Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO + PICS. Tank Biathlon in Rusland

Als je dan toch niks te doen hebt

Okee deze video was van zes dagen geleden, maar vandaag zijn ze ook weer bezig met de Army Games in Rusland, onderdeel Tank Biathlon. Een soort Zwarte Cross, maar dan voor dudes met tanks. Schedule hier en Unilad was/is 'm hier aan het livestreamen. Het Ruptly-logo krijg je er gratis bij, alsook Russische strijdliederen, Russisch commentaar, opgefokte tanks, mannen die heel hard 'ALIAKSANDR! ALIAKSANDR!' roepen en als deelnemende landen absolute tankgrootmachten als Angola, Servië, Colombia, Kazachstan, Wit-Rusland, Kirgizië, Oezbekistan, Mongolië, Venezuela en andere randlanden. Geen idee welke totale kampioenen de halve finale bereikt hebben want voor deze Tank Games geldt het aloude oorlogsmotto van Frankrijk: "Meedoen is belangrijker dan winnen." Nederland doet trouwens niet mee, want we hebben geen tanks. FOTOOS NA DE KLIK.

Reaguursels

Inloggen

Leuk item, met interesse de commentaren gelezen. Er blijkt verrassend veel bewapenings kennis te zijn bij de reaguurders. Zelf geinteresseerd in WOII geschiedenis en bewapening van de strijdende partijen. Speel World of Tanks en Armourd Warfare spellen. Wilde ervaren hoe die tanks fungeerden. Uiteindelijk blijven spelen. In de 50tiger jaren foto's gevraagd aan de groten Ami viegtuig fabrikanten en gekregen. De eerste straaljagers Sabres/Migs. Korea veteranen.
Die modellen gebouwd en beschilderd. Heb nog steeds een P38 model. Ontworpen door de beroemde Vliegtuig ontwerper Johnson van Lockheed. Dat schitterde in een van de Buck Danny boeken. Was lichting 60/6. 108ste verbindingbatailon/Wittenberg. Volg nog dagelijks de oorlogsverrichtingen in Syrie.

Goedzo | 11-08-19 | 14:43

Tanks zijn in NL niet meer haalbaar. 1 tank neemt al gauw 5 parkeerplaatsen in, met de huidige parkeertarieven is daar op de begroting van defensie geen ruimte voor.

Het brein erachter | 11-08-19 | 13:39

Heren, dr moeten toch tussen de reaguurders wat mannen zitten die met zo'n ding kunnen karren, schieten en zo'n dieseltje een beetje op mogen voeren?
Ik meld me alvast aan als ramen lapper, nu nog een inzameling houden, een leopard of een M1 op de kop tikken, GeenStijl heeft vast nog wat roze verf en een doos met stickers in hun sm-kelder staan dat wij mogen gebruiken
ET VOILA! Het stijlloze tankbataljon is geboren!
Who's with me? Mailadres bekend bij de redactie!

HeEnalu | 11-08-19 | 13:03

Tijdens de Angolan bush war, hadden de Angolezen de beschikking over Russische tanks. De Zuid Afrikaanse troepen hadden alleen maar 55 Ratels en een stuk of wat groot geschut. Het werd een bloedbad. Je zou toch verwachten dat ze met die tanks die boeren zouden platwalsen. Is niet gebeurd. www.rhodesia.nl/cuito.htm
Dit is het werkelijke verhaal, de rest is propaganda. Mogelijk zijn dit betere tanks dan wat die gasten destijds hadden, maar alles hangt van het strijdtoneel, en de moraal van je manschappen af.

hotnot | 11-08-19 | 00:49

Waren de Nederlandse Leopard tanks+ bemanningen toen we nog eigen tanks hadden niet de beste schutters van de Europese NAVO lidstaten tijdens gezamelijke oefeningen?

steekmug | 10-08-19 | 22:36 | 4

Het was te Nederlands en daarom moesten de tanks weg met ons.

Acidstain | 11-08-19 | 09:29
▼ 1 antwoord verborgen

Is dat niet leuk voor een nieuwe serie 'Ter land ter zee en in de lucht' ?
En dan een speciaal onderdeel: Tesla's pletten.

kloopindeslootjijook | 10-08-19 | 21:35 | 2

En in plaats van Trekker-trek, tankje-trek.

kloopindeslootjijook | 10-08-19 | 21:38

Eerder voor een potje kwartetten. De Koninklijke Luchtmacht nog en dan de begrotingstechnische allerinteressantste: de Koninklijke Marechaussee in combinatie met de Douane, de terziele Kustwacht en de voormalige Rijkspolitie. Op de defensiebegroting rusten nu taken die er niet thuishoren. Hint: www.youtube.com/watch?v=dT9asR4NRXs 2 LPD's en o.a. een JSS als concrete hulpverleners aan landen in nood, in plaats van al die pedoseksuele NGO's, op de begroting van Ontwikkelingssamenwerking. Met een clausule voor militaire crisissituaties. Voor wie dit wil kan binnen de bestaande begrotingsstructuur het effectieve defensiebudget al gauw drie keer zo hoog. Een kwestie van definiëren van nationale veiligheid en vooral de internationale rechtsorde.

Deze tegel draag ik op aan wijlen de caviapolitie van Dion Graus, partij voor de vrijheid.

Een ex-Limburgse Jager. Ik zei de gek dus.

Hetkanverkeren | 10-08-19 | 22:05

Toch is dat wel geinig, NAVO en dan vooral de Europese landen hebben wel geinig spul maar slecht onderhouden. De zgn Russische beer heeft veul spul maar is over het algemeen oude meuk, bijvoorbeeld een bear met props die langsvliegt (is waarschijnlijk op de NAVO radar al zichtbaar als hij de motoren aanzet in Noord Rusland) Oeh scary! Proest. Verhaal is, Rusland heeft niet genoeg geld om zijn legermacht te onderhouden, de NAVO, behalve VS, heeft geen zin om de boel te onderhouden. Heft elkaar netjes op. Maw niks aan de hand. Niemand heeft zin om elkaar uit te roeien. En geloof me. Ik ben een kind van de koude oorlog (voor snowflakes en millennials, dat was de tijd dat de Russen, toen Sovjet unie, en de VS geen vriendjes waren.) En toch wist ieder weldenkend mens dat men elkaar niet ging opblazen. Zelfs niet tijdens de Cuba crisis want dat eilandje was het niet waard. Nikita en JFK wisten dat maar was een leuke "PR excercise" voor hen. Dat was een no loser incident. JFK was een held voor de VS en Nikita had effe zijn spierballen mogen tonen en werd geeerd met vlaggen tijdens de mei optocht op het rode plein en was de held. Job well done!

Basil Fawlty | 10-08-19 | 21:19 | 2

Ja, omdat JFK de raketten uit Turkije en Italië terughaalde. Maar is dat zorgvuldig onder het tapijt geschoven aan Amerikaanse zijde. Zou slecht voor het JFK imago zijn geweest destijds.

jcvjcvjcvjcv | 10-08-19 | 21:41

@jcvjcvjcvjcv | 10-08-19 | 21:41:
Klopt. Dat was de toenmalige deal (niet bekend bij de naieve pers toen), Maar achteraf, 10 jaar later lagen ze nog steeds gewoon in Incrirlik Turkije en Aviano in Italie en waren nooit weggehaald maar dat hoorde bij het spel.

Basil Fawlty | 10-08-19 | 22:00

Als rechtgeaarde tank-o-fiel moet ik eerlijk toegeven dat mijn tankhart hier wel sneller van gaat kloppen hoor. Ik kan er niks aan doen. Vind het prachtig om die dingen in actie te zien. In mijn jeugd bouwde ik ze als schaalmodel. Had zo'n beetje alles vanaf de 2e Wereldoorlog tot modern, wist alle statistieken en modellen uit mijn hoofd. Ik zat in een kindertehuis in Amersfoort. Dan reden we na school naar het speciale oefenterrein (de "tankbaan") waar ze met de Leopard II's in de weer waren. De grootste beloning was dan als je geroepen werd en een rondje of wat mee mocht in de koepel. Echt zo dik!

Sjefke7807 | 10-08-19 | 21:04 | 2

@Sjefke.
Ik heb ze ook allemaal gebouwd als schaalmodel many moons ago (Airfix). En weet je waar ik van baalde? Mijn broer (4 jaar ouder en geduldig) was zo goed in het schilderen van die modellen. Verschil was dus, ik bouwde ze en godmejaar! Soldaatjes! Tanks! Vliegtuig! Oorlog! Pang, pang (dat mag als je 8, 9, 10 jaar bent).
Maar hij bouwde ze en kon ze met engelen geduld schilderen. Achteraf natuurlijk fantastisch maar ik had een bloedhekel aan hem omdat hij zo goed was.
Enkele jaren geleden de zolder bij mijn ma opgeruimd en kwam ze tegen. Damn! Hij was goed. Durfde ze bijna niet aan te raken want zoveel detail. 35 Jaar geleden in elkaar gezet en geschilderd dus. Heb ze zorgvuldig opnieuw ingepakt en met veel respect aan mijn broer gegeven.
Reactie? Hij was het echt helemaal vergeten.
You bastard! Ghehehe.

Basil Fawlty | 10-08-19 | 22:26

@Basil Fawlty | 10-08-19 | 22:26 |
Ik had datzelfde engelengeduld (plus sublieme oog-hand coördinatie, de reden waarom ik uiteindelijk ook zo'n goede lasser kon worden) en deed ze net als uw broer ook helemaal in de correcte kleuren schilderen. En ik spaarde voor de wat duurdere bouwmerken zoals Revell en Tamiya omdat die het best van kwaliteit waren. Nooit spijt van gehad. Ik heb mijn hele collectie een aantal jaar geleden gedoneerd aan een gepensioneerde heer die maquettes maakte waar ze perfect in zouden passen. Zijn zoon kwam ze halen als verrassing voor hem. Dus ze zijn goed terecht gekomen.

Sjefke7807 | 11-08-19 | 00:35

Wel aardig dat de vijand de greppel precies breed genoeg gemaakt heeft, zodat de loop niet in de overkant prikt en het net geen fierljeppen wordt.

W_F | 10-08-19 | 20:20 | 1

Waarom denkt u dat de bestuurders zo gecontrolerd remmen?

bisbisbis | 10-08-19 | 23:47

Wel spijtig dat de Leopard, Challenger en LeClerc niet meedoen.

Andrew Deen | 10-08-19 | 20:17

Tanks zijn achterhaald. Moet je met een vrachtwagen naar het slagveld vervoeren. Rupsbanden slijten enorm en ze verbruiken relatief veel brandstof. De toekomst is een 120mm kanon op wielen.

Gräf&Stift | 10-08-19 | 20:16 | 1

Op de elektrische legerfiets.

Typethetext | 11-08-19 | 11:12

Vanochtend kwam de Telegraaf met het treurige verhaal van een bataljon Nederlandse pantserinfanteristen dat gezakt was voor zijn bataljonsexamen, maar evengoed naar Afghanistan werd gestuurd. Officieel een handvol gesneuvelden, inclusief bondgenoten, en een onbekend aantal gewonden door zogenaamd vriendelijk vuur. Volgens de Telegraaf de schuld van de commandanten ter velde, maar in feite werden zij dus onvoldoende getraind door hun beleidsverantwoordelijken in Den Haag de dood ingestuurd. Dat hun grootste offer ooit nog maar eens tot verbetering van de besluitvorming moge leiden. Maar elke militair weet denk ik wel beter.

Komen we bij tanks. Vergeet die dingen, in hun huidige vorm zijn ze te kwetsbaar. Wel zijn die 18 tanks goed om manoeuvre warfare te blijven trainen: zie boven.

Een rondje langs het materiaal, m.u.v. de Leopard 2A6.

De PZH2000. In het kader van de verhoging van de vuurkracht van onze krijgsmacht, met als speerpunt de B61atoombommenwerper F35, gaan er minstens 2 dozijn van deze bad boys uit de mottenballen gehaald worden. Uitstekend. Ik verwijs u vriendelijk naar de snelle ontwikkelingen op het gebied van 155mm munitie.

De Boxer. Inmiddels een exportsucces (o.a. het VK (!) en Australië) en volgens mij bij uitstek het eerst aangewezen platform om de directe vuurkracht van de KL op peil te brengen. Exhibit 1: www.youtube.com/watch?v=xuh-AagZ2lA Rheinmetall wil niet zwaarder dan 35 mm, want anders een concurrent voor de Leopard 2. De Italianen gaan hem al op hun APC's zetten.

De CV90. Prima combat proven ding. Ooit is gekozen voor een 35mm boordkanon vanwege het groeipotentieel van dit kaliber. Ik kan alleen luchtafweergeschut vinden. Aan de andere kant: het Duitse 88mm "luchtafweergeschut" was de ster van de show in WW2. Zie verder de Boxer.

De Fennek en andere "light vehicles". De ideale dragers voor raketten van de Spike familie (voorheen Gill). Nu in gebruik is de inmiddels aardig bejaarde midrange variant (tot 8 km). De nieuwste gaan tot 20km, inclusief prima sensoren. dat zou toch een no-brainer moeten zijn voor in ieder geval de Lichte Brigade. Ook voor hun: 105 mm terugstootloze houwitsers Exhibit 2: www.youtube.com/watch?v=UXN4Y7kGYOo Alternatief is een 120mm mobiel mortiersysteem (zoals o.a. in Scandinavië in gebruik, maar beslist ook daarbuiten). In dit kader UGV's. Exhibit 3: www.youtube.com/watch?v=iSMWqsX84R4 Vul uw favoriete sensoren en bewapening maar in.

Infanterie antitankwapens: geen bijzonderheden, maar zie de Spike familie.

Kleinkaliber wapens. De Browning .50 net nieuw besteld, hoe meer hoe beter. De 7.62 MAG, ook nieuw besteld en zeker in mijn tijd al een prima ding. Maar de VS is op zoek naar een lichter alternatief (6.8 mm) met naar verluidt betere ballistische en kinetische eigenschappen. Ik kan dat niet beoordelen. De 5.56 mm Minimi. De mariniers gebruiken hem niet en de VS willen van hun versie af. Ook dit wapen ken ik niet en kan het dus niet beoordelen. Maar dan het belangrijkste: het standaard aanvalsgeweer. Dit is nog steeds de op de AR15 gebaseerde Colt C7/C8. Wederom in de VS is nu een kaliberdebat aan de gang. Soit. Ga af van het onesizefitsall principe en ga voor missiespecifieke uitwisselbare upper receivers en lopen. En train intensief met alle beschikbare varianten. Ik zou zeggen FN SCAR, vanwege de bestaande banden. Maar die Colt/Damieco is hopeloos achterhaald ten opzichte van de "concurrentie".

Tot slot een pijnlijk onderwerp: mortieren. www.defensie.nl/onderwerpen/materieel... Geen ambtenaar die nog aan dit dossier zijn fikken durft te verbranden. Maar voor dit wapensysteem gaan de ontwikkelingen zeer hard, vooral op het gebied van "smart ammo". De "simpelste" manier om de vuurkracht enorm te verhogen: al die dodelijke ouwe meuk eruit. En dan dit wapen eindelijk eens de vijand uit laten schakelen in plaats van de eigen crews.

Maar ja, leg dat een GL/PvdA/D66 ambtenaar op mindef maar eens uit. Laat staan het belang van oefenen. Niet goed? Overnieuw. Tot het wel goed gaat en dan gewoon de lat doodleuk hoger leggen. Daar word je soldaat van.

Lichting 84-4, dienstplichtig.

Hetkanverkeren | 10-08-19 | 19:33 | 4

Normaal zou Ik hier ‘MAND’ roepen maar vandaag niet. Dank U, erg informatief en plezierig leesvoertje.

HA, BIER!1! | 10-08-19 | 19:48

Ja heel handig. Bijvoorbeeld als het VK Nederland probeert buit te maken. Of als Spanje onze eenzijdig uitgeroepen onafhankelijkheid aankaart bij de EU en we weer Spaans grondgebied worden. Of als we een stuk Duitsland willen, omdat door hun sjoemel-software ons halve land ondergelopen is.

W_F | 10-08-19 | 20:13

@HA, BIER!1! | 10-08-19 | 19:48: Geen idee wat u nou precies met "mand" bedoelt, ik ben al wat ouder, en tevens het verzoek om de hoofdletter u te bewaren voor het opperhoofd van uw religie naar keuze. Dat laatste is zeer beslist geen sneer: behoefte aan zingeving hebben we allemaal. Maar ik citeer de Pruisische generaal (o.a.) Frederik de Grote graag: laat iedereen op zijn eigen manier zalig (in de katholieke zin) worden. Daar sluit ik me bij aan. Verdraagzaamheid, niet te verwarren met tolerantie, is de sleutel. En het moet nog zondagmorgen worden Allen nog een fijne avond gewenst.

Fredje de minuscule.

Hetkanverkeren | 10-08-19 | 20:37
▼ 1 antwoord verborgen

Hopelijk rijden ze toch wel allemaal met een Euro 6 rond, al die onnodige vervuiling in de natuur

Kachelboer | 10-08-19 | 19:32

"The instrument of doom"
"The Soviet power supreme"
"They will run in fear"

Moest aan c&c red alert denken bij het zien van sommige tanks...

Joestes | 10-08-19 | 19:25

En nu maar hopen dat het tankpersoneel van de Russen geen telefoontje krijgt van iemand met een Nederlands accent. Dat trekken ze vast niet.

Graaier | 10-08-19 | 19:18

Cool !

iopeth | 10-08-19 | 18:54 | 4

BAM!

Rest In Privacy | 10-08-19 | 19:02

What they say ^

HA, BIER!1! | 10-08-19 | 19:43

Wrop Wrop Wraaaaaa

kloopindeslootjijook | 10-08-19 | 21:39
▼ 1 antwoord verborgen

Ouwe roestige meuk en ze zitten ook nog zonder munitie.
Dat is allemaal in Siberië de lucht in gegaan.

Dzjengis-Somebody | 10-08-19 | 18:53

Caution, Thnx!

keestelpro | 10-08-19 | 18:52

Tanks achterhaald oorlogstuig vanaf 20 kilometer eenvoudig met een geleide raket uit te schakelen vanaf een F35 of Apache-gevechtshelikopter.
Vanaf de grond worden goede successen behaald met anti-tanks wapens.
Het is alleen nog handig als je minder geavanceerde shithole country,s wil aanvallen mits je luchtoverwicht hebt.
Dus een goede beslissing om die oude meuk weg te doen.

Ronnie | 10-08-19 | 18:49 | 3

Laten de meeste oorlogen nu net in shithole countries plaatsvinden.

Is dit nog nieuws? | 10-08-19 | 19:02

@Is dit nog nieuws? | 10-08-19 | 19:02: En elke land waar straks een grote oorlog is, is binnen de kortste keren een shithole country. Net zoals de hightech legers binnen een paar weken terug zullen moeten vallen op klassieke meuk. Zoals soldaten met titaniumballen met geweren, tanks, verkrachting, moordpartijen, steden platgooien etc.

Graaier | 10-08-19 | 19:20

@Graaier | 10-08-19 | 19:20:
Nope de toekomst zijn drones de militair zit dadelijk 1000 kilometer ver in een bunker.

Ronnie | 10-08-19 | 22:08

Tanks,ongeveer net zo relevant in moderne oorlogsvoering als de kruisboog.

miko | 10-08-19 | 18:45 | 3

Je kan er anders prima mee op de kade van bijvoorbeeld Lampedusa schieten op mensensmokkelboten voordat ze in de buurt van de haven komen.

2voor12 | 10-08-19 | 18:47

Tanks zijn uitstekend geschikt om demonstraties neer te slaan. Vraag de Chinezen.

VanBukkem | 10-08-19 | 19:17

Voor een tankliefhebber is dit smullen, ieder zijn hobby.

snapal | 10-08-19 | 18:42 | 2

Goed geanalyseerd. Ik ben trots op je.

frank4444 | 10-08-19 | 18:44

Winterspelen in Rusland waren mooi.
Filmpje kort gescand en dit lijkt nergens op. Dat kan beter Vladimir.

Rest In Privacy | 10-08-19 | 18:37

"En dan gaat hij NU de tankgracht in, daar komt hij er weer uit, kijk hoe hard de tank door de plassen rijdt. Daar gaat de tank de lucht in, maar komt weer veilig op zijn rupsbanden terecht. Onze tanks zijn tot alles in staat.
We kunnen nu al concluderen dat Rusland de beste tanks ter wereld heeft".

snapal | 10-08-19 | 18:34 | 7

@snapal | 10-08-19 | 18:46:
Ach..... na 2 eeuwen tsaristische uitknijperij en bijna een eeuw communisme, doe hij het (voor Russische begrippen) niet eens zó slecht. Als je die mensen ineens een volledige democratie zou voorschotelen, zouden ze een hartverlamming krijgen. Daarbij zijn ze opener en eerlijker dan wij...... met onze fop-democratie en die lachende filiaalchef van Brussel.

kotelet | 10-08-19 | 18:59

@kotelet | 10-08-19 | 18:59:
Laten we nou maar wachten tot Putin gemoved is en dan hopen dat er bekend wordt wat hij allemaal heeft uitgevreten,

snapal | 10-08-19 | 19:03

@snapal | 10-08-19 | 19:03:
Ach, dat gebeurd nooit....
Putin "beweegt altijd in een bepaalde richting", en dan weten zijn werknemers wat te doen. Dat is KGB-taal. Die man gaat ogenschijnlijk met brandschone handen het graf in.

kotelet | 10-08-19 | 19:07
▼ 4 antwoorden verborgen

In Alkmaar dondert een stadion in elkaar door stormgeweld des doods, maar een kort windje met een slurfje in het Oosterdok is wereldnieuws in Nederland.
Ok, het is maar het stadionnetje van AZ, maar toch. Als er een gevelsteentje van de Cruyff Arena was afgewaaid, zou de NPO programmering worden onderbroken, kwam het kabinet terug van reces en werden 10.000 illegalen gelegaliseerd met een pardon wegens emotionele schade en ptss.
Enfin... hier op GS: tankjes kijken. Ook mooi. Zit die kleine van Gruber er ook bij?
pics.imcdb.org/3321/alloallo13.jpg

Stormageddon | 10-08-19 | 18:33

In '87 was ik ook bij zo'n soortgelijke NAVO wedstrijd; de Canadian Army Trophy (CAT) op de Lüneburgerheide, range 301 center lane bij Grafenwöh. Was best indrukwekkend om van dichtbij mee te maken, de Amerikanen wonnen met hun M1IP Abrams en wij werden vierde met onze Leopard 2's.....

Bart_Banaan | 10-08-19 | 18:30 | 1

In 1973 wonnen wij nog met onze Leopard 1A,Bult Francis Cup,41 Tankbat,Hohne.

Eendragtmaaktmagt | 10-08-19 | 18:36

Renee, would you like to come for a ride in my little tanky?

frank4444 | 10-08-19 | 18:30

Je kan veel zeggen over tanks, maar ze zijn meestal wel groener dan menig ander voertuig.

litebyte | 10-08-19 | 18:28

Maar wij hebben VW Amarok,s! Ha! Ook niet verkeerd....

kotelet | 10-08-19 | 18:26

Volgens mij is een van die kogels op het dak van het Dirk Scheringa stadion terecht gekomen. De schade valt gelukkig mee en alle roze tegeltjes in de doucheruimte zitten nog op de muur.

Osdorpertje | 10-08-19 | 18:24

Wij hebben de laatste tanks voor een appel en een ei verkocht aan de Finnen. Rutte cs en al zijn voorgangers zouden hun moeder nog verkopen en of het touw waarmee ze zelf opgeknoopt worden. Tegelijkertijd natuurlijk wel Belastingvoordeeltjes bedenken/bepleiten voor Multinationals, plus natuurlijk de Mieles, huursubsidies, ingerichte flatjes, Bijstand, tandheelkundige sanering voor iedereen uit Afrika of Midden Oosten die hier aan de deur klopt.

Maar verdrievoudiging van CJIB boetes voor de autochtonen als je te laat bent met betalen. Dat dan weer wel.

Heppie-even-voor-mij | 10-08-19 | 18:22 | 1

Gelukkig kost een burka dragen tegenwoordig ook geld.
Oh, wacht...

Is dit nog nieuws? | 10-08-19 | 18:47

Voor hen die er nog niet uit zijn of Russisch een mooie taal is: deze commentator heeft een enorme benepen kudtstem en daar kan je beter maar niet op baseren in je oordeel.

McMarx | 10-08-19 | 18:22 | 2

Het zou mooi zijn als het Russisch ook weer een verplichte taal wordt in Letland, Litouwen en Polen. Dan komen die invasieve soorten ook niet meer naar het westen.

litebyte | 10-08-19 | 18:30

HEt AZ stadion heeft geen Tank nodig, dat stort vanzelf in elkaar..

Crematorium-de-Asbak | 10-08-19 | 18:22 | 3

Hehehe.

VanBukkem | 10-08-19 | 18:23

Dat heb je met zonnepanelen.

RickTheDick | 10-08-19 | 18:27

Makkelijk prijsschieten met zoveel tanks bij elkaar.

McMarx | 10-08-19 | 18:19

Ze hebben zelfs pitspoezen ....

bocikam | 10-08-19 | 18:17 | 1

of heten dat tank-tijgers

kloopindeslootjijook | 10-08-19 | 21:41

Doet Nederland ook mee?
Oh... Wacht... Geen tanks.

Is dit nog nieuws? | 10-08-19 | 18:16 | 1

Ja , dat heb ik ook gelezen. Grapjas.

HA, BIER!1! | 10-08-19 | 19:39

Zelfs een shitholecountry als Angola heeft tanks....

VanBukkem | 10-08-19 | 18:14

Tanks zijn slecht voor het milieu. Misschien kan NL een elektrische tank ontwikkelen. Blijft het milieu gespaard en kunnen we elkaar CO2 neutraal om zeep helpen

D.Bader | 10-08-19 | 18:13 | 1

Ok, filmpje duurt 4 uur
Maar er is bijna geen rijdende tank te zien
Schande

RickTheDick | 10-08-19 | 18:12

Shit, nu zit ik al weer te kijken of ze asymmetrisch zijn.
Die vliegende rood-witte heeft het linker voorwiel duidelijk verder naar voren.

W_F | 10-08-19 | 18:12

Angola, Servië, Colombia, Kazachstan, Wit-Rusland, Kirgizië, Oezbekistan, Mongolië, Venezuela en andere randlanden

Kijk dit is diversiteit
Ga even rukken

RickTheDick | 10-08-19 | 18:08 | 1

Vroegah hadden we de CAT, Canadian Army Trophy
dat was tamelijk übergaaf, omdat we regelmatig wonnen :)

Tobi | 10-08-19 | 19:57

Zouden ze hun co2 wel netjes compenseren?

nelson | 10-08-19 | 18:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken