Helaas, de headphone jack is dood

De 3,5 mm headphone jack, een uitvinding die teruggaat tot de jaren 50 van de vorige eeuw en dankzij de Walkman mondiaal gemeengoed werd, is uitgespeeld. Finito. Even de koptelefoon of oortjes in uw mobiel pluggen om uzelf af te sluiten van partners, treincoupés of het universum is er straks niet meer bij. U heeft de trend natuurlijk al gezien: half Nederland loopt rond met bluetooth oortjes, want Apple ('ThInK DiFfErEnT') was de eerste grote smartphonemaker die afscheid nam van het audiogaatje. Dit tot grote vreugde van Samsung, die in een reeks video's hun concurrent hard en terecht uitlachte (archiefbeeld). Maar datzelfde Samsung, onze redder des jacks, heeft in de deze week aangekondigde Samsung Galaxy Note 10 en Note 10 Plus eveneens de headphone jack weggejorist. Iets met meer ruimte en dunnere telefoons. Right, alsof de consument die 0,1 mm verdunning van telefoons iets kan bommen. Enfin, Samsung is inmiddels ook begonnen met het naarstig verwijderen van alle ads waarin ze Apple beschimpen van dezelfde achterlijke praktijken. Als u een koptelefoon met draad wil inpluggen, dan moet u als de achterlijke consument die u bent voortaan eerst een dongle kopen (al duurt het even voordat de audiojack helemaal uitgefaseerd is). Prima, Big Tech, we stoffen deze jongen wel weer af.
Reaguursels
InloggenNog heel even en u krijgt uw dagelijkse bevelen via uw 24/7 verplichte headset.
99% van de mensen luisteren met de standaard oortjes, goedkope Blokker oortjes of andere low-end headphones. Goede audio, echt goede audio is iets voor jongetjes die geboren zijn in de jaren 60 en 70 en daarmee een hobby voor inmiddels oudere mensen...
Luisteren naar hifi via je telefoon is sowieso een illusie. Het is pas enigszins acceptabel als je een echt goede koptelefoon (dus geen oortjes!) gebruikt van meer dan 250 euro. En die werken met een stevige draad. Zoals het heurt.
Die standaard bij nieuwe duurdere Samsung telefoons zit, zoals bij de S8, S9 en S10, oortjes van AKG van rond de 100 euro, zijn ook hele fijne oortjes met een erg mooi geluid.
En stevige draad.
En zijn telefoons met een headphone jack en daarmee ook nog eens waterdicht, 1 argument van Apple onderuit halend (het draait eigenlijk alleen maar om de consument connectors aan te smeren die die honden natuurlijk niet standaard bij een telefoon leveren).
Mag niet klagen met m'n Sennheiser Momentum True Wireless voor onderweg. Thuis gewoon via de kabel een Sennheiser HD-650 op m'n hoofd die zijn sap krijgt via een Audio-GD NFB-11.28.
BT oordopjes = lossy audio + radiozender IN je hoofd
Klinkt als een goed idee.
Grundig blue-tooth setje, 12,95 bij Zeeman.
Dus niet die lul van twitter?
Ik kreeg helaas ineens geen geluid meer via de koptelefoon aansluiting op mijn mobiel. Ik heb al 2 van die draadloze koptelefoons teruggestuurd wegens een hinderlijke piep in de achtergrond (1 ervan was zelfs van jbl) echt belachelijk. Ik kijk filmpjes voor ASMR doeleinden, dus achtergrondgeluiden zijn juist vaak belangrijk.
Die technerdjes lijken die hoge zingende toon van draadloze headsets te negeren voor de looks en de knaken. Ik kreeg ooit ergens in 2002 ofzo een draadloze "hoofdtelefoon" cadeau, zodat ik op mijn kamer tv kon kijken zonder dat iemand er last van had. Na een week of twee was ik dat kreng beu. Het was natuurlijk de tijd van beeldbuizen die dat typische 15 kHz piepgeluid maakt op de achtergrond, maar dat zingende geluid is nog veel irritanter. Het erge is dat blijkbaar dit probleem anno 2019 nog steeds niet verholpen is en dat iedereen dit door de strot gedouwd krijgt! De mogelijkheden zijn er zeker in de vorm van lokaal bufferen in de oortjes of koptelefoons via WiFi, maar dit blijft zwaar inferieur aan het bedrade alternatief.
@Alexander des Burgus | 11-08-19 | 11:14:
Ik ging in 2012 over naar Bluetooth en het gebrek aan een draad was (en is) nog steeds heerlijk.
Ik heb tot aan 2016 een stuk of 4 draadloze koptelefoons versleten van verschillende merken en kwaliteiten, maar er was altijd wel wat gedonder en de vertraging liep soms wel op tot 7 seconden. Ook was de accu van het ding altijd te snel leeg.
Lang verhaal kort: Ik heb een Bluetooth headset voor telefoongesprekken, maar voor muziek ben weer terug op bedraad, want het werkt gewoon als je de kabel inprikt en er is geen merkbare vertraging. Als ik dan wel draadloos over Bluetooth wil, dan heb ik een ontvanger uit de Sony SBH-serie waar ik de kabel in steek.
Maar een smartphone zonder 3,5mm jack? Die koop ik niet.
Jack is pas dood als ie permissie krijgt. Is die eikenprocessierups al dood, de teringjeuktyfus. Op de een of andere manier heb ik het prachtig verspreid over de gehele bunker. Ik ga godverdomme verschroeide aarde vandaag. OT. Tell me sweet little lies.
Ow DP.
Ik tegenstelling tot schaam ik mij hier niet voor, trots. My first DP. /flex
Jack is pas dood als ie permissie heeft. Is die eikenprocessierups al dood, de teringjeuktyfus. Op de een of andere manier heb ik het prachtig verspreid over de gehele bunker. Ik ga godverdomme verschroeide aarde vandaag. OT. Tell me sweet little lies.
Had ooit een Sony DD Quartz (volledig van aluminium!!1!) en 30 jaar geleden was er dus al een zelfde 3,5mm headphone jack waar half Samsung nu dus over loopt te huilen?
Voor wie zich afvraagt waar de naam Bluetooth precies vandaan komt hier het antwoord. Het Zweedse bedrijf Ericsson dat de toepassing ontwikkelde besloot een oude Deense koning te eren: Harald Blauwtand (ca. 910-986).
Deze Harald werd in 940 koning van de Denen, verenigde veel elkaar bestrijdende stammen en heerste ook enige tijd over Noorwegen.
Harald Blauwtand. Dit is zo'n naam die beter klinkt in het nederlands. Bedankt. Was het concept blauwtand ook niet bedacht ofzo door een Hollander?
Ik deed vroeger in de trein aan "toothing". Bluetooth linken met onbekende meiskes en hop de wc in voor some casuale sex. (keep on dreaming acid)
Als je je hier druk om kan maken ben je echt een nerd!
Ha, mooi toch! 1e wereld problemen.
G*dT, gelukkig doet mijn oude Sennheiser uit de vorige eeuw het nog;-)
Dragon fly cobalt mag ik dat zeggen?
*CcMed*
Gewoon onnodig blijven rondstralen tot iedereen dement, onvruchtbaar of cancereus is.
Inderdaad die blauwtand zender- ontvangers in uw of op uw oren zetten, niet slim en ongezond bovendien is er niks zo goed als een koperen kabel voor signaal overdracht
In Vietnam liep ik met een joekel op m'n rug.
m.youtube.com/watch?v=uAE6Il6OTcs
De meeste telefoons klinken sowieso ruk als je een koptelefoon inplugt, vanwege de goedkope digitaal-naar-analoog converters die er gebruikt worden. Prima voor een telefoongesprek, maar voor muziek is het helemaal niks.
Ja, dat is waar.
Maar aan de andere kant, ik gebruik nu één goede over-ear hoofdtelefoon, die kan ik aansluiten op de stereo, muziekinstrumenten, mp3 speler én telefoon.
Toch zonde om voor de telefoon dan weer een andere hoofdtelefoon te moeten kopen.
Even voor de niet kenners:
Bluetooth is gecomprimeerd (digitaal).
Minijack (en usb overigens) zijn nogal gammele kudt aansluitingen, vroeger waren ze beter/steviger/niet gemaakt om na een keer tegen aan te lopen kapot te gaan.
Mp3/bluetooth is minder goed dan wav/cd, wat weer minder diep/rijk is als bijvoorbeeld een plaat/lp.
Hoewel digitale (computergemaakte) muziek weinig verschil hoeft te hebben met bijv. Bluetooth (omdat het origineel al vlakker is).
Zet maar een plaat op of cd tegenover een mp3, hoef je geen expert voor te zijn.
Ik zet overigens regelmatig een muziekje op over een bluetooth speakertje; alleen sommige nummers mis ik persoonlijk wat klanken/diepgang van nummers die ik anders ken.
Getekend, audiofiel.
*ook ervaring met soundchecken van bandjes e.d.
Gecomprimeerd is geen probleem (bijv. FLAC), 'lossy' encoding (mp3, aac) daarentegen wel. En een groot probleem is de loudness war;
nl.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Gebeurt nog steeds. Kennelijk kan dit met een analoog medium als de vinyl langspeelplaat een stuk minder, alleen daarom klinken ze al een stuk beter (als ze nog redelijk nieuw zijn).
Ik kan trouwens haast geen earbuds meer kopen of er zit wel in een mic in. Opzouten met die zooi. Een lulijzer heb je om in te lullen, een goede mp3 player (die dan ook FLAC aan kan) om naar muziek te luisteren. En als de telefoon trilt terwijl ik aan het luisteren ben, laat je maar een voicemail achter of stuur een berichtje dat ik t.z.t. wel even lees.
"... Bluetooth is gecomprimeerd (digitaal)..."
Totale waanzin wat hier staat! En daardoor lees ik de rest eigen ook niet meer serieus.
Bluetooth is gewoon een draadloos protocol, heeft werkelijk geen zak te maken met compressie of wat dan ook.
Dat je klanken/diepgang mist op je bluetooth speakertje is omdat het stuk voor stuk kutspeakers zijn.
Leuk voor de verkoop, BCC en Mediamarkt heeft er schappen vol mee, maar schap gelijk maar dat 'audiofiel' bij je naam weg.
Nog even en je gaat hier Bose lopen promoten.
@Tarmac | 11-08-19 | 06:52:
Know your facts.
Bluetooth audio is wel degelijk compressed. Alle Bluetooth audio zelfs. De mate van compression hangt af van de codec die wordt gebruikt, maar in geen enkel geval is de kwaliteit die erin gaat vanaf de zendende kant gelijk aan wat er aan de ontvangende kant weer uit komt. Kleine_Deugniet heeft dus gewoon gelijk.
Ik spreek je niet tegen maar heb zelf de ervaring dat flac bestanden van mijn telefoon via Bluetooth aan een redelijke autoradio beter klinken dan een cd in deze radio. Dacht zelf dat dit kwam omdat mijn telefoon een volledige DAC chip had en het beter kan omzetten dan mijn autoradio
@Tarmac | 11-08-19 | 06:52: voor zover ik weet is bluetooth gecomprimeerd, heb net nog op internet gezocht maar lijkt nog steeds dit te doen. Dus als je een wav hebt, dat dat naar mp3 wordt omgezet. Kan op hoge kwaliteit, maar is niet 1 op 1 gelijk aan wat er in gaat.
En ja, dikke audiofiel hier! Speel al bijna 20 jaar verschillende instrumenten, en verschillende professionele muzikanten vragen mijn 'geoefend oor' er is bij.
Flac heb ik van itunes wat losse nrs, maar ik vermoed dat ze daar zelf niet de hoogste kwaliteit verkopen, net als spotify.
Maar wat ik bedoelde te zeggen is, dat voor het gros van de nummers het weinig tot niets uit zal maken, omdat dat toch al wat vlakker is.
Maar van mij hoeft het niet; ik hou het lekker bij bedraad of cd-speler als ik echt goed wil luisteren. Vaak speakertje aan, maar ook genoeg dikke koptelefoon ergens inprikken.
Zonder koptelefoon aansluiting hoeft van mij echt niet. Bovenop evt draadloze koptelefoon te moeten opladen en iets vinden zonder ingebouwde eq's, noise canceling en al die zooi. Lijkt tegenwoordig de standaard. (Heb bijv. ook een dure versterker, maar zonder al te veel poespas; die doet dus gewoon wat ik wil/niet wat ik niet wil).
De onvolprezen Bill Maher heeft het onlangs op een grappige manier uiteengezet. Trump-fans moeten zich maar even door de eerste 20 seconden heen worstelen: www.youtube.com/watch?v=jAP5gbgWom0
Niet alleen de eerste 20 seconden.
Bill Maher kicks ass.
Vraag me serieus af wie er nog Samsung rommel koopt.
Mijn B&O Beomaster heeft een 1/4" hoofdtelefoonaansluiting, net als mijn Akai 1020 die op mijn kantoor staat. 3,5mm is inferieure bagger voor walkmans. Zo lang ze het doen prik ik de Sennheiser 424 in.
Ik kan je ook eenBeyerdynamics aanbevelen als die sennheiser de geest zou geven.
@Lt-Kol Kilgore | 11-08-19 | 11:46:
Ja, ik ben ook overgestapt van Sennheiser naar Beyerdynamics, over-ear ook, heel tevreden mee.
Ik snap t echt niet. Nou ja eigenlijk wel, ze willen meer verdienen. Als dat ding echt te groot zou zijn, wat uiterst twijfelachtig is, had men altijd nog naar de bestaande 2,5 jack of iets als een 1.5 jack gekund. Dan is met een eenvoudig verloopje alles te gebruiken. De ouderen onder een ns weten nog dat de midiset van paps en mams ook geen 3,5 had maar een dikke jack. Een verloopje was maar 5 euro.
Wat moet je nu met een hoofdtelefoon met lighting of USB? Ik luister vaak pas echt in bed als ie net aan de lader ligt. En dat is t, laaienlichterij.
Verloopje zat er zelfs bij redelijk geprijsde hoofdtelefoons vroeger gratis bij. Niet bij de allergoedkoopste, maar die net daar boven wel. Middenklassers zelfs gold-plated.
Andere kant van het verhaal
Is het aantal ‘oortjes’ en jacks ik heb vernield als ik weer eens bleef hangen met die draadjes
Daarom moet je ze ook onder je shirt spannen en niet er overheen.
techcrunch.com/2018/08/04/the-greedy-...
"5. Dongle Hell
Wat is het tegenovergestelde van "het werkt gewoon"? Extra betalen om een aantal connectoren met bungelende snoeren mee te sjouwen om dingen op je laptop of telefoon aan te sluiten. Dongles zijn het embleem van het feit dat Apple de gebruikerservaring heeft opgegeven. Een Thunderbolt 2 naar Thunderbolt 3 dongle kost $ 50, terwijl het je $ 9 kost om een koptelefoon van de afgelopen halve eeuw aan te sluiten als je onvermijdelijk op de Lightning-dongle bent toegewezen. Apple houdt ervan ons richting zijn visie van morgen te duwen, zoals Bluetooth-hoofdtelefoons (die het verkoopt) en USB-C snelladers (die het verkoopt). Maar door het weggooien van koptelefoonaansluitingen en ouderwetse USB-poorten zijn de nieuwste apparaten van Apple onverenigbaar met gezond verstand. Zelfs zijn eigen commerciële shows-muzikant Grimes worstelt met haar dongles. Sorry dat je me het snoer niet kunt geven. Ik kom uit de toekomst."
Old school DIN-connectors ftw!
Graag een telefoon met gebalanceerde uitgangen op lijnniveau in XLR, da’s pas handig...
@Ad Hominem Tu Quoque | 10-08-19 | 22:17: Uiteraard met XLR voeding.
Ha! Hadden vroeger Telefunken TVs en die hadden inderdaad een DIN hoofdtelefoon-aansluiting.
Da’s mooi kut. Als je in het stenen tijdperk wilt blijven leven.
Ah, een apple-gelovige.
Heb je al plastic bakstenen in je voorgevel?
Kwaliteit is niet altijd platter en sneller. Een dikke kabel en jack met een goeie dac/versterker. Of speakers maar dan niet zo van die bluetooth shit nee , houten kast of actieve monitors dan komt er detail uit je geluid.
Soundmaster really? TEAC heeft nog wel redelijke setjes.
Dit zijn artikelen die ik graag lees, top! Ik ben nog van deze generatie www.tme.eu/en/details/jc35g-din5sw/av...
Ik heb juist de Samsung s10 specifiek gekocht vanwege minijack dus ik vraag me af of dit werkelijk zo'n vaart gaat lopen.
www.google.com/search?q=bluetooth+rec...
Een Bluetooth receiver moet wel werken.
Het probleem met een 3.5mm jack is dat deze als een hefboom uit je apparaat steekt en de binnen kan voor dit extra stevig moet zijn.
Nu kunnen ze binnen alles nog dunner .. (zwakker) (goedkoper) maken.
Wat ik erger vind is dat Samsung gaat samen werken met M$.
Ik kan nu al de klote appjes niet verwijderen.
Daar is Root en Custom ROM voor uitgevonden, wat bij Samsung overigens kinderlijk eenvoudig is.
Had je liever een samenwerking met $ony gezien? Ik begrijp ‘t wel. Je moet ergens met je cloud computing heen, MS zal Samsung een goeie deal hebben gegeven.
Ik heb bluetooth altijd uitstaan. En nu?
Een cd opzetten....
@kotelet | 10-08-19 | 20:42:
Dat kan ik sowieso aanraden, veel betere kwaliteit dan mp3.
@Alfred E. Neuman | 10-08-19 | 21:24:
Dat hangt van je bit/samplingrate af. Het verschil tussen cd (ook een vorm van digitale sampling trouwens) en hoge kwaliteit mp3 is voor een mens niet te horen, hooguit te meten.
@kotelet | 10-08-19 | 20:42:
LP natuurlijk! Ambachtelijk muziek draaien.
Bij gebrek aan een echte verbetering, gaan ze de stekkertjes veranderen.
En Apple gelovigen vreten alles blijkbaar.
Ik als Apple gelovige ben nu gekwetst, waar kan ik aangifte doen?
@uisge baugh | 10-08-19 | 20:36:
Ergens in Amsterdam in een Juice Bar.
@Kaas de Vies | 10-08-19 | 20:38: Mag ik niet komen, zie nick, heb natuurlijk wel een reputatie op te houden.
Stekkertjes veranderen doet Apple al jaren. Het is ook een verdienmodel.
Grappig genoeg heeft Huawei de 3.5mm jack geherintroduceerd op de P30, terwijl de P20 er geen één had.
De audio dongle die bij een Huawei tablet zit is ook niet veel soeps.
Apple is in staat 'speciale' Apple snoertjes te maken
die flutkwaliteit zijn
en duur
maar wel een echte Apple
want
er zit een Apple chipje in.
Dat is een soort drogredeneringsverkoop dat laat zien dat ze compleet schijt hebben aan consumenten. Uitknijpen die boel.
Daarom nooit meer apple. Die stomme laadkabels gaan steeds stuk en kosten een fortuin.
Apple is gestopt met innoveren, maar nu is men al gevonden aan hun platform en veranderen ze gewoon elke twee jaar alle accessoires zodat je blijft betalen.
@Papa Jones | 10-08-19 | 20:32:
En het is complete bullshit. Je kunt gewoon een standaard laptopplug gebruiken of zoiets.
De hipsters gaan voor meer energieverbruik.
En voor draadloos. Geven veel geld uit voor een bluetooth speaker dan willen ze stereo moet er nog een bij. Nu willen ze plaatjes draaien en moet dat ook met bluetooth. Dan ben je al 1100 euro verder en klinkt het nog ruk.
Koop een versterker en een paar fatsoenlijke luidsprekers dat gaat jaren mee en die rood/witte kabeltjes passen overal op.
@voldemort | 10-08-19 | 21:41:
Ja, handig voor in de rugzak.
Heb mijn eigen systeem gebouwd met undock combinatie van Roberts Telefunken, Shiit audio, Pioneer en Audio Technica. Dat is niet audiofiel maar het speelt alles , op gelijk welke plaats en is zowel volledig manueel als via app te sturen. Kan niet of heel moeilijk met Sonos en al die andere systemen. Kan dus zelf vinyl streamen.
De Motorola Moto Z4 heeft hem wel.
De Z3 niet, maar Motorola luistert wèl naar haar klanten. En dan heb je ook nog eens vrijwel stock Android.
Moto rules!
Ik gebruik nog steeds een Motorola Moto-E uit 2014, dat ding koste destijds net geen 100 euro en het werkt nog steeds. Apple, Samsung etc kunnen afbranden wat mij betreft, ik heb uitstekende in-ear dopjes van Sennheiser (mini-jack) die ik graag wil blijven gebruiken.
#teamMoto. (Vooralsnog) geen opgedrongen nieuwe technische snufjes.
Kleine geruststelling, 3,5 gaat nooit meer weg, net als 6,35, xlr spdif, coax, optisch etc. Wat betreft smartphone, de meesten willen gewoon 'plug and play', iets wat die kabels zo uniek maakt. Het werkt met alles. Maar het is idd een trend dat al tijdje gaande is, uiteindelijk is er een doelgroep die bewust kiest voor een jack uitgang. Houden zo.
Die Chinees draait alleen 78 toeren. Fijn dan.
Brengen ze weer lp's uit op 78 toeren? Dat moet wel heel tof klinken dan.
Ik vind het trouwens sowieso een beetje jammer om goeie muziek met een koptelefoon te beluisteren. Goeie muziek moet gewoon uit boxen komen.
Die koptelefoontjes gebruik je om podcasts te beluisteren.
Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit een goede koptelefoon op je harses gehad. complete auditieve onderdompeling, vrij van omgevingsgeluid. Je hoort geluiden in muziek waarvan je niet wist dat ze er in zaten. Voor de prijs waar een speakersset nog niet echt kan mee doen.
Handig voor in de trein, boxen.
Samsung kopieerde de eerste iPhone. NATUURLIJK kopiëren ze Apple weer.
Nee, Apple jatte het idee van Nokia en Ericsson.
@Busverhuur | 10-08-19 | 20:16:
Apple is geen techniek, Apple is marketing.
@Kaas de Vies | 10-08-19 | 20:31:
En design. Het ziet er wel erg mooi uit.
Je hebt toch van die usb-c adapters naar 3.5 mm jack voor smartphones.
Verder vind ik de Koss Porta Pro koptelefoon ruim voldoende voor mijn muzieksmaak.
Op mijn Onkyo cassette deck TA 6711 zitten zelfs 2x 6 mm mic input.
Louis Rossmann brandde dit eergisteren ook al helemaal af. www.youtube.com/watch?v=-4dNo6ASqbM
Er zit een complete pen in dat toestel, en voor een koptelefoongaatje hebben ze geen plaats?? Alsof er iemand zo'n pen gebruikt. Bende achterlijken.
Harry Potter fans zijn anders ontzettend blij dat ze eindelijk een werkende toverstaf hebben voor hun smartphone. (Ik verwijs naar de Bright review van de Note 10.)
Zet dan een linkje naar een mooie oude Dual platenspeler, in plaats van zo’n chinees stuk vreten...
zeg dat wel, die is al kapot voor dat er stof op ligt.
Stanton was anders ook mooi geweest hoor
Thorens TD 160.
g | 10-08-19 | 20:06: Linn Sondek LP12
@uisge baugh | 10-08-19 | 20:15:
EMT 930
My first Sony
@Zoloft | 10-08-19 | 20:17: Mooi! of een Sony PS-X9.
In het gelukkige bezit van een Dual 704
Technics sl-110.
Met een steekwagen om hem te vervoeren.
Zo, mijn walkman kon hard. Mag niet meer.
Ik heb nog een tijdje zo'n koptelefoon gehad met ingebouwde radio. Dan liep je voor lul met een antenne op je dak. Maar wel cool.
@VanBukkem | 10-08-19 | 20:01:
Yoko.
Liep ooit nog eens met mijn Hitachi boombox op mijn schouder rond.
Voor mij geen Samsung meer. Samsung sucks! Die afgeronde beeldschermen ook, wat een bagger.
Er zal wel een reden zijn dat echt goede headsets nog steeds bedraad zijn. Trotse eigenaar van een Bowers&Wilkins P5, die dus wat geluidskwaliteit betreft bijvoorbeeld een Dr Dré tot speelgoed degradeert.
Pauper, www.stassen.nl/hoofdtelefoons/hoofdte...
@uisge baugh | 10-08-19 | 19:49: Een koptelefoon die tot 100000 Hz gaat. Bent u een vleermuis of zo? Voor de meeste volwassenen houdt het zo ongeveer op bij 12000 Hz.
@uisge baugh | 10-08-19 | 19:49:
@kotelet | 10-08-19 | 20:04:
60 en een halve mile! voor een (niet eens professionele) koptelefoon?
*Wijst naar voorhoofd*
@Nonkel Frituur | 10-08-19 | 19:57: Da's alleen in België.
@Nonkel Frituur | 10-08-19 | 19:57:
Door de resonantie in de oorschelp worden deze tonen hoorbaar. Als je alles boven het spectrum dat hoorbaar is afkapt krijg je 'vlak' geluid.
@Nonkel Frituur | 10-08-19 | 19:57:
Als je €60K voor een headset uitgeeft is er in de bovenkamer volgens mij wel een bedradingsprobleem...
@kotelet | 10-08-19 | 20:04: Zeg koteletje, niks bijzonders hoor, er zijn bijv. ook speakerkabels van 20K. (per kanaal)
@Nonkel Frituur | 10-08-19 | 19:57: Een koptelefoon die tot 100000 Hz kan klinkt mooier/rustiger ondanks de menselijke gehoorbeperking zeggen de fabrikanten.
Net als zilveren cinchkabels ruisfilters op het netstroom,kosten kan je zo duur maken als je wil net als huiskamerluidsprekers van ruim 1000 kilo per stuk.
Beter een jointje roken voordat je muziek wil luisteren is de beste versterker.
@uisge baugh | 10-08-19 | 20:08:
Oh ja.....
Maar een echte audiofiel koopt denk ik eerder voor een paar duizend euro een professionele studio-hoofdtelefoon. In plaats van dit -over het paard getilde- Bang en Olufsen-achtige relikwie. Met marmeren eindversterker en automatisch inklapbare beugeltjes, is het meer een ding voor Saudische prinsjes,
Zolang je MP3 beluistert, dan is een dure koptelefoon of speakerset weggegooid geld. Boven en ondertonen zijn gekortwiekt. Daarbij is de hedendaagse mixtechniek er op gefocussed om bijna iedere toon op gelijke sterkte uit de speaker te laten komen, iig bij mainstream muziek
@kotelet | 10-08-19 | 20:18: Is niet zeker, hi-end liefhebbers zijn over het algemeen niet zo weg van prof. apparatuur die meestal voor specifieke taken is gemaakt, ik ken er meerdere die een installatie hebben die waarschijnlijk duurder is als berbaar zijn huis in het buitenland.
@Olleke | 10-08-19 | 20:23:
Daar is nu FLAC voor uitgevonden, in drie smaken.
@Olleke | 10-08-19 | 20:23: Mee eens, dynamiek in veel muziek is foetsie door die mixtechniek. Alles via Loudness en limiter.
Chrome gaat Flash ook al in de ban doen, niet blij mee.
Daar zijn ze ook al een paar jaar mee bezig. Flash lijkt net zo taai te zijn als Windows XP. Men moet dringend eens een gaan overstappen op HTML5/JavaScript.
@Alexander des Burgus | 11-08-19 | 13:09: Ik heb eens gekeken naar HTML5 games, maar vond er niet veel aan en om zelf zoiets te maken leek me in eerste instantie helemaal kut. YT draait er wel lekker op, dat dan weer wel,
Al mijn Nokia's hebben nog een 3,5 jack! Voorlopig maak ik mij geen zorgen.
Ik zal nooit n telefoon kopen zonder. Gewoon niet.
Tech ontwikkeling is dood, er komen geen nieuw uitgevonden snufjes meer maar enkel 'upgrades' van bestaande specs; van draad naar draadloos, dik naar dunner maar wel klein naar groter, van bellen naar game mobiel. Klinkt misschien als verbetering maar het is eigenlijk niks.
Ja, en elk van die vernieuwingen komen uit de jaren zeventig en tachtig. Mij verbaast dat ook. Al sinds de jaren negentig is er eigenlijk geen vooruitgang meer in de computertechniek.
"Apple Time Machine"!!
Het idee van een snapshot van het filesystem is van ik meen 1984.
SACD was de laatste uitvinding volgens mij. Helaas niet aangeslagen.
De kinderen luisteren nu naar een rot klein bluetooth speakertje. Stelletje holbewoners.
De muziek van tegenwoordig is ook kut, dat wil je ook niet in de hoogste zuivere kwaliteit horen, dan klinkt het nog veel erger. Dus tja, met kutmuziek heb je ook geen behoefte aan de hoogste audiokwaliteit. Dan is een mp3 met 96kbs op koptelefoontje van de Action meer dan genoeg.
@Stormageddon | 10-08-19 | 20:00:
MP3 speler van €2, geheugen kaartje ook €2 en imitatie earbuds ook €2. (Ali Express)
Is het meeste goed genoeg om in het openbaar vervoer op je hoofdtelefoon muziek te luisteren.
@Papa Jones | 10-08-19 | 19:35:
En DVD-Audio. Dat is op geheimzinnige manier nooit aangeslagen terwijl dat eigenlijk de logische opvolger was.
@Osdorpertje | 10-08-19 | 20:28:
En gegarandeerd gehoorschade op te lopen...
@kloopindeslootjijook | 10-08-19 | 20:34:
Muziek in echt 5.1-geluid, daar kun je me voor wakker maken.
Ik heb ook het beatles-album Love in 5.1, geweldig. De drums vliegen om je oren.
@Stormageddon | 10-08-19 | 20:00: daarom dat ze nu allemaal muziek themed films maken van oude muziek; Queen, Rocket man, Yesterday (beatles) en ook een Bruce Springsteen over een maand ofzo.
@Papa Jones | 10-08-19 | 21:15:
DVD-Audio zag er behoorlijk veelbelovend uit, destijds.
Check de specs
en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio
Er werd ook gesproken over 32 bits audio voor thuis.
en 5.1 audio op 96kHz en 24 bits, in het jaar 2000!
Maar Sony en Philips hebben moeilijk lopen doen door een SACD op de markt te brengen.
Tot nu toe doet Motorola niet mee met die idioterie, heeft nog steeds een fijn 3.5 mm audiogaatje.
Bluetooth is bagger als je goed geluid wil. Maar dat zal de huidige (de)generatie worst zijn. Ik kom uit de tijd dat buizenversterker, wow en fluther gangbare begrippen waren.
2x EL86 de naald en de luidspreker.
k*tmuziek vraagt om k*tgeluid
k*tmuziek vraagt om k*tgeluid
Flutter... of fluf her... maar geen fluther...
Apt-X HD geeft geen geluidsverschil tov een CD. Sterker nog AptX HD ondersteund 24bit audio, een CD slechts 16bit.
Dan heb je ook nog eens LDAC die lossless audio over BT mogelijk maakt.
Sowieso al beter dan de goedkope DAC die er in een smartphone zit.
Hoe hoger de dempingsfactor van een analoge versterker hoe stabieler muziek op luid niveau toch?
Als je muziek uit je telefoon wilt beluisteren dan is Bluetooth nog niet eens het ergste, de DACs die erin zitten zijn niet beter en als het een MP3 is, dan is het ook al bagger. Dus hoe dan ook, een CD met een goede maar niet al te dure versterker is vele malen beter.
Dit gaat over mobiel.
Gewoon een oude Samsung zonder apps met 3.5 mm jack Sennheiser grove koptelly, wifi-uit, mediabiblio + opgeslagen offline GS-pagina's in Opera Mini om het GS reaguurders gekrakeel rustig door te nemen.
.
Op de vouwfiets door stad en land. Rose in de bidon en in de rugtas.
Om met @VanBukkem te spreken: wie doet je wat.
Tieft op met je blue tooth en andere energiesluperTs.
Hell, Groenrechtser dan mij kan bijna niet. Eat your heart out, Jessy Klaver. Poseur.
Kijk eens even... 2 uitgangen en 2 terra opslag. Je kunt er alleen niet mee bellen. nl.aliexpress.com/item/32946595370.ht...
Ik heb nog zo’n verloopplug uit de tijd dat je stereo installatie zo’n hele grote stekker wilde en er een kleintje aan je hoofdtelefoon zat. Sterker nog, ik heb de stereo installatie ook nog omdat ie maar niet stuk gaat. Er zit geen 7.1 surroundgeluid op maar het kan wel een platenspeler versterken. En je hoofdtelefoon moet je dus met zo’n verloopplug aansluiten.
En dat is dus vanaf vandaag verleden tijd?
Osdorpertje | 10-08-19 | 19:22 |
Weet precies wat jij bedoelt.
Liggen hier ook, in goud en zilver.
Aahhh, zo'n dikke plug met een lekkere kruldraad.
Nee, hoor de 3,5mm aansluiting blijft wel bestaan, alleen is even tijdelijk weg uit de samsung telefoon. Nou zie ik best wel veel mensen lopen met dopjes zonder draad dus het schijnt wel te werken. Alleen voor het bedrag dat Apple er voor vraagt kan je ook een echte hoofdtelefoon kopen met 3,5 en 6,3 mm plug.
weet je wie ook dood is. epstein
Maar die deed het met wifies van een jaar of 12
En wie er bijna dood was, de vegan streaker.
www.ad.nl/binnenland/vegan-streaker-t...
Weet je wie er ook al zo’n 75 jaar dood is?
@matatwork | 10-08-19 | 20:07:
Theodorus Hendrikus Fonteijn?
@matatwork | 10-08-19 | 20:07:
George Washington?
Je.moet je jack van 3.5 ook niet in t microfoongat proberen te douwen dat is vragen om problemen.
Het zelfde liedje als met de dvd-speler. Laptops hadden altijd een cd/dvd-gleuf, in principe voor nieuwe apps, maar ook prima voor films. Programma's komen nu online, dus toen ik een paar maanden geleden toe was aan een nieuwe laptop bleek daar geen dvd-ingang meer in te zitten Alles voor de verdunning. De oude laptop opzij gezet voor films op schijf. Daarvan heb ik er nou eenmaal een stel liggen. Zucht.
Ik heb van ellende maar een externe dvd speler/brander gekocht.
@sarcastro | 10-08-19 | 19:41:
Als dit nu meer mensen gaan doen ga ik FTD 2.0 opstarten.
Reden voor het wegjorissen is dat het device platter kan, en er meer andere meuk inpast. Win win voor iedereen
Waarom zetten ze niet in elk geval een twee usbc connector erin. Opladen en headphones met of zonder adapter
Mijn Nokia telefoon heeft wel een hoofdtelefoonaansluiting.
hear hear!
De mijne ook!
Dat tegenwoordige Nokia maakt echt uitstekende telefoons, voor een gunstige prijs. Praktisch zonder firmware.
@kotelet | 10-08-19 | 19:29: Zonder firmware?
@sarcastro | 10-08-19 | 19:39:
Ja, of hoe noem je dat.... Zonder al die fabrieks-rotzooi en schillen die alleen maar geheugen en energie slurpen. Nokia levert een 'cleane' versie van Android, en ze worden dan ook altijd meteen geupdate als er een nieuwe Android-Update beschikbaar is.
@kotelet | 10-08-19 | 19:42: Oh cool. Ja dat noemen ze bloatware.
Zowel mijn Nokia als mijn Huawei -ik gebruik ze allebei- hebben een koptelefoonaansluiting. En dat snoertje aan die koptelefoontjes is verdomde handig bij het terugvinden van die dingen. Stel je voor dat je oortje geen snoertje heeft; dan ga je hem dus never nooit niet terugvinden. Plus je kleine nichtje gaat ze doorslikken, dat weet je gewoon nu al.
@VanBukkem | 10-08-19 | 19:51:
Jouw nichtje slikt? Heb je een telefoonnummer voor ons?
[zucht...] @Kaas Epstein
@VanBukkem | 10-08-19 | 20:20:
Alleen maar omdat ik ook een privé vliegtuig heb.
Met een draadje eraan slikt ze ze ook door maar daaraan trek je ze dan gewoon weer uit haar. Handig!
Ja, allemaal leuk hoor, die draadloze meuk, maar los van de vaak baggerkwaliteit, moet dat spul toch ook allemaal weer worden opgeladen. Met draad.
@Baron Clappique | 10-08-19 | 19:14
Over 5 jaar is er overal draadloos opladen,net zo als draadloos wifi.
Hoef je nooit meer je telefoon op te laden.
@ditotje | 10-08-19 | 19:21: nee de devices worden opgeladen door de wifi(straling) en ik zet mijn alu hoedje weer op
@Henk P | 10-08-19 | 19:22:
"en ik zet mijn alu hoedje weer op"
Doe jij dat maar,maar ik weet dat ik voor 100% gelijk heb.
@ditotje | 10-08-19 | 19:39: is er ook niet draadloos wifi dan?
Ja, bedraad Wifi.
Ach, die Samsung steekt zichzelf toch wel in de fik voordat je het geluid überhaupt kunt uitproberen.
Hoe plug je die platenspeler dan in je telefoon in?
Ik doe het altijd via de Betamax recorder.
@Pedronegro | 10-08-19 | 19:33: Tja, met een video2000 kun je hem ook aansluiten maar dan moet je wel steeds de cassette omdraaien.
Alles om nieuwe shit te verkopen. Zorg ervoor dat oude werkende dingen niet meer gebruikt kunnen worden.
$$
Of doe als Apple. Verzin je eigen aansluit rommel.
Oplossingen voor niet bestaande problemen.
Grappig trouwens, iedereen in Amsterdam zit al het hele weekend te zeiken over Windows, terwijl ik dacht dat die hipsters allemaal Apple zouden hebben.
Scherp donny
Neen.
Lazer op met je bluetooth batterij vretende meuk.
Anders vraag je aan Sinterkaas dit jaar “a great bluetooth audiodeVies”
Hmmm, ga mijn oude telefoons maar bewaren als audio speler, een soort iPod dus.
REAGEER OOK