Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse wegen LEVENSGEVAARLIJK

Wij blijven thuis!

kijk nou uit makkers

Je kunt beter op een keukentrapje klimmen dan de weg op gaan in Nederland. Dat blijkt uit de uitslag van het Europees Kampioenschap Veilig Verkeer, waar we zijn gezakt van de vierde naar de elfde plaats. Nederland hoort samen met Malta en Zweden bij de enige landen met meer verkeersdoden in 2018 dan in 2010. Nou komt dat in Malta vooral omdat de auto's daar de neiging hebben spontaan te ontploffen en Zweden zal wel een vrouwenquotum op rijbewijzen hebben, dus eigenlijk zijn we het enige Echte Land met een stijgend aantal doden. Werk aan de winkel voor de opvolger van Cora van Nieuwenhuizen. Nederland is zover gezakt op de Europese ranglijst dat we onder Israël staan. Israël! Het verkeer in een land waar je zonder RDW-keuring met je Qassam-raket de straat op mag, is dus veiliger dan bij ons. Tijd voor actie mensen. Laten we allemaal ietsje langzamer gaan rijden of zo. 

Reaguursels

Inloggen

Bejaarden op een speed pedelec.... onverslaanbaar.

LinkeToni | 26-09-19 | 17:06 | 1

En de jongeren die alcohol drinken met tegenwoordig nog wat snoepgoed erbij.Alcohol was vroeger soms ook de doodsoorzaak in het rijden.

Jan Onbewoond | 27-09-19 | 07:58

Twee oorzaken:

- Het gekut met mobieltjes;
- Allochtonen met bij elkaar gefraudeerde rijbewijzen. Die hebben respectievelijk geen idee ván, en schijt áán de verkeersregels.

Peter Emile | 26-09-19 | 16:48 | 1

Iedere dag op elk rijdstip van de dagin Amsterdam zie ik voornamelijk allochtone bestuurders geen richting aangeven alsof het de normaalste zaak van de wereld is,
Een Tesla bestuurder die mij (op de scooter) om 06:00 inhaalt met 80/90 op de kruislaan (smalle gedeelte) met een bus voor me vond ik dan wel weer grappig, toppunt van verkeerinzicht was dat.

marrretje | 26-09-19 | 20:02

"en Zweden zal wel een vrouwenquotum op rijbewijzen hebben"
Oei, ik moest lachen, 1000 x sorry ;-).

hotmint | 26-09-19 | 16:23

Dit land is overvol, daarom zijn de wegen ook overvol.

miss error | 26-09-19 | 16:02 | 1

En landen waar het nog drukker en voller is,rijden ze er nog veiliger.

Jan Onbewoond | 27-09-19 | 07:59

Sinds de komst van die K....... mobieltjes zijn er meer en meer ongelukken gekomen. Overal

Jonkheer-Carolus | 26-09-19 | 15:58

Afgelopen weekend, mooi nazomerweer, massa's senioren aan het fietsen op de Veluwe. De fietspaden door de bossen nodigen uit om naar beneden te zeilen met grote snelheid. Ze zijn veel te smal. Nu verergert het probleem met de komst van de elektrische fiets én de onervarenheid van de gebruiker. We hebben zelf al zoveel near misses op bosfietspaden meegemaakt (vele senioren grijpen dan impulsief naar het rijwiel, waar ze de rest van het jaar zo goed als niets mee doen), dat we met mooi weekendweer bewust zulke racebanen door de Veluwe mijden. Je moet eens ervaren hoe roekeloos en zonder verstand er gekard wordt. Bij een botsing is er voor beide bospadgebruikers een boom dichtbij, die de doodsklap geeft.

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-09-19 | 14:40 | 1

Krek. Bij mij zijn er zoveel senioren op ebikes als het lekker weer is dat ik op sommige dagen liever mijn racefiets niet pak. Zoveel hele of halve ongelukken gehad de laatste twee a drie jaar. Daarvoor nooit.

Koning_Meh_1 | 26-09-19 | 15:02

Van mij mag je alle wegen volplempen met controlemateriaal en beboeten.
Mensen rijden te hard, het is propvol, men houdt geen twee seconde afstand.

Veel ongelukken gebeuren omdat er iemand achterop een (aankomende) file rijdt. Ongeconcentreerdheid, afleiding etc... en te korte hersteltijd.

Van mij mag je een autorit tot iets maken waar je met 500 euro boete van kan thuiskomen. Elke keer weer, elke dag weer.
Misschien dat mensen het dan serieuzer gaan nemen en zich op de weg bezighouden met de weg.

*klaar om de rotte eieren te incasseren*

letopuwzaak | 26-09-19 | 12:33 | 11

@letopuwzaak | 26-09-19 | 17:44:
Soms moet de menselijke verleiding maar getempt worden door een sanctie.
Ik heb ook op die ene weg in de bebouwde kom wel eens lekker doorgereden, dat had ik niet gedaan als ik er beboet voor zou worden.
Toen ik er later weer eens opde fiets
reed besefte ik weer dat dat echt een gevaarlijke situatie kan opleveren.

letopuwzaak | 26-09-19 | 17:48

@letopuwzaak | 26-09-19 | 17:44: U heeft helemaal gelijk en dat is meteen mijn filosofie bij het autorijden. Ik zit dagelijks op de weg en maak nogal wat mee, bizarre situaties, horkerig gedrag, gauw ervoor piepen en ga zo maar door. Ik maak me er allang niet meer druk om. Bij de te snelle rijder denk ik maar 'misschien is hij op weg naar het ziekenhuis, ligt er iemand op sterven'. Je weet het niet, dus oordeel dan maar niet, dat is niet aan jou. Laat ze, geef ze de ruimte als dat nodig is. Automobilisten die risico's nemen, haantjes de voorste, laat ze maar, je komt ze bij het volgende stoplicht of bij de volgende afslag weer tegen.
Het scheelt dat ik autorijden leuk vind, al 27 jaar, ik zou echt niet anders willen.

Datsun_Cherry | 26-09-19 | 18:01

@Datsun_Cherry | 26-09-19 | 18:01:
U lijkt me een prettige, vriendelijke en attente weggebruiker!
Fijn dat u rijplezier ervaart.
Waren er daar maar heel veel van!

letopuwzaak | 26-09-19 | 18:14
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik zie vooral automobilisten die hun telefoon interessanter vinden dan hun omgeving.

dubbeltjeopznkant | 26-09-19 | 12:24 | 1

Dit is een groot probleem.

letopuwzaak | 26-09-19 | 12:39

Slaat eigenlijk nergens op. Het betreft absolute doden in het verkeer. In verhouding qua bewoners op een klein oppervlakte en het aantal verkeersdeelnemers denk ik dat wij nog steeds bovenaan staan qua verkeersveiligheid. En met de open grenzen en de toename van de bevolking zal Nederland relatief steeds veiliger worden. Gegarandeerd dat in Spanje niet iedereen en zijn moeder op de fiets stapt en die paar die dat wel doen hebben de ruimte. Wel oppassen bij afdalingen en ravijnen. Maar goed, ik vermoed maar zo dat er weer regels zullen worden aangescherpt die niet zullen en kunnen worden afgedwongen en iedereen doet een plas en het blijft zoals het was.

forecastle | 26-09-19 | 12:14

Maximum snelheid naar beneden. Waarom zou je in een landje formaat postzegel 130 km/u willen rijden? Ook met 100 km/u ben je in no time overal waar je wezen moet.

Ruud Hazes56616330 | 26-09-19 | 11:56 | 2

Het maakt netto niet eens zoveel uit.

letopuwzaak | 26-09-19 | 12:35

Je kan zien dat jij niet zoveel door het ganse land rijdt.

Mokum Kosher | 26-09-19 | 13:14

Beetje drukker geworden hier hè met zoveel mensen op een postzegel moet het wel vaker mis gaan, er komt nu vast één of ander duur plannetje.

kwakindezak. | 26-09-19 | 11:56 | 1

Eerst nog een paar commissies, dan werkgroepen. Daarna uitbesteding aan bevriende ondernemers en uiteindelijk gebeurt er niets.
Oplossing is eenvoudig: meer controles en zwaardere straffen voor de veelplegers die overal lak aan hebben.

Leffe Blonde | 26-09-19 | 12:55

Logisch. In Nederland is het onbetaalbaar gemaakt om in een veilige auto te rijden, dus rijden de meeste Nederlanders in een koekblik, waarbij de bestuurder onderdeel is van de kreukelzone.

Pepp1 | 26-09-19 | 11:50 | 1

In NL koop je een oudere occasion die extra veel uitstoot uit het buitenland ivm de hoge prijzen door overmatige belastingheffing

Nichtsneues | 26-09-19 | 13:43
-weggejorist-
ikgeloofhetniet | 26-09-19 | 11:35 | 3

Puur cijfergeneuzel. Als we de leeftijd meenemen zul je zien dat veel van de surplus in verkeersdoden ouderen zijn die van de elektrische fiets zijn getikt en dat niet overleefd hebben.
Als het getalletje belangrijker is dan mobiele ouderen die ook op hoge leeftijd nog een beetje lol in het leven hebben dan moet je daar inderdaad iets aan doen.

uch | 26-09-19 | 11:30

Tegenwoordig geven ze ook iedereen zomaar een rijbewijs. Want “mobiliteit is toch een belangrijk recht. Regelmatige herkeuring en betere instructeurs en examinatoren zou kunnen helpen.

Leffe Blonde | 26-09-19 | 11:27 | 1

u heeft uw rijbewijs al minstens 20 jaar zo te horen

TDB | 26-09-19 | 11:37

Appen, met drank op, kort lontje of de klassieke "te jong en te veel vermogen" zorgen voor een hoop ellende.

petros666 | 26-09-19 | 11:22 | 2

of de klassieke "te oud maar is 3 jaar geleden nog gekeurd"

TDB | 26-09-19 | 11:38

@TDB | 26-09-19 | 11:38: 50+ rijdt anders aanzienlijk veiliger dan 35- De eerstgenoemde groep betaalt per jaar evenveel verzekeringspremie als de betwetende jonkies per maand moeten aftikken.

Man-Van-De-Rekening | 26-09-19 | 12:15

Babyboomers die op hun 69-ste hun rijbewijs voor tien jaar verlengen...

happen_maar | 26-09-19 | 11:19 | 3

Klopt, maar ik rij al 51 jaar schadevrij, (en veel) u ook?

joppo0 | 26-09-19 | 11:21

Schoonvader 86 jaar na een proefritje rijbewijs met 5 (vijf) jaar verlengt.

rotator | 26-09-19 | 12:49

Ik zie tegenwoordig bij verkeerslichten zo vaak mensen door het rood rijden, dat ik bij groen eerst kijk of er niemand door rood gegast komt.

grom | 26-09-19 | 11:18

Zwalkers en klevers. En vooral gebrek aan realiteitszin. Ik ontwaar regelmatig bestuursters (m/v) welke in de kennelijke veronderstelling verkeren, dat materie oplost als je er maar dicht genoeg achter gaat rijden. Haal die gekken eens van de weg. Check voor aankoop van je volgende auto eens of deze wel is toegerust voor inhalen. Benodigd zijn stuur, gaspedaal, richtingaanwijzer en spiegel. Lukt het inhalen dan nog niet, dan is het de hoogste tijd voor een herbeoordeling bij het CBR. We gaan ze van de weg halen!

Man-Van-De-Rekening | 26-09-19 | 11:09

Hou eens op met dat gezeik over snelheid. De verkeersdoden komen niet door snelheid. De meeste vallen binnen de bebouwde kom, met lage snelheden. Grijp nou niet weer een statistiek aan om je eigen groenlinkse werkelijkheid erdoor te drukken.

Het komt door prutsers als 'Cees Verbokken', 'senior verkeersdeskundige' in Utrecht. Hier in Vleuten was een weg zogenaamd onveilig. Uit mijn WOB verzoek bleek dat het uitsluitend ongelukken betrof tussen fietsers en bussen op de totaal overbodige busbaan. Bussen knallen daar gewoon met 50-80km langs, langs een basisschool en middelbare school.

En wat doet Dhr Cees Verbokkem? Die handhaaft de busbaan, en maakt het zo dat de fietsers nu de straat waar auto's rijden 4 keer kruist onder hoeken van 45 graden, ipv de 1 keer onder 90 graden van vroeger. Want daar wordt het veiliger van.

Het is pure autohaat. Ze willen auto's daar weg hebben, dus binden ze opzettelijk de kat op het spek, maken de weg bewust gevaarlijk, zodat ze over 5 jaar kunnen zeggen 'zie je wel, auto's daar zijn gevaarlijk'.

DAT is waar de slachtoffers vandaan komen. Dit soort jokers op infrastructuur, die fietsers inzetten als een soort van mobiele drempels/blokkades/snelheidsbeperkers. Brommers op de rijbaan: hetzelfde verhaal; hoeveel doden zijn daar al door gevallen?. En natuurlijk de appers.

Hoe dan ook, snelheid heeft hier NIETS mee te maken.

DuperSildo | 26-09-19 | 11:02 | 2

De meeste ongelukken vinden plaats in situaties van snelheidsverschillen. Hoe hoger de maximale snelheid hoe hoger de kans op het ontstaan van dergelijke situaties. Daar is geen speld tussen te krijgen, helaas, ben ik bang, vrees ik.

Boris Poepnagel | 26-09-19 | 13:35

@Boris Poepnagel | 26-09-19 | 13:35: Daar is heel simpel een speld tussen te krijgen, namelijk de statistieken. De statistieken wijzen uit dat voor dodelijke ongelukken het NIET de snelwegen zijn die het probleem veroorzaken, maar de stadskernen.

DuperSildo | 26-09-19 | 21:00

De oplossing is zo simpel. We hebben gewoon meer flitscamera's nodig.

Mali | 26-09-19 | 11:00

Ik zou beginnen met 100 agenten of handhavers in burger permanent de weg op te sturen om de WhatsAppers in het verkeer met een mega boete te bekeuren. Salaris van die agenten is in 1 dag terugverdiend en wellicht wordt er dan veel minder geappt als de pakkans groot wordt.

Natte Washand | 26-09-19 | 10:55 | 5

Guardia Civil inhuren. Zero tolerance. Snel afgelopen met het gezeik.

Sjaak Faal | 26-09-19 | 11:13

Ik zou beginnen met fietsers te bekeuren die door rood licht fietsen.

kortebroek | 26-09-19 | 11:27

Ik zou overal snipers op de daken zetten om mobielkijkers direct te poppen.

Boris Poepnagel | 26-09-19 | 13:37
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
De_dorpsgek | 26-09-19 | 10:51 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Theidiot | 26-09-19 | 10:47

En de reaguursels geven meteen aan wat het probleem is in dit land, iedereen blért meteen allerlei mogelijke oorzaken om. Zonder daarbij kritisch te kijken naar wat er verteld wordt en of deze informatie wel volledig is. Inmiddels moeten we toch wel geleerd hebben dat de journalistiek in Nederland vooral sensatie wil schoppen zonder er een probleem mee te hebben om de waarheid geweld aan te doen. Als gemeld was dat we als Nederland het minst aantal doden per 100.000 weggebruikers hebben zal dat het 8 uur journaal niet halen.

De_dorpsgek | 26-09-19 | 10:42 | 2

Het gaat om doden per miljoen inwoners, en die is op volgorde gesorteerd. Hoe het komt dat er meer doden vallen is ook vrij eenvoudig te achterhalen door zelf de weg op te gaan. Mensen doen de gekste dingen, en dat komt omdat er vrijwel geen handhaving meer plaatsvindt. Als ik bijv. op de A1 rijdt waar je 100 mag en ik rij 110 dan word ik alsnog links en rechts ingehaald door mensen die harder gaan. Men schiet van links naar rechts en ga zo maar door. Van een rustig verkeersbeeld is zelden nog sprake. Iedereen moet zijn leven op het spel zetten om op tijd thuis te zijn voor lauwwarme doperwtjes.

minnenman | 26-09-19 | 10:52

Als je rechts ingehaald wordt, doe je toch iets verkeerd. Onnodig links blijven rijden bijvoorbeeld.

Leffe Blonde | 26-09-19 | 11:24

Waarschijnlijk omdat bepaalde gevallen onder de noemer verkeersdode worden weggeschreven om andere statistieken te beinvloeden. Afrekening van iemand die in zijn auto zit, verkeersdode. Terroristische aanslag in tram, verkeersdode.

Sessine | 26-09-19 | 10:41

Niet zo erg als slachtoffers van blowen. Ik ken mensen die mensen kennen die daaraan overleden zijn.

Deflatiemonster | 26-09-19 | 10:41

In zijn geheel niet verbazend... In- en uitvoegen gebeurt zonder richting aan te geven, meteen door naar de linker strook, geen afstand houden, altijd te hard rijden, etc etc. En ondertussen vinden we onszelf hele goede chauffeurs.

Goldfinger | 26-09-19 | 10:39 | 1

Gelul. HEt grootste deel van de doden vallen helemaal niet op de snelwegen maar op de B-wegen en in de bebouwde kom.

Eagle0511 | 26-09-19 | 12:51

Nu we toch bezig zijn: Soms sta je in een lange rij voor een rotonde. Dan zou ik verplicht ritsen wel handig vinden.

arie-hoax | 26-09-19 | 10:37 | 1

niet alleen daar, maar overal. Het is "geven en nemen" en "heer in het verkeer" wat overal ontbreekt

Sjaak Faal | 26-09-19 | 11:15

Wat ik mis in deze is wat er nu precies weergegeven wordt: het aantal doden per 100.000 inwoners of de stijging/daling van het aantal doden per 100.000 inwoners.
Ik vermoed het eerste. In absolute zin (dus hoeveel verkeersdoden per 100.000 inwoners) laat hoogstwaarschijnlijk een ander beeld zie. Maar ja, daar kan je mensen niet mee bang maken, en als clubje kan je daarmee geen subsidies losweken.

De_dorpsgek | 26-09-19 | 10:37 | 1

Herstel: ik vermoed de tweede.

De_dorpsgek | 26-09-19 | 10:38

Laat ons vooral een helmpje opzetten op de electrische fiets en dronken oostblok vrachtwagenbestuurders van de weg halen.

Lt-Kol Kilgore | 26-09-19 | 10:36

Toevallig dit. Ik zat vanochtend bijna op iemand. Ik voegde in op de- altijd drukke tijdens ochtendspits -rotonde achter een redelijk snel rijdende peugeot 206 (oud) , bij het verlaten van de drukke rotonde ging hij plotseling in de ankers. Geen zebrapad en haaietanden voor fietsers.Hij ging keihard in de ankers om een soepjurk met vriendin te voet voor te laten. Ik toeter want scheelde een haar. Hij stapte uit, grote boze moslim . Hij kijkt mij aan, ik doe een gebaar van WTF ! , ook klaar om uit te stappen, lafbek stapt weer in. Als ik een oud omaatje was geweest was ie tekeer gegaan. Ik hoop nog steeds op eentje die dat gaat doen bij mij, maar die lafbekken die ruiken het blijkbaar. Maar deze bevolkingsgroep is een gevaar op de weg , samen met de appers , de dromers, de altijd voor zich uit starende vrouwen, mensen die 's ochtends nog veel moeten doen in de auto etc etc ...

Kim-Jung-Un | 26-09-19 | 10:33

Komt door een gebrek aan niet-geautomatiseerde handhaving. Als ik ‘s morgens over de snelweg rij dan ben ik verbaasd dat er geen ongelukken gebeuren met al dat debiele rijgedrag.

Koning Willy | 26-09-19 | 10:33 | 1

Hoef je niet verbaasd over te zijn. De ongelukken gebeuren daar wel, maar voor het overgrote deel alleen blikschade. De dodelijke ongevallen gebeuren op de B-wegen en in de bebouwde kom

Eagle0511 | 26-09-19 | 12:52

Toename gebruik van drugs, alcohol
Toename gebruik van elektrische fietsen en andere elektrische voertuigen,
Toename van mensen uit 'andere culturen' .
etc

Zwizalletju | 26-09-19 | 10:33

Tja, in 020 zijn ze zich aan het afvragen waarom er een enorme stijging is van vekeersongelukken waar taxi's bij betrokken zijn. Iets wat al jaren aan de gang is.
Als je zo eens kijkt wie de chauffeurs zijn geworden in de afgelopen jaren, dan ligt ht antwoordt nogal voor de hand.
Iets zegt me dat de conclusies uit een onderzoek niet de juiste zullen zijn.

McMarx | 26-09-19 | 10:27 | 1

In brussel rijden er zo rond met rijbewijzen van hun broer, Dat is niet verzonnen of zo, A was met de auto gekomen, vol trots, ik vroeg hem jij hebt toch geen rijbewijs, ies van grote broer....

Lt-Kol Kilgore | 26-09-19 | 10:39

Fietspaden die vlak naast de rotonde liggen, en dan hebben de fietsers voorrang. Vind ik ook gevaarlijk, zeker als je met groot materieel rijdt.
Die fietspaden met voorrang moeten een eindje verwijderd liggen van de rotonde, dan is het veilig want dan heeft de automobilist goed zicht op de aankomende fietsers die nogal hard rijden tegenwoordig met hun elektriek.

arie-hoax | 26-09-19 | 10:27

Het probleem zit anders in elkaar. Zelf heb ik bijvoorbeeld nauwelijks tijd om op de weg te kijken. Probeert u het maar eens met drie roodgloeiende telefoons waarmee je de godganse rit afspraken en transacties moet regelen, discussie moet voeren, je kinderen kalm houden en dan ook nog de voetbaltussenstanden moet bijhouden op je display. Alleen bij scherpe bochten lukt het nog om je hand aan het stuur te krijgen, de rest doe je met je knieën. En bij drie telefoongesprekken te gelijk met je beide voeten. En natuurlijk gaat er dan wel eens iets fout.

Ridde Rogter | 26-09-19 | 10:26

Lachgas, whatsappen, straatraces, golfjes met lage suikerspiegelhouders, onaantastbare fietsers, werkstress, bezopen aspergestekers en bloemenplukkers. En een groeiende economie, met een hoogste verkeersdrukte op een infrastructuur wat op veel plaatsen toe is aan onderhoud.

Die stijging valt nog mee in deze bananenrepubliek.

Statler en Waldorf | 26-09-19 | 10:26

Altijd weer die wielrenners die het verpesten voor de rest!

Deflatiemonster | 26-09-19 | 10:25

Raar dit. Check hier de 5e vraag: www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/...

Afgezien van stijgende doden onder fietsers (grijze golf medeweggebruikers door de-bike revolutie? Of vallen die onder snorfietsen?) is het behoorlijk constant allemaal. We liepen altijd voor en dat doen we nog steeds als je de dichtheid van ons verkeersnet vergelijkt met die andere landen. Zet het af tegen medeweggebruikers per 100 meter weg en je krijgt waarschijnlijk een heel ander beeld.

Dikr | 26-09-19 | 10:23 | 6

@Nacho_Vidal | 26-09-19 | 10:33: alleen een luie of opportunistische politicus trekt zulke conclusies. Je moet alle omstandigheden vergelijken... en eerst maar eens nagaan waar de meeste doden vallen, en of er op de wegen waar de snelheid verhoogd is ook meer doden vielen na die verhoging. Dat moet uit de detailcijfers blijken. En dan lijkt het wel alsof je beter wat kan doen aan rotondes, e-bikes, oudere bestuurders en wegverlichting.

Muxje | 26-09-19 | 10:50

@Nacho_Vidal | 26-09-19 | 10:33: Heb je al eens gekeken hoeveel km verharde weg daar is vergeleken met NL. en hoeveel auto's er in noorwegen zijn en hoeveel km die met zijn allen afleggen?
Misschien zien de statistieken er dan ineens anders uit.

Eagle0511 | 26-09-19 | 12:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Als oplossing wordt aangedragen: Meer geld, meer aandacht.
Als oorzaak geven ze: Te weinig snelheidscontroles op snelwegen en slechte 30km zones in woonwijken.
Ik zou qua toename toch wel graag het aandeel zien van: drugs in het verkeer, wilde achtervolgingen door de politie, straatraces, te veel regeldrift waardoor verkeersdeeldemers niet meer zelf nadenken. Vrachtautochauffeurs uit maffialanden EU, migranten met een gekocht rijbewijs.
Maar die opgegeven oorzaak/oplossing in het persbericht vertrouw ik niet.

Premier Trutte | 26-09-19 | 10:21

Deze stijging is makkelijk te verklaren. Het aantal doden door een misdrijf was weer afgenomen in 2018 ten opzichte van 2017. Mogelijk dat bij de politie weer lekker creatief is geadministreerd en alle misdaad op de post "verkeersslachtoffers" is geboekt. Een neergeschoten persoon op de stoep was tenslotte deelnemer aan het verkeer.

Ruikbaard | 26-09-19 | 10:20

Dat doet me denken aan een Marokkaanse taxi chauffeur die iedere keer knalhard door rood rijdt. Als ik vraag wat doe je nou zegt hij, " dat doet mijn broer ook altijd". Na acht rode stoplichten komt opeens een groene en hij remt als een gek. Ik vraag waarom hij voor groen remt en hij zegt " mijn broer kan van de andere kant komen".

jan huppeldepup | 26-09-19 | 10:19 | 1

Zal wel een Iranees zijn. Daar zien ze stoplichten als sierverlichting.

Premier Trutte | 26-09-19 | 10:23

Waarom wordt dat lachgas zovaak gekoppeld aan weggebruikers die, juist op DAT moment, zonodig in hun voiture moeten rijden?
Wat is dat?
Kun je niet gewoon parkeren, uitstappen, een gebbetje maken, de poeplap trekken, je lachgas nemen, je mini-trip weglachen en DAN weer in je ootoo stappen?
Waarom/wat is dat, dat je dan met je voet op het gaspedaal je lachkick oppakt?

P.s. geen lachgas-ervaring zelf hier en dat blijft zo. Maar als ik van vroeger vrienden wist die kneiterstoned de weg opgingen? Levensgevaarlijk.

chicago river | 26-09-19 | 10:17

Wat stom dat ze altijd maar 30 km zones willen versmallen en verdrempellen. Dit is niet de oplossing. Mensen worden aggressief als ze steeds moeten remmen en niet opschieten en dan gaan ze compenseren door als een malloot op te trekken als ze uit die zones zijn. Waar dan een ongeluk gebeurd, en dan ook weer 30 moet worden.

Middensteun | 26-09-19 | 10:17 | 3

Lijkt me dat er iets mis is met mensen die agressief worden als ze in een woonwijk eventjes 30 moeten rijden.

me,myself and IK | 26-09-19 | 10:22

@me,myself and IK | 26-09-19 | 10:22:
Als mensen constant 30 rijden niet zo, maar steeds stoppen voor elke tegenligger achter paaltjes en achter 3 scholieren op fietsen hangen die 7kmu fietsen en waar geen inhaalruimte is wel is mijn ervaring

Middensteun | 26-09-19 | 10:25

@Middensteun | 26-09-19 | 10:25:
Ach, als die scholieren 3 breed fietsen waar het niet kan, kun je heel goed spiegeltje tik gaan doen.
Leerde ik vroeger wel van.

Cadaver | 26-09-19 | 10:44

Het verkeersnet is één grote trouwstoet geworden......

Elder of Z. | 26-09-19 | 10:17

Whatsapp, aliens, vergrijzing en sneeuwvlokjes zijn een dodelijke mix.

Pedronegro | 26-09-19 | 10:16

We kunnen met z'n allen natuurlijk ook een actie beginnen om dit cijfer omlaag te brengen. Vanaf morgen allemaal op de autoweg de rijen vrachtwagens met een halve kilometer per uur verschil gaan inhalen.

pa_niek | 26-09-19 | 10:14 | 1

Ja maar dan wel met een gewone auto ipv een vrachtwagen.

Papa Jones | 26-09-19 | 10:19

Laatst was ik in Noorwegen. Overal max 80. En dat was na een dag eigenlijk prima. In het begin vond ik het traag. Maar later raakte ik eraan gewend.

Uiteraard zijn de wegen daar heel anders dan hier. Maar qua drukte veel minder.

De wegen hier zijn overval.

Maar kijkende naar de houding van de mensen is ook een goede. Ik forens tussen Delft en Den Haag en geloof me. Elke ochtend is er gezeik: op de grote wegen ongeduldige auto’s in de binnenstad irritante fietsers. Niemand gunt elkaar wat. Elke situatie opnoemen is teveel. Maar concreet;

-Autobestuurders die appen
-fietsers met gigantische koptelefoons (waarom in godsnaam) die zich onsterfelijk wanen
-voetgangers die zich een nakomeling van Jezus wanen etc

Het wegennet is gewoon veel te vol. Dit land trouwens ook; 18 miljoen mensen op zo’n klein stukje land.
Noorwegen +- 9 miljoen op een gebied wat 15x zo groot is.

Nacho_Vidal | 26-09-19 | 10:13 | 3

10x zo groot.

Ridde Rogter | 26-09-19 | 10:20

Plus, mensen wanen zich vogelvrij. Ik heb de afgelopen 10 jaar NOOIT iemand van de weg geplukt zien worden.
Ja, één keer dan, een landrover met een aanhanger van 10 meter, haha

Papa Jones | 26-09-19 | 10:22

Noorwegen heeft 5.3 miljoen inwoners, 1 miljoen minder dan onze provincies N en Z Holland bij elkaar .

Zwizalletju | 26-09-19 | 10:37

De chauffeur van Johan Remkes rijdt trouwens ook als een woesteling.

JvanDeventer | 26-09-19 | 10:12

Te weinig kuilen en sinkholes gecombineerd met apptitis, daar word je laks van.

GormSuil | 26-09-19 | 10:12

Als ik hier oma's met hun elektrieke fietsen over rotondes zie schieten met veel te hoge snelheid. Gevolgd door een jongere die alleen oog heeft voor zijn smartphone.

Wekkertje | 26-09-19 | 10:11 | 1

Hier in Amsterdam knalhard door rood, allemaal studerend voor kamikazepiloot.

Zure1956 | 26-09-19 | 10:17
-weggejorist-
sjef-van-iekel | 26-09-19 | 10:09

Wij hebben een hoge bestelwagen omgebouwd tot camper. Zit je ineens een stuk hoger en kijkt makkelijker bij anderen naar binnen. Dramamatisch hoeveel mensen aan de telefoon zitten klojo-n. Wij wonen in Drenthe en daar sneuvelen week in week uit een paar mensen die 'onverklaarbaar' van de weg raken of op andere weghelft terecht komen. Ik rijd al zestig jaar en het is mij nog nooit gebeurd.
Altid weer gezeur dat de weg niet deugt. Nee mensen, jullie letten niet op. Hoe bestaat het anders dat je bij een rotonde recht door knalt?

Klijndijk1940 | 26-09-19 | 10:09 | 3

Plus al die bejaarden zonder geldig rijbewijs...

Langshetrandje | 26-09-19 | 10:11

Precies dit. Heb eigenlijk altijd alleen maar in busjes gereden. Doodeng zo'n laag koekblik. Op de motor schrik je trouwens pas echt wat je je medeweggebruikers allemaal uit ziet spoken..

schoon-schip-maken | 26-09-19 | 10:12

Inderdaad. Ik begrijp het niet. Autorijden is het enige wat je doet als je rijdt toch?

Blijkbaar niet en is de telefoon nog steeds belangrijker. Ik snap het niet.

Nacho_Vidal | 26-09-19 | 10:15

Zal wel iets met een tekort aan vluchtelingstroken te maken hebben.

schoon-schip-maken | 26-09-19 | 10:05 | 2

Grensoverschrijdend gedrag

Langshetrandje | 26-09-19 | 10:13

@Langshetrandje | 26-09-19 | 10:13:
Misschien dat de combinatie van een waarschuwingsbord voor aanslagbomen en vluchtelinghavens aan de rechter zijde oplossing bied.

schoon-schip-maken | 26-09-19 | 10:23

Tja aan het autoverkeer op de snelweg kan het eigenlijk niet liggen want je staat meer in een file dan dat je rijdt of zou het komen dat je bijna overal 100 km/h moet rijden en daardoor in slaap sukkelt. Als ze dan ineens op een stuk weg komen waar je 130 mag rijden, zitten ze met het zweet in hun handen. Over turkse bruiloften en mocros achter het stuur wil ik niet spreken.

jan huppeldepup | 26-09-19 | 10:05
-weggejorist-
JvanDeventer | 26-09-19 | 10:04 | 3

Overbevolking (synoniem: overpopulatie) is een begrip dat gebruikt wordt om aan te geven dat er te veel mensen wonen, leven of aanwezig zijn in een land, gebied, stad, op een bepaalde plaats, en op wereldschaal, en dit problemen met zich meebrengt. Deze problemen kunnen zowel fysiek (praktisch) als mentaal (gevoelsmatig) van aard zijn. (bron: Wikipedia)

Zenzeo | 26-09-19 | 10:03

Cora van Nieuwenhuizen reed onlangs nog 4 overstekende kinderen dood. Sorry agent, maar ik had ze over het hoofd gezien omdat ik vergeten was mijn bril op te zetten.

Rest In Privacy | 26-09-19 | 10:02

U begrijpt natuurlijk wel dat dit het opzetje is naar honderd kilometer per uur. Dat is natuurlijk veel veiliger. Valt mij altijd op. Als er zoiets speelt komen ineens de onderzoekjes om de hoek.En het volk trapt er straks weer in. En zo werkt dat nou. Iets vergoeilijken met een onderzoekje zodat het volk rustig blijft.Dit luid dus gewoon het terug naar 100 km in.Ze noemen zogenaamde plussen op maar het negatieve effect laten ze achterwege zoals meer files .

tweetybird | 26-09-19 | 10:01 | 6

@jan huppeldepup | 26-09-19 | 10:09: Op plekken in Duitsland waar het net zo vol en druk is als in Nederland, mag je niet zo hard rijden als je wilt.

JTKDM | 26-09-19 | 10:36

@Zenzeo | 26-09-19 | 10:06:
Max snelheid verlagen leidt tot verveling en dus de telefoon, of inhalen waar het niet kan of in slaap vallen.
Niet tot veiligheid.

Cadaver | 26-09-19 | 10:40

Maakt mij an sich niet uit, 100 of 120/130, maar asociaal rijgedrag haal je er niet uit.

Graaisnaaiert | 26-09-19 | 12:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Verkeer in Nederland:

- Even nog snel inhalen voor je uitvoegt.
- Op de snelweg, knipperlicht aan en van rijstrook wisselen. Die auto die er op de andere baan aan komt rijden die remt wel even.

Frappant dat je in Duitsland op vele snelwegen geen snelheidslimiet hebt, maar dat Duitsland op plaats 10 staat, en NEderland op 11...

Drunken_Pumpkins | 26-09-19 | 09:58 | 3

Ik blijf juist altijd op de linker voorbijrijstrook plakken met 100. Bij mij wordt er helemaal niks ingehaald enkel uitgevoegd.
Een beter verkeer begint bij jezelf.

schoon-schip-maken | 26-09-19 | 10:10

@Zure1956 | 26-09-19 | 10:19:
Daar woon ik zelfs. Daar is toch helemaal geen ruimte voor m'n beste, hooguit bumperkleven, seinen, toeteren en m'n moeder neuqen..

schoon-schip-maken | 26-09-19 | 10:44

Verkeersdoden, Co2- en stikstofuitstoot, overdrukke wegen, woningnood....
Nederland is het dichtstbevolkte land van de wereld en we zijn als gekken bezig nog meer mensen hier naar toe te brengen.

meneer Q | 26-09-19 | 09:57
-weggejorist-
Arkan Sonney | 26-09-19 | 09:56 | 2

Bejaarden op E-bikes, al dan niet icm bierbuik wielrenners.

Harry Turtle | 26-09-19 | 09:56

Ik kom vaak op plekken waar het verkeer 1 grote chaos is zoals Italie, China, Thailand... Tuurlijk is het verkeer daar gevaarlijker. En toch voel ik me daar meer op mijn gemak. Mensen zijn daar namelijk niet zo vreselijk opgefokt als hier. Als in Sicilie een fiat panda met 60km/h invoegt op de snelweg, dan gaat men er gewoon omheen. Als dat nabij Amsterdam West gebeurt, komt er een golf met foute velgen aangescheurd om de bestuurder in elkaar te timmeren.

TjabbeTjibsma | 26-09-19 | 09:56 | 1

Ik kan alleen voor Th. spreken maar daar rijdt men inderdaad om ergens te komen, niet om ten koste van een ander ergens te komen. Geen centje pijn om door de grote steden te rijden ( het helpt ook dat we een hoge jongen hebben daar, zie je alles beter ), al moet je wel uitkijken voor brommertjes die overal vandaan komen. Maar nogmaals, go with the flow daar, 2 banen die er 3 of 4 worden als ze het nodig vinden, ff waarschuwingslichten aan en het is goed.
Dat plassertjes meten hier met al die verschillende snelheden en korte lontjes, brrr.

Graaisnaaiert | 26-09-19 | 12:29

Toch knap voor een land waar je meer stilstaat dan rijdt.

Pinocchio | 26-09-19 | 09:55

Wegen zijn slecht voor het milieu. Moeten verboten worden.

Ronnie uit Helmond | 26-09-19 | 09:55 | 2

Luchtwegen auch verboten bitte

Sjorsch | 26-09-19 | 10:01

Al die bejaarden ook die met gele-sticker medicatie gewoon lekker rijden en nooit aan een drugstest hoeven deel te nemen....

Bali Lovert | 26-09-19 | 09:54

Als iedereen nu eens gewoon thuis bleef, dan zijn veel problemen al de wereld uit.

cat22 | 26-09-19 | 09:54 | 1

Tip van de dag!

Kuifje-in-de-EU | 26-09-19 | 09:58

Die verkeersdrempels kun je echt wel met meer dan 30 nemen. Ik probeer er altijd zo hard mogelijk overheen te gaan, maar 45 is wel mijn maximum. Zou zo'n PC-Hooft-tractor die zo gezellig hoog op de wielen staat dat niet kunnen verbeteren? Helaas zitten daar vaak van die slome geblondeerde wijv0n in. Die zitten net even te telefoneren en vergeten dan om gas te geven.

JvanDeventer | 26-09-19 | 09:53 | 1

Nou er zijn drempels bij waar er dan heel onaangename geluiden uit het onderstel van de auto komen. Ook leuk een weg met allemaal drempels en dan zit er onverwacht een tussen waar 20 al te hard is.

voldemort | 26-09-19 | 17:01

Verbied het keukentrapje!

piloot47 | 26-09-19 | 09:54

Ziekenhuizen scoren ook hoog in het aantal doden.
Om over begraafplaatsen maar te zwijgen.

2voor12 | 26-09-19 | 09:59

Ja herkenbaar. In iedere stad waar links de overhand heeft vindt men het verstandig om verkeer te 'mengen'. Wegen worden smaller gemaakt, fietspaden breder. Dat 'haalt de snelheid' uit de auto. Nou nee dus, je creeert onveilige situaties.
Als gevolg daarvan heb ik afgelopen week in Utrecht een fietser onder de auto gehad. Op een vrij brede weg hebben ze een enorm brede vluchtheuvel gemaakt met als gevolg een smalle rijstrook voor de auto (Gansstraat/Koningsweg). Daarnaast rijdt een hele kolonne fietsers met allemaal oordopjes is. 1 fietser besluit ineens een andere fietser in te halen en ze zwenkt zo onder mijn voorbumper en ik heb haar geschept. Je kunt geen kant op als automobilist. Uitwijken kan niet door die verdomde vluchtheuvel. Gelukkig had ze niets ernstigs, maar ze zei wel dat ze geen muziek aan had (maar wel die oordopjes in). Wanneer houden we nou eens op met over de ruggen van fietsers automobilistje pesten? Er worden vooral gevaarlijke situaties gecreeerd.

sjakei | 26-09-19 | 09:53 | 4

Inderdaad zijn al die muziek luisterende fietsers totaal onverantwoord bezig. Ze horen niets en hun blik staat ook op oneindig vanwege de muziek.
Maar het maakt ze niets uit, jij als automobilist word toch verantwoordelijk gesteld voor de schade als zij weer een idiote manoeuvre uitvoeren. Daarom ook maar een dashcam aangeschaft om tegenover de politie toch een bewijs in handen te hebben wie de veroorzaker is.

2voor12 | 26-09-19 | 09:57

@ikworstelengadouchen | 26-09-19 | 09:55: Nee, geen godmodus. Elektrische fietsen hebben alleen Without, Low, Standard en High (en die van mij dan Ludicrous Plus Mode Launcher)

onesizefitsall | 26-09-19 | 10:00

Op het moment dat dit gebeurt, direct de fietser aanklagen wegens roekeloos rijden / met opzet een onveilige situatie creëren. Is wel handig als je daar een getuige bij hebt.

René5934 | 26-09-19 | 10:07
▼ 1 antwoord verborgen

eeeh, hoeveel fietsers zitten onder de verkeersdoden? Is er een land met zoveel fietsers?

wwweetikveel | 26-09-19 | 09:52 | 1

ook zoveel asociale fietsers in dit land. ze zetten allemaal de godmodus aan en fuck de rest van het verkeer

ikworstelengadouchen | 26-09-19 | 09:56

Word tijd dat ik hier in Nederland ook met een Qassam-raket mag rondrijden,
ben dat gezeik wel een beetje zat inmiddels!!

Halul gebakken | 26-09-19 | 09:51 | 1

Leg hem gewoon in een bakkie met een zeiltje erover.

JvanDeventer | 26-09-19 | 09:57

Hoe zit dat met het aantal verkeersdoden per 1000 inwoners. Dit lijstje van meer of minder ten opzichte van vorig jaar zegt mij niks

suikerbiet | 26-09-19 | 09:50

Sja, de meer op globalistische vergezichten van de EU gerichte regenten van dit land hebben niet zo'n goede invloed op het land.
Niet dat een Nederlandse regering ooit grote bijdragen in positieve zin durfde betekenen, maar dat terzijde. Nederland is als een gezin met dreinende kinderen en ouders die meer met zichzelf, de EU en het klimaat bezig zijn.

Bootje vol verwarde mannen erbij om nieuw enthousiasme te introduceren in de vermoeide samenleving?

Jan Passant mk2 | 26-09-19 | 09:49 | 1

die staan altijd voor mijn balie, geen eclatant succes kan ik je vertellen. Denken dat alles gratis is ook al kost het geld, en als ze toch iets willen hebben waar ze zelf niet bij kunnen omdat het achter glas ligt, de gebruikelijke gebarentaal/oerklanken-modus waar je geen chocolade van kan maken.

onesizefitsall | 26-09-19 | 10:03

Veel Polen in het verkeer?

Patje2011 | 26-09-19 | 09:49 | 2

Sowieso steeds meer verkeer, en dan neemt het aantal verkeersslachtoffers ook toe.

Kuifje-in-de-EU | 26-09-19 | 09:55

Wat Kuifje zegt. Er is veel meer verkeer gekomen de afgelopen jaren, heeft niet veel met Polen te maken dunkt mij.

Gaat het niet dan? | 26-09-19 | 13:07

Komt door de pillen, ghb, lachgas, liquidaties en dergelijke.

Autorijden is net zo veilig, maar de progressieve invloeden in het verkeer laten resultaat zien.

Nederland80 | 26-09-19 | 09:48

Vergelijk die cijfers ff met het aantal noirdafrikanen wat zijn rijbewijs heeft gehaald en het aantal ongelukken door hun veroorzaakt, denk dat je dan een heel eind op weg bent.

marrretje | 26-09-19 | 09:48 | 1

Streng verboden om big data te hebben over etnische zaken. We hebben zelfs geen trouwstoetstatistieken.

Nederland80 | 26-09-19 | 09:49

Maak eens een uitsplitsting met voertuigtype en eentje op leeftijd. Wedden dat E-bikes icm de vergrijzing er met kop en schouders bovenuit steken?

Vanilla | 26-09-19 | 09:46

Er lijkt wel een direct verband te zijn met de toename van ouwetjes op een elektrische fiets.... maar uiteraard gaan we de snelwegberijder verder tergen.

Lood om oud ijzer | 26-09-19 | 09:46 | 1

Niet per se ouwetjes, hoor. Hier in Amsterdam stormen jongeren ook met ware doodsverachting met 40 over het fietspad op hun hippe ebikejes.

Zure1956 | 26-09-19 | 10:46

Die grafiek moet je voor de grap eens op doden per miljoen inwoners zetten. En dan goed opletten dat de oplopende lijnen eigenlijk afnames zijn. We zijn hier ongeveer een halve dode per miljoen inwoners erger geworden. Het is niet dat het hier zoveel slechter is geworden, een aantal andere landen hebben gewoon gigantische verbeteringen doorgemaakt.

En dat is het probleem met ranglijstjes, iemand moet onderaan staan. Een flinke daling in de ranglijst wil niet zeggen dat je het ook noemenswaardig slecht(er) doet.

Ter Correctie | 26-09-19 | 09:46 | 1

De beste maatregel om de verkeersveiligheid te verhogen is en blijft het vervangen van de airbag door een puntig stuk staal.

Dr. Ka wo lo | 26-09-19 | 09:44

Toename van het aantal boomklevertjes.

Het gaat goed met de natuur.

de visser | 26-09-19 | 09:44

Gister A12 Utrecht -> Arnhem. Spitsstrook dicht. Paar keer meegemaakt dat er ingehaald wordt op linkerbaan waar een rood kruis boven staat. Te veel debielen die te hard rijden en/of bumperen erbij. Geen richting aangeven bij wisselen van baan. Voor deze gasten: als jullie iemand dood wilen rijden doe dat maar lekker maar niet waar ik rij. Stelletje eikels. Waar is de handhaving? Ik rij al een tijdje gewoon lekker zoveel mogelijk rechts. 100 max 110, lekker chill muziekje aan en zoek het allemaal maar lekker uit. Stelletje debielen.

Sjaak Faal | 26-09-19 | 09:44 | 8

Jij bent minstens 60 plus en met vervroegd pensioen denk ik.

Arkan Sonney | 26-09-19 | 09:58

Je kunt je ook afvragen waarom dat stuk uberhaubt op rood staat...

Cadaver | 26-09-19 | 10:33

@Arkan Sonney | 26-09-19 | 09:58: nee maar wel 2 jonge kinderen die ik nog graag wil opvoeden, wil laten studeren etc etc.

Sjaak Faal | 26-09-19 | 11:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Ons land is een beetje vol aan het raken.......... ik weet dat je dat niet mag zeggen maar het is wel een feit.

Volgens de kartelpartijen met GL voor op is er een grens aan economische groei maar ik hoor ze nooit iets roepen over een grens aan bevolkingsgroei

Fatwabuster | 26-09-19 | 09:43

Misschien moeten we die rijbewijzen door onze 'medelanders' zijn behaald in de landen die ze zijn 'ontvlucht' maar eens ongeldig gaan verklaren. Die bloemetjes gordijnen achter het stuur die een keer van een naar twee hebben geschakeld op een landweggetje in Marokko zijn moordmachines op wielen.

Joostmochtnietsweten | 26-09-19 | 09:42

Ik mis wel wat nuance kwa leeftijd en vervoersmiddelen. Wat willen ze nu aanpakken dan?

Leptob | 26-09-19 | 09:42 | 1

Hier prikt U de spijker in de band, de "bruto" overlijdensratio in het verkeer neemt dit niet mee, en ook niet de overlijdenskans per kilometer. Mijn schoonvader fietste 100 kilometer per week, maar ebikete later ruim het dubbele, met ook een verdubbelde snelheid.

H. Drievuldigheid | 27-09-19 | 07:12

Wat altijd helpt is de maximumsnelheid verlagen. Dus voortaan nog maar 90 op de snelweg en 60 op de provinciale. Scheelt een boel doden en gewonden.

Kuifje-in-de-EU | 26-09-19 | 09:41 | 4

Diegenen die de ongelukken verooorzaken zijn diegenen die zich niet aan de regels houden, of dat nu bij 90 of 130 is. M.i. moeten we af van de shared space op de wegen, een fietser is kansloos tegen een rijdende auto, zeker fietsers die zelf nog geen rijbewijs hebben en zich dus niet kunnen verplaatsen in hoe een automobilist de verkeerssituatie inschat.

Graaisnaaiert | 26-09-19 | 12:23

@Graaisnaaiert | 26-09-19 | 12:23: Dat klopt wel, maar bij lagere snelheden is de kans op overleven veel groter. Daar is al genoeg onderzoek naar gedaan.

Kuifje-in-de-EU | 26-09-19 | 12:30
▼ 1 antwoord verborgen

wat is er de laatste jaren veranderd?
- max snelheid op de snelwegen (niet echt de plek waar de klappen vallen)
- 17 jarigen op de weg?
- veranderende samenstelling van de bevolking?
- meer auto's met beperkte motorisering op de weg?
- de electro-brikjes?
- of misschien iets met sociale media en telefoons?

Pimp my Voortuin | 26-09-19 | 09:40 | 4

- Bejaarden op veel te snelle fietsen
- rijbewijzen uit pauper landen die hier geldig zijn

Joostmochtnietsweten | 26-09-19 | 09:46

Steeds gebrekkiger babyboomers nog achter het stuur.

piloot47 | 26-09-19 | 09:46

De vraag is echter, welk van deze factoren is uniek voor Nederland en Zweden. Vrees dat met name dan de bevolking samenstelling en de rijbewijzen uit Turkije/Marokko/Libanon/Syrië de onderscheidende factor zijn.

Joostmochtnietsweten | 26-09-19 | 09:47
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig kunnen we op de EU bouwen, die lossen dit probleem wel op.

Croxifoxio | 26-09-19 | 09:39

Te dicht op elkaar rijden en te veel doorgesnoven rijders.

arie-hoax | 26-09-19 | 09:38

NL is een regio, geen Echt Land.

de visser | 26-09-19 | 09:38 | 2

Zou het? We zijn een provincie geworden?

Mr_Pikibelly | 26-09-19 | 09:40

Er zijn gewoon teveel mensen hier. Tel daarbij op het idiote verkeersgedrag die de import uit hun thuislanden hebben meegenomen en dit is je resultaat.

2voor12 | 26-09-19 | 09:37 | 1

Toet, toet......... Ga 's aan de kant!

Mr_Pikibelly | 26-09-19 | 09:41

Laten we vooral de rij opleidingen en examens weer eens baseren op goed leren rijden ipv zuinig en milieuvriendelijk leren rijden. Hoop sukkelaars die op een vrije invoegstrook de 80 maar net aantikken, omdat ze in hun koekblik met koffiemachine als motor zuinig aan het rijden en vroeg aan het opschakelen zijn ipv de snelheid aan het matchen met de rest van het verkeer op de snelweg.

ikworstelengadouchen | 26-09-19 | 09:37 | 2

Zo is dat, u beschrijft Prius-rijders!

NasiGordon | 26-09-19 | 10:28

Per miljoen inwoners vallen in Belgie nog altijd ruim 12 doden per jaar meer dan in Nederland. Eigenlijk valt dat verschil nog mee als je bedenkt hoe onveilig het Belgische verkeer is ontworpen, met een groot gebrek aan fietspaden, overal conflictkruisingen, parkeren en wonen direct aan doorgaanse wegen waar je 70 of soms 90 mag en de algemeen geaccepteerde gewoonte met een slok op in de wagen te stappen.

drs. Levi Samsonov | 26-09-19 | 09:37 | 4

@drs. Levi Samsonov | 26-09-19 | 09:38: Klopt, België is een puinhoop qua verkeer.

Kuifje-in-de-EU | 26-09-19 | 09:42

Gewoon en beetje leren te anticiperen op je medeweggebruikers. Ik geeft toe, allemaal niet zo moeilijk als je in je jeugdjaren het Amsterdamse stadsverkeer vrijwel constant hebt doorkruist met een Puch MV50 met hoog stuur.

Nelis SplitBloes | 26-09-19 | 23:42
▼ 1 antwoord verborgen

Dadelijk mogen we toch niet harder dan 25km.
Problemen lossen ze zichzelf op.

Croxifoxio | 26-09-19 | 09:36 | 1

Laat dat ze maar weg.

Nelis SplitBloes | 26-09-19 | 23:37

En de dronken en/of induttende (wegens niet slapen) MOE-landers op onze wegen hebben hier natuurlijk niets mee te maken... Vooral in het Westland en Regio Haaglanden is het schering en inslag.

Vuurwezel | 26-09-19 | 09:35

Het probleem is precies geïllustreerd in de foto. Ouderen/boomers op e-bikes die de snelheid niet aankunnen die als suicidale gekken door het verkeer razen. Gecombineerd met hoofddoekjes die nooit een rijbewijs zouden moeten hebben gekregen, finnen met een veel te kort lontje en idiote kaaskoppen die appen belangrijker vinden dan hun aandacht bij autorijden te houden.

Gregovic | 26-09-19 | 09:35 | 4

En de cijfers bevestigen dit ook. Was laatst nog in het nieuws. Maar aangezien dit Nederland is, zullen de automobilisten ongetwijfeld de schuld krijgen van dat e-bikende bejaarden elkaar dood fietsen.

TheEgg | 26-09-19 | 14:11

Op een e-bike racen de bejaarden als gekken maar in de auto zijn ze niet vooruit te branden, iedere rotonde en bocht is eng, 5 kilometer van te voren voorsorteren en maar links blijven plakken.

voldemort | 26-09-19 | 16:55
▼ 1 antwoord verborgen

Komt door de opkomst van topsegment BMW en AUDI rijders. De categorie auto's die eigenlijk onbetaalbaar is.

artie | 26-09-19 | 09:34 | 2

Meer Meer Meer jonge bestuurders zonder enige waardering voor de maatschappij waarin ze zich bevinden in Audi's van 100k+

Joostmochtnietsweten | 26-09-19 | 09:38

Ja, dat krijg je met die bruiloft optochten

Frietje_Oorlog | 26-09-19 | 09:43

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken