

Je vergeet nog de negentiende eeuw toen de Ashanti koningen nog druk aan het lobbyen waren bij de Britten en de Nederlanders om de slavenhandel te handhaven.

BigKnor | 19-01-20 | 13:52

@BigKnor | 19-01-20 | 13:52: Ashanti, die stam waartoe ons aller Airfreyer behoort, is het niet? Deze man die ons de les wil lezen over het korte (niet voldoende rendabel) slavernij verleden van honderden jaren geleden, is zelf afstammeling van een club die dit tot recent nog als core business had. Dit moet wel satire zijn!

Kukooo1 | 19-01-20 | 17:48
▼ 1 antwoord verborgen

Was laatst op een rondvaartboot ivm Amsterdam Light Festival. Ging helemaal over klimaatverandering. Zo zag he bv een "kunstwerk" dat amsterdam moest voorstellen als de zeespiegel 2 mrt steeg. Allemaal zwaar deprimerend maar het ergste moest nog konen: toe we door het IJ voeren vertelde de automatische gids:: "Veel boten vertrokken vanuit hier naar alle windrichtingen, maar daar zaten helaas ok slavenboten bij. Nederland heeft veel meer verdiend aan de slavenhandel dan voorheen werd aangenomen" ach ja: ga naar jezelf kastijden voordat anderen dat doen. Wat een waanzin. En dan de jeugd zodanig indoctrineren dat ze geen babies neer willen maken. Terwijl daar het probleem niet ligt.

Mensaap | 19-01-20 | 13:35 | 1

Oef, bedankt voor de waarschuwing. Zeiden de toeristen uit Ghana nog iets over hun opa?

Piet Karbiet | 19-01-20 | 13:47

Mijne Heren, ik groet u allen zeer.

Schriever | 19-01-20 | 13:34 | 3

Namens alle diverse en inclusieve dwaallichten die nog steeds in een vlaag van geslachtsverbijstering verkeren, moet ik u mee delen dat zij zich niet bij "allen" inbegrepen voelen door het "Mijne heren"in de aanhef. Om te beginnen duidt het "mijne" al direct op een uiterst dominante masculiene ondertoon en wat er met "heren" mis is, kunt al haast wel raden. Hoe goed uw bedoelingen ook zijn, getuige uw breed bedoelde groet, vrees ik dat dit toch niet opweegt tegen het kwetsen van anders-geaarden en zelfs ont-aarden, waarvan er mogelijk enkelen zijn die nog steeds overgeërfde wroeging hebben over alle misdaden en gruwelen van de afgelopen 80.000 jaar menselijke beschaving, met een bijzondere fascinatie voor het tijdvak dat zij om onduidelijke redenen maatgevend lijken te vinden . Dat zij tot overmaat ook nog eens met "heren" worden geadresseerd, is voor hen waarschijnlijk even stuitend en onvergeeflijk als aan negers vragen wanneer ze weer terug gaan naar Afrika.
Ik vrees daarom dat uw goede bedoelingen kunnen leiden tot corrigerende voetnoten, disclaimerborden in uw straat, waarschuwingsborden bij ingang van uw wijk en zelfs een groetverbod voor langere tijd.
Ik wens u veel sterkte.

Bakschuif | 19-01-20 | 13:51

@Schriever | 19-01-20 | 14:35
Als dat nog maar steeds zuivere koffie is.... zal erop letten of er geen stickers op zitten met disclaimers

Bakschuif | 19-01-20 | 14:47

Wanneer komt er een disclaimer dat het socialisme / communisme de grootste massamoordenaarsideologie uit de geschiedenis van de mensheid is? Graag vermelden, bij iedere publicatie en presentatie van GL, PvdA, SP. Laten we het zwartepieten (no pun) dan ook meer even breder trekken en vermelden dat de slaven van zwarten werden gekocht, dat er in Afrika nog steeds slavernij bestaat en dat er in het verleden veel blanken door Afrikaanse zeerovers tot slaaf zijn gemaakt.

Kukooo1 | 19-01-20 | 13:33 | 1

Dat krijg je nooit gedaan, omdat socialisten/communisten die moordpartijen ook afkeuren en dan zeggen dat dat het gevolg is van dictators en corruptie.
Maar inzien dat er altijd mafklappers rondlopen die hun eigen koninkrijkje willen beginnen over de rug van Henk en Ingrid, homaar.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 13:52

Mocht er ooit een straat naar raadslid Sylvana Simons genoemd gaan worden dan loopt de disclaimer ,in de eeuw daarna, bij haar devaluatie, tot aan de stoep.

Zwizalletju | 19-01-20 | 13:32 | 3

Nee op de disclaimer staat alleen, " Dit mens was alleen verantwoordelijk voor de haat op Surinamers.".

jan huppeldepup | 19-01-20 | 13:34

@jan huppeldepup | 19-01-20 | 13:34:
Hoe zo, wat is er mis met een zwarte Piet dan? Is er iets mis met die huidskleur dan wat we gemist hebben dat je geen rol mag spelen in een kinderfeest? Misschien kan Sylvana dan even uitleggen, want we raken een beetje in de war nu.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 13:55

En dat dan voor een doodlopende steeg in de Bijlmer....

Bakschuif | 19-01-20 | 13:55

Ik weet er ook 1, weet alleen niet welke straatnaam ik er aan moet koppelen.

Vrouw van huidige vorst die deze titel heeft verkregen via het vreemdgaan van zijn overgrootmoeder en dus niet de officiële opvolger. Vrouw zelf heeft nogal wat Juntaprivilege. Etc.....

Kaas de Vies | 19-01-20 | 13:31 | 1

Prinses Irene, bedoel je? Is nog een brigade naar vernoemd.

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 14:20

Laten we bij iedere straatnaam verwijzend naar een mannelijk persoon erbij vermelden dat deze persoon mogelijk van seksueel overschrijdend gedrag beschuldigd zou kunnen worden.

Handige Harrie | 19-01-20 | 13:30 | 1

Of aangeven dat deze man wellicht lhbtqi kenmerken bezat.

BozePaarseMan | 19-01-20 | 13:35

Geert heeft gelijk.
Art 1 van de grondwet moet eruit. Het doorgeslagen egaliteitsdenken wordt voortdurend dwingend vastgelegd, voor iedereen die dat niet wil. Dat gaat letterlijk van Grondwet tot straatnaamdisclaimers. Alles wordt door de deugers opgelegd, resp. verboden wat hen wel/niet zint. Zendelingen van de linkse kerk zijn even blind en fanatiek als de moslims. Ze krijgen het maar niet gedaan om hun afwijkingen voor zichzelf te houden zonder de rest van de mensheid er mee lastig te vallen. Hinderlijke idioten zijn het.

Bakschuif | 19-01-20 | 13:30 | 9

@kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:27: De grondwet is de basis van het rechtstelsel en geldt voor iedereen. Het waarborgt hoe de overheid met burgers omgaat maar dat is niet waar het stopt.
Aangezien de kapper een burger is die zich in Nederland bevind heeft ook hij zich te houden aan de grondwet. Niet alleen de vrije pers kan daar een beroep op doen maar ook jij en ik met bijvoorbeeld vrije meningsuiting zelfs als een andere burger zich daaraan kan storen.
Boven de grondwet staan mensenrechten maar dit terzijde. De grondwet is dus het begin van onze wetgeving en geldt nogmaals: Voor ALLE burgers! (En de Overheid)
Wat ik, en waarschijnlijk Bakschuif, zeggen is dat gelijke monniken gelijke kappen krijgen. Dat is geen communisme maar het begin van ons rechtsstelsel.
En om even een andere denkfoutje aan te pakken: We zijn niet allemaal gelijk. Dat is een belachelijke gedachte. We moeten allemaal gelijk behandeld worden en dat is iets compleet anders en ook veel eerlijker. Het is zelfs wat men met artikel 1 probeerde te bereiken. Probeerde want het artikel is ondeugdelijk geschreven.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 14:58

@BootleggersSmurf | 19-01-20 | 14:58
Eens. We komen er wel uit zo....
Ook bij de kapper hebben we uiteindelijk gelijke rechten om er weer enigszins toonbaar uit te komen .. ow wacht... da's anders geloof ik.
Het gaat o.a. vooral om gelijke kansen. Of je ze benut is aan jou zelf. Wie ze niet benut heeft geen ander recht, zoals eenzelfde beloning als die ze wel benut. Daar zit de narigheid van het linkse egaliteitsdenken van "iedereen is gelijk".

Bakschuif | 19-01-20 | 15:08

@Bakschuif | 19-01-20 | 15:08: Alweer eensch, word eentonig met jou... :P
Veel mensen, maar vooral links heeft geen flauw benul waar zij het over hebben. Hebben de melk horen klotsen maar weten niet waar de tepel hangt en denkt ook vaak dat zij recht hebben op karnemelk want dat is toch ook melk?

Als ik de gedachte van kloopindeslootjijook en doortrek gaan we meisjes extra laten betalen in de horeca want lippenstift kost meer tijd om schoon te maken. Ook kunnen we dan net als Amsterdam destijds homo's collectief een baan weigeren. Ow wacht, is overheid, maar een bakker mag het dan wel. Mogen we Chinezen, Joden, islamieten werk/woning weigeren want wij zijn geen overheid.
Als we allemaal gelijk zijn, mogen downies agent worden (don't even go there!), eten we allemaal hetzelfde en gaan we allemaal met hetzelfde vervoer, in dezelfde kleding naar hetzelfde werk waar we allemaal hetzelfde loon krijgen en staan allemaal voor gesloten winkels want iedereen heeft dezelfde werktijden.... Equality sucks doesn't it?

Enfin, ik moet even RL wat dingen regelen.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 15:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat gedoe over de slavernij van honderden jaren geleden is niets meer dan een afleidingsmanoevre. De Arabieren waren de grootste slavenhalers - en laten we de Afrikaanse stamhoofden niet vergeten die hun eigen mensen en overwonnen stammen verkochten! Zonder hen zou de slavernij niet hebben bestaan - en in Mauretanië plus de Arabische wereld zijn - vandaag de dag - nog steeds talloze slaven. Natuurlijk is de slavernij vreselijk geweest maar niemand die vandaag leeft heeft daarvan enig nadeel ondervonden. Het is allemaal emo-gedoe om er zelf beter van te worden 'kijk mij eens deugen' en helaas zijn velen daarvoor ontvankelijk. Wie de 'Negerhut van oom Tom' heeft gelezen zal automatisch de slavernij verachten, ten zeerste afkeuren. Het waren andere tijden en èlke tijd in de geschiedenis heeft zijn zwarte bladzijden. Zij die aan de toenmalige slavernij hebben meegewerkt door het verkopen, vervoeren en kopen van slaven zijn er allang niet meer. Ik heb geen enkel straatnaambordje nodig om mij aan die tijd te herinneren, die staat door de geschiedenislessen op school EN de "Negerhut van oom Tom' in mijn geheugen gegrift. Dus naambordjes zijn echt niet nodig.

Lupuslupus | 19-01-20 | 13:30 | 5

U begrijpt wel dat dit allemaal niet waar kan zijn, want mensen met een huidskleur zijn niet gelijk aan witte mensen en daarom zijn ze allemaal liev.
Dat moet want wie iets anders wil beweren die is rechtse racist.
Wie discrimineert hier nou eigenlijk.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:03

je kan wel wijzen naar Arabieren en stamhoofden, maar dat zijn slechts jij-bakken. Europeanen hebben ook op grote schaal meegedaan en miljoenen mensen een miserabel leven op een plantage ver van huis bezorgd. Of denk aan de Congolese rubberplantages. De racistische verhoudingen van die tijd werken nog steeds door helaas, bijvoorbeeld doordat zwarten sneller als buitenlanders worden gezien ook al zijn ze generaties langer hier dan een blanke expat.

Diotima | 19-01-20 | 14:04

@Diotima | 19-01-20 | 14:04: Wij stapten in een bestaande markt, verder zijn slaven voorgekomen in ALLE culturen en samenlevingen in de hele wereld. Wijs mij even aan waar nooit slavernij is geweest?
Wijzen naar het Westen is dus niet terecht. Afgezien daarvan waren in de tijd van Nederlandse handel veel mensen in Nederland niet veel beter af. Het beestje had alleen een ander naampje.
Wel is het zo dat Nederlanders zich gruwelijk hebben misdragen in Suriname bijvoorbeeld, als je die verhalen leest gaat dat echt wel wat verder dan slaven in andere delen van de wereld. Het werd zelfs gebruikt als dreigement naar slaven om maar iets aan te geven.
Racistische verhoudingen die nog steeds doorwerken is een ander probleem. Dat je geboren bent omdat je moeder is verkracht door je vader is geen reden om dit te gaan herhalen natuurlijk.... Maar je moet dingen aanpakken in de huidige tijd, niet wijzen naar vroegah om nu dingen te veranderen. En zeker niet, als je dan toch naar de geschiedenis gaat kijken om huidig gedrag te verklaren, selectief daarin te zijn. Geschiedenis moet je niet herschrijven als je ervan wilt leren.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 14:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zie daarnaast het bordje 'Westerdok" hangen. Waarom hangt daar geen bordje onder met "op deze plek stapten soms zeelieden in en uit hun schip dat mogelijk gebruikt is voor de slavenhandel"?

Joost Maghetweten | 19-01-20 | 13:29 | 2

Ik neem aan dat Joden zich ook gekwetst voelen door de associaties met Westerbork?

gestoptmetroken | 19-01-20 | 13:40

@gestoptmetroken | 19-01-20 | 13:40: eigenlijk zou op ieder vervoersbewijs van het OV moeten staan dat de NS het transport voor de Nazi's heeft verzorgd.

Kukooo1 | 19-01-20 | 17:35

De definitie van slaaf is gewoon erg lastig. Een aanzienlijk aantal personen voelde zich er best senang bij geknecht te worden en daardoor minder eigen verantwoordelijkheid te dragen in ruil voor eten en huisvesting. Dat aspect wordt chronisch onderbelicht.

Reaganmania | 19-01-20 | 13:29 | 8

@Bakschuif | 19-01-20 | 13:59: Eensch. Gaat nog erger worden trouwens als ik de NOS mag geloven. In plaats van basissalaris een basisbaan is het voorstel.
Sinds de invoering van het systeem waarbij mensen met een uitkering iets moesten terugdoen voor de maatschappij bestaan bepaalde functies niet meer zonder die groep. Dit terwijl er in die wet staat dat het geen betaalde banen mag kosten.
Mag ik ook even terugdenken aan de BOA die geen politietaken mocht vervullen en nu gewapend (binnenkort met knuppel en of pistool) rondloopt?
De Overheid pakt via belastingen her merendeel van het geld dat verdient word terug, straf hen die niet meewerken in het door hen opgetuigde systeem.
Wij zijn hoeren als we geen slaven zijn maar het merendeel heeft niet eens die keuze: Hoer zou een stap omhoog zijn maar blijkt onbereikbaar voor 95% van de mensen.
Eensch dus.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 14:17

@BootleggersSmurf | 19-01-20 | 14:17
Bij "iedereen is gelijk" is ook bedoeld "iedereen is gelijk als slaaf"; als je iedereen in de schulden helpt, hun identiteit stelselmatig verwijdert, zijn ze (inderdaad) of hoer of slaaf. Amerikaanse mijnwerkers kregen ooit een hongerloontje wat ze geheel moesten besteden bij de enige 'company-store' in de wijde omgeving, zonder geld over te houden om te kunnen vertrekken.
Onder kabinet leugenaar III hebben we alleen maar ingeteerd op wat we hadden en als de EU bubbel klapt zijn we niet beter af dan die mijnwerkers.

Bakschuif | 19-01-20 | 14:25

@Bakschuif | 19-01-20 | 14:25: Liefst uitbetaald met waardebonnen/munten die alleen plaatselijk konden worden ingewisseld. Klopt helemaal.
Die munten zijn nu trouwens best geld waard.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 15:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelieve ook even een bordje te plaatsen bij de/het (Nelson) Mandela straat/plein/park.
Deze meneer schopte het tot president nadat hij veroordeeld was voor terrorisme (bommen plaatsen), als president was hij meerdere malen aanwezig op bijeenkomsten waar via liederen racistische uitspraken werden gedaan over blanken en geweld naar blanken werd goedgekeurd.
Z-A is een land waar je als blanke gediscrimineerd wordt, apartheid gebruiken is geen excuus om dit goed te praten. Dit zou namelijk betekenen dat overheidsbeleid van vroeger mag worden botgevierd op de bevolking zodra het overheidsbeleid wijzigt. Roma en homo's mogen dan bijvoorbeeld zonder kritiek moffen discrimineren en uitmoorden.

Mandela is de eerste die even boven kwam drijven maar na wat zoeken zullen er vast nog wel meer foute dingen over niet blanke mensen te vinden zijn die toch een stukje infrastructuur naar zich vernoemt hebben gekregen. Enfin, begin bij Mandela en pak er wat popcorn bij zou ik zeggen.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 13:29 | 4

@Lupuslupus | 19-01-20 | 13:45: Waarschijnlijk ben ik meer woke dan de meesten, haalde ZA er niet voor niks bij. ;)
Van die autobanden wist ik niet maar gezien wat ik al wel wist verbaast het mij niets. Ook zwarten werden genadeloos doodgemarteld als men het niet met het ANC eens was, het land durft nu nog steeds niet eens anders te stemmen omdat zij nog een "schuld" hebben bij het ANC dat aantoonbaar corrupt is.

Zal eens kijken naar dat boek, Bosma is een held.

Maar zet dit eens bij een naambordje, dat was mijn punt.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 13:56

Tijdens de 'apartheid' waren er 17 rassenwetten. Nu, na de 'apartheid' zijn er nog maar slecht 114 rassenwetten! I kid you not! Het land is overigens ook in sneltreinvaart naar de tyfus aan het gaan. Binnen 20 jaar is daar een enorme burgeroorlog en hongersnood gaande. Deze situatie is mede ontstaan door onze linkse deugmensen en de NPO alleen die hoor je nu niet. Wanneer het helemaal mis gaat, hoor je ze waarschijnlijk weer wel, want dan moeten we die zielige slachtoffers helpen verantwoordelijkheid nemen en vooruitkijken enzeau.

Kukooo1 | 19-01-20 | 17:26

@Kukooo1 | 19-01-20 | 17:26: Daar ga ik even op googlen, niet dat ik je niet geloof op rassenwetten maar is bere-interessant om te weten welke...
Als het fout loopt moeten we helpen maar het is ook onze schuld dat de situatie dan is zoals ze is. Zonder apartheid was het namelijk nooit gebeurt. Z-A was de graanschuur van de wereld, moet je ze nu zien.
Ik sprak iemand die er vorig jaar nog was, voor de reis werd mij verteld dat ik er helemaal niks van wist en overdreef. Na de reis was dit allemaal vergeten en werd mij uitgelegd dat een blanke daar nog minder is dan een kakkerlak. Niet mijn woordkeuze trouwens.

BootleggersSmurf | 19-01-20 | 17:51
▼ 1 antwoord verborgen

Krijgen alle bontkraagfinnen ook zo'n bordje aan de deur met
"Deze fin kan betrokken zijn geweest bij een plofkraak, straatroof, of overval"

tsjajaja | 19-01-20 | 13:28 | 2

u vergeet drugshandel en vergismoord.......

Fatwabuster | 19-01-20 | 13:34

Amsterdamschaamte

Nichtsneues | 19-01-20 | 13:28

Van al die schepen werd in een manifest bijgehouden wat ze precies vervoerden.
Als je niet kunt vinden dat iets vervoerd werd mag je er van uit gaan dat het niet vervoerd werd.
Maar dat is voor de Groene Khmer niet goed genoeg. Die willen er van uit gaan dat iedereen toen fout was volgens de normen en waarden van nu. Zelfs als bewijs ontbreekt.
Slaven werden vervoerd op slavenschepen en die waren speciaal voor dat doel ingericht. Het is niet dat zo’n schip de ene keer specerijen vervoerden, dan eens een keertje slaven en daarna bananen. Maar zo gaan het wel bij de Groene Khmer die tegen alle feiten in ons verleden willen herschrijven. Om fouten te willen vinden waar geen fouten zijn gemaakt. Dat sluit beter aan bij het wereldbeeld van de Groene Khmer van ons verleden.
Maar als we naar andere dingen in het verleden willen kijken zoals de volkerenmoord onder Pol Pot of Mao Zedong dan knijpt de Groene Khmer een oogje toe terwijl ze toen al beter hadden kunnen weten en het zelfs nu nog niet willen veroordelen.

Osdorpertje | 19-01-20 | 13:27 | 1

Die slaven moeten niet zo klagen. Voor hetzelfde geld werden ze per boot overgevaren en dan was het comfort nog iets minder.

Alco-de-Holist | 19-01-20 | 13:27 | 2

Voor hetzelfde geld waren ze een kopje kleiner gemaakt door de andere stam die ze gevangen nam.....

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:28
-weggejorist-
sparrow | 19-01-20 | 13:35

De obsessie van Amsterdam.

Het Amsterdamse GroenLinkse gemeentebestuur gaat de laatste tijd gebukt onder een enorm schuldgevoel over hetgeen zich in een ver verleden heeft afgespeeld, namelijk de slavernij. Het is zelfs zo erg dat ze ieder Nederlands schip uit de 17e en 18e eeuw verdenken van slavenhandel. En dat wordt tegenwoordig onder de straatnamen, die naar deze schepen zijn vernoemd, luid en duidelijk vermeld. Zo ook onder het bordje van de Coffijboomstraat. Hier de feiten: Er zijn twee schepen met de naam Coffijboom geweest. De eerste voer begin 1700 voor VOC op Indië, Siam en Japan. Heen met goederen en soms wat soldaten en terug naar Amsterdam met specerijen en porselein. Het andere schip met de naam Coffijboom heeft onder kapitein Steven Gentis voor de WIC slechts 1 reis van Amsterdam naar Suriname gemaakt met goederen en post en is daar op 5 december 1752 aangekomen (bron: Nationaal Archief). Daarna is er niets meer van het schip vernomen. Vermoedelijk is het schip op de terugreis vergaan. Beide schepen zijn dus nooit betrokken geweest bij het vervoer van slaven uit Afrika naar Suriname.

Gerard

www.facebook.com/gerard.deboer.9028

CaseIf | 19-01-20 | 13:27 | 2

Ja, maar het had natuurlijk wel gekund.

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 13:28

Sssssttttt......... dat zijn feiten en daar houden ze niet zo van in Amsterdam!

Fatwabuster | 19-01-20 | 13:33

30 ton kan beledigend worden opgevat door mensen met obesitas.

BozePaarseMan | 19-01-20 | 13:26

Ik hoop dat een student hem er snel afschroeft.

wiers | 19-01-20 | 13:26 | 2

Je zal toch van je baas dit bord aan de muur moeten schroeven.....

Rest In Privacy | 19-01-20 | 13:31

@wiedergutmachsnikkel | 19-01-20 | 13:31: inderdaad en wat voor disclaimers zijn er geplaatst bij straten / pleinen die zijn vernoemd naar Mandela, Marx, Che Guevera enz.?

Kukooo1 | 19-01-20 | 17:13

UITVERKOOP

Wilt u een slaaf, hij kost me teveel geld.
Het is steeds weer gedoe met onderhoud.
Hij wil alleen niet weg zonder geweld.
Zijn binnenkomst beschouw ik als een fout,

maar hij kwam zelf naar binnen toe gelopen
en ik ben dan wel tegen slavernij
maar hij stond zo te smachten en te hopen,
ik denk, verdomd, ik maak eens iemand blij!

Maar nou is hij de hele dag aan 't klagen
en voert geen flikker uit, zit op de bank
een zieligerd te wezen. Ik wil vragen:
wie wil 'm gratis hebben? Erg veel dank.

Knufter | 19-01-20 | 13:26 | 1

Er komt binnenkort weer een baan vrij voor begeleiding van ongedocumenteerden in de hoofdstad; matched wel met uw beschreven competentieprofiel.....

Bakschuif | 19-01-20 | 14:04

Over 10 jaar de "Geenstijl straat" met een bordje,"KAN de oorzaak zijn geweest van de burger opstand van 2025"

ditotje | 19-01-20 | 13:26 | 1

Over tien jaar hebben de strijd tegen spaties in samenstellingen dus ook verloren...

Diotima | 19-01-20 | 13:33

Nederland.
*disclaimer*
De naam van dit land kan beledigend zijn voor immigranten die het komen koloniseren namens Erdogan, andere ayatollahs of Brusselmannen.

Jan Passant mk2 | 19-01-20 | 13:24

The Mental Institution AMSTERDAM. Mooier kunnen we het niet maken.

De Evangelist | 19-01-20 | 13:23 | 1

Er bestaat een veel mooier woord. Het Vlaamse "Zottenkot" omschrijft 020 kort en bondig. En je kan het woord ook nog recyclen, want de Tweede Kamer is ook een zottenkot.

Nivelleermarionet | 19-01-20 | 16:13

Groen Links is een fusie van PPR, PSP, CPN en EVP uit 1990. Dus pacifisten, socialisten en communisten bij elkaar gestouwd tezamen met wat wereldvreemden. Pol Pot, Mao, Lenin, Castro en al die andere linkse dictators werden en worden omarmd door deze nuttige idioten.

In de gelederen van deze partij figuren als de communist Ina Brouwer, de terrorist Duyvendak, de salonsocialist en miljonair Paul Rosenmöller, de EU-adept J. Sargentini en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kortom: een partij die het allemaal heel goed weet en ons de les leest. En de Groen Links-burgemeester zag dat het goed was. Slavernij was toch veel erger dan die honderden miljoenen doden tijdens communistische regimes? Toch?

aamert | 19-01-20 | 13:23

De verslaving van de maatschappij.

Patje2011 | 19-01-20 | 13:23 | 2
-weggejorist-
Reaganmania | 19-01-20 | 13:33

Zo is het maar net, Patje.

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 21:35

Hoe lang blijven we nog kruipen voor zogenaamde gekwetsten. Tijd voor de bezem, weg met de ons opgelegde schaamtecultuur.

BozePaarseMan | 19-01-20 | 13:23 | 3

Ik vind het alleen benoemen van bezems kwetsend voor de vegers en de sneeuwschuivers.

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:27

De term "kruipen" kan hier zeer wel worden uitgelegd als wijze van voortbewegen die wij mogelijk niet meer willen, maar waar mensen met een fysieke beperking soms op zijn aangewezen, zeker in de regio's achter in India en Senegal. De verbinding die u legt met het hanteren van een bezem kan als zeer kwetsend worden ervaren door die fysiek beperkte mensen die aan deze activiteit niet mee kunnen doen en dus buiten worden gesloten in strijd met artikel 1 van onze grondwet, die we voor de hele planeet geldend hebben verklaard in de onfeilbare mening van Groen Links in Amsterdam. Bovendien wekt u in de laatste zin de indruk dat u zich niet lijkt te willen voegen in de enige juiste heersende linkse politieke en maatschappelijke moraal. U dient zich er rekenschap van te geven dat dit kan leiden tot een van gemeentewege aangebrachte disclaimer aan het begin van de straat waar u woont.

Bakschuif | 19-01-20 | 14:43

Lol

BozePaarseMan | 19-01-20 | 14:46

Mijn zwager woont in de Oasisstraat in Lent.
.
*schroevendraaier zoeken doet*

Piet Karbiet | 19-01-20 | 13:22

Kudos voor de creativiteit.

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:26

Goede whiskey over het scherm hier.

Rest In Privacy | 19-01-20 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

In 1807, the UK Parliament passed the Bill that abolished the trading of slaves. The King of Bonny (now in Nigeria) was horrified at the conclusion of the practice:
We think this trade must go on. That is the verdict of our oracle and the priests. They say that your country, however great, can never stop a trade ordained by God himself.

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:21 | 2

Haha. Komt Jerry Affriye niet uit het gebied (Ghana / Nigeria) wat vroeger Bonny heette?

Reaganmania | 19-01-20 | 13:35

@Reaganmania | 19-01-20 | 13:35:
Geen nieuws. De Ghanezen van nu ( en dus ook die airfryer) zijn afstammelingen van wat bij uitstek de grootste verantwoordelijken waren voor het hele slavernijgebeuren. Die lui vingen de slaven en maakten ze tot slaaf. Daarom is die airfryer ook zo bespottelijk, maarja met eindeloze subisidiepotten (belastinggeld) kan je tot in het oneindige lekker activistje spelen, hoe ridicuul je ook bent...

Antiquerulant | 19-01-20 | 13:54

Wat ook nogal achterlijk is is dat die borden niet volgens de nieuwe C02 neutrale manier van bamboe zijn gemaakt. Milleuracisten! www.ad.nl/westland/nieuwe-bamboe-verk...

Botte Hork | 19-01-20 | 13:20

Is Winnie Mandela al gerehabiliteerd in 020?

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 13:20 | 2

Met een brandende autoband valt er veel te rehabiliteren.

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:22

Die heb ik net effe op de trein gezet.

Rest In Privacy | 19-01-20 | 13:25

Al die ophef over ons slavernijverleden, en nu was het mogelijk maar één schip? Dus wellicht geen een schip?

jip_86 | 19-01-20 | 13:20 | 2

En dan alleen het onderdek van dit schip. Het bovendek trof geen blaam.

Waarschuwing. Mogelijk was er een slaaf aan boord. Disclaimer: het zou ook kunnen dat de kapitein blind was aan één oog en het misschien niet gezien heeft. Ook heeft de slaaf een glaasje verse jus d'orange gekregen, wat genoemd moet worden als verzachtende omstandigheid.

Knufter | 19-01-20 | 13:22

Kan ook wellicht niet gebruikt zijn. Zeker is dat er nog slavenhandel bestaat in culturen die door dezelfde linkse kliek omarmd wordt.

BozePaarseMan | 19-01-20 | 13:25

Ik woonde vroeger in de kruisvaarderstraat in Tillie. Je had daar ook de pagestraat en de ridderstraat en zo nog wat. Benieuwd of dat allemaal nog mag.

Knufter | 19-01-20 | 13:19

Naar schatting 1,25 miljoen (!) Westeuropese slaven (en vooral slavinnen) zijn tussen 1530 en 1780 afgevoerd naar Noord-Afrika, om daar in barbaarse omstandigheden te zwoegen tot ze neervielen, of om aan de lopende band verkracht te worden.
Kunnen ze daar aub ook eens een straat naar vernoemen?

Nonkel Frituur | 19-01-20 | 13:19 | 5

Dat zijn er veel meer. Die 1m25 miljoen is vanaf 1720 tot de Engelsen rond 1810 de handel in slaven onmogelijk maakten.

Grachus | 19-01-20 | 13:23

De onderstesteenweg?

Dezenaamhier | 19-01-20 | 13:35

Leestip: White Gold van Giles Milton. Zeer verhelderend.

Ruud Hazes56616330 | 19-01-20 | 18:48
▼ 2 antwoorden verborgen

A2,A4,A9, enz. enz., al deze snelwegen worden gebruikt voor o.a. het vervoer van goederen. De meeste vervoersmiddelen worden gebruikt door en het vervoeren van slaven.

Rest In Privacy | 19-01-20 | 13:18 | 1

Ja en dan hebben we het nog niet eens over die trucks en koelcellen volgestouwd met illegalen.

Reaganmania | 19-01-20 | 13:21

Waarom, oh waarom citeert gij, Ronaldo dat boek waarin reeds in 1859 door een blanke (sorry, witte) Nederlander een aanklacht wordt geuit tegen uitbuiting en onderdrukking?
Zijt gij niet beangst dat het lezen van dat onvolprezen boek de huidige generatie ernstig in verwarring kan brengen?

Kapitein Sjaak Mus | 19-01-20 | 13:18

Slaven vind ik een denigrerend woord. Maak er dan tenminste 'tot slaaf gemaakte' van.

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 13:18 | 2

Het woord slaaf is 'tot slaaf gemaakte' gemaakt.

Knufter | 19-01-20 | 13:24

Zodra ik word erkend als "tot belastingbetaler gemaakte".

Kapitein Sjaak Mus | 19-01-20 | 13:26

Ik kan dat verhaal over slavernij niet meer aanhoren.

Kunnen we niet gewoon ontkennen dat het gebeurd is? Slavernij? Weet ik niks van. Mijn naam is haas.

Knufter | 19-01-20 | 13:17 | 3

... of "ik heb daar geen actieve herinneringen meer aan"
/vvd-modus=off

Het Licht | 19-01-20 | 13:48

Wir haben es nicht gewusst

Nibdib Niddib | 19-01-20 | 13:58

Knufter | 19-01-20 | 13:17 | 2 | reageer
Nee, want het is ook jouw schuld.
Schijnt.

kloopindeslootjijook | 19-01-20 | 14:39

Dat bord gaat met m'n 1e keer stappen in de buurt mee als troffee.

schoon-schip-maken | 19-01-20 | 13:16 | 2

Onbegrijpelijk dat dit laffe onderbord nog niet gesloopt is door woedende overheidsslaven, vroeger ook wel burgers genoemd.

5611 | 19-01-20 | 13:31

Waarom denkt u dat dat bord zo nieuw is, u moet in de rij staan.

Foxcave | 19-01-20 | 13:32

Zelfs straatnamen moeten van Groenlinks meewerken aan de beeldvorming dat de wereld puur en alleen bestaat uit slachtoffers en daders.

johndeer | 19-01-20 | 13:16 | 4

@Grachus | 19-01-20 | 13:27: Fout. Slachtoffers van kleur en witte daders. Over een jaar of 5 krijgen we weer nieuwe termen.

5611 | 19-01-20 | 13:33

@5611 | 19-01-20 | 13:33: Wit wordt dan kleurloos. Mensen van kleur en kleurloze mensen.

Reaganmania | 19-01-20 | 13:39

@Reaganmania | 19-01-20 | 13:39: waarbij kleur uiteraard een positieve associatie oproept en kleurloos betreft kille mensen zonder hart die ook zonder emoties te tonen andere volkeren kunnen uitroeien.

Reaganmania | 19-01-20 | 13:41
▼ 1 antwoord verborgen

Er is een zware prijs betaald helft van de bemanning leden stierf tijdens deze tripjes. Dat alles voor de weelde die we nu hebben. Waarom staat dat er niet bij. Niet janken gewoon doorgaan. Hadden meer mensen maar die mentaliteit na 320 jaar

ikdenkwat | 19-01-20 | 13:16

Ik snap niet wat die straatnaam 'Koffieboom' met schepen te maken heeft.

Wekkertje | 19-01-20 | 13:12 | 5

Blijkbaar dus:
Aankomst uit Amsterdam van het schip de Coffijboom onder kapitein Steven Gentis.

Wekkertje | 19-01-20 | 13:17

@Muxje | 19-01-20 | 13:14:
Gelezen maar vind 'Coffijboom' een vreemde naam voor een schip dus de frank viel niet mteen.

Wekkertje | 19-01-20 | 19:37
▼ 2 antwoorden verborgen

We kochten de B-keus slaven in op de slavenmarkt in Noord Afrika. De A keus ging naar de Arabieren. Ik vind het werkelijk waar enorm erg wat er in het verleden allemaal gebeurt is met die arme mensen. Maar hou eens op over shit in het verleden en denk eens aan de toekomst. Met dat voortdurend in de slachtofferrol kruipen kom je geen stap verder, je kweekt alleen maar een aversie tegen de maatschappij waar jij en je kinderen moeten functioneren.
We hebben daarvoor in de 2e wereldoorlog toch wel onze portie "karma" terug ontvangen. Daar was het slavenleed een ontstoken nagelriem bij.

Hiesjes | 19-01-20 | 13:10 | 2

Yep. Je hoort weinig over mensen die op zoek zijn naar hun Afrikaanse roots en al helemaal weinig afstammelingen kritiek geven op de rol van Afrikanen zelf, of de Arabieren. Dat past niet in het beeld dat alles de schuld is van witvolk.

Lafayette | 19-01-20 | 13:22

@Lafayette | 19-01-20 | 13:22: het wordt druk tijd dat PVV en FvD dit aspect nog veel duidelijker gaan benadrukken. Leuke debatten met DENK op komst en ook andere partijen moeten dan iets van een standpunt innemen.

Reaganmania | 19-01-20 | 13:43

Beukenboomstraat. Disclaimer: van een beuk kunnen goederen worden gemaakt, waaronder schepen om slaven mee te vervoeren.

Sitting_targets | 19-01-20 | 13:09 | 1

Beukenhout is een tot hout gemaakte beukenboom volgens de nieuwste Groen Links doctrine. Beukenbomen dienen voor de kap een boomwaardig bestaan te hebben in overeenstemming met de Rechten van de Boom. Kappen mag alleen bij zieke, ten dode opgeschreven bomen die uitbehandeld zijn. Het kappen dient boomvriendelijk te gebeuren.

5611 | 19-01-20 | 13:38

Als je een groenlinkser ziet met een beker koffie, meteen uit zijn handen slaan. Want koffij, dus slaven.

GregorVanPallandt | 19-01-20 | 13:08

Schroef die vuiligheid eens snel van jullie gevels dwazen.
Zijn jullie nu echt kompleet gestoord

Ray69 | 19-01-20 | 13:08

Akbarstraat
"Arabisch woordje, gebruikt in diverse Arabische zinnen en uitspraken. Een van deze uitspraken kan gebruikt zijn bij een bloedige aanslag in een Frans theater, bij een schietpartij in een tram in Utrecht, door bomvestdragers en andere aanslagplegers over de gehele wereld"

(En ja, ik weet dat die straat naar een roman genoemd is...)

Muxje | 19-01-20 | 13:08 | 3

Zin even aanvullen met 'etc etc'

Wekkertje | 19-01-20 | 13:13

Dat laatste had andersom niets uitgemaakt om toch een disclaimer aan te brengen.

Reaganmania | 19-01-20 | 13:24

Hoeveel moeite is het om de tekst mooi uitgelijnd op het bordje te krijgen? Waarvoor dient de ongebruikte witte ruimte aan de onderzijde? Dit bordje dient stante pede van de muur gerukt te worden in naam van de esthetica.

Van Urk | 19-01-20 | 13:08 | 2

Ze hebben ruimte open gelaten voor commentaar. Aardig van ze. Heeft iemand een merkstift?

Muxje | 19-01-20 | 13:10

'Naam van diverse vrachtschepen' had de tweede zin overbodig gemaakt. Inderdaad een lelijk bordje.

Diotima | 19-01-20 | 13:36

In India had ik ook een slaaf. Meisje van 12. Superhandig, sliep gewoon op de grond. Op een dag kwam ze niet meer. Verkocht en getrouwd. Echt waar.

RickTheDick | 19-01-20 | 13:07 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn die onnodige witregels op dat bord sarcastisch bedoeld?

Mijnheer_Henque | 19-01-20 | 13:07

Wat maakt het uit dat het er al jaren hangt, het is gewoon bezopen.

Let ook op de tekst dat dit schip voor vervoer van slaven KAN zijn gebruikt.

We worden nu al weggezet als iets minderwaardigs als iets KAN zijn gebeurd.

Aleon | 19-01-20 | 13:06 | 2

Het maakt uit omdat voor een actualiteitensite zoals GeenStijl, dingen die niet nieuw zijn niet nieuwswaardig zijn. Er zijn wel bezopen dingen die al jaren bestaan.

koeberg | 19-01-20 | 13:10

@koeberg | 19-01-20 | 13:10: Dit topic heb ik gisteren of eergisteren op een andere site al gezien, zo nieuw is het dus niet.
Ben ff vergeten welke.
Zou Geen Stijl.........?

Aleon | 19-01-20 | 15:28

Als je de intentie niet mee zou wegen, vind ik het best wel een leuk informatief concept.

Bulloch | 19-01-20 | 13:05 | 3

Precies...... het gaat natuurlijk niet om de informatie maar om het deugen!

Fatwabuster | 19-01-20 | 13:07

Is op veel straatnaambordjes in andere steden wel te zien, daar schrijven ze in kleine lettertjes naar wie of wat de straat genoemd is, wanneer die persoon leefde en wat hij deed.

Muxje | 19-01-20 | 13:09

@Muxje | 19-01-20 | 13:09: In de trant van Muxje: Haagse verzetsstrijder: 1870-1945. Gesneuveld tijdens de Slag bij Duindorp.

Kuifje-naar-Brussel | 19-01-20 | 13:27

Laat gewoon de achterlijkheid van die Groenlinksers zien.

lanexx | 19-01-20 | 13:04

Zet het in het Arabisch neer anders snapt niemand het daar

Botte Hork | 19-01-20 | 13:03 | 2

Laten de Arabieren in de tijd van de VOC nu net vaak de verkopende partij zijn geweest....... wellicht kunnen ze dat ook even vermelden

Fatwabuster | 19-01-20 | 13:06

nou in het havengebied zijn de woningen zo duur dat er weinig Arabisch sprekenden rondlopen (en heel veel GL stemmers zijn)

Petroselinum crispum | 19-01-20 | 14:03

Kunnen we onder dit bord ook een politieke partijen-disclaimer krijgen?

Amherst | 19-01-20 | 13:03

Altijd weer dat verdomde Amsterdam......... deugstad optima forma.

Flikker eens op!

Fatwabuster | 19-01-20 | 13:03

Ik heb last van 'hoofdstadschaamte'.
Het is besmettelijk, dus pas op.

Toetsenbordcomplex | 19-01-20 | 13:02 | 1

U bent niet de enige. Ik vermoed dat het een epidemie aan het worden is

Nibdib Niddib | 19-01-20 | 13:20

Wat een onzin. Er staat coffijboomstraat, geen slaventransportstraat.

Graaisnaaiert | 19-01-20 | 13:02

Slaven werden toen al klimaatneutraal vervoerd.

van stampij | 19-01-20 | 13:02 | 1

Slaven waren toen ook goederen.

Wekkertje | 19-01-20 | 13:18

Kan sporen van snowflakes bevatten.

Harry Turtle | 19-01-20 | 13:02 | 1

Snowflakes met banaan en wat negerbruine suiker en witte room erop, yummie

Tobi | 19-01-20 | 14:17

Straatnaamschaamte

Nibdib Niddib | 19-01-20 | 13:01 | 1

Daar moest ik ook gelijk aan denken. Wat een waanzin!

videtur | 19-01-20 | 13:15

Zou mogelijk kunnen dat eeuwen geleden.
Nou .. en!

Is dit nog nieuws? | 19-01-20 | 13:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken